Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hey. Stafchef van NAVO-secretaris Stoltenberg: "Oekraïne kan territorium opgeven in ruil voor lidmaatschap, is mogelijke oplossing conflict"

Voor de duidelijkheid: niet NAVO-chef Jens Stoltenberg zelf, maar zijn stafchef Stian Jenssen zei dit vanochtend

Spreekt een veredelde office manager hier voor z'n beurt of mocht hij het proefballonnetje voor een koerswijziging oplaten? Het letterlijke citaat van stafchef Stian Jenssen tijdens een paneldebat vanochtend in Arendal: "Ik denk dat een oplossing voor Oekraïne het opgeven van territorium zou kunnen zijn, in ruil voor NAVO-lidmaatschap." Stoltenberg zelf heeft zich expliciet nog nooit gewaagd aan het bespreken van eventuele oplossingen, anders dan Ruslands volledige verdrijving uit Oost Oekraïne en zelfs over het lot van de Krim is hij tot nu toe 'strategisch ambigue'. 

Bij een vraag om verheldering van zijn standpunt antwoordde Sitan Jenssen dat "de discussie over mogelijke na-oorlogse status al gevoerd wordt en dat ook anderen al de vraag stellen of Oekraïne territorium af moet staan aan Rusland." Tegelijkertijd was de NAVO half juli natuurlijk nog verdeeld en daarom opzettelijk vaag over Oekraïne mogelijke toetredingstraject en kreeg Zelensky nadrukkelijk geen concrete toezeggingen.

Mocht het een daadwerkelijk NAVO-proefballonnetje zijn dan is dat een reactie op het Oekraïense tegenoffensief dat de VS al een tijdje "teleurstellend" noemt. Al vinden er hier en daar wel bescheiden Oekraïense heroveringen plaats. Kortom; mogelijk sorteert de NAVO voor op het einde van de oorlog en het de start van onderhandelingen.

Reaguursels

Inloggen

Een navo-lidmaatschap van de Oekraïne is de beste vedediging tegen toekomstige claims die Rusland zich wensen kan…….

docks | 16-08-23 | 00:28
-weggejorist-
d e r e a l i s t | 15-08-23 | 23:44 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Oekraïne gaat traag ja dat komt dat de NAVO 1 grote slappe zak is , veeeel te traag om die wapens te leveren exact met die F16 Rusland is allang zijn verdediging aan het op bouwen als die f16 komen.

gewoon nu Oekraïne tot kiev in de NAVO en de rest uit laten vechten wat Zelensky wil.

out-of-de-box | 15-08-23 | 22:17 | 1

40 jaar oude vliegtuigen zijn superieur en maken het verschil op het slachtveld, sure…

Jojohan | 16-08-23 | 00:52

Een redelijke oplossing zou zijn de Russen terug naar de lijn voor deze oorlog. Dat ze een stukje Donbass houden plus de Krim. Met een NAVO lidmaatschap in de zak blijft die lijn dan waarschijnlijk heel lang ongemoeid. En dat offensief? Dagelijks kijk ik wat blogjes en zie dat Oekraïne dan een groot feest maakt van drie kilometer terrein wint. Op de foto van de satellieten zie je dan dat ze vier weilanden verder zijn gekomen. Zoom je uit, dan zijn ze niets opgeschoten. Het zit dus hopeloos vast. En ook volgens eigen militairen gaat het heel erg zwaar.

Beste_Landgenoten | 15-08-23 | 22:03 | 1

Die redelijke oplossing was er al met Minsk zonder het lidmaatschap van de stoere mannen club, ik zie de Russen nu niet meer vrijwillig land teruggeven.

d e r e a l i s t | 16-08-23 | 00:10

Je kunt hoog en laag springen, maar zonder Amerikaanse en Europese boots on the ground gaat dit nog heel lang door. Zeker nu China Rusland vermoedelijk bewapend. Beter om een beetje realistisch na te denken inzake dit conflict in plaats van met het morele vingertje wapperen dat Putin zo slecht is en moet verdwijnen (ja duh). Een take-over van Rusland kan het westen sowieso vergeten met het China van 2023.

v_Heemschut | 15-08-23 | 22:02

De man heeft wel gelijk!

Oorlog over grondgebied is een belemmering voor het lidmaatschap.
De oorlog gaat over eerst 1, en later nog eens 2 of 3 geanexxeerde gebieden.

Als Oekraïne die annexatie erkent, is de belemmering voor het lidmaatschap weg genomen.

De beste man zal iedereen en zijn moeder nu over zich heen krijgen, haatmails, pro-putin hier en weet-u-wie-ook daar, maar.. hij heeft wel gelijk: als er geen oorlog meer over het grondgebied (de geannexeerde gebieden) is, dan is de belemmering voor het lidmaatschap weg!

En, kan Oekraïne dus lid worden.

gaffelbaard | 15-08-23 | 19:51 | 3

Precies, als die Duitsers Groningen willen dan krijgen ze Groningen. Wat een flauwekul.

roevka | 15-08-23 | 21:44

De Duitsers hebben Groningen al, plus de rest van Nederland.

Leffe Blonde | 15-08-23 | 21:52

Wanneer je werkelijk denkt dat Rusland akkoord zal gaan met dit voorstel, de rompstaat Oekraïne lid van de Navo, begrijp je niks van geopolitiek en van onderliggende drivers van deze brute nietsontziende oorlog in Oekraïne. Dit voorstel geeft wel aan dat de onderhandelingspositie van Oekraine, een reflectie van de situatie op het slagveld, onder druk staat. Ik ben er absoluut niet gerust op dat deze oorlog voor Oekraïne goed gaat aflopen.

therealbraindump | 15-08-23 | 19:21 | 4

@BenZen | 15-08-23 | 19:33: Grappig he? Hoe de ene coup dat in ons voordeel een keuze van de bevolking is(gewoon BS, CIA was even bezig) en de andere coup toch veroordeeld moet worden als die niet in ons voordeel is(Niger). Lees gewoon even voor de grap het associatieverdrag met de EU uit 2016 even. Letterlijk een verdrag om de corrupte macht af te kopen.

Zoon van Boer | 15-08-23 | 19:43

@BenZen | 15-08-23 | 19:33: dat Rusland geen Navo lid direct grenzend aan Rusland wenst was vanaf de veiligheidsconferentie in München in 2007 al duidelijk. Ik vrees ook dat Oekraïne totaal gesloopt gaat worden. Uiteindelijk wordt de oorlog in de Oekraïne beslist door de partij die de meeste resources heeft, een uitputtingsslag.

therealbraindump | 15-08-23 | 19:54

Ik ben opgetogen dat ook u dat inziet

theo-is-dood | 15-08-23 | 21:59
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zie meer baat bij een mogelijk 3e wereldoorlog dan toegeven aan Rusland.

Liever dat de NAVO Oekraïne met terugwerkende kracht lid maakt. Nu aankondigen dat ze per 1 november lid worden met terugwerkende kracht in 2020.

Als de Russen niet vertrokken zijn uit Oekraïne (en dus óók de Krim!) dan zouden ze Putin persoonlijk komen ophalen.

Dat zou ik het liefste zien.

Debiel in het pluche zeg.

Warhead | 15-08-23 | 19:02 | 14

@Zoon van Boer | 15-08-23 | 19:46: Om te beginnen kent u mij niet en weet u helemaal niets over mij. Ik ook niet over u en als ik u op niets gebaseerde bevooroordeelde tegel zo lees wil ik dat graag zo houden.

BenZen | 15-08-23 | 19:54

Wat een stompzinnig verhaal zoon van een boer. Assad de slachter van Syrië zegt je zeker niets, noch dat er van Amerikaanse aanwezigheid jaren lang niet eens sprake was, noch van steun aan tegenstanders van Assad. Pas toen Isis opkwam heeft Amerika werk gemaakt van de strijd daar, terwijl de Russen Assad hielpen om grote steden vol burgers aan puin te schieten.

Maar je zal wel rondneuzen in de gezond verstand krant of in je eigen complotwereldje. Hoop dat je vader anders is dan jij, voor hem hoop ik dat dan hè.

Beste_Landgenoten | 15-08-23 | 22:16

Als door een wesp gestoken…. Vertel….

Jojohan | 16-08-23 | 00:59
▼ 11 antwoorden verborgen

Waar zijn mannen als Bert van der Roest als je ze nodig hebt?

SergeantPierlala | 15-08-23 | 18:55

Gaat de VS nooit mee akkoord; Wall Street en Putin willen hetzelfde: de grondstoffen van de Donbas.

Grumpy_Old_Ed | 15-08-23 | 18:40 | 7

@Wattman | 15-08-23 | 18:53: Klopt, en om precies te zijn, dat conglomeraat waar Guy Verhofstadt voor werkt.

Zoon van Boer | 15-08-23 | 19:47

Wall Street wil geen derde Wereldoorlog, net als overigens iedereen en zeer zeker niet voor een stukje Donbass. Die lulkoek als zou deze oorlog daarom gaan, dan heb je het echt allemaal nooit begrepen.

Beste_Landgenoten | 15-08-23 | 22:06

Een nieuwe Wereldoorlog stelt het faillissement van ons economische en monetaire stelsel uit, dus ja, er zijn partijen die daar belang bij hebben.

Jojohan | 16-08-23 | 01:02
▼ 4 antwoorden verborgen

Geef nooit, maar dan nooit toe aan Rusland.
Die zijn zo achterbaks als het maar kan, binnen een paar jaar staan ze weer te klieren aan de linies. Gewoon de zooi weer terug laten geven, en meteen een enorme muur met grachten bouwen op kosten van Rusland om die Russen er achter te houden en nooit weer vertrouwen.

tis_wat | 15-08-23 | 18:39 | 6

"meteen een enorme muur met grachten bouwen"

Alwéér?!?
De laatste muur hebben ze net 35 jaar geleden neergehaald!

gaffelbaard | 15-08-23 | 19:56

@Après toi | 15-08-23 | 19:21: Zelenski wil doorvechten, de mening van het volk zouden ze een referendum over kunnen houden.

d e r e a l i s t | 16-08-23 | 00:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Waar is Rutte als je hem nodig hebt?

gestoptmetroken | 15-08-23 | 18:37 | 3

Daar heb ik geen actieve herinneringen aan.

Warhead | 15-08-23 | 19:02

Die is nog steeds bezig met een inlegvelletje.

Zoon van Boer | 15-08-23 | 19:49

Een onderste steen naar boven halen.

Santtulainen | 15-08-23 | 20:32

Wat een gezeik over dat tegenvallende tegenoffensief. Eerst geven we Oekraïne nèt teveel om te verliezen, maar veel te weinig om te winnen en nu gaan we, nadat we de Russen alle gelegenheid hebben gegeven grote delen van Oekraïne ofwel te vernietigen, ofwel vol te pleuren met mijnen, of zowel te vernietigen als vol te pleuren met mijnen, snotteren dat het te lang duurt, het allemaal best veel geld kost, dat de Oekraïners ook niet heilig zijn, Zelensky met zijn lul piano speelt en er om te voorkomen dat er ook aan Russische zijde dooien vallen door Oekraïne maar territorium opgegeven moet worden en de daar wonende bevolking aan Rusland uitgeleverd moet worden. Want o, o, o, wat doet die oorlog ons, met onze pacifistische inborst toch pijn.

BenZen | 15-08-23 | 18:32 | 6

@Ikdoemisschienmee | 15-08-23 | 19:12: er al eens over gedacht om uw boodschap bij Poetin te dumpen? Lijkt me onwaarschijnlijk dat Oekraïne nog wapens geleverd krijgt als de Russen vertrekken, al was het maar omdat ze daar dan ook niet meer nodig zijn.

BenZen | 15-08-23 | 19:41

Denk dat Oekraïne sowieso voor zichzelf beslist wat het doet. Hun wapenindustrie draait inmiddels volop. Ook zelf zijn ze best in staat het de Russen moeilijk te blijven maken. Al is hun offensief nu zwaar afhankelijk van westerse wapens.

Ik zie Rusland ook het liefste verliezen en vooral Poetins maffiastaat opgedoekt worden. Over Russen heb ik ook weinig illusies, dat is geen vredelievend volk, de overheersing van hun buren is ze met de paplepel ingegoten, generaties lang. Hoop op verbetering heb ik niet wat dat land betreft.

Toch zou ik ook graag een einde aan dit slugfest zien, beide zijden lijden erg zware verliezen. Alles wordt kapot geschoten. Dat deze oorlog stopt op redelijke voorwaarden lijkt me voor iedereen wenselijk.

Al vrees ik dat de Russen hun eisen echter al op tafel hebben liggen. Sowieso de vier geannexeerde provincies, die nog niet eens militair veroverd zijn en Oekraïne als staat kansloos en ontwapenend. Dat betekent dus dat het vechten doorgaat.

Beste_Landgenoten | 15-08-23 | 22:12

Oekraïne weet meer dan wij op onze zoldertjes, kelders en meterkastjes. Naar omstandigheden gaat het "goed", ofschoon uiteraard die hele scheitzooi moet stoppen en de "rechtsorde" hersteld moet worden.
Beetje Pelileu in het groot, met veel meer mijnen, minder tunnels, diverse linies en vrij veel mensen. Is moeilijk aanpakken lijkt me.

nobodiesunmighty | 16-08-23 | 00:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Goh, een NAVO bobo die voor Russen zwicht... Die kan weg.

Jan de Vries | 15-08-23 | 18:22 | 2

Het eerste wat ik dacht nav topic:
Het is legitiem om openlijk het gesprek aan te gaan over hoe dit eventueel te eindigen, zonder de cynische ondertoon van reactionair links/rechts.

Bovenstaande comment is een voorbeeld van waarom ik daar aan dacht. Dit helpt niet, Jan.

Persoonlijk vind ik dat de internationale coalitie veel meer gewicht in de schaal moet leggen, meer doorpakken. www.washingtonpost.com/opinions/inter...
Maar ik vind ook: elke discussie moet mogelijk zijn, zonder gelijk in halve Godwins te vervallen.

Klompz | 15-08-23 | 18:36

Ik geloof dat Joe Biden Ursula von der Leyen als SG van de NATO wil hebben.

Mr.Crowley | 15-08-23 | 19:11

En daar eerst veel (jonge) mensen voor opofferen. Dit wordt al vanaf het begin geroepen, maar de oorlogsindustrie moest nog even draaien en de landen moesten nog even goedkoop van hun oude meuk af.
Oekraïne verscheurd, economisch als sociaal naar de knoppen.

boerk | 15-08-23 | 18:16 | 4

@BenZen | 15-08-23 | 18:34: Rusland beweert zelfs, tot op de dag van vandaag, dat de Navo deze oorlog is begonnen. Geen leugen gaat ze te ver.
Dictators komen daarbij weg.
Daarom ben ik pro deze oorlog.

snapal | 15-08-23 | 18:44

@BenZen | 15-08-23 | 18:34: Was wel het westen dat besloot om een legitiem zittende Russisch gezinde president te wippen, daar betalen ze nu de prijs voor. Je weet wel net zoals Niger straks de prijs betaalt dat de pro EU gezinde president daar is gewipt. Doe niet zo moralistisch man.

Zoon van Boer | 15-08-23 | 19:52

@Zoon van Boer | 15-08-23 | 19:52: u lult uit uw nek. Die legitiem zittende president is door de bevolking van Oekraïne afgezet. Heel democratisch. Doe zelf niet zo moralistisch man. U meent iedereen die vind dat Oekraïne best gesteund mag worden het gevoel aan te kunnen praten dat ze hypocriet en oorlogszuchtig zijn. Het komt mij voor dat dat Syrië en Niger waar u zo graag mee schermt, u geen zak interesseren, evenmin als de Jezidi's, de Oekraïners, of de Palestijnen.

BenZen | 15-08-23 | 20:35
▼ 1 antwoord verborgen

Ik lees hier een hoop krachttaal. Alsof iedereen vergeet wat een kat in het nauw doet: Putin heeft kernwapens, zelfs meer dan de US. Heel slim om hem te dollen.

SergeantPierlala | 15-08-23 | 18:05 | 9

@Tom Aatje | 15-08-23 | 18:51: Makkelijk praten vanaf uw sofa, niet jouw vrienden die daar sterven. En wat denkt u wat er met Oekraïne de komende 100 jaar gaat gebeuren? Die mogen de volle mep betalen met hun grondstoffen voor alle 2e hands wapens die ze nu krijgen. Of dacht u misschien dat die wapenleveranties gratis zijn?

Zoon van Boer | 15-08-23 | 19:54

Niet in de verbale dreigementen vanuit het Kremlin trappen.. Desinformatie is het Ruzzische programma waar het om draait. Dit alles is bedoelt om te proberen de eerste wereld te verzwakken.

Putler en zijn kliek worden als eersten verkoold, mochten zij het rare idee krijgen nucleaire wapens in te zetten.

Nederlandop1 | 15-08-23 | 21:22

soms ben je te bang , gebeur niks met die kernwapens maar je mag wel zorgen maken om die kerncentrale zaporizja dat dan weer wel

out-of-de-box | 15-08-23 | 22:44
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
dezakloper | 15-08-23 | 18:02

"Oekraïne kan territorium opgeven in ruil voor lidmaatschap, is mogelijke oplossing conflict"
Dit laat de zwakte van de NATO zien.
Maar ik denk dat Poetin nooit akkoord gaat met een Oekraïne in de NATO.
Verder denk ik dat de EU zeer heel veel geld in een efficiënt leger moeten steken om een degelijk antwoord te hebben op Rusland.
Dus dienstplicht, geen bezuinigingen meer op defensie. Uitbreiding van het huidige defensieapparaat en materieel. Intensieve oefeningen en al dat soort dingen.

Mr.Crowley | 15-08-23 | 17:59 | 29

@Tttt | 15-08-23 | 19:08: Lekker makkelijk om het te reduceren tot landjepik, nou goed dat kan ik ook, dat deed de EU in 2012 toen ze een coup faciliteerde en een legitiem zittende president daar even wipte, maar ja nu pro EU dus u zal dat wel zien als winst, hoe denkt u dat Poetin daar over denkt. Ik zal u helpen, ongeveer hetzelfde als hoe Frankrijk denkt over de coup in Niger, dus ik ga er van uit dat u nu ook de inmenging en oorlog in Afrika onder het vaandel van Frankrijk afkeurt?

Zoon van Boer | 15-08-23 | 20:05

@Zoon van Boer | 15-08-23 | 20:05:
U wilt deze ‘speciale actie’ waarin Rusland probeert een land in te nemen niet classificeren als landjepik?

Waarom zou ik mijn mening af laten hangen van wat Putin denkt? We weten ten eerste allemaal helemaal niet wat Putin denkt en ten tweede is Putin een onbetrouwbare schurk die de wereld niet zal missen als hij verdwenen is. En al die mensen die huilen over dat de volgende schurk nog veel erger zal zijn dan Putin doen alsof Putin dan maar beter voor eeuwig kan blijven zitten. Of dat waar is of niet doet er niet toe want als je een seconde nadenkt begrijp je dat Putin niet eeuwig zal blijven zitten. Hij is een bejaarde man die zich grote zorgen maakt over zijn gezondheid. Hij zal hoe dan ook een keer van het toneel verdwijnen en dan zal iemand de macht in Rusland overnemen. Dus we kunnen kiezen, we hopen dat deze schurk nog lang blijft leven of we hopen dat de volgende misschien redelijker is.

Tttt | 15-08-23 | 21:44
▼ 26 antwoorden verborgen

Ik kan hier als doodgeschoten loopgraafsoldaat best mee leven.

King of the Oneliner | 15-08-23 | 17:59

Al sinds de tweede wereldoorlog bestonden er invloedssferen. Die van de USSR hield op midden in Duitsland tscheo-Slowakije, Hongarije en Yougoslavie. De Amerikaanse invloedssfeer was ten weste daarvan. Na 1998 zijn alle landne die niet direkt bij de USSR waren naar Amrika toegegaan en toen besloot men de oude USSR te annexeren. Psychologisch helemaal fout, zeker bij de koppige Russen.

Alsof je buurman steeds meer stukken grond waarvoor geen echte eigenaar is inpikt en uiteindelijk besluit jouw grond in te pikken.

bergsbeklimmer | 15-08-23 | 17:58 | 4

Inpikken? Die landen wilden zelf weg bij die rovers uit Moskou.

Deflatiemonster | 15-08-23 | 18:15

@Deflatiemonster | 15-08-23 | 18:15: Ooit civilisation gespeeld? Wij hebben gewoon een "incite revolt" betaald zodat wij het als een schone revolutie in de pers konden verkopen en u eet die poep als een naïeve mafkees die braaf gelooft wat u in de media leest.

Zoon van Boer | 15-08-23 | 20:09

@Zoon van Boer | 15-08-23 | 20:09: Goedenavond, zoon van .. vatnik.
500 roebels per tegel ?

Nederlandop1 | 15-08-23 | 21:25
▼ 1 antwoord verborgen

Putin en genoegen nemen met een compromis…

Denk het niet…

Wijze uit het Oosten | 15-08-23 | 17:58

Poetin heeft geen principes, die wil invloed voelen.
Desnoods tegen een hele hoge prijs, van anderen welteverstaan.

Dus die gaat gewoon door met klieren en corruptie laten voortbestaan.

AdvocatusDiaboli | 15-08-23 | 17:55 | 1

Mag ik nu al niet meer reageren? Een simpele link...

dickwvf | 15-08-23 | 17:57

Ik denk dat de Russen het Westen 'not agreement capable' vinden en alleen op hun voorwaarden zullen stoppen.

pjotr nicknaamtov | 15-08-23 | 17:51 | 1

De rode lijn van Putin was Oekraïne (en Georgië) bij de NAVO, met dit voorstel verandert de situatie niet.

Zoelense Hobbyboer | 15-08-23 | 17:58

Wat een gotspe. Denkt die man nu echt dat het alleen maar om die delen van Oekraïne gaat? Wat een complete naïviteit, terwijl die Putin terug wil naar de oude situatie met voormalige Oostbloklanden die nu al onder Europa vallen.
Wanneer dit echt over een proefballonnetje van de EU gaat heeft het elk recht moreel te zijn geheel verloren. Wat een stumpers zijn het dan.
En dan? Dan valt Poetin als agressor een voormalig Oostblokland weer binnen. Gaan we dan weer onderhandelen. Laat deze man snel oprotten graag van het politieke toneel?

Jan, Leiden | 15-08-23 | 17:50 | 5

@Après toi | 15-08-23 | 19:25:
Er zijn hier veel roeptoeter, Aprés toi, lazen of luisterden ze maar naar iets!

Jan, Leiden | 15-08-23 | 19:36

Après toi, Polen is bloedfanatiek en staat bijkans al in de startblokken. Ze hebben nl. nog een beste appel te schillen met de agressor. Tevens heeft Polen 100% rugdekking v.d. USA. Jij weet dit prima, toch blijf je de feiten hier omdraaien, reden?

Unsinkable-Sam | 15-08-23 | 20:24
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
dickwvf | 15-08-23 | 17:49 | 1

Iemand op die positie zegt zoiets niet zomaar (tenzij hij er morgen niet meer zit). En dan lijkt het erop dat de VS haar vertrouwen in een Oekraïense overwinning verliest en richting schadebeperking draait. Dit lijkt mij een gevaarlijk signaal voor Oekraïne.

Blauwpetje | 15-08-23 | 17:46 | 3

Voor Oekraïne alleen? Voor grote delen weer van Europa! Het blijft hier niet bij!

Jan, Leiden | 15-08-23 | 17:51

Niet alleen voor Oekraïne. Er zijn wel meer landen die aanspraak maken op territorium dat van hun buurlanden is. Zoals Turkije dat vind dat bepaalde Griekse eilanden eigenlijk Turks zijn. En bepaalde partijen in Israel die vinden dat de Westbank bij Isreal hoort.

Leon Tosti | 15-08-23 | 18:44

@Leon Tosti | 15-08-23 | 18:44: En uiteraard Taiwan tegenover de hedendaagse regering in China. Dat en vele andere dictators die stilletjes meekijken wat de VS doen.

Op zo'n manier worden het potentieel een aantal bloedige decennia, ondanks klimaat verandering - Als andere autocraten/dictators aan de hand van Oekraïne het in hun hoofd krijgen ook aan landje pik te gaan doen.

Nederlandop1 | 15-08-23 | 21:34

Hmm, Rusland en NAVO worden gezellig buurtjes zonder buffer.

Duwbak_Linda | 15-08-23 | 17:45 | 7

@HankHill | 15-08-23 | 17:59:
Domme lul, die Oostblok landen kiezen er zelf voor om zich aan te sluiten bij de Navo. Juist omdat ze weten wat voor een "goede buur" Rusland is

Tom Aatje | 15-08-23 | 18:53

@HankHill | 15-08-23 | 17:59: Dat bedoel ik, zelfs (een deel van) de bevolking in Rusland gelooft dat de Navo deze oorlog begonnen is.
En weet je wat het is met leugens?
Als je het maar lang genoeg volhoudt, gaan de mensen het vanzelf geloven.
Dat heet propaganda.

snapal | 15-08-23 | 19:10
▼ 4 antwoorden verborgen

We moeten de Oekraïners veel meer wapens geven ook raketten die Russische steden kan treffen dan keert de bevolking zich tegen Poetin.

Nietgek | 15-08-23 | 17:44 | 1

Nou nee helemaal niks sturen.. Ze zoeken het maar uit daar...

niv01 | 15-08-23 | 17:47

Die proxy-war van de VS komt me inmiddels zwaar de neus uit. Europa mag betalen, de VS zullen er nauwelijks last van hebben en Oekraïne is toch serieus niet veel meer dan een apenland met een komiek als president.
Wat moet Europa met die rotzooi?
Zoals hierboven al opgemerkt gaat het uiteraard om de vrij zeldzame grondstoffen die je in het oosten vindt en die onze totaal nutteloze energietransitie zou kunnen helpen.
Ook als dat laatste niet doorgaat, geen enkel probleem mee. Repareer de Nordstream maar en donder op met je panelen en warmtepompen.

Ichneumonidae | 15-08-23 | 17:41 | 9

Eens met je zinloze energietransitie

Klunhel | 15-08-23 | 18:45

@Après toi | 15-08-23 | 17:49: Zonder de VS zou er helemaal niks gebeuren, dat weet jij ook wel.
Zij maken wat geld over naar een corrupte staat en intussen mogen wij de rekening betalen.
Jij doet vaak alsof Oekraïne deel uitmaakt van het 'vrije Westen' (hoe vrij dat dan ook is), maar dat is bepaald niet het geval.
Zoals je weet is Oekraïne geen lid van de NAVO, dus wij hebben daar niks te zoeken. Nou ja, misschien WMD's, zoals de Amerikanen in hun nazistische oorlog (zijn er bepaald meer die het zo hebben geduid) in Irak.
Noem het maar een whataboutism, maar als al vaak opgemerkt - Oekraïne is geen lid van de NAVO, er is niet eens een oorlogsverklaring, dus wij (het Westen) hebben daar niks te zoeken.

Jij mag menen dat het geen proxy-war is, maar wat is het anders? Zonder boots on the ground gaat het Westen dit nooit winnen. De Amerikanen willen dat niet, dus dat alleen al is einde oefening.

Niet dat ik het allemaal 'leuk' vind, maar dit doorklooien leidt alleen maar tot onnoemelijk veel extra doden.
Soms moet je gewoon je verlies nemen.

Ichneumonidae | 15-08-23 | 19:01

Proxy oorlog: land 1 voert namens land 2 een oorlog in land 3
We gaan het proberen in te vullen
Mogelijkheid 1: Amerika voert namens Rusland oorlog in Oekraïne
Mogelijkheid 2: Amerika voert namens Oekraïne oorlog in Rusland
Mogelijkheid 3: Rusland voert namens Amerika oorlog in Oekraïne
Mogelijkheid 4: Oekraïne voert namens Amerika oorlog in Rusland
Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Geen enkele invuloefening zal blijken te kloppen want het is geen proxy oorlog. Rusland voert oorlog in Oekraïne namens Rusland. Een oorlog die Rusland begonnen is en die Rusland als enige direct kan stoppen.

BenZen | 15-08-23 | 21:42
▼ 6 antwoorden verborgen

Je kunt dit wel doen, maar dan zijn morgen Georgie. Azarbadjan en Armenie aan de beurt.

Deze landen moeten dan gelijk met Oekraine lid van de Navo worden.

Rusland moet daarna net zolang geboycot worden totdat ze de schade gaan betalen.

Haberdoebas | 15-08-23 | 17:39 | 2

Van een kale kip kun je geen veren plukken. Rusland is een negorij met, op dit moment, een nationaal inkomen dat nauwelijks groter dan dat van Nederland. Je kunt hooguit bedingen dat ze heel veel jaren lang gas gaan leveren voor 5 cent per kuub.

bdn01 | 15-08-23 | 17:59

U vergeet nog: Kazachstan, Uzbekistan, Kirgizië en Tadzjikistan.
Die hoorden vroeger ook tot het Russische Rijk en later de Soviet Unie.

Leon Tosti | 15-08-23 | 18:38

John Sweeney had een paar dagen geleden al een interessante zienswijze op wat er aan de hand is en waarmee dit laffe Navo gedrag goed te verklaren is:
twitter.com/i/status/1690267886751719...

zwellevertje | 15-08-23 | 17:38

Deze oplossing is reëel onder één voorwaarde: We gaan nog een poosje door tot vrijwel het gehele Russische conventionele arsenaal aan raketten, tanks en zwaar geschut aan flarden geschoten is, en de Krim-bruggen, Sebastopol en een paar andere Russische havens dmv. Storm Shadows en ander lange-afstands spul in een rokende puinhoop zijn getransformeerd. De onderhandelingsargumenten van Westerse zijde zullen toch nog wat kracht moeten worden bijgezet om Poetin de redelijkheid van het vredesaanbod te te laten appreciëren.

bdn01 | 15-08-23 | 17:36 | 5

@geheelvergeter | 15-08-23 | 17:45: Dat kunnen ze proberen, maar dan loopt het met Poetin & Co net zo af als met Breznjev-kliek aan het eind van de koude oorlog. Er komt een punt dat het de oligarchen teveel kost en pas dan is het voorbij.

bdn01 | 15-08-23 | 17:56

@bdn01 | 15-08-23 | 17:56:
Poetin & co geven niet zoveel om de oligarchen die het kapitaal van de staat gestolen hebben na de val van de Sovjet Unie. Dat ze niet meer bij hun jachten, voetbalclubs en buitenslands vermogen kunnen, zullen ze niet van wakker liggen.

Louter Leuter | 15-08-23 | 18:05

@Louter Leuter | 15-08-23 | 18:05: Poetin is de stroman van een paar van de grootste oligarchen, zoals Miller van Gazprom.

bdn01 | 15-08-23 | 22:44
▼ 2 antwoorden verborgen

De roebel ging afgelopen dagen weer flink onderuit. De Russische economie houdt dit nooit lang vol.

Après toi | 15-08-23 | 17:36 | 6

@Après toi | 15-08-23 | 17:50:
Van wat ik de laatste tijd heb gelezen over Rusland lijkt het me een gebroken volk. Daar verwacht ik geen enkele opstand van, hoe erg het ook wordt.

Duwbak_Linda | 15-08-23 | 17:58

@Duwbak_Linda | 15-08-23 | 17:58: Ik zag een aantal van hen op 31 december nog uitgebreid feestvieren in Dubai. Geen medelijden met deze mensen.

Après toi | 15-08-23 | 18:06

@Après toi | 15-08-23 | 18:06: Eva Jinek dacht dat €150.000, een modaal inkomen was in NL. Wij zijn geen Eva Jinek, toch?

Duwbak_Linda | 15-08-23 | 18:12
▼ 3 antwoorden verborgen

Het voorstel om de Krim terug te geven in ruil voor ons land. Het soort van Stadhoudersbrief waar Geert Wilders wat mee kan. Ik zie een win-win situatie. Rusland , in de beste traditie van Peter de Grote, terug in de warme boezem van Europa. En eindelijk een apotheose voor de PVV.

Nederlandje gaat nog eens heel groot worden.

-edit- Be my little baby.

Hetkanverkeren | 15-08-23 | 17:36

Vandaag ook weer ten hemel schrijende verhalen over die Wagner-Gruppe, hun heldenstatus en............. de reactie van nabestaanden van door Wagner-terroristen vermoorde naaste familieleden.

dickwvf | 15-08-23 | 17:35

Lijkt wel of Jeep The WanHope Scheafer daar nog wat te vertellen heeft.
Zullen allemaal wel van die megalomane wouzen als Blatter en Gianni Infantino zijn. Bij de laatsten gaat het ook nog eens om een spelletje!

Kappen met dat incapabele NL-leger.
Voor een efficiënt, veel goedkoper en doortastender Europees leger.
Bijdragen naar inwoneraantal.
En vermindert de macht van de NAVO

Bestond de PSP nog maar!

dickwvf | 15-08-23 | 17:33 | 1

Gebroken geweertjes hebben Europa veel gebracht in de Jaren Dertig. Maar niet heus....

Après toi | 15-08-23 | 17:34

Als dit doorgaat, kan je maar een ding concluderen. Oorlog, vermoorden van de Oekraïnse bevolking en landjepik loont. Nooit mee akkoord gaan.

c.onjo | 15-08-23 | 17:31

Landjepik mag nooit beloond worden.
Het idee dat Oekraine door een mogelijk einde aan deze oorlog lid kan worden van de Navo, klinkt wel aanlokkelijk.
Maar je kan Poetin niet vertrouwen, nooit, die oorlog moet gewoon doorgaan, kostte wat het kost.
De geschiedenislessen mogen nooit vergeten worden.

snapal | 15-08-23 | 17:30 | 10

@Louter Leuter | 15-08-23 | 17:47: Jouw probleem toch?

snapal | 15-08-23 | 17:49

@Louter Leuter | 15-08-23 | 17:47: Dus omdat ik niet aan het front sta, mag ik er geen mening over hebben?
Dus omdat anderen moeten vechten, moeten zij de kastanjes voor mij uit het vuur halen?
Dat is pas verwerpelijk.
Mij de schuld geven, terwijl een land zich alleen maar probeert te verdedigen tegen Rusland.
Ga daar lekker zeiken, moraalridder.

snapal | 15-08-23 | 17:54

@Louter Leuter | 15-08-23 | 17:47:
Zo bekeken mag niemand er meer iets over zeggen of zelfs maar van vinden.
Zou een beetje raar zijn toch.

AdvocatusDiaboli | 15-08-23 | 17:59
▼ 7 antwoorden verborgen

Ook zonder toetreding bij de NAVO zou dit de meest goede oplossing zijn, jammer dat dit zo onnoemelijk veel doden heeft gevergd!

aardv@rk | 15-08-23 | 17:30 | 5

@snapal | 15-08-23 | 17:48: Ik heb het niet over zijn militaire blunders. Ik heb het over zijn eisen voor het beëindigen van de oorlog. Deze werden direct bekend gemaakt en vormden de insteek van de onderhandelingen in Minsk en in Turkije waarbij ze volgens Erdogan heel dichtbij een akkoord waren.

Plaktong | 15-08-23 | 17:56

@Plaktong | 15-08-23 | 17:56: Nogmaals: gelul.
Poetins eisen doen en deden helemaal niet meer terzake, toen hij heel Oekraine probeerde te veroveren.
Het is niet aan hem te danken, dat dat niet lukte.

snapal | 15-08-23 | 18:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Chantage!

Moet je bij Israël om komen: Land voor vrede!

dickwvf | 15-08-23 | 17:29

Vind het wel leuk geweest zo die oorlog. De jeu is er voor mij wel af. Laat ze iets nieuws verzinnen.

overVecht | 15-08-23 | 17:28

Of je wacht even en Rusland kan territorium opgeven om de oorlog te beëindigen.

Osdorpertje | 15-08-23 | 17:26

Zeg maar replay dag 1 en hoe het ook had gekund..........

2CVOcean | 15-08-23 | 17:24

Hoe kunnen wij nu bepalen wat UA moet doen? Ik vind het een paternalistische opmerking van die stafchef. Functie elders.

nancystjago | 15-08-23 | 17:23 | 2

Als het er op aan komt staat UA natuurlijk nergens zonder westerste wapensteun, ze hebben niet veel te kiezen als de NAVO andere plannen heeft.

zwellevertje | 15-08-23 | 17:29

Vaak zijn het marionetten van de USA en wellicht hebben die niet zo'n zin meer.

Wattman | 15-08-23 | 17:29

Al voor de oorlog was Oekraïne de Krim kwijt en had het geen controle over de oostelijke provincies. Inmiddels zijn we honderdduizenden doden verder en is de uitkomst van de oorlog ongewis. Rusland heeft een onuitputtelijke voorraad soldaten en voldoende wapens. Waarom dan niet de Krim en het huidige bezette gebied opgeven? Het argument voor doorvechten is steeds dat Rusland dan andere landen gaat bezetten. Ik geloof daar niets van, want de inval in Oekraïne is een totale mislukking geworden, het geopolitieke front tegen Rusland is sterk gebleken en de defensieuitgaven in Europa zijn inmiddels enorm vergroot. Het alternatief is de oorlog laten voortduren waarbij je weet dat herstel van de oorspronkelijke situatie voor Putin onaanvaardbaar is. Dus blijven er in dat scenario nog jaren slachtoffers vallen. En hoe lang zijn de Euopese landen en de VS bereid steeds maar weer miljarden naar Oekraïne te sturen om wapens te kopen?

Frits de Vriez | 15-08-23 | 17:22 | 4

Putin heeft niet het eeuwige leven....

bqbq | 15-08-23 | 17:29
▼ 1 antwoord verborgen

Veel meer dan oerdom geklets kan ik in zo'n voorstel niet zien.
Wat moet de NAVO met zo'n door en door corrupt land? Zelfde geldt voor EU.

Geef nou maar gewoon het verloren gebied op, de oorlog is toch al verloren, ondanks die drie Westerse tanks die niet echt werkten.

Ichneumonidae | 15-08-23 | 17:22 | 1

Gaat nooit gebeuren , we hebben een inlegvel van Rutte !

Castor12 | 15-08-23 | 17:24

Het voelt als een verlies, maar “land voor vrede” is al zo oud als de oorlogen zelf.
Als het bloedvergieten maar een keer stopt.
Hiervandaan schreeuwen dat Oekraïne door moet vechten tot de laatste man is wel heel makkelijk.
Ik denk zelfs dat heel veel Oekraïners denken, pik de Donbass maar in en zoek het uit.

Ruimedenker | 15-08-23 | 17:22 | 1

U denkt als Oekraïner. Dat kan ik zelfs niet eens.

nobodiesunmighty | 15-08-23 | 17:30

Als wij het daags na WOII wat slimmer hadden gespeeld dan had Nederland zich tot Hamburg uitgestrekt. Andere situatie natuurlijk, maar gezien een groot deel van oost-Oekraine pro-Russisch is wellicht de beste oplossing in dit geval. Hoe dan ook beter dan de huidige uitzichtloosheid.

MrBoxcuttr | 15-08-23 | 17:22 | 5

Maar die stemming is later wel omgeslagen, niet? In de verkiezingsstrijd (voorzover verkiezingen in een land als Oekraine eerlijk verlopen en betekenis hebben dan) tussen Joetsjenko (pro- Westers) en Janoekovitsj (pro-Russisch) ging het westen overwegend voor Joetsjenko en het oosten overwegend voor Janoekovitsj. Verder ben ik me er idd van bewust dat de situatie veel complexer is dan dit, maar 'we' moeten ergens een uitweg uit dit conflict zien te vinden. Helaas is dit soort handjeklap maar al te vaak de manier.

MrBoxcuttr | 15-08-23 | 17:52

@nancystjago

Tenzij de Duitse bevolking daar was verdreven, zoals in het geval met de annexatie van Duits grondgebied tbv Polen is gedaan. Maar dat had wellicht later weer nieuwe conflicten uitgelokt en daarom idd beter dat dit niet is doorgegaan.

MrBoxcuttr | 15-08-23 | 17:56

@nancystjago = uiteraard @Risingson. *mezelf muilpeer geven doet*

MrBoxcuttr | 15-08-23 | 17:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Als Oekraïne Kaliningrad ruilt voor vrede is dat geen slechte deal.

Après toi | 15-08-23 | 17:21 | 2

Königsberg?!?? Die moet je me eens uitleggen...

Louter Leuter | 15-08-23 | 17:39

Hier zit wel iets in vind ik, ‘t was Pruisisch naar ik meen. Zal vanavond eens in het oude stafkaarten archief duiken, pre Stalin tijdperk, hold on...

Unsinkable-Sam | 15-08-23 | 19:45

Moet de NAVPO de gok wagen om Rusland binnen te vallen, Poetin en zijn maatjes af te knallen en Rusland eens een keertje goed opbouwen, met alle mogelijkheden van dien. Schijnt binnen no time te winnen te zijn.
Als het mislukt en Poetin lukt het om met atoombommen te gaan smijten, jammer dan zijn we wel gelijk van het klimaat gezeik af.
Maar goed vergader maar lekker door met z n allen, gaat niks worden.

Uw Verzekeringsadvis | 15-08-23 | 17:21

Ik stel voor die vage provincies in het oosten mag Rusland houden maar de Krim gaat naar Oekraïne. Gelijk oversteken.

Risingson | 15-08-23 | 17:19

Kan zo maar bewaarheid worden wanneer de hier geprezen Trump de verkiezingen wint.

thanseeuwen | 15-08-23 | 17:18 | 1

Met een lopende oorlog de verkiezingen ingaan doet een zittend president meestal geen goed. Dit is afgestemd met Biden, niet met Trump.

Blauwpetje | 15-08-23 | 18:15

Wrang, maar zo werkt het wel als je vrede wilt sluiten. Tijdelijke vrede welteverstaan want het is een recept voor de volgende oorlog. Denk maar eens aan al het getouwtrek om de Elzas en Lotharingen in de vorige twee eeuwen.

Bigi Bana Boy | 15-08-23 | 17:17

Tactisch mss een slimme zet.
Putin een beetje z’n zin geven en vervolgens kan hij weinig meer vinden van het NAVO lidmaatschap.
De keuze is aan Kiev.
Anderzijds, moet de oorlog eerst gestopt zijn, anders kan Oekraïne niet eens lid worden.
Conflictgebieden kunnen immers geen lid worden.
Hetgeen ertoe zal leiden dat Putin eerst nog wat gebied wil afpakken.

Ruimedenker | 15-08-23 | 17:17 | 1

Nee. Niet zomaar NAVO lidmaatschap want dat kan gebruikt worden voor persoonlijke doeleinden. En niet zolang geleden stond Oekraine pal tegenover het Westen.

Toon eerst maar aan dat het een NAVO waardig land is, wat dat ook moge betekenen.

omgponies | 15-08-23 | 17:24

Finland is Karelië ook kwijt

JTKDM | 15-08-23 | 17:17

Als je als bondgenoot zou moeten kiezen tussen Mexico en China. Drugs one way, Ideology the other. Wall Street als een soort Zuidas wannabe. We gaan Mark Rutte nog heel hard missen: www.youtube.com/watch?v=wN4Rbc6HSPY

Hetkanverkeren | 15-08-23 | 17:17

Nou, daar is Oekraïne mooi klaar mee dan, hebben ze mooi voor Jan Lul hun kernwapens opgegeven in 1994 en nou het wat spannend wordt kunnen ze gewoon dood vallen.

zwellevertje | 15-08-23 | 17:15 | 3

Afspraken met Rusland en andere dictaturen zijn minder waard dan het papier waarop het geschreven staat. De Russen weten dat zelf ook. Want je sluit geen niet-aanvalsverdrag als je niet de oorspronkelijke intentie had om een ander land aan te vallen. Zo had de Oekraïne ook nooit die kernwapens moeten opgegeven. Maar dat is achteraf gepraat natuurlijk.

Bigi Bana Boy | 15-08-23 | 17:21

@Bigi Bana Boy | 15-08-23 | 17:21: Ik vergat het Molotov-Ribentrop pact te noemen.

Bigi Bana Boy | 15-08-23 | 17:22

@Bigi Bana Boy | 15-08-23 | 17:21: Maar een aantal Westerse landen heeft bij die deal Oekraïne bescherming beloofd... Gegarandeerd! Waaonder het VK en de VS!

Aristotalloss | 15-08-23 | 18:29

Sudetenland all over again...iets wat Rusland ook niet zal accepteren, of later agressief op terug zal komen. Rare knieval van de NAVO voor de Russische agressor.

Nederlanddraaitdoor | 15-08-23 | 17:15

Wat een vreselijk stomme opmerking. Als je dat doet, geef je Rusland het signaal dat alle moeite het waard was, en spuug je Oekraine in het gezicht.

appeltjesgroeneweide | 15-08-23 | 17:13 | 3

Soms moet je kiezen uit twee kwaden. Zoals: wat eten we vanavond? Friet of patat

AnitaDik | 15-08-23 | 17:22

En juist nu het Oekraïense offensief handen en voeten begint te krijgen, door....
Langeafstandraketten!
Zit juist een paar videootjes te bekijken en de laatste twee videootjes van deze site hebben het al over de ineenstorting van het Russische bezettingsleger.
Daarom: meer, meer, meer langeafstandsraketten graag! En HIMAR-granaten!
www.youtube.com/@officialdivinejustic...

Aristotalloss | 15-08-23 | 18:27

En niet alleen Rusland. Het zal ook een signaal zijn naar andere (grote) landen dat je min of meer ongestraft landjepik kan doen bij je zwakkere buren. Dan is het hek van de dam.

Leon Tosti | 15-08-23 | 18:32

Euh, Riep Elon Musk dit niet al ruim een half jaar geleden?

TuurlijkNiet | 15-08-23 | 17:13 | 6

@Après toi | 15-08-23 | 17:22: Dertig jaar geleden? Lekker actueel.

UnderTheDevil | 15-08-23 | 17:37

Après toi, omdat zaken nu eenmaal veranderen moet je van tijd tot tijd ‘ijken’. Een referendum is een uitstekend middel hiervoor. Echter, niet voor lieden welke voor zichzelf begonnen zijn. Die prefereren liever dictaten.

Wat is jou mening hierover?

Unsinkable-Sam | 15-08-23 | 19:51
▼ 3 antwoorden verborgen

dan vind ik dat we Duitsland mogen veroveren en Belgïe. Want Nederlandse minderheden worden daar gebombardeerd en gebiotransformeerd tot krijgmachinewapens en Kampfvernichtungsmachnes. Tot zover de "rechtorde", gemaakt om vooral te overschrijden, wanneer het de één of ander belieft. Het absurde is fantastisch, dus laten we er maar naar handelen. Zoals altijd.

nobodiesunmighty | 15-08-23 | 17:12

Iedereen wist natuurlijk al lang dat dit er aan zat te komen. Jammer dat er eerst zoveel doden moeten vallen voordat dit bespreekbaar wordt.

Ikdoemisschienmee | 15-08-23 | 17:12 | 1

Precies dat.....

Corretje | 15-08-23 | 17:15

En Rusland al de essentiële grondstoffen in bezit als Oekraïne de Donbass opgeeft. Zal Putin blij mee zijn.

Wattman | 15-08-23 | 17:11 | 3

"Op 12 juli 2021, ongeveer zeven maanden voor de Russische invasie, ging de Europese Unie zo’n strategisch partnerschap aan met Oekraïne. Want 21 van de 30 kritieke grondstoffen van de EU-lijst zijn te vinden in Oekraïne, met name in het oosten van het land."

www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/lee...

Altijd gedacht dat de oorlog hier eigenlijk om draaide.

Wattman | 15-08-23 | 17:24

@nobodiesunmighty | 15-08-23 | 17:33:

Nee uiteraard om de chips. Zie je de timing, 12 juli tekent de EU een strategisch partnerschap, 7 maanden later valt Putin binnen.

Dat lijkt geen toeval.

Wattman | 15-08-23 | 18:10

Eerdere pogingen om in Georgië, de Donbass en de Krim grondgebied te doneren in en voor 2014, hebben niet tot vrede geleid. Overeenkomsten met Vladimir Poetin lijken de inkt niet waard. We kunnen straks Polen nog een keertje gaan verdelen...

Why are Wagner mercenaries in Belarus – and would they try to invade Poland? www.independent.co.uk/news/world/euro...

Navo kan zich beter gaan voorbereiden hoe ze Rusland in Finland, de Baltische staten, Polen en de Balkan kunnen tegenhouden. Op de een of andere manier hebben autoritaire staatshoofden het eeuwige leven....

Feynman | 15-08-23 | 17:10 | 2

De NATO doet een Chamberlaintje.. Wat een zwakke slappe zakken als ze dit menen.

nobodiesunmighty | 15-08-23 | 17:16

@nobodiesunmighty | 15-08-23 | 17:16: Ja die appeasement werkte ook prima. www.britannica.com/topic/appeasement-... Poetins punt is duidelijk. De NAVO heeft verzuimd voldoende aantallen manschappen, materieel en munitie op peil te houden. Poetin is niet vergeten dat in WO2 de kwaliteit van Duitse tanks een stuk hoger lag dan de geallieerden. www.youtube.com/watch?v=ky_XneE3I-Y De NAVO heeft te lang gedacht dat kwaliteit leidend is, maar dat is gewoon een incompleet en inadequaat verhaal.

Feynman | 15-08-23 | 17:40

Hef de NAVO dan maar gelijk op zou ik zeggen.
ja die oorlog is godvergeten duur, gaat traag en kost een hele bak veelal onschuldige levens Allemaal goede argumenten om er mee te stoppen maar toch hier bewijst de NAVO dat ze voor de knip niets waard is en bij tegenslag bereid is toe te geven aan de vijand.

normanius | 15-08-23 | 17:10 | 4

@Ikdoemisschienmee | 15-08-23 | 17:18:
Een stuk van Oekraïens grondgebied opgeven ten einde de oorlog tussen Oekraïne en Rusland te beëindigen als voorwaarde voor lidmaatschap van de NAVO. (Ik weet je kunt als land geen lid worden als je in oorlog verkeert dus pas lid na beëindiging oorlog is logisch) De suggestie om dan maar terrein op te geven om de ellende te beëindigen daar gaat het me om, daarin laat de NAVO haar zwakte zien.

normanius | 15-08-23 | 17:29

@normanius | 15-08-23 | 17:29: En dan. Wanneer Rusland verder gaat doen ze geen ene fuck... zie laatste 100 jaar.

nobodiesunmighty | 15-08-23 | 17:35

@normanius | 15-08-23 | 17:29: je noemt het zwakte, maar wat is het alternatief? Nu lid maken van Navo en meteen artikel 5 en kernbommen heen en weer laten vliegen? Vergeet niet dat Rusland de Donbas al als grondgebied heeft opgenomen. Een Navo bom op Donbas en ze mogen van zichzelf met kernbommen gaan gooien. En welke Navo soldaten zouden daar überhaupt willen gaan vechten? Ander alternatief is doorgaan op de huidige weg, veel bloedvergieten zonder enig resultaat. Ik vraag me trouwens af of Rusland UA als Navo lid zou kunnen accepteren.

Ikdoemisschienmee | 15-08-23 | 19:08
▼ 1 antwoord verborgen

Een deel van Ukraine weer naar Rusland samen met Polen , de Heinzen krijgen Oostenrijk terug , Italië San Marino , Frankrijk Wallonie en wij nemen Vlaanderen .

Castor12 | 15-08-23 | 17:08 | 5

@Arnold Layne | 15-08-23 | 17:15:

En je bent Kamerijk vergeten.

omanders | 15-08-23 | 17:26

Ok dat wij Vlaanderen nemen maar dan moet België Limburg accepteren.

Frits de Vriez | 15-08-23 | 17:26

Castor, top idee! Echter je slaat de plank mis omdat je niet op hebt zitten letten tijdens de geschiedenis lessen op sgool, Polen strekte zich ooit in de tijd uit van de Oostzee tot aan de Zwarte zee. Dus je klets maar wat.. Frankrijk mag Wallonië hebben voor het symbolische bedrag van een Franse Frank wat mij betreft. Vlaanderen was al van Holland.

Unsinkable-Sam | 15-08-23 | 19:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Aleen met NAVO lidmaatschap Oekraïne, anders beginnen de Russen na 4 of 5 jaar wéér.

meneer Q | 15-08-23 | 17:07 | 1

Optimist.

nobodiesunmighty | 15-08-23 | 17:13

Wat een afgang voor Ukraine zeg. Eerst al weggejaagd uit Bachmut door wat bejaarde crminelen. Nu zegt iemand van de Nato top dit.

Als dit de oplossing is voor stoppen van deze oorlog gewoon doen natuurlijk. En dan langzaamaan werken aan verenigd Ukraine, al duurt dat 25 jaar.

sjef-van-iekel | 15-08-23 | 17:06 | 1

u heeft het niet erg bijgehouden. van verjagen is helemaal geen sprake en Bakmut is nooit opgegeven en de Russen zijn er al weer vertrokken.

AntiZanicz | 15-08-23 | 17:22

De hond een worst voorhouden .
Of zoiets .

likmegaties | 15-08-23 | 17:05 | 1

Precies. Onderknuppel iets laten roepen => reacties afwachten.
Reacties afwachten.
Reacties positief => verder borduren.
Reacties negatief => ja hoor eens, dat was maar een onderknuppel, weet hij veel.

Andersdenkend | 15-08-23 | 17:34

Alle Russische trauma's op een rijtje: maak Duitsland onderdeel van het plan van Poetin. Wij hebben Frankrijk.

Hetkanverkeren | 15-08-23 | 17:03

Als Oekraïne de door de Russen veroverde gebieden inclusief de Krim aan Rusland geeft, hebben ze de oorlog verloren.

Sieg Hein | 15-08-23 | 17:01 | 4

Maar toch heeft Rusland dan niets gewonnen.

SterF... | 15-08-23 | 17:13

Verder dan de Donbas zullen ze niet willen gaan. Wel veel grondstoffen maar alleen maar verraders.

AntiZanicz | 15-08-23 | 17:21

Er is daarom maar één scenario en dat is volledige terugtrekking en dan lidmaatschap van de navo. Daarvoor zal Putin moeten wijken, waarschijnlijk tussen 6 planken.

Bakkeleures | 15-08-23 | 18:53
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland