OORLOG. "Betrouwbare" EU-energiepartner Azerbeidzjan valt Armenië opnieuw binnen
VOOR WIE ZIJN WE
Social
Armenen de goeien Azeri's de slechten maar Azeri's onze gasleveranciers dus Azeri's niet slecht genoeg en bovendien net als vorige keren nu al de winnaars? En hoe zit dit nou POETIN? Want Armenië is een van de zes landen van Poetins NAVO de Collective Security Treaty Organization (CSTO, wiki), maar ook tijdens voorgaande Azerische invasies in september 2020 en vervolgens weer in september 2022 deed Poetins papieren tijgers niets.
Extreem weinig zin om ons alweer te verdiepen in een burenruzie over alweer een lap grond waar je je hond nog van af zou trappen, maar het zit dus als volgt: De Armenen zeggen dat het van hun is en de Azeri's dat het van hun is. Zo, u bent weer bij. En natuurlijk zijn de Azeri's hier echt wel de agressor, maar niemand buiten Armenië heeft - los van de Kardashians en Dan Bilzerian - ooit iets jegens Armenië gevoeld. En we hebben de emotionele bandbreedte gewoonweg niet voor nog een vlaggetje in onze bio naast de Oekraïense.
Het Azerische MoD volgt u hier, het Armeense MoD volgt u daar. Veel meer ellende ziet u na de breek.
Update: Armenië reageert.
ellende
Social
hels geluid
Social
Social
Reaguursels
InloggenOveral waar Abdelkaderbenali's (of Russen) zijn is het hommeles.
Heeft @Triage | 19-09-23 | 20:45: gelijk in. Maar, ondanks Poetin, sta ik toch iha achter de Armeniërs, vanwege hun geloof, hun namen en hun diaspora. Maar ik weet er verder veel te weinig van.
Nee mensen, doorlopen! Hier is helemaal niks te zien! Dit heeft helemaal niks te maken met NAVO partner Turkije! Net zomin als dat de vorige keer in 2020 het geval was. Als landen claimen dat ze bang zijn voor NAVO agressie dan is dat nergens op gebaseerd en enkel een slecht excuus voor hun eigen acties!
Azerbeidzjan = Turkse invloedsfeer = Erdogan ; Armenie = Russische invloedsfeer = Poetin.
Dus Erdogan en Poetin bepalen wat hier wel of niet gaat gebeuren. Hogere politiek.
Ja, maar vanwege Oekraïne móet iedereen anti-Putin zijn, en dús moeten 'we' voor de mossels zijn, en heeft niemand het over de genocide, of etnische zuivering daar door de Azeri's .
Armenië heeft zich afgelopen tijd afgekeerd van Rusland. Deed al een poos niet meer mee aan de gezamenlijke militaire oefeningen van de CSTO landen en heeft nu hulp gevraagd aan Blinken. Dus tot zover de Russische invloedssfeer. Iedereen gewoon een Armeens vlaggetje in z’n Twitter bio en onbegrensde hulp toezeggen, dan komt alles goed.
Ik vul de hiaten in je analogie even voor je af:
Armenië-Rusland-IRAN vs Azerbeidzjan-Turkije-ISRAEL
Wie denk je gaat winnen?
@Boncurse | 19-09-23 | 21:43:
Is dat zo? Iran geloof ik nog wel wegens shii vs soenni, maar wat heeft Israël met Turkije (of tegen Rusland)?
Dit zat er al heel lang aan te komen. Ik hoop dat de lezer er tegen kan (dus, niet klikken als je een zwakke maag hebt) maar dit artikel van vorig jaar www.raymondibrahim.com/2022/09/18/jih... gaat over de terreur en zuivering in Armenië. Dat de Azeri's weer zouden toe slaan was te verwachten. Nu zo ongeveer al het EU oorlogsmaterieel in en iedereen druk met Oekraïne is, doen ze dat ook.
In de laatste alinea een vooruitziende blik, die ook nu nog steeds waar is:
"Meanwhile, back in the West—where full and self-sacrificial support for Ukraine is deemed a “sacrament” of sorts—few if any media and politicians are saying a word about these ongoing atrocities against the Armenians."
De armeniers zijn bepaald geen lieverdjes en hebben gebieden tussen Nagorno Karabach en Armenie ook wel erg leeggeveegd. En ook Azeris laten opbokken uit de enclave. Maar latem we ook de andere kant niet vergeten: in Nagorno Karabach wonen nou eenmaal vooral.Armenen
Dat dat bij Azerbeidsjan terecht is gekomen is gewoon een fout die nu veel ellende geeft
"En we hebben de emotionele bandbreedte gewoonweg niet voor nog een vlaggetje in onze bio naast de Oekraïense. "
Ik durf de gok aan dat dat mede komt omdat Oekraïeniërs meer op ons lijken dan arme Armenen.
Nou ik zie niet in hoe Oekraïners meer op "ons" lijken dan Armeniërs.
Vooropgezet plan om tweede front te forceren met Rusland. Kijk maar naar hoe lang het uithongeren van de Armeniërs al aan de gang is. Het westen en de NAVO hebben hier graag een tweede Armeense genocide voor over.
Dat lijkt me onzin.
Is dat de reden dat Israël bondgenoot is van Azerbeidzjan en de Ayatollahs van Armenië?
Pinokkio gaat ongetwijfeld helpen. In de tekst moet:" Oekraïne" worden vervangen door: "Armenië", maar zijn idealen blijven keihard.
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
Het armeense hoogland was voorheen het Hof van Eden...
En volgens de overleving strandde de Ark van Noah op de berg Ararat.
Vandaar die Nobelprijs.
@Après toi | 19-09-23 | 19:16:
Nee, als er een theedoek omheen zit is het Arafat, met een f.
Weer een deelnemer minder volgend jaar voor songfestival. Boycot aankomen voelt.
Servaas van Maastricht was een Armenier…
Is wel zo. Oudste basiliek, en zo.
de armeense genocide is nog niet voorbij.
Tijd voor een nieuwe Rock Aid Armenia.
Einstürzende Neubauten - Nagorny Karabach
www.youtube.com/watch?v=hd-6WweqD0Y&a...
Mooi. (oorlog =niet mooi)
Maakt niet uit. Zolang de nederland maar goedkoop gas krijgt ben ik tevreden.
Of zit iemand hier graag in de kou komende winter?
Gas is overal goedkoop te krijgen, maar dankzij onze belastingverslaafde overheid niet voor Nederlanders.
Hoe lang nog ?
kijk eens wat je er voor betaald en wat het kost. Het verschil verdwijnt in de Nederlandse staat die hieraan verslaafd is. Lost niks op om het nog zwaarder te belasten in Nederland.
We hebben zelf ons gas verkwanseldq binnen een paar decennia, knap hè, nu is alles op en moet er steeds meer belasting worden gestolen ik bedoel geheven.
huh ,ons gas kwam toch uit India van uit Rusland?
@g[E]ulden | 19-09-23 | 19:53: We barsten van het gas, maar dat pompen we niet meer op, want scheurtjes in huizen in Groningen...
Bekende Armeniërs:
Garri Kasparov. Als Armeense Jood geboren in Bakoe, dus hij heeft de haat tegen Joden en Armeniërs van die lui daar vanaf zijn geboorte gevoeld.
Alle leden van System of a Down. Ook zij herinneren ons aan de genocide op het Armeense volk.
Charles Aznavour, die bij velen een gevoellige snaar raakte.
Andre Agassi is ook Armeniër. Agassian.
En de Kardashians, is zelfs een armeense naam
Die grond hoeft de EU niet, dus ze zullen wel veel roepen, met hele ferme woorden, maar niet handelen.
Armenië heeft beweert geen oorlog te gaan voeren om Nagorno-Karabach. Het contingent Russische troepen daar zal vrij vlug verslagen worden en daarna is dit verhaaltje denk ik morgen alweer voorbij.
Wat vindt, hoe heet ie ook al weer, niet Hiemstra, maar die andere, die verstand heeft van ruzie op volksniveau met tanks en zo, ook al weer? Iets van het Klingon instituut?
@nobodiesunmighty | 19-09-23 | 17:36:
Haha Rob de Wijk. Geen idee.
Probleem is eerder dat Armenië niet eens in staat is oorlog te voeren.
@reservebelgië | 19-09-23 | 18:09:
Zou er geen moeite mee hebben als Nagorno-Karabach eens in zijn geheel bij Azerbeidzjan werd getrokken. Het ligt middenin Azerbeidzjan als een eilandje, wordt bewoond door veelal etnisch Armeniërs die al sinds jaar en dag dit gebied claimen, met steun van Moskou. Dat Armenië door Poetin en Iran gesteund wordt maakt het geen sympathieker landje.
@Beste_Landgenoten | 19-09-23 | 18:14:
Ken uw geschiedenis.
Het land werd gesteund door het westen maar werd overlopen door Azeri's, op hun beurt gesteund door Turken. Die, zoals u weet historisch gezien weinig hebben met (christelijke) Armeniërs.
Er is een ragfijn spel gespeeld (Turkeye is NATO-lid) en Armenië heeft zich letterlijk genoodzaakt gezien te schuilen bij de vijanden van hun vrienden.
Nu die bescherming minder wordt zien de aloude idioten weer een kans hun eigen endlosung weer een stap dichterbij te brengen.
Niet erg simpel, die regio.
Beetje Yezidi's revisted.
.... beweerd.... Die fouten in de spelling gaan niet voorbij.
@reservebelgië | 19-09-23 | 18:22: Uw confirmation bias laat weinig te wensen over
@dathoujetoch | 19-09-23 | 18:36:
Heel goed, ik had eerst beweert en toen heeft beweerd, maar op de mobiel gemist. Fijn dat je me eraan herinnert. Je ledt goed op!
Officieel was het daar altijd de Republiek Artsakh die vocht maar iedereen weet dat Armenië daar vuistdiep in zat.
Wat ik al zei bij de vorige agressie van Azerbeidzjan, stop dan met energie afnemen.
Als je Rusland kut vindt, kun je Bakoe net zo kudt vinden.
Geldt ook voor Qatar.
Het zijn landen die hun energie dollars aanwenden om oorlogen te financieren.
Wees consequent, anders kun je net zo goed Rusland weer laten leveren.
God wat was het fijn geweest om geen enkele cent meer naar die out landen te sturen. Om ze dan in enkele decennia te zien terugvallen naar statusje Yemen. Helaas is het niet anders en hebben we hun grondstoffen hard nodig.
@heldheino | 19-09-23 | 17:46: Voor beiden:
We stikken hier zelf van het gas!
@heldheino | 19-09-23 | 17:46: Nee hoor, we kunnen het hier ook uit de grond halen. Alleen dat mag dan weer niet van Timmerzwans.
"Armenen de goeien Azeri's de slechten"
Waarom dat? Armenen claimen al heel lang een stuk grond in Azerbeidzjan, dat onder bescherming van Poetin bij Armenie kon blijven. Nagorno-Karabach. Een Russisch construct uit de negentiende eeuw, een van de vele gerussificeerde gebieden, met een nadien kunstmatige bevolkingssamenstelling. De oorspronkelijke bewoners, lokale christenen zouden daarvoor zijn verdreven.
Beetje onhandig voor de Armenen dat hun beschermheer Poetin de handen vol heeft aan iets anders, nu grijpt Azerbeidzjan (weer) een kans door de oorlog van 2 jaar geleden nog eens over te gaan doen. Wat ik er slecht aan begrijp, er was een soort van overeenkomst, waar beide partijen een beetje mee konden leven. En dan nu weer oorlog. Wie wordt daar vrolijk van.
Dus zal de VS en de Eu Armenië maximaal moeten ondersteunen met wapentuig en miljoenen net zoals ze dat bij Oekraïne doen.
@Trasnochador | 19-09-23 | 17:35:
Geen idee hoe dit feestje afloopt, maar lang kan het niet duren nu Rusland weinig steun meer geeft. Duidelijk is dat de machthebbers in Yerevan, Armenië een tijdlang leunden op Poetin, maar nu hun steun verliezen. Als Poetin verliest vind ik dat - ongeacht wat ook - allang winst. Misschien eens tijd dat Armenië en Azerbeidzjan een keertje een eindbeslissing nemen over die provincie.
Zoals elk gebied in Europa, zeker in de Kaukasus, liggen grenzen nooit vast. Dit gebied kent al eeuwen Armeense aanwezigheid of beheerst worden door Armeense heersers. Nooit aan een stuk want stukken land verwisselen nog wel eens van “eigenaar”. De Russen hebben er een protectoraat van gemaakt, maar wel een Russisch protectoraat, niet Armeens.
De Sovjets hebben dit zo gehouden in het kader van verdeel en heers, zoals in tal van andere delen van de USSR.
Dit is een gebied waar Armenen wonen en de laatste drie jaar is Azerbeidzjan dus al drie keer binnen gevallen. Al bijna een jaar wordt deze enclave van de buitenwereld afgesneden door Azerbeidzjan met gevolg een humanitaire crisis. Maar ja, geen Oekraïne dus niet interessant voor de Bakoe verstehers en Bakoe lovers.
@Nuuk | 19-09-23 | 18:12:
"De Russen hebben er een protectoraat van gemaakt, maar wel een Russisch protectoraat, niet Armeens."
Nou daar heeft Armenië dus niets aan, noch de inwoners van dat gebied. En wat de Russen willen is meestal ellende. Alleen al daarom goed als de Russen eruit gekegeld werden.
@Beste_Landgenoten | 19-09-23 | 18:10: Er zit sinds kort een nieuwe leider in Armenië, die heeft meer moderne en westerse opvattingen. Dat botst met Putin/Rusland. Vandaar de verwijdering.
@Après toi | 19-09-23 | 18:29:
Mooi, dan mogen de Russen (ook daar) naar huis gaan.
Het rommelt daar al eeuwen en de Azeri's zijn niet vies van het vermoorden van Armeniërs: en.wikipedia.org/wiki/Shusha_massacre...
@Beste_Landgenoten | 19-09-23 | 18:16:
Azerbeidzjan wil iedereen er weg hebben, dus ook die Armenen die er al generaties wonen. Dat zijn ook Christenen en dus ongelovigen voor de Azeri’s.
De hypocrisie over “onze” oorlog in Oekraïne is hiermee wel bewezen. Azerbeidzjan mag daar steeds binnenvallen, de eerste keer zelfs met hulp van NAVO land Turkije. Ze mogen de enclave in een enorme humanitaire crisis dompelen met maandenlang toevoer van goederen verhinderen.
Het gaat om belangen, niet om de mensen, zo is wel duidelijk.
Gaan we nu tanks en vliegtuigen aan Armenië leveren?
Te laat, die zijn op. Die heeft Zelenski al opgehaald om weer 40 meter te veroveren.
Armenen hebben al genoeg ellende meegemaakt in het verleden, ze hebben christelijke roots, en verdienen het niet aan hun lot overgelaten te worden.
Ik hoop voor burgers daar dat het snel klaar is met zo min mogelijke ellende voor hen, maar ben bang dat dit ijdele hoop is.
En Westerse hulp.
Die Armenen hebben boter op hun hoofd. Ze wilden nooit vrede omdat Rusland achter hun stond. En nu Rusland druk is willen ze opeens vrienden maken bij de EU. In de jaren 90 waren zij de agressor, daarna hadden ze het al 3x kunnen oplossen. Ze hebben enkel foute vrienden gekozen en daar betalen ze nu de prijs voor (Iran).
Voor geen van 2en, niet mijn oorlog.
Dat dus.
"Laat maar vallen want het komt er toch wel van" pom pom diedom.
Dit is gewoon de zoveelste religieuze oorlog tussen Islam en Christendom.
Nee, dat is het niet. Gewoon niet.
Armenië heeft veel bekende artiesten voortgebracht. Bovendien is die nieuwe leider van hen niet zo'n fan van Putin. Dus hup Armenië in deze.
Tja, soms wordt de wereldvisie bepaald door Shownieuws en Boulevard.
Is het net zo'n charlatan als Z?
@ZZP-er | 19-09-23 | 17:20: Zelensky is een held, Putin is een bloeddorstige charlatan.
@Après toi | 19-09-23 | 17:22:
Ach het is eigenlijk heel simpel dus.
@ZZP-er | 19-09-23 | 17:29: Ja, in dit geval wel.
@Après toi | 19-09-23 | 18:03:
Ooit hadden we hier een Sandra Roelofs.
Die Azeri, ach ja. Keep is simple Kuif. Wel zo overzichtelijk.
Tsja. We hebben gewoon ons eigen aardgas in de grond zitten, maar dat mogen we niet meer oppompen van Rob Jetje. In plaats daarvan kopen we het liever voor een kapitaal van obscure dictators.
Nog altijd beter dan miljarden aan de dictator van Tunesie overmaken om zogenaamd de bootvluchtelingenstroom terug te dringen.
Het is alleen maar toegenomen in aantallen, degenen die de oversteek halen hebben bovendien een veel grotere kans te kunnen blijven en NL krijgt er door de verdeelsleutel meer verplicht toegewezen.
Veel geld kwijt voor nog meer ongewenste asieleisers. Dan kun je beter LNG kopen bij een dictator.
@_pacman_ | 19-09-23 | 16:42: Er is nog geen cent overgemaakt aan Tunesie en de deal is nog niet getekend.
@_pacman_ | 19-09-23 | 16:42: Nederland doet het gewoon allebei. Daarom zijn de belastingen hier ook zo hoog.
Misschien moet jij maar naar een srulpje in Huizinge verhuizen. Kun je een beetje tegen schudden en een steunbalk op je harsens?
@ChalinaRosa | 19-09-23 | 16:43: Dat klopt volgens mij.
@Ridde Rogter | 19-09-23 | 16:49: Dr is daar nog helemaal niets ingestort, beetje gescheurd dat wel, maar dat doet mijn huis ook.
Als je de geschiedenis van die regio leest, kun je niet eens beginnen met denken wie er gelijk heeft. Wat een bende daar altijd.
Dat lijkt me niet zo heel.moeilijk. De roep om autonomie in Nagorno Karabach was legitiem, met meer dan 75% armeniers.
Azerbeidjan had dat moeten aanvaarden en Armenie had geen buurgebieden moeten pakken.
Snel, maak ze lid van de EU.....
Ik zet me vast schrap voor de emotionele diarree van Timmerfrans..
@zwenkwieltje | 19-09-23 | 17:08: kijk uit met je wensen. Als Frenske aan de diarree gaat ziet het er in Nederland slechter uit dan Libië vorige week.
En dan moet het kruitvat dat Afrika heet ook nog echt ontploffen en heeft China net weer 10-tallen straaljagers richting Taiwan gestuurd als machtsvertoon. Moet alleen Japan nog even de Koerillen weer terughalen onder Japans bewind. Geeft ons wellicht een mooie aanleiding om Indonesie weer terug te halen?
Suriname lijkt me wel wat. Veel ruimte, warm klimaat, leuke mensen, lekker eten... Daar moet toch wat van te maken zijn?
@Trekhaas | 19-09-23 | 16:40: En dan terug ruilen met Nieuw Amsterdam.
De Azeri's zijn beschermeling van Turkije = NAVO = dus 'onze' bondgenoot. Armenië is beschermeling van Rusland. Kortom; er is weer een nieuwe proxyoorlog tussen enerzijds de NAVO en Rusland begonnen.
En toch zou ik liever zien dat Armenië dit wint. Gaat niet gebeuren en ze hebben verkeerde strategische keuzes gemaakt, maar vind het wel het sympathiekere land.
@Trekhaas iemand profiteert gewoon van dit soort conflicten, daarom vinden ze ook plaats. Idem met Oekraïne. En het zijn vast niet de zichbare poppetjes, dat zijn gewoon pionnen. Kan Russel Brand hier niet even induiken? Oh nee, wacht...
Moet Armenië nu ook snel bij de EU?
De EU zit er al. Werkt weer prima.
Armenië: EU zet civiele missie op om grensgebieden te stabiliseren (persmededeling, 23 januari 2023)
@haarlemsekenau | 19-09-23 | 16:38:
In 2022 ook al.
Doel is:
de vrede en veiligheid in het gebied te herstellen
vertrouwen tussen de 2 staten tot stand te brengen
de internationale grens tussen de 2 staten af te bakenen.
Kortom, kat in het bakkie.
@haarlemsekenau | 19-09-23 | 16:38:
Overal waar de EU zich mee bemoeit daar gaat iets stuk. Zoveelste voorbeeld.
@zwenkwieltje | 19-09-23 | 17:11: Polen, Spanje en Tsjechië zijn landen die zich economisch heel snel hebben ontwikkeld, na toetreding tot de EU.
@Après toi | 19-09-23 | 17:21:
Hoe lang heeft het in Spanje geduurd? En nog!
En waarom worden Polen en ook Tsjechië constant bedreigd door de eu? Met het argument dat ze zich niet genoeg conformeren? Aan allerlei zeer vage dingen overigens.
@Après toi | 19-09-23 | 17:21: ze hebben inderdaad gebruik gemaakt van de open grenzen: in Nederland buit vergaren (door werk maar ook door decorumloze rottigheid) en dit uitgeven in eigen land. En dat ging best snel ja, die ontwikkeling.
@reservebelgië | 19-09-23 | 18:04: Spanje was tijdens Franco zo'n beetje het armste land van Europa. Met bijvoorbeeld een waardeloze gezondheidszorg en erg gedateerde infrastructuur. Dat is nu wel veel beter. Werkloosheid inderdaad nog aan de hoge kant, maar die kun je gedeeltelijk wegstrepen tegen de (te) hoge informele economie.
Azeri's zijn net zo betrouwbaar als Turken.
Nou, kan dat energiecontract straks ook nog worden opgeschort? Het zat al allemaal niet mee, kan dit er ook nog wel bij? Maar ja, was het inderdaad wel betrouwbaar? Denkelijk toch al niet?
Volgens internationaal recht behoort dit gebied bij Azerbeidzjan,geen enkel land erkent deze enclave als onafhankelijke staat.
Inderdaad. Dit is bijna hetzelfde als wat de Russen zeggen over de Donbas.
@Brabantse Leeuw | 19-09-23 | 16:32: Het is geen bewering maar een hard feit dat dit gebied de jure aan Azerbeidzjan toebehoort.
Nee, dat is Oekraine
Wel is er wat soortgelijks met de Krim gebeurd. Die is van Rusland naar de Oekraine gegaan in 1954 tegen de wil van de bevolking
Armenie christelijk en arm , geen vriendjes met Turkije (Armeense Genocide) sinds kort legeroefeningen met VS ipv Rusland.
Azerbeidzjan sjiitisch moslim en steenrijk door olie en gas uit Kaspische Zee waar Europese Unie afhankelijk van is ter vervanging van gas uit Rusland, von der Leyen recentelijk op bezoek geweest.
Nabucco gas pijplijn door Azerbeidzjan niet operationeel geworden wel de BTC (Bakoe-Tbilisi-Ceyhan) pijplijn Azerbeidzjan-Georgie-Turkije
Hoho. Oorlog is wel erg polariserend.
Dit is gewoon een maatschappelijke interventie, aldus huisouwehoer Chris van NLrebellion.
Een incidentje.
Het is een behoorlijke clusterfuck daar. In naam steunt Rusland Armenië, omdat beiden lid zijn van CSTO (de Russische tegenhanger van NAVO), maar in de praktijk niet. Omdat Iran de Armeniërs steunt krijgen de Azeri's weer steun van o.a. Turkije en Israel.
De Azeri's zijn schoften die eeuwenoude kerken en monumentale begraafplaatsen vernield hebben o.a.: en.wikipedia.org/wiki/Armenian_cemete...
Moet je nagaan hoeveel toerisme er zou zijn geweest als het nog bestond in een vredelievend land. Des te meer reden om in Nederland zuinig te zijn op ons erfgoed. Al zal de nieuwere bevolking ons ergoed ook wordt wezen.
Ik denk dat de Russen momenteel wat andere zorgen aan hun hoofd hebben dan hun bondgenoot Armenië steunen. Ik vermoed ook dat de Azeri's dat weten en daarom precies dit moment uitkiezen om aan te vallen. Bovendien voelt hun bondgenoot Erdoploert (onze o zo betrouwbare bondgenoot) zich momenteel sterker dan ooit.
Azerbeidzjan is een schijtland.
Beetje sport washing doen voor de buitenwereld met een Formule 1 race en een paar ruk clubs bij de UEFA maar het blijft een corrupt schijtland.
Het trieste nadeel voor Armenië is dat ze geen olie hebben en dat de internationale gemeenschap er dus feitelijk geen ruk om zal geven.
Ondanks de grote woorden van Charles Michel.
De Armniërs hebben lang vertrouwd of de steun van Moskou. Nauwkeuriger gezegd: de kliek die het voor het zeggen had in Yerevan danste te veel naar het pijpen van Putin. En dan ook nog eens zeer warme banden onderhouden met de mullahs in Teheran en je zit automatisch in de hoek van de vijand.
Anders dan Azerbeidzjan heeft Armenië geen hulpbronnen en geen zeehaven waarmee het zich onafhankelijk kan maken van Rusland. Nu is de publieke opinie in Armemië zich steeds verder van Rusland af gaan keren, maar dat is rijkelijk te laat. Armeniërs hebben te lang op het verkeerde paard (Rusland) gegokt en gaan nu hard verliezen.
en.m.wikipedia.org/wiki/2018_Armenian...
Want de steun die ze nu nodig hebben zou dan uit Brussel moeten komen.
Hahahahaha. Daar zwaait Von der Leyen en co. de scepter, U weet wel, die madam die namens ons elk gezond belang met huid en haar doet uitverkopen aan elke potentaat van wie wij alleen maar ellende kunnen verwachten (Erdogan, Kais Saied, etc).
Geen zeehaven? En Poti dan?
Is het al tijd voor een liedje? Het wonderschone Nagorny Karabach van de Einstürzende Neubauten: www.youtube.com/watch?v=hd-6WweqD0Y
Boycotten op het Eurovisiesongfestival. Dat zal ze leren.
Er staat #brekaing.
Welkom welkom ?? in het Armeens?? Kom met z'n allen...
Uhm Spartacus… jij als muziekliefhebber en drummer haalt wél de Kardashians erbij maar NIET System of a Down? O o o.
En Charles Aznavour ook niet, schande.
En Cher ook niet, of zijn we gewoon te oud?
@Mr_Natural | 19-09-23 | 16:18: En Cher.
@Mr_Natural | 19-09-23 | 16:18: Charles Aznavour is toch in Parijs geboren?
@Bartje01 | 19-09-23 | 16:26:
Klopt, daarvoor heette hij Chahnour Varinag Aznavourian.
@ZOMG | 19-09-23 | 16:25:
En Aram Iljitsj Chatsjatoerjan.
Enige Armeen die ik ken is Armeen van Buuren
Was Armenië niet christelijk en Azarbeidzjan Islamitisch? Zal ook wel meespelen he?
Armenië was in 301 na Christus het eerste land dat het christendom als staatsreligie aannam zelfs.
Amen
Armenië is een oud land, en een van de eerste landen die het Christendom officieel als staatsgodsdienst aannam. Maar ik weet niet of godsdienst een grote rol speelt in dit conflict, of dat het gewoon om landjepik gaat ofzo. Zoiezo niet een regio waar je veel over hoort of leest.
Dat helpt vast niet mee. Er is al gedonder om die enclave zo lang ik me kan herinneren.
Zo is het. U ziet de agressor. Armeense mensen vriendelijk en vrolijk, Azerbeidzjaanse mensen het tegenovergestelde.
@Tashtego | 19-09-23 | 16:19:
'Armenië beschikt over grote reserves aan minerale grondstoffen. Het ministerie van Handel en Economische Ontwikkeling schat de voorraden op enkele honderden miljoenen ton ijzererts, enkele miljoenen ton koper-, lood- en zinkreserves, enkele honderdduizenden ton molybdeen en enkele duizenden ton goud en zilver.'
@Mr_Natural | 19-09-23 | 16:21: Maar het gaat over die enclave Nagorno-Karabach toch? Of zou het de opmaat zijn naar een volledige invasie. Nou ja, in ieder geval is duidelijk waar de agressie vandaan komt.
@Tashtego | 19-09-23 | 16:29:
Als ze eenmaal de smaak te pakken hebben.
Kwa verschrikkelijkheid valt Oekraïne in het niet bij Ethiopië, Soedan en Jemen. Dus dan stelt dit helemaal niks voor.
Hadden we niet ooit een VN en blauwhelmen enz voor dit soort dingen?
Wat zuigt de mensheid toch hard.
Ben benieuwd of er nu ook massaal Armeense vlaggen worden opgehangen.
Even wachten op een nieuw systeem of a dawn nummer.
Oh nee, dan wordt het gas weer duurder.
Gaswinning op de Noordzee weer opstarten.
@ChalinaRosa | 19-09-23 | 16:08:
Dan zakt de zeebodem ook. Win-win.
@Andersdenkend | 19-09-23 | 16:24:
Constructief en breeed denken altijd +10
@Andersdenkend | 19-09-23 | 16:24: Mooie!
Als de Turken vroeger wat rigoreuzer waren geweest hadden we geen Armenië meer. En ook deze ruzie dus niet. Maar als Turkije geen genocide had gepleegd waren er nu veel meer Armeniërs en durfden de Azeris niets. Dus sowieso de schuld van Turkije.
Oeps. Ik ging bij de vergelijking Duitsers-Joden maken. Toch maar niet doen.
Zou asielrecht heel misschien oorlog uitlokken?
Zo van:- "Aah joh, gewoon aanvallen. Als het fout gaat, beginnen we 'opnieuw' in Nederland."
Wordt je daar weer levend van dan? En NL ziet Armenie als veilig gebied. Nagorno Karabach wordt niet als deel erkend
Armenië heeft maar 2,7 miljoen inwoners, die kunnen we makkelijk kwijt hier.
Armenie had altijd een grote mond toen rusland achter ze stond. Azerbeijan spendeert al zijn geld aan oorlogstuig en heeft help van Erdogan. Er zit daar 1000 jaar haat en wie er nou helemaal gelijk heeft kun je eigenlijk niet zeggen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Ik had gehoopt dat Putin hier troepen naar toe moest sturen maar Armenie heeft al hulp gevraagd aan het westen dus dat doet hij niet.
Beide landen hebben boter op hun hoofd en willen geen oplossing behalve de totale overwinning. Zoek het dan ook maar uit.
Mijn onderbuik zegt dat 'gelijk hebben' niet bestaat.
Dit heb ik meer gehoord
‘Beide landen hebben boter op hun hoofd en willen geen oplossing behalve de totale overwinning.’
Niet geheel toevallig speelt die "betrouwbare" wapenleverancier Israël hier ook een rol.
"Israel Aerospace Industries (IAI) carried out a missile test of advanced Barak MX air defense system in Azerbaijan, shooting down a ballistic missile. The company said it recently carried out the operational demonstration without saying where it was carried out. But the Azerbaijani Ministry of Defense said it had carried out an air defense firing drill in which the Ildirim 8-ER (believed to be the local name of the Barak MX) was used to shoot down a ballistic missile"
caucasus.liveuamap.com/en/2023/14-sep...
Terwijl het in buurland Georgië nu ook al rommelt.
"Georgia Security announced Saakashvili's entourage was preparing for coup.Mass protests& subsequent overthrow of gov. were planned for October & December. At that time, European Commission is expected to announce its decision on country's candidate status for EU membership"
caucasus.liveuamap.com/en/2023/18-sep...
Voorts is Tsjetsjenië met de aanstaande dood van de comateuze Kadyrov straks mogelijk ook een instabiele regio.
Het wordt een hete herfst.
En een stukje verderop staan Pakistan en Afghanistan op het punt om ten oorlog te gaan.
Reliable sources from Nooristan and the Kailash Valley of Chitral say that hundreds of Afghan and Pakistani Taliban have entered Chitral city by crossing the common border in Nooristan-Bamburd and entered some government positions of Pakistan pakistan.liveuamap.com/en/2023/8-sept...
Mooi! Hoeven we ons de komende herfstmaanden in ieder geval niet te vervelen.
Overigens zijn de Oekraïners ook lekker bezig: de omsingeling van Bakhmut vordert lekker en ze zijn begonnen de vele honderdduizenden tankmijnen die de Russen in Oekraïne hadden geplaatst, retour te sturen naar de Russen. Aan drones. Beetje aangepast, als een soort donuts - of manna zo u wilt - laten ze die mijnen bovenop de Russen pleuren. ROFLOL!11 Donuts van eigen deeg! En lekker goedkoop bovendien. Nou zijn de Russen niet alleen de grootste leveranciers meer van voertuigen maar ook van explosieven.
In dit videootje, vanaf 1:40 min.
www.youtube.com/watch?v=k-J-G3cEk5U
De enige Armeen die ik gekend heb was Edgar Manucharian
Voor zover ik weet leeft hij nog.
De Armenen zeggen dat het van hun is en de Azeri's dat het van hun is....
Het was dacht ik Stalin die daar wat grenslijntjes getrokken had in de weet dat ze er tot de eeuwigheid ruzie om zouden hebben.
In principe als je die lijntjes prima vind ben je een Stalinlover.
Verder verwacht ik wel weer beelden van brute gevechten en point blank executies aldaar.
Gisteren gasprijs vast laten zetten. Misschien ook een staatslot kopen?
raar eigenlijk dat je de gasprijs vast kunt zetten, maar de benzineprijs niet. Terwijl ik per maand 35 euro voor gas kwijt ben en 250 euro voor benzine.
@small_town_dad | 19-09-23 | 16:04: je kan de benzine prijs wel vastzetten. Je koopt zogenaamde futures. 1000 liter bijvoorbeeld. En elke keer als je tankt verkoopt je het zelfde aantal liters van je futures. Enige probleem is dus dat je nu voor de rest van het jaar moet betalen dan. Daarna kan je best wel eens goedkoper uit zijn maar aandelen is ook gokken.
Luister vrinden, die oorlog daar, da's de onze.
Snel gasleidingen afsluiten.
Ja en F1 gewoon weer in Baku. Tralalalalaalalaa
Wat nou Kardashians? De grootste Armenier ooit (wat betreft roem, niet lengte) blijft Charles Aznavour
'System of a down' is toch ook Armeens?
Er zijn heel veel Russen Bulgarije uitgeflikkerd. Dan kunnen er mooi Armeniers in hun huizen komen. Dat is een stuk prettiger volk.
@Haberdoebas | 19-09-23 | 16:07:
Ow. Ja. Zie mijn tegel inderdaad!
Toch apart dat ik met mijn normale boerenverstand over veel zaken anders denk dan de EU.
Het zou juist alarmerend zijn als u met uw boerenverstand exact hetzelfde zou denken als de EU.
@keestelpro | 19-09-23 | 15:58:
Zeker gezien de houding van de eu ten opzichte van boeren
Nu de Lachin corridor weer open is: waarom werken (nog steeds) de meeste linkjes in de app niet? Steeds weer een foutmelding.
Je moet eerst de Groene Pixel activeren.
Stuur Qaq er heen, is toch binnenkort zonder baan, als vredesstichter. Enkeltje graag. Kan ze ook daar financiële chaos veroorzaken, als bijvangst.
Staat ze over een jaar weer te pochen dat ze een chemische aanval voorkomen heeft
Ik wacht met spanning op de inhoudelijke reacties van vooral Gerrit Hiemstra
Op Twitter bestaan de fans van Azerbaidjan vooral uit Turken. U weet wel, die snorrremansen die 100 jaar geleden ruim een miljoen Armeniërs over de kling joegen. Geef ze een moderne toeristische kuststrook en een smartphone in de behaarde knuist - beschaving hebben ze nog altijd niet.
Azerbedjan is gewoon soort Turkije. Ze spreken ook Turks.
Ik zou bijna zeggen: haal Armenië en Georgië ook binnen de NATO. Twee landen met een christelijke identiteit die platgedrukt dreigen te worden tussen megalomane Russen, genocidale Turken en compleet van de put gerukte Azeri.
En dan ben ik de westenhatende Iranezen in het zuiden nog vergeten....
Eigenlijk is het meest verbazingwekkende dat Armenië überhaupt nog op de kaart staat.
@nick666 | 19-09-23 | 15:47: Weer op de kaart staat. Ze zijn maar een paar jaar onafhankelijk geweest.
@Haberdoebas | 19-09-23 | 16:09: De armeniërs zijn net als de jezidi's en arameeërs de kanaries in de islamitische kolenmijn.
Dat kan alleen als Turkije eruit gaat
@Trekhaas | 19-09-23 | 16:24: ik kan niet wachten
The million-dollar question:
Hoeveel gaan wij er opvangen?
Volgens die dikke van de Jumbo: ALLEMAAL!
De Turken hebben hun best gedaan om te voorkomen dat het er teveel zijn, Armenië heeft maar 3 miljoen inwoners.
@Bootsjunge | 19-09-23 | 15:49: Armeniërs kunnen we in het westen prima gebruiken. Zijn i.h.a. hoogopgeleid. Passen zich perfect aan.
Ik ben persoonlijk tegen geweld maar
Nog een oorlog die me niet boeit.
Congo, Jemen, Mali, enzovoort
Ben benieuwd of Ursula dezelfde ballen heeft om ook Azerbedjan sancties op te leggen & al hun assets te bevriezen, of dat de gebruikelijke dubbele standaard weer eens z'n staart roert.
De vraag stellen is hen beantwoorden.
Stuur F17s! (De F16s zijn al vergeven)
Maak me maar weer wakker als China Taiwan binnenvalt.
Muzzie's gooien christens dood met de Bayraktar TB2 . Zo ging het de vorige keer toch? Extreem kansloos sneuvelen.
Yep... Armenië had de vorige keer geen schijn van kans. Dat is vast niet veranderd intussen.
Armeniërs zijn overwegend gristelijk, Azeri's hangen de religie van de vrede aan. Doorslaggevende info voor als u er nog niet helemaal over uit was voor wie u moet juichen.
Azerbeidjaniërs rekenen zich rijk doordat ze zaken met Europa kunnen doen over gas en energie dus gaan ze hoog inzetten vlak voor de winter, wetend dat Europa ze voorlopig met rust zal laten omdat anders het gas wel erg snel op zal zijn. Slim.
Is geen oorlog. Is ook niet binnenvallen. Het is een speciale militaire operatie.
een vredesmissie denk ik .
@small_town_dad | 19-09-23 | 15:44: Speciale militaire vredesoperatie dus. Duidelijk.
Zijn de Azerbeidzjanverstehers al onder hun stenen uitgekropen?
Is Ploert Ploertsema al short gegaan op dit oorlogje?
Vraag het Rutte. Die weet alles van partijdigheid.
Nou, Nederland kan alvast weer ruimte maken voor nog meer immigranten.
Hoho, vergeet Serj Tankian en z'n vrindjes niet.
Daron Malakian zijn solo albums zijn beter imho.
Dit artikel maakt mij buitengewoon onzeker. Voor wie moet ik nu zijn als ze tegen elkaar voetballen?
Gewoon knielen, zit je altijd goed.
Voor de scheidsrechter.
Wie is nu de scheidsrechter?
Is het al ook onze oorlog genoemd.
Even wachten op von der Leyen.
Bijna... De magere mannetjes dunnen steeds meer uit, dus gaat iets langer duren.
Hadden de Turken ook ooit niet iets met de Armenen ?
Dat is "opgelost"
Until 1936, Azerbaijanis were known as "Tatars" or "Turkish-Tatars".
Wie zijn hier ook weer de goeien?
Armenië heeft de mooiste vrouwen, dus kies maar.
XR
@Trekhaas | 19-09-23 | 16:20: Maar die mogen niet buiten spelen. Bergvolkjes...
REAGEER OOK