LIVE: Jezus aan kruis genageld op Staatsomroep
Sander & Sidney boos, Sywert & Syp blij
Pasen. Ook al KApOtGePolAriSeErD in dit prachtige joods-christelijke humanistische polderland, waar tradities en gebruiken verdwijnen als maagdenvliezen in Rotterdamse kelderboxen. Waar oikofoben de boel aan het weggeven zijn. Waar een bosje gele tulpen op tafel al verdacht is, uitvoeringen van de Mattheüs-Passion straks op geheime geluiddichte locatie's moeten en reclamefolders met Paas-aanbiedingen door koeriersters heimelijk worden rondgebracht. U vindt van niet? Syp Wynia vindt van wel. KIJK MAAR.
Wist u dat het grondwater stiekem verlaagd is om zo Oost-Nederland te laten opdrogen teneinde die Paasvuren te verbieden? Nee, wisten wij ook niet. Waarschijnlijk omdat het niet waar is. Maar het had ook andersom kunnen zijn, aldus Sylvana. Bruggetje naar wél leuke Surinaamse powervrouw _⌒_ Maria wordt gespeeld door Edsilia Rombley, de knappe Amsterdamse die maar niet opdrogen wil, en Jezus wordt vertolkt door Edwin Jonker, ook al zo'n kleurrijke hunk op deze Witte Donderdag. Martijn Krabbé is De Verteller, dus er kan ieder moment een te koop staand huis in Dordrecht voorbij komen. LIVESTREAM.
Reaguursels
InloggenBlij dat ik dit allemaal niet gezien heb! Allemaal BN-ers die schijnheilig bezig zijn en straks allemaal weer de verkeershufter uithangen. Mij prima vermaakt met UEFA voetbal, nootjes en cola.
je zou zeggen na zo vaak proberen dat hij wel een ontkomt
Ik heb helemaal geen zus...
Laat mij maar naar sympathy for the devil luisteren, dat is genoeg over dit onderwerp. Lofgezang over een openbare executie is niet aan mij besteed. Hoe schijtlollig het ook gedaan wordt...
Zolang je maar Jongleert met Empathie, Compassie en Sympathie maakt het niet uit naar wie je luistert.....
Ik wist dat immigranten zich op jonge leeftijd voortplanten, maar dat Maria nu jonger is dan Jezus gaat wel erg ver.
Och, er zijn nog veel meer zaken die niet kloppen aan The Passion.
En die om politiek correct te zijn zelfs volledig weg gecensureerd zijn.
Reli van de staatsomroep.
In plaats van hun sprookjes lekker naar FoxSports 1 gekeken. Wisselkanaal Euro-wedstrijden. Biertje erbij en genieten van het aanstaande vruchtbaarheidsfeest.
Waarom die oranje overalls? Koningsdag is pas 30 april en het kalifaat van IS is pleite. Is dit geen antiislamitisme en voelen de islamistische zieltjes zich nu niet gebashed en fout weggezet als ISkalifaatfans? Komt er straks ook een grote witte lichtgevende suikerspin vastgehouden door hoofddoekjes en boerkha's (mag van Halsema, dus dan is het ok) in het kader van het suikerfeest fitr-fittie? Of een grote witte lichtgevende menorakandelaar waar lange bakkebaardenpijes met zwarte pakken of gebreide keppeltjes achteraan lopen van publiek geld?
Nee, het zou dan juist anti-semitisme zijn.
Jezus werd namelijk niet door Pilatus veroordeeld, maar door de joodse rechter en hogepriester van het sanhedrien. Johannes 18, Mattheüs 26. Zoek maar op.
@gaffelbaard | 19-04-19 | 10:18: Was dus geen D66 rechter want geen fop straf.
Take care.
Ik denk in ieder geval dat Jezus het echt prachtig zou vinden dat zijn lijdensweg, en de boodschap die hij daarmee afgaf, is omgeturnd naar plat wereldlijk vermaak.
.
Of zou hij woest de buhne opgestormd zijn om alle “acteurs” in zijn kenmerkende tempelstijl weg te jagen?
Enig gevoel voor drama was Jezus niet vreemd. Hij had immers ook direct wijn kunnen schenken, zonder het eerst dat truukje met dat water.
De Clue van Jezus' Sprookje is dat "Instant Satisfaction" een Verslavende Zelfbevrediging is, hij moedigt aan om moeite te doen en inspanning te leveren, hij zag in dat Cola, Instagram en de Telegraaf gelijk staat aan hoereren, spuiten en slikken, hij probeerde, of in ieder geval de Voorleesmoeders en Troubadoers die hem aanbeden, over te brengen dat je pijn moet lijden, een lolly en roze bril niet helpt, diamonds & pearls slechts de kerstboom versieren, het leven moet accepteren, gewoon de pure kut-heid, on-gelijkheid, vuilheid en ranzigheid deel uit maken van je sprookje, als dat lukt, en leuke mensen om je heen hebt om dat mee te delen en die je willen helpen, dan heb je geen G*d, B*dd*dha, Dictator of leider nodig waar achter je de frikandellen, hoempapa polonaise loopt.... You are only Human, after all..
Het is een leuk idee, maar de uitvoering is keer op keer zo vreselijk kneuterig. Gelukkig zagen we dit keer geen Frans Bauer op de achtergrond in beeld. Gaan ze er ook weer geforceerd bij lopen rappen omdat dat moet, met een niveau van om te huilen.
"Zeg met dat het niet zo is" gezongen door Do in de eerste Passion heeft een onuitwisbare indruk op mij gemaakt. Een prachtige vertolking en dito opnamen. Uiteraard ben ik misschien wat subjectief, omdat ze zingt op het bordes van ons stadhuis, waar zo'n beetje elke trouwfoto in mijn familie is genomen en waar mijn vader op een steenworp vandaan is geboren.
"Zeg me dat het niet zo is", is een aardig liedje dat emoties van verontwaardiging en langzame frustratie kan triggeren. Daardoor werkelijk onmogelijk slecht gekozen in de Passion. Juist in dat verhaal wordt de werkelijkheid onder ogen gezien en met veel pijn geaccepteerd. Het is wat het is, het leven is kut en dat weet ik. "Zeg me dat het niet zo is" is een kinderlijke frustratie van een boze kleuter; herkenbaar maar ongepast in deze context....
@hetgingperongeluk | 19-04-19 | 08:35:
Hihi... Nu weet ik meteen waarom ik mijzelf er zo in herken. Die frictie tussen het Passie-verhaal en de songtekst heb ik wel gevoeld, maar ja: chauvinisme wint. :-)
@MickeyGouda | 19-04-19 | 08:38: En dat is prima!
Zo, weer een sadistisch sprookje gemist. Lang leve netflix.
In de hoop dat ik niemand schoffeer met deze parallel: toch is dat "sadistische sprookje" weer verrassend actueel, nu hele volksstammen aan het kruis genageld worden door het sektarische Brussel. En onze regeerders wassen hun handen in onschuld.
@MickeyGouda | 19-04-19 | 08:32: nou er was gisteren een meneer die Beethoven's no. 9 op een mondharmonica stond te blazen en de hele tent flikkerde bijna in elkaar van enthousiasme. Fantastisch, dit kan nooit lang meer duren. De ondragelijke lichtheid van de EU.
De kruisdood van Jezus is een Joods-Christelijk verhaal.
D66 en GroenLinks willen Kamervragen gaan stellen... of het nog wel van deze tijd is de Passion uit te zenden.
Een steeds groter deel van Nederland is moslim --> voor hen is het niet prettig als de Nederlandse Staatsomroep dit uitzendt.
Het is goed dat D66 en GroenLinks daar rekening mee houden.
De VVD deelt hun standpunt, de vraag is wat doen het CDA en de ChristenUnie?
Twee woorden:
- christenhaat,
- (zelf)islamisering.
Het CDA collaboreert vrolijk mee. Ze hebben Nederland al verraden vóórdat de haan drie keer heeft gekraaid.
Toch had Jezus wel goede Witzen, tenminste als ik Johannes geloven mag, het zou de lijfspreuk van GeenStijl kunnen zijn: "Du hättest keine Macht über mich, wenn sie dir nicht wäre von oben herab gegeben; darum, der mich dir überantwortet hat, der hat’s größ’re Sünde"..... maar ik geloof zeker niet in sprookjes....
Stop toch eens met dat jaarlijkse zinloze gesleur met die lichtbak. Al die B-artiesten zijn plotsklaps overtuigd christen als een rolletje mogen spelen.
Of is dit relispektakel een hedendaagse sublimatie van onze Joods-Christelijke cultuur die we dankbaar moeten koesteren?
Bah. Plat volksvermaak dat niets meer met de oorspronkelijke verhalen te maken heeft. Echt zoiets waar je als massa-kuddedier "bij geweest moet zijn" zodat je dat tegen familie en vrienden kunt vertellen. Ik heb niets met dit soort massa vermaak, in hapklare brokken voor de afgestompte mensch, vol met diversiteit en een politie correcte dosis gekleurde medemensen.
"... volksvermaak dat niets meer met de oorspronkelijke verhalen te maken heeft ..."
Ik ben blij verrast dat ik niet de enige ben die het is opgevallen dat the Passion niet overeenkomt met het b8jbelse verhaal, dat er veel onjuistheden als waar zijnde de kijker valselijk word voorgespiegeld, en dat belangrijke figuren uit dat verhaal zelfs uit depassion geschreven zijn.
Ik blijf het een rare term vinden: "joods-christelijke humanistische"
Sinds wanneer is dat? En wat is er zo joods aan het polderland? Bij mijn weten leefden er al voor WO2 niet zo heel veel joden in Nederland. Misschien een paar bekende joden zoals Baruch Spinoza enzo maar verder niet. Na de oorlog waren dat er nog veel minder. Kan iemand dat uitleggen?
Simpel. Onze samenleving is gevormd op Christelijk-Romeinse grondslagen. Onze wetgeving is grotendeels op het oude Romeinse recht gebaseerd, dat deels pre-Christelijk is, deels Christelijk. En het Christendom is in de basis een Joodse stroming en heeft daar dus ook veel van meegekregen. Zo zijn allerlei elementen daarvan in onze beschaving terecht gekomen.
Ik vind het Humanisme er niet bij horen. Humanisme is een stroming die veel narigheid heeft veroorzaakt, zoals het dader-knuffelen en overdreven, schadelijk veel begrip voor vreemde en primitieve culturen en migrerende indringers.
De joden hebben bovendien vanaf de 16e eeuw, ondanks hun geringe aantallen, nog veel invloed gehad op ons westerse manier van leven en verlichte denken. Het zijn niet de aantallen maar wat ze betekend hebben. Zelfs vandaag de dag zijn er wereldwijd maar 14 miljoen joden en dat is ook veel minder dan je zou verwachten op basis van hun prominente aanwezigheid in de economie, wetenschap, kunst en cultuur.
@Joris Beltsin | 19-04-19 | 08:16: De Joden "Geven een Fuck" aan hun afkomst, familie, geschiedenis, opleiding, discipline en liefde.... kunnen nadenken en dus overleven....
@Nederlander65 | 19-04-19 | 07:43:
Deels pré christelijk? Welnee. Vele wetten van zowel joden, christenen en de Romeinen gaan nog veel verder terug in de tijd, helemaal terug tot aan de codex van Hammurabi en enkele andere wetten uit de tijd van de Mesopotamiers en Babyloniers.
En, het humanisme hoort toch zeker wel bij de joods-christelijke traditie, maar dan als sub stroming van het unitarisme, een voortzetting ahw van het arianisme en enkele andere bij meerdere concilies verketterde christelijke theorieën over hoe men bijvoorbeeld het wezen van Jezus of de bijbelse leer uit moest leggen.
You decide ... > www.facebook.com/ina.andonakis/posts/...
Nog even los van de vraag waarom de EO, de KRO of de NCRV aan sublimatie uit naam van de duivel zouden doen: wie herkent dit handgebaar als het teken van het beest als het in een flits voorbij komt? Dat lijkt mij verloren moeite. Mevrouw Andonakis heeft zeker oog voor detail, ntaar waarschijnlijk ook een overspannen fantasie.
Deze man heeft een atheïstische tattoo op zijn arm staan en gaf in een interview expliciet aan dat hij ongelovig is. Het is dus logisch dat mensen vervolgens dit soort signalen oppikken (of het nu waar is of niet). De NPO heeft zich in ieder geval van zijn inclusieve kant laten zien, dat schijnt dan prioriteit te hebben.
Volgens mij is Edsilia een Amsterdamse van Antilliaanse afkomst en niet van Surinaamse afkomst. Niet dat het verder zoveel uitmaakt maar toch.
Van Afrikaanse afkomst dus.
NPO... met Kerstmis deden ze ''het glazen huis''.
Daar zijn ze mee gestopt... omdat er steeds minder mensen naar keken.
Denk dat ze volgend jaar ook met de Passion zullen stoppen.
.. iedereen moet tol betalen aan de tollenaars van het nieuwe fascisme van klimaat-apen en EUrofielen..
Er is nog veel meer gebeurd vandaag, vanavond, dan deze populistische voorstelling.
De Notre Dame heeft vlam gevat door kortsluiting. Zeggen de authoriteiten.
En niet te vergeten: Sylvie Meis is gesignaleerd in een kort rokje.
Goh... heeft ze kleren aan? Dat is inderdaad nieuws!
Zei iemand bier&bbq?
Rituelen m'n reet, het komt toch altijd uit op vreten, zuipen, en neuken.
isitsoornot | 19-04-19 | 00:44
Ga je mond spoelen, simpele ziel.
Bach en deze vertelling een bombastische ballade?
Je hebt duidelijk geen idee hoe dit muziekstuk in haar geheel in elkaar steekt.
Hoezeer zij opgebouwd is uit polyfonieën*, maar oorspronkelijk ook uit een setting van 2 koren en orkest los van elkaar dat het feitelijk Dolby Surround is.
Als je het live in een kerk zou horen.
* Bach had het hele schema van tonen ontcijferd en terug weten te brengen tot de minimale 3 noten die nodig zijn voor één akkoord.
Liefst 4, maar 3 tegelijk volstaan ook.
Dit is de fuckin' basis voor de blues & rock 'n roll geworden - bijna (nou ja) net zoveel jaren later na Bach als Jezus totdat "zijn" boek uitkwam.
Ja, dat er met de huidig popmuziek wel wat armoede qua creativiteit speelt, moge waar zijn.
Maar poeptoets niet zo makkelijk van je af alsof je het allemaal weet of snapt, en dan ook nog anderen tot nuttige tijd en moeite kunt oproepen.
Geef een beter voorbeeld, begin bij jezelf.
Je bedoelt dit soort invloeden?
www.youtube.com/watch?v=O5qi78nx5Gc
Maar ja, als dit mag, dan mag je moslims ook niet weigeren als ze een pleintje willen claimen om massaal hun anjertjes naar Allah te richten.
Mwah, the Passion is 1 x in een HEEL jaar!
Dat is toch wel even anders dan VIJF KEER per dag!
Stel je voor... 5 x per dag the Passion. Of anders, iedere vrijdagmiddag. Pfffff, overdrijven is ook een kunst, maar nee ... dank u.
Ieder zijn crap. Ik sla elk jaar bewust over. Kan er gewoon niet naar kijken. Bach is prima te pruimen. Maar die gristentokkiecultus er omheen. Echt doodeng vind ik dat.
ik haat musicals enzo. Ga weg!
Dat hele christendom berust op een vergissing. Een uit de hand gelopen grap die de hoofdpersoon met de dood moest bekopen. Bach heeft van het gebeuren op zijn manier een bombastische ballade gemaakt en anno nu wordt het publiek er door fantasieloze programmamakers mee lastig gevallen. Verloren tijd, moeite, en geld. Doe wat nuttigs.
Gaat niet om de waarheid alsof man met baard op wolk, gaat om de uitbeelding van de gevoelens van hier en nu, lijden en last. Bach was geen Ali B. of Lill Kleine, Bach is muziek als Einstein Relativiteit....
De mensheid is een vergissing. U incluis!
Er zijn vast gelovigen die dit helemaal niks vinden. Meer iets voor kinderen.
Er zijn idd gelovigen die dit circus overslaan. Aan de andere kant zijn er ook niet-gelovigen die het prachtig vinden. Zelfs als je niet gelooft, wat is er mis met een openluchtuitvoering van een eeuwenoude vertelling die miljoeneen voor hun leven heeft geïnspireerd?
@Teeweetwee | 19-04-19 | 07:50: Niets Tee. De quasiweters hier. Bah.
tweetybird | 19-04-19 | 00:16
Simpel dan, 'k la me nie sla'n.
Wederom wordt er gesproken over Joods christelijke samenleving... Men vergeet dat het Joodse geloof meer gelijkenissen heeft met de Islam dan met het christelijke geloof. Ze eten ook geen varkensvlees, besnijden alle jongens, eten halal oftewel kosjer vlees dragen ipv hoofddoekjes pruiken. Etc etc, sterker nog: de thora is iets feller over de homo dan de koran.
Hm, dan slaat u toch de spreekwoordelijke plank mis.
Je hoort namelijk weinig over Joden die vrouwen bespugen, oververtegenwoordigd zijn wat betreft winkeldiefstallen, aanrandingen en pogingen tot moord.
Tevens heb ik nog nooit gehoord over een Jood die grensrechters doodschopt, eerwraak pleegt, de complete redactie van een tijdschrift overhoop schiet, dan wel met een vliegtuig een hoog gebouw binnenvliegt.
Maar als u verder nog gelijkenissen met de islam kan aandragen, hoor ik het graag.
Ik denk dat ze dat dan weer baseren op het vrijdagavond vis. Dat was vroeger bij katholieken ook schijnt.Mooi man.
@Padjepejer | 19-04-19 | 00:25:
Ze wonen er naast. Schijnt
@Padjepejer | 19-04-19 | 00:25:
En...….Joden werken gewoon voor hun geld.
Ja bleef het maar bij deze eigenschappen van de islam. Ik ken er nog wel een paar, alleen dan iets minder plezierig. En die minder jolige kenmerken van deze zieke doctrine heeft het jodendom daar dan weer niet mee gemeen. Dus nogal een magere vergelijking. Hij is niet helemaal af lijkt me.
Hoe voelt u zich nu, na dit uitgekraamd te hebben?
@CalamityJane | 19-04-19 | 08:04:
Fris, monter, klaar om voor de laatste dag van deze week weer aan de arbeid te gaan en zodoende weer wat geld vrij te maken om nog meer 'allahu akbar' schreeuwende mensen naar ons mooie landje te kunnen halen :-)
Geen varkensvlees, besnijdenis, halal of kosjer of offervlees , hoofddoekjes. Het is allemaal afgodenarij. Al die rituelen, allemaal, stammen uit een tijd dat de mensen nog geen monotheïstische geloof hadden en meerdere goden of afgoden hadden.
We herdenken dat de paashaas dood werd geschoten met een chocolade-ei.
En iets met een kruis. Dat frommelt u er zelf maar tussen. Jezus.
Nu slapen. Tot over een dag of drie.
Ga toch weg. Die suffe paashaas is het commerciële feite wat erin gefrommelt is. Soort voortijdige hema actie omdat een chocolade Christus aan het kruis niet goed zal vallen bij dd bevolking wellicht.
Sluit u ook uw ogen op straat voor alle hoofddoeken. Pas op voor lantaarn palen.
De comments lezend kan ik de conclusie trekken dat er geen moslims in het publiek of op de planken stonden. Mijn conclusie is dat deze mensen dus smaak hebben en niet van kitsch-musical-witte marsen-inclusief zijn, houden. Een opsteker.
Klopt. Weinig wolla en kk dit en neuk je moeder dat.
letopuwzaak | 18-04-19 | 22:53
Voor jou en je oom neem ik het (blauwe) hoedje af.
De tv Passion vind ik toch wel een vondst, al waren de liederen deze editie niet allemaal herkenbaar genoeg gekozen naar mijn idee.
Het concept om het stervensverhaal van Jezus te vertellen met dergelijke NL'se nummers blijf ik fantastisch vinden.
Oh en nu ik me toch tot je richt. Als nagekomen bericht vroeg ik me nog af waarom ik laatst ter ontspanning volgens jou een masker van mayo moest proberen.
Ik ben toch geen kipsalon?
Als je een kipsalon was geweest had hij gezegt . Probeer eens een masker van knoflooksaus.De sla maakt het helemaal af
Is die Passion-ellende weer voorbij? Djeez wat een treurnis; al die sentimentele tekstuele bagger-liedjes op van het buitenland gejatte melodietjes (dat rijmt) uitgevoerd door artiestenvolk dat aan god nog gebod gelooft (op zich goed), maar zich nu, met uitzicht op een vette schnabbel, van zijn "religieuste" kant laat zien.
.
En dan het domme volk dat die troep als zoete koek slikt... Zum kotzen.
Vrolijk Pasen feestneus !
Het was maar een kleine stap voor ze.Ook zij hangen een geloof aan wat er veel op lijkt. Namelijk het geloof in macht veel aandacht en veel geld.Zeg maar hetzelfde geloof dus als wat de kerk vroeger aanhing.
Volgens mij zijn mensen gewoon op zoek naar een een beetje saamhorigheid en solidariteit. Maakt dat ze '"dom''?
@MickeyGouda | 19-04-19 | 00:30:
Hij behoort ook tot de domme. Hij wist het zo treffend te beschrijven. Ik denk. Hij moet het wel gekeken hebben.Vond zijn review best lovend. Ik denk dat ik het morgen ook maar kijk.hahaha
@MickeyGouda | 19-04-19 | 00:30: Saamhorigheid is vooralsnog ver te zoeken. Vraag me af of mensen niet bewust uitelkaar gespeeld worden. Ze trappen er in. Ruim succes .
De graaf heeft genoten van dit mooie spektakel. Tijdens dit verhaal drongen een aantal zaken tot de graaf door en ging hij erover nadenken. Waarom waren er ineens vrouwen in de vriendengroep (apostelen) van Jezus? Ik ken ze niet en ze waren er toen ook niet bij. Waarom moest dit dus nu weer zo gebeuren, vroeg de graaf zich af.
Het antwoord zal wel zijn dat men weer meer diversiteit en inclusiviteit erin wilde hebben en dus moeten er mannen worden ingeruild tegen vrouwen. Een volgende stap zal dan in de lijn der verwachting liggen dat Jezus een transgender wordt, of een downy. Ja waarom eigenlijk niet? Toch? Let maar op, de ontwikkelingen gaan allemaal zo die richtingen uit en ineens zie je het.
Wat me ook weer opviel is dat ik geen moslim(s) kon ontdekken in het publiek. Ze doen dus ook hier weer niet mee met de samenleving. En ook in hun geloof maakt Jezus en het verhaal er onderdeel van uit. Vreemd dat je dan niet meedoet. Maar volgende week bij de kindermarkten op Koningsdag lopen ze massaal rond om mooie spulletjes voor kleine prijsjes te scoren, dat dan weer wel.
Ah, is het alweer Pasen? Dan is het weer tijd om Barabbas vrij te laten!
Nee. Te vroeg. Dat is overmorgen pas.
Via crucis, via lucis.
Zodra ik 'livestream' klik krijg ik die pedante veelverdiener Pauw te zien. GeenStijl, doe hier wat aan.
Waarom Jezus en niet Jebroer?
Ik hoop dat je nooit meer van je zwitsal af komt. Dat zou compleet terecht zijn.
Heb je verder nog meer domme opmerkingen? Domme azijn zeikerd. Daarnaast.... Als dat icoontje mij afzet van zulk soort als jou, vind ik dat meer dan prima zo.
Ik snap hem niet.
@EUrofoob | 18-04-19 | 23:47: Eindslaaf !
Jezus Leeft!
Dank u.
God is groot..!
Halleluja!
@Padjepejer | 18-04-19 | 23:32: wij riepen als kinderen vroeguh; Allah is groot Allah is machtig hij heeft een lul van 1 meter 80. Als je dat nu in de verkeerde buurt doet dan kan je lopen voor je leven,
@Jan Leul | 18-04-19 | 23:52: Dan zijn we, denk ik, van dezelfde generatie.
Hell-eluja...
@Jan Leul | 18-04-19 | 23:52:
Heel herkenbaar! Bent u een late dertiger..? Liep u in uw jeugd rond met zo'n gele pvc-buis rond om pijltjes te schieten..? ;-)
Zag het een tijdje terug op een busje staan dat schreef op de weg stond. Heb er met watervaste stift onder geschreven. Nou alleen nog leren parkeren.
En zo'n buis vol plempen met brandende sterretjes gaf van die fijne rookwolken. Op de weg leggen en wegrennen, Ja dat waren nog eens tijden. ;-)
Hm.
Ik ben agnost op het atheïstische af. En toch krijg ik ieder jaar een intensere beleving bij de Matthäus Passion - ben namelijk helemaal leip van Bach.
Vooral de aria (stukkie 75 in de tekst) "Mache dich mein Hertze rein" doet me bijkans in ascese raken. Toen ik het voor het eerst las/hoorde, dacht ik naah, da's lef hebben. Eerst Jezus dood willen en 'm dan ook nog zelf willen begraven?!?
www.youtube.com/watch?v=SguNpDynB2k
Zo letterlijk steekt dat ook niet in elkaar, maar hoe dan wel?
Ik ken alleen mijn concept, en die omvat het gegeven dat je liefde en mededogen in je hart moet bedden, insluiten, dusdanig stallen in je diepste innerlijk dat die schat, die bron er altijd is - in het bijzonder als ze van buitenaf ontbreekt.
Deze aria doet me zelfs zoveel dat ze op mijn hitlijst qua uitvaart staat.
(De uitvoering mag ook gierend strak met elektrische gitaren en stem zoals van bijvoorbeeld die zanger van Navarone).
Kort gezegd houd ik wel van Jezus' boodschap. Ik geloof weer niet zo in die abstracte ideeën dat het wederzijds is, en dat z'n vader de god dit ook nog zo bedoeld heeft, want god spreekt met een 3 dubbele tong dattie jaren later een andere afgezant stuurt die qua wreedheid (en gejammer) niet onder doet voor z'n probeersel met volk dat nog steeds wacht op het verlossende mensenkind dat vrede zal scheppen in de totaalcreatie genaamd leven op aard.
Als Judas' zus (ghehe, ik ga toch niet prijsgeven wie ik echt ben qua familie) vond ik de tv Passion fraaie momenten hebben, maar het hing ergens ook als los zand aan elkaar qua uitvoerende artiesten.
Iets met chemie...
Probeer eens de Johannes Passion, luister goed naar de rol van Pilatus en de reacties op het scanderen van de omstanders..... messcherpe duiding, voor wie het horen wil....
vader is in Z Europa bij een processie zoals het hoort, ver weg van dit tenenkrommende NPO theater.
Zolang ik niemand ken die Jezus' recept om water in wijn te veranderen, kent, neem ik hem niet serieus.
Hij had op zijn minst 1 persoon, toendestijds aan het Kruis, kunnen verwittigen van de heilige handelingen om tot zoiets te komen.
Komt die gozerT ook nog terug op Aard, kans 2 op het wijn-recept: weer verkeken. Nee, voor mij heeft Jezus vooral daardoor definitief afgedaan.
De egoistische, narcistische, humorloze fantast dat hij was. Ik stook zelf wel. Kunt er nog een zakcentje mee verdienen ook. *KLOk!*
Als je op jonge dames valt, is Mohammed misschien iets meer voor jou ;-)
Van water wijn maken. Dat klinkt vooral als een goed handeltje, eerlijk gezegd.
Ik heb zelf wel vaker water van wijn gemaakt,
Ik vind The Passion een zachtaardig Nederlands evenement, doet ook niemand kwaad. En het is ook een aardige st(r)aatthermometer.
Vanavond weer gekeken en van genoten. Toch knap hoe je jaar op jaar het toch weer iets origineels krijgt voorgeschoteld over hetzelfde verhaal. Ook goed thema dit jaar, hopelijk kijk ik komend jaar wat meer naar mensen om.
Wat is de staatsomroep?
Ik zit lekker bij het lokale paasvuur.
Lekker rustig.
@letopuwzaak
'Als ik morgen wakker wordt met het haar van 'Judas' zal ik nooit meer ergens over klagen. Nou ja, ik zal het proberen.
Een rappende Jezus roept bij mij onpasselijk makende associaties op met o.a. rappende Berberianen die de toch echt Joods zijnde Jezus verre van hoog hebben zitten. Daarnaast getuigt het van een respectloos, en door de Mammon gedreven cultuurbarbarisme, dat blijkbaar belangrijker is en vooral een stoerdere uitstraling heeft dan de werkelijke SIMPELE achterliggende boodschap die de EO eigen HOORT te verkondigen.
Kwam de Terminator dit keer Jezus wel op tijd redden? Of weer niet?
www.freethunk.net/videos/jesus-meets-t...
Syp ziet spookjes. Schrijft ook ieder jaar hetzelfde betoog dat Pasen zogenaamd onder vuur ligt. De man wil zo graag relevant zijn dat hij zijn eigen ophef maar gaat verzinnen. Sorry Syp, je doet er niet meer toe.
Syp heeft meer aardbeien op zijn tong dan jij ballen in je zak hebt zitten.
Nouja als zoiets op tv verheerlijkt kan worden als een ontspannen religieus feestje mag ik natuurlijk ook ongestraft een vraag stellen als;
"Wie zou U volgende keer graag voor willen dragen voor kruisiging ?"
@A.L.Lah | 18-04-19 | 22:55:
Ik heb zojuist met trillende hand met mijn timmermanspotlood een streepje gezet achter Mark Rutte. Tsjonge het begint te lopen. Wat spannend !
@suscrofa | 18-04-19 | 22:58:
Twee streepjes al. Ik hoef me niet te onthouden. Want met Jezus was het immers ook een volksgericht. Nu nog een facebookpagina !!
LIVE: Trump niet aan het kruis genageld.
www.youtube.com/watch?v=Pmcc0fLF4AQ
De ultieme cultuurbagger
Slappe zak die Jezus, keerde z'n andere wang toe als ie een stoot voor z'n harses kreeg en liet zich als een mak lam aan het kruis nagelen. Dan was die Mohammed toch uit een ander hout gesneden. Die zat niet met een slachtpartijtje meer of minder
Dit gaat te ver. Jezus kon d'r niks aan doen. Was Brian zijn schuld. Lul.
Ome Mo paalde Aisha al wel toen ze negen was. Het hout waaruit 'ie was gesneden was dus nogal bedenkelijk.
Hmm geef mij dan toch maar die jeezes Die zat aan een houten kruis. Die mohamed zat aan een te jong kruis.
Jezus had ook kunnen gaan liggen bij z'n kruisweg, en zeggen: tering, draag dat zelf maar!
Jezus was geen janker. Een timmermanszoon. Uitstervend ras hierzo. Steeds meer beschonken (maar Roomserdandepaus) Pool. Denk daar maar eens over na voordat je zoiets roept.
Ik ga me nu insmeren met terpentine en daarna kalmpjes masturberen met een cassettebandje op met de muziek van 'Celine Dion en Barbara Streisand'. Vertellen jullie hoe het eindigd? Alvast bedankt.
Terpentine is natuurlijk ook wel héél geyl.
Enjoy!
Doeken gedrenkt in terpentine niet in een plastic zak stoppen - kan gaan broeien en branden.
Tjeezus! Zijn d'r echt mensen die naar deze ellende kijken. Acteerwerk op GTST-niveau en Blöf / Marco Borsato-muziek. Als je hier emotioneel door geraakt wordt, dan heb je wel een laag IQ.
D'r is niks verandert sinds de Romeinen, jong. Brood en spelen. Just to keep the masses dumb. Hoog tijd voor een nieuwe Messias dus. Laat het allejezus geen hippie, geen voetballer, maar een belezen man in nauw contact met de wetenschappelijke realiteit zijn ditmaal. Zo helpe ons Chriet. Die in de hemelen zijt.
Stelt u vaker retorische vragen? Ik moet deze editie nog terug te kijken, maar gezien de vele negatieve reacties hier zal ik er wel van genieten. Ik "zit" nu al een aantal jaren op Geenstijl, dus met mijn IQ zal het intussen wel meevallen.
En moesten we niet eens een keer een jaarlijks feestmaal aanrichten voor onze vrolijke vrind Mephisto, Beelzebub, Lucifer, hell, Satan himself? Wat die knakker al niet doorstaan heeft moeten, na te zijn verstoten door die bebaarde betweter op z'n wolk. Of geldt daar "de Verzorgingsstaat" ook al niet meer voor, voor gevalletjes a la Satan?
Blerk, jaren 70 relikitsch, in sommige achtergebleven gebieden blijkbaar nog helemaal hip, zeker wanneer uitgevoerd door B artiesten "bekend van tv"
Reli-kitsch... Hoe krachtig samengevat!
Geen enkele moslim te zien in de passion. Niet tussen de acteurs, maar ook niet tussen het publiek. Terwijl ze normaal gesproken in elk npo programma tegen de plinten klotsen...
Volgend jaar doen ze die versie.Met nahib als jeezes boef als judas ali b als petrus en van doorn als de verteller. Pilatus wordt dan gespeeld door de burgervader van rotterdam.
Het is dat of de kabinetsversie. Maar dan komt hij vast het jaar erna. Geduld is een schone zaak. Dit evenement houden we er in tot zeker 2050. Daarna is het over met de aarde want hebben we de klimaatdoelen niet gehaald.Zo wordt mij steeds verteld.
@Schuldenbrau | 18-04-19 | 22:24 |
Psst... In de tijd van Jezus waren er nog geen moslims... ;-)
Kunnen er wel eentje Judas laten doen.
Waar komt ineens al die aandacht vandaan voor dat kitsch spektakel, die open lucht versie van op losse groeven. Tering.... en dan met die microfoontjes. Brrrrr...
Schijnt dat Mark Rutte een nazaat is van. Jaahaa
@suscrofa | 18-04-19 | 22:26:
(Judas)
pleemobiel | 18-04-19 | 22:19
Die kitsch? Waar die vandaan komt? Van jodenhaterT Mel Gibson natuurlijk.
Wie anders?
@suscrofa | 18-04-19 | 22:26:
Pinnokkio
Klef geneuzel. Net zoiets als. Witte marsen.
Nee. . iets totaal anders. Een witte mars met een blondje bier in de hand. Prima stuff.
Het aantal dames met hoofddoekjes in het publiek: exact nulkommanul want mag niet van Allah, Jezus wat zijn die moslims toch divers...
Nee, geen (kut)muziek en geen half blote borsten. Alles haram.
@suscrofa | 18-04-19 | 22:14: Halve borsten vind ik een beetje gruwelijk.
@Blote Bertus 2000 | 18-04-19 | 22:15:
Tja dat gebeurde in die tijd kruisigingen, borsthalveringen, penissplijtingen, doodopwekkingen, melaatsen in holen gooien, enz. Gruwelijk eigenlijk, best wel. Daarom is The Passion ook zo aardig.
Game of Thrones S8E1'' Winterfel''
Zelfs in heftige anti-religie jaren, heb ik nooit ontkend dat dit verhaal niet zo is gegaan met deze mensen.
Als dit nooit was georganiseerd hadden veel mensen het waarschijnlijk heel fijn gevonden dat dit nu zo enorm groots en op tv zou worden gedaan! Iets van onze wortels..
Mijn oom, die erg gelovig is, die vind dit overigens maar niks. Die vindt het weer respectloos.
En zo vind ieder wat.
Gelukkig is het zo klaar, want ik vind de liedjes niet zo:)Maar vind het toch wel mooi dat ze dit gedaan hebben.
Sorry voor een aantal dt'tjes..
@letopuwzaak | 18-04-19 | 22:08:
Dt'jes wordt U vergeven. Voor deze ene keer. Volgende keer zal God's Toorn op uw neerdalen en de hemel op uw hoofd vallen.
Bij Toutatis!
@letopuwzaak | 18-04-19 | 22:08:
Nou vooruit - laten we het bij 10 stokslagen houden.
Respect voor uw oom. B artiesten die in het dagelijks leven niets met het christendom te maken willen hebben staan hier nu met hun ego te glimmen. Geheel contrair aan het lijdensverhaal.
Dan dragen we allemaal een blauwe hoed:)
Ik ben van mening dat je het verhaal van Jezus kan erkennen, zelfs als atheïst.
Het is heel aanneemlijk, in elk geval niet raar, dat deze persoon bij geboorte is aangewezen als de verlosser en zo zijn levensdagen heeft vervuld. (Volgens mij zijn er onlangs ook geschriften gevonden waarin geschreven staat dat jezus geen nieuwe religie wilde starten en eerbied had voor de oude religie).
Of je ook daadwerkelijk gelooft dat hij de zoon van god is.... en de bijbel het woord van god dát is wat anders. En dat maakt je christen.
Ik snap goed dat mijn oom dit respectloos vindt.
Ik snap ook dat het uitbeelden van dit paasverhaal mooi kan zijn, ook voor niet-christenen.
Ghaeh. Dat kruis wordt op z'n anti-christelijks gedragen. Net als het kruis in mijn broek. En zoals het kruispunt in mijn hoofd erbij ligt, dat kruispunt is een T-splitsing.
Jij mij niet geloven? Kijk maar hoe deze kuise dame het Kruis in haar arie propt:
www.youtube.com/watch?v=qH3dEQFctk4
Disclaimer: eventueel de speakers een tandje lagOrrrr...
.
Heeft zo'n Jezusfiguur bestaan? Ja.
Was het een narcistische kwast? Ja.
Was het de zoon van God? *proesten moet* Neeeeeh, mallerds.
Prettig Passen (ook een term uit de sport) en veel eitjes vangen hoor, maar pas op, ze zijn wat aan de wilde kant, dit jaar.
Shalom!
Waar ging het ook alweer over, de "wederopstanding"? Nee, dan ben ik om.
Naja, het zal, het zal.
Haar arie? Hè wat een akelig woord. Dat heet tegenwoordig poenie hoor.
@Nivelleermarionet | 18-04-19 | 22:07: Gewoon: kletsnatte kaketoe.
@Blote Bertus 2000 | 18-04-19 | 22:08:
Nivelleermarionet | 18-04-19 | 22:07
Hoho! Jongens! Deze tante stopt hem toch echt in haar arie, en niet in haar poenie, en, "kaketoe"?
De arie zit "boven" de kaketoe, of de poenie, zo je wilt. Afhankelijk van welke zijde je x aanschouwt...
*kaketoe noteren doet in boekje*
Jesjoea is een toffe Pik!
@HogeNood | 18-04-19 | 22:23:
Ja, bij hoge nood kun je zo iemand wel gebruiken ja.
-"Hij die verlost, redt, heil brengt en zalig maakt"-
.
Maaar ik heb bronnen die het tegenovergestelde beweren. En om al die (geestes)toestanden te bereiken die mensen hem toedichten door hem te kunnen bereiken, daarvoor heb ik zo mijn eigen vloeibare discipelen, literatuur, een nieuw neuQertje en mijn hond. Easy peasy.
Maar hee: ik gun ieder z'n religie.
.
Totdat den mohammedaan zich opdrong in mijn leven als ik eerlijk in mijn hart kijk. Daar is door meerdere "akkefietjes" een grens overschreden van wat betamelijk is.
Mazzeltov! Vind die eitjes!
@chicago river | 18-04-19 | 22:40:
Ik lees uw bijdragen nu pas!
Haha, mazzeltov en wel goed verstopoen die eitjes anders is er niks aan.
@letopuwzaak | 18-04-19 | 22:56:
Je, zeg maar "je".Hellloooo! Ik ben Jezus niet ;-
Laat de man toch rusten.
Manmanman
@A.L.Lah | 18-04-19 | 21:57:
Klopt. Van de week kwam ie nog even voorbij op de hoge ballustrade op de Notre Dame.
@suscrofa | 18-04-19 | 22:02:
Ja het was sjeezes of lucifer. Nu ik het verloop zo heb gezien gok ik op lucifer.
Bedankt Geen Stijl voor dit topic. Die slapjanussen van Joop kiezen liever voor satan, in casu de islam.
Linkse Jopers kiezen niet. Ze doen gewoon wat de bevlekte witte onderbroekmeneer zegt.
@Nivelleermarionet | 18-04-19 | 22:04: Ieder zijn Jezus !
Wat mij betreft staat J.C . voor Johan Cruyff, de ware verlosser die Nederland definitief op de voetbalkaart zette, waarna deze planeet De Nederlander eindelijk serieus nam.
De gracht in met dat kruis, en iedereen een voetbal boven de deur en om de nek. Elke zondag een dienst met het ritueel oppompen van de heilige bal, het rondgaan van de rituele bitterballen met pils en het zingen van laat de leeuw niet in zijn hempie staan.
Jeremy Clarkson.
Desnoods Julius Caesar.
Maar zo'n voetballer?
Hou toch op.
Kan ik me vast als afvallig melden?
Enfin, de eerste kerkspkitsing is een feit zo lees ik hiero.
Pauperreligie met hooligans als ouderlingen ? Nee dank u.
Niemand uit die tijd schrijft over hem maar 600 jaar later wordt hij neergezet als de Verlosser. De grootste allertijden. De zoon van nota bene. 600 jaar later.
Zit een professionele marketingcampagne achter en iemand met geld. Kan haast niet anders....
Speelde hij bij Barcelona?
@Patje2011 | 18-04-19 | 21:58:
De Grootste allertijden, de Verlosser, dat moet Johan Cruyff zijn. En hij heeft nog een zoon ook. Top!
@Patje2011 | 18-04-19 | 21:58: Cruijff werd in Barcelona helemaal niet de verlosser genoemd, maar de magere (el flaco).
@Kuifje-in-de-EU | 18-04-19 | 22:06:
En hoe noemen ze jou daar?
@kuifje:
Je hebt helemaal gelijk. Kijk dit is nou wat de media met mij doet! KutNPO. Overigens speelde hij ook pas veel later voor Barcelona.
Onjuist.
Er zijn meerdere werken uit die tijd. De brieven van Paulus, Lukas, Mattheus, Markus. Geschreven in de 2e helft van de 1e eeuw,
Niet 600 jaar later dus. 4 boeken uit de bijbelse canon van het nieuwe testament.
En over hoe je 'de zoon van' uit kan leggen, bestaan en bestonden meerdere theorieën. In de christelijke traditie kwam bij het concilie van Nicea de huidige 3-eenheid als winnaar uit de bus en werd die van Arianus nl.m.wikipedia.org/wiki/Arianisme
verketterd. Weer adere theorieën werden behandeld bij de concilies van Efeze en Chalcedon.
Mijn punt is: de verlosser, de zoon ... ze zijn beiden onderdeel van een opvatting waarvan velen denken dat er maar 1 dogma is. En dat is dus niet zo. Integendeel. Over hoe je het uit moet leggen bestaan meerdere theorieën.
Gadverdamme zeg, een link naar de NOS, doe voortaan even waarschuwen graag... ik wil daar niet terecht komen.
Begrijp uw schrik. Een infuus met tranquilizer zo'n link.
Toch heb ik het idee dat ik het al eens eerder heb gezien
Was u d'rbij destijds dan op de Golgotha ?
Sorry maar te obsessief voor kleur gekozen.
Verdomd goeie muziek J.C. Superstar van Andrew Loyd Webber. Maar wat ben ik godverdegodverdomme schijterdeschijtziek van al die Nederlandse schlager nepartiesten die dat jaarlijkse zielige The Passion doen. Soms is het beter in het leven om je neer te leggen bij het feit dat je niemand hoeft te overtreffen. Amen.
Was ik vergeten, ieder jaar weer dat Frank Boeijen zwart/wit gekweel. Kippenvel maar niet van ontroering. *ACDC highway to hell opzetten doet*
Groot gelijk, sprookje.
Of Chop Suey!
Waarom niet zelf proberen, zo moeilijk is het niet.
www.youtube.com/watch?v=AdZ5oBVGRB4&a...
@letopuwzaak | 18-04-19 | 21:47: Ook lekker!
@Jackanders | 18-04-19 | 21:49: Ik zou bijna op les gaan. Speel helaas zelf niet maar een goeie bak herrie kan ik erg waarderen.
Dat is een lekker nummer. Doet dat maar even kerel. Beter.
Pilatus hep zijn handen in onschuld gewasse. Hij hep die sul van een Brian wel vrijgelate.. maar die had er wel wat mee te make. Met het verzet en zo.
Meer actueel dan ooit lijkt het !
Zeker heel actueel.
(Wel zou je nu een diagnose krijgen als je denkt de zoon van god te zijn).
@MickeyGouda
Alan Alda spant de kroon, maar ik vind deze Judas ook best mooi als hij een beetje serieus kijkt.
Ik keek het nooit, omdat het verhaal an sich me teveel doet ondanks.. ja ondanks wat.
Dat ik van de geloofswagen ben gevallen.
Mooi dat we niet meer in een beklemmende kerksamenleving leven, maar dat vanuit een ander gevoel dit zo groots wordt opgezet.
Ik vind het mooi, het staat aan zijdelings.. terwijl ik de leuke reaguursels lees:)
Spring dan maar gauw weer op de geloofswagen - in vrijheid; niet wettisch.
@Willibald von Klúúúk | 18-04-19 | 21:54:
Dat is lastig, daarvoor moet je de bijbel wel als het woord van god zien..
Na vele bijbelstudies vroeger zie ik dat nu toch niet meer zo. Helaas..
@Willibald von Klúúúk | 18-04-19 | 21:54:
Maar ik waardeer uw bijdrage:)
Laten we eindelijk eens de goede keus maken en kiezen voor Jezus.
Doen we het volgend jaar weer.
Dan kunnen we door.
Exact. Ongelovigen begrijpen niet dat ze onder het Christendom wel ongelovig mogen zijn, terwijl daar onder de islam de doodstraf op staat. Je eigen glazen ingooien noemden ze dat vroeger.
@Nivelleermarionet | 18-04-19 | 22:01:
Van ongelovigen mogen gelovigen ook best gelovig zijn, hoor.
De ongelovigen vinden het allemaal best en geloven er geen barst van.
@Kapitein Sjaak Mus | 18-04-19 | 22:06:
Ongelooflijk. Al dat geloofgedoe.
@Nivelleermarionet | 18-04-19 | 22:01: Ik begrijp niet waarom de ongelovigen hier de behoefte voelen zo los te gaan. Wat wil je er mee bewijzen?
@CalamityJane | 18-04-19 | 22:12:
Helemaal niets.
Leven en laten leven.
Geen enkele reden om elkaar op dat punt de maat te nemen.
Ik luister graag naar de wonderschone muziek van Bach, geniet van alle ontroerend mooie kunst die is gebaseerd op het geloof, vind in de Bijbel veel wijsheid en goedheid (en gruwelijkheid, net het echte leven) en gun iedereen zijn kijk op het leven.
Met de beste wil van de wereld kan ik er alleen helemaal niets van geloven.
m.youtube.com/watch?v=XVniOVWPs0E
@Kapitein Sjaak Mus | 18-04-19 | 22:24: Reik u de hand!
@CalamityJane | 18-04-19 | 22:35:
* kuise kus op handrug drukt *
Wanneer komt Jezus nou langs om de hele markt schoon te vegen, markttafeltjes om te gooien en iedereen van het plein weg te jagen?
Zou wat zijn, maar dan doet-ie Wonderwoman na.
Helemaal met u eens. Ik ga zometeen op mijn knietjes voor het bed en bidden dat onze verlosser de stekker uit het internet trekt. Weg met al die vieze vunzige webshops en dat afschuwelijke Marktplaats. Want dat is waar het allemaal gebeurt nu, de onheiligheid..
The Passion blijft mijn favoriete pornofilm.
Meh, ik vind de Christchurch video beter.
Judas is wel goed.
Judas is een metafoor voor de Joden. Ik vind ze niet slechter dan de rest. Neen heur.
Lekker blijven afzetten tegen Westerse tradities houdt in dat volgend jaar één of ander Islamitische gebeurtenis integraal wordt uitgezonden.
Precies, houden deze tradities. Ook al is het 1 van de laatste strohalmen.
Voor mij is er maar één echte Jezus: Hans Dorrestijn.
'Zelfs Jezus aan het kruis had het beter dan ik vroeger thuis'.
Herman Brusselmans is de enige echte.
Ik heb geschriften van HD gelezen. En, inderdaad, sommige daarvan hebben me heftig ontroerd in de zin van "hoeveel shit laat jij nou gebeuren, wattekop ? Wees eens flink, net als Wonderwoman. Maar ja, ik ben even flink als HD.
Erik van Muiswinkel zat vanmiddag bij Tijd voor Max een klaagzang te houden over hoe wij de moslims behandelen, dit naar aanleiding van het boek van de Belg Jan Leyers over de islam in Europa. Wat een vreselijke NSB-ers zijn het toch bij de NPO en ook bij Max. Geen woord over de extreme gewelddadigheid van de islam doch alleen maar gezever over die vermeende islamitische zielepieten. Langzaam maar zeker probeert men het volk te indoctrineren teneinde méér en nog méér islam salonfähig zu machen.
Nou nou, die Erik van Muiswinkel toch.
Linkse indoctrinatie wordt steeds meer duidelijk.
Wat moet Erikje anders?
Hij heeft nu al amper schnabbels.
@Hollende_Kleurling | 18-04-19 | 21:17: De Islam past ons allemaal! Aan de reacties hier te beoordelen.
@CalamityJane | 18-04-19 | 21:21:
Tja Erik van Muiswinkel is Erik van Muiswinkel en water is nat.
Als ze hem een oranje overall aantrekken, roept Van Muiswinkel nog dat wij hen discrimineren.
Als de Boreale Uil van Minerva eenmaal uitvliegt, zal hij als eerste de kop van die Muiswinkel onder schijten.
Zag die kudtkop en heb gelijk weggezapt.
@Hollende_Kleurling | 18-04-19 | 21:23:
Zolang ze hem maar geen sinterklaas maken. O wacht. Shit
De Mattheüs-Passion is geen kattenpis jongens.
www.youtube.com/watch?v=VWNUYQbM8Ug&a...
Ik ben ook onbevlekt ontvangen ter wereld gekomen volgens mijn moeder.
En mijn moeder heeft altijd gelijk.
Je schoonmoeder is toch ook onbevlekt?
Wat mooi! Zelf heb je ook het celibataire leven met eerbied omarmd lees ik hier vaak.
Pasen is toch met de paashaas die eieren leggen doet? Toch?
Ik wacht nu op "Oom Tom, de Musical" met in de hoofdrol GW.
Kijk liever een paar keer naar het Spaanse legioen in plaats van een uit elkaar gerukt paasverhaal. www.youtube.com/watch?v=2b_GdLbBIEk
Een rappende Jezus, ze gaan wel met de tijd mee.
The Passion.... De ultieme verhuftering van wat er nog aan vaag religieus gevoel tussen de mensen hangt.
Een ongelovige man speelt Jezus.. Maar hé, hij is wel donker. Oké, check.
De zwarte Jesus omdat het moet. Van Sylvana. Van Halve Gario en de rest van het huilclubje.
Een zwarte Judas mocht zeker niet?
@BozePaarseMan | 18-04-19 | 21:14:
Wordt Judas gespeeld door een man met een redelijke oranje huidskleur?
@Patje2011 | 18-04-19 | 21:17: Nee, blank, moet wel.
Wie speelt de ezel dit jaar?
Het is een mooi verdienmodel Jezus elk jaar weer aan het kruis. Een hoop bombarie er om heen. Kassa.
Jezus hangt hier al uren aan spijkers van Fa van Buuren.
Elk land zijn tradities (zo was het vroeger tenminste). In Tsjechië heet Witte Donderdag Groene Donderdag. Op Groene Donderdag wordt er groen bier geschonken. Alle Tsjechische vrouwen zijn op dit moment bezig met paaseieren te verven of die kant en klaar te kopen in de hypermarket. Veel eieren gaan in het cake-deeg om een paaslam in een paaslambakvorm te bakken, die met chocola wordt overgoten. Alle Tsjechische gezinnen eten paaslam met Pasen. Op Tweede Paasdag gaan vooral in Moravische dorpen jongens en mannen de huizen langs met een zweep gemaakt van gevlochten wilgentenen. In de deuropening krijgt de vrouw des huizes een tik op de billen onder het zingen van een liedje, waarna zij een paasei moet 'leggen'. De mannen krijgen een stevige borrel slivovice en gaan net zo lang langs de huizen tot ze te toeter de toeter zijn om nog toet te kunnen zeggen. Het enige wat 'christelijk' zou kunnen zijn is het chocolade paaslam. Je zou kunnen zeggen dat de folkorisering / vervolksing in Tsjechië veel beter gelukt is dan in NL. In NL zit overaL een moralistisch opgetoken vingertje in.
Het feit dat vrijwel alle grote Christelijke feesten veel heidense elementen hebben zegt wel hoe buigzaam de Katholieke kerk moest zijn om dat hele geloof hier op te dringen. Kerstmis is gewoon het Joelfeest. Pasen een heidens vruchtbaarheidsfeest (eieren, vruchtbare konijntjes etc) en valt mooi samen met de lente, de wederopstanding van de natuur. Niet van een of andere gast die dacht koning te zijn.
Leuke tegel over Tsjechië!
In het hele “Duitse” taalgebied van Pommeren en Sleeswijk tot Zwitserland, Zuid-Tirol en Slovenië heet witte donderdag “Gründonnerstag” en worden de voorbereidingen voor pasen getroffen zoals in Tsjechië. In Nederland was dat voor de reformatie ook zo, maar ja... die rituelen zijn toch vooral een katholiek dingetje, dus hier te lande wat op de achtergrond geraakt.
Wat hier is gebleven zijn de heidense paasvuren die niet zo veel met pasen en het christusverhaal te maken hebben, maar meer meer met de heidense viering van de lente-evening op 21 maart.
Enfin. Hier kun je (net als over Zwarte Piet) wel boeken over volschrijven, doen we hier maar niet.
Leuk! Maria wordt gespeeld door Shanice van de Sanden!
De Mattheüs Passion, kan dat eigenlijk nog wel..?
Is dat niet een beetje te confronterend voor onze allahu akbar schreeuwende medelanders?
Ik bedoel, we zijn inmiddels zo gewend aan concessies doen en ons over te geven, moeten we hier wel mee doorgaan. Of kunnen we beter een schouwspel uitvoeren dat op de Koran is gebaseerd?
Alles om maar niet op de lange tenen van de islam te gaan staan. Misschien binnenkort alcohol maar verbieden..?
Zolang er hier nog zo afgegeven wordt op het (cultuur)christendom denk ik -jullie verdienen de islam eigenlijk wel-. Er wordt hier een lans gebroken voor de islam. Dat doe je namelijk door je eigen cultuur te verguizen.
@CalamityJane | 18-04-19 | 21:18:
Nou precies.
Niemand wil terug naar de tijd waarin je op zondag niks mocht en de kerk bepaalde wat je moest doen, maar velen van onze leeftijd hebben ouders of grootouders die naarmate zij ouder werden meegingen met de tijd en zo kan het verhaal van Jezus in ere blijven zonder dat het iets opleggen is of beklemmend werkt.
Geloof blijft toch een beetje voor de mensen met zwakke geest. Iemand die echt helemaal bij zijn volle verstand is gelooft niet in sprookjes.
Er zijn anders best veel mensen met een normaal vestand die geloven in het neo-darwinistische sprookje.
Eigenlijk ben ik het wel met je eens. Een hele generatie zal blij zijn geweest met de leegloop van de kerken en het gevoel van vrijheid dat daar bij kwam kijken.
Maar als je kijkt wat we er nu voor terugkrijgen?
Ik heb de laatste jaren zoveel ISIS filmpjes gezien, zo gruwelijk, zo koelbloedig. Daar is 40 zweepslagen en wat spijkers door armen en benen niets bij. Die gelovigen zijn helemaal koekwous. God bestaat niet. Stop met je bidden, het kerkklokken luiden, gekke liedjes zingen over schapen, herders en ga eens wat nuttigs doen.
Bewijs maar dat God niet bestaat. Dat kun je niet, je kunt namelijk niet bewijzen dat iets niet bestaat. En gezien de fine tuning van de cosmos, de DNA-molecuul en de inner werking van de cel staat het voor mij vast dat achter deze zaken een superieure intelligentie zit.
Moskeeën, minaretten mogen blijven van u begrijp ik.
Echte spijkers doen ze helaas niet dat zou het zoveel beter maken.
Dat ben ik met je eens. Die martelingen van J zijn ietwat overdreven als je dat in perspectief plaatst. Er zijn veel mensen geweest die erger geleden hebben dan J.
@Tronald_dump | 18-04-19 | 20:57: Jij verzint het, jij moet bewijzen. Niet omgekeerd, voor de godverdomde honderdduizendste keer.
@jamesgleick | 18-04-19 | 21:03:
Jij beweerd dat God niet bestaat.
@Tronald_dump | 18-04-19 | 20:57:
Ik zou dan beginnen met de vraag "wat is God?"
@Patje2011 | 18-04-19 | 21:05:
De schepper van ruimte en tijd en alles wat daar binnen zit.
@Patje2011 | 18-04-19 | 21:05:
Die vraag kun je alleen ontkennend beantwoorden.
@Tronald_dump | 18-04-19 | 21:04: Huh heb ik dat gezegd?
@jamesgleick | 18-04-19 | 21:06:
Mijn reaktie was op Vrouwtje_haram, niet op jou inderdaad
Dit is zoiets als een gelovige die zegt dat het menselijk oog zo fantastisch is, dat moet wel zijn ontworpen. Dat ogen ooit begonnen als vrij kansloze sensoren om licht en donker van elkaar te kunnen onderscheiden bedenken ze niet. Voor leven zal dat waarschijnlijk hetzelfde zijn. Puur een kwestie van chemicaliën+heel veel tijd. De eerste computer was zo groot als een huiskamer en verbruikte veel energie, kon vrijwel niets. Moet je nu eens kijken wat iedereen in z'n zak heeft.
@Tronald_dump | 18-04-19 | 21:05:
De schepper of is hij dat alles ook?
@Vrouwtje_haram | 18-04-19 | 21:08:
Aan je antwoord merk ik dat je je niet erg in deze materie verdiept hebt.
Zelfs met onze huidige wetneschap techniek zijn we nog in de verste verte niet in staat om ook maar de simpelste levende cel te maken. En dat zou zomaar onstaan zijn.
De digitale code in een DNA molecuul was er zomaar in eens. Volstrekt belachelijk. Maar als randomness en tijd het niet kan is er maar 1 alternatief: er zit intellect achter. Wat iedereen zelf kan zien als hij de politiek correct bril eens af zet.
@Patje2011 | 18-04-19 | 21:09:
dat alles bedoel ik alles wat zich in ruimte en tijd bevindt: tijd, materie leven, electro magnetische straling etc
@Tronald_dump | 18-04-19 | 21:20: Vergeet de kosmische resonantie niet.
@Tronald_dump | 18-04-19 | 21:20:
Maar mijn vraag is of hij het geschapen heeft of dat hij het ook zelf is? (gewoon nieuwsgierig)
www.geenstijl.nl/5147251/live-jezus-a...
Ik denk dat de Schepper er altijd al is geweest, dus zich zelf scheppen valt dan af.
@frank4444 | 18-04-19 | 20:57: U vergist zich enigszins!!
@Tronald_dump | 18-04-19 | 21:29:
Maar stel je voor dat God alle natuurwetten is? Dan kan hij toch nog steeds de wereld en de rest geschapen hebben?
@Patje2011 | 18-04-19 | 21:34:
Natuurwetten zijn ook onderdeel van ruimte en tijd.
@Tronald_dump | 18-04-19 | 21:42:
En God is de schepper van ruimte en tijd. Toch?
@Tronald_dump | 18-04-19 | 21:42:
Dat weet ik, maar ik stel voor de leuk en omdat het logischer is dat God die natuurwetten is en dat alles daardoor geschapen is.
@Hollende_Kleurling | 18-04-19 | 21:44: Je bent in de war met Einstein. Wel iemand van Joodse afkomst overigens.
@Hollende_Kleurling | 18-04-19 | 21:44:
Micht hij willen. Toen ruimte en tijd gecreeerd werden,het 1 wat niet zonder het ander kon trouwens moest god nog geboren werden. Zijn luiers werden pas aangemeten door de mens. Een verzinsel om te verklaren uit onwetendheid. Net zoiets als dat ze dachten dat ze van de aarde konden afvallen omdat ze dachten dat de aarde een pannekoek was. Ik zeg je moet toch iets verxinnen als je op dat moent iets niet kan verklaren. Yep onwetendheid.
@Kuifje-in-de-EU | 18-04-19 | 21:53:
Ik ben wel in de war maar niet door Einstein. Ik probeer de stelling te begrijpen. Die is niet logisch.
@tweetybird | 18-04-19 | 21:55:
Van God weet ik niets. @Tronald_dump schijnt antwoorden te hebben op grote vragen. Ik zou dit graag samen met hem afpellen.
@Tronald_dump | 18-04-19 | 20:57:
Nope het ontstaan van het heelal was een domme samenloop van omstandigheden en 4 dingen die uitelkaar getrokken werden met verstrekkende gevolgen. Ik weet het is ongelooflijk.Maar ze noemen het de oerknal.Er zat geen enkel brein achter. Want een brein is pas heel lang erna ontstaan na die oerknal.En pas na de oerknal is tijd ontstaan door ruimte.Een god is pas ontstaan door onwetenheid en de drang om toch te verklaren.
@Patje2011 | 18-04-19 | 21:34: nee. Dat kan niet. God leeft nl alleen in jouw niet helemaal goed functionerende hersentjes. Ik neem je niets kwalijk.. het is vergelijkbaar met een mentale verslaving en dient letterlijk om niet overspannen te worden. Maar de consensus van deze tijd is nu eenmaal dat het geloven in een hogere macht een mechanisme is om niet te omvatten waarnemingen een plaats te geven zodoende voldoende mentale rust te krijgen om de meest noodzakelijke zaken zoals voedsel vinden, jagen en eten, niet in de weg te zitten..
@Hollende_Kleurling | 18-04-19 | 21:58:
Ik ben ook oprecht benieuwd.
@Epistulae_Morales | 18-04-19 | 22:06:
Ik geloof niet in God, daarom ben ik ook bang voor de dood.
@Patje2011 | 18-04-19 | 22:07:
Ben je ook bang om te gaan slapen?
@Tronald_dump | 18-04-19 | 21:04:
Jij beweerd daarentegen dat hij bestaat. En wetenschappelijk gezien is er dan maar 1 vraag waar is hij en wijs hem dan aan.
@Hollende_Kleurling | 18-04-19 | 22:09:
Heel soms. Maar inderdaad in je slaap dood gaan is het beste. Mijn angst zit vooral in het moment van dood gaan, weten dat het klaar is. Maar misschien ben ik ooit verzadigd van het leven en smeek ik om de dood.
@Patje2011 | 18-04-19 | 22:12:
Vreemde is dat je je iedere nacht overgeeft, terwijl je helemaal niets weet van wat zich afspeelt in je slaap. Je herinnert je misschien nog wat dromen. Maar die diepe droomloze slaap. Niets. Waar ben jij dan? Is er een centrum? Een "tijd en ruimte"? Je weet het niet. En toch voelt het goed en vertrouwd om te gaan slapen.
@Hollende_Kleurling | 18-04-19 | 22:18:
Maar dat is iets heel anders dan dat je op een bed ligt met je familieleden om je heen en je weet dat je over een paar minuten weg bent en niet meer ontwaakt. Ik hik tegen dat moment aan. Als je eenmaal dood bent dan is het niet meer erg want je kan toch niet meer nadenken.
Je kan geloven dat Jezus geleefd heeft, en dat dit historisch gezien zo gegaan is zonder dat je meteen aanneemt dat hij de zoon van god is. (En dus christen bent).
Als je gelooft erken je de bijbel als het woord van god.
Je kan als niet-christen het paasverhaal prima erkennen en verder lekker eitjes schilderen.
Jezus is niet zozeer het sprookjesfiguur, alswel de boodschap dat hij de zoon van god zou zijn.
Ook kan je in een schepper geloven, los van de bijbel, toch?
Ik hou het goed voor mogelijk dat de evolutie die wij wellicht ooit op een andere planeet in gang gaan zetten, ook bij ons zo is gegaan.
Het is niet iets waar ik stellig in geloof, maar soms voelt het aanneemlijk.
@Patje2011 | 18-04-19 | 22:23:
Wat weet jij tijdens je droomloze slaap van leven en dood? Is er op dat moment een jij? Is er op dat moment iets goed of slecht? Bij bewustzijn vertrouw je erop dat je na een x aantal uur weer wakker wordt. (ik begrijp je wel hoor maar stel graag lastige vragen)
@Patje2011 | 18-04-19 | 22:23:
Herkenbaar. Denk daar ook aan.
Slaap is voor mij onschuldig, dat hoort voor mij bij de biologie van dit leven.
Maar een 'hiervoormaals' of 'hiernamaals' zo raar.
Bij baby's heb ik altijd het idee, als ze letterlijk in deze wereld 'geworpen' worden dat ze een hele lange reis hebben afgelegd.
Dat hebben ze ook, biologisch gezien.. een hele lange reis, maar waar was dat bewustzijn daarvoor?
Nergens waarschijnlijk.
Als tiener vroeg ik me af; zijn we op dit moment misschien 'dood' in een andere wereld? En gaan wij daar weer naar terug als we hier dood gaan?
@Hollende_Kleurling | 18-04-19 | 22:29:
Omdat ik weet wat slapen is en dat je dan je bewustzijn niet bewust gebruikt maar ik vind het is niet te vergelijken met de dood.
@letopuwzaak | 18-04-19 | 22:36:
"maar waar was dat bewustzijn daarvoor?"
Dat lijkt me zowaar een zinvollere vraag dan of God bestaat.
@Patje2011 | 18-04-19 | 22:41: Jij weet bij bewustzijn wat slapen is en je hebt de verwachting dat je weer ontwaakt. Maar wat weet je werkelijk van wat zich afspeelt tijdens je droomloze stadium van slaap?
@letopuwzaak | 18-04-19 | 22:36:
Het is jammer dat we zo weinig weten. Ik denk dat er niks is na de dood, ik hoop iets anders. Maar ik weet het natuurlijk niet zeker.
@Tronald_dump | 18-04-19 | 21:05:
Nope de oerknal heeft ruimte gecreerd en daarmee tijd. En alles daarna is veel later gekomen.Ook de aarde.En een god is pas gekomen door de mens die kon nadenken maar op dat moment niet kon verklaren.wetenschap kijkt of iets wat gezegd wordt met bewijzen inderdaad waar is. Geloven is iets wat niet een feit is. Maar he.Als geloven jou gelukkig maakt. Dan is het toch oke.Dat jij dan gelukkig bent is dan een feit.Probleem van veel gelovige is dan weer wel dat ze jou ook willen opdringen te geloven.En dan krijg je vragen van laat mij die god dan zien. Oeps.Doordat het nooit bewezen is wijzen ze in de lucht en roepen hemel en meer van dat soort warrige zaken.En gaan soms zelfs onzin verkondigen.Zoals dinosaures hebben nooit bestaan en noem maar op.Soms beginnen ze ook uit naam van een nooit bewezen god dingen te roepen die werkelijk discriminerend zijn .Als er echt een god was discriminerende hij niet want waren alle zijn creatie.En alle gelijk.Kan nog verder uitwijden over geloven kerk en moskee. Maar doe ik niet. Dat soort instellingen zijn enkel gecreeerd voor pracht en praal en om mensen te onderdrukken uit eigen gewin door een stel hoogwaardigheidsbekleders die er beter van werden en worden.mensen onder de duim houden met spookverhalen. Wie luisterd wacht de hemel wie tegenstribbeld wacht de hel. Omkleedt met goddelijke wetten.Is alles slecht van die geloven. Zeker niet. Het was een soort wetboek van sturing van de mensen. Wat zeg maar beschaving heeft opgeleverd . Als het ware.En het heeft zelfs zeg maar democratie op geleverd. Ik zeg blijf jij maar geloven. Ik wacht nog effe op wetenschappelijk bewijs. Komt die ben ik te laat. En wordt het hell.Lekker warm waar vanwege de warmte alle foute vrouwen naakt lopen. En dat zijn vaak de lekkerste en de mooiste. Noem jij het maar hel. Voor mij is dat de hemel.Amen
@Patje2011 | 18-04-19 | 22:44:
Jij kunt je helemaal geen beeld vormen van "niks".
Hollende_Kleurling:
Niks, alleen wat wetenschappelijk onderzocht is. Maar ik ben daar geen expert in. Maar beschouwd u de dood als zijnde dat u een ander bewustzijn heeft of dat uw bewustzijn inactief is?
@Hollende_Kleurling | 18-04-19 | 22:47: klopt in principe.
@Patje2011 | 18-04-19 | 22:48:
Mijn eerste antwoord onder deze draad (21:06) was m.i. het enige juiste. Je kunt alleen maar zeggen wat God niet is. Ook de vraag wie of wat jij bent kun je slechts ontkennend beantwoorden (ik ben dit niet, ik ben dat niet). Wat is bewustzijn?
@Patje2011 | 18-04-19 | 22:48:
Jazeker klopt dat. Omdat "niets" ook weer een concept is. En als tegenhanger van "iets" ook weer dualiteit. Daar heb je (heel abstract) al je tijd en ruimte, en oorzaak en gevolg.
@Hollende_Kleurling | 18-04-19 | 23:01:
Bewustzijn wordt compleet bepaald door de persoon zelf. Je kan bijna zeggen je bewustzijn is je ik.
@Patje2011 | 18-04-19 | 23:08:
Jouw bewustzijn, jouw ik: heeft dat een centrum? Is het statisch? Is het in andere woorden bepaalbaar? Of is het iets wat veranderlijk is?
@Hollende_Kleurling | 18-04-19 | 23:12:
Nee dat is zoals ik het zie en zaken inkleur. Het is niet feitelijk. Kan er bewustzijn of inactieve bewustzijn zijn als iemand dood is?
@Patje2011 | 18-04-19 | 23:17:
Wat is bewustzijn? (sorry, kan niet anders antwoorden)
Hollende_Kleurling:
Hahaha we komen er niet uit, wel interessant natuurlijk. Maar ik geef toe, in principe weet ik weinig en misschien zit alles wel op een bepaalde manier in elkaar wat ik niet eens zou kunnen fantaseren. De motor van je bewustzijn zijn je hersenen, zijn die dood dan je bewustzijn ook. Zo simpel zie ik het.
@Patje2011 | 18-04-19 | 23:27:
Het zou zo maar kunnen ;)
Maar dit zijn allemaal wel goede vragen die je jezelf zou kunnen stellen. Zou mooi zijn als religieuzen dit soort vragen ook zouden stellen.
@Patje2011 | 18-04-19 | 23:27:
PS: Het Zelf is (denk ik) herinnering en ervaring + wat biologische kenmerken waar je je mee identificeert.
@Tronald_dump | 18-04-19 | 21:17:
Hmmm ben bang dat u zich niet zo in de wetenschap enzo hebt verdiept. U moet eens weten wat wij als mens al kunnen. Klonen. En noem maar op.Helaas u loopt zeg maar nog een paar honderd jaar achter. Alles wat de mens tot nu toe bedenkt komt uiteindelijkwordt voor het grootste gedeelte werkelijkheid. Gelukkig maar. Want als dat ophoudt wordt het maar een saaie bedoening.Het leven is ontdekken en steeds weer een stapje verder gaan.blijven ontdekken.Dat maakt het leven spannend.
@Patje2011 | 18-04-19 | 23:27:
PPS: Zou ook weer niet willen zeggen dat er helemaal niets is.
Maar goed. Het is al laat.
@Hollende_Kleurling | 18-04-19 | 23:42:
We weten het eigenlijk gewoon niet. Hoe ik denk dat het zit dat wil ik zelf niet eens dat het zo is, toch kan ik mij niet aanklampen aan een andere theorie, jammer is dat want dan had ik die angst ook niet (niet dat het mijn leven bepaald overigens) . Vast een fijne nacht en slaap dodelijk lekker ;)
@Patje2011 | 18-04-19 | 23:51:
Dat komt omdat "we" het ook niet kunnen "weten".
Maar goed; lekker slapen en morgen weer als een feniks herrijzen. :)
@Hollende_Kleurling | 19-04-19 | 00:00:
Haha of omdat "we" "het" "nog niet kunnen weten". Slaap lekker man.
Is dat witte ding het vliegtuig waarin hij naar de hemel vloog?
Want er zit geen propeller aan.
U moet vooral uw best doen en erin geloven...
Dan is het waar en einde discussie
Was het incontinentie-inlegkruisje van Maria na de geboorte van Jezus.
@Patje2011 | 18-04-19 | 20:51: Tis inderdaad onbevlekt.
@Patje2011 | 18-04-19 | 20:51:
Hahaha.
@Premier Trutte | 18-04-19 | 20:56: toch grappig dat 95% niet weet wat 'onbevlekte ontvangenis' inhoudt. Heeft niks met sleeosporen of zo te maken.
@jos
Met coördinatie en doorslikken?
@Canis.bonus.es | 18-04-19 | 21:21:
Of gewoon op zijn hondjes. Geen bril van hans anders en verkeerd gemikt. Het bovenste gat.Kan zo maar ook iets zijn met een mislukte voor het zingen de kerk uit. Hahaha
Jos Tiebent | 18-04-19 | 20:41
Geen idee. Lucas Hamming de Judas doet het in ieder geval gewoon goed.
P. R. de Vries mag het volgend jaar proberen.
Ik dacht volgend jaar iets exclusiefs. Zeg maar dit kabinet in de hoofdrol.Ruttegraat judas. Wilders jeezes. Dierenpoes als maria.zeegers als petrus.Dijkhoff als de verteller . Wiegel als pilatus.Baudet als regiseur.Em hiddema als verslaggever bij de kruisdraging. Mooi man
Beter alle gelovigen aan het kruis nagelen. Wat een dom volk!
Sinds wanneer is Jezus een neger? Was hij geen Jood ofzo?
Een heikel punt,bestaan er geen bruine joden?
I N R I
@botbot | 18-04-19 | 20:47: tegenwoordig wel, maar toen???
@jamesgleick | 18-04-19 | 20:55:
De meeste blanken zijn ook geen Jood, voor de rest zal het me aan me rug roesten.
Jezus is een Palestijn
Is die Jezus niet begonnen met dat hipster gedoe? Nu zou hij een foodtruck hebben met belegde hosties.
Dat is Petrus van Nazareth.
Jeezes zou nou bij openingen staan van culturele aangelegenheden voor de elite aangesloten op een waterleiding. Want je weet van liters water maakte hij wijn. En yep dat is wat de elite dan drinkt. Liters.Verder iets met vis maar dat laat hij dan weer vangen door li dll.Zalm en caviaar.Eigenlijk was jeezes dus in die tijd al de mcdonalds van de elite. Mooi man. De bijbel herschreven.
Over Dordrecht gesproken, daar woont een prominente (ex-)reaguurder (v).
Ik woon in de provincie Groningen hoor...
Te ver weg, jammer, u bent denk ik mijn type
Ben nog nooit IN Groningen geweest...
@Cable | 18-04-19 | 21:34: Wel in Paris?
Wat is dat toch voor onzin ieder jaar met Pasen. Voor al die mensen die hier geadoreerd na zitten te kijken dan wel mee doen heb nieuws...... god bestaat niet!!!!
En die flauwekul van je zus idem.
Geen enkele god bestaat, maar een christelijk volksfeest uit vervlogen tijden vieren, is toch gezellig.
Ik zie dat liever als een horde schaapen en geiten de keel doorsnijden.
Er is geen bewijs dat er geen God bestaat. Omgekeerd idem dito. Maar, gezien alle verhalen in de oudheid bij geisoleerde civilizaties van een of meerdere Goddelijke wezens, mogen we zoiets niet uitsluiten. Of is het verhaal van tijdreizigers of aliens realistischer? Alhoewel God niet van deze aarde is, dus feitelijk is hij een alien.
Ja dat zegt u nu maar het vuur van de hel zal u snel tot andere gedachten brengen. Ware het niet dat het dan te laat, best sadistisch en oneerlijk he?
Maar God houd van je, waanzinnig toch?
@salonsocialist | 18-04-19 | 20:47:
De mens is creatief, zoekt naar verklaringen, heeft een neiging tot invullen en in het brein gaat er van alles mis. Zo ontstaat religie. Elk volk z'n godje, gekke liedjes en rituelen. Of dat nou diep in de jungle is of in een stedelijk gebied.
Ik hecht er geen enkele religieuze betekenis aan, omdat (bijna) iedereen vrij is maak ik van de nood een deugt en maken we er wel een familie dingetje van. Wat dat betreft ben ik het met je eens "Het leven is zwaar | 18-04-19 | 20:44 | ".
salonsocialist | 18-04-19 | 20:47 er is heel veel bewijs dat iets niet bestaat zo lust is er nog wel een paar. Geloven zijn gecreëerd door mensen en worden in stand gehouden door mensen met indoctrinaties, geboden en verboden. Ter meerder eer en glorie van een aantal boven gestelde. Geloof staat gelijk aan onmacht. Onmacht tot het je zelf zijn en zelfstandig beslissingen te nemen en te zijn die je wilt zijn.
spamzuiger | 18-04-19 | 20:48 Geweldig we gaan het zien.
Huh. Het gaat ook niet om geloof maar om entertenmaint. Zo moetje het ook bekijken. En ik ben totaal niet gelovig maar vind het wel leuk. Het is 1 keer per jaar. Geen reclame en best leuk opgezet. En nee ben geen npo fanaat. Totaal geen gelovige. Maar eerlijk is eerlijk het is toch anders als elke week dezelfde pulp. Dag in dag uit.Van mij mag dit best jaarlijks blijven. Een witte jeezes en bruine jeezes een transgender jeezes. Maar waar het mij om gaat. Eindelijk eens niet die iedere week dezelfde pulp.En gewoon een mooi live evenement ongeacht de boodschap.
In God geloven of het verhaal van Jezus herdenken zijn wel twee verschillende dingen.
Jezus was een mens er is ook historisch bewijs/aanwijzingen (volgens mij wel echt bewijs)van.
Of hij de zoon van god is .. ja.. en of je in god gelooft is toch iets heel anders.
Maar met pasen stilstaat bij dit verhaal, kan prima als atheïst.
Heerlijk, altijd weer genieten. Ja Jezus moest die ellende en pijn volgens zeggen echt ondergaan, zo wilde zijn vader (de sadist) het immers, kunnen we niets van zeggen, het is een cultuur dingetje. En dat allemaal omdat u zo nodig moet zondigen, dat maakt het extra wrang.
volgens mij droeg/draagt Jezus ook jouw zonden... of mag jij als eerste een steen gooien?
Ook dit jaar laat ik die idiotie weer graag aan me voorbij gaan.
Die in Gouda gezien, de eerste meen ik, die was best indrukwekkend. Daarna heb ik het voor gezien gehouden. Misschien ergens Jesus Christ superstar opzoeken, goede muziek.
@Muuke | 18-04-19 | 21:20: Jesus Christ superstar!
Een van de weinige musicals die ik echt mooi vond vroeger.
Prachtige muziek en stoere acteurs.
www.youtube.com/watch?v=pqoeM18vCaU
Er zijn ergere dingen. Sylvanaatjes die nu al tegen Zwarte Piet te hoop lopen. Of dat obligate kutkind dat het EP toesprak en vroeg: "Als wij de Notre Dame zo kunnen redden, waarom doen we dan niet hetzelfde voor het mejeu". Het is allemaal even voorspelbaar als irritant. De Passion is ook voorspelbaar. Maar een stuk beter te pruimen.
Het christendom is de grootste en snelst groeiende religie, behalve in west europa. En met al die immigratie komt er ook steeds meer religie naar west Europa.
Weinig inclusief, en de Joden krijgen natuurlijk weer de schuld.
Vanavond herdenken we de lijdensweg die Yvonne Jaspers dit jaar heeft afgelegd..
Joop van den Ende, molenaar! Kijk dan wat je hebt gedaan!
En Judas is mijn broer - echt waar.
Ben nu al trots op 'm.
Oh hadden ze peter R de Vries niet meer beschikbaar?
En hierna ga ik de film "Baantjer het begin" kijken.
Daarna schiet ik mij door mijn hoofd.
Is het xo'n slechte film dan. Ik dacht juist dat ze er erg lovend over waren. COCK met hoofdletters toch.
@tweetybird | 18-04-19 | 21:35:
Als met Waldemar Toornstra vind ik om te kotsen.
@Patje2011 | 18-04-19 | 21:42:
Nou zijn uitlatingen als persoon ben ik ook niet zo voor. Maar zet die opzij . Kijk er meer naar als acteur en rol. En wat ik gezien heb zag dat er niet slecht uit.
@tweetybird | 18-04-19 | 23:06:
OK ok ik zal het proberen, ik heb vroeger wel stiekem genoten van Baantjer.
Pasen? ik dacht dat we de lente vierden
Merkelblokken in de vorm van een kruis. Heel toepasselijk in deze tijd.
Zo kun je er heel makkelijk de satanistische zwarte kubus van de islam van maken. Men is al voorbereid
@salonsocialist | 18-04-19 | 21:03:
Het zou mij niks verbazen als dat als toegift komt inclusief met tawaaf.
Niemand die het nog intereseerd wat links doet
Als in Destruction66?
Ik blijf het vreemd vinden dat een door de EU bezet land Bevrijdingsdag viert.
We mogen pas weer echt van Bevrijdingsdag spreken als we het referendum terugkrijgen en ons uit de EU kunnen stemmen. #nexit
M’n moeder zat midden in de slag om Arnhem voor haar betekend Bevrijdingsdag meer als voor U met Uw domme opmerking.
@Trumme | 18-04-19 | 20:54: Mijn familie heeft ook de nodige ellende meegemaakt in WO2. Bevrijdingsdag was een geschenk uit de hemel. Een geschenk dat we steeds meer aan het verkwanselen zijn.
Met die EU steelclub heb ik niks. Maar ben toch bang dat u een beetje in de war bent met een echte oorlog uit 40-45. Waar velen gevochten hebben voor vrijheid en waar vele het leven hebben gelaten. U keestelpro slaat hier de plank volledig mis. Een echte oorlog is toch wel een stuk vreselijker.En helemaal niet te vergelijken met de EU.Al ben ik wel voor een nexit omdat ik vind dat ze vreemde regels invoeren. Maar feit blijft dat ze dit niet met wapentuig of oorlogshandelingen doen maar met overleg.Daarvoor dient u die die dag niet te associeren met Die EU steelclub.Bevrijdingsdag is waar vele mensen voor hebben gevochten en niet vergeten moet worden.Een echte oorlog is iets vreselijks.
@keestelpro | 18-04-19 | 21:14: Hier ook. Vlag trouw en ben twee minuten stil.
@Muuke | 18-04-19 | 21:50: Raak.
Twee minuten stilte, vanzelfsprekend, volkslied ok,
maar ik weiger pertinent regel 7 te zingen
Overigens vind ik Wien Neêrlands Bloed een veul prettiger lied qua melodie
(en is langer ons volkslied geweest dan die veredelde psalm)
Mijn reactie was trouwens geen pleidooi tegen Bevrijdingsdag.
Natuurlijk moeten we dankbaar zijn voor onze vrijheid die ons geschonken is.
REAGEER OOK