Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

"Kritisch" CDA doodsbenauwd door stikstof

Stikstofmetertje, zat al standaard in Windows 3.1

Christenpartij vreest verlies van agrarische achterban in de provincie en KOMT IN ACTIE!

Het enige dat die zogenaamde "stikstofcrisis" ons leert, is dat niemand weet hoe je stikstof echt goed en definitief moet meten, waardoor iedereen stikstof op zijn eigen manier voor een politiek, duurzaam of drammerig karretje probeert te spannen. Het begint al met die uitspraak: sinds wanneer hebben rechters verstand van stikstof? Hoe hebben enkele tienduizenden boeren meer schuld aan de kennelijk te hoge uitstoot dan bijna tien miljoen voertuigen in dit land, en hoezo wegen een half miljoen vliegbewegingen op Schiphol maar voor 0,1 procent mee in het totaal volgens het RIVM, terwijl de boeren de helft op zich nemen? Waarom liggen grote bouwprojecten in heel het land plat en willen sommigen de F1 en zelfs de Tourstart (stoten die dope peddlers zoveel troep uit?) op de helling zetten, maar kunnen azc's in Brabant wel voor 40 miljoen grootschalig verbouwd worden? En over Brabant gesproken, hoeveel stikstof stijgt er eigenlijk op uit blauwe xtc-vaten in Brabantse bermen en bossen? Waarom zijn onze regels 400 keer strenger dan die van de Duitsers, en trekt het Roergebied zich daar iets van aan bij oostenwind, denk je?

Iedereen doet maar wat, iedereen roept maar wat, niemand weet wat het probleem eigenlijk is en tevens wil niemand en z'n boerenzoon de schuld krijgen, en nu zijn CDA en SGP bang dat al die boze boeren overlopen naar Publieks-Trekker Wilders. Dus in een vlaag van absolute politieke daadkracht, bellen ze een dagblad om de meetmethodes van het RIVM heeeeeel voorzichtig in twijfel te trekken. Kijk ze eens gratuit gissen opkomen voor """hun""" boeren, jonguh!
UPDATE: SGP heeft eigen berekeningen gemaakt en wil opheldering van minister Schouten. Persbericht na de breek.

Boeren en bouwers harder aangepakt dan automobilisten

De overheid meet bij de stikstofcrisis met twee maten. Boeren en bouwers worden in vergelijking met automobilisten zwaarder aangeslagen dan autorijders. Dat blijkt uit bestudering van de rekenmodellen die worden gebruikt voor de stikstofdepositie. 

Naar aanleiding van de enorme stikstofproblemen die het land op slot dreigen te zetten, heeft de SGP berekeningen gemaakt om na te gaan op basis van welke stikstofneerslag de landbouw, de bouw en het verkeer worden ‘aangeslagen’. Daaruit blijkt dat bij wegen alleen gekeken worden naar de stikstofneerslag tot 5 kilometer van de weg. Bij bouwprojecten en boerderijen wordt het effect berekend tot op ‘oneindige afstand’.

De SGP protesteert daar krachtig tegen. SGP-kamerlid Chris Stoffer vindt dit ‘onacceptabel’: “Dit kan écht niet, dit is meten met twee maten. Het is toch te gek voor woorden. Experts zeggen ons zelfs dat de stikstofoxiden die auto’s uitstoten wijder in de omgeving neerslaan dan de ammoniak van de landbouw. Dat is onacceptabel. Ik ga daar bij de behandeling van de LNV-begroting met minister Schouten een groot punt van maken. Ik wil dat voor bouwprojecten en boerderijen óók de 5-kilometer-grens gaat gelden. Die nuchtere aanpak bij het wegverkeer is verstandig: de stikstofneerslag op een afstand van meer dan vijf kilometer is zó beperkt dat je daar geen berekening op los moet willen laten.”

De SGP wil van minister Schouten weten waar we aan toe zijn vóór het grote stikstofdebat dat geagendeerd staat voor volgende week.

Bijlagen:

Kaarten en staafdiagrammen waarop heel duidelijk te zien is hoe groot het verschil is tussen de behandeling van boeren en aannemers enerzijds (A) en automobilisten anderzijds (B). Duidelijk op de kaart én in het staafdiagram is te zien dat bij de (snel)weg de berekeningen stoppen bij 5 km en dat het gebied dat berekend wordt rondom een boerderij vele malen groter is. Dergelijke deposities (>paar km) zijn via metingen in het veld niet terug te vinden.

Reaguursels

Inloggen

Hoe heet dat verdrag met Canada ook al weer dat we nu niet willen, in verband met import van allerhande inferieure producten, maar die we wel willen als we zelf niets beters meer hebben?

Ohja, CETA.

frickY | 09-10-19 | 20:54

Dit is een gevalletje 'we hebben een bepaald doel voor ogen' (decimeren van de Nederlandse boerensector ten gunste van die van de Oekraïne)'en willen graag een rapport die naar dit doel toewerkt'. RIVM 'U vraagt, wij falsificeren', er zit toch geen controle op van een onafhankelijk orgaan. Het verklaart een aantal dingen:
- waarom enkel Nederland blijkbaar een stikstofprobleem heeft
- waarom Nederland zo graag dat associatieverdrag wilde tekenen
- waarom Nederland het onderzoek naar de MH17 feitelijk torpedeerde
- waarom Nederland, en de Nederlandse media, zo enorm tekeer gaan tegen Trump Je zou namelijk je kunnen afvragen waarom b.v. de NOS het zo belangrijk vindt de Nederlander ervan te overtuigen dat Trump de Duivel is - wij stemmen namelijk niet in Amerikaanse verkiezingen, of wel? Maar de voorkeur was duidelijk Hillary, en straks misschien Biden. En laten deze figuren nu ook vuistdiep in de Oekraïense maffia zitten - pay for play - en Nederland duidelijk ook aan het gedrag van zowel regering als media te zien.

Datsun_Cherry | 09-10-19 | 18:53

Nou, mooi dat we de meetmethodes kritisch bezien. Zullen we dat ook nog even doen met de gestelde normen dan?

Gen. Maximus | 09-10-19 | 18:23

Het stikstofprobleem is geen probleem. Groene ambtenaren weten voor elke oplossing die de burger geld kost en ambtenaren geld oplevert een probleem te formuleren. Als je een groot deel van het dichtst bevolkte land ter wereld aanwijst als natuurgebied, dan moet je niet verbaasd zijn dat er problemen ontstaan. Realistisch zijn en geen natuur bij maken. Als je globalistisch denkt is er meer dan voldoende natuur in de directe nabijheid van Nederland.

Janas | 09-10-19 | 18:13

Boeren die grenzen aan natuurgebieden worden uitgekocht. Die landerijen worden omgevormd tot natuurgebieden door o a Natuurmonumenten en it Fryske Gea. Dan grenzen er weer andere boerderijen die grenzen aan natuurgebieden. Die worden weer uitgekocht. Dan wonen er burgers in dorpen die grenzen aan natuurgebieden. Die worden uitgekocht. Enz enz enz.

strawdog | 09-10-19 | 16:22

De boeren en de vissers voeren een vergeefse strijd als we Caroline Gruyter mogen geloven. De NRC lezer wil quinoa en dochtertjes Merel, Annefleur en Sterre willen alleen nog maar vegetarisch eten en voeren actie voor Extinction Rebellion samen met hipsters met knotjes in hun haren die de r als j uitspreken. De jeugd heeft de toekomst en kleine Greta heeft het hoogste woord. Dit land gaat naar de verdoemenis.

lingo star | 09-10-19 | 15:31

Gek hè. Iemand op grond van drijfzand beschuldigen
En dan gek vinden dat die persoon pissed is. Stel idioten. Pak die ambtenaren die dit veroorzaakt hebben. Knuppels.

Mart6037 | 09-10-19 | 14:27

Laten we die 16 jarige bakvis in de 2e Kamer uitnodigen voor een optreden. Altijd lachen!

Tuinhekje | 09-10-19 | 13:46

Meten ze voor schiphol enkel de starts en landingen of ook alle vliegbewegingen van, naar en over NL?

PisFinger | 09-10-19 | 13:41 | 1

Het eerste, en slechts tot 900 m hoogte.

MisterC | 09-10-19 | 22:06

Rivm heeft 8 meetpunten in Nederland die op een minimale afstand van 300 meter van stikstofuitstotende bedrijven / boerderijen moeten staan.
Wat blijkt 1 meetpunt staat ca. 25 meter van een boerderij en 1 staat vrijwel boven de rioolput van een boerderij.
Verder rekent de Rivm met een model dat al sinds 2016 is verboden.
Dit zijn afgezien van Schiphol etc. enkele feiten hoe zwaar de boeren en wij worden belazerd door die klimaatmaffia.
Zie voor de aardigheid eens op de site van natuurkundig Prof. Kees de Lange.

oakmont | 09-10-19 | 13:30 | 1

Daarom de beuk erin.

Mart6037 | 09-10-19 | 14:48

Al die vrouwen die voor een feestje online even iets nieuws bestellen en na één keer dragen weer terugsturen. Wat een stikstof overlast en roet en CO2 wordt er dan door die bestelbusjes van de pakketbezorgers / retournemers veroorzaakt in de woonwijken. Het zijn er heel veel, bijna een fabriekshal vol aan teruggestuurde stinkende kledingstukken elke zoveel keer. Ze moeten de vrouwen eens aanpakken, niet meer elk feestje iets nieuws. Draag gewoon die ouwe zooi van vorig jaar, is goed voor het milieu. En we gaan meej sen allen voor Marietje die op haar 18e verjaardag haar eerste nieuwe jurk heeft gekregen toch?

DitjaarkrijgikAOW | 09-10-19 | 12:06 | 3

Niet zo jaloers, u krijgt dit jaar AOW

Canis.bonus.es | 09-10-19 | 12:12

En wat als daardoor menig man net wat vaker over menig vrouw heen gaat en vervolgens veel relaxter in het verkeer zit en daardoor minder het gaspedaal in ramt? Wellicht is dit weer een CO2 reductie die de uitstoot van de bestelbusjes etc. oplost.

Butterfly effect. Gaan we pas echt efficient mee om als we A.I. hebben die elke poep en een scheet uitrekent.

Durereaguurder | 09-10-19 | 12:18

Dit dus. Echt reduceren doe je door je levenstijl en de economie aan te passen. Reduceren van uitstoot en toch elk jaar meer meer meer willen (behalve Finnen dan), past gewoon niet.

PisFinger | 09-10-19 | 14:11

Toen Thierry Baudet ging vertellen in de 2e kamer dat het hele 'klimaatplan' wel 1.000 Miljard zou gaan kosten lachte iedereen hem uit. Nu veel bouwkranen stilstaan vanwege deze waanzinnige stikstof eisen opgelegd door de Raad van Staten en te danken aan Diederik Samson (PvdA) en Ger Koopmans (CDA) hoor je hier niemand meer over. Wat een ondankbaar volkje.

Beroep = Boerenlul | 09-10-19 | 11:46

De meetpunten zitten vlakbij bronnen zodat het heel objectief altijd een te hoog gehalte aangeeft. www.youtube.com/watch?v=t40rnXRe4LA
Deze methode is verboden. Maar hier kan alles.

dijkbewaker | 09-10-19 | 11:19

Zou de wal nu eindelijk het schip van de Klimaathysterie keren ?

Bolder | 09-10-19 | 11:15

Eindelijk gaan we eens kijken naar de inhoud van de wetenschappelijke claims. Het werd eens tijd.

van heinde en verre | 09-10-19 | 11:12

In de software kennen we het fenomeen 'open source', waarbij iedereen de broncode kan zien, controleren (en eventueel uitbreiden, maar dat doet hier niet ter sprake). Als je als overheid zulke draconische maatregelen overweegt, zou je op zijn minst het model ter inzage moeten stellen.
Pas als er geen discussie is over de feiten, dan kan er evenwichtig over de maatregelen worden gesproken. Tot die tijd zullen alle maatregelen die de overheid treft, of ze nu te veel of te weinig zijn, altijd worden aangevallen op de onderliggende aannames. Er is geen draagvlak, en daarmee ondergraaft de overheid haar eigen legitimiteit.

ole guapa | 09-10-19 | 11:12 | 3

Wanneer feiten niet passen... dan ziet u dit. Overheid blijft gewoon doorgaan, legitiem of niet, want: geen consequenties

Canis.bonus.es | 09-10-19 | 12:15

U vraagt om een transparante overheid, dan zou er nog veel meer incompetentie boven komen drijven en dat wil men niet in den Haag. Het idee van open rekenmodellen op zich is toe te juichen. Ook dat rekenmodel destijds van de kosten van het elektrisch rijden, tenenkrommend dat we zoveel af laten hangen van een klein bedrijfje dat met "geheime" rekenmodellen rekende.

sprietatoom | 09-10-19 | 13:11

Dat is precies het probleem. Ik heb er naar gezocht bij de RIVM en in de wetenschappelijke literatuur, maar het is er niet. De modellen die de RIVM gebruikt worden wel met naam genoemd, maar niet beschreven, laat staan inzichtelijk gemaakt (de broncode - inclusief de wetenschappelijke onderbouwing van de algoritmen). Dus is er ook geen onafhankelijke validatie mogelijk. De enige validatie die ik heb kunnen vinden is een in-house publicatie waarbij een gebruikt model werd gevalideerd met... een ander model! Niet met de werkelijkheid, met gemeten data, maar met de uitkomsten van een ander model!
Dat is natuurlijk de grootst mogelijke nonsens. Alsof je zegt dat het verhaal van Lot in de bijbel waargebeurd is omdat het ook in de koran staat. Dan heb je de werkelijkheid niet helemaal begrepen. Helemaal niet.
Dan moet je de modellen dus met een korrel zout (zeg maar gerust een pilaar zout) nemen.

Stormageddon | 09-10-19 | 13:23

Als de klimaatalarmisten onvoldoende vaart krijgen in hun neo-communistische idealen heb ik een bijdragende oplossing.
Geef de burgers in ONS land gewoon de schuld van het GETIJ, praat hen, schuif hen schuld in de schoenen, in de broek mag ook, peper hen in dat EB en VLOED de schuld is van burgers die niet of onvoldoende willen luisteren naar de redders van de natie en richt strafkampen op voor hen die onverbeterlijk blijken.

biebop | 09-10-19 | 11:05

Ben eigenlijk benieuwd hoe andere landen de stikstof uitstoot berekenen.

Is hier een internationale rekenmethode voor of kloot elk land maar wat aan en roepen we wat ons het beste uitkomt.

Wordt sterk getwijfeld aan hoeveel een koe uit(schijt) in Nederland en is dat net zoveel als in b.v. Duitsland of Belgie.

En hoe zit het nu eigenlijk met die zwarte gaten en zure regen eigenlijk is dat al opgelost?

Alt | 09-10-19 | 10:55 | 4

In Duitsland zijn ze 40x minder streng las ik eens. En 30% komt gewoon aan vervuiling over onze grens aanwaaien.

Jan, Leiden | 09-10-19 | 11:57

Alles wordt hier met het model Aerius gedaan. Nl product dat alle vele malen aangepast is...

Neighborhood_Bully | 09-10-19 | 12:24

@Jan, Leiden | 09-10-19 | 11:57: 400x

Jee-dee | 09-10-19 | 13:14
▼ 1 antwoord verborgen

Dat model AERIUS is waar iedereen zich eens op zou moeten concenteren: Waarop zijn de berekeningen die het maakt gebaseerd? hoe goed zijn die in overeenstemming met de werkelijkheid. Let wel, rechters hebben al aangegeven dat de berekeningen wat hun betreft rechtsgeldig zijn. M.a.w. de uitkomsten hebben wettelijke status!
ibestuur.nl/nieuws/de-computer-kan-he...

Niemand weet echter of de uitslagen wel kloppen. De site die is opgetuigd over het model is niet echt duidelijk - typisch een manco van een overheidssite, waarschijnlijk om de indruk van informatie te wekken zonder informatie ook werkelijk te verschaffen - maar misschien mis ik iets?

www.aerius.nl/nl/factsheet-parents/co...

Mijn indruk is dat dit compleet op hol is geslagen.

omanders | 09-10-19 | 10:49 | 1

Zelfde als het ongevalideerde klimaatmodel.

Ronnie uit Helmond | 09-10-19 | 10:54

Kan men die rekenmodel over stikstof niet wobben?

steekmug | 09-10-19 | 10:44

niemand weet hoe je stikstof echt goed en definitief moet meten?? Ja hoor, echt wel, doe ik voor m'n beroep, kan me consulten voor goed 500 sing.dollar/uur, gaat erom: wat wil je meten en waarin (anders is de vraag onduidelijk), bv: je wil nitraten (NO3) meten in water OF stikstofoxiden (NOx) in lucht. Daar zijn meet methodes voor. PS het is ook onjuist om te zeggen: er is een stikstof probleem, dit kan nl. niet!!!! Stikstof is atoom nr 7 (N(itrogen)), en blijft bruto en globaal hetzelfde (LOL) , dus das um niet, stikstof als inert gas (79% in de lucht) is um ook niet. Dus er wordt bedoeld stikstofverbindingen! Specificeer dan welke verbindingen , waarin en in welke meetmatrix (lucht/grondwater??) Er is nl. al HEEL veel gedaan om NOx terug te brengen, wist u ook al. NH3?? in china kweken ze grotere varkens om meer vlees te genereren, vanwege de POPULATIE op de aardkloot. Tja 8 miljard mensen (straks) moeten allemaal spare ribs/smarty-phones/auootjes/e-steps/etc., NL politiek is niet de slimste, china&india en ook afrika stoppen nl. niet. Maar??? is er idd een stikstof probleem? natuur (ook u) heeft stikstof nodig (plantjes hebben NPK's nodig, mensen aminozuren….) maar das natuurlijk andere stikstof??. Als je ut niet meer weet: ask the chemist!, een oplossing??? is er een probleem (met deugdelijk bewijs) dan??

leofromrotjeknar | 09-10-19 | 10:41 | 7

@fail | 09-10-19 | 11:33: Misschien kun je je Nederlands ook een beetje op niveau brengen, komt wat betrouwbaarder over.

todos | 09-10-19 | 12:25

@todos | 09-10-19 | 12:25: Wat is er fout dan? Voordat je anderen de les leest, kun je beter eerst naar je eigen reaguursel kijken. Dat zouden twee aparte zinnen moeten zijn. Nieuwe zin na 'brengen'.

fail | 09-10-19 | 13:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Zuurstof is ook een nog niet ontgonnen miljeuprobleem.

Jan Passant mk2 | 09-10-19 | 10:40 | 2

Waarom noemen we ozon geen zuurstofprobleem?

McSnor | 09-10-19 | 10:48

Om nog maar te zwijgen over op koolstofverbindingen gebaseerde levensvormen.

fail | 09-10-19 | 11:34

Die kutpartijen hebben nu eens gelijk. Vliegverkeer, scheepvaart en autoverkeer zijn vele malen meer vervuilend dan de boeren.

boccelullus | 09-10-19 | 10:35 | 1

Vervuilend... Roet? CO2? NO2? NO3? NH3? Diesel? Benzine? Katalysator? Vragen, vragen...

McSnor | 09-10-19 | 10:50

Eerst kapot maken en dan janken dat het kapot is. Lekker principieel CDA EN SGP. Jezus had tenminste wel ruggengraat.

Returnofthemac | 09-10-19 | 10:27

Kijk nou uit mensen, u zal in uw hok gehouden worden , kan dat niet met een schuldgevoel dan zullen zwaardere redenen bedacht worden.

Returnofthemac | 09-10-19 | 10:21

Terecht dat deze partijen aan de bel trekken. Zoveel boerenkiezers zijn er nu ook weer niet, dus dit is zeker niet zomaar zieltjes winnen. Bovendien waren al ruim vóór de huidige stikstofcrisis tal van wetenschappers, statistici en andere betrokkenen die de meetmethoden van het RIVM in twijfel trokken. Bij deze groep van critici zat toen al Elbert Dijkgraaf (SGP).

De manier van meten van het RIVM is twijfelachtig en de manier waarop de meetgegevens statistisch bewerkt worden is verouderd. Het kán zijn dat het RIVM alsnog gelijk heeft, maar het kan ook dat ze de plank misslaan.
www.youtube.com/watch?v=t40rnXRe4LA&a...

www.youtube.com/watch?v=Tndcue-_BoU&a...

Montgomery | 09-10-19 | 10:18 | 1

Even over jouw eerste paragraaf "Zoveel boerenkiezers zijn er nu ook weer niet, dus dit is zeker niet zomaar zieltjes winnen."
Wat deze partijeen aanvoelen is dat de maatschappelijke wal heel hard het politieke schip aan het keren is. De landbouw is ±2% van de economie. Maar dezelfde landbouw heeft enorm aan draagvlak gewonnen onder de andere 90% van de bevolking die het milieugedram met stijgende verbazing aanzien. Dat is waar deze politieke partijen op reageren, ze moeten nu kiezen of ze in het schip blijven zitten (zoals GL en D66) of dat ze op de wal gaan staan (bij FvD/PVV/50+).
Ik voorspel, binnen 2 weken, steun voor dit vraagstuk door de VVD, die zitten tussen wal en schip. En dan wordt het heel interessant om te zien of GL nog steeds blind gaat meestemmen.

ole guapa | 09-10-19 | 11:05

Ook al zouden 100000 rapporten aantonen dat stikstof geen probleem is.... De politiek zegt dat het een probleem is. Klaar. Buigen. Nemen. En het lekker vinden.

peterdh | 09-10-19 | 10:34

NO2 is vandaag geen probleem, omdat het de laatste tijd veel regent (NO2 is in water oplosbaar) en waait (het vespreidt zich snel).

GerbenW | 09-10-19 | 12:25

SGP-kamerlid Fhijn Stoffer vindt dit ‘onacceptabel’..
nuff said

Cousin Eddie | 09-10-19 | 10:13

Kleine ms onbelangrijke correctie @Van Rossem maar ik hou van feiten, ook als deze quasi insignificant zijn. Het gaat dus niet om de Tourstart maar om de start van de Vuelta in Utrecht volgend jaar die "men" op de helling zet. Geen dank.

de directeur | 09-10-19 | 10:11

En waar blijft Rotterdam in het verhaal? Waar blijft Schiphol in het verhaal? De SGP vermijdt de echte veroorzakers fijntjes. Er is geen probleem met stikstof, hooguit bepaalde stikstofhoudende verbindingen. Zelfs dat krijgen ze niet helder.

Frau Merkel | 09-10-19 | 10:08

Toen ik pakweg 30 jaar geleden naar buiten keek zag ik in de Rijnmond strakgele luchten en tig schoorstenen waar geelbruine rook uitkwam. Pernis stonk een uur in de wind naar nafta . Boerensloten waren bruin van de gier. Nu is de lucht strak blauw / grijs boven de Rijnmond. In boerensloten kan je zien wat er op de bodem ligt. Er is dus al heel erg veel gedaan en nu is er opeens paniek dat er een milieucrisis is? een bewijs dat we massaal worden voorgelogen en geïndoctrineerd zie je gewoon buiten op straat, in de lucht en in de sloot.

effedenke | 09-10-19 | 10:06 | 3

Daarom zeggen de boeren ook "Genoeg is een keertje genoeg". Ze moeten investeringen op investeringen doen. Hoge boetes hangen voortdurend boven het hoofd. Het moet een keer ophouden! Zeker als de eisen nog verder worden opgeschroefd omdat moderne meetapparatuur stofjes in homeopathische verdunningen al kan waarnemen om alarm te slaan.

arie-hoax | 09-10-19 | 10:26

Ooit over nagedacht dat de aarde opwarmt door de schonere lucht? De zonnestralen worden niet meer gefilterd door roetdeeltjes en andere smog-achtige deeltjes in de lucht.

Kwelbeller | 09-10-19 | 12:56

Precies. Ik zou al die hysterieverwekkende kaartjes wel eens met dezelfde meets haal voor de jaren 70 willen zien. Het lijkt net alsof hoe schoner alles wordt hoe meer paniek er opgeklopt wordt.

5611 | 09-10-19 | 13:25

OK, dus men was van plan om de helft van de veeboeren de nek om te draaien en men baseerde zich daarbij op cijfers van het RIVM die uiterst discutabel zijn? Om te voldoen aan klimaatdoelstellingen die zijn gebaseerd op cijfers van IPCC die eveneens uiterst discutabel zijn?
www.forbes.com/sites/realspin/2014/03...
"How dare you!"

Schoorsteenveger | 09-10-19 | 10:05 | 1

Sow, mooie springplank naar een debunkstuk over NIPCC, vooral de wetenschappelijke discussie die daaronder losbarst over co2 lags temperature is interessant. Het lijkt erop dat échte, droge wetenschappertjes het er wel redelijk over eens zijn dat de volgorde toch echt: Temperatuur stijgt > CO2 neemt toe > temperatuur stijgt nog meer. moet zijn. Science!

elfenstein | 09-10-19 | 10:36

Je hoeft enkel de geschiedenis te kennen om te weten dat dit over een paar jaar weer volledig opgeblazen blijkt te zijn. En dat er dan ook weer wat nieuws voor in de plaats komt. Zure regen (muren brokkelden er door af!), gat in de ozonlaag (men zou nooit meer zonder bescherming buiten kunnen lopen), CO2 en nu stikstof. Linkse hobby's moeten immers linksom of rechtsom worden uitgevoerd en ze verzinnen steeds weer een nieuw doom-scenario.

Arijane | 09-10-19 | 10:03 | 2

Vergeet die nieuwe stofjes in de bodem niet die ze weer verzonnen hebben om baggeren en grondverzet onmogelijk te maken.

En nauw verwant het Verdrag van Marrakesh wat ons via een activistisch D666-rechter ook nog een hoop ellende op gaat leveren. Allemaal bewust beleid.

5611 | 09-10-19 | 10:09
-weggejorist-
corbiere | 09-10-19 | 13:49

ALLE 'onderzoeks'- en adviesinstanties van de overheid moeten hoognodig aan een diepgaand onderzoek worden onderworpen. Er wordt alláng geen wetenschap meer bedreven - deze clubs ontlenen hun bestaansrecht uitsluitend nog aan het produceren van politiek wenselijke gegevens. De planbureau's van de DDR hadden er nog een puntje aan kunnen zuigen.

bisbisbis | 09-10-19 | 10:03 | 1

Ideologie weegt in NL nu eenmaal zwaarder dan feiten.

Beefbus | 09-10-19 | 10:25

In het artikel: ",,Als partijen aan het RIVM vragen om te laten zien hoe dat model is opgebouwd en nul op het rekest krijgen, vind ik dat vreemd’’, zegt Geurts. ,,Laat eens zien hoe dat model is opgebouwd. Het RIVM móét hierover transparant zijn.’’

Occam's Razor: Het RIVM hééft geen rekenmodel. Daarom krijgt niémand ze, wie er dan ook om vraagt. Wat je niet hébt, kun je ook niet geven.

Waarom: De politiek wilde deze cijfers,deze uitkomst. Het RIVM heeft ze uit de hoge hoed gefabriceert, shit hit the fan en het plan is in het gezicht van de politiek ontploft. Nu gaat de politiek voorzichtig naar RIVM wijzen. En die zijn nu als een crackjunk-on-speed aan de gang om een model te fabriceren dat deze uitkomst geeft. Let maar op, zo pakt het uit.

peterdh | 09-10-19 | 10:02 | 1

RIVM is net als alle totaal niets producerende organisaties, ze maken vooral veel kabaal om zelf hun baantje te kunnen houden,
Heb verhalen van boeren en tuinders gehoord waar de stazi/ SS trots op was geweest, mensen die na een INVAL, een jaar in onzekerheid moeten wachten op het oordeel, van deze instantie, en daar geestelijk bijna aan onderdoor gaan.
Het is tijd dat er gedragsregels voo dit soort ambtenaren komen.

corbiere | 09-10-19 | 13:57

Er zijn in NL net geen 54.000 Boeren, waarvan net geen 27.000 'graasdierbedrijven'. Zelfs al werken er 4 mensen per bedrijf dan nog hebben we het over hoogstens 4 kamerzetels. Dus SGP en CDA plegen symboolpolitiek.
opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dat...

Overigens per bedrijf krijgt men ongeveer 20.000 euro subsidie per jaar van de EU, en is het inkomen van een boerengezin ongeveer 75.000 euro per jaar. Zo slecht hebben ze het ook weer niet.

Beroep = Boerenlul | 09-10-19 | 10:01 | 9

Vergeet al die ambtenaren ook niet die er werk aan hebben om de boeren allerlei regels op te leggen.

GerbenW | 09-10-19 | 12:32

@Beroep = Boerenlul | 09-10-19 | 11:24:
42.000 is toch niet overdreven voor een gezin waarin iedereen boven de 12 jaar meewerkt?

corbiere | 09-10-19 | 14:00

Ze mochten willen dat ze 20k kregen. Zon typische Jesse Klaver misverstand is dit. Tuurlijk zijn er uitzonderingen maar het gros van de EU gelden verdwijnt naar de verwerkende industrie, grote handelshuizen en bedrijven die geen klap met boeren te maken hebben. De minder ontwikkelde boeren in het Oostblok krijgen dan wel weer direct hun geld, die kunnen bijvoorbeeld 75% van machines vergoed krijgen. Oftewel, wij betalen voor de boeren in het Oostblok en niet hier. Daarnaast, die berekende inkomens zien er leuk uit op papier maar je kan eens in de zoveel tijd een goed jaar hebben en vervolgens een paar jaar geld bij moeten leggen omdat je producten niks waard zijn. Dat merk jij in de supermarkt niet, want die vult zijn zakken evengoed wel.

Jmjm | 09-10-19 | 21:49
▼ 6 antwoorden verborgen

Kan mij iemand uitleggen, waarom de stikstofcrisis alleen maar in Nederland speelt? Geen ssc in BE, DE, FR, UK, DK, enz.

hangtiet met knoop | 09-10-19 | 10:01 | 6

Mag ik ook geen kunstmes meer gebruiken? Voor bommen of zo?

Ronnie uit Helmond | 09-10-19 | 10:58

Combinatie van milieugestoorde ambtenaren en politici die zitten te slapen of goede sier willen maken.

fail | 09-10-19 | 11:38

In Dld zijn al 'Umweltzones' (Milieuzones) waar je niet met elke auto mag rijden. Nu komen daar 'groene stroken' bij; bedoelt voor taxi's, bussen, e-voertuigen en carpoolers (carpoolstroken, waar ken ik dat ook al weer van).
Alles zodat de uitstoot minder wordt. We vergeten dan maar even dat voor die carpoolstrook nu meer en langere files staan dan voorheen, want nu moet iedereen over de één strook ipv 2.
Oh, en om aan te tonen dat hierdoor minder uitstoot plaatsvindt, heeft men in sommige steden de meetapparatuur gewoon een straat verderop gezet....
Nee, raar zijn ze niet alleen in NL.

PisFinger | 09-10-19 | 13:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Inmiddels is duidelijk dat er geen significante trend in de stikstofconcentratie waarneembaar is en dit over langere periode. Dit kabinet echter baseert haar gedram op meetstatuons van het RIVM die o.a. een sensor pal naast een kippenfarm heeft gezet en ook nog eens boven rioolput. Buiten het aantoonbare gemanipuleer met meetgegevens woorvoor de rode vlag uit moet om.

hoocheecoochee | 09-10-19 | 09:57 | 1

En deze metingen vervolgens "extrapoleert" over een gigantisch gebied, dit in tegenstelling tot bij Schiphol en wegen.
Het is wederom selectief shoppen en kloten met getalletjes tot de clubjes de gewenste uitkomsten hebben.

boerk | 09-10-19 | 10:04

In België en Duitsland zien ze geen probleem. Je kunt mij niet wijsmaken dat alleen wij iets aan die stikstofuitstoot moeten doen. In Duitsland hebben ze sowieso schijt, daar rijden weinig Tesla's. Wel veel VW/Audi/BMW/Mercedes/Porsche, en niet de goedkoopste zuinige varianten.

Peter_la_Selie | 09-10-19 | 09:56 | 6

Ech wel, ik heb al dikke BMW's en Porches gezien met een E erop. Die zijn dus elektrisch. Tenminste voor de eerste 30 km. Daarna moet de turbo weer aan om de accu's op te laden. Groen jongen. Echt wel dat die wat voor het milieu doen.
En natuurlijk het sluiten van de atoomcentrales en 'binnenkort' het sluiten van de kolencentrales... Zoveel windmolens kun je niet eens in Dld kwijt om continu voldoende stroom te leveren.

PisFinger | 09-10-19 | 13:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Tsja je kan vragen stellen tot je een ons weegt. Maar. De harde realiteit leert dat als je niet geïnteresseerd bent in antwoorden dat je dezelfde vragen blijft stellen. Gewoon stug. 2+2=4? Waarom dan? Dat soort gedoe. Lege blikjes ratelen het hardst - vrij naar my friend of misery van Metallica.

De antwoorden zijn er hoor. Maar als je ze niet wil vinden zal je ze ook niet vinden. Sommige mensen vinden antwoorden niet interessant. Die willen eeuwig aan de zijlijn zeuren.

Andrew Deen | 09-10-19 | 09:54 | 5

Nee andrew, er wordt gezegd dat 2+x=4. En wij moeten de overheid maar aannemen dat x echt 2 was in het onderzoek.
Nu blijkt dat x bij metingen selectief is ingevuld.
Voor de boeren een zwaardere factor dan die voor transport & energiesector.

boerk | 09-10-19 | 10:07

"De antwoorden zijn er hoor. Maar als je ze niet wil vinden zal je ze ook niet vinden."
In de Bijbel misschien?

Schoorsteenveger | 09-10-19 | 10:09

Ironisch hoe je zegt "Sommige mensen vinden antwoorden niet interessant. Die willen eeuwig aan de zijlijn zeuren." over iets, dit rekenmodel, wat blijkbaar twijfelachtig is, waar dus naar gevraagd mag worden.
Alsof je niet geïnteresseerd bent in het antwoord en maar wat wil zeuren.

Coachman | 09-10-19 | 10:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat hele stilleggen wegens stikstofgezeik wordt toch veroorzaakt door 1 extreemlinkse bejaarde enzo? Kunnen ze die niet gewoon voor de tram laten struikelen ofzo? Het is raar dat een heel land plat ligt omdat 1 bejaarde dram-Volkert tijd genoeg heeft om naar de rechter te gaan. 17 miljoen mensen willen wél gewoon verder.

blikjegrolsch | 09-10-19 | 09:54 | 3

Eentje schuift inderdaad vaak naar voren, Johan Vollenbroek heet hij. Maar daar zitten meerdere groeperingen bij. De tyfus kunnen ze krijgen!

Peter_la_Selie | 09-10-19 | 09:59

Die uitspraak past naadloos in het regeringsbeleid. Afleiding van de aanstaande, voor particulieren dan, economische ramp, armoedeval en extreem ver gaande bestuurlijke dwang die "het klimaatakkoord" met zich mee brengt. Verdeel en heers is het oude credo. En het werkt nog steeds feilloos. Als het NIET zou passen denk je dan dat ze er zo moeilijk over zouden gaan doen? Welnee. Stampt die laffe Rutte er gewoon een 'maatregel van bestuur' uit en draait alles gewoon verder. Vergeet niet hoe creatief en hoe óngekend snel het referendum de nek werd omgedraaid. Alles kan, ook juridisch. Als de politieke wil er maar is. En in dit stikstofgeval is die wil er niet. Het komt ze gewoon verdomd goed uit allemaal. Zo goed dat je bijna zou gaan denken dat het afgesproken werk is.

Macroglossum | 09-10-19 | 10:01

Strakjes zal wel blijken dat een of andere idioot bij de berekeningen de komma twee plaatsen naar voor heeft getypo 'd.

Conan de Rabarber | 09-10-19 | 09:53 | 1

Een klimaat activist werkzaam bij het RIVM, zoals ook zoveel als communicatie medewerker op twitter de persoonlijke en de bedrijfstandpunten nogal eens door de war halen.

boerk | 09-10-19 | 10:10

We worden momenteel dermate voorgelogen, gemanipuleerd, op kosten gejaagd, gecriminaliseerd, belemmerd in onze vrijheid, en opzettelijk gedwarsboomd door 'onze' politieke leiders dat het simpelweg criminele vormen aanneemt.

peterdh | 09-10-19 | 09:52 | 1


Wat verwacht van diie criminele bende in Brussel?

corbiere | 09-10-19 | 14:05

Als het kabinet regels maakt, moet het kabinet zich ook aan die regels houden. Bijna zo niet alle partijen maken zich schuldig aan lipservice. Want ja, je zult kiezers voor het hoofd stoten. Daar gaan je zetels. Visie en durf ontbreekt. Ons land verkeert op zijn best in een overleef modus.

Sierstrip | 09-10-19 | 09:47 | 2

Het beleid heeft niks met visie en durf te maken. Alles is gebaseerd op links politiek correct populisme, onwetendheid en domheid. Wetenschap moet je aan echte wetenschappers overlaten en niet aan ingeslapen ambtenaren die al jaren hun onderzoeksresultaten laten uitkomen op wat de politici willen.

Overrijp | 09-10-19 | 09:54


Wij hebben hier vlak bij een natura 2000 gebied, waar het hoogveen opnieuw wordt opgehoogd. Kosten 130.000.000, wordt door Europa betaald, Hier vlak over de grens bij Duitsland wordt het hoogveen afgegraven. en wordt er landbouwgrond van gemaakt. Hoezo beleid ?

appies | 09-10-19 | 09:47 | 3

Er wordt driftig gewerkt met graafmachines en zaagmachines en dan noemen ze dat "puur natuur" die door de nabij gelegen boeren verpest zou worden. Het is bureaucratie op z'n ergst.

arie-hoax | 09-10-19 | 09:53

Nederlanders moeten verplicht van het gas af, in Duitsland krijg je subsidie als je aan het gas gaat (no pun intended)

peterdh | 09-10-19 | 09:54

@peterdh | 09-10-19 | 09:54:
In Dld zijn ze ook bezig alle gasappratuur van L-gas (NL) naar H-gas (Rusland) om te bouwen, omdat er binnenkort geen gas meer uit NL komt.

PisFinger | 09-10-19 | 13:38

Vraag maar eens aan de cda-stemmers; "Wie is nu jullie politiek fractie-leider ? "
Ze weten het niet eens. Geprogrammeerd om zonder na te denken op die gristenen te stemmen. Zoals bij de vvd. Je weet wel van de windmolens:
jensen.nl/gezond-rechts-vecht-terug-d...

Kamervraag | 09-10-19 | 09:45

De stikstof- en natuurpostzegelregels komen van de Kommandatur der EUSSR, waar CDA-clubjes volop meeheulen bij de tot standkomning ervan. Dezelfde figuren die onze pulsvisserij slopen en om maar eens wat te noemen miljardensubsidies cadeau geven aan Franse kneuterboeren en vissers met ouwe meuk. Als je dan nog CDA/CU stemt is er iets goed mis met het veel geroemde boerenverstand.

B.Spiritus | 09-10-19 | 09:43

Is wel zo, die metingrn. Ik vraag me af als ik 150 eh 120 ipv 130 rijd over de A1 thv de Veluwe hoeveel dat werkelijk bijdraagt aan minder CO2 of N in hartje Amsterdam. Juist een natuurgebied kan die klap wel aan. Het is puur een cijferwerkje waar een hoop mee te rommelen valt. Stel dat heel oost NL een walhala is voor een klimaatgekkie en je in het Westen na 24 dood neervalt wegens van alles dan kan de meter over heel NL best nog goed uitpakken maar is dat wel wat je wil?

Mark van Leeuwen | 09-10-19 | 09:42 | 1

De kaartjes die je ziet blinken niet bepaald uit in exactheid maar laten goed zien dat er vooral naast de snelwegen en bij de grote steden stikstof te vinden is. Agrarische gebieden zoals ongeveer alles boven de IJssel zijn schoon.

5611 | 09-10-19 | 10:24

Rechters hebben geen verstand van stikstof. Dat zal een rechter ook beamen. Een rechter raadpleegt een deskundige.

Sierstrip | 09-10-19 | 09:39 | 2

Moet zijn: 'deskundige'.

kwark001 | 09-10-19 | 09:47

Ja, een uiterst zorgvuldig uitgekozen 'deskundige' met de juiste politieke kleur en bijbehorende mening, waarvan ze vantevoren weten dat die 'deskundig' hun reeds genomen beslissing met "wetenschap" gaat onderbouwen.

Macroglossum | 09-10-19 | 10:05

Wanneer je de Luchtkwaliteitskaartjes (bijv. bij Buienradar) bekijkt, zie je relatief weinig meetpunten in het Noorden en Oosten, wel in de Randstad. En die is nog de vraag waar die stations staan opgesteld: op het platteland of in de stad. Het CDA heeft dus een punt, maar komt wel erg laat met dit argument. Het verschil met Duitsland is inderdaad opvallend. Ik weet nog goed dat hier in Twente regelmatig de stank van het Roergebied te ruiken was. Nu komt bij de westenwind ongetwijfeld ook veel troep uit de Randstad onze kant op, maar dat is dan wel weer van het eigen volk.

Mannes | 09-10-19 | 09:39 | 2

Eigen stank eerst. Vraag is hoe hoog het hek aan de grenzen moet worden om die migrerende stikstof buiten te houden.

A.S. Perien | 09-10-19 | 09:44

Opportunistisch gezwam in de ruimte van het C(d)A.
Regeringsdeelname is belangrijker dan een eigen partijkoers.
Alle geschreven partijprogramma's gaan bij het oud papier zodra de verkiezingen zijn geweest. Dan wordt er wat geformeerd, een regeringsprogramma geschreven, die dan weer overboord gaan bij de eerste beste oekaze uit Brussel. Het democratisch bestel in Nederland staat op het punt moreel failliet te gaan ( als dat het al niet is ).

Dzjengis-Somebody | 09-10-19 | 09:39

Ik vind dat het nog niet erg genoeg is. Als het kabinet regels maakt om te deugen of een bruine arm te krijgen bij de EU dan moeten ze ook zich aan die regels gaan houden. Ik ben niet vaak blij met activistische DDR66 rechters maar nu juich ik ze toe. Deug er op los rechters. En ik moedig elke autistisch Volkertachtige deug sneuneus om te procederen tegen al die deugregels die het kartel er doordrukt om maar de beste leerling van de klas te zijn binnen de EU. Tip voor die deug mafklappers, concentreer je niet op de landbouw, dat willen ze! Concentreer je op schiphol, de haven en het transport. Raak ze! Ik ben het zat dat ze wegkomen met dit spelletje....

HetLichtInHetZuiden | 09-10-19 | 09:37

,,Experts zeggen ons zelfs dat de stikstofoxiden die auto’s uitstoten wijder in de omgeving neerslaan dan ammoniak van de landbouw.’’ Toch wel knap van de natuur(lees wind) om onderscheid te maken tussen al die gassen in de lucht om die 0.00010% aan distikstofoxide eruit te filteren en dan op verschillende uitgekozen plekken te doen neerslaan.

pa_niek | 09-10-19 | 09:36

Zou wel eens willen zien hoe dit was verlopen als we nog op het niveau van de 19de eeuw zaten qua energiebronnen, maar dan wel met de huidige techniek, ("sociale") media, het internet en ons huidig politiek stelsel en de huidige bevolkingsdichtheid. Iedereen die z'n (plaggen)hut verwarmt en kookt met steenkool of houtskool, iedereen het ganse jaar doorgaand voor Zwarte Piet door al het rondstuivend roet, maar gelukkig zien de overgevoelige allochtoniërs van meer natuurlijke kleur dat niet door de bijna permanente mist van rook die over elke stad hangt.

En dan komt ineens de STIK partij opzetten: Stichting Tegen Iedere Kachel. Zij eisen dat er subiet een eind komt aan die aantoonbaar ongezonde uitstoot en het racistisch aangezicht van elke blanke, niet-zo-witte roetmop. Dus alle fabrieken moeten dicht, alle boerderijen moeten weer terug naar handenarbeid i.p.v. tractoren die op kolen of olie lopen, je vriest maar lekker dood in de winter of trekt een wollen trui en dekbed over je heen. Koken moet je maar mee stoppen of op een hometrainer net genoeg elektra opwekken om je zelf gekweekte karige groente en op restjes en maden levende kip net aan te kunnen ontsmetten en warm te krijgen. Bouwen mag ook niet meer als daar mechanische arbeid bij komt kijken, want bakstenen en beton maken stoot ook uit.

En niemand in de politiek die zegt: is dit nou wel helemaal in proportie? Niemand die vraagt: bestaat er misschien zoiets als prioriteiten? Eerste levensbehoeften en menselijk comfort gaan boven een maximale levensduur of gezondheid? Die je niet eens zult bereiken doordat die mede afhankelijk zijn van al die activiteiten waarvan je de uitstoot volledig wilt elimineren? Doodvriezen om een astma-aanval te voorkomen?

En dan heb je het dus over een écht (theoretisch) probleem. Niet het belachelijke nepprobleem van zelf je land uit de modder scheppen, zelf de bossen afbranden en veranderen in cultuurlandschap of kunstmatig heides kaalvreten en zandverstuivingen veroorzaken, om vervolgens alles te verbieden dat die gebieden in hun natuurlijke staat of maximale CO2- en stikstofslurpende biomassa te laten terugkeren.

Waar blijft die politicus-ca-cum die zegt: fok het (nep)milieu, we hebben in een land van 17 miljoen mensen wel belangrijker zaken. Doe er vooral binnen redelijke grenzen iets aan. Geef boeren en bedrijven belastingkorting voor maatregelen die structureel een bepaald "probleem" qua uitstoot verminderen. Maar zet niet hysterisch jankend je motor uit in volle vaart rijdend midden op de snelweg, omdat je ineens beseft hoe erg je uitstoot wel niet is. Hef belasting (niet meer dan nu graag, maar minder) op brandstof of de marktwaarde van een koe\kip\varken die uitstoot geeft, met een teruggave als je de uitstoot aantoonbaar voorkomt of compenseert. En geen belasting op energie of diertjes die dat niet doen.

Lukt dat, bijvoorbeeld door de mest om te zetten in methaangas of het hermetisch afgesloten te exporteren naar landen die graag hun bleke woestijnen en schrale savannes wat verrijken met meer vruchtbare kleur, heeft niemand er last van en heb je minder uitstoot. Lukt dat niet, draai je tenminste niet de voedselvoorziening de nek om, en stop je niet de bouw van woningen in een land met woningnood omdat je een gestreepte naaktslak en schraal takkekruid wilt beschermen die hier niet, of minder, minder, minder, zouden zijn zonder menselijke interventie.

Wol | 09-10-19 | 09:35

Inmiddels is klimaat en stikstof een aardig verdienmodel geworden. Alles moet duurzaam en klimaatvriendelijk en iedereen stapt er rücksichtlos in. Het is een bubbel, een modedingetje geworden.

BozePaarseMan | 09-10-19 | 09:34 | 1

Heeft uw bedrijf nog geen sustainability manager ?

A.S. Perien | 09-10-19 | 09:46

Domvolk

rein9576 | 09-10-19 | 09:33

Een paar jaar terug belden grote aantallen Britten de politie wegens stankoverlast. De oorzaak was Oostenwind, precies op het moment dat de Nederlandse boeren gier uitreden. Maar dat was geen CO2 en ook geen NOx. Het was methaan van haram dierenfokkerijen.

Nivelleermarionet | 09-10-19 | 09:33 | 2

Grote aantallen Nederlanders hebben afgelopen zomer de politie gebeld wegens stankoverlast. De oorzaak was Zuidenwind op het moment dat een groep Spanjaarden uit Oviedo een buurt BBQ hadden.

nattegleufhoed | 09-10-19 | 10:05

Methaan is reukloos. De geur van poep en mest is vooral afkomstig van fosfor- en zwavelverbindingen en van ammoniak. CH4 en CO2 hebben geen geur.

Antiquerulant | 09-10-19 | 10:51

Volkomen logisch dat de christelijke partijen zo langzamerhand nerveus beginnen te worden. Met ontzetting nemen ze waar dat de nieuwe religie van de groene god hun traditionele christelijke geloof met rasse schreden inhaalt en overrompelt. Nieuwe profeten, een nieuwe god, nieuwe ketters, nieuwe demonen, een nieuwe hel en als we nog even zo doorgaan binnenkort de groene inquisitie door de nieuwe priesters. Radicalisering ligt ondertussen op de loer. Alle aspecten zijn aanwezig en worden door de snelheid en het globale karakter van de hedendaagse informatievoorziening als een vuurstorm door een uitgedroogd bos verspreid.
Mensen zijn rare wezens en blijkbaar is er een bepaalde categorie die niet kan bestaan zonder een hoger, ongrijpbaar doel. Ronduit beangstigend.

Waagmeester | 09-10-19 | 09:32

Als consistent dezelfde methode gebruikt is wijzen alle hun cijfers erop dat de hoeveelheid NOx in de lucht al jaren gestaag naar beneden gaat. Gebruiken we de atmosfeer nog steeds te vaak als vuilnisbak, ja, reden voor crisis, nee.

dugo | 09-10-19 | 09:31

Het grote probleem met 'stikstof' is dat het als politiek probleem wordt aangepakt, niet als een wetenschappelijk probleem. Het begint al met de naam: Onze atmosfeer bestaat voor 78% uit elementair stikstof en dat is nagenoeg inert. Bedoeld worden stikstofverbindingen als amoniak, maar kennelijk zijn politici te lui (of te incompetent) om dat onderscheid te maken.

Omdat het als een politiek probleem wordt aangepakt, wordt er ook niets geméten. Niet bij de vermeende bronnen en nauwelijks bij de vermeende overlast. In plaats daarvan wordt alles berékend. Het zou me niet eens verbazen als de rekenmodellen en ‘correcties’ op het kleine beetje metingen dat er is, ook nog eens geheim is, zoals bij de de CO2-hysterie.

Er is dus niets te quantificeren. Niet wie wat uitstoot, waar hoeveel schade is, hoeveel er over de grens waait, en al helemáál niet hoeveel al die dure maatregelen en extra belastingen geholpen hebben.

Het is een papieren werkelijkheid, gecreëerd door ambtenaren en duurbetaalde adviseurs, betaald door werkende boeren, burgers en buitenlui.

Chuck the plant | 09-10-19 | 09:30 | 1

Nu niet weer met feiten en argumenten komen. Het gaat om het beeld, het gevoel en de toon! En de portemonnee van een paar kartelpolitici en hun vriendjes.

Frau Merkel | 09-10-19 | 10:03

Laat mij er buiten

Kaas de Vies | 09-10-19 | 09:38

Ja. En Nederland is de proefmat voor de VN agenda. Allang in de uitverkoop gedaan door de boven ons gestelden.

haddem | 09-10-19 | 10:12

Klopt

corbiere | 09-10-19 | 14:11

En hoe zit het met lachgas ?

Nummer 14 speciaal | 09-10-19 | 09:29

Toch had ik op dat Malieveld liever Martin Bosma een Ich bin ein Bauer speech zien houden. Die komt op dit onderwerp toch wat geloofwaardiger over dan Geert Wilders.

Ach en als het RIVM er al zulke discutabele (want onbekende) methodes op na houdt, hoe moet dat dan zo meteen met het PBL en het Klimaatakkoord? Die input is wel bekend en volgens mij (zeg ik als leek) niet te kwantificeren. Daar moet wel heel bijzondere wiskunde aan te pas gaan komen.

Als ook het PBL zijn modellen en aannames niet vrij geeft, kunnen we onze belastingbetalershoop eigenlijk alleen nog maar vestigen op de EU en Timmerfrans (en die Diederik Samsom van weer dat Klimaatakkoord).

Hopelijk wordt deze miljardenfraude de ondergang van de huidige gevestigde politieke orde.

Hetkanverkeren | 09-10-19 | 09:29

Net als met de geluidshinder rond Schiphol en de modellen rond de opwarming van de aarde wordt er vooral gerekend maar weinig gemeten, het zou jaren veldonderzoek kosten en een modelletje (ongecalibreerd uiteraard) is zo gemaakt ...

Analia von Solmsch | 09-10-19 | 09:29


Niemand weet het.
Metingen zijn kut.
Onbetrouwbare Berekeningen en modellen bepalen

youtu.be/t40rnXRe4LA

Onkel Bratwurstbude | 09-10-19 | 09:27

Het CDA is traditioneel een partij die het goed doet op het platteland, maar het CDA is ook altijd een partij geweest die bereid was alles op te geven om maar mee te mogen regeren. En daarom bijna altijd in de regering zit. De ene keer met links en de andere keer met rechts.
En nu steunen ze een regering met milieu plannen die zo uit de koper van de Groene Khmer hadden kunnen komen.
Het CDA zou z’n moeder nog verkopen om te mogen mee regeren dus zo vreemd is het niet dat ze hun achterban opofferen voor politieke macht.

Osdorpertje | 09-10-19 | 09:26

De rechters zorgen in ieder geval wél voor hun D66-achterban.

smdyasc | 09-10-19 | 09:26

Als iemand die tussen de boeren woont kan ik zeggen: de landelijke politiek is voor de mensen hier al jaren af. er wordt nog wel CDA gestemd maar alleen lokaal. Steeds minder mensen stemmen landelijk los van de oudjes die stemmen wat ze altijd gestemd hebben omdat dat zo hoort. Maar zelfs daar zit verandering in.

Mesmer | 09-10-19 | 09:24 | 1

Dat maakt landelijk gezien erg weinig uit.
De meeste mensen wonen in de steden.

Berbaar | 09-10-19 | 09:37

Hoe kan dat CDA toch meegaan in dat beleid terwijl SGP al aangeeft dat cijfers van RIVM met 2 maten zijn gemeten en derhalve niet eerlijk. Hoop dat alle boeren hun verstand gaan gebruiken en niet op CDA gaan stemmen. Want hoe stem je je eigen ondergang tegemoet?

Jan, Leiden | 09-10-19 | 09:24 | 1

CDA'ers hebben hun ziel aan de duivel verkocht itt SGP'ers.

Mogwai | 09-10-19 | 10:18

Vanmorgen een woordvoerder van Farmers Defence Force op Radio 1, die verwoorde het heel erg goed. Er is veel mis met het meten en ook met de limieten. Op elk kaartje met stikstof is het platteland het minst verontreinigd maar het gaat om de stikstof neerslag in de natuurgebieden en ja die liggen nu eenmaal niet in de stad.

Feynman zijn epistel op zondag was in dezen en zeer goed artikel.

Fedde71 | 09-10-19 | 09:23

Op zich helemaal niet raar dat men wat meer informatie over de RIVM meetmethode wil.
RIVM geeft aan dat volgens hun de methode robuust is, prima dan zien we dat wel.
Verder een CDA backbencher die de maatregelen van het kabinet steunt, dus feitelijk gaat het nergens over.

Berbaar | 09-10-19 | 09:23 | 4

@Blonde Nel | 09-10-19 | 09:25: Duitse en....

Blonde Nel | 09-10-19 | 09:26

Voor jou gaat het nooit ergens over..... zolang de lemmingen maar richting afgrond marcheren, onder aanvoering van je maatje Rutte......

Fatwabuster | 09-10-19 | 09:32

@Blonde Nel | 09-10-19 | 09:26:
Ik snapte hem wel Nel en ja met transparantie is in deze niets mis.

Berbaar | 09-10-19 | 09:35
▼ 1 antwoord verborgen

Stikstof is een probleem voor mensen die denken dat natuur maakbaar is.

happen_maar | 09-10-19 | 09:22 | 1

In de "klimaat" discussie/hysterie zie je telkens hetzelfde patroon; als er iemand met twijfels komt op basis van feitelijkheden, dan roepen ze alras "Neen! Dát telt nie-hiettttt, lekker puh" veranderen direct de regels en schermen met "meetmethoden" en "interpretatie van cijfers" en maken er één groot wollig LULverhaal van wat negen van de tien keer gebaseerd is op een combinatie van aannames, interpretaties en verwachtingspatronen. Kortom; het slaat nergens op en heeft geen enkele waarde, al helemáál niet om beleid op te bouwen met zulke vergaande ingrijpende gevolgen voor economie en de levenssfeer van burgers. Het is echt alsof je naar een stel krankzinnigen zit te kijken.

Macroglossum | 09-10-19 | 09:21 | 2

Weet je wat je ook de hele tijd ziet? Mensen met een grote mond en een mening terwijl ze bij het geven ervan blijk geven dat ze hun mond beter dicht hadden kunnen houden omdat ze niet weten waar ze het over hebben.

Capt. Iglo | 09-10-19 | 09:24

Wat jij zegt met toevoegen dat het niet alleen bij klimaat is maar op elk onderwerp. Nog frustrerender omdat niemand het benoemd en vol op de borderline argumenten gaat. Gewoon feiten benoemen schijnt niet meer te kunnen.

MokumsMoppie | 09-10-19 | 09:28

Bij het RIVM werken de laatste 20 jaar behoorlijk wat ex-activistische mannetjes en vrouwtjes, ze kennen allemaal het Wageningse jaren-90 kliekje incl.Volkert en stikstof-"klager" Vollenbroek. Duitsland rekent een factor 200 anders en als met oostenwind wij de uitstoot van de momentele 64 (bruin)kolencentrales daar binnengwaaid krijgen telde het RIVM die waarden er "graag"bij.Gewoon milieu-terror met potlood en papier.

grindbak | 09-10-19 | 09:19
-weggejorist-
ArnoudvanDoorn69 | 09-10-19 | 09:18

Vanochtend was er iemand van het CDA (naam niet meegekregen) bij het ochtendprogramma van WNL. Daar werd inderdaad gesproken over het rapport van de RIVM. Het CDA had navraag gedaan bij het RIVM op basis van welke cijfers en gegevens het RIVM tot de uitkomst in het rapport was gekomen. Het RIVM bleek niet bereid deze informatie te verschaffen. Dat was toch wel erg onthutsend om te vernemen (hoewel, we raken er eigenlijk onderhand ook aan gewend) dat verregaande beslissingen worden genomen op basis van een rapport waarvan men eigenlijk niet wil dat de burgers weten op basis van welke cijfers en gegevens de uitkomst is gebaseerd. Er was een speciale procedure voor nodig om het RIVM dit openbaar te laten maken. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat het CDA op basis hiervan de nodige vragen wil stellen (deden ze dat maar vaker). Het toont echter wel aan dat de burgers willens en wetens in een bepaalde richting worden gedwongen terwijl er soms mogelijk geen enkel wetenschappelijke onderbouwing is.

Ruikbaard | 09-10-19 | 09:15 | 3

Jacco Geurts

Titje | 09-10-19 | 09:17

Wetenschappelijke onderbouwing is een dingetje aan het worden hoor. Onze reken en cijfermeesters lijken steeds knulliger te worden, in Nederland en daar buiten. We leven in een reclame tijdperk, herhaal iets vaak genoeg en het wordt vanzelf waar, feiten of niet. Nu moet ik wel zeggen, dat stikstof inderdaad witter dan wit wast.

Blauwpetje | 09-10-19 | 09:20

Een wetenschappelijke onderbouwing gebruik je als het plebs je zoete koek niet wil slikken.

Nivelleermarionet | 09-10-19 | 09:23

De stikstof "crises" is alleen maar bedacht om de aandacht van mocromaffia, moslims en andere ongemakken te doen vergeten.

Fapfap | 09-10-19 | 09:15

Nederland 2019, het roer moet radicaal om, oh, wacht even, hebben we wel een goed kompas, weten we zelfs wel waar we zijn? Doet er niet toe, het roer moet radicaal om.
Een tijdje geleden werden de cijfers voor de opwarming van de aarde bijgesteld naar boven, want er bleek ergens een foutje in te zitten. Het roer moet dus nog harder om was de conclusie. Mijn conclusie zou zijn, blijkbaar kunnen we niet eens fatsoenlijk meten en laten we dat eerst even echt oplossen.
Als je maar beweegt schijnt het motto te zijn, richting komt later wel.

Blauwpetje | 09-10-19 | 09:14

Het probleem van stikstof is vrij helder en het is echt in ons aller belang dat de stikstofconcentratie omlaag gaat. Ik hoop dat daar geen discussie over nodig is...

Paardenklit | 09-10-19 | 09:13 | 9

@bigstone | 09-10-19 | 09:25:
Verdiep je maar eens in de bodemschimmels en hoe die in symbiose leven met onze bomen. Stikstof heeft in negatieve zin invloed op de schimmels en daarmee op de bovengrondse vegetatie. Minder/geen schimmels geeft een zwakke vegetatie die gevoelig is voor slechte omstandigheden. Meer stikstof betekent minder sterke vegetatie en minder biodiversiteit. En dat is echt reden genoeg voor maatregelen want het gaat ons allemaal raken.

Paardenklit | 09-10-19 | 10:22

@Paardenklit | 09-10-19 | 10:22: De uitstoot van zowel stikstofoxiden als ammoniakverbindingen is nu een heel eind lager dan in 1990. Dus de schimmels die toen konden overleven kunnen dat nu zeker.

witwas | 09-10-19 | 12:01
▼ 6 antwoorden verborgen

Nederland.... het land waar we onze eigen crisissen bedenken...... #knettergek

Fatwabuster | 09-10-19 | 09:12

Mooie video, dank voor de tip!

falconwood | 09-10-19 | 09:37

Is maar een gedachte. Ik kan er compleet naast zitten. Er is veel vraag naar woningen in Nederland. Wat hebben boeren dat de politiek wil? grond wellicht?

Geenjoris | 09-10-19 | 09:09 | 3

Goedkope grond

027 | 09-10-19 | 09:12

Precies!

Oer Hollands | 09-10-19 | 09:14

Hoi, ik ben Langshetrandje en woon in Fosfaatwijk.

Langshetrandje | 09-10-19 | 09:19

Waarom toch zoveel verbieden en dwingen. Relax we doen wat we kunnen.

Repetitive Beats | 09-10-19 | 09:09

Het zijn een boel vragen waarop alleen heel verstandige mensen de antwoorden weten. En een paar groepjes meeslepen in die wetenschappelijke psychose. Zoals ons landsbestuur.

Leptob | 09-10-19 | 09:08

Precies dat. Tussen de feiten en de politiek door is het allang onmogelijk om de waarheid te achterhalen. Ipv als een malle maar iets te doen lijkt het verstandiger tot 10 te tellen. Evolutie is beter dan revolutie. Adapt and overcome, lijkt me sowieso een betere strategie dan tegen de stroom inzwemmen. Dat laatste lijkt nu vooral klimaatbeleid te zijn.

ratelaar | 09-10-19 | 09:07

Ofwel, ze doen er alles aan om op het pluche te blijven zitten. Als men pro-boer is, had men eerder moeten handelen.

Ronnie uit Helmond | 09-10-19 | 09:07

Obuma ziet de bui al hangen, teveel geleuf in de onheilsprofetie ggehad.mag leien dat het CDA ook gemarginaliseerd wordt.

clockandhammergame | 09-10-19 | 09:07 | 1

Het is de heer ma

Beefbus | 09-10-19 | 09:27

geenpeil, maar dan voor stikstof, iedereen meten en gegevens insturen naar geenpeil..... of automatisch dat elke dag meet en gegevens instuurt. Mooie grafiek op geenpeil

#zwerfie | 09-10-19 | 09:06 | 3

Ik heb 78,6% stikstof in de lucht, net gemeten.

Guusje Nadorst | 09-10-19 | 09:16

Is al duizenden jaren zo. Dat zorgt dat er ook 21 procent zuurstof in de lucht zit. Is ook al duizenden jaren zo. De natuur (niet het klimaat) zorgt voor de stabiliteit. Is ook al duizenden jaren zo.

Leffe Blonde | 09-10-19 | 09:28

@Leffe Blonde | 09-10-19 | 09:28: idd. Klimaat heeft één zekerheidje en dat is verandering.

Mogwai | 09-10-19 | 10:09

Bij Robert Bor een aardig draadje over de stikstof meting van het RIVM

bijna_raak | 09-10-19 | 09:04 | 1

Zeer informatief ja.

Mr_Natural | 09-10-19 | 09:06

Het cda, net zo opportunistisch als de vvd, maar dan met een zalvend toontje.

Bauchschmertzen | 09-10-19 | 09:04 | 2

Net zo passé.

Langshetrandje | 09-10-19 | 09:20

Net zulke plucheplakkers.

Leffe Blonde | 09-10-19 | 09:29

Het feit dat ze nu pas wakker worden zegt genoeg. Te weinig, te laat.

Rest In Privacy | 09-10-19 | 09:02

ik ben ook doosbenauwd dvoor het cda

Henk P | 09-10-19 | 09:02 | 1

Wow, dit is een mooie typo.

Langshetrandje | 09-10-19 | 09:20

Men heeft hier de rekenmachine gebruikt die ook voor de klimaathype is gebruikt.

ik_word_gek_in_NL | 09-10-19 | 09:01

Veel stikstof afkomstig uit het buitenland met al die windrichtingen?

arie-hoax | 09-10-19 | 09:01

Heeft Greta al gereageerd? 'Ik kan stikstof met het blote oog zien.'

RickRD | 09-10-19 | 09:00 | 3

How dare you!!!!!!

Leffe Blonde | 09-10-19 | 09:30

Dacht dat ze CO2 kon zien.

kwark001 | 09-10-19 | 09:32

Te druk met de Nobel prijs voor de vrede..

sprietatoom | 09-10-19 | 11:08

RIVM is ook een k*tInstituut. Iets te veel mee gewerkt en ken er ook de nodige mensen die hetzelfde beweren.

Deflatiemonster | 09-10-19 | 09:00 | 1

Hoe kan je wetenschapper en ambtenaar tegelijkertijd zijn?

kapotte_stofzuiger | 09-10-19 | 09:03

Balkenende.
Toch?

schoon-schip-maken | 09-10-19 | 08:59

We zijn verworden tot een Emocratie.
Succes ermee.

schoon-schip-maken | 09-10-19 | 08:58 | 2

Emocratie, het enige juiste woord hiervoor. Kan zo in de dikke van Dalen.

clockandhammergame | 09-10-19 | 09:01

Straks blijkt die hele stikstof een fabeltje. En dan gaan we racen, mesten, bouwen en de houtkachel opstoken!

goedverstaander | 09-10-19 | 08:58 | 5

@bijna_raak | 09-10-19 | 09:02: Alleen als die bij Jesse Klaver in huis staat, geldt niet voor de gewone kut burger....

Fatwabuster | 09-10-19 | 09:13

@bijna_raak | 09-10-19 | 09:02: inderdaad, ik heb mijn biomassacentrale weer laten roken gisteren. Goed voor het milieu, je weet toch!

pibasso | 09-10-19 | 09:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Wie stemt er op het CDA?

Kaas de Vies | 09-10-19 | 08:55 | 1

blijkbaar toch een groot percentage van onze reaguurders. of rutte heeft gefraudeert bij de verkiezingen

Henk P | 09-10-19 | 09:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken