achtergrond

Geenstijl

Copvodden. Waar zijn we bang voor?

\

Leuk vraagje bij de Tafel van Thijs. Theoloog Anne Westerduin vraagt ons op de man af, in de context van de hoofddoek bij de politie: "Waar zijn we bang voor?" Eh, nou, het verlies van de neutraliteit van de rechtsstaat, het meenemen van de islamitische mores in het handhaven van de openbare orde, het nog verder oprukken van etnisch particularisme... We kunnen wel een tijdje doorgaan. Stel je voor dat het hier net zo gaat als in het gemiddelde apenland waar het grootste deel van de bevolking last heeft van het syndroom van Mo: dan krijg je corruptie, politiegeweld en een all-round cultuurtje van politiegeweld en corruptie. Stoppen bij elk stoplicht om oom Agent een tientje in de hand te drukken en knokploegen. Lees de rapporten van Emmerstie er maar op na.

"Geloof is geen jas die je zo maar aan de kapstok hangt" zegt mevrouw de theoloog. Oh nee? Waarom kunnen (of konden, voor de ontkerkelijking) alle protestantse, katholieke en joodse agenten het dan wel? Waarom zijn die verachtelijke bidmatdrammers ineens weer anders? Het is ook belachelijk hoe mensen als Westerduin van mening zijn dat moslims ineens boven de maatschappelijke plicht tot samenleven verheven zijn. "We hebben ze nu eenmaal hierheen gehaald, dit is ons menselijk kapitaal, ze zitten al in de vierde generatie, hier hebben we het mee te doen". Oh ja? Het is eerder zorgelijk dat er inderdaad al een vierde generatie is en dat bijvoorbeeld vierdegeneratie Duitsers, Polen of Italianen totaal onherkenbaar zijn, maar dat de derde/vierde generatie kleedjesvolk juist steeds meer particularisme en drammerige eigenheid verlangt dan de generaties daarvoor - ongetwijfeld omdat er werkelijk alles aan wordt gedaan om de moslims uit te zonderen van de rest van de samenleving door telkens maar weer de samenlevingsregels wat verder op te rekken om de korandrammers hun zin te geven. Dat is geen fait accompli zoals Westerduin voorstelt, maar een gevolg van Nederlandse lafheid en kwade krachten op de achtergrond - Diyanet, golfgeld, Mocro-agitatoren en in het geval van deze copvodmevrouw het Moslimbroederschap - en inderdaad iets waar we bang voor moeten zijn. 

Maar waar "we" eigenlijk nog het meest bang voor zijn? Van die laffe protjakkers die uit een soort politieke correctheid en gebrek aan inzicht in de imperialistische aard van de islam de poorten wijd openzetten voor al het ondermijnende kleedjesvolk dat steeds grotere delen van de samenleving met de grauwe sluier van de Mohammedaanse profetie wil bedekken. Hullie van de Profeet weten donders goed dat je maar eventjes met de toverwoorden racisme en uitsluiting hoeft te zwaaien en de naïeve blankmensen rollen meteen de bidmat uit.

Ingezonden bericht:

Overigens heeft een andere theologe, Sonja Dahlmans, eens even uitgezocht of het dragen van een hoofddoek op theologische gronden "het tonen van liefde voor Allah" is, of gewoon het ouderwets slutshamen van vrouwen die zonder kuisheidstheedoek door het leven gaan. Het Antwoord Zal U Verbazen. 

Vandaag las ik op GeenStijl een artikel over Sarah, de agente die de hoofddoek wil dragen tijdens haar werk. Ik kan het niet laten om uit te leggen waarom een moslima een hoofddoek draagt volgens islamitische bronnen en dat dit beslist geen religieus symbool is, noch een uiting van een levensovertuiging. And it's gonna hurt

In soera 33:59 staat dat een moslima, met name de vrouwen van Mohammed, zich moet bedekken omdat: “O Prophet, enjoin your wives and your daughters and the believing women, to draw a part of their outer coverings around them. It is likelier that they will be recognised and not molested. Allah is Most Forgiving, Most *Merciful.” * 

De goede verstaander weet genoeg, de moslimvrouw draagt een hoofddoek, bedekt zich, om haarzelf te onderscheiden (!) van andere vrouwen, zodat zij niet wordt misbruikt. Het is dus geen religieus symbool of uiting van een levensovertuiging, maar een praktische oplossing om niet aangerand te worden. De hoofddoek dragen is volgens islamitische teksten geen stap dichterbij God zoals Sarah in De Volkskrant beweert, maar een manier om ervoor te zorgen dat je niet misbruikt wordt. Zij zegt: "Ik geloof niet dat de gedragscode is bedoeld om aan te zetten tot discriminatie, maar uiteindelijk gebeurt dat wel." Mijn vraag aan Sarah zou zijn of bovenstaande tekst uit de koran in zichzelf niet discriminerend is wanneer voorgeschreven staat dat je de hoofddoek draagt om je te onderscheiden van andere vrouwen?  

Wanneer u mij niet gelooft, leest u even wat de islamitische commentatoren hierover te zeggen hebben:  

“Imam Ibn Jarir Tabari, in his commentary of this verse, says: "The respectable women should not look like the slave-girls from their dress when they move out of their houses, with uncovered faces and loose hair; they should rather draw and Iet down over them a part of their sheets or outer-garments so that no evil person may dare molest them." (Jami'al Bayan, vol. XXII, p. 33).” 

Wanneer Sarah dus de vergelijking maakt met nonnen die een habijt dragen: "Ik wilde mijn liefde voor God concreet maken, zoals nonnen dat doen met het dragen van hoofdbedekking," is dat echt appels met peren vergelijken. Een non draagt geen habijt omdat zij wil aantonen dat zij in tegenstelling tot andere vrouwen wél een respectabele vrouw is, wanneer je de tekst hierboven goed leest, zegt dit iets heel anders over de hoofddoek van een islamitische vrouw. Het lijkt erop alsof de islamitische geleerden, gebaseerd op de Korantekst, toch echt iets heel anders voor ogen hebben (gehad) dan liefde voor God concreet te willen maken. Overigens hangt het van de congregatie af of een non wel of geen habijt draagt, maar dit geheel terzijde.  

Sarah gaat door: "Mijn doel met deze klacht is dat de politie erkent dat het huidige beleid discriminerend is." En: ….” Ik haal plezier uit het burgercontact en ik sluit niemand uit.” Zie hierboven.  

Dan nog wat quotes: 

“Imam Razi says: "What is mean is that the people may know that they are not promiscuous women. For the woman who covers her face, though the face is not included in the satar (kledingvoorschirft), cannot be expected to uncover her satar, which is obligatory to cover before the other man. Thus, everyone will know that they are modest and virtuous women who cannot be expected to do anything indecent." (Tafsir Kabir. vol. VI, p 591)” 

“This is a command from Allah to the believing women, and jealousy on His part over the wives of His believing servants. It is also to distinguish the believing women from the women of the Jahiliyyah (periode voor de islam) and the deeds of the pagan women.” Tafsir Ibn Katir on Hijab 

“this means that she may also wear her adornment (schoonheid) in front of other Muslim women, but not in front of the women of Ahl Adh-Dhimmah (Jewish and Christian women), lest they describe her to their husbands. This is prohibited for all women, but more so in the case of the women of Ahl Adh-Dhimmah, because there is nothing to prevent them from doing that, but Muslim women know that it is unlawful and so, would be deterred from doing it. The Messenger of Allah said: (No woman should describe another woman to her husband so that it is as if he is looking at her.) It was recorded in the Two Sahihs from Ibn Mas`ud.” 

Een vrouw die zich niet bedekt, kan worden aangerand of een andere vrouw kan haar schoonheid beschrijven aan haar echtgenoot die dan wel eens interesse in haar zou kunnen krijgen. Dat is de uitleg. Het zegt daarnaast ook van alles over vrouwen die zich niet bedekken. Dat een politieagente een hoofddoek wil dragen tijdens haar werk lijkt mij dus om meerdere redenen een heel slecht idee.  

Ten eerste onderscheidt zij zich daarmee van andere vrouwen en dat is ook precies de reden dat zij de hoofddoek draagt zoals we kunnen lezen in het koranvers en in de exegese ervan. De politie moet nu juist uniformiteit uitstralen en dient zich te houden aan het artikel in onze grondwet waarin staat dat alle mensen gelijk zijn voor de wet. Dezelfde wet die zij tijdens haar werk moet handhaven.  

Ten tweede word er gesuggereerd dat een vrouw die geen hoofddoek draagt wél aangerand mag worden of dat zij er tenminste om vraagt. Ook dat lijkt mij een zeer slechte boodschap voor een agente van de politie om uit te stralen naar andere vrouwen toe en naar potentiele aanranders.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.