achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@liveblog

Liveblog oorlog Iran. VS vallen doelen in Iran aan na drone-aanval op vrachtschip in de Straat van Hormuz, VS, Israël en Libanon ondertekenen akkoord

Nummer 164 kunt u HIER teruglezen

Liveblog 165 alweer (er zijn liveblogs die het niet halen), en het houdt maar niet op: de VS hebben gisteren aanvallen uitgevoerd op doelen in Iran als reactie op een Iraanse drone-aanval op een commercieel vrachtschip uit Singapore in de Straat van Hormuz. US CENTCOM schrijft: "Amerikaanse vliegtuigen vielen Iraanse opslaglocaties voor raketten en drones en kustradarinstallaties aan, nadat Iran op 25 juni het vrachtschip M/V Ever Lovely heeft getroffen met een drone. Het onder Singaporese vlag varende schip verliet op dat moment de Straat van Hormuz langs de kust van Oman." Trump reageerde enigszins gelaten op het incident en schreef op Truth: "We hebben drie andere drones neergehaald. Dit is uiteraard een dwaze schending van ons staakt-het-vuren-akkoord." Maar ja, wat is een staakt-het-vuren nou waard als het niet af en toe geschonden wordt.

Ondertussen werden elders de koppen wel koel gehouden, want onder het toeziend oog van de Amerikaanse MinBuz Rubio werden tussen Israël en Libanon 'betekenisvolle stappen' gezet met de ondertekening van een trilateraal 'framework-akkoord' tussen de VS, Israël en Libanon (volledige tekst bij Barak Ravid), waarin zelfs wordt gesproken over een militaire coördinatiegroep onder begeleiding van de VS: "Deze overeenkomst stelt een duidelijk en gestructureerd proces vast om de soevereiniteit van Libanon te herstellen, Hezbollah te ontwapenen en zijn terroristische infrastructuur te ontmantelen, en Israël in staat te stellen terug te keren naar zijn grenzen zodra die bedreiging voor zijn burgers is verwijderd. Het creëert ook een trilaterale Militaire Coördinatiegroep voor Libanon (MCG4L), gefaciliteerd door de Verenigde Staten, waardoor de twee partijen dit kader kunnen implementeren." Toch weer een stap in de richting van een duurzame beëindiging van alle vijandelijkheden, ook al is Hezbollah een probleem dat blijft. Enfin, we gaan weer eens tankers turven.

Update 11:31 - Iran heeft de Amerikaanse aanvallen veroordeeld en zegt 'zelfverdedigingsaanvallen' te hebben uitgevoerd op Amerikaanse doelen in de regio, zo meldt staatsmedium IRIB.

LIVEBLOG. Code Rood DAG TWEE

Nog steeds: warm

Heel Nederland is ORANJE

code oranje

Leeft u nog? Beetje geslapen? Wij ook niet. Het was warm en niet zo'n beetje ook. Vannacht was het 'tropisch' en dat is een toestand waarin doorgaans alleen landen in de tropen verkeren, maar we moeten het er nu eenmaal ook hier mee doen. Het positieve nieuws: Code Rood geldt alleen nog in de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel tot vanavond 21.00 uur, omdat daar veel extremere hitte heerst dan in de andere provincies, die het moeten doen met Code Oranje of Geel. Nog meer positief nieuws: vanavond is voor heel het land Code Geel afgekondigd omdat er een overheerlijke alsmede verkoelende onweersbui aan zit te komen met kans op GROTE HAGELSTENEN. Hoe lekker is dat! Bent u echter een Code Rood-connaisseur, zweet u dan vandaag nog eenmaal peentjes, heb het nog even zalig benauwd, brand gezellig weg en schroei eens aangenaam en langzaam van de aarde voordat het voorbij is. Blijven wij gezond in de schaduw om het in de gaten te houden. We gaan weer zweetdruppels tellen en LIVE!

Update - We hebben inmiddels te maken met een regionale 'superhittegolf', vijf dagen achter elkaar boven de 30 graden. SUPER!!1!
UPDATE - Hoera. U kunt weer uit de schuilkelders tevoorschijn komen want CODE ROOD IS VOORBIJ! We mogen het nu doen met een zalige Code Oranje.
Update - Het Oranjefeest is vast losgebarsten

Liveblog oorlog Iran. Trump, bekend van het aankondigen van akkoorden, zinspeelt dat er mogelijk binnenkort een akkoord aan zou kunnen komen

De vorige, liveblog 163, las u hier

Ja en dat maakt dit liveblog het 164ste, en wij hebben er zelf even geen zin in maar het staat iedereen vrij op te snorren hoevaak en in wat voor kleurrijke bewoordingen Trump in al die stukken aangaf dichtbij, het scheelt werkelijk niets meer en zou ieder moment kunnen gebeuren, een historisch akkoord te zijn. En ja, die man kan het weten, want hij heeft iemand in zijn naam een boek laten schrijven over deals sluiten en laten we wel wezen, Amerikaanse vastgoedmannetjes zijn natuurlijk precies hetzelfde als steenrijke, moordlustige sjiitische would-be martelaars. Afijn, volgens Trump is de VS nu aan het onderhandelen vanuit een positie van 'pure kracht', en dus kondigt hij maar weer eens aan dat er waarschijnlijk een akkoord met Iran aankomt

Ondertussen meldt de Iraanse BuZa-minister Seyed Abbas Araghci zich maar weer eens, om te verkondigen dat het martelaarschap van Khamenei senior 'nooit zal worden vergeven of vergeten'. 

Tussen de bedrijven door gaan in Washington vandaag Israël en Libanon in gesprek, over een manier om het vechten aldaar duurzaam te beëindigen. Netanyahu is aan de voorkant vast duidelijk: zijn troepen blijven voorlopig in zuidelijk Libanon, en zullen dat 'zolang als nodig' blijven doen. Daar valt kortom nog wat winst te behalen, maar mogelijk is akkoordmeneer Trump in staat beide partijen nader tot elkaar te brengen.

Liveblog oorlog Iran. Trump uit ergernis over NAVO-bondgenoten, wint onverwacht toch Senaat-stemming

Nummer 163, 162 las u hier

Ja en daar zat Rutte weer naast Trump, die de neiging heeft zijn hulpvragen te verpakken als verwijten, en nog steeds niet helemaal lijkt te kunnen verkroppen dat niet alle NAVO-landen zo enthousiast waren over zijn kleine excursie in het Midden-Oosten als hij. Afijn, de Iraanse parlementsvoorzitter en onderhandelmeneer Ghalibaf noemt het akkoord tussen zijn land en de VS een 'verklaring van Amerikaans verlies', maar Trump blijft maar herhalen dat hij ontzettend, historisch, jaloersmakend heeft gewonnen, en we hebben zowel Ghalibaf als Trump natuurlijk leren kennen als heerschappen met een gezonde afkeur van het stijlmiddel overdrijving. 

Ondertussen won Trump in ieder geval wel bij een grotendeels symbolische stemming in het Senaat, over of hij toestemming aan Congress moet vragen voor het voortzetten van de oorlog. De Democraten hadden dit al een aantal keer geprobeerd, maar nu leek er voor het eerst ook voldoende Republikeinse steun te zijn. Gerommel thuis komt natuurlijk niet per se goed uit in tijden van onderhandelingen, maar op het laatste moment bedachten respectievelijk Bill Cassidy en Paul Rand zich. Laatstgenoemde lichtte toe: "Mijn stem is een manier om de president meer ruimte te geven om een duurzame vrede te uitonderhandelen." Eens zien of er vandaag schot in die zaak komt, kortom.

Update 11:10 - Israël zou zich hebben teruggetrokken uit een deel van zuidelijk Libanon

Liveblog oorlog. Eerste ronde vredesgesprekken afgerond, sfeer 'positief en constructief'

Nummer 160 alweer, 159 las u hier

Goed nieuws voor liefhebbers van positieve en constructieve gesprekken, die leiden tot bemoedigende vooruitgang: onder leiding van Qatar en Pakistan zijn in Zwitserland positieve en constructieve gesprekken gevoerd tussen de Verenigde Staten en Iran, die leidden tot bemoedigende vooruitgang. Overigens is volgens Iran vooruitgang pas echt bemoedigend als Hezbollah in Libanon met rust gelaten wordt. Echt op hun wenken worden ze nog niet bediend, maar: "Bovendien kwamen de partijen overeen een de-escalatiecel op te richten, bestaande uit de partijen, de Libanese Republiek en onder begeleiding van de bemiddelaars, om de beëindiging van de militaire operaties in Libanon, zoals vastgelegd in het memorandum van overeenstemming, te waarborgen." Ondertussen meldt Israël dat het de 'veiligheidszone' in Libanon mooi niet gaat verlaten, stelt Netanyahu dat zijn luchtaanvallen de weg naar een Iraanse opstand hebben vrijgemaakt, terwijl de vicepresident van Iran juist benadrukt dat het de vijanden van zijn land niet gelukt is om 'mensen de straat op te krijgen tegen het systeem'. Dat had vermoedelijk iets te maken met de kogels waarmee mensen die dit toch probeerden door hun eigen regering werden doorzeefd. Met diezelfde regering vinden nu dus positieve en constructieve gesprekken plaats, die leiden tot bemoedigende vooruitgang. 

Maar het regime, meneer, dat blijft.

Update 08:51 - Volgens Iraanse media gaat Khamenei binnenkort dan eindelijk begraven worden, en wel in Qom.
Update 11:58 - Vriend van de show Keyvan Shahbazi zat gisteren bij de Powcast om daar te vertellen wat hij van recente ontwikkelingen en de rol van Trump vindt. Spoiler: man is niet blij.
Update 12:01 - Na achttien uur onderhandelen keert de Iraanse delegatie weer huiswaarts.
Update 14:03 - Iraanse delegatie dreigde tijdens de gesprekken met vertrek door bombastische tweetjes en truthjes van Trump. "What we told the Iranians yesterday is when you guys engage in what us millennials might call trash talk, you can’t expect the POTUS not to respond and not to correct the record," aldus JD Vance.

Liveblog oorlog. JD Vance aangekomen in Zwitserland, Hezbollah en Israël blijven vechten

Nummer 159, waar het gisteren nog nummer 158 was

Nog even en ze kunnen in het serene Zwitserland de komende twee maanden een potje lekker nucleair onderhandelen. JD Vance (en een zwangere Usha Vance) zijn inmiddels daar (voor maximaal 2 dagen), alsook de Iraanse onderhandelaar Ghalibaf. De delegatie van bemiddelaar Pakistan is vanochtend als laatste gearriveerd. Zo sereen als het in Zwitserland is, zo onrustig is het in Libanon. Hezbollah sloeg toe bij een post van het Israëlische leger in Kfar Tebnit. Daarbij zijn 13 IDF-soldaten gewond zijn geraakt en kwam 1 Israëli om het leven. Dit alles terwijl Vance zegt dat het er in Libanon juist wat rustiger aan toe gaat. De IDF kondigt ondertussen de dood aan van twee belangrijke figuren voor de financiën van Hamas en Islamic Jihad. Hoessein Qadra en Mohammed Farra zouden de overdracht van een half miljard Shekels aan de terreurgroepen hebben verzorgd en werden vorige week gedood bij Israëlische aanvallen in Gaza. Ook zegt het Israëlische leger dat het een in Gaza gedode Al Jazeera-fotograaf heeft ontmaskerd als parttime sniper voor Hamas. Ze hebben het er druk mee. Het is ook ongezellig druk in de Straat van Hormuz, die gisteren gesloten werd verklaard door Iran en sindsdien ook daadwerkelijk dicht lijkt, op de radar althans. In hoeverre de zeestraat "toll free" gaat zijn bij vrede is ook nog de vraag: Trump beweert nu dat de VS mogelijk zelf tol gaat heffen. We houden vandaag een oog op Libanon en de open/gesloten/open/gesloten Straat. Live!

Update 09:08 - In Zwitserland gaan ze naast nucleair vergaderen ook spoedvergaderen over Libanon.
Update 13:15 - Beeld van ontmoeting tussen premier van Pakistan en JD Vance!
Update 16:45 - Peiling onder Amerikanen: VS moet oorlog beëindigen, maar deze deal is niet echt goed voor de VS. Peiling onder Israëli's: Iran heeft strijd gewonnen, veiligheid voor Israël op de lange termijn niet geholpen.
Update 16:50 - Trump heeft ondertussen Iran opgeroepen om hun proxy's eens in toom te houden, als die zich niet koest houden gaat Amerika weer schieten. Bij een fotomoment in Zwitserland heeft de Iraanse delegatie geweigerd Amerika de hand te schudden. Power play!

Iran en Verenigde Staten bereiken 'VREDESAKKOORD'

Vrede op aarde

BREEK want volgens de Pakistaanse premier Shehbaz Sharif hebben de Verenigde Staten en Iran een akkoord bereikt over het stoppen van de oorlog (voor tenminste 60 dagen vol onderhandelingen over het Iraanse kernprogramma), inclusief een wapenstilstand in Libanon. De deal zou komende vrijdag in Zwitserland getekend worden. Een deal leek vandaag nog even in gevaar te komen toen Israël luchtaanvallen op Beiroet uitvoerde, waarop Iran dreigde met het nieuwe raketten richting Israël. Of dat nog gaat gebeuren is onduidelijk, maar goed VOLGENS PAKISTAN (de bemiddelende partij) is het dus over met het schieten. Zowel Iran als de Verenigde Staten hebben nog niet gereageerd op het bericht van Sharif. De afgelopen weken en dagen werd vooral door 'US sources' het ene gezegd over de inhoud van de conceptdeal, terwijl 'Tehran officials' dus weer precies het andere zeiden. Waar de waarheid ligt, wat ervan terecht komt en waar deze hele operatie nu precies toe diende (het Iraanse volk bevrijden, iemand??) zullen we nog zien.

UPDATE 23:37 - TRUMP BEVESTIGT deal op TruthSocial. Straat van Hormuz gaat OPEN, aldus Trump. 'Ships of the World, start your engines. Let the oil flow!'
Update 23:45 - Iran blaast poging tot opblazen van Israël af, aldus NYT.
Update 23:50 - Iraanse staatstelevisie: 'Verenigde Staten zijn gedwongen een akkoord te tekenen om de oorlog tegen Iran te beëindigen.'
Update 23:56 - Volgens Iraans staatsmedium Fars gaat Oman tijdens de vredesperiode het verkeer in de Perzische Golf overzien.
Update 00:01 - Iraanse onderminster van Buitenlandse Zaken, die namens Iran betrokken was bij de onderhandelingen: 'Deal houdt in dat alle militaire operaties in de regio vanavond nog stoppen. Oh ja en we vertrouwen Amerika nog steeds niet'.
Update 00:06 - Volgens diezelfde Iraanse onderminister (Kazem Gharibabadi) heeft het handelen van Israël de afgelopen dagen invloed gehad op de uiteindelijke deal, in het voordeel van Iran. 'Some of the revisions we sought in the agreement were facilitated by the events that took place in Lebanon and by the statements issued by the armed forces, which helped move the negotiations forward.' Hij schetst een beeld dat Trump en de VS achter de schermen kritisch zijn op de houding van Israël.
Update 00:12 - Geen onbelangrijk detail: onderhandelaar namens Iran zegt dat nu dat de 60-daagse onderhandelingsperiode pas ingaat als de VS bevroren Iraanse miljarden vrijgeeft en dat tot die tijd geen woord over het kernprogramma zal worden gewisseld. Iran zal bij een 
Update 00:14 - HUGE if true. Volgens Israëlische krant Maariv heeft Netanyahu aan Trump laten weten dat Israël zich niet terugtrekt uit Libanon.
Update 00:16 - JD Vance roept nu bij Fox News dat de deal betekent dat Iran nooit een kernwapen zal hebben. Zover zijn we nog niet he.
Update 00:32 - Nieuwe Truth van Trump: Straat van Hormuz toch niet meteen open (duh) maar pas na het tekenen van de deal vrijdag. 'With the opening of the Strait upon the signing of the Deal on Friday, for purposes of mine removal, oil will flow on both ends again for the Region, and the World!'.
Update 00:35 - Nog altijd geen officiële reactie van Israël.
Update 00:36 - Niet verrassend, maar: Revolutionaire Garde zegt dat VS en Israël geen andere keus hadden dan hun verlies accepteren.
Update 00:47 - De punten van de deal VOLGENS IRAN (!) bij (staats)persbureau Mehr: onmiddellijke wapenstilstand op alle fronten inclusief Libanon, toezegging van de VS om zich niet te bemoeien met binnenlandse zaken van Iran (lees: demonstranten), einde Amerikaanse blokkade en opening Straat van Hormuz in 30 dagen, terugtrekking van VS uit de omgeving van Iran, einde van olie-sancties, fonds van 300 MILJARD DOLLAR van Amerika en bondgenoten voor wederopbouwprojecten in Iran, 60 dagen onderhandelingstijd over kernprogramma, 'her-toezegging' Iran over het niet zullen bemachtigen van een kernwapen, geen nieuwe troepen richting Iran en geen nieuwe sancties tijdens 60-dagen-tijd, 24 miljard dollar aan Iraanse tegoeden ontdooid, samenstelling VN Veiligheidsraad-commissie voor uiteindelijke deal, raketprogramma en proxy-groepen van Iran GEEN ONDERDEEL VAN DE DEAL. Eens zien wat hiervan allemaal waar is (en wat er wordt weggelaten).
Update 00:49 - Macron blij met deal.
Update 00:58 - Deal zal namens Iran worden ondertekend door Mojtaba Khamenei parlementsvoorzitter Ghalibaf, die ergens komende dagen afreist naar Genève.
Update 01:06 - Iraanse bronnen meldden eerder vannacht aan de New York Times dat Iran bewust heeft gewacht met het akkoord tot na middernacht (Iraanse tijd) om de verjaardag van Trump te omzeilen. NYT belde ook kort met Trump, die aan zijn eerdere statements toevoegde dat de Straat van Hormuz permanent 'toll-free' zal zijn en dat de VS gewoon weer gaan schieten als er geen nuclear deal komt. 12D CHESS???
Update 01:42 - Duitsland, Frankrijk, Italië en het VK zijn bereid sancties te schrappen als Iran verifieerbare stappen zal zetten met betrekking tot het kernprogramma, aldus Reuters.

Slotje op dit topic, hier verder

Liveblog oorlog Iran. VS en Iran vallen elkaar aan, Trump dreigt Iran 'de shit' te bombarderen

Dit is liveblog 147, 146 hierrrr

Hoe noem je een staakt-het-vuren dat is gestaakt eigenlijk? Geen idee, maar vannacht was het meer vuren dan staken in Iran, waar de VS "aanvullende zelfverdedigingsaanvallen" uitvoerden op Iran. CENTCOM schrijft: "CENTCOM-troepen voerden aanvallen uit op Iraanse militaire bewakingssystemen, communicatiesystemen en luchtafweerinstallaties in heel Iran. Amerikaanse marinevliegers, luchtmacht en marine vuurden precisieprojectielen af ​​op Iraanse doelen die een bedreiging vormden voor Amerikaanse troepen en internationale handelsschepen die door de regionale wateren voeren."

Volgens Trump ging het om 49 Tomahawk-raketten (zie: filmpje hierboven) en bombardementen met gevechtsvliegtuigen. Iran verdedigde zich daar dan weer tegen door Amerikaanse bases in Jordanië, Koeweit en Bahrein te bestoken met raketten, overigens zonder veel succes. Dat gebeurde allemaal nadat Trump gistermiddag (vroeg in de ochtend in Washington) aankondigde dat Iran de prijs ging betalen voor het te lang doen over onderhandelingen. Vannacht liet hij via Fox weten 'the shit out of Iran' te gaan bombarderen als Iran geen deal tekent. 

De Iraanse Revolutionaire Garde claimt ondertussen dat de Straat van Hormuz, bekend van tv, weer gesloten is en dat het zal schieten op schepen die er toch doorheen proberen te varen. De VS ontkennen dit, maar erg druk is het daar vooralsnog al een tijdje niet meer. Ook de bewering van Iran dat het een oorlogsschip in de straat zou hebben aangevallen, is door de VS ontkend. Hoe dan ook, er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te zijn, we houden u op de hoogte.
UPDATE 10:30 - De Indiase regering meldt dat er drie Indiase zeemannen zijn overleden na een aanval van de VS op een schip dat onder de vlag van Palau voer, maar banden zou hebben met Iran en zich niet hield aan instructies van de Amerikanen. 
UPDATE 10:38 - Eerder heeft een Amerikaanse regeringsknakker aan CNN gemeld dat de onderhandelingen gewoon doorgaan en 'on track' zijn. Wel een bijzonder track in ieder geval.
UPDATE 13:25 - CENTCOM deelt beelden van de aanval op het schip M/T Jalveer, dat onder Guinee-Bissause vlag vaart, en meldt dat de Amerikanen inderdaad eerder twee andere schepen "uit" "Palau" hebben aangevallen.
UPDATE 14:39 - Comments closed, HIERRR VERDER vanwege Truth-bommetje Trump

LIVEBLOG OORLOG IRAN. Amerika bombardeert Iran op meerdere plekken

146, 145 hierrr (en Stamcafé hier)

Dit kondigde Trump vanmiddag al aan: na afgelopen nacht Iran te hebben aangevallen doet Amerika dat momenteel nog eens. De bombardementen van gisteren waren een reactie op het neerhalen van een Amerikaanse helikopter, deze bombardementen zijn dat ook, al valt het niet helemaal los te zien van de stroef verlopende onderhandelingen, waarover Trump een paar uur geleden nog zei dat het te lang duurde en Iran 'de prijs ging betalen'. Zo lijkt het ook een kwestie van intimidatie: beetje tempo maken, anders is dit nog maar het begin. Op het moment van schrijven klinken er op verschillende plekken in Iran explosies - op het eiland Kish, in de stad Minab, bij de haven van Sirik. 

Kort verhaal nog korter: we gaan live. 

Update 23:34 - Overigens kondigt Pete Hegseth aan, over een mogelijke totaalhervatting van de oorlog: "Als er opnieuw een conflict zou uitbreken, is ons vermogen om te richten, ons vermogen om te detecteren, ons vermogen om te zien en ons vermogen om netwerken binnen te dringen in de loop van de tijd aanzienlijk verbeterd."
Update 23:36 - Diezelfde Hegseth kondigde tegenover Axios aan: "Als we met bommen moeten onderhandelen, dan doen we dat." Ondertussen vanuit Iran bericht over 'stevige reacties' op mogelijke bombardementen, die dus niet echt meer mogelijk zijn, maar nu bezig.
Update 23:38 - Daar is de bevestiging van het Amerikaanse Central Command: ze zijn begonnen, "De bombardementen zijn een reactie op Iraanse continue en ongefundeerde agressie." Het is allemaal zelfverdediging, aldus de Amerikanen, die natuurlijk ook weten wat Johan Cruijff zei over de beste manier van verdedigen.
Update 23:41 - Nu ook berichten over explosies in havestand Bandar Abbas, gelegen aan de Straat van Hormuz.
Update 23:45 - En nu lijkt ook Busher aan de beurt; ze zijn niet terughoudend vanavond, die Amerikanen.
Update 23:49 - Marinebases van de Revolutionaire Garde lijken een belangrijk doelwit te zijn.
Update 23:54 - Volgens een regeringsknakker van de joe-es-éé richten ze zich op luchtverdedigingssystemen, radarinstallaties en allerhande hartstikke belangrijke drone-hutten in zuidelijk Iran. Ondertussen ook de eerste bombardementsbeelden, afkomstig uit Sirik. En: een Iraanse straaljager boven Teheran.
Update 00:06 - Wild bericht: volgens een Iraans nieuwsmedium (Mehr, zitten met enige regelmaat op schoot bij de Revolutionaire Garde, korreltjes zout geen overbodige luxe) vinden er momenteel op zee gevechten plaats tussen Amerikaanse en Iraanse strijdkrachten.
Update 00:09 - Nog even over de update hierboven: het zou gaan om Iraanse pogingen om Amerikaanse schepen aan te vallen nabij de Straat van Hormuz. Pogingen dus; 'gevechten' mogelijk nog wat voorbarig.
Update 00:15 - Een delegatie Qatarese onderhandelaars zou woensdag met lege handen Teheran hebben verlaten, waarmee de kans op een diplomatieke doorbraak nog kleiner werd dan-ie al was, aldus de New York Times.
Update 00:17 - Blijft toch opmerkelijk dat Trump Netanyahu afgelopen zondag nog om terughoudendheid smeekte, en nu voor de tweede nacht op rij huishoudt. Het kan: verkeren.
Update 00:19 - Israël is niet betrokken bij deze reeks bombardementen, in weerwil van een gerucht dat via Al-Jazeera zojuist de wereld in kwam. 
Update 00:20 - Iraanse regimemedia berichten nu dat er raketten zijn afgevuurd richting Amerikaanse doelen in de regio. Een kazerne in Iraq zou geraakt zijn. Vooralsnog onbevestigd dit. 
Update 00:37 - Volgens de Revolutionaire Garde vloog zojuist een F-16 het Iraanse luchtruim binnen. Vervolgens zouden er raketten richting het vliegtuig zijn geschoten, waarna hij het luchtruim weer verliet
Update 00:48 - Iran sluit Straat van Hormuz, waarschuwt dat ieder schip dat het toch probeert een doelwit is.
Update 00:52 - Deze aanvalsgolf is in reactie op het neerhalen van die Amerikaanse helikopter, benadrukt de Wall Street Journal nog maar eens. Insteek is niet om de oorlog weer volledig op te pakken. Tja. 
Update 00:55 - Twee schepen probeerden de blokkades te omzeilen en toch de Straat van Hormuz over te steken; beiden zijn geraakt door de zeejongens van de Revolutionaire Garde, aldus de zeejongens van de Revolutionaire Garde, via de mediajongens van de Revolutionaire Garde. 
Update 01:15 - Wellicht ten overvloede maar het bombarderen is nog steeds aan de gang.
Update 01:21 - In Iraanse media berichten over dat het grootste aardgasveld ter wereld South Pars getroffen zou zijn; Amerika ontkent dit, aldus Fox News. 
Update 01:26 - Trump claimt in de Situation Room gebeld te zijn door hooggeplaatste Iraniërs, er zouden Amerikaanse gevechtsvliegtuigen boven Teheran hebben gevlogen, er zijn vannacht 49 Tomahawk-raketten afgevuurd richting Iran, dat Trump vervolgens heeft gevraagd te stoppen met bommen gooien, wat hij spoedig gaat doen. Meest markante citaat: de vredespresident gaat morgen 'the shit out of Iran' bombarderen als ze dan nog geen akkoord met hem hebben bereikt. 
Update 01:36 - Volgens Trump zocht het regime dus contact met hem; dat wordt door Iraanse staatsmedia met klem ontkend. Ondertussen ontkent de VS weer dat de Straat van Hormuz is afgesloten en dat er Amerikaanse schepen getroffen zouden zijn.

COMMENTS DICHT - hier verder

LIVEBLOG OORLOG IRAN. VS bombarderen Iran, 'reactie op neerhalen Amerikaanse helikopter'

Het gaat los

Daar is dan de reactie van de Verenigde Staten op het vermeende neerhalen van een Amerikaanse Apache-heli boven de Straat van Hormuz door Iran, gisteravond. Beide piloten van het toestel zouden geen verwondingen hebben opgelopen, maar een reactie was volgens Trump noodzakelijk. De hele actie wordt door Iraanse staatsmedia ontkend, overigens. De VS zijn volgens CENTCOM zojuist begonnen met vergeldingsbombardementen. Van tevoren zou een belletje hebben plaatsgevonden tussen Trump en Netanyahu. Volgens de eerste berichten zijn er explosies gehoord in Sirik, gelegen aan de Straat van Hormuz, en het eiland Qishm.

Update 23:32 - Ook het Iraanse Fars meldt explosies in de omgeving van de Straat.
Update 23:33 - IRIB (Iraans) meldt een aanval met straaljagers op eiland Qishm, zou gaan om tenminste 5 knallen.
Update 23:37 - Op Iraanse tv zou nu worden geroepen dat Iran binnen enkele minuten zal reageren (door terug te schieten).
Update 23:40 - Wat betreft de vorige update: Israël schat in dat Iran niet gaat reageren met raketten richting Israël, meldt het Israëlische Walla. We gaan het zien!
Update 23:51 - Ook explosies gehoord in Minab, een stukje landinwaarts van de Straat van Hormuz. Iets eerder ook havenstad Bandar Abbas.
Update 23:54 - Amerikaanse regeringsbronnen melden Fox News dat de luchtaanvallen "ongoing" zijn, doelwit zijn luchtafweersystemen en radar-installaties van Iran.
Update 23:57 - Een regeringsbron meldt aan CNN dat de VS de luchtaanvallen zien als "waarschuwingsschot", verwachten niet dat het de lopende onderhandelingen verstoort.
Update 00:11 - Trump noemt de luchtaanvallen "Very strong, very powerful". Een bron meldt aan CNN dat er mogelijk nog meer aanvallen aankomen.
Update 00:14 - Op Telegram zou de Revolutionaire Garde roepen dat Iran raketten afvuurt / gaat afvuren op Amerikaanse doelen.
Update 00:18 - Volgens Mehr (Iraans) zijn Qishm, en de steden Sirik en Jask aangevallen. Inmiddels lijkt het weer afgekoeld.
Update 00:34 - Iraanse buitenlandminister Abbas Araghchi op X: 'Despite its defeats on the battlefield, the U.S. opted to test our determination. Our Powerful Armed Forces will leave no attack or threat unanswered. Leave our region if you want to be safe. History of the Persian Gulf has many chapters on dire fates of intruding outsiders.'
Update 00:46 - Bij Bemani zouden de VS volgens Iraanse media twee waterreservoirs hebben gebombardeerd, waardoor die regio zonder water zit.
Update 01:15 - Volgens Mehr nu weer explosies in Jask.
Update 01:17 - Volgens Amerikaanse bronnen bij Channel 12 is er een tweede golf van Amerikaanse aanvallen aan de gang.
Update 01:21 - Ook bij de tweede golf heeft Amerika het gemunt op luchtafweer- en radarinstallaties.
Update 02:06 - Er zouden explosies zijn gehoord in Bandar Abbas. Nog weinig duidelijk over de schaal van de 'tweede golf'.
Update 02:58 - Revolutionaire Garde zegt Amerikaanse doelen in Bahrein heeft aangevallen. CENTCOM zegt ondertussen dat de Amerikaanse aanvallen zijn beëindigd.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.