Brandend schip Ameland brandt stabiel, elektrische auto explodeerde
Drijvende vuurtoren drijft nog
We zijn een dag later en dat vlammende schip voor de kust van Ameland vlamt ongestoord door. Het goede nieuws is dat de Fremantle Highway nog niet is gezonken en de olie en verkoolde Mercedessen nog niet op het strand van het Waddeneiland aanspoelen, maar het slechte nieuws dat we weinig kunnen doen aan deze drijvende fakkel. Blussen vanaf de zijlijn verhoogt de kans op zinken, aan boord klauteren is te gevaarlijk en hoewel er één kabeltje is gespannen waarmee de gigant op zijn plek wordt gehouden is deze noodlijn niet sterk genoeg om hem naar een andere locatie te slepen. Kort samengevat: Ameland zit de komende tijd opgescheept met een rokend stuk metaal aan de horizon. Volgens demissionair rasoptimist Harbers werkt de stroming in ieder geval mee. "De huidige en voor de komende dagen voorziene wind- en golfrichting zijn dusdanig dat eventuele verontreiniging zich richting het noorden, en dus niet naar de Waddeneilanden zal verspreiden." Uit communicatie tussen de hulpdiensten blijkt ondertussen dat de brand inderdaad is ontstaan in de batterij van een elektrische auto en dat één van die klimaatkarren zelfs is ontploft. Het kustwachtvliegtuig vliegt later vandaag bij het schip langs om met warmtecamera's te meten of de temperatuur al genoeg is gedaald om personeel aan boord te zetten of dat we niets anders kunnen doen dan wachten tot de gloednieuwe auto's (lichte waterschade, altijd van een oud bootje geweest) bij de Amelanders in de achtertuin aanspoelen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
UPDATE: Ho, we drijven naar Terschelling.
UPDATE: Ook het koelen nu gestaakt.
Conclusie gisteren: best warm
Reaguursels
InloggenDomme vraag misschien, maar wie is verantwoordelijk voor de kosten? Even afgezien van verzekeraars: ik neem aan in eerste instantie de eigenaar. En als die niet betaalt of kan betalen (failliet), is dan de staat Panama aan de beurt. Of mag Nederland weer eens de portemonnee trekken voor de bergingskosten en milieu-schade?
Wie iemand welke automerken met die boot worden vervoerd? Ik vraag dit voor een vriend.
www.autovisie.nl/nieuws/honderden-aut...
Kunnen ze er dan niet voor zorgen dat die accu's bijna leeg zijn bij transport. Of maakt dat niet uit.
Alleen net genoeg voor het schip oprijden en weer afrijden. Of met een soort hulpaccu die je in de kofferbak zet. Een schip dat affikt kost ook.
Toch nog vissen met stroom,eu-boete komt eraan.
Het is dan ook niet handig dat ze een bak met honderden kilowattuur aan lading in een boot zetten. Je mag in een vliegtuig per persoon 100 wattuur meenemen in de cabine (en NIETS in het ruim) en de batterijen zijn in grote lijnen hetzelfde. Als dat eenmaal gaat is de onderlinge afstand van zoveel cellen te klein. Nu is de vraag of de electrische auto's netjes naast elkaar stonden of verspreid tussen de normale wagens. Als dit laatste, dan is de ramp werkelijk niet te overzien zodra er meer electrische voertuigen over zee vervoerd moeten worden of ze geclusterd staan.
Qua milieuramp als dit schip niet netjes geborgen wordt zijn die electrische auto's dan een footprint per stuk waarvoor je een heel dieselend wagenpark hun levensduur kunt laten uitstoten.
Als ze er voor kunnen zorgen dat je ook met een kleine powerpack in de kofferbak de auto kunt verplaatsen, hoeft de auto-accu niet opgeladen te zijn.
Of is dat weer te praktisch gedacht.
Ram dat ding het strand op en blus daar, lutsers. Strakjes zit er ergens een gaatje in en dan zinkt die en dan zijn de rapen gaar.
Dan loop je zo'n 3 km voor de kust al vast, als het schip inmiddels al niet dieper ligt met al dat bluswater aan boord.
@RandyBiel | 27-07-23 | 14:49: doel ook bereikt dan: de boot kan dan niet meer zinken.
Dat deden de Duitsers en Japanners ook met wisselend succes bij enkele slagschepen (Tirpitz oa).
Nog even en het is de Hollowmantle Subway.
Kansloze dobberbolides voor de kust. Waar blijven nou die NGO’s met hun taxi naar de EU?
Die zuidelijke vaarroute waar tijdje geleden de MSC ZOE ook gedoe had, wil de politiek niet sluiten:
Want verdagen met Denemarken en Duitsland.
Dus, tja nu niet zeuren over dat dat ding dichtbij de kust in de hens staat / mogelijk milieu gedoe gaat geven.
Had u maar op andere partijen moeten stemmen.
"Ho, we drijven naar Terschelling. "
Fijn voor de strandjutters, die dan in een nieuwe bolide
het strand af kunnen rijden...
Bij de NPO nog nergens gehoord dat de brand "waarschijnlijk is aangestoken door een electrische auto". Die zijn bijna niet te blussen omdat je niet bij het accudeel kan komen en de gehele auto dus onder stroom staat. Tja, stel je voor dat dit slechte reclame zou zijn voor electrische auto's? Dan dus maar verzwijgen want het "gaat om auto's". Nergens nog de vraag vernomen wat de mogelijke oorzaak van deze brand zou kunnen zijn. Of heb ik iets gemist?
het was idd de accu
Het probleem is is dat er daadwerkelijk een foutmarge in die kut batterijen opgenomen wordt als mogelijk ontvlambaar. Op een schip zoals dat is gewoon toast. Miljarden schade. De natuur krijgt natuurlijk ook op z'n flikker - wat denk je dat dat allemaal bij elkaar uitstoot? Het is extreem giftig.
Staat zo ongeveer in ieder nos bericht over deze brand, maar goed..
@RandyBiel | 27-07-23 | 14:43: niet dat het over electrische auto's gaat
@ofarim | 27-07-23 | 16:07:
Dan kan je gewoon niet lezen. Nb op voorpagina:
" Vermoedelijk is de brand ontstaan in een van de elektrische auto's aan boord. "
Gaat de goude kant uit; langzaam naar de monding van de Weser laten waaien
u=e
Op marinetraffic zie je precies waar het schip ligt. Terschelling al bijna gepasseerd.
Dat schip was toch oo weg naar Afrika? Dan zullen het wrs tweede hands autos zijn.. kan me niet voorstellen dat daar 3000 nieuwe auto's heen moeten
Egypte
@Simon_GS | 27-07-23 | 13:08: Singapore, Egypte de tussenstop voor het Suezkanaal.
De klimaatreligie is nog achterlijker dan de islam.
ben ik met u oneens. Al zijn het beide religies, met bijbehorend fanatisme
Duw gewoon tegen een zandbank.
Maar de vraag is, is het ook een elektrisch schip?
Dat is het kromme aan de groene revolutie. Auto's, zonnepanelen, windmolens enz worden de halve wereld over versleept en weer terug. Met dikke mammoettankers op diesel.
Kijk maar eens op de stikstofkaart naar vervulling op de waterwegen.
Wanneer we terug zouden gaan van mondiaal naar lokaal, hoeveel stikstof zou dat schelen?
de veelgeprezen globalisering met bijbehorende open grenzen is de root-of-all-evil. Overbevolking is lokaal niet zo'n punt. Wel globaal. Zelfde geldt voor alle afgeleide problemen, inclusief klimaat.
@roos Was het maar diesel. Ze knikkeren er een afvalproduct in waar weer chemicaliën bij gedaan worden. Enorme troep is het,
Was het maar dieselolie, mammoettankers worden voortgestuwd door stookolie. Bitumenachtige troep vermengt met afvalprodukten zoals benzeen, lood, arseen etc.
De zestien grootste schepen stoten evenveel CO2-emissies uit als alle auto’s op de wereld.
De zeventien grootste schepen ter wereld stoten meer zwavel uit dan alle auto’s ter wereld bij elkaar.
Door de bijgemengde stookolie stoot een containerschip evenveel gevaarlijke stoffen uit als 50 miljoen auto’s. Een mammoettanker heeft geen enkele vorm van uitlaatgasreiniging zoals een auto die heeft. Wanneer we in Europa stoppen met het aanschaffen van de Alibaba-troep dan kunnen we tot in lengte van jaren doordieselen.
Zeker, echter lonen liggen 5x lager in Azië, of alles is hier 5x te zwaar belast. Geld versus milieu.
@Siegmund | 27-07-23 | 12:55: zo! Kan jouw tegel geen topic worden?
In een paar zinnen ben ik heel wat wijzer geworden en bevestigt het mijn wens dat terug van mondiaal veel meer voor milieu en klimaat doet dan die rare lapmiddelen die schijn oplossingen zijn.
Levert hier alleen maar meer stikstof op als je dat allemaal lokaal wil maken.
@Siegmund | 27-07-23 | 12:55: pak wat van die 28 miljard klimaatgeld en bouw die 17 schepen om met katalysator. Diesel ipv bunkerolie. Dat is wel effectief besteed geld.
Als die Timmermans straks de baas is, moet iedereen een elektrische auto en een warmtepomp, dus dat wordt nog gezellig.
Stem tegen, tegen Timmermans, want anders gaat Nederland ten onder.
Te laat, Kees
Met Kapitein Brom aan het hoofd en Brilbeer in de machinekamer was deze ramp nooit gebeurd.
Ajaj Maatjuh!
Kwestie van tijd dat electrische auto’s niet meer op veerboten worden toegelaten of in parkeergarages. De risico’s zijn te groot.
Dat schijnt in Noorwegen al het geval te zijn, dat verbieden.
Bij een vriend van me zijn electrische auto's al verboden in de ondergrondse parkeergarage van hun appartementencomplex. Ik geloof op last van de brandweer.
Of ze mogen alleen aan boord met een minimale lading. En dan na aankomst massaal opladen allemaal.
Er stonden slechts 25 EV's aan boord.
Denken deden we vroeger.
Nu worden we gestuurd door protocollen, top-down opdrachten en financiële prikkels.
@Zakloper | 27-07-23 | 11:27: yep, en één bleek al teveel.
Met 3000 ton ruwe olie de oceaan over is minstens zo gevaarlijk en dat doen we al decennia lang
Het schip vervoerde slechts 25 (van de 3000) elektrische auto’s…
Schip helegaar volblazen met pingpongballetjes
Asbest pingpongballetjes zijn moeilijk verkrijgbaar.
De hiermee gepaard gaande uitstoot svp in het bakje 'elektrische auto's' wegzetten.
En telt dit mee voor de uitstoot van Nederland of telt het niet mee omdat het op zee is? Dadelijk 'halen' 'we' het klimaatdoel niet als je toevallig in 2035 zo'n akkefietje hebt.
Sidenote: Heeft Italië qua klimaatdoelen een probleem als toevallig in arbitrair afgesproken (maar wel lekker rond) jaar 2035 of 2050 een uitbarstinkje heeft?
Gelukkig gaat de verontreiniging gaat naar het Noorden, niet naar de Waddeneilanden. Iedereen blij hier, waar het wel terecht komt, zoekt het maar uit. Dat is ook een manier om zaken te bekijken.
Zi kijken we hier al jaren, met milieu, met stikstof, met defensie, etc ect
Spreadsheet kabinet
Theater uit de USA. Blijft toch geweldig!
Car SOS. Even Fuzz & Tim bellen.
Die repareren alles, bietsen nieuwe spulletjes, maken iedereen met een brik weer blij.
Bij wie was dat schip verzekerd? Die zal zn premie wel omhoog gooien.
Dat zal wel meevallen .. electrek.co/2022/01/12/government-dat... www.autoinsuranceez.com/gas-vs-electr...
@Smoelensmid | 27-07-23 | 11:12: Tegen ook..
Alhoewel gestampte dino verbranders zeker deel uit kunnen maken van een fijne fik gebeurt dat over het algemeen tijdens het gebruik van die dingen... niet als ze stil staan.
Klimaatreddingsvortuigen daarentegen hebben nogal de neiging om spontaan in vlammen op te gaan.
De CO2 blus installatie aan boord van zo'n schip kan prima blussen, maar zodra het gaat om accu's doet die niets.
In de logisitiek op zee werkt dat iets anders.. Daar is de verzender aansprakelijk, niet de reder.
Vreemd, maar waar.
Schepen zitten vaak bij Loyds of London ik de verzekering.
@Smoelensmid | 27-07-23 | 11:12: schade is hier wel ietsje groter dan alleen de E-auto.
P&I Club
Ach, overgangs technologie.. Nog heel even en we hoeven ook geen zorgen te maken over fikkende accus, binnenkort ook in uw auto!! www.ctif.org/news/solid-state-batteri...
Minimaal 10 jaar nog hoor.
@SaintNick | 27-07-23 | 11:00: 10 jaar zijn zo voorbij . November 2013 nam ik voor het eerst plaats in mijn nieuwe BMW i3 en het lijkt alsof het nog zo kort geleden is.. De auto rijdt en de tijd vliegt;)
Prima natuurlijk, eerst zien of het daadwerkelijk lukt, want dat is wel het mantra bij de energietransitie: als, als, als dan… .
Maar wel alvast versneld oude bewezen technologie willen weggooien onder het mom van hysterische einde der tijden klimaat profetieën.
Het kind met het badwater weggooien.
Voordat solid-state batterijen algemeen in voertuigen kunnen worden ingezet zijn we minstens 10 jaar verder. Er zitten nogal wat haken en ogen aan. Ja, ze zijn lichter, veel minder brandgevaarlijk en sneller te produceren. Maar ook is er een veelvoud aan lithium nodig voor de productie in vergelijk met de huidige lithium-batterijen (er is wereldwijd nu al een lithiumtekort, de afhankelijkheid groeit). Daarnaast is het recyclen van solid-state batterijen vooralsnog niet mogelijk. Net als normale lithium-batterijen leidt snelladen ook bij solid-state batterijen tot een aanmerkelijk vroeger einde. Hoe dan ook zijn lithiumbatterijen verre van duurzaam (een elektrische auto sowieso niet). Het productieproces van solid state batterijen is totaal anders, het vergt een nieuw produktieproces en dus nieuwe fabrieken. Dit moet allemaal nog ontwikkeld worden. Nee, de grootste stappen m.b.t. lithiumbatterijen zijn al gezet en solid-state (als ze er al komen) duurt nog een hele tijd. De Elektroreligie zal hun profetie moeten aanpassen.
Ik voorspel een grote impact op levering en prijzen van electrische auto's. Wie wil dit nog verzekeren?
Gisteravond op het VRT Journaal waren er veel uitgebreidere beelden van het brandend schip bij Ameland. De beelden waren veel dichterbij en er was zelfs een opname van de warmtecamera. Dan kon je precies zien dat het middendek over de hele lengte en breedte het heetst was. Daar zijn die openingen aan de zijkant van. Het NOS-Journaal had niets van dat alles, alleen wat beelden van ver weg en gejank van een burgemeester. Laten we meej sen alle voortaan VRT Journaal kijken zodat de NOS wel in competitie moet met de VRT om ons terug te winnen. Want dit was wel matig laag bij de grond nieuws. Stelletje luiwammessen daar bij de NOS, lekker 1 miljard vangen van Sigrid en dan weinig nieuws leveren. Schande!
En op het forum van Vereniging Eigen Huis zijn er betweters die weten dat je een brandende elektrische auto makkelijk kan blussen. Die moeten daar dus nog veel leren. Lees hier die draad: community.eigenhuis.nl/wonen-in-een-a...
@Twee Jeetjes | 27-07-23 | 10:52 |
De lutserTs op dat forum zouden dit eens moeten lezen met hun "makkelijk blussen":
- www.brandveilig.com/artikel/brand-ele...
Onderdompelen in een speciale bak, en dan na 80(!) uur zwakt de reactie in dat accupakket pas af.
het belangrijkst is om je auto ver van je huis te houden en efietsen buiten op te laden en te stallen.
Ach, op de Nu waren vanmorgen ook alweer een paar huilstruiken er van overtuigd dat de brand op "een dek" was ontstaan en het dus onmogelijk in een elektrische auto kon zijn ontstaan want die staan in "het ruim"..... Paar tegels daaronder wist er nog iemand te vermelden dat de kans op spontane zelfontbranding bij brandstofauto's minstens 300X hoger is maar dit bewust uit de media wordt gehouden want blablabla...
Sigrid gaat helemaal niet over het omroepbudget. Het kijk en luistergeld is vastgesteld en dat wordt via de belasting binnengehaald.
@AntiZanicz | 27-07-23 | 11:02: Sigrid is momenteel ook veel meer gewenst in het door haar zo geadoreerde Niezjerrr denk ik zo i.p.v. op de Gooise Matras
Elektrische auto's, windmolens, zonnepanelen. Gevalletje operatie geslaagd, patient overleden.
You won the battle but lost the war...
Dat!
Dat krijg je er van als je elektrisch rijden buiten de kermis introduceert.
Ik heb een elektrische tandenborstel. Het komt wel heel erg dichtbij zo.
Een Tesla is de bomgordel van de klimaatgekkies.
dank u!
Sneu voor de toeristenindustrie op Ameland. Gooien ze de prijzen nog wat verder omhoog. Onlangs €5.10 (!!) betaald voor een kop koffie in Hollum.
Ik zou dan zeggen, steek dat bakkie pleur maar in je Hollum.
Ga naar Nes, daar is het goedkoper.
@Kaal-dik-en-lelijk | 27-07-23 | 10:49: Ik moest lachen.
Ze hebben nu wel rookworst en gerookte paling in de aanbieding op Ameland.
De koffie moet met de boot gebracht worden. De melk ook. De koekjes ook. De bediening is ook een immigrant. Op Groenland is alles ook hartstikke duur terwijl iedereen daar van een Deense uitkering leeft. Geen wonder dat ze niet door de USA opgekocht wilden worden.
@AntiZanicz | 27-07-23 | 11:00:
koffie wordt meestal met de boot of vliegtuig gebracht.
Natuurlijk niet. De oorzaak is een heilig verklaarde elektrische auto.
Dat klopt niet ze hebben gewoon vermeld dat brand is ontstaan, doordat 1 van de accu's van een e-auto heeft vlam gevat,
Objectief hoor
Dat heb ik niet gehoord op het Journaal van deze 27ste juli om pakweg 10 uur.
Ik weet van een bevriende brandweerman dat deze auto's een ware nachtmerrie zijn om te blussen.
@Remus McMillan | 27-07-23 | 10:56: beter luisteren, er was ook een brandweerman uit Rotterdam die omstandig uitlegde dat het lastig blussen is op zee en dat accubrand ook erg lastig is.
En dat al voordat ze in de fik vliegen.
En wat gaan we doen om dit in de toekomst te voorkomen? Accu’s maar apart vervoeren via gevaarlijk transport?
in een vliegtuig. Dan ben je al aangekomen voordat ze ontbranden. Hoewel Boeing wel wat problemen had met de 777 accusets die ook zomaar in de brand gingen.
@AntiZanicz | 27-07-23 | 10:56: Verwijderen uit de auto's en opslaan aan dek in een met CO2 brand beveiligde opslag/container. Hoe de auto's aan en van boord te krijgen zonder aandrijving is voor een ander te verzinnen.
@forecastle | 27-07-23 | 11:04: Zo'n accu pakketje uit een auto verwijderen is niet een karweitje van 5 minuten. De hele auto moet uit elkaar.
@Boeloeboe | 27-07-23 | 11:20: Ja, dat dacht ik al. Maar ja, better safe than sorry. Safety first. En nog wat van die dingen. Veiligheid mag wat kosten. Dus ook tijd. En de verzekeringmaatschappijen zullen zich ook gaan roeren. Geef ze geen ongelijk.
@forecastle | 27-07-23 | 11:04: volgens deskundigen is het zelfontbranding zonder zuurstof. CO2 helpt dan ook niet.
Herman van de Zandt gaat weg! Wat jammer is dat nou
me-tootje?
Bij wie of wat gaat hij weg?
Bij zijn vrouw, het hoernaal of mes op tafel?
naar de KRO. Hij blijft gewoon op Tv
@AntiZanicz | 27-07-23 | 10:55: Dat dat past. Tv's zijn zo smal tegenwoordig.
Wie vingert nu het scherm tijdens de verkiezingsuitslagen?
Natuurlijk
Beide Nordstream leidingsets zijn aangevallen. Van een is nog een pijp heel. Na het vertrek van Putin kan er weer een kwart geexporteerd worden. Als men juiste maatregelen heeft genomen kunnen de andere leidingen wel vlot gerepareerd worden. De Pioneering Spirit ligt gereed.
@AntiZanicz | 27-07-23 | 10:55:
Het is in het belang van de EU dat de leiding nu alvast gerepareerd wordt.
Daarom alleen nog elektrische schepen toestaan. Dan kunnen ze die immers zo aan de verlengsnoeren terug naar de haven van herkomst trekken.
Tja, en dit is dan een schip met 'brandende' elektieke mobielen. Wat te doen als er zo een ongeluk plaats vindt in een accufabriek? Misschien kan ik beter mijn vraag in het Chinees/Mandarijns stellen?
Kameraad Cunucu, geen paniek! Er waren nooit bevindingen bij de inspecties zoals gepland.
het is een klein aantal ev's de rest is brandstof. Dat er feitelijk een accubrand is gestart is alleen maar een suggestie van de rederij om zo van de schuld af te komen.
Nou, dan sturen we een paar internationale waarnemers die de Sjinezen eerst twee weken in quarantaine doen zodat ondertussen de rotzooi mooi opgeruimd kan worden.
Conclusie waarnemers: niks aan het handje.
Een brand in de voormalige accu fabriek creëert ruimte voor de nieuwe tractor fabriek.
Niet alleen in de fabriek, ook/vooral op de weg. Even zoeken in youtube op "China exploding ev", genoeg te vinden, bv youtu.be/yOA7qKMcjcE
Uw vervangende auto is al onderweg. Net Ameland voorbij.
CHESAPEAKE HIGHWAY
www.vesselfinder.com/nl/?imo=9565546
Gelukkig komt deze informatie nooit terecht bij die jochies van 5 jaar die kobalt moeten krabben met hun handjes
Nou, elke stekkerauto die affikt moet natuurlijk vervangen worden, dus die jongetjes kunnen nog wel even doorgraven. Toekomst verzekerd.
Maar de klimaatwinst is enorm! Al die fossiele auto´s die straks niet meer hun vieze gassen kunnen uitbraken omdat ze verbrand zijn.
GroeneKhmerPvdA; even ter info, de delfstoffen voor uw Tesla komen uit Wagner geregeerd Afrika, het staal en het alu uit kolenstokende fabrieken, alle grondstoffen en uiteindelijk de auto komt per stookolieboot over de hele wereld aangevoerd tot uiteindelijk uw groene droom bij uw rijkelijk van Chinese zonnepanelen voorziene woning staat.
U overschat Wagner niet een klein beetje.
De nieuwe generatie autotransportschepen heeft op z'n minst LNG als brandstof en binnenkort methanol. En de oudjes hebben een scrubber. De klant zoals Mercedes, eist dat de schepen waarmee de auto's worden vervoerd aan de huidige eisen voldoen qua milieu e.d. omdat ze anders de Groenen achter zich aan krijgen. Dit zijn de rijke socialisten die elektrisch rijden en die wil je niet als klant verliezen.
@forecastle | 27-07-23 | 11:00: LNG is aardgas.
Leuk. Een Tesla of Mercedes jutten. Weer eens wat anders dan een stuk hout.
Sil de Sterjutter.
@Wayfaring stranger | 27-07-23 | 10:40: Of Nuuk, als ik hem zo belees.
Jouw reactie is zeker genieten.
Scheer af die snor. Scheelt prikkels.
U heeft zoals altijd gelijk, maar vertel het aub niet verder.
Wat een accuzure reactie. Werkt polariserend. Linkse dommigheid.
20 jaar maar?
Zuurlinkse reactie.
Ik parkeer er nog niet naast !
Even los van uw opmerking. Bent u tevreden met zo iemand als Timmerfrans aan het hoofd van uw partijbureau? Een serieuze vraag. Ik ben namelijk verrast dat kiezers van GLPvdA niet een spoor van ‘ja-maar-klopt-deze-man-wel?’ hebben. Erg benieuwd naar uw reactie.
Dank voor uw vrijbrief en goedkeuring. Dit lucht enorm op!
@Tiscali-2 | 27-07-23 | 10:22:
Ze kunnen niet anders, want ze zitten opgescheept met deze man dus doen ze allemaal of ze het fantastisch vinden. Maar diep in hun hart....
De elektrische autotjes fikken nog even twee weken door zo?
Een stekkerbakfik heeft nauwelijks zuurstof nodig. Het is ook geen brand in de zin vh woord. Omzetting vn chemicalien.
brand is ook omzetting van stoffen, met zuurstof erbij.
Zanikmeneer weet het beter dan u, waarde horsteknots.
@Zitvlak | 27-07-23 | 10:24: Helaas, maar horsteknots heeft gelijk. Chemische branden kunnen zeer heet verlopen waarbij ook licht vrijkomt. Pas als er uiteindelijk zuurstof (uit de lucht of door zuurstofleveranciers zoals chloraten) bij komt zullen er vlammen ontstaan.
Voorbeeld: neem een reageerbuisje, doe daar een organische stof in samen met een zwavel/ijzervijlselmengsel in en verhit. Na enige tijd krijg je een spontaan verlopende chemische reactie die zo heet is dat de organische stof gekraakt zal worden. Het mengsel licht zeer fel op en pas als het reaguurbuisje knapt komen er vlammen vrij.
De initiële exotherme reactie is een chemische (micro)brand.
@Kwakjeszalver | 27-07-23 | 10:37: Dank voor de uiteenzetting. Ik vroeg mij af of Halon zou werken, maar Halon, ware dat nog niet verboden geweest, werkt dan ook niet als blusmiddel.
@Lu_Tze | 27-07-23 | 12:07: Halon werkt als zuurstofvervangend middel, dat wil zeggen dat Halonverbindingen het zuurstof van de brandhaard verdringt. Geen zuurstof, geen brand, maar dat geldt niet voor chemische branden waar zuurstof geen rol speelt.
Is het niet veel goedkoper om dat schip tot zinken te brengen?
Hij ligt in de vaarroute
@Haberdoebas | 27-07-23 | 10:14: En dan nog steekt hij meer dan 10 meter boven de waterlijn uit.
@Haberdoebas | 27-07-23 | 10:14: Is die dan zo ondiep en/of kunnen andere schepen niet een stukje omvaren?
De lading is waardeloos en het schip waarschijnlijk nogal naar de klote.
het zinken wellicht maar het opruimen en de vervuiling zullen ons NL zo een miljard gaan kosten. De moffen nemen hem maar terug in Bremerhaven.
Aanpikken en slepen, sofort.
@AntiZanicz | 27-07-23 | 10:18: Ik meende begrepen te hebben dat er maar 25 elektrische auto's aan boord waren. Die laat je dan toch gewoon in dieper water liggen?
Er liggen wel meer gezonken schepen in de Noordzee.
@AntiZanicz | 27-07-23 | 10:18: Nou, als we bereid zijn om 24 miljard in een temperatuurreductie van 0,000036 te investeren, is een miljardje om een echte milieuramp af te wenden een peuleschil.
@Kwakjeszalver | 27-07-23 | 10:17: Waar haal jij die info vandaan? Just asking.
@Ichneumonidae | 27-07-23 | 10:17:
Stukkie omvaren...
Nou, nee.
Scheepvaartroutes liggen via een ingewikkeld internationaal systeem vast en worden gemonitord door verkeersleiders, net zoals op Schiphol.
"Even een stukkie omvaren" zou net zoiets zijn als op de A2 een gekantelde vrachtwagen gewoon laten liggen. Daar rij je ook niet zomaar omheen, op de snelweg.
Voorbeeldje van het vaarsysteem:
visserij.nl/wp-content/uploads/2020/0...
@Ichneumonidae | 27-07-23 | 10:43: Gewoon even opzoeken hoe hoog het schip is en hoe diep de Noorzee ter plekke. De rest is hoofdrekenen.
@Kapitein Sjaak Mus | 27-07-23 | 10:44: Dank voor je info, al begrijp ik weinig van dat kaartje.
Maar zou het dan toch niet een idee zijn (ik vraag het me alleen maar af) om dat schip naar dieper wateren te slepen en daar de zee uitblazen?
@Ichneumonidae | 27-07-23 | 10:48:
Haha!
Kaartje was alleen bedoeld om te illustreren hoe ingewikkeld het systeem is.
Ook zie je dan hoe onmogelijk het zou zijn om een enorm schip, dat in brand staat en ieder moment kan kapseizen hier tussendoor te manouvreren. Als je naar diep water wilt, zou je tot boven Schotland moeten varen, of hem door het Kanaal moeten slepen.
En dat aan een onbenullig touwtje; een echte sleeptros kon niet worden overgebracht.
In ieder geval zou het een onverantwoorde operatie zijn, waar geen sleper, laat staan verzekeraar aan meewerkt.
"Elektrische auto vermoordt klimaat"
En kleine negerkindjes in de kobaltmijnen in Congo
@-PR- | 27-07-23 | 10:12: dat is voor uw telefoon, het moorden doen de grote negers daar.
@-PR- | 27-07-23 | 10:12:
Dat is niet erg want het komt niet uitgebreid op TV.
@AntiZanicz | 27-07-23 | 10:17: volgens mij zit er geen kobalt in mijn bakelieten telefoon met draaischijf?
@-PR- | 27-07-23 | 10:34: Tjee, wordt jouw bakelieten draaischijftelefoon nog door de PPT ondersteund?
Gelukkig gaat de vervuiling richting het noorden. De vervuiling. We zitten hier in een gesloten stelsel. Vroeger of later komt ook dat gewoon weer terug.
inderdaad een vreemde niet-geruststelling. Er is veel ambtenarij van parttimers en duidelijk dat de scheepsvaart nog erger is dan het boerenbedrijf. Het is massaal pleur het er maar in of laat maar zinken. Weg is weg. Maar niet heus.
De scheepvaart in Europa moet snel onder curatele gesteld worden. Afgelopen met de profiteerschema's en boerenfluitjes gedoe. Panamese vlag, gaat Panama nog iets presteren. Het vreemde is dat wij wel worden aangesproken op vluchtelingen schepen met NL vlag maar dat bij dit soort zaken de vlagnatie lekker buiten schot blijft. En wie staat toe dat er allemaal indians of filipino's op zo schip varen?
@AntiZanicz | 27-07-23 | 10:16: Aha 'het boerenbedrijf', ik dacht al, waar blijft ie
De kapitein vroeg om een heli, echter pipo van kustwacht stond dat niet toe, tot ze van boord sprongen, toen kon het opeens wel. Veel gewonden en een dode als gevolg.
Heb je een bron?
@Kaas de Vies | 27-07-23 | 10:07: RTL.
Audiofragment: scheepsbrand begon in elektrische auto, kapitein vroeg om evacuatie
www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/video/5...
@Kaas de Vies | 27-07-23 | 10:07:
Ah staat in artikel.
Lekker bezig weer.
@Kaas de Vies | 27-07-23 | 10:09: Je bent verder altijd foutloos, vergeven.
het helidek is gewoon vrij en zal in het begin gewoon bruikbaar zijn geweest, kalme zee. Het is wel twee of drie keer vliegen.
Typisch Nederlands.
Zal wel zo'n chinees ev ding zijn waar nederlanders blijkbaar helemaal dol op zijn.
Wat moet een Chinees EV ding aan boord van een schip vol Mercedessen bestemd voor China... Wel op blijven letten hè, blaffen op het goede moment.
@redthehaghue | 27-07-23 | 10:08:
*bestemd voor Egypte dus..
@redthehaghue | 27-07-23 | 10:08: het zijn tweede handsjes, voor het buitenland
@redthehaghue | 27-07-23 | 10:08:
Het schip, de Fremantle Highway, was onderweg van Bremerhaven in Duitsland naar de toegang van het Suezkanaal, Port Said in Egypte, met aan boord zo'n 3000 auto's, waaronder 25 elektrische. Volgens het vaarschema van rederij K Line had het schip uiteindelijk Singapore, Taiwan en Japan als bestemming.
En dan zijn er nog mensen die boten ontkennen
Mij lijkt blussen waar de rook vol heen waait niet heel slim, gelet op de schadelijke rook. Waarom gaat die blusboot niet aan de andere kant blussen?
Inderdaad, ze doen maar wat.
Bel ze anders even met jouw tip
omdat daar een raampje openstaat
Ze spuiten misschien richting het meest hete deel?
Eens met de windrichting, maar blussen zit er niet in. Een beetje de huid koelen…
Toeten noch blazen.
@Duwbak_Linda | 27-07-23 | 10:04: De reddingsdiensten dan hè..
@LonelyWanker | 27-07-23 | 10:01: al gedaan rukker, ze gaan aan de andere kant de boel koelen.
Dinsdag ga ik naar Ameland en zal verslag doen.
Oké, dan wacht ik dat af.
Nuuk de strandjutter. Klinkt als een idee voor een TV serie
Klapstoeltje, verrekijker, picknickmand en parasol/paraplu bij je?
Oh, en ja, je laptop om je opgeslagen verslag later op de avond live uit the zenden.
Had je beter weer gegund.
REAGEER OOK