Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gaat de overheid schedels schietclubleden meten?

Iedereen weer pislink omdat de overheid schedels zou gaan meten van wapenbezitters.

van iedereen?

"Het kabinet wil van iedereen die een wapenvergunning aanvraagt of verlengt voortaan ras of etnische afkomst vastleggen", schrijft de Volkskrant in een alarmerend artikel over de nieuwe wapenwet. Lijkt ons schandalig, schedels meten van schietclubbers. Maar klopt dit wel, zouden ze zich bij een zekere krant afvragen. Wij konden namelijk nergens in het wetsvoorstel vinden dat van iedereen die een wapenvergunning wil meteen zijn religie, ras of zijn etnische afkomst moet worden vastgelegd.

Artikel 44 van het wetsvoorstel luidt: "Ten behoeve van de taakuitoefening op grond van deze wet kan de korpschef persoonsgegevens verwerken waaruit ras of etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen kan blijken." 'Kan blijken' dus. Uit een pasfoto kan ras of etnische afkomst blijken. Vandaar dat in het oude systeem van het College Bescherming Persoonsgegevens de ene na de andere keer de term 'gegevens betreffende ras en etniciteit' voorbijkomt, als het om pasfoto's gaat. En als de politie registreert dat iemand aanwezig is bij een jihadistische bijeenkomst, lijkt ons dat een gegeven waaruit politieke afkomst, religieuze of levensbeschouwelijke overtuiging kan blijken. 

Begrijp ons niet verkeerd: ook het verzamelen van dit soort gegevens is privacy-gevoelig, het is dus goed dat de Autoriteit Persoonsgegevens aan het kabinet vraagt goed te motiveren waarom ze worden geregistreerd en dat Grapperhaus niet wegkomt met het kulsmoesje 'haast want terrorisme'. Maar dat je van iemand die een wapenvergunning aanvraagt, wilt weten hoe hij eruitziet en of hij wel eens op de thee komt bij jihadistiche haatpredikers of molotovcocktailgooiende kaalkopjes, lijkt ons niet meer dan normaal.

Misschien lezen wij het helemaal verkeerd en het zou ons met deze privacyschendende overheid niets verbazen als er hordes Grapper-ambtenaren klaarstaan om van iedere schutter een Ariërsverklaring te eisen en te berekenen hoeveel procent Neerlands bloed door zijn aadren vloeit. Voorlopig zien wij daarvoor echter veel te weinig bewijs. Maar ja. INSTITUTIONEEL RACISME roept zo lekker.

Reaguursels

Inloggen

Gewoon iedereen een wapen om jezelf te beschermen. Alle criminelen en verwarde mensen hebben er al een, alleen de nette mensen niet.
Jammer dat het zo moet, maar het is niet anders. Op de politie hoef je niet ,meer te rekenen.

beau van rtl | 27-09-18 | 19:07

Voor een Kalashnikov in Amsterdam heb je helemaal geen vergunning nodig , en nu nog de andere gemeentes anders is dit Discriminerend .

Jetstream | 27-09-18 | 18:24

In de media wordt gesuggereerd dat het schedelmeten een eis zou zijn ingevolge de strengere EU gedicteerde wetgeving. Echter niets is minder waar. De EU heeft een aantal wapens gehercategoriseerd, meer serienummers gevorderd en het gebruik (inzetten) van "grote" magazijnen verboden. Voor het laatste kan voor sportschutters die deze moeten gebruiken een uitzondering worden gemaakt. Het schedelmeten is dus boos opzet van de Nederlandse overheid die alles wat met schietsport te maken heeft stelselmatig wil en zal ontmoedigen en dit dus en passant meeneemt onder het kopje "van de EU". Overigens staat de keurige sportschutter naast de jaarlijkse controle op het bureau en de jaarlijkse controle van de kluis in de slaapkamer binnenkort ook nog een jaarlijkse psychologische test te wachten die in het buitenland ook op pedoseksuelen wordt losgelaten. Je moet er wat voor over hebben om wekelijks aan je competitie te mogen deelnemen...

A.S. Perien | 27-09-18 | 17:10 | 1

Het meest trieste is nog wel dat vaak de medewerkers van Bijzondere Wetten (nu: Korpscheftaken) inhoudelijk slecht op de hoogte zijn van de Wet Wapens en Munitie en daarbij horende uitvoeringsregelingen (RWM en CWM).

theo-is-dood | 27-09-18 | 17:30

Zonder twijfel neemt het door ons gesubsidieerde Amnesty International het op voor de nederlandse jagers & sportschutters.
Amnesty schrijft immers op hun website: "Etnisch profileren is een vorm van discriminatie en daarom in strijd met de mensenrechten. Wanneer de politie zonder goede of geldige reden iemand stopt, controleert, fouilleert of aanhoudt, (mede) vanwege zijn huidkleur of herkomst is er sprake van etnisch profileren. Amnesty definieert etnisch profileren als ‘het gebruik door de politie van criteria of overwegingen omtrent ras, huidskleur, etniciteit, nationaliteit, taal en religie bij opsporing en rechtshandhaving – zowel op operationeel als organisatorisch niveau – terwijl daarvoor geen objectieve rechtvaardiging bestaat.’[...]"

theo-is-dood | 27-09-18 | 17:10

Ooit was er een schrijver/columnist die fel ageerde tegen een professor die, volgens deze schrijver, zich schuldig maakte aan "schedelmeting". Deze schrijver vergeleek deze professor zelfs met Adolf Eichmann. Deze vergelijking ging behoorlijk mank, want Eichmann was, met zijn akelige maatschappijbeeld, een briljant logisticus, maar geen medicus zoals bijvoorbeeld Josef Mengele.
Dit echt terzijde, het gaat mij erom dat ten burele van GS deze schrijver, alsmede zijn zoon en dochter, die ook schrijven, in stevige bewoordingen wordt afgeschilderd als voorbeeld hoe het niet moet, terwijl ik van mening ben dat GS in hoge mate schatplichtig is aan deze man. Zelfs na zijn dood wordt hij nog regelmatig "opgegraven" door GS om hun gal over zijn in verre gaande staat van ontbinding verkerende lijk te spuwen.

Zijn naam was HugoBbrandt Cortius en ik constateer in bovenstaand redactioneel wederom de enorme invloed die hij op GS heeft gehad. De man aan wie toenmalig minister Elco Brinkman geen belangrijke prijs wilde overhandigen omdat hij (nodeloos) kwetsend schreef elke keer.

Dus jongens en meisjes van GS, geef aan deze schrijver eindelijk eens de eer die hem toekomt en noem bijvoorbeeld jullie nieuwe locatie naar hem, plaats een standbeeld en nodig zijn beide kinderen uit om deze te onthullen en in te wijden. Dat wordt vast een heel vermakelijk item.

Arnold Layne | 27-09-18 | 15:36

Zolang als Turkse groeperingen in Nederland er nog 'Gladio'-achtige wapendepots op kunnen nahouden, zullen niet heel veel mensen wakker liggen van deze braafste-jongetje-van-de-klas voornemens.
-
Overigens zijn in dit land een vuurwapen en de munitie daarvoor gewoon op straat te koop. Onze overheden hebben niet het flauwste benul van de hoeveelheid vuurwapens die in dit land in omloop is.

bisbisbis | 27-09-18 | 15:27

Volgens zijn de mensen die een wapenvergunning aanvragen doorgaans niet zo gevaarlijk. Tristan van der Nogwat was een uitzondering. En bovendien blank. Echte vuurwapengevaarlijke idioten vragen geen wapenvergunning aan.
Nee, Dit is weer zo'n tiepies geval van het paard achter de wagen spannen; iets waar onze overheid in uitblinkt.

VanBukkem | 27-09-18 | 14:57 | 1

Tristan van der Vlist was een uitzondering vooral in dat hij helemaal geen verlof had mogen krijgen, maar dat zijn oom goede vriendjes was met de corps chef. Al die papieren en pdf-jes zijn natuurlijk niet uit zichzelf verdwenen op een manier dat zelfs een bedrijf gespecialiseerd in computer forensisch onderzoek ze niet meer terug kon halen.

TheEgg | 27-09-18 | 15:06

kan iemand mij vertellen welk ras iemand heeft ? Een turk heeft het turkse ras en een duitser het duitse ras ????

cabrão | 27-09-18 | 14:24 | 3

En wat voor ras krijg je als je een anatolische herder en een duitse herder kruist?

The2Amendment | 27-09-18 | 14:34

Politiediensten gebruiken deze typeringen vaak voor opsporingen (vaak maar in drie of vier categorieën: 'Kaukasische(blanke)', 'Noord-Afrikaans', 'Afrikaans (negroïde)' en 'Aziatisch.

Eendragtmaaktmagt | 27-09-18 | 14:35

Turken zijn geen ras (ook al zijn er Turken die dat graag anders zien) maar slechts een losse verzameling van verschillende oudere en nieuwere volkeren (Seldjoeken, Turkmenen, Tadzjieken, Kirgiezen, Koerden, Russen, Bulgaren, Anatoliërs, Perzen, Grieken, Arabieren en nog wat spul, die toevallig (Mustafa Kemal) in 1923 een natiestaat zijn geworden.
-
Duitsers zijn ook al geen ras (ook al zijn er Duitsers die dat graag anders zien), maar een stelletje bijeengeraapte afstammelingen van Saksen, Franken, Thuringers, Beiers, Zwaben, Kelten, Ostrogoten, Slaven, Vandalen, Lombarden, Boergondiërs en Suebi die niet geheel toevallig (Bismarck) in 1871 een natiestaat zijn geworden.
-
Kortom: geen ras.

bisbisbis | 27-09-18 | 15:14

Als ik een blaffer wil hebben dan houd niemand mij tegen. Die dingen zijn voor leuke prijsjes gewoon te koop en ik hoef geen schietvereniging te bezoeken om mijn broodnodige stempeltjes met handtekeningen te ontvangen. Als ex schutter en militair behoef ik dus ook geen uitleg meer te hebben. Dat wat legaal bezig is wil ook graag voortbestaan. Clubs en hun leden doen al hun best om zich keurig aan de geldende regels te houden.

Mr_Pikibelly | 27-09-18 | 13:48 | 2

Als ik een blaffer wil hebben; rij ik wel even naar het dierenasiel.

beter-laat-dan-nooit | 27-09-18 | 13:50

Iekke Achmed. Ikke mosliem en ikke haten vuile ongelovige varkens hier wonen. Ikke mij voorbereiden op Islam Revolutie hier. Daarom ikke wapen kopen en in kast leggen voor die dag.

Nou ikke nadenken hoe ik krijg wapen. (1) ikke lid worden schietkloep enne spelletje meespelen en ikke kopen wapen na veel jaar. (2) ikke zegge tegen broeder Hassan, ik wil wapen koop. Ik geef Hassan duizend euro en ik krijgen wapen met veel koggels.

Hoe krijgt Achmed zijn wapen?
Normaal denkende mensen: (2) duh!
Politiek: nou je kan alleen een wapen kopen met vergunning, en die krijg je dan via de schietsportvereniging, dus het kan alleen maar (1) zijn toch??

En weer worden dus de eerlijke, doe het volgens de regeltjes mensen aangepakt, alleen maar voor de show, en kan elke crimineel/fanaat gewoon een wapen scoren (genoeg spul in *istan dat hier naar toe kan komen na "vacantie").

EnNouJijWeer | 27-09-18 | 14:00

Hebben Sylvana Simons en Quinsy Gario eigenlijk al toestemming voor deze wet gegeven?

SergeantPierlala | 27-09-18 | 13:42

Het is ongelofelijk hoe ongeïnformeerd mensen hier praten over schietverenigingen en hun leden. Schrikbarend eigenlijk.
Ja overal zitten rotte appels, maar ik zie altijd welbesproken, nette en strikte burgers bij schietverenigingen.
Mensen zijn er ook zeer streng, maar ook zeer rechtvaardig. Als een club zich namelijk niet aan de regels houdt, kan het in een handomdraai z'n status verliezen en dan is iedereen in die club de lul. Vooral in deze tijd.

LangeTijdGeleden | 27-09-18 | 13:34 | 2

@LangeTijdGeleden | 27-09-18 | 13:34
Mwah. op een paar figuren na wordt hier eigenlijk redelijk normaal gedaan over schietverenigingen en verlofhouders. Probeer deze discussie eens een keer te voeren op een website van, ik noem maar wat, de Volkskrant.

TheEgg | 27-09-18 | 13:40

@TheEgg,

Ja gelijk heb je, maar die "paar" scheren gelijk alles over één kam en omdat ze toevallig iemand kennen die zij "dom" achten, is iedereen bij een schietvereniging een gevaar voor de samenleving.
Het is alleen gevaarlijk omdat we weten dat tegenwoordig heel wat media met de Geenstijl commentaren mee leest en uiteraard dat soort plempsels kiest als "ZIE JE WEL!".

LangeTijdGeleden | 27-09-18 | 13:54

Onze overheid is een stel wereldvreemde dwalers.

BosrandDirk | 27-09-18 | 13:28

Even wat punten, want Terroristen zullen toch nooit via de legale weg wapens aan proberen te vragen:
1. Het duurt te lang. 3+ jaar voor je eerste hogere kaliber wapen kan/mag kopen.
2. Controle van politie thuis, paar keer per jaar soms.
3. Automatische wapens mag je sowieso niet kopen.

Dit zal een aanloopwetje zijn naar het proberen te ontdoen van wapens en de sport bij de autochtone bevolking. Tevens ook het beter in kaart kunnen leggen wat de motivatie en wellicht politieke stroming is waar hij/zij voor kiest. Immers mogen alleen Criminelen wapens houden en gebruiken in dit land.

LangeTijdGeleden | 27-09-18 | 13:21

Ja al dat gespeculeer over het overnemen van Europa (te beginnen in onnozele landen als Zweden en Nederland) door......... (vul zelf in) en de daardoor te verwachten spanningen, die kunnen leiden tot botsingen tussen burgers onderling, maken het ongecontroleerde wapenbezit voor beide kanten meer dan onwenselijk. Trouwens het 'wij zijn met meer' zal gezien de demografische ontwikkelingen omslaan in 'zij zijn met meer''. Volgens de voormalig minister Hirsch Bali kan dan de sharia worden ingevoerd. Maak de onderduikplaatsen maar gereed, want alle ongelovigen straks een kruis met de K van kafir op de borst gespeld is niet onDENKbaar. .

Robhal | 27-09-18 | 13:18 | 1

Dit dus. We hebben het in 1940 al gezien, toen de Duitsers hier binnen kwamen konden zo bij de gemeenten alle documenten doorspitten om te zoeken naar alle Joden, omdat religie toen nog vol en breed in je paspoort en/of in de lokale gemeente archieven stond.

Als straks de Moslims het hier overnemen en Sharia gaan invoeren. Hoe zullen ze er dan achter komen waar de autochtone bevolking woont en daar mee de ongelovigen meteen proberen af te maken? (Want Sharia wegeving?)

Juist, via de gemeenten/overheid.

LangeTijdGeleden | 27-09-18 | 13:24

Na het zien van de laatste aflevering van de Rijdende Rechter, ben ik tot de slotsom gekomen dat het beter is niemand een wapenvergunning te verlenen. Helemaal niemand.
Dan blijft de politie en het leger over die wel wapens mogen dragen.
Alsof een crimineel een wapenvergunning zou aanvragen, wat een gotspe, zo'n gedachte.
-

Bernhard de II | 27-09-18 | 13:05 | 1

ja, en het leger roept dan "pang" en de politie moet minstens 10 keer vuren om 2 x te kunnen raken. ROFL .

MoonBeebe | 27-09-18 | 13:10

Wat een briljante zet van Grappenhaus, dat niemand daar eerder op gekomen is.
Dat doet geen enkel Europees land hem na, het ei van Columbus, en ik bedoel hiermee niet z'n hoofd.
Ik verwacht dat het nu meteen afgelopen is met het terrorisme hier.
Kunnen al die betonblokken in de stad ook weer weg.
Daar kunnen ze in andere landen een voorbeeld aan nemen..

BosrandDirk | 27-09-18 | 12:52

Ali en/of Achmet met soortgenoten zie je niet bij de schietvereniging. Eén van de vereisten om voor een wapenvergunning in aanmerking te komen is dat je lid van bent. De meeste sportschutters zijn de meest voorbeeldige burgers die dit land rijk zijn. Bij de minste of geringste overtreding ( o.a drankmisbruik, snelheidsovertredingen en agressief of intimiderend gedrag kunnen een reden zijn om het wapenverlof per direct in te trekken. Alle opmerkingen eerder geplaatst om de sportschutters in een schimmig wereldje neer te zetten raken kant noch wal en worden geplaatst door mensen die nul komma nul idee hebben van deze sport en schietverenigingen.

MoonBeebe | 27-09-18 | 12:51 | 2

Klopt als een bus!

LangeTijdGeleden | 27-09-18 | 13:26

MoonBeebe;
Thanx! U haalt me de woorden uit de mond! Wanneer je lid bent van een Schietvereniging, (34 jaar), zal je wel niet tof in je bovenkamer zijn. Of extreem rechts, of gewoon eng! Klok,klepel. *zucht*

LoesjeP | 27-09-18 | 13:51

Net of Mohammed een vergunning aan gaat vragen voor zn AK47 die hij van neef Muchemmed, zonder grenscontrole, uit Bosnië heeft gekregen.

Lijkt me eerder een verkapte maatregel om te voorkomen dat autochtonen zich ook voor gaan bereiden op het onontkoombare Joegoslavië 2.0

Rest In Privacy | 27-09-18 | 12:36 | 3

Precies. Mensen die bij via een overheidsinstantie een wapen aanvragen zullen hier doorgaans hele normale redenen voor hebben. Illegale wapens zijn het probleem. Helaas is daar écht politiewerk voor nodig en daar heeft de bireaucratie geen zin in natuurlijk. Daarom gewoon legale wapenbezitters stenger controleren om moorden en aanslagen met illegale wapens terug te dringen... of zoiets.

Noltie | 27-09-18 | 12:45

@Noltie
Inderdaad. Zelfde redenering als legaal vuurwerk verbieden om de overlast van illegaal vuurwerk aan te pakken.

Chiant | 27-09-18 | 13:13

De overheid denkt dat ze het daarmee oplossen. Wel schattig eigenlijk.

Giotto | 27-09-18 | 12:31 | 1

Angstaanjagend zul je bedoelen.

Wat een nitwits.

Noltie | 27-09-18 | 12:46

Op de eerste dag van de opleiding voor het behalen van een jachtakte, hier in Frankrijk, bleken er in het klasje kandidaten zich 4 jongelui te bevinden, tussen de 17 en 20 jaar (schat ik) die overduidelijk van de arabische/lichtgetinte signatuur waren. Dat werd waarschijnlijk bevestigd door het ingrijpen van de cursusleider die het viertal vriendelijk uitnodigde om nu direct even naar het kantoortje te komen. Dat gebeurde en we hebben het 4-tal niet meer teruggezien tijdens de cursus.
Die oude jachtmeneer had het goed in het snotje...

Pierre Lebon | 27-09-18 | 12:27 | 9

@Pierre Lebon 12:49;
-
Moet u er natuurlijk wél even bij vertellen dat dat uitsluitend geldt voor vuurwapens (en: munitie) die binnen de omschrijving van de categorieén B en C vallen - en dat u vooraf ook nog even langs de prefectuur van uw arrondissement moet voor de registratie.

bisbisbis | 27-09-18 | 15:35

Ja dat geldt voor de jacht geweren (hagel/slugs) en karabijnen. Niet voor handvuurwapens. Nee. De wapenleverancier schrijft een formulier uit op basis van mijn jachtvergunning en draagt zorg voor de registratie bij de prefectuur.

Pierre Lebon | 27-09-18 | 16:41

Om een gladloops jachtgeweer te kopen heb je nu een "permis de chasse" nodig. Voor zover ik op de hoogte ben. Maar dat was enkele jaren geleden nog niet zo. Toen kon je een jachtgeweer kopen en de aanschaf werd geregistreerd. Er was dus geen voorafgaand verlof nodig van de overheid.
Dat onbureaucratische systeem werd afgeschaft toen er enkele jaren geleden tijdens e-t-h-n-i-s-c-h-e rellen in Parijs met hagel op de politie werd geschoten. Reaguurders die de franse taal machtig zijn kunnen dit vast wel boven water googelen. Altijd dezelfden die het verpesten .....

theo-is-dood | 27-09-18 | 17:25
▼ 6 antwoorden verborgen

Sta er niet van te kijken als dit wetsvoorstel alleen bedoeld is om geen PVVer (of SPer) een wapen te laten krijgen. Artikel 1 geldt dan opeensniet meer

Rest In Privacy | 27-09-18 | 12:26 | 4

@ Wladimir 1928

Bron?

Noltie | 27-09-18 | 13:43

Noltie | 27-09-18 | 13:43 Zelf uitgevoerde redelijk grote deelwaarneming bij een substantieel deel van het ledenbestand van een schietvereniging. Ten tijde van de deelwaarneming was de volle 100% voornemens om bij de volgende verkiezingen op de PVV te gaan stemmen. Recentelijk heb ik ook iemand FvD horen prevelen, maar of hij ook daadwerkelijk die overstap gaat maken weet ik niet.

Wladimir 1928 | 27-09-18 | 15:28
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ken toevallig vier mannen die lid van een schietvereniging zijn:
Twee zijn zwak begaafd zeg maar gewoon uitgerust met een laag IQ,Één is een ongelofelijke narcist die investeerders bij de neus neemt en de vierde is van beroep wapenhandelaar,een officiële dan. Ook geen lekkere frisse figuur. Gewoon de dienstplicht weer invoeren en dit soort trigger happy figuren hun wapenverlof/vergunning afnemen. Alleen het leger en de politie mogen in NL wapens bezitten. Niemand anders.

Eendragtmaaktmagt | 27-09-18 | 12:22 | 22

@Eendragtmaaktmagt | 27-09-18 | 15:44
Je plaat blijft hangen, maar vertel eens, waar komt die obsessie met soldaatje spelen toch vandaan? Hebben je ouders je vroeger die puppy verboden of zo? Soldaatje spelen, doordraaien en de buurman even pakken. Is er iets wat je graag kwijt wil aan de groep?
Dat WM32, dat gaat em niet worden op deze manier.

TheEgg | 27-09-18 | 16:15

Mars020: dat ze jouw soort thuis een wapen laten bezitten toont precies aan waarom deze wet er moet komen. Toevallig zat ik bij de " natte hap" peloton Amsterdam.Jongens en meisjes met jouw instelling motten ze daar niet.
Mars de oorlogsgod. Types zoals jij zitten juist bij schietverenigingen; opgefokte mannetjes met thuis een vuurwapen. Slechte combinatie.
Jij komt in iedergeval niet door de psychlogische test heen: Diagnose:S5

Eendragtmaaktmagt | 27-09-18 | 16:26

Ik ken geen enkele voetbalsupporter. Maar wel weet ik dat ze regelmatig bussen en treinen slopen tijdens hun zondagmiddaguitstapje, dat in binnen- en buitenland horecagelegenheden worden afgebroken onder invloed van drank. Dan laat ik nog maar buiten beschouwing dat de diverse clubjes ook met elkaar op de vuist gaan.

theo-is-dood | 27-09-18 | 17:39
▼ 19 antwoorden verborgen

het beste bewijs dat politiek los staat van de werkelijkheid... alsof aanslag- en geweldplegers een legaal wapen hebben.

<diepe zucht>

zeiksmurf | 27-09-18 | 12:21

iesj koeltoer....

serieusgenomen | 27-09-18 | 12:21

Wat een onzin ze moeten illegaal wapenbezit streng aanpakken. want dankzij het open grenze beleid van onze lieve EU komen er genoeg Illegale vuurwapens wapens het land binnen en als je echt wil kan je er makkelijk eentje kopen.
of denk je dat al die criminele mocrootjes alleen maar legale wapens bezitten en een geldig verlof hebben....

maar nee hoor we gaan legaal wapen bezit nog strenger maken... wat de fuck man wat heeft afkomst, religie en vooral politieke voorkeur hier nou allemaal mee te maken. dus als het de bestuurlijke elite te heet onder de voeten wordt kunnen ze in een keer voor hele groepen het verlof intrekken..... lekker fris hoor.
Deze overheid vertrouw ik voor geen meter, stelletje collabarateurs met het EU Dictactuur

Captain_Dipshit | 27-09-18 | 12:16 | 2
-weggejorist-
MooseNL | 27-09-18 | 12:18

Amen.

LangeTijdGeleden | 27-09-18 | 13:39

Nou, dat zal al die criminelen die misdaden begaan met een geregistreerd vuurwapen leren... Oh wacht...

ZegMaar | 27-09-18 | 12:09

Dat willen weten van de politieke voorkeur is wel het meest schandalige er van.

McMarx | 27-09-18 | 11:54 | 1

Ach, met je d66 partijkaart is er niks aan het handje bij de aanvraag wapenvergunning.

Glasgow Argus | 27-09-18 | 12:36

Het is een wapen verlof.. geen vergunning.. leer dat toch eens!

Noodaggregaat | 27-09-18 | 11:54 | 1

Een verlof is per definitie een vergunning...
(voor een bepaalde handeling)

Max Headroom | 27-09-18 | 14:08

"... of molotovcocktailgooiende kaalkopjes"
Nou, @Ronaldo, volgens mij hebben we de afgelopen decennia meer te maken gehad met links geweld dan met molotovgooiende kaalkopjes.

Hetze Haatstra | 27-09-18 | 11:53

Als het gaat om politieke overtuiging van verlofhouders, dan is dat vrij simpel. Nagenoeg zonder uitzondering stemt men op de PVV en een enkeling op FvD. En de etnische afkomst is ook duidelijk: Nederlands, en misschien een enkele Chinees. De schietverenigingen zijn meestal ook opgericht door voormalig verzetsstrijders die na de oorlog hun wapens niet in wilden leveren. Ik heb ze nog vaak genoeg gesproken. Uit eigen waarneming en onderzoek weet ik ook dat voormalige verzetslieden ook bijna altijd op de PVV stemmen of stemden en voor die tijd ook al sceptisch stonden ten aanzien van de massa-immigratie.

Wladimir 1928 | 27-09-18 | 11:49 | 5

Ja je merkt op de schietclubs dat een groot deel daar van op PVV stemt. Maar dat is maar een aanname vanwege de meningen en gesprekstof. Niemand laat echt vallen waar die op stemt. Maar op de schietclub waar ik zit, zijn er ook heel wat Indonesische jongens en zelfs een Marokkaan en een Turk. Die laatste 2 beide ongelovig trouwens en hebben een goede baan en de Turk zelfs een Nederlandse vrouw en kinderen.

Sinds Tristan van der Vlis trouwens is de psychische controle op clubleden ook toegenomen. Wanneer ze van iemand merken dat die mentaal niet in orde is, dan melden ze dat meteen om problemen voor de rest van de clubleden te voorkomen.

LangeTijdGeleden | 27-09-18 | 13:48

Croisantneuf: ja goeie ouwe tijd. Wij schoten vroeger op Crailo. Iedereen bracht legale of illegale wapens en munitie mee. Heel gezellig en nooit wat gebeurt. De oplossing: wapens in de kluis op de vereniging; geen eigen wapens thuis.

Eendragtmaaktmagt | 27-09-18 | 14:03

Sinds Alphen aan de Rijn worden jonge leden van schietverenigingen streng in de gaten gehouden. Zeker ook door het bestuur van die verenigingen. Gelukkig is het gemiddelde lid nog steeds de hoger opgeleide blanke man of Aziatische man van middelbare leeftijd. Het is een dure hobby, dus een goede baan is wel vereist.

Helaas, de laatste jaren gaat het weer mis bij de politie. Veel personeelswisselingen, onmogelijke procedures (Men laat je gerust 100 km heen en 100 km terug de regio door rijden voor het verlengen van een verlof oid. Door de vele personeelswisselingen is het personeel ook niet meer zo deskundig. Ik wordt dan ook er moe van het gebash door de overheid op schietverenigingen. Zorg er eerst eens voor dat je je eigen shit op orde hebt.

Croisantneuf | 27-09-18 | 16:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit soort onzin met nog meer regeltjes en controle raakt alleen maar de autochtone bevolking.
Criminele bontkraagjes en kwaadwillenden slaan dat hele lange traject van ballotage, aanvraag, gesprek, opgave referenties, controle etc. etc. gewoon over en halen bij Mo op de hoek zo een wapen.
Dat het meer oplevert als je daar eens wat meer op gaat focussen is gebleken, kijk maar naar het oprollen van de motorclubs.
Maar als het gaat over Mo met zijn rifbende is het racistisch.

Eppo | 27-09-18 | 11:43

Ik ben een groot voorstander van schedelmeten.
Voor je kunt toetreden tot een voetbalteam moet zoiets uitgebreid onderzocht worden. Koppen is een serieuze zaak.

JvanDeventer | 27-09-18 | 11:37 | 1

Doe dan ook gelijk even 't voetprofiel vastleggen. Kun je makkelijker de schedel van een scheidsrechter meten om te beoordelen wie nu weer die doodschop gegeven heeft.

liggend_streepje | 27-09-18 | 12:13

Alsof er zoveel problemen ("incidenten") zijn met vuurwapengebruik door vergunninghouders. Dat valt, op een enkele trieste uitzondering na, nog wel mee. Het échte probleem is het grote aantal illegaal voorhanden zijnde vuurwapens. Daar komt men blijkbaar net zo makkelijk aan als illegaal vuurwerk in december. De aangekondigde nieuwe regels zijn dan ook vooral symboolpolitiek, potentiële criminelen en terroristen vragen namelijk geen wapenvergunning aan.

DasNouJammer | 27-09-18 | 11:36

Ik ben heel erg benieuwd hoe de Nederlandse regering denkt het begrip "ras" te kunnen definiëren. Wikipedia meldt namelijk dat daar nog heel wat bij komt kijken.
nl.wikipedia.org/wiki/Menselijk_ras

Dus ze mogen heel erg hun best doen om dit in wetgeving vast te leggen. Ik voorzie een situatie waarin advocaten gehakt kunnen maken hiervan door te stellen dat hun cliënt hieraan niet voldoet en hooguit een mengvorm zou kunnen zijn. Men heeft het al geprobeerd met benamingen als Mesties, Mulat, Zambo, Creool en Marron.

De term halfbloed is natuurlijk niet politiek correct, dat moet zijn dubbelbloed als zijnde "best of both worlds", waar overigens wel hele mooie meisjes uit voortgekomen zijn.

images0.persgroep.net/rcs/Q78xQOKP-YR...

Arnold Layne | 27-09-18 | 11:32

De ophef die je wist.

Zenzeo | 27-09-18 | 11:32 | 1

En dus geslaagd, want moet afleiden van de andere onzin in de wetgeving.

TheEgg | 27-09-18 | 11:34

Wat mij betreft gaat de wapenwet de prullenbak in. iedereen moet wapens kunnen aanschaffen en bezitten. Je dient iemand niet op het bezit af te rekenen maar op het eventuele gebruik van een wapen. Of het nu een stok is of een pistool.

Het doel van wapenwetgeving is overigens niet de bescherming van de samenleving. Daar is nooit een aanleiding voor geweest. Het werkelijke doel is de bescherming van de macht. Allemaal heel leuk totdat de 'rule of law' wegvalt. Dan smeert de bestuurlijke elite hem en is het ieder voor zich en God voor allen.

Croisantneuf | 27-09-18 | 11:29 | 2

Dat klopt idd. De huidige wetgeving op het gebied van wapens is tot stand gekomen begin 1900. Overal in de wereld en Europa staken revoluties de kop op. Het socialisme en communisme kwam opzetten, en de heersende machten zagen dat er geen kruit gewassen was tegen bewapende volksmassa's die de regenten wilden afzetten of erger. Vandaar een verbod op het bezit van wapens door burgers en het geweldsmonopolie naar de overheid.
Maar, zoals Thomas Jefferson al enige honderden jaren geleden wist: When people fear the government, there is tyranny. When the government fears the people, there is liberty.

The2Amendment | 27-09-18 | 11:41

Yep.. Ene Troelstra vond in 1918 dat de kapitalistische samenleving op gewelddadige wijze omver geworpen moest worden.

Gezien de opkomst van links daarna is dit hoofdstuk maar weggezet als 'de vergissing van Troelstra' in de vaderlandse geschiedenis. Een fraai eufemisme.

Croisantneuf | 27-09-18 | 12:25

Religie is wat mij betreft de gesel van de mensheid. Bron van alle kwaad door de eeuwen heen. Nu hebben wij het christendom behoorlijk in de teugels, begint/is het, de middeleeuwse islam die ons teistert. Ik ben voor registratie van de keuze: islam of overig. En voor de aanschaf wapens of lidmaatschap van een schietvereniging? Hebben al die terroristen een wapenvergunning of een abonnement?

dehik1958 | 27-09-18 | 11:27 | 1

Dan kan heel Groen Links een wapenvergunning aanvragen. Vreedzame ideologie zonder religie.

Arachne | 27-09-18 | 11:37

Geen schaamhaar toch

Therapietje | 27-09-18 | 11:24 | 2

Geen haar beneden de wimpers. Behalve baarden. En snorren.
En konthaar.

Is dit nog nieuws? | 27-09-18 | 11:40

Wel een unibrow. en haar op de tanden.

The2Amendment | 27-09-18 | 13:34

Bepaalde "rassen"en religies per definitie geen vergunning geven lijkt mij veul veiliger.

psychopeter | 27-09-18 | 11:19 | 1

De probleemgevallen hebben dan ook geen vergunning. Je kunt beter mensen van een bepaalde religie die niet kwalificeren voor een verlof het land uit schoppen. De rest is bij ons gewoon welkom op de club.

TheEgg | 27-09-18 | 11:24

OT: Gaat Blok vandaag de welbekende doodskus van Rutte krijgen? Vandaag is toch dat Syrië gematigde rebellen debat?

Mark_D_NL | 27-09-18 | 11:19 | 2

14:00 las ik in een Tweet van Omtzigt dacht ik.

GroetenVanUrk | 27-09-18 | 11:27

Mark_D_NL | 27-09-18 | 11:19 |
Nee joh, die steun is beperkt gebleven aan 1 groep die wat in opspraak is gekomen maar volgens het OM is er niks aan de hand en de andere groeperingen die gesteund zijn zijn lief.
Niks geen inmenging in een soeverein land. Niks geen steun aan terroristen. Wel steun? Nee joh, staatsgeheim aan wie we steun hebben gegeven. T lijstje ligt naast het MH-17 dossier. Onderste steen. Oh! de economie doet het fan-tas-tisch.!

Is dit nog nieuws? | 27-09-18 | 11:39

Allicht wordt het tijd dat elke sportclub ras en geloofsovertuiging gaat noteren.
Worden we net zo institutioneel racistisch als de VS en voorkomen we meteen dat (hand)boogschietclubs de dans ontspringen.

A.U.EnLeven | 27-09-18 | 11:18 | 3

Aardbei, dronken, gelul.

Grijskijkert | 27-09-18 | 11:26

@Grijskijkert: wat jij wil, kroontje.

A.U.EnLeven | 27-09-18 | 11:29

Darten! En vergeet wittebusjesverhuurbedrijven niet.

Is dit nog nieuws? | 27-09-18 | 11:41

Iedereen vroeg zich af hoe het in 's hemels naam mogelijk was dat die van der Vlis aan een wapenvergunning was gekomen...
www.rijppaert-peeters.nl/onrechte-afg...
"De politie zou ten onrechte niet alle relevante feiten in de beoordeling van de aanvraag van het wapenverlof van Van der Vlis hebben betrokken en zou ten onrechte de wetgeving niet restrictief hebben toegepast."

Schoorsteenveger | 27-09-18 | 11:17 | 3

Ja, je kan wetgeving en controles inbouwen wat je wil, als een stel incompetente ambtenaren zich er niet aan houden gebeuren dit soort zaken.

The2Amendment | 27-09-18 | 11:43

The2Amendment | 27-09-18 | 11:43 |
Ik bedoel: het gaat erom wat als relevant feit wordt gezien. Achteraf gezien wordt al snel gezegd: waarom heb je dat niet meegenomen in de beoordeling? Als morgen een haatbaard die een wapenvergunning heeft om zich heen gaat schieten, dan vraagt iedereen zich af waarom hij een wapenvergunning heeft gekregen, en of er geen signalen waren die erop wezen dat de man aan het radicaliseren was...

Schoorsteenveger | 27-09-18 | 11:54

@Schoorsteenveger: Het hebben van een verleden als psychiatrisch patient (vrijwillig of gedwongen opname, onder behandeling bij psychiater en deze feiten bekend bij de politie) is en was voldoende reden om een verlof te weigeren. Zit je als ambtenaar te slapen (of erger nog, keur je het als vriendendienst ondanks alles toch goed) dan is dat stuitende incompetentie waar geen regels of wetten wat aan helpt. Op het moment dat er een signaal van radicalisering binnenkomt bij de politie en men haalt de naam van deze persoon door de systemen waarna een verona-melding zichtbaar wordt kan de korpschef het verlof van de betreffende haatbaard direct intrekken. En inderdaad, als dat niet gebeurd mag je terecht de vraag stellen hoe het zover heeft kunnen komen.

The2Amendment | 27-09-18 | 13:23

Prima idee. We weten allemaal welk ras en religie hiermee word bedoelt en dat is statistisch nog te staven ook. Echter alleen mensen met politieke opvattingen weren is m.i. pure discriminatie. Dan wil je dus alleen mensen een wapen geven die het eens zijn met de regering. Second amendment, iemand?

Haatejaculaat | 27-09-18 | 11:16 | 4

Ik zeg: Lid of gestemd op GL, SP, D66, PvdA, CPN ? Geen verlof. Abonnee Volkskrant of VPRO-gids? Geen verlof. Klantenkaart van bio-winkel? Geen verlof. Allemaal potentiele terroristen. Better safe than sorry.

The2Amendment | 27-09-18 | 13:25

Ja ik dus

The2Amendment | 27-09-18 | 13:32

Hey waar was je nou?

Haatejaculaat | 27-09-18 | 15:43
▼ 1 antwoord verborgen

Tja, nou weet je, als een jihadist een wapen wil hebben om daarmee een terroristische daad te plegen dan belt hij wel even zijn vrienden van de Mocro Maffia. Daar hebben ze geen traject van vergunningen en goedgekeurde wapens voor nodig.

GroetenVanUrk | 27-09-18 | 11:16

Huh?
Lees ik dat nou goed?
Bij criminelen wordt afkomst niet meer geregistreerd want racisme, bij de sportschutter wordt dit wel gedaan want.......?

Manmanmanmanmanman.....

Is dit nog nieuws? | 27-09-18 | 11:15

Het recht om jezelf te verdedigen is een ongeschreven universeel recht voor ieder mens. Geen enkele zelfbenoemd tijdelijk door een nep koning geleid regerinkje pakt dat af. En zo zal het altijd zijn.

Mark_D_NL | 27-09-18 | 11:12 | 5

Opbeurende gedachte. Maar ik zou er in de praktijk niet al te veel op vertrouwen voordat u deze mening in de nor moet herzien.

Joris Beltsin | 27-09-18 | 11:41

Absoluut, ik maak zelf wel uit hoe ik mezelf en mijn gezin bescherm!

Niedendeze | 27-09-18 | 12:13

Het gaat hier om een verlof tot het voorhandenhebben van vuurwapen(s) tbv de (olympische) schietsport. Wat heeft dat in de naam van de vrede met "verdedigen" te maken ? Ander topic...

A.S. Perien | 27-09-18 | 14:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat mikken is nog best wel een dingetje als ik die schietschijf links zo zie. Ook voor politici en journalisten trouwens het artikel gelezen hebbend.

Hetkanverkeren | 27-09-18 | 11:12 | 1

De kaart hangt normaal op 25 meter of 50 meter. Ben benieuwd hoe u het er af zou brengen met een karabijn op die afstand. Iets van beste stuurlui....

The2Amendment | 27-09-18 | 13:35

Gelukkig hebben criminelen over het algemeen ook netjes legale wapens met vergunning....

CommandeurBroekhuis | 27-09-18 | 11:11

Trap er niet in mensen. Vandaag is de hoorzitting over financiering terrorisme door Rutte en Co. Naar verluid heeft Nederland zelfs stangen voor montage wapentuig gemonteerd: twitter.com/PieterOmtzigt/status/1045...

jip_86 | 27-09-18 | 11:10

Een beetje van hetzelfde kaliber als het voorstel een paar jaar geleden om van gepakte plofkrakers het rijbewijs in te vorderen.
"Hee, verderop staat een pinautomaat op een prachtige plaats om te kraken. vanavond doen??"
Nee kan niet, heb geen rijbewijs " ........

ikweethetzeker | 27-09-18 | 11:10 | 2

Dát ja! Spijker en kop.

Dutchbeaurouge | 27-09-18 | 11:11

Wat mij betreft mag plofkraken gelijkgesteld worden aan terrorisme. Het is maatschappij ontwrichtend.

marcoplarco | 27-09-18 | 12:36

Was jaren geleden eens met een kennis op de plaatselijke schietclub. Nooit eerder zoveel mongeaulen/tokkies bij elkaar gezien en allemaal een wapen vergunning. Gaat goed hoor.

beau van rtl | 27-09-18 | 11:09 | 6

beau van rtl | 27-09-18 | 11:09
Ging dat niet over airsoft?

Is dit nog nieuws? | 27-09-18 | 11:42

@Beau: Dus u hebt kennissen die mongeaul/tokkie zijn? Ik gok dat u geen verlof gaat krijgen als u dat al zou willen.

The2Amendment | 27-09-18 | 11:44

Was maar een vage kennis hoor.

beau van rtl | 27-09-18 | 19:00
▼ 3 antwoorden verborgen

De naam "Grapperhaus" komt alweer bovendrijven bij deze onfrisse luchtballon.

Deze man lijkt in het bezit van een zodanig criminele schedel plus griezelige politieke CV dat hij zeker en vast nooit in aanmerking zou komen voor een wapenverlof, onder deze door hem voorgestelde voorwaarden.

Jan Passant mk2 | 27-09-18 | 11:09

Hoe ziet de rassen, etnische, werkelijke politieke geaardheid en religieuze-taartpunt van de Tweede Kamer er eigenlijk uit? Best gevaarlijk volgens mij.

squadra | 27-09-18 | 11:09

Onder de valse vlag van terreur je bevolking catagoriseren en ontwapenen..

Ton8695 | 27-09-18 | 11:09 | 4

@Winter_is_coming | 27-09-18 | 11:12
En niet te vergeten: Ondertussen wel de hardcore islamisten is het buitenland bewapenen.

TheEgg | 27-09-18 | 11:18

Koonkluk Huis | 27-09-18 | 11:16

Zegt de man (of vrouw) die zich Koonkluk Huis noemt

Ton8695 | 27-09-18 | 14:58
▼ 1 antwoord verborgen

Stelletje kaneelduikers.

van Oeffelen | 27-09-18 | 11:08

Trap er niet in.
Het is een afleidings-manoeuvre. Het is net zo'n debiel plan als het dat van Dijkstra tijdens de algemene beschouwingen, en puur bedoeld om af te leiden van andere wetgeving. Er is, onder druk van de EU, weer een hoop debiele wapenwetgeving bedacht. Zogenaamd om illegale wapenhandel te bestrijden, en daarom pakken ze speciaal de sportschutter/legale wapenbezitter aan. (In een deel van de EU landen is wapenbezit voor zelfverdediging wél toegestaan). De EU wil de burger ontwapenen, juist de gewone burger. Die moet straks niet in opstand kunnen komen als de EU de laatste stap naar dictatuur volmaakt.

Dit soort luchtballonnetjes wordt groots uitgemeten in het nieuws, dan wordt er "geluisterd" en wordt de onzin weer geschrapt, en worden vervolgens de resterende regeltjes er ongezien doorheen gejast.

Uiteraard doen die regeltjes niks tegen illegaal wapenbezit, maar de sportschutter raakt weer het een en ander kwijt. De test die je bij wapenwetgeving moet doen is: Is dit een extra maatregel, of is dit alleen uitvoerbaar bij mensen die je al controleert vanwege het hebben van een verlof. In dat laatste geval weet je dus dat het niet gaat om illegaal wapenbezit (of terrorisme), maar om het ontwapenen van de burger.

Weet je wie ook?... (Antwoord: Élke dictator in het verleden, van Hitler tot Stalin, van Pol Pot tot Mao)

TheEgg | 27-09-18 | 11:06 | 2

Als elke dictator pro burgerontwapening is, dan is pro NRA Trump dus geen dictator (zoals door SJW wordt betoogd)

Winter_is_coming | 27-09-18 | 11:13

@Winter_is_coming | 27-09-18 | 11:13
Met als saillant detail dat het 2nd ammendment in de VS nou juist speciaal bedoeld is om met geweld een regering naar huis te kunnen sturen. (erfenisje van iets met vrijheidsstrijd en Engelsen en zo)

TheEgg | 27-09-18 | 11:17

Werkt terrorisme niet als excuus om te ver doorslaande wetten er door heen te jassen dan is er altijd wel een engnek die pedofilie roept en ineens zijn heel veel mensen om.

Deflatiemonster | 27-09-18 | 11:05

Het gaat om 'kan de korpsschef' en minder om 'kan blijken'.

Musset | 27-09-18 | 11:04

Schiet incidenten met legale wapens zijn uiterst zeldzaam. (ja ik ken het Tristan verhaal) Dodelijke aanslagen met (keuken)messen, auto's en vrachtwagens daarentegen zijn intussen gemeengoed geworden. Om niet te spreken van de schietpartijen met AK47's en handgranaten-voor-de-deur die redelijk ingeburgerd schijnen te zijn in de randstad en met name Amsterdam. Dit is dan ook weer een knap staaltje symboolpolitiek wat nul komma nul meer veiligheid creëert en alleen maar de welwillende jager of hobbyende sportschutter criminaliseert.

Dutchbeaurouge | 27-09-18 | 11:00 | 2

Zomaar een weetje: In China worden alle verkochte messen geregistreerd op naam. Je naam word letterlijk op het mes gebrand.

Rest In Privacy | 27-09-18 | 11:42

"Leuk" weetje. Tristan vermoordde, zwaarbewapend, 6 mensen. Karst Tates met een Suzuki Swift 7.

Sowieso: Als je gaat uitrekenen hoeveel onschuldige doden er vielen per terrorist, winnen de voertuigaanslagen het ruimschoots, gevolgd door (zelfmoord) bommen, en dan pas vuurwapens.

TheEgg | 27-09-18 | 11:44

Niet om het een of ander, maar dit gebeurt toch allang met iedereen en elke dag? Er worden elke dag meer camera's geplaatst en er wordt dik ingezet op gezichtsherkenning gekoppeld aan AI. Hoe is dat anders dan een moderne vorm van schedelmeten?

marcoplarco | 27-09-18 | 11:00

Kunt beter een kickbokscursus volgen in dit land (voor ook dat 'gereguleerd' wordt). Wapenvergunning heb je niets aan qua veiligheid.

atheïstisch stemvee | 27-09-18 | 11:00 | 3

In Canada wordt je na het behalen van de zwarte band in een vechtsport geregistreerd als 'lethal weapon'. Gaat hier ook komen

Winter_is_coming | 27-09-18 | 11:15

Vechtsportervaring wordt hier wel rekening mee gehouden

atheïstisch stemvee | 27-09-18 | 11:21

@ Winter_is_coming | 27-09-18 | 11:15 |
Niet verder trainen dan bruin dan maar.

Rest In Privacy | 27-09-18 | 11:25

En wat te doen met jihadi's die met grote messen en priemen op mensen gaan inhakken? Daarvan zijn ook voldoende voorbeelden te noemen binnen en buiten NL.
Mag je dan nog wel bij de Blokker een vleesmes aanschaffen of een priem bij de Praxis zonder paspoort en het invullen van de benodigde papieren?
Schijnveiligheid.
Voordat je je eerste wapen mag aanschaffen dien je al een VOG te hebben, een jaar lidmaatschap, minimaal 18 schietbeurten, WM2, WM3, WM4 en C4 formulier in te vullen en persoonlijk te overhandigen bij de afd. Korpscheftaken incl. intakegesprek, verplichte wapenkluis + politiecontrole en dan dient je eerste wapen een kleinkaliber handvuurwapen te zijn. Na je eerste verlofjaar kom je pas in aanmerking voor een grootkaliber handvuurwapen.
Denken ze in Den Haag nu echt dat een terrorist daar de tijd en het geduld voor kan opbrengen?
De nieuw voorgestelde regels voegen niets toe.

leo de pejo | 27-09-18 | 10:59

Dit is hetzelfde als van iedereen die stopt voor rood gaan meten of ze geen verkeersonvriendelijke bedoelingen hebben, maar iedereen die door rood rijdt maar te laten gaan.

Knufter | 27-09-18 | 10:57

.. maar goed. Het komt gelukkig zelden voor dat religieus-verwarde mannen met criminele schedels lidmaatschap aanvragen, maar ik wil wel eens zien hoe het in het nieuws komt wanneer besturen daadwerkelijk handen en voeten zouden geven aan deze ongrondwettelijke luchtballon.
Dit riekt naar misdaad.

Jan Passant mk2 | 27-09-18 | 10:57

Wandelstokken met koperen knoppen en een stevige punt gaan het overigens helemaal worden in onze vergrijzende samenleving. Wel even mee oefenen eerst, er zijn leuke kung fu films om alvast wat indrukken op te doen. Jackie Chan ed.

kindapaas | 27-09-18 | 10:57

Groot voorstander voor strenge wapenwet. Maar dit lijkt mij meer gevalletje "1 april".

Schepvogel | 27-09-18 | 10:51 | 4

39% van alle moorden in NL wordt gepleegd met vuurwapens. Voor 90% zijn dit afrekeningen in het criminele circuit. 32% van de doden valt door steekwapens. Over het algemeen zijn dit slachtoffers in de relationele sfeer. Als je brave burgers wilt beschermen moet er onmiddellijk een verbod op messen komen en moeten alle messen bij hema en blokker alleen nog worden verkocht na screening en verlenen van een vergunning.

The2Amendment | 27-09-18 | 10:59

Je weet dus niet hoe streng de wapenwet al is in Nederland. Check: leo de pejo | 27-09-18 | 10:59

En dan mag je als vergunninghouder ook nog ieder jaar je vergunning persoonijk op het bureau gaan verlengen, word opnieuw beoordeeld enz. Je kunt ook met enige regelmaat onaangekondigde controles van oom agent verwachten die aan je deur komt kloppen en even wil zien of je alles wel netjes opbergt in de kluis. Of die kluis wel voldoet. Of je niet teveel munitie hebt en alleen munitie hebt voor wapens die op je verlof staan. Een soort kleine huiszoeking zeg maar.

Dutchbeaurouge | 27-09-18 | 11:05

Als je brave burgers wilt beschermen moet er onmiddellijk een verbod op messen komen en moeten alle messen bij hema en blokker alleen nog worden verkocht na screening en verlenen van een vergunning.

The2Amendment | 27-09-18 | 10:59
---------------------------

Beleid van de burgemeester van Londen: Sadiq Khan.

Arachne | 27-09-18 | 11:32
▼ 1 antwoord verborgen

Treurig hoor. Wat hobbyisten opjagen en criminaliseren. Ga eens wapens zoeken in Moskeetjes en in Schotel Woninkjes.

Mark_D_NL | 27-09-18 | 10:51 | 1

Precies dat ja. Maar helaas, het gebeurt niet. Daarom is ook dit weer een losse flodder die de criminelen in de kaart speelt t.o.v. Jantje en Pietje die aan allerlei regeltjes moeten voldoen.

Lupuslupus | 27-09-18 | 11:06

Ik snap sowieso niet waarom ze terroristen geen aanslagvergunning laten aanvragen. De goedkeuring en vergoeilijk pas achteraf laat terroristen toch even nodeloos in spanning zitten en hoewel politiekcorrecte media, bestuur en politiek nooit verzaken die knagende onzekerheid. Onmenselijk, inhumaan.

Parel van het Zuiden | 27-09-18 | 10:50 | 2

Dit zou zomaar kunnen passen in een Monty Python sketch.

Winter_is_coming | 27-09-18 | 11:17

Dan krijgen ze namelijk van de belastingdienst direct een aanslag terug! Duhhh! ;)

Rest In Privacy | 27-09-18 | 11:44

Het lijkt me dat de 'overheid' met deze plethora, deze sprayvan proefballonnen over een paar moeilijke onderwerpen wil springen. Denk niet aan de meest voor de hand liggende maar liever aan de doodbezuinigde publieke sector.

Einde van de Domheid | 27-09-18 | 10:49

Wapens werken ook als je geen vergunning hebt.
En vastleggen of iemand behoort tot een ras van verwarde mannen is rascistisch en zal wel weer verboden worden. De politie mag ook niet etnisch profileren als ze een piepjonge Marokkaan in een kneiterdure Audi rond zien rijden.

Osdorpertje | 27-09-18 | 10:48

Alsof het volk dat wapens op een illegale manier gebruikt ook een vergunning hebben. Nope dit raakt enkel maar weer de brave mensen.

Niedendeze | 27-09-18 | 10:48

Volgens de sharia mogen ongelovigen zich niet bewapenen.
Lijkt me logisch dat wij hun eenzelfde behandeling gunnen als zij ons.

Abject | 27-09-18 | 10:47

Sportschutter, blank en FvD-stemmer: dan kunt u extra controles verwachten natuurlijk.

GOEM | 27-09-18 | 10:46 | 3

dat is je white privilege

Glasgow Argus | 27-09-18 | 10:47

Oeps ... daar ga ik dan. keep you posted

Nalek | 27-09-18 | 11:01

Ras= mens
Religie= alle 150 geregistreerde geloven,maar ik neig naar het vliegende spaghettimonster. Maar tegen betaling zwaar Katholiek.
Politiek= vvd en groenlinks.
Zo, alles lekker bij elkaar gelogen.

Rest In Privacy | 27-09-18 | 11:48

Landen als Singapore en Maleisie managen expliciet op ras. Je moet daar ook steeds een kruisje zetten bij multiple choice vragen over ras. Ze produceren ook regelmatig van die pie charts over de rassenverdeling. Aan deze indeling hangt overigens een heel subsidie en huisvestingssysteem, en meer. In Singapore vinden ze het belangrijk dat de Chinees de baas is en de dominante cultuur blijft, het verplichte minimum percentage is door de overheid vastgelegd op 77%. Dreigt het daar onder te zakken, dan moeten er of meer chinezen bij of van andere rassen lieden weg.

van Oeffelen | 27-09-18 | 10:44 | 3

In Afrika heb ik ook wel eens een papier moeten invullen waarin naar mijn stam werd gevraagd. De stam die ik toen invulde, bleek men hiero echter niet te kennen.

Rest In Privacy | 27-09-18 | 10:47

Ik ben wel benieuwd.

beau van rtl | 27-09-18 | 11:11

Kuifje-in-Afrika | 27-09-18 | 10:47
Voor de gein op dat formuliertje bij aankomst:
Reason for visit: "to colonize your country" ingevuld?
Velen kunnen er toch niet lezen.

Is dit nog nieuws? | 27-09-18 | 11:35

Boeven en terreurtuig vragen geen wapenvergunning aan, die verschaffen zichzelf toegang tot wapens. Dat weet de overheid vast wel maar symboolpolitiek gaat boven het beschermen van burgers. Burgers doen er derhalve beter aan zelf wapens aan te schaffen. Met of zonder vergunning.

TheOneWhoKnocks | 27-09-18 | 10:44

de wapenwet heeft naar mijn weten nog geen enkele crimineel of jihadist in spe ervan weerhouden zijn wapen *niet* te kopen. "aanscherping" van de wapenvergunningseisen is een maatregel voor de bühne die alleen maar extra last legt op de vergunninghouders die er toch al zijn.

bestaande vergunninghouders worden twee keer per jaar door de plaatselijke bromsnor bezocht om te kijken of de wapens wel in de kluis als voorgeschreven zijn opgeborgen en worden tevens op suggestieve wijze ondervraagd naar voorkeuren voor Geert Wilders.

een veel betere suggestie is een rondje gerichte huiszoekingen in de kazernes van erdogan. maar dat is racisme.

Glasgow Argus | 27-09-18 | 10:44 | 1

Weer een ambtenarenmanier om een probleem op te lossen wat er in de basis niet is.

pibasso | 27-09-18 | 10:50

Toon mij maar eens een met een legaal wapen gepleegde moord, in Nederland en in de laatste tien jaar.
En vertel mij daarna voor welk probleem deze wetswijziging de oplossing is.

Wijze uit het Oosten | 27-09-18 | 10:43 | 8

@Hemmenaar: Even wat cijfers. Aantal moorden per jaar in NL ca. 200. Gebruik van vuurwapens daarbij: 40% Dus 80 vuurwapendoden per jaar. Aantal moorden "in het criminele circuit" per jaar: 100, waarvan 70% (dus 70) met een vuurwapen. 10 moorden per jaar met een vuurwapen (illegaal) in de niet-criminele sfeer. Tristan bracht in 2011 6 mensen om het leven. Sinds die tijd zijn er 600 mensen vermoord met een vuurwapen in NL, waarvan bijna zonder uitzondering allemaal met een illegaal wapen. Dan kom je op 6 doden t.o.v 1400 doden op een percentage van 99% doden door illegaal vuurwapengebruik. En dan pakken we het legale wapenbezit aan?

The2Amendment | 27-09-18 | 10:56

Tristan had zijn wapens niet legaal. Of beter gezegd: Tristan had nooit en wapenverlof gehad als zijn oom niet een vriendje van de corpschef was geweest (want suïcidaal en al meerdere keren in aanraking geweest met de politie ivm overtreden van de wet wapens en munitie)

Maar hé, vriendjes die elkaar wat toeschuiven, wat gaat daar nou ooit mis? Dat is zo failsafe, dat tegenwoordig de hele Nederlandse politiek daarop is gebaseerd.

TheEgg | 27-09-18 | 11:11

heyy 2ndA, ik zeg niet dat het veel is, maar de door WuutO gestelde vraag impliceert dat ze niet bestaan. Quod non.
Bovendien pakken we hier nu niet het wapenbezit aan, maar gaan een beetje verdekt registreren of religioten (vooral 1 groep natuurlijk) niet teveel legale wapens hebben.
Altijd handig als het misgaat.

Hemmenaar7 | 27-09-18 | 11:25
▼ 5 antwoorden verborgen

Schedels meten en etnische identiteit vastleggen mag nergens, vanwege voor de hand liggende redenen.
Maar onze regering en die van de EU hebben zodanig weinig vertrouwen in een van de minst bij incidenten betrokken sporten van Nederland dat zij daar vast wel zichzelf een uitzondering bij mogen verlenen.

Jan Passant mk2 | 27-09-18 | 10:43

dit gaat wellicht wat vlotter dan wapens verbieden voor religioten van de islamlullen.

Hemmenaar7 | 27-09-18 | 10:42

waarom zou je op religieuze gronden (diversiteit is immers religie) wetenschap verhinderen?

geenspam | 27-09-18 | 10:42 | 1

Een Jehova's Getuige of een Jaïnist met een vuurwapen is uitermate verdacht.

Arnold Layne | 27-09-18 | 11:18

Ach man is gewoon een verdienmodel.

RenHoek | 27-09-18 | 10:41

Haha, dat gaat helpen.
Ben wel benieuwd hoeveel criminelen en terroristen er ooit zijn gepakt die een wapenvergunning hadden.

HoerieHarry | 27-09-18 | 10:40

Autochtone middelbare man zal wel de Sjaak zijn. Je moet er niet aan denken dat die ooit in staat zal zijn om haven en goed te verdedigen, dat moet je niet willen met zijn allen.

bwanabanjo | 27-09-18 | 10:40

Het geeft aan dat men aan de voorkant politiekcorrect wil zijn maar dat men aan de achterkant heel goed weet waar men de risicogevallen moet zoeken.

Bytemaster | 27-09-18 | 10:39

Zo grappig. Voor welk probleem is dit een oplossing?
De aanleiding was de Bataclan in Parijs. Onbruikbaar gemaakte wapens zijn op illegale wijze weer omgezet naar bruikbare wapens en gebruikt bij een aanslag. Wat is de connectie met de sportschutterij? Er is hooguit een verband met de verkoop van onbruikbaar gemaakte wapens in de detailhandel. Dan zou je denken, pak dat aan. Van alle schietincidenten/aanslagen/moorden in NL is 99,99% uitgevoerd met een ILLEGAAL wapen. Welke schijnveiligheid denk je dan te creëren met het veranderen van de regels rondom legale wapens?

The2Amendment | 27-09-18 | 10:38 | 3

tzt handig om met razzia's de maatschappij weer veilig te maken

Hemmenaar7 | 27-09-18 | 10:44

Gebaseerd op vooroordeel. Gutmenschen en regenten mogen op basis van hun vooroordeel oordelen en regelgeving bedenken.
Vinden zijzelf, vanuit hun diep op Deugen gebaseerde vooringenomenheid.

Jan Passant mk2 | 27-09-18 | 10:47

De eigen veiligheid gekkie, vandaar dat je nick ook zo toepasselijk is. Zoals alle regels die door de huidige kliek op nationaal en Europees worden verzonnen is het alleen de bedoeling om toch vooral de autochtonen uit te buiten en uit te melken.
.
De echte criminele netwerken lachen zich een ongeluk, die bellen hun lokale Albanese connectie nog eens op en bestellen wat surplus uit voormalige USSR staten.
.
Daarnaast vindt de Nederlander, of Europees in het algemeen, vuurwapens maar eng en moet je die niet willen hebben; succesvol geïndoctrineerd en vrijheid lang en breed weggegeven voor een beetje schijnveiligheid.

HaatAth3ist | 27-09-18 | 10:52

Jazeker, vuurwapens moeten wel voorbehouden blijven aan criminelen.
Het is dus zaak autochtonen van bezit en gebruik uit te sluiten.

Parel van het Zuiden | 27-09-18 | 10:37

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken