Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Jonge Democraat vraagt: Was Fortuyn een held?

Say it with him

Social

Als je aandacht wilt, kun je aandacht krijgen. Vooral als je *check bio* "student politicologie te Nijmegen | Bestuurslid Politiek JD Arnhem-Nijmegen | D66 | Tweets op persoonlijke titel" bent. Jonge Democraten. D66. De partij van Thom de Graaff, onderkoning van Nederland en medeplichtig aan politieke moord (videobewijs). Bartje H. was nog niet eens geboren of in ieder geval niet cognitief bewust toen de heer Fortuyn door een laffe hond met zes kogels uit het leven geschoten werd in het hart van de Nederlandse breinwasmachine. Anno 2023 lijkt Bartje H. nog steeds niet erg cognitief bewust, al kan dat ook komen omdat er op zorgwekkende wijze met de nagedachtenis van wijlen Pim Fortuyn wordt omgesprongen in het hedendaagse discours van de Nijmeegse politicologiefabriek. Enfin, zeg het met hem, of spreekt u hem misschien toch een beetje tegen?

Reaguursels

Inloggen

Bart Hiddema : RAT van Fortuyn .

Minus Richels | 08-05-23 | 05:09

Zelf zou ik na zo’n debacle van lasterlijke framing (lees treiterijen) tot de dood er op volgt een paar jaar m’n bek houden. Niet voor o.a. dit soort gasten.

Heb de opbouw van de hetze tegen Pim Fortuyn toentertijd welbewust meegemaakt en dat was niet fraai. Dat een linkse milieu fanaat de klus heeft geklaard betreft slechts een onderdeel in het hele hexen proces.

De angst bij de zittende kliek om ontmaskerd te worden was en is dermate groot, dat ze zich tot dit soort tactieken verlagen. Hebben ze ooit schuld of medeplicht erkent? Nee, dus is er weinig tot niets veranderd.

De attitude, methodes en rariteiten van politici en hun helper puppets zijn nog steeds niveau lagere schoolplein: briefjes op de rug plakken en poep smeren. Andere truc bij ontmaskering betreft ‘naar anderen wijzen’ of ‘naar elders verkassen’. Verantwoording is derhalve 0.

Voor voortschrijdend inzicht en excuses moet de dapper zijn.

Unsinkable-Sam | 08-05-23 | 01:53

Pim was een held

Proud Infidel | 08-05-23 | 01:03

Ik begrijp dat D66 nu even als enige de schuld moet dragen van Fortuyns dood maar laten we dan eens kijken naar deze compilatie die al eerder werd gepost hier, en Frits Bolkestein op 40:12. Het is niet alleen, of laat ik zeggen vrijwel niet D66 maar vooral andere partijen die op Fortuyn afgeven.
www.youtube.com/watch?v=fs5ecDYR-cU
Wat wel wordt vergeten is dat destijd geen enkele partij blij was met Pim Fortuyn en hem een "rattenvanger" noemden, zoals dus Frits Bolkestein van de VVD.

Beste_Landgenoten | 08-05-23 | 00:20 | 3

Wie was ook alweer de meneer van de Anne Frank vergelijking? En van welke Partei was hij Mitglied? Sorry, Landgenoot, X66 huilde net zo hard mee.
Overigens was ik geen grote Fortuynfan - weet nog steeds niet uit het hoofd of het Fortuin, Fortuijn of Fortyun is -, goed dat hij er was qua opschudden van de gevestigde politiek maar erop stemmen, nee. En dat geemmer over Marokkanen en Islam was voor/in mijn omgeving nog abracadabra. Randstadgeneuzel.

Graaisnaaiert | 08-05-23 | 00:26

Er waren meerdere kopschoppers, klopt.
Dat betekent niet dat die van D66 *dus* vrijuit gaan.
En dit stukje is een reactie op een ranzige tweet van D66-er Bart Hiddema.

Dandruff | 08-05-23 | 00:39

@Graaisnaaiert | 08-05-23 | 00:26:
Nog even, ik vond die Anne Frankopmerking schokkender dan willekeurig wat ik van Fortuyn heb meegekregen destijds. Een totale ontmaskering van de zelfbenoemde fatsoenlijke mensen.

Graaisnaaiert | 08-05-23 | 00:48

Praat Nederlands, wereldburger-sjompie.

SIogra | 07-05-23 | 23:48

Als je niet weet wát,
Als je niet weet hóe,
Als je eigenlijk niks wéét,
En als je verder niks kúnt,
Dan ga je politicologie studeren.
Zodat je vrij zeker weet
Dat je later een vet salaris zal 'verdienen'
Zónder iets te hoeven kunnen.

Peter Emile | 07-05-23 | 23:40

Overigens Pim Fortuyn, had op landbouwgebied geen beleid dat BBB stemmers zou aanspreken, hij was zeer kritisch op de grote veestapel en wilde deze ook drastisch gaan inkrimpen. Sowieso waren de politieke standpunten van hem tamelijk links, op sociaal-economisch gebied. Als je alle standpunten van zijn partij, exclusief die over migratie, zonder de partij erbij te vermelden, zou waarschijnlijk niemand kunnen raden van welke partij ze zijn. Men stemde Fortuyn vrijwel alleen wegens de migranten. En daarom wordt hij nu nog steeds als een Messias vereerd. Uit onverwachte hoek is er trouwens behalve Fortuyn, nog iemand tegen de vee-industrie, de heer Dion Graus. Enkele quotes:

Wat is de toekomst van de intensieve veehouderij?

“De bio-industrie gaat over een paar decennia verdwijnen in Nederland. Kijk, de bio-industrie is ontstaan door internationale vraag en aanbod. Maar ik geloof wel dat mensen uiteindelijk de ellende die de bio-industrie met zich meebrengt niet meer willen. De vraag zal langzaam maar zeker veranderen en uiteindelijk zullen we biologisch vlees, gekweekt vlees en vleesvervangers gaan eten. De Vegetarische Slager bewijst nu al dat je vlees goed kunt namaken.”

U bent zelf vegetariër. Vindt u de veehouderij immoreel?

“Nee. Ik at al sinds de varkenspest in 1997 geen varkensvlees en vanaf 2004 totaal geen vlees meer. Toen ik zag hoe die dieren op grote schaal werden gehouden, getransporteerd en afgemaakt, soms met een spuit recht in het hart, dacht ik: aan zo’n industrie wil ik niet meewerken. Ik moet trouwens zeggen dat bij het laden en lossen, tijdens transporten en in slachterijen meer ellende wordt veroorzaakt dan op de boerderij.”

Maar?

“Maar ik ben wel voor behoud van kleinschalige gezins- en familiebedrijven waar beesten een goed leven kunnen hebben. Ik ageer niet tegen het eten van vlees. Ik durf te zeggen dat 95 procent van de boeren in Nederland het goed doet. Boeren spreken me ook nooit aan op mijn dierenwelzijnsstandpunten en zijn het vaak met me eens. Ik ben een dierengek, maar een goede boer ook een beetje. Anders houd je het niet vol de hele dag tussen urine en stront van beesten.”

Aldus Dion Graus in:
www.boerderij.nl/de-intensieve-veehou...

Beste_Landgenoten | 07-05-23 | 23:31

Waarom zou de mening van deze Bart iemand interesseren? Opgeklopt wormpje laat een scheetje om te imponeren??? Elke nul mag een menig hebben ook het zoontje van Pechtold of een andere D66 onbenul. Maar wie boeit dat? Dit nep partijtje heeft niets anders dan idioten voortgebracht die dit land alleen maar kapot willen maken om hun eigen griezelige en groezelige toekomst te willen doordrukken. Zo snel als mogelijk exit. Als er iets met mij gebeurd dan hebben zij bloed aan hun handen want ze hebben het klimaat geschapen dat zoiets kon gebeuren. Ik zie het hem nog zeggen Na weken en maanden van demoniseren.
D66 en al die anderen met hun zure koppen zijn de vijanden van onze democratische rechtsstaat. Die schandvlek bestaat tot op de dag van vandaag.

dijkbewaker | 07-05-23 | 23:00 | 1

Belachelijk verhaal dijkbewaker. We hebben het hier niet over de nazi's en ook niet over de Russische Doema. D66 als "vijanden van de democratische rechtsstaat" wegzetten is wel zo ongeveer het onzinnigste wat ik de laatste tijd te lezen krijg hier, het staat gelijk aan de SGP als "de vijand van de conservatieve christelijke leer" wegzetten, of porno als "de vijand van acteur wijlen Ron Jeremy".

Beste_Landgenoten | 07-05-23 | 23:35

"De partij van Thom de Graaff, onderkoning van Nederland en medeplichtig aan politieke moord"

Ja dit schiet me in het verkeerde keelgat.

A. Het was geen politieke moord maar de moord op een politicus. Gedaan door een gestoorde autistische gek zoals Anders Breivik. Er was geen enkele medeplichtigheid, noch samenwerking noch opzet om "Pim" uit de weg te (laten) ruimen. Daar is ook niets van bewezen noch iets van gebleken. Vokert handelde als eenling.

B. Thom de Graaf heeft kritiek gehad op Pim Fortuyn wegens zijn politieke standpunten omdat deze ver staan van de standpunten die zijn partij inneemt en dan vooral op het vlak van vluchtelingen. Hij heeft hem daarbij stevig van repliek gediend en ja inderdaad, Anne Frank van stal gehaald als symbool van de willekeurige afwijzing op basis van afkomst en etniciteit, waar hoe je het ook wendt of keert, Fortuyn voorstander van was in zijn wens Artikel 1 aan te willen passen voor sommige bevolkingsgroepen. Dat zijn feiten.

Nu wordt en overigens al 20 jaar lang door bepaalde clubs op rechts, het complot gesuggereerd dat links, en dan nu met terugwerkende kracht alleen D66 natuurlijk weer, want de PvdA was nog feller tegenstander, maar goed dat vergeten we maar even in het verhaal want D66 is het bokje, verantwoordelijk was voor deze moord.

Anders Breivik, ja die. Liet zich inspireren door Geert Wilders, dat staat gewoon in een door hem geschreven handvest of hoe noem je het. Niemand echt gaat Geert Wilders als verantwoordelijke voor die moord aanwijzen. Want uiteindelijk is Breivik een gestoorde gek. Zoals Volkert. En door wie zij geinspireerd zouden zijn en dat is bij Volkert NIET aantoonbaar en bij Breivik wel, dus ook dat is alweer een essentieel verschil, is niet van belang. De daad zelf, wie die pleegt, is schuldig.

Ben even weer helemaal klaar met dat "de kogel kwam van links" verhaal.

Beste_Landgenoten | 07-05-23 | 23:00 | 5

@Dr_Johnson | 07-05-23 | 23:29:
Hmm, semantisch mierenneuken? Omdat Volkert links was kwam de kogel van links? Dat is er dan ook mier van episch formaat.

Je weet wat ermee bedoeld wordt. De kogel kwam van links Nederland. Het complot als zou links via de stroman Volkert een moord in opdracht hebben uitgevoerd. Te lezen aan de tegels gister, een breed levend waanidee onder reaguurders. Van Rossem maakt Thom de Graaf even "medeplichtig aan moord". Een onhoudbare en onbewezen stelling die vind ik, lasterlijk is. Kan er weinig beters van maken dan dat.

Beste_Landgenoten | 07-05-23 | 23:39

@Beste_Landgenoten | 07-05-23 | 23:39:

"Hmm, semantisch mierenneuken? Omdat Volkert links was kwam de kogel van links?''

Nee, je gaat de boel nu verdraaien. Ik reageerde op deze uitspraak van je:

"Het was geen politieke moord maar de moord op een politicus.''

Dát vind ik semantisch mierenneuken, en ik heb duidelijk uitgelegd waarom.

"Het complot als zou links via de stroman Volkert een moord in opdracht hebben uitgevoerd.''

En nu ga je er complottheorieën bij slepen. Ik ontken niet dat die bestaan, want Volkert vd G 'zou' in opdracht van de 'geheime dienst' hebben gehandeld, die weer orders ontving van het Haagse establishment, omdat die Fortuyn veel te bedreigend zou worden. Maar eea is uiteraard aperte onzin. Volkert vd G handelde geheel zelfstandig en alleen. Ik ken hem niet persoonlijk (gelukkig), maar wat ik uit alle publicaties heb begrepen is dat hij uitermate intelligent is en gedreven. Maar ook dan kun je kennelijk 'ontsporen'. Ik vermoed dat dat bij hem gebeurd is, en dat is m.i. uiteindelijk toch het gevolg van die 'demonisering'.

Dr_Johnson | 07-05-23 | 23:53

@Dr_Johnson | 07-05-23 | 23:53:
Ja Dr, ook intelligente personen kunnen zwaar gestoord zijn. Mij lijkt dat iedere moordenaar per definitie gestoord zal moeten zijn maar dat is een flauwe definitiekwestie. Wat me stoort is dat Thom de Graaf zomaar "medeplichtig" wordt gemaakt aan de moord door een eenling. Als kritiek leveren op een politieke tegenstander al geldt als medeplichtig aan moord, in het ongelukkige geval dat zo'n moord gebeurt, zijn we nog niet jarig. Binnen die definitie van medeplichtigheid zouden gevangenissen inmiddels moeten uitpuilen.

Beste_Landgenoten | 08-05-23 | 00:09
▼ 2 antwoorden verborgen

"say it with me"
De dedain al,
affrEUs.
Stelletje willoze juichschapen

hallevvezool | 07-05-23 | 22:52 | 2

Ja, wat een aanstellerij om je meninkje zo te beginnen.

staat het bier koud? | 07-05-23 | 23:07

@staat het bier koud? | 07-05-23 | 23:07: meute opzwepend hyenagedrag,
maakt niet uit welke taal; een serieus politicus onwaardig.
Mede de datum van posten, eender een initiatierite;
een dag later was het minder een op graf dansen geweest.
De totale disrespect.
Maar ik weet niets, ik zit niet in unieverziektijd op een stoel van dooie dierenhuid voor polipologie.

En nu we ons toch aan de lijn hebben:
Waar blijft het Grondwethof?

hallevvezool | 08-05-23 | 00:01
-weggejorist-
megathirion | 07-05-23 | 22:36 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Pim ageerde als eerste duidelijk tegen de policorcultuur, en het partijkartel met die bemoeizuchtige Bea als staatshoofd. En heeft dat met de dood moeten bekopen. Pim gaf hoop, en was meer een Messias dan een held. Jezus werd tenslotte in zijn eigen tijd ook aan het kruis gehangen.

MeppieRocks | 07-05-23 | 22:36

Volksverlakker in opleiding dus, die Hiddema. Houdt die ellende dan nooit op met dat D666-gif?

langzullenweleven | 07-05-23 | 22:30

Zoals ik hier elders bij mijn eigen reactie als comment schreef: Pim Fortuyn wist een aantal 'inconvenient truths' scherp formulerend te benoemen. Ik moet bekennen dat ik zijn boeken 'De Puinhopen van Paars', 'De Verweesde Samenleving' nooit heb gelezen, al was ik dat wel van plan.

Hij stelde de volkomen uit de klauw gegierde bureaucratisering in de zorg en het onderwijs aan de kaak: 'handen aan het bed' waren er steeds minder omdat er steeds meer tijd aan het bijhouden van onzinregistraties moest werden besteed. Idem dito mbt het onderwijs: in plaats van al hun tijd te besteden aan hun primaire taak, hun 'core business', nl het verzorgen van goed onderwijs, wat een goede voorbereiding van lessen betekent, moesten er steeds meer zaken administratief bijgehouden worden en zaken tot in absurde details uitgewerkt worden.

Daarin is in de 2 decennia na zijn dood niets veranderd. Zelf ben ik nu een paar jaar 'uit het onderwijs', maar ik weet uit ervaring dat de bureaucratie, de 'red tape', alleen maar erger is geworden.

Gedemoniseerd werd hij uiteraard vanwege zijn standpunten mbt de islam en het vreemdelingenbeleid. Een half jaar voor hij werd doodgeschoten - nou ja, iets meer - werd in de VS bij wijze van enorme gongslag de 21e eeuw, de eeuw van het moslimterrorisme, ingeluid met de aanslagen van 9/11. In de 20 jaar daarna volgden ontelbare grote en kleinere bloedige aanslagen in West-Europa door godsdienstwaanzinnige moslims. Vanaf ca 2012/13 reisden vele honderden/duizenden moslims - de meesten 'gewoon' geboren en getogen in West-Europese landen - af naar het kalifaat in Syrië om zich daar beestachtig te gaan misdragen met weerzinwekkende moordpartijen en het tot slaaf maken van een heel volk. Tegenwoordig worden al deze naïeve 'spijoptantjes' weer opgehaald met het vliegtuig om hier een beetje terecht te staan, waarna ze weer 'gewoon' losgelaten worden in onze samenleving.

Fortuyn heeft hier destijds voor gewaarschuwd, al denk ik niet dat zelfs hij deze ontwikkelingen had voorzien.

Is er mbt het vreemdelingenbeleid iets ten goede gekeerd sinds zijn moord? Het is alleen maar verder uit de klauw gegierd. Eric vd Burg weet bij god niet meer waar hij de tsunami's klaplopers moet laten, en de Gutmenschen lopen alleen maar verontwaardigd te vingerwapperen tegen Denemarken, omdat dat land er wel in slaagt de aantallen 'significant' te verlagen; in de Volkskrant gisteren hoofdredacteur Pieter Klok in zijn commentaar nog:

"Deze week was onze correspondent Jeroen Visser in Denemarken, dat wederom internationaal voorop loopt, maar dit keer niet in de zoektocht naar een steeds gelijkwaardiger samenleving, maar in het buiten de deur houden van immigranten. Denemarken heeft van alle EU-leden het meest hardvochtige vluchtelingenbeleid.''

Foei, 'hardvochtige' Denen, jullie zijn helemaal niet lief voor de vluchtelingen.....

Nee, Pim Fortuyn was geen 'held' in de klassieke betekenis. Hij was een Cassandra die niet geloofd werd - nog steeds niet - en verketterd werd omdat hij niet braaf en slaafs vond wat de dominante politiek-culturele elite vindt dat het volk vinden mag, maar ''zei wat hij dacht, en deed wat hij zei''.

Dr_Johnson | 07-05-23 | 22:30

Wat een irritant hoog van de toren blazend betwetertje trouwens, die Bart Hiddema. En dat pedante fotootje ook, Rob Jetten 2.0.
Is dat noodzakelijk om carriere te maken bij X66, vraag ik aan ervaringsdeskundologen Bob en z'n Landgenoot?

Graaisnaaiert | 07-05-23 | 22:20 | 3

Overigens, eerlijk is eerlijk, wel een mooie trein ( die rode ) op z'n timeline, ik mis die dingen.

Graaisnaaiert | 07-05-23 | 22:21

Nou ik maak geen carrière bij D66. Maar ik weet wel dat het helpt om nuchter te blijven, altijd op feiten de discussies aan te willen gaan en altijd open te staan voor de mening van en de samenwerking met anderen. Dat zoiets heel goed werkt, zie ik inderdaad in mijn directe omgeving.

Beste_Landgenoten | 08-05-23 | 00:01

@Beste_Landgenoten | 08-05-23 | 00:01:
Hm, dat zijn eigenschappen die ik nou net niet zie bij deze Bart of bij X66 ( of Proglinks ) in het algemeen. Openstaan voor de mening van en samenwerken met anderen stelt niet zo heel veel voor tussen gelijkgestemden namelijk. Weinig bruggen te bouwen, weinig kloven te dichten etc...

Graaisnaaiert | 08-05-23 | 00:46

Demoniseren kun je leren

nee_toch? | 07-05-23 | 22:18

Bart Hiddema heeft in zoverre gelijk dat links alleen massamoordenaars als held ziet. Van Lenin, Stalin, Mao en Che werden vlaggen, banieren en T-shirts gedrukt. Links Amsterdam hield een herdenkingsbijeenkomst voor de holocaust-prediker sjeik Yasin, die Arabische kinderen opriep zich tussen joden op te blazen. Clubjes zoals antifa demonstreerden hand in hand met de Haagse isis-aanhang tegen Israël, en tegen Pegida.

Massamoordenaars zijn de echte helden, volgens deugzeugen zoals Bart Hiddema.
Niet Fortuyn, die had immers nog nooit iemand vermoord.

Dandruff | 07-05-23 | 21:35 | 15

@Après toi | 07-05-23 | 23:01:

Je weerlegt anders geen woord van wat er staat.

Dandruff | 08-05-23 | 00:34

@Dandruff | 08-05-23 | 00:34:

Ook Bob gaat niet in op de genoemde feiten.
Alleen "nietes" roepen is buiten jouw bubbel niet zo steekhoudend als je denkt.

Dandruff | 08-05-23 | 00:36
-weggejorist-
Graaisnaaiert | 08-05-23 | 00:43
▼ 12 antwoorden verborgen

Wie zegt er dat Pim een held was? Hij had inzichten die een hierop Geenstijl delen. Maar om nou te zeggen dat hij een held was, nee. Die kans om zo'n status te krijgen was hem helaas niet gegunt.

Santtulainen | 07-05-23 | 21:19 | 1

Held misschien niet, maar zeker een martelaar voor het vrije woord.

Hopenschauer | 07-05-23 | 22:53

Weer zo'n linkse leugen inderdaad.

Peter Erdogan de Vries wijdde een heel programma van 90 minuten aan deze leugen, en gaf in de laatste 5 minuten toe; "het enige bewijs is de verklaring van een pathologisch leugenaar". Die pathologisch leugenaar zei dat in de SM-kelder van een "bekende PvdA-er" (wie dat was bleef geheim) seksfeesten met minderjarigen werden gehouden. En dat Fortuyn daar ooit bij aanwezig geweest zou zijn.

Maar naar het enige echte aanknopingspunt (die PvdA-er die niet genoemd mocht worden) is dus nog geen halve seconde onderzoek gedaan.
Of er is wel onderzoek gedaan waaruit bleek dat het verhaal van de pathologisch leugenaar niet klopte. Maar dan kan Fortuyn dus ook niet schuldig zijn, dus waarom zond Peter "grensrechters doodschoppen moet mogen" de V dat programma dan wel uit?
Juist ja.
Pure laster, uit pure haat.

Dandruff | 07-05-23 | 21:22

Bewijs?

Satertje | 07-05-23 | 21:42

Intelligente man, maar een querulant. Dat impliceert dat hij in de Nederlandse verhoudingen nooit een succesvolle premier had kunnen worden.

Bigi Bana Boy | 07-05-23 | 21:04 | 2

Geen idee of Fortuyn werkelijk net zo'n querulant was als Melkert, Rosenmüller, Elatik, Oudkerk, Marijnissen, Pechtold, Kaag, etc.

Maar stel dat je gelijk hebt dat Fortuyn op dat ene punt geen haar beter was dan al die anderen. Dan zie ik niet in waarom Fortuyn het slechter zou hebben gedaan dan al die anderen.

Dandruff | 07-05-23 | 21:28

@Dandruff | 07-05-23 | 21:28: Pim kon heel onaangenaam reageren als iets hem niet zinde. Die anderen die je noemt, hebben zichzelf beter in de hand.

Après toi | 08-05-23 | 00:29

Het historisch besef van een ui. Troost: het systeem vreet haar eigen kinderen. Ik vrees dat wij Bart over enige jaren terug gaan zien als 'beleids-'ambtenaar op een Haags ministerie - en dan is er van Bart's misleide energie en ambitie niet meer zo heel veel over.

bisbisbis | 07-05-23 | 20:42

Misplaatst, dom bot en respectloos.

Ik moet altijd aan de kapo's denken als ik deze losgeslagen haat proef.

Arme mensen. Die hiervan afhankelijk zijn. Of waren.

Zomaarwat | 07-05-23 | 20:20

Waarschijnlijk familie van die vrouwelijke eh.. dinges... die in Nederland de dienst uitmaakt. Sorry, krijg de naam niet meer uit de mijn vingers,

jan-lul-de-behanger | 07-05-23 | 20:17

Zou Bartje niet beter weten omdat hij slachtoffer is van de teloorgang van het onderwijs en vanuit zijn geschiedenisboekje heeft geleerd dat Pim Fortuyn is vermoord door een onbekende met een petje op?

drs.Nee | 07-05-23 | 20:10

Kalm mensen kalm, ik denk dat hij zijn lesje wel geleerd heeft; hoop ik. Als we internet zo uitkammen komen we nog meer tegen,

Kleintjepils | 07-05-23 | 20:08

Het kan nog erger hoor, een hoogleraar (een naar eigen zeggen kenner van de parlementaire gescheidenis) die gewoon loopt te roepen dat Fortuyn niet werd gedemoniseerd...

twitter.com/BraakBert/status/16549021...

Desolator | 07-05-23 | 19:57 | 2

Gescheidenis=geschiedenis natuurlijk...

Desolator | 07-05-23 | 19:58

Jaja, betekenis wordt ergens geconstrueerd, en deze hoogleraar dacht blijkbaar dat hij even het woord demomiseren voor zichzelf kon claimen. Lekker wetenschappelijk, dat professortje.

anja | 07-05-23 | 21:32

Goh, Bart Hiddema bindt de heer Fortuyn eventjes achter zijn Deugende trollenstrijdwagen en rijdt een dapper rondje door het twitterriool. En wat is het exact dat Bart al heeft gepresteerd? Je had het bij leven van de heer Fortuyn moeten proberen. Als hij je al aandacht had gegeven, had hij je op elk politiek vlak verbaal huilend onder de rokken van je moeder terug gejaagd.

VP732 | 07-05-23 | 19:55 | 1

Precies dat ja. Met z'n te grote korte broek met papvlekken

Kladderadatsch | 07-05-23 | 21:00

Gedaan. En nu? Iets gewonnen? Komt er iemand aan de deur? Krijg ik iets gratis ergens? Voordeelbonnen? Bart??

Lorejas | 07-05-23 | 19:54 | 1

valt er iets te winnen? Eten? Kijk hier wordt het interessant.

anja | 07-05-23 | 21:33

Volkert van der Graaf is geen held.

SirCharlesPoploch | 07-05-23 | 19:47 | 4

Ho,ho, hoe denkt wethouder Jack Bogers en het Wageningse netwerk."Op de avond dat Pim Fortuyn wordt vermoord, wordt de Wageningse wethouder Jack Bogers geïnformeerd door de burgemeester van die gemeente. Bogers licht de Vereniging Milieu Offensief in. Die vereniging licht op zijn beurt Van der G.'s partner in. Wethouder Bogers wordt in 2004 veroordeeld tot 500 euro boete wegens schending van de ambtelijke geheimhoudingsplicht." Voor 500 euro koopt de staat zich af voor ALLE bewijzen, geef de Mos groot gelijk in zijn twijfel.

hagelkruis | 07-05-23 | 20:08

@hagelkruis | 07-05-23 | 20:08: in 2020 met een zilveren medaille geëerd door de stad Wageningen. Groenlinxer, voor hetzelfde geld (30 zilverlingen?) had hij misschien d666'er geweest.

dathoujetoch | 07-05-23 | 20:30

@dathoujetoch | 07-05-23 | 20:05:
Nou, de klus is nog niet klaar he. Populisten springen volgens de Van der Graaf-doctrine als vegastruiken uit de grond dus er is nog heel wat werk te verzetten voor de Tofubrigade.

Graaisnaaiert | 07-05-23 | 22:25
▼ 1 antwoord verborgen

Waarom "Say it with me (...)"? Hoeveel Engelse mensen lezen die prietpraat? Waarom altijd weer dat overbodige Engels? Kansloos.

Hommel | 07-05-23 | 19:44 | 2

wereldburger etc

niemand specifiek | 07-05-23 | 19:47

@niemand specifiek | 07-05-23 | 19:47: gewoon een lulletje dat in Nerderland woont en blijft wonen. Wereldburger ‘me reet’.

Hommel | 07-05-23 | 20:43
-weggejorist-
* Il Principe * | 07-05-23 | 19:41

Pim Fortuyn had nu veel meer dan een held kunnen zijn. Misschien moet Bart Hiddema eerst eens een paar jaar werken voordat hij zijn persoonlijke menging gaat ventileren. Tot die tijd is je on-line communicatie niets anders dan een C.V., en moet je geen domme dingen zeggen.

W_F | 07-05-23 | 19:31 | 2

Eerlijk is eerlijk: Fortuyn had nu ook gewoon mislukt kunnen zijn. Waar hij kwam, werd het immers altijd ruzie. Daar stond hij, ook voor hij de politiek in ging, om bekend. Maar ook voor dat mislukken kreeg hij niet de kans.
En sowieso walgelijk dat zo'n pisventje op zijn graf danst.

Hommel | 07-05-23 | 19:47

@Hommel | 07-05-23 | 19:47: elk politiek kopstuk van enig gewicht maakt ruzie en stampij, maar het is vooral achter gesloten deuren en in achterkamertjes....

VP732 | 07-05-23 | 19:57

Obligate waarheden: Paul Rosenmöller is geen oorlogsmisdadiger, Alexander Pechtold is geen straatklinker, Sigrid Kaag is geen wastobbe, en Rob Jetten is geen dieselmotor.

Rhenium | 07-05-23 | 19:29 | 1

Reuzemoller heeft Fortuyn bij dat debat in Rotterdam zwaar beledigd en fascisme gesuggereerd, Pechtold heeft wel een apartement gekregen, Qaq heeft op de loonlijst van WHO gestaan, Jet is met zijn zogenaamde vriendin naar Iran gegaan. Waarheden ook?

dathoujetoch | 07-05-23 | 20:09

Bart is een studentje die vind dat in de grote mensen wereld auto's wel kunnen worden afgeschaft. En wel met enkel OV af kunnen. Die knul heeft zo weinig van de wereld gezien, dat hij echt geen flauw benul heeft welke welvaart mobiliteit met de auto ons gebracht heeft en nog steeds brengt.

En dat allemaal omdat in zijn leven momenteel nog geen auto nodig is.

Inferi0r | 07-05-23 | 19:29 | 6

Als student heb je gewoon nog maar net haar op Je snikkel. Je komt dan net kijken.

Rico Tampeloerus | 07-05-23 | 20:22

@drs.Nee | 07-05-23 | 20:05: als dat zo is (het domme allochtoontje weet weer eens van niks), dan is dat des te amusanter.. blijft natuurlijk wel triest, zo'n jonge die meent dat Twitter voor wat dan ook geschikt is.

anja | 07-05-23 | 21:35

@Peerkeoud | 07-05-23 | 19:48:
Hear hear. Heb zelf geen auto maar ben het hier hardgrondig mee eens. Wat een drama die studentengemeentebesturen voor de infrastructuur.

2tribes | 07-05-23 | 21:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat een kinderachtig woord: held. Je papa is een held, als je zes bent. Pim had een scherpe blik, zag dat er geen sprake was van een 'end of history'. In tegendeel, er zaten een aantal zaken fundamenteel scheef in de NL maatschappij, door hem hardop benoemd. Een ongemakkelijke waarheid. Te ongemakkelijk, zo bleek.

Dampende_aardappel | 07-05-23 | 19:28 | 3

Pim was zijn tijd ook ver vooruit. Zeker vwb zijn waarschuwingen voor de islam. Nederland was vol al in 2001. Mocht toen al niet gezegd worden. Er wordt nog steeds weggekeken op dit punt eva.

ofarim | 07-05-23 | 19:48

"Er zaten een aantal zaken fundamenteel scheef in de NL maatschappij"
En door een kogel van .... zijn deze zaken helaas nooit aangepakt..

Nico_the_Sparrow | 07-05-23 | 19:49

U spreekt in verleden tijd, dat er een aantal zaken fundamenteel scheef zaten. Die zitten nog steeds scheef en er zijn nog wel een aantal zaken bij gekomen die erg scheef zitten.

Peerkeoud | 07-05-23 | 19:57

Luie Twitter overtiep topics worden wel echt heel vermoeiend

Linkse Zakkenvuller | 07-05-23 | 19:27

Ik zou bijna weer met het door een meerderheid gewenste tegengas inloggen op het blauwe drekvogeltje, maar bijna iedereen deelt dezelfde mening daar.
Zoals veel links georienteerde plempsels daar wordt er nooit teruggekeken en een dialoog opgestart, maar je ziet deze (wan) plempsels wel terug in de media. Ook hier.
Wanneer gaan we nou eens met iets meer alsdan trekkers naar het (vervangende) binnenhof? Die plek die ook weer meer gaat kosten en waar we bovenstaand aan overhouden?

NiCeY | 07-05-23 | 19:25

Maar wat wil deze blaag nou eigenlijk zeggen? Een held in de politiek? Zeg dan gewoon dat je een hekel hebt aan het gedachtengoed waar Fortuyn voor stond. Lafjes een stuk rood stuk op vlees op tafel gooien, dom en gemakzuchtig.

therealbraindump | 07-05-23 | 19:23 | 3
-weggejorist-
DRUCKIE1 | 07-05-23 | 19:38
-weggejorist-
* Il Principe * | 07-05-23 | 19:48

Laf, lui en dom - zie hier een mooie beschrijving van de puber in am z'n pracht en glorie. Bart heeft wel pech, denk ik, dat GS haar oog erop liet vallen.

anja | 07-05-23 | 21:38

Extreem-rechts haat homo’s. Pim Fortuyn was een homoseksueel. Heel extreem rechts stemt Pim Fortuyn. Zover de “logica” van de gehele linker-progressieve zijde.
Pim Fortuyn legde gearticuleerd, emotioneel en welbespraakt uit wat er allemaal mis was met het huidige paradigma. Iemand die tegen je heilige huis aanschopt moet gewoon deaud. Daarom is Pim Fortuyn deaud. Die man was gewoon een held door gewoon eerlijk te zijn. Een van de weinigen mensen die een uitkeringsgerechtigde in de ogen kon kijken, vertelde dat die uitkering onterecht is en toch zijn stem krijgen.

Dr.Platypus | 07-05-23 | 19:23 | 1

Nog een linkse logica…..
Als je kritiek hebt op Zelensky, ben je Jodenhater.

Ruimedenker | 07-05-23 | 19:26

Bartje is 20 en is net studentje politicologie.
Één cursusje, één discussie met studiegenoten en hij waant zich een Fons Lambie.

Bart woont in Zutphen. Mooie stad, maar de veilige opvoeding staat op zijn lichaam geschreven.

Terug naar start, Bart.

Roos | 07-05-23 | 19:23 | 1

En ontvangt geen €200 studietoelage.

Nuuk | 07-05-23 | 20:05

Problemen mogen niet worden aangepakt. Met Pim waren we lichtjaren vooruit geweest. We kregen het zuur. Hij was wel een held omdat hij als eerste een voet tussen de deur zette.

schillenboer | 07-05-23 | 19:22

Een brandweerman die mensen uit ene brandend huis haalt is een held. Net als "ramp" is het woord zwaar verdund hedendaags

menage | 07-05-23 | 19:19

Elst Borst, vermoord door een religieuze conservatieve gek, was dat ook een held?

* Il Principe * | 07-05-23 | 19:14 | 9

@* Il Principe * | 07-05-23 | 20:17: dan ben ik ook een held! En jij ook!

BobDobalina | 07-05-23 | 20:45
▼ 6 antwoorden verborgen

Nee, Bart is een held! Een held op sokken.

Schoorsteenveger | 07-05-23 | 19:14

Bart is in ieder geval geen held. Zover ben ik wel.

Omebert | 07-05-23 | 19:11

Ik zeg het. Maar niet met hem. Fck hem. Dom snotjoch.
Maar Pim was geen held.
Hij had het wel kunnen worden maar ja.. die kogel(s) van links hé. Bummer.

grapo | 07-05-23 | 19:07 | 1

Wilde hetzelfde zeggen, dank

Borrom | 07-05-23 | 19:30

Pim Fortuyn een held, nee, maar hij had wel een visie. Twintig jaar geleden voorspelde hij al de shit waar in wij nu zitten. Is vermoord door een linkse natuur idioot, aangemoedigd door zittende politicie.
PvdA, D66, VVD, Groenlinks, en het Koningklijkhuis, en anderen.
Was het anders gelopen, als hij niet was vermoord, nee, ik denk het niet.

Vitale-Reaguurder | 07-05-23 | 19:05 | 8

@hagelkruis | 07-05-23 | 19:15: Ik kreeg de indruk dat Volkert nogal een loner was, die zich nauwelijks interesseerde voor politiek. Wel voor milieu en dieren. Dus welke praat-avondjes hij dan bezocht moet hebben...

Après toi | 07-05-23 | 19:24

Deed je ook een poging tot redelijkheid toen er een fakkeltje werd aangestoken? Ik kan mij herinneren van niet.

donkieshot | 07-05-23 | 19:55

@BenBinnen | 07-05-23 | 19:24:
-
Gelukkig verkeren wij in de wetenschap dat ook Marcel van Dam voorspelbaar en binnen afzienbare tijd een Untermensch zal zijn ( - tenzij hij zich laat cremeren)

bisbisbis | 07-05-23 | 20:46
▼ 5 antwoorden verborgen

Hel of hgeen held. Vooral niet relevant.

wat we; relevant is, meneer de jonge democraat, is dat een politicus - een po-li-ti-cus - in de aanloop van een verkiezing is vermoord - dood-ge-scho-ten - door iemand die vond dat zijn mening boven die van de democratie uitgaat.

dat U, of jij of hoe Xe zich ook identificeert, dit aspect niet wenst te benoemen, toont uw anti-democratisch gehalte. U, zich als democraat voordoende persoon, toont zich daarmee als fascist.

Fascist.

Fascist.

Helder zo?

Glasgow Argus | 07-05-23 | 19:05 | 2

Uhm.. typo's. Niet helder.

grapo | 07-05-23 | 19:09

@grapo | 07-05-23 | 19:09: Boodschap is wel helder hoor, tenminste voor mij wel. Of die snotneus het ooit gaat snappen is een twijfel geval bij mij.

Peerkeoud | 07-05-23 | 20:03

Professor Fortuyn werd op 6 mei om 6 over 6 vermoord en nu dus deze gore opmerking van iemand van D66. Wat is dat toch met het getal 6.
*Jomanda*

Cornelis12 | 07-05-23 | 19:00 | 7

@Après toi | 07-05-23 | 19:22: Eenmaal professor, blijf je professor. Barabas is toch ook nog altijd professor.

Peerkeoud | 07-05-23 | 20:06

@Après toi | 07-05-23 | 19:22: die titel blijft men voeren. Maar universitaire mores zijn aan u niet besteed, lijkt wel.

dathoujetoch | 07-05-23 | 20:16
▼ 4 antwoorden verborgen

Vanavond om half tien gaat het gebeuren. Dat is wel zo. Een schitterende bliksemafleiding. Hela hola, www.youtube.com/watch?v=dEjXPY9jOx8 Die warmere oorden, fuck me.

Hetkanverkeren | 07-05-23 | 18:56 | 3

Blijft een zeer goede tv-serie soundtrack! Niet de beste maar scoort hoog bij mij.

Basil Fawlty | 07-05-23 | 19:26

Vraag me wel af of door de snelle groei Pim wel de juiste mensen had gehad voor zijn partij. Het waren postuum met zijn partij hele drama's met die LPF. Zou hij nog hebben geleefd was het dan wel beter gegaan met al die onenigheden die in die LPF er na die moord er waren? Kan ook zijn dat wanneer hij de regie had het beter was gegaan, maar zeker weten doen we het niet?

Maar Pim zelf had ik wel hoog zitten. Maar die partijbonzen? Mwah....

Jan, Leiden | 07-05-23 | 18:56 | 2

Zaten wel wat vreemde snuiters tussen.

Après toi | 07-05-23 | 19:05

@Après toi | 07-05-23 | 19:05: Drimmelen, Demmink, Smeets, die types bedoelt u?

dathoujetoch | 07-05-23 | 20:17

Een dode held, dat dan weer wel!

keesjemaduraatje | 07-05-23 | 18:54

Zelf propedeuse politicologie gedaan in Nijmegen, daarna een andere richting gelukkig.
Ik vind professor Pin wel een held.
Misschien heft dat het op.

Nuchternederland | 07-05-23 | 18:54

En Geert ook niet, al moet hij sinds decennia zijn leven delen met bewaking.

viejohuevon | 07-05-23 | 18:53

Pim Fortuijn was een populist die het gat dat de VVD op rechts had laten vallen opvulde en zo een grote groep kiezers aan zich wist te binden. Peilingen hebben uitgewezen dat zijn electoraat na zijn moord toegenomen is. Het lijkt we alsof er 'over de doden niets dan goeds' gezegd mag worden. De man zou nooit premier geworden zijn, het CDA was verreweg de grootste partij, en het is zeer de vraag om Fortuijn de chaos binnen de LPf had weten te beteugelen. Ik vraag het mij af, daar had de man de diplomatie niet voor. Conclusie: de vraag is nuchter en terecht. En het antwoord is nee, hij was zeker geen held.

Red shirt | 07-05-23 | 18:53 | 13

@Red shirt | 07-05-23 | 19:43: hoezo is de vraag legitiem? Leeft die vraag dan? Had er nog niemand over gehoord. En dat dan op de dag van zijn executie op twitter slingeren?
Laffe Bart .

Roos | 07-05-23 | 19:57

@Red shirt | 07-05-23 | 19:43: De vraag of Pim Fortuijn een held had kunnen worden is meer legitiem. Hij heeft de kans in ieder geval niet gekregen.
De snotneus die meent 2 dagen na dodenherdenking zichzelf in de D66 deugkijkert te moeten spelen stelt een niet legitieme vraag. Hij wil de politiek in en wenst over de rug van een doodgeschoten politicus carrière te maken. Foei.

Peerkeoud | 07-05-23 | 20:12
▼ 10 antwoorden verborgen

Bart, je bent een totale lul. Gegeven je politieke kleur wordt dat alleen maar erger. Dan ben je een lul met vingers en beoefenaar van de autofelatio.

Tom Hagen | 07-05-23 | 18:51 | 2

Hij leert voor valsheid en ..... zeg ik maar liever niet.

ChalinaRosa | 07-05-23 | 18:56

@ChalinaRosa | 07-05-23 | 18:56: .... voor Kamerlidmaatschap, zo een van het type Smeets? Bij d666 geschieden wel vaker vreemde zaken.

dathoujetoch | 07-05-23 | 18:58

Bart staat symbool voor de door D66 gebrainwashed jugend. Opgegroeid met Alfred Jodokus Kwak en zijn ouders en later zijn maatschappij leraar en weer later zijn politicologie docenten werkten allemaal mee aan het hersenspoelen van deze knaap. Net als Thom de Graaf cs. Allemaal hebben ze deze Bart en zijn tijdgenoten geleerd wie goed zijn en wie fout. Bart heeft niet de kracht gehad om te reflecteren en te relativeren. We zitten nu met de problemen die Bart niet als problemen ziet. Bart ziet wel weer andere problemen volgens Bart dan, die juist oplossingen zijn. We moeten het er maar meedoen. Ook voor Bart is er hier een plaatsje.

Tiscali-2 | 07-05-23 | 18:50 | 1

Laat Alfred Jodokus Kwak erbuiten!

John McClane | 07-05-23 | 18:52

Ik heb een aantal keren met Pim een gesprek gehad, en ik moet toegeven dat ik onder de indruk was van zijn sprankelende persoonlijkheid, erudiet, intelligent, eloquent, humor, zelreflectie en ook wat kenmerken van een miskend genie, mede ingegeven door zijn interesse in de herenliefde, waarbij zijn voorkeur voor jonge marokkaanse jongens in schril contrast stond met zijn anti-islam en integratie politiek. Al met al een hele verfrissende politieke wind, die helaas uit angst, uit afgunst en zelfs uit geopolitieke belangen in de wieg gesmoord is. Het nieuwe leiderschap had er zo anders kunnen uitzien.

E.Colli | 07-05-23 | 18:50 | 6

@BobDobalina | 07-05-23 | 19:25: Niet het witte lijntje columbiaans marcheerpoeder waar jij op doelt, wel een telefeonisch lijntje zo nu en dan.

E.Colli | 07-05-23 | 19:42

@* Il Principe * | 07-05-23 | 19:11: De kans om uit te groeien tot een held is hem in ieder geval ontnomen. Dat is het enige dat met zekerheid te zeggen is.

Peerkeoud | 07-05-23 | 20:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Ach je bent een onzichtbare lul waar iedereen voor uit de weg gaat. Je hebt geen vrienden en bent ook nog is lid van d666, wat doe je dan? Je schrijft iets wat provoceert, bv dat de Holocaust niet bestaat, oh wacht dat is strafbaar, nou dan schrijf ik over Fortuyn. En hatsekidee, je staat in GS.

jan huppeldepup | 07-05-23 | 18:50

Met de kennis van nu blijkt Fortuyn een nog een grotere held te zijn geweest dan hij toen was. Hij vormde een realistische alternatief voor traditioneel rechts. Alles wat daarna kwam (LPF, PVV, FvD en vermoedelijk ook BBB) waren en zijn slechts zwakke en eigenlijk ook lachwekkende aftreksels van wat Fortuyn ooit voor ogen stond.

Baron_von_Rijswijck | 07-05-23 | 18:47 | 2

U hebt het begrepen, Fortuyn zag dit land afglijden (alle wetten onmachtig via EU) en wilde ingrijpen. Helaas, opvolgers bedoelen het niet verkeerd maar echte zieners komen maar eens in de 75 jaar langs. Dit land is voorbij.

hagelkruis | 07-05-23 | 19:11

Alle politici met meningen zijn helden?

* Il Principe * | 07-05-23 | 19:12

Wat is eigenlijk de meest extreme uitspraak van Pim Fortuyn geweest?

JJMS | 07-05-23 | 18:46 | 11

@Papa Jones | 07-05-23 | 19:29:

Ik sta niet echt in contact met die mensen dus ik zou niet weten hoe.

JJMS | 07-05-23 | 20:11

Die geheim opgenomen rant bij zijn schorsing bij Leefbaar. Hij had het toen onverholen over de vijfde Colonne. Dat gaat mij zelf wat ver. Dat suggereert een soort opzet en organisatie. Die zie ik niet. Ook al weet ik dat sommigen neerkijken op ongelovigen. Er is een probleem met sommige groepen, deels door hun lage sociaal economische status, deels door verstarrende tradionele mensbeelden, deels door selectieve migratie (het was niet de bovenkant van hun maatschappij die in migratie een pad omhoog zag)

Shoarmamasutra | 07-05-23 | 22:27
▼ 8 antwoorden verborgen

Links danst op het graf van Fortuyn.

Piggelmee | 07-05-23 | 18:45 | 1

En besmeurt zijn standbeeld met verf. Kun je nagaan hoe diep de haat nog zit net als bij dat bovenstaande D66 figuur.

Wattman | 07-05-23 | 18:52

Die Kentucky Derby en hoe de amusementswaarde van de F1 ter discussie staat. In de laatste sterven er vooral machines, geen edele beesten.

Dat soort gezeik. Met al mijn liefde voor de mooiste aller worsten, die van paard. Ook die is weer een van dankbaar vlees, maar toch. Die nagenoeg verloren kunst: www.youtube.com/watch?v=ocLCLMZO6dc

Hetkanverkeren | 07-05-23 | 18:45

Bart is geen held, Bart is een zak.
Wie zijn toch die mensen met een slecht werkende kokosnoot?

donkieshot | 07-05-23 | 18:45 | 2

D66'ers?

zwenkwieltje | 07-05-23 | 18:48

Als je als student kiest voor d66 is er iets goed fout met je karakter.

ChalinaRosa | 07-05-23 | 19:02

Jammer dat je Pim niet hebt meegemaakt dan had je nu niet bij d66 gezeten.

kuus | 07-05-23 | 18:44 | 1

Dat dus.

zwenkwieltje | 07-05-23 | 18:45

Was Bartje al geboren toen Pim vermoord werd?

Mr_Natural | 07-05-23 | 18:41

Was Pim een held? Eens kijken.

Pim is slachtoffer van een gelukte moordaanslag. Maakt dat hem een held? Ide de Weduwe Wittenberg een held? Is Samir Erraghib een held? Was Rowena Rikkers een held?
Nee, slachtoffer zijn van moord maakt je geen held.

Wat dan wel? Een held is een persoon die, wanneer geconfronteerd met gevaar en rampspoed of vanuit een zwakke positie, moed en de bereidheid tot zelfopoffering betoont voor een grotere zaak. (definitie uit het woordenboek)

Werd Pim geconfronteerd met rampspoed? Hij kreeg doodsbedreigingen (niet alleen van vd G.). Hij had de moed zich uit te spreken, ondanks tegenslagen, de verbanning door de Leefbaren, de beledigende minachting vanuit de gevestigde politiek.
Ondanks de tegenslagen ging hij door, omdat hij stond voor een zaak die groter was dan Pim alleen.

Nou, volgens het woordenboek is Pim dus wel een held.

Maar volgens die definitie is Otto Skorzeni ook een held, als u mij deze Godwin wil vergeven. (wie? hoor ik reaguurders met een tekort aan algemene ontwikkeling vragen? Zeg maar de James Bond van de Nazi's). Of je een held bent heeft dus ook te maken of iemand aan jouw kant stond. En dan wordt het ineens duidelijk. Pim is voor deze D66 net zo min een held als Els Borst een held is voor de SGP-aanhangers.

ParadiseLost | 07-05-23 | 18:39 | 10

@Tapu | 07-05-23 | 18:45:

Daarnaast: Skorzeny (met een Y, niet met een I), vocht in Amerikaans uniform. Dat maakt je geen held, maar een oorlogsmisdadiger en een lafaard.

Tapu | 07-05-23 | 18:57

@Tapu | 07-05-23 | 18:57: Dat deed hij inderdaad, maar hij haalde Il Duce ook wel even van de Gran Sasso af toen deze daar gevangen werd gehouden.
Ik verheerlijk deze ss majoor niet hoor, maar in zijn kamp was het wel degelijk een held.

Peerkeoud | 07-05-23 | 20:25

@Peerkeoud | 07-05-23 | 20:25:
Mwah. Hij was vooral goed in zijn eigen PR. Was niet aanwezig bij de eerste golf die de Duce "bevrijdde." Was ook niet echt schokkend want zijn Italiaanse bewakers vonden het wel ok, interesseerde hun niks en geen schot gelost. Stelde niks voor. Italianen zelfs met Duitsers koffie drinken. Is nog een mooie documentaire over gemaakt. Hij was een slimme en opportunistische charlatan. Maar in zijn kamp idd tot held gepromoveerd. Nu zat zijn kamp vol met opportunistische charlatans dus niet zo vreemd.

Basil Fawlty | 07-05-23 | 20:50
▼ 7 antwoorden verborgen

Een held is iemand die een heldhaftige daad doet/deed. Zou Bart weten wat heldhaftige daden zijn? Zou hij ook kunnen vertellen waarom dat überhaupt belangrijk is?
Kan hij ook vertellen waarom iemand die belangrijk kan zijn in de politiek, een held moet zijn?

Ik denk niet dat hij dit weet, hij zal er niet eens over nadenken. Het is gewoon een treurig manneke dat blij is met ophef en “dat zijn naam genoemd wordt”.

Nuuk | 07-05-23 | 18:37 | 1

Zou hij studeren voor mager mannetje bij d66?

ChalinaRosa | 07-05-23 | 19:08

De 15 minuten van Bart, wat zal die zichzelf geweldig vinden vanwege al deze aandacht vanwege zijn domlinkse opmerking.

Reageerdur | 07-05-23 | 18:36

Wat ik dan wel weer opvallend vind: als het om Zelensky gaat -en dat vind ik echt een held- kom ik op GS nogal wat commentaren tegen van mensen die hem corrupt noemen, zeggen dat hij een goedkope acteur is, een zetbaas van de VS, een kleine Kobalt, een oorlogshitser, iemand die op 4 mei niks in Nederland te zoeken heeft....

Maar als dan een D66-blaagje stelt dat hij Pim geen held vindt, dan barst iedereen los in verontwaardiging. Wat zegt dit over de reaguurders op GS?

Après toi | 07-05-23 | 18:36 | 30

@Après toi | 07-05-23 | 21:44:
Niet zo bozig Apres Toi, gewoon een ander idee bij heldendom. Zelensky nu wel of geen held maakt niet uit, ook dat had ik al eens gezegd. Hij is nu in ieder geval een verbindende leider in zijn land, hebben ze nu hard nodig.

Nuuk | 07-05-23 | 22:20

@Nuuk | 07-05-23 | 22:20: Ik ben helemaal niet boos, ik ben het wat heldendom betreft grotendeels met je eens.

Après toi | 07-05-23 | 23:03

@Après toi | 07-05-23 | 23:03:

Sluiten we het daarmee af, en nu hop naar het café. Daar zitten allemaal malloten naar een race te kijken voor mensen die te lui zijn om te fietsen.

Nuuk | 07-05-23 | 23:41
▼ 27 antwoorden verborgen

Say it with me, Bartje is een lulletje rozenwater. (Onderbouwing niet nodig. )

Peter-Rissing | 07-05-23 | 18:35 | 1

#JesuisBartjeiseenlulletjerozenwater.

zwenkwieltje | 07-05-23 | 18:45

Pim had Zivil Courage. In een tijd waarin links vooral bezig was de jonge Taghi's te knuffelen en hun straatterreur af te doen als kwajongensstreken had hij de moed man en paard te noemen.

Blauwpetje | 07-05-23 | 18:34 | 2

Gewoon thuis blijven. :)

Zalwelweer | 07-05-23 | 18:35

@Zalwelweer | 07-05-23 | 18:35: dan hoor je niks, zie je niks en weet je niks. Kun je ook geen actieve herinnering hebben. Geniaal, eigenlijk.

anja | 07-05-23 | 18:53

Die jongen heeft gelijk. En een held zou hij ook nooit geworden zijn denk ik. Hij kon wel goed ruzie maken met iedereen en alles.

De_fluitlokker | 07-05-23 | 18:33 | 2

U heeft het over Bart?

zwenkwieltje | 07-05-23 | 18:44

In zijn bio staat dattie sporadisch Duits spreekt. Woont in Arnheim en weet niet wat schwein betekent.

Dubbelepunthoofd | 07-05-23 | 18:33 | 2

Of Nimwegen. Mag ook.

Dubbelepunthoofd | 07-05-23 | 18:34

Nog beperkt ook.
Na ja, dat had ik kunnen weten natuurlijk als ie studeert voor mager mannetje.

ChalinaRosa | 07-05-23 | 19:18

Je zou maar Bart heten

RickTheDick | 07-05-23 | 18:32 | 1

Dan zou ik emigreren en mezelf Bartolomeüs noemen.

JJMS | 07-05-23 | 19:13

Op LInkedIn wordt ik vaak aangevallen door D66 trollen. Eén van hen had gestudeerd in Nijmegen en heeft als functietitel "Politiek wijsbegeerte". Tja, dan weet je het wel.

whatsinthename | 07-05-23 | 18:31 | 3

Ga dan op Linkedout, heb je nergens last van;)

Smoelensmid | 07-05-23 | 18:33

Als politiek je persoonlijkheid is ben je echt mega saai

Kartelmaster2000 | 07-05-23 | 18:30

Alle doodscultussen ten spijt, de vraag hoe je je precies wenst te vermaken. Mijn startpunt is uiteraard Russel Crowe, maar toch: www.youtube.com/watch?v=nhjNQ6c3bHY Als zelfs Bi Tech je in de steek laat?!

-dat vermaken. Hoe dan?

Hetkanverkeren | 07-05-23 | 18:28

Pim was een held, Thom de Graaf niet. Die was een benoemde burgemeester en werd later de vice voorzitter van de Raad van State.

thanseeuwen | 07-05-23 | 18:26

Gepubliceerd net mede kennis van de Partei, dus Qaq? Of is het ingegeven door Sjoerdsma? Kan dat kind naar een heropvoedingskamp?

dathoujetoch | 07-05-23 | 18:26

Ik reageer eigenlijk nooit op politieke onderwerpen, omdat joris om de hoek staat mee te kijken of ik me gedraag.

Pim Fortuyn stelde serieuze vragen, bekritiseerde veel, en schetste een en ander. In een van zijn boeken ging hij best terecht tekeer over bijvoorbeeld het UWV.

En wat gebeurt er? Jaren later een kritisch feuilleton over datzelfde UWV op GS, met in grote lijnen de herkenbare kritiek.

Nee nu D66. Zoals het nu is, was 20 jaar geleden ondenkbaar. En ze zitten op de meest belangrijke posten. Een indirect gevolg van een kansrijke, charmante Pim, die dingen benoemde, en waar anderen mee aan de haal gegaan zijn.

Dat hele D66 stelde toen niets voor. En toch had Fortuyn de kans moeten krijgen zoals een democratie betaamt. Maar ja we weten de afloop..

Zalwelweer | 07-05-23 | 18:25

Jong geleerd, oud gedaan.
De jeugd wordt gedegen afgericht tot valse hond bij D66.

entredeuxverres | 07-05-23 | 18:25
-weggejorist en opgerot-
Hoelahoepie | 07-05-23 | 18:25 | 3

Geef hem wat tijd, eerst wat haartjes op zijn fluitje en dan misschien een keer luisteren naar hem.

P. Breidel | 07-05-23 | 18:25

Ik heb het nog eens evenmopgezocht: “Politicologie (ook wel politieke wetenschap, politieke wetenschappen of staatkunde genoemd)[1] is de sociaalwetenschappelijke discipline die zich bezighoudt met de studie van politiek. De politicologie wordt gekenmerkt door haar substantiële interesse in de politiek in al haar vormen.”

Dit om er achter te komen ‘wat’ zo’n schaamhaar nou eigenlijk minimaal 4 jaar van zijn leven aan vergooid. Welnu, aan dit dus.
Bart, jongen: niemand zit op jouw ‘kennis’ te wachten. Zelfs bij D66 niet - geloof me. Kies een beroepsopleiding, twijfel niet aan je man-zijn en zoek een praktische vriendin. Veel beter.

En voorts de grondwet maar aanpassen: politieke ambten vanaf voortaan uitgesloten zijn voor mensen die ‘politicologie’ hebben gestudeerd. Het hele land knapt ervan op.

Lopendbuffet | 07-05-23 | 18:24 | 1

Het nut van politicologie als zelfstandige academische opleiding vind ik zeer discutabel. En ik zeg dat met liefde. Maar zó'n jonge laat met zo'n bericht zien dat hij heel erg ideologisch gedreven is en dat soort houding heeft niets in de wetenschap te zoeken, vind ik. Maar goed, dat is natuurlijk ook maar een mening. Heb wel onderbouwing hiervoor obv feiten (observeerbare en vaak gevalideerde fenomena). Dat is dan het verschil met politicologen zoals deze jonge kikker... Ach ja, jong zijn...

anja | 07-05-23 | 19:03
-weggejorist-
pibasso | 07-05-23 | 18:24

Nee.

drfiets | 07-05-23 | 18:24

Weet je oom Theo hiervan Bert?

Verderkijkert | 07-05-23 | 18:23

Pim had meer en grotere ballen dan dit hele kabinet.

Mokum Kosher | 07-05-23 | 18:23

Belachelijk dat aanhangers van D66 zich democraten noemen.
Die zitten bij die club echt niet meer, dus Dictatuur 88 is beter gekozen

pejoar | 07-05-23 | 18:22

Vreemd. Niemand herinnert zich meer de oorspronkelijke RUG’er Pim Fortuyn uit de sixties en seventies. De linksradicale barricaden-bestormer, sympathisant van communisme en anarchosyndicalisme, frequent citerend uit de werken van Lenin, Bakoenin en Kropotkin.
De verderfelijke moord van een psychopathische milieufanaat op Fortuyn heeft hem postuum op een totaal misplaatst voetstuk geheven. Als hij regeringsverantwoordelijkheid had gedragen zou hij vermoedelijk nog sneller als ruziezoekende prutser zijn ontmaskerd dan ene Baudet twintig jaar later.

Ridde Rogter | 07-05-23 | 18:21 | 12

@Après toi | 07-05-23 | 18:33:
Nou als zelfs jij een onderdanige rol gaat spelen dan moet ook jij wel heel bang zijn voor 66

RickTheDick | 07-05-23 | 18:36

@RickTheDick | 07-05-23 | 18:36: Sigrid Kaag woont bij mij om de hoek. Straks staat Mad Max bij mij voor de deur, met een fakkel, terwijl ik niet thuis ben.

Après toi | 07-05-23 | 19:08
▼ 9 antwoorden verborgen

Binnen D'66 ligt nog genoeg werk om homo-haat binnen de eigen gelederen aan te pakken...

Bart Hiddema is zeker een bevoorrechte hetero?

Roos | 07-05-23 | 18:20 | 1

Bart weet nog niet wat hij is maar transgender heeft zijn voorkeur.

kuus | 07-05-23 | 18:47

Een held in wording...,totdat....

Jimmy Mc Clure | 07-05-23 | 18:19

Tsja. Om bij de communisten van groen links light te behoren ben je verplicht jezelf de magere mannetjes taal aan te leren. Een soort van d66 lakmoesproef.

De luis | 07-05-23 | 18:19
-weggejorist-
Phantomas | 07-05-23 | 18:19

VARA’s ‘Op weg naar het Lagerhuis’ had, op één na,
uitsluitend van dat soort
verwende kinderen geselecteerd .

Uiteraard allemaal met die vreselijke Gooise ‘r’. (‘ejjj’)

Verderkijkert | 07-05-23 | 18:19

Het is vanzelfsprekend dat Democratiehaters 66 de moord op een politicus viert.

Mahatma | 07-05-23 | 18:17 | 1

Mahatma | 07-05-23 | 18:17 Snap niet helemaal wat je bedoelt. Leg is uit.

Vitale-Reaguurder | 07-05-23 | 18:22

Fortuyn werd bedreigd en was bang dat hem iets zou overkomen. Toch ging hij door met zijn poltieke missie. Dan ben je een held.
Dit is weer een typische d66 actie. Vies.

Schmalz | 07-05-23 | 18:17

Wat voor een leerkrachten staan er voor de klas bij politicologie? Wat moet dat een walgelijk links bastion van domheid zijn daar in Nijmegen. Bart is er één maar er komt elk jaar een volledige collegezaal vandaan die zo gebrainwashed is daar. Goed dat nu iedereen kan zien wat voor ideeën daar bij studenten wordt ingeprent.

Crankhead | 07-05-23 | 18:14

Say it with me: Bart Hiddema is an asshole

Roos | 07-05-23 | 18:13 | 16

It with me!

Ruimedenker | 07-05-23 | 19:39
▼ 13 antwoorden verborgen

Goed nieuws voor Bart. Met het besmeuren van de heer Fortuyn kan je zelfs burgemeester van Rotterdam worden.
video: www.youtube.com/watch?v=ELFDAfJ6PA0

Cornelis12 | 07-05-23 | 18:13

Pim was een held ja. Hij moet de risicos van zijn politieke onderneming hebben beseft. En toch deed ie het. Dan heb je om te beginnen ballen. Die meneer Thom de Graaff was toendertijd een van de schrijftafel-moordenaars. Weet nog hoe ik zat te janken voor de tv toen het nieuws over de moord op Pim bekend werd. Wat was ik kwaad op al die huichelaars die mee hadden geholpen om het pistool te richten, de Graaf, Rosenmuller en consorten. Ze hebben nooit spijt betuigd, zover ik weet.

Aforist | 07-05-23 | 18:13 | 3

Ik werk in de techniek op het mediapark. Was daar die dag en zat de weg terug te janken in de auto. Begrijp u. Goede tegel, niets meer aan toe te voegen.

Vies Droefvink | 07-05-23 | 18:24

Aforist | 07-05-23 | 18:13 Vergeet niet van Dam, Dijkstal en vele anderen.

Vitale-Reaguurder | 07-05-23 | 18:27

Ik was niet aan het janken, maar wel in shock. De politiek heeft heel vuil spel gespeeld en achteraf is door niemand van de ‘demoniserenden’ even kritisch teruggekeken of het allemaal wel deugde en klopte hoe het is gegaan. Hoe kun je dan een land besturen?

pibasso | 07-05-23 | 18:31

Een democraat? Bij D66? Echt? Hopen dan maar dat ze hem niet door krijgen.

Blauwpetje | 07-05-23 | 18:12

Zeg het met me: Bart Hiddema is een schande voor zijn familienaam.

keestelpro | 07-05-23 | 18:11 | 1

En.... Bart Hiddema is an asshole

polderslootje | 07-05-23 | 18:25

Sigrid Kaag is het wijfie zelve van de nieuwe bestuurscultuur. Ondertussen doet Marnix van Rij zijn levenslange ding. Mijn toxisch masculiene afkeer van belastingontwijking.

Die verleiding tot een tafeldansje op Mykonos. Die toonaangevende bar.. Mad Babes. Puur achteraf: ik had gewoon niets in dat soort omgeving te zoeken.

Met mijn Transaviaticketje.

Hetkanverkeren | 07-05-23 | 18:11

Bart is een flapdrol

Flapster | 07-05-23 | 18:11

Iedereen die vrijuit over alle islam ellende praat is een held, want we weten allemaal hoe gevaarlijk dat is,

uisge baugh | 07-05-23 | 18:11 | 1

en Bart Hiddema is an asshole

polderslootje | 07-05-23 | 18:21

Je hoeft dus niet in de kamer te zitten om een rattenneuker te zijn,
Gewoon een meelopertje, een pestkop met een puistenbek, kan ook al een rattenneukertje zijn.
“Mam! Kijk ik sta in de krant”
Zie z’n tweet.
En nu: “Mam! Ik sta op GeenStijl.”
Pim heeft nooit de kans gehad om een echte held te worden, maar dat realiseert domme Bassie zich niet.

Ruimedenker | 07-05-23 | 18:11

Volgens de D66-kretologie is Anne Frank ook geen held, heeft ook niks bereikt. Behalve dat D66-demagoog Tom de Graaff haar naam graag liet vallen.
Dat zegt meer over D66 dan over wie dan ook.

Dandruff | 07-05-23 | 18:10 | 2

en Bart Hiddema is an asshole

polderslootje | 07-05-23 | 18:22

Thom de Graaf was niet alleen een mislukkeling als landelijk politicus maar ook de aller- allerslechtste burgemeester die Nijmegen ooit heeft gehad. Nog slechter dan Guusje ‘doofpot’ ter Horst.

_pacman_ | 07-05-23 | 18:22

Of misschien had deze knaap net The Avangers gezien. En ja, dan was Fortuyn geen held natuurlijk, vergeleken met Iron Man.

John McClane | 07-05-23 | 18:09

Wat er met de dood van Fortuyn in leven is gebleven zien we dagelijks woekeren:
Het Kwaad.

keestelpro | 07-05-23 | 18:07 | 3

Je kan het kwaad niet zomaar beledigen met wat er nu rondloopy

Kaagje | 07-05-23 | 18:19

Ja.

ChalinaRosa | 07-05-23 | 19:56

100% dat Van Mierlo D'66 vandaag de dag zou opheffen. Bizar hoe die partij verkwanseld is.

John McClane | 07-05-23 | 18:06 | 3

Daar zou weleens gelijk in kunnen hebben.

_pacman_ | 07-05-23 | 18:15

@uisge baugh | 07-05-23 | 18:18: dat was idd zijn achilleshiel, zeker op latere leeftijd. Maar de jonge Van Mierlo was intelligent, vernieuwend, aimabel, scherp als een mes en stond mijlenver van deze malloten die Democraten 66 hebben ingeruild voor Doctrine 66.

_pacman_ | 07-05-23 | 18:25

Iemand afzeiken die zich niet meer kan verdedigen.
Goed bezig stumper.

Rico Tampeloerus | 07-05-23 | 18:06

@Sieg Hein | 07-05-23 | 18:08: Domoren als Bart.

ChalinaRosa | 07-05-23 | 19:57

@Sieg Hein | 07-05-23 | 18:08: Statistici?

hallevvezool | 07-05-23 | 23:35

@Sieg Hein | 07-05-23 | 18:08:
Mensen met linkse pretstudies die hopen op een baantje waarbij de subsidiestromen rijkelijk vloeien. En dan kun je het niet beter treffen dan Druiloren66.

Graaisnaaiert | 08-05-23 | 00:36
▼ 1 antwoord verborgen

Pim fortuin was geen held
Sorry
Wil niet op de lijst
We hebben het wel over d66

RickTheDick | 07-05-23 | 18:02

Een geboren handophouder.
Zo vroeg al bezig met een politieke loopbaan, om te eindigen met dik wachtgeld en pensioen.
Zo’n uitgekookt type mens waar de samenleving verder geen een malle kudtmoer aan heeft en nooit krijgt,
Populistisch puistenbekkie.

Ruimedenker | 07-05-23 | 18:00 | 1

Vroeger had ik op de middelbare school al van die typjes in de klas zitten. Al zeer jong lid van jong-vul de partij maar in- en natuurlijk toen al lid van allerlei nutteloze leerlingen "aksie" groepjes en later in hun leven studentenvakbonden.
Ik had weinig op met die jongens en meisjes. Vond het slecht dat ze al zo jong werden geïntimideerd. Vanaf je 18e ok want dan ben je voor de wet volwassen maar daarvoor moet elke politieke partij zich ver weg houden van kinderen.

Basil Fawlty | 07-05-23 | 19:14

De grote helden van vandaag zijn de beterburgers. Zij die beter zijn, beter weten. Als windmolens van 250 m lengte ploegen ze door het politieke en sociale landschap. Met gevaar voor andermans leven gooien ze balletjes op om de dag van vandaag anders te maken dan de dag van gisteren. Parallel aan reeds gebaande paden leiden zij de tocht naar de horizon: dáár, dáár is het beter. Rustig pratend maar met gebalde vuisten preken zij door. In iedere zaal, voor elke omroepmicrofoon, in eigen tweets. Het oude weg, het oude weg. Het nieuwe hier, het nieuwe nu. Het zijn rondtrekkende doempriesters, maar met een belofte van verheffing, omdat ook jij zodra je beterburger wordt die horizon kunt bereiken. Blijf niet achter. Ren dan, ren naar de gelukzalige horizon die opdoemt zodra je je eigen bubbel doorprikt. Zeg hen na. Zeg hen na.

zeurmachine | 07-05-23 | 18:00

Heb even het gelinkte filmpje van de Graaf bekeken, maar ik kan er niet uithalen dat hij medeplichtig kan worden gehouden voor de politieke moord op Pim. Hij is tegen de stellingen van Fortuyn, maar dat mag in het politieke debat. Ik ben het niet met hem en zijn partij eens, maar ik kan hem niet direct de moord op Pim in de schoenen schuiven na het aanhoren van zijn uitspraken. Ik vond Melkert en van Dam veel erger.

ches | 07-05-23 | 18:00 | 3

Alle jongens in Nederland moeten, na het lezen van een boek over de oorlog, of het zien van een oorlogsfilm, wel eens gedacht hebben als er weer een Hitler komt schiet ik hem dood en red zo de wereld. Dit sentiment is, met succes, aangesproken door typetjes als de Graaf, Melkert en van Dam. De nuttige idioot is in persoon van Volkert aangesproken.

Sieg Hein | 07-05-23 | 18:05

@Sieg Hein | 07-05-23 | 18:05: Dat is spijker kop.

Zomaarwat | 07-05-23 | 18:08

Die de Graaf bracht wel Anne Frank ter tafel. Een gewetenloze d666'er, of is zulks een tautologie?

dathoujetoch | 07-05-23 | 18:30

Beste Bart Hiddema, is Folkert wel een held in jouw ogen?

Mr_Natural | 07-05-23 | 17:59

* Say it with me: Bart Hiddema is een rattenneuker *

Cornelis12 | 07-05-23 | 17:58

Lastig om iemand die feitelijk nog niet in staat is gesteld iets neer te zetten een held te noemen, dus ik houd het bij martelaar.

Hij heeft bereikt dat we er nu nog steeds over praten, maar ondertussen is het normaler geworden om een diepe haat tegen een ander te rechtvaardigen, enkel op basis van een mening. Leven en laten leven komt misschien nog wel eens terug, als tegenreactie op het huidige.

Zoelense Hobbyboer | 07-05-23 | 17:57

Say it with me: D66 is een nutteloze partij, het heeft afgelopen 57 jaar niks voor elkaar gekregen.

Ierse_Setter | 07-05-23 | 17:57 | 3

Ze hebben het referendum de nek omgedraaid.

Tommi | 07-05-23 | 18:06

@Tommi | 07-05-23 | 18:06: En binnenkort misschien Ongehoord Nederland. Dat wordt dan hun tweede wapenfeit.

MAD1950 | 07-05-23 | 18:13

@MAD1950 | 07-05-23 | 18:13: Ik zou het bijna vergeten: ze hebben natuurlijk ook een hele hoop baantjes voor zichzelf geritseld. Dus is D66 in eigen ogen heel succesvol geweest.

MAD1950 | 08-05-23 | 01:17

D66 is een partij van lafbekken.
Lafbekken van het ergste soort.

Zo. Dag Bartje H.

Papa Jones | 07-05-23 | 17:56

Fortuyn verwoordde wat ik, en vele Nederlanders met mij, al jaren dachten en nog steeds denken. Hij durfde het echter, net als Janmaat en Wilders hardop te zeggen en dit op heldere wijze uiteen te zetten. Dat heeft hem dus eindelijk het leven gekost. En ja hij is een held !!!!

Cornelis12 | 07-05-23 | 17:55 | 8

@Après toi | 07-05-23 | 18:21: ja joh.

dathoujetoch | 07-05-23 | 18:31

@Après toi | 07-05-23 | 18:21:
Ja en wij hebben op de kleuterschool gezeten. Het getuigt van moed en ontwikkeling om vroegere idealistische overtuigingen bij te stellen.

J.Cash | 07-05-23 | 18:38

@Après toi | 07-05-23 | 18:21: Dat weet ik. Ik heb ook D66 gestemd héél lang geleden. En ook nog VVD, ha! Verstand komt met de jaren. Zo gaan die dingen.

Papa Jones | 07-05-23 | 18:48
▼ 5 antwoorden verborgen

Laten we er maar eens duidelijk over zijn; Kaag is geen minister van hoop. Een held is zij al helemaal niet, integendeel. Rutte ook niet, Klaver niet.

Waar gaat dit om? Een bewust beschadigen van een man die zichzelf nooit held heeft genoemd en die dankzij de extreme haat van partijen die ook nu nog aan de macht zijn, in een sfeer van haat en onverdraagzaamheid door een aanhanger van die haat, is vermoord.

Een politieke moord door een links extremist. Dat is waar de moord op Fortuyn over gaat. Fortuyn speelt de rol van vermoorde in dit geheel. Dat is de passieve, ongewenste rol. De actieve factor is volkert van der graaf, links extremist, moordenaar en dader van de enigste politieke moord in het moderne Nederland.

We hebben het deze zondag veel over 66, tot groot ongenoegen van de fans van deze beweging. Het is terecht want in werkelijk alles zie je hoe de aardige partij van Hans van Mierlo is verworden tot een antidemocratische, verwerpelijke freakshow.
Arme Hans.

Nuuk | 07-05-23 | 17:54

Denken dat een politicus, welke dan ook, de problemen wel even gaat oplossen is vragen om teleurgesteld te worden. Maar Fortuyn had de kans om zijn kiezers teleur te stellen natuurlijk gewoon moeten krijgen.

Capt. Iglo | 07-05-23 | 17:54

Streetwise en de verkeerde black boxes. Geert Wilders gaat er wel van door met de persoonlijke beveiliging. Het is wat het is: de 7 pilaren van wijsheid www.youtube.com/watch?v=ykDsmAqExH8

T.E. Lawrence en zijn gevechten tegen woestijnduinen. Ik ben gek zei de gek.

Maar dan bewondering voor Don Quichote. Mijn ervaringen met verwijzingen naar R. Strauss zijn deplorabel maar toch. Till Eugenspiegel, Het is Rick Astley niet: www.youtube.com/watch?v=sTsVJ1PsnMs

Voorlopig gaat al die klimaatverandering precies de verkeerde kant op. Mijn zomerrugzakje heb ik nog niet eens gevuld.

Hetkanverkeren | 07-05-23 | 17:54

Simple Simon says...

Mr_Natural | 07-05-23 | 17:52

Kleutergedrag. Wat ik er ook inhoudelijk van vind.

letopuwzaak | 07-05-23 | 17:51

Mag ik u in deze context nog even het lezenswaardige stuk "Opgeruimd staat netjes" van Theo van Gogh, over de moord op Fortuyn, aanraden?
Ik was en ben geen Fortuyn-adept, maar de manier waarop die man behandeld en totaal gedemoniseerd is door de Nederlandse politieke kaste heeft sterk bijgedragen aan mijn intense afkeer van onze politieke gevestigde orde.
Wat een ratten, wat een vuile huichelaars zijn het toch!

KeesBruin | 07-05-23 | 17:50 | 12

@J.Cash | 07-05-23 | 18:41: Ah, dank je! Ik had deze politicus net gemist (toen ik jong en idealistisch was, politiek geëngageerd en vooral zeer naïef), dus ik kon nooit goed de vinger leggen op hoe hij mensen die kritiek uitten op hem, bespeelde. Wat jij zegt helpt me wel.. dus wordt gewaardeerd (met de immer geldende disclaimer dat iedereen sowieso incompetent is behalve de aanwezigen aan tafel).

anja | 07-05-23 | 22:12

@Après toi | 07-05-23 | 18:48: oh.. Hmm.. de eeuwige nuance, dat krijg je inderdaad, met verschillende perspectieven.. nu ben ik weer lekker in de war.

anja | 07-05-23 | 22:15
▼ 9 antwoorden verborgen

Kijk, een keurig afgerichte reageerbuis-politicus. Nooit een echte baan gehad, nooit buiten de eigen veilige bubbel geweest. De juiste manier van denken ingeprent en dan zo de tweede kamer in. Daar hebben we er al veel te veel van.

JJMS | 07-05-23 | 17:50

Fortuyn was een uitvlucht en we zijn nog steeds zoekende.

Plukkieplukkie | 07-05-23 | 17:50

Tegenspreken is direct een block. Daar kunnen D66 ventjes niet zo goed tegen. Ach ja, laat het kind gaan. Wordt hopelijk eens wel volwassen.

Zapata10 | 07-05-23 | 17:49 | 1

Hij lijkt Sander wel.

zwellevertje | 07-05-23 | 17:51

"student politicologie te Nijmegen | Bestuurslid Politiek JD Arnhem-Nijmegen | D66 | Tweets op persoonlijke titel" bent. Jonge Democraten. D66.''

Ach, wie zonder jeugdzonden is, werpe de eerste steen. Bart mag van mij alles vinden van Fortuyn, hoor, het is een vrij land.

Waar ik me veel meer aan erger, is het feit dat gisteren - de 'verjaardag' van de moord op Fortuyn - in Rotterdam zijn beeld met verf is beklad. 21 jaar na dato, en kennelijk lopen er dan nog getroebleerde linksisten/wokemongolen rond die het nodig vinden om een 'statement' te maken tegen iemand die indertijd niet veel meer deed dan zijn vingers op een aantal zeer zere plekken leggen, en dat ook duidelijk verwoordde en uitsprak. En daarmee net zo'n grote aanhang kreeg als Caroline nu.

Is die bekladding trouwens al geclaimd door een of andere sneue groepering? Meestal gebeurt dat wel, en worden er allerlei 'idealistische' redenen genoemd voor het vandalisme.

Dr_Johnson | 07-05-23 | 17:47 | 16

@Red shirt | 07-05-23 | 18:33: Flauwekul. Pim had veel kritiek op de Islam en ik als moslim weet dat die kritiek grotendeels terecht was.

Après toi | 07-05-23 | 18:39

@JJMS | 07-05-23 | 18:37: Lezen! Als er een '?' Achter een zin staat, dan is het een vraag.

Red shirt | 07-05-23 | 18:43

@Red shirt | 07-05-23 | 18:30:

Probeer je er nou niet sneaky uit te nuanceren, Redshirt. De moord op Pim Fortuyn was een loepzuivere, 18-karaats politieke moord, ook als het waar is dat die Volkert vd G hem alleen om zijn 'nertsenstandpunt' heeft doodgeschoten, hetgeen ik niet erg geloof; ik heb dat indertijd in ieder geval nooit als motief gelezen, maar ook als dat wel zo is, is hij vermoord om een politiek standpunt.

Fortuyn werd destijds inderdaad wat dan heette 'gedemoniseerd' door het (politieke) establishment, hij werd 'gevaarlijk' genoemd, niet 'rechts' maar 'extreemrechts' (was een uitspraak van Rosenmóller, waar het hierboven al even over ging). Terwijl hij, nogmaals, niet veel meer deed dan het uitspreken van wat 'inconvenient truths'. Na zijn moord was er even een aantal jaren meer gelegenheid - in de media, in de discussies in het openbaar - om die inconvenient truths te benoemen, maar die tijd is eigenlijk allang weer voorbij: zie hoe er over Wilders wordt gepraat/gedacht, idem dito Eerdmans, idem dito Baudet (hoewel die echt van het padje is geraakt), en ook al een beetje idem dito Vd Plas. Ook de bekladding van Fortuyns standbeeld in Rotterdam zegt het een en ander, vind ik.

Dr_Johnson | 07-05-23 | 21:20
▼ 13 antwoorden verborgen

P.S.
Laat dat oetlulletje dat filmpje met Thom de Graaf, dat hier op GS stond, over Anne Frank, nog even bekijken.
Dan kan hij zien hoeveel boter uitgerekend zijn partij op haar hoofd heeft.

KeesBruin | 07-05-23 | 17:47

Grafschennis

Feynman | 07-05-23 | 17:46 | 2

Idd. Bij de ratten af.

donkieshot | 07-05-23 | 18:33

Polariseren kun je leren.

anja | 07-05-23 | 22:02

Ach gut, een snotneus denkt zich wat te moeten profileren over de rug van wijlen Fortuyn.
Dan ben je wel erg diep gezonken in mijn beleving.

KeesBruin | 07-05-23 | 17:46

Say it with me: Bart Hiddema. Is dat iemand?

Zwezerik | 07-05-23 | 17:46 | 1

Het recalcitrante neefje ( m/v/whatever ) van Theo.

Graaisnaaiert | 07-05-23 | 22:14

Jetten…..dat is pas een held!

Muloklant | 07-05-23 | 17:45 | 2

Op sokken

Sieg Hein | 07-05-23 | 17:51

Dat is een djongos die helemaal niet op die plek thuis hoort,
hij krijgt nu bijles maar in het begin wist hij van toeten noch blazen van zijn verantwoordelijkheid.

J.Cash | 07-05-23 | 18:46

Bart gaat een glanzende carrière bij D66 tegemoet.

impy | 07-05-23 | 17:45 | 1

Hij zal denken een goed voorbeeld te hebben in Thom de Graaf, die Fortuyn zo leuk wist te koppelen aan de Holocaust en de dood van Anne Frank.
Over abjecte figuren gesproken.

KeesBruin | 07-05-23 | 17:55

Had graag z'n mening over woke willen horen

jeweettochniet | 07-05-23 | 17:45

Volkert was geen loner, hele "politieke" milieu-zwik GL als back(hallo Jack, waarom moest die HD 's avonds al in het water), paar domme gevingerde taartgooi-trutten... en wie doet je wat bij een moord. Dat de 4 hondjes van de politie er al na 11 minuten waren.... normaal 2 uur incl. begeleiders. Zaakje klopt gewoon niet, maar dat doet het al 20 jaar niet meer.

hagelkruis | 07-05-23 | 17:44 | 1

Tuurlijk niet. Alleen dat getaart al. Sonderkommando "Tofu" wordt gewoon extreem gevaarlijk als er een rechtspopulist - zoals dat heet - opstaat en macht lijkt te gaan krijgen. Kun je je dat verkbnipte paarshaartje nog herinneren tijdens die optocht tegen Baudet? Dat wicht van "Als je Thierry dood wil schieten zeg dan paf" ofzo. Ze maken er nog net geen feestje van maar echt, die mensen zijn knettergek.

Graaisnaaiert | 07-05-23 | 22:12

Wat moet je eigenlijk met zo'n opleiding?

Quasi_Quatsch | 07-05-23 | 17:44

Fortuyn was natuurlijk geen Zelensky, wat dat betreft heeft deze jongeman wel een punt.

Après toi | 07-05-23 | 17:44 | 7

@RM666 | 07-05-23 | 18:10: Toen zijn land werd binnengevallen, hebben de Russen geprobeerd om hem te vermoorden. Zelensky wist dat ze dit van plan waren, maar hij sloeg een Amerikaans aanbod om met hun hulp te vertrekken, af. Want hij wilde blijven en zijn land helpen. Dat was erg moedig van hem.

Après toi | 07-05-23 | 18:42

@Après toi | 07-05-23 | 18:42:
Sja, Poetin is wel even een ander koekie dan de Tofubrigade. Toch is de laatste wel in haar taak geslaagd.

Graaisnaaiert | 07-05-23 | 22:09

@AT: aha, dus Zelensky is een held omdat hij bescherming weigerde, maar Fortuyn, die dat ook deed, is het niet. Nee ok, helder.

RM666 | 07-05-23 | 22:28
▼ 4 antwoorden verborgen

Demoon66

Rattus | 07-05-23 | 17:44

Held is naast fascist, racist en graaier ook zo’n inflatoir woord. Het heeft geen enkele betekenis of inhoud meer.

_pacman_ | 07-05-23 | 17:43 | 1

Of Democraat.

Rico Tampeloerus | 07-05-23 | 18:12

Ik dacht dat edgelords 13-jarige rukkertjes waren die online ondeugende dingen in de COD-lobby zeiden, maar blijkbaar lijden volwassen d66-dwaallichten ook aan deze neurose.

obi1 | 07-05-23 | 17:42

Of je Pim een held vond of niet* — jij laffe deegsliert bent zelf in elk geval voor de rest van pathetische leven AF als je qq D66-embryo een dergelijke vraag durft te stellen.
Laffe deegsliert. Met je havermelk decaf.

* ik vond Pim geen held maar wel een heerlijke relnicht met verfrissende ideeën, die ik o zo graag naast Bea op het bordes had zien staan.

Houtje_Bekman | 07-05-23 | 17:42 | 1

Amen!

bitterpete | 07-05-23 | 17:49

Politicologie: een studie waar je studiepunten kan scoren door mee te doen aan een extinction Rebellion asfaltplakactie. Get a life en leer een vak.

Sieg Hein | 07-05-23 | 17:41

Tijden veranderen, voor Bartje is die kick out zwarte Piet kwal die vorige week een lintje kreeg wel een held natuurlijk. Ik ben om een heleboel redenen blij dat ik in deze tijd geen 20 ben, zo te zien kon die Bartje wel eens één van die redenen zijn.

zwellevertje | 07-05-23 | 17:40

Moet je dit verplicht zeggen van 66?

RickTheDick | 07-05-23 | 17:40 | 3

Nee maar je moet het wel denken.

zegmaarwij | 07-05-23 | 17:41

Wie een impopulaire mening verkondigt en zich niet laat intimideren is in ieder geval een grotere held dan iemand die voor de bühne predikt.

Trekhaas | 07-05-23 | 17:39 | 5

@zwellevertje | 07-05-23 | 17:46: dat bedoel ik… hij predikt voor de bühne. “Virtue signaling“, zoals ze dat in het Engels zo mooi zeggen. Daar kan je Pim in ieder geval niet van beschuldigen.

Trekhaas | 07-05-23 | 17:49


Ach, weer een Baudet fan.

J-van-de-Bontekoe | 07-05-23 | 18:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Ah joh. Nijmegen, en die buurt. Ik was ooit in een studentenhuis in Arnhem. Er hing een briefje op het prikbord: "IT-er gezocht. Moet wel links wezen. Dus geen PvdA."

Die mensen zijn zo volslagen van het padje af, gemiddeld politiek gesproken.

konjodebonjo | 07-05-23 | 17:37 | 3

Nijmegen en Arnhem verhouden zich tot elkaar als Rotterdam en Amsterdam.

_pacman_ | 07-05-23 | 17:44

Wat heeft u eronder geschreven?

zwenkwieltje | 07-05-23 | 18:54

Hm, dat vergisbombardement destijds was dus niet effectief genoeg.

Graaisnaaiert | 07-05-23 | 22:07

Bart moet nog veel leren. Studie politicologie nog even afmaken

Jooperishoop | 07-05-23 | 17:37 | 3

Kan beter wisselen naar VMBO zwakstroom. Vakmensen hebben we nodig, politicologen zijn overbodige ruifvreters.

Sieg Hein | 07-05-23 | 17:43

@Sieg Hein | 07-05-23 | 17:43: LOI populaire bromfietstechniek

Dwaalgast | 07-05-23 | 17:46

@Dwaalgast | 07-05-23 | 17:46: beter dan politicologie, maar ik vraag me af of er in de toekomst nog veel vraag zal zijn naar iemand die een 50cc motortje kan opvoeren.

Sieg Hein | 07-05-23 | 17:55

De situatie met Fortuyn was de aanzet tot mijn latere emigratie.

Gele Beer | 07-05-23 | 17:36

"Pim Fortuyn was geen held"

Hij was een legende, zoiets?

Mooie kerel was die Pim nog steeds een van mijn favoriete stukjes:
www.youtube.com/watch?v=deTKmGGZPWc

keistad | 07-05-23 | 17:36

Je zal mij ook niet horen stellen dat Pim wel een held is, maar door heel duidelijk het tegenovergestelde uit te roepen maak je natuurlijk wel een bepaald provocerend statement.

ZonderNaam | 07-05-23 | 17:36

Alweer zo'n briljante marketingstrateeg van D666, waar halen ze toch al die toptalenten vandaan die de partij de zo broodnodige imagoboost geven?

elfenstein | 07-05-23 | 17:35 | 8

Kijk, dat had ik niet eens bedacht. Slim. Het zou zomaar kunnen. En die voorstelling is heel grappig.. dus zo bizar die oproep van jong Bart ook is, dank je voor deze tegel!

anja | 07-05-23 | 21:59
▼ 5 antwoorden verborgen

Bartje kan ook Engelands praten. Wat goed van hem,.hè?

Montgomery Burns | 07-05-23 | 17:35 | 1

Bart geeft niet om Nederland(s).

zwenkwieltje | 07-05-23 | 18:53

Man bijt hond vraagje... Wie vind u geen held ??

Flow_Snake | 07-05-23 | 17:34 | 6

Het is: vind jij en vindt u. Ik vind een taalnazi geen held.

Sieg Hein | 07-05-23 | 17:47

@Sieg Hein | 07-05-23 | 17:47:
Ik wel een beetje.

zwenkwieltje | 07-05-23 | 18:53

@Sieg Hein | 07-05-23 | 17:47: Deze is fantastisch goed.

anja | 07-05-23 | 21:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Check die ratio.
Schijnt belangrijk te zijn.

RickyLaRue | 07-05-23 | 17:34

Zijn dood was tragisch maar help me even, wat heeft hij precies gedaan voor het land?

BobDobalina | 07-05-23 | 17:33 | 23

@BobDobalina | 07-05-23 | 18:54: dat is het wel zo'n beetje, herben, eerdmans, enz enz. wijnschenk, willie, hahaha. Dat die mensen ooit ergens een baan konden hebben. Die Cees van Leeuwen is nu huisjesmelker van kwaade wil.

AntiZanicz | 07-05-23 | 21:51

Hij heeft een mening gehad die tegen zijn omgeving inging. Hij was bereid zijn leven te geven. Blijkbaar. Dat maakt hem heldhaftig, is mijn stelling, als antwoord op je vraag dan.

anja | 07-05-23 | 21:52

@anja | 07-05-23 | 21:52: ps: hij wilde niemand dood, muts. Zeg dàt er dan òòk ff bij, anders is het nog niet valide (volgens jezelf).

anja | 07-05-23 | 21:53
▼ 20 antwoorden verborgen

Pim heeft nooit een held kunnen worden domoor.

keestelpro | 07-05-23 | 17:32 | 4

inderdaad, per definitie dient een held te overleven na het verrichten van de beslissende daad van grote importantie zonder enig eigen belang.
Daarbij had pim een groot eigen belang en was de importantie niet zo groot omdat hij geen enkele daad van belang verricht heeft. Een beetje boe-roepen en rechtse praatjes ophangen is geen grote daad, dat doen zovelen, er voor en er na. Het is vrij ordinair geworden.

AntiZanicz | 07-05-23 | 21:49

Dit dus. Ik heb geen idee wat hij er van terecht had gebracht maar hem is de kans ontnomen dat met een mandaat van de bevolking te proberen

Shoarmamasutra | 07-05-23 | 22:19
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl