Enorm vrachtschip in de fik boven Ameland, dode en gewonden, schip dreigt te zinken
BRAND
Oei. Een groot vrachtschip boven Ameland staat in de fik. Het gaat om de Fremantle Highway (dit lelijke ding), varend onder de vlag van Panama, op weg van Bremerhaven (Mof) naar Port Said (Egy). Het schip vervoert 3.000 auto's, waaronder een lading elektrische karren. "'Het vermoeden is dat de brand is uitgebroken in een elektrische auto', aldus de Kustwacht." Bedankt Rob Jetten & Jesse Klaver! Alle zeehondjes zijn heel erg verdrietig. De bemanning van 23 is reeds van boord. Een deel van hen is zelfs van boord gesprongen en 'opgepikt door schepen die te hulp schoten'. Een van hen is helaas om het leven gekomen, zo meldt de kustwacht. Er is een liveblog op kustwacht.nl maar die site is door al het verkeer vreselijk crappy. U kunt dus ook gewoon het liveblog op GeenStijl.nl volgen. Later meer!
UPDATE - Woordvoerder Kustwacht: "We proberen ook te voorkomen dat het schip zinkt, maar het maakt nu al flinke slagzij."
UPDATE - Hierrr de eerste (wazige) beelden
UPDATE - Rookpluimen vanaf de kust te zien
UPDATE - ONZE VISSERS zijn in de buurt. Foto's na de breek
UPDATE 9.40 uur - Kustwacht: "Het schip staat nog in brand. Het bergingsvaartuig Hunter heeft een noodverbinding met het schip en houdt het schip zo gecontroleerd op een positie. Meerdere partijen werken aan een plan van aanpak om de schade zoveel mogelijk te beperken."
UPDATE 10.30 uur - Stichting De Noordzee vreest voor een milieuramp
UPDATE 11.20 uur - Vliegtuigjes met ramptoeristen graag oprotten
UPDATE 13.45 uur - De bemanning komt uit India
Daar ligt-ie (nog)
Bijna raak, blusboot
Social
Reaguursels
InloggenHm. e-noemtumaar en branden gaan de laatste tijd nogal samen. Of meen ik dat maar? Geloof dat we de brandverzekering maar eens moeten gaan updaten.
Ik heb dit nog nergens gelezen, maar ik denk dat gezien de bestemming Egypte, het een schip is met allemaal oude diesel auto's en dan ook nog een paar electrische jongere auto's. Maar 3000 maal 10 liter diesel en de fuel van het schip, dat kan een hoop rotzooi geven.
actie.knrm.nl/doneren
Deja Vu: www.ad.nl/auto/brand-op-vrachtschip-m...
Mijn vrouw haar vaargeul staat ook wel eens in brand.
Gecontroleerd laten uitbranden is helaas geen optie.
Mogelijk door gebruik van een EV...
blussen kan met yoghurt (Oma weet raad).
Bak vol electriese autos. Goed voor het milieu. Zinkt vanzelf door de zware metalen.
Volgens "Stichting de Noordzee'' volgt er een milieuramp als het schip zinkt, hoe denkt de stichting dan over de 30.000 windmolens op de Noordzee?
Nou, er is genoeg water lijkt me. Maar alle lieden die tegen de energietransitie zijn hebben vandaag weer een stok om mee te slaan.
Ben niet tegen energie-conversie, ben tegen de ideologische dwingerij van lieden welke nog geen schroevendraaier vast kunnen houden. Dus je huilt wat met de wolven in het bos mee.
Het wordt steeds gekker, met die rokende tussen. Alles vat vlam tegenwoordig
Russen that is
Doet me denken aan ramp met Tricolor in 2002, ook 3.000 auto's, gezonken voor Franse kust. Is in stukjes weer opgehaald, maar veel auto's zullen er nog wel liggen. De milieuramp viel toen wel mee geloof ik.
Die is tot de laatste koplamp geborgen. Was een vereiste.
Toen waren electriese autos nog niet zo in schwung.
Lees eerst dit topic even goed door voordat je wat tegelt... gasten welke met deze klus bezig zijn, weten mogelijk iets meer dan jij.
Het schip krijgt straks de schuld terwijl de “milieuvriendelijke” auto die de brand waarschijnlijk veroorzaakt heeft de dans ontspringt.
Tja, de omschakeling van fossiel naar elektrisch gaat nog veel zware branden veroorzaken.
Gewoon laten zinken, dan is het vuur uit. Opgelost! Verder nog vragen?
Met die milieuramp zal het wel loslopen. Elektrische auto’s zijn hartstikke groen dus het bodemleven zal eerder floreren.
Het zijn er alleen maar 25 van de 3000.
@SailingDuck | 26-07-23 | 13:05:
Maar de brand is wel ontstaan in één van die 25..
@Wattman | 26-07-23 | 13:06: Vermoeden
@SailingDuck | 26-07-23 | 13:05: Ik denk dat er intussen wel een paar meer gesmolten zijn. Zo'n stalen schip is een grote snelkookpan waar de temperatuur enorm oploopt. Die hele handel is niet te redden.
Dit wordt er 1 in de categorie;
Gecontroleerd laten uitbranden en geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen.
Mogen de Amelanders hun ramen en deuren dan weer openzetten?
Eerlijk gezegd denk ik dat zinken ook de beste oplossing is. Die elektrische karren stoppen niet met branden, daarom zet de brandweer ze ook altijd twee weken onder water. Laat de marine of luchtmacht dat ding gebruiken als doelschip en kelderen. Vervuiling ervan is toch niet te voorkomen.
Zinken is de allerslechtste optie.
@Not_again | 26-07-23 | 12:04: En zeker niet op die plek, zo in de Shipping Lane...
@Not_again | 26-07-23 | 12:04: Gaat ie toch wel doen, dus om het vrijkomen van nog meer giftig spul te voorkomen, kan dat niet snel genoeg gaan. Het meeste zit nu nog opgesloten
Ik ben bang dat je gelijk gaat krijgen als ik de beelden zo zie
www.youtube.com/watch?v=cmfHC6ZeeNg&a...
Dronepilootje, ziet er idd niet best uit...
De klimaatterroristen zullen er nu alles aan doen om te "bewijzen" dat het vuur is ontstaan door een auto met een brandstof motor. NPO kom er maar in met een "expert".......
Misschien kan mevrouw van Rijbroek dit duiden? Beetje als huisexpert van de NPO? Waarschijnlijk een botsing, splijting of kernfusie van een aantal blockchains
Tis vast een brand die in de machinekamer is ontstaan of doordat een matroos stiekem tosti’s in zijn kooi aan het maken was.
NPO was vanochtend een van de eerste die meldde dat het waarschijnlijk in een elektrische auto ontstaan was.
Wappies tegenwoordig...
@RandyBiel | 26-07-23 | 12:26: Een keer de waarheid is ook eens fijn om te horen daar .
@Hetiswathetis | 26-07-23 | 12:56:
Voor wappies niet
Mooi woord: incidentschip. Dat is een schip waar een incident heeft plaatsgevonden, of een chip, die na een incident de hulpdiensten verwittigt.
De waternevel schermt de hitte af. Wat ik wel weet is dat bij een maritieme opleiding (NL) ook brandbestrijding aan boord zit, praktijktraining aldus. En dan heb ik het niet over een lullig brandblussertje maar over kranen dichtdraaien in een vuurzee e.d. Misschien zijn er maritieme en/of brandweer lieden in de panelen welke hier meer over weten.
Het probleem zijn die elektrische auto's.
De brandweer klaagt er steen en been over. Hetzelfde geldt voor zonnepanelen. Die dingen barsten in kleine stukjes die zich verspreiden in de buurt. Zeker een groot probleem in weilanden met vee.
Zeker. Vele uren in mijn zeevaarttijd doorgebracht met oefenen van brandbestrijding aan boord.. Zowel aan de wal met echte branden 1x per jaar en niet van die lullige, als aan boord maandelijks met procedures bij een fictieve brand. Het probleem op het autotransport schip zit waarschijnlijk in de nog niet op de specifiek elektrische branden aan boord getrainde bemanning en de aanwezigheid van adequate bestrijdingsmiddelen voor E-branden. Natuurlijk zijn er veel elektrische installaties zoals hoofdschakelborden en generatoren, accu ruimtes, maar die staan in een relatief kleine ruimte die beschermt worden met een CO2 installatie. Het autodek is daar veel te groot voor. Zoals ik elders opmerkte lijkt het mij verstandig om alle accu's uit de E-auto's te verwijderen en deze op te slaan in een met CO2 brand beveiligde ruimte aan dek. Als dat mogelijk is, dat verwijderen uit de auto's. En dan nog: Wanneer een schip tegen de kant ligt dan moet iedereen bij brand van boord af en is het de zaak voor de walbrandweer. Vaak is dit niet zo succesvol door de onbekendheid met het schip. Maar dat terzijde.
Roos, Ideologie (emotie) schakelt de ratio uit, dat is wel ’n probleem ja.
forecastle, het betreft een behoorlijke uitdaging dit schip met brandende EV's onder controle te krijgen. Ik vrees afborrelen.
@Unsinkable-Sam | 26-07-23 | 11:55: Om het in "groen" jargon uit te drukken: De grondstoffen waaruit schip en lading zijn opgebouwd worden teruggegeven aan de natuur.
Het probleem met ELectric Vehicle (EV) branden is dat er geen middelen zijn om het te bestrijden aan boord. Het is een chemische brand en het enige wat werkt is heel veel water. En heel veel water op een schip is weer slecht voor de stabiliteit. De batterij brand heel heet en sprijding naar de autos ernaast is een reeel gevaar waardoor het uit de hand loopt. Niks dat de bemanning meer kan doen
Met schuim blussen (AFFF).
Is zinken een vorm van onderdompelen van die elektrische wagens?
Onze F-16's oefenen toch ergens op de Wadden daar? Laat die er gewoon even op mikken, doen ze ook eens wat nuttigs.
Jha... in het kader van oefening baard kunst...
@Bello de Hond | 26-07-23 | 12:19: baard?
Bello de Hont
En dan schiet je het kapot.
En dan? Ligt al die zooi daar nog steeds.
Het is geen game waar je iets kapotknalt en dan doorloopt en je niet bezig houdt met wat je achterlaat.
Waarom wordt dat schip niet naar ondiep water gesleept zodat het vastloopt en dus niet meer kan zinken? Of is dit een typische "beste stuurlui staan aan wal"-vraag?
Vastlopen is een vorm van zinken, toch?
@Wilhelm Tell | 26-07-23 | 11:06: Maar.. Dan kun je er wel veel makkelijker bij.
Dit is zeker ’n optie, echter welke berger gaat de sleepkabel aan het brandende schip vastmaken? Dit lijkt mij nl. een levensgevaarlijke klus… als zelfs schepen al niet in de buurt kunnen komen.
@Unsinkable-Sam | 26-07-23 | 11:30: Er zit al een kabel aan "Een sleepboot van Rederij Noordgat is erin geslaagd om een kabel aan het schip te bevestigen, om te voorkomen dat het afdrijft en de belangrijke vaarroutes van en naar Duitsland blokkeert. "Het is fijn dat dat zo snel gelukt is, want er is sprake van sterke stroming en een harde wind", zegt een medewerker van de rederij vanaf het schip." (NOS)
Buiten de vaargeul is het rond de 16-18 meter diep. Dan steekt hij nog ruim boven het water uit.
FF terug te komen op de "blusboot" die van een afstand er water op spuit. Ik zou als kapitein van de "blusboot" ook wel 3 keer nadenken om een boot te blussen met zoveel "electriciteit" aan boord...
Dat valt wel mee. T is de hitte, de blusboot wordt door deze wolk van water beschermd. Doet de brandweer (met auto's) ook als ze gaan blussen bij een felle brand, standje nevel.
Kijk, de bemanning van deze boot zijn echte asiel zoekers/vluchtelingen. Niet eerst door twintig landen naar het land van melk en honing maar rechtstreeks vanuit de noordzee opgepikt worden en aan land gezet worden.
Hulde. Zo hoort het.
Brandstoftank(s) van t bootje zelf:
Capacity of Tanks (m3) : FO (FO = Fuel Oil & Diesel Oil) 2,805.00
Aangezien ie nog een stukje moest varen zit er ook nogal wat brandstof in de tobbe.
Stookolie fikt niet zo snel… het zijn de vluchtige gasoliën (dampen) en zuurstof welke voor felle branden zorgen en in dit specifieke geval wordt de brand aangezwengeld door lithium accu’s van EV’s aan boord. Deze fikken zelfs nog onder water, dus zonder zuurstof.
@Unsinkable-Sam | 26-07-23 | 11:27: Maar die olie is wel leuk voor het miljeux daar.
Leuk is dit allerminst en je reactie is geen aanvulling op de ecologische ramp welke aanstaande is.
@Unsinkable-Sam | 26-07-23 | 11:33: Naja, dan niet leuk. Als ik nu ga huilen vanwege de brand, is het dan goed? Pre-traumatische klimaat ramp verschijnselen?
Zakdoekjes pakken gaat....
Lijkt mij zaak de brandstof er zo snel mogelijk uit te pompen. Zou wellicht ook na (af)zinken kunnen.
Voor mijn scootmobiel moet er verplicht een zgn "fireblocker" zijn ingebouwd als ik hem wil opladen in een ruimte speciaal voor die dingen. Waarom Hoeft dat niet bij EV's?
Laten we de foto’s van die vissersboot maar koesteren.
Niet voor de foto’s zelf, maar voor het feit dat er straks geen vissersboten meer zijn om ze te maken.
Trek in gerookte makreel nu
Er zijn al EVs verboden in parkeergarages. Straks ook op veerboten? Dan duurt het niet lang meer dat ze EVs ook niet in tunnels (incl. de kanaaltunnel) willen hebben.
Je moet er ook niet aan denken, in een tunnel staan met brandende auto's die niet te blussen zijn.
@Roos | 26-07-23 | 10:40:
Vandaar dat veel tunnels restricties hebben voor wat betreft vrachtwagens met gevaarlijke goederen.
“Elektrische auto’s zijn heel goed voor het millieu.”
Net als met kernenergie, de ellende begint pas op het einde.
Je zou toch op zijn minst verwachten dat een moderne autocarrier (2013) over een subliem werkende sprinklerinstallatie zou beschikken op alle dekken? Krijg namelijk bij het zien van de foto's de indruk dat dat op dit schip toch niet echt
het geval is....
Een EV die in de fik staat is niet tegenaan te sprenkelen.
Je kunt beter een systeem hebben dat de auto direct uit de boot gooit.
Kan het daar rustig nog 48 uur doorfikken op de zeebodem.
Niet goed voor het mejeu, maar beter dan dat de rest ook in de hens gaat en de hele boot zinkt.
Jij blust thuis dus ook een pan met olie die in de fik staat met water?
@AdvocatusDiaboli | 26-07-23 | 10:32:
Soort van schietstoel voor EVs?
Hal, due springers aan boord van schepen werken echt wel. Alleen een EV is niet te blussen bijna.
Een brand in een eclectische auto blus je niet met een sprinkler.
@Louter Leuter | 26-07-23 | 10:40:
Of iets dat je uit de zijkant kunt wegschieten of zo?
Als de temperatuur boven de 200 graden komt schieten we de auto eruit.
Anders riskeer je die hele boot. Die EV's zijn niet te blussen.
Het wordt 800 °C en de stralingswarmte van een brandende EV kan ook de EV's ernaast aan steken.
In een veerboot kunnen ze niet veel meer doen dan een autobranddeken die tot 1600 C kan en er aerosolen onder blazen en hopen dat je daarmee de haven haalt voor een dompeltank.
@Is dit nog nieuws? | 26-07-23 | 10:46: Dat begrijp ik, maar je zou dan toch wel kunnen voorkomen dat de rest van de 'normale' auto's niet in de fik zou kunnen vliegen door die zeiknat te houden?
@HAL 9000 | 26-07-23 | 11:07:
Probleem is ook dat staal zacht en zwak wordt bij die hoge temperaturen (denk ook aan de Twin Towers).
@Advocatus. Ik zou uitgaan van hogere temperaturen en inderdaad stralingsoverdracht gaat steeds beter met al dat roet. Ooit eens een analyse uitgevoerd van een brandende auto in een ondergrondse parkeergarage in de Randstad; het hoge grondwater helpt voor wat betreft de koeling van de buitenmuren. Het zal mij niet verbazen dat de brandweer EVs gaat verbieden in parkeergarages.
@Louter Leuter | 26-07-23 | 11:39:
De verzekeringsbedrijven vinden EV's ook een risico. En die zeggen dat niet omdat ze voor of tegen EV's zijn, maar omdat ze een risico zien.
Maak van een bedreiging een kans. Prima oefenmateriaal voor de Marine. Onderzeeboot er op af, torpedo er in zodat het bootje snel zinkt. Vervolgens het wrak markeren en gebruiken als locatie voor plezierduikers en later als rif voor de visjes.
Koekoek..... Das een grote onderwater-gifbelt. Even gauw wegslepen naar Bremerhaven dat wrak aub. Hoe was het ook al weer? Elektrokarren zijn milieuvriendelijke enzo?
Hoe diep denk je dat de noordzee daar is? 16-18 meter als je mazzel hebt. Dan steekt de helft bijna nog boven water.
U speelt te veel games.
Zo van boem en het probleem is opgelost en we lopen door.
En wat er daarna gebeurt, daar houden ze zich in een game nooit mee bezig.
Als je een EV moet blussen in een watertank 48 uur lang, hoe ga je dan een parkeergarage onder een gebouw vol met die dingen blussen?
Daar is niet tegenaan te sprenkelen.
Grotere watertank. Simpel toch?
Misschien bluswater ook op de boot mikken, is dat een idee ?
Vissers kunnen goed vissen en overboord geslagen drenkelingen redden. Maar goed, als er geen brandweer of kustwacht te bekennen is, ga je zelf maar improviseren. Daar is niks mis mee.
Is niet om te blussen, heeft geen effect.
@Xaphan | 26-07-23 | 09:57: Geen kwaad woord over vissers hoor ,integendeel mooie foto s. bedoel meer blusboot maar idd waarschijnlijk geen effect of zinkgevaar. Luchtvervuiling en oilspill zijn wel tricky..
Het is juist een spuitend kustwachtschip naast de autocarrier.
@swassannuf | 26-07-23 | 10:08: Ok, dat zie ik niet, maar de vissers waren er wel veel eerder voordat de kustwacht uitgerold kon worden. Natuurlijk ook de reddingsbrigades. Daarom moeten we zuinig zijn op vissers en reddingswerkers die het in hun vrije tijd doen.
Grappig hoe alle klimaatdrammers proberen om dit goed te praten (op GeenStijl).
Blijkbaar is het minder erg wanneer een groene oplossing ook nadelen heeft voor het milieu.
Die worden met een groene mantel der liefde bedekt.
Het is op de Noordzee heel druk met vrachtschepen, soms gebeurt er weleens wat. Net als op de snelweg met een brandende vrachtwagen, alleen veel groter. Als het schip zinkt wordt het uiteindelijk weer geborgen.
Gelukkig zinken olietankers nooit en vliegen ze ook nooit in brand.
De UN is op dit moment een enorme olietanker die al tijden als de vliegende Hollander ronddobbert voor de kust van Jemen aan het leegpompen. Als dat bootje zinkt, heb je een soort Exxon Valdez, maar dan in het MO. En het is eigenlijk helemaal de taak van de UN niet.
@Xaphan | 26-07-23 | 10:01: Nederland betaald er aan mee. Er zijn dan ook Nederlandse bergingsbedrijven betrokken bij dit verhaal. En de UN zit er bij omdat het Jemenitisch tuig dat het daar voor het zeggen heeft het schip als chantage middel heeft gebruikt. Geef geld anders mogen jullie jullie ramp niet voorkomen. Het Jemenitisch tuig zal het namelijk helemaal een rotzorg zijn welk effect de olie op het milieu en de natuur heeft daar in de buurt. daar. Een mensenleven telt al niet voor hun. Daar is Jemenitisch tuig voor.
@Xaphan | 26-07-23 | 10:01:
De eigenaar was Jemen Oil and Gas Corporation, maar 2015 viel de Safer in handen van Houthi- troepen, een Islamitische politieke en gewapende beweging.
Daarna verslechterde de boot erg, met als risico een catastrofale breuk in de romp of een explosie van oliedampen wat een enorme milieuramp geeft.
Dat ding ligt voor de kust van Jemen en dient als drijvende opslagplek voor olie.
De VN vindt het gevaarlijk worden voor de bevolking daar, omdat het schip kan breken of exploderen en daarom heeft de VN zelf een tanker gekocht om de olie in over te pompen.
Wij dus.
Intussen gaat het gesteggel Houthi-stammen en regering van Jemen over wie de eigenaar is en wie de verantwoordelijkheid heeft.
Saoedi Arabië heeft geld zat en steunt Jemen, de Houthi's lopen soort van in de weg, maar die slechte ongelovige westerse wereld moet het weer voor ze oplossen.
@AdvocatusDiaboli | 26-07-23 | 10:26: De Houthi's of het Jeminitisch tuig dat zich regering noemt zal het echt een rotzorg zijn of het westen de ramp gaan voorkomen of niet. Het gaat om de naar ik begreep miljoenen aan chantage geld.
Een milieuramp is een milieuramp.
Ook als het elektrische auto's betreft
@AdvocatusDiaboli | 26-07-23 | 10:26:
Typisch van die Houthi-troepen. Dat zie je ook in Pakistan.
Het zijn zelfbenoemde strijders die van alles opeisen, maar een vak leren om het land draaiende te houden ho maar. Je kunt verder niets met die lui. Ze kunnen alleen maar geweld gebruiken en slopen en inpikken, het is geen echt leger met vele vaardigheden zoals wij hier hebben.
Dus die denken, we hebben een boot ingepikt, hoera, die is van ons.
Intussen hebben ze er geen idee van dat je zoiets moet onderhouden in de gaten moet houden omdat het anders een gevaar wordt met oliedampen en lekkages.
Kan de VN het voor ze gaan oplossen.
Worden een beetje moe van dat soort types, schiet niet op zo.
@forecastle | 26-07-23 | 10:36:
Bizar is het.
Er zit ook helemaal geen geweten of visie op die lui.
Het is inpikken en de rest zoekt het maar uit.
@AdvocatusDiaboli | 26-07-23 | 10:43: goh, ik heb dat zelfde sentiment nu deels ook met de klimaat activisten in dit land. Jezelf vastplakken aan een snelweg maar ondertussen weigeren om een vak te leren waarbij je echt het verschil maakt. Want cultuurwetenschappen is zoveel leuker.
@forecastle | 26-07-23 | 10:10: Smit Salvage/Boskalis is daar al een tijdje aan het voorbereiden en op dit moment de olie aan het overpompen. Inderdaad in opdracht van de VN.
BBB, de ‘kijk daar, dan zie je hier niets’ tegel. Voorlopig ligt het schip in Nederlandse wateren en betreft het geen olie tanker maar een Ro-Ro met o.a. onblusbare EV’s aan boord. Dus als je het niet erg vindt dan kijken we eerst effe hier naar.
@redactie: dat "bijna raak blusboot" is wel heel erg ongeïnformeerd...
Dit is niet om te blussen, dit is een hitteschild zodat ze dichterbij kunnen komen om de situatie te beoordelen. Blussen heeft geen enkele zin.
Maar als het water in zo'n blusboot nou op is? Moeten ze dan weer terugvaren en 'm weer volgieten?
(niet op reageren a.u.b., was een geintje)
@Sneerpoets | 26-07-23 | 10:31: Je zou je nog verbazen hoeveel mensen zich dit serieus afvragen...
Zag dit openingsitem op het NOS journaal. Reden misschien een in de brand gevlogen electrische auto. Speculatie. Daarna gelukkig alarmerend klimaatnieuws. Voor de kust van Florida verbleekt het koraal. In beeld een bleke dunne man van Yale: "Gebeurt wel vaker maar er sterft ook koraal so, I've heard". Aha, hij heeft wat gehoord. Nice. Daarna snel naar de kust van Australie waar 100 grienden zijn aangespoeld. De reden is misschien een zieke dolfijn, verdwaald of ze zijn geschrokken van de scheepvaart. Speculatie. Aha, wereldnieuws dus. Het klimaat werd nog net niet genoemd. Daarna nieuws dat de politie in Leiden 3 dagen heeft verzwegen dat de stekende dader nog vrij rondliep. WTF?! Er liep dus een gek met een mes vrij rond?! 3 dagen? In Nederland?! Tot slot de OS in Parijs, over een jaar...
Man, man, man.
Hebben we niet ook code geel ofzo? Of is dat alweer over?
Wacht maar, Timmerfrans zal hier dankbaar gebruik van maken.
Gewoon niet meer naar kijken, het is speculatie of gewoon poep, de krant idem dito, op de Telebelg na.
@wilmeister00 | 26-07-23 | 10:16: Die begint ook onzin te verkondigen !
@wilmeister00 | 26-07-23 | 10:16: Doe ik al heel lang niet meer. Is gewoon niet te doen.
Fossiele autos hebben tegenwoordig zoveel elektrische zaken eb bedrading in de auto, dat die ook spontaan in de fik kunnen vliegen.
Ja, maar geen batterijpakket dat 48 uur uit zichzelf blijft doorbranden
Windmolens. Ook barstensvol elektrische zaken. Dus?
@BoerKoekoek | 26-07-23 | 10:17: oorbeek.info/veiligheid.html
Ach ja, elektrisch is beter voor het milieu.
Je zal maar matroos zijn op de Timmermans express
Twee jaar geleden bij de Azoren, zusterschip in de brand met nieuwe Porsches en Bentleys.
Op5 juli in de haven van New Jersey de Grande Costa d' Avoria in de brand. Een roro met containers en auto's. Twee brandweer lieden kwamen om het leven.
Vorige week nog was er brand uitgebroken s'nachts in een fietsenwinkel door kortsluiting in een ebike accu.
Boven de winkel was een appartementencomplex waarvan de de bewoners werden geevacueerd.
www.rtvdrenthe.nl/nieuws/15736337/won...
Mitsubishi Outlander 4wd phev's ?
En dan in land van bestemming de accu eruit slopen om door te gaan als benzinevoertuig?
Hj was op weg naar Duitsland
@Shoarmamasutra | 26-07-23 | 09:35: oeps. Ik had verkeerd gelezen. Van Duitsland naar Port Said. Maar slechts een aantal is electrisch. Maar in Egypte maken ze zelfs bumpers nog na van blik en hout, meesters in het rijdend houden van autos. Nog vol renault 4s. Hoge importheffingen en goedkope arbeidskrachten.
@Shoarmamasutra | 26-07-23 | 09:39: Port Said is ingang Suez Canal. Kleine kans dat die boot daar zou gaan lossen.
@sailor 1 | 26-07-23 | 09:51: Jij hebt echt gevaren zie ik en weet van de hoed en de rand
13 januari 2023: in busgarage Westraven branden 'meer dan 14' gestalde bussen uit. De NOS haast zich om de volgende dag al te melden, dat het zou gaan om 12 dieselbussen, waarvan 10 harmonicabussen. Interessant, zeg.
De daaropvolgende dag sluit de politie een misdrijf uit - er zal een extern expertisebureau worden ingehuurd om de oorzaak van de brand te achterhalen. Wij zijn nu een half jaar verder. En wij weten nog niets - en er ontbreken nog steeds 2, waarschijnlijk: 3 bussen in het verhaal.
-
Is er nu nergens een centrale verzekeringsclub (of dergelijke) die bijhoudt hoeveel schade batterijvoertuigen veroorzaken? Of wordt dat met de mantel der liefde bedekt? Is er ergens een gesubsidïeerde club die mogelijk negatieve berichtgeving over EV's filtert of bestrijdt? Je leest er nauwelijks iets over, en die dingen branden toch opvallend vaak spontaan áf. Het is niet voor niets, dat brandweerkorpsen in Europa plotseling voorzien worden van grote waterbakken ... Ik weet één ding wel: als dieselvoertuigen zo vaak en zo spontaan in de fik zouden vliegen als EV's, dan zouden ze m o r g e n overal verboden worden.
Zou wat zijn als verzekeraars in een nabije toekomst gaan weigeren om zulke grote ladingen auto's op een schip nog te verzekeren. LOL!
P&I club.
@Aristotalloss | 26-07-23 | 09:21: Dat is nu reeds het geval wanneer het elektrische voertuigen betreft of lithium-accu's. En daarom zie je nu ook in Europa overal batterijfabriekjes ontstaan. Zodoende moet uw accu op wielen niet op de boot.
Schepen zoals de Fremantle Highway (slechts 10 jaar oud, Made In Japan) zijn voorzien op gewone branden, maar een schip laten bouwen voor elektrische voertuigen is veel te duur. Je zou dan iedere auto in een apart afgesloten hok moeten plaatsen. Dat gaat nooit gebeuren.
@Aristotalloss | 26-07-23 | 09:21: Het is al bekend dat verzekeraars een ev na een ongeluk afschrijven. Geen enkele garage heeft ruimte om ze tijdelijk op te slaan, met een afstand van 15 meter rondom de ev. verder durven veel garages niet aan een ev te sleutelen. En wie gaat er straks een tweedehands ev kopen als je na 10 jaar het accupakket kan vervangen a raison van 20.000 euro? De hele tweedehandsmarkt gaat verdwijnen.
De kamelen gaan anders wel al duizenden jaren op zonne-energie.
Port Said is niet zijn eind bestemming dat is Singapore
Mag jij drie maal raden waarom hij naar Port Said gaat( ps niet stiekem op de kaart kijken)
@SterF... | 26-07-23 | 09:01:
Op water-energie, of technisch gezien vet-energie.
@bakenstuurboord | 26-07-23 | 09:16: Nou dat interesseert mij weinig, zal wel wat moeten halen. Maar gebruikte auto’s gaan niet maar Singapore.
@Normpje | 26-07-23 | 09:20: wellicht nieuwe electrische Mercs slimpie ,kijk even op de website van de operator Wallem shipping kun je zijn sailing schedule zien ps hij heeft twee geregisteerde Japanse eigenaren
prettige dag verder
Waar is kapitein Sjaak Mus als je hem nodig hebt?
Die staat op de brug van z'n caravan - ergens in de Dordogne...
zinkend schip, tekenend voor BV Nederland.
www.telegraaf.nl/nieuws/1314175592/ho...
Als een boot vergaat en de spullen spoelen aan op het strand dan mag je ze gratis meenemen en dan worden ze jouw eigendom.
#advies gaat inwinnen bij Sil de strandjutter.
marineindustrynews.co.uk/nl/ship-carr...
Er zinken wel vaker schepen met auto's...
Dat is allemaal onderdeel van het ecologisch systeem. Zo worden de grondstoffen teruggegeven aan de natuur.
De brandweer moest vroeg uit hun Nes.
Op zoek naar het schip. Op volle zee, kijken of hier of de Brandaris.
@Timide_Aso | 26-07-23 | 09:23: En ze rookten nog een Brandaris op.
Een dodelijk slachtoffer van de strijd tegen opwarming, zou Timmermans zeggen.
Waarom niet een leuk nummer van Deep Purple bij het filmpje?
Burn? Fireball? Of misschien Dark Night, omdat het in het donker begon?
@Verbandmeester | 26-07-23 | 08:57:
Bijna, bijna.
@Mr_Natural | 26-07-23 | 08:58: Highway Star dan misschien, als verwijzing naar de naam van de boot?
@Verbandmeester | 26-07-23 | 09:01:
Heet.
@Mr_Natural | 26-07-23 | 09:02:
Child in Smoke?
Smoke on the Wadden.
@Mr_Natural | 26-07-23 | 09:02: Je zou ook kunnen denken aan Nightboat to Caïro, maar dat is te voor de hand liggend en het is een liedje van Madness.
Nee, ik vind het maar lastig hoor. Het zal vast een of andere link met het water moeten zijn en misschien iets met de rook die er van het schip afkomt. Maar echt iets bekends met die termen erin ken ik eigenlijk niet.
@Normpje | 26-07-23 | 09:06:
Lol!
@Mr_Natural | 26-07-23 | 09:17:
Ja!
Normpje heeft gewonnen!
Waterloo?
3000 autos en maar 25 ev’s. Egypte heeft nog aardig wat in te halen in de energietransitie. Je zou zeggen zon genoeg om een auto op te laden.
Mijn wereldvreemde zwager was onlangs in Egypte op vakantie.
Hij was verbaasd over de enorme hoeveelheid airconditionings daar in de winkels, huizen en hotels, maar hij was nog verbaasder over de afwezigheid van zonnepanelen.
@Kwakjeszalver | 26-07-23 | 08:56: Familieleden en iedereen in je kennissenkring die “op vakantie” gaan naar moslimlanden verbannen uit je leven.
@Kwakjeszalver | 26-07-23 | 08:56: zelfde hier in Spanje, zonnepanelen begint nu pas een beetje te lopen. Het schijnt dat hier best vaak de zon schijnt namelijk.
Daarnaast had de lokale vattenfal ervoor gezorgd met hun gelobby dat het maar zielig voor de energieboeren zou zijn als iedereen zonnepanelen zou nemen, dus werd iedereen met panelen zwaar betakst, en dat is nu net een jaar of 2 afgelopen.
Egypte behoort dan ook bij de categorie apenlanden.
Olie genoeg daar, en kost geen kont.
@Normpje.
Geheel mee eens.
@Normpje | 26-07-23 | 09:02: Dat klinkt best zielig. Van jouw kant welteverstaan.
Energietransitie is een businessmodel om het wat rijkere deel van de mensheid geld uit de zak te kloppen.
@Kwakjeszalver | 26-07-23 | 08:56: In Israël (en Egypte) hebben de meeste mensen wel zonnepanelen, maar die zijn voor warm water. Ik gebruik dan ook alleen elektriciteit (of gas) voor warm water op de schaarse "koude" dagen.
De overheid is druk bezig met installeren van PV panelen, heeft zelfs een deal met Jordanië, in ruil voor watervoorziening middels RO-systemen die veel elektriciteit nodig heeft.
@Zeurders | 26-07-23 | 09:45: Eensch. Aanvulling, om iedereen geld uit de zak te kloppen.
Onderweg naar Egypte, dus lekker volle tanks.
Boven Ameland. Het betreft dus een luchtschip?
Uit Schiphol.
@Ruimedenker | 26-07-23 | 08:45: LOL. Die is wel scherp, zo in de vroege ochtend.
Economisch gezien is het afvoeren van ev een no brainer.
Alleen door ev politiek groen te verklaren met oneindig veel subsidie is er iets van een verdien model gecreëerd.
Ik vind het gemeen maar ook zielig
Zou Jetten dit al meegekregen hebben tijdens het reces ? Ameland hoort toch bij Nederland ?
30 km is buiten de 12 mijlszone dus niet ons probleem.
@Sinterbikske | 26-07-23 | 08:44: hij ligt er al binnen www.vesselfinder.com/?imo=9667344
Is Artsen zonder Geweten al onderweg om die arme dobberauto's te redden?
Die auto`s staan dicht genoeg op elkaar om elkaar aan te steken. Daar kom je niet met genoeg blusmateriaal tussen. Dat zijn gewoon dominosteentjes. Dit trekt gewoon door alle elektrische auto`s heen met temperaturen die heet genoeg zijn het schip zelf te smelten. Ik wens de brandweer veel succes, maar dit lijkt me een totaal onmogelijke missie. Gaat straks een hoop chemische troep ondergedompeld worden in de zee. Heeft onze klimaatpaus al een reactie gegeven?
Die zit nog aan het ontbijtbuffet, even geduld a.u.b.
Aks hij gaat reageren, vermoed ik dat hij de dode zal toeschrijven aan de klimaatverandering.
Fijn die onblusbare elektrische auto's, net als zonnepanelen. De schade ervan in de natuur is zo groot.
3000 accu's straks op de bodem van de Waddenzee, om het over de rest niet te hebben.
Wees wijs met de Waddenzee!
Noordzee toch?
@wijsvinger | 26-07-23 | 08:40:
*Noordzee omhoog gooit en Waddenzee uitgumt*
@wijsvinger | 26-07-23 | 08:40: De Noordzee is het verlengde van de Waddenzee, dus onderdeel ervan. De Noordzee Waddenzee noemen is technisch gezien dus niet fout.
<knipoog naar Roos>
@DankeSchon | 26-07-23 | 08:51: danke schön !;-)
Er liggen op de bodem van de noordzee en ijsselmeer genoeg gifgasgranaten en munitie om heel noord-nederland uit te roeien. Gedumpt na de wereldoorlogen door de belgische en nederlandse overheden.
Over anderhalve week gaan wij naar Ameland! Het komt zo wel heel dichtbij allemaal, maar we rijden niet elektrisch dus op die manier staat het weer verder van mij af……
@Nuuk | 26-07-23 | 08:54: Nog even en Wagenborg gaat geen stekkerauto’s meer overzetten, verwacht ik.
Wir schaffen das
Nou, ik heb de wandeling afgezegd in ieder geval.
Kan zijn, maar tot nu toe zijn de alarmerende klimaatveranderingen exclusief te wijten aan fossiele activiteiten.
@J.Cash | 26-07-23 | 09:19: nee toch?!
@Bigi Bana Boy | 26-07-23 | 09:45: in het complexe bestaan van de aarde is het fantastisch dat de mens en 1 op 1 oorzaak heeft weten te vinden. Vooral doorgaan met die confirmation bias.
@Bigi Bana Boy | 26-07-23 | 09:45: Exclusief? Serieus? Let op: ik ontken dus zeker niet het aandeel van de mens hierin, maar blijf a.u.b. een beetje realistisch. Nu om je een beetje wap over.
@Bigi Bana Boy | 26-07-23 | 09:45: Aan natuurlijke grondstoffen? Onzin.
Noorwegen doet het goed. 18 Miljard investeren om natuurlijke grondstoffen te delven in het Noorse deel van de Noordzee.
Van Duitsland naar Egypte per vrachtschip?
Meer een soort van duikboot nu.
Beetje vakantieganger doet dat idd zelf.
@Kwakjeszalver | 26-07-23 | 09:00: enkeltje heen, €139. Auto terugrijden 2 dagen en 5 uur. Heb je hem gelijk ingereden.
Electrische auto's vervoeren of parkeren gaat nog een dingetje worden....... deze krengen zijn niet te blussen dus vergeet dit schip of een parkeer garage waarin ze staan.
Mee eens en blij dat ik een jaar geleden geen elektrisch heb gekocht. Maar dit wordt natuurlijk wel een groot probleem. De milieu schade van dit schip doet de aankoop een hele hoop elektrische carretjes weer teniet…en staan we weer terug bij af.
Intussen worden dan de zeehonden kolonies nog even gedecimeerd door de chemische rotzooi in die accus.
Elektrisch rijden is niet de toekomst. Wanneer gaan politici dat nu eens inzien?
@Als_je_me_nou | 26-07-23 | 08:34: Dode zeehondjes, dat is best schokkend.
Mijn Ford Mondeo diesel met euro 6 wordt nog goud waard!
Mijn ‘67 Ford Galaxie met V8 ook…
Kan me goed voorstellen dat het verzekeren van zeetransport van deze onblusbare brandbommen lastig / onbetaalbaar gaat worden. En een kwestie van tijd dat er een veerboot afvikt met veel doden.
Deze brand is niets bijzonders, want elektrische autovliegen vaker in de fik. in een parkeergarage of een schip kan dat desastreus zijn.. Onlangs fikten er zes exemplaren uit in Walibi pretpark. Er moesten zes mobiele dompelbakken aan te pas komen om de boel veilig af te voeren. m.youtube.com/watch?v=uI6tPWitBPg
U betaalt de rekening !
Verzekeringspremie voor elektrische auto's zal dan ook wel gaan stijgen.
Er branden jaarlijks 5000 auto’s uit in Nederland, waarvan veruit het overgrote deel op fossiele brandstoffen rijdt.
Maar die hoeven niet in mobiele dompelbakken afgevoerd te worden
@bamitoren | 26-07-23 | 08:50: het gaat hier even niet om aangestoken examplaren of brand na een ongeluk. Hoeveel auto’s die rijden op fossiele brandstoffen zijn spontaan in brand gevlogen en hoe verhoudt zich dat tov ev’s?
Nu zijn het allemaal waterstofauto’s.
Gelukkig is het geen schip met zonnepanelen.
Laat nooit een accuboorapparaat in Uw zwembadje vallen, gebeuren rare dingen.
Het wordt tijd dat Li-ion accu's verboden worden. het is gemakzucht van de industrie dat er nog geen werkbaar alternatief is.
Gecontroleerd afzinken is geen slecht idee en wellicht de enige mogelijkheid.
www.youtube.com/watch?v=K5vDWhMHTwE&a...
Ik vrees dat de zee daar op die plek niet diep genoeg voor is....
Ik denk dat ze tegen een windmolen op zee botsten waardoor er kortsluiting ontstond in een tesla die weer de zonnepanelen op het dek deed ontbranden.
Botsen doe je op de kermis.
Hij ligt in de Shipping Lane. Wind uit het westen en om 11u langzaamaan de stroom mee richting de kust.
De brand kan om meerdere redenen ontstaan, maar even afwachten dus.
Als iedereen van boord is, hoe moet je dan in godsnaam voorkomen dat het brandende schip zinkt?
Jaja, ik ben een landrot, dus vandaar mijn vraag.
reiki ?
in 2022 was er een gelijksoortig probleem met een vehicle carrier: www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/202...
Op weg naar Egypte? Zeker dat het geen elektrische kamelen zijn?
Yep. En als dat schip straks onverhoopt zinkt, dan zou dat een natuurramp zijn.
Dat krijg je als je radicaal een ‘groene’agenda pusht en al het oude verkettert en zsm wil uitfaseren.
Dan krijg je een radicale tegenbeweging. Gek hè?
Inderdaad. Gek he.
@ratelaar | 26-07-23 | 08:15:
Stop scheepvaart now!
Nee, we kijken hier alsof we water zien branden.
Elke auto kan in brand vliegen, alleen elektrische auto's zijn niet te blussen. Bij een autobrand wordt een e-car standaard 24 uur onder water gedompeld. Pas na 24 uur wordt gekeken of de temperatuur voldoende gedaald is, en anders gaat hij weer terug het water in. In sommige gevallen duurde dat 4, 5 dagen.
Op een schip zonder waterbak en manoeuvreerruimte is dat dus best een probleem.
In parkeergarages onder woningen of flats trouwens ook. Zeker in een multikul-heilstaat waar jaarlijks duizenden auto's in brand worden gestoken. Zelfs nu al, terwijl het nog "vredestijd" is.
Zeewater veroorzaakt roest, Ik zou een extra gratis antiroest behandeling eisen,.
Als een heilige strijder heeft de elektrische auto zichzelf opgeofferd om een vuil vrachtschip om te leggen. De E-car wacht 7 maagdelijke banden en laadpaal die nooit meer uit zal gaan.
Het is duidelijk dat er zich onder de reaguurders weinig aanhangers van elektrisch rijden bevinden. Er staan 25 elektrische auto's op dat schip. Laten we eerst maar eens ff rustig afwachten. Gezien de bestemming en haven van vertrek zal het overgrote gedeelte van de vracht bestaan uit personenwagen/trucks die hun 2e of 3e leven in Afrika tegemoet zien. Ook daar is kortsluiting niet uit te sluiten. Eerst maar eens ff rustig afwachten.
Iedereen met een beetje verstand weet dat elektrische speelgoed autootjes geen medicijn zijn maar juist erger zijn dan de kwaal.
Bij oude fossielkarren kan dat ook gebeuren.
Die dingen worden in de woestijn helemaal afgerost.
Klimaatkarretjes ontvlammen vaker spontaan, echte auto's niet, dus vooralsnog een prima aanname.
Er zijn wel vaker branden aan boord van zo'n schip, maar daar zijn de schepen op voorzien. Een gewone brand met fossiele brandstoffen krijgen ze gemakkelijk geblust.
Ik betwijfel of we de waarheid te horen zullen krijgen. Als er nieuwe Duitse elektrische wagens aan boord waren, en die er de oorzaak van zijn dat de brand niet onder controle geraakte, dan is het hele slechte reclame. Bovendien is er al jaren een probleem met het vervoer van elektrische wagens. Heel wat rederijen weigeren om ze mee te nemen. En zo komen ze vanzelf terecht bij Peppi & Kokki B.V.
@Zoelense Hobbyboer | 26-07-23 | 08:12:
In "echte" auto's zit geen accu?
Zeker als het gebruikte auto's zijn kan slecht onderhoud, niet losgekoppelde accu ook een oorzaak zijn van brand.
Je kunt niet uitsluiten dat de brand is ontstaan in een auto met ICE.
@Conan de Rabarber | 26-07-23 | 08:11:
Blijkbaar heb je zelf geen verstand van auto's.
@Nonkel Frituur | 26-07-23 | 08:27:
Waarom zouden we de oorzaak niet te horen krijgen?
De industrie vindt het wel prima als dit soort schepen vaker in de fik vliegen? Wat denk je zelf?
@RandyBiel | 26-07-23 | 08:30: De autoindustrie. Lezen, beste vriend.
25 ? tja, en u geleuft dat ?
PanHonLibCo schepen zijn traditioneel groot risico.
Goedkope vlag verbieden zou een effectieve maatregel zijn.
U loopt een jaartje of dertig achter de feiten aan. En wat is er 'traditioneel' aan die 'grote risico's'?? Dankzij de inspanningen van de IMO is er inde afgelopen dertig jaar wereldwijd heel veel verbeterd. Dat wil niet zeggen dat er niet nog een paar levensgevaarlijke tobbes over de wereldzeeén ronddobberen, maar die zijn in Europese wateren niet aan te treffen. En wat heeft PanHonLibCo nu in godsgodesnaam uitstaande met brandveiligheid aan boord?? Er varen uiterst moderne en veilige schepen rond onder de vlaggen van PanHonLibCo landen - sterker nog: daar hebben ze in het verleden hun wetgeving op aangepast, zodat er ook inkomsten zijn uit andere schepen dan 'rustbuckets' van 25 jaar oud. Zo heeft bijvoorbeeld Panama heeft het grootste scheepsregister van de wereld - en daar komen heel veel schepen vers van de bouwwerf, compleet met de modernste voorzieningen en hulpmiddelen in voor. 'Goedkope' vlaggen verbieden maakt alleen uw biefstukje, suiker en thee duurder - en het heeft nauwelijks effect op de veiligheid aan boord van schepen.
-
Triest dat er een slachtoffer is.
Dit roept vragen op met betrekking tot stekkerkoetsen.
Inmiddels is gebleken dat de prikmobielen niet geheel veilig zijn.
Het alternatief laat nog op zich wachten, geduld mensen.
15.000 autobanden, dat wil wel roken.
U telt de reserveband ook mee?
@Wijze uit het Oosten | 26-07-23 | 08:06:
Uiteraard.
@Wijze uit het Oosten | 26-07-23 | 08:06: In mijn koets een spuitbus met anti lekmiddel en een compressor.
En Europa maar verbrandingsmotoren gaan verbieden…
Rijden ze gewoon door in Afrika.
Netto resultaat: Negatief.
Op papier klopt het allemaal netjes, dus ons geweten is schoon.
U heeft volkomen gelijk, vertel dat eens aan de klimaatpaus en een robotski jetten.
Is dat dat schip met de autoverzameling van Mbappé?
Goh, gaan ze in Egypte plots electrisch rijden?
Port Said is begin van Suez kanaal. Misschien dat hij daar nieuwe papieren krijgt voor Azie. Zou krijgen in dit geval.
@Basil Fawlty | 26-07-23 | 08:10: of wellicht bunkeren en dan door het kanaal richting het verre oosten
@bakenstuurboord | 26-07-23 | 09:18:
Japanse reder las ik dus idd waarschijnlijk op weg naar verre oosten.
Er spoelen al gebakken vissen aan op de wadden.
Geen kibbeling ?
Steeds weer ellende en rotzooi met schepen die onder Panamese vlag varen.
Omdat ze allemaal op panamese vlag varen
En om het af te maken met een Italiaanse kapitein en Aziatische bemanning.
Frenske, Rob en Jesse; hoeveel milieuschade wordt er hier veroorzaakt door het klimaatvriendelijke alternatief t.w. de elektrische auto?
Wacht, ik ben nog even een bos aan het omzagen voor de biomassacentrale. Daarna krijgt u antwoord.
@TheEgg | 26-07-23 | 08:35: onlangs was ik op de stortv waar stevige podiumplanken vermalen werden voor bio.
Na de eerste "behandeling" gaat het product met diesel vrachtwagens naar een gespecialiseerde stort waar het verder wordt vermalen. Daarna rijden de diesels het spul naar het distributiecentrum, vanwaar het naar de winkels gaat.
En de "groen" denkende medemens koopt dit voor zijn groene oplossing.
Volgens de heren Clarkson, May en Hammond zijn autowrakken een uitstekende voedingsbodem voor koraal. Dus wellicht toch een goede dag voor het milieu.
Op de radio zeggen ze net dat koraal het tegenwoordig heel zwaar heeft ...
Drie keer raden wat de reden is ...
The Great Ameland Reef.
@neonreclame | 26-07-23 | 07:48: wie vertrouwd u nu meer, het IPPC of Jeremy Clarkson?
@Grumpy_Old_Ed | 26-07-23 | 07:50:
Ik ga voor Jeremy....
Ze hebben plannen voor 30.000 windmolens op de Noordzee, lijkt me meer dan genoeg voor een enorm rif.
@Grumpy_Old_Ed | 26-07-23 | 07:50: er is geen goede reden om de ‘consensuswetenschappers’ van het IPCC te vertrouwen
@intrigant | 26-07-23 | 08:18: er is nooit een goede reden om zelfs maar iemand 100 procent te vertrouwen.
@Grumpy_Old_Ed | 26-07-23 | 07:50: ik ook , Jeremy it is !
@Grumpy_Old_Ed | 26-07-23 | 07:50: klimaatgek.nl/wordpress/2023/04/28/an... Hier iets meer over het laatste rapport.
Overigens zijn de sfp's altijd veel straffer de de bevindingen in het rapport. Althans dat zeggen critici.
En het is dus IPCC en niet IPPC en nog net geen CCCP
Elektrische auto's die in de fik staan worden normaliter door de brandweer 24 uur in een grote bak water gezet. Water zat rond dat schip. Vrachtluik open zetten?
Weet zelf weinig van die wagentjes, maar meen je dat serieus? Hoe werkt dat blussen?
Gooi er even een drone naar toe.... Ik wil plaatjes/ beelden.....
Wat een vuurzee.
Buiten die elektrische bakken zullen er wel tig Mercedesen op dat schip staan waarvan de bedoeling was om nog 100 jaar rond te karren in N Afrika.
Duurzaamste auto's die W123,W124,W126 eigenlijk alle mb's gemaakt tussen +/- 1960 en 1995.
@steekmug | 26-07-23 | 09:00: dus de w 247 niet
De nieuwe verbrandingsmotor.
Inderdaad, maar dan wel voor éénmalig gebruik.....
Boven Ameland? Is het geen vliegtuig?
Echt stil ligt ie niet. Komt steeds dichterbij de kust. www.vesselfinder.com/?imo=9667344
Onze Frans vanavond op tv, met tranen in zijn ogen, vertelt hoe het bemanningslid nog een mondkapjes kon pakken en zijn collega nog aankeek. Om vervolgens het nog niet koude lichaam te claimen als een gevolg van de klimaatverandering..
Echt he. Onze volgende minister-president. Gelukkig zijn we al jaren gewend aan een liegende MP. Deze nieuwe is echter ook nog drama queen. Onze politiek is één grote soap geworden. Zelfs de politici verlaten het zinkende schip. Oh oeps..
'Water, de rest komt later' gaat hier niet op denk ik.
Ze wachten in spanning af op andere blusmiddelen.
@Andersdenkend | 26-07-23 | 07:33:
Duurt wel even, stroom tegen.
Voor het potentiele gevaar van E-auto's op dit soort vrachtschepen, ook ferry's wordt al lang tegen gewaarschuwd. In Noorwegen kan je het, tot voor kort in ieder geval, nog schudden met jouw E-auto. Dat werd, wordt omrijden om die fjord heen. Er wordt gewerkt aan nieuwe SOLAS veiligheid richtlijnen en brand preventie + blusmiddelen. Zo te zien zijn die nog niet geïmplementeerd op boven genoemd schip. Helaas.
Dit was waarschijnlijk een schip vol oude meuk dat opnieuw leven gaat krijgen in Afrika.
Daar zeg je zoiets. Ik was al geen liefhebber van veerboten, maar een knappe jongen die me nu nog op zo'n ding krijgt. En wat te denken van wooncomplexen en kantoorgebouwen boven garages?
@LangeTijdGeleden | 26-07-23 | 07:48: Denk niet dat daar handel in zit. Het aantal laadpalen in Ghana is nog teleurstellen
@marcoplarco | 26-07-23 | 07:51: ze moeten daar gemiddeld 15 km lopen naar de dichtstbijzijnde waterput, die zijn wel wat gewend
@LangeTijdGeleden | 26-07-23 | 07:48: Evengoed moet je toch voldoen als reder aan de richtlijnen in de scheepvaart voor het beschermen van schip, bemanning en lading. Zeker omdat er rapporten zijn verschenen over het risico met E-auto's aan boord. Bij E-auto's is het (voorlopig) verstandig om de accu's te verwijderen uit de auto's en deze op te slaan in brand beveiligde opslag aan dek met CO2 brandbestrijding.
SOLAS - richtlijnen of niet: u bent een hele knappe jongen als u aan boord een batterijbrand ergens midden in honderden strák op elkaar geparkeerde voertuigen onder een heel laag plafond weet te bedwingen.
@bisbisbis | 26-07-23 | 08:47: Zie mijn reactie elders.
Of de verzekeringpremie voor de elektrische auto’s omhoog mag?En alleen parkeren bij de brandweerkazerne.
Verdrietig dit.
Volgens het ochtendjournaal op den radiowekker is de brand uitgebroken in één van de 3000 elektrische auto's. Dat wordt nog wel een dingetje, die batterijbranden.
Jeetje!
Dat schreef Mosterd hierboven óók al.
Dan moet het wel waar zijn.
25 elektrische voertuigen volgens de berichtgeving
Ze pakken de kans, om het te laten lijken dat Egypte flink aan het vergroenen is met die 3000 van ze.
@De_fluitlokker | 26-07-23 | 07:56: het zijn er altijd 25 die het voor de overige 2975 verpesten.
@Jos Tiebent | 26-07-23 | 08:34: Haha, zo snedig.
Kawasaki Line.
Wat een jonge bemanning.
Lijkt de White Cloud wel van wijlen Prince de Lignac.
In weerwil van de ernst moest ik grinniken.
Gaat dit ten koste van het nationale CO2 budget?
Ligt het ding verder dan 12 mijl uit de kust? Zo ja dan zijn we safe.
@marcoplarco | 26-07-23 | 07:29: "De Fremantle Highway bevindt zich op dit moment op ongeveer 27 kilometer ten noorden van de kust van Ameland."
27 km is vogens google 14.58 Nautical mile!
@Joost Maghetweten | 26-07-23 | 07:34: ondertussen binnen de 12 mijl.
Raar , geen foto? Mogen we die immens vervuilende fik niet zien of zo? In ieder geval hebben weer 5 jaar voor niks klimaatneutraal electrisch gereden met z'n allen. Ik neem aan dat alleen een MRB verhoging voor conventionele brandstofauto's deze uitstoot kan compenseren?
U denkt dat de kustwacht niets beters te doen heeft dan plaatjes maken om ramptoeristen te plezieren?
Pak uw Agfa Click, spring in een roeiboot en doe het zelf, zou ik zeggen.
@Kapitein Sjaak Mus | 26-07-23 | 07:48: Agfa Click, hihi.
Mijn hemel wat een gedrocht. Ook niet heel aerodynamisch/milieubewust.
(Ik heb het over de boot, niet over frenske)
Het onderwaterschip is daarentegen perfect om het gebrek aan aerodynamica te compenseren. Het zijn relatief snelle schepen.
@forecastle | 26-07-23 | 07:34:
Blijven toch drijvende parkeergarages.
Aerodynamica bij schepen? Euhm juist...
@RandyBiel | 26-07-23 | 07:58: help me even waarom dit een domme opmerking was. Er is altijd luchtweerstand toch. Op dergelijke afstanden kan het altijd iets doen
@Biggus_dickus | 26-07-23 | 08:01:
Gaat met het kwadraat van de snelheid. Luchtweerstand is niet het belangrijkste. Weerstand onderwater daarentegen is alles. Het gaat om hydrodynamica (waaronder golfweerstand ook valt), niet aerodynamica.
Oei. Een Greendealdode.
Kijken welke guurrechtse politici hierop meeliften.
Ik gok geen 1.
Greendeal is het gevolg van klimaatverandering, dus dit komt door klimaatverandering.
Gr. Frans Kogelmans.
De echte greendealdoden zullen nog vallen in grote getale wel te verstaan. Het zijn de armen der aarde die als gevolg van prijsverhogingen / schaarste (de bedoeling is wereldwijd om te beginnen 10% hoogproductieve agrariërs af te schaffen) hun bammetje niet meer kunnen betalen.
Oh nee; het komt door Rusland.
REAGEER OOK