Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Lezers Volkskrant in opstand tegen de vele vliegvakantie advertenties in de klimaatkrant

Fasten your seatbelts. Het gaat beginnen. De lezertjes van de Volkskrant zijn woke aan het worden. Merkten we hier op de GeenStijls al eerder op dat we moeten praten over het bizarre fenomeen dat het onophoudelijke klimaatgelul en de Parijs Akkoord Praatjes in de Volkskrant worden voorzien van dikkevette advertenties voor vliegvakanties met CO2-machines naar Opwarmingsoorden, nu begint ook het rode pilletje bij de die-hard Volkskrant-lezer te werken. Dat wordt nog een dilemma voor de Paarse Broeken van de Persgroep en die adjunct op zijn klimaatneutrale koersfiets. Het vreten, of de moraal? Adverteerders, we bellen.

Reaguursels

Inloggen

Waarom zo moeilijk doen over het milieu - Nederland krijgt een heerlijk mediterraan klimaat en over een half miljard jaar is toch alles weer zoals het was. Dus geniet er van zolang het kan.

Hurndog | 11-01-18 | 06:52

Heel simpel; iedereen die volkskrant abonnee is of lid van GL die krijgt per direct een vliegverbod. Graag even koppelen aan het paspoort!

P.redgleuf | 09-01-18 | 18:26

Dikkevette advertenties!

LibertasSimplex | 09-01-18 | 18:12

Klimaat gekkies zijn knetter. Vliegen is juist GOED milieu vriendelijk. Onnodig reizen niet, moeten we dan maar allemaal thuis blijven. Zie onderstaande voorbeeld berekening voor een reis van Eindhoven naar Alicante:
Ryanair en Transavia vliegen met Boeing 737-800 vliegtuigen.
Berekening verbruik:
26025 liter brandstof weegt 21000 Kg, 1 liter = c.a. 0,8 Kg
verbruik op lange vlucht is 2070 Kg per uur.
Vliegtijd 2:30 uur. Verbruik 2,5 x 2070 = 5175 Kg
5175 x c.a. 0,8 = 4176 liter
De Boeing 737-800 kan 189 passagiers vervoeren.
De gemiddelde bezetting van Ryanair is 85%
85% x 189 passagiers = 161 passagiers
4176 liter / 161 passagiers is slechts 26 liter per passagier.
Zelfde reis met een zuinige auto gemiddeld verbruik 1 op 18:
1980 km / 18 = 110 liter
Als je 1 op 18 haalt, verstook je nog 84 liter MEER brandstof!
Zelfs met vier personen in de auto,en als het verbruik dan nog 110 L blijft,
is vliegen nog steeds iets beter (4 * 26 = 104 L) voor het milieu!
Commentaar prima maar wel met cijfers onderbouwen dan!

Olieboer | 09-01-18 | 17:41 | 2

Ik zag onlangs een onderzoek naar de milieu-effecten van vliegen en die waren niet mals in vergelijking met de auto. Het probleem zat hem onder andere in de brandstof (kerosine) en iets, kan het niet zo snel vinden.

O2Neutraal | 09-01-18 | 19:14

Ik wil nog iets toevoegen, omdat het vliegtuig zo makkelijk en snel reist word er ook meer gebruik van gemaakt. Als het een week zou duren om van A naar B te gaan, dan willen al een stuk minder mensen er mee gaan vliegen.

O2Neutraal | 09-01-18 | 22:57

Ja maar hun zijn van de goeie, dus wordt er niet veel drukte gemaakt. Die hebben 10x meer privileges dan wij. Vechten tegen de bierfiets.

Cocorico | 09-01-18 | 16:31

... een echt duurzame volkskrant is een niet gedrukte.....

petrusrock | 09-01-18 | 15:50

Meer meer meer CO2!
De natuur heeft het hard nodig.

MooseNL | 09-01-18 | 14:48

belasting en accijns heffen op kerosine voor vluchten binnen europa. Is het zo over.

zeiksmurf | 09-01-18 | 14:36 | 1

En de economie ook, slaap lekker verder
CO2 is een groeigas.. waarvan we meer moeten hebben

MooseNL | 09-01-18 | 14:47

Ben benieuwd of deze meneer ook een kerstboom thuis had staan! Bij ons in de stad is de jaarlijkse kerstbomenruiming weer begonnen en raad eens wat er met die boompjes wordt gedaan? ...... juist de fik er in! Al dan niet op een grasveldje ergens, dan wel in de stookoven van de vuilverbranding. En raad nu eens wat je dan aan het doen bent? .... juist, de boom omzetten naar CO, CO2, NoX en fijn-stof! Maar daar hoor je ze niet over... de auto, het vliegtuig en alles waar de burger zich mee bezighoudt moet worden uitgebuit. Tis 1 grote beflikkerij!

mood | 09-01-18 | 14:24

Blahblah 'over eens dat klimaatverandering is veroorzaakt door de mens' blahblah. "Door de mens". Zulke algemeniseerbijeenharkingen als 'de mens' of 'wij', daarvoor zijn linksekerkers doof en blind en dement. Ze plempen 'de mens' of 'wij' te pas en onpas en komen in een volgende zin weer met deze afgod aan zetten. Religekkisme begint met 'de mens' of 'wij'. Zodra de linkskerkistische mond zich opent over klimaatverrutting (het verrutten van het klimaat is het ergst denkbare van alles wat 'de mens' of 'wij' bedenkselen kunnen), wat natuurlijk heel erg is en vroom tot bezinning oproept, dan gaat de automatische piloot zomaar over op de ongebreidelde uitstoot van hoogdravendheden. Weer dat gejeremiëer met 'de mens' of 'wij'. Linksekerkers, probeer eens te letten op de taal die u spreekt tot andersdenkenden: die andersdenkenden denken anders over 'de mens' of het dictatoriale gehark met 'wij'.

Eeuwig..Op..Vakantie | 09-01-18 | 13:42 | 2

Je zegt eigenlijk helemaal niks. Heb je dat wel door? En hoe moet men dan wel worden aangesproken? Waarom zeiken mensen altijd zoveel?

Frisian_Division | 09-01-18 | 16:35

Frisian_Division | 09-01-18 | 16:35
Klimaatverandering is ten dele veroorzaakt door vulkaanuitbarstingen, ten dele door mensen met een te grote CO2 footprint, ten dele door smeltende permafrost: telkens ten dele. Maar zo kun je 'de mens' geen schuldcomplex aanpraten. Vandaar die beschuldigingsmodus met 'de mens' of 'wij'. Sommige mensen zeiken tegen de wind in.

Eeuwig..Op..Vakantie | 09-01-18 | 19:48

Na het feest komt de rekening. Het feestje bestond uit tien jaar hysterisch gedram. Onderbouwd met wetenschap die nog harder rammelt dan de boeken van Gloria Wekker. Helemaal de tyfus gesubsidieerd. Met ontvangers van de subsidies die volkomen opportunistisch mee huilden met de wolven.
En nu de rekening. Landschap naar de kleauten door windmolens. Energierekeningen die honderden Euros stijgen. Auto's die onbetaalbaar worden.
... En het klimaat blijft lekker doen waar het zelf zin in heeft...

Zeddegeizot | 09-01-18 | 13:33

Gewoon op het staartstuk van elk vliegtuig een afzichtelijke foto van neergestorte vliegtuigen, verminkte en verkoolde lichamen aanbrengen.
Het vliegmaschien als een pakje sigaretten zeg maar. Gratis af te halen bij de Graaf.

Graaf van Egmont | 09-01-18 | 13:17

zodra alle vk-lezertjes en overig mekkervolk in eigen land vakantie houden, wordt het op Schiphol een stuk rustiger én de vliegtickets goedkoper, win-win dus.

glaaf | 09-01-18 | 13:05

Wat ik altijd zo merkwaardig vind is dat mensen die de mond vol hebben over klimaatverandering als grootste wereldprobleem, het volkomen normaal vinden om 1, of meerdere keren per jaar een vliegvakantie ver weg te boeken. Cuba, Vietnam, Thailand, New York, China, Peru, ze willen het allemaal gezien hebben 'want ik vind reizen gewoon geweldig' en/of 'ik wil wat van de wereld gezien hebben'. Maar Trump is hartstikke slecht hoor, met zijn ontkenning van het klimaatprobleem. De consequenties van dat klimaatprobleem, nl niet meer in het vliegtuig stappen, kunnen ze blijkbaar niet onder ogen zien. Ga eens een tijdje in een achterbuurt in Utrecht, Den Haag of Amsterdam wonen, als je zo nodig avontuur wilt beleven. Je hoeft niet naar de andere kant van de wereld voor nieuwe ervaringen.

Braboblanke | 09-01-18 | 12:54

Dan vind ik dat het hebben van kinderen en/ of huisdieren exponentieel meegewogen moet worden in iemand Co2 quotum.
Want uiteindelijk zijn milieu, energie en voedsel problemen maar aan ding te wijten, namelijk te veel mensen op deze aardkloot.

Andersdenkend | 09-01-18 | 12:49 | 3

Juist de klimaatgekkies rijden met een bakfiets vol met kinderen rond. Hoogste tijd om die vanaf de geboorte ook van een energielabel te voorzien.

Gulliver | 09-01-18 | 12:56

Lul toch niet zo dom joh. De wereldbevolking is niet homogeen, noch is de groei ervan homogeen. Over de hele wereld verspreid zijn er een groot aantal economische en culturele subsystemen waarin mensen met meer of minder success erin slagen duurzaam welvarend te leven. Als je ook maar enige kans wilt maken om het klimaatprobleem nog wat te beperken moet je je juit richten om méér welvaart en productiviteit, omdat alleen welvarende hoogproductieve samenlevingen zich überhaupt geroepen voelen rekenig te houden met de toekomst. Dus hier minder kinderen krijgen is compleet contraproductief. We moeten er méér, veel meer, zodat we het relatief succesvolle economisch-cultureel systeem dat we hier kennen verder kunnen verbreden om verduurzaaming op wereldschaal mogelijk te gaan maken. Want één ding staat vast: in afrika, india en china hebben ze de komende 25-50 jaar nog echt geen trek in groenlinks gezever over beperkingen aan de groei. Zolang daar de helft nog moet leven onder het welvaartsnivo waarop onze honden zich zo ongeveer bevinden (om nog niet te spreken over de VS waar de huisdieren letterlijk op een hoger velwaartsnivo zitten dan de gemiddelde weredlburger), moeten we vooral niet gaan inzetten op beperking van bevolkingsgroei in de succesvollere delen van de wereld.

F#ckingAwesome | 09-01-18 | 13:00

Yep, de bron van alle aardse kwaad inclusief meneer Awsome.

Goedzo | 09-01-18 | 13:35

Er ligt sneeuw in de Sahara.
Zelfs de natuur lacht de klimaatgekkies uit.

Gulliver | 09-01-18 | 12:48 | 5

Wedstrijdkrokodil, het is wel degelijk relevant. Wie zei er 10 jaar geleden ook alweer dat er steeds minder tot geen sneeuw meer zou zijn? Voor de zgn wetenschappers is het interessant dus ik zou niet weten waarom we ze daar niet op mogen aanspreken. De wetenschap en de meteorologen zie je constant op de klimaathotspots vol op het orgel gaan, je ziet of hoort ze niet in de gebieden waar het klimaat niet is verandert. Vooralsnog hebben we hier een gematigd zeeklimaat, maak me wakker de dag dat het is verandert in een mediterraan zeeklimaat.

Stonecity | 09-01-18 | 14:02

Stonecity | 09-01-18 | 14:02
Wie tien jaar geleden riep dat er meer of minder sneeuw zou vallen had het toen al niet begrepen. En men heeft dat ook niet beweerd. Het probleem is eerder dat het plebs, dus ook de reaguurders, geen flauwe notie hebben van het verschil tussen weer en klimaat en zelf die onzin verkondigen.

Wat men wél gezegd heeft, is dat het beeld grilliger zou worden. Met meer extremere situaties. M.i. klopt die voorspelling tot op de dag van vandaag voor allerlei plekken op aarde en met name de US.

De ontkenning van het probleem is veroorzaakt door Al Gore met z'n hockeystickcurve. Want dat dat beeld niet kon kloppen is bewezen door het bestaan van de Kleine IJstijd. Die zagen we niet terug in die curve. Om echter in één moeite te concluderen dat de hele opwarming dus gelul is het gevolg van het onvermogen om hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden. Dat zie je wel vaker bij de wat minder intelligente mensen.

Wedstrijdkrokodil | 09-01-18 | 15:21

Wedstrijdkrokodil kijkt zo te lezen iedere avond braaf het NOS jpurnaal. Er komt alleen maar geïndoctrineerde onzin uit. Duidelijk één van de vele zombies die niet meer tot zelfstandig denken in staat zijn.

Gulliver | 09-01-18 | 16:14
▼ 2 antwoorden verborgen

ALs Volkkrantlezer zou ik me toch veel ernstiger zorgen maken over wat het soort advertenties waarin de VK grossiert over jou al VK-publiek zegt (zie ook link GS post nov '17). All in Turkeij, de wereld rond per tourbus, cruisen op de med...

Seriously, kennelijk is er geen betere manier om een generatie hypocriete pijprokers weg te zetten dan via de marketing die op ze losgelaten wordt in hun wereldvreemdheidsbode. Jaja, i know, zo af en toe staat er nog wel eens wat inhoud in die VK die wél gewoon hout snijdt, want niet vooringenomen tot in het kwadraat en wél op basis van gezond kritisch onderzoek. Maar dat ga ik vandaag even lekker negeren want oh wat is het smullen om (heb hier een papieren VK op kantoor dankzij één of andere HR chef die op deze verdieping z'n koffie leut) eens lekker los te gaan op het orgel des oordeels op basis van die advertenties. En kijk vooral allemaal ook eens naar de rest van die zooi in de VK, niet alleen de vliegreisjes. Fucking hilarisch waar je op uit komt als je je de samengestelde target persona van al die shit probeert voor te stellen.

F#ckingAwesome | 09-01-18 | 12:46

Sommige mensen moeten voor hun werk veel vliegen( ik bijvoorbeeld). Daarom ga ik altijd op vakantie met de diesel.

rifraf | 09-01-18 | 12:37

Ook hier: het witte patriarchaat is de schuld van de klimaatverandering met klimaatvluchtelingen als gevolg, u bent schuldig, u mag hun Miele betalen.

lingo star | 09-01-18 | 12:36

Milieu of geen milieu reken maar dat al die paarse broeken gewoon met hun kut koters op schiphol jou vakantie staan te vergallen. Zo milieubewust zijn we dan ook weer niet. Ze vinden vast dat die ander maar op de fiets moet gaan..

Therapietje | 09-01-18 | 12:30

Laat de rest maar vliegen, treinvakanties zijn voor mij het relaxt.

lingo star | 09-01-18 | 12:27

Heerlijk, die mensen die denken dat wij in NL enig verschil kunnen maken op wereldschaal.

Goldfinger | 09-01-18 | 12:24

Bijna alle wetenschappers zijn het erover eens dat de klimaatverandering vooral is veroorzaakt door de mens. Slechts een handjevol wetenschappers en Trump denken dat er vooral andere oorzaken zijn (zoals vulkaanuitbarstingen en extra zonne-activiteit). Maar het IPCC (het klimaatpanel van de VN waar duizenden wetenschappers uit de hele wereld aan meewerken) is duidelijk: de mens is de belangrijkste oorzaak van de opwarming van de aarde.

Dan kunnen we natuurlijk zeggen dat de VN en zijn duizenden wetenschappers niet te vertrouwen is en dat Trump (lees Fire and Fury eens en kijk eens serieus naar de onzin die hij uitkraamt op twitter) het helemaal bij het goede einde heeft omdat hij genie is en het nu extreem koud is in Amerika, maar ik moet toch eerlijk bekennen dat ik meer vertrouwen heb in die duizenden wetenschappers.

Wellicht een argument wat hier wel aanslaat: Door klimaatopwarming komen er steeds minder leefgebieden (Bangladesh die geen Neeltje Jans kan bouwen). Één keer raden waar deze mensen naar toe gaan?

Frisian_Division | 09-01-18 | 12:23 | 6

Het verhaal van Frisian doet me denken aan de tijd dat de kerk vond dat we moesten geloven dat de aarde plat was. Alle priesters waren het er over eens op een handjevol enkelingen na...... het mooie aan de wetenschap is dat men door kritisch te blijven vragen en onderzoeken een handje vol slimmere enkelingen er steeds maar weer achterkomt, dat het toch net anders in elkaar steekt. Mooi toch, vind je niet? Kun je hier niet tegen en vind je onzekerheid maar eng dan zijn er 2 dingen die je kunt doen. Zelf van je luie reetd af komen en gaan vragen/onderzoeken of je kunt geloven in een of andere geloofsexploitant zoals een guru/kerk/politicus/VN/IPCC/(zelf in te vullen). Helaas rekent de geloofsexploitant altijd wel een prijsje door voor de zogenaamde "absolute waarheid".

Isditandersgenoeg | 09-01-18 | 14:50

Ik probeer je denkwijze te begrijpen maar toch lukt me dat niet (kan aan mij liggen natuurlijk). Wetenschap is natuurlijk een groot begrip maar als er iets is waar ik in 'geloof' dan is het de wetenschap wel. En laten we nu wel even eerlijk zijn. Hoe kun je in hemelsnaam wetenschap in het zelfde rijtje stoppen als geloof, politici etc? Als je namelijk wel gelooft in de wetenschap maar niet gelooft in de 1000en peer reviewed papers die alleen in belangrijke journals komen als 100 andere wetenschappers het ook een goed verhaal vinden dan leef je m.i. wel in een grote conspiracy wereld. Ja ik heb het over diezelfde wetenschap die doorhad dat de aarde niet plat was en ook diezelfde wetenschap die nu aangeeft dat de klimaatverandering door de mens wordt veroorzaakt. Er zijn dan dus inderdaad 2 dingen die je kunt doen maar ik vraag me dan vooral af welke van de 2 jij dan doet? Want het lijkt er meer op dat jij gewoonweg gelooft in de wetenschappers die klimaatopwarming (door de mens) ontkennen. Wat natuurlijk helemaal prima is maar ga aub niet zeggen dat deze mensen dan de gehele wetenschap voorstellen en dat alle andere wetenschappelijke organisaties die denken dat het wel komt door de mens opeens vergelijkbaar zijn met sprookjesboeken van eeuwen geleden.

Frisian_Division | 09-01-18 | 15:39

Er zijn teveel variabelen om rekening mee te houden die de temperatuur kunnen beïnvloeden. Het is dus met lange na niet te concluderen dat de mens ter grondslag ligt. Klimaat heeft door de jaren heen veranderd en haast geen wetenschapper is het daar dan ook over oneens.

Orator | 09-01-18 | 18:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Onvoorstelbaar hoeveel van jullie het broeikaseffect nog afdoen als onzin. Jullie zetten jezelf enorm voor schut. Het broeikaseffect is goed begrepen en mainstream science. Wie daar openlijk aan twijfelt moet met bewijs komen dat het anders zou zijn.

Jullie halen probleem en oplossing door elkaar. Dat de oplossingen die verzonnen worden geen zoden aan de dijk zetten en misbruikt worden voor eigen gewin betekent nog niet dat het broeikaseffect niet bestaat.

Wedstrijdkrokodil | 09-01-18 | 12:23 | 5

Gulliver | 09-01-18 | 12:52 Ja hoor. Zelf onzin uitkramen en compleet voorbij gaan aan de wetenschappelijke onderbouwing en dan over mijn vader's MAVO schoolboeken beginnen. Niveautje hoor, domme kleuter.

Wedstrijdkrokodil | 09-01-18 | 13:20

@Wedstrijdkrokodil | 09-01-18 | 12:23
Gee science maar een religie een gehypt doemverhaal, bedrog door politici van het IPCC (een VN orgaan) die rapporten die het tegendeel beweren en 'skeptisch' zijn naar de prullenbak verwijzen terwijl er honderden per jaar worden gepubliceerd.
Zie o.a. : Skeptic Papers 2017 : notrickszone.com/skeptic-papers-2017-1...

Je wordt belazerd , er is géén wetenschappelijke consensus over de menselijke invloed, die 97% consensus van Gore en Obama is een leugen en al meerdere keren onderuit gehaald o.a. door nota bene een IPCC lead author als Dr. Richard Tol (een Nederlander) zelve, het is eerder 3 %

Zwizalletju | 09-01-18 | 15:02

Vroeger leerde we op school dat klimaatverandering door vulkaanuitbarstingen werden veroorzaakt. Tegenwoordig leert het grut dat alles de schuld van Trump is en slikt het nog voor zoete koek ook.

Gulliver | 09-01-18 | 16:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Nou kijk. Volkskrant lezers zijn babyboomers die van gekkigheid niet weten wat ze met hun poen moeten doen en zich helemaal de vinketering vliegen naar alle uithoeken van de wereld. Dus succes met je actie.

Rest In Privacy | 09-01-18 | 12:19

Het is tijd voor Groenrechts. Als thierry of greet het groen zou omarmen blijft er niets meer over van de gutmensjes.

ristretto | 09-01-18 | 12:18 | 1

In het tijdsgewricht rondom de millenniumwisseling bivakkeerde ik met vrienden vaak in wat wij destijds omschreven als "Het wilde Oosten".
Tijdens 1 van die "op natuur gebaseerde" vakantiereizen werd in Nederland Pim Fortuyn vermoord.
Nu konden mijn vrienden en ik ons nogal vinden in de politieke standpunten van Fortuyn alleen misten wij een beetje de "groene" standpunten.
We spraken destijds ook al de vrees uit dat na de dood van Fortuyn het gedachtegoed ook wel weer ten grave zou worden gedragen.
Toen vervolgens gedacht werd aan de mogelijkheden voor een nieuwe politieke partij zeiden we eensluidend; Groen rechts.
De rest is (helaas geen noemenswaardige) geschiedenis.
Wel veel fantastische herinneringen overgehouden aan onze post ijzeren gordijn reizen tijdens welke telkens als we een getintier zagen ermee op de foto wilden.
Die foto's zijn achteraf op de vingers van 1 hand te tellen.
En dan reken ik de duim nog niet eens mee.

D-Fens_1963 | 09-01-18 | 14:46

Ik denk dat ik maar eens aan m'n werkgever ga vragen om ekstra vakantiemaanden.
Kan ik weer eens met de zeilboot op vakantie.
Net als m'n bed, bed, bedovergrootvader.

D-Fens_1963 | 09-01-18 | 12:12 | 2

Mooi vooruitzicht maar beter zoek je een duurzame oplossing ergens in Tsjechië of zo. Nu het nog kan.

spinselsinjehoofd | 09-01-18 | 13:05

Ja idd, volgens een kuchend persoon met een lange regenjas en gleufhoed zijn de laatste berichten dat er op termijn weer een soort ijzeren gordijn opgehangen wordt.
Wellicht ook om grensgebied Polen - Tsjechie - Oostenrijk.
Zien we de Slowaken tenminste ook niet meer terug.

D-Fens_1963 | 09-01-18 | 14:26

Als Volkskrant lezers een leefbare wereld voor toekomstige generaties willen hebben, dan zijn er veel belangrijke dingen om eerst te stoppen zoals de volksvervanging. Door Europa te veranderen in een 2e Zuid Afrika is niet de juiste manier om een leefbaar wereld te maken. Dan krijg je alleen maar meer politieke partijen zoals BIJ1 en veel extremer waar ze openlijk roepen voor genocide en communisme uiteraard niet wetend zoals de nuttige idioten die ze zijn dat ze daarna een herhaling van Zimbabwe zullen krijgen.
Dan moet je als links wereldverbeteraar je afvragen waar je mee bezig ben als je met 2 Afrikas uiteindelijk overblijft. Hoe moet je dan de wereld verbeteren?
Tenminste als dat wereldverbeteren je echt intent is en niet enkel een manier is om te zichtbaar te deugen voor sociale status zoals meestal het geval is onder links volk.
www.youtube.com/watch?v=w7cGkqGu64A

letters_of_cijfers | 09-01-18 | 11:56

Er zou best eens een milieuwaarschuwing moeten staan in elke kraamafdeling. En hoeveel CO2 je wel niet uitspaart als je vlug een abortus doet ipv alsno1g te bevallen.
Ik heb geen kinderen, en heb dus recht op onbeperkt vliegen, ben ik nog veelmmileiubewuster dan een bakfietser met kinderen

Bier en worst | 09-01-18 | 11:54 | 2

Zo is het. Te veel mensen is het grootste probleem in de wereld.

Pislinq | 09-01-18 | 12:00

Sssst niet over de overbevolking praten dat is taboe!

Gulliver | 09-01-18 | 12:39

Beam me up, Scotty.

Mr_Natural | 09-01-18 | 11:44

laten we eens olivijnpoeder toevoegen aan chemtrails van vliegtuigen.
aluhoedje off.

steekmug | 09-01-18 | 11:42

Als kranten alleen nog digitaal beschikbaar zouden zijn. Hoeveel co,2 uitstoot wordt hier dan mee bespaard?

genoegisgenoeg | 09-01-18 | 11:38

En wat eten we vandaag?

Of je nu een verstokte worstvretende kaaskop bent of een veganistische quinoa met avocado hipster. Onze verse levensmiddelen worden naar de winkels gevlogen. In het grote gemiddelde maakt ons eten meer vliegkilometers dan de zakelijke of toeristische Hollander.

BraadWorstLul | 09-01-18 | 11:35 | 1

Ook zoiets: specieboontjes uit Ethiopië laten invliegen. Garnalen gaan heen-en-weer naar West-Afrika om daar goedkoop gepeld te worden. En dagelijks rijden hier minimaal 5 koeriers door de straat hun doosjes af te leveren: UPS, PostNL, Deutsche, Piklik en Albert Heijn. Waarschijnlijk vergeet ik er ook nog. Man-man-man wat een wereld en wat een geweldig duurzame economie hebben we gecreëerd.

spinselsinjehoofd | 09-01-18 | 13:03

Dat heeft Youp maar mooi bereikt met zijn oudejaarsconference. De meeste mensen hebben overigens een houding van, ik vlieg maar 1x per jaar dus laat de rest er maar mee stoppen. Gaat niet lukken dus.

GoedenMorgenDezeMorg | 09-01-18 | 11:33

Het (echte) probleem van het verpesten van de aarde is de hoeveelheid mensen, en er komen er steeds meer-meer-meer bij, en die gaan we natuurlijk gezellig naar NL halen.
youtu.be/rN-LlMSS9tU?t=11

telelezer | 09-01-18 | 11:31 | 1

Niet één politieke partij wil dit benoemen. Het is een taboe. Wel lekker over het milieu kletsen.

Pislinq | 09-01-18 | 12:02

Leuke anekdote,gaap.
Een paar jaartjes en vliegen is passé.
Inherent inefficient.
Neem de trein, of een hyperloop.

__underscore | 09-01-18 | 11:25

Waterdamp reflecteert zonnestraling. Vliegtuigen stoten veel waterdamp hoog in de atmosfeer uit. De binnenkomende zonnestraling wordt dus dankzij vliegtuigen gereflecteerd, waardoor het op aarde dus koeler wordt. Heeft enige kennis nodig en voor wie wil, kan ik het uitleggen. Lees ook het volgende, waarin men aantoont dat het na 9/11 (geen vliegtuigen in de lucht) ook warmer was. In de Tweede Wereldoorlog (doorgaans weinig vliegtuigen, maar door komst van vele duizenden vliegtuigen in de lucht boven europa, werd het toen koeler) lees dus : globalnews.ca/news/2934513/empty-skie...

Orator | 09-01-18 | 11:23 | 1

En door al die vliegtuigbewegingen is het ook harder gaan waaien.

kweethetooknietbeter | 09-01-18 | 11:26

Ik herinner mij de tijd nog dat ik bijna genuked ben door gaten in de ozonlaag, en voor eeuwig mismaakt ben door een zure regenbui. Ik hoop dat het primaat akkoord van Parijs mij verdere rampspoed kan besparen.

Nalek | 09-01-18 | 11:19

Het is een feit dat de vliegende vogels een einde aan de ijstijden hebben gemaakt. Verschillende loopvogels hebben hierover geklaagd.

El Rico Grande | 09-01-18 | 11:18

Zag laatst dat 80% van de plastic soep in de oceanen wordt aangevoerd via rivieren in India, China, Bangladesh etc. Niet zo vreemd, men pleurt daar meestal alle afval gewoon op straat of in het water. Denkt u daar maar aan als u de vier verschillende klikko's aan het vullen bent.

miezgasser | 09-01-18 | 11:16 | 5

telelezer | 09-01-18 | 11:27
Vergeet Trump en de Joden niet.

James Lastig | 09-01-18 | 11:40

En Geenstijl en rechts in het algemeen

Van Urk | 09-01-18 | 11:56

Ja miez, maar als ik dat hier zeg wordt ik voor milieuzondaar aangezien. NB, ik die alles 2x repareer alvorens af te danken nadat ik de bruikbare onderdelen heb veilig gesteld. Mijn audioset bestaat uit jaren 70 spul en lijkt onverwoestbaar, mijn twee-cylinder is over de twintig jaar oud en gaat zeker 40 worden etc.

Elk jaar nieuwe meuk alleen al moesten ze verbieden. Maar ja, het is een vrije wereld toch? Moet allemaal kunnen... consumeren, koop die auto.

spinselsinjehoofd | 09-01-18 | 12:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Als deze smurf zou begrijpen dat niet zozeer vliegen maar de hoeveelheid mensen op aarde het probleem is, dan wist hij dat z'n geleuter overbodig was.

donkieshot | 09-01-18 | 11:14 | 1

Nog immer wordt voortplanten flink gesubsidieerd met o.a. kinderbijslag en gratis scholing.

Pislinq | 09-01-18 | 12:11

Volkskrant is dode bomen. Afschaffen draagt dus bij aan een oplossing. Per direct a.u.b..

Deksmaat | 09-01-18 | 11:12

De milieumaatregelen gelden alleen voor het klootjes volk. Zij gaan gebukt onder de doctrine van de milieulobby. Maar hey, als je geld hebt, heeft het niet echt betrekking op jou. Je vliegt de hele wereld rond, want exotische vakanties horen er immers bij, je rijdt in je elektrische auto rond met een enorme vervuilende batterij en elektriciteit welk is opgewekt uit een steenkoolcentrale, maar who cares. Voor de buitenwacht ben je ontzettend milieubewust. De tweede auto is natuurlijk een voor de heb, oldtimer. Moet kunnen. Allerlei milieuvoorzieningen treffen aan het huis. Geen probleem, geld speelt geen rol. Laat het klootjes volk maar het gelag betalen in de vorm van duurdere energiekosten en god mag weten wat zij nog voor de komende tijd allemaal gaan verzinnen. Hebben zij geen last van. Hij steekt nog eens een dikke sigaar op, nipt aan zijn glas whisky en zegt en passant tegen zijn vrouw, als hij het gemanipuleerde journaal kijkt, "dat de mensen het maar niet begrijpen dat zij milieubewust, groen en duurzaam moeten zijn". Deze mensen zijn niet zo bijster intelligent, hoor je hem mompelen. Welkom, in de wereld van de milieulobby en de snobs van deze wereld.

De Evangelist | 09-01-18 | 11:11 | 3

+1

vluchtelingallergie | 09-01-18 | 11:39

Wat betreft het verleggen en dragen van de lasten zie je goed.

Dat ik extra moet betalen voor het schoon opruimen van onze consumentenzooi is geen probleem. Maar dan ook iedereen en niet onder valse voorwendselen.

Zolang -wat is het- 80% van de wereldbevolking haar potje vreten op kolen en houtvuur opwarmen, de rivieren als dumpplaats van poep, pies, plastic en wat heb je gebruiken, op de stranden oude E-kabels worden schoongebrand etc. zijn wij op het punt beland dat we beter onze bijdrage daar kunnen doen (kennishandel) dan hier de laatste promille verbetering te zoeken.

Overigens, gaat nooit wat worden. China is IMO goed bezig en zal snel op niveau zijn. Maar wat denk je van India, Rusland, Zuid-Amerika, Afrika, die zijn over 10 jaar nog niet is staat hun vullis netjes te recyclen terwijl het aantal mondjes fors zal toenemen (RU daargelaten wellicht).

spinselsinjehoofd | 09-01-18 | 12:41

Gelukkig geeft het drukken en verspreiden van de krant geen C02-uitstoot.

kweethetooknietbeter | 09-01-18 | 11:10

Een vliegtuig vliegt op kerosine. Een product dat afkomstig is van aardolie. Aardolie is een natuurproduct en daarmee duurzaam. Vliegen is dus duurzaam.

El Rico Grande | 09-01-18 | 11:10

Te koop: C02-reducers op zonne-energie. Gebruiksvriendelijk. U hoeft het af en toe water te toedienen als het een tijdje niet geregend heeft. Vraag er naar bij uw tuincentrum. OP=OP.

kweethetooknietbeter | 09-01-18 | 11:08

Geen auto CHECK
Niet vliegen CHECK
Geen houtkachel CHECK
Wow, dr Rechts krijgt een gratis abonnement op de Volkskrant kado. Als ie zijn helicopter maar op de grond laat.

dr Rechts | 09-01-18 | 11:07 | 1

Wel auto
Af en toe vliegen
En de houtkachel brandt 5 maanden per jaar. Heerlijk warm. In het voorjaar weer een aantal bomen in de tuin kort zagen voor de kachel. En er moet een terras achter getimmerd worden. Dat hele klimaatgelul kan m'n rug op.

SnartBlirdetRagnarok | 09-01-18 | 11:33

Totaal meer dan zestig vluchten gemaakt vorig jaar, de meeste voor mijn werk.

En inderdaad, het klimaat warmde flink op, vooral tijdens mijn tripjes naar de Caraïben.

James Lastig | 09-01-18 | 11:06

Hoeveel schoner zou het zijn om met 200 auto's naar bestemming te rijden?

Dima Beeline | 09-01-18 | 11:03 | 1

Gestapeld?

kweethetooknietbeter | 09-01-18 | 11:11

Het grootste probleem is dat vliegen veel te goedkoop is, en dat de prijs van een vliegticket op geen enkele wijze de werkelijke kosten reflecteert. Zolang een retourtje Barcelona met Ryanair goedkoper is dan een retourtje Amsterdam-Maastricht met de NS...

LastShadowPuppet | 09-01-18 | 11:03 | 3

Is vliegen te goedkoop of treinen te duur? Als een vliegmaatschappij rond kan komen, waarom kan de NS het niet?

Overigens komen er bij dat Ryanair-retourtje wel belastingen etc bovenop. Zou wellicht wel goed voor het imago van de NS zijn als ze dat ook zouden doen - wat is er netto voor de NS en wat blijft er her en der aan de strijkstok hangen?

Sjors W. | 09-01-18 | 11:13

Sommige tickets zijn goedkoop, andere tickets zijn duur. De werkelijke kosten van het vliegen betaal je niet. De bedoeling van een Ryanair is bijvoorbeeld het maken van winst. Gemiddeld zal de prijs van een vliegticket dus boven de werkelijke kosten die Ryanair maakt moeten liggen.

El Rico Grande | 09-01-18 | 11:16

Bij Ryanair is de ticketprijs afhankelijk van:
- het tijdstip van boeken;
- de vullingsgraad van de betreffende vlucht;
- het IP-adres van de boeking.

Probeer met een klas vol kinderen bij Ryanair een langweekend weg te boeken. Dan moet je dat vanaf enkele thuisadressen doen en niet allemaal tegelijk. Anders loopt de prijs exponentieel op ivp gelijkmatig met de vullingsgraad. (last-minute boeken geeft op rustige vluchten voordeel tov vroeg boeken.)

BraadWorstLul | 09-01-18 | 11:55

Heb vliegangst dus zit altijd dronken in het vliegtuig. Heb dan ook niet meer de geestelijke vermogens me druk te maken over het eventuele broeikaseffect van mijn handelen...

eerstneukendanpraten | 09-01-18 | 11:03

Een vliegtuigproduceren co2-kwaad brengt ongeveer 100 co2-producerende burgers naar rustige stranden waar nog niet zo veel co2-gevaar heerst. Je kunt dus ook zeggen dat viegvekeer gunstig is voor co2.

wimpies | 09-01-18 | 10:59 | 1

Huh?

Pislinq | 09-01-18 | 12:15

Gistereavond hebben 2 mannen in Breda meegedaan aan een experiment, “vliegen zonder vliegtuig”. De vlucht was kort maar succesvol. De landing moet nog verder aan gewerkt worden.

Dutchie1966 | 09-01-18 | 10:59

Klimaatgelul inderdaad. Maar dat het gelul is krijgen de Volkskrant lezertjes niet te lezen, dat CO2 een onschadelijk gas is en dat het nodig is om te leven, beneden 200 ppm sterft alles af, ook niet.

Menselijke CO2 uitstoot is ca 1/20e van natuurlijke , alles wordt weer opgenomen want fossiele moleculen zijn identiek aan planten CO2 moleculen tot aan het isotoop nr aan toe , en Relatie CO2 - temperatuur kan omgekeerd zijn.

Maar goed: nieuwe publicaties : Arctisch zeeijs nog steeds in de Neoglaciatie fase, ietsje minder als gedurende de Kleine IJstijd,(LIA) maar veel meer dan tijdens de Roman Warm Period (RWP) (ja het was warmer toen de Romeinen hier waren) en is momenteel véél hoger (dus veel meer zeeijs) dan 6 á 7 duizend jaar geleden. In de grafiek in links de huidige tijd.

2 New Papers Indicate Modern Climate Still In A ‘Colder Stage’, Modulated By Solar Activity, ENSO

notrickszone.com/2018/01/08/2-new-pape...

Zwizalletju | 09-01-18 | 10:58 | 1

Ja joh, want alle andere wetenschappers hebben een links verdienmodel op de klimaathoax...

Diotima | 09-01-18 | 11:03

Ze draven maar door, wordt zo moe van die gasten.

gato | 09-01-18 | 10:58 | 2

Wel uitkijken bij het uitademen tijdens dat draven; je schijnt dan namelijk C02 terug uit te stoten.

kweethetooknietbeter | 09-01-18 | 11:13

Als Volkskrant lezers nou gewoon eens stoppen.met ademen

Rest In Privacy | 09-01-18 | 12:25

Het meeste commentaar over het milieu (een houtkachel, is niet zo milieuvriendelijk he) krijg je van mensen die met het vliegtuig op vakantie gaan. Dat zijn altijd de types die vinden dat er echt iets moet gebeuren maar die niet doorhebben dat ze zelf de grootste vervuilers zijn. Maar ze zouden eens iets moeten opgeven. Nee, dat mag een ander doen.

zwarte_weduwe | 09-01-18 | 10:53 | 2

Houtkachels worden binnenkort verboden. Het begint met het verplicht stellen van fijnstof-filters, gecertificeerd hout en het betalen van een milieuheffing, om gaande weg binnen 10 jaar de hele handel onbetaalbaar te maken. De enige uitzondering zal het koningshuis c.c. zijn die mogen blijven doorstoken.

Woonwijken gaan van het gas en krijgen stadsverwarming, blokverwarming of hoe het ook mag heten. De overheid krijgt zo meer-en-meer grip op het leven van de burger, voor de benodigde kilo Joules maakt het allemaal niets uit.

De mensheid is een "heat engine" zoals Guy McPherson uitlegd. Hij is al jaren geleden tot inzicht gekomen en off-grid gaan wonen en ooh wat ben ik jaloers op die man (nee, niet afgunstig).

spinselsinjehoofd | 09-01-18 | 12:23

... voor de benodigde kilo Joules maakt het allemaal niets uit.

Alleen de systeemkosten zullen stijgen, uiteraard in naam van een schoner milieu.

spinselsinjehoofd | 09-01-18 | 12:47

Klimaatverandering is een feit. Maar de impact van de mens hierop wordt schromelijk overdreven. Er zijn echter heel veel andere goede redenen om te stoppen met fossiele brandstoffen: waaronder de directe luchtvervuiling, het sponsoreren van mallotige regiems en aardbevingen in ons wingewest Grun.

LJBrinkhorst | 09-01-18 | 10:51

Onze visionaire Wereldleiders komen jaarlijks op zo'n 380 Toppen en Summits bijeen, met in hun kielzog duizenden ambtenaren en beveiliging. Parijs, Tokyo, New York, Pretoria, het kan niet op. Een idee om dit een eens keer via een videoconference te doen? Doe we die bordesfoto no. 381 wel via een fotosoep.

miezgasser | 09-01-18 | 10:51

Wil iedereen die over het milieu zeikt en kinderen heeft, vanaf nu zijn grote bek houden?

Baski | 09-01-18 | 10:48 | 4

lol

Baski | 09-01-18 | 11:20

Baski, gaan we nu ook al hetze tegen papa's en mama's voeren met 2 à 3 nageslachtjes? Het moet niet nog gekker worden zeg, dat je schuldig moet gaan voelen voor het stichten van een gezinnetje. We zijn verdomme al voor 90% de economische eenheid voor koning en vaderland, mogen we voor de resterende 10% nog wat natuurlijke driften volgen?

spinselsinjehoofd | 09-01-18 | 12:10

Die mening moet breed geventileerd gaan worden. Perfect.

Pislinq | 09-01-18 | 12:18
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben groot voorstander van reductie van het verbruiken van fossiele brandstoffen. Niet vanwege het broeikasverhaal - ik ben flexibel (korte broek in de winter is top, doen ze down under ook).
Maar... veruit de meeste vaten olie komt uit landen met een discutabele reputatie. De vermogensoverdracht naar de OPEC landen leidt tot een geldstroom naar haatbaarden in Europa. Door energie lokaal op te wekken reduceren we die nare geldstromen en werken we aan een stabieler en beter land.

Winter_is_coming | 09-01-18 | 10:47 | 2

Mee eens, alleen is Nederland veel te klein om ook maar iets te betekenen op dat vlak.

spinselsinjehoofd | 09-01-18 | 12:07

We moeten stoppen met Arabieren rijk te maken. Dus toch maar windmolens. Beter een kerncentrale.

Pislinq | 09-01-18 | 12:19

Containerschepen vervuilen veel meer. Moet je dan bij elk chinees product wat je koopt melden dat het de wereld zoveel procent CO2 opleverd?

Fapfap | 09-01-18 | 10:45 | 3

Nee, dat hoeft niet, maar als je een GroenLinks figuur een stuk tropisch fruit ziet eten moet je hem er wel op wijzen dat hij heel slecht bezig is.

JI-HAAT | 09-01-18 | 11:07

Scheepvaart vervuilt per 1000kg niet meer dan luchtvaart. Bovendien gaat het hier om CO2 en niet om roet. Eerdaags zal de treinverbinding naar China goed op dreef komen en dan hoeft al dat vliegen met vracht niet meer.

VerderLezert | 09-01-18 | 12:06

Sinds wanneer is CO2 vervuiling? We kunnen er echt niet zonder.

Pislinq | 09-01-18 | 12:20

Als het eens op zou schieten met die opwarming dan hoeven we dit koude land ook niet meer te ontvluchten.

Stonecity | 09-01-18 | 10:44

Vliegen is een van de ergste gevallen van hypocrisie in de linkse kerk. De hoogopgeleide achterban van bijv. GroenLinks wil zich maar al te graag op de borst kloppen met dat ze zo veel van de wereld gezien hebben cq. 'gereisd' hebben. Dat daar een CO2-uitstoot tegenover staat waar drie kolencentrales een jaar lang voor moeten stoken, is iets wat GroenLinks afdoet met dat 'het belangrijk is dat jonge mensen kennis nemen van andere culturen'.

Gabr | 09-01-18 | 10:43 | 2

Samengevat: De kosmopoliet is hypocriet.

miezgasser | 09-01-18 | 10:45

Kijk nou uit met wat je zegt. Dit is natuurlijk weer een argument voor meer import van cultuur.

nikolaos | 09-01-18 | 10:52

Probeer het eens met minder immigranten.
!75.000 in 2016.

de honden blaffen... | 09-01-18 | 10:43

Gewoon weer ouderwets met de boot naar de States. Is ook veel spannender met de klimaatsverandering en bijbehorende stormen.

knerf | 09-01-18 | 10:43 | 1

Check even de oliestook van grote schepen. Die brandstof wordt in 031 volgestopt met de meest ranzige meuk en tegen dumpprijzen aangeboden. Opdat we volgens de regeltjes van ons afval afgeraken zonder de economie te schaden. Deze waanzin maakt een aantal ondernemers schat-hemelrijk en onze lucht de smerigste van Europa.

spinselsinjehoofd | 09-01-18 | 12:04

Aahhhh!! over een paar uur stap ik weer in het vliegtuig en blaffen we de atmosfeer weer vol met alles wat de hoerigste krant van Nederland wil tegen gaan.....

bosmaloot | 09-01-18 | 10:42

Als u met z'n allen fijn opvliegt
is dat goed voor mijn milieu.
Vooral in de zomervakantie.

nemeton | 09-01-18 | 10:42

Wie is er klimaatneutraler: GS of de Volkskrant?

dr Rechts | 09-01-18 | 10:42

Het is wel grappig dat half Nederland idolaat de avonturen van Floortje zit te bekijken terwijl ze zo langzamerhand op plekken is geweest waarvan ik niet eens wist dat die bestonden. Maar al die 'green planet' liefhebbers hebben intussen (op wiens kosten eigenlijk?) een uitstoot aan CO2 veroorzaakt met al dat heen weer gevlieg, die de jaarproductie van een kolencentrale wellicht verre zal overtreffen.

fred upstairs | 09-01-18 | 10:41 | 1

Boudewijn Buch van de Vara alleen al had 10.000 onbekende eilanden bezocht. Dat kan ik allemaal niet meer goedmaken.

miezgasser | 09-01-18 | 10:44

CO2 is toch zwaarder dan zuurstof, stikstof en alle andere gassen in de atmosfeer? Zouden die gewoon niet aan de grond hangen in plaats van als broeikasgas aangemerkt worden? Bovendien noodzakelijk voor planten- en boomgroei die weer voor zuurstof zorgen.

Waar je je druk om moet maken zijn de echte broeikasgassen als methaan, dat door ieder levend wezen uitgeademd wordt. Het broeikaseffect is het gevolg van overbevolking van de aarde (mens, dier, rottingsproces). We zijn gewoon met teveel hier. Als je in een drukke carnavalskroeg de ramen en deuren sluit krijgt men ook last van zuurstoftekort. En dan moet je niet de zweetlucht de schuld daarvan geven.

Jos Tiebent | 09-01-18 | 10:41 | 1

Carnavalvierders hebben al veel eerder een zuurstofgebrek gehad anders zouden ze geen carnaval vieren. Maar dat is weer een andere discussie.

2voor12 | 09-01-18 | 10:46

Klimaatafknijperij meets globaliseringsgenot.

dr Rechts | 09-01-18 | 10:41

De aarde is zelf de grootste schuldige!!

Teleo | 09-01-18 | 10:39

Schiphol kan en zal uitbreiden, het wordt dus alleen maar méér. Ook zullen er weer méér auto's en snelwegen bijkomen. Geen groenlinks die dat kan tegenhouden.

Rest In Privacy | 09-01-18 | 10:39 | 1

Dit systeem kan alleen maar in stand worden gehouden door eeuwige groei. Los van het feit dat daar de waanzin er vanaf spat; we leven momenteel op arbeid die in de toekomst nog moet plaatsvinden. Waarom denkt u moet u tot uw 68e werken en liefst voor uw 70e de pijp aan Maarten?

spinselsinjehoofd | 09-01-18 | 11:59

Het meest scahdelijke voor het klimaat is het hebben van kinderen. Aangenomen dat die kinderen ook weer mogelijk kinderen krijgen etc etc etc kan je berekenen dat de extra milieubelasting ten gevolge van 1 kind gelijk is aan de milieubelasting van jezelf.

www.geenstijl.nl/5135172/kinder_kinde...

Een kind niet nemen bespaart 58 ton CO2 per jaar.

Dus als je het milieu wil sparen: Neem dan geen kind.

Beste_Landgenoten | 09-01-18 | 10:36 | 6

Oei, dan zijn onze nieuwe medelanders dus eigenlijk ook nog op een ander vlak gigantische terroristen? Millieuterroristen that is, fokken voor allah en ondertussen ons millieu naar de filistijnen helpen....

elfenstein | 09-01-18 | 10:42

Ja zelf 1 kind, dus al zwaar in de milieu-overtreding.

Beste_Landgenoten | 09-01-18 | 11:06

miezgasser | 09-01-18 | 10:41
Ja nou precies: Daar heb je het klimaatprobleem in een notedop. Het is vooral een overbevolkingsprobleem. Los je dat op dan is er ook geen issue met het klimaat meer.

Beste_Landgenoten | 09-01-18 | 11:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Waarom niet op elke Volkskrant een waarschuwing:
"Let op, krantenpapier belast het mileu en de inhoud van deze krant is schadelijk voor uw geestelijke gezondheid".

nick.name | 09-01-18 | 10:34 | 1

Die bomen gaan nog wel, maar vergis je niet in drukinkt.

spinselsinjehoofd | 09-01-18 | 11:54

Zullen wij het er dan eerst maar eens over hebben hoeveel speciaal voor dat doel geplante Zweedse en Finse bomen per jaar aan de Volkskrant opgaan? (gelukkig wél steeds minder... hi,hi)
-
Voortaan op iedere reclameuiting voor het afsluiten van en abonnement bij de Azijnbode:
-
'voor een jaar Volkskrant kunt u twee maal retour Thailand met een 747'

bisbisbis | 09-01-18 | 10:33

Links lullen, rechts vullen. Mijn opa had het al door...

squadra | 09-01-18 | 10:32 | 1

Was hij links?

Beste_Landgenoten | 09-01-18 | 11:08

Onlangs heb ik besloten ook kosmopoliet te worden, de wereld is namelijk van iedereen. The world is an oyster. Ik laat mij niet meer beknellen door oude gedachtes als grenzen en muren. Overal waar ik mijn voeten rust ben ik thuis, net zoals mijn grote voorbeelden Mabel, Bono en Kaysa. Dus vlieg ik nu iedere week ergens anders naar toe. Mooi, he?

miezgasser | 09-01-18 | 10:32 | 2

Heeft niks met besluiten te maken maar alles met je bankrekening.

Teleo | 09-01-18 | 10:42

Fantast. En wat heeft minister van wie je de achternaam niet weet er mee te maken? Zo'n knappe vrouw zul je nooit hebben.

VerderLezert | 09-01-18 | 12:03

Hans van der Woerd wil geen advertenties meer in de Volkskrant. Dat geldt voor mij ook. Zolang de advertenties er nog wel zijn, vind ik de disclaimers in de Volkskrant een prima idee!

El Rico Grande | 09-01-18 | 10:32

Gisteren geprobeerd te kijken naar Arnon Grunberg bij Jinek. Arnon is o.a. columnist bij de Volkskrant. Zelden heb ik erger quasi-intelectueel gelul gehoord dan dat er uit de mond van deze zittenblijver (Vossius in Amsterdam, twee keer blijven zitten dus oprotten) kwam. Wat een afgang!!

langzullenweleven | 09-01-18 | 10:31 | 1

Er was niets mis mee en hij is wel succesvol auteur. Overigens was het AZC gescheld wel bizar. De man stond daar over landverraders en NSB te schelden (ondanks zijn oude hoofd zal hij er zelf niet bij geweest zijn) terwijl de dwaas niet in de gaten heeft dat hijzelf de NSB-ert zou zijn.

VerderLezert | 09-01-18 | 12:01

Toppunt van hypocrisie is elektrische auto rijden, zonnepanelen op het dak en vertellen dat je aan het milieu denkt en daarom vier keer per jaar op vakantie kan gaan per vliegtuig met een ticket van 15 euro.

Louise-in-de-pels | 09-01-18 | 10:31 | 5

JI-HAAT | 09-01-18 | 11:03
Wat een hypocriete zakkewasser.

Beste_Landgenoten | 09-01-18 | 11:09

Berbaar | 09-01-18 | 10:55
Dat hoeft niet eens het geval te zijn, aangezien het produceren, transport, verkoop en installatie van voornoemde producten ook niet echt 'schoon' is te noemen. Diesels zijn overigens ook heel slecht voor mensen dus ze mogen zeker van de weg.

JI-HAAT | 09-01-18 | 11:03
Bedankt voor de link.

O2Neutraal | 09-01-18 | 19:31

@Berbaar | 09-01-18 | 10:55
Hoe vaak ik niet hoor dat ze 15 euro hebben betaald om naar het land waar ik woon op vakantie te komen, en niet één keer maar vanwege het goedkope ticket komen ze wel vijf keer per jaar. Van mij mogen ze, maar zolang vliegen zo goedkoop is moet men niet zeuren.
Ze kruipen wel in mijn oude ronkende diesel als ik ze moet ophalen van het vliegveld, en durven dan ook nog tegen mij te zeggen dat diesel slecht is voor het milieu.
Zo, even een voorbeeldje uit de praktijk!

Louise-in-de-pels | 10-01-18 | 09:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Stoppen met gifitge inkt op omgehakte bomen af te drukken en dan met dieselauto's rond te rijden scheelt ook een hoop voor het miijeu. Met als bijkomend voordeel dat de linkse indoctrinatie van het volk daarmee ook sterk verminderd.

2voor12 | 09-01-18 | 10:30

Absoluut hypocriet. Toch is de Volkskrant wel de minst slechte krant. Goede hebben we niet.

Bokito ergo sum | 09-01-18 | 10:30

Als die volkskrant echt om het milieu geeft en strak doorredeneert dan zegt hij/zij/het de krant op. De krant is gemaakt van dode bomen, bevat oud nieuws en vol met oproepen tot het kopen van CO2 slurpende vliegreizen en auto's.
Of hij leest gratis het actiele nieuws op internet en kapt geen boom. Win-win

Winter_is_coming | 09-01-18 | 10:30

Het is onvermijdelijk dat de bijl er in gaat. Er is nog weinig tijd en het is onbestaanbaar dat zo'n grote bron van CO2 productie gewoon zou blijven bestaan terwijl je op de grond van alles zou moeten doen om de Co2 productie te verminderen. Wij op de fiets naar het werk en dan net doen alsof je iedere week voor een wip naar Milaan zou kunnen. Of iedere maand je ouders in America zou kunnen bezoeken.

VerderLezert | 09-01-18 | 10:29

Maar wat moet Floortje Dessing straks dan, als ze niet meer 45.000 km per jaar mag vliegen? Op onze belastingcenten?

Nuchternederland | 09-01-18 | 10:28 | 1

Is ze al in Giethoorn geweest?

steekmug | 09-01-18 | 11:14

Lang leve de opwarming van de aardkloot, er ligt sinds 40 jaar weer eens sneeuw in de Sahara.

Hebbiehemookweer | 09-01-18 | 10:25 | 10

Bewijzen op tafel graag. En niet van pseudo wetenschap ! Roken kan geen kwaad. De kanker komt uit het bloed vandaan en openbaart zich vaak niet eens omdat het leven te 'kort' is.
Vliegen zal in de toekomst steeds schoner worden, je ziet het nu al dat bij nieuwe vliegtuigen de zgn. schadelijke uitstoot steeds minder wordt en, helemaal eens met hebbiehemookweer, de invloed van de mens op de evolutie van de aarde is te verwaarlozen. Schoonhouden okay, maar jezelf wijs maken dat je echt iets zou kunnen veranderen is veel te hoog gegrepen. En dat is misschien maar goed ook. En dan heb ik er nog een, gratis, het eten van vlees is voor 95% van de mensheid "brood" nodig. Iedere voedingsdeskundige zou dit behoren te weten. Streven naar minder dierenleed is prima hoor, maar dieren mogen gegeten worden, ze reïncarneren ook direct, veel sneller dan de mens, maar daar heeft jullie 'wetenschap' nog weinig kaas van gegeten. Overigens zou de dierenwereld er al een stuk humaner uitzien als we in Nederland nu eindelijk dat halal slachten eens verbieden. Ben je waarschijnlijk gelijk van een hoop andere problemen af. Hey partij van de dieren, wordt eens wakker ? Of durven jullie niet. Het is toch je bestaansrecht ? Mooie dappere dierenvrienden zeg. En doe dan gelijk vuurwerk ook alleen tussen 12 en 3 uur s'nachts met nieuwjaar, okay ? Ieder jaar weer wekenlang die stress van die huisdiertjes, pijnlijk hoor, voor dier en baasjes.
En misschien kan mevrouw van de dieren dan ook gelijk voorstellen om de herenbesnijdenis te verbieden. Is wel kindermishandeling, maar er is toch niets onmenselijks aan de partij van de zgn. dierenvrienden. Zijn toch twee samenhangende zaken. Succes ermee. Als het zou lukken, stem ik alsnog op jullie !

SlimmeBelg | 09-01-18 | 10:52

bisbisbis | 09-01-18 | 10:45
Word wel een beetje moe van dit soort argumenten: "Het is niet zeker, dus....."
Nee maar het is wel met een grote mate van waarschijlijkheid zo dat... etc. Niets is zeker, maar verreweg de meeste data wijzen op een menselijk effect. En een groot effect ook nog. Wat ook totaal niet raar is, gezien het feit dat de atmosfeer dun is en wij met heel veel mense zijn. Je kunt het natuurlijk keihard gaan ontkennen om maar een excuus te hebben iks aan je eigen gedrag te hoeven doen maar het is wel een beetje de kop in het zand steken.

Beste_Landgenoten | 09-01-18 | 11:11

Beste_Landgenoten | 09-01-18 | 11:11
Zeer terechte opmerking. De andere niet gestelde vraag is, waarom moeten we er iets aan doen terwijl het niet tegen te houden is in het huidige groeitempo van de mens. Nu is het vooral een verdienmodel en deugshow.

O2Neutraal | 09-01-18 | 19:38
▼ 7 antwoorden verborgen

Vraag naar vliegtickets blijft alleen maar groeien, zo'n CO2 disclaimer gaat daar niets aan veranderen. Vooral lui daar op links mogen van mij hun gedrag aanpassen. Mekkeren over het klimaat, maar wel even 12.000 km vliegen voor 8 dagen yoga op Bali. Van de PvdA moeten we minder vliegen en worden Henk en Ingrid verbannen naar Lelystad voor de jaarlijkse vlucht naar Zuid-Europa. Terwijl Asscher even naar Tasmanië vliegt voor de Kerstvakantie.

Duifmans | 09-01-18 | 10:25

Vooral die steekvliegen, horzels, wespen, dazen moesten ze verbieden.

Johan_Voorhaar | 09-01-18 | 10:25 | 2

Is het zo'n late zomer in Nederland ?

SlimmeBelg | 09-01-18 | 10:56

Klere beesten, weg ermee.

gato | 09-01-18 | 11:12

Dit lijkt een begin, maar geldt niet alleen voor vliegen. Het volk dat denkt dat de door mens veroorzaakte co2 dramatische gevolgen heeft voor de aarde, zou moeten aandringen op een persoonsgebonden quotum. Wat geeft een welgesteld iemand het recht om meer co2 te produceren dan een mondaal iemand. Tenenkrommend als je El Gore of b.v. onze koning horen spreken dat we wat zuiniger aan moeten doen met energie. Bij de meeste klimaat schreeuwers geldt: doe wat ik zeg, maar niet zoals ik leef.

watazooi | 09-01-18 | 10:25 | 1

Zoals Leo de Cabrio bijvoorbeeld.

Nuchternederland | 09-01-18 | 10:27

Als lezers geen advertenties willen, moeten ze meer abonnementsgeld betalen.
Ik blijf het jammer vinden dat vliegen zo veel goedkoper is dan treinreizen. Voor het milieu heb ik er de langere reistijd echt wel voor over.

Diotima | 09-01-18 | 10:23 | 2

Er zal inderdaad accijns op vliegtuigbrandstof moeten komen en ook zal er voor gevlogen km's betaald moeten worden. Er ligt geen dure rails maar het is wel onze leefomgeving. Dan is het snel afgelopen met de pretvluchtjes zoals zuipen in Amsterdam, zuipen in Kopenhagen. Tentoonstellinkje of modeshowtje in Milaan.

VerderLezert | 09-01-18 | 10:34

We betalen al genoeg voor onze gevlogen kilometers. Nee, al te veel. Vaak is de belasting al hoger dan de kosten van het vliegen. Geef dat geld lekker aan dat personeel in het vliegtuig. Die werken ervoor. Niet die ambtenaren die het opeisen.

SlimmeBelg | 09-01-18 | 11:01

als je een zeikkrant uitbrengt moet je zeikers als lezers verwachten.

langzullenweleven | 09-01-18 | 10:23

Turbulentie. Ghehe.

Normpje | 09-01-18 | 10:19

Ach, vlieg heen!

Hemmenaar7 | 09-01-18 | 10:18

Wat is een Volkskrant?

Vanilla | 09-01-18 | 10:18 | 1

Beobacht het volk, voorheen een kutkrant, aldus een oud volksliedje.
Tegenwoordig links ingehaald door de NRC, in de algemene strook door de Televaag en in werkelijkheid door de interwebs.

Hemmenaar7 | 09-01-18 | 10:20

Stoppen met vliegen. Vooral hierheen vliegen.

Vind het een keigoed idee.

Not_again | 09-01-18 | 10:15 | 3

Maar de meesten drijven toch hierheen?

nikolaos | 09-01-18 | 10:17

Met wind uit het zuiden zeker. Maar den vliegmachien is natuurlijk voor de wat luier en meer op luxe ingestelde en aangelegde hier-heen-trekkier.

Not_again | 09-01-18 | 10:19

Asielzoekers die we hier niet willen hebben kunnen als ze met het vliegtuig komen tenminste meteen teruggestuurd worden... Tot ze de douane door zijn zijn ze nog niet in het land...

TyrionLannister | 09-01-18 | 10:25

Maar een beetje meevliegen is toch niet zo erg?

Rest In Privacy | 09-01-18 | 10:14 | 6

Beste_landgenoten, idem! Maar groente en fruit laat ik liggen, dat leeft nog wanneer je je tanden erin zet. Zielig!

Winter_is_coming | 09-01-18 | 10:49
-weggejorist-
SlimmeBelg | 09-01-18 | 11:03

Precies, precies!!

Rest In Privacy | 09-01-18 | 11:06
▼ 3 antwoorden verborgen

De volskrant stond vorige week ook vol met gas guzzlers (Ford F150, Bentley, etc) en in December werd een hybride Lexus die 1 op 13 rijdt aangeprezen als geweldig en vooruitgang (doen, koopadvies van de vk) terwijl het apparaat meer dan een ton kost en dus meer verbruikt dan een middenklasser. Hypocriete elitaire krant.

TheseDays00 | 09-01-18 | 10:13

De luchtlagen in de hogere regionen mengen niet zo gauw met de luchtlagen in de lagere regionen. Dat is belangrijk, omdat de lucht vanaf het aardoppervlak opwarmt, niet van boven. Daarbij is de waterdamp, die vrij komt reflecterend voor de zonnestraling... met andere woorden... vliegen is zo gek nog niet voor het milieu. In km verbruik in ieder geval stukken zuiniger dan een auto

Orator | 09-01-18 | 10:13 | 5

Klopt. Direct na 9-11 was het meetbaar zonniger in the states. Enkele dagen.
Maar.... Di-waterstof-oxide is ook een fantastische broeikasgas. De natuurkunde van het weer is nogal complex. Zeker als het over de toekomst gaat

Winter_is_coming | 09-01-18 | 10:22

Ik plane-pool ook meestal. We verzamelen vaak met mede poolers op Schiphol. Via een app of het web (bijv KLM) kun je dan samen dezelfde richting op.

Hemmenaar7 | 09-01-18 | 10:23

@Nuchternederland. Hoor je zelf wel wat je zegt? In de buurt van Schiphol. Vliegtuigen dalen en stijgen in de buurt van Schiphol. Daar komen ze dus relatief laag over je waslijntje heen. In de turbulente laag, dat is de laag die zo'n 1.5 km dik is en die wel constant mixt.

Orator | 09-01-18 | 10:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Milieu is belangrijk. Geld voor milieu nog belangrijker. Geld voor onszelf het allerbelangrijkst, aldus de voltallige linkse journalistenschare.

Guido | 09-01-18 | 10:13 | 1

Do as we say, not as we do.

Winter_is_coming | 09-01-18 | 10:20

Ze zouden ook gewoon alle andere stukjes en artikelen tussen de advertenties weg kunnen laten.

Conan de Rabarber | 09-01-18 | 10:12 | 5

VerderLezert | 09-01-18 | 10:36
LOL. Rofl.

VeelTeSteil | 09-01-18 | 10:40

@VerderLezert | 09-01-18 | 10:36 Hoi, U is Belg?

miezgasser | 09-01-18 | 10:40

Eerder Nederlander, die meten toch graag liever met geld.

SlimmeBelg | 09-01-18 | 11:06
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken