'Wordt treinreizen straks voor rijke mensen door alle prijsverhogingen?' Antwoord: ja
Laten we eens een TEST doen
In reactie op het bericht dat de NS spitsheffing gaat invoeren stelt EenVandaag de vraag: "Wordt treinreizen straks voor rijke mensen door alle prijsverhogingen?"
NOU LATEN WE ZATERDAG MAAR EENS MET HET GEZIN NAAR MAASTRICHT GAAN HE!
MET DE TREIN
U stapt om 8.00 uur in de metro richting Amsterdam Centraal Station. Een metroticket is € 1,40 voor de volwassenen, kinderen reizen gratis. U pakt de trein van 9.04 uur. Moeder Samantha en kind Bikkel kunnen zitten godzijdank. Papa Patrick en kind Shaneequa moeten helaas in het halletje staan, want de rest van de trein is vol. U ging nog eventjes gevieren in de eerste klas zitten ('dat mag als alles vol zit'), maar u werd teruggesnauwd door Maikel de conducteur. In het halletje staat Vizjienauzkas uit Litouwen harde scheten te laten. Er staat 25 man op elkaar gepropt en het stinkt naar stront en overleden meeuw. Shaneequa glijdt uit. Ze valt in een plas kots van iemand die donderdag naar Lowlands is gegaan, de trein is sindsdien nog niet schoongemaakt. Gelukkig duurt deze kwelling slechts anderhalf uur want door werkzaamheden (zo ongeveer ieder weekend) rijdt het ding niet verder dan Eindhoven. Daar moet u overstappen op een snelbus. U kunt de snelbussen niet vinden, de aanwijzingen zijn slecht, Shaneequa heeft in haar broek gescheten en Samantha is verschrikkelijk ongesteld. Hee kijk daar is de snelbus! Er staat 600 man op het busperron, het lijkt wel het veevervoer richting een slachthuis. Na vijf bussen staat u eindelijk vooraan. U mag naar binnen. De airco doet het niet, het stinkt er naar zweet en buschauffeur Priemoz uit Polen rijdt als een dwaas. Drie kwartier later komt u aan in Roermond. Daar moet u het treinstation weer in voor de trein naar Maastricht. Snel koffie halen. De koffie is niet te zuipen, Bikkel wil M&M's. Bek houden, Bikkel! De trein is kennelijk vertraagd. Er staat een halfuur lang +10 minuten op het bord. Niemand weet wat er aan de hand is, er is geen informatievoorziening. U stuurt een tweetje naar de NS. Ene ^JW komt met een schijtlollig antwoord waar niemand iets aan heeft. Er komt een trein aan de andere kant van het perron, daar staat ook 'Maastricht' op, maar op het bord staat dan weer 'Eindhoven'. Vertwijfeld stapt een deel van de mensen in. Zes dagen later worden zij teruggevonden op het rangeerterrein. Plots hoort u de omroeper: 'de trein naar Maastricht komt zo binnen op Spoor 6'. Dus hop, Bikkel en Shaneequa op de arm, trap op trap af, volle bak sprinten naar Spoor 6. Daar komt de trein, u bent als laatste binnen, gelukkig kunt u nog staan in het halletje. Bikkel heeft zelfs een zitplaats: op de trap tussen de coupés in. Volgens de routeplanner zou u om 12.30 uur arriveren in Maastricht, maar wie houden ze nou voor de gek? Het is 13.30 uur. U bent bekaf. U mag een kwartiertje door Maastricht hobbelen voor u weer aan de terugreis moet beginnen.
EINDSTAND
8.00 uur weg, 13.30 uur in Maastricht (5,5 uur)
Treintickets + metrotickets = 122,60 + 5,60 = € 128,20
MET DE AUTO
U stapt om 8.00 uur in de dieselvolvo (1 op 18) naar Maastricht. Er is geen file op zaterdag. Samantha schenkt de thermoskan koffie leeg. Bikkel leest een boek. Shanueeqa (ze is 6) droomt alvast van haar vakantie op Chersonissos over 12 jaar. Om 10.10 uur parkeert u de auto op een van de Park&Walk-parkeerplaatsen. Dat kost € 6,60 per dag. Na 5 minuten lopen staat u in hartje centrum. Goh wat bent u blij en gezellig, de kinderen mogen even wachten terwijl u dolgelukkig met Samantha een pashok induikt.
EINDSTAND
8 uur weg, 10.10 in Maastricht (2 uur 10)
Diesel + parkeren = 42,42 + 6,60 = € 49,02
Maar vertel ons in godsnaam nog iets meer over die trein
Reaguursels
InloggenDe NS wil niet dat je een losse ticket koopt, ze azen erop dat je een maand abonnement neemt.
Ik ben 3 weken geleden voor 205 euro heen en weer gevlogen naar Munchen.
Met de trein had de reis iets meer dan 300 euro gekost en veel langer geduurd.
Tja.
Voor 203 euro kan je een hele week een auto huren. (excl. parkeren en brandstof, maar verzekering en wegenbelasting zit bij de prijs in)
Wat is er mis met liften ??
Die gaan verticaal.
De laatste keer dat ik naar Maastricht ging met de trein was 30 jaar geleden, met de ov studentenkaart. Het mag best wat kosten maar als ik met de auto 4 personen voor 20 euro kan vervoeren en de NS vraagt daar het tienvoudige voor dan doe je als ov apparaat volgens mij iets fout.
Benzine peperduur, de trein peperduur, mobiliteit in Nederland wordt iets voor de elite.
Hangen er al Staatsportretten van Koolmees op de stations. Dat zou het feest voor Bikkel compleet maken.
Ik mis nog alleen de vermelding van de melkert banen op sommige drukke perrons. Dat een geel hesje je verteld dat je niet voor de trap mag staan voor de doorstroming. Alleen de NS hangt die incompetente perronborden precies bij de trap: je je probeert te ontcijferen of hier de juiste trein komt of dat je weer de trap af moet naar het andere perron…
Niks werkt naar behoren bij de ns in de randstad.
Op schiphol altijd lachen. Je ziet op het bord dat die trein lang genoeg is voor Q maar je hebt dan zo'n surinaamse dame van in de 50 die voor haar pension nog wat pegels wil binnentikken die in slecht engels in je oor blaft dat je "ff have to move to there, ja?" wat ergens richting D is. Gelukking is mijn "Que?" ondertussen authentiek genoeg dat ze mij voortaan maar met rust laten.
Ik snap niet van je verhaal Ham
De prijs van het mogen leven in Nederland is reteduur. Ook deze trein.
Maak een gratis vijfdagenkaart. Vijf dagen per jaar mag je gratis buiten het spitsuur reizen. Gewoon een tegemoetkoming aan de sociale klasse die de zwepen van inflatie het hardste opvangen. Een stukje vrijheid dat je minderbedeelden geeft. Beschouw het maar als collectieve voorziening.
Je krijgt dus Amerikaanse toestanden danken u de liberalen. Dat het voor mensen te duur wordt om te werken. Leuk zo’n wereldvreemde d66 politicus als NS baas
De voorkeur gaat sowieso uit naar de meest geprivatiseerde vorm van openbaar vervoer, zijnde de eigen bolide. Met het wegrijden de linker richtingaanwijzer alvast in positie, is de genoemde reisduur absoluut te verbeteren.
Waar zouden wij zijn zonder het onrendabelenvervoer?
En kan iemand mij uitleggen waarom a) de airconditioning in de trein bijna altijd kapot is, vooral op dagen dat je deze nodig hebt en b) er ook in geen enkele moderne trein meer een raampje open kan en passagiers (wat nou reizigers, een reis onderneem je voor je plezier, de rest heet forensen of je laten vervoeren) dus geen enkele verkoeling of frisse lucht kunnen krijgen zonder de ramen in te slaan en dus nog in slechtere omstandigheden dan in het veevervoer worden vervoerd?
Gelukkig woon ik niet in Amsterdam en hoef ik nooit naar Maastricht. Ik spaar dus heel wat geld uit.
Na een aantal onplezierige ervaringen met 'jongeren' in een late trein heb ik het reizen daarmee zoveel mogelijk ontweken.
Voor de overige dames hier: neem op z'n minst een schroevendraaier mee.
= verboden wapenbezit, tenzij bewijs voor werk ofzo.
De echte paupers kunnen straks alleen nog maar thuis werken, en vakanties worden met de VR-bril beleefd.
Bij een vertraging van 60 minuten krijg je je geld bij de NS terug.
Maar niet je vertrouwen na aanranding.
@zwenkwieltje | 15-08-23 | 18:56: Hoeveel mensen zijn er aangerand in de trein, graag met bron waaruit deze wijsheid haalt. 225 doden in het autoverkeer (CBS). Ongeveer 2000 ernstig gewonden (SWOV)
@Ds_Dre | 15-08-23 | 19:09: 100.000 doden in Oekraïne, ja dus wat dan?
Nee, dan vervalt gewoon de rit dan is het geen vertraging moet je alsnog wachten op de volgende.
@voldemort | 15-08-23 | 22:02: Onzin, kennelijk nog nooit je geld bij de NS terug gevraagd.
Geniaal! Helaas ook herkenbaar.
Ja, de trein is duur en traag. Maar als je ook maar vaker dan 1x met het gezin met de trein gaat, moet je gewoon een kortingskaart aanschaffen. Buiten de spits en de weekenden 40% korting voor iets van 60 euro per jaar. Dus deze rit kost, met kortingskaart, 73 euro.
Als je dat elke maand doet, is die kaart ook maar 5 euro per ritje.
En als je dan toch eerlijk wilt vergelijken, reken dan ook je verzekering, wegenbelasting, onderhoud, apk, en afschrijving in het autoritje mee. Want als ze naar Maastricht gaan met de trein, hebben ze vast geen auto. Alleen de maandelijks terugkerende kosten kunnen ze al van op en neer naar Maastricht met de trein. En dan hebben we het nog niet over de aanschaf van het automobiel.
Ja, de trein is duur. Ja, het is kut dat het nog duurder worden zal. Ja, het is kut dat de overheid iedereen het OV uitgejaagd heeft en nu zit te klagen dat niemand met het OV gaat.
Maar voor mensen die geen auto nodig hebben omdat ze dicht bij het werk wonen, is de trein voor uitstapjes nog steeds goedkoper dan een auto aanschaffen. En de mensen die al een auto hebben, gaan toch al niet zo snel met de trein.
En vergeet het rijbewijs niet. Mensen willen zich niet 5 minuten verdiepen in de NS-reisplanner, maar ze vinden het geen probleem om duizenden euro's en tientallen uren te besteden aan het halen van een rijbewijs.
@bintang | 15-08-23 | 18:47: Ook je verdiepen in de voorwaarde om je geld terug te krijgen is te veel gevraagd. Kosten treinreis in bovenstaande geval 0,0 euro.
@bintang | 15-08-23 | 18:47: Rijbewijs was ca. 1000 euro om te halen en ca. 30 lesuren (inclusief zelfstudie theorie), verder 1x in de 10 jaar vernieuwen voor een paar tientjes.
Mijn vrouw daarentegen... daar heb je een punt!
@Monkey Cabbage | 15-08-23 | 20:53: Zelfs langer dan 10 jaar, met corona mocht je een tijdje met verlopen rijbewijzen rijden.
@Monkey Cabbage | 15-08-23 | 20:53: Dit is weer een man, die zijn vrouw te weinig laat rijden. Haar de zelfstandigheid ontneemt. Ik haat zulke manne. Ik haat de vrouwen die dit toestaan. Dat laatste is nog erger.
Enorm gelachen maar erg herkenbaar
Een keer meegemaakt van dat rangeerterrein
Gelukkig naar 4 uur gevonden haha
En dat terwijl ns al binnen 2 minuten op de hoogte werdt gesteld door bellers in de donkere trein
Hillarisch superduur,ontzettend goor geworden,heel onbetrouwbaar
Het is meer survival en avontuurlijk geworden
En met die snelbus hebben ze geluk
Soms laten ze je ook gewoon staan
Volkomen ongeloofwaardig verhaal. Geen enkele vrouw die Samantha heet, heeft een kind met de naam Bikkel. De Samantha's in dit land noemen hun kind Delano, Jayden o.i.d.
De Samantha uit vorige vriendengroep heeft een quinsy
En Samantha is een echt loeder
De Samantha die ik ken heeft ooit eens een kerel afgetrokken in het fietsenhok, geen grap. Sindsdien heeft ze een geestige bijnaam die slaat op haar achternaam.
Nou, de XC70 met D5 motor en AWD doet 146 euri belasting in de maand en de servicebeurten zijn ook niet bepaald goedkoop.
Doet u er dus nog even 0,32 cent de km bij, afschrijving en alle overige kosten zoals verzekering etc, dat is ex brandstof 128 euro. Maar he, ik kan het betalen en zit niet in de ellende van de trein.
Lease auto van de zaak. Alleen bijtelling en onbeperkt binnenlands rijden.
Iemand hier die een positieve ervaring heeft met de klantenservice van NS?
Jahoor. Probeer maar eens een ander groot bedrijf te vinden dat 's avonds de telefoon op neemt.
Geen land ter wereld behalve Nederland waar het baasje van de spoorrails een andere werkgever heeft dan de machinist.
Behalve in ieder geval het Verenigd Koninkrijk (network rail) en wellicht nog vele andere landen...
Theoretisch gezien heeft u gelijk. Maar probeer dat papiertje tegenwoordig nog maar eens te halen.
Voor raskut..
Lekker getegeld over één van mijn grootste ergernissen in Nederland, het OV. Heerlijk gelachen.
In de jaren 90 alle sporen van Nederland minimaal 3x gehad met dank aan Jo Ritzen. Toen mocht je nog roken in de trein en kwam er een railtender langs met veel te dure zooi die je toch kocht van je stufi. Zo’n railtender zou vandaag de dag al voor station Almere Buiten beroofd en gekneveld in de 1e klasse liggen.
Kan mij niet voorstellen dat er nog iemand is die vrijwillig en met enige overtuiging in een trein stapt. De treurnis van zo’n perron op maandagochtend vol forensen die opgehokt worden vervoerd naar het huis van de baas. Als je wilt weten hoe een depressie voelt, ga dan die maandag op dat perron kijken.
Leuk geschreven!
Yep, zelfde ervaring. Daarbij van jongs af aan treinreiziger in de oude rammelbakken naar Amsterdam of Zandvoort (grootouders), maar verstokt automobilist vanaf eerste eigen huis... zakken cement mee in de bus gaat niet erg lang goed.
Alleen losers reizen per trein.
Toch rij ik vaak met de trein langs een autoweg met enorme files en dan denk ik er andersom: zie al die losers in hun autootje zitten.
Dan zit jij er dus ook in, want door dit reaguursel kwalificeer je jezelf.
@Kattie | 15-08-23 | 18:46: Ja maar wel met mijn muziek ,mijn airco, mijn scheten, en zijn benzine. Dat is me heel wat waard.
Oplichters met een D66-baas!
Wordt ook dit zo verMARKt als de zorg, het banksysteem, de energietransitie etc?
Owww je kunt een monopolist niet aan de nogal-doorgeslagen MARKt overlaten?
Maar er is toch wel toezicht op?
Oh net als op het vlieg- en busverkeer? Dan kunnen we rustig gaan slapen...
Vooral die treinreis is hieperrealisties beschreven. De autoreis vond ik nogal zaai.
De NS geeft net als het landsbestuur weer de puinhoop waarin ons land verkeerd.
Grote mond over alles maar niets kunnen presteren, opzicht een hopeloze bende, maar ze staan al weer klaar met hun vrome praatjes, vanaf nu gaan we het beter doen en actieve herringen uit het verleden zijn mij vreemd. Iedereen aapt ook Rutte na hè.
Ik ben zelf werkzaam bij NS als machinist. Prachtig werk en mijn droombaan, als kind wilde ik al trein machinist worden. Elke dag met veel plezier naar mijn werk. Ik schaam mij soms ook voor de leiding van dit bedrijf en de compleet debiele keuzes die gemaakt worden door de volgende mislukte politicus die hier directeurtje mag spelen tot het volgende baantje in de carrousel beschikbaar komt. Deze mensen weten helemaal niets van de spoorwereld. Koolmees is daar geen uitzondering op, integendeel. Sommige collega's vinden dat ie zo lekker "normaal en toegankelijk" is als ie weer op Rotterdam Centraal rond loopt en een Turkse Pizza koopt achter het station. Dat het dezelfde man is die het nieuwe pensioenstelsel heeft opgesteld weten een hoop collega's niet. Eén ding kan ik u wel verzekeren: die dure treinkaartjes gaan niet naar mijn salaris toe. Ik verdien niet slecht maar ook weer niet bovenmodaal. Enige wat ik kan en blijf doen is bij vertragingen de passagiers toch zo snel, veilig en comfortabel mogelijk op plaats van bestemming te krijgen en terug te zwaaien naar kinderen.
De rest ligt buiten mijn macht...
Peer, bende gij het?
Toppie dat je het durft te zeggen hoor, net als sommige bij de belastingdienst.
U lacht wel om dit prachtig geschreven stuk. Maar het klopt precies!!!
Umm, ik vind het prima als er minder mensen met de trein gaan,
dan zit ik daar lekker rustig te browsen, gamen of werken, maarrr.
.
Ouders van een gezin zonder auto hebben natuurlijk een NS dal voordeel kaart met dan 40% korting.
Laten we zeggen dat dit gezin 1 x per maand zo'n uitje wil doen.
De kortingskaart kost dan 2 x 5,60 = 11,20.
Het kaartje kost 60% * 117.6 = 70.56
Kinderen railrunner: 5 euro
Totaal trein dus: 86.67 euro
.
Voor de auto zijn er natuurlijk niet alleen de benzine en parkeer kosten,
maar ook andere vaste en variabele kosten.
Zie Nibud: www.nibud.nl/onderwerpen/uitgaven/aut...
Voor een middenklasse auto 337 euro per maand.
Welk deel voor deze rit? 5%? Is dan 16.85 euro,
(Meer als je de auto niet plm elke dag gebruikt)
De variabele kosten per KM zijn 26.8 cent.
dus voor ~ 200 KM van Aterdam naar Maastricht x 2 retour is dat 107.2 euro.
Dan nog 6,6 euro parkeren.
Totaal Auto: 130 euro.
.
En dan nog de auto showstopper: Je kan niet gaan drinken op het Vrijthof.
Ik sla over...
Kon je ooit bier kopen enof drinken in de gewone NS-trein?
Dan hadden ze zo'n karretje met vast vieze koffie.
Weten de boomers onder ons dat?
Roken kon wel.
Excuses, bij de trein nog de metro tickets vergeten: 5,60
Geen boomer (bouwjaar 1963), maar ik weet het nog wel:)
@AdvocatusDiaboli | 15-08-23 | 17:13: Paar jaar geef ik het nog.
@AdvocatusDiaboli | 15-08-23 | 17:13:
Ik neem het mee, voor de zekerheid (Ja, zorgelijk..)
In de auto ruimte, muziek, geen nare geurtjes, ontspanning, eigen tijd, niet overstappen, etc! Geef mij maar de auto.
Zoals jij de vaste kosten van de auto wil toevoegen, moet je ook de vaste jaarkosten van de kortingskaart helemaal doorrekenen. Een 1/12 kortingskaart is namelijk niet te koop.
Auto van m'n moeder gekocht voor € 1400,- Letterlijk: van een oud vrouwtje geweest en altijd binnen gestaan (zodra ik klaar was met haar chauffeuren). Ik zie dezelfde auto (merk, type en bouwjaar) (nu vijf jaar later) op internet voor € 2000,- aangeboden met meer kilometers. Met andere woorden op afschrijving valt wel wat af te dingen, als je wat linker bent ingesteld én niet geeft om statusbakken. Volgens de wegenwacht (die ik moest bellen toen ik een keer de dashcam de accu had laten ontladen): een auto met zeer weinig gebreken. Onderhoud is dan dus ook laag. Mijn kosten: wegenbelasting (€ 41,- pm)+ verzekering (22,36 pm) + jaarlijkse APK (bij mijn auto-mannetje, waar ik alleen maar vol lof over ben) af en toe wat onderdelen vervangen (in vijf jaar: bandjes, ruitenwissers & accu (accu heb ik zelf vervangen door een accu van een postorderbedrijf). Zeg dat deze posten, bijelkaar, € 1000,- zijn. Verdeeld over de amper 10.000 km die ik rij, is dat dus 10 cent de kilometer. ). Voor Maastricht vanaf station Amsterdam (218 km) zouden deze kosten neer komen op € 43,60 (voor heen én terug) + kosten brandstof (benzine) heen én terugreis: € 69,92 (volgens internet). Tijdens de reis wordt er, onder het genot van je eigen muziek en je eigen klimaat/temperatuur, af en toe een snoepje of hapje in mijn mond gedrukt door mijn vrouwtje. Mij maak je de pis niet lauw. Met ook nog eens de afgrijselijke tijdsduur, het ongemak en de vraag of je ooit aangaat komen of terug zal komen... Kortom: ik zie geen enkele reden om ooit nog in dat onrendabelenvervoer te stappen.
fout, mijn auto is uit 99, die zuipt 1 op 10 en 1 op 12 als ik rustig (haha) rij. Die verz en belasting moet ik toch al betalen omdat ik ermee naar mijn werk rij dus de benzine blijft over als variabel. Die is nu 2.10, 2,20. 200 km met 1 op 8 dus 10 liter 80 km, 20 liter 160km, 30 liter 240km, 40 liter 320km, een kleine 120 km verder voor hetzelfde geld in het comfort van mijn eigen auto. Dus nee de trein is geen alternatief. (die vouwfiets) is dan wel weer erg belangrijk want anders betaal je jezelf (belasting)blauw.
@Mark Smeeks | 15-08-23 | 17:39: Ja hoor, met NS Flex kun je de kortingskaart per maand aan- of uitzetten.
@Heer Hugo de Waard | 15-08-23 | 17:44: Als jij voor 1400 euro een goede auto hebt gekocht, dan betekent dat niet dat autorijden goedkoop is, maar dat je feitelijk een schenking hebt gehad.
@AdvocatusDiaboli | 15-08-23 | 17:13: In de Benelux trein kwam een mannetje langs met koffie een plastic kopje met filterhouder en water erop was best te drinken. Bier deed ik nog niet aan zo overdag. Alleen hebben ze voor een paar miljard een HSL lijn gemaakt zodat je voor meer geld 6 minuten eerder in Rotterdam kon zijn.
(ah, antwoord was al gegeven)
Je moet dit eens internationaal bekijken. Twee dagen langer onderweg tegen 10x de kosten. Probeer maar eens OV van AMS naar Malaga te vinden.
Eerlijk, het valt me mee. Maar twee keer overstappen, alleen in Parijs en Barcelona.
Dat je er bijna 28 uur over doet moeten we het verder niet over hebben.
Prima avontuur en die kerel van SEAT61 punt com heeft t al helemaal voor je uitgezocht. The journey IS the experience, wanneer snappen mensen dat nou?
@Spaanders | 15-08-23 | 17:04: en minstens een nacht hotel in Barcelona. Ik heb het dit jaar gedaan. Exclusief hotel : 400 pp enkele reis, eerste klasse dat wel.
@Spaanders | 15-08-23 | 17:04: In Parijs sowieso minimaal 2x overstappen trein - metro - trein.
En dan de mensen die een keer in de trein zitten en per ongeluk een bil optillen om er een flink te laten waaien met een vertrokken gezicht.
Even vergeten dat ze niet in de auto zitten.
Dan is de score voor je eigen autostoel verhogen toch beter.
Er is een filmpje van een treinreizigster, die terwijl ze een boekje aan het lezen is, de korsten eelt van onder haar voet zit te pulken en opeet. Ongelofelijk ranzig.
@Asteroid-B612 | 15-08-23 | 18:00:
Sorry, ik was echt even vergeten dat ik niet in mijn limo zit.
Linkse economen gaan dan zeuren: “ja, maar u rekent de vaste lasten, afschrijving, etc. van die auto niet mee!”
Dat kulargument heb ik hier ook al een paar keer voorbij zien komen
Die komen er ook nog eens bovenop als je de auto laat staan en de trein pakt, ja.
Linkse economen zijn eigenlijk eco-gnomen.
Retourtje Rotterdam Zaventem met z'n vijven ivm vakantie kost 320 Euro. Weekje de tuut daar parkeren 80.- Makkelijke keuze.
Maar ja het schijnt dat "wij" ooit vonden dat we multicultureler moesten worden, geen idee wie dat waren, waarschijnlijk de kaagachtigen, persoonlijk dacht ik er anders over al werd het niet op prijs gesteld als je dat hardop zei.
Je kan met twee volwassenen en twee kinderen met een flex dal van 5 euro per maand voor 75 euro op en neer naar Maastricht vanuit Amsterdam CS. Met mijn flinke auto van 20 jaar oud op E5-brandstof betaal ik al snel het zelfde bedrag bij 1 op 12. En tel daar nog je vaste lasten en onderhoud bij op. Maar zelfs al zou die trein de helft kosten, dus zeg 40 euro voor de hele reis met de familie, dan nog wegen de nadelen van die fokking trein zwaarder dan het voordeel. En de voordelen van je eigen vervoer zijn juist enorm. Snackjes mee, airco aan, muziekje er bij. En als bonus kan je meenemen wat je wil.
Als je op een zaterdag gaat koop je Flex Weekend vrij. Is momenteel €17,46 voor de eerste maand.
@jcvjcvjcvjcv | 15-08-23 | 18:34: is een abonnement. En je kan pas opzeggen ná de eerste maand. Kost dus minimaal 52,46.
De zelfrijdende oproepbare huurauto zou wel eens de doodsteek kunnen worden voor de spoorwegen.
Gewoon een auto die naar je toekomt en waar je instapt.
En die auto maakt dan een treintje met de auto ervoor en erachter, zolang het zin heeft.
Kan je slapen, werken, de krant lezen, de liefde bedrijven onderweg.
Prive-OV.
Of denken we nu teveel in oplossingen.
klinkt goed maar u gaat compleet voorbij aan kosten. Dat moet wel passen bij het denken in oplossingen.
@Joffri | 15-08-23 | 16:55:
Ja dat is wel zo.
Omzet van NS zijn ongeveer 3 miljard, dan hebben we de infrastructuur nog, Connexxion ongeveer 1 miljard. Om mee te beginnen. Dan hebben we nog vele andere onderdelen. Moet bij elkaar toch wel een flink bedrag zijn.
U vergeet t leed dat file heet....
Zodra auto's zelf kunnen rijden is niet alleen de NS failliet, taxi's, parkeergarages, Uber, en nog een vracht bedrijven hebben dan geen bestaansrecht meer.
.
Auto zet mij in Amsterdam af. Parkeert zich zelf gratis buiten de stad. En komt mij weer oppikken zodra ik het wil.
En wat kost het om met de Volvo-diesel te parkeren op de Rozengracht? Mag je nog wel met zo’n bloedhoestdiesel in het centrum van Amsterdam komen?
Wel het complete verhaal vertellen
Wij kunnen de Bentley sinds de tariefverhogingen echt overal kwijt tegenwoordig.
Altijd parkeerruimte, meid zo handig, nergens last van.
We gooien hem meteen vol, want met 100 liter kom je niet zo ver.
Goed gedaan van de gemeente hoor, beter voor het mejeu en zo.
Waar die andere mensen gebleven zijn?
Dat weten we niet, blijkbaar kiezen een andere plek om heen te gaan.
We zien wel mensen cake eten in overvolle trams, maar of dat er iets mee te maken heeft...
Amsterdam naar Maastricht, niet andersom. Goed lezen.
Er wordt het complete verhaal verteld want in dit scenario parkeert het gezin op een P&R terrein en niet in een peperdure Q-Park garage. Genoeg opties voor goedkoop parkeren in grote steden, icm een voordelig buskaartje
Zelfs een huurauto is goedkoper
Al 23 jaar niet meer met OV geweest, auto, fiets of benenwagen voldoen. Asfalteren die rails.
Al die rails leiden prachtig zo elk centrum in. Asfalteren, en je rijdt zo iedere stad in. Die rangeerterreinen kunnen parkeergarages op komen. En op duidenden punten in het land hoeft het verkeer ook niet elke X minuten stil te staan voor spoorbomen.
@Nuke_of_Hazard | 15-08-23 | 16:51: *duiZenden
Het helpt ook niet mee als de 1e klas standaard, dus ongeacht tijdstip, vol zit vanwege overvolle te korte treinen. Je betaalt toch extra voor wat comfort. Niet cru bedoeld maar ms heroverwegen van een 3e klasse waar je staand en sober een van A naan B vervoerd wordt.
Nee daarom pleit ik gewoon voor First Class vervoer. Behelst een restauratiewagen sigarenbar en bediening hooguit twee tot vier comfortabele zit- lig- en draaistoelen.
Gewoon om die eerste klas paupers met het jaarabbonomentje van de baas de plaats te wijzen.
@SolidRock | 15-08-23 | 16:40: Snap dat te weinig laadpalen voor je Tesla ook voor irritatie kunnen zorgen.
Ach nog een paar jaar en dan hebben we 20 minutensteden.
Waarom zou je naar Amsterdam gaan?
Uit Amsterdam, even iets leuks doen en daarvoor moet je ergens anders zijn.
Een detail uit het verhaal klopt niet, je wordt niet terug gesnauwd door de conducteur. Want die zit lekker te niksen, of is zich aan het schuilhouden.
Ik zie ze in ieder geval nooit.
precies. Want de NS bezuinigt graag de duo conducteur alsook de spoorwegpolitie weg.
Of ze lopen een ‘serviceronde’
Hangt beetje van het traject af, maar inderdaad...
En die ene keer dat je een zwartrijders boete krijgt weegt nog altijd op tegen de ritprijzen.
ha dus binnen kort overal waar het te druk is gaat u gewoon meer betalen...
file rijden in spits meer betalen
ziekenhuis te druk meer betalen
de nieuwe economie
Tot 1991 had ik gratis reizen eerste klas in de Benelux.. want pa had een mooie baan bij de Ns in Zwolle. 09:00 vertrek Zwolle via Rotterdam, Brussel naar Luxemburg. 15:45 aankomst met de Ic iris. Twee uurtjes door Luxemburg stad en om 17:45 weer terug. 23:45 weer in Zwolle. Mooie tijden. Erna 15 jaar beroepshalve tussen Assen en Zwolle gekachelt. terugweg? Altijd een puinhoop. Mij tref je niet meer in de trein aan. Gopvertelli
NS: we moeten meer mensen in de trein krijgen
Ook NS: we maken treinkaartjes aanzienlijk duurder
Ook NS: we snijden onze dienstverlening en kwaliteit aan flarden en behandelen onze reizigers en medewerkers als vuil
ook NS: waarom gaan steeds minder mensen met de trein?
Ook NS: we willen mensen expliciet niet in de trein hebben tijdens de spits
Ook NS: we maken kaartjes nog duurder
Ook NS: het OV moet weer rendabel worden
Zelden zo’n schizofreen beleid meegemaakt. Wat een idioterie.
Dat doet men al sinds zeker de jaren 90 ....
@bowlfabriek | 15-08-23 | 16:30:
Pecht.
Het eindeloze mondkapjes gebod heeft mensen de trein uitgejaagd.
En de plaag van *mensen met migratieachtergrond* die luidkeels zitten te bellen, te vapen, te roken, etc. in de trein... dat trekt ook geen mensen aan.
@jcvjcvjcvjcv | 15-08-23 | 18:38: Mag je niet vapen in de trein? is toch geen rook,tis waterdamp. Mag je wel ademen in de trein dan?
En de achtereenvolgende regeringen-Rutte haten en verachten de Nederlandse bevolking en vinden dus alles wat de NS doen prachtig, want dat benadeelt de bevolking.
Ooit eens besloten om alleen een week op wintersport te gaan. Les sybelles in Fransozenland. Omdat t meer dan 1150km was op verzoek van vrouwlief (die bang was dat ik weer ging lopen jakkeren met minimaal pauze) met t vliegtuig gegaan. Ryanair €150 retour. Daarna met busverbinding naar t dorpje. €75.
6u zaterdagochtend vrouwlief me op t station afgezet naar Schiphol €52 enkele reis, idd geen plek in de coupé, dus 1,5u op de gang.
7.45 Schiphol inchecken, nee meneer die tas met uw snowboard valt niet onder wintersport goederen, maar odd size +€100
10.50 Opstijgen, 1,5u Diederik van 3 die ook 1,5u schreeuwde als n speenvarken achter me. Joepie!
Afijn, 12.40 geland, 13.20 liep ik t vliegtuig uit.
Wachten op bagage (wel snel want odd size wordt t laatst ingeladen)
Toen naar de bus, moesten we nog n uur wachten op n andere vlucht etc.
15u eindelijk rijden.
Uiteindelijk was ik om 19u! In t dorp, bleek ik nog 3km te moeten lopen naar t hotel! Nee, we hebben hier geen taxi.
Uiteindelijk rond 20u in m’n hotel, was de incheckbalie al gesloten, telefoon nummer bellen dat op t briefje stond en nog n uur wachten tot er iemand kwam om me naar m’n kamer te leiden.
Dus
vlucht 150
Trein. 52
Extra kosten. 100
Bus. 75
—————————————-
€377
Trein terug. 52
—————————————-
€429
Afgelopen jaar zelf gereden
6u weg uit brabant
9u Metz
18.30 aankomst incl tussenstops en 2x tanken benzine.
Benzine €200
Tol € 50
Alles wat ik mee wilde nemen en niet op gewicht etc letten.
Geen Diederikje
Tijdens vakantie mobiel en niet gebonden aan shuttlebus
Stapte ooit met 2 kites van totaal 20m2, een board en trapeze, stuur en kledinh als handbagage zo het vliegtuig in. Bespaarde ik 2 x 150 euro mee en nuet wachten bij odd size. Maar die gezichten van de mensen waar ik langs moest, dat was onbetaalbaar. 33 kilo handbagage. Ze waren niet blij maar kwam ermee weg.
@R. Skickr | 15-08-23 | 16:22: Da's nog niks. Ik stapte ooit in het vliegtuig met mijn tiny house en een olifant. Je had ze moeten zien kijken.
Je kunt de kosten enorm drukken door niet helemaal in Amstrdam op te stappen maar bijvoorbeeld in Roermond.
Verrek...
Briljant
Heeft iemand hier het wel eens aangedurfd om met de trein naar Schiphol te gaan? Zo ja, vlucht gehaald?
We vertrokken een dag eerder. Nèt gehaald.
jaren geleden, professioneel en regelmatig. 1 keer halverwege in amersfoort de taxi moeten nemen om om tijd te komen omdat er blaadjes op de rails lagen. Tegenwoordig zou ik t niet meer durven.
Lekker stilstaan in een weiland.
Een half uur.
En dan worden mensen nerveus.
En nog een half uur.
Waar is de conducteur.
We kunnen er niet uit.
En dan begint het gestress pas echt.
Als je 6 uur marge neemt, haal je het waarschijnlijk wel.
@AdvocatusDiaboli | 15-08-23 | 16:22: Is dat bovenop de 7.5 die je tegenwoordig op Schiphol nodig hebt om door die twee man sterk bemande marechausseepost te komen?
@Robin Hood | 15-08-23 | 16:13: Haha, daar ben ik inderdaad bang voor.
@Dr.Utker | 15-08-23 | 16:20: Ik twijfel nu.
Ik niet,maar ik ontloop schiphol dan ook.
@Hans Kwalzan | 15-08-23 | 16:26:
Ja natuurlijk.
Wij nemen altijd een rolstoel mee om in te kunnen slapen terwijl we in de rij staan. Om het uur wisselen we dan.
Ja hoor meerdere malen. Prima op tijd. Gewoon op tijd online ingechekt alleen handbagage llekker even biertje doen en dan wachten tto ze je omroepen ff rennen en vliegen maar.
Ja hoor, met de taxi van huis opgehaald en afgezet bij het station, daarna de 1e klasse in en hup naar Schiphol. Daar nog even in de VIP lounge wat luxe-broodjes eten en daarna het vliegtuig in.
Wie zijn toch die mensen die over de trein klagen?
Ik ben dit jaar met de TGV naar Parijs geweest. Nergens vertraging, oponthoud etc. Bij terugkomst moest ik van Amsterdam Centraal naar Diemen. Dat heeft 2 uur geduurd. Ik weet nu weer waarom ik 30 jaar geleden voor het laatst met de trein reisde.
Behalve in Nederland, daar rijdt de TGV (max 300KM/uur) maar 100 tot 160KM/uur omdat het Nederlandse treinnetwerk de hoge snelheid niet aan kan.
@HankHill | 15-08-23 | 16:13: nee hoor. De thalys rijdt ook in nederland harder dan 160. In belgie is het ruk na antwerpen
@HankHill | 15-08-23 | 16:13:
Maar niet lang in Nederland. inderdaad, de trein begon pas na Brussel 300 te rijden.
En nu nog ff met euro 95 met 1:10. 424 km ergo 43 liter euro 95 a 2,22 per liter (adviesprijs vandaag). 95,46 euro plus 6,60 parkeren is 202,06 euries totaal. Conclusie blijft hetzelfde NS is voor de rijken.
Moet dat niet 102,06 zijn?
@seasicksteve | 15-08-23 | 16:09: Zie je wel: nog goedkoper!
@seasicksteve | 15-08-23 | 16:09: ja, last van dikke vinger op de telefoon
Wanneer de veestapel gereduceerd is komen de veewagons vrij. Misschien een ideetje? Of werken ze daar al naar toe?
Veewagons bestaan niet meer. U moet wat vaker op een rangeerterrein kijken.
@Sjakkie van de Hoek | 15-08-23 | 17:30: Oh gelukkig, ik kom daar nooit.
Je kan in de trein wel poepen.
Dat kan in de auto ook.
Of in je broek
@Toos Bevergeil | 15-08-23 | 16:35: Mijn auto heeft niet zo'n tochtig hokje met een winderig gat waar je uitwerpselen mooi in het niets verdwijnen. Terwijl de reis gewoon vervolgd wordt.
Ik kan u vertellen u poept liever in uw broek resultaat is gelijkwaardig aan het betreden van het treintoilet
@Dirk-Wupp | 15-08-23 | 17:15: vroeger haddden ze van die stalen rollen die schuin uit de muur staken, waar dan een bol met harde zeep op zat. Dat was (lang) voor Covid. Of in bepaalde boemeltjes een glazen bolletje met een verchroomde tepel bovenop. Als je dat bolletje omkeerde, droop er na enige seconde zeep uit. Later kwam er van die maffe dispensers waar je aan de ondnerkant moest draaien en kan kwamen er schilfers van harde zeep uit. En uiteraard nadat je zeep op je handen had gedaan, bleek het water op. Dat waren nog eens tijden.
Als je het OV gratis maakt, zitten er de hele dag daklozen in als het slecht weer is.
Of asielzoekers die zich vervelen.
Enkeltje Delfzijl-Kerkrade is meer dan 5 uur.
Neem je de stoptrein dan ben je voor een retour lekker de hele dag binnen.
En je hebt een wc bij de hand ook nog.
Dus dat is weer het andere uiterste.
De volgende keer mag je wel met mij meerijden.
Die zitten we toch wel. Er wordt namelijk bijna niet meer gecontroleerd
@chiwing | 15-08-23 | 16:29: Dat laatste is echt kansloos ja. D.w.z.: Altijd uitgedost in een gaar trainingspak in een eerste klasse, bij het stopcontact, zonder te betalen. Te herkennen aan een halte in de buurt van een AZC, of natuurlijk Amsterdam. Het liefst ook veel kabaal makend in stilte coupés, want och och - "Ik ben een kleuter en de Nederlanders hebben van alles meer dan ik wollah. Dat moet kapot." Het is een plaag. NS is hier zelf overigens niet blij mee. Maar een vervoerder als Arriva maakt er tegelijkertijd gegarandeerd een potje van. Die zijn echt niet geschikt om NS diensten over te nemen.
Stoptrein heeft geen toilet
De trein, van een plek waar je niet bent, langzaam, duur en oncomfortabel naar een plek waar je niet moet zijn op een tijdstip dat het jou niet uitkomt.
Spendeer als land 25% van de 30 miljard (lage schatting) die ieder jaar wordt weggespoeld in de asielfake.... komt een dag dat zelfs de slappe politiek wakker wordt en betaalbaar fatsoenlijk openbaar vervoer een kans krijgt.
En waneer denk je dat de politiek wakker gaat worden?dat gaan wij niet meer meemaken in ons leven.
Weet je wie ook volle treinen liet rijden?
Hans Huisinga?
De DB, maar daar is het tegenwoordig nog slechter georganiseerd.
Je bent nu al de 88e die dit vraagt, maar snap nog steeds niet wie er bedoeld wordt...
Ga je auto eens parkeren in Amsterdam. Nee, zowel auto als de internationaal om onbegrijpelijke redenen geprezen NS treinen kosten een godsvermogen. En de NS mag de kaartjes verhogen met meer dan de inflatie.
Bij de RAI was het altijd 1 Euro parkeren als je daarna het OV nam bij betalen. Dat is echter 6 Euro geworden. Dat is pas een stijging...!
En dat zou niet erg zijn, als de treinen maar op tijd zouden rijden.
@thanseeuwen | 15-08-23 | 16:04:
Kijk, met dit soort concessies winnen we de oorlog dus niet hè?
Het gaat om de reis, niet om de bestemming. Wat dan wel de attractie is tussen de nazaten van Hans van Mierlo en het Openbaar Vervoer? Als liberaal shit duiden, het is me allemaal te calvinistisch www.youtube.com/watch?v=ZWmrfgj0MZI
En dan als pure kudt een NS reclame. Het gaat dus inderdaad helemaal nergens meer over. De inverse Phoenix: de schijtladingen gewillige marketeers.
Waarom moeten die tokkies naar maastricht?
Zendingswerk in onderontwikkelde gebieden.
Voor je het weet willen ze niet meer terug.
Naar het fossiel van een mosasaurus kijken.
@SterF... | 15-08-23 | 16:08:
Het is niet aardig om Andre Rieu zo te noemen.
Om met Samantha in een pashokje te duiken.
Lees dan toch.
Zo wordt dat rekeningrijden niet (veel) duurder dan de trein. Blijft iedereen autorijden en gaat iedereen zich gek betalen. Tactisch geviezerik.
Dit is terug naar vroeger. De chocoladeletter als dure luxe. De zonnepanelen als geldzuiger ipv geldgever alsof het weer muntjesgastijd is.
Voor hetzelfde bedrag rijd ik heen en weer met mijn e63s en kan ik nog parkeren ook. Groeten NS.
Wat is een e63s?
Ik ook met mijn 812 Competizione
@beavis | 15-08-23 | 18:39: ok, en wat mag dat dan wel wezen?
Nou ja, ik snap heel die heisa niet. Ben chauvinistischer dan een Frans, dus 10 minuten in het buitenland zou voor mij volstaan! Fascinerend overigens dat diezelfde lucht 200 miljoen jaar geleden in Limburg ook door dino M.P.F.T. werd ingeademd!
Het is toch verrekte handig om als bedrijf een oud kabinetslid als ceo te hebben
Nou...
Ze hebben iets dat Weekend Vrij heet.
Onbeperkt reizen in het weekend (vrijdagavond 18.30 tot maandagochtend 4.00 uur.)
Onbeperkt reizen op feestdagen.
35 euro per maand, per maand opzegbaar.
Op een zaterdag is dat 2 x volwassen en 2 x railrunner is dan 80 euro.
De eerste maand kost het geen 35 euro maar 18 euro.
Moet je wel nog naar het NS-station met bus.
Door de week heb je er geen moer aan natuurlijk, maar toch leuk dat het er is.
En geeft de site of kaartjesautomaat dat ook aan, als je 4 blijkbaar onnodig dure kaartje koopt? Het antwoord is nee, en de vervolgvraag is dan: waarom niet? Waarom wil een staatsbedrijf de burgers oplichten?
@John McClane | 15-08-23 | 16:00:
Daar zeg je zo wat. Doen die dingen dat niet?
Meteen gaan proberen.
En inderdaad.
Als je zaterdag een kaartje via de website wil, 2e klas van retour Groningen naar Maastricht, komt er niet de optie Weekend Vrij.
Dat is raar, want een hele maand Retour vrij is 35 euro, een keer een retour Groningen - Maastricht kost bijna 60 euro!
Is een bedrijf he, moet winst maken.
Beter voor iedereen.
Als het te populair wordt, schaffen ze het af of maken het duurder.
Tot en met zondag aanstaand kun je inderdaad Weekend Vrij afsluiten voor 17 euro 50, kan (zegt de NS, dan zal het dus niet zo zijn) 2 weken later ingaan.
Echter bij een halfuur vertraging krijg je geen centjes terug, bedraag te laag. En overstaptijden zijn op zeer veel plekken fenomenaal ruk in de weekenden. Echter kun je voor dat geld amper je tank voor 1/4 vullen.
@John McClane Dat is de "klantvriendelijkheid" van de NS. Op heel veel punten schiet de NS hier tekort in. Overigens ook qua privacy, jouw data gaat 'gewoon' richting derde partijen zonder toestemming.
De meest simpele vragen vind je niet terug op hun website. Bijvoorbeeld tot hoe laat je kunt inloggen wanneer je buiten de spits wil reizen. Probeer het maar eens terug te vinden op de site van NS zelf.
Bij problemen dan is de NS er niet, dan maak je pas echt mee wat voor 'n schandalig en vooral onbeschofte toko het is.
Blijft jammer, met de trein reizen kan namelijk zo leuk en soms zelfs heel handig zijn. Behalve als je ergens een concert of theater wil bezoeken, 9 van de 10 keer kom je dan niet meer thuis.
Over lange afstanden wint het vliegtuig, landelijk gezien wint de auto en in de stad wint de (elektrische) fiets of scooter.
Waar hebben we toch een trein voor nodig behalve om werkschuw tuig, studenten en bejaarden naar gratis te vervoeren.
Goederenverkeer, dan heb je ook geen last meer van die vrachtwagenchauffeurs uit het Oostblok die met hun bezopen kop van het talud afjakkeren.
Verreken ook even de kosten van de auto, onderhoud, wegenbelasting en verzekering mee, en dan scheelt het niet zo veel. Ik heb al jaren geen auto meer, rij 1ste klas die paar keer maand dat ik ergens heen ga en ik hou echt meer geld over.
Hoeveel vrouwen en kinderen heb je? En voor de meeste mensen is de auto sowieso een gegeven, die is er gewoon. Dus de meeste kosten zijn gewoon vast.
@John McClane | 15-08-23 | 15:46: Alleen reizen is het verschil het kleinst. Stap je met 5 man in een auto betaal je dezelfde kosten maar in een trein 5x het volle pond uitgaande van volwassenen.
Hier ook zo. OV kaart van de baas, met bijbetaling eerste klas. Verdien je zo terug.
@Grumpy_Old_Ed | 15-08-23 | 15:52: "Verdien je zo terug."
Tsja, dat bevestigt het standpunt maar weer dat het OV (naast scheitirritant, onbetrouwbaar en vies) veel te duur is.
@Grumpy_Old_Ed | 15-08-23 | 15:52: in die vieze stinktrein met zakkenrollers en/of bedelaars. Moet je ook nog eens naar het station. En op het reisschema letten
@Graftak | 15-08-23 | 16:00: valt mee, eerste klas. Alleen half 5 in Den Haag moet je mijden, zit je tussen dat luie volk van de overheid
Leuk als dat in je leven past.
Gaat helaas niet bij iedereen en echte handige part-time autobezit bestaat nog niet.
Dat is weliswaar waar wanneer je net als ik alleen bent of met 2 personen met abonnement, maar toch waarschijnlijk niet met een grzon dat veel vaker reist?
Mensen die altijd lyrisch zijn over (met name internationaal) treinen, zitten zelf nooit maar dan ook echt nooit 's ochtends in de spits.
Lekker met de peugeot Van diesel ,Alkmaar- Kerkrade, 30 euro’ s aan diesel en gezijk met oponthoud.
iedereen die na een rit met de internationale slaaptrein (bijvoorbeeld Utrecht-Wenen) nog positief is over iets wat over een rails rijdt, is in de vroege adolescentie in een grote ketel met antidepressiva gevallen.
@Corpus Callossum | 15-08-23 | 15:49: dat ligt meer aan het referentiekader.
Als je referentiekader de NS in de spits tijdens een herfst dag is valt alles mee
Openbaar vervoer.
Iedereen mag erin.
Maar niet iedereen kan het betalen.
Dus nu komt er een dilemma voor de VVD.
Want het wordt concreet en daar houden ze niet zo van, dan moet je je geweten gaan raadplegen, komt er menselijke leed in beeld, wordt het lastiger om alles weg te glimlachen.
Is bruikbare en betaalbare mobiliteit een onderdeel van een liberale samenleving, een onderdeel van de vrijheid om je eigen leven te kunnen vormen.
Of is het alleen een luxe voor de mensen die financieel succes hebben, met of zonder spoor van verwoesting voor anderen.
VVD gooit alles over de schutting bij de burger en noemt dat verantwoording en liberalisme.
Je moet er wat voor over hebben als je het klimaat wil redden.
Dit weekend zit de trein vol stinkende Lowland gangers... paar keer meegemaakt, wat een hel.
Lowlifes dus.
35 euro per maand en dan reis je vanaf vrijdag avond 19:00 tot maandag 04:00 elke week 'gratis'
Exact. En als kinderen op de arm gaan, zijn ze zo jong dat je zelfs geen railrunner hoeft te kopen.
De week bestaat uit enkel weekend, en 35 euro=gratis?
Wat moet je in vredesnaam vanaf vrijdag avond 19:00 tot maandag 04:00 in een trein?
@indernaad_datisjuist | 15-08-23 | 16:49:
Nee de week is langer. Maar het artikel gaat over een zaterdag. Als je €117,60 gaat betalen voor twee retours ben je niet heel snugger.
www.ns.nl/nsflex/webshop#/abonnement/...
Hoppa; twee personen een maand lang weekend vrij = 2x€17,46. Is toch fijn €82,68 minder.
Maar de auto lobby zal wel meer advertenties bij het roze blog plaatsen dan de NS.
Dat is heel duur inderdaad.
Den Haag Haarlem met de trein is gelukkig veel goedkoper.
@Après toi | 15-08-23 | 15:46:
Houden we nog wat over voor een romantisch diner;-)
Die faksjist van een Orban laat hier in Hongarije treinen (ook naar het westen) rijden van mijn provinciehoofdstad naar Budapest (100 km) waar ik een dikke twaalf euro betaal voor een retour in een gereserveerde luxe fauteuil in de eerste klasse, in een tamelijk modern rijtuig met een 230v socket EN werkende trein-WIFI. En dan ook van die naargeestig aangepaste medepassagiers die intrinsiek gemotiveerd zich houden aan stilte in daartoe bestemde coupe's. Ja, zo'n regime doet zijn mensen wat aan...
Weet je wie ook goed was in het laten rijden van treinen?
@Kapitein Sjaak Mus | 15-08-23 | 15:54:
Domme opmerking.
@Kapitein Sjaak Mus | 15-08-23 | 15:54:
Jij? Ik heb zelf helaas nooit een treinset gehad, wel een racebaan maar dat levert in je verdere leven alleen maar schikkingen van de OvJ op...
@ZZP-er | 15-08-23 | 15:57:
Ah.
U is nieuw hier?
@Corpus Callossum | 15-08-23 | 16:00:
Toch wel Fleischmann, hoop ik?
* mooie herinnering *
@Kapitein Sjaak Mus | 15-08-23 | 16:03: Geen idee. Ik heb alleen mooie herinneringen aan Fleischbaum.
Doe jij het ook met een Hongaars salaris?
@Kapitein Sjaak Mus | 15-08-23 | 16:03:
En jij bent D66?
*funda Hongarije raadplegen doet*
Hollenders motte gewoen lekker weg blieve oet Mestreech.
Wees niet bang, doe mn best. Heel Limburg als het ff kan...
Mag een bescheiden Friezin wel?
Een retour vergelijken met een enkele reis.
3 uur vertraging rekenen bij de trein maar 0 files.
Humor om te lachen.
Paupers reizen 2e klas bij de NS en vliegen met Cor en Don of Easyjetten. Die mogen best wat meer betalen. Hopelijk gaat het zo duur worden dat ze er vanaf zien. Reizen zou voor rijke mensen moeten zijn, de armen gaan maar op de fiets of lopend naar de camping.
Ik laat mij door een chauffeur naar de camping rijden.
@zwenkwieltje | 15-08-23 | 18:19: en haalt datzelfde gehandicaptenbusje u dan 's avonds weer op van de dagbesteding?
@BoerKoekoek | 15-08-23 | 18:53:
Ja. En ik krijg nog geld toe ook.
Perfect geschreven, niets aan toe te voegen. Echter was de situatie vorig jaar in Duitsland met de onbeperkte reiskaartjes voor minder dan een tientje nóg erger. Ook tijdens de EU-gesponsorde treinreizen door Europa de slechte kant van treinreizen gezien. Sindsdien besloten maar gewoon met de auto te gaan. Take that, Timmermans..
Voor minder dan een tientje van Sylt naar Berchtesgaden en van Haltingen naar Rieth - Daar ga je toch niet over zeuren?
@bisbisbis | 15-08-23 | 15:53: wel als de trein voller zit doordat heel Duitsland erin moet
Jullie willen toch alles privatiseren. Stem lekker weer VVD, lemmingen.
jup, zorg en OV zijn de beste bewijzen van ontspoorde marktwerking (pun intended)
Privatiseren, het mocht wat. Er is geen staatsbank meer, daardoor ontbreekt de mogelijkheid om bij een Postbank of ING de spaarrente te verhogen zodat de private banken moeten volgen. Kosten voor de burger lopen volledig uit de hand, en de bank maken woekerwinsten. Vandaar dat Meloni wil ingrijpen.
Ok.
Bij de NS zeggen ze dan dat de trein toch goedkoper is (per uur), met de trein 20,36 en met de auto 23,33.
Wat voor auto? Het merk 'de auto' ken ik niet. Bij de NS blijkbaar wel.
@forecastle | 15-08-23 | 15:51:
De NS heeft nergens verstand van behalve van burgertjes uitknijpen.
Net als de supermarkten. Schaamteloos de prijs opdrijven en Den Haag slaapt lekker verder.
Dat komt niet door de supermarkten hoor, u wilt dat ze de verhoogde lonen en prijzen niet doorberekenen en verlies gaan maken?
@Zwizalletju | 15-08-23 | 15:44: Onzin kocht deze week Bio havermout Kaufland 0,85 in Duistaland dat wordt op dezelfde manier met dezelfde loonwerkers geoogst getransporteerd en verpakt als in Nederland vertel me dan waarom het hier zoveel duurder is.. 2,15 AH
"Nee ik kan je niet €5 meer per dag geven, Xiomara. Tenzij het om reisgeld gaat, dan is er magisch €25 extra te besteden."
Nog eventjes door en alle zwartwerkers in de sociale woningen kunnen niet langer rendabel naar hun rijke zwartgeld betalende klanten komen. Dat mag een omslag punt zijn.
Hoog tijd voor een openbaar vervoerssysteem met ticketprijzen naar draagkracht.
Ga weg, werkschuwe!
@Papa Jones | 15-08-23 | 15:41:
Dat kan dus niet met zo'n onbetaalbaar ov hè?
Kosten aanschaf + onderhoud + belastingen + verzekeringen voor de auto zijn niet meegenomen in de berekening...
De auto staat al voor de deur. Je hebt de minimale afschrijving van 400 km, c'est tout.
Maar je komt meestal wel met de auto va A naar B en weer terug. Kan je van 'met de trein' meestal niet zeggen. En als het al lukt dan ben ik als reiziger volledig over mijn toeren voordat ik aan de reis begin door de onzekerheid of het wel lukt om van A naar B te komen, laat staan van B naar A. En dat met volk opgeschoten zitten waar ik niet om hebt gevraagd en die ik meestal verafschuw. Ja, ik weet het.
@John McClane | 15-08-23 | 15:37: Als autoeigenaar ben je de doelgroep niet. Het OV kost net zoveel per km als die auto van jou, als je alle kosten meerekent. Maar automobilsten komen altijd met 'Ja maar die auto staat er toch al...' Nee John, die auto kost ook geld als hij alleen maar voor de deur staat. Een OV-Vrij abbo kost €400 per maand. Onbeperkt OV. Kan je ongeveer 70 km van van je werk wonen, bij een benzineprijs van €2 en 1 op 15. En dat is allleen de brandstof, de rest van de kosten (en kilometers!) heb ik dan nog niet eens meegerekend!
Ja, een auto is makkelijk. Goedkoop is 'ie niet.
@Mbovenka | 15-08-23 | 16:04: ja, en dan heb ik nog 3 gezinsleden.
@Mbovenka | 15-08-23 | 16:04: reken eens alle kosten van de trein,electra ,spoorwegen ,treinstellen ,onderhoud etc,het kost de Nederlander fortuinen en de meeste reizen niet eens met deze ondingen.
Dan moet ik wel zeggen dat ik het altijd naar mijn zin heb in de trein. Maar dat is omdat ik dan stronken opweg ben naar een concert of omdat we richting een vliegveld gaan voor een trip naar een leuke bestemming.
Stronken? Is dat een vorm van obstipatie?
@de IJsman | 15-08-23 | 15:48:
-
Nee, maar wél van inebriatie...
Moet wel eens wat opnieuw plannen omdat aansluiting niet wordt gehaald, daar baal ik wel eens van, maar meestal is dat maar een kwartier verschil dan bij een lange afstand.
Waar het wel laatst goed mis ging was destijds rond Amsterdam, uiteindelijk met een later vergoede taxi thuisgekomen, maar hoop ik nooit meer mee te hoeven maken. Dan pak ik op de avond later echt wel een hotel de volgende keer.
Over het algemeen valt het wel mee met de trein. Maar moet wel bekennen dat ik eigenlijk altijd met een weekendtoeslag van € 6,00 omboek naar 1e klas en zo niet, vol tarief minus 40% door abonnement.
Dus ja, soms is het ook wel eerst goed bekijken allemaal?
De actie voor €1,00 omboeken naar 1e Klas in de zomer vond ik super!
Dus al met al, mwah, alleen op reis goed te doen?
Hoho, je vergeet te melden dat je voor dat geld ook nog compleet als schijt wordt behandeld. Maar de NS heeft de aanbesteding weer ruimschoots gewonnen, hoor! Dik verdiend!
Wat is er gebeurd?
@R. Skickr | 15-08-23 | 15:35:
Zie o.a.: www.telegraaf.nl/nieuws/1840939960/br...
Er zijn ook mensen die het bestaan van de trein ontkennen terwijl ze in de trein zitten
Echt erg
Die mensen moeten we dus op de trein zetten
Zijn dat die mensen die handsfree in de trein bellen? JA HALLO? JA IK ZIT IN DE TREIN!!!
Treinen bestaan niet.
Voor minder huur je een auto met mp3 speler, airco en rust zolang de kinderen hun bek houden.
Huur je zo'n categorie low-budget autootje zoals een Toyota Yesus, boven de 100 hoor je geen kinderen, geen echtgenote of tinnitus meer door de takkeherrie.
Iemand het nieuws gevolgd van de financiële cijfers van de NS van vorige week ? Nou ja heel eenvoudig in 2022 nog 200 miljoen verlies en vorig jaar slechts 25 miljoen., In kleine lettertjes stond erbij : exclusief de overheidsbijdrage. Even gegoogeld en ja hoor wij met zijn allen dragen per jaar (!) ruim 2 Miljard (!!!!) bij aan de NS. Dat is zo'n slordige 2000 miljoen. Gelukkig krijgen we daar dan ook wat voor ......
En 1 miljoen is 1.000 maal 1.000 toch?
kleine nuance : Aan metro, tram, bus en trein geeft de overheid jaarlijks 3 miljard uit. Nog niet de helft gaat dus naar schoon vervoer. Verreweg het grootst deel daarvan gaat naar de trein: 2,3 miljard.
En dan sneeuwt het nog geeneens.
Vergeet niet de uren die je kwijt bent om ervoor te zorgen dat je niet onnodig veel betaalt: moet ik misschien een abo afsluiten? Of een voordeelurenkaart? En welke dan? Dal vrij? Weekend vrij? Dal voordeel? Altijd vrij? Altijd Voordeel? Traject Vrij? Kid vrij? Moet ik iets laden op mijn chipkaart? Kan dat wel? Of moet ik dan een gepersonaliseerde hebben? Of toch juist een anonieme? Misschien heeft Blokker nog wat, of de AH of... AAARGHHH laat maar!!!!
Daar ben je in 10 minuten achter. Vervolgens koop je op het Station zo'n kaart die 5 jaar meegaat, en je laat alle afschrijvingen automatisch doen. Zo moeilijk is het allemaal niet.
@Après toi | 15-08-23 | 15:32: een gepersonaliseerde kaart halen op het station? Kan dat al? Voorheen moest dat via een site met een foto erop, en dan krijg je het dagen later opgestuurd.
Punt is dat je in principe te veel betaalt, tenzij.... en dat is gewoon niet koosjer, helemaal niet voor een semi-staatsbedrijf. Die moeten je gewoon altijd de beste prijs geven.
@John McClane | 15-08-23 | 15:44:
AT wil u de trein injagen zodat ie zelf meer ruimte op de weg heeft.
De Nederlandse spoorwegen zijn volledig onbetrouwbaar qua reiszekerheid.
En ingeval van storing is de informatievoorziening compleet nihil.
Ik heb het zelf vaak geneg meegemaakt.
Zit die D66-er zak niet bij de NS om de problemen op te lossen?
De schakel met Bad Bentheim is ook hilarisch. Dat gaat zo vaak mis dat iedereen nu wel snapt dat het een economisch model is.
Net als die d66 er die de problemen bij het cbr zou oplossen. Wachttijd voor een rijexamen 7 mnd
Kan gewoon een groepsticket daluren scoren, € 76,00 totaal voor 4 personen, dat is toch acceptabel. Wat onacceptabel is, is dat de trein niet zal rijden / vol zit / vol zit met hufters / te laat komt. Het OV is van zo'n dramatische kwaliteit in Nederland, onvoorstelbaar. We roepen al jaren dat er iets moet gebeuren maar dat lijkt onmogelijk.
Dat is ten eerste ook niet acceptabel en ten tweede vereist dat de kennis dat er blijkbaar een groepsticket bestaat. Volslagen waanzin, dat hele kortingencircus. Echt classic (semi-)overheid.
@John McClane | 15-08-23 | 15:31: 19 euro p.p., best netjes. Homepage -> producten -> groepsticket. Mag van de consument toch ook wel wat verwachten. Neemt niet weg dat de overheid van ons OV systeem een potje maakt / potje heeft laten maken.
@lamlul007 | 15-08-23 | 15:38: nee, je mag van de NS verwachten dat ze je gewoon altijd de beste en eerlijke prijs geven. Dus als je kaartjes koopt, moet je gewoon altijd het gunstigste tarief krijgen. Sterker, er moet gewoon maar 1 tarief zijn.
Het is grappig, omdat het waargebeurd zou kunnen zijn. Ik heb in een behoorlijk aantal (meer dan 15) andere landen in de trein gezeten tijdens vakanties en vrijwel overal een betere ervaring dan in Nederland: minder tuig (‘jongeren’), schoner, ruimer, beter op tijd en betere informatievoorziening.
Nederland moet gaan investeren in asfalt, asfalt en nog meer asfalt, dan kunnen we lekker met zijn allen (en steeds meer elektrisch) gaan autorijden. Op de plek van alle rails en stations kunnen we nieuwe natuur en woonruimte creëren. Want met die trein in Nederland wordt het nooit wat, lelijke, krappe, dure, vieze, warme, onveilige kudtdingen, die Nederlandse treinen.
Volgens mij is er wel voldoende asfalt, maar klopt de bezetting ervan van geen kant.
Twee weken geleden nog de trein van Varese naar Milaan, schoon, modern, comfortabele zitplaatsen en ik lachte me de ballen uit de broek om de kosten (paar euro per kaartje).
@sioux_ | 15-08-23 | 15:37:
Uw ballen dienen in uw broek te blijven in de trein.
Het scoringspercentage voor de NS gaat op basis van het aantal treinen dat op tijd rijdt.
Dat is vrij zinloos, want je moet kijken naar het aantal reizigers dat op tijd is, daar gaat het uiteindelijk om.
En dat is heel wat anders.
Een trein die niet op komt dagen of die vol staat is nooit te laat, maar levert wel vertraging op voor en reiziger.
Met een trein die 5 minuten te laat aankomt, mist een reiziger een overstap op een trein die wel op tijd vertrok. Of de laatste bus.
Gaan ze bussen inzetten dan kan het helemaal uit de hand lopen.
Dan maken we Maastricht toch verboden voor diesels?
*denkt als een ambtenaar*
Of een miljeu stickert.. van 67 eu. En dan mag niemand zeiken want je hebt toch een keuze dan?
In de trein kan je gewoon 's morgens om half 8 je eerste halve liter schültenbrau opentrekken. Ik heb nog nooit een blaastest afgenomen zien worden bij een machinist.
Het is niet de bedoeling dat de machinist drinkt op de trein.
@Après toi | 15-08-23 | 15:30: Dont talk to the driver when he is drinking
@Après toi | 15-08-23 | 15:30: Maar het kan wel.
Weer een prachtig stuk tekst mosterd.ik word er blij van...
Valt mee hoor. Er wordt namelijk als t druk is vrijwel niet gecontroleerd, zo is mijn eigen observatie gedurende meer dan een jaar. Voor Proletarisch Reizen is de spits juist de beste keuze.
Iets zegt me dat Mosterd geen fan is van het Nederlandse Openbaar Vervoer.
Jij wel?
@Hopenschauer | 15-08-23 | 15:30: Zo slecht is het niet.
@Après toi | 15-08-23 | 15:33: Het is verschrikkelijk slecht.
@Après toi | 15-08-23 | 15:33:
Maar je durft terecht ook niet te stellen dat het goed of uitstekend is.
Ik zit hier in Luxemburg. en is toch heel raar als je het openbaar vervoer in stap en niks hoeft te betalen
Probeer eens met de trein van Luxemburg naar Brussel te gaan (2 belangrijke Europese hoofdsteden). Dat is een verschrikking. Stop onderweg zowat bij elke mesthoop AKA station.
Luxemburg is zo klein dat als je achter in de trein stapt, naar voren loopt en weer uitstapt, je je bestemming al bereikt hebt.
Zo kan ik ook gratis ov aanbieden!
In Japan besef je wat een gruwelijk bedrijf de NS is. Onbetaalbaar, nooit op tijd, altijd stuk, smerig, lelijke stations, en een lage dichtheid. Tokyo met omliggende steden, 37 miljoen inwoners, elk 5 minuten een trein, op tijd en betaalbaar. Fuck de NS.
de japanse mentaliteit, ook van de reizigers, is ietsiepietsie anders dan hier.
Wat doen ze daar anders dan?
@Dr.Utker | 15-08-23 | 15:27: Ja, dan besef je hoe barbaars sommige mensen in de westerse maatschappij zich gedragen.
@AdvocatusDiaboli | 15-08-23 | 15:29: Ze doen daar alles beter, het toilet in de trein is schoner dan bij u thuis, de treinen zelf zijn schoner dan uw woonkamer, en alles waarin de NS faalt doet men daar perfect tegen veel lagere kosten voor u. Ga er naar toe en zie het met eigen ogen.
Hier in oost-europa betaal ik 80 cent voor een OV kaartje welke 2u gebruikt kan worden in de metro, tram, en bus. Daarnaast is de trein ook goedkoop (vooral in verhouding met het gemiddeld inkomen).
Vreemd dat Nederland financieel niet in staat lijkt om goedkoop OV te bieden. Wellicht kunnen we vanuit hier wat leningen verstrekken aan west-EU ten behoeve van de mobiliteit. Als EU lidstaten onderling zijn we immers solidair met diegene die niet genoeg budget lijken te hebben voor een degelijk, betaalbare infrastructuur.
Japan hoeft alleen maar naar Nederland te kijken wat de onjuiste aanpak is.
Nee fuck de overheid die niet wil investeren in meer treinen maar fuck vooral het volk dat er mee reist en die er een bende van maken in Nederland
@vlotterik | 15-08-23 | 15:35: Volgens mij zijn het reizigers die de toiletten bevuilen, maar het zou zo kunnen zijn dat de NS daar speciale medewerkers voor heeft die met poep smeren.
Schoonmaak van treinen is Nedtrain. De rails zijn van Prorail. Alleen de conducteurs en machinisten vallen onder de NS, dus als die er staan maar er is iets anders niet op orde (geen trein/geen rijweg) dan is dat een van de andere bedrijven aan te wrijven en niet de ns.
Daar heeft NL zelf voor gestemd: iets met liberaliseren of zo. Marktwerking. Heel NS riep toen al dat dit voor reizigers een drama zou worden, maar ja demense wisten het beter.
edit: Stations zijn ook van prorail. Ga gewoon met de klachten naar de bedrijven die schuld zijn. Als je fiets stuk is ga je óók niet bij de autogarage staan te zeiken, toch?
De transitie, inflatie en belastingen kunnen niet bijgebeend worden door een grote groep burgers. Wel door de rijken en die krijgen subsidie.
Net als de twee collega's in de trein. " Ja, het is wel duur maar ik kan lekker me krantje lezen, die van der Meer gaat altijd met de auto, hee, kijk nou is daar in de file, daar staat Vermeer" Wat doet hij? " Hij leest zijn krantje".
Doe toch niet zo gek, het OV is er niet voor de burger die er volledig van afhankelijk is voor of gewoon graag eens ergens heen wil.
Dit citaat van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is alleszeggend:
"Wij vinden de Europese initiatieven voor gratis of goedkoper OV interessant, maar kiezen daar in Nederland niet voor. Gratis openbaar zou in Nederland ongeveer 4 miljard euro per jaar kosten. Daarnaast heeft onderzoek laten zien dat je met gratis of goedkoper ov maar een beperkte groep automobilisten uit de auto en in het ov krijgt, daarmee is het effect op het terugdringen van de CO2-uitstoot beperkt."
eenvandaag.avrotros.nl/item/te-duur-e...
Het effect op het terugdringen van de CO2-uitstoot is beperkt. Ja, dan heeft het natuurlijk geen enkel nut meer om een fatsoenlijk en betaalbaar OV te organiseren. En 'gratis' is te duur, dus dan maar de prijzen hogen. Heel logisch eigenlijk!
4 miljard per jaar vinden ze geen goed idee - maar wel een klimaatpakket van 28 miljard naar "het klimaat". Begrijpt u het nog?
@superduperadmin | 15-08-23 | 15:23: Inderdaad, Jetten is een klimaatextremist die even 28 Mld aan belastinggeld uitgeeft. Dat geld had wel 28x beter besteed kunnen worden.
@superduperadmin | 15-08-23 | 15:23: Die 4 mld komt ten goede aan het plebs. Die 28 komt terecht bij de vrinden die een "burootje" hebben, of die iets met windmolentjes, zonnepanelen of warmtepompjes doen.
Dit is nog vanuit de Randstad berekend.
Probeer nu eens vanuit een gemiddeld dorp buiten de Randstad met het OV naar Maastricht te gaan.
Voordat je met een streekbus bij een station in de dichtstbijzijnde stad bent, ben je al anderhalf uur verder. En dan pas begint de treinreis.
In veel kleine plaatsten rijdt geeneens een stadsbus en moet je met taxi of fiets naar een station .
Op de fiets naar het station, wat een marteling.... Kom op Roos, stel je niet zo aan.
@Après toi | 15-08-23 | 15:26: in gedachten had ik een tante uit een plaats in de kop van Noord Holland die niet meer fietst. Dat durft ze niet meer aan. Ze heeft ook geen rijbewijs en is dus geheel afhankelijk van het OV. Ze kan gebruik maken van zo'n belbus die door vrijwilligers wordt gereden of een duurdere taxi om naar het busstation te komen. Vandaaruit kan ze met de streekbus naar een treinstation.
Je reageerde een beetje vooringenomen At... Voor veel ouderen is mobiliteit echt een probleem aan het worden.
@Après toi | 15-08-23 | 15:26: ze heeft wel een punt hoor. Sommige dorpen buiten de Ranzigstad liggen véle kilometers vanaf het eerste OV punt, bus of trein. Die worden allemaal opgedoekt. Komt zo de kilometerheffing bij, en de vergrijzing, vooral in de kleine gemeenschappen. De Roverheid ziet de probleemtrein op zich af denderen, maar blijft obligaat in de koplampen der marktwerking staren.
Bikkel en Shaneequa. Ik had mezelf voor de trein gegooid.
In Maastricht laat moeder Samantha zich ontglippen dat Shaneequa helemaal niet van jou is. Je vermoede al zo iets omdat ze een stuk donkerder dan Bikkel is en kroeshaar heeft.
De rest van de dag is verpest.
Op de terugreis kijkt niemand elkaar aan.
Hèhè
lolz
Spijker.
Kop.
Raak.
De naam gaf het al weg…
Haha.
OV in nederland, en de trein in t bijzonder:
Het vertrekt van een plek waar je niet bent naar een plaats waar je niet hoeft te zijn op een tijd dat het je niet schikt. Je hebt recht op vervoer maar geen recht op een zitplaats, het is smerig en zwaar overpriced. Spanje? -Tarragona-Barcelona v.v. met gezin van 4. rit van een uur enkele reis, schone koele trein. Parkeerplaats gratis en voorhanden. Dat alles voor 40 euro.
Wil je mensen op daluren in te rein? - donder dan op met dat dalurenabonnement en zorg gewoon dat voor iedereen de trein in de daluren goedkoop->herstel-> niet onbeschoft duur is. Dat je "the last & the first mile" ook makkelijk maakt. Dat je je fiets 's-avonds weer heel terug kan vinden. Dat treinen, stations en hun omgevingen veilig en schoon zijn.
Ach, met een auto vd zaak betaal ik alleen die parkeerkosten als extra.
Moet je maar een goeie baan zoeken.
Je betaalt belasting over een auto vd zaak.
@Papa Jones | 15-08-23 | 15:17: Nu tel je de belasting wel mee?
Pauper vergelijking. Je kunt toch ook vanaf Amsterdam naar Maastricht vliegen?
volgens Google flight niet.
Wat kost een retourtje AMS - MST?
Er is geen rechtstreekse vlucht, maar je kunt Vanaf AMS naar Stansted en van Stansted naar Maastricht.
Terug vlieg je van Maastricht naar Porto en van Porto naar AMS.
Bron: Momondo.
Deze zegt ook dat je voor E20PP heen en weer kunt met de Flixbus.
gewoon met de fatbike gaan. Kan het een ieder aanraden. Over-ear koptelefoon op. En van snackbar naar snackbar.
Voor 300 Gulden kocht je in de jaren 90 een tweedehands auto.
Achter het Station, van een junk.
Paar goeie JBL speakers erin. Gaan met die banaan
Een 2CV voor 250 gulden. Dat was in 1985 of zo.
Ach, een fiets kost tegenwoordig ook maar 50 euro, werd me net achter het station aangeboden. Was van zijn oma geweest vertelde de jongeman. Maar ja, ik had al een fiets.
@jan huppeldepup | 15-08-23 | 15:27: Deed die app het nog?
Ga zaterdag met de trein naar Dynamo Metal Fest in Eindhoven. Komt wel heel dicht bij zo!
Sterkte.
Ik woon in Eindhoven, jij komt wel heel dichtbij zo.
Ik woon niet meer in Eindhoven, dus lekker ver van mijn bed show. Gelukkig, want ik haat metal, Eindhoven en de de trein.
De trein is straks alleen voor de elite (lees: Groen Links stemmers)
In Cuba loopt de populatie.
De trein,
Laat maar......
En weet je Mosterd, wat de oplossing van de overheid is: autorijden even (of nog meer) kudt en duur maken als de trein. Is zo.
Maak je geen zorgen. Dat wordt de volgende stap van de regering.
Zonder voordeelkaart is de trein al pleurisduur. Doen ze gewoon expres. Zodat overheid met subsidies komt. OV studentenkaart, treinplanachtig iets via werk. Belastingvoordeel. En nu 2023 begint iedere socialist en zijn/haar/het moeder op tiktok over gratis OV. Dus dat komt er wel.
Is die voordeelkaart hier wel meegerekend?
@Après toi | 15-08-23 | 15:18: tuurlijk niet GS moet wel een punt maken. Daarnaast, kost dalurenkaartabonnement ook geld in principe
Had je maar geen kinderen moeten nemen. Of meenemen.
Ja dat scheelt, dan betaal je 120,60 in plaats van 128,20
Dat zijn twijfelachtige stellingen.
@papa: geen gejengel, geen gejank: 550 euro winst. En dat is dan alleen nog maar de heenreis.
@Lorejas | 15-08-23 | 15:14: OK, 5 euro erbij voor een stripboek.
Hahahahaha, hahahaha, Parkeren 6,20 In welk Maastricht is dat.
En wie heeft er een diesel bij de redactie? En woont men feitelijk in Amsterdam.
Doen we speciaal voor jou Den Helder - Maastricht?
Dagtarief straatparkeren zonder maximum parkeerduur is inderdaad € 6,80. Grove fout van de redactie zeg.
www.bezoekmaastricht.nl/bereikbaarhei...
@Mahatma | 15-08-23 | 15:37: je kan helemaal niet op straat parkeren
@Mahatma | 15-08-23 | 15:37: hahahaha, hahahaha,
Bassin € 27,50 € 1,50 per 27 min
Bonnefanten* € 27,50* € 1,50 per 27 min
Mosae Forum € 27,50 € 1,50 per 27 min
OLV-Parking € 27,50 € 1,50 per 27 min
Vrijthof € 35 € 1,50 per 18 min
Anti, please. Je kunt op heel veel plekken straatparkeren. Dat jij niet kunt lezen, maakt dat niet anders. Midden op het Vrijthof is het duurder ja. Maar parkeren kan gewoon.
De baas van de NS, dat is zeker een d66er, net zoals de baas van het cbr?
u bent door naar de volgende ronde
En beide dienstverleners presteren ondermaats.
Bij die autorit moet je natuurlijk ook de wegenbelasting, de autoverzekering en de afschrijvingskosten meetellen, om goed te kunnen vergelijken.
Nee want die betaal je toch al.
Gaat erom dat trein ook gewoon 0 aanvulling is. Uw vakantie gaat u toch ook niet zeggen zo van: maand vakantie is 2500 euro plus mijn hypotheek en vastrecht en vve bijdrage etc.
Plus onderhoud, reparaties, keuringen, boetes als je echt een reële vergelijking wilt.
@Papa Jones | 15-08-23 | 15:13: Ja, die betaal je omdat je een auto hebt. Waardoor je met de auto naar Maastricht kunt.
@Après toi | 15-08-23 | 15:17: Koop jij een auto om er één keer mee te rijden?
@Papa Jones | 15-08-23 | 15:20: Een auto kopen is niet gratis, he.
@Après toi | 15-08-23 | 15:27: Hangt van de prijs af...
Om goed te kunnen vergelijken moet de 2,3 miljard staatsubsidie die de NS ontvangt eraf worden gehaald.
Een middenklasser kost gemiddeld 57 cent per kilometer (niet alleen brandstof, ook onderhoud, afschrijving, etc.), de afstand Amsterdam-Maastricht is 212,5 km, dus met de auto kost ongeveer €242,- voor een retour.
57 is wat veel maar het maar u zit dichterbij dan de dieselprijs voor een benzine-auto. Het parkeren kost natuurlijk Euro 25 of gaat men alleen een ijsje halen in Maastricht
Oftewel als je met de trein gaat kost het €321.18 (prijs auto - brandstof + treinkaartjes), immers die vaste kosten van de auto heb je óók als je met de trein gaat.
Tel daar straks de kilometerheffing even bij.
Afschrijving tel ik niet mee, want ik ruil 'em weer in. En onderhoud hoeft helemaal niet, een litertje olie van de Action en wat ruitenspul, dan ben je er wel. Tanken in België en vervolgens vanaf Kesselt naar Maastricht. Ik maak hier gewoon winst op. Oh ja, Citroën AX uit 1991, van schoonmoeder geërfd.
Maat wel altijd een zitplaats dus prima.
Vaqn dat geld kom je met de auto niet eens halverwege. Zelfs niet met meer personen. Alleen de lui met een VVD subsidie-kraan-auto, maar die willen niet voor het parkeren betalen. Euro 10 is al te veel voor de ribbroeken chokers
Ik rij altijd oude Fords.
Die hebben geen afschrijving.
@Papa Jones | 15-08-23 | 15:10: Toch wel een Ford Mustang?
Meteen zeg ik: pak de auto wel. Net als in het voorbeeld van Mosterd. Maar voor veel mensen gaat dit ook in toenemende mate buiten het bereik komen liggen.
Dan maar met de fiets. Of lopen. Of steuntrekken.
Alsnog beter dan 2 uur in de auto zitten, maar ieder zijn ding.
Investeer in een goede auto en die twee uur rijden valt reuze mee.
U zit liever 5,5 uur in die stinktrein dan 2 uur in de auto? U bent toevallig masochist?
@zwellevertje | 15-08-23 | 15:19: 'Machinist', gok ik.
Hoi heer Koolmees.
Nu wil ik ook een auto zonder wegenbelasting, verzekeringskosten, afschrijvingskosten, onderhoudskosten en misgelopen rentekosten...
Als die auto in de garage staat kost ie zonder er mee te rijden net zo veel.
hoe meer je er mee rijdt, de te lager de kilometerprijs. Kies je dus voor een auto, dan heb je nog een extra reden om niet met het openebaar vervoer te gaan.
@bergsbeklimmer | 15-08-23 | 15:11: Dit dus. OV kan op prijs alleen enigzins concurreren als je nog geen auto hebt. Zodra dat ding er is gaat het om de variabele kosten en is OV achterlijk duur. En dan gaat het nog alleen om de prijs en niet om de kwaliteit van het vervoer.
Ik vraag me eigenlijk wel af wie er in de spits dan allemaal in die trein zitten. Is dat allemaal kantoortuinvolk dat geen plekje in de parkeergarage heeft gekregen van P&O?
@bergsbeklimmer | 15-08-23 | 15:11: Waar beweer ik dan dat een auto niet mijn voorkeur geniet? Ik wil nu alleen liever ook zo'n auto als van de GeenStijls. Mijn Honda dient mij perfect maar is helaas wel wat duurder dan de GeenStijl auto uit de vergelijking.
Geen nood, om te compenseren voor de ongelijkheid qua vervoerskosten wordt autorijden ook duurder gemaakt. De overheid is er voor u.
Herkenbaar :)
OV is al heel lang kudt. Je zal er maar van afhankelijk zijn.
Ik heb 9 kinderen.
Ik kan dus beter een eigen trein kopen?
Beter 9 keer een Railrunner van 5 euro.
U kunt misschien beter investeren in wat condooms.
De jongste is 21, ik zal het aan haar doorgeven.
@Kaas de Vies | 15-08-23 | 15:08: Ze teert nog steeds op vaders zak?
@Après toi | 15-08-23 | 15:10: kinderen van 21 wonen tegenwoordig nog jaren bij hun ouders in, behalve als ze het advies van Hugo de Jonge opvolgen om een heel rijke partner te vinden.
@Après toi | 15-08-23 | 15:10:
Nee, natuurlijk niet.
Ze teert nu op het trustfonds dat ik voor heb opgezet.
Maar als we weer in Nederland zijn betaal ik alles voor mijn kinderen, vind ik leuk om te doen.
Zeker nu ik beter een eigen trein kan komen. Kolonel en conducteur..... toet toet boem!
@Après toi | 15-08-23 | 15:07:
Het is 2,50 per railrunner Einstein.
@rustzacht6 | 15-08-23 | 17:44: Dus nog goedkoper voor Kaas.
@Après toi | 15-08-23 | 19:13: Ik zou ze gewoon laten lopen naar Maastricht met 35€ proviand. Wel op tijd van huis gaan.
Mooie aanleiding voor het kabinet om, naar aanleiding van dit artikel, het reizen met de auto nét iets duurder te maken dan reizen met de trein. Zodat reizen met de trein weer aantrekkelijker is.
Godverhoede dat het treinreizen goedkoper wordt.
Bestaat dat Spoordeelwinkel nog ? Daar kon je bij gelegenheid nog wel eens een attractief geprijsd tieketje scoren.
Overgekocht van iemand die dit topic gelezen heeft en niet meer durft?
Het plebs in de 1e klas klaagde over paupervolk dat v/d NS een gratis 1e klas upgrade kreeg. Alle kortingsacties zijn geschrapt, inclusief de Blokker/ AH/ Kruidvat goedkopere treinkaartjes.
Raar voorbeeld. Waarom zou ik terug naar Amsterdam gaan ?
Katholiek geworden tijdens het bezoek aan Maastricht en aldus op zoek naar een geschikte vorm van zelfkastijding, bijvoorbeeld.
Inderdaad raar voorbeeld, mensen uit Amsterdam hebben helemaal geen auto, want parkeervergunning is 1. niet te verkrijgen, 2. idioot duur. En als ze wel een auto hebben gebruiken ze hem niet in het weekend want bij thuiskomst geen parkeerplek meer te vinden.
Zwart reizen wordt nog een dingetje.
Moet je wel voorzichtig over dat hekje springen en niet je nek breken
www.reddit.com/r/facepalm/comments/rv...
Dat is alleen voor mensen die hun papieren zijn 'kwijtgeraakt' bij binnenkomst van ons land.
Is de term “zwart reizen” nog niet gecanceld? Dan is het de hoogste tijd!
@Mahatma | 15-08-23 | 15:09: zwart geld in Engeland wel.
@Mahatma | 15-08-23 | 15:09: is de term reiziger/traveller ook niet enigszins bevlekt of was dat nou juist preferred nomenclature?
REAGEER OOK