Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Overheid wil zonnepanelen gaan VERPLICHTEN

En u maar denken dat er nog sprake was van een beetje zelfbeschikking in dit land

We hadden 'm even gemist hoor, deze (PDF) kamerbrief van Eric Wiebes, want Wiebes is een slaapverwekkende gozer en zijn documentjes al helemaal. Lezen we in Solar Magazine echter: "Regering wil wet aanpassen om zonnepanelen op daken burgers en bedrijven af te dwingen." Ja ho eens even. Dus wij toch maar die kamerbrief erbij pakken. "Op dit moment gelden beperkte mogelijkheden om toepassing van zon-PV op daken af te dwingen. De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zal daarvoor een wijziging van het Besluit bouwwerken leefomgeving (red. Bbl, opvolger van het Bouwbesluit 2012 onder de Omgevingswet) in procedure brengen waarmee gemeenten conform de motie meer mogelijkheden krijgen om het duurzaam gebruik van daken na de lokale afweging ook richting burgers en bedrijven af te dwingen (...) Met het aanpassen van de bouwregelgeving creëert het kabinet nieuwe bevoegdheden voor gemeenten. Het kabinet roept gemeenten ook op om hier actief gebruik van te maken zodat waar mogelijk elk dak wordt benut als zonnedak." Gaat alleen om nieuwbouw, maar zwaar allergisch voor het woordje afdwingen, wel - dat je net zo lekker aan het dromen bent over een mooi nieuwbouwhuisje met een mansardedak met van die feloranje pannetjes, tot Wiebes met een bouwvakkersglimlach van hier tot Den Haag een zonnepark op je dak installeert en het een vreselijke nachtmerrie blijkt te zijn. Voor bestaande bebouwing blijft het vooralsnog bij 'stimulering', de eerste voorzichtige rugmassage in de niet zo happy ending die 'verplichting' heet. In ander nieuws, AZ Alkmaar speelt de komende thuiswedstrijden in Den Haag.

Reaguursels

Inloggen

Wanneer zijn wij zo'n dom kutland geworden? Zonnepanelen zijn geen oplossing. Windmolens nog minder. We geven subsidie op elektrische auto's met accu wat ongeveer even debiel is als windmolens. En de echte kanshebbers als waterstof en thorium reactoren doen we niks mee. Ach ja, als straks de transformatorhuisjes één voor één in de fik vliegen lach ik maar gewoon om onze eigen stupiditeit.

hustler01 | 29-08-19 | 23:04 | 1

Met wind en zon, gaan we het in NL niet redden nee. Vruchtbare landbouwgrond die wordt volgezet met zonnepanelen, dat is best wel zottigheid. Laat ons gewoon voedsel produceren. Terwijl er grond in Afrika is waar het sterft van de zon en niks groeit. Produceer daar onze waterstof we zijn veel beter geholpen.

Het brein erachter | 31-08-19 | 23:57

Niet zeiken. Goed initiatief.

pomodorus | 29-08-19 | 15:31 | 2

Juist!

Ignatius J Reilly | 29-08-19 | 15:35

Hemelaal niet! Al het politieke gebrabbel met "we moeten" erin is per definitie NOOIT een goed initiatief, maar het voorspel tot een - uiteraard linkse - heksenjacht die het plebs, hoe u het ook wendt of keert, bakken met geld gaat kosten.

Kinkfactor | 29-08-19 | 18:02

Het probleem met zonne-energie is dat het meeste aanbod overdag is en de meeste vraag naar stroom 's avonds is. Dit zorgt voor een "duck-curve":
www.youtube.com/watch?v=YYLzss58CLs
www.vox.com/energy-and-environment/20...

Hierdoor moeten conventionele centrales overdag stilstaan en 's avonds plotseling veel meer energie leveren waardoor hun efficientie omlaag gaat, en de besparing van fossiele brandstof aanzienlijk minder wordt.

En over 20 jaar komen we er achter dat al die zonnepanelen een enorme afvalberg vol zware metalen en andere giftige chemicalien oplevert.

En China verdient veel geld aan het verkopen van zonnepanelen, en heeft dus wel geld om te investeren in Thorium energie. In 2020 moeten 2 Thorium centrales operationeel worden in de Gobi woestijn:
www.scmp.com/news/china/society/artic...

Thorium Remix 2011 (DVD Version)
www.youtube.com/watch?v=lG1YjDdI_c8

petersteenkamp | 29-08-19 | 15:28 | 1

Niet draaien kost altijd minder energie dan wel draaien. Nederland heeft alleen nog wel een gigantisch opslagprobleem, omdat Nederland geen (conventionele) stuwdammen kan gebruiken. Zodra het opslagprobleem opgelost is, kunnen we een heel stuk schoner leven.

Alexander des Burgus | 29-08-19 | 21:57

Lekker het nieuwe "liberale" gedachtengoed implementeren waar vrije keuze is vervangen door dwang.
Uiteraard wordt e.e.a. ontkend.

bwanabanjo | 29-08-19 | 15:02

Lekker dan.. En als we dus niet opletten wordt ook meteen het proefballonnetje van Samson erin gezet en verplichten ze iedereen om ook een warmtepomp te nemen.

Maar ondertussen heeft die (K)wiebes wel toestemming gegeven om hier in Midden-Brabant doodleuk naar schaliegas te laten boren met behulp van frack techniek. Midden in het belangrijkste drinkwater wingebied van Brabant, en tot 25 meter afstand van aanwezige breuklijnen. Alles draait om geld, en korte termijn denken.

Batavi Magistralis | 29-08-19 | 14:27

Ik heb ze en wel 477 stuks op alle daken van de schuren hier en die leveren mij vandaag toch mooi weer bijna zo'n 400,--€ op aan electriciteit.
I love zonne-energie............................

BoerinFrance | 29-08-19 | 14:10 | 1

Wel duidelijk dat je in Frankrijk zit want een normale zin schrijven gaat je niet meer zo best af.

Forex | 29-08-19 | 16:13

Er gaan hier een hoop smerige VVD'ers, een leger geflipte GroenLinksers en heel wat ondemocratische D66 draaikonten bakken met geld mee verdienen. Terwijl de opwarming van de aarde in het geheel niet afgeremd zal worden. Om dat te doen moeten we de realiteit eens durven te zien en China/India/Afrika een drastische geboortebeperking opleggen. Binnen de EU gelden bovendien hele andere regels: in Duitsland en België krijg je subsidie als je een gasaansluiting neemt (.... WTF!?)

ILF2 | 29-08-19 | 14:04

En het netwerk kan niet eens alle zonneweilanden aan, in sommige regio's worden ze niet eens meer aangesloten...
Anyway, het plan is van de overheid dus dat gaat de burger hoe dan ook weer geld kosten.

Tuinhekje | 29-08-19 | 13:51

Al ben ik het met de milieumilitie eens (jawel) al deze flauwekul gaat geld in het laatje brengen bij bedrijven die milieugerichte produkten verkopen dus zal het banen opleveren. Maar...... zolang er in Afrika en andere landen nog gewoon doorgefokt wordt en China nog massaal steenkolen energie inzet, is deze moeite vergeefse moeite. Conclusie: we gaan toch wel naar de haaien...

Slough | 29-08-19 | 13:21 | 1

Het is nog steeds gebaseerd op een leugen.

c02JEuk | 29-08-19 | 13:47

Op zich een goed plan om héél Nederland van zonnepanelen te voorzien. Scheelt gewoon stroom, dus waarom niet gewoon doen?

Maar de overheid zou dat dan wel grotendeels zelf moeten betalen. Wellicht krijgen we als natie ook een topdeal. De beste panelen voor een gunstige prijs. Maar iets zegt me dat het hier uiteraard alleen maar gaat om winst maken ten koste van de bevolking. Dat is weer geheel in lijn met hoe 'onze' huidige overheid werkt.

van heinde en verre | 29-08-19 | 12:58 | 1

Maar wie financiert de overheid ookalweer?

Forex | 29-08-19 | 16:15

Iedereen van het gas, prorail heeft nu al een tekort aan stroom ,dat zullen die verplichte zonnepalen niet gaan goedmaken !

1geheimereaguurder | 29-08-19 | 12:50

Oh dus zo voelt het dus om in een repressief marxistisch communtisch land te moeten wonen. Best wel kut eigenlijk.

GormSuil | 29-08-19 | 11:57

En hoe werkt dat nou met die zonnepanelen als je een rieten dak hebt?

komtdatschot | 29-08-19 | 11:55 | 3

Als een mus een scheet laat, staat dat dak al in de fik. Als je dezer dagen nog voor een rieten dak kiest, ben je niet goed bezig.

Vuurwezel | 29-08-19 | 12:29

En bij een groen dak ?

Robertmarcel | 29-08-19 | 12:51

@Vuurwezel | 29-08-19 | 12:29: dat valt wel mee. In de zomer is een rieten dak erg aangenaam.

Maar als je jouw dak brandgevaarlijk wilt maken zonnepanelen. Enger dan riet.

ZoekEenVrijeNick | 29-08-19 | 13:21

Ik heb nog zo'n rekenmachientje met een zonnecelletje erop, pleur die wel op het dak, zorg ik ook niet voor een grid overload en is de toekomstige belasting per vierkante meter zonnepaneel ook nog betaalbaar.

AntiGod | 29-08-19 | 11:48

En het stroomnet gaat al die zonne-energie aankunnen? Zolang die stroom nog niet opgeslagen kan worden is het volslagen nutteloos en gaat het leiden tot grootschalige leveringsproblemen.

wazakzegguh | 29-08-19 | 11:44 | 4

Nee, dat gaat het net niet aankunnen. Er zijn nu al gigantische problemen en overal moeten dikkere kabels in de grond omdat er teveel energie wordt opgewekt door huishoudens met zonnepanelen. En dat gaat alleen maar erger worden op deze manier. Daarnaast is er straks meer aanbod dan vraag overdag en op het moment dat er meer vraag komt daalt het aanbod omdat de zon onder is.... in Californië hebben ze dit probleem ook en moet 's avonds de kernreactor aan....

Shitting Bull | 29-08-19 | 12:14

@Shitting Bull | 29-08-19 | 12:14: ik lees dus: 50% besparing. Goed toch!

vinzepinz | 29-08-19 | 12:21

@FrankOngerust | 29-08-19 | 12:09: je wekt overdag en in de zomer op. S avonds verbruik je en in de winter is er nog meer disbalans

parterretrap | 29-08-19 | 17:19
▼ 1 antwoord verborgen

Als op zeer grote schaal zonnepanelen ingezet worden heeft dit ook opwarming tot gevolg. De straling van de zon wordt voor een deel door de aarde teruggekaatst naar de ruimte. Sommige mensen denken dat de door ons geproduceerde broeikasgassen dit verhinderen waardoor er opwarming zou plaats vinden. Een zonnepaneel is veel erger. Die absorbeert alle straling, waardoor er niets gereflecteerd wordt naar de ruimte en alle warmte uiteindelijk op de aarde achterblijft. Evenals grootschalige winning van windenergie zal dit invloed gaan uitoefenen op het lokale klimaat.

watazooi | 29-08-19 | 11:37 | 1

Hetgeen gecompenseerd wordt door diezelfde energie die andere uit fossiele bronnen zou zijn opgewekt.

McFlym | 29-08-19 | 13:48

De meeste bedrijven willen geen zonnepanelen bouwen op licht schuine bituum daken. Zou teveel problemen geven als lekkages en onveilig enzo. Daarnaast heeft het AZ dak ook een reden gegeven om een pas op de plaats te maken, lijkt me.

Goed-hardt | 29-08-19 | 11:19 | 2

het AZ dak zou een pakje(!) sneeuw ook niet hebben kunnen dragen...

Enrique C | 29-08-19 | 12:04

Klopt.

Sierstrip | 29-08-19 | 15:16

Eerst iedereen verplichten zonnepanelen te nemen om er daarna flink belasting over te gaan heffen want dat zal wel de achterliggende gedachte zijn.

Moonwarrior | 29-08-19 | 11:07 | 6

U snapt hoe het werkt in ons uitpersland

Uw Verzekeringsadvis | 29-08-19 | 12:18

@Uw Verzekeringsadvis | 29-08-19 | 12:18: kan iemand mij uitleggen waarom een belasting op mijn zonnepanelen te rechtvaardigen zou zijn?

Majoor Pikindewind | 29-08-19 | 19:17

Maj. Pikin:
U betaalt dan die belasting voor het gebruik van het net. Terugleveren etc.
Op basis van google earth fotos krijgt u de aanslag. Niet aangesloten? Pech, gewoon betalen en anders moet u ze maar weghalen.
Zie Spanje (dacht ik) voor meer info

Canis.bonus.es | 29-08-19 | 20:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Ach, dankzij mensen als (k)Wiebes zijn het alvast gewend als straks China de boel hier overneemt.

Pyrolobus | 29-08-19 | 11:05

Ik heb nog wel een zonnecelletje voor de camping van 2x 3 cm die leg ik op m'n dak Zo voldaan aan de regels

zoefff3 | 29-08-19 | 11:01

Ondertussen de spaarcentjes van de itt de overheid ,wel zuinige burger:

''Negatieve spaarrente nu ook in Nederland

Voor het eerst heeft een bank in Nederland de spaarrente tot onder de nul procent laten dalen. Oftewel: spaarders moeten betalen om hun geld er te stallen. ''
www.elsevierweekblad.nl/economie/acht...

pga | 29-08-19 | 10:54 | 7

En dat allemaal omdat Italië anders financieel omvalt.
Ik denk dat als mijn bank de rente op negatief gaat zetten ze mij saldo aldaar rap op 0 kunnen gaan zetten.
Ondertussen gaat de fiscus vrolijk uit van 4% rente; het Ministerie van Financiën moet toch wel aangemerkt gaan worden als de grootste criminele organisatie van het land...

Pyrolobus | 29-08-19 | 11:11

Mooi alles in de oude sok op zolder
Terug in de rij bij het uitdelen van het maandelijkse loonzakje
Met Gouden dukaten daar deze een echte waarde vertegenwoordigd

zoefff3 | 29-08-19 | 13:00
▼ 4 antwoorden verborgen

Zonnepaneeltje kopen? Garantie tot de voordeur. Onze kwitantie garandeert u wel weer vrijstelling van rechtsvervolging door de overheid.
Kijk ook naar onze aanbieding van warmtepompen, waarvan wij ook het aangeprezen staatsmonopolie genieten.

Marktwerking in het socialisme. Geen wonder dat hele grote bedrijven en de VVD tegenwoordig zo klimaatgeil en links doen.

Jan Passant mk2 | 29-08-19 | 10:49

Wiebes. Even denken. Is dat niet die rat die de Belastingdienst naar de kloten heeft geholpen en daarvoor is weggepromoveerd?

Nivelleermarionet | 29-08-19 | 10:48 | 3

die kwiebes ja...

Enrique C | 29-08-19 | 11:58

Wiebes denken? Daar.moeten we even over nadenken.

Muuke | 29-08-19 | 12:54

Die kwiebus, ja. Bladiebla waarwasiknoumeebezig? bladieblabla o ja, draagvlak enzo, blablabla nogmeerdraagvlak blabla datiserniet? Bladiedieblabla geeftniks, ugaatlinksomgewoonbetalen, want"we"ende"moeten".

Dan weet u het wel, toch? Aan de andere kant, deze zwans heeft de belastingdienst al half gesloopt, dus misschien helpt ie die klimafaten ook nog wel naar de kloten. En dat zou natuurlijk best leuk zijn.

Kinkfactor | 29-08-19 | 15:49

De bossen zitten onderhand vol met achtergelaten gedumpte mensen door de overheid, Zouden die nou een ook zonnepaneel krijgen voor hun zelfgebouwde huisje.

komtdatschot | 29-08-19 | 10:44

Mijn moeder was er heilig van overtuigd dat ze door haar zonnepanelen op het dak geen problemen ondervond tijdens een stroomstoring. Ik kreeg haar niet aan haar verstand dat haar installatie daar niet voor geschikt was, en dat het "kastje" wat ze opgehangen hadden afhankelijk is van het stroomnet om te functioneren. Valt de stroom uit, heb je geen stroom, ookal staat de zon vol op je panelen... "Opvallend" dat ze dit er bij de verkoopgesprekken niet bij zeggen...

Ad Hominem Tu Quoque | 29-08-19 | 10:44 | 2

Zegt een goede leverancier wel degelijk bij de intake. Off grid gaan kan eigenlijk alleen als je zo’n Tesla home pack hebt.

Bigi Bana Boy | 29-08-19 | 11:08

Dat is een veiligheidsvoorziening. Anders kan in geval van kabelbreuk etc het net niet spanningsloos worden gemaakt. En ook kan je overcapaciteit nergens heen. Het kan andere maar dan moet je de installatie afwchakelbaar van het hoofdnet maken.

McFlym | 29-08-19 | 13:52

Zonnepanelen leveren per m2 gewoon zo weinig op dat we al onze daken vol moeten leggen om een significante bijdrage te leveren aan de verduurzaming van onze economie. Logisch dus dat zonnepanelen standaard moeten worden. De huidige salderingsregeling past daar echter niet bij. We kunnen nu salderen op basis van wat we zelf aan electriciteit gebruiken. Terwijl sommige huiseigenaren meer geschikt dak hebben dan ze stroom verbruiken. De salderingsregeling moet dus worden aangepast om het rendabel te maken om daken helemaal vol met panelen te leggen. Bovendien zullen er eisen gesteld moeten worden aan de kwaliteit van de installatie. Veel mensen kiezen nu toch voor de goedkoopste oplossing, waardoor de opbrengst erg kan tegenvallen. Wellicht dat gemeenten hier bij de aanvraag van de bouwvergunning ook naar kunnen kijken. Ook moet er natuurlijk voldoende netcapaciteit zijn. Nu zo maar iets gaan verplichten lijkt me niet verstandig.

GerbenW | 29-08-19 | 10:37 | 3

Een kind snapt dat er een technologische ontwikkeling is waarbij zonnepanelen steeds efficienter worden. De overheid heeft dondersgoed door dat belastingheffen op energie een doolopende weg is. Ze proberen er nu nog een slaatje uit te slaan.

Mr.Crowley | 29-08-19 | 11:00

@Mr.Crowley | 29-08-19 | 11:00: Ik denk dat het zeker een rol speelt, en al helemaal als burgers off grid dreigen te gaan.

Bigi Bana Boy | 29-08-19 | 11:08

@Bigi Bana Boy | 29-08-19 | 11:08:
Dat geldt ook voor auto`s als ze allemaal electrisch zijn. Hoeveel zou dat de overheid kosten aan accijnsen? Op 1 liter benzine staat 1 Euro accijns.
Dan kunnen die auto`s ook nog opgeladen worden met zonne energie tegen die tijd.

Mr.Crowley | 29-08-19 | 11:17

Als je met zonnepanelen je eigen verbruik - met gesloten portemonnee - compenseert is daar niets mis mee, toch? Maar helaas: het salderen wordt over 2 jaar afgeschaft, anders verdient de overheid niet genoeg. Stelletje r*kkers.

Goldfinger | 29-08-19 | 10:27 | 4

@Bigi Bana Boy | 29-08-19 | 11:09:
Gaat niet alleen om hoeveel maar ook om wanneer. Of gebruik je 's avonds en 's nachts geen elektriciteit?

Caveman48 | 29-08-19 | 11:18

@Bigi Bana Boy | 29-08-19 | 11:09: Klopt. De huidige generatie omvormers kan blokkeren dat je terug levert.De Alpha Outback III bijvoorbeeld. De batterijen worden elk jaar steeds beter en goedkoper. Nog niet betaalbaar helaas. Nog even wachten...

FrankOngerust | 29-08-19 | 12:16

@Bigi Bana Boy | 29-08-19 | 11:09: Koop er airco van. En andere elektrische apparaten. Die komen per schip uit China. Dieselschepen. O, ja en al die dingen moeten ook nog geproduceerd worden. Kan dat wel CO2 neutraal?

Sierstrip | 29-08-19 | 15:19
▼ 1 antwoord verborgen

Hoop dat historische binnensteden met uitzichten wel gevrijwaard blijven van die zonnepanelen. Niet aan denken dat je over 1 glimmende toestand kijkt.

Jan, Leiden | 29-08-19 | 10:25

vrije markt: zelfst.naamw. [economie] een geïdealiseerde markt, waar alle economische besluiten en acties door individuen betreffende overdracht van geld, goederen, en de diensten 'vrijwillig' zijn Bron: Wikiwoordenboek

Reebensteeltje | 29-08-19 | 10:18

Van het gas af en over op energie via zonnepanelen klinkt wel erg simpel.
De gemeente Haarlemmermeer zoekt nog even 60.000 M2 voor paar transformators. Het huidige net is niet genoeg. Voor een nieuwe wijk en een kwekerij onder de Kaagbaan! is voor zonnepanelen verderop dezelfde ruimte transformator nodig als zonnepanelen.'
www.hortipoint.nl/vakbladvoordebloemi...

MorgenEenAnder | 29-08-19 | 10:18 | 3

Ruimte zonnepanelen = gelijk aan de ruimte transformatoren

MorgenEenAnder | 29-08-19 | 10:20

De Kaag baan. Is dat die fascistische drammer 666 terroristische Hamas en Hezbollah baan?

FrankOngerust | 29-08-19 | 12:19

Totaal gestoord!
Dit hoort niet in een vrij land.

DerUnterMensch | 29-08-19 | 10:17

Wat er een stuk verder is te lezen is dat een rechter besloten heeft dat een eigenaar die ze ook geplaatst heeft moet verwijderen ivm het reglement VVE.

Ook dat er vanwege de stikstof normen een compleet zonnepark niet door gaat.

De overheid weet van voor niet meer of het achter nog leeft. Alle beleid mbt klimaat en milieu staan haaks op elkaar door al het gepolder en de huidige emotie-/identiteits-politiek.

boerk | 29-08-19 | 10:13

nl.m.wikipedia.org/wiki/Mansardedak

Een mansardedak, mansartdak, gebroken dak, gebroken kap of Franse kap is een dakvorm met gebroken, naar buiten geknikte vlakken. Dit historische daktype ontstond in de Franse Barokarchitectuur en is vernoemd naar de Franse architect François Mansart (1598-1666) die deze dakvorm uitwerkte.

Inhoud

StructuurBewerken

Bij een mansardedak is het onderste gedeelte van het schuine dak steiler dan het bovenste gedeelte. Daarmee is dit daktype het omgekeerde van een geknikt of aangekapt dak of van een dak met aankapping. Het mansardedak komt in diverse vormen voor en de bekendste zijn te beschouwen als varianten op het schilddak en als variant op het zadeldak.

Hemmenaar7 | 29-08-19 | 10:08

Nee hoor, helemaal mis.
De minister gaat ons 'verleiden' om leuke klimaatdingetjes te doen. Ik heb het hem zelf horen zeggen. En bij alles wat hij voorstelt geldt; "het is een feest voor uw portemonnee". Ik ben zo benieuwd wat er met het vakje gebeurd dat ik eerst gereserveerd had voor die duizend euro van Rutjes..

bolletje kaas. | 29-08-19 | 09:55

Ik heb ook wel eens gelezen dat de regering juist groene daken wilde, met van die mossen en sedumplantjes enzo. Dat houdt het regenwater vast waardoor het in huis koeler blijft, en er was ook nog iets met het klimaat. Het is maar welke gekke politicus nu weer aan het roer staat maar het wisselt regelmatig, lijkt het.

quigg | 29-08-19 | 09:54 | 2

Dat is dan ook het probleem: we zien iedere dag weer de laatste oprisping van wat deze ministers hebben gelezen. Dat een huis ergens een eeuw staat en hypotheken 30 jaar looptijd hebben is nog niet bij ze opgekomen. Ook moet nog het inzicht doorbreken dat burgers niet gewoon zoals de overheid lasten kunnen verhogen bij iemand anders als ze geen geld meer hebben.

Nichtsneues | 29-08-19 | 10:05

Op dit moment ligt solar alleen op eigendoms huizen. Moet je eens proberen bij een wooncor om toestemming te vragen om paneeltjes te mogen leggen.
Ook het plaatsen van heimwee antennes gaat niet zo makkelijk meer. Laten ze dus eerst maar eens gaan beginnen de woningcorporaties te dwingen om mensen die dat willen toe te staan paneeltjes op daken van huurhuizen te leggen. Er zijn inmiddels al zoveel eigendoms appartementsblokken waar die dingen op liggen, dat het valse argument wat ze in die situaties aanvoeren niet steekhoudend is.

hotnot | 29-08-19 | 09:54

Dus de volgende milieuramp is in wording als al die zonnepanelen op hun van hun levensduur zijn over 15 jaar

Rotterdammert1965 | 29-08-19 | 09:50 | 1

Bestaat voor 90% uit silicium, nog wat procenten ijzer, koolstof en nog wat zware metalen. Die zware metalen worden ook steeds minder. Gewone batterijen zijn een groter probleem.

Bytemaster | 29-08-19 | 09:57

Slecht plan. De prijs van een kWh zal in elkaar zakken. Zonnepaneelbezitters worden elkaars concurrent. Salderen zal worden afgeschaft. Zonnepaneelbezitters moeten gaan factureren voor geleverde stroom. En betalen voor gebruik infrastructuur. Handel in stroom zeker als er een overschot is, zal tegen dumpprijzen gaan geschieden. Mensen zullen zelf een koper voor hun goedkope stroom moeten zoeken. De slimme meter maakt dat allemaal mogelijk. Een gevolg zal zijn dat mensen hun eigen stroom liever zelf willen gaan opmaken. Verkoop van airco's en andere elektrische apparaten zal enorm stijgen. Al die spullen zullen worden aangevoerd met dieselschepen. Milieuwinst nul. Opslag van elektriciteit is dan de sleutel. Koop eerder een accu.

Sierstrip | 29-08-19 | 09:42 | 9

We gaan uiteindelijk toe naar off grid. Iedereen die kan wekt zelf zijn eigen stroom op. Opslag in batterijen. Het avond/nachtverbruik is maar 5-10 kw. Dat kunnen batterijen wel aan. Daarnaast een aantal Thorium centrales neerzetten. In Frankrijk, de UK en China wordt er nu 1 gebouwd. Weg met vogel killende windmolens en zonneweides... Die aansluitkosten op het net kost miljarden!

FrankOngerust | 29-08-19 | 12:27

@FrankOngerust | 29-08-19 | 12:27: En ga a and elen electrische kachels kopen. Wat erkt echt beter dan ik die klote warmtepomp. Diep warmtepomp komt er bij mij niet in! Dat werkt alleen met een pijp in de grond. Air/air maakt een pestherrie en werkt niet bij lage temperaturen. En dan heb je hem juist nodig....

FrankOngerust | 29-08-19 | 12:30

@FrankOngerust | 29-08-19 | 12:27: De slimme meter heeft tot doel dat je je energie zelf kunt verkopen aan iedereen die wil afnemen. Off grid; ik denk het niet.

Sierstrip | 29-08-19 | 15:21
▼ 6 antwoorden verborgen

Deze regel geldt niet voor alle nieuwbouw waarvoor ook BENG-eisen gelden vanaf januari volgend jaar. Door BENG was toepassing van zonnepanelen al bijna altijd verplicht, omdat je anders de eis niet haalt.

tipo | 29-08-19 | 09:40

En zo kennen we onze overheid weer. Een slecht idee gewoon doordrammen. Het klinkt leuk maar het volgende gaat gebeuren: Iedereen een dak vol panelen en de stroombehoefte wisselt net zo hard als de zonneschijn. Ergo: de opwekcapaciteit aan centrales moet worden gehandhaaft (want geen zon = stroom uit de centrale nodig). De efficiëntie van centrales gaat omlaag want je moet ze voortdurend "aan-en-uit" zetten. (Gascentrales zijn nog vrij vlot op te starten geloof ik maar gas "mag niet meer"). En terugleveren aan het energienet gaat ook niet meer want daar is het net niet op berekend. (Tenzij je straatverwarming een goed idee vindt).

oplosmiddel | 29-08-19 | 09:39 | 4

Gewoon een fabriek neerzetten die overtollige stroom omzet in waterstof, dat vervolgens weer gebruikt kan worden bij tekorten.

* Il Principe * | 29-08-19 | 10:20

@* Il Principe * | 29-08-19 | 10:20: "gewoon"... was het maar zo makkelijk.
1: energieverlies tijdens transport over het net (want over het net wordt stroom omgezet in warmte).
2: Energieverlies tijdens omzetten naar waterstof (Efficiëntie hooguit 50%)
3: Energieverlies als je de waterstof weer als stroom wilt gebruiken.
Ik kan het niet uitrekenen maar vrees dat je totaal 70-85% verliest.

oplosmiddel | 29-08-19 | 10:37

@* Il Principe * | 29-08-19 | 10:20: Plan Lievense; ijsselmeer dijken ophogen en water oppompen. Turbines plaatsen en klaar.

Sierstrip | 29-08-19 | 15:23
▼ 1 antwoord verborgen

Krijg steeds meer het gevoel dat ik in Hong Kong vrijer leef dan in NeeDDRland.
Kan aan mij liggen hoor, sta open voor andere meningen.

watmagjenogwel | 29-08-19 | 09:38 | 2

HongKong krijgt nu ook gezichtsherkennende camera's van de Chinese overheid. Want de Chinese overheid is dol op vooruitgang.

arie-hoax | 29-08-19 | 09:51

In het socialistische planeconomie systeem van de voormalige DDR werden er teveel goederen geproduceerd die niet nodig waren. Wij doen nu hetzelfde met energie, leveren de zonnepanelen 's nachts ook energie? Maar in de voormalige DDR hadden ze nog wel door dat een stabiele energievoorziening belangrijker is dan een grote partij schoenen die in de verkeerde maat wordt geproduceerd, bij ons is dat besef er blijkbaar nog niet.

#enpassant | 29-08-19 | 10:54

Ik vind het helemaal prima. Zolang de regering het 100% betaalt en regelt, gooien ze mijn dak maar vol.

Thegogglesdonothing | 29-08-19 | 09:36 | 2

No shit sherlock ?!

Nichtsneues | 29-08-19 | 10:09

Ga ik geen last van krijgen gelukkig. Woon in een nogal bosrijke gemeente met veel bomen om mijn huis. Zonnepanelen zijn daardoor helemaal niet rendabel. Bomen zijn hier heilig voor de gemeente, kapvergunningen worden niet afgegeven, zelfs niet als de boom in je eigen tuin staat. Het halve dorp stookt hier ook hout bij, niemand die er over klaagt.

Hunter S. Thompson | 29-08-19 | 09:34 | 3

Maakt niet uit dat die panelen 0% rendement hebben, u moet ze kopen.
De rijksoverheid heeft de BTW nodig en de gemeente de hoger OZB-belasting.

2voor12 | 29-08-19 | 09:38

Zeg niet te snel dat u hier geen last van gaat krijgen. Bij een mij bekend bedrijf zijn ze toen de zuidkant van een schuur helemaal vol lag met zonnepanelen, doorgegaan met het bedekken van een deel van de noordkant. Dit levert bijna niks op, maar ze kregen van de overheid een gegarandeerde prijs. Ik kon het niet geloven, maar het kon blijkbaar uit.

#enpassant | 29-08-19 | 10:39

DENK dat we Weleens in hetzelfde dorp kunnen wonen. Hier ook met geen mogrlijkheid en door al die bomen hier ook geen co2 probleem.

Muuke | 29-08-19 | 11:24

Soms is het toch wel lekker om in een huurwoning te wonen. Scheelt heel wat kosten zo te zien.

miknic | 29-08-19 | 09:33 | 2

Meh. Die kosten worden uiteindelijk gewoon aan de huurder doorberekend.

Onno Barendsen9337 | 29-08-19 | 11:53

@Onno Barendsen9337 | 29-08-19 | 11:53: Zeer zekers, maar lang niet zoveel als je het zelf moet doen..

miknic | 29-08-19 | 13:40

Er wordt zo veel belasting geheven op energie, dat ze met tientallen procenten minder efficient wordt.

Mr.Crowley | 29-08-19 | 09:32

Dit zijn weer van die ondoordachte kreten die het bestuur van dit land zo eigen is. Nergens wordt meer over nagedacht en is er een idee dan wordt in een vergelijkbare omgeving de haalbaarheid getest alvorens het in praktijk wordt gebracht. Ik wil slechts een enkele opmerking kwijt, we hebben ook monumenten wil je de daken daarvan ook volproppen met zonnepanelen, je kunt er vast wel meer bedenken.

Hein7261 | 29-08-19 | 09:32

Jezus, wat een zuurtjes hier. Lang verhaal kort, je verdient gewoon geld met die panelen. Bla bla energienetwerk kan het niet. Daar wordt dus aan gewerkt. Bla bla 's nachts werkt het niet. Ja boeie, overdag wel. Bla bla afdwingen. Ja inderdaad, het zou eens tijd worden, iedereen zeikt over te weinig geld en dit is gewoon simpel geld verdienen voor iedereen.

klevert | 29-08-19 | 09:31 | 6

niets bla bla bla. als particulier is er niks aan te verdienen. mijn buurman en ik zijn door onze energie leverancier benaderd ivm de zuidelijke ligging van onze daken of wij interesse hadden in zonnepanelen. uiteraard zijn wij het gesprek aangaan ook met de gedachte voor het milieu. uit eindelijk werden wij voor gek verklaard door de vertegenwoordiger en wij snapte het niet volgens hem. dit allemaal omdat ik en mijn buurman naar onze mening een redelijk en schappelijke bedrag van 15 euro huur per gebruikte vierkante meter van ONS dak beschikbaar stellen aan hun zodat zij groene stroom op kunnen wekken

zeeuwsekamikaaz | 29-08-19 | 09:43

Dan moet de overheid wel de salderingsregeling in stand houden, anders verdien je er niet veel aan. Daarnaast blijft zonne-energie een niet-schaalbare vorm van energie. Je moet er dus altijd een centrale naast houden om ad hoc energie te kunnen bijschakelen. Hoe meer PV-installaties er komen hoe moeilijker dat wordt. Zonnepanelen zijn leuk voor een beperkte schaal, niet voor op ieder huis.

Bytemaster | 29-08-19 | 09:44
▼ 3 antwoorden verborgen

In één zin “de overheid” en “af te dwingen”

Brrrrr, dit is eng.

Wijze uit het Oosten | 29-08-19 | 09:31 | 1

Dat is het enige wat ze kunnen. Voor iedere oplossing vinden ze een probleem. U betaalt dus dit is oneindig.

Nichtsneues | 29-08-19 | 10:11

Laat ze maar voort maken met het ontwikkelen van brandveilige systemen en installaties die foolproof zijn. Ook voor de Picobello Bv's van Nederland die er vaak een potje van maken.
Ook zou het mooi zijn als ze een huis-accu systeem gaan ontwikkelen of vrijgeven zodat je zelfstandig kunt zijn qua opbrengst. Nu belast je met zonnepanelen het netwerk door het aan en afnemen van stroom terwijl je het netwerk ontziet wanneer je zelfredzaam kan zijn met een eigen accusysteem.

Dirk III | 29-08-19 | 09:31 | 2

Dat komt vanzelf. Het tweede leven van EV batterijen.

kokkie klaphaak | 29-08-19 | 09:37

Er zijn al goedwerkende gel accu's. Nog wat te duur. Ze worden steeds sterker en goedkoper :-)

FrankOngerust | 29-08-19 | 12:35

We hebben een zogenaamd rechtse regering van VVD en CDA maar het beleid wordt helemaal bepaald door Groen Links, de Partij voor de Dieren en de PvdA.
Zelfs toen Mark Rutte een tijdje terug bij Donald Trump op bezoek was moest hij een voorgekauwd riedeltjes opzeggen dat duidelijk was geschreven door Groen Links “Laten wij gezamenlijk investeren in duurzaamheid en zo verdienen aan een schone toekomst”. Je hebt zo veel dingen die je kunt zeggen als je bij de POTUS op bezoek bent waar Nederland werkelijk wat aan heeft en dan kom je met zo’n lulverhaal van de milieubeweging.

Osdorpertje | 29-08-19 | 09:30

Gewoon stoppen met die milieuvervuilende geldverslindende groene deug-onzin en subiet vol gas op wereldwijde geboortebeperking.

Papa Jones | 29-08-19 | 09:29 | 1

Dat is idd het enige dat werkt. Solar is duur gekloot achter de komma.

Nichtsneues | 29-08-19 | 10:12

Rendement van panelen gaat enorm omlaag als iedereen in je wijk die dingen heeft. Want in de zomer is de stroomproductie zo hoog dat de netspanning voor iedereen omhoog gaat. En boven een bepaalde spanning schakelen de omvormers af dus leveren ze niets meer.

2voor12 | 29-08-19 | 09:29 | 5

Dat soort effecten zijn gewoon op te lossen. Ook een stroomnetwerk evolueert en moet meegaan met nieuwe ontwikkelingen.

Bytemaster | 29-08-19 | 09:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Voor nieuwe huizen zijn zonnepanelen waarschijnlijk goedkoper dan dure geglazuurde dakpannen. Velux heeft ook mooie dakramen van exact zonepaneel-formaat, die je dan meteen op precies de juiste onderlinge afstand kan plaatsen.

Iets tussen zonnepanelen en pannen in dan?: electrek.co/wp-content/uploads/sites/...

W_F | 29-08-19 | 09:28

Dit is helemaal PRIMA.
.
Bouwbesluit eist nu nog een gasaansluiting. Nu besloten is dat alle gasaansluitingen gaan verdwijnen is het niet meer dan logisch dat dit gebeurt. Anders is de consument uiteindelijk toch weer de klos: stel je dit niet verplicht en wil je de gangbare manier van elektriciteitsvoorziening op je huis hebben, moet je ineens bijbetalen.

sacamano | 29-08-19 | 09:28

Ik ben benieuwd wanneer ze op het lumineuze idee zullen komen om accijnzen te gaan heffen over elk kWh zelf opgewekte energie.

J. Jarig | 29-08-19 | 09:28 | 3

Nog even wachten maar dat gaat zeker gebeuren. Leer mij de graaiende overheid kennen.

Goofje | 29-08-19 | 09:30

In feite komt dat al: jij betaalt 21 cent/KWh incl belastingen en je krijgt straks 7 cent, zonder belastingen. Dat zou eerlijk zijn.

Nichtsneues | 29-08-19 | 10:15

Zodra die verplichting er door is. Waarschijnlijk is dit ook de opzet, typische overheids/VVD-streek.

5611 | 29-08-19 | 13:47

Milieufascisme ten top. Ach wat, gewoon fascisme. Milieu is er maar 1 onderdeel van.

Deksmaat | 29-08-19 | 09:28

De Nederlandse staat zou veel liever even twee tellen vooruit mogen denken. Al die zonne-energie wordt niet opgewekt op het moment dat het verbruikt wordt. www.vox.com/2018/5/9/17336330/duck-cu... Calefornië liep voorop in het plaatsen van panelen, en gaat in de komende jaren het punt bereiken dat er tijdens de lunch meer elektrische energie produceert dan er verbruikt wordt. Richting de avond ontstaat een ander probleem, de zon gaat onder terwijl het verbruik sterk stijgt. We zijn een bijzonder instabiel systeem aan het bouwen.

Zo`n verplichting tot zonnepanelen eist technisch ook een verplichting tot accu`s. Wees daar eerlijk over, anders verzwijg je de helft van de kosten.

Feynman | 29-08-19 | 09:27 | 7

Dat worden de accu’s van je verplichte e-auto. Die wordt dan van overheidswege precies vol genoeg geladen voor jou.

Nichtsneues | 29-08-19 | 10:16

Precies nichtsneues. Straks heeft iedereen die accu op vier wielen voor de deur staan.

Beste_Landgenoten | 29-08-19 | 10:19
▼ 4 antwoorden verborgen

Even een evaluatie: Dus ze willen je "aanmoedigen" een financiële verplichting aan te gaan. Deze zal uiteraard ook bij het BKR genoteerd worden. Dit met eurootjes die je eigenlijk al zelf inlegt in de vorm van subsidie. Mocht je in de toekomst dan een lening o.i.d. willen aangaan voor bijvoorbeeld woningverbetering cq nieuwe keuken of dakkapel dan zal dat afgewezen worden met als reden dat je al genoeg verplichtingen hebt lopen.
Ze hebben je dan precies waar ze je hebben willen. Financiële vrijheid m'n aars. Betalen zal je. Reken ook maar niet dat alles goedkoper gaat worden. Subsidie zal op een gegeven moment niet meer vol te houden zijn, dus dan meteen maar de volle mep.
Het betekent dus ook dat de reeds bestaande woningen zometeen niet meer verkoopbaar zijn omdat er geen horizonvervuilende blauwgrijze platen ophangen. De verzekering wordt duurder omdat die niet rendabele CD's een hoger brandgevaar opleveren en ga zo maar door.
Excuus voor mijn warrig verhaal, maar het is me ook allemaal wat zo op een doordeweekse donderdag.

Gomezlopez | 29-08-19 | 09:27

Twee minuten zonlicht op ons aardoppervlak is voldoende om de wereld een jaar lang van energie te voorzien. Wat is erop tegen om daar tenminste een deel van op te vangen? Al die ongebruikte bedrijvendaken, al die ongebruikte woondaken. Tel uit je (energie-)winst.

Beste_Landgenoten | 29-08-19 | 09:27 | 6

@Blauwe Wafel | 29-08-19 | 09:36: Krijg je nu ook al dopamine van social media, ja? Ik dacht dat je dat van sporten kreeg. Of is het gewoon van elke zelfbevrediging?
Krijgt zo wel een raar toontje, doen wat je leuk vindt...

Geen01 | 29-08-19 | 10:01

U heeft ergens wel gelijk maar wat de overheid stelselmatig negeert is dat veel bedrijven gewoon in een huurpand zitten en helegaar niet van plan zijn te investeren in iets waarvan zij nooit rendement terug zullen zien.

Daar komt nog bij dat veel panden ongeschikt zullen blijken omdat de lading zonnepanelen, frames en stoeptegels (contragewicht) bij elkaar opgeteld te zwaar worden voor de dakconstructie. Dit betekent dan weer een extra "niet renderende" investering in versteviging van dakconstructies waar ondernemers al helemaal niet op zitten te wachten.

In kantoor gebieden heb je dan ook nog dat er door projectontwikkelaars en architecten doorgaans nooit naar de omgeving gekeken wordt. Men kwakt maar lukraak hoogbouw en laagbouw door elkaar waardoor het ene pand de hele dag in het volle zonlicht staat en het andere pand misschien een straaltje mee pikt.
Heb je van die bij staat verplichte paneeltjes op je bedrijfspand liggen komt er nooit een straal zon op te staan... Maar we zijn wel lekker duurzaam bezig.

normanius | 29-08-19 | 10:28

Er is niks op tegen om zonnepanelen neer te leggen, er is alles op tegen om dat te verplichten. Maar goed, als D666er zul je dat niet vegrijpen.

5611 | 29-08-19 | 13:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Prima. Dwing maar eens wat af. Dan gaat de boel tenminste bewegen.

Beste_Landgenoten | 29-08-19 | 09:23

Prima hoor, maar maak die dingen dan ook betaalbaar en/of zorg voor voldoende subsidie. Die krengen zijn nu nog erg duur, al helemaal als je ze écht rendabel wilt hebben en er nog een accu bij wilt hebben die op dit moment óók stervensduur zijn.

Le Roi | 29-08-19 | 09:23 | 3

De huidige regeling is prima. Die zouden ze in stand moeten houden. Dan verdien je een installatie na 7 of 8 jaar terug. Dat is gewoon redelijk.

Bytemaster | 29-08-19 | 09:29

Onzin :Zonnepanelen zijn de afgelopen jaren steeds beter en goedkoper geworden! 1 zonnepaneel kost minder dan 200 euro en levert per jaar 300 Kw op! De gel batterijen zijn nog wel duur. Ze worden ook steeds beter (meer Amp vermogen) en ze worden goedkoper. Met 2-3 jaar rendabel, zeker als de stroom prijs blijft stijgen. De stijgende vaste stroomkosten komt omdat al die windmolens en zonneweides aangesloten moeten worden.... En wijkcentrales zijn te licht

FrankOngerust | 29-08-19 | 12:47

Mooi. Als je huis dan affikt kan je de overheid verantwoordelijk stellen.

TheBigKirth | 29-08-19 | 09:23 | 1

Dat gebeurt bij geïntegreerde zonnepanelen. Die worden sowieso afgeraden. Het gebeurt alleen bij slechtgemonteerde systemen. Dat gebeurt ook bij slechtgemonteerde CV-ketels, maar heb nog nooit iemand gehoord die een CV-ketel niet liet plaatsen vanwege brandgevaar....

Bytemaster | 29-08-19 | 09:34

Krijg je er nooit door. Stelletje mafklappers hier in dit land!

F1802 | 29-08-19 | 09:23 | 2

Amen.

Goofje | 29-08-19 | 09:32

Het inmasseren is nu begonnen...

Acidstain | 29-08-19 | 09:32

... en op het moment dat iedereen die dingen verplicht op het dak heeft liggen wordt de terugsalderingsregeling afgeschaft en gaat er extra belasting op die dingen geheven worden. Want zó kennen we onze (r)overheid inmiddels wel.

Voor het eerst in mijn leven ben ik blij met mijn flat (nee, niet op de bovenste verdieping) met stadsverwarming.

EefjeWentelteefje | 29-08-19 | 09:21 | 4

@FrankOngerust | 29-08-19 | 12:52:
Je hoeft me de les niet te lezen hoor... want prima op de hoogte.
Ik ben zelfs een van de eerste initiatiefnemers van www.stadsverarming.nl/ .

Wat ik bedoel is dat ik in ieder geval niet gedwongen zal worden tot deze zonnepanelen-oplichterij. Althans, dat hoop ik.

EefjeWentelteefje | 29-08-19 | 13:54

Blij met stadsverwarming? Dan ben je de enige in Nederland. Twee keer zo duur als gas (en de kosten zijn gekoppeld aan gas dus dat blijft zo) en gedwongen winkelnering. Bedreigingen en boetes als je ervan af wil. Stadsverwarming bedrijven zouden aangemerkt moeten worden als criminele organisaties. Pure maffia!

Wel leuk dat je bij stadsverarming zit.

5611 | 29-08-19 | 13:56

@EefjeWentelteefje | 29-08-19 | 13:54: OK, merci. Jullie verhaal klopt met verhalen die ik ken met blokverwarming. Duur en een melkkoe... Goor Links en Drammers 666 willen die bomen gestookte wijkcentrales over neerplempen. Met gedwongen afname door de omliggende bewoners natuurlijk... Dan liever eigen panelen en overdag electrische verwarmen

FrankOngerust | 29-08-19 | 15:27
▼ 1 antwoord verborgen

OK, van welk geld?

Heiner | 29-08-19 | 09:21 | 3

ja de jouwe.

SinisterNL | 29-08-19 | 09:24

@SinisterNL | 29-08-19 | 09:24: Uiteindelijk is het altijd mijn geld, maar de vraag is hoe makkelijk de overheid en banken het willen maken en wat voor zekerheden ze geven. Tot nog toe zie ik alleen zekerheid als ik naar de afgelopen 20 jaar kijk, nl dat de NL politiek uitblinkt door zwalkend beleid en dat ook nog op nationale schaal, terwijl men zich met alles op "Brussel" beroept. Het is natuurlijk ook een beetje gevoel. Als je investeert in zonnepanelen of andere maatregelen, wil je toch een bepaalde zekerheid over je rendement hebben. Niet dat de politiek ineens met allerlei verrassingen komt, zoals nieuwe fantasiebelastingen die jouw rekenwerk in de war schoppen.

Heiner | 29-08-19 | 10:46

Het meest achtelijke is natuurlijk nog steeds dat we een dak met dakpannen op een nieuwbouwhuis laten zetten en daar bovenop zonnepanelen leggen. Is het dan echt zooooo ingewikkeld om e.e.a. te integreren?

Leptob | 29-08-19 | 09:20 | 6

Bestaat al, maar wordt afgeraden vanwege gevallen van brand en ook moeilijker te vervangen.

Bytemaster | 29-08-19 | 09:36

Ik zie overal van die mooie tuinhuizen verschijnen. Die dingen leveren buiten plezier niets op. Ik zie nooit combi's van zo'n tuinhuis en zonnepanelen. Zelfde met carports. Als het dan toch moet kosten.

Heiner | 29-08-19 | 10:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Naar België of Duitsland dan maar.

Bill Cosby | 29-08-19 | 09:18 | 1

Daar betaal je al tuintegelbelasting. Meer dan de helft vd grond tegels ? Dat is bijbetalen.

Nichtsneues | 29-08-19 | 10:21

Op zich geen vreemde ontwikkeling. En @Lex Trumbauer. Idd de verplichte rioolaansluiting en elextriciteiratsaansluiting hoor je niemand over.

McFlym | 29-08-19 | 09:17

Hier heb ik niet voor doorgeleerd maar de eis bij bestaande bouw om op termijn van het gas af te gaan, komt feitelijk neer op het verplichten tot het gebruik van alternatieve energiebronnen en daar is zonne-energie er één van.
De gevreesde verplichting voor bestaande bouw bestaat er dus - weliswaar via een omweg - al.

Amsterdamsko | 29-08-19 | 09:17

Kijk, bij het AZ67 stadion werkte dit ook goed...

ik_word_gek_in_NL | 29-08-19 | 09:17

En wéér werden de nieuwbouwhuizen duurder.

Langshetrandje | 29-08-19 | 09:16 | 4

@klevert | 29-08-19 | 09:25:
En die panelen, die waren gratis en die heeft men gratis op uw huis gelegd? Kan niet in uw beurs kijken, maar ik vind ze nog altijd een fikse investering.

Le Roi | 29-08-19 | 09:29

@Acidstain | 29-08-19 | 09:28:
Aanschaf en installatiekosten na ongeveer 7 jaar er uit. Zonnepanelen gaan 20 jaar mee. Dus reken maar uit.

Mr.Crowley | 29-08-19 | 09:52
▼ 1 antwoord verborgen

En die cv-ketel und gasfornuis auch verboten verstanden!

william7055 | 29-08-19 | 09:16 | 2

Hoeft niet. Wat wel gebeurt: je gaat verplicht van het gas af. Dan is alles wat op gas loopt waardeloos.

Amsterdamsko | 29-08-19 | 09:20

@Amsterdamsko | 29-08-19 | 09:20:
En dus een enorme kapitaalvernietiging.
Maar Afrika zal er wel blij van worden, net als nu al van onze afgedankte witgoed en auto's.

EefjeWentelteefje | 29-08-19 | 09:23

En het hele net gaat over de wap door continue piekspanningen op het moment dat er de minste stroom nodig is...

de dorstige | 29-08-19 | 09:15 | 1

En stroomuitval bij regen in combinatie met weinig wind.

Acidstain | 29-08-19 | 09:24

Hoe zat het ook alweer met de brandveiligheid en de recycling van deze wonderen van deze eeuw.

Earl_of_Doncaster | 29-08-19 | 09:15

alleen de echte oplossingen voor "gratis" energie geven ze ons niet, we moeten wel afhankelijk natuurlijk van ze blijven, alsof er zoveel zon schijnt in ons land, geloof me zodra iedereen die panelen heeft gaan ze de prijzen weer omhoog gooien.

dani12345 | 29-08-19 | 09:14 | 8

@Renkum0317 | 29-08-19 | 10:27:
Dart weten ze best, maar daar hebben ze geen haast mee, want dat gaat de overheid echt geld kosten.

Mr.Crowley | 29-08-19 | 10:57
▼ 5 antwoorden verborgen

Neomarksisme deel 350.
Zelfs uw vrij besteedbare centjes zijn niet meer van uzelf. Good luck daar!

Langshetrandje | 29-08-19 | 09:13

Tja, de bouw is zo innoverend als een zak hooi. Als er niet telkens veranderende bouwvoorschriften waren geweest werden huizen nog steeds opgeleverd met enkel glas en een plakje steenwol in de muur, maar dan voor 4 ton.

Er worden inmiddels voor dat bedrag huizen gebouwd die met een kostenplaatje van 10k meer supergoed geïsoleerd en energiezuinig kunnen worden opgeleverd, maar kom er maar eens mee aan tijdens een nieuwbouwproject dat je bereid bent wat extra's neer te tellen voor betere isolatie (balansventilatie ipv normaal, 3-laags glas) en je wordt voor gek verklaard. Er komt dan een punt dat de overheid zegt: als de bouw energiezuinige opties niet- of tegen onredelijke meerprijs biedt, dan gaan we het wel verplicht stellen.

uch | 29-08-19 | 09:11

Mijn zus heeft net een nieuw huis in een nieuwbouw wijk in Elst. Elk huis heeft verplicht zonnepanelen. Anders mocht je niet bouwen.
Geen warmtepomp trouwens....

Geen01 | 29-08-19 | 09:11 | 4

@Is dit nog nieuws? | 29-08-19 | 09:15: Misschien wel maar dat staat ook zo sloeber. Hele wijk vol zonnepanelen en dan sta jij die van je dak af te slopen om te verkopen.
Hehe, op dit moment is de wijk druk bezig ruzie te maken over schuttingen en andere afscheidingen...

Geen01 | 29-08-19 | 09:27

Prima. In 1x goed. En mooi meegefinancierd, dus die rente op de installie is ook nog eens aftrekbaar :-). Na 7 jaar is die installatie afbetaald en ga je verdienen. Rendement van 12-14% per jaar. Dat krijg je op geen 1 spaarrekening...

FrankOngerust | 29-08-19 | 13:04

Die panelen zijn waarschijnlijk nodig om de vereiste energie prestatie norm te halen. Daarom heeft ieder huis ze want makkelijk te plaatsen. Geen warmtepomp omdat de omgevingsvergunning is aangevraagd voor 1 juli 2018 dus oude regime. Heerlijk toch! Kun je lekker nog een regendouche in de badkamer met de cw6 HR ketel! Heerlijk comfortabel.

Dedicated | 29-08-19 | 19:01
▼ 1 antwoord verborgen

Ze doen hun stinkende best maar, mochten hier ooit zonnepanelen op het dak komen, acht die kans heel klein, is dat omdat wij dat beslissen en niet verplicht gesteld door dit zooitje schorum.

Muuke | 29-08-19 | 09:11

Ga een 'Club van Lemmingen' oprichten.

CalamityJane | 29-08-19 | 09:07

Dit geeft alleen maar aan dat er paniek begint uit te breken in het kabinet.
Ze weten het niet meer.

Mr.Crowley | 29-08-19 | 09:07 | 3

Exact. Te laat begonnen met ontwikkelen nieuwe kerncentrale. Nu gaan we het postzegelgewijs oplossen. En dat moet u, de kudtburger, opknappen.

Langshetrandje | 29-08-19 | 09:15

Ze hoppen inderdaad van zelf veroorzaakte crisis naar zelfveroorzaakte crisis.

Graaisnaaiert | 29-08-19 | 11:49

@Langshetrandje | 29-08-19 | 09:15: in Frankrijk, Engeland en China wordt nu al een Thorium centrale gebouwd! In zogenaamd gidsland Nederland uiteraard niet.... Kut kabinet...

FrankOngerust | 29-08-19 | 13:06

Omdat we een conflict hebben met Rusland moeten we van het gas af.

Fooak | 29-08-19 | 09:07 | 5

@Goofje | 29-08-19 | 09:35: Gazprom: De gasprijzen stegen in zowel de thuis- als in de exportmarkt. De winst bedroeg ruim 878 miljard roebel, bijna 12 miljard euro. Dat was 663 miljard roebel een jaar eerder.

Goofje | 29-08-19 | 10:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat is eigenlijk het standpunt van de NCTV aangaande de steeds groter wordende klimaatterreurdreiging van onze eigen, radicaliserende overheid? Dreigingsniveau 5 lijkt me inmiddels wel gerechtvaardigd namelijk.

Waagmeester | 29-08-19 | 09:06

En ik steeds maar aan mijn kinderen vetellen dat we in een vrij land leven...

laurentius | 29-08-19 | 09:04

Ik roep al vele jaren dat de tientallen miljarden subsidie niet in windenergie en windmolens gestoken moet worden,maar in gratis zonnepanelen voor elk dak in Nederland.
In de windmolens voor de kust gaan ook nog eens tientallen miljarden onderhoud zitten,terwijl zonnepanelen zeker 20/25 jaar onderhoudsvrij zouden moeten zijn.
Alleen kan ons elektriciteits netwerk dit nog niet aan,dus dat had eerst aangepakt moeten worden.
Begin dit jaar is ook gasveld Q10 door Tulip oil,voor de kust van IJmuiden,in gebruik genomen.
Een veld van 80miljard m3 en goed voor 20jaar gas voor heel Nederland.
Groningen kan dus ook per direct dicht,maar dit gebeurd niet.
Waarschijnlijk omdat dit gas alweer verkocht is aan het buitenland.
Ze maken er een zooitje van in Den Haag.

Dko1973 | 29-08-19 | 09:03 | 4

Wat heb je snachts aan zonnepanelen?

Is dit nog nieuws? | 29-08-19 | 09:14

@Is dit nog nieuws? | 29-08-19 | 09:14:
Glijbaan voor meeuwen. Vinden ze leuk.

2voor12 | 29-08-19 | 09:16

@Is dit nog nieuws? | 29-08-19 | 09:14: omdenken. kijk wanneer je er wel wat aan hebt. Glas is half vol, niet half leeg.

klevert | 29-08-19 | 09:26
▼ 1 antwoord verborgen

Op mijn nieuwbouw woning was er geen optie om geen zonnepanelen te plaatsen. Elk extra's zoals en uitbouw/dakkapel en je moest er panelen bij laten plaatsen om korting op je hypotheek te houden.

CzMichiel | 29-08-19 | 09:03 | 2

De bouwer heeft hier flink aan verdiend. Je betaalt je namelijk de hoofdprijs omdat je het via de bouwer moet laten doen.

CzMichiel | 29-08-19 | 09:03

Andere hypotheek was geen optie?

Is dit nog nieuws? | 29-08-19 | 09:13

Binnekort iedereen wiet kweken op zonne-energie dus, en xtc, en crystal meth.
Gelukkig worden er prioriteiten gesteld.

De Briemusketier | 29-08-19 | 09:01

De overheid In Nederland schiet een beetje zijn taak voorbij, namelijk het regelen van elementaire zaken in Nederland zoals veiligheid, zorg, onderwijs etc. Men bemoeit zich nu echter overal mee en dan met name middels verbieden en verplichten. Dat noem je gewoon een totalitair regime. De Groene Khmer als het ware.

R.F.Pickering | 29-08-19 | 09:00 | 3

Toch denk ik dat iedereen van het gas en verplicht aan groene stroom een grote sprong voorwaarts is.

keestelpro | 29-08-19 | 09:10

Neem dan niet die van Tesla want die vliegen in de fik met je huis erbij.
www.forbes.com/sites/rachelsandler/20...
Sowieso kan de brandweer een dakbrand niet blussen met panelen er op. Dus gaan de verzekeringspremies voor iedereen weer omhoog.

2voor12 | 29-08-19 | 08:59

Geen deug-schaamlappen op mijn dakje, 100%, de carbon-print/fabricatie/vervoer/grondstoffen van zonnepanelen is contra-productief, moeten 25 jaar liggen.... maar na 5 jaar loopt de capaciteit stijl omlaag. Het is net als de prachtige gas-infrastructuur die er in Nederland ligt, na 6 decennia hard werken, maar de klimactivisten/meisjes vliegen wel 3x per jaar voor 29 euro naar Barcelona, wanneer stopt deze waan/on-zin.

grindbak | 29-08-19 | 08:58 | 2

Dat is een hoop onzin bij elkaar. Je wordt niet rijk van zonnepanelen maar moderne panelen hebben een opbrengstgarantie van 80% gedurende 25 jaar, dus geen stijl aflopend rendement na 5 jaar. Zonnepanelen bevatten geen bijzondere grondstoffen. Er is zat van dat materiaal in de wereld. het is niet giftig en vormt geen enkele milieubelasting. Na 1,5 heeft een paneel evenveel energie opgeleverd als dat het gekost heeft om hem te maken. Probleem met panelen zit hem meer in de afhankelijkheid van zonlicht. Als iedereen zonnepanelen zou hebben heb je overdag een overschot en 's nachts een tekort aan energie waardoor je toch gascentrales nodig hebt. Ze zijn geen oplossing als primaire energiebron terwijl veel clubjes dat wel zo presenteren.

Bytemaster | 29-08-19 | 09:08
-weggejorist-
Guido | 29-08-19 | 08:56 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Nu voor nieuwbouw, straks voor alles met een dak. Ik verrot het hier knaken aan te spenderen omdat een of andere melkmuil in DH zo nodig een beetje macht wil voelen.

mr.money | 29-08-19 | 08:55 | 3

Zo is dat.

Muuke | 29-08-19 | 09:14

Kost alleen investering, daarna levert het geld op. Je bent een dief van jezelf als je ze niet neemt.

klevert | 29-08-19 | 09:28

@klevert | 29-08-19 | 09:28: Los van het feit dat dit niet klopt: ik wil zelf uitmaken waar ik mijn geld over de balk gooi.

Maytheforcebewithyou | 29-08-19 | 12:45

Wat zal dit land er prachtig uit gaan zien, met overal die spiegelende kl***ndingen op de daken en overal windmolens die daar boven uit torenen- terwijl de geteisterde bevolking zich op conventionele rijwielen naar en van het werk spoed. Nederland: het Noord Korea van de klimaathysterie.

bisbisbis | 29-08-19 | 08:55 | 3

Dat werd vroeger ook gezegd over schoorstenen, dakkapellen en antennes.

Bytemaster | 29-08-19 | 08:59

@Bytemaster | 29-08-19 | 08:59: die schoorstenen, dakkapellen e antennes hadden nog toegevoegde waarde. Zonnepanelen zijn ook lelijk maar bovendien een betrouwbare energiebron inwisselen voor een onbetrouwbare.

Fooak | 29-08-19 | 09:15

@Bytemaster | 29-08-19 | 08:59:
Op de antennes konden de vogeltjes gewoon zitten - de windmolens maken gehakt van ze. Roofvogels die vliegen kijken naar beneden...

Enrique C | 29-08-19 | 09:43

Strenge wetten om de burger van alles af te dwingen zijn er altijd zo doorheen. Maar wetten om criminelen eens een keer goed aan te pakken falen al voor ze op papier staan.

Hangtietsmurfin | 29-08-19 | 08:54 | 1

Exact en reken maar dat de overheid dan wel handhaaft.

maakjepunt | 29-08-19 | 08:56
-weggejorist-
Brucie | 29-08-19 | 08:53 | 1

En voor daklozen hebben we de zonnepanelenjas in de aanbieding,
https://www.iculture.nl/nieuws/tommy-hilfiger-zonnepanelen-jas/

Jan Leul | 29-08-19 | 08:52 | 2

Handig!

Patje2011 | 29-08-19 | 08:53

Had vroeger een horloge met een zonnepaneel. Gekocht in Engeland, na een ritje met de hovercraft. Goed, weer genoeg opgeschept.

RickTheDick | 29-08-19 | 08:55

Ik heb er 10 liggen, dak op het zuiden. Geen probleem. Maar ik weet nu dat als dak niet op zuiden ligt het rendement zwaar tegenvalt. Welkom in dramland

genoegisgenoeg | 29-08-19 | 08:51 | 6

@Bytemaster | 29-08-19 | 09:18: 85%... het zal allemaal. De staat die we na decennia zonnepanelen op kunnen maken is dat de met miljarden subsidie bitter weinig hebben bereikt.

Fooak | 29-08-19 | 09:45
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Ome_BW | 29-08-19 | 08:51 | 2

vvd: leuker kunnen we het niet maken, daarom dwingen wij het af. #liberaal #graaigraai #eenbeetjeintegerbestaatniet

Analia von Solmsch | 29-08-19 | 08:50

Krijg je als huurder straks verplicht een stel panelen op je dak plus een huurverhoging die je nooit gaat terugverdienen.

Wekkertje | 29-08-19 | 08:49 | 1

Kom je door die panelen boven de huurgrens voor de huurtoeslag....

Is dit nog nieuws? | 29-08-19 | 09:12

Heb er 25 liggen. Keurig uit het zicht. Kunnen er nog best een paar bij. Misschien kan ik er een handeltje in beginnen. Mag je een paneel van me huren

Emma Watson | 29-08-19 | 08:49 | 1

Zonnepanelen deug certificaat handel.
Zou dat 1 woord kunnen zijn?

Is dit nog nieuws? | 29-08-19 | 09:11

Wat een gedram zeg! Zonne-energie is leuk maar nog steeds een alternatief net als windenergie. Dat moet niet afgedwongen worden want dan krijgen we de grootst mogelijke problemen.
www.ad.nl/binnenland/netbeheerders-sc...

keestelpro | 29-08-19 | 08:48

Hahaha, een verplichting tot verduurzaming, Dat zal de horigen leren!

pibasso | 29-08-19 | 08:48

Maar het wordt toch gesubsidieerd van uw eigen geld? En anders krijgt u een boete, dus de penis bent u sowieso.

John McClane | 29-08-19 | 08:47

Ok, maar de next step is natuurlijk het innen van zonbelasting. Je mag er immers niet zelf beter van worden.

minnenman | 29-08-19 | 08:47 | 2

Wacht dacht je van hogere WOZ. Die paneeltjes zitten mooi aan je pand/huis, dus is dat meer waard en mag je meer belasting aftikken.

brawler | 29-08-19 | 08:48

Precies wat brawler zegt. Hier was ook een project vanuit de gemeente. En iedereen die er aan meedeed zag het jaar daarop zijn WOZ met het bedrag van de aanschaf van de panelen bovenop zijn WOZ geteld. Dus kassa voor de gemeente.

2voor12 | 29-08-19 | 08:49

Komen al die daklozen even goed weg.

Croxifoxio | 29-08-19 | 08:47 | 1

Ook daar wordt een belasting voor uitgevonden, Kwiebes is zich nog aan het beraden, hoe HET daar een draai aan kan geven.

watmagjenogwel | 29-08-19 | 09:41

Ik maakte laatst nog de grap...

"Hoe lang zal het duren voordat er Dummy zonnepanelen op de markt verschijnen om de controlerende Politie/BOA's te foppen met of u weldegelijk zonnepanelen heeft liggen?"

En die grap lijkt nog bijna werkelijkheid te worden ook.

LangeTijdGeleden | 29-08-19 | 08:47 | 2
-weggejorist-
Ome_BW | 29-08-19 | 08:54

Ho ho ho eens even... wacht maar effekes met foppanelen want binnenkort worden de vierkante meters paneel extra belast wegens de meerkosten voor het grid. U weet wel.

Enrique C | 29-08-19 | 09:34

Toen we verplicht aan het aardgas gingen zeurde men ook niet. Geloof ik.

Lex Trumbauer | 29-08-19 | 08:47 | 6

Ja 2x per week kolen halen bij de kolenboer was ook geen pretje, dan nog die enorm vieze lucht die uit alle schoorstenen kwam tijdens koudere dagen.

Hiesjes | 29-08-19 | 09:32

Totdat je de jaar/eindafrekening van je energieboer krijgt (ik gisteren). Een kubieke meter gas kost Euro 5,06 (2018/2019, nagerekend, geen grap) hoofdzakelijk door de energiebelasting, ODE, vaste leveringskosten en netbeheerkosten. Je wil gewoon van het gas af.

thephysicist | 29-08-19 | 10:07
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken