Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bonnetjes, referenda en geitenpaadjes: de paradox van macht en de toekomst van Nederland

Don't go lightly..

Onlangs feliciteerde ze Israël, nu beklaagt ze zich over ons landje. Voor in ons weekend-katern: een nieuwe inzending van reaguurster einStina.

De paradox van macht en de toekomst van Nederland
Deze week kwam uit dat het kabinet, wie dan ook precies, glashard loog over het niet-bestaan van memo's over  de afschaffing van de dividendbelasting. Ondertussen wordt er gewerkt aan het aanleggen van een geitenpaadje waardoor de WIV alsnog gewoon ingevoerd kan worden, ondanks de nee-stem van de burger. Tegelijkertijd wordt ook nog geprobeerd de wet op het raadgevend raadgevend referendum af te schaffen, waarbij onze allerlaatste hoop de bedaagde wijsheid van de Eerste Kamer is (Hup PVV! Hup SGP! Hup traditioneel gezien grote partijen met veel ervaring! Ohnee, wacht). 

Zelfs een blinde ziet het: de kloof tussen overheid en burger is enorm en het vertrouwen krimpt steeds verder. Jongeren klagen “dat ik niet weet wat te stemmen want politici liegen toch altijd en ik herken me in geen enkele partij” en mensen met iets meer dagen op de teller dromen veelvuldig over vertrekken naar vrediger oorden omdat het echte Nederland toch allang kwijt is. De overheid roept ondertussen dat zij de oplossing heeft: de een ziet het in meer EU, de ander in minder EU, de een in meer geïmporteerde wezens, de ander in minder, de een in de Bijbel en de ander in de moskee, de een in gladde pakken met blauwe schoenen en de ander in gedegen bestuurskennis.

Doordat de verschillende partijen binnen de overheid tegenwoordig ver uiteen liggen, ons parlementaire systeem is gebaseerd op het bereiken van compromissen, en de coalitie steeds vaker minimaal is, missen de boven ons gestelden slagkracht. Daarnaast is er steeds minder draagvlak voor hun beslissingen bij de burgers die zij vertegenwoordigen, wiens belangen zij behartigen, doordat de visies sterk uiteen liggen en beiden hun zin willen. Daardoor is er niet alleen een groeiend machtsvacuüm binnen de regering, maar hebben we ook te maken met een steeds verder escalerend conflict over de macht van bestuur en burger. Zeker nu men een middel tot burgerinspraak (na het negeren van burgerwensen) in de prullenbak probeert te proppen.

Macht is echter een paradox. Hoe meer je strijdt tegen iemand, ofwel tegenspartelt over diens plannen, hoe minder macht je bij diegene hebt; en hoe meer macht je voelt, hoe meer de ander weerstand zal bieden. Die saaie oudjes met hun voorspelbare spreekwoorden hebben toch wel gelijk: je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn. Met vriendelijk onderhandelen kom je verder dan met boos roepen. Een destructief, vastlopend conflict over macht kan enkel worden omgezet in een opbouwend proces als er een constructieve herverdeling van macht plaatsvindt waarbij de machtsbalans herstelt. Dit kan helaas echter niet afgedwongen worden. 

Niets dierlijks is ons vreemd
De menselijke soort is niets dierlijks vreemd: de meesten komen pas in actie als het echt moet. Zolang je eten hebt, ga je niet jagen en zolang je genoeg levensruimte hebt, maak je je niet druk om migratie van andere soorten en families. Pas als de ellende groot genoeg is, ontstaat er actie en dat gebeurt vaak op een dominante, competitieve manier. Soms levert dat iets op: een gewonnen rechtszaak, een verjaagde concurrent die op jouw meisje loert, een neergehaalde Bastille in 1789 met een toegeven aan de burger. Vaak levert het echter niets zinnigs op: kijk naar de Arabische Lente. Veel haantjesgedrag, veel machtsvertoon, veel slachtoffers en uiteindelijk zijn we terug bij de oude vertrouwde situatie (niet zo gillen!). 

De grote vraag is hoe we die constructieve herverdeling van macht kunnen verwezenlijken. Wie heeft er genoeg invloed om dat proces te initiëren en afhandelen? Een wijze senaat, waar het minder gaat om hun baan dus die objectiever zouden moeten zijn (hoi uitgenodigde experts)? Een burgerinititatief dat redelijk voorlicht en onderhandelt (hoi GeenPeil en hey Stichting Meer Democratie; doei alle traditionele media)? Een nieuwe partij die de gebaande wegen van de politiek doorkruist (hoi Thierry en salut Hiddemeister)? Men zegt: mensen hebben een lang geheugen voor slechte behandelingen, maar in de politiek lijkt dat niet te gelden: vele burgers stemmen steeds weer voor dezelfde grijns, dezelfde oogstende partij, dezelfde Grim Reaper.

Het is zo dat we in conflicten meestal de ander willen overtuigen (dat geldt voor beide partijen) maar dat dat bijna nooit lukt. Vaak hebben we wel invloed op de situatie: doordat we een actieve rol hebben (ideeën aanleveren, tactieken uitvoeren, ingeslagen wegen blokkeren) of resources kunnen reguleren (geld, energie, betrokkenheid) of een emotionele trigger zijn voor de ander (liefde, geweten en dat soort gedoe). In de politiek heet dat stemmen, referendum, onderzoek, beleid, publieke organisaties, akkoord, integriteit, motie van wantrouwen. Klinkt prima, toch? Soms verliest men er de situatie (het concrete onderwerp) alsook de belangen van verschillende partijen (coalitie en achterban) echter uit het oog en heet het corruptie, machtsgeilheid, 'dat herinner ik me niet', partijdiscipline, privékwestie. Klinkt walgelijk, toch?

Deze invloed op de gang van zaken is er echter niet altijd en zeker niet voor iedereen. Het enige waar je altijd en diepe invloed op hebt, is jezelf. Door je gekozen strategie om invloed te hebben, door te besluiten te verenigen, door kennis te vergaren, door heldere doelen op te stellen, door goed te analyseren. Maar hoe zet je dat concreet in als je je land af ziet zakken? En hoe vertaal je dat naar een lange termijn aanpak, want als het ene debakel voorbij is, dient het volgende zich alweer aan. En hoe past dat in de vorming van de nieuwe generatie, die het over gaat nemen?

Elke beschaving gaat ten onder
Elke beschaving gaat ten onder, dat is wel helder als je naar de geschiedenis kijkt. Sommigen doordat ze niet kunnen concurreren met andere beschavingen, zoals de Azteken die werden afgeslacht of hedendaagse inheense stammen die overgaan op mobieltjes en internet. Anderen doordat ze rot zijn van binnen, zoals de oude Romeinen of Het Derde Rijk. Ook wij gaan onder, op een dag. Wel hebben we invloed op het tijdsbestek waarin het gebeurt: middels de mate van decadentie, de mate van zelfrespect, de mate van zelfdiscipline. De Chinese beschaving overleeft al millennia. Die invloed begint altijd bij jezelf en bij je boodschap aan de mensen om je heen.

Dat kenden ze in de Verenigde Staten van Uncle Sam in de vorige eeuw al, zoals we ervaren hebben (dank Franklin D. Roosevelt) en via mooie gedichten na kunnen lezen. Wij moeten het daarentegen doen met rapper Boef: “Word ik vandaag gezocht, dan ben ik morgen weg, ik haal je kluis, niet je zorgen weg, weet nog die dagen ik was onbekend, nu aan de top terwijl je onder bent.” Een beter portret van ons land en onze leiding ga je niet vinden.  

If you don't know the kind of person I am
and I don't know the kind of person you are
a pattern that others made may prevail in the world
and following the wrong god home we may miss our star.
For it is important that awake people are awake,
or a breaking line may discourage them back to sleep;
The signals we give – yes or no, or maybe – should be clear:
the darkness around us is deep.

(William Stafford, uit 'A Ritual to Read to Each Other')

Reaguursels

Inloggen

"vele burgers stemmen steeds weer voor dezelfde grijns, dezelfde oogstende partij, dezelfde Grim Reaper."
Hoi einStina. Leuk dat je weer de moeite hebt genomen je gedachten met ons te delen. Ik heb een zin uit je stuk gehaald dat vrees ik kenmerkend is voor het gevoel van moedeloosheid dat vele reaguurders. Een gevoel dat maakt dat je het nut van 'terugvechten' niet meer inziet. 'Hoe kan het toch dat zoveel mensen VVD/'66/GL/CU/CDA blijven stemmen?' Ik zie echter toch wel wat licht. De PvdA is al gedecimeerd, '66 gaat volgen en steeds meer mensen zien in dat hun levensruimte (fysiek en spiritueel) ingeperkt wordt en dat voelt niet goed. De mensen zien Europa veranderen, niet ten goede, De tijd dat mensen ervaren niet meer voldoende hebben is al aangebroken. Vraag het de mantelzorgers als het gaat om zorg voor hun ouders. Of aan mensen met studerende kinderen na het afschaffen van de studiefinanciering. Aan de mensen die wanhopig op zoek zijn naar een betaalbare woning in een fatsoenlijke buurt. Vraag het de mensen die te horen krijgen dat de criminaliteit daalt terwijl ze zelf in hun buurt ervaren dat er nog nooit zoveel als nu wordt gestolen en ingebroken. You can fool some people sometime, but you can't fool all the people all of the time. De rek is eruit en we lopen tegen een nieuwe bankencrisis aan (mark my words). Het is een kwestie van tijd dat er een nieuwe zuil ontstaat in NL, in feite is dat met de LPF al begonnen. In FvD kan dat volmaakt worden, hoewel daar het 'met stroop vang je meer vliegen dan met azijn' nog wel even moet doordringen. Je ziet nu al de meest onwaarschijnlijke coalities ontstaan om wat ik noem 'gezond verstand' partijen op alle niveaus uit het bestuur te houden. Maar mensen van CU gaan niet onbeperkt '66 gedachtengoed faciliteren. VVD-ers geen GL milieufratsen financieren. En bovenal: vrouwen, christelijke immigranten en homo's zullen steeds nadrukkelijker grenzen willen stellen aan islam. Ik heb dus hoop. (zelfs nu mijn clubje terwijl ik schrijf de 1-4 om de oren krijgt) Het schuift langzaam aan de goede kant op. Ervaar jij dat niet?

BlowingBubbles | 29-04-18 | 16:42 | 11

Haha, zeker. Gefundeerd en al. BB, bedankt voor je kijk op de zaak. EinStina, jij ook bedankt. Laters, deze jongen breidt er bijna een eind aan. Aan de dag welteverstaan ;)

Rest In Privacy | 29-04-18 | 20:47

Kleine aanvulling, de tijd ontbreekt me nu nog wat om mijn gedachten eens goed uit te schrijven. Wellicht eens wat op de pc opstellen om te zien of dat wat wordt. Tot dan zijn er de GS panelen..

Rest In Privacy | 29-04-18 | 20:49

P'cies... Hup GS!

einStina | 29-04-18 | 23:20
▼ 8 antwoorden verborgen

G*dT, mag ik voor de vrouwelijke Einstein met mijn laatste MB’s Bertus Aafjes aanhalen:
Duik, hoofd, in ‘t nuchterkoele meer,
want het is beter het gewaande
te toetsen aan het niet bestaande,
dan vet te worden bij oud zeer.
Ook ‘t leed heeft zijn verborgen pracht:
een sterrenbeeld te winternacht.
*CcMed*

kapitein oosterlng | 29-04-18 | 16:03 | 1

Met je laatste MB's... voel me vereerd! En ik herhaal het nog maar eens: gedichten altijd +veel. einStina's zwakke plek :))

einStina | 29-04-18 | 16:08

De herverdeling van macht vindt vaak plaats na grote en ingrijpende gebeurtenissen. Kijk naar geschiedenis en oorlogen en we zijn rap op weg naar een volgende major clusterfuck. Het menselijke soort is er eentje waarbij macht en de corrumperende werking van die macht met een mix van het kapitalistische systeem gedoemd is om telkens te falen. Ieder mens met een beetje observerend vermogen ziet het gebeuren maar niemand doet er iets aan. Wat mij betreft is bijna tijd voor een harde reset en dat daarbij vele slachtoffers zullen vallen is onvermijdelijk.

Swonchek | 29-04-18 | 15:52

En toch, en toch vind ik dat over het algemeen vrij inhoudsloze gereageer op elkaar onder een stukje nu niet persé een verrijking. Zeker niet met een dronken tor als Ichneumonidae in de panelen.

duh! | 29-04-18 | 13:11 | 4

Wel heel veel regels, en heel veel doorlezen einStina. Maar dat jij zo schattig bent maakt veel goed (oh, nu begin ik zelf ook - en toch nog volkomen nuchter)

duh! | 29-04-18 | 13:37

Haha! Precies dit dus. Vind ik wel mooi, ook al (juist omdat?) is het niet sociaal gepolijst. Fijn weekend verder, waarde! *werpt lachjes toe*

einStina | 29-04-18 | 13:50

Die sluipwesp is overgestapt van de NPO naar TMG, zou jij niet gaan zuipen als je de hele dag dat semi stoere kindertaaltje moet aanhoren? Onder andere ;)

Ongeblustekalk | 29-04-18 | 14:31
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Rest In Privacy | 29-04-18 | 10:53 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

In mijn jonge jaren hadden politici nog principes, we hebben leiders als Churchill of Trump nodig, want we zijn in Oorlog met het grote kwaad en dat is de Europeesche Unie gesponsord door Soros een ondemocratisch niet gekozen parlement, wat bepaald hoe wij moeten leven en van Europa een islamitische staat wil maken. De toekomst is zwarter dan zwart.
Het linkse beleid heeft zijn wortels vast gezet in onze maatschappij, de start van dit alles begon in de jaren 60. En zie wat voor een maatschappij we nu in leven de tegenstellingen zijn nog nooit zo groot geweest. Liegende politici die niet voor het landsbelang maar voor hun clubje de partij zitten. Alle democratische middelen worden je afgenomen. Als je op de verkeerde partij stemd kom je nooit meer aan het werk. Wannneer je met argumenten komt waarom integratie van vluchtelingen de maatschappij ontwrichten ben je een racist.
Als je het over de wreedheid van de islam hebt ben je een islamofoob. Traditie of trots zijn op je land, dan ben je een vieze smerige Nationalist of Nazi. Dit zijn de verwensingen die je naar je hoofd krijgt als je ook maar een klein beetje aan de rechterkant van de maatschappij staat. De haat van links naar andersdenkende is zo groot dat je gerust kunt stellen dat we in oorlog.

Ronald89 | 29-04-18 | 09:07

Een puik stuk, compliment voor einStina! :-)
Ik had het niet beter verwoord.

Het ís dat ik, onderwijl ik me ook kapot erger aan ons parlement en met name het draai-liegende kabinet, tegelijkertijd ook geniet en veel opsteek van alle onderwerpen, kwesties, reuring en de reacties en dialogen die er ontstaan.

Wie alleen maar weemoedig hoopt en afwacht tot er daadwerkelijk iets gaat veranderen vanuit de politiek, komt bedrogen uit en leidt een onvoldaan leven met een opeenhoping van teleurstellingen.

HypoPseudo | 29-04-18 | 06:58 | 4

@ einStina

Precies. Enerzijds is meer verdieping door 'demense' in de dagelijkse politiek en daarnaast burgerinitiatief zeer wenselijk, anderzijds actie-reactie en PDCA ín de politiek. We gaan weer eens wat doen en ook echt verantwoording afleggen.

(...) "Zo werkt dat in een bedrijf en het lijkt me een goed idee om dat ook maar eens bij de overheid te gaan doen" (dixit wijlen Fortuyn).

HypoPseudo | 29-04-18 | 09:17

Ja, die heer Fortuyn zei wel vaker verstandige dingen. Wijsheid is duur...

einStina | 29-04-18 | 09:22

Fortuyn, wijsheid is duur. Iets met hamer, kop en spijker !!!!!!!

Swonchek | 29-04-18 | 15:55
▼ 1 antwoord verborgen

Goed, doe ik het licht uit. Vrij vroeg, dat wel..
Habe nun ach.... rest is wel te google-en.

Nog 1 mezcal en mij hoor je niet meer. Grote Doei!

Ichneumonidae | 29-04-18 | 05:08 | 2

Slaap lekker.

LuckyGirl | 29-04-18 | 05:19

@ Ichneumonidae

Ik heb nog een paar ouwe veters en een rafelig stuk touw liggen ...

HypoPseudo | 29-04-18 | 07:02

Eindeloos gaaf, zo'n free for all webstek.

(En ik zeg stuiteren, einStina).

LuckyGirl | 29-04-18 | 04:05 | 1

LuckyGirl | 29-04-18 | 04:05 |
Mss wat overbodig, maar jij hebt het wel begrepen. M'n hond wil nu slapen, dus die trap ik het huis uit, neem nog een peuk, wat mezcal en denk met veel plezier terug aan jou, einStina en anderen. Met een lichte voorkeur voor de dames (waarbij 'lichte' een understatement is, zoals je zult begrijpen;)
Slaap lekker, ouwe doos van me. Liefs,

Ichneumonidae | 29-04-18 | 04:27

Al die dingen die elke dag terugkomen, gestoord word je er van.
Ichneumonidae | 29-04-18 | 02:58 |
Dat eeuwige onderhoud van alles, cirkeltjes, herhalingen, ik snap precies wat je bedoelt.

LuckyGirl | 29-04-18 | 03:06 | 3

LuckyGirl | 29-04-18 | 03:06 |
Doet me wel eens denken aan een cartoon van Kamagurka. Iemand bezig met z'n autobio: Ik loop dus 80.000 keer van de woon- naar de slaapkamer en omgekeerd. Zo, klaar met die autobio.

Geh. Gelukkig is mijn leven wel een heel stukje spannender. Ik maak allerlei avonturen mee, slaap 4 uur per dag, denk 24/7 aan seks en ben dan ook nog eens een verwoed wielrenner! Kristus, vind maar eens zo iemand;).

Ichneumonidae | 29-04-18 | 03:13

Ah, Kamagurka: een sinaasappel is een heel slecht fallussymbool.

LuckyGirl | 29-04-18 | 03:15

LuckyGirl | 29-04-18 | 03:15
Ha. Doet me denken aan de onsterfelijke quote van Herman Brusselmans, melig als hij kan zijn: De penis wordt in het algemeen beschouwd als een fallussymbool.

Soms zou je willen dat je het zelf bedacht had, geh. Waren/zijn trouwens vrienden, Brusselmans en Kama.
En fuck man, vind ik daarnet nog een volle fles mezcal! Mijn nacht kan niet meer stuk! Eentje op jou. Hoppa, doen we niet moeilijk over.

Ichneumonidae | 29-04-18 | 03:33

Maar als je vraagt waar Hotel California over gaat hoor je nooit wat. Zweemt een beetje naar het mysterieuze. Vervelend geneuzel, welbeschouwd.

Dan liever Michael Jackson met z'n Eat it, of hoe dat nummer ook heet.

Voorgaande voor einStina. Totaal OT, maar ook weer niet. Waar zouden we immers zijn zonder eten? Michael zong er al over. Hij's dood en da's misschien maar beter ook. Even energiek als gestoord.
Hee, feest der herkenning;).

Ichneumonidae | 29-04-18 | 02:38 | 7

@Ichneu: sta je nu een psalm te citeren? 103 berijmd. Wauw. En dan in dezelfde adem shakespeare... wauw. *staart stomgeslagen naar het scherm*
Ik ben nog wakker. Wat nu? Stuiteren of mediteren?

einStina | 29-04-18 | 03:30

einStina | 29-04-18 | 03:30
Ik kijk naar wat ik de moeite waard vind. In de bijbel staan, naast volstrekte onzin, ook mooie wijsheden. Ik schat Shakespeare hoger in als het gaat om mensenkennis, maar 't een hoeft het ander niet te bijten.

Zo vind ik Spenser ook erg mooi. Again, I wrote it with a second hand... a mortal thing, so to immortalize...
Voor jou dan, ik ga nog even roken, m'n virtuele hond uitlaten en dan slapen. In het vertrouwen dat je het mooi vindt. Jou een beetje hebbende leren kennen denk ik dat ik daar niet aan hoef te twijfelen.

"One day I wrote her name upon the strand,
But came the waves and washed it away:
Again I wrote it with a second hand,
But came the tide, and made my pains his prey.
"Vain man," said she, "that dost in vain assay,
A mortal thing so to immortalize;
For I myself shall like to this decay,
And eke my name be wiped out likewise."
"Not so," (quod I) "let baser things devise
To die in dust, but you shall live by fame:
My verse your vertues rare shall eternize,
And in the heavens write your glorious name:
Where whenas death shall all the world subdue,
Our love shall live, and later life renew."

Liefs van je cynische romanticus,

Ichneumonidae | 29-04-18 | 03:50

Prachtig! Met gedichten heb je me eigenlijk altijd.... raak.

einStina | 29-04-18 | 08:28
▼ 4 antwoorden verborgen

F. von Zeikhoven | 29-04-18 | 02:12
Klassiek ja. Je moet de goeie manchetknopen hebben, lol.
Mwah, die Bateman doet of fantaseert wat elk normaal mens zou doen.
Wat is er ook mis met een Chainsaw Massacre? Meesten vragen daar zelf om, en jawel, na afloop potje gaan janken, geh.

Ichneumonidae | 29-04-18 | 02:23

Nu wil het lot dat ik luister naar Jennifer Rush - The Power Of Love. Prachtige stem (I'm your lady and you are my man).
Wat ik dan denk? O Grim Reaper, take me away.
Soms lijkt het wel of de diligence van de afgrond (Pessoa, geweldig dichter, Portugees) vast zit in de modder.

Moeten we niet willen met z'n allen. Ja, 't is nogal een kruis als je van mensen houdt, ik zeg het jullie.
Todos contentos y yo tambien, van die dingen. Voor de goede verstaander.
Iemand nog mezcal nodig?

Ichneumonidae | 29-04-18 | 02:04 | 1

Ichneumonidae | 29-04-18 | 02:04 |
Fraaie recensie, van Jennifer Rush' Power Of Love. Doet me ietwat denken aan Patrick Bateman in deze scene: youtu.be/bcxP6vC6zog
*ijverig kettingzaag weer inpakken en verstoppen doen gaat*

F. von Zeikhoven | 29-04-18 | 02:12

Maarrehh, mijn waarde einStina, heb je al je maximaal 3000 woorden bij TPO ingeleverd voor die topicwedstrijd?

F. von Zeikhoven | 29-04-18 | 01:59 | 3

Dystopia (ik moest het opzoeken) als onderwerp, leuk.
In 3000 woorden omschrijven wat Nederland zou zijn met alleen berbaar als reaguurder.
De rest is eigenlijk al best dystopisch.
Als dat een woord is.

LuckyGirl | 29-04-18 | 02:09

@FvonZ: He! Begin jij nu ook al? Waarom? *kijkt verward* Ik heb nog nooit een kort verhaal geschreven...

einStina | 29-04-18 | 02:10

Goed, ik dwaal wat af, maar zo na 02:00 mag je wel zeggen dat Bonnie Tyler met haar Total Eclipse of the Heart een geweldig geyle vrouw is. Niks meer aan doen.

Wat een stem, Jezus! Janis Joplin kon er ook wat van, maar zij was helaas zo lelijk als de nacht dus heeft er verstandig aan gedaan tijdig te gaan hemelen.

Kent u die uitdrukking: Janis Joplin is gaan hemelen?

Ichneumonidae | 29-04-18 | 02:28

Verder denk ik dat einStina een trol van Dotan is. En dattie doerak hier nog een paar ontzwitsalde nicks heeft. Want als ik zo even wat commentstijlen vergelijk van de tegels die rond reacties door einStina gelegd werden zijn geworden geweest, kom ik geweaun echnie aan die zeven verschillen...

F. von Zeikhoven | 29-04-18 | 01:39 | 7

F. von Zeikhoven | 29-04-18 | 01:54 |:
Jij doet al erg lang mee he, en met dezelfde nick waarmee je begonnen bent.
Zijn de jorissen strenger geworden of juist niet?
En GS is onovertroffen in alle goeds.

LuckyGirl | 29-04-18 | 01:59

@FvZ: huh? Er wordt nooit iemand uit de comments/columns geplukt en al helemaal niet opgeleid... Wilde ideeën...

einStina | 29-04-18 | 02:14

LuckyGirl | 29-04-18 | 01:59
Daar kan ik je wel antwoord op geven. Von Zeikhoven loopt al lang mee (kende ooit de legendarische reaguurder nattebever), maar is een conformistische zak hooi die nooit geband is.
Mensen die nooit geband zijn horen hier, paradoxaal genoeg, niet thuis.

*Von Zeikhoven instemmend knikken doet*

Ichneumonidae | 29-04-18 | 02:15
▼ 4 antwoorden verborgen

Een weinig OT, maar wat werkelijk kut is, is dat m'n mezcal op is. Wat nu, bier?
Wel klasse trouwens van GS dat ze veel minder wegjorissen dan voorheen. Ook al gaat het soms nergens over.
Dit comment gaat wel ergens over, dat ziet Joris wel. Stel je voor, je mezcal is op, Jezus!

Maar... serieus, je kunt op de internets nergens zo veel lullen als hier. Dat alleen al verheft GS boven zo goed als alle blogs. Top.

Ichneumonidae | 29-04-18 | 00:28 | 4

LuckyGirl | 29-04-18 | 00:40
Hee Lucky, loop hier al millennia rond dus weet wel een beetje hoe het jorisbeleid is. Lijkt me juist dat men de laatste tijd iets milder is geworden. Niet alles hoeft topic-relevant te zijn (kutwoord, maar goed). Echte gekken haal je d'r zo uit, of zeiksnorren, vervelio's etc.
Mensen bedreigen en dat soort shit, wie zou dat willen op z'n site? Of het stompzinnige gelul van voortijdig afgezwaaide vmbo-ers laten staan?
Nah, niemand dus, zou ik ook niet doen.

Wat de drank aangaat - daar had Tom Waits een treffende opmerking over: I don't have a drinking problem.
Exept when I can't find a bottle.

Kijk, die man had/heeft humor. Proost! En liefs natuurlijk, dat doe ik altijd want ik ben dol op m'n medemensen. Komt u daar maar eens om mevrouw.
XI

Ichneumonidae | 29-04-18 | 00:55

Ichneumonidae | 29-04-18 | 00:55 |:
Leuke man, leuke muziek.
Zelfs Somewhere van west side story weet hij mooi te maken, prachtig, ook de orchestratie.
www.youtube.com/watch?v=w5evDUOVYuI
Geweldig om te zien hoe hij zijn combo leidt.

LuckyGirl | 29-04-18 | 01:11

LuckyGirl | 29-04-18 | 01:11
Nou Lucky, daar doe je me een groot plezier mee. Geweldig!
Alleen al daarom val je voor mij in de categorie lieverdjes.
Nou ja, of je het leuk vindt of niet doet er niet toe.
Grote kus,

Ichneumonidae | 29-04-18 | 01:23
▼ 1 antwoord verborgen

Terwijl ik me de tyfus typ tussen al het gezuip en gerook door en mevrouw einStina de liefde verklaar (alles platonisch bedoeld) hoor ik op YT het onvergetelijke Dancing Queen van Abba.

En dan nog zijn er mensen die niet in God geloven. Onbegrijpelijk.

Ichneumonidae | 28-04-18 | 23:51 | 18

De vrouwen op GS zijn de leukste, einStina, eefje, Lupus, mickey, zo vind je ze niet veel.

LuckyGirl | 29-04-18 | 03:09

LuckyGirl | 29-04-18 | 03:09
Ik let nooit zo op het geslacht (natuurlijk wel als het om seks gaat). Ben vrij lang niet erg actief geweest op GS, dus ik ken niet alle dames die je noemt. Geloof dat vrouwen, in tegenstelling tot de algemene gedachte, nuchterder zijn dan mannen. Ook minder hysterisch. Althans hier. Vrouwen die hier komen? Altijd plus veel.

Ichneumonidae | 29-04-18 | 04:21

@LuckyGirl. Nu ben ik bedroefd, je vergeet mij.

gato | 29-04-18 | 10:59
▼ 15 antwoorden verborgen

EinStina, ik lees/hoor wel eens dat de VS Israël gebruikt (of misbruikt) voor doeleinden die Israël zelf niet per se ten goede komen.
Heb je daar een visie op?

LuckyGirl | 28-04-18 | 23:41 | 10

LuckyGirl | 29-04-18 | 01:00
Vind het helemaal niks. Kun je zo hebben, een reaguurder die er niet omheen lult.
Als eerder gezegd (je zoekt je de tyfus in die geneste panelen) zit jij sowieso in de categorie lieverdjes. Dat verandert niet als je kutmuzak plempt.
Aldus, veel liefs van

Ichneumonidae | 29-04-18 | 01:31

@LuckyGirl, je kunt het beter andersom stellen. Israel gebruikt de VS voor doeleinden die de VS niet ten goede komen. Zie PNAC, de neocons en de oorlog tegen terreur waarbij het hele Midden Oosten zo in een oorlogslandschap veranderd. Waarbij Israel zich als balen kan positioneren, en onderwijl demonstranten doodschiet alsof het mensen zijn die vluchtten voor de Bolsjewieken.

Rest In Privacy | 29-04-18 | 11:52
▼ 7 antwoorden verborgen

240 reacties, waarvan de helft van de auteur zelf, die kritiek pareert met opmerlingen over leeftijd. Millennial inderdaad.

DrumPiet | 28-04-18 | 23:34 | 11

Boefjes, wat zei ik nou over beleefd doen en lief?!

einStina | 29-04-18 | 00:49

Ichneumonidae | 29-04-18 | 00:36
Dat had ik niet moeten zeggen. Bij deze schenk ik je mijn hele diepe vredige slaap die ik altijd heb..
Ik waak wel. Geen Signal appjes graag :)
Truste!

Ongeblustekalk | 29-04-18 | 00:49

Ongeblustekalk | 29-04-18 | 00:49
Is goed lieverd. Slaap lekker. Appen doe ik nooit, dus je zult dit mss morgen pas lezen.
XI

Ichneumonidae | 29-04-18 | 01:26
▼ 8 antwoorden verborgen

einStina***
Moet de politiek in want hijzij draagt net als voorgenoemde instrumentarium de ballen aan aan vooruitgang in het individeul geluksbeleving.
Kan genoeg quotes citeren van Mandela als u wil.
Wat een slecht topic bah bah bah.
@Einstina gaa schoenepoetsten.
ps: ben ik weer tegendraads? ik ga bij mezelf ff te kijk.:)

Dr. Frambozenjam | 28-04-18 | 22:55 | 8

einStina | 28-04-18 | 23:20**
je krijgt 2 sterren van de 5.
U zou wekelijks moeten scribenten. Heb ik ook wat te doen. De rest is zo archeistisch en saai dat dagelijkse beslommeringen van mij, maar dankzij u weer een belevenis:))

Dr. Frambozenjam | 28-04-18 | 23:43

@Framboos
Kijk, dat is dan toch nog iets. *maakt diepe buiging*

einStina | 28-04-18 | 23:45

Ongeblustekalk | 28-04-18 | 23:37
Je projecteert iets te veel lieverd. Kun je ook zonder. En zeg dat abonnement op Linda maar op, daar word je alleen maar beroerd van.

Als altijd, veel liefs van je

Ichneumonidae | 29-04-18 | 00:32
▼ 5 antwoorden verborgen

"Elke beschaving gaat ten onder". Zo'n these veronderstelt een hoogteperspectief, een soortement cockpit, vanwaaruit meerdere beschavingen kunnen worden overzien plus de ondergang van die meerdere beschavingen. Mij lijkt juist dat hoogteperspectief wezenlijk onderdeel te zijn van het probleem: juist doordat je je buiten en boven de beschaving gaat verheffen, gaat die beschaving ten onder. De beweging omhoog bij de observant duwt als het ware datgene wat geobserveerd wordt ten onder. Dus beste Einstein/EinStina: is "Elke beschaving gaat ten onder" niet een sofisme, een loze bewering?

Eeuwig..Op..Vakantie | 28-04-18 | 22:08 | 8

Eeuwig, als je zo gaat redeneren kun je ook stellen dat je oma niet dood is omdat ze voorleeft in je gedachten. Terwijl ze gewoon hartstikke dood en begraven is en opgevreten door de wurmen. Beetje te zweverig voor mijn smaak.

@Ich dankje, haha.

einStina | 28-04-18 | 23:16

Eeuwig.. Op.. Vakantie | 28-04-18 | 23:08
Als je bedoelt dat we in 2018 nog elementen uit oudere beschavingen hebben, ja, daar is weinig tegen in te brengen.
Denk dat een beschaving, of cultuur, iets anders is dan alleen maar dat. Mocht je een christenhond zijn die voor de leeuwen werd geworpen (ze hadden toen nog geen Boer zoekt vrouw) dan zou je er mogelijk anders over denken.

Europa is Grieks, Romeins, Frans etc. De dominante cultuur in het Westen is Angelsaksisch, Amerikaans.
Hoewel, als je naar Noord-Europa kijkt zou je ook met reden kunnen beweren dat het misschien nog net Westers is maar in feite richting islam gaat.
Wat geen cultuur is, geen religie - zal me daar maar verder over in houden. Soort suïcidale samenlevingen als gepromoot door, aan de andere kant van de oceaan, misdadigers als een Trudeau in Canada.

Ichneumonidae | 28-04-18 | 23:20

Mijns inziens is de islam nog meer de erfgenaam van de Griekse-Romeinse oudheid dan het chr / gr gedachtegoed. Verder ben ik van mening dat echte beschaving niet ten onder gaat. Rome was zo corrupt als [vul maar in] en dat is in de malende molen van de geschiedenis vergruizeld tot niets, maar de beschaving van Rome is doorgegeven.

Eeuwig..Op..Vakantie | 29-04-18 | 12:16
▼ 5 antwoorden verborgen

Goed initiatief zo'n weekendkatern. Maar ik kan de sudoku nergens vinden. Help.

Moeki de Meeuw | 28-04-18 | 21:11 | 4

Het moet wel een stijlloze sudoku zijn natuurlijk, Belgische sudoku's zijn kut.

Moeki de Meeuw | 28-04-18 | 21:19

Oh, ja da's eigenlijk wel waar. Vraag het de redactie!

einStina | 28-04-18 | 21:27

Moeki de Meeuw | 28-04-18 | 21:11 |
Geh, lol.
Ik mis die sudoku's ook. Gewoon k.t. Ja, dan denk jij dat ik 'kut' bedoel, maar ik heb het over een koelkast.
Ik weet dingen. Jij zou 'kut' geraden hebben. Dat heeft met sudoku's niet zo veel van doen, maar ik vrees dat je zelfs de simpelste niet kunt oplossen. Drie op een rij ja.
Maar... je comment is episch. Vraag me overigens wel eens af wat er in deze tijd niet 'episch' is. Bespottelijke modewoordjes.
Goed, ik dwaal af.
Enneh, kaptein einStinia, zo gaan die dingen dus. Afdwalen. Altijd goedt.

Ichneumonidae | 28-04-18 | 22:39
▼ 1 antwoord verborgen

mamalookabooboothere | 28-04-18 | 20:40 |
Hee buffel, als je kunt lezen zou je hebben kunnen zien dat einStina niet alleen een lieverdje is, maar ook haar gedachten vrij adequaat onder woorden kan brengen.

Totaal anders dus dan dat makkelijke gezeik van jou.
Heb je dat? Goed zo, en nu je bek houwuh.

Ichneumonidae | 28-04-18 | 20:57 | 16

einStina | 28-04-18 | 23:27
"Maslov is Russische/Amerkiaanse spelling en hij was een mens dus die als aanwijzend voornaamwoord klopte dan weer helemaal."

Nah, einStina, voorgaande kan ik ook niet goed rekenen. Masturberen moet je met beleid doen. Niet te snel. Enfin, bedoel natuurlijk 'reaguren'.
Maar... je bent wel een schatje, dat moet gezegd. Toch? Iemand moet het doen, dus dan doe ik het gewoon, hoewel ik liever Ongeblustekalk zou uitwonen. Hij vraagt er om, lees je dat?
Een smeerlap, geen woorden voor.
Dat maakt hem overigens wel weer leuk, haha.

Ichneumonidae | 28-04-18 | 23:39

Ghehehe. Dankje, dankje. Schoolvoorbeeld van sarcasme, ironie en ontspoorde draadjes. Was me een waar genoegen. Nou ja, laters dan maar.

einStina | 28-04-18 | 23:43

Ichneumonidae | 28-04-18 | 23:39
Nee. Lijk me niet dat jij ervaring hebt met goed neuken na het doen van andere vrouwen en journalisten met een blotebillen-gezicht.

Stuur maar een email naar de redactie, vast wel een match.

Ongeblustekalk | 29-04-18 | 00:21
▼ 13 antwoorden verborgen

Is dit het Einstinajournaal? Dan ben ik blij dat ik geen rose kroontje heb. Zum kotzen.

mamalookabooboothere | 28-04-18 | 20:40 | 1

einStina wel goed spellen hoor, anders snapt niemand wie je bedoelt. Hier heb je een kotsbakje. En een verwijzing naar een rusthuis. Sterkte.

einStina | 28-04-18 | 20:52

Tsja... macht. probleem is dat het hier niet alleen gaat om het uitruilen van de eigen ideeën, maar domweg om eigenbelang. Die nepvolksvertegenwoordigers vertegenwoordigen vooral zichzelf. En dus de partijtop, want baantjescarroussel. Stapels met maatregelen zijn te nemen zijn die de burger voordeel zouden bieden, maar de overheid doen krimpen of in ieder geval minder inkomen geven. Denk bijvoorbeeld aan verkeersboetes. Voor de veiligheid? Bleh... En waarom worden banken nagenoeg niet keihard op een hun nummer gezet voor de schandalige rol die ze keer op keer spelen? Old boys network.

Probleem is op zich dus niet het democratisch systeem wat we hanteren an sich, maar vooral het enorme gebrek aan integriteit wat de dames en heren kabinet en kamer ten toon spreiden. Een financiële zuigkracht op de burger waar geen dyson tegenop kan. In deze neofeodale maatschappij is de burger domweg de boomgaard gevuld met geldboompjes waar de dames en heren naar believen in (willen) kunnen plukken om hun eigen ambities te verwezenlijken. En voor de één is dat domweg een mooi baantje na afloop van de termijn, voor de ander een doel wat globaler lijkt te zijn en vooralsnog in nevelen is gehuld.

Vooral vvd/cda/gl/d66 blijven stemmen, mensuh...

BlondHaarBlauweOgen | 28-04-18 | 19:39

Ons politieke systeem is een irrationeel geloof. Helaas zijn de meeste mensen gelovigen, dat is de reden dat het werkt. Het begint bij het 'sociaal contract' van Rousseau, dat geen contract is en waardoor mensen bevoegdheden 'delegeren' aan een fictieve entiteit. Bevoegdheden die geen van de mensen zelf heeft (zoals het confisceren van bezit onder dreiging van geweld).

De meeste mensen kunnen of willen het allemaal niet doorzien en zijn te laf om zich ertegen te verzetten. Nederlanders excelleren in dat laatste. Daarom gaat er hier niets veranderen.

Luitenant Pangpang | 28-04-18 | 19:31

Bovendien mag die andere vogel zich wat meer laten gelden. Trap prutte naar huis met zijn ruttegekut. Hij is toch koning? En ja, mammie Bea runt de show voor de elite, is mij echt niet ontgaan. Beetje popiehopie spelen heeft geen meerwaarde. Tief dan op. Er bestaat geen perfect systeem alleen wij hebben wel een systeem waar wij niks in te brengen hebben. Met dat kartel gedoe kunnen wij net zo goed ons stembiljet verkleinen tot het formaat van een notitie blokje. Vink een partij aan. En na het stemmen een envelop mee met daarin een brief waarin staat de tiefus voor je stemvee! Wij zullen u weer vier jaar lang belonen met onze langer vinger. Weet iedereen waar hij/zij aan toe is. Dat toneelstuk wordt namelijk steeds tenenkrommender.

Standvastig | 28-04-18 | 19:29

Word het weer niet eens tijd om landen niet te laten besturen door regeringen maar door monarchieën of dynastieën met bindende referenda voor haar onderdanen?
Zo word de leiding en het volk van het land betrokken bij hun keuzes. En kan men na 4 jaar niet zeggen dat het aan het vorige/toekomstige kabinet lag/ligt.
Want monarchie is als het goed is eeuwig.
Zo nee, wat is er op tegen?

steekmug | 28-04-18 | 19:07 | 8

Wauw! Zo leer ik ook nog eens wat. School of intriges. Me likes!

einStina | 28-04-18 | 21:06

steekmug | 28-04-18 | 21:01 :
Een junkie met een eigen speedfabriek.
*what's the officer, problem?*

LuckyGirl | 28-04-18 | 22:25
▼ 5 antwoorden verborgen

Lang maar goed stuk Einstina. Laat mensen maar eens over zichzelf nadenken.
Persoonlijk vind ik het wel eens fijn als een ander mij een spiegel voorhoudt.
Teveel mensen doen niets met kritiek, sterker nog, zij zijn beledigd.
Chinezen hebben Chi, zou dat t verschil zijn?

Ruimedenker | 28-04-18 | 18:59 | 1

Dank, waarde. Groei begint altijd met goed in de spiegel kijken, maar dat durft niet iedereen aan. En daarna komt het harde werk, maar dat is ook 'ouderwetsch'. Proost op je weekend!

einStina | 28-04-18 | 19:09

Een filosofie zou kunnen zijn dat mensen gewoon besluiten dat één fulltime kostwinnerschap (al dan niet in 2 parttime banen) het inkomen is waar men het mee doet. Denoods dus een lager niveau dan nu.

Feministen wilden echter niet afhankelijk zijn van een man. In de jaren '60 mochten vrouwen al gewoon zelf kiezen met wie zij samen wilden gaan wonen of trouwen. Of je wel of geen kinderen wil, kun je -zeker tegenwoordig- ook helemaal zelf bepalen.

In het verleden moesten mensen die dan achteraf toch de verkeerde keuze gemaakt bleken te hebben, een paar jaar wachten met scheiden totdat de kinderen iets zelfstandiger waren.
Dat pikten de feministen niet meer. Zij wilden economisch onafhankelijk zijn. En wel nu. Niets erger dan economisch afhankelijk van een zelf uitgekozen man.

Nu hebben ze het helemaal voor elkaar: moeten alle vrouwen ook minimaal 50 jaar werken.... uitstekend voor de economie, want genereert veel heel veel extra banen met even zoveel inkomsten voor de overheid. Mooi BBP. Hoge afdracht EU.
En geld om de halve wereld uit te nodigen en hun bestaan hier te financieren.
Lekker veel stress, veel therapie nodig, opvoeding en mantelzorg door derden, etc.

Mooie economie met steeds meer economisch onafhankelijke vrouwen.
Die allemaal geld opbrengen. En alle creche-, en aanverwante beroepen ook.
Genoeg geld om economisch volledig afhankelijke mannen binnen te halen....

Iedereen zó druk dat elk probleem dat zich voordoet naar de overheid wordt doorgeschoven... die nog meer macht en invloed met beide handen aangrijpt.
Filosofie: gewoon weer geheel zelfstandig je eigen huishouden gaan runnen.
Ook financieel. Net zolang totdat de overheid zich al die fratsen domweg niet langer kan permitteren en weer dienstbaar zal moeten worden aan de burger.

Wering | 28-04-18 | 18:58 | 6

@Kalk: S =T? ikke niet snappen niet. Vannacht nog gezocht maar niemand gezien.

@Wering: tsja, dat is het verschil tussen macho/ego en ruggengraat...

einStina | 28-04-18 | 19:30

Wering | 28-04-18 | 18:58 |
Je hebt wel een punt ja. Als gore seksistische, racistische, xenofobe randdebiel ben ook ik van oordeel dat het feminisme niks dan verdergaande slavernij, onder het mom van zelfstandigheid, heeft voortgebracht.

Kunnen die wijven zelf eens gaan werken, maar du moment dat ze kostwinner moeten worden haken ze af. Alleen al de malle ambitie - vrouwen leggen het altijd af tegen mannen. Niet eens omdat ik dat wenselijk zou vinden, maar da's gewoon de natuur, kwestie van evolutie.

Knettergek, die wijven. Willen werken. Geen idee wat dat is, 40 of 50 jaar lang. Lijfeigenschap, slavernij - meer is er doorgaans niet bij.
Ja, dat feminisme - alle mannen lachen daarom, denkend aan die kinderloze sukkels van wijven.

Ga je zien, staat morgen in de NRC.

Ichneumonidae | 28-04-18 | 19:52

Je kunt toch ook kiezen voor de vrouw werken en de man thuis voor de opvoeding en mantelzorg. of 50/50. Dát is dan de winst van de emancipatie, dat je een verdeling naar wens kan maken.

Bovendien moeten de grootouders nu allemaal doorwerken tot 68, 69, 70 jaar.
Dat oppas-oma effect was een luxe uit de jaren '80 en '90 toen de meeste mensen al op hun 57e mochten stoppen met werken. Is ook voorbij.
Tot min. 68 jaar dóór. En dan heb je nog maar twee jaar de tijd voordat je op je 70e, voorafgaand aan een operatie, een 'kwetsbaarheidstest' moet ondergaan.... of je de kosten van zo'n operatie allemaal nog wel waard bent.....

Emancipatie-acties richten zich nu vooral nog op het uitbreiden van het aantal werkuren per week door vrouwen.

Gelijke kansen betekent ook:
De kans voor 'Nederlanders met een migratieachtergrond' om net zoveel belasting te betalen als de autochtone bevolking.
Het moet, zeg maar, gewoon 'veel eerlijker'.

Maar goed, denk er een over, maak eens wat sommetjes en dan is het ineens zo'n gek idee nog niet: terug naar (in totaal) één inkomen per huis/gezin/voordeur.
Zou zomaar (weer) wat beter en prettiger leven kunnen worden in dit land.

Wering | 28-04-18 | 21:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Macht hoef geen paradox te zijn. Het beste is om vijanden uit te schakelen, dan houden spelletjes op. En landverraders die democratie ondermijnen ophangen, maar dat spreekt voor zich.
Ik heb het dan niet oven leden van de gekozen volksvertegenwoordiging, maar subversieve elementen die doordringen in bepaalde lagen. Of zich omhoog neuken, het kan op vele manieren.
Verder een goed stuk.

Ongeblustekalk | 28-04-18 | 18:58 | 18

Ongeblustekalk | 28-04-18 | 21:20
Vond het gewoon lullig dat jij je poepertje niet gewoon opensperde. Moet dat allemaal in de krant, qua dictee?
einStina | 28-04-18 | 21:20
In het dagelijks leven neem ik examens af. Rij-examens. Erg onderschat. Goed inparkeren is nog niet zo eenvoudig als je begrijpt wat ik bedoel. Kalk weet daar alles van:).
Anyway, wat mij betreft ben je geslaagd.
Dat betekent niet alleen dat je een medaille krijgt, maar ook mag rekenen op mijn onverdeelde aandacht. Heel wat waard als je dat hoort van de Onbewogen Beweger.
Neem er wat mezcal bij (Somebody threw a dead dog after him down the ravine.)
Liefs etc.

Ichneumonidae | 28-04-18 | 21:36

Ichneumonidae | 28-04-18 | 21:36
Moet allemaal in de krant, net als het naw doorgeven nsb lapzwans.
(uit de Amstel reclame) Baardaap!

Ongeblustekalk | 28-04-18 | 21:49

@Ichneumonidae: Dankjewel liefje. Goed, dan sjees ik nog wel een paar rondjes komende tijd. Watch out! Het is weekend: proost!

einStina | 28-04-18 | 21:57
▼ 15 antwoorden verborgen

Elke beschaving gaat ten onder
Elke beschaving gaat ten onder, dat is wel helder als je naar de geschiedenis kijkt. Sommigen doordat ze niet kunnen concurreren met andere beschavingen, zoals de Azteken die werden afgeslacht of hedendaagse inheense stammen die overgaan op mobieltjes en internet. Anderen doordat ze rot zijn van binnen, zoals de oude Romeinen of Het Derde Rijk. Ook wij gaan onder, op een dag.
@Reaguurster einStina | 28-04-18 | 15:35 | 147 reacties (0 nieuw)
Rome bestond in totaal pakweg 1000 jaar. Dat gaat de westerse beschaving BIJ LANGE NA niet halen. Het westelijk deel (neem aan dat je hieraan denkt) viel vanwege de steeds hogere kosten van hun bureaucratie en militaire apparaat terwijl hun economie dat niet meer bij kon benen. Gekoppeld met invallende barbaren en migranten die niet integreerden maar op een gegeven moment maar hun eigen toko begonnen (wat weer het verval versnelde).

Klinkt bekend? Zou moeten want dit is momenteel ook aan de hand in het westen. Leuk dat de geschiedenis zich herhaalt...

De Chinese beschaving is meerdere malen gevallen, soms vrij letterlijk zoals toen de Mongolen hun land bezetten.

De spanjolen hadden de Azteken en Inca's nooit overwonnen zonder hulp van inheemse bevolkingen. Hernan Cortes en Francisco Pizarro hadden maar een paar honderd man (met wat paarden en een kanon of zo). Lang niet genoeg om een miljoenen bevolking in hun eigen territorium te onderwerpen. De Azteken en de Inca's hadden kort voor de Spaanse komst veel omringende gebieden onderworpen en slaaf gemaakt. Die prompt de vreemde snuiters van een andere wereld hielpen tegen hun. Daarnaast brachten Europeanen ziektes mee die lokale bevolkingen niet kenden en veel gebieden werden door een quasi biologische oorlogvoering ontvolkt. De Azteken en Inca's zijn niet gevallen doordat ze niet meekonden met de Europeanen maar door een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Nazi Duitsland viel door oorlog tegenover een overweldigende overmacht die een ongekend industrieel potentieel gekoppeld aan grote hoeveelheden mankracht waar de Duitsers geen schijn van kans tegen hadden.

Graaf_van_Hogendorp | 28-04-18 | 18:40 | 2

Dank voor de genuanceerde toelichting! Ik ga vaak uit van een bepaalde basiskennis bij lezers... want voor elke zin onderbouwen is (helaas) geen plek.

einStina | 28-04-18 | 18:48

Graaf_van_Hogendorp | 28-04-18 | 18:40
De Chinezen staan telkens weer op, friendo.
De meeste Azteken, Inca's en ander uitschot gingen gewoon dood aan ziektes waar ze machteloos tegen waren. Biologisch ja.
Halvegaren die meisjes van 14 jaar oud offeren omdat morgen dan de zon gaat schijnen moet je ook gewoon afmaken. Vroeger noemden we dat 'wilden' - dat woord mag je niet meer gebruiken geloof ik, maar 't waren het natuurlijk wel. Met hun belachelijke 20-tallig getalsysteem. Opzouten met die troep, hoppa, beschaving brengen und bist du nicht willig, so brauch ik Gewalt.
Aldus geschiedde.

Moet daar een cartoon bij of zo?
En ja, Dld en Japan vielen door een nogal imbeciele overschatting van hun BNP.
Losers. Hebben we niks aan. Maar... de Duitsers maken inmiddels wel weer de beste auto's van de wereld.
Ik noem een BMW - al is het maar omdat ik zelf zo'n ding heb.

Nenn's Glück! Herz! Liebe! Gott
Ich habe keinen Namen
Dafür! Gefühl ist alles;
Name ist Schall und Rauch,
Umnebelnd Himmelsglut.

Ja, Goethe mag er ook wel bij. Fin ik. En nu je bek houwuh.

Ichneumonidae | 28-04-18 | 19:00

"Het is zo dat we in conflicten meestal de ander willen overtuigen maar dat dat bijna nooit lukt"

Omdat het conflict op dat moment een simpele machtsstrijd is. Diegenen die het beste is met invloed, cloud, presentatie of simpel de sterkste... die wint het!

Wat het artikel misschien niet aandurft is om te zeggen dat politiek niet iets verandert -- al het stemmen, referendum, akkoorden en moties zijn nu meer dan ooit een show. Een advertentie, een ventileren of een interne politiek ambitie.

Daar is niet mee gezegd dat iedereen de politieke arena zou moeten verlaten. Maar wel het corrupte geloof achterlaten dat je een graan verandert door dat politieke spel -- want je wordt gewoon onderdeel van het toneel.

Aan de andere kant geeft Einstina het al aan maar ik zou er op voort willen borduren: ideeën spreiden zich ten goede of kwade en het ware conflict zit daar: in de filosofie, in de levensbeschouwing, zelfs hoe je de werkelijkheid interpreteert, hoe je de menselijke natuur bekijkt: wat het precies betekent mens te zijn of bewustzijn te hebben.

En kijk niet naar de politici voor het idee. Zij zullen per definitie meewaaien met een van de heersende winden. Dus moet je eerst wind mee krijgen. Ontwikkel dan jezelf en elkaar. Die horizon ligt geheel open. Ook op dit weblog zie je weinig visie nog, misschien nog net iets meer dan het PVV A4-tje van Wilders. Maar dat is hofnarrenpolitiek. Er zit geen samenhangend idee achter. Wel buitenlands on-Europees geld en interesse van gekkies. Er is dus nog een lange weg te gaan!

GeenAccount | 28-04-18 | 18:06 | 1

Voortborduren is de bedoeling. +1 dus!

einStina | 28-04-18 | 18:48

Begrijp ik het goed, dan is EinStina een millennial. Mocht ik dat goed begrepen hebben, dan ben ik erg blij met hem.
Maar eens wat moois geplempt (doorgaans citeer ik alleen Markies de Sade, dit terzijde). Voor de ongeletterden, is van de onvolprezen Walt Whitman - ook nogal een ouwehoer maar, as the saying goes, je moet iemand beoordelen naar z'n hoogtepunten, niet naar z'n dieptepunten.

"I have heard what the talkers were talking, the talk of the begin-
ning and the end,
But I do not talk of the beginning or the end.

There was never any more inception than there is now,
Nor any more youth or age than there is now,
And will never be any more perfection than there is now,
Nor any more heaven or hell than there is now.

Urge and urge and urge,
Always the procreant urge of the world."

Wat morgen betreft:"De temperatuur loopt op naar 12°C in het noordwesten tot lokaal 17°C in het zuidoosten."

Ichneumonidae | 28-04-18 | 17:57 | 6

Uilenspiegel | 28-04-18 | 18:29
Geen idee, maakt de schoonheid van het gedicht er niet minder om. Die Hank interesseert me geen reet.
We happy?
Is uit Pulp Fiction, net als jouw comment.

Ichneumonidae | 28-04-18 | 18:34

@ich ghehe. Point taken. En: sterkte.

einStina | 28-04-18 | 18:46

Nee Breaking Bad

Uilenspiegel | 28-04-18 | 19:09
▼ 3 antwoorden verborgen

kleine correctie: De chinese beschaving werd wreed onderbroken door het communisme waar iedereen met een bril als intellectueel te werk werd gezet in eoa boerderij. Die dan ook vrij snel overleden want 1) niet gewend aan boerenleven, 2) niet echt goed gehuisvest werden. De Maoistische eradicatie van de intelligentia in China heeft niet alleen de beschaving kapot gemaakt maar ook eeuwen van kennis vernietigd. Als zodanig bestaat de chinese beschaving pas kort en is/was totaal afhankelijk van de westerse inbreng. In jaren zou je kunnen stellen dat de huidige chinese beschaving minder dan een halve eeuw bestaat

Gingersrule | 28-04-18 | 17:49 | 3

Onderbroken maar doorgestart! De oude tradities worden er nog sterk gekoesterd, ook al ziet het westen dat niet zo, want is allemaal achter deuren. Maar het geeft hoop voor ons!

einStina | 28-04-18 | 18:02

De Chinese maatschappij is meerdere malen in haar duizenden jaren tellende geschiedenis gevallen, meestal door binnenvallende barbaren of interne strijd. WOII/Mao was slechts de zoveelste iteratie voor de Chinees. Van hoge pieken naar diepe dalen.

Graaf_van_Hogendorp | 28-04-18 | 18:27

China is nog immer Chinees. De Chinezen zijn Chinees met hun Chinese cultuur.
Punt!!! Uit!!

Arachne | 29-04-18 | 01:47

"Doordat de verschillende partijen binnen de overheid tegenwoordig ver uiteen liggen,..." Het probleem is juist dat het lood om oud ijzer is: het maakt niet uit of men op GL, D66,PvdA,CDA, CU of VVD stemt. Nagenoeg al hun standpunten zijn gelijk, er gelden geen principes, en het hele apparaat van ambtenaren, NGO's, ZBO's, adviesraden en -colleges wordt gevuld met oud-politici van deze partijen, of tenminste loyale leden van deze partijen. En voor de zekerheid worden er ook pionnetjes geplaatst bij banken, (zorg-)verzekeraars en voormalige nutsbedrijven.

Guido | 28-04-18 | 17:45

Welk een diepgaande filosofische gedachtenstromen hier. Eigenlijk nét iets te zwaar voor iemand als ondergetekende, wiens jarenteller dichter bij het eind dan bij het begin staat. Ware woorden van einStina, die me doen realiseren dat ook ik wel eens aan vertrekken denk terwijl ik eigenlijk geen beter land weet dan mijn eigen Nederland. Nu wil ik toch even seksistisch uit de hoek komen, maar dan positief. EefjeWentelteefje en LupusLupus zijn mijn favoriete reaguursters, necrosis (RIP) mijn favoriete reaguurder. Nu is daar plotseling einStina. De vrouwen staan dus met 3-1 voor. Maar misschien komt dat ook wel omdat ik echt ontzettend dol op vrouwen ben. Gefeliciteerd meisjes, de tranen van ontroering schieten in mijn ogen. Snik. De moesliem- en qatkauwersinvasie is niet de oorzaak van ons onwelbevinden. Het is slechts een symptoom. De echte schuldigen, de oorzaak, ligt hem in het feit dat politici de artiesteningang likken van de bevolkingsgroep die hen in het rijkelijk met pluche beklede zadel houdt. Dat is weliswaar altijd zo geweest, maar de minachting van het plebs begint nu boosaardige en zelfs criminele proporties aan te nemen, in die zin dat zelfs een ongebreidelde import van duistere en moordlustige culturen niet geschuwd wordt. Onnozel-Links is de vloek van de huidige maatschappij. Dit tot groot genoegen van de ons vijandig gezinde stammen aan wie de Verlichting jammerlijk voorbij is gegaan. Mijn persoonlijke toekomst is donker. Daarom wens ik jullie een nóg helderder verlichte toekomst toe.

Nivelleermarionet | 28-04-18 | 17:40 | 2

De minachting voor het plebs is er altijd al geweest, maar de onbeschaamdheid waarmee de zich boven ons verheven voelenden het laten merken is in mijn ogen nieuw. Gegraaid werd er altijd al, maar stiekem. Tegenwoordig doet men het in het openbaar en men geneert zich er niet voor. Vroeger werd er stiekem gekonkeld, later al wat minder in achterkamertjes en tegenwoordig liegt men gewoon in het openbaar. En iedereen doet mee.
Het is zum kotzen!

J. Jarig | 28-04-18 | 18:00

"Gefeliciteerd meisjes, de tranen van ontroering schieten in mijn ogen." ah, dat is wederzijds ontroerend.

einStina | 28-04-18 | 18:01

Natuurlijk hulde voor het plempsel van deze reaguurder, maar we mogen kanttekeningen plaatsen.

Ten eerste, "The paradox of power", ik ben geen voorstander van die term. Ook in dit plempsel wordt macht beschreven als een evenwicht (invloed en weerstand) en dat vind ik een veel betere term. Het woord "machtsbalans" wijst ook in die richting. Een paradox is echt iets anders. Er is hier geen logische tegenstrijdigheid, niet eens een ogenschijnlijke.

De kloof tussen burger en overheid is reëel en die komt voort uit een verstoring van dat evenwicht. Er is nauwelijks invloed en dus is er veel weerstand.
Dat hele gedoe van afgelopen week toont aan dat de Haagse kliek teveel zijn gang kan gaan. Eén keer in de vier jaar bijsturen is niet voldoende. Het moet gaan om vertegenwoordiging, maar de machtsbalans is verstoord. Daarom is de afschaffing van het referendum ook een maatregel die het alleen maar erger zal maken.

JamesMurphy | 28-04-18 | 17:27 | 6

@einStina. Niet afdwingbaar voor een individu nee, en dat is maar goed ook toch? Maar als beweging kun je heel goed dingen voor elkaar krijgen en dat heeft GS al een paar keer laten zien. Er zit iets fatalistisch in het einde van je stuk dat ik niet begrijp. We hebben geen invloed en gaan uiteindelijk toch ten onder, dus iedereen moet voor zichzelf maar zien wat hij/zij kan doen? Dat wil je niet zeggen toch?

JamesMurphy | 28-04-18 | 17:46

Nee, vrind, ik probeerde te zeggen dat actie altijd begint bij jezelf: bij bewustwording, keuzes, communicatie. En dan verenigen. Degene die denkt goede ideeën hebben wordt opgeroepen actie te ondernemen ipv achter zijn pc te blijven zitten.

einStina | 28-04-18 | 17:58

Haha, laten we zeggen dat dat voor mij enigzins verborgen is gebleven onder al die culturele referenties op het eind :-) Maar goed, ik ben het met je eens. Behalve dan dat actie ondernemen ook heel goed kan door juist achter een pc te blijven zitten.

JamesMurphy | 28-04-18 | 18:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Aanrader: The four horsemen of the apocalypse.
Serieuze docu.
https://www.youtube.com/watch?v=5fbvquHSPJU

Biologische_Dildo | 28-04-18 | 17:16 | 1

Mooi en leerzaam. Kreeg ik bij 'conflicthantering & mediaton' tijdens studie. Zeker een aanrader.

einStina | 28-04-18 | 17:35

Goed stuk, rake analyse! Oplossen kunnen we het niet. Zij die 'wakker' zijn, zijn met te weinig. Ik deel hartstochtelijk je zienswijze en ik heb jaren om mee heen dat uitgedragen, ja-op-verjaardagen, digitaal, om me heen. Rustig, onderbouwd en gedecideerd. Maar conclusie is, of blijft; het interesseert ze niet (genoeg). Ze hebben hun natje, hun droogje, hun vinexwijk, hun baan, hun instagram en fb. Dus 'ze doen maar in Den Haag'. En meeste problemen in mijn bubble zijn nog ver weg van de drempel van de voordeur. Het voelt als trekken aan een dood paard. En ik vraag me ook af vaker nu, waarom zou ik me zo druk maken over het wel en weer van ons land, van onze maatschappij en de politiek..

Daarmee val ik terug op de zaken die echt tellen zoals mijn zoontje van 4 en de rijkdom die zo'n klein mannetje kan geven. Het genieten van de lente. Het samen zien en voelen dat de natuur weer tot leven komt. Hem wegwijs maken in al die zaken en de oneindige energie die het geeft hoe zon klein mensje de wereld ziet. Hopen dat ik hem nog lang kan afschermen van al die zaken die ooit toch op hem afkomen...

Daarmee besluitend vind ik Alexander Pope's gedicht over de 'mens' immer een sterke die het allemaal in zich heeft:

Know then thyself, presume not God to scan,
The proper study of mankind is man.
Placed on this isthmus of a middle state,
A being darkly wise, and rudely great:
With too much knowledge for the sceptic side,
With too much weakness for the stoic's pride,
He hangs between; in doubt to act, or rest;
In doubt to deem himself a God, or beast;
In doubt his mind and body to prefer;
Born but to die, and reas'ning but to err;
Alike in ignorance, his reason such,
Whether he thinks to little, or too much;
Chaos of thought and passion, all confus'd;
Still by himself, abus'd or disabus'd;
Created half to rise and half to fall;
Great lord of all things, yet a prey to all,
Sole judge of truth, in endless error hurl'd;
The glory, jest and riddle of the world.

iustus | 28-04-18 | 17:14 | 1

Goede gedichten altijd +veel!

einStina | 28-04-18 | 17:29

Tja... Mompelt iets met wij zijn met meer, wat dat ook moge betekenen. En de schaapjes lachen vrolijk verder terwijl zij geschoren worden. Gemiidelde muppet van mijn generatie snapt ons politiek parlementair systeem niet eens. Wiebes? Das tog zon personage uit een game? De ogen zijn weg en die gasten in vak K beginnen zich te misdragen. Perceptie gebaseerde realiteit. Ah, die Prutte lacht zo lief. Zal best een goede vent zijn. Man, man, man, nee! Het is een onbetrouwbare pathologische leugenaar als men die roze bril verdomme eens afzet. Maar ze hebben wel Netflix! Jaaa.... Oftewel, men is te druk met brood en spelen en zullen pas doorhebben dat het niet goed is als het kalf al verdronken is. En idioot dat zij zijn gaan zij vervolgens nog de put proberen te dempen ook. We hebben helaas een reset nodig.

Standvastig | 28-04-18 | 17:08 | 1

Hi, hi, hi, hi we zijn met meer,
meer netto belastingbetalers bedoel je...

Kanarie_Geil | 28-04-18 | 17:28

Stukkie met bekende punten en net zoals veel mensen mist schrijver/fster de clou.
Elke menselijke activiteit krijgt vroeg of laat te maken met corruptie. Er zijn vele staatsvormen geprobeerd op zoek naar het utopia. Die is er niet en zal er ook nooit komen. Elke vorm van overheid is immoreel (omdat het uit mensen bestaat.

postmodernismisdead | 28-04-18 | 17:07 | 1

Volgens mij heb jij mn clou gemist. Door die corroptie en gebrek aan eerlijke actie gaat alles ten onder... schreef ik geloof ik... ;-)

einStina | 28-04-18 | 17:28

Onze beschaving verdwijnt? Onze beschaving verandert?
Ik laat het aan mijn achterkleinkinderen over om die vraag te beantwoorden.
Ik zit er iets te dicht met mijn neus op om iets zinnigs te zeggen over het nu.

Schadenfreude | 28-04-18 | 17:06

Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat al sluimerend beschavingen toch weer eens vernietigd worden omdat velen aan het slapen zijn of niet wakker. Kan dat niet zeggen van de jongere generatie. Die zijn wel degelijk tegen "mensen die hier komen en alles maar zomaar krijgen terwijl wij ons dat niet meer kunnen veroorloven of er niet meer aan kunnen komen (woning)". Het onbegrip is vooral bij veel van hen groot. Maar voor ons kabinet geldt blijkbaar: na ons de zondvloed.

Jan, Leiden | 28-04-18 | 16:50 | 4

Maar het belang van de burger is dan ook helemal geen doel voor politici,
de burger is slechts een middel voor politici om hún doel te bereiken.

Die zgn. vrijheid of democratie... allemaal net zo fictief als het veronderstelde rendement op spaargeld of de huurwaarde op je woning.

Wering | 28-04-18 | 17:22

Lul niet zo dom berbaar. Jouw volk komt binnen, hoeft geen zorggeld te betalen. Krijgt voorrang op een huis en 10.000 om in te richten. Werken doet 4 procent in een deeltijdbaan, ambtenaar. Ik zie voornamelijk sprinkhanen, ze vreten je veld leeg, en gaan weer door naar het volgende veld. Niet de taal leren, want haram, niets bijdragen, een slappe kut tak aan de boomstam van humaniteit. Betaal jij het dan, ipv de gulle gever te zijn van anderen hun geld. Jij, alleen jij bent de slappe jankbal, behoeftig.., stekend.., en spelend op gemoed als een echte parasiet. Zo kennen we je weer.

Smarties | 28-04-18 | 17:59

@Smarties | 28-04-18 | 17:59
Stupide aannames verpakt in een hoesje van Uw gewoonlijke domheid.
Next!!

Berbaar | 28-04-18 | 18:18
▼ 1 antwoord verborgen

Mooi geschreven Einstina! 1 puntje, politieke partijen liggen niet ver uit elkaar. We hebben een scala aan politieke partijen met allemaal een andere etalage. Tot zover. Hun stemgedrag in de tweede kamer wijst uit dat het verschil alleen achter de komma ligt van het besproken onderwerp, lees budget. Je kunt dus spreken van Stealth partijen, de etalage zegt het ene, maar het stemgedrag zegt anders. Onder het mom van polderen. Egootjes aan top van hun eigen partijpiramide terwijl ze gewoon een rechter of linkerflank in een bestaande partij hadden kunnen zijn. Wat die partijen weer niet accepteren, want ordnung muss sein! Dat is de neerwaartse cirkel van de politiek, waarin deze tegenstrijdigheden elkaar nog versterken ook.
En nog een gezegde van de oudjes, wanneer allen het eens zijn, heeft niemand goed nagedacht. We're fucked!

Smarties | 28-04-18 | 16:42 | 7

Berbaar - raar, de PVV als gedoogpartij wordt namelijk nog steeds verweten dat ze water in de wijn deden wat betreft verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd. Verder is het beter als het letterlijk zaken van levensbelang betreft -zoals de islamisering- geen enkel compromis te sluiten. Genoeg politici die ten koste van alles op het pluche blijven plakken, de PVV hoort daar gelukkig niet bij.

Maris v.d Hof5393 | 28-04-18 | 18:24

@einStina | 28-04-18 | 17:36
Hoe dat te veranderen dan einStina, als men dat al wenst.
Kiesdrempel?
Worden de groten alleen maar groter en de VVD dus helemaal.
Ik zie weinig andere oplossingen om tot een slagvaardiger systeem te komen.

Berbaar | 28-04-18 | 18:25

@Berbaar:
ik zie idd ook weinig opties. Dat is de sombere clou. En dat 'iedereen' loopt te klagen maar niet maar zijn eigen bijdrage kijkt, is zelfs nog somberder clou.

einStina | 28-04-18 | 18:39
▼ 4 antwoorden verborgen

Mooi stuk!
Hier ben ik het helemaal mee eens, ik ga in mijn kringen regelmatig de discussie aan, maar het lijkt wel of de meeste mensen kapot zijn geslagen(het komt allemaal wel goed, we hebben het niet slecht, ik moet nog een foto toevoegen op facebook).
Mijn complimenten!

nonloso | 28-04-18 | 16:41 | 1

Discussie aangaan getuigt van moed!

einStina | 28-04-18 | 17:36

Als het weer eens te lang duurt: lofzang op Onan.

Sociale media
wetende het internet
vooral eigen pret
vroeger enceclopedia

Ontaardend in veelwijverij
paradijs op aard
maar het is de samenleving die is ontaardt
uw eigen beleving is niets meer waard

Want gratis pornografie
verschil met politiek miswaard
Ontkennen helpt niet
handpalm uw gevlei.

Hetkanverkeren | 28-04-18 | 16:41 | 2

Wow, je bent wel thuis in 'Rechters' !

einStina | 28-04-18 | 16:47

Uw, slechts fatsoen,
U niet willen doen
Mogelijk slinks
Familiariteit links

Beleefd tot en met
gun ik u uw pret
Maar sleept u mij niet mee
naar de laagste gemene deler

Middelmaat, der veler
Rafelrandjes
Bijdehandjes
Daarvoor heb ik te lang geleefd.

Dat rijmt op beleefd.

Hetkanverkeren | 28-04-18 | 17:08

Je zou het ook anders kunnen zien. We zijn altijd al bedonderd en beduveld, maar we konden er minder dan nu het geval is de vinger op leggen. We leven in een mediacratie, of zoals de Groene het in 2011 noemde, een dramademocratie. De politicus wil de burger behagen, maar zonder zijn streken te verliezen, en dat leidt uiteindelijk tot een kortsluiting. Wij, argelozen, zien steeds helderder hoe we altijd genaaid zijn, en de politiek kan zich aan deze toename van exposure niet of nauwelijks aanpassen. Het liegen en bedriegen is zichtbaarder geworden, wordt breder uitgemeten en in meer detail ontrafeld, tot de kleinste vezel.
Het toenemend onbehagen is het gevolg van toenemende zichtbaarheid van macht en machtsmisbruik. Men komt er niet meer zo gemakkelijk mee weg als voorheen.
Het toenemend onbehagen is een roep om meer integere politici, om een nieuwe politiek die er nooit is geweest. Rutte is een van de laatste bedonderaars, aan het einde van een lange traditie van bedonderen en beduvelen. Hij speelt die rol met verve.

Schoorsteenveger | 28-04-18 | 16:36 | 2

De leugens zijn ook doorzichtiger geworden.
Politici en media waren voorheen statiger en meer onderbouwend in hun spelletjes.
De leugens van vandaag zijn een dubbele belediging voor kritische en weldenkende mensen.

LuckyGirl | 28-04-18 | 16:49

Ach, die Rutte. Het probleem is dat onze leiders er achter zijn gekomen dat ze maling aan ons kunnen hebben. Sommige leiders als Poetin en Erdogan zetten dat door, en nemen maatregelen om eindeloos aan de macht te kunnen blijven. Vervelend, maar niet noodzakelijk voor de teloorgang van de democratie. Rutte gaat ook wel weer weg, uiteindelijk. En dan komt er net zo'n cynische rotzak voor terug, die ook alleen aan zijn vriendjes of zijn carriere denkt, en de politiek niet als een roeping ziet maar als een middel om de eigen ambities waar te maken. Of een jonge frisse idealist die na een paar jaar in het systeem de gebroken illusies laat varen en pakt wat hij pakken kan.

Het is het systeem. Of dat nu een dictatuur is, of een nepdemocratie met gemanipuleerde verkiezingen. Of een technocratie zoals in Brussel, waar niemand direct door de kiezer kan worden afgerekend en ze alle schijn van een democratie hebben laten varen. Of het Binnenhof, waar politici en pers een kunstje opvoeren waarbij af en toe iemand van het podium valt, en de rest vrolijk doorgaat met de voorstelling. Men komt er nog even makkelijk mee weg. Maar het gaat niet om individuele spelers, zelfs als die vallen worden ze moeiteloos vervangen. Rutte zou de eerste niet zijn, maar hij is ook de laatste niet.

Muxje | 28-04-18 | 16:53

Dat is een mooie samenvatting. Ik leer mijn kinderen inmiddels dat solidariteit in NL niet wederkerig is, macht belangrijker is dan de waarheid en stemmen weinig zinvol is omdat beslissingen worden genomen door ongekozen burocraten in Brussel. Ik leer ze dat het ieder voor zich is en dat de beste plek om te wonen en werken waarschijnlijk de plek is waar het minste belastingen worden betaald. Nederland ligt voor mij al 2 decennia op het kerkhof. De verongelijkte slachtoffers uit verre oorden mogen van mij het karkas opvreten. Ik ben allang weg.

Yeohan | 28-04-18 | 16:32

'Hope is a good breakfast, but it is a bad supper'
Geen idee waar deze quote op slaat. Maar hoop grote indruk te maken op einStina. Te grote kater om haar stuk te lezen.

RickTheDick | 28-04-18 | 16:31 | 5

einStina | 28-04-18 | 16:48 |:
Behoefte hebben aan actie past bij alle leeftijden maar ik merk zelf dat na een hoopvolle jeugd hoop gewoon niet meer goed genoeg is.
Leugenaars moeten vallen, niet vanwege een persoonlijke wrok maar vanwege de precedentwerking.
Als iedereen de moraal van een Rutte zou adapteren dan zou Nederland in 3 dagen tot een chaos verworden.

LuckyGirl | 28-04-18 | 17:08

@LuckyGirl
Klopt. En het is nu al een chaos, niet alleen de politiek zelf maar ook de uitvoerende organen. Systeem moet dringend vernieuwd worden.

einStina | 28-04-18 | 17:38

LuckyGirl | 28-04-18 | 17:08
Hoop is inderdaad niet genoeg. Schopenhauer verwoordde dat ooit op klassieke wijze: Ben je jong en de bel gaat, dan denk je, hee, leuk! Als je ouder bent en de bel gaat denk je meestal 'Mijn Godt, wat nu weer'.
Ik ben al over de houdbaarheidsdatum heen, maar geloof dat hij wel een punt had. Enig ongelijk heb ik er niet in kunnen ontdekken.
Verder ben ik van oordeel dat mensen elkaar beter kunnen liefhebben dan elkaar met machinegeweren te lijf gaan.
Kijk, dat kan morgen gewoon in de krant;).

Ichneumonidae | 28-04-18 | 17:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik herken mij wel degelijk in een partij!
Echter deze wordt door het establishment buiten gesloten,
onder het mom:"dit is pas echte democratie, door dat te doen..."
Er is geen democratie meer in NL.
Dus waar hebben we het over?

Kanarie_Geil | 28-04-18 | 16:30 | 9

Ook ik kan stemmen op een partij waar ik het in (bijna) alles mee eens ben. Steeds maar weer krijgt Wilders gelijk, hoe hard de tegenkrachten ook het tegendeel beweren. Onze leiders hebben hun ziel blijkbaar aan de duivel verkocht, hopelijk ontwaakt het gezapige volk heel snel uit hun apathie om te voorkomen dat de jeugd daarvoor een gruwelijke prijs moet betalen.

Maris v.d Hof5393 | 28-04-18 | 17:33

@Ichneumonidae.
U bent van 1918?
Dan val ik nu ogenblikkelijk om van verbazing!
Wat een vluggert bent u dan, zo modern bij de tijd, mijn hoed neem ik voor u af.
*zwierige buiging maken doet voor de jong-van-geestigen*
Mijn oudoom is 96 en nog erg actief, maar is vast niet hier aan het reaguren.

En voor 'sublunarisch' hebben we een equivalent: Het Ondermaanse.
Luna is maan en sub is onder, taal herleiden is iets leuks. Maar ik moet zeggen dat uw nicknaam na bestudering geen belletjes liet rinkelen, en ik concludeerde geen Romaans en Germaanse oorsprong.
'Stinkende paardelul' voor Berbaar daarentegen doet me denken aan de 'Chief Stinking Saddle Blanket, who got his name because he was too busy fighting his enemies to change his sweaty saddle blanket', ik heb uit een voorInternetse bron dat de stindende deken o.a. was doordrenkt met de heldhaftige strijder zijn urine, en die urinegeur brengt me bijna weer terug bij Berbaar ;-)

kleurdoosje | 28-04-18 | 21:12

@mezelf
Correctie. 'Ongewassen paardelul' moet het zijn, maar het resultaat dat het stinkt blijft hetzelfde.

kleurdoosje | 28-04-18 | 21:18
▼ 6 antwoorden verborgen

Geinig stukkie einStina, waarvoor dank.
Het bestaat wel meer uit vragen dan analyse en antwoorden maar dat geeft natuurlijk niets.
Fijn weekend!

Berbaar | 28-04-18 | 16:29 | 1

Tsja, ik heb ook niet alle antwoorden. Ieder moet die voor zichzelf opstellen denk ik. Fijn weekend!

einStina | 28-04-18 | 16:33

Je gaat uit van de premisse dat een overheid er zit om het land te besturen, op basis van wat (de meerderheid van) het volk wil. Die tijd is lang vervlogen. De meeste bestuurders (landelijk, regionaal of lokaal) zitten er om er zelf beter van te worden. Betere gage, betere vooruitzichten, betere baantjes, etc. En om vooral maar te deugen. Narcisme nijgende naar psychopathie...
Schaalgrootte versterkt dit alleen maar: hoe verder weg men zit van de personen die men zou moet besturen/vertegenwoordigen, hoe lager de morele drempel wordt om geitenpaadjes te kiezen, nepotisme te bedrijven en achterbaks te handelen. De kans dat je de door jouw handelen benadeelde personen ooit tegen het lijf zal lopen is omgekeerd evenredig aan de (morele of fysieke) afstand die je tot diezelfde mensen hebt. Het vergroten van de schaal is de root cause van veel ellende. Idem in het bedrijfsleven.
Rutte, peggold, timmerfrans c.s. zitten er niet voor jou en mij. Als je dat als basisprincipe hanteert, vallen er veel zaken op z'n plek

HoerenSloep | 28-04-18 | 16:23 | 3

nijgende = neigende
Stop de tijd!

HoerenSloep | 28-04-18 | 16:25

Goed gesproken sloep. Voor een F16 jager is het makkelijker om een bom te gooien als de mariniers in het veld. Zelfde principe.

Smarties | 28-04-18 | 17:28
-weggejorist-
De musso linie | 28-04-18 | 18:02

Goede tekst.
Eén aanvulling/correctie.
Het Romeinse rijk heeft echt zo'n duizend jaar bestaan en was helemaal niet zo 'rot' van binnen; zoals het twaalf jaar bestaan (1933-1945) van het Duitse derde rijk wel 'rot' was.
Het Romeinse rijk heeft eigenlijk heel veel pech gehad met epidemieën rond het jaar 165 (pokken); het jaar 265 (ebola-achtige epidemie) en de vijfde eeuw (400-500) met een heuse pest-epidemie.
En toen er ook nog klimaatomslag was, ontnam dat de Romeinen hun veerkracht tegen 'n agressief Perzisch rijk en de Arabische invasies.
En toen brak het rijk in tweeën; en bleef er in het Oosten het Byzantijnse rijk nog zo'n tweede duizend jaar bestaan.
Maar dat waren dus allemaal invloeden van buitenaf, en niet omdat de inwendige beschaving bij de Romeinen zo 'rot' zou zijn geweest.
Sterker, nadat Europa zo'n duizend jaar aan hun middeleeuwen begon, en hun kennis sterk 'vulgariseerde', lees onbeschaafder werd, is o.a. de rechtsgeleerdheid van Nederland pas rond 1960 (!) op hetzelfde beschavingsniveau teruggekeerd; (de ingewikkelde drie-partijen-verhoudingen), waarop de Romeinen al rond het jaar 600 met Justinianus verkeerden.
Dat gelooft bijna niemand, maar is echt zo.
Nederland (en Europa) verkeert pas zo'n vijftig jaar op hetzelfde juridische niveau van de Romeinen in de jaren 500-600.

Der Paulie | 28-04-18 | 16:22 | 5

toetssteen | 28-04-18 | 17:11
Ik neem aan dat je refereert aan de door mij genoemde Justinianus (overleden in het jaar 565), laatste heerser van de Byzantijnse troon, die het Latijn machtig was, bekend van de codex Iustinianus; en de latere Digesten en Institutiones.
Maar Aurelius Valerius Diocletianus leefde enkele eeuwen eerder, toen die in het jaar 284 door zijn soldaten tot keizer werd uitgeroepen.
De hele ernstige klimaatomslag, waartegen de Romeinen moesten opboksen vond plaats in het jaar 536, die wel 15 jaar aanhield; de zwaarste vulkaanuitbarsting van de afgelopen tweeduizend jaar (!)
De zwavelhoudende gassen van die vulkaan filterden het zonlicht in de stratosfeer en verlaagden de gewone opwarming. Deense en Britse onderzoekers publiceerden in Geophysical Research Letters, dat tot in boorkernen uit ijs van Groenland en Antartica de zwavelpiek bewijsbaar en te dateren (!) is. Het effect van die vreselijke uitbarsting (afkoeling en atmosferische heiigheid) is ook historisch beschreven en gedocumenteerd. En ook teruggevonden in jaarringen van bomen. Vermoedelijk lag de vulkaan bij de evenaar.

Der Paulie | 28-04-18 | 19:39

@der Pauli
Ah? We bedoelen een andere keizer. Ik doelde op de Justitianus die voor Diocletianus leefde.

toetssteen | 28-04-18 | 20:31

toetssteen | 28-04-18 | 20:31
Justinianus hééft inderdaad geprobeerd het oorspronkelijke Romeinse rijk weer in z'n oude pracht en praal, (en zeggenschap) te herstellen. Hij was zowel keizer, alsook zeer legendarische jurist. (zoals Napoleon Bonaparte overigens ook zowel keizer, alsook belangrijk jurist was, die zijn code civil inrichtte en dicteerde, wat later ons huidige, daar uit vertaalde Burgerlijk wetboek zou worden) De combinatie heerser en succesvol jurist komt vaker voor.
En had inderdaad de intentie het rijk van Diocletianus, van enkele eeuwen daarvóór, te herstellen.
Ik weet van geen Justinianus van vóór Diocletianus.

Der Paulie | 28-04-18 | 21:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Erg mooi geschreven, einStina. Je bent een aanwinst.
Waarom weet ik niet, maar naar aanleiding van jouw topic begon ik citaten op te zoeken.
Hieronder een paar van Hermann Hesse, Duits-Zwitsers schrijver, dichter en Nobelprijswinnaar literatuur. Narziss en Goldmund, Siddharta, deze boeken waren een ‘ must’ in de jaren zestig. Wie kent hem niet.
*
De meeste mensen zijn als een blad dat valt, als speeltuig van de wind draait en wentelt het, om ten slotte ter aarde te tuimelen. Anderen echter, zij zijn sterk in de minderheid, lijken op sterren die een vaste baan hebben, zij zijn onbereikbaar voor de wind en bezitten een wet en koers in zichzelf.
*
De leider heeft mensen nodig die geen eigen verantwoordelijkheid willen dragen en niet willen denken en hij eist dat ook van hen.
*
Je kunt de mensen in hun domheid bekijken, je zou hen kunnen uitlachen of medelijden met hen hebben, maar je moet ze hun gang maar laten gaan.
*
Voor de medeburger is alles heilig wat gemeengoed en gemeenschappelijk is, wat hij met velen, misschien met allen deelt, wat hem nooit aan eenzaamheid, aan geboorte en dood, aan het meest innerlijke Ik herinnert.

onnosel | 28-04-18 | 16:21 | 3

Dank; Mooi teksten. Wel om cynisch van te worden... maar wel raak verwoord.

einStina | 28-04-18 | 16:32

@einStina. Jouw inzending is een hoofdtopic. Men leest je graag. Je krijgt veel reacties. Waarom ben je nog een zwitsal.....

onnosel | 28-04-18 | 16:53

De zwitsal duurt 120 dagen, of je nu vis, chimpansee of pantoffeldiertje bent. Voor de premium-fase was ik alleen gluurder, vandaar dat ik er nu nog mee zit.

einStina | 28-04-18 | 16:58

@einStina, ik lees je teksten graag hoor maar vind je het nodig om vervolgens op elke positieve reactie de complimenten in ontvangst te nemen... het zij je gegund hoor maar lijkt me bijna een dagtaak als je zo door gaat.

ploppy | 28-04-18 | 16:20 | 10

smarties: optimisme en positiviteit over openheid en directheid +veel.

einStina | 28-04-18 | 17:26

@smarties, ik geloof dat de auteur de knipoog in mijn reactie wel begrijpt, jij dus niet. Bovendien is GS de plek bij uitstek om te 'zeiken'.

ploppy | 28-04-18 | 18:04

Nou ploppy, dat is niet helemaal waar hoor. Zeiken doe je maar op de plee of anders in je luier. Ghehehe.

einStina | 28-04-18 | 18:15
▼ 7 antwoorden verborgen

Sowieso gaat er niets veranderen, ambtenaren alleen al blijven altijd op het kartel stemmen

Kartelmaster2000 | 28-04-18 | 16:19

Ik werk met voornamelijk jongere collega's, maar heb geen een van hen ooit horen zeggen “dat ik niet weet wat te stemmen want politici liegen toch altijd en ik herken me in geen enkele partij” en áls ze stemmen is het links georiënteerd. En de mensen met 'iets meer jaren op de teller' in mijn omgeving stemmen 'gewoon' op de traditionele partijen, zoals ze dat altijd hebben gedaan. Ergo, het probleem blijft; jeugdige linkse idealen i.c.m. berustende en traditionele oudere stemmers, zorgen ervoor dat er nooit iets zal veranderen en een ruk naar rationeel en helder denkend rechts blijft helaas een utopie.

Gezwel | 28-04-18 | 16:17 | 2

Daar heb je een punt.
Het is een selecte groep die flexibel is in het stemgedrag (zonder dat hippe concept van "strategisch stemmen" te hanteren).
De meeste stemmers lijken inderdaad uit gewoonte te stemmen of uit blind idealisme.

LuckyGirl | 28-04-18 | 16:23

Ik word omringd door collega's met de nodige levenservaring en hersenen, het valt me op dat men steeds minder gène toont om openlijk islam te bekritiseren, of om aan te geven dat FvD danwel PVV prima uitgangspunten hebben. Zelfs waar dat voorheen funest voor de carriere zou zijn, wordt nu openlijk aangegeven dat men er wel klaar mee is met de politieke correctheid, het gelieg, het gedraai en de politieke weggeefmentaliteit. Het gaat langzaam, maar de wal keert het schip.

marcoplarco | 28-04-18 | 17:01

Wat een beetje onderbelicht blijft is dat het 50 of 100 jaar geleden net zo'n kutzooi was. Blij dat ik nu leef en niet in bv. 1939.

Voltaire sprak ooit de wijze woorden (ik parafraseer maar even): We zullen de wereld even dom en slecht achterlaten als we haar bij onze geboorte aantroffen.

Hattie een punt. Moraal is dat het net zo goed of kut gaat als vroeger. Daar helpt geen lieve moedertje aan.
Overigens tnx voor je bijdrage, EinStina.

Ichneumonidae | 28-04-18 | 16:16 | 2

^^^Moraal van het verhaal is etc.
Vind het altijd lastig om een ander woord voor 'synoniem' te vinden...

Ichneumonidae | 28-04-18 | 16:19

Voltaire altijd plus veel! Ik zei hieronder ook al ergens: ik moest me inperken. Heb het nu gehouden bij conflicten om macht en wat er gebeurt als dat destructief gebeurt. Er is zoveel meer te analyseren, opperen, gebruiken. Dat zou dan een GS-boek worden ipv topic. En: graag gedaan.

einStina | 28-04-18 | 16:21

Goed onderbouwd stuk, heerlijk om te zien dat er mensen als einStina zijn die hun hersens en instinct gebruiken en zich niet door de MSM laten omblazen.

Toiletflush | 28-04-18 | 16:15 | 6

Einstina, het feit dat jij een milennial bent vind ik niet zozeer pijnlijk als juist hoopvol!!!

J-van-de-Bontekoe | 28-04-18 | 21:08

J-vd-Bontekoe: voor uw perspectief snap ik dat wel. Ik ken er meer zoals, gelukkig. Ik zeg uw, want uw nick geeft aan dat u heel lang geleden veel van lezen hield.

einStina | 28-04-18 | 21:51

* neemt even zijn hoed af *
Ehhhh..... en ik lees nog steeds graag hoor.

J-van-de-Bontekoe | 28-04-18 | 22:53
▼ 3 antwoorden verborgen

Een rake analyse. Wel wederom helaas nog niet ingebed in een oplossingsrichting.. Zou het niet mooi zijn om al die heldere geesten hier ook eens een offline platform te geven GS?

Nick_Star | 28-04-18 | 16:10 | 7

Berbaar | 28-04-18 | 16:45 |:
Zit je nou te vissen naar een uitnodiging?

LuckyGirl | 28-04-18 | 17:13

Berbaar | 28-04-18 | 16:45
U was erbij, in Rijswijk?

Binkoo | 28-04-18 | 18:53

Spinsels was er in elk geval wel. Heeft zich meermaals tandenknarsend verbaasd echter, zal een volgende keer weer aanschuiven. We moeten een manier vinden om ons op een waardige manier te organiseren zonder in extremen te vervallen. Beter 10 probeersels zonder resultaat dan niets doen en met z'n allen naar de verdommenis.

spinselsinjehoofd | 29-04-18 | 09:14
▼ 4 antwoorden verborgen

@Dutchbeaurouge
De video, deze langspeelplaat is als satire bedoeld, maar de werkelijkheid is zelfs weer absurder.

kleurdoosje | 28-04-18 | 19:57

Ehh, 5e startplek.

Eierbal-is-fijn | 28-04-18 | 16:08

De 'beschaving' gaat uiteindelijk onder door het internet.
Dàt gaf de impuls tot migratie, dàt verspreidt de (radicale) islam en dàt maakt van onwetende burgers geïnformeerde, mondige burgers. Toch?

Carmelita | 28-04-18 | 16:04 | 9

Binkoo; eens. Maar internet haalt overal de kleinschaligheid uit. Zonder internet waren leefgemeenschappen kleiner en overzichtelijker.

Carmelita | 28-04-18 | 17:53

Carmelita | 28-04-18 | 17:53
Dat zeker, voor wat betreft globalisme en het streven daarnaar is het internet een uitkomst, zowel informatief als communicatief. Zelf ben ik meer van de kleinschaligheid (nationaal niveau dan, geen dorpjes en stammetjes zoals vroeger). Een onwetend mens is misschien een blij mens?

Binkoo | 28-04-18 | 18:51

Dat laatste geloof ik ook wel!

Carmelita | 28-04-18 | 19:14
▼ 6 antwoorden verborgen

Het Universum waarin wij leven bestaat dan ook uit vermoedelijk 68% donkere energie,27% donkere materie en slechts 5% zijn de sterren en al wat je ziet op aarde en ver daarbuiten.

Dark lives matter!(;))

steekmug | 28-04-18 | 16:04 | 2

Englies metters!

HogeNood | 28-04-18 | 16:08

Update: Dat donkere gedeelte blijkt slechts een (quantum)effect te zijn van de elasticiteit van het universum zelf (zie E.Verlinde). We zijn zelf de in het donker gehulde wezens die toestaan dat de huidige ‘geenlichten’ de dienst uitmaken.

Nick_Star | 28-04-18 | 16:20

Er is geen licht zonder duisternis.

Baron Clappique | 28-04-18 | 16:01 | 3

Het mooie is dat je licht creëren kan: met vuur, een lamp, vallende fotonen. En daarmee duisternis weghalen. Duisternis kan je niet maken; duisternis kan het licht ook niet stoppen; je kunt op zijn hoogst het licht afschermen. Licht is altijd sterker dan duisternis.

einStina | 28-04-18 | 16:13

@Baron
Door licht is er schaduw.
@Einstina, wederom een goed topic, de vorige zag ik pas later en kon niet meer erop reaguren, Nog drie keer geprobeerd wat te zeggen, want uiteraard wilde ik jou laten weten dat ik trots ben op onze zwitsal Einstina en Israël ook nog Mazel tov toewensen, hopelijk lukt het nu wel ;-)

Ik las ooit een onderzoek over lichtsnelheid,
Dat zoals ze weten niet een constante is,
Het is hier anders,
Dan ergens in een ander zonnestelsel.
Een onderzoek waarbij ze een lichtstraal hadden vertraagd
En zelfs eventjes stilgezet,
Gevangen in een voorwerp!
Maar bij vrijlating hervatte de lichtstraal zijn weg
En met zijn volledig herstelde lichtsnelheid.
Dit gaf mij een fijn gevoel,
Licht kan zich dus herstellen en voortgaan,
Het gaf me te denken alsof
Men als lichtwezen gevangen in dit aardse voertuig,
Wanneer het lichaam wegvalt,
Door kan gaan, bevrijd van ballast,
Lichter en wellicht lichtgevend, Licht

kleurdoosje | 28-04-18 | 19:13

Beetje een trage reactie van mij, excuses, maar: prachtige reageerplemp!

einStina | 28-04-18 | 22:07

"mensen met iets meer dagen op de teller dromen veelvuldig over vertrekken naar vrediger oorden "

Gelukkig heeft ons fantastisch kabinet hier ook al weer iets op gevonden.. Terwijl veel Turken en Marokkanen genieten van een riante "oude dag" in het thuisland ,betaalt door de Nederlandse belastingbetaler wil men nu ook de pensioenen en AOW van de in het buitenland wonende gepensioneerden extra te belasten. ...

www.telegraaf.nl/financieel/1944857/r...

Loebas | 28-04-18 | 16:00 | 1
-weggejorist-
De musso linie | 28-04-18 | 17:13

Loflied op Jozua (bijbeltechnisch onjuist):

Tegen de muren opbazuinen
Als het maar lekker galmt
Oudtestamentisch gejodel
wat is er nieuw?

Verlossers kalmt'
Vissers kieuw
Gevangen in een net
Galilea, Stille Oceaan

Kruimelende muur
maar dan blijven struinen
Stilte voor de storm
Sterre der Zee

Vreemde goden
andermans pagoden
Niets mis met een hengel
voor uw eigen ziel.

Hetkanverkeren | 28-04-18 | 15:57

Na 2 maanden in het Duitse deel van Zuid-Amerika is het toch weer schrikken in de mediterrane grootsteden van de lage landen.

Pimp my Voortuin | 28-04-18 | 15:57

Van Mierlo had het vroegûh over het graven van kanalen naar het centrum van de macht om de problemen van de samenleving beheerst de politieke besluitvorming te laten beinvloeden. Referenda was één van die kanalen.
Dat kleine raadgevende kanaal is nu met terugwerkende kracht dichtgeplemd. Een gevolg is dat het ongenoegen van de samenleving zich ophoopt buiten de poorten van Den Haag, met als mogelijk resultaat een onbeheerste schadelijke dijkdoorbraak.
En door het draaien, het liegen, het ontkennen van de werkelijkheid, het met-76-hebben-we-de-macht power politiek wordt de stormspringvloed opgestuwd.
Ik vrees met grote vrezen wanneer de dijken het rond Den Haag het niet meer houden.

Winter_is_coming | 28-04-18 | 15:54

Een beschaving gaat uiteindelijk ten onder aan corruptie. Tegenwoordig ligt de nadruk vooral op materiële corruptie en vergeten we de mentale/ spirituele corruptie. Daarom woekert het ook als een mentale kanker in onze samenleving.

Croisantneuf | 28-04-18 | 15:54

Heel veel woorden om te zeggen dat zij het ook niet weet. Een opsomming van reeds bekende feiten en geen enkel redelijk alternatief. Je zult er maar naast zitten op een verjaardag.

DrumPiet | 28-04-18 | 15:52 | 9
-weggejorist-
De musso linie | 28-04-18 | 17:11

Zit liever naast EinStina dan naast ome Piet die het over de spataderen van tante Truus heeft.

knutsel_ | 28-04-18 | 17:13

knutsel: Leuk! Proost!

einStina | 28-04-18 | 17:23
▼ 6 antwoorden verborgen

*Applaudiseren doet..*

Wijze uit het Oosten | 28-04-18 | 15:50 | 1

*buigen doet*

einStina | 28-04-18 | 16:06

Netjes, einStina.
Ik had je eerste topic gemist.
Zet jij de paaltjes neer, dan slalommen we samen om de leugens heen.

LuckyGirl | 28-04-18 | 15:49 | 1

Yes! Samen sterk!

einStina | 28-04-18 | 16:07

Complimenten. Mijn gekozen strategie sinds 2006 is, zorgen voor vermogen om uiteindelijk te verkassen, maar helaas bouwen mijn kinderen, die ik toen niet had, hier hun toekomst op, en heb ik mijn familie hier. Dus is het nu mijn strategie om het niet tot doel te hebben maar als laatste redmiddel.

GKJP | 28-04-18 | 15:48 | 1

Ik ben naar Zwitserland vertrokken. Nederland gaat achteruit met rasse schreden.

Bobdesloper | 28-04-18 | 19:08

Mooie tekst.
Een detail wil ik even nuanceren: je vangt meer vliegen met stroop dan azijn.
Je vangt toch de meeste vliegen met stront. En als je de stierenpoep ruikt die uit de mond van onze politici vloeit, en het feit dat zoveel mensen toch nog op deze pathologische pinokkio's blijven stemmen, dan blijkt stront toch het beste middel te zijn

Olleke | 28-04-18 | 15:47 | 1

Tnx.
En: lol! niet alle vliegen komen op stront af, hoor, alleen strontvliegen. Fruitvliegen houden bijv meer van fruit. Shit! (pun intended) laat wel gelijk zien wat voor volk hier woont.

einStina | 28-04-18 | 16:10

De wet van de natuur zal altijd overwinnen.
En die wet zegt: het grootste schorem is de baas.

keestelpro | 28-04-18 | 15:41 | 2

Dan doen we hier nog niet hard genoeg ons best dus.

Mad Jack the Pirate | 28-04-18 | 16:00

Precies. Wij zijn superieur. Maar 'beschaving' is onze zwakte.

keestelpro | 28-04-18 | 23:53

Vaker reaguursels gelezen van Einstina. Vaak ook mee eens. Aanwinst in de panelen, nu dus ook in een langer plempsel.
+1
Het stukje over macht mist nog een klein stukje Russische invloed: no man, no problem. "Stalin".

Is dit nog nieuws? | 28-04-18 | 15:38 | 3

Thanks! Ja, er kan nog van alles bijgehaald worden... maar dan wordt het een boek ipv een topic, ghehe. Ook leuk.

einStina | 28-04-18 | 16:08
-weggejorist-
De musso linie | 28-04-18 | 17:07

uh... geduld. Bij 120 dagen ben ik zwitsal-af en trakteer ik.

einStina | 28-04-18 | 17:22

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken