Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ze-ven-tig burgerdoden door NL's bombardement

Foutje bedankt

pardon

"Een Nederlandse F-16 heeft in 2015 in Irak een bom afgevuurd waardoor zeventig doden en rond de honderd gewonden zijn gevallen", aldus onderzoek van nrc en NOS. Nu is een burgerdode als collateral damage wel te verwachten als je met een F16 een bunkerbuster op een in een woonwijk verstopte autobommenfabriek dropt, maar zeventig is wel wat veel van het goede. We snappen ook wel dat Nederland Ons Land geen ronkend persbericht de wereld in knalt, maar iemand als Roland de Strijkerbom van RTL zit er al een tijdje achteraan en dan moeten we nota bene van de Amerikanen horen hoe het precies zit. Laten we het er maar op houden dat we het leven van heel veel mensen gered hebben door die bommenfabriek op te blazen, al is het maar de vraag of Hennis Ank Bijleveld weg gaat komen met die dooddoener. Gelukkig krijgen we binnenkort piloten uit Zuid-Afrika, dus dan komt alles goed.

Dit noemt men nou een Gratweet

Social

Reaguursels

Inloggen

als ik zo lees is het niet de Nederlandse bom maat het feit dat de daders hun bomfabriek in een vluchtelingen kamp plaatsen de oorzaak

pantera | 19-10-19 | 12:27
-weggejorist-
Jessy878 | 19-10-19 | 12:11

Wanneer leren we eens ons niet met andermans zaken te bemoeien en waarom hebben we überhaupt zulke vliegende dood en verderf zaaiende kasten. Wat je hebt ga je namelijk ook ooit gebruiken.

Hein7261 | 19-10-19 | 11:20 | 1

Om je te verdedigen, vandaar defensie...

ratelaar | 19-10-19 | 11:24

Beetje laat reaguursel en half OT. Ik zit die tweetdraad te lezen en kom dan voorbij ene Saray, staat vrij bovenaan. Had een nogal hersen- en inhoudsloze reactie geplaatst. Dat triggert me dan om op z'n Twitter profiel te kijken. Man man man, wat een figuur. K****r dit, k****r dat. Turks nationalisme erbij. Wat een totale weggooier. En dan realiseer ik me: die mag ook stemmen in dit land en zijn stem telt even zwaar als de mijne. Zucht.

volksvaderland | 19-10-19 | 08:48 | 1

Heb hem even na gelopen en het valt wel mee met de ziektes. Meer een soort g. die leeft in een oorlogsspelletje en maar een kant koos om mee te spelen.

NiCeY | 19-10-19 | 10:11

Heeeeeeel toevallig gisteravond op policor npo3 de film Total Contact over een Amerikaanse drone piloot die een terroristen est met daarin ook een paar terroristenkinderen uitschakelt. Zo doorzichtig die npo. Zum kotzen. Oorlog is vies. If you can't stand the heat...

Schuldenbrau | 19-10-19 | 07:57 | 1

Terroristennest.

Schuldenbrau | 19-10-19 | 11:36

zoals al in de tekst staat, Collateral damage. laat dat kabinet zich druk maken om belangrijke dingen.

Bakblik | 19-10-19 | 07:37

Beter dus dat hele budget besteden aan binnenlandse veiligheid,als het beschermen van onze (groot)ouders tegen de ongebreidelde criminaliteit die zij moeten ondergaan, het bestrijden van het uitvechten van buitenlandse conflicten op Nederlands grondgebied, het daadwerkelijk uitzetten van uitgeprocedeerden en zo kan ik nog wel even doorgaan.

SlimmeBelg | 19-10-19 | 04:54

Oorlog is een smerige business. Altijd.
Dat weet je als je als parlement je fiat geeft om aan zoiets mee te doen.
Dan moet je achteraf niet gaan weeklagen als blijkt dat er dooien bij vallen.
Als je niet tegen dooien kan, moet je er niet aan mee willen doen.

Peter Emile | 18-10-19 | 23:35

Liesbeth Zegveld, kom er maar in!.....

Weg met ons!

Peter Emile | 18-10-19 | 23:30

Ok bommenfabriek van IS met 4 vrachtwagens TNT wordt geraakt. Schuld van de piloot? OM ziet er wel wat in, NRC en NOS hebben er al werk inzitten. Men loopt zich alweer warm met een moordaanklacht wat ik je brom. Gvd wat een land.

Kladderadatsch | 18-10-19 | 22:26

86 doden, waaronder 10 kinderen op een boulevard in Nice, door een idioot met chronische islam. Geen kamervragen, geen Marijnissen...

Pierre Lebon | 18-10-19 | 20:58

Ik ben helemaal voor vrouwen in posities van macht.
Maar een vrouw als simpel gezegd leider van het leger heeft iets heel unheimisch

KutFilosoof | 18-10-19 | 20:52

Het zal wel weer cynisch zijn, maar klinkt juist als een heel succesvolle aanval als een zelfmoordfabriek de lucht is ingegaan. Oorlog is nooit schoon, hoeveel doden zijn zo voorkomen?

hoevenpe | 18-10-19 | 20:04

Nog een keer dan: Opsporing verzocht: Ouwe +/- 70 ,van origine USA man blond met rood petje en cowboy boots gezocht vanwege hete kastanjes in slachtoffer M . Rutte zijn handen te deponeren.

Datgingniegoed | 18-10-19 | 19:32

Hoe zou Johan Cruijff dit hebben geduid ? "Als je een bom gooit op een bommenfabriek kan het gebeuren dat er iets ontploft" of iets dergelijks ?

Ruikbaard | 18-10-19 | 19:26 | 1

Nee, hij zou zeggen " elk nadeel heb zijn voordeel" . Je hebt maar 1 bom, maar met goed mikken.....

MoonBeebe | 18-10-19 | 23:30

Ik hoorde afgelopen week ergens op policor BBC 5 live een Engelse Harvard, Princeton of Yale (ben het effe vergeten. In ieder geval een van de ivy league universiteiten) hoogleraar met als expertise Midden Oosten en die antwoordde heel erg koud op een vraag van de presentatrice die emo zat te miepen over hoe erg en zielig het was voor de Koerden vanwege Trump.
Zijn Antwoord: "The Middle East is not and has never been a Victorian London men's club where people are wearing tailor made suits, shiny black shoes, white gloves and treat each other like gentlemen and everything is cricket." Briljant!
Dat was dus niet het antwoord waar ze op zat te wachten want zij wilde een potje Trump bashen maar daar liet die expert zich niet toe verleiden.

Basil Fawlty | 18-10-19 | 19:08 | 1

Dat is echt zo'n opmerking waar je lang van kunt genieten.

Gele Beer | 19-10-19 | 01:16

Lekker janken weer in de kamers van Den Haag.
Hoeveel levens zijn er gespaard door het opblazen van de autobom fabriek??? ik denk vele. jammer van de 70 maar niet voor niets geweest.

linky | 18-10-19 | 18:57 | 1

Mij ontgaat het helemaal wat we met deze informatie zouden moeten. Er is geen moslim die iets vind van een islamitische terrorist die onschuldige Westerlingen opblaast. Zou ik nu wel iets moeten vinden van wat burgerdoden door een Nederlandse F16 terwijl die de rotzooi probeert op te ruimen in een verre zandbak ? Of het Westen iets te zoeken heeft in die zandbak en voor god probeert te spelen daar is een andere vraag.

Ruikbaard | 18-10-19 | 19:47

Kent u dat woord: 'vluchtelingenstroom' ? - welnu: ik voel hem alweer hangen. Dit kan geen toeval zijn. De complete doorgeslagen reactie op iets dat vijf jaar geleden -mogelijk- is gebeurd.
-
De geesten moeten weer rijp worden gemaakt voor 'vluchtelingen' en 'compensatie'. Een nieuwe golf stikstof- en CO2 veroorzakerts.
-
Aber dass schaffen wir, oder?

bisbisbis | 18-10-19 | 18:46 | 1

Dat zit er dik in, we moeten onze schuld afkopen door er nog eens een miljoen binnen te laten.

sprietatoom | 18-10-19 | 21:38

Bommenfabriek midden in een woonwijk. Gooi daar iets op en de boel met omgeving, kan niet anders ontploft. IS bouwde het daar, midden in die woonwijk. Was er een andere keuze dan? Nee, spijtig van die burgerdoden.

Jan, Leiden | 18-10-19 | 18:45

Wat een gemiep weer. Vraag is eerder of het doel is getroffen en vernietigd. Het is een simpele rekensom. Die bommenfabriek produceert hoeveel bommen die hoeveel mensen doden? Is dat aantal hoger dan 70? Dan was het de moeite waard (als je levens wilt redden). Het is een veredeld trolleyexperiment (zoek het eens op).

Trolleyexperiment: Op hol geslagen trein, jij staat bij een splitsing op het spoor en kan de trein of links of rechts doen laten gaan. Geen andere opties. Rechts is een ravijn, iedereen in de trein dood. Links staat een kleuterklas op het spoor te spelen, zijn gestrand met hun vervoerding ofzo. De splitsing staat nu op rechts. Er zitten 100 mensen in de trein. De kleuterklas is 10 mensen.
Wat doe je?

Toch een beetje raar ook deze tijd hoor. Als je oorlog voert dan gaan er op zijn minst mensen dood en vaak is dat het doel ook. Veel oorlogen gaan tenslotte om de ander uit te roeien. In die zin is het ook raar om je zorgen te maken om eventuele doden daaromheen, destemeer omdat deze de dragers zijn van de wereldbeelden die de strijd voeden. Daarnaast zit onze samenleving blijkbaar vol met mensen die het trolleyexperiment behoorlijk zouden falen.

Ik vermoed daarom dat als je in Nederland zo'n 50.000 man kunt mobiliseren met wapens, je inmiddels het land kunt veroveren. Er is op dit moment te weinig capaciteit tot geweld.

Rest In Privacy | 18-10-19 | 18:34

Lilian Marijnissen kun je niet de SP opheffen met je morele tweets en als dat niet lukt kun je zelf beter maar wat anders gaan doen, ondanks je achternaam heb je er
helemaal niets van gebakken met je gekwaak.

oakmont | 18-10-19 | 18:25

Had de piloot toch beter pang-pang kunnen roepen nadat hij zijn raampje open gedraaid had. Maargoed, al had hij een strijker uit het raam gegooid, dan nog had die hele stad weggevaagd geweest door de al aanwezige springstoffen. Goede vraag wie nu schuldig is

Mark van Leeuwen | 18-10-19 | 18:23

Het is verschrikkelijk voor de nabestaanden en de slachroffers. Zeker als het gedaan is door deug-Nederland. Dat ze het bericht nu brengen leidt ook de aandacht af van het Boerenprotest en de grote stikstoffaal van de kneuspolitici Diederik Samsom en Sjaron Dijkstra en de ik-sta-erbij-en-keek-ernaar ministers.

Ikbeneenzelfbouwer | 18-10-19 | 18:14

Collateral damage, spijtig, maar niet te voorkomen.

captainobvious | 18-10-19 | 18:14 | 1

Dat is het ook. Maar daar gaat het niet om, captain obvious...

Shareholder II | 18-10-19 | 18:58

Dacht eigenlijk dat Nederland daar alleen maar met legopoppetjes de politie aan het opleiden was. Is nog enige moed voor nodig. Een bom afwerpen op een land die zo ver is dat het niet kan terugschieten is wel het lafste wat je kunt doen. lijkt me.

merallas | 18-10-19 | 18:14

Als je een bom gooit op een bommenfabriek, dan is er een kans aanwezig, dat de daar aanwezige bommen ontploffen. Dat niemand bij defensie daar rekening mee houdt is wonderlijk.

jezusisonzin | 18-10-19 | 18:10

Huichelende faalhaas Marijnissen. De SP 'erts zij fan van Stalin, de grootste moordenaar aller tijden.

HaatbaardKnipper | 18-10-19 | 18:08

De NOS eist:
Geld overmaken.
Iedereen met familie is van harte welkom in NL om stikstof te produceren.
Mea Culpa namens de calvinisten.
En geld overmaken (of had ik dat al gezegd ?)

Kamervraag | 18-10-19 | 18:08

Een bom "afvuren".... hoe doe je dat???

Nederlanddraaitdoor | 18-10-19 | 18:04 | 3

Nou, gewoon. Dus kruit in het kanon, bom erin en het kruid middels een lont aansteken

Mark van Leeuwen | 18-10-19 | 18:27

@Mark van Leeuwen | 18-10-19 | 18:27: Zo ging Jules Verne zelfs al naar de maan.

merallas | 18-10-19 | 18:59

Dat doet een AI systeem in je helm, overruled door je chef, die ver achter de linies met een cocktail in de hand meestuurt. Jij kijkt, hij schiet en ik heb het gedaan.

Shareholder II | 18-10-19 | 19:01

Tip voor Lil.M. schat van een meid die wakker ligt over het wel en wee van werknemers waar dan ook ter wereld, schakel Arboned in en laat die als Arbodienst adviseren in die landen wat wel en niet handig en verstandig is als je bommetjes fabriceert, succes verzekert lijkt mij.

Uw Verzekeringsadvis | 18-10-19 | 17:58

Snel de onderste steen boven markie

geenhakbar | 18-10-19 | 17:55

Linkse partijen zijn geschokt over het aantal slachtoffers..... Ik hoor die Linkse partijen nooit over de slachtoffers van hun utopiaanse multiculturele samenleving. Dat heeft het aantal van 70 inmiddels dik overschreden.

Eurohater | 18-10-19 | 17:49 | 1

Wel over de plantjes/schimmels die vermoordt worden door ons, keiharde maatregelen. Geen omvolking van plantjes in het bos.

Uw Verzekeringsadvis | 18-10-19 | 18:00

Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

McSnor | 18-10-19 | 17:42 | 1

Bij precisiebombardementen toch niet meer?

Ikbeneenzelfbouwer | 18-10-19 | 18:21

Voor Jut, Jul en onbenul. Dus voor een hoop deelnemers aan dit topic. Nederland heeft een illegale aanvalsoorlog uitgevoerd in Syrië.

Internationaal oorlogsrecht is vrij simpel. Een buitenlandse militaire operatie is uitsluitend mogelijk op basis van drie zaken:
1. Wanneer een natie wordt aangevallen;
2. Op basis van een resolutie van de Veiligheidsraad /VN;
3. Wanneer daartoe een verzoek wordt gedaan.

Welnu:
- Syrië heeft geen enkele agressie vertoond naar Nederland toe;
- Twee permanente leden van de Veiligheidsraad - Rusland en China - stemden tegen ingrijpen (minstens één veto volstaat voor pas op de plaats);
- Assad heeft de Nederlandse regering geen verzoek gedaan tot assistentie (wel aan Rusland)

Dus, Nederlands militair ingrijpen in Syrië was dus illegaal! De gewapende aanval op het grondgebied van een soevereine staat was dus illegaal.

Ook, het ministerie van Defensie heeft niet bekend gemaakt hoeveel aanvallen Nederlandse gevechtsvliegtuigen in Syrië hebben uitgevoerd. Wel is bekend gegeven dat het er minimaal twintig waren.

Voor alle zwakzinnigen hier die iets roepen in de geest van “waar gehakt wordt vallen spaanders” en “als je niet tegen de hitte kan dan moet je niet in de keuken gaan staan” etc. heb ik de volgende boodschap. U dient te beseffen dat u tegen uzelf spreekt. Want geweld genereert nu eenmaal meer geweld en dat had u of uw familie kunnen treffen want Syrië had volgens internationaal oorlogsrecht de wettelijke en legale mogelijkheid om te reageren met bombardementen op steden in Nederland. Dank God of wie dan ook op uw blote knieën dat deze illegale oorlog zonder persoonlijke consequenties is gebleven.

Tenslotte, er resten nog drie open zaken:
- De onwetenden en onbenulligen hier die gewoon stemrecht hebben en een volkomen gebrek aan democratische vaardigheid tonen;
- De politici die verantwoordelijk zijn voor de oorlog in Syrië en niet zijn vervolgd voor het in gevaar brengen van de nationale veiligheid en het voeren van een illegale aanvalsoorlog;
- De financiering van rebellen met belastinggeld.

Analoog aan deze gebeurtenis; met dezelfde illegaliteit waarmee het partijkartel een illegale aanvalsoorlog uitvoert op een soevereine staat wordt u als soevereine burger onderdrukt. Succes ermee, u verdient niet anders.

Voight-Kampff | 18-10-19 | 17:41 | 27

@Uw Verzekeringsadvis | 18-10-19 | 18:06: Rusland is er op uitnodiging.

Is dit nog nieuws? | 18-10-19 | 22:37

@Voight-Kampff | 18-10-19 | 22:16:
Het probleem is dat IS niet alleen een staat wil, maar de hele wereld wil onderwerpen aan de islam. En wie niet wil bekeren moet gedood. In het eerste nummer van hun magazine Dabiq (vernoemd naar een plek in de omgeving van Aleppo, waar de eindstrijd zal plaatsvinden volgens hun geloof en de islam zal zegevieren) leggen ze eea uit:

“Soon, by Allah’s permission, a day will come when the Muslim will walk everywhere as a master, having honor, being revered, with his head raised high and his dignity preserved.
Anyone who dares to offend him will be disciplined, and any hand that reaches out to harm him will be cut off.
So let the world know that we are living today in a new era.
Whoever was heedless must now be alert. Whoever was sleeping must now awaken. Whoever was shocked and amazed must comprehend. The Muslims today have a loud, thundering statement, and possess heavy boots.
They have a statement to make that will cause the world to hear and understand the meaning of terrorism, and boots that will trample the idol of nationalism, destroy the idol of democracy, and uncover its deviant nature.”

clarionproject.org/docs/isis-isil-isl...

In de eerste link naar het clarion project vind je alle edities terug van Dabiq en later Rumiya. De rebranding kwam nadat IS Dabiq was verloren.... Daarin kun je de argumentatie en doelstellingen van IS terugvinden.

ratelaar | 19-10-19 | 07:30

@ratelaar. Ok. Ik kan het niet weerleggen en neem het dus aan. Dank voor de dialoog.

Voight-Kampff | 19-10-19 | 14:48
▼ 24 antwoorden verborgen

Hoe het heeft kunnen gebeuren?
Mwah simpel:
Je gaat bommen gooien vanuit een straaljager.
Dan vallen er wel eens doden.
Dat weet je wanneer je het politieke besluit neemt.
Billen branden blaren zitten.
Nederland blijft nog een aantal jaren in Irak.
En zo komt de volgende faal alweer in zicht.

Is dit nog nieuws? | 18-10-19 | 17:39

Shit happens in a f*ching war, eerst aanbellen en vragen hoeveel de boefjes aan bommen in huis hebben er op wijzen dat deze conform protocol net zoals vuurwerk in een kluis moeten worden bewaard, wat een gezeik of is dit ter afleiding v/h stikstof verhaal waarvan de conclusie is dat je maar beter een plantje, met alle bescherming van dien, kan zijn dan een vogelvrije autochtoon.

Uw Verzekeringsadvis | 18-10-19 | 17:36

Nevenschade, niet zeiken,

MoonBeebe | 18-10-19 | 17:32 | 1

Gewoon sorry kunnen zeggen. Gevluchte mensen bijstaan. Ipv de rug toekeren, verantwoording ontlopen en thuis je bek houden? Goed dat deze hournalisten dit hebben opgediept. Geeft toch een inkijkje hoe de dames op defensie bezig zijn..

Shareholder II | 18-10-19 | 18:34

Via de radio hoorde ik dat er ten tijde van de aanval 4 vrachtwagens (!) met explosieven in die fabriek stonden. Ja, dan krijg je een flinke plof, toch ?

demaup | 18-10-19 | 17:26 | 1

Volgende keer eerst de vrachtwagens de aanslag laten plegen.....
Kan daarna de fabriek plat.

Is dit nog nieuws? | 18-10-19 | 17:40

Tsja, gooien we eindelijk eens 'n bom.......

Elder of Z. | 18-10-19 | 17:25

Karabulut is weer eens aan het woord, de enige die ooit wordt uitgenodigd om Nederland bij voorbaat zwart te maken!

lanexx | 18-10-19 | 17:18

Het was toch midden in ISIS gebied? Wie zou daar omheen gewoond hebben?

lanexx | 18-10-19 | 17:17 | 4

@Shareholder II | 18-10-19 | 17:37: Return to base we will sent a F 35 is completely new and has more bombs, the boys can t wait to test them.

Uw Verzekeringsadvis | 18-10-19 | 18:09

@Uw Verzekeringsadvis | 18-10-19 | 18:09: This is pilot F35. Not cleared for take off. Can't get into cockpit, canopy stuck. Over. Other birds dead in garage. Over.

Mazzelstof | 18-10-19 | 19:39
▼ 1 antwoord verborgen

Erg is dat de NOS aangeeft dat het een NL F16 was. Er komen dus nu bedreigingen aan richting Nl, piloten, familie en, naar ik hoop persoonlijk aan Rutte.

Fuckinghell | 18-10-19 | 17:15

Fris mijn geheugen even op, want het is al zo lang geleden. Met welke legitieme redenen zijn we in Irak gaan vechten?

Dombo65 | 18-10-19 | 17:14 | 2

Net zoals Turkije nu in Syrie denk ik.
Moet je bij Erdogan is proberen aan komen zetten met een voorval als dit.

Uw Verzekeringsadvis | 18-10-19 | 17:38

Achter de honden Bush en Blair aan willen lopen..

Shareholder II | 18-10-19 | 18:11

Liggen de voorgedrukte aangifte formulieren al klaar, Lilian Marijnissen ?

Bolder | 18-10-19 | 17:04

Dat hier uberhaupt vragen over worden gesteld? Laat die mensen, die een opdracht hebben gekregen, hun werk doen. In oorlogen vallen slachtoffers, anders moet je er niet aan meedoen.

Marvin_NL | 18-10-19 | 17:03 | 1

Zo is het. Maar daarvoor hebben we het woord "ingrijpen" uitgevonden. Militair ingrijpen is zoiets als een moedervlek verwijderen onder plaatselijke verdoving maar dan niet met een scalpel maar met een F-16.

Mazzelstof | 18-10-19 | 17:46

Slechts te wijten aan het feit dat er geen vertegenwoordiger van het D66-geweten op de bom zat, namelijk een officier van Justitie !
Die zal achteraf met graagte de rangen van de bemanning afnemen.....

Elder of Z. | 18-10-19 | 16:59

Tja, niet geschoten is altijd mis, zalle we mar zegge.

KlauwnBassie | 18-10-19 | 16:58

Weet je wat we ook kunnen doen? Niets, gewoon toekijken dan kun je ook geen fouten maken. Dan kun je heel hard foei roepen en de dialoog aangaan. Dan zien de jihadisten vanzelf wel in dat geweld niet de juiste weg is.
Ondanks dat het zwaar tragisch is en dat het belangerijk is uit te zoeken hoe het heeft kunnen gebeuren, is onderzoek nodig om in de toekomst de kans dat zoiets weer kleiner te maken.

ratelaar | 18-10-19 | 16:54 | 2

Inderdaad is dat het beste.
Eerst zijn er twee partijen die een meningsverschil hebben.
Dan worden het er 3...
Even later heb je een onoverzichtelijke kluwen landen die aan het "helpen" zijn, dan gebeurt ook op het voetbalveld.
Wegkijken is anders, maar je zou een brief met aanbevelingen kunnen sturen.
Alles beter als/dan bommen gooien.

Mongeaulie waarsguwt | 18-10-19 | 16:59

@Mongeaulie waarsguwt | 18-10-19 | 16:59:
Dat is dus wel wegkijken. Wat denk je dat er met de brief met aanbevelingen gebeurd?
Of om in jouw analogie te blijven, stel dat niemand zich bemoeit met vecht partijen, geen politie, niemand die de agressors uit elkaar haalt. Dan sta je erbij en kijk je toe hoe er iemand doodgekopschopt wordt. Terwijl je heel hard foei roept. Briljant!

ratelaar | 18-10-19 | 17:26

Ik ben daar ook eens geweest. Ik zag daar , aan het kamp vuur castanjes poffen, zo’n hoogblonde oudere meneer zitten, cowboy boots ,een rooie baseball cap. Hij vroeg mij;You would like to taste some? Or do you like to burn your hands yourself?

Datgingniegoed | 18-10-19 | 16:52 | 2

Toe dan!?

Datgingniegoed | 18-10-19 | 18:28

Tjezis christus, Ik dacht dat ie leuk was nha wat een dooie zooi hier. Zal ik maar geljk een Rood/ wit/ blauw vlaggetje over deze kist heen doen?

Datgingniegoed | 18-10-19 | 18:57

Ik zie al een horde advocaten richting Bagdad vliegen om de nabestaanden er op te wijzen dat ze met een beetje mazzel over 5 jaar miljonair zijn. Maak maar vast een rechtzaaltje vrij. Mark my words.

Yeohan | 18-10-19 | 16:50 | 1

Zelfs de Indonesiërs krijgen 60 jaar na Dato nog poen.

Uw Verzekeringsadvis | 18-10-19 | 17:40

Dat hier hier 2 journalistieke organisaties en een troep kamerleden 4 jaar mee bezig zijn en er dan iets uit krijgen waarvan ooggetuigen beweren dat het nog veel meer doden moeten zijn geweest, duidt vooral over hoeveel incidenten en burgerslachtoffers we niets horen.

Balgesjaakt | 18-10-19 | 16:44 | 1

Tuurlijk, oorlog !

Uw Verzekeringsadvis | 18-10-19 | 17:41

Marijnissen heeft geoefend op de geijkte kartelreactie . Tja , er zijn nog een hoop nitwits die er in trappen........ die flauwe ongemeende retoriek .

Koning BongoBongo | 18-10-19 | 16:36

Dit is nu precies waarom terroristen zich tussen burgers verschuilen.

Schuldenbrau | 18-10-19 | 16:16 | 2

+++ meneer !!

Mongeaulie waarsguwt | 18-10-19 | 17:01

En waarom je dus heel voorzichtig moet opereren, als je dat al doet.
En je verantwoordelijkheid pakt waar dat gruwelijk mis kan gaan. Want dat gebeurt helaas. Daar lopen wij wel wat achter. Want dat was goedkoper.
Nu dan maar een commissietje. En dan na jaren vergaderen, over hoe je die lijst van de amerikanen overpent, komt er een onderdelenlijst van wat leed mag opbrengen. Gewoon standaard tarieven. En niet te flauw. Want u betaalt. Vanzelfsprekend. Modern warfare vraagt dat van demense. Bummer. Gelukkig hebben we geld zat.

Shareholder II | 18-10-19 | 17:24

Juist ja. Peiling: SP halveert naar 7 zetels, VVD blijft veruit grootste partij
De SP zou halveren tot 7 zetels als er nu verkiezingen voor de Tweede Kamer zouden plaatsvinden. Dat blijkt uit de nieuwste peiling van I&O Research. De PVV daarentegen zit weer in de lift.
www.ad.nl/politiek/peiling-sp-halveer...

RickRD | 18-10-19 | 16:12

Deel 3571 in de serie Nederland is de Schuld van Alles. Slavernij, stikstof, co2, noem het maar. Hoe braver we zijn, hoe meer doden er vallen door ons gestoethaspel. Zelfs onze kinderfeestjes zijn rampzalig. Een wereld zonder Nederlanders zou toch zoveel mooier zijn.

Vod Kanockers | 18-10-19 | 16:11 | 1

Niet alleen Nederlanders. Heel het westen. De tirannie van het berouw. (Titel van een meesterlijk boek over deze krankzinnige denkkramp die Europa nu al decennia in een greep houdt.)

kapoerewiet | 18-10-19 | 17:42

Waar gehakt wordt vallen spaanders.

Mahazioth | 18-10-19 | 16:10 | 2

Of rollen koppen.

RickRD | 18-10-19 | 16:34

Iets met omelet en eieren.

KlauwnBassie | 18-10-19 | 16:59

Als een vijand van ons tussen burgers gaan zitten (als human shield, niet als vakantie van het front) is het niet onze maar hun schuld als er burgerslachtoffers vallen. Simpel zat. Ook nog hun eigen volksgenoten mind you.
Sowieso zitten er nogal wat nuances aan het verhaal.

En mijn hemel wat word dit meteen weer heerlijk uitgemeten in de media. Toch even wat bloed aan de handen van onze jongens kunnen smeren.

DeJemelscheet | 18-10-19 | 16:08 | 1

En toch hou ik het op een afleidingsmanoeuvre van de echte problemen die nu spelen in 070, deze colleteral damage was dikke pech, jammer uiteraard maar volgende keer beter.

Uw Verzekeringsadvis | 18-10-19 | 17:45

Nederland heeft dus Koerden aangevallen.

Kaan78 | 18-10-19 | 16:05 | 2

Nee.

donkieshot | 18-10-19 | 16:25

Ok, ik reageer bijna nooit, maar even een praktijkvoorbeeld: in 2010 werd ik uitgezonden naar Afghanistan en werkte ik in het NL hospitaal in Tarin Kowt op Kamp Holland. Daar werden coalition forces (Amerikanen, Afganen, Australiërs enz) maar ook Afhaanse burgers voorzien van medische zorg. Of het nou oorlogs handelingen waren of “collateral damage,” ze kregen dezelfde (op NL-niveau) medische zorg. We hebben toen een Afgaans meisje behandeld na een schietpartij in een dorp, meisje kreeg haar NL zorg, en kon na operatie, verpleging en alle professionele zorg het hospitaal verlaten. Een paar weken later komt er een Amerkinaanse inlichtingen-officier bij ons langs om aan het hele medische team te vertellen dat door onze (NL) zorg aan dat meisje de dorpsbewoners zijn gaan praten: ze verraden Taliban in het dorp, slaan ze verrot, de Taliban geven aan waar er IED’s liggen op de route van de Amerikanen, deze worden gevonden en voorkomen dat er 1, 5, 10, 25 Amerikanen opgeblazen worden. Maar dat lees je nou nooit in de studenten pers. Wel fijn Defensie aanwijzen als de grote veroorzaker van leed, maar nooit de succes verhalen.

Tip: ga vooral niet de Amerikanen, Trump, de bezuinigingen of weet ik wat erbij halen, of de NL zorg afkraken, die is gewoon goed: ik was daar, heb het meegemaakt, heb mijn taak gedaan en Ik erger me kapot aan dit soort berichten..... het was oorlog, geen punnikclubje....

joep97 | 18-10-19 | 16:04 | 15

Nee, maar de punnikclubjes hebben het wél voor het zeggen...
-
De punnikclubjes vindt dat wij allemaal 'schuldig' zijn - en dat die schuld 'erfelijk 'is, zelfs door generaties heen.
-
De punnikclubjes vinden dat wij 'berouw' moeten tonen - terwijl wij niet begonnen zijn en alleen (vaak futiel - en nog vaker voor spek en bonen) hebben geprobeerd om vrede te bewaren . (stelling: als wij niet naar Srebrenica of Uruzgan waren gegaan, dan was het daar nog véél erger afgelopen...)
-
De punnikclubjes vinden dat wij het geld dat wij met z'n allen in onze gezamenlijk staatskas hebben -ONS geld, dus- moeten besteden aan mensen die wij - met onze NL waarden - tot 'slachtoffer' bestempelen. Soms vele jaren nadien. Want de geschiedenis kun je recht breie,,,,eeeeehhh: punniken.

bisbisbis | 18-10-19 | 18:40
▼ 12 antwoorden verborgen

Volslagen oninteressant. Shit happens. Het is oorlog. En hoeveel levens zijn er gered doordat die fabriek er niet meer was?

Maar NL en onze pleepapierpolitici kennende gaat dit nog vele, vele jaren in het nieuws komen, rechtszaken, bukken, betalen, en wie weet nog een enquête.

TheBigKirth | 18-10-19 | 15:59 | 5

Zullen we de Moffen nog eens aanpakken voor Rotterdam/Putten etc.

Uw Verzekeringsadvis | 18-10-19 | 17:48

@Uw Verzekeringsadvis | 18-10-19 | 17:48: Of de Romeinen, wellicht de Vikingen.. De Fransen is ook leuk, Nappie was ook een lul.

donkieshot | 18-10-19 | 18:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoe dit had kunnen gebeuren vraagt U?
Even erin verdiepen en dan blijkt dat die malloten zo veel explosief materiaal verzameld had dat en halve woonwijk opgeblazen werd.
Dan kan je precisiebombarderen wat je wilt maar de klap valt dan wat royaler uit.

De_dorpsgek | 18-10-19 | 15:54

Gruwelijk. Maar daar kunnen de dames op defensie wel mee overweg hoor.
Keer die nabestaanden de rest van hun leven maar schadevergoeding uit. Daar maken we weinig mee goed. Maar hopenlijk verzacht het iets.

Shareholder II | 18-10-19 | 15:50 | 2

Wat had er dan gedaan moeten worden? Je verstoppen achter burgers, bejaarden, vrouwen en kinderen is natuurlijk typerend voor Moslims. Anderen zouden zoiets zo ver mogelijk van de bewoonde wereld bouwen en het proberen te camoufleren, maar Moslims doen dat niet. Dan laat je zoiets staan, omdat er mensen omheen wonen. En dan? Overal de producten uit zo'n fabriek laten ontploffen? Tussen burgers?

Heiner | 18-10-19 | 15:54

Waarom vraag je dat aan mij? Ik was daar niet gaan vechten.

Shareholder II | 18-10-19 | 16:00

Het werkelijke probleem is dat de Nederlandse minister dit niet vol trots heeft verteld aan de Tweede Kamer in 2015. Maar misschien wilde ze geen jihadisten op idee-en brengen, wat op zich ook wel weer in het Nederlands belang is.

tipo | 18-10-19 | 15:49

Ach, we maken allemaal wel eens een foutje. Inez en André kunnen daarover meepraten.

gestoptmetroken | 18-10-19 | 15:46 | 1

Gaat ons weer veel geld kosten. Liesbeth Zegveld krijgt het er maar druk mee.

Trumme | 18-10-19 | 15:49

70 "burgers" bij een IS bommen fabriek
Het spijt mij hoor maar sjoemelen we nou even graag met definities als met cijfers tegenwoordig?

niemand specifiek | 18-10-19 | 15:44 | 3

Idd. Het waren er waarschijnlijk meer dan 70..

Shareholder II | 18-10-19 | 15:53

Gelukkig als martelaren voor de Jihad gestorven dus 72 maagden. 72 *70 is 5040 vrouwen die tot aan de eeuwigheid seksueel misbruikt woorden omdat de profeet zag dat het goed was.

KlauwnBassie | 18-10-19 | 17:03

DUs het waren er geen 69 geen 71 en allemaal burger dat stond op de onderdelen die terug gevonden zijn moeten we dan maar aannemen.

Uw Verzekeringsadvis | 18-10-19 | 17:50
-weggejorist-
Azijnist | 18-10-19 | 15:39 | 1

Een bom afgevuurd? Volgens mij vuren we raketten af, en laten we bommen vallen.

Freert Gilders | 18-10-19 | 15:37

Rotterdam is ook gebombardeerd door de geallieerden , per ongeluk, daar hoor je niemand over , en terecht

laurentius | 18-10-19 | 15:33 | 4

@Trumme | 18-10-19 | 15:50:
Per ongeluk, is hier de verkeerd toegepaste woord keuze.
Oorlog is een smerige bezigheid.

Datgingniegoed | 18-10-19 | 16:27

Nijmegen, Den haag...

squadra | 18-10-19 | 17:56

Den Hell der?

Datgingniegoed | 18-10-19 | 18:25
▼ 1 antwoord verborgen

Tragisch maar noodzakelijk !
En dan zit je niet te wachten op niet door enige kennis gehinderde miepjes die vanuit een moral highground wel eens vertellen hoe schuldig wij zijn. Uiteraard zonder te vertellen hoe het dan wel had gemoeten.

LucaBrasi | 18-10-19 | 15:27

Interessant dat dit nieuws samenvalt met het nieuws van die jihadstrijder die de liquidatie van die Koerdische politica gefilmd heeft.

Mr.Crowley | 18-10-19 | 15:25

Smerig he ,oorlog.
Brand bommen op Dresden, Atoombom op Hiroshima , V1/V2 op London en ja ,ook onschuldige burgers bij het opblazen van een autobommen fabriek waar boem werd verwacht maar het doel BOEM! deed.
Wat dat betreft zijn we er een hoop op vooruit gegaan om de burgers zoveel mogelijk buiten schot te houden maar op elke werkvloer worden fouten gemaakt en in dit “vakgebied” eindigt dit meestal met dodelijke afloop van onschuldigen.
[Einde onderzoek]

Datgingniegoed | 18-10-19 | 15:23 | 2

Saddam bombardeerde zijn eigen burgers bewust, dat is een oorlogsmisdaad. Maar dit 'ongeluk' is niet altijd te voorkomen inderdaad

small_town_dude | 18-10-19 | 15:34

Of je doet mee , of je doet niet mee.
En als je meedoen kunnen dit soort dingen gebeuren, hoe erg ook.
Heeft geen zin om dan te gaan vragen “ hoe heeft dit kunnen gebeuren”.
Verder ben ik van mening, voorzitter, dat oorlog moet worden afgeschaft .

laurentius | 18-10-19 | 15:19

Ja blijft moeilijk hè om te accepteren dat oorlog hel is. Kun je schitterende eufemismen gebruiken als peacekeeping, nation building en precisiebombardementen. Maar dat verandert er niks aan. Blijf dan gewoon thuis.

Gen. Maximus | 18-10-19 | 15:19

Dat is het hetzelfde als die Palestijnse 'slachtoffertactieken', ik trap er niet in, raketten afvuren vanuit een school, bommenfabrieken maken bij ziekenhuizen, en zodra er terug geschoten of gebombardeerd word zijn de 'burgers' het slachtoffer

Peter1985 | 18-10-19 | 15:18 | 6

@bisbisbis | 18-10-19 | 18:42:
Ja hoor , Ik noem het in de volks mond een slachtoffer. In goed Nederlands nog steeds geen goede Nederlandse oplossingen voor , Niet dan?

Datgingniegoed | 18-10-19 | 19:47

@bisbisbis | 18-10-19 | 18:42:
Ehhh, ja sorry, Dat heet een krijgsgevangenen in het Nederlands . Met of zonder spatie. Met of zonder F or U’s het blijft een moeilijke taal dat Nederlands. Zelfs als ik hier geboren en getogen ben.

Datgingniegoed | 18-10-19 | 20:13
▼ 3 antwoorden verborgen

Lilian Marijnissen is zooo 2016.

kaasfondue | 18-10-19 | 15:15 | 2

Ze heeft wel gelijk. De SP is nimmer voorstander geweest van Nederlandse wapeninmenging in conflicten

Rest In Privacy | 18-10-19 | 15:26

@lingo star | 18-10-19 | 15:26:
Als ze dan fair is zal ze Trump wel vol steunen.

kaasfondue | 18-10-19 | 18:08

Als je besluit mee te doen met een oorlog en met F16's bommen gaat gooien, moet je verder niet zeuren. Oorlog is niet voor fijnbesnaarde gevoelige zieltjes.

Die piloten zijn helden. Die waren als de dood om neergeschoten te worden. Soms zaken de kogelgaten in de vleugels bij terugkomst op de basis. IS had enorm fantasievolle manieren om tegenstanders de dood in te drijven en dat wisten de piloten ook.

Als je alleen schone oorlogen wil, moet je thuis blijven. Dit is heel erg, maar het gebeurt nu eenmaal.

Nikkelen_Nelis | 18-10-19 | 15:10 | 2

Die gevoelige lui willen leger liefst volledig afschaffen en met de pootjes in de lucht gaan liggen tot het einde der tijden. Want de wereld is lief en de kracht van de liefdevolle dialoog wint altijd.

Rest In Privacy | 18-10-19 | 15:12

Los van dit voorval; wanneer de hele, al dan niet officieele krijgsmacht/gewapende indringer-machtsovername troepen (IS/jihadi splintergroepen) dezelfde voddenlappen en hoofddeksels en stoffige sllippers /sandalen draagt als de bakker, de tandarts, de kraamverkoper en de zelfs soms de lokale politie en/of islamitische ordebewakers, tja, dan moet je niet gek opkijken als (vul maar in)

chicago river | 18-10-19 | 15:09

Wat was het alternatief dan? De bommenfabrief bommen laten fabrieken met honderden zo niet duizenden burgerdoden aan de andere kant van de oorlog?

Dit hoort er bij. Helaas. Ethiek is voor vredestijd, deze doden zijn te betreuren maar lijken me de afweging wel waard. Ben wel blij dat ik die keuze niet hoef te maken.

In het spreadsheetpopulisme van VVD66 kunnen ze vast een modelletje maken om te bepalen of dit wel of niet door de beugel kan.

algoritmos | 18-10-19 | 15:08

En meteen hebben ze het weer over schadevergoeding! Had toch weggebleven uit die zandbak en het Assad met Rusland laten uitzoeken! Door de bemoeienissen van landen die iedereen maar wapens bleven geven die tegen Assad waren, heeft het zo lang geduurd en bleef IS nieuw wapentuig krijgen via die zogenaamde "gematigde" rebellen, of door ze te pakken of omdat ze IS steunden. Zonder dronebama en zijn hielenlikkers was die oorlog allang verleden tijd geweest en zaten wij nu niet met gezeik over gratis Toyota's en schadevergoedingen.

dutch bikkel | 18-10-19 | 15:08 | 2

Waar blijft mijn schadevergoeding? Ik schijn al jaren dood te gaan aan stikstof!

boerk | 18-10-19 | 15:17

@boerk | 18-10-19 | 15:17: ik zoek ook al jaren die gratis geld potjes, maar als autochtone man schijn je er alleen maar geld erin te moeten stoppen.

dutch bikkel | 18-10-19 | 15:23

De SP heeft er altijd op gewezen dat water nat is pfffft

Onno Barendsen9337 | 18-10-19 | 15:06

Binnekort zijn er weer verkiezingen voor het landelijk partijbestuur van de SP. Als ik die theekransjestweet van Lullian Marijnissen hier dan zie staan, en denk aan de misselijke manier waarop ze de huidige SP-voorzitter, zelf ook een adept van de ouwe Jan, voor de bus gooide na de hopeloos verziekte EU-verkiezingen en zelf met geen letter in het clubblad Tribune daarna terug te vinden was, terwijl ze in alle andere Tribunes altijd op een paar foto's staat, af en toe zelfs met Ma Marijnizsen, en alleen te melden heeft dat ze de speeltuin in OSS waar ze als kind altijd speelde, heeft heropend na een opknapbeurt (geen geintje, twee pagina's in de Tribune, met foto van Lalliane in kinderversie op foto van toen), als ik daar dan even aan denk, denk ik dat het goed is als de SP-leden een partijbestuur kiezen dat in 2019 leeft, in plaats van het aanhouden van oudgedienden die twintig jaar geleden stil zijn blijven staan... En stuur Kleine Lil dan meteen terug naar de speeltuin, vervang haar voor een echte politicus, Want het is toch overduidelijk dat Lellebeilane echt alleen maar in de Tweede Kamer kon komen omdat ze de dochter van is? Zonder kruiwagen was ze waarschijnlijk kapster geweest, aan huis...

F. von Zeikhoven | 18-10-19 | 15:06

Gratweet van gratuit?
ik las graftweet

Hemmenaar7 | 18-10-19 | 15:03 | 1

Ook!

Mongeaulie waarsguwt | 18-10-19 | 17:08

"De SP heeft altijd gewezen op de gevolgen van oorlog voor burgers." Ah. De aasgieren die altijd langs de kant blijven staan zonder verantwoordelijkheid te nemen of een goed en werkend alternatief te bedenken ruiken electoraal bloed.

Kloof2012 | 18-10-19 | 15:02 | 1

Ach, de Sovjet troepen van de USSR en ook die van Mao keken niet om bij een burger meer of minder. De SP heeft daarom kilo boters op het hoofd.

Indoneesje | 18-10-19 | 15:08

Sja. Nijmegen is ook abusievelijk gebombardeerd door de geallieerden. De dokken bij Amsterdam ook en dan valt er wel eens een bommetje naast het beoogde doel. En toch ben ik ze nog steeds elke dag dankbaar dat ze hun leven voor ons hebben gegeven.
Oftewel, jammer, maar niets aan te doen. Het alternatief is je te laten slachten door Assad/IS/Koerden/Erdolf, dus zeg het maar; wat willen jullie? Scheelt ons klauwen met poen hoor, als wij de vliegtuigen gewoon thuis laten staan.

Graaisnaaiert | 18-10-19 | 15:01

Weet je wie ook zijn kindje gebruikte als menselijk schild?

chicago river | 18-10-19 | 15:00 | 2

Zal vast een Palestijn zijn aan de Israëlische grens.

boerk | 18-10-19 | 15:18

Laurens Jan Brinkhorst ?

Shareholder II | 18-10-19 | 16:50

dat gaat ons belastingbetalers weer een hoop centjes kosten... als genoegdoening anders zullen nabestaanden wel een zaak starten tegen de staat. ijsirakies

coolgen | 18-10-19 | 14:59

Die vluchtelingen waren dus niet 'welkom welkom welkom in mijn huis', volgend de intel dan.

De waard zijn gast | 18-10-19 | 14:59

Goedzo hollandse media!!! Lekker uithangen en uitvergroten dit soort ‘nieuws’, het kan natuurlijk niet zo zijn dat er ergens een cartoon-geïrriteerd verdwaasd baardmannetje rondloopt die nu geïnspireerd wordt om gehoor te geven aan die fijne corañ

Rest In Privacy | 18-10-19 | 14:58

Putin: 'Rebellen verzochten ons om steun in het veld, we leverden een BUK maar de idioten schoten deze af op een burgervliegtuig.'

Einde van de Domheid | 18-10-19 | 14:57 | 3

Een BUK met bemanning die deels onder Russisch bevel stond. Daarnaast heeft Putin altijd ontkend. Leuk geprobeerd.

Muxje | 18-10-19 | 14:59

Voorschrift: Dit heeft Putin geïnspireerd tot bovenstaande uitspraak.....

Einde van de Domheid | 18-10-19 | 14:59

@Muxje | 18-10-19 | 14:59: OK, rebellen wisten niet HOE ze de Buk moesten bedienen maar het fantasiescenario houdt in dat OEKs opdracht gaven en de Buk-operatoren daaraan gehoor gaven.

Einde van de Domheid | 18-10-19 | 15:01

2015..... waar hebben we het over, laat los, laat los.

Twannie | 18-10-19 | 14:55

Tjah, collateral damage. Niet fraai.
Maar is wel een onderzoekje met transparantie waard.

hotmint | 18-10-19 | 14:55 | 2

De onderste steen moet boven komen aldus Rutte.

RickRD | 18-10-19 | 14:56

@RickRD | 18-10-19 | 14:56: Ha ja, dat wilde ik ook gaan typen ;-)
maar wilde niet meteen cynisch zijn.
Alsnog dan: Het fimlpje wordt gewist, het document raakt zoek, ambtenaren zullen illegaal tegenwerken.
T'is de poppenkast idd wellicht niet waard voor deze 'collateral damage'.

hotmint | 18-10-19 | 15:13

In die kwetterdraad van meisje Marijnissen, typt ene Jóska @JoskaHis:
"Ga liever andere kamer vragen stellen...." (geen taalnazisme nu)
Ik zou die opmerking willen omkatten naar:
"Ga liever in een andere kamer vragen lopen stellen."

chicago river | 18-10-19 | 14:55

Dit is alleen nieuws in Nederland. Daarbuiten interesseert dit niemand.

Drunken_Pumpkins | 18-10-19 | 14:54 | 1

Maar we moeten toch iets hebben om ons weer schuldig voelend het weekend in te gaan? Greta hoor je even niet en Sinterklaas duurt nog wel even

Mark van Leeuwen | 18-10-19 | 18:35

Bom+Bom ×TNT = big bang

ik2! | 18-10-19 | 14:52

Ons leger zou zich moeten concentreren op het verdedigen van ons land. Vandaag de dag aan te vullen met het europees grondgebied, mochten we in gevaar komen. Al dat 'nation building' veroorzaakt alleen maar ellende en nieuwe vluchtelingenstromen.

Max Headroom | 18-10-19 | 14:52

Stom wijf! De PS heeft nooit gewezen op de gevolgen van aanslagen door IS op de Europese burgers. In de Bataclan kwamen bijna het dubbele aantal om en daar was echt geen bommenfabriek in de omgeving.

bart de Vlaming | 18-10-19 | 14:51 | 1

Het ergste is dat er alles aan gedaan wordt om het te vergeten.

Mr.Crowley | 18-10-19 | 15:00

Hoeveel stinkstof eh stikstof en co2 is er eigenlijk vrijgekomen bij dat bombardement, heeft GL daar al vragen over gesteld?

RickRD | 18-10-19 | 14:51 | 2

En zo niet belangrijker: stond de wind destijds deze kant op?

De waard zijn gast | 18-10-19 | 15:01

Zijn grote autobommen niet met ANFO gemaakt? In dat geval is er daar voor een kapitaal aan kunstmest de lucht in gegaan...

Max Headroom | 18-10-19 | 15:13

Wat overigens een minstens zo grote schande is:

Hoe kan het in godsnaam gebeuren dat onze volksvertegenwoordiging hier nu pas achter komt danwel op reageert?

Dan faalt toch de volksvertegenwoordiging.

Ik zou zeggen: "Snel opheldering nodig hoe dit heeft kunnen gebeuren"

Het is toch een beetje een dokter die drie jaar nadat de patient is overleden opeens gaat uitzoeken hoe de verpleegster onder zijn toezicht iets fout heeft gedaan wat tot dat overlijden heeft geleid.

Knufter | 18-10-19 | 14:51 | 1

Als Rutte een scheet laat is het staatsgeheim. Dat is de cultuur in de politiek en iedereen laat scheten. Het is de snelste weg om problemen in de kiem te smoren, of het nou gaat om landsbelang of persoonlijk belang boeit tegenwoordig niet meer.

BootleggersSmurf | 18-10-19 | 15:05

Na de oorlog was er honger en armoede .
Nu moeten de boeren weg en wat dacht je...
Domme dozen.

rein9576 | 18-10-19 | 14:51

Gelukkig heeft Nederland geen burgertoestel (uit een of ander zandbak land) per ongeluk neergehaald... als collateral damage, al dan niet met NL'ers aan boord,

Dan waren de rapen gaar geweest

litebyte | 18-10-19 | 14:48

"Snel opheldering nodig hoe dit heeft kunnen gebeuren"

manmanman... dan ga je met een bommenwerper een bom gooien en dan gaan er mensen dood en dan ga je jezelf afvragen hoe dat nou per ongeluk een beetje fout kan gaan.

Zo'n vraag maakt duidelijk dat Marijnissen werkelijk geen flauw idee heeft van hoe dingen in het echt gaan. Alsof er een formulier is met paragraaf 1.5.4b waarop je een kruisje aan kunt vinken dat zoiets niet kan gebeuren.

Domme doos.

Knufter | 18-10-19 | 14:47 | 5

@Mr.Crowley | 18-10-19 | 14:51:
Toevallig zijn dit ook precies de mensen die het geen enkel probleem vinden om terroristische aanslagen te plegen op burgerdoelen.

Mr.Crowley | 18-10-19 | 14:53

Het is duidelijk dat Marijnissen hier een leuk toneelstukje opvoert, lekker keihard deugen voor de bühne. “Hoe kon dit gebeuren” is de dooddoener van elke inhoudsloze moraalridder die een appeltje te schillen heeft.

Maar het is prima om je af te vragen hoe de beslissing om deze missie het groene licht te geven tot stand kwam. Welke info was er, werd die betrouwbaar geacht en waarom. Hoe werd het risico op burgerslachtoffers ingeschat, en hoe werd dit afgewogen tegen het te bereiken doel? De eerste vragen zijn ter controle van de krijgsmacht, de laatste vraag ontstijgt militaire doctrine en ligt deels in het politieke domein. Terecht dat de kamer daar kritisch op is... maar dan moeten ze wel wat verder gaan dan het obligate gezeik van de SP

Muxje | 18-10-19 | 14:55

De domheid regeert ( in het geval van Marijnissen ) gelukkig niet. Wat is die partij toch van een scherpe linksactivistische club tot een jaloerse huiskamerversie van Groen links geworden.

Graaisnaaiert | 18-10-19 | 16:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Een bombardement
op een IS autobommenfabriek
middenin een woonwijk
Dat is geheel onze fout, als ik Marijnissen goed begrijp
niet IS, dat die fabriek middenin een woonwijk zet
terwijl ze, als ze om de burgers zouden geven, overal kunnen gaan zitten
Vertel mij nog wat meer over scheef redeneren
de SP geeft er vast workshops in

Tobi | 18-10-19 | 14:47

Wat raar. Meestal kruipen er allemaal pasgeboren babies uit de krater
na een bombardement. Maar doden? Nee, nieuw voor mij.

Pedronegro | 18-10-19 | 14:46

Vluchtelingenfamilies in IS-gebied die omgekomen zouden zijn? Kwamen die toevallig uit Den Haag of Amsterdam?

tipo | 18-10-19 | 14:44

Wat mij verbaast is dat er altijd op micro niveua gekeken wordt. En dat de "oplossing" altijd "simpel" is zonder te kijken naar andere zaken. Doet me altijd denken aan tentanten op HEAO waar bij elke som CP stond, plat gezegd alle overige zaken buiten beschouwing laten. Of het nu bij de boeren is nederland is, oplossing is halveren veestapel, zonder te beseffen dat er gevreten moet worden en dat andere landen ons aandeel inpikken op een meer milieu vervuilende manier waarbij het netto resultaat negatief is. Of nu weer met bommen gooien in Irak, oplossing geen bom gooien op een autobom fabriek, waarbij maar voorbij gegaan wordt dat een autobom meer dan 70 doden maakt bij een aanslag, dus ook hier weer negatief netto resultaat. Soms denk ik wel een dat mensen in de politiek aan NIMBY lijden. Mijn straatje is schoon en de rest krijgt maar de tyfus.

zeg maar brabo | 18-10-19 | 14:44

Waren die omwonenden dan allemaal vrome christenen of toch ook gewoon allahfans?
Ik bedoel, wie werkte er dan in die toffe fabriek, locals of, zoals altijd, weer goedkope polen? In dat geval: RIP polen.
ALs het geen polen waren maar gewoon mo-holmaatjes dan, hoe triest ook, pech gehad. Die IS teringlijers hebben de mensen daar zelf toegelaten en getolereerd, moet je ook niet gek opkijken als normale, verstandige mensen een keer een bom droppen om die mafkezen te stoppen. Had je ook zelf kunnen doen, het is je eigen volk, buren vaak ook, tenslotte.

elfenstein | 18-10-19 | 14:42 | 4

@zeg maar brabo | 18-10-19 | 14:50:
Van mijn beider opa's heb ik meegekregen dat je dus niet als een debiele gaat zitten niksdoen maar in actie komt. De ene saboteerde de mof, de andere had duiven en herbergde engelse crashpiloten. Mocht het zover komen dan zal ik één van die gasten zijn die die fabriek saboteert, opblaast of anderszins die teringlijers het leven zuur maakt. Afrekenen doe ik aan het eind wel met mezelf, de rest kan de pleuris krijgen, JIJ hebt niks gedaan.

elfenstein | 18-10-19 | 14:57

@elfenstein | 18-10-19 | 14:57: Ik ben het met je eens, echter de praktijk kan weerbarstig zijn. wat gaat voor, het welzijn van je kind en je rustig houden, of ga je chuck norris uithangen waarbij je familie de ellende krijgt. Mocht de stront aan de knikker komen dan hoop ik voor je dat je de zelfde krachten hebt als je beide opa's. *duimpje voor je opa

zeg maar brabo | 18-10-19 | 15:50
▼ 1 antwoord verborgen

Gelukkig dat we de SP hebben die ons wijzen op de gevolgen van oorlog voor burgers, anders hadden we GEEN IDEE gehad van de gevolgen van oorlog voor burgers. Wat een mazzel hebben we toch.

Thegogglesdonothing | 18-10-19 | 14:41 | 1

Virtue Signalling op z’n treurigst.

Muxje | 18-10-19 | 14:43

Het lijkt me dat je vooraf wel kunt inschatten dat je een grote explosie krijgt als je een bommenfabriek bombadeerd. Wel een beetje treurig dat defencie nu de schuld gaat geven aan de munitie die er lag opgeslagen. Weer heel wat vervuiling gecreerd door NL en zoals gebruikelijk over de grens gegooid.

watazooi | 18-10-19 | 14:39 | 2

Je kunt die bommenfabriek ook gewoon laten voortbestaan. Hoeveel doden en gewonden vallen er dan, omdat je het kwaad in stand houdt? 700?

Heiner | 18-10-19 | 15:51

@Heiner | 18-10-19 | 15:51: moeten ze de vliegbasis Leeuwarden ook maar snel plat bombaderen. De bommen die daar vandaan komen en lekker ver weg geplempt zijn hebben al heel wat doden veroorzaakt.

watazooi | 18-10-19 | 17:54

We hadden daar niet moeten zijn maar het is oorlogsgebied. Heel jammer en gecondoleerd met uw verlies maar kan er verder geen halve neuk om geven.
Overigens lees ik in een paar seconden:

Jóska
‏ @JoskaHis
Replying to @MarijnissenL

Welke opheldering wilt u?
- het was een munitiedepot, waar nota bene te veel lag.
- hoeveel burger doden had het opgeleverd als dit niet was gedaan.
- en een feitje IS dwong burgers om bij militaire doelen te gaan wonen.

Ga liever andere kamer vragen stellen....
4:31 am - 18 Oct 2019

BootleggersSmurf | 18-10-19 | 14:38

Tja, oorlog is kut.

hadjeeenprobleem | 18-10-19 | 14:38

Wanneer de Turken burgers vermoorden vindt iedereen het erg, wanneer Nederland het doet boeit het niet. Zie reacties. Hoe hypocriet wil je zijn.

nerazuri | 18-10-19 | 14:36 | 8

Het is ook erg als Turken dat doen. Turken doen dat nl niet om vrede te brengen maar uit eigen interesse.

Heiner | 18-10-19 | 15:58

@Roadblock | 18-10-19 | 14:51: DAt zijn die Moslims die woorden als Jihadisme of (gewelddadig) Moslim extremisme of Islamitische Staat niet uit de mond krijgen. Omdat dan daders en hun inspiratie in één keer genoemd worden. Diezelfde Moslims die alles wat niet in hun kraam te pas komt, toeschrijven aan "De Zionisten"

Heiner | 18-10-19 | 16:07
▼ 5 antwoorden verborgen

Verdrietig. Maar dan moet je ook maar geen autobommenfabriek in een woonwijk neerzetten! Ik begreep dat niet het bombardement zelf maar de secundaire explosie van drie tot de nok met TNT gevulde vrachtwagens de wijk hebben platgelegd.

Gratuite opmerking van Marijnissen. Ja oorlog is niet fijn, maar een autobom die andere onschuldigen doodt nog minder leuk. Wat is het alternatief, heeft Marijnissen daar ook over nagedacht?

Beste_Landgenoten | 18-10-19 | 14:35 | 1

Dat plaatsen van wapens, explosieven en hofdkwartieren tussen burgerdoelen ( ziekenhuizen, mosketen, scholen, weeshuisjes etc. etc. ) is in die landen een vast onderdeel van hun strategie. Mensenlevens tellen daar niet maar zijn ideaal propagandamateriaal. Totaal andere mentaliteit dan wij, die mensen. Wij vieren het leven, zij de (martel)dood.

Graaisnaaiert | 18-10-19 | 16:40

ik gok dat dit dodental meer is ontstaan door het springstof wat in die fabriek lag. Een bunkerbuster graaft zich namelijk diep in voordat deze ontploft. Met de opgeslagen springstoffen wordt de totale explosie vele male groter dan de primaire bom. Ergo hadden die mensen die fabriek maar zelf moeten oprollen....

Zuma | 18-10-19 | 14:33

In het AD: "Het zogenoemde targeting-proces zou zeer zorgvuldig zijn geweest en er is een vrij kleine bom gebruikt. Het incident werd volgens het Pentagon zo groot door de enorme hoeveelheid munitie die in de fabriek lag, aldus de NOS. Volgens hen is het de eerste keer dat duidelijk wordt waar Nederland heeft gebombardeerd in Syrië en Irak en hoeveel burgerslachtoffers daarbij vielen."

Dus Nederland gooit zorgvuldig een klein bommetje op een precieze locatie, maar door tering veel munitie in de bommen fabriek van terroristen ontploft het in een gigantische vuurbal met burgerslachtoffers als gevolg. Dan leg ik de schuld eerder neer bij de eigenaren van die zeer productieve bom fabriek.

Het is niet alsof een Nederlandse F-16 klakkeloos en bom dropt op een bruiloft of zoiets, waar ik dan ook verontwaardigd en boos over was geweest.

GroetenVanUrk | 18-10-19 | 14:32 | 2

Precies dat Urk!

pibasso | 18-10-19 | 14:36

Inderdaad precies wat ik ook bedacht had in mijn bericht

Zuma | 18-10-19 | 14:58

Vrede, democratie en rust proberen te verwezenlijken in een Moslimland lukt niet. Dus niet meer proberen. Gewoon optiefen uit dat Aarsgat Des Werelds daaro.

Buiten het feit dat het klauwen met geld kost, ik bedoel BLIJFT kosten, werkt. Het. Niet.

Gewoon in eigen sop laten gaarkoken en poorten hermetisch afsluiten voor Islamitische Barbaren. Zodat hier in Europa/Nederland geen gedonder van komt.

O wacht ff...

Realism Is All | 18-10-19 | 14:31

Vanuit het Koerdische perspectief ziet het er zo uit: www.kurdistan24.net/en/news/f80aff46-... "Local politicians and activists have long said that, because that Hawija was perceived similarly to areas where insurgent activities have also been common such as Anbar Province's Fallujah, the population as a whole is often perceived as "terrorists" by government and security leaders in Baghdad. According to human rights groups and media reports, security forces, often elite units entering the area from different provinces, have well-documented histories of sectarian-motivated arrests and mass detentions in Hawija.

In April 2013, former Prime Minister Nouri al-Maliki mobilized troops against demonstrations taking place there. Troops opened fire, killing over 40 protesters and blocking ambulances from taking the wounded to hospitals in Kirkuk. By the end of a three-day campaign, nearly 1000 casualties were reported." De aanval van Nederlandse F16's is helemaal niet uitzonderlijk, wanneer je de bredere context kent. Volgens de Koerden waren de Soennitische 'burgers' helemaal niet zo burgerlijk maar eerder terroristisch / IS. Maar dit is wellicht gekleurd door de Koerdische kijk.

Eeuwig..Op..Vakantie | 18-10-19 | 14:31

Het enige wat we nodig hebben is een bewaakte muur. We zouden geen materieel en zeker geen mensen naar die zandlanden moeten sturen. Laat ze het lekker uitzoeken met al hun oorlogjes.

Repetitive Beats | 18-10-19 | 14:31

Lilian Marijnissen kan zich beter druk maken om de teloorgang van haar partij. In de oppositie, in een tijd waarin burgers zich scheel betalen aan belastingen, BTW-verhogingen, vreselijke huurverhogingen etc en dan nog geen stemmenwinst kunnen boeken ? Wordt de hoogste tijd dat deze dame plaatsmaakt voor een man/vrouw die het Malieveld wel vol krijgt.

Stratum | 18-10-19 | 14:30 | 1

Lilian is een typische bevestiging van de stelling dat talent meestal een generatie overslaat.

Graaisnaaiert | 18-10-19 | 16:38

Volgens de berichten kan het aantal slachtoffers nog met gemak verhonderdvoudigen, zeker nu bekend is geworden bij wie de claim gelegd zal worden. Nederland heeft ook niets te zoeken in die oorlogjes, laat dat de Amerikanen maar opknappen.

Oh pardon. Deze president ziet daar ook al de zinloosheid van in, bovendien is zijn land ver van de brandhaarden en bouwt hij ook nog eens een muur om de import van deze oorlogjes in eigen land tegen te houden.
Kom daar hier maar eens om met Marra-Kech, Rutte, de EU en de Verenigde Nazi's. Dat wordt betalen en bloeden. Met veel verwarde mannen als uw nieuwe buren. En toeterende reservisten van het Turkse leger in uw straat.

Jan Passant mk2 | 18-10-19 | 14:29

De kampen lopen leeg. Zeer binnenkort gaat Nederland Turkije riant betalen voor het voorrecht om IS' ers bij de Syrisch-Turkse grens te mogen afhalen, te beginnen bij de vrouwen en kinderen. (met een beetje geluk -en: geld- mogen we ze zelfs onder dekking van een VN-vlag afhalen, rechtstreeks uit de kampen).
-
En de families van die arme donders in die bommenfabriek die door onze F-16's naar de Filistijnen zijn geholpen.. die gaan wij Rawagedderen,
-

bisbisbis | 18-10-19 | 14:29

Ik heb het altijd al gezegd: Wij hebben daar niks te zoeken.
Nu dit weer.
We hadden dat hele strijdtoneel mooi aan de Russen moeten overlaten. Dan hadden we meneer Poetin nu mooi de schuld kunnen geven. Maar nee, wij moesten ook weer ons steentje/bommetje bijdragen. Het enige wat wij, het westen, daar gedaan heeft in Syrië, is de boel rekken.
*draait er nog een*

VanBukkem | 18-10-19 | 14:29 | 1

Putin is de enige die het juiste heeft gedaan daar. Ook juridisch gezien. Dat was altijd al duidelijk. Turkije, Europa en ook de USA kozen voor partijen in die oorlog aan het voeren waren binnen de grenzen van een soeverein land. Dat is verwerpelijk en in feite een oorlogsmisdaad.

Lafayette | 18-10-19 | 14:39

NL heeft helemaal niets te zoeken met militairen in:
* Irak
* Mali
* Afghanistan
* welk buitenland dan ook
Helemaal niets, helemaal niets, helemaal niets int Buitenland.
Elke NL die belastingplichtig is en daadwerkelijk belasting betaald is medeschuldig aan de bombardementen.
Laten we het NL leger gezellig inzetten 020 Gaza of in Roffa.
Daar vallen ook burgerdoden...

Mongeaulie waarsguwt | 18-10-19 | 14:28

Ik heb laatst een quote hierover gelezen van een zeer gerenommeerde en gerespecteerde filosoof : "Shit happens"

James Lastig | 18-10-19 | 14:27 | 1

Dat was een verjaardagskaart van je pa? Dingen in perspectief houden svp.

Shareholder II | 18-10-19 | 16:25

Even dit berichtje checken: www.bbc.com/news/world-middle-east-36.... Kortom bij een autobom-aanval komen (gemiddeld) heel wat meer mensen om het leven. Je kunt dus gerust stellen dat door het opblazen van de autobommenfabriek honderden levens gered zijn ten koste van deze 70 slachtoffers. Maakt het niet minder erg, maar biedt m.i. wel wat perspectief.

FrankVeer | 18-10-19 | 14:25 | 2

Uit het artikel:
"Laten we het er maar op houden dat we het leven van heel veel mensen gered hebben door die bommenfabriek op te blazen, al is het maar de vraag of Hennis Ank Bijleveld weg gaat komen met die dooddoener. "

Superior Bastard | 18-10-19 | 14:29

En van die 70 slachtoffers zijn er weer 120 broertjes en zusjes die graag bommenmaker willen worden om hun dode familieleden te wreken. Vicieuze cirkel, of om Koot & Bie aan te halen, een poreuze cirkel.

Lafayette | 18-10-19 | 14:31

Screw that bombardement, er zijn ergere dingen zoals: Wie komt er op het idee om binnen die hoofddoek zo'n pornohoofd te fotoshoppen?

skoftig | 18-10-19 | 14:23 | 3

Het schijnt dat ze uit solidariteit ook een clitoridectomie heeft ondergaan.

Lafayette | 18-10-19 | 14:28

Dat is nu zo'n IS bruid die terug wilt komen denk ik..

vmk | 18-10-19 | 14:28

"Volgens de NOS is het de eerste keer dat duidelijk wordt waar Nederland heeft gebombardeerd in Syrië en Irak en hoeveel burgerslachtoffers daarbij vielen. De internationale coalitie heeft met het oog op de nationale veiligheid en die van de vliegers afgesproken betrokkenheid van landen bij luchtaanvallen niet prijs te geven."
Nogal een contradictie dat het ondanks afspraken toch naar buiten komt.
Hoe dan ook, tijdens oorlog een wapenfabriek runnen midden in een woonwijk is vragen om burgerdoden.

DeathValleyCreek | 18-10-19 | 14:23 | 2

Kan aan mij liggen maar je bombardeert op basis van intel. Vervolgens brief je je piloten over de missie en die piloten voeren de missie dan zo nauwkeurig mogelijk uit. En sja, de situatiie op de grond is veranderlijk, soms vallen er ook wel eens bommen verkeerd, maar moet je daar dan een land ( of de piloten zelf ) verantwoordelijk stellen? We kunnen ze ook de middelvinger geven daar...

Graaisnaaiert | 18-10-19 | 16:29

Doen ze in Gaza met raketinstallaties. Verbergen in ziekenhuizen en raketten afschieten vanuit woonwijken, en dan het bekende islamitische gejammer tentoonspreiden als de IDF de boel plat gooit met ook burgerdoden (martelaren) als gevolg. Die islamieten zijn overal hetzelfde; als ze maar martelaren te betreuren hebben want die brengen geld op.

Nelis SplitBloes | 18-10-19 | 22:37

Bommenfabriek in woonwijk > burgerdoden. Vrij vanzelfsprekend.

En Lillian... ach. Die arme meid wil gewoon even laten weten dat de SP nog bestaat.

threeheadedmonkey | 18-10-19 | 14:21 | 1

Je kunt wel als enige bloemetjes uit de loop van een geweer steken maar zo werkt het niet in de wereld.

sprietatoom | 18-10-19 | 14:29

Die oorlogsfabriek stond niet voor niets in een woonwijk. Human shield tactiek is de zandcultuur niet vreemd. Doel uitgeschakeld, goed gedaan jongens! Oh en ik heb al weekend, dus...

Rest In Privacy | 18-10-19 | 14:19

Tja, volgens de Linkse utopianen word oorlog gevoerd via regeltjes en verdragen waar beide partijen zich aan houden. Mensen als schild gebruiken of vrachtwagens vol bommen verstoppen in woonwijken moeten we natuurlijk maar gewoon accepteren. Ik zeg een FOEI gesprek met de desbetreffende piloot. Oh wacht, Links zal wel aansturen op een commissie en natuurlijk zal de piloot voor de krijgsraad moeten verschijnen de schoft! En de oorlog is natuurlijk de schuld van Wilders, Baudet en Rechts.

Indoneesje | 18-10-19 | 14:19 | 7

Schuld van Trump hoe dan ook

Jan70 | 18-10-19 | 14:49

@Lafayette | 18-10-19 | 14:26: Heel simpel, IS tuig waar ook Nederlanders tussen zaten richting hun maagden schieten. En ja, in een oorlog vallen er nu eenmaal ook burgerdoden. Daarom heet het ook oorlog! We lieten bijna een hele etnische minderheid in Syrie in de steek (Yezhidi), hun dochters en vrouwen werden verkracht en verkocht op slavenmarketen en hun mannen massaal geexecuteerd. IS hield keihard huis in o.a. Iraq en slachtte complete dorpen uit. En de VVD rechts?? Houd nou op gek, de VVD is inmiddels GroenLinks Links aan het inhalen. Maar nu ineenkeer huillie huillie doen over burgerdoden in een oorlog tegen een leger wat niets onderdoet voor de daden van de Waffen SS uit de Tweede Wereldoorlog. Wat is het volgende IS'ers terughalen uit Syrie?

Indoneesje | 18-10-19 | 14:54

@Superior Bastard | 18-10-19 | 14:30: Ik zie aardig wat jorisjes achter je naam, wie is er nu aan het schuimbekken? Lekker 70 doden gaan lopen nuanceren in IS gebied. Nog zo'n utopiaan die denkt dat oorlog ook 'schoon' gevoerd kan worden.

Indoneesje | 18-10-19 | 14:56
▼ 4 antwoorden verborgen

Dus als een bom neerkomt kunnen er dode vallen..
Wauw, weer wat geleerd vandaag.

Turbulentie? | 18-10-19 | 14:18 | 2

N

Turbulentie? | 18-10-19 | 14:21

doden, het is meervoud.

Nelis SplitBloes | 18-10-19 | 22:33

Mevrouw Marijnissen is niet relevant meer. Misschien moet ze maar eens beginnen aan een gezinnetje.

oldandwise | 18-10-19 | 14:17 | 1

Het is wel goed dat ze gewaarschuwd heeft voor de gevolgen van een oorlog voor burgers. Dat had niemand kunnen bedenken. Bedankt Lilian voor het intrappen van een open deur. Je vader zal errug blij zijn met je commentaar.

Toverkol | 18-10-19 | 14:28

Misschien beter om mee te doen met "zeeslagje". U weet wel dat spelletje op een velletje papier.

RickVogelschrick | 18-10-19 | 14:16

Dergelijke bombardementen worden doorgaans uitgevoerd op verzoek van grondtroepen, daar zat geen ene Nederlander tussen. Alsof je de chauffeur de schuld geeft van het verkeerd bezorgen omdat de afzender het verkeerde adres heeft opgegeven.

En over aanklagen gesproken. Jihad-kipjes klagen de Nederlandse staat aan.

A group of Dutch IS women and their children are suing the Dutch State. If the state doesn't pick them up from the prison camps in northern Syria, then they "will hold the government liable for their suffering"
syria.liveuamap.com/en/2019/18-octobe...

Een kamp ten westen daarvan loopt inmiddels al leeg.

17 hours ago - 36°24′N 38°51′E
Significant signs of fire and abandonment in the area of the ISIS refugee camp in Ayn Issa, including the displacement of a large number of tents. @ImageSatIntl assessment: since the beginning of Turkey's #PeaceSpringOperation, ISIS is taking advantage of the situation and escaping.
syria.liveuamap.com/en/2019/17-octobe...

Abject | 18-10-19 | 14:16 | 1

Vergeet niet dat de vvdbode dit in het frame plaatst dat Nederland de training van Peshmerga (Koerden) net heeft verlengd. Weliswaar niet in Syrië, maar Irak. Met de toezegging dat Defensie voortaan serieus gaat kijken of het niet wat transparanter moet met al die collateral damage. Zie ook de link naar het OM.

Vergeet het militair-industriële complex. Het media-politieke complex (met een hoofse buiging naar Vlaanderen, over huurlingen gesproken), dat op commando pang pang roept. Zelfs onze vorst kan dat geen typisch Nederlands probleem noemen. Dan krijgt hij ruzie met ambtsgenoot Albert (dat is een andere dan die van die penispiercing trouwens). Moeten we niet willen met zijn allen binnen de EU.

Rest In Privacy | 18-10-19 | 14:32

Heeft mevrouw Zegveld ons al een schadeclaim in de maag gesplitst.

Janas | 18-10-19 | 14:16 | 2

kan ze beter in qatar neerleggen, daar zitten de geestelijke leiders van de soenitische terroristen.

zeg maar brabo | 18-10-19 | 14:36

Joh! Schakel het OM maar in Lillian, die staan te popelen om NL militairen te veroordelen.

Beefbus | 18-10-19 | 14:15

Was het geen vuurwerk fabriek?

Poitiers | 18-10-19 | 14:14

Als je niet tegen de hitte kunt moet je niet in de keuken komen.
Als je soldaatje wilt spelen, dan weet je dat er wel eens doden kunnen vallen. Het is gewoon wat echter dan een computerspelletje. Als je daar problemen mee hebt, dan moet je niet meedoen met oorlogvoeren.

Janas | 18-10-19 | 14:14 | 4

NL wil met hun betweterige neusje altijd vooraan staan en meedoen. Het moet uiteraard geen consequenties hebben; daar kunnen de tere zieltjes niet tegen.

RickVogelschrick | 18-10-19 | 14:19

@Superior Bastard | 18-10-19 | 14:16: Collateral damage.
Zoiets als in Parijs gebeurde.. ?

vmk | 18-10-19 | 14:20

@Superior Bastard | 18-10-19 | 14:16: denk je dat een autobom puur alleen militairen doelen raakt? de vraag is hoeveel doden er waren te betreuren als deze bommenfabriek niet was uitgeschakeld.
En daarbij zit deze fabriek tussen burgers, probleem zit dus echt bij de bommenfabrikant.

zeg maar brabo | 18-10-19 | 14:31
▼ 1 antwoord verborgen

Wie zegt dat ze onschuldig waren?

4thoseabout2rockwe.. | 18-10-19 | 14:14 | 1

Erfzonde he

Tobi | 18-10-19 | 14:27

Die burgerdoden zijn niet de schuld van NL. Het is de schuld van ISIS, die vier vrachtwagens vol met TNT verstopt tussen burgerwoningen in. En die moet je vernietigen, anders vallen er nog veel meer slachtoffers. In een oorlog gebeuren dat soort dingen. Next.

JohnBoyKiller | 18-10-19 | 14:13 | 1

Zo is het precies.

pegaje | 18-10-19 | 14:54

Bommen fabriek in woonwijk?
Dan moet je niet zeuren.
Doen de Palestijnen ook niet.

Osdorpertje | 18-10-19 | 14:13 | 2

Palestijn, nee die zeuren nooit
volwassen volkje heur

Tobi | 18-10-19 | 14:27

Dat mag Arbo technisch niet eens ik voorzie een grote toekomst voor Arboned in Irak en omliggende landen die kunnen zich uit gaan bouwen tot een mooie multinational..

Uw Verzekeringsadvis | 18-10-19 | 17:53
-weggejorist-
Porta | 18-10-19 | 14:12 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat deden we daar ook alweer?

Kaas de Vies | 18-10-19 | 14:12 | 1

Oorlog voeren tegen een groep die aan de macht kwam nadat we daar eerder oorlog voerden om een sectarische oorlog te voorkomen die het gevolg was van een oorlog die we daar voerden tegen het terrorisme. Na aanleiding van 11 september. Toen er nul Irakezen met gekaapte vliegtuigen gebouwen invlogen.

Max Headroom | 18-10-19 | 14:43

oh, ja... een schuldgevoel.. ik voel t zo opborrelene bij anderen, ik zelf heb er geen last van trouwens en NEE, die IS wijven en kids mogen niet heerheen, ondanks dat dit vermoedelijk gebeurd is in 2015.

Yumi | 18-10-19 | 14:12

O ja, en dit gegeven moet je vooral weer opvoeren in het nieuws. Voer voor suikerspiegelterroristen en ander geschift volk.

Gravin v Kippenbouth | 18-10-19 | 14:11

Elk nadeel heb zijn voordeel,en vice versa.

De Profundus | 18-10-19 | 14:11

Wie zet dan ook tijdens een oorlog een bommenfabriek midden in een woonwijk? Oh nee, Ik ben naïef en het is allemaal onze schuld.

heldheino | 18-10-19 | 14:09

Dat heb ik vannacht gedroomd, alleen was het op Al-Hol.

Schulzie | 18-10-19 | 14:09

Ik vraag me nou echt af of de lokale bevolking Saddam en Khadaffi al missen?

Bac | 18-10-19 | 14:09 | 1

En Tito.

Gele Beer | 18-10-19 | 14:11

Die islamieten zijn ook overal hetzelfde of het nou Irak, Syrië of Gaza is. Burgers (lees martelaren) gebruiken als menselijk schild. Wapenfabrieken, wapendepots en raketafvuurinstallaties situeren in woonwijken, en dan huichelachtig lopen jammeren als er burgers worden gedood. Het is en blijft een achterlijke doctrine, die islam.

Nelis SplitBloes | 18-10-19 | 14:08 | 1

Menselijke schilden gebruiken is een oorlogsmisdaad, maar daar zal het vast niet over gaan.

heldheino | 18-10-19 | 14:13

Alle nabestaanden van die mensen volledig schadeloos stellen voor de rest van hun leven.
Schrijf maar af van het defensiebudget voor de komende jaren.

Superior Bastard | 18-10-19 | 14:08 | 3

Je hebt de oplossing gevonden voor permanente vrede!

Deflatiemonster | 18-10-19 | 14:37

Hoezo? Vermoed je opzet? En wat is volledig schadeloos stellen? En wat zijn alle nabestaanden? iedereen is daar toch familie van elkaar? Dus het hele land miljarden betalen of zo?
Beetje emotionele en niet-doordachte oprisping vermoed ik.

Nuchternederland | 18-10-19 | 15:06

Als je erbij wil zijn moet je ook de consequenties dragen. Dus leg maar uit waarom je er in godsnaam bij wil zijn, er aan mee wil doen, en waarom je ervoor gestemd hebt. Vervolgens wat je ervan geleerd hebt, dan wanneer je in schaamte aftreedt.Althans, dat zou mijn moeder van me vragen.

Alexis de T. | 18-10-19 | 14:08 | 2

En vervolgens vergeeft ze je, want moederliefde is onvoorwaardelijk.

Toverkol | 18-10-19 | 14:12

@Toverkol | 18-10-19 | 14:12: Maar niet zonder billenkoek. "Wat je gedaan hebt is fout. Dit gaat niet over wie je bent. Ik hou heel veel van je."

Alexis de T. | 18-10-19 | 14:17

Heb ik echt die commies vd SP niet voor nodig.

swassannuf | 18-10-19 | 14:08

Dit zijn Westerse bommen en dode onschuldigen tellen dan eigenlijk niet.

Lafayette | 18-10-19 | 14:07 | 1

Proost!!

therevenant | 18-10-19 | 14:22

Dit lijkt eerder op een fout van Intel.
F16s gooien niet zomaar bommen op gebouwen.
Maar natuurlijk trekken wij bij voorbaat weer een enorm dik boetekleed aan.

Gerf | 18-10-19 | 14:07 | 2

De bommen vielen op een bommenfabriek.
Dat daar veel meer explosieven lagen dan verwacht, en dat deze explosieven een woonwijk wegvaagden is vooral de schuld van het vieze vuile tuig dat een bommenfabriek in een woonwijk zet.
En deels ook van de mensen die accepteerden dat er een bommenfabriek in hun woonwijk stond. (wisten ze echt wel)

Mr. Happy | 18-10-19 | 17:21

@Mr. Happy | 18-10-19 | 17:21: En zo is dat en niet anders.

Nelis SplitBloes | 18-10-19 | 22:30

Vluchtelingen in een bommenfabriek? Wiens idee was dat? Of was het niet een bommenfabriek?

Deflatiemonster | 18-10-19 | 14:06

Ik voel weer een geldovermaak momentje aankomen richting de zandbak.

de directeur | 18-10-19 | 14:06 | 1

Een piekje in een continue stroom valt helemaal niet op.

marcoplarco | 18-10-19 | 15:33

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl