Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Cijfers: 982 minder politiemensen dan in 2013

Wilt u in dit land meer of minder agenten? Dan gaan we dat regelen.

nog steeds een sukkel

Voelt u zich ook altijd zo veilig op straat? Dat komt dan niet door de politie want er zijn steeds MINDER agenten. Dat hep niet ergens gestaan op Facebook en blijkt ook niet uit een enquête onder 40 gelehesjesdragers (daar was trouwens veel politie zeg) maar staat gewoon in een brief van minister Grapperhaus. In 2013 was de omvang van het politiepersoneel 51.598. In 2018 is dat 50.616. Dat zijn dus 982 mensen minder. Omdat ze de bij het ministerie van Veiligheid en Justitie en Veiligheid sinds oppercijferherverpakkingskunstenaar Ivo Opstelten nu eenmaal niet beter weten dan dat je na vervelende cijfers een fictief gunstig cijfer publiceert, gooit Ferdinand Grapperhaus er alvast een voorspelling voor 2023 in. Dan komen er weer wat agenten bij, namelijk.

niveautje opstelten dit

Maar zelfs dan zijn er minder agenten dan in 2013. Terwijl er in Nederland steeds meer mensen bijkomen. En de agenten die er wel zijn hebben het al zo druk en straks moeten ze van het OM ook nog de hele dag pakketjes gaan controleren om te kijken of er geen pilletjes en/of wietplantjes inzitten. Doet u de pakkans de groeten, op z'n weg naar buiten?
INSTANT UPDATE: NS Kabinet zet BOA's in.

Reaguursels

Inloggen

Tja, dit is een kabinet van minder, minder, minder. Behalve natuurlijk daar waar minder van zou moeten zijn zoals belastingen en de intocht van aanhangers van achterlijke religies uit inteelt-culturen.

Brou Is Back | 05-12-18 | 10:24

Ondertussen is de politie heel erg bezig met verwarde mannen m/v omdat er zwaar bezuinigd is op de GGZ.
Boeven vangen is er echt niet meer bij.

Analia von Solmsch | 04-12-18 | 21:52

Opeens weet je het: je bent een hoertje van de overheid.

Scaramanga01 | 04-12-18 | 21:38

Dit land verdient ook geen haar beter. Je krijgt waar je op/voor stemt. Gelukkig treft het de stemmers op de zittende partijen ook. Socialer kunnen we het niet maken.

Tutanchamon | 04-12-18 | 18:46

politie en politiek scheelt niet voor niets maar 1 letter.
ze zijn beide al 40 jaar de weg kwijt.

snars | 04-12-18 | 18:22

Hoe heet die pas ook al weer, een vooruit twee achteruit. Die hebben we niet eens. Dit land holt achteruit. Minder veiligheid . En de regering dient de veiligheid van de burger te beschermen. Mooi niet. Het riekt naar opzet. Rutte hebben we niks meer aan, die denk dat landsbelang niet meer bestaat, na zijn aanhankelijkheidsverklaring aan de EU. We zijn zo langzamerhand geen land en geen staat meer, we zijn een wingewest van de EU.

wallenberg | 04-12-18 | 16:45

Dat is de "Processie van Echternach", die doen ook iets raars met passen voor- en achteruit.

Brou Is Back | 05-12-18 | 10:26

Al die aanrijdingen de laatste jaren. Vaak zijn het zwarte golfjes en taxies. Wie zouden de bestuurders zijn geweest? Staat er nooit bij in de media. Wie weet er meer van de achtergrond van deze bestuurders?

ecologiste | 04-12-18 | 16:14

Ik: islam

Scaramanga01 | 04-12-18 | 21:39

Ik vergelijk de politie van nu toch meer als de koninklijke marechaussee van de jaren 40 ..

Kuddedier | 04-12-18 | 15:52

Watte?

Pislinq | 04-12-18 | 15:54

Ja, die Duitsers hielden pas van orde... zoiets?

Analia von Solmsch | 04-12-18 | 21:53

Wat is dit voor zinsbouw? Je hebt zeker bij de politie gewerkt, die zijn ook altijd zo sterk in het uiten van kromme zinnen.

Brou Is Back | 05-12-18 | 10:27

Ja maar het is veiliger dan in 2013. Aldus de politietop en de verantwoordelijke minister. Onveiligheid is alleen maar beleving.

Hommel | 04-12-18 | 15:25

Politie doet echt wel zijn best, voor een veel te laag salaris, Hun ergste vijand zijn bestiirders ,het OM en activische rechters. Ze willen heus wel maar het wordt ze onmogelijk gemaakt, De belastingdienst moet gewoon hun eigen anbtenaren inzetten voor boetes, zo lastig is het niet om te flitsen en er zijnambtenaren zat, een relatief kleine stad als Amsterdam heeft zes keer zoveel ambtenaren alsNew Yoek City, en veel minder echte problemen. Dat is bijna overal zo, er zijn belachelijk veel ambtenaren. Laat die lekker flitsen

Bokito ergo sum | 04-12-18 | 15:15

Dit is zo godschruwelijk kortzichtig en onwaar. 15 jaar geleden was dit waar. Inmiddels is dit zwaar achterhaald. Niemand dwingt je om agent te worden, en als agent heb je alle ruimte om kritiek te hebben op de zaken die je aankaart, te staken, je best te doen dingen te veranderen. Dat doen ze echter NIET. De goeden zijn bij de politie al lang vertrokken, wat er nu nog zit is incompetent brandhout. Die ook echt niets willen, anders zou er wel meer gemord worden.

zik | 04-12-18 | 15:18

Een leraar(es) of verpleger(ster) verdient niet veel meer. Met eenzelfde resultaten als de politie zal het halve ziekenhuis dood gaan en is heeft de gemiddelde afgestudeerde het IQ van een baviaan.

allesofniks | 04-12-18 | 15:54

Nou, de helft in het zieknhuis blijft leven, maar de gemiddelde afgestudeerde komt inderdaad niet veel verder dan een baviaan.

zik | 04-12-18 | 16:28

Meer allochtonen aannemen. Kunnen ons dan arresteren.

Mart6037 | 04-12-18 | 15:11

Zeker op de lagere functies ('gewone agent') ZIJN al heel veel allochtonen aangenomen.

zik | 04-12-18 | 15:19

Die pakken geen mocrovriendjes op.

Pislinq | 04-12-18 | 15:55

800.000 aangiftes, 50.000 FTE = 16 Aangiftes per FTE per jaar, of 1.3 aangifte per maand per FTE. Oplossingspercentage 23% dus 1 FTE lost 1 aangifte per maand op.

Kosten politie 5.4 miljard, kosten per FTE 108.000 Euro per jaar, kosten voor oplossen 1 aangifte = 9.000 euro.

Kan je je voorstellen dat je een verkoper of monteur met zulke statistieken hebt!

allesofniks | 04-12-18 | 15:04

Een oplossingspercentage van 23%? waar haal je dat vandaan? Het oplossingspercentage ligt in NL onder de 2%.

zik | 04-12-18 | 15:20

Dat maakt het nog erger.
Verder ben ik benieuwd wat onder oplossingspercentage valt, indien een winkelier een dief betrapt, dief aan politie overhandigd, gevolgd door aangifte, valt dit ook onder oplossingspercentage?

allesofniks | 04-12-18 | 15:48

Politie deelt heel veel bonnen uit. Ze vangen helemaal geen boeven. Hoeft ook niet. Ze bedruipen zichzelf. Je rekenarij heeft herziening nodig.

Pislinq | 04-12-18 | 15:58

Gratis tip voor de overheid.

1. Enkelbanden verbieden voor criminelen. Gewoon de cel in.
2. 3 Strikes out. Ga je 3x de fout in, levenslang de cel in.
3. Dubbel paspoort en een delict gepleegd? Retour afzender, Nederlands paspoort innemen en alle rechten die daarbij horen (enorme kostenbesparingen). Dit ook gelijk invoeren bij geweld tegen hulpverleners.
4. Landen die hun onderdanen niet terug nemen, zullen geen Nederlands (belasting)geld krijgen. Ook gaan we in EU verband alles veto'en wat enigszins in het voordeel van het betreffende land is. Mocht dat niet helpen, gaan we landen zoeken die tegen betaling die lui willen opnemen. Genoeg landen die dat zullen doen tegen een redelijke vergoeding (10.000E bijv). Enige voorwaarde is dat de betreffende regering garandeert dat de persoon in kwestie nooit meer een stap in Europa kan zetten.
5. Veroordeelde criminelen gaan werken om hun schuld aan de bevolking in te lossen. En dus niet elastiekjes vouwen in de cel (of whatever), nee gewoon op het land of in de mijnen (sinds de kerncentrales in Duitsland dicht zijn staan ze te springen om bruinkool en steenkool. Dat kan prima met gevangenen gedolven worden in Limburg. Knap bedrijf die daartegen kan concurreren.
6. Schijnbaar is opsluiten erg duur in Nederland. Ik begrijp niet zo goed waarom, want gevangenissen staan altijd op C locaties, er zijn ontzettend weinig cipiers (hoor ik altijd in de media), en een dagmaaltijd (onbijt+lunch+avondeten) hoeft niet meer dan 10 euro te kosten. En dan eet je gezond!. Waar de rest van de kosten inzitten is mij een raadsel. Maar met de arbeid die ze gaan leveren is dat snel genoeg terug verdiend.

Ale je dit invoert, zal je zien dat de cellen snel genoeg leeg staan, maar niet omdat er geen aangifte van gedaan wordt, maar omdat ELK MENS een kosten/baten analyse maakt. Zijn de kosten (levenslang de cel in, gratis werken) hoger dan de opbrengsten (3x een plofkraak bijv), dan zal het gros van de mensen ER NIET aan beginnen.

Ow jah, en zorg ervoor dat aangiften anoniem blijven in een rechtzaak (natuurlijk met goede controle erop), zodat Ali met zijn familie geen verhaal gaat halen bij slachtoffers. Die door de politie pas geholpen/beschermd kunnen worden NADAT er iets gebeurd. Maar dan is het te laat natuurlijk.

Graag gedaan!

DMaN | 04-12-18 | 14:59

En zo fantaseer je lekker door. Wat heb je zelf al daadwerkelijk gedaan aan al de genoemde oplossingen?

I_do_know | 04-12-18 | 15:55

Goed plan. Ik stem voor.

Pislinq | 04-12-18 | 16:01

Meteen invoeren!

Dutch_Viscount | 05-12-18 | 12:07

Het kan niet heel lang meer duren, of BOA's krijgen dienstwapens. En daar mogen ze dan - voorspelbaar- na een ongeveer half dagje instructie de straat mee op.

bisbisbis | 04-12-18 | 14:58

""Personeel in de zorg, nauwelijks te vinden. Personeel in technisch uitvoerende beroepen, niet te vinden. Personeel om voor de klas te staan, niet te vinden. Personeel voor de politie, niet te vinden.""
@ pibasso | 04-12-18 | 13:40
Het is een cirkel: Waarom zijn er te weinig gekwalificeerden: Omdat er steeds meer mensen het land binnengehaald worden; en dat zijn bijna altijd ongekwalificeerden die dus helemaal niets bijdragen aan de oplossing van personeelstekorten, maar WEL van de faciliteiten meeprofiteren, en zo de druk ook nog eens verzwaren.
De wortel van alle ellende, ja zelfs ook van de milieu-idioterie, om maar een zijstraat te noemen, is de (door Brussel aangemoedigde) krankzinnige bevolkingsgroei.

telelezer | 04-12-18 | 14:41

Alles om de economie draaiend te houden.. follow the money.

Bijkomend voordeel, uurlonen van de originele europeanen gaan straks omlaag, want meer arbeidsaanbod dan vraag enzo. We leven momenteel in de grootste zwendel sinds eeuwen. Wat zich op dit moment ontvouwt onder leiding van de globale elite gaat ons allemaal tot slaven maken.

Ton8695 | 04-12-18 | 15:15

Geen werkgever wil een duur minimumloon betalen voor een importkneus.

Pislinq | 04-12-18 | 16:03

Dus wachten met aangifte tot 2023. Heeft Grapperhaus ook al een beeld over de daling van de criminaliteit in 2023? Daarmee bedoel ik niet een daling van de aangiften. Deze hebben een andere oorzaak.

metdedag | 04-12-18 | 14:33

De aangiftebereidheid daalt jaar na jaar na jaar. Desondanks dumpen ze 16k aangiften in het ronde archief.

Nadenkertje.

snars | 04-12-18 | 18:26

Oh. Dus in 2023 gegarandeerd mijn fiets terug. Blijf ik nog even lopen tot die tijd. Die nieuwen zijn lekker gretig nog. Speuren maar, ik reken op jullie!

Lorejas | 04-12-18 | 14:27

van die 50.616 waarschijnlijk 80% nooit in uniform op straat

nachtbrakers | 04-12-18 | 14:17

En dat dan BOA's de orde moeten handhaven op 1 van de meest gewelddadige nachten in het jaar!! Wat een LAFhartig beleid!

marjen | 04-12-18 | 14:11

""Wat een LAFhartig beleid!""
@ marjen | 04-12-18 | 14:11
Nee juist een enorm SLUW beleid van de Haagse vazallen van Brussel. Immers: Brussel wil dat we zo snel mogelijk om een EU popo en EU leger gaan roepen

telelezer | 04-12-18 | 14:15

Het enige meer blauw op straat wat ik zie, zijn de blauwe strepen langs het trottoir waar je niet mag parkeren.

Gokmaar | 04-12-18 | 14:07

Wellis. Gewoon met parkeerschijf.

Pislinq | 04-12-18 | 16:05

Weer een reden die aantoont hoe belangrijk het is om een EU politiemacht op te zetten...

Binnenkort is kritiek op migratie strafbaar. Dan kan die EU politiemacht samen met het EU leger dmv Razzia's het hele netwerk van gele hesjes oprollen.

Het gaat hardstikke goed in dit land. Op naar een totaaldictatuur!!!

Ton8695 | 04-12-18 | 14:06

Rob Jetten: "Ik vind aangifte doen een prachtige uitdrukking".

piloot47 | 04-12-18 | 14:02

Die agente op de feauteau heeft wel heel veel weg van Pia Dijkstra.
De geloofwaardigheid van die voorspelling 2023 wordt volledig teniet gedaan door die ene agente(m/v/x)

GOEM | 04-12-18 | 13:59

@mezelf dan bedoel ik die 51.330 + 1 natuurlijk

GOEM | 04-12-18 | 14:06

Ik heb afgelopen weken heel erg veel aan de politie gehad. Ik raakte betrokken bij een ongelukje met mijn auto en een scooter. Dat dreigde flink uit de hand te lopen want je weet tog vriend. Er werden allerlei rare schades opgevoerd, getuigen waarvan ik zeker wist dat ze het niet gezien hadden, verklaarden in mijn nadeel en ik zou de plaats van het ongeval hebben verlaten. Maar dankzij een slimme en rechtvaardige motoragent die ik altijd heb kunnen bellen en die het voorval perfect in het systeem heeft gezet, kwam ik er heel goed vanaf. Overigens bleek het klootzakje geen rijbewijs te hebben, ontdekte de agent. Verzekeraar gaat hun niet uitbetalen. Ik ben de politie in dit geval erg dankbaar want prima werk gedaan. Deze ervaring heb ik ook in het verleden gehad. Hele nare ervaringen heb ik met het OM gehad. Dat is echt een gekkenhuis daar.

Vespukki | 04-12-18 | 13:58

Het signalement van de scooterbestuurder zal wel geen verrassing zijn.

GOEM | 04-12-18 | 14:05

Ik hoop voor je dat deze slimme en rechtvaardige motoragent niet aan deze scooter heeft doorgegeven waar je huis woont, want dat is vaak het probleem.

Baron Clappique | 04-12-18 | 14:14

Dat gebeurt standaard als je niet-anoniem aangifte doet. De advocaat van de tegenpartij krijgt al je gegevens in handen en mag die doorgeven of laten lezen aan zijn cliënt. Duurt even, maar dan staan ze ook voor je deur.

piloot47 | 04-12-18 | 14:52
▼ 1 antwoord verborgen

De vorming van de Nationale Politie is een gouden greep geweest. De IT werd centraal aangestuurd, het Amsterdamse systeem moest het natuurlijk worden al was dit het meest verouderde en gebruikersonvriendelijke dat er te krijgen was. Iedereen werkt nu met hetzelfde systeem. Dat betekent niet dat de systemen ook met elkaar verbonden zijn.
Elk bureau kreeg domweg capaciteit toegewezen. Een klein bureau had opeens een paard in de garage staan, omdat een half paard toch lastig was. Over de omkoopschandalen van PON en Volkswagen spreken we nog maar niet.

Frau Merkel | 04-12-18 | 13:58

Zodra een ICT-er zegt dat alle systemen aan elkaar gekoppeld kunnen worden en met één druk op de knop overal in het land alle gegeven tevoorschijn ploppen moet je de ict-er de deur uitschoppen of heel hard wegrennen.

piloot47 | 04-12-18 | 14:05

VV(d) doet het tegenovergestelde van wat er in hun partij programma stond ( staat ). Dat er nog ezels zijn met een smalle beurs die op dat liegende en bedriegende gajes gaat stemmen.

Dzjengis-Somebody | 04-12-18 | 13:58

Het zijn niet alleen maar minder politiemensen.
Ze brengen ook veel minder tijd door op straat dan agenten uit andere landen.
Daarbij komen vele "politiemensen" nauwelijks of nooit op straat.
Dan is er, dankzij D66 ,ook nog veel te weinig beeldmateriaal omdat D66 vindt dat privacy veel belangrijker is dan veiligheid.
Ook is deze partij altijd voor minder politie geweest.
Heb jaren geleden een vergelijking gezien tussen Amsterdam en Boston.
Evenveel inwoners (1 miljoen) maar A'dam had 2 maal meer politiemedewerkers en loste 50 % minder strafbare feiten op.

pejoar | 04-12-18 | 13:57

Echter hebben we nu een minister én een staatssecretaris van justitie en veiligheid. Als dat geen veilig gevoel geeft ……..

Mr. C | 04-12-18 | 13:55

Het goede nieuws is natuurlijk dat er dan ook wat tafeltjes bij de jaarlijkse politie-iftars geschrapt kunnen worden. Toch?

Mammeloe | 04-12-18 | 13:51

BREAKING NEWS: Ik sprak onlangs op de amsterdam drone week iemand van defensie die mij vertelde dat de politie agenten opleidt tot dronepiloot i.c.m. het PPL brevet a €12000,- de man. Dat slaat natuurlijk nergens op en dient verder uitgezocht te worden.

Injegezicht | 04-12-18 | 13:51

Zie ik nog een excuus van Berbaar?

piloot47 | 04-12-18 | 14:54

Deze defensie man zei dat het echt belachelijk is dat de agenten een duur en onnodig PPL traject volgen, terwijl je voor €4000 p.p. je RPA-L hebt. Dus wat is de bedoeling van dit PPL traject? Anders is het belastinggeld over de balk smijten waar we beter agenten voor hadden kunnen inzetten.

Injegezicht | 04-12-18 | 15:33

Injegezicht | 04-12-18 | 15:33
Het spekken van de bankrekening van een vriendje die PPL cursussen aanbiedt.

Langshetrandje | 04-12-18 | 16:00
▼ 4 antwoorden verborgen

De ellende is dat mensen terecht geen aangifte meer gaan doen.
Maar de commissarissen van politie misbruiken dit gegeven om hun oudejaarsbonus te spekken met het foute argument "minder aangifte=minder misdaad". Dus een gevolg van hun falen wordt zo omgetoverd in een pluim.

moitambien | 04-12-18 | 13:49

De laatste vv(d)-'prestatie'. Meer blauw op straat. Kan er mooi weer bij in het rijtje 'prestaties'. Dat doet 66 dan wel weer slim, die roepen alleen maar, meer geld voor onderwijs en inderdaad, dat word gewoon duurder, jaar in jaar uit.

O2Neutraal | 04-12-18 | 13:47

Als de democratie in Nederland niet snel hersteld wordt zie ik het somber in.
Martin Bosma for president.

beau van rtl | 04-12-18 | 13:46

Ja maar jullie begrijpen het niet. De misdaad is toch gedaald, dan kunnen we het toch ook met minder agenten af. Toch.....?

Bena | 04-12-18 | 13:45

En de gevangenissen sluiten....

piloot47 | 04-12-18 | 13:47

Wel altijd genoeg agenten om demonstraties tegen immigratie en blokkeer-friezen de mond te snoeren.

meneer Q | 04-12-18 | 13:44

Wordt ik aangehouden op de fiets, geen licht. Vergeten aan te doen. Mijn ID-kaart werd gevraagd, die is al een jaar verlopen. Ik zei: "Dat mag want je kunt stemmen met een verlopen Id- kaart tot 5 jaar." Nee, dat telde niet.
Ook mijn statement dat de ID plicht werd ingevoerd om terroristen redenen werd aan de kant gewuifd.
Ik ga in beroep. Het hoogste goed in een democratie is het stemmen. En dat geeft volgens mij de doorslag.

kwark001 | 04-12-18 | 13:44

Daar is een simpele reden voor. Die boete moet naar de juiste persoon, en ook betaald worden. Dus moeten ze je identiteit kunnen vaststellen. En dat kan niet met een verlopen ID kaart.

zik | 04-12-18 | 14:11

Zik: Want? voorbij de geldigheidsdatum van de kaart klopt de informatie op de ID kaart niet meer? Iedereen weet dat het verlopen van ID documenten vooral als melkkoetje door de gemeentes worden gebruikt.

Basstard | 04-12-18 | 15:00

Basstard: omdat er levendige handel is in verlopen ID kaarten, en ook controlemechanismes op oude kaarten ontbreken. Dat het een melkkoe is, heeft u helemaal gelijk in, dat verandert niets aan het feit dat je een geldige ID bij je moet hebben.

Overigens vermoed ik dat Kwark001 wat minder meewerkend is geweest, het is ook typisch iets wat agenten graag gebruiken om (blanke) mensen met een grote mond te pakken.

zik | 04-12-18 | 15:03
▼ 4 antwoorden verborgen

De hoop van de politiek is natuurlijk dat de mense om Sharia politie gaan vragen. Daar zijn genoeg vrijwilligers voor te vinden en nog gekwalificeerd ook....

lulleficatie | 04-12-18 | 13:43

Het probleem is voornamelijk de kwaliteit, competentie en de echte drive. Meer nog dan de aantallen, want die zijn op zich niet eens zo slecht ten opzichte van de bevolking. Maar als je iedere jan diversiteitslul aanneemt in je corps lijkt het al snel alsof je onderbezet bent.

van Oeffelen | 04-12-18 | 13:42

Precies dat. De commerciële sector vaart wel bij selecteren op beste kwaliteit en niet op afkomst, geloof, geslacht, godsdienst of kleur. De monopolies der staat doen het omgekeerde en ziehier de daling van de kwaliteit van dienstverlening. Maar pas op als je zoiets zegt, dan ben je homofoob, xenofoob, racist, rechtsextremist, anti-vrouw of zelfs anarchist. Selecteren op basis van positieve discriminatie dient niemand. Ook degene die wordt aangenomen niet, omdat ie niet gekwalificeerd is voor het werk!

Eagle_Eye | 04-12-18 | 13:46

Minder aangiftes dus minder agenten. Daardoor nog minder aangiftes en nog minder agenten, daardoor nog minder.. Uiteindelijk lost het probleem zich vanzelf op.

BozePaarseMan | 04-12-18 | 13:40

Onlangs is er een kleine ruzie geweest, waarbij het slachtoffer van de politie te horen kreeg: U kunt eind volgende week aangifte komen doen. Hoe groot acht je de kans dat iemand na 1,5 week nog moeite doet om naar het bureau te gaan? Je kan godverdomme toch ter plekke de aangifte opnemen? Of iemand direct doorsturen naar het bureau, alwaar een collega de aangifte opneemt? Het is toch geen ziekenhuis met een wachtlijst? Het wordt met de dag gekker hier...

Eagle_Eye | 04-12-18 | 13:42

@Eagle_Eye | 04-12-18 | 13:42
Wacht totdat ze geld in rekening gaan brengen voor aangiftes die onmiddelijk worden opgenomen (maar waar dan vervolgens ook niets mee wordt gedaan).

Beefbus | 04-12-18 | 13:46

Beefbus | 04-12-18 | 13:46
Haha, ja, dat komt er onherroepelijk aan: U mag uw keuze aangeven: (dat heet: aangifte doen)
Normaal, speed, express-aangifte. Successievelijk 5 euro, 25 euro en 500 euro extra toeslag. 'Normaal' gaat direct in de prullenbak, 'speed' blijft twee weken liggen en gaat dan in de prullenbak, 'express' wordt in behandeling genomen: u krijgt dan een foldertje en een persoonlijke begripvolle computerbrief. Niemand weet wat er met die aangifte vervolgens gebeurt. Maar u bent gehoord, u bent niet onopgemerkt gebleven! En dat is ook wat waard. Toch?

piloot47 | 04-12-18 | 13:59

Ziehier het grote probleem van Nederland, personeel vinden.
Personeel in de zorg, nauwelijks te vinden. Personeel in technisch uitvoerende beroepen, niet te vinden. Personeel om voor de klas te staan, niet te vinden. Personeel voor de politie, niet te vinden. De oplossing zou kunnen zijn, gecontroleerde migratie. Wat hebben wij nodig en waar kunnen wij deze mensen vandaan halen? Echter is het grote probleem dat er bij ons in Nederland honderdduizenden vluchtelingen komen die niets toevoegen. Kijk maar eens hoe Canada of Nieuw Zeeland het doet, ben je geen verpleegkundige of leraar techniek of biologie waar het land behoefte aan heeft dan komt je niet binnen. Ik wil best meewerken door de selectie aan de poort te doen. Ben ik best goed in.

pibasso | 04-12-18 | 13:40

Als je nu nog steeds kansloze migranten vluchtelingen noemt ben je kennelijk horende doof en ziende blind. Of je leest de NRC.

piloot47 | 04-12-18 | 13:46

Mijn voornemen voor 2019: Vaker blauw op straat.

Mammeloe | 04-12-18 | 13:39

En minder blauw in de brievenbus!

pibasso | 04-12-18 | 13:41

Vaker blauw op straat omdat er geen blauw op straat is om je daarvoor te bekeuren?

Johanvb | 04-12-18 | 13:41

Ja, daar ging de Belastingdienst twee jaar geleden al mee starten. Minder enveloppen. Weinig van gemerkt.

Mammeloe | 04-12-18 | 13:49

Zolang de brave Nederlandse burger accepteert dat de handhaving nog eens met de kaasschaaf bewerkt wordt, zak Den Haag ieder jaar het trucje weer herhalen.
Nèt iets minder belonen als maatschappelijk geaccepteerd betekent minder instroom van èchte agenten, opvullen met BOA's die nog te dom zijn om te poepen maar wel fanatiek handhaven, het alsmaar lastiger maken om aangifte te doen om de statistieken wat af te vlakken...

Amazing Tukker | 04-12-18 | 13:38

Inwoneraantal van 2013 tot 2023 groeit met een miljoen, maar geen extra agenten? Gelukkig maar dat Nederland steeds veiliger wordt.

LaatsteAvondmaal | 04-12-18 | 13:37

Meer camera's, alle telefoons en het internetverkeer afluisteren en de GPS-locatie vastleggen van elke komkommer en elk zakje gemengde sla uit het schap van Albert Heijn en dan allemaal koppelen aan je betaalpas en bonuskaart, dan kunnen er makkelijk nog 1000 agenten weg.

Watching the Wheels | 04-12-18 | 13:41

En natuurlijk voorkomen dat mensen de verkeerde gedachten krijgen door meer programma's met Peter R. de Vries uit te zenden.

Watching the Wheels | 04-12-18 | 13:42

En vanavond onze politici op TV op alle zenders: "We zijn onthutst. We gaan dit aan de minister vragen. We gaan dit tot op de bodem uitzoeken."
En volgende is het weer glas, plas, was.
Zucht.

Dick Luyenlomp | 04-12-18 | 13:36

Onze Politici? Nooit op deze lui gestempt, dus je mag ze houden, ze zijn helemaal van jouw. Niet van mij. Alsjeblieft zeg. Zou me kapot schamen wanneer ik ooit onderdeel zou zijn geweest van die stem poppenkast hier in Nederlandje. Heb ik me gelukkig altijd van gedistantieerd. Ben geen tokkie.

Mark_D_NL | 04-12-18 | 13:40

Proberen ze ons nau alweer voor de gek te houden. Zoz

oldskoolhollander | 04-12-18 | 13:35

Slechts een keer in mijn leven aangifte willen doen van diefstal en dat werd me op het bureau meermaals ontraden, omdat er toch weinig mee zou gebeuren. Wel moest ik totaal 3x naar bureau, omdat het eerst bijna dicht ging en de keer erna de juiste persoon er niet was om me te vertellen dat het allemaal geen zin zou hebben.

Watching the Wheels | 04-12-18 | 13:33

Je moet er eerst naartoe. Dan zullen ze je vertellen dat je beter geen aangifte kunt doen. Pas als je heel lang doorzeurt, komt er een agenda op tafel. Dan mag je een afspraak inplannen om over de aangifte te komen praten.

Als je op die afspraak komt, ben je eerst weer een uur kwijt met argumenteren tegen 'hier kunt u geen aangifte voor doen'. Vervolgens een uur voor meneer agent met 2 pinken typend een onsamenhangend verhaaltje heeft getypt.

Als je de deur uitloopt, hoor je de shredder al lopen.

Tenzij je natuurlijk andersgekleurd bent en een aangifte tegen een blanke doet. Dat kan per direct, altijd.

zik | 04-12-18 | 13:40

Gemeente politie moest weg. Nationale politie! Centralisatie, alles word efficiënter, beter en leuker. Helaas dat heeft geen efficiëntie, geen verbetering en niet meer plezier gebracht. Maar het zal en het moet doorgezet worden want prestige, want ego's want gezichtsverlies.

Dan gaan ze nu BOA's inzetten, steeds meer, met telkens meer bevoegdheden en creëren daarmee feitelijk, jawel, gemeentepolitie. Mooi toch. Uiteindelijk heeft een miljarden kostende reorganisatie met als doel centralisatie exact het tegenovergestelde opgeleverd.

Dutchbeaurouge | 04-12-18 | 13:33

Onderdeel van de hele NWO/Bilderberg/EU-agenda.
Wij moeten ons zo onveilig en onzeker mogelijk voelen, en ook daadwerkelijk onveilig worden gemaakt. Opdat wij ons des te meer in de armen van een controlerende, censurerende en moraliserende superstaat zullen laten drijven.
De ''boots on the ground'' van de handhaving van de orde en de veiligheid moet daartoe tot een minimum worden gereduceerd. En hun kerntaken teruggebracht tot een door het politieke correctivisme tandeloos en machteloos geworden apparaat voor het innen van boetes ten bate van de staat.
En omdat de menselijke interactie binnen de traditionele ordehandhaving voor deze superstaat een niet in te calculeren risicofactor inhoudt dient zij zoveel mogelijk gecomputeriseerd, gecentraliseerd en geautomatiseerd te worden.

Ab Sconditus | 04-12-18 | 13:32

BOA's? Zijn dat die slecht sprekende mannetjes die meestal hun eigen boodschappen doen in de baas z'n tijd en hardwerkende mensen lastig vallen met hun gemaakt meerderheidsgevoel?

kwark001 | 04-12-18 | 13:30

Ze schrijven ook boetes uit voor auto’s zonder parkeerkaartje. Is uw stad weer een stukje veiliger.

DolfWeerwolf | 04-12-18 | 13:32

Nee, dat zijn de normale agenten. Je wil niet weten hoe NL politieagenten achter gesloten deuren over 'burgers' praten. Ze schijten er echt volledig op.

zik | 04-12-18 | 13:34

Ik ben van de zomer ook eens verbaal door een booslim met de dood bedreigd.
Toen ik Politie opbelde, werd ik een soort van afgepoeierd door een niet al te intelligente (Antilliaanse) receptioniste. Past wel in dit plaatje, met 900 agenten minder ook. Wakker worden Den Haag !

Nederlandop1 | 04-12-18 | 13:30

Diemen? Daar zit ook zo'n troelala.

Mammeloe | 04-12-18 | 13:37

Dadelijk komt het nog zover dat Syrische vluchtelingen ons als politie mensen bescherming moeten bieden.
Dit is een win-win situatie.

sociaal_econoom | 04-12-18 | 13:28

Nog meer BOA's.
En het is al zo onduidelijk met al die verschillende uniformen in allerlei kleuren van de regenboog rondrijdend in auto's met gekleurde strepen en op de polite gelijkende logo's.
Het is volstrekt onduidelijk of je nu met gesubsidieerde wandelaars, Eftelingpolitie of een BOA met extra bevoegdheden te maken hebt.

leo de pejo | 04-12-18 | 13:28

punica politie; die was je vergeten.....

dorstig! | 04-12-18 | 13:41

In een dorp van dik 30.000 mensen is geen eens meer een Politie bureau, die moeten bij problemen uit de dichtstbij zijnde stad komen. Gek hè dat de misdaad steeds vaker uitwijkt naar het platteland.

Hiesjes | 04-12-18 | 13:27

Dat is omgerekend op basis van aantal inzetbare blauwe agenten, dienstverbanden, en planning dus ca 1 agent per 10Km2Nederland.

Tjemig | 04-12-18 | 13:26

Elke keer weer, met dit soort berichten, voel ik me belazerd. Ook door "zij", dat deel van het volk dat dit soort mensen kiest.

Goedzo | 04-12-18 | 13:20

Politiepersoneel is niet hetzelfde als politieagenten. Er is ook nog zoiets als ondersteunend personeel. dat zich op geen enkele manier met het echte politiewerk bezig houdt.

Heiner | 04-12-18 | 13:19

Boa's zijn toch alleen voor het uitschrijven van parkeerboetes en wie zijn vuilnis bak te vroeg/laat binnen, op eigen terrein verschuift?
En verder verwacht ik dat in 2023 er door Ollogren (nieuwe MP) tegen die tijd al een EU leger in de pijpleiding zit ipv Gas.. krijgen we 'gasten' terug.. om het eigen plebs in gareel te houden, want dat de pleuris eerdaags gaat uitbreken is te voorspellen.. eerst het nieuwe jaar inluiden oh wacht inschieten oh wacht in drinken ( ja dat kan nog) .. over een jaar weet de bevolking wat de nieuwe koopkracht nu precies inhoud.. is Rutte weg en zitten Jetten en Ollogren vergenoegd over de papieren gebogen waar nog wat kan worden gesloopt..

fikkieblijf! | 04-12-18 | 13:19

Laatst nog aangifte gedaan omdat m'n zoontje van 12 door 4 mocros van 18 uit het niets inelkaar geslagen is. Ik scheit op politie NL totale amateurs. Ze hebben hun ziel al verkocht aan de Hallalsema clan....

ZwarteRiek | 04-12-18 | 13:16

@fikkieblijf: dan heb je wel het risico dat je eerdaags je zoon bij het ziekenhuis kan halen met een mes tussen de ribben omdat de hele Marrokaanse familie zich er mee gaat bemoeien. En die komen daar ook nog wel zonder veel problemen mee weg.

DolfWeerwolf | 04-12-18 | 13:36

paultje voelt zich na gisteren een stuk zelfverzekerder, toen paultje wél 67 punten scoorde

Mogwai | 04-12-18 | 13:39

Dan heb je geluk gehad om geen bekeuring te hebben gekregen voor het schelden.
Is er toevallig ook ontraden om daarover met de media te praten in combinatie met intimidaties?

Reebensteeltje | 04-12-18 | 17:41
▼ 4 antwoorden verborgen

BOA's met wapenstok en pepperspray...
What can possibly go wrong.

priks | 04-12-18 | 13:14

Als de BOA's op nieuwjaarsochtend er op uit trekken om de misdaad te bestrijden, zijn ze om vijf over twaalf hun pepperspray kwijt en krijgen ze met hun eigen wapenstok net zo veel klappen tot ze het lekker beginnen te vinden. Je moet toch wel een enorme grote bokkenlul zijn om zoiets te bedenken.

beau van rtl | 04-12-18 | 13:24

What can possibly go wrong.
Inderdaad zeg, welke leipo verzint zoiets ?

De Briemusketier | 04-12-18 | 13:27

Als je als BOA op oudejaars avond het mijnenveld (is traditie of zo) wordt ingestuurd, ben je gestoord als je gaat met je pepperspray. Ik zou me ziek melden.

echtpaul | 04-12-18 | 13:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Op zich hoeft dit geen probleem te zijn - steeds meer dingen gaan tegenwoordig digitaal en via camera's.
Je wordt automatisch geflitst en na 4 weken krijg je automatisch een boete thuis gestuurd - daar komt geen mensenhand meer aan te pas.
Via het CJIB krijg je automatisch een herinnering en later een dwangbevel... ook dit is perfect geregeld.

sociaal_econoom | 04-12-18 | 13:12

En daarna komen ze je halen om 8.00 uur. De helden .

Mammeloe | 04-12-18 | 13:18

Steeds meer mensen in NL. Steeds minder politieagenten in NL. Dat kan. Omdat de technologische ontwikkelingen en opsporingsmethodieken zo veel beter zijn geworden.

Gelooft u het zelf?

Trans_Fimmermans | 04-12-18 | 13:11
-weggejorist-
Nederlandop1 | 04-12-18 | 13:34

Mensen worden nu gegijzeld door schulden... Veel makkelijker, goedkope en veiliger. Politie kost geld, een bevolking met veel schulden levert geld en rust.

Mark_D_NL | 04-12-18 | 13:36

Misschien weer Nederlanders aannemen bij de politie? Behalve in Amsterdam natuurlijk want daar is geen eer meer te behalen.

Repetitive Beats | 04-12-18 | 13:09

"de omvang van het politiepersoneel" is dus blijkbaar gekrompen.
Prima, goed bezig, mits dat overbodig personeel was voor overhead/bureaucratie.
Het artikel hier zegt niks over hoeveel daarvan daadwerkelijk functioneel agent zijn.
Misschien is dat aantal wel gestegen.

mark1487 | 04-12-18 | 13:06

En dan graag ook de cijfers van het ziekteverzuim erbij. Is er eindelijk blauw om de straat op te sturen, zitten ze allemaal ziek thuis.

Frau Merkel | 04-12-18 | 13:50

Wat een lachertje

Dus de komende 5 jaar hebben we wederom meer criminelen dan agenten erbij.
Het houdt niet op, niet vanzelf.
@redactie: wanneer hebben jullie de stijlloze roze hesjes in de aanbieding?

TP 1984 | 04-12-18 | 13:06

In 020 wordt inderdaad weinig gedaan met aangiften. Maar daar gaat Femke vast verandering in brengen.

Kuifje-in-Afrika | 04-12-18 | 13:06

In Amsterdammetje kan je binnenkort alleen nog aangifte doen in het Arabisch.

Mark_D_NL | 04-12-18 | 13:07

Het aantal buro's is wel gehalveerd, want dat is efficient.

Mammeloe | 04-12-18 | 13:17

En als je pech hebt zit er eentje met een burka achter de balie, waardoor je als man een uurtje langer moet wachten, tot mevrouw pauze heeft.

JJMS | 04-12-18 | 13:24

Het probleem is groter dan dat. Kijk ook eens naar de demografie van de politie.

Politieagenten zijn relatief duur, en het enige waar de politie eigenlijk toe dient, is om burgers verder te belasten, er meer geld uit te trekken. Er is een kern nodig voor beveiliging van de top, maar de rest is zuiver een extensie van de belastingdienst. En dan is een agent duur, een BOA is dan veel goedkoper. Voordeel is ook dat die lager opgeleid zijn, minder intelligent, dus minder vragen zullen stellen bij wat ze doen.

Ga maar na; veel van de bekeurende taken die de poltiei vroeger deed, waarbij ook wel eens volstaan werd met een waarschuwing, en het om veiligheid ging, worden nu uitgevoerd door BOA's. Die niet de ruimte hebben om te waarschuwen, maar alleen mogen innen.

Dat wat er nog zit bij de politie, is volstrekt incompetent. Sure de verhalen zijn dat er op ze bezuinigd wordt en ze er niets aan kunnen doen, dat is een bullshitverhaal. Agenten hebben genoeg middelen om hun ongenoegen kenbaar te maken, maar ze doen het niet. Ze zijn gewoon volstrekt incompetent. Wat is het oplossingspercentage voor delicten waar de overheid geen boetes voor kan innen? Iets van 1,8% ofzo? Lachwekkend.

zik | 04-12-18 | 13:06

Synecdoche | 04-12-18 | 13:30 Wanneer gebeurde dat toch eerder, eehhhhh. Een ander mag deze godwin inkoppen.

Mark_D_NL | 04-12-18 | 13:34

Jammer dat u op grond van uw beperkte zichtveld uw ongenoegen hier zo ventileert naar de agente zelf. Kennelijk weet u niet zo goed wat de politie nog meer doet. Begin eens met een codicil dat u niet door deze mensen uit uw brandende huis of auto wilt worden gehaald en ook geen reanimatie van hen verwacht. Hebben ze net even wat meer tijd voor een ander.

Tjemig | 04-12-18 | 13:36

Tjemig | 04-12-18 | 13:36
Flikker met je uberdomme politie-fanboy gedrag toch op naar dumpert. Het 'politie als hulpverlener' verhaal is de grootst mogelijke onzin die er bestaat, en een intense belediging van échte hulpverleners.

Die mensen die je uit dat brandende huis halen, zijn brandweermensen. Agenten doen dat NIET. Die mensen die een reanimatie doen, zijn ambulancemedewerkers. Agenten zijn GEEN hulpverleners, nooit geweest ook. Sure, als de nood daar is, doen ze, net als nagenoeg elke andere burger overigens, hun plicht. Maar hou op met dat gezeik over dat agenten zo goed zijn omdat ze mensen redden, dat doen ze pertinent NIET. Dat is hun taak ook helemaal niet.

De politie doet niet zo heel veel meer behalve burgers belasten. Dit blijkt SNOEIHARD en onontkenbaar uit de cijfers.

zik | 04-12-18 | 13:51
▼ 5 antwoorden verborgen

Grappig, want wordt er niet al jaren in de Tweede Kamer geroepen dat er "meer blauw op straat" moet?
En dan blijkt nu dus dat in de tijd dat Rutte aan de macht is dit minder is geworden, zelfs met al het budget dat is gegeven aan de politie voor meer personeel (google geeft zo snel 2015, 2016 en 2017 als voorbeelden waarin die kreet in het regeerakkoord stond), maar in plaats daarvan zijn er dus bijna 1000 agenten minder.
Mis ik iets??

WatMoetJeNu | 04-12-18 | 13:04

Het probleem is exact hetzelfde als bij alle overheidsinstellingen. Daar waar bedrijven cut-throat instanties inhuren om te snoeien in het personeelsbestand, die er geen problemen mee hebben om managers de laan uit te sturen, wil de overheid het zelf oplossen. En laat de mensen die het mogen bepalen nu precies de mensen zijn die eruit moeten. Hoger en middenkader kan bij de overheid zo minimaal 50% van bij het grof vuil gezet worden, zonder enig verlies aan efficientie en productie. Sterker nog, die zullen erdoor verbeteren. Maar de eerste manager die zichzelf ontslaat, moet nog geboren worden. Dus wordt er van het extra geld nog meer hoger personeel en managers ingehuurd.

De overheid kan er wel extra geld inpompen, dat zal niets opleveren. Ze moeten er iemand neerzetten die niet bang is om van boven naar beneden te werken met het uitdunnen van de organisatie, en dan meer uitvoerenden toe te voegen.

zik | 04-12-18 | 13:09

meer blauw op straat... boerka's
van die blauwe boerka's!

politie is voortaan in het zwart en zwart is geen kleur en met gefluorideerde plakken, zodat ze in de nacht door criminelen goed worden opgemerkt.. kunnen ze op tijd wegrennen.!

fikkieblijf! | 04-12-18 | 13:25

Je trapt precies in het door politici beoogde frame als zij “meer blauw op straat” bejubelen. Meer blauw = BOA’s. Dus; meer parkeercontroleurs, meer boetes voor het buiten de terrasgrenzen nuttigen van een drankje, meer handhaving op incorrect aangeboden afval.

Seraphin | 04-12-18 | 20:02
▼ 1 antwoord verborgen

Kunnen alle gevangenissen niet dicht en worden opengesteld voor herbergen vluchtelingen ? Kunnen ze vast wennen { aan het niet hebben van een woning natuurlijk, zoals heel veel jonge gezinnen }

EvertsNL | 04-12-18 | 13:03

Narcostaat.

Mr.Crowley | 04-12-18 | 13:02

Aan de hand van het aantal behandelde aangiften kunnen we aantonen dat de criminaliteit significant is afgenomen.
Oh wacht...

Openbaar Mysterie | 04-12-18 | 13:02

De burgers van Nederland maken een grote fout. De politie is er niet voor de burgers. De politie is er voor de elite. De burgers zijn wel belangrijk voor de politie, want daar kunnen ze het geld halen. Boetes voor onbenulligheden die de staatskas spekken. Verder niet zeuren, gewoon betalen.

beau van rtl | 04-12-18 | 13:02

Joe snapt het beau.... De staat, Koninkrijke, is er ten eerste voor de staat. Snappen maar weinigen. Daarom blijve nze maar roepen dat ze niet begrijpen waarom den staat bepaalde dingen doet. Anyway.. Het blijft vermakelijk om te zien dat mensen denken dat ze belangrijk zijn voor een staat.

Mark_D_NL | 04-12-18 | 13:05

Mark D NL Ik weet dat jij het ook al jaren snapt Mark.
Ik weet niet of jij nog de moed hebt om het uit te leggen aan Kuifje, want die snapt het nog steeds niet. Ik verspil er geen tijd meer aan.

beau van rtl | 04-12-18 | 13:20

Werkend op het land van de heer ..

Nederlandop1 | 04-12-18 | 13:36
▼ 1 antwoord verborgen

Nederland is een crimineel paradijs. En dat moet zo blijven.

Mark_D_NL | 04-12-18 | 13:01

Juist

IkwilJinekwel | 04-12-18 | 13:29

Een paar tegels terug beweer je dat er weinig criminaliteit is in Nederland, en nu beweer je dat Nederland een crimineel paradijs is,alles goed met je?

Jee-dee | 04-12-18 | 14:05

Politie. Een zwaar onderbetaalde en overbelaste hondenbaan waarmee je in het sociale leven ook niet veel vrienden mee maakt. (Jezelf voordoen als inspecteur bij de belastingdienst doet het ook al zo goed op feestjes).
Niet echt een beroepskeuze wat ik je brom.

Abject | 04-12-18 | 13:00

Gratis advies: OM en Politie kunnen best wel 16000 zaken niet in behandeling nemen, dat scheelt werk.

Pelforth | 04-12-18 | 13:00

Prima, je hebt er toch geen moer aan................

Wienerschnitzel mit | 04-12-18 | 13:00

Waarom is de oplossing van de overheid altijd het verdrinken van het probleem in belastinggeld, behalve bij zaken als defensie en veiligheid?

Enter Yeti | 04-12-18 | 12:59

T kabinet maakt haast met de aanstaande chaos; het kan hen niet snel genoeg gaan om de levens van brave kudtburgers te ontregelen

pigadaki | 04-12-18 | 12:58

We hebben toch helemaal niet zo veel agenten nodig? gebeurt niks en dat flitsen kan volautomatisch.

miko | 04-12-18 | 12:58

Er is nauwelijks nog criminaliteit in Nederland dus begrijp die vermindering wel.

Mark_D_NL | 04-12-18 | 12:57

Lekker statistieken manipuleren

Oh wat zijn we weer veilig en is er helemaal geen indicatie van dominantie van bepaalde bevolkingsgroepen.

Want wat je niet registreert... bestaat niet.

Maar wat we wel registreren? Alles van jou, Burger Suflul en Onderdaan Betaalalles.

Sukkel!

Kaas de Vies | 04-12-18 | 12:56

Dat zijn we allemaal, sukkels, dat we al dat wanbeleid en gelieg nog slikken.

Pelforth | 04-12-18 | 13:02

Burgerlijke ongehoorzaamheid bestaat in vele vormen.

Mogwai | 04-12-18 | 13:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken