Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Aantal rechters van kleur lager dan veroordeelden

Maandagmiddag en het diversiteitsmolentje draait weer op volle toeren: deze keer moet de rechterlijke macht weer diverser want diversiteit is goed en diversiteit is beter, want dat weet iedereen. Stelling zonder argumenten, maar dat geeft niet, want diversiteit is de nieuwe religie. Vandaar dat het vernederende spektakel van een oude witte man die klaagt over oude witte mannen weer ruim baan krijgt in De Volkskrant, want als de systeemmedia één ding doen dan is het dit soort pseudoreligieuze, zelfkastijdende deugkots pushen. Het is inmiddels uit te tekenen: de voorspelbare opmerking over moslims en de vrijdagmiddagborrel, het gebazel over rolmodellen... Biechten volgens een vast patroon. 

Terwijl in de wereld van misdaad en straf diversiteit toch zo natuurlijk is! Nouja, aan de andere kant van het hekje dan. Niemand die zich afvraagt waarom de criminelen al knijtertjedivers zijn maar de rechters niet: van de andere kant, sinds de Mocromaffiozen en de Antillianen meedoen is de criminaliteit wel behoorlijk geprofessionaliseerd - tegenwoordig schieten ze elkaar met automatische wapens dood, in plaats van met ploertendoders, en handelen ze coke gewoon via the dark web. Dit eclatante succes van de diversiteit moet nu ook aan de kant van de goeien gerepliceerd worden, want iedereen weet dat de huichelachtige machoschaamtecultuurtjes van de import ook een verrijking van het Nederlands recht is, toch?

"De vertrekkend hofpresident benadrukt dat het belangrijk is dat deze mensen 'niet louter voor een blanke, west-Europese rechterlijke macht staan. Ze moeten zien dat ook zij daarin zijn vertegenwoordigd. Er moeten meer rechters komen die hun cultuur begrijpen. 'Om die reden investeert de rechtspraak in meer bewustwording van cultuurverschillen. De noodzaak van diversiteit wordt 'voortdurend' op de agenda gezet en collega's worden steeds door teamleiders aangespoord om cultuurverschillen bespreekbaar te maken." Ja, die cultuurverschillen, geef ons dan maar gewoon de burgerlijke Ollandse cultuur in plaats van een rifcultuurtjes waar de moekes zwijgen onder een doek en de jongens uit roven gaan. Dit soort cultuurrelativisme is dom en dodelijk, maar kennelijk nog heel gewoon bij onze mandarijnen. Het hele multiculturele drama, we hebben er kennelijk niets van geleerd. Door dit soort rechters wordt Nederland dus steeds rechtser. 

Reaguursels

Inloggen

Als de vertegenwoordiging bij de rechtbank evenredig wordt tov van degene die de rechtbank bezoeken is de verhouding simpel. 85% rechters van kleur.

ristretto | 27-03-18 | 07:13

Ze hebben gelijk. Er moeten moslim-rechters komen. Want hoe moeten anders moslims van hun misdaden worden vrijgesproken?

Patatter | 26-03-18 | 23:29 | 1

Sharia rechtspraak. Handjes eraf of kop eraf.

Leffe Blonde | 27-03-18 | 06:19

Benoemen tot de rechterlijke macht op grond van afkomst? Dat is nooit een argument geweest om op te selecteren toch? Zullen we toch maar op grond van gebleken kwaliteit en opleiding blijven selecteren? Bij deze huidige criteria is de rechtspraak al slecht genoeg.

Montesquieue | 26-03-18 | 23:04

Weer zo'n intellectuele, schijnheilige, zelfbevlekkende, zelfhatende blanke deugerd waar ik, mocht ik in zijn nabijheid zijn, van de weeromstuit mijn neus voor dichtknijp, want deze mensen stinken.

Willibald von Klúúúk | 26-03-18 | 20:31

Ook deze oud ambtsdrager is knettergek, zoals zovelen van dit soort mensen.

von Amsberg | 26-03-18 | 19:32

Zet maar een Mocro voor een Midden-Afrikaanse rechter en andersom. Die lui zijn zo racistisch als de pest naar elkaar, kun je lachen. Die straffen worden zwaarder dan zo'n '666 rechter ooit gegeven heeft.

Upendo | 26-03-18 | 19:26

Wat een ongelofelijk gelul! Na turkjes en zwarte pieten in onze (gemeentelijke) politiek straks ook in de rechtelijke macht? Nederlanders, hoedt U!
#belachelijk

pro1991 | 26-03-18 | 19:07 | 1

Hoeveel Nederlandse rechters telt Turkanistan eigenlijk?

pro1991 | 26-03-18 | 19:09

We kunnen onze lol op. Want heeeeeel veeeeeeeel moslima's studeren rechten. Dat kan in Nederland. Want in hun eigen cultuur kunnen ze alleen maar plichten studeren.

Premier Trutte | 26-03-18 | 19:03 | 1

Ik lolde.

Hem | 26-03-18 | 19:13

Iedere moslim ziet deze uitspraak als een stap dichter bij hun zo gewenste sharia-wetgeving.

De waard zijn gast | 26-03-18 | 18:36

Aan de ene kant heb je de wet en aan de andere kant de religie. Er moet meer islam in de wetten. Logisch toch. Wie dat niet wil is een racist.

wieowie123 | 26-03-18 | 18:03

"Er moeten meer rechters komen die hun cultuur begrijpen. "

Dat is ander Nederlands voor: wij vinden het prima om te meten met twee maten. De wet is de wet, behalve voor andersculturisten, daarvoor is de wet volkomen vrijblijvend..

DatInternetDingetje | 26-03-18 | 17:54

Ja ok, technisch gesproke sou je 't diefstal kunnen noeme ja, maar eigenlijk is 't gewoon hosselen en er staat nergens geschreven dat dat niet mag. Dus ik ga over tot vrijspraak en beveel tot onmiddelijke invrijheidstelling... en Rossie, niet meer doen hoor en groetjes aan je schoonzus!

EnNouJijWeer | 26-03-18 | 17:24

Ik vind het best wel een goed idee. Een rechter met een moslim/islam-achtergrond. Die gaat ook navenant straffen, dus dieven krijgen geen softe schoffelstraf, maar worden gewoon weer de hand afgehakt!

Overrijp | 26-03-18 | 16:28

"De vertrekkend hofpresident benadrukt dat het belangrijk is dat deze mensen 'niet louter voor een blanke, west-Europese rechterlijke macht staan. Ze moeten zien dat ook zij daarin zijn vertegenwoordigd."
Dat zijn ze als dader. Strafbaar feit is strafbaar feit, cultuurverschil my arse, dan krijg je van die onbegrijpelijke schaamtecultuuruitspraken die niet te verteren zijn. Het zou je dochter of vriendin maar zijn die doodgereden wordt en als vuil wordt achtergelaten.
Blij dat deze hofpresident optieft. Zou prettig zijn als degene die zijn stellingname onderschrijven ook opsodemieteren en lekker divers gaan macrameeën. Hoe moeilijk kan het zijn om het bewijs te wegen en een strafmaat vast te stellen aan de hand van een wetboek? Begin weer eens te kijken naar de slachtoffers ipv naar de verzachtende omstandigheden van de dader. Straks is zijn pigment en die van de rechter nog reden voor strafvermindering. Je bloed loopt er toch weg van.

bwanabanjo | 26-03-18 | 16:08

Gooi er eens een goed onderzoek tegenaan. Kom met cijfertjes. Ik kan me namelijk best voorstellen dat Reinout-Peter-Willem Van Lange Voornaam met Dubbele Achternaam bij een vergelijkbaar vergrijp een lagere straf krijgt dan Jan, Ricardo, Regilio of Achmet.

Toon aan dat de gegoede blanke waarmee de rechter zich nu wel kan identificeren structureel bevoordeeld wordt ten opzichte van de (allochtone én blanke) 'onderklasse'. Als ze dat met gedegen onderzoek laten zien, wil ik best mee in het heropvoeden van de rechterlijke macht.

Sjors W. | 26-03-18 | 15:59

En nog even in het grondwet zetten. Voor de wet is niet iedereen gelijk, dus krijgt iedereen zijn eigen wet.
De gratis diversiteitsparaplu als wapen word intussen door elke minderheid disproportioneel gebruikt.
Vooral de criminele. Moet je niet meer van willen.

MistaRazista | 26-03-18 | 15:58

Hij heeft wel een punt; waar blijven de Somalische rechters!

Rest In Privacy | 26-03-18 | 15:54 | 1

Zitten nog op schrijfles.

Langshetrandje | 27-03-18 | 10:25

Rechter Ahmed al Ouari beslist als volgt: vrijspraak voor een dubbele eerwraak met de dood tot gevolg. De hoerenzuster van verdachte en haar kuffar vriend verdiende dit wegens ies koeltoer. De rechter voegde aan zijn vonnis toe dat verdachte echter niet de voorgeschreven methode heeft gebruikt en daarom 5 kamelen moet betalen aan de ouders van kuffarvriend.

Sliptong | 26-03-18 | 15:51

Begrijpt die eikel zijn eigen vak wel? Als rechter moet je je juist volledig richten op de feiten. Culturele achtergronden en persoonlijke overwegingen van verdachten doen er, uitzonderingen daargelaten, totaal niet toe. Maar goed, deze meneer zal wel een '66er zijn.

barryvantiggele | 26-03-18 | 15:42 | 1

Joh, zo'n president van de rechtbank zit in een ivoren toren en reageert vanuit z'n zeer vermogende bubbel. Dit soort zwetst hoe het hun behaagt.

Sliptong | 26-03-18 | 15:53

Meneer Verheij vertrekt. Da's een goede zaak. Weer een idioot minder bij de rechterlijke macht.

Cor Netto | 26-03-18 | 15:40

En wat is de volgende stap en eis van de diversiteitsjankerts? Ik kan het u voorspellen. Islamieten mogen alleen door een islamitische rechter worden veroordeeld. Negers alleen door een negerrechter. Vrouwen alleen door een vrouw. Homo’s alleen door een homo. Und so weiter.
Hallo apartheid. Hallo rechtsongelijkheid.

Stormageddon | 26-03-18 | 15:38

www.rd.nl/meer-rd/samenleving/mr-leen...
(in incognito window te openen, als die niet opent)
Uit dit interview in het Reformatorisch Dagblad: "Mr. Leendert Verheij komt uit een domineesgezin van acht kinderen. Zijn vader, ds. J. W. Verheij, was onder meer predikant in Middel­burg en Den Haag. De laatste jaren diende de dominee de Nederlands Gereformeerde Kerken (NGK). Mr. Leendert Verheij is ook aan dat kerkverband verbonden. Hij is voorzitter van de kerkenraad van de Leeuwendaalkerk (Ngk Den Haag, Rijswijk en omstreken)."

Eeuwig..Op..Vakantie | 26-03-18 | 15:36 | 1

Het valt meer en meer op, hoezeer chr/gristelijke hoogwaardigheidsbekleders aanschurken tegen de islam: net als Aboutaleb met het sleetse toverstafje van 'verbinding' zwaaiend. Raad van State bobo Donner doet precies hetzelfde: religieuze voorkeursdiscriminatie.

Eeuwig..Op..Vakantie | 26-03-18 | 15:41

Als je voor een andere culturele rechter wilt komen, dan moet je je misdaad maar in een andere culturele land doen.
Ik zie me al staan voor de kanton rechter "Ja het zit in mijn cultuur om iets harder te rijden."

NatNiks | 26-03-18 | 15:27

Integratie mislukt. Dus. Weg met "wit", op naar diversiteit.

Zeddegeizot | 26-03-18 | 15:22

Die man kan toch nog hele volzinnen wauwelen terwijl z'n kop een stevig eind in het zand zit.

bodemloos | 26-03-18 | 15:10

Jazeker moeten er meer Turkse en Marokkaanse rechters komen. Helemaal mee eens. Zeker met als uitgangspunt het reciprociteitsprincipe. Vrij vertaald: Voor wat hoort wat. Dus voor elke Turkse rechter die in NL wordt benoemd willen wij een christelijke blanke rechter in Turkije terug. Idem voor Marokko. En Saudi Arabie. Dit werkt ook fantastisch bij bouwvergunningen voor moskeeën. Bouwvergunning voor moskee gefinancierd door Saudi Arabie? Prima. Vergunning wordt verleend op het moment dat er een even grote kerk mag worden gebouwd in Riyad. Of Marakech. Of Istanbul.

The2Amendment | 26-03-18 | 14:54 | 1

Je ziet het bij de politie, militaire, politie politiek (gemeenteambtenaren), leidinggevende en ga zo maar door. Het niveau van opleiding verlagen om diversiteit van culturen binnen te halen. Dat lukt prima iedereen slaagt, vervolgens passen de geslaagde hun cultuur toe, cliënteelisme viert hoogtij. Gefeliciteerd!

Of is dit niet de bedoeling.

Kertsbal | 26-03-18 | 15:05

De Nederlandse wet maakt geen onderscheid in kleur, religie of cultuur. Een rechter die de wet op een andere manier toetst of toepast, discrimineert of doet aan klassejustitie. De wet is voor iedereen gelijk.

Deze rechter wil dus dat criminelen berecht worden door "eigen volk".
Hij komt dus tegemoet aan discriminerende wensen van de diverse overtreders.
Het enige dat telt is vakbekwaamheid. De rest is linkse discriminerende flauwekul.

marjen | 26-03-18 | 15:02

Zie je het voor je? Een rechter met een hoofddoek die onbevooroordeeld over een PVV'er gaat rechtspreken.

ChacarronMacarron | 26-03-18 | 14:51 | 1

Rechters die in hun vrije tijd (kuch) wat met Multi-Culti clubjes doen mogen toch gewoon WEL recht spreken over Wilders?

* raadsheer Jeanne Gaakeer, voorzitter van de stichting Gascaria en Jury-lid, welke een prijs toegekende aan UvA-studente Sinead Wendt; In het juryrapport werd Wendt onder meer geprezen om haar haar persoonlijke betrokkenheid bij ongedocumenteerde vluchtelingen (vluchtelingencollectief Wij Zijn Hier).

* Elianne van Rens; kritiek op PVV-standpunten, kritiek op eerdere wraking in een TV programma, 3e graads verhoor van getuige Cliteur, "De rechtbank liet overduidelijk blijken zijn meningen niet te delen"

* Amsterdamse rechtbank (proxy: Tom Schalken, lid van het Amsterdamse gerechtshof); Getuige-deskundige arabist HansJansen verklaarde in de media dat Schalken hem tijdens een etentje had geprobeerd te beïnvloeden. Moszkowicz wilde hem daar in de rechtszaal over ondervragen, maar de rechters weigerden dat.

EnNouJijWeer | 26-03-18 | 17:50

De opleidingseisen zijn toch voor iedereen gelijk?
Iedereen heeft de kans het VWO af te ronden en rechten te gaan studeren.
Als Turken en Marokkanen die kansen niet voldoende grijpen, is het gewoon einde verhaal.
De kansen liggen er.
Bovendien heb ik geen enkele behoefte aan rechters die de sharia begrijpen. Sharia is NIET het Nederlandse recht.

marjen | 26-03-18 | 14:46

Naast de betrokken, witte & linkse rechter dus nu ook de gekleurde cliëntelistisch ingestelde rechter.
Scheelt wel NOG meer veroordelingen van gekleurde vaste klanten van de linksbank. Kan er weer een gevangenis gereserveerd worden voor populisten.

Jan Passant mk2 | 26-03-18 | 14:45

90% van de rechters gaan we vervangen door software, E-Courts. Regels zijn regels, en dat is dus eenvoudig op te lossen met wat software. Ai en desnoods voor het beeld een Robot met een toga. Rechter zijn gewoon bang voor hun baantje. Die zijn ook niet gek. Hebben ook wel door dat hun baantje niet zo heel speciaal is en voor 90% repetitief.. . rechtspraak is een typischemooie case om te vervangen door Ai, e-courts.

Mark_D_NL | 26-03-18 | 14:43

Als paleontoloog zit ik hier te soppen, wat is die rechter een prachtig fossiel !

Acidbrain | 26-03-18 | 14:39

Als het een afspiegeling moet zijn van de diversiteit van verdachten zullen er een hoop allochtone rechters nodig zijn.

BozePaarseMan | 26-03-18 | 14:37

Welk probleem wordt opgelost door meer diversiteit bij de rechterlijke macht? Laten we daar eens mee beginnen.
Dat wordt nergens benoemd.
Het gaat toch niet om het voorkomen van 'foute' opmerkingen over de vrijdagmiddagborrel?

Amsterdamsko | 26-03-18 | 14:33

Arachne | 26-03-18 | 14:20

Vrijwel niemand is geheel onafhankelijk. Daarom moet een rechter een zaak niet aannemen als deze denkt om welke reden dan ook niet objectief te kunnen behandelen.

Het is vrij ernstig dat zoveel mensen wél een mening hebben over ons rechtssysteem maar er bar weinig van weten.

Geen enkele rechter kan een zaak behandelen zonder objectief te zijn. Indien deze de schijn heeft van vooroordelen wordt deze gewraakt door de betreffende advocaat en daar buigen dan weer andere objectieve rechters zich over. Mocht het ook maar de schijn hebben dat de advocaat en cliënt gelijk hebben dan word deze rechter vervangen. Dit wordt natuurlijk soms misbruikt door mensen die er helemaal niets van weten en dan word het afgewezen. Dat heeft te maken met bewijslast. Maar het kan altijd.

Erg spijtig dat zo weinig mensen er wel een mening over hebben maar geen flauw idee hoe het werkt. Het is namelijk niet eens heel moeilijk om de basis te leren van onze rechtsstaat.

Of men mij gelooft of niet het is in ieder geval zo geregeld dat je altijd een eerlijk proces kan krijgen en je kan het zover doordrukken dat je jaren moet wachten op je veroordeling en je straf gewoon puur omdat je vreselijk veel rechten hebt. En terecht.

Andrew Deen | 26-03-18 | 14:32 | 1

Tot op heden nog geen spijt van de beslissing om u aan mijn favorietenlijstje toe te voegen.

Hem | 26-03-18 | 14:41

Prima. Misschien weet een rechter met een Marokkaanse achtergrond onze kansenparels wel adequaat te straffen. Nederlandse rechters kun je geen rechters meer noemen, zo krom dat hun uitspraken zo nu en dan zijn.

Enter Yeti | 26-03-18 | 14:31

Daar sta je dan in de toekomst,
voor een rechter met hoofddoek,
omdat je iets lelijks over de islam hebt gezegd,
op faecesboek....

Kanarie_Geil | 26-03-18 | 14:30

Hoe schiet je met een ploertendoder?

Mijnheer_Henque | 26-03-18 | 14:30

"'Om die reden investeert de rechtspraak in meer bewustwording van cultuurverschillen"

Bedoelt hij nou dat een lichtgetinte anders beoordeeld moet worden dan een blanke of een zwarte?
Vieze bange blanke discriminator bah.

Foxcave | 26-03-18 | 14:28

Terwijl langzamerhand in diverse landen het besef groeit dat al dat immigrantengeknuffel behoorlijk averechts heeft gewerkt willen we in Nederland blijkbaar liever regelrecht de afgrond in. Wie heeft er in vredesnaam belang bij het land van onze kinderen finaal naar de ratsmodee te helpen?

Maris v.d Hof5393 | 26-03-18 | 14:24

Beste_Landgenoten | 26-03-18 | 14:12

Dat is niet correct. Er bestaan verzachtende omstandigheden tijdens een strafbepaling. Niet tijdens een veroordeling dus. Zo word er regelmatig rekening gehouden, na advies van externe partijen, met zaken zoals verslaving, verwaarlozing, sociale achterstand en andere zaken.

Zo'n Henk Bres bijvoorbeeld die komt gewoon uit een achterstandswijk en is ook niet de slimste. Met regelmaat heeft hij lagere straffen gekregen dan anderen. Maar ook allochtonen krijgen vaak wegens verslaving en andere omstandigheden lagere straffen. Wel een veroordeling maar lagere straffen. Sterker. Zo kan iemand die in een psychose zit zelfs vrijgesproken worden en verplichte behandeling krijgen opgelegd. Het is allemaal niet simpel en kort door de bocht.

Maar de rechter kan dat enkel bepalen met behulp van de bewijslast en de adviezen van externe experts over de omstandigheden van hun criminele daad.

Zo zal je eerder veroordeeld worden en de volle straf krijgen als je 100% bent en de belasting tilt dan als je straatarm bent en psychisch niet in orde en een stuk kaas steelt.

Er zijn altijd meewegende factoren. Vrijwel uitsluitend in de strafbepaling.

Andrew Deen | 26-03-18 | 14:24 | 1

Juist ja. Wat op zich het hele strafrecht tot een relatieve zaak maakt: Zo lang een delict kan worden toegerekend aan een zelfbewuste persoon die niet ziek is of anderszins lijdt onder een waanidee (wat dus ook cultureel bepaald kan zijn vrees ik) valt de straf hoger uit. Dit gaat volledig uit van de controle van de geest over het lichaam, waarbij het lichaam geen straf verdient als het niet weet wat het doet, omdat de geest onder invloed is.
In andere landen, zoals de islamitische, die niet de geest van Descartes in de rechtspraak heeft zitten, doet dit bewustzijn er nauwelijks toe: Je hebt een delict, je hebt een dader, je hebt een slachtoffer. Puur de aanwezigheid van de dader kan al een straf opleveren, zoals wanneer je per ongeluk een kind dood rijdt. Het kind is dood, jij reed, dus je bent schuldig. Als we dan toch per cultuur gaan rechtspreken, dan zeg ik: doe wat elementen van het land van oorsprong in de rechtspraak. Dan werkt het twee kanten op.

Beste_Landgenoten | 26-03-18 | 15:06

By the way, iedereen vindt altijd dat het percentage allochtonen in van alles en nog wat gelijk moet zijn aan het percentage in de bevolking. Maar als een groep allochtonen voor de helft niet kan schrijven of lezen, geen netwerk heeft, de taal niet kent, enzovoorts, dan kun je niet verwachten dat die evenredig vertegenwoordigd zijn in allerlei functies. Ga maar hard werken, zorg dat je kinderen het goed doen, ga krom liggen voor hun studie, en misschien dat zij, of hun kinderen (dus jouw kleinkinderen), het vergelijkbaar doen met autochtonen.

Gewinflipt | 26-03-18 | 14:23 | 1

Daarom ben ik er ook voor dat er meer analfabete rechters komen. Die begrijpen beter de analfabete daders. Je kunt het vonnis ook uit het hoofd doen.

Beste_Landgenoten | 26-03-18 | 15:07

Dit soort cultuurrelativisten vindt dat iedere cultuur een toevoeging is, zonder aanziens des cultuur. Maar een cultuur die vooral op groepsloyaliteit is gestoeld, wil je niet in je rechterlijke macht. Lijkt mij.

Gewinflipt | 26-03-18 | 14:19

Heeft deze man wel een universitaire achtergrond?, want de domheid spat ervan af. Hij zegt : 'er moeten meer rechters komen die hun cultuur begrijpen.' A. Wat heeft kleur met cultuur te maken? Daar is niet altijd een 1 op 1 relatie mee, dat is al een vooroordeel van hem. B. De wet is de wet. We gaan toch geen uitzonderingsposities creëeren bij bepaalde overtredingen/ misdrijven omdat iemand uit een bepaalde cultuur komt?

canis lupus | 26-03-18 | 14:19

Als ik het dus goed begrijp bestaat er de mogelijkheid dat ik straks word veroordeeld door een Turkse, Marokkaanse of Molukse rechter, met een dubbele nationaliteit, die mijn cultuur weer niet begrijpt.

Helder.

Haatejaculaat | 26-03-18 | 14:17

Diversiteit betekend tegenwoordig niet blank.

Tgroenekroontje | 26-03-18 | 14:14

Regels zijn regels. Dat heeft niets met huidskleur te maken. Iedereen, IEDEREEN wordt volgens de wet in gelijke gevallen gelijk behandelt. Zo staat dat in de grondwet. Er MAG dus niet rekening gehouden worden met iemands huidskleur, culturele achtergrond of geloof.

JanVergoor | 26-03-18 | 14:09

Gaan jullie blanken nu ook al witten noemen? Is Jeffrey Afriyie toegetreden tot de redactie?

tsjakka | 26-03-18 | 14:08 | 1

Ik weiger te begrijpen wat witte mensen zijn.

canis lupus | 26-03-18 | 14:21

Het enige cultuurverschil waar een rechter rekening met moet houden is het Nederlandse , hoe simpel kan het zijn in het kader van rechtsgelijkheid ? Al dat moeilijke gedoe met aanpassen aan alles wat hier komt binnen waaien ? Straks staat er een door tien veilige landen gevluchte kannibalistische tandarts uit het oerwoud van Nieuw-Guinea voor het hekje. ( het enige hekje dat ze zien in €uropa, dat dan weer wel) en dan moet een rechter er rekening mee houden dat hij zijn werk mee naar huis nam ?

ja,diedus! | 26-03-18 | 14:07

Er lopen te weinig vrouwen met hoofdoek achter de vuilniswagen ook, niemand die aan dat onrecht eens wat doet. Is veel ophef over geweest, kamervragen, alles.

Beste_Landgenoten | 26-03-18 | 14:06 | 1

En wat te denken van homofiele pijprokende Surinamers met maar 1 been. Ongelofelijk gediscrimineerde groep waar veel meer van op topposities dienen te worden benoemd. En dan heb ik het nog maar niet over het volkomen ontbreken van politieagenten met een Roma/Sinti achtergrond. Schandalig en ronduit onbeschoft dat daar niet direct iets aan wordt gedaan.

The2Amendment | 26-03-18 | 14:59

Misschien dat die kansenpareltjes zich eens aan onze cultuur aanpassen in plaats van omgekeerd?

Allochtonen worden overigens al voorgetrokken bij het opleidingstraject voor rechters. Resultaat is dat de kwaliteit van de kandidaten gemiddeld lager is bij de allochten want die extra kandidaten moeten toch ergens vandaan komen. En vervolgens is er dus een lager percentage allochtonen dat het traject succesvol afrondt. Waarmee de overheid dankzij haar eigen 'positieve' (hihi) discriminatie en negatief beeld van allochten schetst. Lekker bezig Den Haag!

dezakloper | 26-03-18 | 14:05

Ik snap het hele verhaal trouwens niet. Rechters dienen altijd volledig onafhankelijk te zijn en zijn opgeleid en beëdigd om volgens de letter van de wet naar aanleiding van het bewijs wat het openbaar ministerie levert tot een uitspraak te komen. Daar kan nimmer een kleurtje of overtuiging aan vast zitten. De schijn alleen al zou dodelijk moeten zijn voor elke rechter. Het kan nooit zijn dat een blanke rechter een blanke man vrijspreekt voor een delict en een neger veroordeeld voor exact hetzelfde delict dezelfde bewijslast. Hier bestaat nog steeds het fabeltje dat omdat veel rechters sociaal-liberaal zijn dat ze D66ers zouden vrijspreken. Totale kul is dat. De schijn alleen al zou zo'n rechter kapot maken. Er is geen link tussen politieke voorkeur en de wet. Hetzelfde met religie en de wet. Geen rechter die daar onderuit komt. Dat kan gewoon niet. Het gebeurt dus ook niet. Alle angsten van sommige mensen ten spijt. Het is niet mogelijk.

Andrew Deen | 26-03-18 | 14:05 | 3

Daarmee is dan ook de roep om meer diversiteit onzinnig. Bovendien hoeft een rechter de cultuur van iemand niet beter te begrijpen om een delict te toetsen aan de wet.

Beste_Landgenoten | 26-03-18 | 14:12

Niemand is volledig onafhankelijk, rechters dus ook niet. Belangenverstrengeling en middels relaties is geen onbekend verschijnsel. De rechters, officieren van justitie en advocaten kennen elkaar. Het is een klein circuit in een klein land.
Rechters hebben, in het algemeen, geen enkele voeling met de samenleving. Wel met hun politieke overtuiging en hun ideologie. Rechters zitten aan liberaal dan wel linkse zijde van het spectrum, waarbij links en liberaal elkaar meervoudig overlappen.

Mensen nemen altijd hun cultuur, achtergrond en hun gekozen levensstijl mee.
Dat is wat hen heeft gevormd/vormt en worden zij door beïnvloed.

Arachne | 26-03-18 | 14:20

...veel rechters sociaal-liberaal zijn dat ze D66ers zouden vrijspreken... Het 'fabeltje' over *66 rechters die fopstraffen heb je toch echt verkeerd begrepen.

eastender | 26-03-18 | 15:15

Zet er dan ook maar genoeg met een tintje bij het OM anders gaan ze straks weer klagen waarom 80% van de 17 jarigen al een strafblad heeft en geen werkgever die ellende in huis/fabriek wil halen.

hagelkruis | 26-03-18 | 14:03

Onze trias politica steeds verder verkracht: Wetgever= steeds meer "Denk" c.s.; Regering steeds meer dubbele paspoorthouders (ja ook Ollengren), en nu dus ook de Rechtspraak

telelezer | 26-03-18 | 14:02

Het is hier Nederland. Denk je echt dat men ergens in de world of colour blanke rechters gaat aanstellen om westerlingen te berechten? #Vandepotgerukt.

eastender | 26-03-18 | 14:02

De gemiddelde allochtoon haalt de studie rechten niet, tegen de tijd dat die afgerond wordt hebben ze al lang een strafblad.

Rest In Privacy | 26-03-18 | 14:02

What's next, meer criminelen bij de politie ?

RichardBandler | 26-03-18 | 14:01 | 1

Meer terminalen als dokter?
Meer dyslecten als leraar?

Beste_Landgenoten | 26-03-18 | 14:14

Hoezo begrip voor andere culturen? We hebben het hier over iemand die moet rechtspreken volgens westerse rechtsbeginselen. Een eis voor een rechter zou juist moeten zijn dat hij / zij volkomen ondergedompeld is in onze rechtscultuur niet iemand die in twee culturen staat.

Franker | 26-03-18 | 14:01

Gelukkig gaat deze met pensioen.

drs. P | 26-03-18 | 14:00

Helaas. Dit is gewoon een staaltje racisme van de weg met wit brigade. Politiemensen en rechters met kleur vind ik geen probleem maar ik vertrouw al geen agent met een islamitische achtergrond, laat staan een rechter. Tel daar bij op de droevige staat van *66 rechtspraak en dit loopt nog verder uit de hand.

eastender | 26-03-18 | 14:00

Dus we willen een gekleurde rechter, maar dan niet op maandag, want dat is zo'n vervelende dad, diensdag zou kunnen, na 13:00 uur want eerst moet er ochtengym plaatsvinden en dat is zoals we inmiddels weten om 11:30. Woensdag op de kinderen passen. Donderdag middag kan ook en vrijdag vieren we al weekend. Maar dan heb je voor die 8 uur wel een enorme goede rechter.

Sun_puppy | 26-03-18 | 13:57 | 2

vrijdag kan niet dat is immers hun zondag

telelezer | 26-03-18 | 14:04

Vrijdag "moet" men 's middags veelal naar de moskee.

RichardBandler | 26-03-18 | 15:59

Lekker hoor, rechters die lichtgetint-tuig gaan "begrijpen". Keeltje doorgesneden wegens erewraak ? Moet kunnen, de rechtbank snapt dat wel, doen we niet moeilijk over. Nu knallen de huidige rechters al bijna uit elkaar van begrip voor de niet-westerse culturen, maar om de rechtspraak ook nog op te zadelen met schandalen wegens corruptie en zelfverrijking gaat ook wel weer ver. als "echte" Nederlander is het beslist niet prettig door dergelijke types te worden veroordeeld. Die rechters worden vanuit hun achterban permanent beïnvloed. Als een blanke Nederlander eens wel een stuk mocro-tuig te pakken neemt, wil je niet voor zo'n rechter staan. Kansloos.

Ruikbaard | 26-03-18 | 13:57

Obsessies met huidskleuren neemt ernstige vormen aan.
Skin color is only skin deep.
Skin color is only natures own sun protection.
O het gaat ook nog over cultuurverschillen.
Wachten is nog op de discussies over of we wel allemaal voldoende cultureel diverse drollen draaien.

kleurdoosje | 26-03-18 | 13:56

express | 26-03-18 | 13:50

Dat is natuurlijk altijd al een probleem geweest. Ons kent ons heeft altijd invloed gehad op de beoordeling van een agent. Een Amsterdammer of Tukker krijgt gewoon eerder de boete van een agent uit Den Haag dan een Hagenees. Een neger of Marokkaan krijgt ook eerder een boete van een autochtoon en andersom. Dat zit in het beestje. Ons-kent-ons is van alle tijden. Als ik te hard rij en wordt aangehouden door iemand uit mijn 'stam' heb ik meer kans om er mee weg te komen dan als de aanhoudende agent uit een andere 'stam' komt. Daar ga je echt nooit wat aan doen.

Andrew Deen | 26-03-18 | 13:56 | 1

Dat is precies wat de overheid wil: minder aanhoudingen en minder veroordelingen van het gespuis, want dan is er immers volgens de statistieken "minder" misdaad

telelezer | 26-03-18 | 14:07

Voor de wet is iedereen gelijk dus hoezo rekening houden met cultuurverschillen? Wat kan het de rechter schelen of degene die mij een mes op de keel zet uit een Hollands gezin komt waar ze vroeger Sinterklaas vierden of door een Antilliaanse bijstandsmoeder op straat is geflikkerd? De wet is heel duidelijk hierover. Moet een rechter dan ook nog eens gaan filosoferen over de aanwezigheid van Sinterklaas dan wel het ontbreken van een zwarte Pietenpa die allicht misschien tot verzwarende danwel verschonende omstandigheden heeft geleid? De rechterlijke macht is echt kapotstuk geloof ik.

TheOneWhoKnocks | 26-03-18 | 13:54

Dat is nou toch grappig: Het streven naar diversiteit gaat uit van een diep racistische denkwijze: Dat andere culturen slash kleurtjes beter worden (te-)rechtgesproken door rechters met een kleurtje. Ik dacht dat iedereen binnen dat huidskleurtje gelijk was toch, volgens de SJW's? Oh toch niet dus.

Beste_Landgenoten | 26-03-18 | 13:54

Het is evident dat men bij de RM te weinig leest: Misschien hier eens beginnen met lezen en bewustwording?
Een briljante Ephimenco. https://www.trouw.nl/sylvain-ephimenco~d5847ee08068dc914e81e42fd

eastender | 26-03-18 | 13:53 | 1

Raak, inderdaad.

Beste_Landgenoten | 26-03-18 | 13:57

'Door dit soort rechters wordt NL steeds rechtser'...
Wat mij betreft wordt NL door dit soort rechters steeds linker.....

DeDenkerT | 26-03-18 | 13:53

Vreemd dat er geen rechters tussen de dokters , advocaten en de raketgeleerden zitten.

Chemokar | 26-03-18 | 13:52

"Er moeten meer rechters komen die hun cultuur begrijpen"
Eh, nee. Er is maar een groep die meer moet leren begrijpen, en dat zijn niet de rechters.

Rico Tampeloerus | 26-03-18 | 13:51

Mooi. Straffen naar culturele achtergrond. Dat worden zweepslagen, vierendelen, hand afhakken, vagijn dicht naaien, ondersteboven aan een palmboom hangen.

Jos Tiebent | 26-03-18 | 13:51 | 5

je vergeet: stenigen, onthoofden en in een kooi levend verbranden

telelezer | 26-03-18 | 13:59

En wat te denken van kruisiging. Combineer het kruis eens met een windturbine en Nederland wordt weer een stukje duurzamer.

Irnerius | 26-03-18 | 14:34

Dank voor de aanvullende bijdragen. Kijk nu al uit naar de ja-maar sielugheidsindustrie met haar deugend repliek.

Jos Tiebent | 26-03-18 | 14:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Is het streven naar meer rechters met een niet-westerse komaf ook niet gewoon een vorm van racisme, aangezien je puur aan het beoordelen bent op basis van afkomst?

JackStick | 26-03-18 | 13:51 | 2

Ja. En als rechters de Grondwet zouden kennen zouden ze dat weten.

Synecdoche | 26-03-18 | 14:29

@ Synecdoche
We mogen de president van het Gerechtshof dus in feite voor het gerecht slepen?

JackStick | 26-03-18 | 15:06

Kunnen we eerdaags rechters aan het rijtje toevoegen:

www.telegraaf.nl/nieuws/351683/dubbel...

Dubbele loyaliteit allochtone agent problematisch.

" politiemensen, douaniers of marechaussees vaak met een dubbele loyaliteit. „Loyaliteit richting de mensen met dezelfde achtergrond binnen en buiten de familie en loyaliteit naar de organisatie waarvoor ze werken. De etnische achtergrond geeft een speciale band en kan druk opleveren.”

express | 26-03-18 | 13:50

Laat ze eerst maar eens een groot aantal D66 rechters vervangen door rechters die wel normaal kunnen denken.
Maar, zei die hofpresident: rechters zijn onafhankelijk genoeg om door hun politieke overtuiging heen te kijken en de politieke voorkeur van de rechters heeft dus geen invloed op de uitspraak.
De achtergrond van rechters maakt dus niets uit. (Zegt hij)
Waarom een Turkse rechter dan wel zijn achtergrond moet meenemen, kon hij in het gesprek op radio1 niet duidelijk maken.
(een islamitische rechter hoort weer andere dingen dan een niet islamitische rechter zei de hofpresdident). Interviewer: "Een D66 rechter hoort weer andere dingen dan een PVV rechter." Daar was de president het niet mee eens.
Het was een raar gesprek met iemand die echt aan zijn pensioen toe is, en ik hoop dat hij de uitzending gaat terugluisteren.

arbeid_loutert | 26-03-18 | 13:50 | 1

Klopt toch? Er zijn geen PVV rechters, want PVV-ers mogen niet meedoen, ze hebben ook niet de juiste kleur, tot zover ook de diversiteit.

kleurdoosje | 26-03-18 | 14:09

Eens met de stelling dat de rechterlijke macht meer divers moet worden. In elk geval tot een punt dat het een afspiegeling van de samenleving is. Mocros, Antis, PVVers zijn allemaal ondervertegenwoordigd. Ik maak me geen zorgen over partijdigheid van rechters, maar het gevoel van rechtvaardigheid is ook belangrijk.

JWZ_JMK | 26-03-18 | 13:50 | 2

Rechter zijn is een vak waarvoor je aan functie-eisen moet voldoen en diploma's halen. Kunnen mocro's, antifa en PVV-ers ook, hoeven z alleen maar wat moeite voor te doen. En rechtvaardigheid heft niets met je achtergrond van doen. Wel met de wetsartikelen die een rechter geacht wordt toe te passen.

Synecdoche | 26-03-18 | 14:27

Ben het met je eens. Maar let op het woord ‘gevoel’ dat ik gebruik. Lees hier op GS ook veel onvrede over de ‘66 rechters. Onvertegenwoordigde groepen stimuleren is niets mis mee, zolang kwaliteit maar voorop blijft staan.

JWZ_JMK | 26-03-18 | 14:34

Dat hij diversiteit wil, betekent eigenlijk dat hij ongeschikt was, want dat hij zelf niet gelooft in de blinddoek en de weegschaal van Vrouwe Justitia.

Hemmenaar7 | 26-03-18 | 13:49 | 1

Eens. Niets aan toe te voegen.

Carmelita | 26-03-18 | 14:04

Hahaha.. dus een maroc die voor een maroc-rechter staat
krijgt te horen dat degene die aangifte heeft gedaan een straf krijgt
wegens racisme en opruiing en dat diegene ook een boete moet betalen.

meneer Q | 26-03-18 | 13:49 | 1

Ja, dat moet wel de consequentie zijn, gnegnegne...

eastender | 26-03-18 | 14:05

"Er moeten meer rechters komen die hun cultuur begrijpen."

Exact. Zodat bv "eerwraak" gewoon kan blijven wat het in die culturen is: een privé familieaangelegenheid, en geen zaak voor het strafrecht.

Dr_Johnson | 26-03-18 | 13:48 | 2

Alsof je een cultuur niet kunt begrijpen zonder daar deel van uit te maken. Wat een domheid.

Vula | 26-03-18 | 13:51

In Utrecht kreeg een moeder voor eerwraak maar 3 jaar en de familie pleitte voor haar snelle thuiskomst want nog 3 jongens thuis. Nederlandse vrouwen worden voor kindermoord veel zwaarder gestraft; haar andere kinderen behouden zit er niet in. Het is al lang gaande, rechtsongelijkheid op basis van cultuur.

eastender | 26-03-18 | 14:08

Dus een turk voor een turkse rechter , marokkaan voor een marokkaanse etc etc
'Onderscheid maken in...'. Er is een woord voir maar daar kom ik nu even niet op.
Zit ik even goed met mijn witte D66-rechter.
Ik stem voor !

nemeton | 26-03-18 | 13:48

Wat heeft cultuur met rechtspraak te maken?

manke_ooievaar | 26-03-18 | 13:48

Hij is vast ook voor rechters met hoofddoeken, want dat is de volgende stap. Een gehoofddoekte moslima die over u gaat rechtspreken. Iemand die in een god gelooft is eigenlijk sowieso al gedeeltelijk ontoerekeningsvatbaar.

Vula | 26-03-18 | 13:45

De reactie van een Haagse zogenaamde Imam op de burgemeester van Rotterdam Aboutaleb is al een staaltje van diversiteitsrechtspraak met veel gevoel voor het cultureel inlevingsvermogen. Ik zou het gewoon bij de wet houden.

ijskogel | 26-03-18 | 13:45

"Er moeten meer rechters komen die hun cultuur begrijpen."
Worden dat dan nog meer wegkijkers of gaan we handen afhakken volgens de sharia?
Wellicht wordt het een keer tijd dat ze onze cultuur gaan begrijpen.

Lucifer | 26-03-18 | 13:44

“De vertrekkend hofpresident benadrukt dat het belangrijk is dat deze mensen 'niet louter voor een blanke, west-Europese rechterlijke macht staan. Ze moeten zien dat ook zij daarin zijn vertegenwoordigd. Er moeten meer rechters komen die hun cultuur begrijpen.” Dit cultuurrelativisme is ook al diepgeworteld op de juridische faculteiten in Nederland. De deug-profesoren willen ons al jaren laten geloven dat het familierecht uit de sharia helemaal niet in strijd is met ons Burgerlijk Wetboek, maar een verrijking.

Irnerius | 26-03-18 | 13:44 | 2

Sterker nog, een Nederlandse rechter heeft een vrouw verwezen naar een Sharia rechtbank om haar huwelijk te ontbinden. In hoger beroep is dit vonnis overigens wel vernietigd.

Vula | 26-03-18 | 13:49

@ Vula | 26-03-18 | 13:49 |
Gelukkig zijn hoven vaak wat conservatiever en veroorloven zichzelf wat minder juridische uitspattingen.

Irnerius | 26-03-18 | 13:58

Weg met ons.

Het is jammer dat ze in Hongarije ook niet bepaald op ons zitten te wachten, anders was de visumaanvraag al ingediend.

Supreme Dutch | 26-03-18 | 13:44

Equal opportunity, not equal outcome. Dat een rechter van dit principe afwijkt geeft aan in welke zorgwekkende staat de rechterlijke macht zich bevind. Zo veel domheid, ongelooflijk. Ooit had ik veel respect voor rechters, dacht dat wel heel speciale mensen moeten zijn die altijd gelijk hadden. Als je er wat meer in verdiept valt het bitter tegen. Slecht gemotiveerde uitspraken, regelrechte dwalingen en een totaal gebrek aan gezond verstand, rechtspraak.nl staat er vol mee.

Vula | 26-03-18 | 13:43

We hebben al Sharia rechtbanken. Divers genoeg dacht ik.

Haatejaculaat | 26-03-18 | 13:41

Dus naast D66 rechters ook wat Bij1 en Denk rechters. Ik dacht dat de zaak neutraal moest zijn en kleur dan ook niet van belang is. Zoals met de geforceerde diversiteit bij de politie zie ik een stijging van corruptie bij rechters tegemoet.

GroetenVanUrk | 26-03-18 | 13:40 | 1

Kunnen je dorpsgenoten én de kerrek betalen én de rechter ;-)

Teleo | 26-03-18 | 13:49

Als een rechter iets niet moet hebben , is het wel "begrip voor de zaak"

Cobalt bomb | 26-03-18 | 13:40 | 1

Dat dus. Onafhankelijk zijn is een vereiste. en die opa moet lekker zijn mond houden. Denkt zeker nog wat etnische kutjes te krijgen met zijn verhaal.

Rest In Privacy | 26-03-18 | 15:01

Is het beroep van rechter misschien niet gewoon minder aantrekkelijk vanwege de lange route ernaartoe en het keurslijf waarin je geperst wordt? De advocatuur is tegenwoordig vrij divers. Als er specifieke en aanwijsbare (!) obstakels voor niet-blanke mensen zijn hoor ik dat graag.

E-Burke | 26-03-18 | 13:39
-weggejorist en opgerot-
Hannah777 | 26-03-18 | 13:39 | 2

GS lijkt te denken dat deze diversiteitsgekte die de westerse wereld in zijn grip houdt uit de lucht komt vallen, stay blue pilled GS

Uitvretert | 26-03-18 | 13:38 | 1

(((diversiteitsgekte)))

Rest In Privacy | 26-03-18 | 14:59

Een ' weetje wel weetje niet ' of ' ik neuk jullie allemaal de moeder' rechter .... dat is wat dit land nodig heeft.

Een Antiliaan of Morco wordt liever gestraft door iemand uit eigen gelederen wat de acceptie van de opgelegde straf zal verhogen (of de straf zal verlagen) doordat de rechter diepgaand begrip kan opbrengen voor de aangeklaagde die uiteindelijk uiteraard ook slachtertoffer blijkt te zijn.

Ervaringsdeskundige | 26-03-18 | 13:38

Heeft de vertrewkkende hofpresident geen kennis genomen van de effecten van diversiteitsbeleid bij de politie: van infiltratie door criminele bendes in Berlijn, tot zelfcensuur in Telford?

Misschien vreemd voor een hofrechter, maar wat als je nou eens de beklaagde beoordeelt niet op zijn huidskleur, maar aan de feiten?

quantumcollider | 26-03-18 | 13:37

Je hebt onder die bajes klanten wel heel wat gasten met verstand van rechtspraak. Dus prima idee ... !

Simon_GS | 26-03-18 | 13:37 | 2

Zes jaar hogere bajesschool gelijk stellen met een rechtenstudie.

Teleo | 26-03-18 | 13:51

Bij tien veroordeling heb je automagisch recht op een positie als ervaringsdeskundige rechter.

Teleo | 26-03-18 | 13:52

Laten we lukraak wat gekleurde medelanders van de straat plukken en tot rechter benoemen , uiteindelijk worden we daar allemaal beter van .

Castor12 | 26-03-18 | 13:36 | 1

Ik ben bereid, ik ben niet wit, dus gekleurd.....

InAnumPerRegimine | 26-03-18 | 13:38

Heb je een geschil met een moslim, krijg je zo'n rechter met "begrip" voor zijn culturele situatie. Lekker neutral die rechtzaal in. Laten we anders gewoon het Sharia recht invoeren, zodat moslims het volgens hun Eigen rechtssysteem uit kunnen zoeken.

Godwint | 26-03-18 | 13:34

Vrouwe Justitia is geblinddoekt. Om een reden. Een rechter van Turkse komaf heeft heel veel begrip voor de culturele achtergrond van een Turkse verdachte.

Gezien de kwaliteit van de rechtsstaat in oorden als Turkije en Marokko is dit een soort van diversiteit die we als kiespijn kunnen missen.

Geen geimporteerde achterlijkheid. De kwaliteit van de rechtspraak en de integriteit van de rechterlijke macht staat al voldoende onder druk.

Glasgow Argus | 26-03-18 | 13:34 | 1

Aan de andere kant. Turkse rechters pleuren wel iedereen die het niet eens is met de regeringsleider, voor decennia in de bak.

Teleo | 26-03-18 | 13:54

Laat sjeik afwas door een Nederturkse vrouw veroordelen ik denk oprecht dat het hem meer doet dan door een blanke man. Ah vernederen is geen wettelijke straf hoor ik net.

TheseDays00 | 26-03-18 | 13:34

Diversiteit matcht niet met onze kennis economie, maar daar komen we over een paar jaar pas achter

Rest In Privacy | 26-03-18 | 13:33 | 2

Diversiteitsmensen zijn de grondstof die den linksmens op hun molen nodig heeft om tot wensproductdroom te kunnen malen.

Teleo | 26-03-18 | 13:58

Het is voorsorteren op een shariarechtbank, mark my words...

Mastermattie | 26-03-18 | 14:19

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken