Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Promovendus Stekkerauto's: 'Klimaatdoelen onhaalbaar, accu's niet duurzaam en te duur'

Klein metafoortje voor duurzame dingen die in je gezicht opblazen

Nou, die fijne benzinebolide voor uw deur hoeft voorlopig nog niet op de Albanese Marktplaats om in Afrika lekker verder te broeikasgassen.

Een promovendus aan het Instituut voor Energie en Milieukunde (IVEM) van de Uni Grunn promoveert binnenkort op 'biomassa van batterijen' en concludeert dat elektrische auto's nauwelijks milieuwinst opleveren. De lithiumwinning voor accu's (vooral in Zuid-Amerika) kan zo snel niet opschalen, waardoor het wagenpark tot 2050 hooguit voor 20 procent uit stekkerstofzuigers zal bestaan, mede omdat de autovraag in groeilanden als India en China te hard stijgt. Er is wel een 'oplossing': "De doelstelling kan alleen gehaald worden als we de hoogste prijs voor de accu’s willen betalen." Alleen als je de 'duur' in duurzaamheid stopt, kun je de aflaat voor je (aangeprate) schuldgevoel ophoesten, je auto inpluggen aan de elektrische moraalpaal en een vies maar verheven gezicht trekken naar Jan Modaal die ondanks eventuele goede bedoelingen uit financiële noodzaak gewoon doordieselt - hij kan niet anders, met zijn portemonneetje.

Sowieso riekt die hele grondstofwinning naar hypocriete fijnstof. Als 1 kind van 12 een keertje in zijn vinger prikt tijdens het naaien van Primarkmeuk in een brakke fabriek in Bangladesh, vliegt (!) Liliane Ploumen van de Arbeid de halve wereld over om kinderarbeid te verketteren, maar de kobalt waar ze stekkerbakbatterijen van maken wordt door kinderhandjes uit Congolese mijnen gekrabd en daar hoor je haar niet over tegen partijgenoot Diederik 'geef me 10.000 euro en we praten nergens meer over' Samsom, de nieuwe columnist van de grootste vliegverkansiekrant van Nederland. Trek je dus vooral nog ff niks aan van de klimaatdrammers en hun hypocriete coalitiecollega's: de aller aller allerslechtste mensen op aarde zijn nog steeds de D'66 stemmende Volkskrantlezers die in hun elektrische auto naar de Primark gaan om goedkope kinderhandjeskleding te kopen voor hun CO2-verstokende nageslacht.

Reaguursels

Inloggen

Mensen, koop een nieuwe HR ketel zolang het kan en neem aandelen op Gazprom. Dan komt het allemaal goed (nadat we een paar lobbyisten aan de schandpaal hebben vastgebonden. Het liefst naakt, in de winter van de aankomende mini Ice Age. Zal ze eens leren.

observer59 | 14-01-19 | 13:34

Gisteravond in het acht uur journaal een artikel gezien over de vervuiling in Indonesië, werkelijk onvoorstelbaar!
En zo gaat het in zowat heel Azië, India en Afrika, en er zal geen moer aan veranderen.
Maar in Nederland die speldeprik op de wereldkaart zullen de millieu nazis wel eens even het klimaat op de wereld gaan redden.
Alles electrisch én we moeten van het gas af (terwijl heel Europa juist aan het gas gaat!!!).
Resultaat: 0% verbetering van het klimaat en een giga rekening voor de burgers in ons land.
Hieruit kun je alleen maar concluderen dat een groot deel van onze politici bestaat uit randdebielen, maar goed , dat wist u al.

Dr mabuse | 14-01-19 | 11:55 | 2

Je kunt er wat aan doen hoor. Een gele hesje kost geen drol bij de Action.

observer59 | 14-01-19 | 13:26
-weggejorist-
Watjijwat | 14-01-19 | 14:46

Up-date, Kobus in Milano, gigantische verkeersdrukte, aantal elektrische auto's; O.

We worden hier door Rutte, Jetten en Klaver bedrogen en bedonderd!

Ik zou tegen deze heren zeggen; belazer je soort.

mevr.Kribo | 14-01-19 | 11:25

Technologie op Waterstof heeft nog steeds de potentie om aan al onze energiebehoeftes tegemoet te komen:
josbertlonnee.wordpress.com/2017/11/1...
Echter hoor je daar nooit meer wat over.
Overdag zou overvloed aan elektriciteit van de zonnepanelen in waterstof omgezet (en opgeslagen) kunnen worden.

Datum en tijd | 14-01-19 | 11:07 | 2

Je hebt drie windmolens/ zonnepanelen nodig voor omzetting met waterstof, om evenveel energie te hebben als 1 windmolen/ zonnepaneel met directe energie.

RandyBiel | 14-01-19 | 11:24

@RandyBiel | 14-01-19 | 11:24
Als je de boel stil moet zetten, omdat je anders op dat moment teveel elektriciteit opwekt, heb je niets.

Datum en tijd | 14-01-19 | 11:56
-weggejorist-
Mikayla_Purcell | 14-01-19 | 11:01

De uitslag van de komende verkiezingen staat waarschijnlijk al vast. Goed idee om waarnemers uit te nodigen of ze wel eerlijk verlopen. Uit landen zoals Ghana, Congo, Jemen enzo. Daar gaan ze uit Nederland toch ook altijd naar toe ?

Bertus Bolknak | 14-01-19 | 10:43 | 1

Je hebt geen vertrouwen in het team dat vanuit GeenStijl gaat meekijken?
Allemaal overheidsmedewerker?

RandyBiel | 14-01-19 | 11:03

Totale armoede? Ik denk niet dat ik er ongelukkiger van zou worden, mits iedereen om mij heen ook vergelijkbaar arm is. Dan maar wat minder reizen, dan maar wat duurdere spullen, dan maar wat minder apparaten, dan maar met het ov. Het Westen is goed georganiseerd om leven met minder luxe dragelijk te maken.
Mensen worden pas echt ongelukkig wanneer ze zien dat anderen het significant beter hebben. Kijk maar naar de vluchtelingen of de gele hesjes.

Diotima | 14-01-19 | 10:29 | 1

Ik word pas echt ongelukkig van de gedachte dat ik en mijn gezin op termijn lijken te kunnen gaan uitkijken naar een bestaansniveau gelijk dat van bv (economische?) vluchtelingen. Waar hebben wij dat aan te danken? Aan het feit dat wij "gewoon" doen wat er van ons verwacht wordt? Hele dagen hard werken en krom liggen voor van alles wat inmiddels niet verder strekt dan voorzien in de primaire levensbehoeften zoals bed bad en brood? Want ja, reizen? Dure spullen? Niks mis mee hoor, wij zijn in de zoals door u omschreven "mindere"situatie ook happy en tevree maar wij kijken wel liever naar boven dan naar benee. Met je significant...… Ook statistiek gehad op de HAVO?

D-Fens_1963 | 14-01-19 | 10:48

Kan iemand mij zeggen wat de 'juiste' temperatuur is op deze aarde die nu zo'n 4.5 biljoen jaar bestaat? Ik wacht.

TheOneWhoKnocks | 14-01-19 | 10:10 | 2

Blijf vooral wachten.

RandyBiel | 14-01-19 | 10:59

Hoe warmer hoe beter. Heb je minder gas nodig voor verwarming en voor kassenbouwers minder stookkosten. hum... die kassen heb je dan gelijk helemaal niet meer nodig.

observer59 | 14-01-19 | 13:30

Het klimaatkalifaat was een droom, is een droom en blijft een droom.
Het is vergelijkbaar met een fles drank die je aan zwerver geeft. De zwerver gaat er kapot aan maar voor je eigen (ikke) gevoel heb je goed gedaan.

Rdock | 14-01-19 | 09:57

Dit akkoord, wat ten eerste helemaal geen akkoord is want de mensen die de rekening krijgen moeten akkoord geven en die mogen dat nou precies niet, levert helemaal geen of slechts minimale milieuwinst op. Dat er mensen zijn die stellen 'maar als wij het niet doen doet niemand het' of zeggen 'wij geven het voorbeeld voor de rest van de wereld' is complete waanzin. Men wéét niet eens of het een goed voorbeeld is. Het is niets meer als een experiment, gebaseerd op wat discutabele parameters en vooral heel veel ongefundeerde hysterie van milieuwetenschappers en belangengroepen. Als je als "BV Nederland" een ongekend grote investering wil gaan doen op basis van aannames en valse emoties dan ben je in mijn optiek 'bad business' aan het bedrijven. Er is niet eens een vage voorspelling te maken van de vooruitzichten en de resultaten, noch kan er iemand een zinnige, onderbouwde slag slaan naar de maatschappelijke en economische gevolgen. Ins blaue hinein. Een bijzonder onzeker vooruitzicht. Zeker voor de middenmoot die de hele lastenberg van al deze luchtfietserij op hun bordje gaat krijgen. Betalen, heel erg veel, met als vooruitzicht een onvoorspelbare situatie. En dat noemen mensen 'een goed plan'.

Ik vraag me wel eens af; spiegel zoiets eens op je persoonlijke situatie. Je partner zegt; we gaan al ons spaargeld opmaken, ons ook nog eens diep in de schulden steken, mega investeren in ons huis zodat we, misschien, ik kan er geen slag naar slaan maar ik dénk dat het goed gaat komen, we over 20 jaar er beter voor staan dan nu. Maar nogmaals ik kan het niet met enige zekerheid zeggen. Het is een gevoel. Dus. Even naar de bank maar om wat langlopende leningen aan te gaan wat ons leven misschien kan verwóesten of misschien beter kan maken? Nou eh dat weet ik nog zo net niet... Niet? Joh! Kom op. Yolo!!!

Dutchbeaurouge | 14-01-19 | 09:34 | 3

@Dutchbeaurouge | 14-01-19 | 09:34 |
En dan vergeten al deze luchtfietsers nog dat Nederland een vliegenstrontje op de kaart is. Als we al deze draconische maatregelen gaan doorvoeren verlagen we, denken/ hopen ze, de temperatuur met 0,003 C. Nou, dát zal op wereldniveau zoden aan de dijk zetten! Je hoort echter niemand over de grote vervuilers als China, India, de VS, etc. die gewoon lekker door doen. Ook de nummer één van alle oorzaken, de Overbevolking, wordt met geen tang aangepakt. Dus we trappen hier straks het hele land de armoe in enkel en alleen om te deugen.

Dat er iets moet gebeuren, daar kunnen we het allemaal over eens zijn. Maar wat er nu gebeurt is gewoon waanzin.

Sjefke7807 | 14-01-19 | 10:03

Per hoofd produceren Nederlanders 3x zo veel stikstof als Nederlanders maar het is net wat je zegt. Kijk je naar aantallen dan gaan wij hier ondanks alle goede bedoelingen nooit iets aan bijdragen. We zullen alleen bijdragen aan de bedrijven en instellingen die vet gaan verdienen aan al die maatregelen die uitgevoerd moeten worden om de uitstoot terug te dringen!

Harrie7949 | 14-01-19 | 10:32

Sjefke7807 | 14-01-19 | 10:03

Jij weet ook nog goed de woorden van Rutte t8jdens de crisis; mensen kóóp nou die auto, kóóp dat huis! Het geld moest rollen. Nu. Het geld wil schijnbaar weer niet genoeg rollen, Nederlanders zijn oppotters, dus weet je wat, moet Rutte en kliek bedacht hebben, we hebben dat milieu geleuter, we hangen er een hele morele chantage aan op, en gaan vanaf nu niet meer vrágen of ze hun geld uit willen geven, we VERPLICHTEN ze hun geld uit te geven. Die knaken móeten Nederland uit en Europa in. We zijn te rijk, de anderen zijn te arm. Europees nivelleren, met als stroomstok "het milieu'. Want de meeste mensen durven niet tegen te zijn; want stel dat het wáár is? Dan sta je daar mooi met de ondergang van de wereld op je geweten. Mij zal het worst zijn; zonder bewijzen en concrete feiten is het onzin om je schuldig te voelen.

Het kan net zo goed zijn dat je een patiënt een injectie geeft met een tegengif terwijl je niet eens zeker weet of die persoon überhaupt vergiftigd wás. En je vervolgens met het tegengif de patiënt dood spuit. Goede bedoelingen ten spijt; soms moet je eerst dingen wéten om te gaan handelen. En weten doen we nog zo goed als niets.

Dutchbeaurouge | 14-01-19 | 10:51

Het klimaatkalifaat wordt dan ook gebouwd op leugens en dromen, niet op feiten.

Zeddegeizot | 14-01-19 | 08:52 | 3

En dan vraag je je toch onderhand eens af of die klimaat-extremisten (met allen een dure Nederlandse schoolopleiding) de komende jaren het volk mogen blijven voorliegen en intimideren

hagelkruis | 14-01-19 | 09:34

Gelukkig hebben we hier de 'experts' zonder opleiding die het allemaal beter weten

RandyBiel | 14-01-19 | 11:37

nou de opleidingen zijn ook niet meer wat het geweest is, daarom barst het van de randdebielen hoogopgeleid

pedro300 | 14-01-19 | 14:08

Over dertig jaar in Nederland armoede want als er geen gas, benzine, kolen meer mogen worden gebruikt dan gaan de havens dicht, geen werk meer want schepen onder vreemde vlag gaan naar die tijd naar Antwerpen, Zeebrugge (kon wel eens heel groot worden en Hamburg en Bremen waar ze nog wel met diesel en stookolie gestookte machines mogen komen alleen al het daaraan gerelateerde werk valt weg en dan nog alles wat rond de auto samenhangt , verwacht dan minimaal 500.000 werkelozen, niet daardoor de CO2 naar beneden gaat, want we halen half Afrika hier binnen .

Jan70 | 14-01-19 | 08:46 | 3

Dus? Lekker door stoken?

Beste_Landgenoten | 14-01-19 | 09:20

@Slechtstelandgenoot, yup, ga jij in de kou zitten dan? Stoker.

D-Fens_1963 | 14-01-19 | 09:30

Ja @BL gewoon lekker doorstoken!

Rdock | 14-01-19 | 09:59

wees er maar op voorbereid dat dezelfde soort die vroeger rijken claimde en kastelen bouwde en de omgeving gewoon als horige beschouwde ,later de energie ging leveren ,niet achterover gaat zitten om de geldkraan bij een ander in de bek te laten stoppen. die bedenken gewoon een ander uitkeringsinstantie voor de rijken

pedro300 | 14-01-19 | 08:29

www.klimaatakkoord.nl/binaries/klimaa...

Dit moet toch wel het document zijn met de meeste onhaalbare doelen ooit gemaakt.

Tevens veel vergezichten zonder reële onderbouwing naast allerlei pertinente onzin.

Tee Of Cup | 14-01-19 | 07:58 | 3

Ja en doelen 2050? misschien kijken ze wat te ver vooruit

peetjoh | 14-01-19 | 08:54

peetjoh | 14-01-19 | 08:54 |
Te ver vooruitkijken? Ik dacht dat het verwijt altijd was dat politici niet ver genoeg vooruit keken..

Beste_Landgenoten | 14-01-19 | 09:21

In dit geval is het een must om zo ver als mogelijk vooruit te kijken want het moet niet te controleren zijn, tevens moet het dichtbij genoeg zijn om mensen bezorgd te maken voor kinderen en kleinkinderen.

TheOneWhoKnocks | 14-01-19 | 10:15

Red Bull?

Mart6037 | 14-01-19 | 07:56

misschien is het een idee om voor de korte afstand de persluchtauto (motor loopt op perslucht is al jaren in frankrijk te koop)in te voeren ,middellang de accu auto en gewoon de veelrijder de lpg of nlg auto.

pedro300 | 14-01-19 | 07:51 | 2

Als er iets niet efficient is dan is het rijden op perslucht.

Beste_Landgenoten | 14-01-19 | 09:23

als je perslucht opwekt met gratis overschot stroom maakt het niks uit,net als waterstof. google maar eens MDI aircar

pedro300 | 14-01-19 | 14:11

Klimaatdrammers moeten geen kinderen meer krijgen. Goed voor het milieu en de mensheid.

Ronnie uit Helmond | 14-01-19 | 07:00 | 1

Die krijgen ze ook niet die halen ze met duizenden uit Afrika eo

Jan70 | 14-01-19 | 08:48

Waterstof auto’s.... ook zo’n dood spoor.... waterstof is de Houdini van de elementen... (zoek dat maar eens op). Dus wanneer je je auto parkeert op schiphol voor een weekendje weg met je minnares dan kan je de sleepdienst bellen want dan is je tank leeg. Waarschijnlijk mag je die auto niet eens parkeren op Schiphol ivm boem gevaar.

MeneerGuggenheimer | 14-01-19 | 06:31 | 2

Klopt. Zoek maar eens op waterstofziekte bij koper.

kwark001 | 14-01-19 | 08:20

@Kwark, euuuh, koper zoals bedoeld met Cu? Om vervolgens aan te wenden in vervaardiging waterstof motor? Hmmm, daar moet ik eens even over nadenken.

D-Fens_1963 | 14-01-19 | 09:35

Ik hou van olie en kerncentrales, linkse mietjes kunnen naar de kloten lopen met hun shitty zonne en windenergie.

Het was niks and zal ook nooit iets worden.

P.S Er gaat niets boven een goed stuk vlees.

Kop Kaaz | 14-01-19 | 04:30 | 5

sociaal_econoom | 14-01-19 | 06:31
Dat heeft niets met braafste jongetje te maken. Een energietransitie levert veel orders op voor grote Duitse firma´s zoals Siemens etc. en daarmee komen als dank baantjes in het bedrijfsleven of bij de EU in zicht voor de politici die het land daar graag voor verkwanselen. Vergis je niet, dit gaat niet alleen over Rutte, maar Jesse en Rob zijn daar ook vast wel voor te vinden, kijk maar naar Rosenmöller, Samsom en consorten.

bergsbeklimmer | 14-01-19 | 07:51

Gaan we weer met de complotverhalen. Het gaat allemaal om het geld en de baantjes. Het zijn zakkenvullers? En gewoon doorgaan met gas en olie en kolen. Zu dat echt de manier zijn om iets van een langduriger energievoorziening te bereiken?

Beste_Landgenoten | 14-01-19 | 09:35

@Pedro el Negro | 14-01-19 | 07:16
Gelul.. Spoorwegen zijn niet het gevolg van overheidsbemoeienis. De overheid had (in Engeland althans) tot 1948 niets met de ontwikkeling van spoorwegen te maken. Industrialisatie was ook geen gevolg van een politiek besluit.
Je bewering slaat echt als een tang op een varken. Hoe vaak je het ook wilt zeggen.

Stormageddon | 14-01-19 | 14:27
▼ 2 antwoorden verborgen

@yeah sure.... geniaal, je tankt dadelijk energiepoeder en water

Je hebt 2 tanks in je auto... een tank met gedistilleerd water plus een daarnaast gelegen kleine tank waar de energiepoeder in terecht komt.
Via de carburateur wordt het poeder met water gemengd en zo krijg je een schone brandstof waarmee de auto gemakkelijk 750 tot 900 kilometer kan rijden.

Je tankt geen benzine meer, maar gedistilleerd water en energiepoeder.
Twee voordelen--> je hebt geen zware accu's nodig en de energiepoeder is niet uit aardolie afkomstig.

Precies wat Parijs wil - dat we gaan stoppen met het gebruik van olie en benzine.

sociaal_econoom | 14-01-19 | 03:27 | 1

Waterpoeder, ook zo'n geweldige uitvinding voor in de woestijn. Je doet er wat water bij en je hebt drinkwater. Fantastisch.

Beste_Landgenoten | 14-01-19 | 09:36

Een goed alternatief voor opslag van energie en uitgevonden in ons eigen kikkerlandje
www.europoortkringen.nl/test-watersto...

Hier de man in kwestie
youtu.be/BWquDKE1jbI

Maar wel een serieuze bedreiging voor de olie industrie dus of we er meer van gaan horen en het groot uitgerold gaat worden.....

Yeah sure | 14-01-19 | 02:19 | 4

Alleen al dat die goedzak dit deelt voor die kan opschalen....

Pedro el Negro | 14-01-19 | 04:18

Je moet het zo maken dat je dit alleen bij de benzinepomp kunt verkrijgen... dan is dit voor Shell wel interessant.
Den Haag kan er 60 cent accijns opzetten.
Wij kopen dit voor 1,20 aan de pomp... wij tevreden, Shell tevreden, Den Haag tevreden en milieu tevreden.
We hoeven geen olie meer uit de grond te halen.

sociaal_econoom | 14-01-19 | 06:39

Het princiepe is schijnbaar nog niet zo maf, alleen heb je het wel over nano poejer.

Pedro el Negro | 14-01-19 | 07:14
▼ 1 antwoord verborgen

Zelfs als de elektriciteit voor de BEV (Elektrische auto op basis van batterijen) uit een kolencentrale komt, dan dat alsnog de luchtkwaliteit in stedelijke gebieden verbeteren omdat kolencentrales in de regel niet in het centrum van een stad staan.. Net zoals de hybride auto's een tussen oplossing waren voor volledig elektrische auto's op accu's, zijn de accu auto's een tussen oplossing tot het moment waterstof efficient en betaald geproduceerd kan worden en de prijs van waterstof auto's naar beneden gaat..

Alles moet in stapjes. Je verwacht toch ook niet dat een lokale amateur voetbal de eerste divisie overslaat en direct aan de slag gaat in de eredivisie? Daarnaast is het nogal gemeen om de milieuschade van de winning van kobalt erbij te pakken. Ik hoor helemaal niets over de milieuschade ter gevolge van het oppompen van olie. Vorig jaar raakte nog een olieschip lek in de Rotterdamse haven. Tellen we die schade dan ook even bij de brandstof auto's op? Of de schade door fracking?

TuurlijkNiet | 14-01-19 | 01:39 | 2

Het platteland zit zeker wel op die centrales te wachten?

Dima Beeline | 14-01-19 | 06:58

Gelukkig waait het nooit in Nederland...

Lohengrin | 14-01-19 | 08:44

Interessant artikel gevonden van paar maanden geleden in 'Wired'.
Zoek maar even in Google op lithium-batteries-environment-impact (het lukt me niet om links in te voegen)

In tegenstelling tot wat enkele reaguurders hieronder schrijven, blijkt dat Lithium toch niet zo makkelijk gewonnen kan worden, en dat de productie niet heel makkelijk opgeschaald kan worden. Er is heel veel water voor nodig, én als je het proces wilt versnellen, of als je het uit zeewater (zeer lage concentratie lithium) wilt winnen, gaan er bizarre hoeveelheden energie in, i.v.m. het verhitten en laten verdampen van het water.

Lijkt me interessant om binnenkort het proefschrift van deze promovendus te lezen. Lijkt me dat ie niet over één nacht ijs gaat met zijn conclusies.

EduardoGS | 14-01-19 | 00:26 | 2

EduardoGS | 14-01-19 | 00:26 |
"Lijkt me interessant om binnenkort het proefschrift van deze promovendus te lezen. Lijkt me dat ie niet over één nacht ijs gaat met zijn conclusies."

Is van geen belang. De werkelijke vraag is of de betreffende mening in de religie van de milieugekkies van groen(s)links past. Mocht het volk 19 Maart besluiten op groen links, pvda, cda, d55 of de VVD te stemmen dan zullen bovenstaande wetenschappelijke rapporten ongezien terzijde worden geschoven.

miff | 14-01-19 | 00:34

“That is having a big impact on local farmers – who grow quinoa and herd llamas – in an area where some communities already have to get water driven in from elsewhere.”
www.wired.co.uk/article/lithium-batte...

Oh, kut... de productie van lithium gaat ten koste van het kweken van quinoa!
Sta je dan, met je Tesla bij de Marqt. Geen quinoa voor je vegetarische schotel. Of quinoa gekweekt met water dat door tankwagens aangedreven door diesel naar de velden moest worden gebracht. Schiet lekker op.

Stormageddon | 14-01-19 | 03:26

"De doelstelling kan alleen gehaald worden als we de hoogste prijs voor de accu’s willen betalen."

Voor de groen(s)links klimaatfanaten betekent dit dat de plannen gewoon ongewijzigd door kunnen gaan; de greep in de portemonnee wordt immers bij U gedaan, en die 0,0003 graden temperatuurdaling mag gerust uw bankroet betekenen.

miff | 14-01-19 | 00:23

Volgens mij is het enige logische wat je nu kunt doen: Pas op de plaats te maken; Niets doen!

Laat een paar zeer goed aangeschreven universiteiten, zoals b.v. MIT een zeer uitgebreid onderzoek doen naar wat de mogelijkheden nu zijn, specifiek voor Nederland, en laat het peer-reviewen door andere universiteiten. Desnoods kosten die onderzoeken 1.000 miljoen euro (=1 miljard).

Kijk dan wat de allerbeste, realistische oplossing is, en knal dan daar die 1.000 miljard heen, in plaats van nu als een gekke henkie allemaal subsidies te verspillen en in de wilde weg te schieten met allemaal fantasieën zonder enige kans van slagen (tenzij je doel is om NL en de Nederlandse burgers failliet te maken).

EduardoGS | 13-01-19 | 23:57 | 3

En, loof ook gelijk een prijs van 10 of 100 miljoen euro uit voor de wetenschapper die keihard aan kan tonen dat het hele CO2-circus een farce is, want dat is het volgens mij. CO2 op zich zelf is inderdaad een broeikasgas, maar een hele kleine op het geheel, en het effect verzadigt heel snel (2x zoveel CO2 heeft bij lange na niet het dubbele effect).

De modellen van de klimatologen zeggen echter: Door het kleine beetje opwarming door CO2 krijg je allemaal feedbacklussen en díe veroorzaken de grote opwarming, en daar hebben ze allemaal extreem complexe modellen omheen gebouwd, die keer na keer niet met de werkelijkheid kloppen (de voorspellingen kloppen steeds niet). Andere wetenschappers, o.a. enkele van NASA, roepen juist dat die modellen totaal niet kloppen, en dat ook veel van de metingen waar ze hun modellen op baseren niet kloppen of gewoonweg niet precies genoeg zijn om enige conclusies uit te kunnen trekken, en dat de metingen contrasteren met hun wél exacte metingen.

Dat er concensus (dat men het er over eens is samen) zou zijn onder 99% van de wetenschappers dat menselijk geproduceerde CO2 het klimaat beïnvloedt is ook larie. Het enige waar concensus over is, is dat het klimaat verandert (los van wat de reden is). Ja, dat is een inkopper, want dat doet het altijd, al miljoenen jaren.

EduardoGS | 14-01-19 | 00:03

EduardoGS | 14-01-19 | 00:03
"En, loof ook gelijk een prijs van 10 of 100 miljoen euro uit voor de wetenschapper die keihard aan kan tonen dat het hele CO2-circus een farce is, want dat is het volgens mij"

Al zou dat overtuigend worden aangetoond, met overtuigend en onweerlegbaar bewijs en al, dan nog zou de linkse kerk niet willen horen dat hun nieuwe klimaatreligie op drijfzand is gebaseerd. De betreffende wetenschapper zou middels een lastercampagne, demonisering en uitsluiting uit de acedemische wereld kapot gemaakt worden.
Het gaat er namelijk niet om wat waar is of niet, maar wat men als waar wil zien.

miff | 14-01-19 | 00:28

@EduardoGS | 14-01-19 | 00:03
De modellen voorspellen al die positieve feedbackloops inderdaad. Alleen, de werkelijkheid zoals die wordt gemeten houdt zich er totaal niet aan. Dat is wel een probleem voor de modelletjesmakers. Het punt is dat die consequent te warm voorspellen, waarschijnlijk omdat ze allemal uitgaan van maximale verzading van waterdamp als gevolg van een paar tienden opwarming door CO2. Maar die maximale verzadiging wordt nooit bereikt, zelfs in de tropen niet, waar de verdamping maximaal is. De luchtvochtigheid tikt daar wel eens 98% aan, maar nooit 100%. Dus die feedback is veel ingewikkelder dan de modellen (die het ook nog eens allemaal onderling oneens zijn) voorspellen. Al was het alleen maar dat wolken onvoorspelbaar zijn. Zodra waterdamp afkoelt en wolken gaan vormen heeft dat een sterk verkoelend effect. Zowel door albedo, en door neerslag. Geen enkel model kan dat juist voorspellen.
Een simpel mens als ik, die slechts geschoold is in wetenschapsfilosofie denkt dan dat als de meting niet met het model overeenkomt dat er een fout in het model zit, of in de theorie die de basis vormt voor het model. Sommige door de VN goedgekeurde klimaatwetenschappers denken daar blijkbaar toch anders over. Die willen de realiteit dwingen zich naar het model te gedragen. En dan gaan ze maar de gemeten data aanpassen zodat het wel klopt. Heel merkwaardig. In elk ander vakgebied is dat fraude (Stapel), maar in de klimatologie gelden andere spelregels. Ik ben er nog niet achter welke dat zijn en waar ze staan beschreven. Het zou ook zo kunnen zijn dat ze de regels verzinnen al naar gelang ze nodig zijn.

Stormageddon | 14-01-19 | 01:48

Snel rekensommetje leert dat er obv een ( grote) Tesla Model S batterij die 30kg Lithium aan boord heeft er obv de meest moderne mijn in Argentinië er daar nog voor ~40 miljoen Tesla Model S aan lithium te halen is.
Is zeewater zit nog voor 7565 miljard van deze batterijen aan Lithium.
Kortom.. geen probleem

Epistulae_Morales | 13-01-19 | 23:52 | 4

Mijn rekenmachine kan die getallen niet aan. Maar er zit 183 microgram lithium in 1 liter water (ongeveer 1ppm). De oceanen van de wereld bevatten ongeveer 1.358.827.275.093.629 liter water. 1 biljard, 358 biljoen, 827 miljard, 257 miljoen, 93 duizend 629 liter. Kan een litertje meer of minder zijn... pin me er niet op vast.
Doe de wiskunde.

Stormageddon | 14-01-19 | 00:56

En wat gebeurd er als dat lithium teveel uit de zee gehaald wordt ,het is namelijk ook een onmisbaar element in de voeding.net als veel andere metalen

pedro300 | 14-01-19 | 07:56

Weten ze ook al wat het opgraven van Lithium doet met het milieu. En wat de verwerking na gebruik met het milieu doet. Dat dan weer niet over 20 jaar is dat weer slecht net als asbest. Eerst een wereldproduct nu verguisd

peetjoh | 14-01-19 | 08:59
▼ 1 antwoord verborgen

Ondernemersklimaat Rotterdamse haven in groot gevaar.

Rotterdamse haven streeft naar 49% minder CO2-uitstoot in 2030
De Antwerpen haven houdt het op 40% (zeggen ze), vandaar dat:

Borealis (chemie) verkondigde 1 miljard euro te zullen steken in een nieuwe Antwerpse fabriek. Met een bedrag van 300 miljoen euro gaat Covestro eveneens voor België. Inovyn, Kaneka en Nippon Shokubai vullen het totaal aan met honderden miljoenen voor Antwerpen i.p.v. Rotterdam.

Tot slot verkiest het Britse Ineos Antwerpen boven de Tweede Maasvlakte: 2,7 miljard euro, de kostprijs van de nieuwe fabriek, is Rotterdam hiermee ook misgelopen. www.baaz.nl/ondernemersklimaat-rotter... (bron)

Dhr. Volberda (Hoogleraar en adviseur) ziet het positief in, met een vergistingsfabriek (subsidie) wordt de haven van Rotterdam volgens hem over honderdduizend jaar compleet CO2 neutraal, dus het komt helemaal goed.

Kortom: de uitschakeling van onze economie is in volle gang gezet, bewijs zien we in de afbuigende geldstromen richting Antwerpen. Je moet wel een enorme politieke oen zijn om zoiets te eisen van Rotterdam. Behalve natuurlijk als je denkt dat het UWV alle verloren banen gaat compenseren vanuit de Gasbaten welke er niet meer zijn.

Rekenen was nog nooit zo moeilijk.

Veluwse-Eikel | 13-01-19 | 23:49 | 5

Ik denk dat als die schepen naar Antwerpen uitwijken het probleem echt in Antwerpen zit. Andersom overigens ook. Een havenstaking in Antwerpen is een goed voorbeeld van hoe onmogelijk het is capaciteit op te vangen in buurthavens.. gebeurd nl niet of mondjesmaat. Geen capaciteit. De havens zijn nl zo groot als nodig obv hun lijn naar het achterland

Epistulae_Morales | 13-01-19 | 23:57

Veluwse-Eikel | 13-01-19 | 23:49

Bedrijven ook nog eens weg naar Antwerpen en niet in Rotterdam danzij eikeltjespyama en opdreunrobot. Mogen we de geleden schade persoonlijk op ze verhalen straks?

Jan, Leiden | 14-01-19 | 00:04

Het UWV gaat niks doen die willen je snel in de bijstand of als ZZPer aan de gang hebben. Beter voor de werkeloosheid cijfers. Die mensen die ontslagen zijn tijdens de crisis zitten nu in de bijstand en dan ben je op papier niet meer werkeloos

peetjoh | 14-01-19 | 09:02
▼ 2 antwoorden verborgen

en nu zij Rob en Jesse er achter gekomen dat ze een dooie mus van de VVD hebben gekregen, lol

gringo-brd | 13-01-19 | 23:43

Begrijp ik nu goed dat er niet genoeg Lithium is om te voldoen aan de vraag voor de benodigde autoaccu's ? En is dat dan geen hoofdprioriteit voor overgaan naar accu's? Er denkt blijkbaar niemand na die onze kartelpartijen adviseren? Totale onbenullen regeren dan toch de waan van de dag?

Jan, Leiden | 13-01-19 | 23:36 | 4

Onzin:
1 moderne mijn in Argentinië kan nog 40 miljoen Tesla batterijen leveren en in zeewater zit voor 7565 miljard ( 9 nullen!) aan die batterijen.
Er is zat lithium en als de vraag toeneemt is binnen een decennium a twee decenia zon vraagprobleem opgelost. Kijk naar olie, staal, kolen, electriciteit, aliminium... nog nooit heeft de wereldeconomie gehaperd door een gebrek aan grondstoffen. Het is altijd een kwestie geweest van machtspolitiek en oorlog vanwege grondstoffen dat economische gevolgen had.. dus: minder dan de eerlijke prijs willen betalen. Cq ‘greed’

Epistulae_Morales | 14-01-19 | 00:03

40 miljoen? Nou, dat slaat bijna een heel klein deukje in het pakje boter van een miljard auto’s op de wereld. Dat is ongeveer de helft van de jaarlijkse groei van auto’s wereldwijd.
Dus dan zijn er nogal wat van die mijnen in Argentinië nodig. En hoe lang duurt het voordat 1 mijn in Argentinië dat spul boven de grond heeft?
En dan hebben we alleen nog maar over autootjes. Jij wilt ook elk huis voorzien van die Tesla powerpacks, las ik hieronder ergens. Nou... met een gemiddelde van 4 mensen per huishouden zijn daar ook 2 miljard van op de wereld. En dat wil je binnen 2 decennia gefixt hebben?
Good luck with that.

Stormageddon | 14-01-19 | 00:34

nou het is ook maar de vraag dat lithium de eindaccu`s ,er zijn tal van van sterkere accu`s in de proefstand ,en of die op ruim voorhanden zijnde grondstoffen werken die dankzij de nanotechnologie ineens veel meer opslag hebben.

pedro300 | 14-01-19 | 07:59
▼ 1 antwoord verborgen

Wij gaan van het gas af terwijl er juist heel veel te winnen is met gas en een eigen brandstof cel:

De mini – energiecentrale werd in Putte voorgesteld door de minister. De Antwerpse gemeente verkent voorlopig deze uitvinding. Zo wordt het gebruikt in hun overheidsgebouw, sportaccommodatie en een buitenschoolse opvang. Het product werd ontworpen door het Belgische bedrijf Elugie.

H2De energiecentrale werkt op het principe van de brandstofceltechnologie en wekt geruisloos elektrische energie op via de reactie tussen waterstof en zuurstof. De waterstof wordt lokaal gekraakt uit groen gas en die via het bestaande gasnet in de mini – energiecentrale toekomt. Het gas is afkomstig van een zon-, wind- en biogasproject. Een groot voordeel van op deze manier energie opwekken is dat er bijna geen warmteverlies is, waardoor het rendement van dit systeem zeer hoog is. De warmte die dan toch vrijkomt wordt gebruikt om verwarmingswater of sanitair tapwater te verwarmen. De centrale zou op zijn beurt ook zo’n 43 % efficiënter zijn dan een gemiddelde Europese gascentrale.

sprietatoom | 13-01-19 | 23:02 | 2

Het rendement van de waterstof-route is juist laag. Brandstofcellen, daar werd 15 jaar geleden al volop over gesproken, maar het schaalt niet lekker. EV rijden er volop, maar wie heeft er thuis een waterstofcentrale?

AltJohan | 13-01-19 | 23:11

Waterstof is weliswaar inefficiënt, maar het biedt mogelijkheden om het op te slaan (zoals olie) en er kan op gevlogen worden.
josbertlonnee.wordpress.com/2017/11/1...

Datum en tijd | 14-01-19 | 11:12

Een ander positief punt is dat auto’s best duurder mogen worden. Zodra minder mensen een auto kunnen kopen lost dat ook gewoon een hoop op voor het milieu. Het is een monetaire variant van minder kinderen hebben.
Vroeger had ook niet iedereen een auto en toen was toch alles beter?

Epistulae_Morales | 13-01-19 | 22:53 | 5

Hear hear, die hele energie transitie en uberhaubt leefbaarheid. Kan niet zonder een verbetering/herziening van mobiliteit.

Pedro el Negro | 13-01-19 | 23:48

Grappig lossen ze dat in moderne landen als Japan ook zo op. Autorijden is gewoon zo verschrikkelijk duur dat iedereen met het OV naar het werk gaat. Tokio: geen parkeervergunning ( 10 jaar wachtrij) > geen auto.

Epistulae_Morales | 14-01-19 | 00:06

Tokio is een stad met 2x zo veel inwoners als heel Nederland, hun verkeersnetwerk is 1 van de beste ter wereld. Dingen als verkeerslichten een paar seconden langer op groen zodat er geen zodat er geen opstopping ontstaat, of als een auto te hard nadert licht iets langer op groen, borden die je op een alternatieve route sturen om opstoppingen te voorkomen, etc etc.
En niet geheel onbelangrijk bussen hebben ook altijd groen licht waardoor deze op tijd rijden.
Hier sta je 's avonds voor een rood licht terwijl er geen auto te bekennen is.
Nederland heeft nog een hele lange weg te gaan al ze ook maar in de schaduw willen staan van Tokio.

marrretje | 14-01-19 | 00:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Mooie karikatuur weer: Kimaatdrammers. Iedereen kan snappen waarom we ooit toch echt een keer moeten minderen met onze energieconsumptie of andere bronnen moeten aanboren maar nee het is allemaal natuurlijk niet terecht en een verdienmodel en een complot van de klimaatlobby en weet ik veel wat voor argumenten er verzonnen worden om maar NIET de boodschap te hoeven aanvaarden dat we met zijn allen op een pad naar de afgrond rennen als we zo doorgaan, hetzij door opwarming hetzij door schaarste hetzij door overbevolking. Dat is simpel realisme en de wegkijkers zitten nu bij rechts.

Beste_Landgenoten | 13-01-19 | 22:37 | 25

kerncentrale`s warmen de aarde ook op ,door winning splijtstoffen ,door verrijken en door de kerncentrale ,want men maakt warmte die nooit van nature op aarde zou komen. zonne energie is de enige weg, windenergie ook niks want dat veranderd het klimaat ook wel zeker als het massaal ingevoerd is en ook de slachtpartijen onder vogels kan men niet op de koop toe nemen

pedro300 | 14-01-19 | 08:05

Kop Kaaz | 14-01-19 | 04:29 |
Beetje trollen KK? Lekker de recalcitrant uithangen?
Volgens jou is niets aan de hand, kunnen we allemaal gewoon doorgaan met op deze manier consumeren en groeien. Er is geen energieprobleem, geen afvalprobleem, er zijn oneindige voorraden van alles. Of het interesseert je gewoon geen donder en denkt: Na mij de zondvloed. Mag ook. Maar je hebt weinig argumenten in ieder geval.

Beste_Landgenoten | 14-01-19 | 09:45

Beste_Landgenoten | 14-01-19 | 09:45

Noem het wat u wilt, het zal mij aan mijn anus oxideren. U is een linkse wegkijkrat, ik niet.

Kop Kaaz | 14-01-19 | 13:56
▼ 22 antwoorden verborgen

Sun As Main Driver: Japanese Scientist Cites 7 Major Examples How Real Climatic Data Contradict AGW Claims By P Gosselin on 13. January 2019

notrickszone.com/2019/01/13/sun-as-mai...

Lezen, boordevol met links naar andere sites en papers.

Zwizalletju | 13-01-19 | 22:25

Volstrekt onrealistisch, dit is gewoon wisselgeld voor verkiezingen. De blinde schapen maken ruzie en verzanden in allerlei discussies over de details rondom dit compleet onhaalbare plan, terwijl Den Haag de schapen steeds wat dichter naar het slachthuis leidt.

Ton8695 | 13-01-19 | 22:24 | 2

Verkiezingen? U bedoelt die poppenkast waar men de schijn op houdt dat er naar u geluisterd wordt? De hele kliek wil toch allemaal het zelfde, puntje of kommaatje daar gelaten: Allemaal meer EU, meer immigratie, meer milieu. 'Groen VVD66PvandeCDA Links'

Joostmochtnietsweten | 13-01-19 | 22:42

Verkiezingen? U bedoelt die poppenkast waar men de schijn op houdt dat er naar u geluisterd wordt? De hele kliek wil toch allemaal het zelfde, puntje of kommaatje daar gelaten: Allemaal meer EU, meer immigratie, meer milieu. 'Groen VVD66PvandeCDA Links'

Joostmochtnietsweten | 13-01-19 | 22:43

Ik hoop maar dat het gezegde "kracht van de herhaling" in die zin werkt dat mensen zelf onderzoeken en een mening vormen nog een keer:

We KUNNEN niet met z'n allen aan de elektrobak omdat de capaciteit er niet is in het netwerk.

In dit deel van de wereld is het grootste deel van de bevolking aan het werk en het grootste deel van dat werkzame deel werkt op dezelfde tijden.
Die mensen komen allemaal min of meer op hetzelfde moment thuis en hangen de koets min of meer op hetzelfde moment aan het infuus.
Nu kan je natuurlijk zeggen dat je dan 'gewoon' één voor één gaat laden, maar dan heb je te weinig tijd om al die accu's te laden.
Sterker, als je jouw auto aan het infuus legt terwijl het ding bijna leeg is kan het gebeuren dat je een uurtje later nog even een boodschap moet doen. Dan is het niet leuk dat de auto zegt dat je helemaal geen boodschap gaat doen omdat hij niet geladen heeft.

Zelfs als de auto met slechts één fase / 16A geladen wordt (dat is dus slechts ca. 20km/u) redden we het niet.
Er zijn ca. 8.8 miljoen mensen aan het werk in Nederland. Stel dat de helft daarvan een auto gebruikt, rond dat nog een beetje af naar beneden omdat er ook mensen zijn die in ploegendienst werken, dus stel dat we ca. 3 miljoen auto's op willen laden. Dat is een piek van 11 miljoen kilowatt. EXTRA.
Centrales moeten dat op kunnen wekken, kabels moeten dat kunnen verwerken.

De realiteit wil dat Piet Tesla één fase van 16A niet genoeg zal vinden, die wil 3 fasen, 3 x 16A, ca 11kW. Ook die energie moet door dat kabeltje in de straat. Net als die van het elektrieke fornuis, de warmtepomp die vol staat te loeien omdat we het wel warm willen hebben.

Binnen het door het kabinet voorgestelde model hebben we helemaal geen warmtepompen nodig, u kunt gewoon de voordeur en achterdeur openzetten en de hitte die van de overbelaste kabels komt naar binnen laten waaien.

DatInternetDingetje | 13-01-19 | 22:06 | 7

@ Epistulae_Morales | 13-01-19 | 22:59 |

Toch kan het toch bijna niet anders dan dat het waterstof wordt, hier een heel interessant artikel hoe je je waterstof auto ook kunt gebruiken om je huis van elektriciteit te voorzien. Onderzoekers van de TU Delft zijn daar mee bezig:

www.scientias.nl/wordt-auto-nabije-to...

sprietatoom | 13-01-19 | 23:10

@sprietatoom | 13-01-19 | 23:10
Toyota is nu al 12 jaar met een H2 EV op de markt en nog leggen ze 40-50k euro toe op een auto. De katalysator b3vat bijvoorbeeld nogal wat Platina. Die kost 12000-14000 euro alleen al. ( ok, hij gaat voor eeuwig mee, maar ik denk dat dieven de katalysator jatten en de auto laten staan...
Daarnaast heb je een flinke ( Li-Ion) batterij nodig om te kunnen accelereren, want de katalysator laadt een batterij op net zoals een Tesla.
Daarnaast heb je veel meer gewicht, want opslag waterstofgas a 700 bar
Daarnaast kost waterstofgas produceren veel meer energie dan een EV opladen.
En al die nadelen geven 1 voordeel: sneller kunnen tanken..
.
Ik denk dat grotere en sneller op te laden batterijen een oplossing zijn die veeel eerder komt dan een viable waterstof EV auto.
Het is zelfs efficiënter en goedkoper om waterstof te verbranden.. maar dat hoor je ze nooit zeggen want dan blijkt dat aardgas verbranden nog veel efficiënter is dan dat.. en dan ben je weer terug bij af

Epistulae_Morales | 14-01-19 | 00:15

nou regering kan beter is meer verplicht spreiden met bedrijven, want zo het nu gaat zuigen die grote steden bedrijven aan en daarmee forenzen, en export naar eu in kan ook beter vanuit oosten en limburg

pedro300 | 14-01-19 | 08:22
▼ 4 antwoorden verborgen

Ach het klimaat. Er wordt ook voorbij gegaan aan het feit dat de gewone burger voorlopig zo'n kreng niet kan betalen. Kan dat wel dan is na de spits waarschijnlijk het licht uit. Omdat iedereen zijn auto op gaat laden. Denk niet dat het stroomnet dat zonder grote aanpassingen aan kan. Komt dus goed uit. Een dure voor vele onbetaalbare auto.In de tijdsspanne 2030 gaat dat niet lukken. Iedereen van het gas. Dus stroom voor warmtevoorzieningen en kokrn enauto's op stroom. En dan nog het probleem actieradius. En wie gaat dat allemaal dokken. Zoals het er nu uitziet elke burger. Of je nu wel of geen auto hebt.Mensen willen dan ook een vast laadpunt bij hun deur. Dus waarschijnlijk bij flats voor een vaste parkeerplaats dokken. En noem maar op. Nou voor dat weinige wat we ermee aan minder co2 winnen nogal een flinke prijs. En dan hebben we het pas over auto's. Komt het verhaal warmtepomp nog en meer van die kul.Die gaasen zijn niet reeel in dat kabinet maar sprookjesvertellers.

tweetybird | 13-01-19 | 21:50 | 6

Stormageddon | 13-01-19 | 23:04 |
UIteindelijk keert de wal het schip. Dat zal over zo'n twintig jaar zijn denk ik. Dan rijden we massaal electrisch en veel kleiner. Maar dan dient zich ook een groter probleem aan: bevolkingsgroei. Maar dat lijkt mij geen excuus om maar niks aan energietransitie te doen. Juist meer een argument zou ik zeggen.

Beste_Landgenoten | 13-01-19 | 23:11

Ik denk dat kernenergiecentrales een zeer goede vervanger zijn voor kolencentrales. Maar dat willen we niet betalen ben ik bang

Epistulae_Morales | 14-01-19 | 00:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Tjah. Als we overgaan naar nucleaire energy, zouden we dit probleem niet hebben.

sollitdude | 13-01-19 | 21:50 | 4

Thorium. Voor eeuwen voorradig.

piloot47 | 13-01-19 | 22:53

piloot47 | 13-01-19 | 22:53 |
Ik heb het vrij uitgebreid bekeken, maar aan thorium zitten nogal wat andere bezwaren. Afval is een minimaal probleem, maar de technische haalbaarheid is nog lang niet bewezen, helaas. Er zullen nog vele miljarden in moeten om dat over een jaar of 20-30 misschien rendabel te krijgen. En dan nog, tot die tijd is de cyclus nog grotendeels fossiel, bij de winning, de opwerking, de bouw en de infrastructuur. Maar wie weet, je moet het niet uitsluiten. De heilige graal lijkt het voorlopig niet niet te zijn helaas.

Beste_Landgenoten | 13-01-19 | 23:14

@Beste_Landgenoten | 13-01-19 | 23:14
Staal voor windmolens groeit aan bomen of zo? Waar staan die plantages?

Stormageddon | 13-01-19 | 23:44
▼ 1 antwoord verborgen

Iedereen zijn eigen waterstofcentrale, zelf waterstof maken met zonnepanelen, hoef je ook het net niet te overbelasten met stroom teruggave overdag van je panelen. En rijden maar, geen mega accu meer nodig.

Kinderlijk eenvoudig: www.conrad.nl/p/brandstofcellen-auto-...

sprietatoom | 13-01-19 | 21:49 | 2

Dan is zon powerwall toch heel wat compacter en goedkoper ( en veiliger)

Epistulae_Morales | 13-01-19 | 23:00

Het wordt echt tijd dat er een grote vulkaan in IJsland uitbarst.
De mens overspeelt zijn hand al een tijdje.
Gaan we wel de ellende in, maar zijn we daarna van al dit gezeik en gedram af.

Toos Doos | 13-01-19 | 21:42 | 3

Overbevolking is de moeder aller problemen, en de natuur zal het oplossen. Daarvoor heeft zij de atoombom en de islam uitgevonden. Met de bom in handen van Pakistan, en een dikke miljard mensen in buurland/aartsrivaal India zijn we goed op weg naar een apotheose van massale sterfte en een eind aan alle door de mens veroorzaakte problemen.
-edit- niet dat ik er naar uit zit te kijken trouwens...

Professor Superhirn | 13-01-19 | 21:58

Ja, dat zou leuk zijn, want dan kun je de klimaatsalafisten van de Groene Khmer de door de vulkaan uitgestoten hoeveelheid CO2 laten tellen cq meten. Staan ze na vijf minuten al op tilt want om dat met Nederland te compenseren zijn ze een miljoen jaar verder.

Kinkfactor | 13-01-19 | 22:03

Professor Superhirn | 13-01-19 | 21:58

Waar het 'the elephant in the room' betreft mbt de islam, is het een dinosaurus wbt overbevolking op deze wereld.
Veel problemen op deze wereld houden verband met slechts dat ene.
Ieder weldenkend mens ziet 't, weinigen zeggen het.

Daar waar het grote' geboren worden' heeft plaats gevonden zal ook het grote sterven beginnen.

@xel | 13-01-19 | 23:09

CFR van Lockheed Martin.

GKJP | 13-01-19 | 21:30

De accu's worden niet van kobalt gemaakt. De kathode in veel lithium-ion batterijen is van kobaltoxide gemaakt. De kathode is maar een klein deel van de accu, en er komt vanzelf een beter alternatief, die ontwikkelingen gaan hard.

De klimaatdoelen zijn haalbaar, maar niet in het huidige politieke en economische klimaat. Dan zal er echt uit een ander vaatje getapt moeten worden, met het labbekakkerige beleid van nu, gaan ze het inderdaad nooit redden. En eigenlijk is het nu al te laat om daar nog wat aan te doen.

zik | 13-01-19 | 21:30 | 6

Er zit 30 kg Lithium in een Tesla. Een promovendus moet natuurlijk nog veel leren van de praktijk, maar 50 jaar vooruit kijken en daarop voorspellingen is wel van een ongehoorde arrogantie.
50 jaar geleden had niemand nog Internet, iedereen een glazen TV buis met 2 kleuren en 2 zenders en waren auto’s zelfs nog een luxe.

Epistulae_Morales | 13-01-19 | 22:36

Epistulae_Morales | 13-01-19 | 22:36
Lithium is geen zwaar metaal en geen zeldzame grondstof. Wat is precies je punt met die 30kg van je? Lithium accu's hoef je niet eens bij het KCA te doen, mag gewoon in de normale prullenbak.

zik | 13-01-19 | 22:44

Li-ion accu’s bevatten lithium. Dat is een metaal dat gewonnen moet worden. 30kg Lithium per Tesla batterij.
Ik vind dat niet bijzonder veel aangezien er miljoenen tonnen in de woestijnen van zuid America voor het ‘oprapen’ liggen. Maar in zeewater zit nog veel meer lithium

Epistulae_Morales | 13-01-19 | 23:04
▼ 3 antwoorden verborgen

We kunnen best een buisje Poetin-gas aanleggen, als we er ons maar niet afhankelijk van door laten worden, omdat een paar handige jongens daar geld aan kunnen verdienen aka lobby (want waarom lobby je? voor de poen).

kloopindeslootjijook | 13-01-19 | 21:24

Intussen zijn de Chinezen aan het uitzoeken of je op de maan relatief voordelig lithium en kobalt kan winnen.

matatwork | 13-01-19 | 21:23 | 4

Ze zijn aan het uitvogelen hoe ze zo goedkoop mogelijk negerkindertjes naar de maan kunnen brengen om het uit de maankorst te mijnen?

Stormageddon | 13-01-19 | 21:48

Ik denk dat zeewater een betere bron is. Tot die tijd: de woestijn.
Overigens kan elke kg lithium van een oude lithium batterij geregenereerd worden tot ongeveer 29 kg lithium voor een nieuwe batterij.
Er komt vanzelf een punt waarop dat rendabel gedaan gaat worden

Epistulae_Morales | 13-01-19 | 22:39

Correctie: elke 30 kg lithium oud -> 29 lithium nieuw

Epistulae_Morales | 13-01-19 | 22:40
▼ 1 antwoord verborgen

Met de onvermijdelijke nivilatie in welvaart globaal, en het nodig hebben van vier aardes aan grondstoffen hiervoor, lijkt me dat het enige wat mogelijk is, een hoop minder materialistisch en "armer" leven is.

Neuth | 13-01-19 | 21:21 | 1

Alsof door serieproductie en schaalvergroting in de windsector er niets veranderd is aan de kostprijs per MWh.

AltJohan | 13-01-19 | 21:58

in de jaren 90 vorige eeuw veel in Denemarken geweest. Daar maakten ze de eerste windmolens op grote schaal en bij dat bedrijf was er een persoon die mij vertelde dat de kosten en exploitatie vele malen hoger zouden zijn dan wat een molen ooit zou opbrengen.

abeltasman | 13-01-19 | 21:20 | 11

Subsidie. En het niet doorbereken in die prijs van de steen- en bruinkoolcentrales die moeten bijschakelen als het niet waait. Zo kun je de prijs kunstmatig laaghouden voor de markt... maar alleen als het waait.

Stormageddon | 13-01-19 | 23:42

stormageddon denkt dat de prijs van electriciteit stabiel is., mwhoehahaha.. ja jouw sneue energiecontractje is stabiel, maar onderling is er een keiharde electrciteitshandel gaande tussen overvraag en overschot op Europees niveau. 24x7

Epistulae_Morales | 14-01-19 | 00:22

Daarom kopen de energieboeren het liefste stroom uit Frankrijk, van kerncentrales. Leveringszekerheid, vaste prijs.
Je hoeft mij niets te leren over de energiemarkt, ik heb met al die energieboeren om tafel gezeten. De simpele waarheid is: jij koopt “groene” stroom, en je krijgt minimaal 20% kernenergie uit je stopcontact. En jouw *groene” abonnementsgeld wordt verhandeld in emissierechten, certificaten etc.
Oh, en als die Denen en Duitsers hun windstroom bijna gratis weggeven omdat ze teveel hebben dan nemen ze het heus af hoor. Gevolg is wel dat de Fransen hun teveel dan moeten verdampen, maar soit... leurs problème.

Stormageddon | 14-01-19 | 01:35
▼ 8 antwoorden verborgen

Ja leuk maar de innovatie blijft niet stil zitten, Van Rossem.

www.youtube.com/watch?v=mpfjHM-ZIcQ en www.pocket-lint.com/cars/news/tesla/1...

Kijk even naar de efficiency slag die er is gemaakt van NiMh naar Li-ion accu's. Dezelfde sprong gaan we maken naar de volgende generatie accu's. De vraag/behoefte (markt dus) is de primaire driver voor meer investeringen in innovatie op dit vlak.

Mocro070 | 13-01-19 | 21:19 | 1

Li-O accu’s.. dat wordt een leuke als ze dat stabiel kunnen krijgen. Een huidige tesla met 2000 km bereik.

Epistulae_Morales | 13-01-19 | 23:07

Joh. Beginnen we het eindelijk in te zien. Naast de brandstof auto moeten er nu elektrische komen. Dus een extra product erbij. De productie van olie wordt niet minder maar er komt wel extra productie bij van batterijen. Logisch dat het geen zak uitmaakt want we gaan simpelweg gewoon meer consumeren

dk-- | 13-01-19 | 21:15 | 4

Olie wordt bij ongeveer elk product dat gemaakt wordt gebruikt. Voornamelijk de meeste alledaagse zaken die wij in het westen gebruiken. Geen brandstof auto rijden raakt ze niet

dk-- | 13-01-19 | 22:24

Olie consumptie daalt overigens al sinds de jaren zeventig

dk-- | 13-01-19 | 22:33

Olie wordt voor 5% voor plastics en chemicaliën gebruikt, de rest zijn brandstoffen

Epistulae_Morales | 13-01-19 | 23:09
▼ 1 antwoord verborgen

Destructieve milieuwinst

Yalimba | 13-01-19 | 21:14

Fact free politics. Is in Amerika al een tijdje in de mode. Nederlandse parlementariërs zijn werkelijk te dom om rapporten te lezen en te begrijpen.
We hebben een parlement met 150 Palins en een lachende demagoog aan het hoofd die werkelijk denkt dat hij Nederland een dienst bewijst met dit flauwekul beleid.

Analia von Solmsch | 13-01-19 | 21:10 | 1

Milieu is een kwaliteitsnorm. Daar is alles mee gezegd en het heeft vooral betrekking op tariefheffing

Epistulae_Morales | 13-01-19 | 23:11

"Trek je dus vooral nog ff niks aan van de klimaatdrammers" - ok, maar ga wel even goed stemmen in maart en in mei...

jan99 | 13-01-19 | 20:58

Ondertussen in IJmuiden:

Tata Steel waarschuwt omwonenden voortaan dmv een app bij grafietregens en gaat zogeheten burentours houden waarbij omwonenden een bezoek mogen brengen aan het terrein.
www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf2019011...

AntonJensen | 13-01-19 | 20:56 | 1

De burentours bestaan al een tijdje, en een huisvrouw in Velsen-Noord hangt met zuidwesten wind echt de was niet buiten te drogen.

Analia von Solmsch | 13-01-19 | 21:12

We moeten eens af van de gedachte dat het om het milieu gaat.
Het is belasting heffen op energie bronnen die zij zelf als meer vervuilend bestempelen.
Met de opbrengst kunnen we veel leuke dingetjes doen wat volledig past in een sociaal groen klimaat.

botbot | 13-01-19 | 20:56

"en concludeert dat elektrische auto's nauwelijks milieuwinst opleveren."
Weinig winst is ook winst, graag gedaan ;)

Berbaar | 13-01-19 | 20:52 | 1

Minimale milieuwinst en netto economisch verlies. Net als miljarden investeren om een verwaarloosbaar kleine temperatuurdaling te financieren.
Een ieder mag zijn geloof hebben, maar dat opdringen mag wel achterwege blijven, zeker als het van de overheid komt.

Frau Merkel | 13-01-19 | 21:57

Het CO2 verhaal is sowieso een leugen.
Er is nooit deugdelijk en fatsoenlijk onderzoek naar gedaan.
Kijk de laatste café Weltsmertz maar.
En wetenschappers die hun vraagtekens hier bij hadden de mond gesnoerd.
Een tegengeluid wordt niet geaccepteerd.

Kortom een schandelijk criminele toestand.

Ray69 | 13-01-19 | 20:48 | 12

Welke wetenschappelijke onderzoeken?
Dat is nou juist het probleem.
Daar rammelt doe boel nogal.
En waar zijn de alternatieve meningen!?
Nee ik vind u behoorlijk naïef Beste Landgenoten, tegen het verdacht tegendraadse aan, maar dat is mijn observatie.
En Karel van Wolferen is niet de eerste de beste roeptoeter.
Die kent de wereldpolitiek door en door.

Ray69 | 14-01-19 | 02:22

Ray69 | 14-01-19 | 02:22
Van Wolferen is een aan lager wal geraakte door paranoide complotverhalen verblinde uitgerangeerde journalist. Een man die van alles aan elkaar plakt zonder rekening te houden met de feiten en zichzelf graag neerzet als een ziende tussen de blinden. Een rare man.

Beste_Landgenoten | 14-01-19 | 09:59

Ha ha.. het is mij nu wel heel duidelijk.

Ray69 | 14-01-19 | 10:13
▼ 9 antwoorden verborgen

Het was zinvol geweest als al die milieu-tafel genoten eerst kennis hadden genomen van de wetenschappelijke feiten en technologische ontwikkelingen.
Nu hebben ze al die tijd als kippen zonder kop (koppen) zitten kakelen. Met het uiteindelijk bekende gepruts als resultaat. Allemaal weg gegooid (vooral naar haan Nijpie..) geld.
Maar goed, nu kunnen we opnieuw beginnen.

ZZP-er | 13-01-19 | 20:41

Hoeveel mensen zouden toen gezegd hebben dat zo n prutteldingetje uit 1890 nooit paard en wagen kon vervangen?

snapal | 13-01-19 | 20:29 | 10

@stormageddon
Ben je nou werkelijk zo dom? Als je 100 kWh nodig hebt en je kunt maximaal 20 met wind opwekken dan doe je dat *als het waait* Duh... als het niet waait dan doe je dat dus niet. Dan doe je dat met bijvoorbeeld gas.
Als het niet waait.. heeeej dan slijten die molens ook niet en verleng je de levensduur. Dus een molen heeft een levensduur en afschrijving obv draaiuren.. kan 2 jaar duren, kan 10 jaar duren. En in totaal heb je dan schoner energie geproduceerd,
Zo moeilijk is dat sommetje toch niet?

Epistulae_Morales | 14-01-19 | 00:33

Nog simplistische:
Als het niet waait, simpleton, dan wekken we energie op op de manier die jij het liefste ziet.. zonder windmolens

Epistulae_Morales | 14-01-19 | 00:38

Jij hebt het alweer over bijschakelen bij piekvraag. Ik zal je citeren. “sterker nog, het zijn windmolens die het snelste een piekvraag kunnen opvangen”...
Nou, piekvraag is heel voorspelbaar. Bivoorbeeld: elke dag om 9 uur. Want dan starten op alle kantoren de lampen, de computers, de koffiezetapparaten. Heel voorspelbaar.
En jij beweert dat je heel makkelijk windmolens kan bijschakelen... want blijkbaar denk jij dat het altijd om 9 uur waait.
Sorry, maar je kunt GEEN piek raag opvangen met Windenergie. Het is je reinste onzin. Flauwekul, bullshit, gelul in de ruimte. Achterlijk geneuzel. Etc.

Stormageddon | 14-01-19 | 01:28
▼ 7 antwoorden verborgen

De nieuwe dr. zegt ook dat hybrides eigenlijk een mooie oplossing zijn. Worden nu door iedereen verkettert. Als je een batterijtje van 80 km hebt heb je waarschijnlijk 90% van je behoefte gedekt. Het probleem in de huidige discussies is dat te weinig wordt erkend dat je tussenoplossingen nodig hebt. Ook bijvoorbeeld hybride gas cv's. Dan maak je meters zonder failliet te gasn.

kokkie klaphaak | 13-01-19 | 20:27

Dan heb je zo'n tesla voor de deur staan, blijkt je eigenlijk je eigen bermbom mee te slepen.
Die batterijtjes zijn nog zo onschuldig niet: youtu.be/WdDi1haA71Q
ofwel, iemand sloopt een paar pakjes uit een tesla, zet ze in een wagentje en wat blijkt; dat gaat fout. Niet tijdens het rijden, maar gewoon in de garage.

EEnzame SchizofrEEN | 13-01-19 | 20:25 | 4

Wacht maar tot de Tesla's gaan verouderen. Op de schroothoop is er nog geen ervaring mee. De batterijen kunnen gerecycled worden, maar moeten er wel uitgehaald worden. Hoe dat snel gedaan kan worden met standaard middelen is de vraag. Veel oude auto's blijven ergens staan en corroderen dan met het risico op ontbranding en explosie. De batterijen blijven een gevaar. Dat risico is er bij verbrandingsmotor niet.

Frau Merkel | 13-01-19 | 22:27

Gelukkig zijn er nooit ongelukken met benzine en is benzine ook he le maal niet kankerverwekkend ofzo

Epistulae_Morales | 13-01-19 | 22:50

Er zijn gasten in de VS die off grid leven en met plezier een tweedehands Tesla batterijtje inzetten als vervanging voor de huidige lood accu’s. fact: Tesla batterijen zijn tweedehands om die reden bijna net zo duur als nieuwe, waarschijnlijk omdat : de vraag groot is.

Epistulae_Morales | 13-01-19 | 23:14
▼ 1 antwoord verborgen

Die kindertjes in Congo zullen snel werkloos zijn omdat de rest van de wereld de gesloten kobalt mijnen weer aan het openen is. Er is meer dan voldoende kobalt er was alleen weinig vraag dus weinig mijnen. Tesla gebruikt overigens niet de goedkoopste kobalt uit Congo en compenseert de hogere kosten door een slimmer ontwerp van de accu waardoor het kobalt laagje op de elektrodes veel dunner kan en er dus veel minder van het dure kobalt nodig is.

Samenvatting van Van Rossem "elektrische auto's werken niet omdat er nog veel te weinig van zijn", ja zonder elektrische auto's of opgeladen uit 100% bruinkoolcentrales zal de milieu winst vrij klein zijn ja. Dat krijg je met een regering die het nodig vond om nog een paar grote nieuwe kolencentrales te bouwen om zeker te weten dat de doelstelling absoluut niet meer te halen zijn.

W_F | 13-01-19 | 20:24 | 4

W F
Kobaltwinning in Congo door kinderen zal heus niet stoppen, zolang er tig honderd Chinese handelaren zitten, die het kobalt opkopen.

snapal | 13-01-19 | 20:35

Tesla is helemaal prachtig, maar wel zonder subsidie op aanschaf en energie graag.

jan99 | 13-01-19 | 20:52

Subsidie op energie? Huh?

Epistulae_Morales | 13-01-19 | 23:15
▼ 1 antwoord verborgen

Waar maken jullie je druk om? Jesse Klaver heeft dit nagerekend.

maxrelax | 13-01-19 | 20:22 | 1

Oei !
Komma fout....

ZZP-er | 13-01-19 | 21:11

Je hoeft geen universitaire opleiding te hebben om te weten dat deze promovendus gelijk heeft, common sense is meer dan genoeg.

dr.andus | 13-01-19 | 20:21

Blackwater is een verdachte bron. Dat zijn geen lieverdjes, die willen leveren.

spinselsinjehoofd | 13-01-19 | 20:25

EV's passen in een nul-CO2 uitstoot samenleving. Fossiele auto's niet. Ook de productie van EV gaat richting nul CO2-uitstoot.

AltJohan | 13-01-19 | 20:19 | 4

@Kinkfactor: je representeert een minderheidsstandpunt. Voor mij niet geloofwaardig.

AltJohan | 13-01-19 | 21:56

@AltJohan | 13-01-19 | 21:56
Hahaha, da's een goeie, als ik jouw epistels hier lees heb je waarschijnlijk een leidinggevende positie als Opper Groene Khmer bij de Klimaatkerk.

En die Klimaatkerk op deze compleet gestoorde fanatieke wijze speelt alleen in Nederland. En zelfs hier worden die salafisten door iedereen met een beetje gezond verstand met hun sprookjes naar het rijk der fabelen verwezen. Wetenschap is ook maar een mening, enzo.

En dan representeert ondergetekende een minderheidsstandpunt? Een minderheidsstandpunt van 96 procent dan wel, bij de laatste Telebelg poll.

Kinkfactor | 13-01-19 | 22:22
▼ 1 antwoord verborgen

Even een grafiekje hoe slecht de productie van lithium de vraag kan bijhouden. Beperkende factor is de snelheid waarmee nieuwe mijnen worden geopend. Er zijn meerdere verdubbelingen nodig, er komen slechts enkele procenten bij. www.statista.com/statistics/452026/pr...

Dit is ook de economische reden dat lithiumaccu`s voor recycling worden ontworpen, zonder dat lithiumaanbod in de toekomst wordt het sowieso een kansloze missie. cleantechnica.com/2018/06/07/yes-tesl...

Feynman | 13-01-19 | 20:19 | 5

W_F | 13-01-19 | 20:29
Vervangend deze, maar die is nogal positief. Die verwacht een productiestijging van 162 kiloton naar 914 kiloton in elf jaar. www.mining.com/lithium-demand-battery-...

Die verwacht overigens ook dat in 2027 55% van de vraag naar Lithium door recycling wordt beantwoord. Een stijging vanaf 25%.

Feynman | 13-01-19 | 20:42

Net als fracking en gaswinning gaan we de effecten over een paar jaar wel merken. En dan weer krokodillentranen huilen. De overheid kan alvast de wetgeving voorbereiden en dan bij de Eerste Kamer laten liggen voor als er ophef ontstaat. Iets met bouwvoorschriften in Groningen..

Frau Merkel | 13-01-19 | 22:30

Er zit voor 7565 miljard Tesla Model S accu’s aan Lithium in zeewater. Er zit weliswaar ruim 4000 x meer lithium per kilo bron ( pekel) in de sommige woestijnmijnen dan in zeewater, maar de wereld Lithium voorraad is het probleem niet. Totdat zeewater als bron levensvatbaar is hebben we nog decenia lang lithium op land.

Epistulae_Morales | 14-01-19 | 00:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Tijdens het promoveren je carrière door het schijthuis trekken.... Niet veel is dat gelukt...

de broer van theo | 13-01-19 | 20:07 | 2

Maar wel gewoon volle bak gelijk hebben.

Kinkfactor | 13-01-19 | 22:27

Gelijk hebben op een ( totaal onzinnige) voorspelling? Hoe gaat dat in zijn werk?

Epistulae_Morales | 13-01-19 | 23:16

Grappig, ook ik heb geen kinderen. Ik gooi zonder schuldgevoel de restjes verf door de gootsteen. Zo milieubelastend als Yasser Klaver met zijn zelfverwekte vier co2fabriekjes zal ik nooit worden.

pendajo | 13-01-19 | 20:02 | 4

Precies. Zelfs het door het riool spoelen van je motorolie kan zelfs dan nog ruim binnen zijn normen.

F. Jacobse | 13-01-19 | 20:10

Spinselsinjehoofd... Mmm ik dacht dat de complete onderbouwing en basis van alle maatregelen was dat de mens verantwoordelijk is voor de klimaat verandering. Nou dan is er iemand die er *echt* iets aan doet, en dan is het weer niet goed.

Wereldbevolking terugbrengen naar een miljard of 4 / 5, te beginnen in streng gelovige landen lost veel problemen opleveren. Maar veel mensen snappen dat niet.

peterdh | 13-01-19 | 20:28

@ peter: ik waardeer je cynisme in deze maar mijn punt blijft staan: ook met 4 a 5 miljard zijn een schoon milieu en gave DNA-strengen essentieel voor elke toekomst. Overigens schijnt het dat we globaal niet over de 11 miljard gaan. Dat is een hele geruststelling (zucht).

spinselsinjehoofd | 13-01-19 | 20:33
▼ 1 antwoord verborgen

En de reactie van Robot Jetten: we gaan de komende 10 jaar naar 49% co2-reductie. Dikke vinger voor jou buurman.

Rest In Privacy | 13-01-19 | 19:59 | 1

Als Robot Jetten zichzelf naar de eeuwige jachtvelden helpt heb ik met hem al een 50% reductie! Binnen een minuut!

Frau Merkel | 13-01-19 | 22:31

Ja, ho even, dan heb je nog niet gerekend op de belastingdienst; die maken daar al vlot €85,00 per 240 km van. Sta je dan, met je (terecht!) revolutionaire uitvinding.

EEnzame SchizofrEEN | 13-01-19 | 20:30

Waarom zit de luiheid toch zo diepgeworteld in de mens? Waarom is er nou geen fabrikant die werkt met een accu die jezelf moet opladen door met wat spierkracht flink te trappen?

mozaard | 13-01-19 | 19:58 | 5

Mozaard.
Fred Flinstones deed dat ook al zonder accu.

snapal | 13-01-19 | 20:25

Gaat niet, je verbruikt dan meer energie dan dat je opwekt. Kortom doe dat een week en je weegt 50 kilo, ligt iedere dag op apegapen en vreet 10 bieftstukken op een dag.

Zapata10 | 13-01-19 | 20:33

Dan is het efficiënter om gewoon op de fiets te gaan.

Frau Merkel | 13-01-19 | 22:32
▼ 2 antwoorden verborgen


Milieu = nieuwe melkkoe voor de overheid...
Wie denkt dat de overheid ( of welke politieke partij dan ook ) meegaand is met het milieu heeft het fout... belasting is koning, zelfs voor GroenLinks
Belasting heeft gewoon een nieuwe lulverhaal gekregen, net zoals vroeger raambelasting was.( jawel, er werd belasting geheven over het aantal ramen in je huis. )

Kamikazepiloot | 13-01-19 | 19:57 | 2

Komt straks ook: paneel-tax op uw zonnepanelen (of ze nu functioneel zijn of niet)

Canis.bonus.es | 13-01-19 | 19:59

nieuw?

pendajo | 13-01-19 | 20:04

Heel mooi die verhalen over EV.
Wat voor grondstoffen zitten er in de batterijen die in een EV worden geplaatst?
Wat is de wereldvoorraad van die grondstoffen?
Hoeveel kilo van die specifieke grondstoffen gaan er in de batterijen van een EV?
Hoeveel auto's op dinosaurussensap rijden er wereldwijd rond die vervangen dienen te worden door EV?
Wat houdt dat in voor de wereldvorraad van die grondstoffen?
Ik denk dat dat klimaatakkoord nog eens doorgerekend dient te worden.

F. Jacobse | 13-01-19 | 19:55 | 4

@stormageddon: is dat zo? Volgens mij zuipt vlees het meeste. Maar kan het mis hebben. Ik vond dit: research.utwente.nl/en/publications/t...
Maar ach, zoveel vlees eet ik niet.

Ggroengras | 13-01-19 | 20:52

@Ggroengras | 13-01-19 | 20:52
Ja, dat is zo. Ik zie dat in deze studie ook de meer dan de helft van het waterverbruik van soja wordt weggemoffeld door het onderscheid te maken tussen grijs water en drinkwater en het waterverbruik van de veehouderij niet eens wordt berekend maar gewoon een getalletje uit een andere studie wordt gepakt. Cijfers en methodologie kloppen vangen kant. Maar goed is allemaal off topic.

Stormageddon | 13-01-19 | 21:33
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn klimaatminnende wederhelft is op een vliegvakantie, dus hier is de verwarming opgedraaid naar standje "aangenaam" en wordt tweemaal daags heerlijk lang gedoucht. Mocht de temperatuur op aarde dus weer iets stijgen, dan weet u nu hoe dit komt.

MickeyGouda | 13-01-19 | 19:54 | 7

@Kuifje

Me, my amazing kid & Bridget Jones 1 en 2. Geluk zit in kleine hoekjes, Kuifje. :)

MickeyGouda | 13-01-19 | 20:08

Ik vroeg het voor een mede-reaguurder :-). Lucky you!

Rest In Privacy | 13-01-19 | 20:09

Het is dat liefde blind is anders zou je 'm eens goed inzepen en dan met z'n kop in de plee douwen todat ie bekend.

Rest In Privacy | 13-01-19 | 20:28
▼ 4 antwoorden verborgen

Huidige infrastructuur kan aanwas aan zonnepanelen al niet aan, laat staan aanwas aan elektrische auto's.

Is dit nog nieuws? | 13-01-19 | 19:51

Gaan we naar de verdommenis in 50, in 100 dan wel in 300 jaar?
Wat maakt het uit!?

Wat het uitmaakt is, of we de tijd die nog gegeven is een beetje leuk kunnen doorbrengen. Het ziet er helaas niet naar uit als we de politiek hun gang laten gaan.

Rest In Privacy | 13-01-19 | 19:51 | 2

Voor de onderklasse: binnen 50 jaar naar de kloten. Eerst financieel, dan emotioneel en als laatste fysiek. De bovenklasse zingt het wat langer uit maar het gaat niet fraai worden.

spinselsinjehoofd | 13-01-19 | 19:59

Als je deugd in 50. Niet-deugers overleven mss zichzelf wel.

reservebelgië | 13-01-19 | 20:05

Water verbieden, dat is namelijk de bron van broeikasgas nr 1.

Jackanders | 13-01-19 | 19:51

Trek mezelf sowieso niets aan van verotte politieke waanideeën
laat staan politieke imbecilen met een losgeslagen klimaatdraadje.

Halul gebakken | 13-01-19 | 19:48

Gewoon effe wachten op waterstof.

Abject | 13-01-19 | 19:47 | 3

Nog langer?

schoon-schip-maken | 13-01-19 | 19:51

Waterstof is een ontzettend stomme manier om energie te dragen. Ja, het onschadelijke water is het eindproduct, maar als je ammoniak verbrand, dan heb je het inerte gas stikstof en water als eindproduct. En worden fossiele brandstoffen in een SOFC-brandstofcel gedaan, dan heb je alleen CO2 en H2O (water) als eindproduct. Geen fijnstof, geen NOx, niks. Ook erg schoon dus, alleen de bron is niet zo duurzaam, maar alleen mensen met een chemische of meteorologische achtergrond zal dat intetesseren. Met CO2 afgevangen uit de lucht krijg je het wel duurzamer. Doe je dit op zo'n schaal dat onze uitstoot negatief wordt, dan kun je als mensheid een flinke stap verder op het gebied van geo-engineering. De wereldtemperatuur kan dan naar onze hand worden omgezet. Zo kunnen de kusten met veel minder risico worden bebouwd en hoeven we niet in te leveren op onze welvaart.

Alexander des Burgus | 13-01-19 | 20:02

@Alexander des Burgus | 13-01-19 | 20:02
Omdat de zee dan permanent bevroren is? Dan hebben we wel een probleempje met de landbouw. En dus de voedselprijzen. En dan teren we op die manier in op onze welvaart.
Je hoeft helemaal geen CO2 af te vangen. Daar hebben we al 500 miljoen jaar machines voor. Ze heten planten. Bomen, struiken, plantjes, algen doen dat helemaal gratis. Hoef je niks voor te doen, kost ook niks, hooguit wat oppervlakte van de aarde. En ze leveren zuurstof terug. En fruit. En noten. En groenten. (If you’re into those kinds of things).

Stormageddon | 13-01-19 | 20:24

[aller aller allerslechtste mensen op aarde zijn nog steeds de D'66 stemmende Volkskrantlezers]

Ja. En die een Belgisch verwend spijbelnestje op het schild hijsen als heldin in de strijd voor het klimaat, terwijl ze alleen al in 2018 minstens 3 keer op vliegvakantie ging.

raskol | 13-01-19 | 19:47 | 1

Ja geweldige story. Kan zo in de kamer voor OpenVLD of CD&V. Geen scrupules. De uitstraling telt !

reservebelgië | 13-01-19 | 20:02

@ van Rossem bedankt voor het woord 'verkansie', en nog meer bedankt @ degene die dat ooit als eerste noteerde. Bijna net zo nostalgisch als verdin en apesap.

RozemarijnLucassen | 13-01-19 | 19:46

Hahahahahahahahahahahahahahaaaaaaaaaa!! Wat een giller toch, dat klimaatakkoord. Het kabinet heeft totaal geen benul van de gevolgen en de effecten van haar besluiten.

Injegezicht | 13-01-19 | 19:46 | 1

Jawel, het boeit ze alleen niet, tegen de tijd dat ze in de eu een baantje hebben betalen ze toch bijna geen belasting meer.

peterdh | 13-01-19 | 20:33

Nadat de ontwerpers van het bejubelde klimaatakkoord dit erdoor hebben gedramt begint nu het realisme de kop op te steken. Ben benieuwd hoe dit zich de komende maanden en jaren gaat manifesteren en tot welk inzicht en beleid dit gaat leiden.

devil13 | 13-01-19 | 19:45 | 1

Politici komen nooit tot inzicht. En het beleid wijziging? Van je never nooit niet. Die narcisten vermijden elke vorm van gezichtsverlies. Tegen elke prijs. Al moeten ze het hele volk kloten. Ze doen het gewoon af met "De kiezer heeft geen verstand van de materie!"

EUrofoob | 13-01-19 | 19:57

Oneens met promovendus. Als er geen fossiele brandstoffen meer zouden zijn dan zouden EV's veel sneller succesvol worden.

AltJohan | 13-01-19 | 19:44 | 4

En ook een nicht?

Canis.bonus.es | 13-01-19 | 19:56

Mijn oom heeft een baard van hier tot Kabul.
Conchitaaaaa Wurst?

Gajus | 13-01-19 | 20:17

En dat is precies het probleem. Fossiele brandstoffen zijn eindig (en we kunnen olie wel beter gebruiken dan om het domweg te verbranden), dus we zullen op de duur wel iets nieuws moeten bedenken. Maar waar iedereen hier overheen leest is daze meneer Miedema niet zegt dat de elektrificatie onmogelijk is, maar dat we het niet halen in de optimistische schatting die we najagen. En dat we op die manier enorm veel geld over de balk gooien. Het moet allemaal veel sneller dan we kunnen waarmaken, op kosten van de burger.

Synecdoche | 13-01-19 | 22:59
▼ 1 antwoord verborgen

"maar de kobalt waar ze stekkerbakbatterijen van maken wordt door kinderhandjes uit Congolese mijnen gekrabd "
Iets soortgelijks maar dan op milieugebied is aan de hand in China voor die verschrikkelijke klimafaatminaretten om ze iets meer rendement te bieden. Vanzelfsprekend wordt dat verzwegen in de MSM.

ProAsfalt | 13-01-19 | 19:42

Wat is het nieuws?

reservebelgië | 13-01-19 | 19:42 | 2

Zoals elke dag, dat je het niet in de msm terug hoort. Is hier beetje hetzelfde als het weerbericht in de msm, maar hier klopt het wel.

peterdh | 13-01-19 | 20:35

In de msm hoor je veel terug. Ook zij kunnen niet blijven ontkennen. Het wordt geschaafd, bijgewerkt en hapklaar opgediend. Daarom lijkt het dikwijls wegkijken van de waarheid. Klopt ook dikwijls wel maar de goede luisteraar hoort soms mooie verhalen.
Soms is het prachtig om zien hoe bijvoorbeeld een krampachtig probeerend deugende journalist iets moet verkondigen waarvan hij weet dat de waarheid wat ingewikkelder is. Bijvoorbeeld een Rudi Vrankx. Weet echt wel hoe de hazen lopen. Maar zijn salaris komt wel van msm. En hij nis een sterreporter. Geeft wel eens een beetje krampachtige reportages!
Maar oke. Msm naast alle andere media leggen. Zelf nadenken. En zelf oordelen !

reservebelgië | 13-01-19 | 20:53

Nu is het wachten op een politicus met dansles-diploma die op twitter deze promovendus voor pseudo-wetenschapper uit gaat maken.

tipo | 13-01-19 | 19:40 | 1

Een dansles diploma is in mijn ogen al meer dan een schoeversopleiding. En wat je daar mee kunt worden....

EEnzame SchizofrEEN | 13-01-19 | 20:37

De Tesla gaat besteld worden. Ik het allemaal voor jullie! Nou ja, bijna allemaal

pibasso | 13-01-19 | 19:38

Ja, DvhN berichtte hier gister of eergisteren al over. Vandaag doen ze even een extreem-rechts hetze van de hand van Willem Wagenaar, die betrokken geweest zou zijn bij de bomaanslag op de CD.

Er is ook goed nieuws : er zijn maar 3 extreem-rechtsen in NL.

edit: komma toegeveogd op veler verzoek.

Eierbal-is-fijn | 13-01-19 | 19:38

Stop eerst eens met de onschuldige CO2 uitstoot als der norm der milieubelasting te nemen.
Ik woon namelijk liever in een stad waarin enkel EV's rijden dan 1 vol met verbrandingsmotoren. Maar dat heeft niks met CO2 te maken.

Harry Turtle | 13-01-19 | 19:36 | 1

Ik woon liever in een stad zonder houtkachels waarbij vrachtwagens op diesel gewoon mogen rijden want die stinken niet.

ProAsfalt | 13-01-19 | 20:07

Ach bliif gewoon in mijn BMW 525 turbo diesel rijden! Zo leuk turbo op laten komen, alles zwart achter me. En heb er stiekem 2 op zitten. Klojo, s

niv01 | 13-01-19 | 19:36 | 4

Dan heb je hoogst waarschijnlijk een auto zonder roetfilter, geen idee of je het al weet maar vanaf deze maand gaan roetfilterloze diesels 15% extra wegenbelasting betalen. Ik heb o.a. om die reden m'n 530D van de hand gedaan, die rijdt nu in Litouwen.

Crusher | 13-01-19 | 19:43

Je wordt alleen ingehaald door een Tesla

peterdh | 13-01-19 | 20:36

Die Tesla staat dan wel stil langs de kant van de weg, na Lille, op weg naar zuid Frankrijk. Die BMW knalt gewoon lekker verder.

Engelandspieler | 13-01-19 | 21:43
▼ 1 antwoord verborgen

De gemiddelde kiezer weet niet eens wat CO2 is.

Baron Clappique | 13-01-19 | 19:33 | 4

De gemiddelde kiezer weet niet eens wat "senaat" is.

Gajus | 13-01-19 | 20:16

CO2 is toch allang uitgestorven?

Rest In Privacy | 13-01-19 | 20:29

Koeiengas is co2. Lees alsmaar over koeiengas. Maar hoe zit het met mensengas? Mss dat u het weet!

Rest In Privacy | 13-01-19 | 20:35
▼ 1 antwoord verborgen

Die promovendus gaat een klap voor z'n bek krijgen van Rutte, en een vaas naar z'n kop er achteraan.....

Oepsie1234 | 13-01-19 | 19:33 | 1

Dat zijn al twee klappen en twee vaasjes..

Wijze uit het Oosten | 13-01-19 | 19:37

Die promovendus gaat een klap voor z'n bek krijgen van Rutte, en een vaas naar z'n kop er achteraan.....

Oepsie1234 | 13-01-19 | 19:33 | 1

Ik denk dat hij er vooral een zware kluif aan gaat krijgen te verdedigen dat lithiumproductie in 31(!) jaar niet op te schalen is.
In 1960 hadden ze je voor gek verklaard als je zei dat in 1990 er meer dan een miljoen transistoren in een huis-tuin-en-keuken pctje zouden zitten. Nu weten we dat Moore's law 50 jaar stand heeft gehouden en zitten we op 10 miljard transistors.

two ball cane | 13-01-19 | 19:41

De ontwikkeling van accu's en baterijen gaat supersnel. Misschien dat deze wetenschapper anno 2019 nog het gelijk aan zijn zijde heeft, maar over 10 jaar kan het er heel anders uit zien. Ik bedoel maar....

Rest In Privacy | 13-01-19 | 19:32 | 14

Als het aan mensen zoals thephysicist had gelegen, waren we nu voor ons vervoer nog grotendeels afhankelijk van de trekschuit.

Rest In Privacy | 13-01-19 | 21:22

The physicist heeft gewoon gelijk.

Engelandspieler | 13-01-19 | 21:41

Kuifje 21.22
Te makkelijk !

Rest In Privacy | 13-01-19 | 21:54
▼ 11 antwoorden verborgen

Nou, deze promovendus kan gelijk bijstand aanvragen.
Een beetje de feiten benoemen als wetenschapper, dat kan niet hee.

Bon-sens | 13-01-19 | 19:29

Ho, ho, ho, dit is duidelijk iemand die geen bestuurskunde of politicologie heeft gestudeerd, wat weet die nou van duurzaamheid en luchtkastelen bouwen?! Dit soort gewichtige zaken moet je aan ex-GreenPeace despoten, ex-ambtenaren en secretaressen overlaten! Stel je voor dat je al die open deuren intrapt dan moeten de nationale propaganda omroep en andere talkshows de ether weer een week lang vullen met intellectueel afval om de geest terug in de fles te krijgen!

HaatAth3ist | 13-01-19 | 19:28 | 1

Nee joh, dit was maar een proefballonnetje. Gevuld met CO2, dat dan weer wel.

EEnzame SchizofrEEN | 13-01-19 | 20:40

Politici en vooruitdenken.. *proest*

Wasbakplasser | 13-01-19 | 19:26

Uit al die stukjes over klimaat hier proef ik vooral onwil om aan te passen en wordt elk met ressentiment doordrenkt excuus om maar niet aan te passen breed uitgesmeerd, en vooral de tegenstander de maat genomen.

Diotima | 13-01-19 | 19:26 | 7

Two Ball cane, kernenergie nu in huidige vorm, hevig investeren in de verdere innovatie van thorium reactoren. Beide vormen zijn groener dan *alle* vormen van huidige energie opwekking, misschien geen hydro, maar daar kunnen we in Nederland toch niets mee.

peterdh | 13-01-19 | 20:42

Mensen die serieus denken dat CO2 vermindering op deze manier iets gaat uithalen of zelfs maar nodig is, verklaar ik mentaal onder de maat.

Get learnt!

(Ja, dat laatste is een Taal grapje)

Engelandspieler | 13-01-19 | 21:39

@ diotima
CO2 is geen vervuilend gas. Dat is een fabel. Dat is bedacht om geld te kunnen transfereren van het Westen naar shitholecountries.
Alleen is de Nederlandse politiek te achterlijk om het door te hebben.

kempenaer | 13-01-19 | 21:48
▼ 4 antwoorden verborgen

Een slordig onderzoek en een kop die de lading niet dekt. Next topic please.

Muxje | 13-01-19 | 19:25 | 1
-weggejorist-
De musso linie | 13-01-19 | 19:51

Alles wat oxideert stoot C02 uit. Alles is niet duurzaam!
Voorbeeldje: een stuk dood hout in de bossen dat langzaam ligt te vergaan stoot per saldo net zoveel CO2 uit als een stuk hout in de kachel.
Bij verbranding ziet het er allemaal heel dramatisch uit en gaat het veel sneller maar uiteindelijk maakt het geen donder uit.

keestelpro | 13-01-19 | 19:25 | 4

-r- naar boven schopt, welgemikt, tussen -aardko- en -st- in.

Gajus | 13-01-19 | 20:15

"Alles wat oxideert stoot CO2 uit", dat is niet gewoon niet waar, bijv Fe(2)O3, ijzeroxide, roest. U hebt duidelijk geen scheikunde op de middelbare school gehad. Lees even nl.wikipedia.org/wiki/Oxidatie

thephysicist | 13-01-19 | 20:56

tikfout "dat is niet gewoon niet waar" -> dat is gewoon niet waar.

thephysicist | 13-01-19 | 20:58
▼ 1 antwoord verborgen

Deugen is al duur genoeg...
En dan blijkt dat je eigenlijk niet eens deugt, is dat dan even balen.
O nee, dat benoemen we gewoon even niet..

Wijze uit het Oosten | 13-01-19 | 19:25

Ga je nou serieus de GL stemmende omvolkskrant lezers ontzien omdat die op een bakfiets naar de primark gaan??

schoon-schip-maken | 13-01-19 | 19:25

Het was toch juist fijnstof dat zo slecht voor ons was?

mozaard | 13-01-19 | 20:01

mozaard | 13-01-19 | 20:01
Nee, zure regen en freon (aantasting ozonlaag)....

Ommezwaai | 13-01-19 | 21:47
▼ 1 antwoord verborgen

Waterstofauto's en kerncentrales. En een langzame transitie. Geen armoedeval.

Rest In Privacy | 13-01-19 | 19:24

Alles wordt oplaadbaar en alle fossiele brandstof moet vervangen voor electra.
Bolivia gaat nog eens schatrijk worden.(als ze geen socialisten aan de macht houden).
Kerncentrales zijn dringend nodig.

Ruimedenker | 13-01-19 | 19:23

Goed verhaal van Rossem. Blijf Nederland bestoken met deze verhalen misschien heel misschien krijgt iemand op het Binnenhof zijn/haar/het gezonde verstand terug

Jacktheflipper | 13-01-19 | 19:23 | 1

Verstand op het Binnenhof is ver te zoeken, zoek en gij zult niets vinden:-)

roodborstje1 | 14-01-19 | 11:10

Wisten we toch al.

Ruimedenker | 13-01-19 | 19:21 | 1

Dit dus!

nonloso | 13-01-19 | 19:54

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl