Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

120 miljoen euro subisidie voor #vangaslos

Er is blijkbaar een Klimaatenvelop. En die zit vol met euro's.

is neptweetje maar hee

Vandaag maakt het kabinet bekend dat er maar liefst 120 miljoen van de Groningse aardgaseuri's in de zakken van bewoners wijken gemeenten slimme subsidieslurpers gaan verdwijnen om ervoor te zorgen dat 27 wijken in de toekomst #vangaslos zijn. Wanneer deze duurzame utopia's vol Vrolijke Vaderlandse Aardgasloze Gezinnen exact werkelijkheid worden vertelt de minister dan weer niet. Wij kunnen in ieder geval niet wachten. Iedere avond Marianne Thieme Vegetarische Worst bakken in een Stientje Van Veldhoven Pan op een Jesse Klaver Inductieplaat. Zin in!

Reaguursels

Inloggen

Doekle Terpstra zit hier als voorzitter van een of andere installateurs vereniging weer eens met zijn tengeltjes aan.

Wekkertje | 02-10-18 | 14:06

Lekker dat je als huurder tot dit soort maatregelen wordt gedwongen .....

Wekkertje | 02-10-18 | 14:04

ÖMV heeft een nieuw contract met Gazprom afgesloten voor levering van gas aan Oostenrijk, dit contract loopt tot 2040. Ook werkt de ÖMV nauw samen met de Russsen betreffende de pijpleiding Nordström 2.

EU.

bergsbeklimmer | 02-10-18 | 12:00 | 1

Zelfs ik, als die-hard milieuactivist zijnde, vind dat we niet met gas moeten stoppen. Als we al het gas uit de aarde halen wordt deze veel zwaarder!. De aarde zal dan langzaam uit de lucht gaan vallen en verder van de zon komen te staan. We zullen dan verplicht worden om 1 x per etmaal allemaal naar buiten te moeten gaan, en een uur lang moeten springen om de aarde op zijn plek te houden. Daar zit ik dus niet op te wachten!
En mezelf warmpompen doe ik wel met mevr. Nalek... Werk ze

Nalek | 02-10-18 | 08:17

Veel mensen hebben een HR-ketel, kooktoestel of een geiser wat we dadelijk naar de schroot moeten brengen.

In België en Duitsland mogen ze gewoon aardgas blijven gebruiken.
In België heb je oude woningen die nog op mazout (olie) stoken - daar doen ze niet moeilijk over.

Nederland is echt bizar... Den Haag spant samen met de milieugasten van Parijs, zij bepalen het beleid en Rutte III volgt ze als een blind paard.
In 2050 mogen we geen gas en ook geen olie en benzine meer gebruiken - linkse dictatoriale waanzin.

sociaal_econoom | 02-10-18 | 07:31 | 2

Ik snap dat je er zo over denkt, en ik heb nul vertrouwen dat deze 120 miljoen goed wordt besteed.

Maar wat Belgie doet, dat moet Belgie weten. Daar hoeven we wat mij betreft niets vanaf te laten hangen.

De #vangaslos club riekt; duidelijk dat een bepaalde club, de vriendjes van de consultants en groene politici, all klaar staan om een klapper te maken. Dat is irritant, zeker omdat de overheid weer garant gaat staan voor de minima en zo de prijs opdrijft.

Maar voor energieonafhankelijkheid valt wel een argument te maken.

Sjors W. | 02-10-18 | 08:00

Ik heb ook een gasvrij huis met veel techniek.
Werkt opzich prima, met opslag en al. Maar dan moet je echt zo goed isoleren en slim ventileren.
Maar dit is gewoon niet te realiseren bij oudere woningen. Vooral die "beschemd Stadsgezicht" woningen in binnensteden. En dan nog de hiervoor benodigde ruimte, #Kansloos.

boerk | 02-10-18 | 08:44

Dadelijk eten koken op campinggas (zoals in campers en caravans).
Met een grote fles gas kun je 2 maanden iedere dag eten koken.... kost bijna niks.

sociaal_econoom | 02-10-18 | 07:17 | 1

Scheelt ook vastrecht, transportkosten en duurzame opslagen (als die op gas zitten).

boerk | 02-10-18 | 08:45

Wat is er mis met gas, je moet het alleen net als olie importeren en niet perse onder Groningen willen wegtrekken.
Het is schoon, goedkoop en onze complete infrastructuur is er op gebaseerd.
Waarom worden belangrijke beslissingen hier in NL toch altijd genomen door incompetente mensen?

tsjajaja | 02-10-18 | 00:16 | 4

Den Haag wil geen gas uit Rusland.... Duitsland en België wel.
Poetin zal echt niet zo dom zijn de gas leverantie stop te gaan zetten... dit brengt voor Rusland geld op.

sociaal_econoom | 02-10-18 | 07:35

@liggend_streepje 360 graden rond draaien is op zich het probleem niet.

Sjors W. | 02-10-18 | 08:01

@ sociaal_econoom | 02-10-18
Nee, neem vooral geen gas uit Rusland, maar wel olie uit het midden oosten.
Wat een incapabele regering hebben we toch.

tsjajaja | 02-10-18 | 09:59
▼ 1 antwoord verborgen

Nieuwe broodwinning voor mij. Prima.

Pislinq | 02-10-18 | 00:02

Waarom pompen we dat gas er niet uit, en de co2 er in? 3in1 klap: Gratis gas, minder co2, en minder aardbevingen.

Milanus Maximus | 01-10-18 | 22:46 | 1

Volgens mij pompen ze het al de grond in want anders halen ze de quota’s niet.

Bobdesloper | 01-10-18 | 23:51

Kunnen we niet iedereen in Groningen uitkopen en lekker doorgaan met pompen. Misschien nog een interessant alternatief.

Ofzo2 | 01-10-18 | 20:43 | 1

En is zeker goedkoper.

Mo het varken | 01-10-18 | 22:56

het domste, meest contraproductieve idee van een Nederlandse regering, ooit.

Bert Konterman | 01-10-18 | 20:39

Gas is zo'n ontzettend schone brandstof vergeleken met kolen en ander fossiel spul. Voor het milieu hoeven we dit echt niet te doen. Om minder afhankelijk te worden van schurkenlanden dan weer wel. Laat iedereen maar denken dat ze het voor het milieu doen. Als het resultaat is dat de olielanden failliet gaan wil ik het leugentje wel mee in stand houden.

hustler01 | 01-10-18 | 20:23

Dit is een ramp voor Nederland. Er is geen beter woord.
Het moet per hoofd minimaal 30.000 euro kosten.
En het heeft geen nut.
Ze zijn helemaal gek geworden.

jan99 | 01-10-18 | 20:16

Elders gaat men aan LNG omdat het zo goed is voor het milieu. Maar Nederland is al weer klaar met gas. Doet een beetje denken aan de wietteelt..

glaaf | 01-10-18 | 19:19

Hier zakt je broek toch van af, of we al niet genoeg geld geven aan goeie doelen,

Yomamma | 01-10-18 | 19:17 | 1

Vindt u dit een goed doel? Dit is een diepe donkere wensput. Gooit uw geld daar maar in, bereikt u hetzelfde mee.

boerk | 02-10-18 | 08:47

Beter gezegd: van God los....

Datsun_Cherry | 01-10-18 | 18:44

Als groninger, werkzaam in de gasproduktie weet ik heel goed dat er een zeer klein deel bij de Groningse bewoners terechtkomt. De Subsidi lobby en de advavocatuur gaat 0ngeveer 90% procent naartoe.

Nerderlander | 01-10-18 | 18:42

7 Miljoen woonhuizen aanpassen à 40'000 euro per huis maakt 280 miljard euro.
Alle andere gebouwen aanpassen: nog eens dat bedrag, misschien wat minder, zeg 220 miljard. Samen 500 miljard.
100'000 Megawatt energie opwekken met windmolens en zonnepaneeltjes? Zou zomaar eens de 1000 miljard euro kunnen overstijgen. Dan heb je wel wat, alleen moet de wind wel meewerken anders heb je eigenlijk nog niks.
Onbetaalbaar? Nee, in onze pensioenpotten zit dat bedrag te wachten op een duurzame en noodzakelijke investering.
Hoewel, duurzaam? De levensduur van windmolens is 25 jaar, van zonnepanelen 15. Dus de 1000 miljard investering aan groene energieopwekking moet wel met regelmatige tussenpozen worden herhaald.

jacobh-59 | 01-10-18 | 18:29

Ik neem nog maar een energy rape.

Mr_Natural | 01-10-18 | 18:03

En nog steeds betalen de bedrijven (lees de echte vervuilers) geen reet aan milieuheffing en ook steeds minder belasting, als de bedrijven dezelfde Ecotax zouden betalen als de burgers naar rato, zou er zat geld zijn om e.e.a te bekostigen

psychopeter | 01-10-18 | 17:55 | 1

En u schijnt niet te beseffen dat failliete bedrijven het directe failliet van uw subsidie-verstrekkers c.q. overheid is. Want de positie van die laatsten is - feitelijk! - die van een parasiet.

marjen | 01-10-18 | 17:58

Daar kan men aardig wat aardgas van kopen. Misschien moeten ze in Nederland eens echt energiezuinig gaan bouwen. De nieuwbouwhokjes van deze eeuw zijn al een stuk beter geïsoleerd dan vroeger maar het kan beter. Als ze het CO2 gehalte willen verlagen zouden ze eens wat minder oerwoud moeten kappen en Afrika steriliseren. Verder is CO2 een verzinsel van Al Gore en de hele klimaatmaffia holt erachter aan.

voldemort | 01-10-18 | 17:44 | 4

Als we dan toch bezig zijn, kunnen we dat steriliseren niet wat verder uitbreiden
naar pak 'm beet het MO.?

getzappad | 01-10-18 | 18:07

Dat sterilisatie-plan lijkt me niet zo'n fijn idee.

Rest In Privacy | 01-10-18 | 19:20

Kuifje-in-Afrika | 01-10-18 | 19:20 Prefereert u wellicht de standaard behandeling
die zwarte negerslaven kregen van hun islamitische eigenaren?

getzappad | 01-10-18 | 21:03
▼ 1 antwoord verborgen

Wie rekent er even door wat het effect is van de Nederlandse klimaatplannen op het hypothetische CO2 probleem wereldwijd? Volgens mij gaan wij de wereld echt redden van een niet bestaand probleem en als het wel een echt probleem is zal ons aandeel zo klein zijn dat we toch wel een wat warmer klimaat krijgen.

Dutch_Holland | 01-10-18 | 17:41 | 4

Gelukkig doen de Chinezen, Indiërs, Russen, Arabieren, Afrikanen, Noord - en Zuid Amerikanen en de Oost Europeanen ook allemaal mee en is het klusje zo geklaard.

Pelforth | 01-10-18 | 17:45

In NL hebben we überhaupt een flinke CO2 footprint met hoogovens, Pernis en Schiphol, waarom de huishoudens hier wel op aangesproken wordt mag de vvd mij nog eens uitleggen.

Analia von Solmsch | 01-10-18 | 17:48

De lucht bestaat voor 0,04 % uit C.O2. Oppervlakte Nederland op deze aarbol is 0,007 %. Dat hele vangaslos hype is te belachelijk voor woorden.

zwartzondersuiker | 01-10-18 | 18:07
▼ 1 antwoord verborgen

Zit ze nou weer om geld te zeiken?

nikolaos | 01-10-18 | 17:39 | 4

Want?

nikolaos | 01-10-18 | 17:51

Het is een neptweetje n.a.v. haar eerste tweet.

zwartzondersuiker | 01-10-18 | 18:00

Aha... thank you gentlemen.

nikolaos | 01-10-18 | 18:01
▼ 1 antwoord verborgen

Energetisch is de opbrengst van gas 10x zo hoog dan electriciteit (1m3 = 10KWh)
Prijs 1m3 = 50ct (5ct/KWh)
Prijs 1KWh= 22ct
Heeft u een verbruik van 2000 kuub gas en moet over naar elektrisch? U weet wat u te wachten staat.

boerk | 01-10-18 | 17:36 | 6

Nee, elektriciteit heeft een opbrengst die 100x ze hoog is als gas: 1kWh = 10dm3 gas.
Als je vergelijkingen wilt maken, vergelijk dan alsjeblieft geen appels en peren.

Bakkeleures | 01-10-18 | 17:54
▼ 3 antwoorden verborgen

120 miljoen? lachertje als subsidie. Daar bouw je nog geen 1,5 Bulgaars kasteel voor!!

Cobalt bomb | 01-10-18 | 17:33

Nederland van het gas af levert een marginale bijdrage met haar 0.5% bijdrage aan CO2 in de wereld. Amerika, Rusland, India, Pakistan zijn samen goed voor 60% CO2 bijdrage dus daar zouden de maatregelen getroffen dienen te worden.

devil13 | 01-10-18 | 17:33 | 1

Nee joh, simplist. Betalen zul je. En vvd blijven stemmen.

Pislinq | 02-10-18 | 00:06

Sufferds, gewoon gas uit Rusland bestellen.

ristretto | 01-10-18 | 17:29 | 3

tegen beter weten in gaan we dat gewoon niet doen. En dat terwijl de rus superieur gas heeft.

Cobalt bomb | 01-10-18 | 17:34

ja net als Duitsland, België. Onze milieu wappies denken dat als wij van het gas af zijn de gehele wereld gered is.......

Blonde Nel | 01-10-18 | 17:42

Precies niet van die aangelengde meuk uit Groningen.

voldemort | 01-10-18 | 17:50

120 miljoen Euro voor consultants in blauwe pakken met bruine puntschoenen, projectontwikkelaars van het slag Henry Keizer en lokale partijkartel bestuurders om duurzame spielereitjes te ontwikkelen. En als er wordt uitgedeeld, krijgen de 4 grote steden pro forma hun portie.

Irnerius | 01-10-18 | 17:26

Veel succes met het aansluiten van je inductieplaat aan je zonnepanelen, in de winter.

postmodernismisdead | 01-10-18 | 17:24 | 3

Ik merk het nu al met mijn simpele Chinese meuk buitenverlichting op zonnecellen.
Na een uur is het nu vaak al over. In de zomer branden ze uren.

Yperiet | 01-10-18 | 17:29

Een goed nieuw gezegde: 'R' in de maand, dan is uw stroom vergaand.

marjen | 01-10-18 | 17:49

Zonneenergie is leuk als je in Spanje of zo woont.

Pislinq | 02-10-18 | 00:08

Ah, gelukkig, licht aan het einde van de milieutunnel. Wat een idioterie, volkomen krankzinnig. Man, man, man, dat politici in Nederland daar gewoon in meegaan. Ongelofelijk, wat een incompetente lamballen.

Kinkfactor | 02-10-18 | 02:30

Volgens de laatste schattingen van onze oosterburen gaat de energietransitie in Duitsland 1 tot 2 biljoen kosten. Wanneer je dergelijke getallen projecteert op ons kikkerlandje gaan wij met elkaar 225 tot 450 miljard betalen voor de energietransitie, dus 120 miljoen euro is peanuts. De klavertjes en van veldhoventjes van deze wereld moeten dan wel aangeven hoe zij dit willen gaan bekostigen. Gaan wij de belastingen verhogen of bezuinigen op andere uitgaven. Gewoon klip en klaar zeggen waar het op staat, en anders krijgen wij over een paar jaar weer het obligate ‘met de kennis van nu hadden wij andere keuzes gemaakt’.

therealbraindump | 01-10-18 | 17:19 | 2

Ik ben van menig dat we niet een bankroet moeten willen gaan om links gajes tevreden te stellen. Zelfs een linksige Van Rossem gelooft dat het klimaatprobleem wordt overdreven.
Intussen vind ik de innovatieve ontwikkelingen wel een goede zaak. Maar je moet dan iets BETERS kunnen brengen.
Dat hele gasloos is tot heden geen beter systeem, maar een terugkeer naar achterlijker systemen tegen hogere kosten. dat is dus nooit een goede ontwikkeling. Want een verarmde samenleving heeft geen geld meer om te innoveren.

marjen | 01-10-18 | 17:26

Dit soort bedragen krijg je bij aanname van onrealistisch hoge efficiëntiefactoren voor windmolens en zonnepanelen. Wanneer wordt gerekend met realistische efficiëntie zijn die bedragen 2x hoger.
Niemand bekommert zich nog om de kosten van het weer afbreken van al die duurzame structuren.

jacobh-59 | 01-10-18 | 18:38

Miljarden wegsmijten omdat idioten die in c02 geloven denken dat ze daarmee 0,05 graad minder warm zijn in 2080 ding ding de gekte is niet meer te bevatten.

GerMonster | 01-10-18 | 17:12 | 5

Ger en slet hebben allebei gelijk wat mij betreft. Ik hoop dan ook al sinds het begin van deze campagne dat het een verkapte "we willen niet van de barbaren afhankelijk zijn" strategie is. Ze willen werken aan een wende zonder dat de Arabieren moeilijk gaan doen. De smoes is dat het moet voor het milieu. Als al die duizenden politici en wetenschappers werkelijk geloven dat we het klimaat kunnen beïnvloeden is mijn vertrouwen in de mensheid verloren.

hustler01 | 01-10-18 | 20:19

Pal de overbevolking nou eens aan.

Pislinq | 02-10-18 | 00:10

Pal de overbevolking nou eens aan.

Pislinq | 02-10-18 | 00:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Bedankt nog he, Groningen. Eerst voor het sponsoren van de massa-immigratie en nu heel NL "a̶a̶n̶ van 't gas helpen". Oh oh oh wat zijn we dom om de klimaatmaffia zo een carte-blanche te geven. Wist u dat ze er voor de burger al uit zijn? Dankzij doortastende Diederik. Bedrijven? Nee,... die plannen vlotten niet zo want men wil niet akkoord gaan. U is nooit iets gevraagd? ***** houden ***burger.

liggend_streepje | 01-10-18 | 17:11

Kunnen toch een hoop Groningse huizen van gerepareerd worden, die 120 miljoen!

Mohguh | 01-10-18 | 17:05

Wat is er mis met aardgas?

VanBukkem | 01-10-18 | 17:04 | 2

Bah Van Bukkem! Het is toch inmiddels wel bekend dat als Nederland geen aardgas meer gebruikt het klimaatprobleem (zo dat er als is) is opgelost?! Nederland is het grootste en vervuilendste land ter wereld. Al die reaguurders die zo reactionair zijn en dat niet willen of kunnen zien! Jammer.

El Rico Grande | 01-10-18 | 17:13

El Rico Grande: je hebt het begrepen! Hulde! The Nertherlands first!!

Blonde Nel | 01-10-18 | 17:54

Wat het kabinet zo alles bekend. Lijkt wel een katholieke biechtstoel.

MistaRazista | 01-10-18 | 17:04

Ooit ergens rond 2005 hier geen stroom tussen een vrijdagmiddag en zondagavond. Ik was toch maar wat blij met mijn gas. Zo voorzag ik menigeen van een pan warm water voor koffie, thee etc. Ons voor de volle 100% afhankelijk maken van stroom is het allerdomste wat je kan bedenken.

Leptob | 01-10-18 | 17:04

Ik voorzie eigenlijk eerder een kolen renaissance... nu nog niet, maar wel met de loop der jaren wanneer zal blijken dat al dit soort projecten niet rendabel zijn. Kolen zal altijd de meest goedkope vorm van energie blijven, er zijn de laatste jaren geweldige verbeteringen geboekt op schonere uitstoot, maar zoals de multiculturele samenbeving een positieve pers krijgt in dit land, zo krijgt kolen een hele slechte pers, wat totaal niet terecht is.

mortgage_freeman | 01-10-18 | 17:01 | 2

Kolen zij heel goedkoop. En ik kan mij niet voorstellen dat we heden ten dage de uitstoot niet schoon kunnen maken! Trump noemt het 'clean-coal'. Mooi om die elektriciteit te leveren waar links zo op schijnt te geilen.

marjen | 01-10-18 | 17:04

Energetisch is de opbrengst van gas 10x zo hoog dan electriciteit (1m3 = 10KWh)
Prijs 1m3 = 50ct (5ct/KWh)
Prijs 1KWh= 22ct
Heeft u een verbruik van 2000 kuub gas en moet over naar elektrisch? U weet wat u te wachten staat.

boerk | 01-10-18 | 17:25

tja, met de gaskraan dicht alsook een klimaat akkoord, moeten ze ergens beginnen. Blijkbaar dus in deze 27 wijken.

Martin007 | 01-10-18 | 17:01

Ik heb heimwee naar de zure regen. Dat is ooit een thema op de klimaatkalender geweest meen ik me te herinneren. Had ook iets met ijskasten te maken dacht ik.
Maar het geld gaat nu niet meer via de giro van de onnozelen, maar rechtstreeks via het monderheidskabinet opgeeist worden.

Tikkie Terug | 01-10-18 | 16:59

Fake nieuws mensen. Het gaat om subisidie, niet om subsidie.

gestoptmetroken | 01-10-18 | 16:57

10 tallen miljarden uitgeven aan 0.05 % minder CO2 uitstoot voor huishoudens. pak de bedrijven maar aan, die zorgen voor 80% van de uitstoot.

ogeon | 01-10-18 | 16:53

Nederland gaat zeker de gasrotonde worden - er zal in de komende vijftig jaren nog hééél veel gas in grote buizen onder uw voeten doorstromen - alleen u als Nederlands staatsburger mag het niet meer gebruiken...

bisbisbis | 01-10-18 | 21:32

Begrijp echt niet wat er verkeerd is aan kernenergie anno 2018.
Daar kun je het hele probleem mee oplossen.

Maar ja, dan komen nu natuurlijk weer de bekende tegenwerpingen en bezwaren.

HoerieHarry | 01-10-18 | 16:51 | 6

en veel belangrijker... geen subsidie

metdedag | 01-10-18 | 17:54

De Finse EPR is een FOAK, First Of A Kind, van een nieuwe generatie kerncentrales. Die vallen altijd duurder uit vanwege nog niet opgedane leerervaringen. EPR's als deze leveren wel 80 jaar stroom en vervangen per centrale 3000 windmolens, gegeven het feit dat de levensduur van wm's 25 jaar bedraagt. NB 1 wm op zee kost zo'n 15 miljoen.

jacobh-59 | 01-10-18 | 18:56

Elektriciteit kan worden omgezet naar waterstof en vervolgens weer naar elektriciteit. Je verliest een hoop energie onderweg, maar wanneer je zonne- en windenergie die je niet meteen kunt gebruiken, omzet in waterstof heb je nog altijd meer dan niets. Nu gaat veel van deze duurzame opgewekte energie rechtstreeks de grond in.

Kukooo1 | 01-10-18 | 20:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Van mij kunnen ze aan het gas !
Is dat ook goed ?

Wijze uit het Oosten | 01-10-18 | 16:51

Bizar ja. Zoiets als klagen over de ruft van een muis in een olifantenverblijf.

paridae | 01-10-18 | 17:08

RTV Oost had dit weekend een interview met een wethouder uit Hengelo, die er alle vertrouwen in had dat hij door hem gevraagde ruim € vier mln zou gaan krijgen, maar wat hij er concreet mee ging doen en wanneer is nog ongewis. Alleen de wijk waar hij ze aan wil spenderen. Of de bewoners het willen had de hals geen idee van.

H. Drievuldigheid | 01-10-18 | 16:47

Groningers; eerst massaal stemmen op een goor linkse partij die het gas onder je kont, in ruil voor wat stiekeme partijkas donaties, aan de kameraden in de USSR cadeau doet, en er een groot links Sinter Klaas feest van bekostigd, dan zeuren als je vervolgens in het door jezelf gekozen gat weg begint te zakken, en tot slot denken dat de kraan een paar decennia te laat dichtdraaien nog gaat helpen, en dat terwijl de kraan op diezelfde gaszak over de grens is Duitsland ook nog eens gewoon open blijft staan.
Blijf je toch om lachen om zo’n volk.

Ravian | 01-10-18 | 16:46 | 2

Haha. Daar zit wel een kern van waarheid in, maar niet alle Groningers stemmen links natuurlijk.
Opvallend ook dat bij demonstraties van boze Groningers steevast linkse types aanwezig zijn die helemaal tegen fossiele brandstoffen zijn. Die demonstraties hadden een verwarrende mix van echt verontruste Groningers en linkse actie-voerders die gewoon anti-fossiel zijn, omdat ze elk kapitalistisch succes willen ondermijnen.

marjen | 01-10-18 | 16:56

Die demonstranten zaten maar weinig Groningers tussen hoor. Beroepsboeroepers waren het vooral, waarvan een behoorlijk aantal uit Scandinavische landen. Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen onrust is onder Groningers.

atheïstisch stemvee | 01-10-18 | 17:04

Wat is het protest hiertegen precies? Het ontgaat me volkomen. Moeten we af van fossiele brandstoffen? Ja zeker. Hebben we al goede alternatieven? Ja ook. Leef je in een koophuis? Ben je bang voor de kosten? Gaat stapsgewijs hoor. Leef je in een huurwoning? Niet jouw probleem. Wat zijn de bezwaren nu eigenlijk om niet langer de Arabieren te sponsoren. De Russen niet nodig te hebben. Groningen niet in laten storten. Etc.

In landen die drijven op gas en olie zijn ze al jaren bezig om te kijken naar de toekomst. We lopen achter zelfs. Okay behalve Rusland. Maar alle andere landen van enige betekenis zijn aan het investeren in van gas los. Wat is het bezwaar. Of is het weet gewoon onwetend janken en zeiken omdat je het niet snapt.

De Koreaanse Slet | 01-10-18 | 16:45 | 6

Yperiet | 01-10-18 | 17:11

Gas raakt op. Maar waarom wil je niet onafhankelijk zijn?

De Koreaanse Slet | 01-10-18 | 17:15

De Koreaanse Slet | 01-10-18 | 17:15
Over honderden jaren pas DKS. Prima wanneer er nu huizen gebouwd worden die ontworpen zijn om met warmtepomptechniek om te gaan en probleemloos gasloos kunnen.. Je kunt niet zomaar in ieder huis een warmtepomp plempen. En afhankelijk ? Je bent nog altijd voor je stroom afhankelijk van derden en of de Nederlandse overheid zo betrouwbaar is qua afspraken. En voor gas heb je de arabieren niet echt nodig volgens mij.
En denk je dat de woningbouwvereniging jouw elektra rekening gaat betalen ?

Yperiet | 01-10-18 | 17:25

OK, gas raakt op. Maar waarmee word dan die elektriciteit gemaakt om die warmtepompen te laten draaien? Met windturbines? Dan moeten er, als we kans zien om 1 miljoen huizen om te bouwen, 10.000 windturbines bijgebouwd worden, let wel, bovenop wat nu al in de planning zit. En het waait niet altijd, bij drie windstille dagen in februari met min 10, wil je toch wel eens de verwarming aanzetten, ook al word er op de tv gevraagd spaarzaam met elektriciteit te zijn.
Ik ken dat soort berichten, ik kom weleens in een land waar ze een groot produktietekort hebben, Daar zit je soms zomaar een dag zonder stroom.

hotnot | 01-10-18 | 17:32
▼ 3 antwoorden verborgen

In de wetenschap dat de gekte van morgen die van vandaag overtreft, had het zomaar gekund.

027 | 01-10-18 | 16:45

Je zal toch een crematorium hebben in zo'n proefwijk...

HoerieHarry | 01-10-18 | 16:45 | 2

Waarom gaan deze kwelgeesten niet weg?

oplichter | 01-10-18 | 16:45 | 1

Omdat wij een democratie hebben waar het niet uitmaakt op wie je stemt.

atheïstisch stemvee | 01-10-18 | 16:46

Waarom 27 proeftuinen? Die zijn ongetwijfeld echt niet allemaal verschillend. Had er 5 verschillende uitgekozen. Kijken waar het de meeste meerwaarde heeft. Dan pas meer geld uitgeven. Dit zijn geen proeftuinen. Dit is onbewezen nonsens uitrollen onder het mom van proef.

SamV | 01-10-18 | 16:41

Deze regering krijgt het warm door belastinggeld te verbranden.

El Rico Grande | 01-10-18 | 16:40

Aardgas is niet het probleem en de bevingen in Groningen hebben niets maar dan ook niets met klimaatverandering te maken.
Het Slochterenveld is misbruikt doordat de energiemarkt opgesplitst is in een handels- en een transportpoot. De jaren voor dat de bevingen begonnen werd het Slochterengas in TGV vaart de grens overgejaagd en nu is er bijna niets meer en moeten we voorzichtig aandoen. Dan komen we bij het punt van gas uit Rusland. Plotseling hangt iedere politicus de cold war hero uit.
Rambo aal the way. Maar dat er al jaren Saoedische olie in de raffinaderijen vloeit daat liggen deze pantoffel helden niet wakker van.
Aardgas is en blijft de meest milieu vriendelijke keuze voor wat huisverwarming betreft. Aardgas is een prima transitie brandstof totdat er betere alternatieven beschikbaar zijn. Het zou beter zijn voor Nederland wanneer het zijn gasrotonde positie blijft behouden.
Waterstof is geen optie omdat de productie kosten nu nog te hoog zijn.
Dus ik zeg laat maar komen dat gas uit Rusland, omdat we al decennia lang auto rijden op olie uit het midden oosten.

Dzjengis-Somebody | 01-10-18 | 16:40 | 1

Inderdaad. We hebben een prachtige infra-structuur voor gas. En dan is gas een schone brandstof. Andere landen gaan over op gas omdat ze schoner willen worden. Het is absurd iedereen - bedrijven en huishoudens - op gigantische kosten te jagen om een veel gebrekkiger systeem in te voeren.
Net zo gebrekkig als al die windmolens die hooguit enkele procenten van de nationale energie-behoefte kunnen leveren.
En die anti-Rusland hype kan niet eens goed uitgelegd worden. Het westen onderhoudt contacten met beroerder regimes. Er is geen enkele reden Putin erger te vinden.

marjen | 01-10-18 | 16:47

Politieke criminelen, dat zijn het.

Jan Passant mk2 | 01-10-18 | 16:38 | 1

.. hoor ik daar alweer die hyena lachen?

Jan Passant mk2 | 01-10-18 | 16:39

Koken en je huis verwarmen met gas is 50% efficiënter dan koken en je huis verwarmen met elektriciteit. Eerst ga je in een elektriciteitscentrale gas verbranden om er elektriciteit van te maken en verlies je een hoop warmte. En vervolgens gebruik je die elektriciteit weer om warmte van te maken.
En als klap op de vuurpijl mag je €120.000.000,-- aan Rihanna geven omdat die het lekker vindt als ze met bundels bankbiljetten wordt geslagen.

Osdorpertje | 01-10-18 | 16:37 | 2

.. gaat Rihanna de buit van deze kraak wel eerlijk delen met Hillary Clinton? Dat arme Gutmensch moet de hypotheek van haar elfde kasteel nog afbetalen. Voor een beter milieu.

Jan Passant mk2 | 01-10-18 | 16:42

Niet helemaal. In 1 kuub gas zit bijna 10kW aan energie. De omzetting van die energie in warmte door een CV ketel is bijzonder efficiënt. Koken op gas is inefficiënt, veel warmte stroomt langs de pan en toch is elektrisch koken duurder.

jeroenpoepinjeschoen | 01-10-18 | 16:46

Hier in het noorden heb je te maken met een grote verhuurder, genaamd Lefier.
Die gaat veel huizen "nul op de meter" maken , zoals ze dat zelf noemen.
Krijgt Lefier veel subsidie voor natuurlijk.
Maar de mensen die in zo'n schimmelde tochthuis van Lefier wonen denken dat ze straks geen energie kosten meer hoeven te betalen : WRONG!
Ze gaan dat mooi aan Lefier betalen plus ook nog eens meer huur want hun huis is "nul op de meter".
Mooi he, dat milieugedoe.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 01-10-18 | 16:37

In andere landen gaan ze juist AAN het aardgas om hun relatieve klimaatdoelstellingen te halen. Absurd akkoord met een absurde uitwerking.

je postbode | 01-10-18 | 16:35 | 1

Het Nederlands volk zal hoe dan ook compleet uitgekleed moeten worden tot aan het bot.. dan blijven ze mak en volgzaam. En juichen als ze een bolletje wol krijgen om een trui van te breien..

fikkieblijf! | 01-10-18 | 16:38

Dit regressieve kabinet gooit Nederlands belastinggeld kapot op buitenlandse deugprojecten van Rihanna, islamofascisten te Syrië en klimaatgekken die de prima CV-ketel willen vervangen door extreem dure en extreem storingsgevoelige fopalternatieven zoals warmtepompen, zonnepanelen en windmolens. Waanzin!

kempenaer | 01-10-18 | 16:32 | 3

Ik dacht vroeger dat de PvdA veel belastinggeld weggooide. De VVD haalt de PvdA links in.

El Rico Grande | 01-10-18 | 16:34

El Rico.. de PVDA in de hoedanigheid van Dhr Samson zit bovenaan de ladder de regie te voeren van snel en heel snel klimaat onhaalbare en onbetaalbare doelstellingen dit land in te gooien.

fikkieblijf! | 01-10-18 | 16:42

@fikkieblijf! | 01-10-18 | 16:42
Dat is wel bekend. Dat Rutte en co hier zo in meegaan vind ik onbegrijpelijk.

El Rico Grande | 01-10-18 | 16:46

Zo in mijn sas met Poetingas *neuriën doet*

atheïstisch stemvee | 01-10-18 | 16:30

€120m zodat het nichtje van Ollongren en Rutte Rihanna mag ontmoeten. Koop gewoon een VIP pas, dan zijn we met z'n allen goedkoper uit.

Ares | 01-10-18 | 16:29

Weet je wie er ook een hoop gedoe met gas had?

Mr_Natural | 01-10-18 | 16:28 | 7

Blazing Saddles altijd +1

Basil Fawlty | 01-10-18 | 17:42

Basil Fawlty | 01-10-18 | 17:42
Die koe of stier met 'Yes' en 'No' op z'n kont is een klassieker ook. Eén van de hoogtepunten uit de filmgeschiedenis.

Mr_Natural | 01-10-18 | 17:58
▼ 4 antwoorden verborgen

Je mag straks een warmtepomp neerplempen á ongeveer €15000,- waarbij je op jaarbasis €650,- bespaard op je energierekening daar 60% van de rekening vastrecht, btw, etc is. Pomp kan je na 15 jaar afschrijven. Heel rendabel allemaal.

nietsdoenerT | 01-10-18 | 16:28 | 4

Daarom zullen ze de belasting op gas idioot gaan verhogen dat je vanzelf wel moet overstappen.

2voor12 | 01-10-18 | 16:39

ooit een warmtepomp in je buurt gehoord..

fikkieblijf! | 01-10-18 | 16:43

Als Doekle Terpstra zijn portemonnee maar gevuld krijgt.

Wekkertje | 02-10-18 | 14:15
▼ 1 antwoord verborgen

We weten allemaal: als je er maar genoeg geld tegen aan gooit, gaat het probleem wel weg. Zoals ook de zorg, daar zit ook te weinig geld. Oh, en natuurlijk een leidende rol van de overheid, dan zit je geheid goed!

dyslexieman | 01-10-18 | 16:24

Het is voor die gasloze huishoudens te hopen dat die opwarming van de aarde een beetje doorzet want anders gaan ze het erg koud krijgen.

witwas | 01-10-18 | 16:22

ik denk dat menig buurttrafo rond etenstijd in rook opgaat als iedereen nu besluit om over te stappen op inductie.

DaZe | 01-10-18 | 16:21 | 3

Daarom slim koken en en eten. Even huisnummers om 6 uur, de oneven om 7 uur.
Alles is te regelen hoor.

2voor12 | 01-10-18 | 16:38

Of de hooikist van opoe weer in ere herstellen en vroeger koken.

Yperiet | 01-10-18 | 16:59

“De regering verwacht van de bevolking dat zij hun kookgelegenheid delen met andere bewoners in hun straat. Dit omdat de electriciteitsvoorziening wacht op uitbreiding. De financiering daarvan loopt vertraging op omdat de burger zijn geld aan warmtepompen heeft verkwanseld. De regering zal dit onverantwoordelijke gedrag ontmoedigen middels een belastingverhoging”.

Nivelleermarionet | 01-10-18 | 17:44

Dit is natuurlijk terecht besteed geld. Er wordt direct iets goeds mee gedaan. Ik ken een van deze milieugoeroes. Rijdt rond in een door de overheid gesubsidieerde elektrische auto (als hij naar een bespreking daarover moet), heeft een elektrische verwarming (in die auto), heeft met subsidie driedubbel glas laten plaatsen, heeft met subsidie zonnepanelen op het dak gelegd, evenals warmtecollectoren. Hij is zeer in zijn nopjes met subsidie. Zijn huis ziet er - het mag gezegd - erg mooi uit.

Ik ken ook iemand anders. Die is geen milieugoeroe. Is niet zo handig en werkt 5 dagen per week, 8 uur per dag. 20 dagen vakantie per jaar. Een niet eens zo slecht salaris. Ten minste, het salaris lijkt niet slecht. Toeslagen krijgt hij niet. Teruggaves krijgt hij niet, behalve hypotheekrenteaftrek. Hij moet elke maand een deel van zijn salaris opzij leggen voor een mindere tijd, voor een wasmachine die stuk gaat, voor het schilderen van zijn huis. Zijn huis is inmiddels zoveel waard geworden dat hij op papier - in oude guldens - miljonair is.

Deze meneer is zielsgelukkig met Rutte en co die jaarlijks de belastingen verhogen. Hij is zielsgelukkig dat zijn belastinggeld naar bouwers gaat, die een gasleiding afsluiten. Hij is ook zielsgelukkig dat hij weet dat als zijn huis van het gas af moet, hij dat zelf moet betalen.

Uiteraard zal deze man in de toekomst bij elke verkiezing VVD stemmen.

VVD voor Buitenland, Unilever en Milieu.

El Rico Grande | 01-10-18 | 16:19

Investeringen die je doet op het gebied van duurzaamheid verhogen je WOZ waarde dat ga ik dus niet doen.

osolemio | 01-10-18 | 16:17 | 2

Dan kan je ook met deze redenering het dak van je huis laten halen. Nog beter voor de WOZ waarde.

Glasgow Argus | 01-10-18 | 16:18

Nou als je nog je erfpacht moet afkopen denk je daar toch echt anders over.

osolemio | 01-10-18 | 16:19

Goeie photoshop die tweet van Rihanna!

Maar goed een hete herfst zal #vangaslos doen stoppen, iets anders niet.

wat_een_land | 01-10-18 | 16:16 | 1

Yep goed gelukt een paar types die niet zo scherp zijn trapten er direct in.

Berbaar | 01-10-18 | 16:20

Beter een windmolen in je achtertuin dan Russisch gas in je keuken.
Geweldig plan van VVDNO-NCW. Succes!

atheïstisch stemvee | 01-10-18 | 16:16

De oplettende reaguurder zit inmiddels vuistdiep met aandelen in de warmtewisselaars en zonnepanelen.

Eppo | 01-10-18 | 16:14 | 3

Is wel zo.

Rest In Privacy | 01-10-18 | 16:15

Ik ben niet zo oplettend. Welke beursgenoteerde bedrijven zijn dat?

El Rico Grande | 01-10-18 | 16:32

Allemaal aan de zonnepanelen, als iedereen ze heeft , extra belasting erop.

gato | 01-10-18 | 17:03

FC Groningen kan inderdaad wel wat geld gebruiken. Strak plan dus.

Rest In Privacy | 01-10-18 | 16:12

Bijna onderaan staan in de eredivisie en dan nog feest vieren ook?

Vonporumtotalos | 01-10-18 | 16:11 | 1

Maar na afloop met de trein weer naar huis.

Rest In Privacy | 01-10-18 | 16:16

Waar bemoeit die kudt zangeres zich eigenlijk mee? Ga lekker hapklare kudt hitjes uitbrengen voor de MSM radiostations. Maar ik wil niks van die hoer verder horen eigenlijk.

overVecht | 01-10-18 | 16:11 | 2

U begrijpt toch wel beste overVecht dat Rihanna zich oprecht zorgen maakt over Groningen. Is juist liev man ;)

Berbaar | 01-10-18 | 16:18

Echt he. Het idee dat puur en alleen omdat zij bekend is en een goede reedt heeft, zou dan automatisch betekenen dat ze dus ook deugt, en dat je een eikel bent als je niet naar haar te gekke voorstel luistert, danwel daarin meegaat.
Dan nog de hypocrisie van dat mens door zgn 'voor een betere wereld' een projectje te pluggen, terwijl de ecologische voetafdruk van dat wijf en alles en iedereen in haar kielzog belachelijk groot is.

Steakduboeuff | 01-10-18 | 16:25

Is die Rihanna niet gewoon een Nigeriaanse fisching scam? Het neefje van een sjeik die niet bij zn vermogen van 100mlrd kan, maar als Rutte 100mln van ONS belastinggeld oververmaakt dan kan hij bij dat vermogen en dan krijgt Mark ZIJN belastinggeld dubbel terug.

Ton8695 | 01-10-18 | 16:11 | 2

Ik geef als rekeningnummer bij de Nigeriaanse prinsen altijd 555 door.

Glasgow Argus | 01-10-18 | 16:12

@Glasgow, jij ook een 419 scam eater? Heerlijke hobby blijft het hé! www.419eater.com/

Botte Hork | 01-10-18 | 16:17

Misschien is Oxfam naar Groningen sturen gewoon het enige goeie plan

Botte Hork | 01-10-18 | 16:11 | 1

Wat helpt het aanranden van kleine groningse meisjes dan in dit geheel?

2voor12 | 01-10-18 | 16:34

Offerte aanvraag voor nieuwe CV ketel is gisteren de deur uitgegaan.
Ik ga geen € 20000 investeren in die flauwekul, zal mijn tijd wel duren.
Van die uitgespaarde investering kan ik nog jaren lang mijn gasrekening betalen.

Yperiet | 01-10-18 | 16:09 | 4

Langshetrandje | 01-10-18 | 16:10
Moet ik ook bang worden dat de CV ketelpolitie mijn adres gaat opvragen bij GS ?

Yperiet | 01-10-18 | 16:12

Zou het even checken bij de redactie voor alle zekerheid.

Rest In Privacy | 01-10-18 | 16:13

CV-installateurs adverteren momenteel als bezetenen. Vernieuw nu uw gasketel. Heb ik kort geleden dus ook maar gedaan. Want de warmtepomp pompt wel maar geeft bijna geen warmte. De gasketel wel.

Nivelleermarionet | 01-10-18 | 17:37
▼ 1 antwoord verborgen

*dekens voor arme Groningse gezinnen verzamelen doet*

hangtiet met knoop | 01-10-18 | 16:08

Gebied ontruimen, gasbel volledig en versneld leegtrekken en de baten als nationaal rampenfonds labelen.

Rest In Privacy | 01-10-18 | 16:08

Ge-wel-dig dat bij het boren naar aardwarmte ook seismische activiteit getriggert kan worden. Dat is precies wat die klimaathoaxers verdienen.

keestelpro | 01-10-18 | 16:31

Haha, massaal aardwarmte de atmosfeer inpompen om de opwarming tegen te gaan. Het spijt me, maar die logica zal ik nooit kunnen begrijpen.

jacobh-59 | 01-10-18 | 21:21

120 miljoen euro op een kostenpost voor de burger van 120 miljard, dat zet zoden aan de dijk.

kapotte_stofzuiger | 01-10-18 | 16:06 | 3

Over dijken gesproken, als (met nadruk op als) klimaatsverandering daadwerkelijk tot een stijging van de zeespiegel leidt, is elke euro besteed aan dijken een betere investering dan welke subsidie aan gasloze zonnewindturbines dan ook.

kapotte_stofzuiger | 01-10-18 | 16:08

Net de test gedaan. Ijsblokje in glas wijn. Blokje smelt, maar het niveau in het glas stijgt niet. 90% van het ijs ligt immers al onder water, en ijs bevat ook nog eens lucht.

Leffe Blonde | 01-10-18 | 18:01

Doe die 120 miljard maar keer 10. Elke 25 jaar.

jacobh-59 | 01-10-18 | 18:43

#vangodlos

Glasgow Argus | 01-10-18 | 16:06 | 2

Huh ?

vangodlos | 01-10-18 | 17:35

Vangeldlos

revoluta | 02-10-18 | 01:18

Waar haalt die Rihanna het gore lef vandaan.

Lupuslupus | 01-10-18 | 16:06 | 12

Een verified account Berbaar.
Echt!

RickyLaRue | 01-10-18 | 16:47

Lupus, ghehe. Dit is niet echt he, maar dat heeft u inmiddels wel begrepen toch? Of wellicht is dit uw meester troll reactie. Zo ja, diepe buiging ;)

Gematigd | 01-10-18 | 17:29

Kudtzooi.
Ben er ook ingestonken.
Mijn excuus: slechts 2 uur geslapen.
Bah.

RickyLaRue | 01-10-18 | 18:40
▼ 9 antwoorden verborgen

Zo van het vorige topic eindelijk weer terug naar de echte problemen:
De vreselijke toestand in Groningen en de CO2 ramp veroorzaakt door aardgas.

keestelpro | 01-10-18 | 16:05 | 5

Wanneer gaan ze vertellen waar ze die 10 grote (1000MegaWatt elk) centrale's gaan bouwen? Let wel, dat worden extra te bouwen centrale's, naast de nieuwe centrale's die ter vervanging van oud of ongewenst spul neergezet worden.
We willen tenslotte toch óók onder de schemerlamp kunnen zitten, mét de warmtepomp draaiend, bij min10 op een windstille februari avond.
Ik weet, ik ben niet origineel, Martin Sommer en Rob Hoogland hebben dit probleem óók al benoemd, maar wanneer komen ze mer de voorstellen? De doorlooptijd voor de bouw van een conventionele centrale is ongeveer 6 jaar. Of blijven we die bruinkool en kolenzooi maar doorstoken?

hotnot | 01-10-18 | 17:11

Precies wat ik in een nachtmerrie zag. Hele wijken die van het gasnet worden losgekoppeld. Nu al. De minima en huurders krijgen compensatie. De bovenminimalen worden letterlijk gedwongen om mee te doen. Ze moeten wel want geen verwarming meer en de stroomkabel kan niet nóg meer straalkacheltjes aan.

Nivelleermarionet | 01-10-18 | 17:31

Ach kun je warmtepomp niet betalen voor 150 euro een (niet goedgekeurde) allesbrander bij de gamma. Lekker oude pallets en gebeitst schuttinghout verstoken. Die dingen zijn nu met de gasprijsverhoging in het zicht al niet aan te slepen. Goed bezig onze groene bestuurders

Ben Hetzat | 01-10-18 | 22:51
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland