Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Tamara over Het Dekselse Donorreferendum - Speak up now or forever hold your peace

Wéér een stukje over onze laatste mogelijkheid tot het houden van een burgerreferendum? Zeker. Net zolang tot we meer dan 300.000 handtekeningen hebben. Te zot voor woorden dat we hier zo op aan moeten dringen met z'n allen. Wat mankeert mensen om niet te tekenen? Hoe persoonlijk wil je het hebben? Onze overheid die voor ons bepaalt dat we een keuze moeten maken of die keuze voor ons maakt als we dat om uiteenlopende redenen zelf niet willen of kunnen doen. 

Door de jaren heen ben ik vaak de straat op gegaan. Manifestaties voor het vrije woord, demonstraties voor vrijheid, acties voor meer democratie, voor de verkiezingen, verzin het allemaal maar. Met het Oekraïnereferendum heb ik uren, dagen, weken op straat gestaan. Zij aan zij met een fantastisch #teamAmersfoort en gelijke democratisch ingestelde zielen in de rest van het land. Enig idee hoeveel mensen je dan spreekt? 

Niet zelden troffen wij mensen die helemaal achter de actie stonden, maar hun vertrouwen in de democratie zo ongelofelijk kwijt waren, dat hopen op een eerlijk referendum en een overheid die zou luisteren naar de uitslag teveel gevraagd was. Die ons met heel veel passie en soms zelfs tranen in de ogen konden vertellen over waarom ze wilden dat we wel zouden slagen, maar zelf de teleurstelling niet aan durfden.

Jongeren die doodgegooid worden met alle soorten informatie en op school al in een zekere politieke hoek gedrukt worden. Studenten die huilend hun studie journalistiek staakten, omdat zij een eigen ongewenste politieke mening hadden buiten hun schoolwerk om. Ouderen die hun hele leven gestemd hebben en keer op keer op keer op keer gezien hebben dat zij enkel werden voorgelogen en vervolgens weer 4 jaar monddood waren. Die mensen gaan niet meer stemmen. Die mensen durven niet te tekenen voor een referendum. Hoe belangrijk ze het onderwerp of het instrument an sich ook vinden.

En ergens snap ik het ook wel, alleen... Hoe moeten we dan verder? Hare excellentie Draak Ollongren wil in sneltreinvaart de mogelijkheid tot het aanvragen en houden van een (burger-)referendum de nek omdraaien. Uiteraard draagt dit totáál niet bij aan het vertrouwen van mensen in de politiek in het algemeen en de democratie in het bijzonder, integendeel. Maar laten we ons nu werkelijk de kaas van het brood eten? Geven we ons serieus zonder slag of stoot gewonnen? Wij? Het Nederlandse volk dat al zoveel overwonnen heeft? Kom op, we moeten knokken! Vecht voor je land verdikkeme. We laten onze vrijheid toch niet afpakken door een paar elitaire over het paard getilde snobs die nog nooit een echte burger van dichtbij hebben gezien of wel dan? 

Natuurlijk gaat er niks met de uitslag van dat referendum gebeuren. Rutte cum suis vegen er net zo makkelijk hun arrogante achterste mee af als met alle andere pogingen tot burgerinspraak. Maar wij zijn met meer. Wij moeten volhouden! Want ooit, óóit komt er een moment dat ze er niet meer zo makkelijk mee wegkomen. Ze weten het heus wel daar in Den Haag, maar een kat in het nauw maakt rare sprongen. En dat is precies de reden dat het referendum dood moet en wel zo snel mogelijk. Dus geef niet op, houd hoop. Allemaal! In vredesnaam, TEKEN DAN! Laat zien dat we massaal het instrument REFERENDUM omarmen. Show them we do care. Vecht voor onze democratische rechten. Teken voor dit referendum en haal iedereen en z'n moeder over dat ook te doen. Als je nu niks doet, dan wil ik je nooit meer horen klagen dat 'ze' toch niet naar je luisteren. 

Speak up now or forever hold your peace. 

Alle fotoos © Tamara

Reaguursels

Inloggen

Wie is nu initiatiefnemer hierin? Wie levert de handtekeningen aan? GeenStijl of GeenPeil?

mozaard | 04-06-18 | 13:47 | 1

Ga gewoon naar referendum.nl, daar kun je tekenen.

O2Neutraal | 04-06-18 | 17:16
-weggejorist-
Anton1968 | 04-06-18 | 11:40 | 1

"Wat mankeert mensen om niet te tekenen?"
Die mensen denken er anders over dan jij, daar mankeert niks aan.
Waar wel wat aan mankeert is het onvermogen dat te begrijpen, een eigenschap die je normaal vooral aantreft bij AFA, Pegida of een ander extreem (dom) clubje.

Homer P. Simpson | 04-06-18 | 11:09

Het blijft teveel referendum óm het referendum. Dat nekt. Teveel matrozenpetjeslucht dus.

SergeantPierlala | 04-06-18 | 10:47 | 1

Met 8k aan handtekeningen per week gaat het ook roemloos ten onder.

Slabak | 04-06-18 | 11:07

Gisteren 1 persoon ervan kunnen overtuigen te tekenen. Een ander zei dat ie er niet voor was en dat Jan Roos het referendum voor hem had verpest. Raden welke van de twee het hoogst opgeleid was....

zwarte_weduwe | 04-06-18 | 10:34 | 4

Geen idee, want een referendum heeft in principe niets met Jan Roos of met wie dan ook te maken. En dat verdelen in links en rechts en het aantal verticale meters van het gebouw waarin de (eventuele) opleiding is genoten is m.i. al helemaal niet relevant.

Overigens geweldig dat u zich inzet!

O2Neutraal | 04-06-18 | 17:20

@O2Neutraal | 04-06-18 | 17:20
Dank!
En Jan Roos zou er niks mee te maken moeten hebben, maar doet het kennelijk voor wel meer mensen. Alsof je een paar boeken hebt gelezen maar de illustrator van het tweede boek maar niks vond en daarom maar helemaal geen boeken meer leest. Waar de boeken over gaan en het idee van boeken als leermiddel wordt dan ook als niet meer relevant beschouwd. Compleet oppervlakkig emotioneel argument natuurlijk.
Ik heb gewoon gemerkt dat de praktisch opgeleiden een stuk meer openstaan voor argumenten dan de theoretisch opgeleiden. Die laatste groep is intellectueel lui geworden omdat alles in hun hoofd al een uitgemaakte zaak is. Ze hebben al over het leven nagedacht en zien geen reden om nog dingen tegen het licht te houden. Omdat ze 'slimmer' zijn, vinden ze de redenen die ze voor zichzelf hebben bedacht dus ook legitiemer. Collectieve waanideeën worden dus juist door deze groep het breedst gedragen.

zwarte_weduwe | 04-06-18 | 20:32

Mooie en uitgebreide omschrijving van Volkskrantlezers, Groen Links- en D66stemmers.

Robin Hood | 05-06-18 | 06:25
▼ 1 antwoord verborgen

Wij moeten volhouden! Want ooit, óóit komt er een moment dat ze er niet meer zo makkelijk mee wegkomen. Ze weten het heus wel daar in Den Haag, maar een kat in het nauw maakt rare sprongen. En dat is precies de reden dat het referendum dood moet en wel zo snel mogelijk Nee dus. Al moeten we tegen onze wil in oo bij de EU gebeurt er niets. Al vermoorden ze mensen als Theo en Pim er gebeurt niets. We schrijven wat stukjes en bukken dan weer gewoon. Eindeloos stemmen op mensen die al lang hebben aangetoond geen enkel verschil te zullen maken. Nee Nederland is verloren en niet door de afschaffing van het referendum want daar gebeurt toch niets mee. Zo lang er geen pek en veren komen kunnen we stoppen met klagen. Stem PVV de enige partij die staat voor verandering!

ChronischeKlager | 04-06-18 | 10:22

Stelt u zich dit scenario voor:

1 Er is real-time monitoring van allerlei meta-gegevens aangevuld met gezichtsherkenning waardoor te allen tijde bekend is waar u zich bevindt. Voor uw en onze veiligheid uiteraard;
2 U bent automatisch geregistreerd als donor, zoals het een Nieuwe Europeesche Mensch betaamt. Bovendien, aanmelden als niet-donor kan allerlei alarmbellen doen afgaan of tot hogere premies leiden tenslotte;
3 Er is een noodlijdend lichaam dat dringend een transplanteerbaar orgaan nodig heeft. Het is een Belangrijk Persoon en u bent wijd en zijd de enige beschikbare compatibele donor;
4 Door combinatie van meta-gegevens bent u aangewezen als beste alternatief.

U ziet het dilemma. Een opzettelijk verkeerd afgesteld verkeerslicht[*] terwijl u zich op de gehuurde vakantiefiets verplaatst volstaat om uw organen in oogstbereidschap te brengen tijdens uw welverdiende vakantie in dat andere EU-land.

Had u zich als niet-donor laten registreren dan had u niet tot de selectie behoord. Als de wet niet veranderd was had u zich er niet eens druk over hoeven maken.

[*] Via de meldkamer tijdelijk laten disfunctioneren. Technisch niet ondenkbaar.

kindapaas | 04-06-18 | 10:00 | 1

Bij Punt 1: Begin met het zetten van uw handtekening voor een referendum op één of ander website-je, bent u alweer een stukje verder traceerbaar. Verder acht ik dit scenario niet echt plausibel.

Slabak | 04-06-18 | 11:36

Moeilijk te accepteren dat dé Nederlander een lui ongeïnteresseerd stuk vreten is, en dat ze straks allemaal als een rode lap voor een stier uit hun stoel komen, omdat het NPO tarieven gaat hanteren voor hun walgelijke talkshows.

lanexx | 04-06-18 | 09:11

Gedreven mensen die een stem laten horen en een gezicht durven laten zien. Heel goed! Zelfs de kids een leuk taakje gegeven. Eens wat anders, tegenwoordig zien we zien alleen actievoerders in beeld die ons land stuk willen maken.

BozePaarseMan | 04-06-18 | 09:09

Het gaat er niet eens om of je voor of tegen orgaan donatie bent. De donorwet is een uitgelezen onderwerp om een referendum over te houden en iets waar de burger een beslissende stem in zou moeten hebben. Dat Rutte alle referendums aan zijn laars lapt is nog geen reden om het dan zo maar op te geven. Een groot deel van de mensen verkeren kennelijk in zo'n diepe slaap dat ze zich alles laten welgevallen. Wat is de volgende stap waar de overheid over meent te gaan beslissen. Ouderen niet meer opereren? Oh wacht, daar hebben ze hun gedachten ook al over laten gaan. En alle schaapjes roepen hooguit mèèèh!

miss error | 04-06-18 | 09:08
-weggejorist-
BonanzaNLD | 04-06-18 | 09:04 | 3

Na dit? Een keer in de vier jaar een rood kruisje. Voor team Thierry of wie weet, Boris van der Ham?
Ter info, ik heb wel getekend en heb mijn partner onder dwang laten tekenen.
Mijn kinderen krijgen geen enveloppe dit jaar als ze niet tekenen of remmen voor parende padden. (kartelpolitici)

bolletje kaas. | 04-06-18 | 06:30 | 1

Toen mijn ouders vorig jaar dood gingen heeft geen arts mij gevraagd of ze donor wilden zijn. Bij mijn schoonouders ook niet.

gato | 04-06-18 | 08:57

Altijd als kindjes worden ingezet, is er sprake van een verloren zaak. Kinderen moeten spelen en niet meegesleurd worden door een verknipte moeder. Ik heb al getekend, heb daar inmiddels spijt van. Dan wordt het zoiets als bloemen op de lijkwagen van Pim.

Wim van Ingen | 04-06-18 | 05:23 | 10

Wim heeft deels een punt, je ziet ouders ook hun kinderen meenemen naar demonstraties, ik zet daar mijn vraagtekens bij. Kinderen kopiëren graag het gedrag van hun ouders, gaan later sneller roken als ouders dat ook doen.

JI-HAAT | 04-06-18 | 08:58

Je kinderen meenemen naar een demonstratie is toch iets heel anders dan mama helpen met foldertjes uitdelen. Beetje triest om dat verschil niet te kunnen (of willen) zien.
En dan ligt het ook nog aan het soort demonstratie. Als het tegen dierenmishandeling (ik noem maar een zijstraat) was zou ik mijn kinderen wel hebben meegenomen omdat ze die reden kunnen begrijpen. Maar dat is een heel andere discussie dan foldertjes uitdelen.
En wat dat 'gaan sneller roken' er mee te maken heeft? Kopieer gedrag gaat slechts tot een bepaalde leeftijd, daarna gaan de meeste kinderen zich juist afzetten tegen hun ouders.

Lupuslupus | 04-06-18 | 09:39

Ik heb de schurft aan moeders die hun kinderen gebruiken om hun zinloze bestaan te rechtvaardigen of anderszins hun nageslacht misbruiken om hun eigen nutteloze leven op te pompen. Wat bleek ? Pim is vergeten en zijn moordenaar loopt weer vrij rond. Over zijn graf heen heeft hij 100 % gelijk gekregen

Wim van Ingen | 04-06-18 | 17:29
▼ 7 antwoorden verborgen

Wat het hele gezeur over die donorwet betreft zou het gewoon duidelijker gemaakt oeten worden dat mensen die niet willen doneren egoistische asocialen zijn die uit moeten worden gesloten van transplantaties. Misschien helpt het ook om het eigen risico van niet donoren naar 1000 euro per jaar te verhogen.

Gulliver | 04-06-18 | 04:49 | 8

@Gulliver U bent voorstander van "doneren" onder dwang. Laat dat doneren dan maar weg en noem het uitneemwet.

miss error | 04-06-18 | 08:42

@ Gulliver | 04-06-18 | 04:49
Ach jochie toch. Egoïstische asocialen? Mensen hebben gewoon het GRONDRECHT om zelf te beslissen wat er tijdens hun leven en na hun (hersen-)dood met hun lichaam gebeurd. Kun je janken en emo-argumenten aan gaan dragen, maar dat doet niks af aan iemand zijn grondrecht.

Daarnaast; jij kent de mensen helemaal niet, je hebt geen idee wat ze hun hele leven nog gaan doen of al aan het doen zijn.
Wat geeft jou het recht om je bek open te trekken en een oordeel te vellen. Misselijk figuur.

TeeJee | 04-06-18 | 09:40

@Gulliver: wat laat u om u per direct leeg te laten halen? Zullen vast heel veel mensen u dankbaar om zijn. Vind het best egoïstisch dat u nog durft te leven, terwijl anderen op een hart wachten.

Halveneger | 04-06-18 | 14:27
▼ 5 antwoorden verborgen

Probeer het maar eens als je buiten EU woont. Drempels, drempels, drempels.

SlimmeBelg | 04-06-18 | 04:48

Het is een typisch vrouwen probleem dat ze niet kort en bondig kunnen zijn maar de ellenlange schrijfsels van Tamara hebben iets maniakaals.

Gulliver | 04-06-18 | 03:57

Een kat in 't nauw maakt rare sprongen. Juist ja.
Je bent toch geen kat die zich in het nauw laat drijven? Nou dan.

Teken.

knutsel_ | 04-06-18 | 01:54

Jammer maar die 300.000 gaat niet meer lukken.Ik heb mijn best gedaan in de fam ,buren enz enz.

De meeste mensen intereseert het geen ruk,ze zijn meer bezich met zelf de eindjes aan elkaar te knopen want ze hebben wat vakantie geld gehad en daar moeten ze de gaten weer mee dichten.
Wij zelf hebben dat (gelukkig)niet maar het is treurig om te zien dat veel Nederlanders niet stemmen want ze hebben wel andere zorgen en ja als je niet rond kan komen dan zal je het een worst wezen over die donorwet.

Deze mensen vinden het veel erger dat asielzoekers wel een huis krijgen en hun kinderen NIET als je niet al tien jaar ingeschreven staat Doe daar maar eens een referendum over.Moet je op je achtentwintigste nog bij je ouders wonen.Het is toch te zielig voor woorden als je gewoon een baan hebt.

Stink regering,brrrrr

pegaje | 04-06-18 | 01:10 | 2

Met de Iphone in de hand In een van de rijkste landen ter wereld de eindjes aan mekaar knopen van je vakantiegeld nota bene. Spirituele armoede zul je bedoelen. Wel tijd voor fb, insta of tv maar niet even tien minuten tijd om hierover na te denken.

kleinvrouwke | 04-06-18 | 06:59

Klopt, dat heb gestaan op facebook.

Kokkie_Balneger | 04-06-18 | 07:53

Toch maar gezet .... ik weet rutte veegt zijn reet er mee af ... dan hoop ik alleen dat de inkt zwaar gif bevat .

Jetstream | 04-06-18 | 00:58

Hoewel ik groot voorstander van bindende refererenda ben, geef ik het op. Je breekt niet door de heersende elite heen. Ze beheersen de media zodanig, dat het volk zelf gaat napraten dat ze te dom zijn om ergens een mening over te hebben.
Het is makkelijker om mij als niet-donor te laten registreren. Voor zover nodig, want ze hebben jonge verkeersslachtoffers nodig.

Lentehaas | 04-06-18 | 00:42 | 1

U heeft helaas gelijk

SlimmeBelg | 04-06-18 | 04:49

"Als je nu niks doet, dan wil ik je nooit meer horen klagen dat 'ze' toch niet naar je luisteren. "
Zeg juffie: ze luisteren NOOIT. Vroeger niet, nu niet en morgen niet. Dus hou je maar stil.

MacMiep.nl | 04-06-18 | 00:13

@Jan Dribbel | 03-06-18 | 23:56
Kijk Jan het is of een links college met NIDA en DENK of het akkoord dat er nu is.
Pragmatisch denken dat is ook VVD.

Berbaar | 04-06-18 | 00:01

@Berbaar, D66 stond voor pragmatisme en de VVD voor liberaal.
Dat jij de verwarde hier bent wordt nu wel duidelijk.
Angst om buitengesloten te worden als in amsterdam heeft deze zogenaamde brug geleid.

ristretto | 04-06-18 | 07:39

@Berbaar | 04-06-18 | 00:01
Dus liegen is pragmatisme? Gut nou, dan is de PVV dat dus ook, pragmatisch. En Halbe, en Buma, en Pechtold; allemaal pragmatisch.

Ach mensen, maak u niet druk! U bent niet voorgelogen en bedrogen nadat u uw stemmen hebt gegeven aan specifieke beloftes; men is slechts pragmatisch.

Prachtig. Ik stel voor dat de NOS dit over neemt in hun berichtgeving.

TeeJee | 04-06-18 | 09:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Waarom ik niet aan deze aktie meedoe? De wet werd vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen door de Eerste Kamer aangenomen, dus kiezers hebben al de mogelijkheid gehad hun onvrede te uiten tijdens die verkiezingen. En dat deden ze massaal niet. Dat gaan ze bij een referendum dus ook niet doen.

obominotie | 03-06-18 | 23:41 | 4

Het is zuiver om D66 een hak te zetten.

botbot | 04-06-18 | 00:04

"Dan kun je net als de VVD en de nòg linksere partijen ook zeggen "de Nederlanders hebben gestemd voor meer ongecontroleerde massa-immigratie, meer criminaliteit, meer terrorisme, meer islamisering, meer censuur, meer dictatuur, meer EU-wanbeleid, meer belastingen en een grotere staatsschuld"."
Precies. En helemaal als verkiezingen plaatsvinden vlak nadat een controversieel onderwerp met de gebruikelijke, verbijsterende onzorgvuldigheid door beide Kamers geramd is.

obominotie | 04-06-18 | 00:09

bot bot complot

SlimmeBelg | 04-06-18 | 04:50
▼ 1 antwoord verborgen

Ik snap wel waarom mensen niet tekenen. Ik teken zelf ook niet. Ben wel gek om nog een mee te gaan in een initiatief dat daarna een farce blijkt met een idioot als voorman. Klaar mee. Die hele poppenkast met het vorige referendum heeft de boel onderuit gehaald.

johoost | 03-06-18 | 23:20 | 5

Uiteraard gaat het hier om de ‘man’ met het malle petje. Dat en het hele circus. Het ging ineens nergens meer om. Het leek een persoonlijke puberactie om de boel te irriteren. We zijn met zn allen misbruikt daarvoor. Klaar mee. Wat betreft donorwet ben ik niet voor of tegen. Ieder fatsoenlijk mens is donor.

johoost | 04-06-18 | 07:02

Jan Roos anders ook, had genoeg stemmen opgehaald.

gato | 04-06-18 | 08:29

"Het ging opeens nergens meer om"? Wat een kolder. Het ging er om of Oekraïne lid moest worden van de EU of niet. Dat mensen tijdens het stemmen hun eigen(!!) redenen hadden om voor of tegen te stemmen was en is volkomen legaal. Dat mogen de mensen helemaal zèlf weten. Dat Pechtold het verdrag niet eens gelezen had maar wel bij het kruisje tekende is een gotspe. Maar wat wil je als je eerst op bezoek gaat bij die terrorist in Kiev om je te laten fêteren. Ben benieuwd naar het bedrag dat op zijn rekening is bijgeschreven. O wacht dat is natuurlijk óók een 'privé kwestie'. Nou ammehoela. Hij is gewoon omgekocht. Net zoals met zijn andere 'privé kwestie'.

Lupuslupus | 04-06-18 | 08:51
▼ 2 antwoorden verborgen

> of die keuze voor ons maakt als we dat om uiteenlopende redenen zelf niet willen of kunnen doen.
Geldt dat voor een opt-in constructie eigenlijk niet net zo goed als voor een opt-out?

koeberg | 03-06-18 | 23:20

Waarom hier op tegen zijn? Als je ooit iemand van dichtbij heb gehad die zo ziek Is en zo lang moet wachten op een donor stem je voor de donor wet. Het zou maar je kind zijn wachtend op de dood omdat men geen formuliertje wil invullen. Ik ben voor de Donorwet!!!

jan7672 | 03-06-18 | 23:19 | 6

jan7672 | 03-06-18 | 23:19,

Zoals veel nee-stemmers, waaronder organisator Bart Nijman, ben ik zelf donor. Het gaat niet om het tegengaan van donorschap, maar om het tegengaan van een ondeugdelijke wet.

En mocht je zo naïef zijn te denken dat deze wet na 2020 gaat leiden tot voldoende donoren; helaas. Uiteindelijk heeft de familie altijd het laatste woord. En die is veel meer geneigd om toestemming te geven als ze weten dat dat de laatste wens van de overledene was, dan wanneer een overheid de organen simpelweg opeist.
Een wezenlijk probleem.
De enige juiste oplossing, hier al heel vaak geopperd; mensen tijdens het ophalen van paspoorten/rijbewijzen etc vragen om hier over na te denken. Van mensen die dan een donorcodicil tekenen is de kans dat die worden afgegeven door de nabestaanden veel groter, want "dat had hij/zij zo gewild".

Dandruff | 03-06-18 | 23:44

De overheid heeft jaren en jaren de tijd gehad om op andere wijze veel en veel maar donoren te werven. Laatst had ik een CBS medewerker achter me aan die tot 4 x toe (op overigens voor werkende mensen onzinnige tijdstippen ) langskwam voor medewerking aan een onderzoek (nota bene over werk haha). Ze hadden tig jaar terug al van die pitbulls bij de mensen langs kunnen laten gaan voor donoren en er zijn echt nog meer dingen te bedenken die nu al een oceaan aan donoren hadden opgeleverd. Maar nee. En nu moet het ineens rap rap over de ruggen van mensen die niet willen/kunnen of de impact niet meteen goed begrijpen? Voor dit soort volksverlakkerij zijn we de verlichting niet doorgekropen en is de democratie niet verzonnen! Het is wel diezelfde overheid die burgers (werknemers) lekker willens en wetens met een kwast en spuit met die chroom6 aan de gang liet gaan.. En dat zou nu ineens op deze doorduw wijze weer moeten bepalen wat en niet in de laatste plaats Hoe het volk met z'n eigen lichaam moet omgaan?! Belachelijk.
Neem een minuutje en teken voor dit referendum mensen! Dan gaan we vlak voor het referendum weer praten over waarom je voor of tegen bent..

VP732 | 03-06-18 | 23:50

Ik ben ook voor meer beschikbare donororganen (en artsen om er wat mee te doen) maar volgens mij zorgt de nieuwe donor wet er juist voor dat er minder donoren komen. Juist de arrogantie waarmee deze nieuwe wet er door is gedrukt was bij veel mensen de laatste druppel om niet (meer) te doneren. De overbleven donoren gaan zich nog eens goed achter de oren krabben als ministers het niet doorgaan van het referendum gaan vieren als overwinning, en elkaar of zichzelf nog wat veren in de kont steken. Alles rond doneren moet in het teken van zorgvuldigheid staan, en de overheid heeft nu heel duidelijk laten zien dat dat dat niet in hun woordenboek voorkomt. Uiteindelijk schieten zieken er niets mee op.

W_F | 03-06-18 | 23:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik ben nog steeds benieuwd hoe ze dat met het donorschap van zwakzinnigen en anderen die niet voor zichzelf kunnen beslissen gaan doen. En met mensen met dubbele paspoorten.

Het zal toch gvd niet dat die illegalen van 'we are here' hun organen wel kunnen houden zonder er moeite voor te doen.

Knufter | 03-06-18 | 23:05 | 1

Niet wilsbekwaam = anderen beslissen voor je. Altijd al zo geweest.

TeeJee | 03-06-18 | 23:09

Het negeren door de NOS en andere media laat zien dat de NPO dringend op de schop moet. Wacht maar totdat de eerste schandalen naar boven komen. Dan gaat Pia Dijkstra op dezelfde lijst als Balkenende, Rutte en Volkert.

Frau Merkel | 03-06-18 | 23:02 | 1

Is allang op de npo geweest hoor, best wel veel mediacoverage gehad. Niet zoveel als je het vergelijkt met hier, maar who blames them. Dan zouden er nog minder mensen kijken.

TyrionLannister | 03-06-18 | 23:44

Zero fucks. En terecht. Dood is dood en als je organen nog iemand kunnen helpen prima. En zo lang de (zwijgende) meerderheid overdenkt komt er geen referendum. Het oekraine referendum was lachen maar na het gefaalde politieke avontuur ben ik helemaal klaar met al die geenpeil topics.

rzer0 | 03-06-18 | 23:01 | 8

@Ongeblustekalk | 03-06-18 | 23:30
LOL dan met Uw permissie laat ik U lekker hier Uw ding doen en ga ik fijn tegen mevrouw Berbaar aan kruipen.
Fijne avond/nacht kerel!

Berbaar | 03-06-18 | 23:57

Eigenlijk ondergaan we met onze media al permanente referenda. We geven signalen af dat het met Durex spray niet goed bevalt, de Hemaworst koloniaal is want te bruin, en er een geit ontsnapt is in Turkije.
Dat Durex meteen ingrijpt, begrijp ik meteen. Ik zou ook willen weten waarom een spraytje bij sommige wijven niet voldoet om hun tot opperste geilheid laten stijgen.
Maar dat een te bruin uiterlijk van een worst bij de boerenkool ineens aanstoot kan geven in het onbekende, daar kan ik niet bij. Echt niet.
En dat er een klopjacht naar èèn geitje in Erdoland is vind ik ook vreselijk.

Oprisp | 04-06-18 | 00:01

Dood is hersendood, is een verzamelterm voor onherstelbare hersenen, wat in de praktijk ook nog wel eens meevalt.. dus iets transparantere comminicatie naar buiten zou ook wel zo eerlijk zijn..”Wat wil je dat er met jouw organen gebeurt als je in een zware coma ligt?” De mens overlijd uiteindelijk aan het verwijderen vd organen. Een offer wat ik wel zou willen maken als ik daarmee net als een verzekeringspremie ook recht heb op donororganen, maar de wet is blind dus die donororganen kunnen ook naar een pedofiel of nog erger ismail ilgun ofzo

Kokkie_Balneger | 04-06-18 | 08:03
▼ 5 antwoorden verborgen

Iedere keer als ik niemand probeer over te halen te tekenen, komt Jan Roos ter sprake en krijg ik te horen wat voor een pesthekel ze aan dat mannetje hebben.

Het lijkt alsof het succes van het Ukraïnereferendum - en de randverschijnselen er omheen - nu tegen ons werkt.

SergeantPierlala | 03-06-18 | 22:51 | 4

Het feit dat men uiteindelijk toegaf dat het vooral anti-EU getrol was bijt men nu ook in de kondt.

Berbaar | 03-06-18 | 23:15

Berbaar | 03-06-18 | 23:15 |
Toch zijn er nog vele reaguurders die serieus denken dat het om Oekraïne ging.

botbot | 03-06-18 | 23:34

botbot | 03-06-18 | 23:34,

Daar ging het ook om, Oekraïne.
Natuurlijk waren er 1001 andere redenen om "nee" te stemmen, vaak vanwege de dictatoriale houding van de EU.
Maar er zijn wel degelijk tientallen goed onderbouwde argumenten gegeven die alles met Oekraïne te maken hadden.
Probleem van de kosten van Oekraïnes schuldenlast bijvoorbeeld; hopelijk zo'n 92 miljard, maar waarschijnlijk veel meer. En dat terwijl we al een tiental EU-landen moeten onderhouden.
Maar ook de enorme corruptie aldaar, de valse concurrentie voor onze boeren door Oekraïnse miljardairs die zich niet aan onze regelgeving hoeven te houden, het gevaar van open grenzen, de belangen van corrupte Brusselse miljardairs, het op de spits drijven van een burgeroorlog, de macht van neo-nazi's in Oekraïne, etc.

Als er ook 1 goed argument vóór dat verdrag zou zijn geweest, dan was er al lang 1 kartelpoliticus geweest die daar tenminste 1 keer op zou hebben gewezen. Het beste argument van het ja-kamp was echter "ik heb het verdrag niet gelezen, dus jullie ook niet" (Pechtold).
Niet iets waar weldenkende mensen van onder de indruk zijn.

Dandruff | 04-06-18 | 00:20
▼ 1 antwoord verborgen

Prima dat je je zo goed om necrosis hebt bekommert. Maar je topics doen me niets.
Ieder zijn meug zullen we maar zeggen.

ristretto | 03-06-18 | 22:48 | 3

Je vergeet vaffanculo te zeggen! Nou weten ze niet dat je Italiaanse woorden kent!

Normpje | 03-06-18 | 22:56

@normpje, dat is waar en ook niet dat ik spaghetti zonder lepel eet en dat ik op een Italiaanse fiets rijd. Dank je. Porcomiseria is ook fijn hoor.

ristretto | 04-06-18 | 07:44

Ristretto, porcomiseria bestaat niet eens. Het is porca miseria. Opnieuw door de mand.

Normpje | 04-06-18 | 10:05

Er zijn zat mensen voor zo'n referendum, maar die zijn vreselijk moeilijk te bereiken. Zelf heb ik ook niet echt zin kerken en moskeeën af te gaan struinen naar medestanders.

Blasfemie | 03-06-18 | 22:38

Betreft dit referendum gaat de 300.000 niet gehaald worden. De meesten vinden de wet prima en vinden een referendum nutteloos, aangezien de overheid er toch niets mee doet. een massa van 300.000 bereik je gewoon niet in deze situatie.

Dannydekr 2.0 | 03-06-18 | 22:36 | 1

Dan is dus de opgave er voor te zorgen dat het wel de aandacht krijgt die het moet hebben. De media reageert pas als het op faecesbook rondgaat. Gooi Twitter en facebook van politici en de kranten maar vol. De nieuwsmakers zijn BNers, niet meer de politici. De gijzelingsactie bij de NOS werkte. De man die zich in de TK op wilde hangen werd keurig doodgezwegen. Zijn klacht was echter gegrond.

Frau Merkel | 03-06-18 | 23:08

Nederlanders zijn lui geworden. Vinden het blijkbaar allemaal wel prima. Maar daar krijgen ze veel spijt van. Heel veel. Dombo’s.

Normpje | 03-06-18 | 22:35 | 4

Nogal spijt. Meer EU belastingen bijvoorbeeld.

Mark_D_NL | 03-06-18 | 22:50

Ieder mens die Bart hier over hoort zou toch voor een referendum moeten zijn? Maar het is GS en moeilijk en lastig en vervelend en tegendraads en lekkende filmpjes van arme Paay. En ze hebben een hekel aan Facebook en D66 en hebben samen gedaan met Baudet. Nou, ik heb wel wat anders te doen zoals BBQen. En zuipen.

Normpje | 03-06-18 | 22:52

Normpje | 03-06-18 | 22:52
Als mens moet je wel een leven hebben. Bbq en Bier horen daar zeker bij.

Ongeblustekalk | 03-06-18 | 23:10
▼ 1 antwoord verborgen

Ik persoonlijk heb getekend, maar laten we het gewoon onder ogen zien, de overgrote meerderheid interesseert het geen zak.
En los daar van zie je gelijk wat het zwakke punt van dit systeem is, de tegenstanders hoeven het onderwerp alleen maar dood te zwijgen, en je haalt gewoon die benodigde handtekeningen niet. Zolang de massamedia dit niet oppakt, ben je als klein blog (want dat is GS, heeft maar een zeer beperkte doelgroep tenslotte) kansloos. Jammer, maar het scheelt veel frustratie van weer een gewonnen referendum waar niets mee gebeurt.

Mather | 03-06-18 | 22:29 | 1

Dit is niet correct: doodzwijgen is deel van hoe dingen werken. Blijkbaar zijn de voorstanders niet talrijk genoeg. Overigens vind ik doodzwijgen niet erg, maar wel van de publieke omroep, want dat is mijn geld, maar ook die hebben er hier en daar wel wat aandacht aan besteed, eerlijk is eerlijk.

Knufter | 03-06-18 | 23:08

Ik denk dat we wel eens een ander soort van "referendum" tegemoet kunnen zien.

Poppo van Ulvinga | 03-06-18 | 22:04

Er moet blijkbaar weer een Lubach aan te pas komen om het intellectuele kijkbuisklasje wakker te schudden dat een referendum over henzelf gaat.
Dat het kunst is zaken die gaan over integriteit, milieu, energie en gezondheid zodanig uit te leggen dat men tenslotte (maar) met een ja of nee hoeft te antwoorden.
Maar nee, men wil niet want er is een parlementaire vertegenwoordiging die zegt dat ze niet kunnen regeren wanneer er telkens interrupties zijn.
Die wel de boel bij elkaar liegen en coalitie's aangaan met de meest onwaarschijnlijke partijen.
En ondertussen loopt het vol met geloofswaanzinnigen, moeten we nederig de chantage van de Middellandse zeerovers ondergaan en eigen land opruimen.

Oprisp | 03-06-18 | 22:00

Het wordt wel de laatste kans op een referendum...

zetje01 | 03-06-18 | 21:58 | 1

De reaguurder boven u pleegt een "Suicide by Joris"..

Wijze uit het Oosten | 03-06-18 | 22:17
-weggejorist-
zimmeradel | 03-06-18 | 21:54 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Ik denk dat er een stuk minder discussie over de wet zou zijn geweest als er in zou staan dat er bij elke aanvraag of verlenging van een identiteitsbewijs gecontroleerd moet worden of er een donorcodicil is ingevuld en of de wens van de eigenaar nog overeenkomt met de huidige registratie.

Piet Politiek | 03-06-18 | 21:52
-weggejorist en opgerot-
zimmeradel | 03-06-18 | 21:49 | 9
▼ 9 antwoorden verborgen

Het gaat mis bij de flyers.

de Voorzittert | 03-06-18 | 21:49

Al die mensen die er eerst twee weken diep over na moeten denken, alle voors en tegens evalueren, het weggegooid geld vinden, zich eerst moeten inlezen in de materie, zich zorgen maken over hun privacy, het te druk hebben, en tig andere smoesjes: knal toch even je data + een willekeurige krabbel opn die teken-app, het duurt hooguit 30seconden van je tijd, en knal gelijk je vriendin /vrouw/vader /moeder erbij.

In de tijd dat je ongelofelijk moeilijk doet met mitsen en maren had je al drie keer kunnen tekenen.
Daarna zien we wel weer verder.
En na aflop worden gewoon al je data weer vernietigd, en wat dan nog, welke top secret CIA levens leeft de gemiddelde burger vinex loonslaaf?

King of the Oneliner | 03-06-18 | 21:47

Ik heb getekend voor het referendum en heb mij allang geregistreerd als niet-donor. Toch bekruipt mij dit een beetje als een achterhoede-gevecht en betrekkelijk zinloos. TIjd is n.m.m. beter besteed aan het belichten/promoten van partijen die "ons" gedachtegoed onderschrijven. Symboolpolitiek is leuk, maar moet wel een zinnig en realistisch doel dienen, imho.

Geil Kippetje | 03-06-18 | 21:47

Sinds wanneer heeft GS een tracking pixel? Ik kom hem opeens op elke pagina tegen, niet tof.

Frappies | 03-06-18 | 21:38 | 10

Met een aluminium hoed+deken bent u veilig

amateurrr | 03-06-18 | 21:54

Je kunt hem met een beetje bleek van je scherm poetsen.

osolemio | 03-06-18 | 23:01

Klik hem maar aan,dan word het allemaal uitgelegd.

miko | 04-06-18 | 02:12
▼ 7 antwoorden verborgen

Orwelgron heeft de referendummoeheid bij de burgerT al voor elkaar, zo lijkt het..
Goeddoeme !
Tekenen, tekenen en tekenen, laat alles en iedereen om je heen tekenen.
100.000 stemmen is een belachelijk percentage van 0,538% van de bevolking...

Wijze uit het Oosten | 03-06-18 | 21:36

Ja hoor, lekker blijven zeiken over referenda. Zinloze bezigheid. En dat gezever over onze democratie. Welke democratie, donder toch op. We hebben niets in te brengen. Iedere keer weer ellenlange lulverhalen wie het allemaal goed en wie het allemaal fout doen. Verloren tijd. In Nederland wordt de dienst uitgemaakt door een kleine club mensen, die echt niet met ons in discussie gaan over wat dan ook. Zelfs verkiezingen worden gemanipuleerd.
Jaaah, maar dat kan allemaal niet , want dat wordt netjes gecontroleerd. Ja , maar door wie dan, precies.
Wat we nodig hebben in Nederland is een soort Donald Trump. Een man die niet bij de club hoort en zoveel macht en geld heeft dat hij zichzelf en zijn medestanders tegen het elite-tuig kan beschermen.
Tot die tijd moeten we ons gewoon laten lummelen. Het is niet anders

beau van rtl | 03-06-18 | 21:35 | 4

John de Mol ook niet.

beau van rtl | 03-06-18 | 21:43

Wie blijft er dan over, qua Trumpiaansheid?

medusa324 | 03-06-18 | 23:02

Zie je toch aan de houding van Ollengren, hiks maakt haar wat, want ze kent haar clubje.
Ik zou ook een soort Trump willen, doorbreek dat clubje.

gato | 04-06-18 | 08:39
▼ 1 antwoord verborgen

In Den Haag lusten we er wel pap van. Elke dinsdag staan we voor de Senaat en niemand glipt achter ons langs. Inmiddels komen Senaatsleden koffie brengen. Zoals het hoort.
www.burgetcomitenl.nl

61 | 03-06-18 | 21:32 | 8

Berbaar | 03-06-18 | 21:50
Domheid was toch jouw metier, groupie. Fysiek en mentaal.

Ongeblustekalk | 03-06-18 | 22:44

Lol @ Berbaar, jij lid van de Witte?

ristretto | 03-06-18 | 22:44

@ristretto | 03-06-18 | 22:44
Al bijna 20 jaar.

Berbaar | 03-06-18 | 22:54
▼ 5 antwoorden verborgen

Opgehouden met mensen oproepen om zich uit te schrijven als donor, zie ik. Mooi. Wat een ongelofelijk sneue bedoening was dat zeg, waarde redactie. Aan beide kanten vindt iedereen het belangrijk dat we zo veel mogelijk donors krijgen als mogelijk, maar wij zijn zuur en krijgen onze zin niet dus nu gaan we mensen maar gewoon aansporen om hun organen na hun dood niet te doneren aan iemand die ze nodig heeft. Niet eens uit ideologische grond, maar gewoon omdat fuck you.

Ik begrijp het argument van zelfbeschikking. Elk zinnig mens is het er over eens dat je over je eigen lijf zou moeten kunnen beslissen, zowel tijdens je leven als erna. Alleen ben ik pragmatisch ingesteld, en heb ik een andere afweging gemaakt. Behalve hardcore communisten vindt ook iedereen dat je recht hebt op geld wat je zelf verdiend hebt met je eigen harde werk, alleen begrijpen we dat je op die manier geen samenleving kunt runnen, omdat wegen, dijken en bruggen niet voor zichzelf gaan betalen. En voor belasting kun je je niet uitschrijven.

Wellicht is het een heel klein beetje een geforceerde vergelijking, maar de grondslag onder beide is dat principes hebben hartstikke leuk is, maar dat je van principes af moet kunnen wijken als daar een goede reden toe is. Wat dan precies een goede reden is, is natuurlijk subjectief en aan interpretatie onderhevig.

Onder de streep is het een lelijke oplossing en had ik graag een elegantere gezien, maar het is wel een functionele, en zou voor meer donoren moeten zorgen, en zo uiteindelijk levens moeten redden.

Nietvoordekat | 03-06-18 | 21:25 | 5

Mark_D_NL | 03-06-18 | 21:34
Ik moet zeggen, knap van je dat je in de toekomst kan kijken. Ik kan dat niet, en moet me dus baseren op saaie dingen als cijfers, zoals bijvoorbeeld de 6.3 miljoen mensen die een keuze geregistreerd hebben (een schokkende 5% hoger dan twee jaar geleden). Dus klaarblijkelijk boeit het het grootste gedeelte van de mensen niet genoeg om zich te registreren, either way. Maar op basis van die cijfers en de prognose die het stelt ziet het er naar uit alsof het aantal potentiële donoren hierdoor daadwerkelijk gaat stijgen, met een slordige 10 miljoen. Hiervan wordt waarschijnlijk een redelijk fors deel bij overlijden toch geen donor, omdat de familie daar bezwaar tegen maakt of omdat er geen naaste familie gevonden wordt, maar nog steeds een behoorlijke stijging. En zelfs dan: het belangrijkste doel van de wet is dat mensen hun keuze registreren. Dus zelfs als de volle 100% van alle ongeregistreerde mensen morgen aangeeft dat ze geen donor willen worden, is de wet nog een succes.

Tuurlijk is de wet vrijblijvend. Het is namelijk een vrije keus om organen te doneren. Het enige wat er verandert is dat de overgrote luie massa die op zich wel donor wil worden maar die het verdomt om de moeite te nemen om dat daadwerkelijk te laten vastleggen, nu twee minuten tijd bespaard wordt. Als je niet wilt doneren, dan doe je dat lekker niet.

De enige wijziging die ik graag nog had gezien is dat mensen die "ja" geregistreerd hebben voorrang krijgen bij orgaandonatie. Als je om wat voor reden geen donor wilt zijn, prima, maar dan laat je wat mij betreft iemand die dat wel wil voor gaan. Ik kan het me niet voorstellen dat iemand daar bezwaar tegen heeft.

Nietvoordekat | 03-06-18 | 21:53

@Nietvoordekat | 03-06-18 | 21:53
Eensch, zeker wat betreft de laatste alinea maar dat is finetuning en komt vast nog wel.

Berbaar | 03-06-18 | 22:02

@nietvoordekat Uw laatste 3, 4 zinnen halen uw hele betoog onderuit. Maar mocht je dat willen. Dan graag alles in deze maatschappij op een weegschaal. En ik vermoed zomaar dat u dan heel slecht af bent. En heel veel andere mensen die deze uitspraak herhalen ook. Want ook jij huilt emotioneel mee met de massa. Zoals alles verworden is tot emotionele one liners, bedreiging , demonisering en uitsluiting.
--
Mijn probleem niet, maar voor kansarmen zoals jij in een sociale huurwoningen die leven van paycheck tot paycheck of van uitkering tot uitkering uiteindelijk wel.

Mark_D_NL | 03-06-18 | 22:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoe was het ook alweer? Elk volk krijgt de regering die het verdient. Ja, dat was hem.

harry19612 | 03-06-18 | 21:22 | 1

Precies,wat er in gaat komt er uit. Zo werkt democratie, en met een beetje pech word het een demoncratie kijk naar Turkije en Venezuela.

miko | 04-06-18 | 00:51

lijkt wel de Hamas, die spannen ook kinderen voor hun karretje

Zaanse Mayonaise | 03-06-18 | 21:17 | 5

Kinderen zien alleen een embleem en dat de ouder er voor gaat. Weer een soldaat voor het EU leger.
Denk eens na man!

Ongeblustekalk | 03-06-18 | 21:23

@Robin Hood | 03-06-18 | 21:21
Is ook niets mis mee, U hoeft zich niet te verdedigen.

Berbaar | 03-06-18 | 21:35

Jij verteld je kinderen niks over politiek etc.?? En ze als propaganda opvoeren is wat anders dan ze mee laten flyeren.

miko | 04-06-18 | 00:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is niet fraai dat er maar misschien 200.000 mensen zullen zijn die nog energie willen steken in referenda.

Mark_D_NL | 03-06-18 | 21:16

Veel Credits voor Bart, want een groot hart en hou die bruinwerkende paap aub even tegen die graag op de stoel wil zitten.

Ongeblustekalk | 03-06-18 | 21:14

Echt een lieve vrouw, ze bekommerde zich om necrosis en wist zelfs zijn naam te achterhalen nl Alex die dood ging.

Ongeblustekalk | 03-06-18 | 21:08 | 1

En/ Heeft het wat geholpen??

miko | 04-06-18 | 00:49

Tsja, als je niets meer kunt, kun je altijd nog een rijmpje maken.

Opstaan, het is iets voor verworpenen
Toch het zout der aarde
Zout, op zich recept voor woestenij
Zwijgen, een langgerekte schreeuw

Ons wapenschild, vreemd beest
Aasgier beter geschikt
Alsof leeuwen kunnen zwemmen
Vraag maar aan Harderwijk

Wij zijn van een soort
Rentmeesters
Met de Aarde kunnen wij niet omgaan

Laat staan met ons zelf
Maar dat goede in ons zelf
Hoe vaak kun je dat laten blijken?

Hetkanverkeren | 03-06-18 | 21:07 | 2

Niks rijmt.

GerardJolig | 03-06-18 | 21:27

Een referendum over de donorwet is even belangrijk als de mogelijk voor mensen om hun organen the doneren. De nieuwe voorgestelde wet klopt niet, omdat deze ruimte laat voor fraude en organen handel. Mensen zonder familie of bekenden kunnen namelijk zomaar van straat worden gepikt, zonder dat iemand iets in de gaten heeft. Ook de manier waarop in Engeland het Britse Crown Court in Leeds de Grooming Gang Rape rechtszaak uit de media wilden houden geeft te denken. Klokkenluider Tommy Robinson werd gearresteerd en zelfs dat moest geheim blijven. De oude donor wet is wel correct. Ontvangers van donor organen zouden op hun beurt deze nieuwe voorgestelde wet ook moeten weigeren, en erop staan dat de organen een codicil hebben wat is ondertekend door de overleden persoon.

rmstock | 03-06-18 | 21:05

Bah bah, kindjes jouw politieke overtuiging laten uitdragen.

robotpie | 03-06-18 | 20:59 | 4

En dan is het net zo verachtelijk.

robotpie | 03-06-18 | 21:12

Natuurlijk zet je als ouders je kinderen in voor de goede zaak.
Wat een goede zaak is, dat is aan de ouders. Dat doen ze verdomme overal ter wereld en meestal niet ten goede in 'onze' ogen.

McMarx | 03-06-18 | 21:26

Ik vrees dat Tamara geen oppas kan betalen dus logisch dat de koter mee gaat.

Berbaar | 03-06-18 | 21:28
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Shezmu | 03-06-18 | 20:57 | 1

Beste mensen, een jongen van 17 die ik al mijn hele leven ken ligt te wachten op een donorhart. Het is een race tegen de klok, hij gaat elke dag achteruit. Ondertussen hebben jullie discussies over "orgaandiefstal" en gebrek aan democratie. Er is geen diefstal, je kunt gewoon nee zeggen. En als je niet oplet kan je familie nog nee zeggen.
Maar de meeste mensen doen niks. En ondertussen ligt mijn 17 jarige vriend te wachten en te hopen. Denk eens na, stem njet tegen een goede wet omdat je alleen een punt wil maken.

Ehaesen | 03-06-18 | 20:56 | 18

@miko
Daar sla je dus de spijker op zijn kop! De overheid wil nu van twee walletjes eten; aan de ene kant moet men zelf maar voor de begrafenis van overleden familieleden betalen en laat de overheid je stikken, maar tegelijkertijd gaat de overheid er wel automatisch vanuit dat ze je organen mogen oogsten na je dood. Dat kan gewoon niet.

robotpie | 03-06-18 | 23:03

robotpie | 03-06-18 | 23:03
Je wil er een prijskaartje aanhangen? Prima, waar denk je aan? 1000,-euro voor een hart?

miko | 04-06-18 | 00:47

Meer keuzes zijn er niet in NL.

miko | 03-06-18 | 21:56

Jawel hoor, natuurbegraven. En wie weet kom je er ook nog mee weg om iemand in zee te dumpen. Zou ook niet weten hoeveel andere keuzes je wil hebben. De ruimte ingeschoten worden soms?

Halveneger | 04-06-18 | 10:59
▼ 15 antwoorden verborgen

Kinderen inzetten voor je eigen politieke overtuiging: altijd -1.

Bulloch | 03-06-18 | 20:55 | 1

Als ie 27 of 37 was geweest dan was het punt tich niet andera geweest? Wat mij betreft niet in ieder geval. Afweging is tussen politieke polarisatie en de menselijke belangen. In dit geval, niet in het algemeen. Probeer je eens in te beelden dat je zelf een donororgaan nodig hebt. Kan zomaar.

Ehaesen | 03-06-18 | 21:14

ik snap de mensen niet, krijgt men de kans pakt men hem niet....... probeer zoveel mogelijk mensen over te halen, maar idd men is het vertrouwen kwijt, het heeft toch geen zin, ze luisteren toch niet......... Ik blijf proberen, niet meer actief de straat op, maar wel elke kans benutten om de mensen toch over te halen te tekenen..........

spyr0 | 03-06-18 | 20:54 | 1

Ik heb familie en vrienden aangespoord te tekenen en vind het nogal teleurstellend dat de teller zo weinig aantikt. Hopelijk komt er toch nog een eindspurt.

kleinvrouwke | 03-06-18 | 21:02

Voor mensen die moe zijn van het gedram : ik heb nu pas getekend terwijl ik het bij de vorige direct heb gedaan.

Doordrammen! ( het referendum gaat ook niet over donorschap, maar over referenda ).

Eierbal-is-fijn | 03-06-18 | 20:54 | 3

Het referendum gaat wel degelijk over de donorwet. Anders had er een initiatief moeten komen voor een referendum over het afschaffen van dit middel.

TyrionLannister | 03-06-18 | 21:01

TyrionLannister | 03-06-18 | 21:01
Onder welke steen heb jij nu weer geleefd? Dat initiatief was er, alleen vakkundig de nek omgedraaid door Ollongren en consorten

amateurrr | 03-06-18 | 21:21

Daar ging het vorige referendum ook over namelijk.

Eierbal-is-fijn | 03-06-18 | 21:47

Tamara, helemaal gelijk etc enz, maar na drie genegeerde referenda (plus nog twee gesaboteerde burgemeesterreferenda in Eindje en Utreg) is deze jongen d’r klaar mee.
Mijn burgerparticipatie beperkt zich tot het rood kleuren van het vakje bij de Hiddemeister (team Terry) en voor de rest de tiefus.

orca | 03-06-18 | 20:50 | 4

Robin Hood | 03-06-18 | 20:54
Een raadgevend referendum is als protesteren tegen een verkeersboete. het mag, maar het is knap zinloos.
Ik ben verder voor referenda, of het nu raadgevende of bindende zijn. het laat bij het eerste in ieder geval zien wat dat politici zeggen,en wat ze doen nog al eens verschilt.

miko | 03-06-18 | 21:03

@ miko, dat schreef ik ook al hierboven. Ze vegen er toch hun reedt mee af. Maar iedere keer gaan wat meer mensen hun stemgedrag hierop aanpassen. Gaat mij nog te langzaam, maar het gaat.

Robin Hood | 03-06-18 | 21:09

@Robin Hood | 03-06-18 | 21:09

Ik ben bang van niet, het gaat niet langzaam, het gaat gewoon niet. Ja Gvd, grote hoop, maar wat als ze mee mogen beslissen?
Principes, bestaan niet meer, gewoon noet.
Kijk naar D66, om mee te pluchen verloochenen ze werkelijk hun hele bestaansrecht.
Veranderende wereld, nieuwe inzichten? Welnee, pluche!

MarcS | 03-06-18 | 22:08
▼ 1 antwoord verborgen

Heb zelf al getekend. Maar ik vind niet dat je hier kinderen in moet betrekken (zie foto's). Dit is een zaak voor volwassen mensen.

Sinister-President | 03-06-18 | 20:49

Maar welke consequentie verbinden organisatoren, gepassioneerde referendumvoorstanders en buitenlui nou aan een eventueel negeren van de uitslag?
.
Ik kan alleen voor de derde gaan als het dan scheepsrecht is. Dat negeren afgestrafd gaat worden met wereldlijke consequenties als stakingen, protesten.
.
State your intentions?!!!??
Ik ga niet voor de derde de bietenbrug op.

Parel van het Zuiden | 03-06-18 | 20:47 | 1

Zoals het er nu uit ziet komt dat hele referendum er niet dus waar maakt U zich druk over.

Berbaar | 03-06-18 | 21:23

Pfff... Als dit de stem des volks is, kan dat multiculturele paradijs me niet snel genoeg voltooid zijn.

Aers | 03-06-18 | 20:46 | 3

Heb je ook nog een argument, of ga je hier alleen maar ontzettend dom zitten roep toeteren?

Baski | 03-06-18 | 22:20

Inderdaad, precies zoals ik dacht.
Lekker gratuit roepen.
Ook weer een zonder ballen hier.

Baski | 04-06-18 | 09:01

Sommige mensen moeten ook nog werken. Daarnaast kom ik zelf ook bijna nooit terug in de comments van een oud topic, want tegen de tijd dat ik tijd heb is het alweer oud nieuws.

Halveneger | 04-06-18 | 10:53

Dit is geen gezeik. Maak een statement. Wellicht je laatste kans

montivagus | 03-06-18 | 20:46 | 4

montivagus | 03-06-18 | 20:47
Waarom? Cut out the middle man. Hoef je maar een keer iets niet te doen.
Ook niet ondertekenen is een democratisch recht.
Verder zijn er wel wat andere dingen te bespreken. Jammer voor Bart maar hij staat in de blessure tijd met 6-1 achter en hoopt tegen beter weten in.

miko | 03-06-18 | 21:00

Omdat ik principieel tegen ben dat een overheid zonder grondrecht wijziging zoiets in mijn aars duwt @Miko

montivagus | 03-06-18 | 21:05

montivagus | 03-06-18 | 21:05
Tja, hadden jullie jaren geleden op D66 moeten stemmen dat ze groot aren geworden at ze het bindend referendum er door konden duwen net zolas de gekozen burgemeester. Tja, toen heb je het laten liggen dus ook al komt er nu een raadgevend,die stofzuiger gaat toch wel in dat kouwe lichaampje. Maar wat maakt het uit.

miko | 03-06-18 | 21:54
▼ 1 antwoord verborgen

Als Tamara voor is ben ik tegen.

MagIkAlWeer | 03-06-18 | 20:44 | 2

Als jij tegen bent, ben ik voor

amateurrr | 03-06-18 | 21:27

@magikalweer Het is wel ontzettend triest dat u uw mening omtrent belangrijke onderwerpen laat afhangen van de boodschapper. Dat zegt veel over u. Namelijk dat u niet serieus te nemen bent. Dat zal ik dam vanaf nu ook niet meer doen. Ook niet bij andere artikelen. Fijne avond.

Hem | 03-06-18 | 22:06

Ja, zeik allemaal maar. Tamara doet tenminste iets in de echte wereld ipv alleen maar online commentaarveldjes invullen.

Rest In Privacy | 03-06-18 | 20:44 | 9

@magikalweer U bent af.

Hem | 03-06-18 | 22:00

Hypocriet berbaar weer met zijn vals en ongemeend aanprijzen.
Trap er niet in mensen, we weten wie het zegt.

Baski | 03-06-18 | 22:19

Als je kunt flyeren, kun je ook op straat kranten verkopen of zoiets. Wat voor voorbeeld ben je voor je kind als je maar wat loopt te lanterfanten en alleen doet waar je zin in hebt? Ik zou hier van alles van kunnen vinden, maar dat doe ik maar even niet. Iets wat zo overduidelijk is, behoeft verder geen aandacht.

medusa324 | 03-06-18 | 23:18
▼ 6 antwoorden verborgen

Een roos maakt meer kapot dan je lief is.

SergeantPierlala | 03-06-18 | 20:42

Blijkbaar vinden mensen de donorwet wel ok. Get over it.

flame_me | 03-06-18 | 20:39 | 2

Net zo als iedere niet stemmer vóór associatie met Ukraine was? Zoiets?

MarcS | 03-06-18 | 22:03

MarcS, het is blijkbaar een feit dat het de gemiddelde nederlander geen reet kan schelen dat één van zijn grondrechten (integriteit van eigen lijf) hem zonder slag of stoot afgenomen wordt. Het is helaas niet anders.

2voor12 | 04-06-18 | 07:29

Ja, laten we nog een itempje over het donorreferendum doen. Lang niks over gepost!

NV_2017 | 03-06-18 | 20:36

Hart verwarmend!

IkWilOokWatZeggen | 03-06-18 | 20:34

"We laten onze vrijheid toch niet afpakken door een paar elitaire over het paard getilde snobs die nog nooit een echte burger van dichtbij hebben gezien of wel dan?"

Ik vrees van wel.

Hem | 03-06-18 | 20:33

Ik word een beetje moe van het gedram!

Argwanus | 03-06-18 | 20:33 | 6

Gezien de geschiedenis van de mensheid en de afname van het geweld in de wereld en in de maatschappij, in het bijzonder de westerse

IS democratie GIGANTISCH belangrijk. Mensen die beweren dat democratie voor hen niet belangrijk zijn zijn onwetend van de geschiedenis van de westerse beschaving, afname van geweld, toename van welvaart en de causale verbanden tussen deze verdomd zaligmakende levensverbeteraars.

Trans_Fimmermans | 03-06-18 | 21:30

Ik tekende al meteen op de 1e dag dat dit kon, maar had (en heb nog steeds) er een hard hoofd in dat we op tijd die 300k aan handtekeningen halen... het ergste van alles vind ik dan het stiekeme gegniffel bij de anti referendumpartijen (en dat zijn er best veel), ik blijf hopen maar ik vrees het ergste.

Keyboardspeler | 03-06-18 | 22:20

“En ga jij voor mij bepalen of ik democratie belangrijk vind?”

Volgens mij is het een vraag. Kort lontje?

Dutch_Holland | 03-06-18 | 22:55
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken

#BREEK

LIVE Utrecht Updates. GÖKMEN AANGEHOUDEN