Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Volkskrant-lezer blijft vliegen, ondanks uitstoot

CO2-gelul op achterkant advertenties voor verre vliegreizen heeft geen enkel effect

ughe ughe ughe

Opmerkelijk. De zogenaamd betrokken en geëngageerde Volkskrant-lezers trekken zich geen flikker aan van het alarmistische klimaatgelul in hun eigen krant. Volkskrant-lezers gaan massaal op vakantie met het vliegtuig, en dan het liefst zo ver mogelijk weg, voor zo weinig mogelijk geld. Vorig jaar steeg het aantal Volkskrant-lezers dat via het gehate Schiphol in een gehaat milieuverwoestend vliegmachien stapte met 3 PROCENT. De stijging in C02-uitstoot steeg in 2017 met 10 PROCENT door de vele advertenties voor verre vliegreizen in de Volkskrant. In 2018 gingen Volkskrant-lezers 9.8 miljoen keer met het vliegtuig naar het buitenland. Milieuorganisatie GeenStijl wijst al langer op de hypocriete fijnstoftoestanden in 'de kwaliteitskrant'. De Volkskrant, het Schipholhatende Persgroep-paradepaardje dat dag na dag loeivol met advertenties voor goedkope kutvakanties naar verre landen staat (8 dagen Gambia voor 299 euro) wilde niet reageren. 
Update: Volkskrant zet Pratende Warmtepomp Diederik Samsom in om Volkskrant-lezers uit het vliegtuig te lullen.

hahahaha

Reaguursels

Inloggen

Of topic

Jahowiseffe | 09-01-19 | 15:55

Dat klopt toch, asielzoekers/statushouders die er elk jaar bijkomen die op vakantie gaan naar het land waar ze vandaan komen.

Mikeachterhoek | 09-01-19 | 15:22

Ik woon naast twee opperdeugers. Echtpaar zonder kinderen. Dakopbouw geplaatst waardoor hun woonoppervlak nu zeker 160 m2 bedraagt. Wat een ruimtebeslag en wat een stookkosten!
De mond vol van opvang van vluchtelingen maar ik heb er nog nooit één over de vloer gezien. Gaat ook niet gebeuren.
Mijn buren zijn - zonder overdrijven - zeker 5 maal per jaar met vliegvakantie en gaan naar de meest exotische oorden.
Als klap op de voorpijl staan er 2 auto's voor de deur. Niet voor druk woonwerkverkeer want beiden zijn met pensioen.
Aardige mensen met heel veel praatjes over vergroening van onze buurt en tuinen. Niks mis mee. Ik gun het ze allemaal van harte maar die politiek correcte maatschappelijke betrokkenheid die niet in concrete daden wordt omgezet, ik kan daar slecht tegen! En o ja: ze lezen de Volkskrant!

Amsterdamsko | 09-01-19 | 13:11

Ik zeg: in de zomer iedereen naar Zandvoort, Rockanje, Terschelling en het Geuldal. Alle Duitsers, Japanners en Amerikanen eruit zodat je ook nog een keer een nachtje in 020 kunt slapen. In de winter blijven we gewoon thuis en vieren Sinterklaas en Kerstmis. Overtollig plastic wordt gerecycled en verwerkt tot plastic Kerstbomen. Familie in het buitenland bezoeken mag, maar niet vaker dan eens in de drie jaar. Asielzoekers mogen dat helemaal niet. We eten alleen nog seizoensgroenten: sperziebonen uit Egypte worden verboden. Bij de inburgeringscursus komt een week verplicht speklapjes eten.

JvanDeventer | 09-01-19 | 12:47

Het gaat in de eerste zin al mis : "de zorg om de het klimaat valt niet af te lezen etc."
Meer conform de werkelijkheid : "De opgedrongen zorg om het klimaat wil maar niet van de grond komt men etc."
Milieutip van de dag : verbied de papieren krant, zijn prima alternatieven voor

Zorc | 09-01-19 | 12:42

Als ik enkele babyboomers uit mijn familie langs de deuglat leg, dan slaat ie met gemak uit naar 9 uit 10. Maar wel 3x per jaar vliegen èn minimaal 1x op cruise.

pibasso | 09-01-19 | 12:22

GS veronderstelt kennelijk dat deze bewering over Nederlanders in de zelfde mate opgaat voor Volkskrantlezers. Dat is hier niet aangetoond. Kan minder zijn maar ook meer. Dat laatste is niet onwaarschijnlijk gezien de doelgroep. Anders zouden er niet zo veel reisadvertenties in de krant worden opgenomen. Zo zullen houtkachels onder Volkskrantlezers vermoedelijk ook oververtegenwoordigd zijn.

Koonkluk Huis | 09-01-19 | 12:22

Volkskrantlezers, ik ken er een paar. Betrokken mensen, hoor. Geven veel (verbaal, he?) om vluchtelingen en uiteraard ook om het klimaat. Ze vinden het dus totaal niet kunnen dat het plebs tegenwoordig goedkope vliegreizen maakt door de Easyjets van deze wereld. Maar zelf vliegen ze een paar keer per jaar naar de meest exotische oorden, want dat past bij hun zelfverzonnen status van wereldburger die de wereld en andere culturen met een open blik tegemoet treedt.
Zo hypocriet en vooral elitair allemaal.

Amsterdamsko | 09-01-19 | 11:52

Volkskrant lezertjes zijn cosmopolitisch (De wereld zonder grenzen). zoals zij zelf zo trots beweren en stemmen daarom massaal op GL en D66 en zijn fanatiek EU gezint. Dus, je hebt als salonsocialist geld dat tegen de plinten opklotst (verkregen door werk overbetaald uit de schatkist), de wereld is grenzeloos maar vliegen naar verre bestemmingen mag niet? Hà, dat geldt echt niet voor de cosmopoliet. Vandaar ook dat de salonsocialistische cosmopoliet iedereen, behalve hun zelf arm wil hebben via ondermeer klimaatakkoorden, zodat het pleps geen geld heeft om te reizen. Resultaat minder vervuiling en zij worden niet geconfronteerd met het volk. De wereld ligt voor ze open en dat willen zij graag zo houden.

forecastle | 09-01-19 | 11:25

Ik denk dat het CO2.gelul wel degelijk effect heeft. Helaas is het voornaamste effect dat mensen een schuldgevoel wordt aangepraat. Maar er zal wel degelijk een flinke groep mensen zijn die wil nadenken over het effect van de mens op zijn leefomgeving. Dat is een heel gezonde zaak, zolang je het maar nuchter doet. De plannen van onze regering bewijzen dat dat nadenken bepaald niet nuchter gebeurt, maar is gekaapt door allerlei belangengroepen en semi-religieuze idioten.

JvanDeventer | 09-01-19 | 11:21 | 1

Ik deel uw mening volledig v.w.b. vervuiling maar de hypocriete houding van links door veel reaguurders is zo typisch aan links en vind ik nog meer aanstootgevend en ergerlijk. Een nicht van me......... linkser dan links maar wel een giga huis op Java

Slough | 09-01-19 | 12:58

Je ziet in gedachten die linkse calvinisten al knarsetanden: "Vliegreizen voor vertier. Schande, schande, schande. Dat moet verboden worden."

marjen | 09-01-19 | 11:16

Er gaat helemaal NIKS verbeteren aan het milieu, en wel om de volgende redenen:
a) we moet er dingen voor doen waar we geen zin in hebben;
b) we moeten stoppen met dingen die we wel graag doen;
c) het kost geld;
d) we leven maar één keer.

Onze Groene medemens dénkt (en vooral:spreekt) daar anders over, maar hándelt in de praktijk wel naar bovengenoemde punten.

Jahowiseffe | 09-01-19 | 11:05 | 1

e) niemand neemt verantwoordelijkheid voor zichzelf, maar iedereen wijst naar de ander.

Ton8695 | 09-01-19 | 11:19

Wil je in NL echt het milieu helpen dan voer je net als een verbod op stinkdiesels een verbod op oude-meuk-vliegtuigen in. Alleen de nieuwste types toelaten op schiphol. Daarnaast een verbod op (sorry) vuurwerk door de menschen zelf. Geef elke gemeente een verplichting op x aantal burgers een vuurwerkshow te geven of met toezicht een veld aan te wijzen waar burgers hun vuurwerk mogen afsteken. Hierdoor zal er extreem minder kruitdampen de lucht in gaan en rotzooi overal in Nederland blijven liggen en alle chemicaliën die daarna allemaal de grond in trekken van alle voetzoekers, pijlen etc.
Verbied de palletverbrandingen. Maak een landelijk inzamelpunt voor dit soort hout en recycle het naar mdf of zoiets.
Statiegeld op blikjes zodat ik niet meer struikel over die energiedrank meuk, het moslim-bier.
Laat mensen met een openhaard extra milieubelasting betalen want 1 openhaard staat gelijk aan x cv's die opeens de duivel zijn.
Verplicht mensen in ieder geval 1/3 van de tuin te beplanten ipv alleen tegels.
Geen kinderbijslag meer na 2 kinderen.
Verkoopverbod op diesels ouder dan 15 jaar.
Alle nieuwe huizen voorzien van een wc-systeem dat gefilterd regenwater gebruikt voor het doorspoelen.
Alle ouderen boven de 75 een gratis ov-kaart en vanaf 80 verlicht rijbewijs inleveren.
Burgers korting op gemeentebelastingen geven bij geregistreerd vrijwilligerswerk zoals je eigen buurt schoonhouden.
Naast flessen, papier, plastic ook op elke locatie, metalen, batterijen en bv lampen met een pasjessysteem en camerabewaking.
Extreem hoge boetes op het dumpen van vuil.
Toezicht op het scheiden van vuil. Doe je dit niet dan betaal je meer zo hebben wij als gezin 1 halve grijze kleine bak elke 2 weken terwijl de bejaarde buren een grote bak hebben die nooit dicht kan zo vol dat ie is en zo lui dat ze zijn.

Dirk III | 09-01-19 | 10:55 | 4

- 1 kind: check (vanwege te laat begonnen)
- geen vlees: check (vanwege gezondheidsklachten)
- fiets ipv auto: check (vanwege gebrekkige rijkunst)
- geen vliegtuig: check (vanwege vliegangst)

Maar toch, hè: waar kan ik mij vervoegen voor die milieuprijs? ;)

MickeyGouda | 09-01-19 | 11:11

@kolteer, de maatregelen zijn ook om de leefbaarheid te verhogen. Dus die stinkdiesel gewoon verbieden. Je hebt er last van hoe dan ook. Ooit erachter gezeten op de fiets?
Daarbij een directe stop op instroom. Alleen tijdelijke expats zijn nog toegestaan of toeristen. Asielverdrag opzeggen en niemand nog binnenlaten tot we bijvoorbeeld onze staatsschuld hebben afgelost. Alleen uitzonderingen voor echte asielzoekers zoals het meisje uit Saoedi Arabië die de islam vaarwel heeft gezegd en nu vogelvrij is.
Verbod op piepschuim dat niet biologisch afbreekbaar is. En we zijn er.

Dirk III | 09-01-19 | 11:23

Best een goeie lijst.

LinkeLotje | 09-01-19 | 12:54
▼ 1 antwoord verborgen

Een leven lang gewerkt om na mijn 65e de wereld te bekijken. Nou is er al niet veel meer overgebleven dankzij oorlogen en moslimisme - ik plak mijn vrouw niet onder een muffe lap stof in een heet land - , maar ik geniet regelmatig van vliegen naar verre bestemmingen. Als je alle extra kosten bij de zogenaamd goedkope maatschappijen rekent is het vliegen met een beetje gerenommeerde maatschappij niet veel duurder, dus gun ik me de luxe om niet een paar Euro te besparen op de reis, ook deel van mijn vakantie, naar een bestemming die toch al het nodige kost en vlieg met vnl. Lufthansa vanuit Wenen of München. Zoveel als onze MP of de familie Van Oranje, vlieg ik nog lang niet.

bergsbeklimmer | 09-01-19 | 10:49

Tuurlijk blijven Anne-Roos en Berend-Jan vliegen anders bereiken ze die schattige ecologische wijngaard aan de voet van de Etna niet. Voor Anne-Roos schijnt een zekere poolboy Luigi ook van belang te zijn maar daar weet ik het fijne niet van. ;-)))

Basil Fawlty | 09-01-19 | 10:49 | 4

Who the f**k zijn Berend Jan en Anne Roos?

D-Fens_1963 | 09-01-19 | 13:46

@ D Fens
Anne Roos? Die ken je toch wel? Die heeft een relatie met een poolboy in het zwembad aan de voet van de Etna. Hij laat zich Luigi noemen door zijn zwembad vriendinnen. Zijn echte naam is gewoon Henk en komt uit Ede.

F. Jacobse | 09-01-19 | 14:07

@D-Fens_1963
Berend-Jan en Anne-Roos. Trouwe GL stemmers hier op de gracht in Amsterdam. Vreselijk irritant omdat ze anderen altijd de les lezen over het milieu maar zelf in een D energiecertificaat grachtenpandje wonen inclusief open haard. De koters, Sterre en Fleur gaan iedere dag met de bakfiets naar de volledig witte school. Hij werkt voor een NGO en zij 2 dagen per week voor een groene advertising agency. Allemaal heel erg verantwoord. Die Berend-Jan en Anne-Roos! Ken je toch wel joh? Die vreselijk irritante klootjokers die het bloed onder je nagels vandaan halen met hun BS. Ghehehe.

Basil Fawlty | 09-01-19 | 16:26
▼ 1 antwoord verborgen

Iedereen met een BSN 4x per jaar vliegen. Iedereen die meer wil (ook politici koninklijk huis en weet ik veel meer met een kutsmoes) kunnen extra vliegen door aangeboden toestemmingen die mensen te koop kunnen aanbieden die de toestemming niet gebruikt. (toestemming invullen met een ander hip woord)

AliBhaBha | 09-01-19 | 10:47

Vreemd artikel voor het GS publiek. Meer dan de helft denkt dat de klimaat verandering die er niet is niet door CO2 veroorzaakt wordt niet door de mens veroorzaakt wordt waar het toch te laat iets om aan te doen terwijl de invloed er toch maar beperkt van is.

RandyBiel | 09-01-19 | 10:47 | 1

Wat zeg je nou?

DitjaarkrijgikAOW | 09-01-19 | 10:51

Hoe meer immigranten uit verre oorden hoe meer verre vliegreizen. Die mensen willen natuurlijk toch op familiebezoek.

yacoda | 09-01-19 | 10:47

Do as I say, not as I do.

Bigi Bana Boy | 09-01-19 | 10:46

Een duidelijk gevalletje van NIMBY. Let u even niet op mij, maar kijkt u aub naar hem.

Swoop | 09-01-19 | 10:40

Hypocriete maatregelen als plastic scheiden en sojaburgers vreten helpt het milieu geen zier, deugmensjes blazen hoog van de toren, maar de vliegvakanties en de tweede auto blijven ondertussen onverminderd populair. Het mag namelijk geen echte moeite kosten.

Analia von Solmsch | 09-01-19 | 10:26 | 3

Misschien doen "deugmensen" er toch meer aan dan anderen. Maar zijn ze niet 100% consequent. Als dat een excuus voor jou is om lekker niks te hoeven doen, prima natuurlijk, maar hou het dan gewoon bij jezelf?

Beste_Landgenoten | 09-01-19 | 10:36

Beste_Landgenoten | 09-01-19 | 10:36

Als je het over de deuger hebt...

Ton8695 | 09-01-19 | 10:49

die soya moet overigens ook ergens vandaan komen. Ze kappen daar amazone woud voor, laten het oogsten door uitgebuite boeren die het vervolgens op een super vervuilende bulk carier of reefer de atlantische oceaan overvaren. Om hier verwerkt en over heel europa vervoerd te worden naar de dichtsbijzijnde hipsterwinkel. De kolen van boer Teun zijn natuurlijk niet hip genoeg.

Lt-Kol Kilgore | 09-01-19 | 10:57

Stel nu dat de regering eens zou zeggen: “we sluiten de grenzen en vliegvelden voor alle ingezetenen met een Nederlands paspoort (hoera dubbele nationaliteit) en jullie vieren maar vakantie hier in Nederland.” Zeer benieuwd naar de milieu- en economische effecten...

Injegezicht | 09-01-19 | 10:24

Dat is typisch links. Don't practice what you preach, maar als het iemand anders betreft ? Pleeg gerust karaktermoord en roep om ontslag bij de werkgever.

Croisantneuf | 09-01-19 | 10:21

Kranten, die zijn pas vervuilend! Inkt, heel veel papier en heel veel energie om het te drukken in de drukkerij en dan de aan en afvoer van alle grondstoffen en het product in grote vieze dieselvrachtauto's. Dat hoeft toch niet meer tegenwoordig? Gewoon een digitale versie achter de betaalmuur en alle logistieke of materiaal besparingen kan je dan in digitale extra's stoppen zodat het een feest voor het oog wordt.

Dirk III | 09-01-19 | 10:20

Kunnen we immigranten niet een CO2 aflaat som laten betalen alvorens toegang te verstrekken? Het verbruik van de Miele en dergelijke op voorhand mitigeren...

Parel van het Zuiden | 09-01-19 | 10:20 | 5

@Beste_Landgenoten | 09-01-19 | 10:37

Neen. Dit is wat stukjes beleid met elkaar in lijn brengen. Ik begrijp dat het benepen en beperkte politiekcorrecte geestje van u niet kan bevatten dat het netto toevoegen van mensen rechtstreeks de klimaatdoelstelling van dit land schaadt en dat zulks dus gecompenseerd moet worden. Ik begrijp ook zo’n geestje niet in staat is tot nuance en compromis.
.
Dan toch maar de grenzen dicht. Wilde het zelf anders, maar helaas u en uw soort kunnen dus niet consequent en genuanceerd tot effectieve compromissen komen.
.
Jammer dat domme eendimensionale mensen als u echte oplossingen frustreren.

Parel van het Zuiden | 09-01-19 | 10:56

Parel van het Zuiden | 09-01-19 | 10:56 |
Het is juist die eendimensionale denkwijze "de migranten hebben overal de schuld van" die elke constructieve oplossing in de weg staat. Wat hebben die paar migranten in godesnaam te maken met de co2 uitstoot? Een druppel op een gloeiende plaat, mijn beste. Maar nee, voor Parel de hoofdzaak.

Beste_Landgenoten | 09-01-19 | 11:40

So wie so zou , vanuit milieu oogpunt , natuurlijk het streven moeten zijn om mensen zoveel mogelijk in hun eigen natuurlijk habitat ( geboorte land ) te laten blijven.

Weinig zaken zijn slechter voor “ het milieu “ dan mensen de halve wereld over te slepen en te vestigen in gebieden waar het leven per definitie een grotere impact op milieu heeft dan in het land van herkomst ( denk alleen maar aan verwarming ).

Punt is - wat elk denkend mens wel weet - begrippen als : “ milieu “ , “ klimaat “ ,
“ vluchtelingen “ etc , het zijn altijd gelegenheids argumenten.

Argumenten die van stal gehaald en toegepast worden als het goed uitkomt in een politieke discussie ( meestal om globalistisch doelen na te streven)
Net zo hard weer opgeborgen en verzwegen als het even niet uitkomt in de discussie

enorme sukkelzak | 09-01-19 | 12:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is inderdaad hypocriet. Links Nederland heeft daar namelijk een monopolie op.

Arijane | 09-01-19 | 10:16

Die ook lange vliegreizen maken zijn de vluchtelingen die weer naar hun homeland gaan voor vakantie, het land waar ze uit zijn gevlucht omdat daar hun leven niet zeker zou zijn.

Jan70 | 09-01-19 | 10:15 | 1

Ik dacht al: Wanneer krijgen migranten weer een schop?

Beste_Landgenoten | 09-01-19 | 10:18

Hmmm prettig.
Kan ik tenminste op mijn thuiswerkdag weer lekker wat onduurzame, belasting- en accijnsvrije, door een dikke Deutsche Diesel LKW aangevoerde houtblokken in de allesbrander gooien.
Samen met wat ‘overtollige’ administratie.
Dat geeft warmte en blijdschap van binnen en van buiten.
Fuck jesse
Fuck jetten

pennestront | 09-01-19 | 10:12 | 2

Ik doet plankjes van kapotgezaagd pallets.

DitjaarkrijgikAOW | 09-01-19 | 10:54

Zo is het hoe sneller het klimaat veranderd des te beter, het liefst zo dat we niet meer hoeven te stoken. Het wordt anders onbetaalbaar om nog normaal te kunnen leven in dit land.

johnelec | 09-01-19 | 12:09

overVecht | 09-01-19 | 09:05
Dan moet je een roetveegkont hebben.

Mr_Natural | 09-01-19 | 10:12

Tegen beter weten in van het aardgas door gedram van milieugekken die vervolgens wel één of meer keer per jaar - nagenoeg taxfree - in het vliegtuig stappen om op hun werk de vraag "jullie nog weggeweest?" positief te kunnen beamen. Heel veel CO2 uitstoot, verzwegen (ultra-) fijnstof en een nieuw vliegveld dat ons door de strot geduwd wordt. Volgens de Haagse Kliek is dat allemaal nodig voor de economie terwijl het vakantiegeld buiten de landsgrenzen wordt uitgegeven.

DasNouJammer | 09-01-19 | 10:04

“ Do as we say ( write) , no as we do “

enorme sukkelzak | 09-01-19 | 10:03

Kunnen ze ook onderzoeken of dit Nederlanders zijn ,of Nederlanders van alocht. komaf. Dit mogen we toch zeker ook wel weten !

brandewijntje | 09-01-19 | 10:01

Tsja, bij de VK moet de kachel ook branden. Moeten ze die adverteerders maar weren? Wel leuk dat de lezers massaal gehoor geven aan de oproep van de adverteerders.
En zo zie je voor de duizendste keer: rechts gaat uit van de wereld zoals die is; links gaat uit van de wereld zoals die zou moeten zijn. Links leeft bijna nooit volgens haar eigen principes. Rechts maakt zich daar trouwens ook wel eens schuldig aan.

JvanDeventer | 09-01-19 | 10:00

Als je naar een geile vriendin wilt in China?
Dan ga je met de auto uiteraard.

HoerieHarry | 09-01-19 | 09:59 | 5

Hoe kom ik aan een geile vriendin in China?

JvanDeventer | 09-01-19 | 10:04

Meneer van Deventer, bestel een een hele grote rijsttafel en het is klaar.

HoerieHarry | 09-01-19 | 10:08

Het kan ook met de trein.

Lt-Kol Kilgore | 09-01-19 | 11:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik snap alleen de haast op dit dossier niet. Het afnemen van vrijheid van mobiliteit gaat waarschijnlijk een stuk vlotter als het er in gestampt wordt door een Europees leger onder controle van medezeloten. Politiek en leibandmedia zijn al flink aan het kneden dus dat hoeft niet lang meer te duren.
.
Heilstaten worden niet in dag gebouwd. Ze vallen vaak wel in een dag of wat als de schellen van de ogen vallen onder het gewone volk maar dat is een andere tegel...

Parel van het Zuiden | 09-01-19 | 09:59 | 1

De haast op het dossier, is heel simpel.
Voer het zo snel mogelijk door voordat de tegenpartij zelf een rapport kan opstellen en voordat de burger door heeft dat deze ontzettend genaaid wordt.
Daarna "kunnen we niet meer terug" zoals met de EU, zorgverzekeraars, pensioen, etc etc

boerk | 09-01-19 | 10:16

Beetje flauw om n.a.v. dit artikel alleen maar naar de Volkskrant lezers te wijzen. Ik denk dat dit geldig is voor het iedereen. Van hoog tot laag.

RamondeM | 09-01-19 | 09:56 | 4

Solar666 | 09-01-19 | 09:59 |
Maar waar lees jij dan dat Volkskrant lezers speciaal zijjn hierin? Staat nergens in het stuk.

Beste_Landgenoten | 09-01-19 | 10:03

@RamondeM: dat is wel waar. Ik denk niet dat iemand die vliegreizigers bij het instappen heeft gevraagd welke krant ze lezen. Maar als ik op verjaarspartijtjes de vakantiebestemmingen hoor krijg ik niet de indruk dat de VK-lezertjes vooral naar Texel en Lochem gaan.

JvanDeventer | 09-01-19 | 10:11

Solar666 | 09-01-19 | 09:59 |
Maar waar lees jij dan dat Volkskrant lezers speciaal zijjn hierin? Staat nergens in het stuk.

Beste_Landgenoten | 09-01-19 | 10:03

Waar lees jij het woord speciaal?

Ton8695 | 09-01-19 | 10:56
▼ 1 antwoord verborgen

Als je genoeg geld hebt, kan je het schuldgevoel afkopen. Wel zo goed voor je gemoedsrust.

J. Jarig | 09-01-19 | 09:55

Bij 17 milj NL inwoners heb je 68000 vliegtuigen nodig bij 250 zitplaatsen. Dat is 186 per dag naar de vakantie plek. Ze komen ook terug dus 186pd. Totaal op een dag is dat 372. Op Schiphol starten en landen 500000 per jaar . Dat is 1369 per dag. Verschil is een kleine 1000 per dag. Maar niet alle NL,ers gaan op vakantie. Dus die 1000 vliegtuigen wordt fors meer Dat is transito en vakantie bezoekers ( in de minderheid toch transito). Dit geeft een behoorlijke vervuiling maar is helaas ondergeschikt aan de manna die het Wopke H. oplevert. Zelfs GL , PvdA hoor je niet klagen of zie je terug in het CO2 rapport. Dat is nu de hypocrisie. Zelfs groei moet doorgaan.
Oja, een gemiddeld vliegtuig gebruikt zo,n 900 liter per 100 km. De gemiddelde vlucht boven NL is meer dan 100 km. X 500000 starts en dalingen. Mijn hemel.

Breakdance | 09-01-19 | 09:53

In harmonie leven met je omgeving en enige balans met wat je neemt en geeft aan de aarde lijkt mij een goed uitgangspunt of streven. Dat begint met een eerlijke berekening en reële doelstellingen. Die heb ik nog niet gezien.

van heinde en verre | 09-01-19 | 09:53

Die linksche kerkiërs zijn rare jongens en meisjes. Iedereen anders de les lezen, maar wat in hun straatje past is altijd goed. Güttmenschen en linkse kerkiërs zijn altijd die mensen die voor de camera roepen dat ze tegen plastic zijn maar nooit een tasje bij zich hebben bij de afhaalchinees. En als je er wat van zegt noemen ze jou een Trump-lover.

Ikbeneenzelfbouwer | 09-01-19 | 09:51 | 2

Trumplover, zeggen ze dat dan als een soort belediging? Vat het gewoon op als een compliment.

Solar666 | 09-01-19 | 10:01

Weer een uit de lucht gegrepen beschuldiging. Dat gaat lekker zo.

Beste_Landgenoten | 09-01-19 | 10:04

"De zogenaamd betrokken en geëngageerde Volkskrant-lezers trekken zich geen flikker aan van het alarmistische klimaatgelul in hun eigen krant. "

Er staat NERGENS in dat artikel dat het gaat om Volkskrant lezers, dacht ik zo. Toch wordt expliciet verwezen naar de Volkskrant-lezer. Weer een staaltje achteroverleunend toekijken of anderen iets gaan doen aan klimaat om bij geconstateerde (vermeende) hypocrisie genoegzaam te besluiten dat het allemaal nog niet hoeft?

Beste_Landgenoten | 09-01-19 | 09:51 | 2

Ja maar alleen de Volkskrant-lezers lezen de volkskrant en kiezen hun vliegreis uit de advertenries in de Volkskrant. Alle overige mensen lezen GeenStijl en boeken een andere energieleverancier of zorgverzekering! C'est ça!

Ikbeneenzelfbouwer | 09-01-19 | 09:56

Ikbeneenzelfbouwer | 09-01-19 | 09:56
Ja maar......

Beste_Landgenoten | 09-01-19 | 10:02

Van Oef heeft boarding over 30 minuten.

van Oeffelen | 09-01-19 | 09:51

ZwarteDag | 09-01-19 | 09:44 |
Ik ben account manager maar dan voor internationale klanten vanuit Zwitserland. die klanten komen niet naar mij. Ik heb dan wel weer geen auto want ik woon in de stad en het ov is hier prima. Trouwens de tijd om van Zurich naar Amsterdam te vliegen kost all in net zoveel tijd als Zurich geneve met de trein. Of voor NL begrippen Amsterdam Maastricht.

Zatkniss | 09-01-19 | 09:50

Ik ken geen hypocrieter vod dan de Volkskrant. Nou ja, misschien het NRC van dat stuk stront Peter van de Meersch. 1 ding hebben ze gemeen. Ze willen persoonlijk veel geld verdienen aan hun morele propaganda.

Willem333 | 09-01-19 | 09:50 | 2

Of ben jij blij met het feit dat je naar anderen kunt wijzen om zelf maar niets te hoeven veranderen? Moet toch heerlijk zijn dat je met de vinger kunt wijzen.

Beste_Landgenoten | 09-01-19 | 09:52

Vooral naar foute landgenoten.

Pelforth | 09-01-19 | 09:55

Als ze nu naast thuisblijven, ook eens gewoon alle diesels verbieden in de binnensteden. Dus ook de vrachtwagen die winkels bevoorraden (f*ck die speciale ontheffingen) en bezorgers van boodschappen en zooi zoals van de IKEA (is dat wel CO2 neutraal?). Fiets maar lekker 10 keer op een neer naar de kringloop of winkel. Is nog gezond ook. Maar verbied schijf- en velgremmen voor op de fiets want dat geeft ook fijnstof. Rem maar op de aandrijfas. Betaal dan ook gelijk maar meer eigen risico voor je zorgverzekering. Wel zo eerlijk.
Verbied ook alle plastic meuk dus transporteer je Nutella maar in een papieren of linnen zak. Zie zelf maar hoe je het leefbaar houdt in de Randstad. En wellicht worden die Volkskrant lezers eens wat minder wereldvreemd. Ach, wie hou ik voor de gek?

Deflatiemonster | 09-01-19 | 09:46

Allemaal leuk en aardig dat klimaatgebeuren, maar dat moet natuurlijk niet ten koste gaan van mijn vakantie. Mijn vakanties naar Azië, Australië en Amerika zijn de laatste verzetjes die ik nog heb. Dadelijk pakt de regering die zeker ook nog af.

SamV | 09-01-19 | 09:45

Je zou de achterbannen bijna in een hal drijven om het dan maar samen uit te vechten.
.
“In de linkerhoek, met een collectieve leeftijd gelijk aan het pleistoceen.....”

Parel van het Zuiden | 09-01-19 | 10:05

Het enige wat nog helpt om te ontkomen aan de volledig doorgeslagen schijnheilige achterlijkheid van dit land is een enkeltje richting zon kopen en nooit meer terugkeren.

echt_links | 09-01-19 | 09:42

niet zo heel vreemd. Is de rode draad bij al dit soort politiekcorrect geneuzel niet altijd dat "anderen iets zouden moeten laten of verboden worden" ?
.
De wereld vergaat, jij moet stoppen met autorijden, reizen en vlees eten.
Ze zijn welkom in mijn land, maar wel in de wijken en dorpen waar ik niet woon. Islam is vrede en daar doen aanslagen op anderen niets aan af.
.
Zullen we maar gewoon weer nieuws gaan behandelen?

Parel van het Zuiden | 09-01-19 | 09:41

Wil ze de kost niet geven die tegen vliegveld Lelystad protesteren maar wel 3x per jaar met het vliegtuig op vacantie gaan.

Wekkertje | 09-01-19 | 09:41 | 2

Ongefundeerde mening dacht ik zo.

Beste_Landgenoten | 09-01-19 | 09:53

Kan je dat aan tonen?.

Pelforth | 09-01-19 | 09:56

Toch blijft het een treurig vingertje dat hier gewezen wordt. Doet me denken aan mijn buurman vindt dat mijn schutting 5 cm te hoog is.

KimWok | 09-01-19 | 09:37 | 1

Ook voor joop en volkskrantlezers geldt dat ze eerst eens consequent moeten zijn voordat ze een ander de maat nemen.....

Tee Of Cup | 09-01-19 | 09:41

Ai ai, de volgende keer dat ik op schiphol land wordt ik zeker door de Geheime Klima Politzei opgepakt:
70 vluchten per jaar
Huis met oliestook en Open haard
Huis met gasstook en Open haard
En nog een leegstaand hol in het Kli,mafaat op gasstook

Zatkniss | 09-01-19 | 09:37 | 4

@bodemloos: het is eerder: u woont in een vliegtuig?

ZwarteDag | 09-01-19 | 09:44

@bodemloos zij/hij/wie is waarschijnlijk de piloot bij ryan

bert.s | 09-01-19 | 09:53

Zo hee is uw favoriete stewardes de moeite waard

Bokito ergo sum | 09-01-19 | 09:53
▼ 1 antwoord verborgen

Sans Comique | 09-01-19 | 11:09 |
Nou ja inhoudelijk commentaar, prima. Maar ik lees toch eerst een hoop verdachtmakingen van klimaatonderzoekers van jouw hand. Misschien ook goed om daarmee dan niet te beginnen. Kijk eens op www.realclimate.org/
Mijn oordeel erover is het volgende: Klimaatwetenschap is net als alle wetenschap continu onderhevig aan debat, op basis van de laatste feiten en inzichten (en inderdaad ook modellen). Niets daarvan is perfect en nee inderdaad, 100% consensus vind je nergens (zelfs niet in de fysica of wiskunde) maar dat betekent niet dat het fundament onder de conclusies zeer stevig is. En dan is het nog zo, dat men echt zijn best doet gegevens te falsifieren. Tot nog toe is de conclusie dat het klimaat verandert en wel dokor menselijke co2 uitstoot en dat dit zeer veel sneller gaat dan de uiteraard ook aanwezige natuurlijke factoren. En lees wat Kroonenberg er zelf over zegt, namelijk dat co2 wel degelijk een broeikasgas is dat opwarming geeft. Hij is hhoguit skeptisch over de maatregelen en de gevolgen maar dat is een totaal ander verhaal. In die kritiek op de maatregelen heeft hij gelijk, wat mij betreft. Die zijn helaas vooral ineffectief maar wel duur en door de politiek selectief gekozen op "verkoopbaarheid".

Beste_Landgenoten | 09-01-19 | 11:25

Beste_Landgenoten | 09-01-19 | 11:25
"Tot nog toe is de conclusie dat het klimaat verandert en wel door menselijke co2 uitstoot en dat dit zeer veel sneller gaat dan de uiteraard ook aanwezige natuurlijke factoren."

Vooruit, laten we het bij de feiten houden. Salomon geeft in zijn college een aantal redenen om erg sceptisch te zijn over de claim dat de temperatuurstijging die we zien door mensen wordt veroorzaakt.

Zelfs over die temperatuurstijging zijn de meningen al verdeeld. Het IPCC is indertijd door het ijs gezakt omdat ze twee verschillende grafieken aan elkaar hadden geplakt om hun gewenste temperatuurstijging te verkrijgen;

en.wikipedia.org/wiki/Hockey_stick_co...
www.americanthinker.com/articles/2013...
www.theguardian.com/environment/2010/...

Zijn college betoogt dat er natuurlijke cyclussen zijn en dat er nog steeds niet hard is gemaakt dat wij daar op dit moment zo sterk van afwijken dat De Mens als oorzaak aangewezen kan worden en onderbouwt dat met cijfers en logische argumenten. (Heb je het uberhaupt wel gezien?).

Vergeet niet dat het IPCC een VN organisatie is die volledig op subsidies drijft maar wel werkgelegenheid biedt aan heel erg veel mensen waarvan er slechts een deel uit wetenschappers bestaat. Amsterdam is onlangs op de vingers getikt door de VN vanwege de ontruiming van het ADM terrein. Hoezo, is het IPCC niet met politiek bezig.

Nu ben ik ook bezig een bron in diskrediet te brengen zou je zeggen, maar dat is niet het geval. Dat heeft het IPCC zelf gedaan. Aantoonbaar.

Nogmaals, ik zou dus graag horen waarom en in welke gevallen Salomon ernaast zit.
Trouwens, het maakt natuurlijk in feite geen zak uit wie Salomon is. Als hij de visboer om de hoek zou zijn geweest , blijven zijn cijfers en argumenten net zo stevig staan als wanneer Salomon God zelf was. Dus, heb je wat af te dingen op ZIJN verhaal? Dan hoor ik dat graag. Immer, een dag niets geleerd is een dag verspild.

Sans Comique | 09-01-19 | 12:04

Okay SC, bij deze. In de door jouw aangehaalde wiki pagina staat dan toch als eindconclusie het volgende:

"A 2010 opinion piece by David Frank, Jan Esper, Eduardo Zorita and Rob Wilson (Frank et al. 2010) noted that by then over two dozen large-scale climate reconstructions had been published, showing a broad consensus that there had been exceptional 20th century warming after earlier climatic phases, notably the Medieval Warm Period and Little Ice Age. There were still issues of large-scale natural variability to be resolved, especially for the lowest frequency variations, and they called for further research to improve expert assessment of proxies and to develop reconstruction methods explicitly allowing for structural uncertainties in the process.[13]"

Wat dus eigenlijk zegt: Ja, er is sprake van exceptionele temperatuurstijging.

Inderdaad, al was Kroonenberg een visboer, dan nog ziujn de cijfers relevant, dat ben ik met je eens, maar die cijfers, die geeft hij zelf namelijk ook niet. Zijn betoog hangt helaas aan elkaar van de speculaties. Vooral van het genre: Vroeger veranderde het klimaat ook, hoor. Hij sluit verder co2 niet uit als broeikasgas, sterker nog bevestigt de concensus daarover.

Ook je artikel van ameriacnthinker citeert het volgende:

"3. It is often claimed by skeptics that the human contribution to atmospheric CO2 (from fossil-fuel burning) is tiny -- less than a percent. The data clearly show that the contribution is 400 minus 280 parts per million (ppm) -- roughly 30% of the current concentration.

4. Extreme skeptics have often claimed that George Callender, the British pioneer of the global-warming story during the early 20th century, was hiding some higher CO2 values from ice cores that approached present values. This does not seem to be the case.

5. From time to time, skeptics have claimed that the CO2 increase was mainly due to global warming, which caused the release of dissolved CO2 from the ocean surface into the atmosphere. (A recent adherent of this hypothesis is Prof. Murry Salby in Australia.) However, the evidence appears to go against such an inverted causal relation. While this process may have been true during the ice ages, the isotope evidence seems to indicate that the human contribution from fossil-fuel burning clearly dominates during the last 100 years.

Read more: www.americanthinker.com/articles/2013...
Follow us: @AmericanThinker on Twitter | AmericanThinker on Facebook"

Ofwel: er is welzeker een stijging door menselijke geproduceerd co2!

Uit the Guardian blijkt dat de hele controverse over de hockey-sticjk dateert van de vorige eeuw, speelde in 1999. Inmiddels zijn we 20 jaar verder en hadden we de heetste 10 jaar ooit.

Op feiten dus, spreek je je eigen links tegen, moet ik concluderen.

Beste_Landgenoten | 09-01-19 | 14:12
▼ 8 antwoorden verborgen

Ho ho. Het artikel rept over "De Nederlander", niet over "de Volkskrantlezer". De Volkskrant lezer deugt, en hard ook. Bijna net zohard als de Volkskrant zelf. Nee, het is guurrechts Nederland dat de boel verziekt en de werelde naar de klote helpt. Zoals te doen gebruikelijk.

Sans Comique | 09-01-19 | 09:35

Gaan we nou met gele hesjes aan de toeristenstroom naar schiphol platleggen?

bodemloos | 09-01-19 | 09:34

Ach ja, linkse mensen: "Do as I say, not as I do!"

kommabijmebinnen | 09-01-19 | 09:32

Ja, maar, Gutmenschen vliegen naar verre landen om zichzelf te verrijken met kennis van andere culturen, gewoontes en religies. Daar worden ze betere mensen van. En dan mag het.
De CO2 uitstoot komt van tokkies die naar zonnige oorden vliegen en daar 's morgens een handdoek op een stretcher leggen bij het zwembad. Terwijl ze het land niet eens kunnen aanwijzen op een kaart. Dat is slecht voor het milieu.

Osdorpertje | 09-01-19 | 09:30

Zo lang minsters vliegen naar klimaatconferenties is dit geen onderwerp.

Vogelbeest | 09-01-19 | 09:29

En na die vliegreis wordt er een auto gehuurd om rond te touren of een mooie CO2 cruise langs de Emiraten gehouden, dus het is nog veel erger voor het al veelgeplaagde klimaat

batvoca2 | 09-01-19 | 09:29

"Opmerkelijk. De zogenaamd betrokken en geëngageerde Volkskrant-lezers trekken zich geen flikker aan van het alarmistische klimaatgelul in hun eigen krant. "

Dat doen ze zéker wel!

Ze weten namelijk precies te vertellen dat niet iederéén zomaar mag gaan vliegen. Het plebs moet met fiets en tentje een week of 2 in Drenthe op een camping gaan zitten kniezen onder een zonnepaneel schuilend om niet zeiknat te worden van de regen. Dat is prima voor die ongeletterden. Meer snappen ze toch niet. Wij, de zelfbenoemde, en vanzelfsprekend hoog opgeleide Deugelite, wij mogen wél reizen met het vliegtuig. Moeten het zelfs. Onze blik reikt zo eindeloos ver, wij verkennen de wereld, gaan op expeditie! Gehuld in voor 2000 euro outdoor kleding van Bever Zwerfsport, wankelend op spiksplinternieuwe bergschoenen van 600 euro, trekken wij de bergen in. Om na een uur of 3 gegidst en inclusief champagnelunch voldaan weer in het resort terug gebracht te worden per Hi-Lux voor een welverdiende middag en avondrust. Wegens alle indrukken snap je. Kapot zijn we dan. Al die cultuur, al die natuur. Je wordt er dood- en doodmoe van. Eigenlijk zijn we best zielig.

Dutchbeaurouge | 09-01-19 | 09:25 | 7
-weggejorist-
ZwarteDag | 09-01-19 | 09:48

Haha heerlijk dit. Dit vat het inderdaad mooi samen. De elite heeft de mond vol van idealen en anderen mogen het uiteindelijk oplossen.

OpperGek | 09-01-19 | 09:54

@Dutchbeaurouge
Zeer goed!

Basil Fawlty | 09-01-19 | 10:03
▼ 4 antwoorden verborgen

Maar dit gaat nu snel veranderen:
Een nieuwe columnist: Diederik Samsom

Een nieuw geluid op onze opiniepagina’s: Diederik Samsom schrijft vanaf vandaag een keer in de twee weken een opiniecolumn. Wij hebben hem hiervoor gevraagd omdat Samsom helder denkt en overtuigend kan formuleren. De vraag wat we aan klimaatverandering moeten doen, houdt de Nederlandse politiek en samenleving intensief bezig. Wij vinden het interessant om naast de verslaggeving en (soms sceptische) opinie hierover de ideeën te vernemen van Diederik Samsom: een idealist met een gezonde dosis pragmatisme en een bak aan politieke ervaring. Samsom weet er veel van (hij leidde een van de klimaattafels), maar staat voldoende buiten de politiek om onafhankelijk te schrijven. Wat ik goed aan hem vind, is dat hij denkt in oplossingen. Ik hoop dat de nieuwe column, of u het er mee eens bent of niet, bijdraagt aan uw denken.

Philippe Remarque, hoofdredacteur

nietvaneergister | 09-01-19 | 09:23

Mensen blijven vliegen omdat het zo verrekte goedkoop is. Vliegen naar zuid-Europa is goedkoper dan met de trein. Een strandvakantie aan een Turkse kust kost hetzelfde als één aan de Noord-Hollandse kust. Politiek ga eens accijns heffen op kerosine.

koeberg | 09-01-19 | 09:22 | 1

Ik vind vliegen naar spanje al bijna goedkoper dan naar Zeeland reizen. Dus de keus is snel gemaakt

Hadena | 09-01-19 | 09:34

Ik snap niet dat mensen zich hetgeen bij het inchecken en douane gebeurt laten wel gevallen.
Dankzij nobelprijswinnaar Arafat is het bij de mossels bon ton om vliegtuigen te kapen en/of op te blazen.
Het is duidelijk wie het zijn.
Waarom moet iedereen dan het gelag betalen door zich te laten fouilleren en de maat te laten nemen door de douane als een een of andere criminele vliegtuigkaper?
Ik heb weer een auto gekocht en rij, met veel plezier al weer een aantal jaren rond in Europa tijdens de vakantie.
Europa first! (zonder EU, de EG was beter).

watergeus | 09-01-19 | 09:21 | 1

Met de auto naar de VS rijden wordt een beetje lastig...

ZwarteDag | 09-01-19 | 09:50

Ik vind de Volkskrant een fijne krant. Zij weten me telkens weer te inspireren om de wereld te verkennen, heel aangenaam per vliegtuig of cruiseschip. Ze moeten alleen stoppen met die sombere colums tussendoor, dat bederft de vakantiepret.

Papa Jones | 09-01-19 | 09:21 | 1

Buiten wat linkse babyboomers staat de Volkskrant toch echt bekend als de Azijnbode, kortom een kutkrant.

Wijze uit het Oosten | 09-01-19 | 10:44

1+1=2
Veel mensen die nog een krant lezen zijn met pensioen.
Veel mensen die deze krant lezen zijn bovengemiddeld rijk.
Veel mensen die deze krant lezen gaan 3 x per jaar op vakantie waaronder 2 maanden overwinteren op Bali, want alle tijd en geld. Dus kloppen de advertenties. En eigenlijk geef ik die pensionado's geen ongelijk.

Barbarous_Relic | 09-01-19 | 09:20 | 1

Helemaal mee eens. Alleen de naam van de krant is fout. ‘Volks’ krant?

Fuckinghell | 09-01-19 | 09:44

De hele CO2 discussie is een luxe speeltje van de modale tot bovenmodale duurzaamheidsmaffia. In werkelijkheid gaan ze gewoon verder met hun liefhebberijtjes. Ik gun iedereen zijn plezier maar doe dat dan niet ten koste van armen. Mensen dit is nog steeds een klassenmaatschappij. Waarom moesten de kolencentrales dicht? Die waren toch veel gedkoper? Nu moeten ook de armen meer betalen voor hun verwarming. Ook zadelen deze progressieve mooiweerspelers (met maatschappelijk vangnet) ons op met intolerante immigranten die een kapitaal kosten, dat overeenkomt met de totale baten van ons aardgas sinds Slochteren. Als je aan de onderkant van deze maatschappij zit ben je echt gekl.. t. En figuren als Halsema, Jessias, Jetten maar ook Rutte en ook Asscher (die er een verdienmodel van heeft gemaakt), allemaal kan het ze geen zak schelen.

ecologiste | 09-01-19 | 09:19

Iemand nog verbaasd over de hypocrisie?

pjisonline | 09-01-19 | 09:18 | 1

Nee, dus ?

Wijze uit het Oosten | 09-01-19 | 10:42

Rutte III ziet ze vliegen.....

wij mogen na 2030-2050 geen gas, olie, benzine en diesel meer gebruiken.
We raken wanhopig met grote uitgaven voor onze verwarming en auto.

Waarvoor - omdat het mogelijkerwijs 2 graden warmer wordt?
Amerika, Rusland--> steeds meer landen in de EU doen niet of in mindere mate mee met de extreme Klimaateisen van Parijs.

Nederland wordt voor de gewone mensen en bedrijven onbetaalbaar.
Het zal niet lang duren of bedrijven en burgers vliegen hier het land uit...
terwijl via Rutte III mensen uit Afrika en moslimlanden gratis opvang krijgen in een AZC, daarna een woning plus een langdurige uitkering.

Waar is Rutte III mee bezig? Hoe is Nederland over 2 of over 5 jaar?

sociaal_econoom | 09-01-19 | 09:16 | 2

@sociaal-_econoom "Gazprom, de dominante exporteur van aardgas naar Europa onderzoekt manieren om emissievrije waterstof uit brandstof te produceren en een markt van € 153 miljard per jaar tegen 2050 te creëren, volgens een presentatie door leidinggevenden van het bedrijf in Brussel. De inspanning zou Rusland op één lijn brengen met de regering van Japan, olie-gigant Royal Dutch Shell en een handjevol bedrijven die brandstofcellen en waterstof promoten als een alternatief voor elektriciteitsopwekking en -transport gevoed door fossiele brandstoffen.
Nu Europa werkt aan een drastische vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, zoekt Rusland naar manieren om zijn gas groen genoeg te maken om deel te blijven uitmaken van de energiemix. Waterstof is een optie omdat het van aardgas kan worden gemaakt zonder extra emissies te genereren". www.gulf-times.com/story/612283/Russi...

ecologiste | 09-01-19 | 09:27

En over een tiental jaren vragen wij ons hier af wat we aanmoeten met die wijken die zo rond 2020 gebouwd zijn waar geen pijpen naar binnen komen om waterstofgas mee naar binnen te brengen. En we grinniken nog eens over die jaren waarin we onszelf echt wijsmaakten dat het allemaal elektrisch zou gaan gebeuren...

Dr_Prepper | 09-01-19 | 09:36

Ik vlieg professioneel heel veel, met KLM. Wat interessant is is dat alles duurder is geworden behalve vliegen. Vliegen wordt eigenlijk steeds goedkoper. Met uiteindelijk stijgende inkomsten wordt vliegen voor meer mensen bereikbaar en het is makkelijker. Probleem is de low cost carriers die routes creeeren die eigenlijk tot dan niet nodig waren wat markt creeert. Vliegen is onbelast. Dat gaat een keer komen en dan wordt vliegen meteen onbetaalbaar.

MeneerGuggenheimer | 09-01-19 | 09:11 | 1

Sterker nog: in het geval van Eelde airport worden onrendabele lijnen zelfs gesubsidieerd en dus in de lucht gehouden met belastinggeld. Over hypocrisie gesproken.

De echte Stolwijker | 09-01-19 | 09:16

Hoe zit het met jullie eigen advertentiebeleid dan, Pritt? Is dat beleid helemaal gescheiden van de redactionele kant, zoals bij de Persgroep? Of maken jullie bewuste keuzes? In dat laatste geval mag ik jullie dus inhoudelijk afrekenen op de advertenties op de site.
Just curious.

De echte Stolwijker | 09-01-19 | 09:10 | 4

Dus niet zo zeuren over al die fleshlight reclames die je te zien krijgt.

Antigoog | 09-01-19 | 09:29

Het verschil is dat ze niet hypocriet staan te roepen het klimaat, dit , co2 dat en intussen de cash van air verwegistan in hun zak stoppen.

Lt-Kol Kilgore | 09-01-19 | 09:53

Lt-Kol Kilgore
Daar gaat het me niet om. Ik ben alleen benieuwd of we straks bijvoorbeeld de uitgestreken smoel van Rutte als advertentie te zien krijgen op GS omdat de paarse broek onafhankelijk van de redactie werkt en Pritt blij is met de advertentiecentjes van de VVD.
Of zegt de redactie: ongezien de tyfus met je VVD, want we laten geen advertenties toe van clubjes die we redactioneel tot de grond toe afbranden?

De echte Stolwijker | 09-01-19 | 10:35
▼ 1 antwoord verborgen

Ze snappen toch niet dat het hypocriet is

Bokito ergo sum | 09-01-19 | 09:09

Maar waar gaan Yasser Klaver en Robot "artiesteningang" Jetten heen op vakantie?

eerstneukendanpraten | 09-01-19 | 09:09 | 1

Wat denk je zelf ?
Egmond aan Zee ?

Wijze uit het Oosten | 09-01-19 | 10:42
-weggejorist-
Dick Luyenlomp | 09-01-19 | 09:07 | 2

Begint er op te lijken dat steengijl wil laten zien stiekem wel te deugen. Zie tegenwoordig in ieder artikeltje een zinnetje als "wij zeiden al eerder" of wij nemen het wel op voor heaumeaux en nu weer "milieu organisatie". Mag hoor als tegengeluid, maar niet als alibi. En daar begint het op te lijken. Hebben jullie helemaal niet nodig heurr!

merel veld | 09-01-19 | 09:07 | 7

Je ziet t pas, als je t doorhebt god

merel veld | 09-01-19 | 09:24

Reguur volgende keer weer, dan heeft ook u, een alibi.

Opco Engering. | 09-01-19 | 09:27

"Je ziet t pas, als je t doorhebt god" classic!

Zo gek he, want alles waar je bewust de hele dag op gaat letten, dat lijkt ineens overal te zijn! Einstein is er niets bij. Wat een inzicht :-)

Dutchbeaurouge | 09-01-19 | 09:30
▼ 4 antwoorden verborgen

De opsomming bevat nog niet eens een inschatting van de gevolgen van al de verre vliegreizen in combinatie met het huren van een auto op de plaats van bestemming...

We're doomed!

Tollebol | 09-01-19 | 09:07 | 3

En vervolgens in je hotel de airco laten loeien.

Opco Engering. | 09-01-19 | 09:26

Of de op te brengen ziektekosten wanneer die belegen wijven met duipende Soa's uit Gambia terugkomen.

KlauwnBassie | 09-01-19 | 09:38

@ Tollebol: klopt. Van alle mensen die ik spreek en verre reizen maakten hoor ik over sight seeing helicoptervluchten, snowscooters en group, FWD-adventures, met boten op zoek naar grote zeebeesten en natuurlijk de bekende dikke sportauto's huren in LV. Om de feestvreugde een boost te geven, omdat de verkansie toch al veel kost, omdat ze er toch al waren, omdat het kan.

spinselsinjehoofd | 09-01-19 | 09:55

Jullie snappen het niet. Millieumensen zijn net als linkse mensen. Al hun waarheden, dogma's, meningen, gaan altijd over _de ander_ . Want _de ander_ is de bron van het kwaad, nooit zijzelf.

Daarom rijdt Femke Halsema in een oude diesel, is Paul Rosenmuller nog steeds het rijkste kamerlid ooit geweest, en gaan volkskrantlezers wél vliegen.

Die hoeven niet aangepakt te worden. Het zijn die ANDEREN.

zik | 09-01-19 | 09:07 | 1

Typisch Nederlands...

Wijze uit het Oosten | 09-01-19 | 10:40

Linkse mensen zijn in de aard hypocriet, schijnheiligheid zit in hun genen. Er valt niet mee te praten, gezond verstand is hun volkomen vreemd. Het linkse gedachtengoed, ook wel cultuur-Marxisme genoemd, ontstaan vanuit de Frankfurter Schule, zaagt al 50 jaar aan de poten van onze samenleving en is de kanker van onze maatschappij.

Motleycrew | 09-01-19 | 09:06

Ja Cors Zagt......... Deugen gaat niet om iets te bevatten en al helemaal niet om een consistent verhaal, het gaat enkel om zoveel mogelijk deugpunten op de deugladder.

Fatwabuster | 09-01-19 | 09:06

Dat is de kern van het probleem. Alleen is het nogal vervelend dat er nog geen verdienmodel voor is gevonden en het daarom onder het tapijt wordt geveegd.

Rico Tampeloerus | 09-01-19 | 09:08

"Milieuorganisatie GeenStijl wijst al langer op de hypocriete fijnstoftoestanden in 'de kwaliteitskrant'"

Hoezo alleen in een krant? Ga eens de straat op en vraag mensen nou eens of ze al een zuinigere auto op het oog hebben voor hun vakantie naar Frankrijk die aanvangt op zwarte zaterdag. Als mensen zeggen te vliegen naar Spanje waarom ze de auto niet nemen of geen treinreis beginnen. Het antwoord lijkt me zo simpel: het milieu is leuk om rekening mee te houden maar ik moet er geen last van hebben.

BeunDeHaas | 09-01-19 | 09:04 | 2

Ik vraag mij vooral af waar al die 9,8 miljoen mensen het geld vandaan halen om überhaupt zo ver op vakantie te kunnen.

overVecht | 09-01-19 | 09:06

overVecht | 09-01-19 | 09:06 |
Euhh... Werken?

Van Zessen Klaar. | 09-01-19 | 11:44
-weggejorist-
Berbaar | 09-01-19 | 09:03 | 1

De Volkskrant is de allerbeste krant om papieren vliegtuigjes van te vouwen.

Mr_Natural | 09-01-19 | 09:02 | 6

Hier zeggen we gewoon ‘reedt’ hoor... met DT... en als je nou lid wordt kan je ook nog eens je tegel achteraf aanpassen.

overVecht | 09-01-19 | 09:11

@overVecht | 09-01-19 | 09:05
Dat vlekt toch man krantenpapier?

Berbaar | 09-01-19 | 09:12

@Berbaar

Weet ik niet. Zal het mw overVecht vanavond eens vragen om er naar te kijken tijdens het rimmen.

overVecht | 09-01-19 | 09:18
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken