Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

OPNIEUW RECORD voedselprijsstijging

Inflatie klein beetje omhoog (voor de laatste keer)

Social

We hebben goed nieuws, dat geen echt goed nieuws is, en we hebben slecht nieuws. Eerst maar even het goede nieuws, dat geen echt goed nieuws is. De inflatie is namelijk voor het eerst in maanden weer gestegen, maar dat is eigenlijk ook meteen alweer voor het laatst. Het is namelijk nu maart en vorig jaar in maart was alles namelijk opeens heul veul duurder. En aangezien inflatie altijd jaar-op-jaar wordt berekend, voorspellen wij alvast (okee, wij en iedereen die er een beetje verstand van heeft zoals Wim uit Voorhout) een flinke DALING van de inflatie volgend jaar. Tenminste, mits de Derde Wereldoorlog niet uitbreekt maar in dat geval hebt u (waarschijnlijk) iets anders aan uw hoofd dan GeenStijl op een verkeerde voorspelling te wijzen. En oh ja. Nu nog het slechte nieuws. De voedselprijsstijging, die volgens de Ahold-top (zelf: minimaal 13 procent erbij in 2022) reuze meevalt, is namelijk de HOOGSTE OOIT. Plus VIJFTIEN KOMMA EEN PROCENT. 

Wij stellen alleen maar vragen

Reaguursels

Inloggen

BTW op levensmiddelen in Nederland: 9%

Sales Tax op levensmiddelen* in de VS: 0%

*m.u.v. voorbereidde producten

Maar goed, je krijgt dan ook wel iets heel moois voor die 21% / 9% BTW...

Anomiemus | 02-03-23 | 18:34

Minder naar de kroeg en vaker met maten thuis afspreken in het hok. Tijdens en na corona en nu dus ook al weer een jaartje. Tabak en booze uit de Pruis en we hebben ruimte zat voor een extra biefstuk voor onze doggie.

Uncle Melon | 02-03-23 | 17:07

Wordt wc-papier al van bladgoud gemaakt? Zelfs ten tijde van de ernstige wc-papier rellen in coronatijd was het niet zo schreeuwens duur als nu.

Met_baard | 02-03-23 | 16:43

Mensen u wordt belazerd door de grote firma’s. Ik zag gisteren nog een rondleiding door de grootste shoppings van Moscow, de meeste westerse merken zijn er weer te koop onder een andere naam op de winkel, het product draagt wel de echte namen zoals Levis, Reebok enzo. Die komen nu allemaal binnen via Turkije. Wij EU burgers betalen de oorlog, door ons te bestelen.

g[E]ulden | 02-03-23 | 13:40 | 1

Wat een bijzondere manier van denken.

donkieshot | 02-03-23 | 14:49

Ik doe tegenwoordig vaak Too Good To Goo.
Soms eten we daar een halve week van.
En dat voor 3,99.
Vaak ook luxere producten die ze over hebben.
Eet zelf geen suiker of koolhydraten maar gebak en luxe broodjes gaan gewoon in de vriezer voor bezoek.

BrulSpin | 02-03-23 | 13:11 | 2

Als ik zaterdag kom helpen de kas opbouwen, moet je dan voor mij opnieuw boodschappen gaan doen ;))

Smoelensmid | 02-03-23 | 13:24

Mits niet ==> tenzij

ChupaChupa | 02-03-23 | 12:28

'Iedereen gaat er in koopkracht op vooruit ' zei:
A.Stalin
B.Kajsa
C.Ollongren

HetOorAakel | 02-03-23 | 12:07 | 1

Het is waarschijnlijk maar net hoe je 'iedereen' 'erop vooruitgaan' en 'koopkracht' definieert.

funda | 02-03-23 | 12:11

Maar uw voedsel is veel te goedkoop ( dixit D66 ) dus ook dat is uw overheid mooi voor u aan het regelen.

Graaisnaaiert | 02-03-23 | 11:55 | 3

Dan neem je toch gewoon een moestuin? (dixit PvdA)

funda | 02-03-23 | 12:01

Ik zag laatst een demonstratie achter een spandoek: "Omhoog die prijzen! Steun Rutte en Kaag!" Of heb ik dat gedroomd?

MAD1950 | 02-03-23 | 12:03

@funda | 02-03-23 | 12:01:
Mijn reactie was toen: "medische hulpmiddelen kun je ook prima op de vrijdagmiddag knutselclub in elkaar draaien hoor, Jetta".
Nooit een reactie op gehad. Zou ze trouwens wel subsuidie hebben gekregen op een traplift in dat door haar gekraakte momumentale grachtenpand?

Graaisnaaiert | 02-03-23 | 13:00

Als straks alle boeren weggesaneerd zijn gaat de inflatie van voedsel prijzen pas echt omhoog.

van_Zelfsprekend | 02-03-23 | 11:53

Het eigenlijke probleem is dat veel mensen inflatie als een prijsstijging zien, niet als een proces dat jaar na jaar alles onbetaalbaar gaat maken voor iedereen behalve 'de 1%'.

funda | 02-03-23 | 11:49

Ik heb al zakjes mwt groentezaad gekocht voor 49 cent per stuk. Een zakje tomatenzaad is goed voor een metselkuip vol met tomaten. Ik ga zelf groente kweken. Een houten omranding van 1x2 meter in de achtertuin en daar een aanhanger vol tuingrond inkiepen. Plantjes eventjes voorkweken en na IJsheiligen in de grond.

Kijk hier, lekker zelf groente kweken in Frankrijk, en veel! flic.kr/p/2oijes4

DitjaarkrijgikAOW | 02-03-23 | 11:47 | 3

Hoog tijd dat daar eens belastingen op geheven worden, dat kan zo niet langer.

funda | 02-03-23 | 12:03

Nu nog dat huis in Frankrij kopen en we zijn er! Zo simpel is het dus.

anja | 02-03-23 | 12:05

19 cent bij lidl

Therrie | 02-03-23 | 12:05

Ondertussen bij de Jumbo, is een kilo geen kilo meer, en 300 gram slechts 275.
De inhoud verschilt steeds verder van het gewicht dat op de verpakking staat.
Da's geen krimpflatie, da's oplichting.
twitter.com/Marjani2105/status/162900...

Abject | 02-03-23 | 11:42 | 2

Melden bij de consumentenbond.

anja | 02-03-23 | 12:05

Inhoud mag iets afwijken. Ik weet niet of dat 5% of 10% is.

boerk | 02-03-23 | 14:43

En wat is de inflatie sinds de eerste prijsstijgingen?

Hadena | 02-03-23 | 11:38

Ach, bij de volgende verkiezingeen wordt het met de hulp van een paar spindoctors toch gewoon uitgelegd als goed nieuws en iedereen zet zijn kruisje weer gewoon in het gewenste vakje. Elk volk krijgt de leiders die het verdient. Ben er klaar mee. Next.

Gladiator Fap | 02-03-23 | 11:28

Ik loop tegenwoordig steeds vaker naar de Turkse supermarkt hier in de buurt. Bijna alles kost daar de helft van de gewone supermarkt.

Meuntjes | 02-03-23 | 11:27 | 3

Het kost niet duur;))

Smoelensmid | 02-03-23 | 11:55

same here. 4 kilo kipdij voor 27 euro. Mijn vriend Frits uit veghel vraagt 5 euri's voor 500 gr. Worden wij bedonderd?

Bosche Bol | 02-03-23 | 12:03

@Bosche Bol | 02-03-23 | 12:03:
Waarschijnlijk wel, u krijgt waarschijnlijk iets anders dan kipdij mee.

spamzuiger | 02-03-23 | 13:18

Korte vraag voor de Eurofiel? Zou Nederland er economisch, financieel en monetair er beter of slechter voorstaan wanneer ze niet was toegetreden tot de eurozone?

Dit lijkt mij een hele eenvoudige vraag.

donkieshot | 02-03-23 | 11:24 | 1

Het antwoord lijkt me ook evident, doch politiek ongewenst.

funda | 02-03-23 | 11:31

15 maart volgt de afrekening!

thanseeuwen | 02-03-23 | 11:21 | 1

Ga jij ook BBB stemmen? Die is al grootste in Groningen en Overijssel. Caroline gaat de dienst uitmaken in de Eerste Kamer. Zo heerlijk is dat.

DitjaarkrijgikAOW | 02-03-23 | 11:38

Weet je, het klopt allemaal wel maar als je nou gewoon in je mandje kijkt en per keer iets teruglegt wat niet strikt noodzakelijk is ( chips, kant en klare snaai ) heb die die 15% er meteen al weer uit en het is nog beter voor je ook.
Prima excuus om met jezelf bezig te gaan. "ja, ik kan het wel betalen maar nee, ik wil het niet betalen". En ook om je vervelende jengelkinderen te leren dat niet alles meer kan. Dan maar geen speculoos of Maja de Bij kleurenpasta a 4,95.

Graaisnaaiert | 02-03-23 | 11:16 | 12

@Terra | 02-03-23 | 11:38: Een ton op de teller? Dat is niks, mijn vorige touring deed 500000kms

Smoelensmid | 02-03-23 | 11:57
▼ 9 antwoorden verborgen

Dat voor de Ahold-top die prijsstijgingen een reuze meevaller zijn, dat had ik niet anders verwacht.

Waar-is-niets | 02-03-23 | 11:13 | 1

Het is minder dan de prijsstijgingen he, dus ook zij zullen op een houtje moeten bijten. Wel een heel luxe houtje, dat dan weer wel.

Graaisnaaiert | 02-03-23 | 11:17

*met knikkende knieën en bibberende handjes zijn pinpasje langs de zelfscanner haalt*

VBO_B_Niveau | 02-03-23 | 11:01

Gewoon boeren nog meer subsidieren, dan wordt het voedsel vast goedkoper.

zeeman73 | 02-03-23 | 10:59 | 6

@Smoelensmid | 02-03-23 | 11:04: En je ziet dat die tijden (terecht) terugkeren.
Waarom zou je voortdurend juist diegenen moeten betalen die het geld bewust steeds waardelozer maken? Ruilhandel is nooit weggeweest, omdat resultaten uit het verleden garanderen dat iedere overheid vroeg of laat failliet gaat.

funda | 02-03-23 | 11:09

Hoeveel krijgen ze eigenlijk zeeman? Hoe verhoudt dit zich tot bv Frankrijk die elke subsidie mindering tegenhouden? En hoeveel is dit de afgelopen jaren afgebouwd? En bij welke sectoren komt het terecht? Kunnen boeren overleven zonder? Wat is de achtergrond van de wens tot productie elders?

donkieshot | 02-03-23 | 11:17

Wel eens gehoord van vraag en aanbod ??

Plantendokter | 02-03-23 | 11:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik zie eigenlijk maar 1 goede oplossing : ook het voedsel uit de inflatieberekeningen halen.
Anders krijg je maar onvrede, opstandigheid, populisme en andere nare zaken.

funda | 02-03-23 | 10:58 | 1

Nee joh. Met de Rutte doctrine kun je gewoon glashard zeggen dat het niet waar is en recht zo die gaat. Iedereen die erover doorzaagt is een "wappie" of een "PVV'er" en op het moment dat het luchtkasteel dreigt om te vallen, pas je selectief geheugen toe en je roeit gewoon vrolijk verder.

Gladiator Fap | 02-03-23 | 11:32

Worden voedselbonnen per post opgestuurd?

* kwispelend bij voordeur wacht.

upgent | 02-03-23 | 10:57

Okee, dus Sieg Kaag werd MinFin in januari 2022 en de inflatie giert omhoog sinds maart 2022... wat heeft ze dan de hele maand februari 2022 gedaan, uit haar neus zitten vreten van onze belastingcenten ofzo?

pollens | 02-03-23 | 10:57 | 3

Dan vergeet je het ECB-beleid van de afgelopen 30 jaar te melden.
Kaag krijgt niets voor elkaar, zelfs geen inflatiestijging.

funda | 02-03-23 | 11:00

Als je op tafeldansen zit dan moet je dat wel een beetje bijhouden. Dus heeft dat arme mens wel wat anders aan haar hoofd als dat gezeur van jullie.

Waar-is-niets | 02-03-23 | 11:18

Het overduidelijke antwoord luidt: ze heeft zich de hele tijd beziggehouden met het verbeteren van financien. Alleen niet die van Nederland.

Gladiator Fap | 02-03-23 | 11:33

Ik weet dat niet over die flinke daling. Natuurlijk, jaar-op-jaarinflatie is (indien door imbecielen geinterpreteerd) geen goede indicator bij tijdelijke pieken. Maar ik vind dat kipfilet, boter en verse groenten (om maar een paar dingen te noemen) aanzienlijk duurder zijn geworden en vooral gebleven.

geerdt | 02-03-23 | 10:55

Slopen die kassen in het Westland en bouwen, bouwen, bouwen!

Schemerlamp | 02-03-23 | 10:46 | 1

Als ze die kassen slopen is daar ook geen behoefte meer aan woningen en bovendien staat de hele boel daar binnenkort (klimaat en zo) toch onder water.

Waar-is-niets | 02-03-23 | 11:20

Als het aanbod verkleint stijgt de prijst. Meer boeren en tuinders.

i-Wonder | 02-03-23 | 10:26 | 6

Gek genoeg is Nederland niet in staat om in de eigen voedselvoorziening te produceren. De schreeuw om minder export is er wel. Gek genoeg is de 90% van de export minder dan 500 km rond NL. Zoiets radius is hooguit regionaal. Onze import daarentegen, komt van ver en is vele malen vervuilender. Maar goed, napraten is gemakkelijker dan zelf cijfers opzoeken.

donkieshot | 02-03-23 | 11:21

@donkieshot | 02-03-23 | 11:21: Ja die 90% kun je eigenlik geen export meer noemen, wij importeren immers ook bijna 100 % van autos wasmaschines en ijskasten uit Europa onze camembert en parmaham die in de supermarkt ligt gaat de omgekeerde weg.. iedere regio heeft zijn specialiteit , wij zijn de paprikaboer van Europa;)

Smoelensmid | 02-03-23 | 11:41

@VBO_B_Niveau | 02-03-23 | 10:58: Ja en met dat geld van die export kopen wij weer voedselimport. Of denk je dat bananen, ananassen en avocado's hier in kassen geteeld worden?

Of beter gezegd: waarvan gaan wij die import betalen als we onze export de nek om draaien? Wat bieden we de wereld als het niet onze agriculturele excellentie is? Maakindustrie is al gesloopt, staal & mijnen zijn als opgeheven(op Tata na, maar die levert ons nauwelijks iets op), visserij wordt gemold, de boeren next? En dan, wat doet Nederland dan nog waar geld aan te verdienen van?

ReyNemaattori | 02-03-23 | 12:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Leuk hoor, die energietransitie en onze solidariteit met een door en door corrupt land. ..

Willy | 02-03-23 | 10:18 | 6

Maar aangezien de meerderheid hier voor gestemd heeft (VVD66), moeten we niet zeuren blijkbaar.

Nuchternederland | 02-03-23 | 10:34

@Nuchternederland | 02-03-23 | 10:34: Dat zijn typisch de mensen die weinig last hadden van inflatie tot nu toe. Het verklaart ook waarom hun steun voor vvd66 steeds verder afneemt. De boeren zijn al weg naar hun eigen partij.

funda | 02-03-23 | 11:04

Nou, zo door en door corrupt is Nederland gelukkig nog niet. Of welk land bedoelde jij..?

anja | 02-03-23 | 12:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Goed zo, kunnen die plastic zakjes ook in de ban.

NLgaatnaardeklote | 02-03-23 | 11:35

Als poetin de oorlog wint, kijktie wel uit om een voet over de grens te zetten. Dan zal langzaam weer om de tafel worden gezeten om ook die economie in gang te zetten. Net als in de file staan: als je weer rijdt ben je de file vergeten.
Er is geen argument te bedenken waarom hij zou verliezen. Iedere dag oorlog kost dooien, ellende en geld. Als je wel eens risk hebt gespeeld snappie dat: teveel bondgenoten heeft die kwal. Maar kwallen regeren ook dit land en europa, dus….
Na een paar jaar begint dan de concurrentie weer bij die k*t supermarkten en dalen de prijzen.
Bemoei je als regering liever met je eigen problemen dan met die oorlog.

LoewiekedeVos | 02-03-23 | 10:12

Ik vind het helemaal mooi die inflatie. Heb nog 30 jaar lage rente op mijn huis waar ik nooit meer weg hoef. En maar 40% hypotheek. Laat die loonprijsspiraal naar komen. Ben ik met een paar jaar hypotheekvrij

StStradivariusIV | 02-03-23 | 10:11 | 9

Nou dan betaalt u een bijvoorbeeld gevoelshypotheek van 250 euro per maand een schijntje. Een brood wit 10 euro eiren 6 stuks 12 euro pakje meel 9 euro bloemkooltje 19 euro. kilootje kip 50 euro.
En dan komt de gemeente met een nieuwe woz beschikking uw huis is zojuist 1,2 miljoen waard wilt u ff betalen. Waterschap ons ook even betalen he. Intussen verhuist je woning naar BOX-3 u heeft vermogen. Dat wordt betalen mannetje. Dat is rendement we schatten dat u 6 procent aan huurwaarde over de WOZ van dat afgeloste deel heeft.
Betaalt u daar maar even 34 procent belasting over.

Nee dan is je hypotheek bijna niets maar de belastingen over je huis rond de 800/1000 euro per maand.

SolidRock | 02-03-23 | 16:50
▼ 6 antwoorden verborgen

Het enige voordeel is dat je boodschappentas steeds lichter word.

U-boot | 02-03-23 | 10:11 | 7

Zwitsal zijn ruikt zo lekker...

NoodHoofd | 02-03-23 | 10:36

Kijk, positief denken, zo zie/hoor ik het graag. Minder sjouwen, minder scannen (geldt alleen voor mensen die dat doen), minder in de file, minder pinnen, sneller thuis.

Waar-is-niets | 02-03-23 | 11:25
▼ 4 antwoorden verborgen

In de Food sector zijn de marges relatief laag. Wat de prijzen nu opdrijft is een combinatie van hogere energieprijzen en hogere lonen; en dat drijft ook de belastingen over energie en loon plus de BTW omhoog.

Tja, dit begon met een oorlog van Putin die de gas- en olie- prijzen opjoeg. Maar Rob "stikstof is een deken" Jetten heeft al aangekondigd dat de energieprijzen nauwelijks zullen dalen. Met energie kun je immers geen huizen verwarmen. Maar dit is dus ook gewoon overheidsbeleid bedoeld om het plebs te verarmen. Wat zal leiden tot hogere looneisen dus hogere loonkosten dus nog meer inflatie.

En zo stijgen ook de belastinginkomsten, zonder officiële belastingverhoging.
De grote winnaar is het belasting graaiende vullis bij de niets producerende en niets presterende overheid.

Dandruff | 02-03-23 | 10:07 | 5

@Smoelensmid | 02-03-23 | 10:38: de marge van AH als geheel is een procent of 6.
De meeste marge voor de winkel zit op huismerk artikelen en dat is ongeveer 20%.
'1+1 Hamster acties' kunnen verliesgevend zijn of betaald foor de fabrikant. Bijv Alpro. Dat is zo duur dat niemand het voor de normale prijs koopt en de halve voorraad over de datum in de container verdwijnt. Maar is wel elke week bij een winkelketen in de 1+1.

Jeggeworist | 02-03-23 | 10:52

@halfvolle glas | 02-03-23 | 10:12:

Is in de handel niet hetzelfde. In NL is Food de verzamelnaam voor alle activiteiten van komkommerkweker tot de winkel, inclusief vervoer, bewerking, tussenhandel, etc.
Voedselindustrie slaat meestal op bewerking, soms ook wel op landbouw, maar niet op andere stappen zoals verkoop. Het is dus een afzonderlijk stapje in dat geheel.

Dandruff | 02-03-23 | 10:55

@Smoelensmid | 02-03-23 | 10:38:

Supermarkten gebruiken acties om mensen te lokken zodat die ook hun andere boodschappen daar halen.
Het verandert niks aan de marges op het totaalplaatje.

En mijn punt was vooral dat de overheid de lachende derde is. Zij produceren niks, presteren niks, en zien hun inkomsten stijgen door inflatie. Zij gaan als enige vooruit op hogere energieprijzen, hogere lonen en duurdere eindproducten.

Dandruff | 02-03-23 | 11:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Voor de gein eens opgeteld wat wij bij de AH uitgeven, gemiddelde over 3 maanden ruim 1.100 per maand, schrok er wel van.
Benzine 600.
Hebben we al een minimumloon uit gegeven.

Uw Verzekeringsadvis | 02-03-23 | 10:03 | 20

@FrankVeer | 02-03-23 | 13:07: Dan zijn we aanbeland op de discussie koop ik een Lada of een BMW van een ton.. Iedereen moet doen wat voor hem het meest zinvol is . Succes ermee, en eigenlijk gaat het hele discours over zelfverkozen levenswaarden versus lifestyle.. mensen geven met gemak grof geld uit aan een visgraat gelegde parketvloer of een peperdure keuken verbouwing.. waar ik dan weer niks om geef of steken zoals ik datzelfde geld in iets wat in mijn situatie rendeert.

Smoelensmid | 02-03-23 | 13:40

@Smoelensmid | 02-03-23 | 11:22:
Nou daar heeft u wel een punt. Mensen blijven hangen in de fase "dat overkomt MIJ niet" maar een ander. En dat blijft zo.

Ken er een CPOD GOLD stage IV plus een levercirrose.
Gewoon een pakje van 52 per dag wegpuffen en 10 blikken bier achterover ketsen.
Snap niet dat ie nog voor zijn pensioen betaald, Hij moet nog 15 jaar.

SolidRock | 02-03-23 | 17:06
▼ 17 antwoorden verborgen

Ze lachen je nog nét niet recht in je gezicht uit als je staat af te rekenen bij de supermarkt.

Do-na-zi | 02-03-23 | 10:02 | 5

@Uw Verzekeringsadvis | 02-03-23 | 10:04: Vooropgesteld dat ik niet de neiging heb ook maar iemand die met een shitty baantje als loonslaaf zijn centen verdient adviseer ik jou om maar via de (zelf)scan je boodschappen af te rekenen.

D-Fens_1963 | 02-03-23 | 10:22

@D-Fens_1963 | 02-03-23 | 10:22: Ik reken liever af bij de kassa. Juist om te helpen zorgen dat diegene daar niet voor Piet snot zit.

Dr. Blechtrummel | 02-03-23 | 10:33

Met die loontjes bij de supermarkt hebben ze weinig te lachen, vermoed ik.

funda | 02-03-23 | 11:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Hogere voedselprijzen
zijn hogere BTW-inkomsten.
Als consument wordt je dus dubbel gepakt.

meneer Q | 02-03-23 | 10:02 | 2

De overheid komt goed weg als u denkt dat het maar dubbel is.
Het hele voortraject van het gekochte produkt zit tjokvol met heffingen en opslagen.

funda | 02-03-23 | 11:16

Maar... de BTW is toch altijd hetzelfde percentage ;))

Smoelensmid | 02-03-23 | 13:41

Ik ben blij dat de AH topman Muller zijn ¨loon¨ zag stijgen naar 6,5 MILJOEN euro!
Dikke vinger naar u!

Jan Lange3373 | 02-03-23 | 10:00 | 4

Sta je daar met je loser bonus airmiles kaartje te wapperen aan de kassa en AH topman spuugt je gewoon in je gezicht;) En soort totale Ahnale vernedering;))

Smoelensmid | 02-03-23 | 10:17
▼ 1 antwoord verborgen

1 liter Cola in Duitsland 1 Euro 10 (Kaufland)
1 liter Cola in Nederland in de aanbieding maar dan moet je wel 5 flessen halen, 1 Euro 20. (AH)

Stonecity | 02-03-23 | 09:58 | 3

Wie drinkt er nou cola, ik drink kraanwater melk of wijn.

Uw Verzekeringsadvis | 02-03-23 | 10:05

Kom je daar nou bij.... betaal nog net geen euro per liter...

Troyan horse | 02-03-23 | 10:14

Het is onmogelijk in Nederland om 2L Coca Cola fles te kopen.

Adriel | 02-03-23 | 10:43

Mijn woz waarde is ook met 17,3% gestegen. Is dat dan goed nieuws ?

HaaiBaai | 02-03-23 | 09:55 | 7

@EEnzame SchizofrEEN | 02-03-23 | 10:01: Krijg hier (020) zogeheten Gecombineerde aanslag. De WOZ-waarde is behoorlijk gestegen, maar de OZB maakt slechts 40% uit van het totaal.
Het resterende bedrag is niet gebaseerd op WOZ-waarde (60% gaat op aan rioolheffing en afvalstoffenheffing).
Een verlaging van de WOZ-waarde zou mij dus vrijwel niets opleveren.
Dit beetje terzijde.

Ichneumonidae | 02-03-23 | 10:08

@Ichneumonidae | 02-03-23 | 10:08: Dat is wel waar maar het werkt cumulatief, ieder jaarbedrag dat je teveel betaalt, komt het volgend jaar weer vrolijk terug, en waarschijnlijk ook bij je buren.
Tenminste 1x omlaagbrengen kan veel geld schelen.

funda | 02-03-23 | 12:09

Dat is nog niets hier gewoon even 44 procent omhoog. Wel al hypotheekvrij. Dus volgend jaar ramt kaag de hele handel naar box-3. Gelukkig nog niet gepensioneerd duurt nog een jaartje of 13 Dus kan nog even wat aanpassen qua inkomen.

Links of rechtsom betalen zul je.

SolidRock | 02-03-23 | 17:12
▼ 4 antwoorden verborgen

Dit is toch geen verassing. Voor een deel is inflatie een selffulfilling prophecy. In januari komt het inflatie cijfer over het vorig jaar, vervolgens gaan bedrijven en supermarkten de prijzen verhogen voor inflatiecorrectie, en altijd naar boven afgerond. Dat is dus in februari de aanzet voor de volgende ronde inflatie. Kortom, de basis voor volgend jaar is gelijk gelegd. Dan gaan de vakbonden eisen dat lonen verhoogd worden voor compensatie van de inflatie, wat de kosten van de bedrijven verhoogt, en dat rekenen ze door in de prijzen, dat is de tweede trap voor inflatie van volgend jaar.

Dit jaar telt ook mee dat ze minimumloon flink verhoogd hebben vorig jaar. Gezien loonkosten gemiddeld 30% van de bedrijfskosten zijn, is een verhoging van de lonen met 10% alweer een start van 3% extra doorberekende kosten, dus een mooie bodem van 3% inflatie. Die verhoging miniumloon is heel leuk op de korte termijn, maar binnen 2 a 3 jaar is alle winst in koopkracht, middels inflatie weer verdampt. En ondertussen prijs je je arbeidsmarkt zo op dat je geen interessant vestigingsklimaat meer hebt voor bedrijven die veel banen in het lagere loonsegment hebben. Dus meer werkloosheid bij de praktisch en ongeschoolde medemens, dus meer uitkeringen, dus meer belastingdruk om die uitkeringen te betalen.

Qippie | 02-03-23 | 09:54 | 3

Oh ja, her is de schuld van de arbeiders. Ze, ruiken ook zo naar.

dathoujetoch | 02-03-23 | 09:58

Misschien moeten de aandeelhouders eens genoegen nemen met minder?

Nappa | 02-03-23 | 11:01

Het is echt super asociaal hoe multinationals de oorlog in Oekraïne misbruiken om aan winstmaximalisatie voor hun aandeelhouders te doen. Ook ten opzichten van hun personeel die voor een hongerloontje werken om die winsten mogelijk te maken, er wat bij hebben gekregen om de inflatie te compenseren en nu alsnog 2x zo duur uit zijn. Ze betalen hun eigen loonsverhoging omdat de aanhouders geen genoegen willen nemen met iets minder. Iedereen die er een beetje kijk op heeft zegt ook dat het nergens op slaat dat alles zo extreem veel duurder wordt, het staat in ieder geval in geen verhouding tot de hogere prijs van grondstoffen.

Capt. Iglo | 02-03-23 | 09:49 | 3

Pssst...

Don't mention the Ukraine.....

neonreclame | 02-03-23 | 09:52

Kunt u, misbruik van multinationals, onderbouwen met cijfers? Winst is in deze tijd van ellende een vies woord (en er valt iets voor te zeggen), maar misbruik, toon dat maar eens aan. Cijfermatig, niet door napraat.

Wat is uw visie op een volkomen inefficiënte overheid? Een overheid die voor elk probleem meer overheid voorstaat, ook al is ze zelf de aanstichter van het falen? Een monetair beleid van de ECB die nu de Euro naar een onmogelijke toekomst toebrengt?
Op deel twee met betrekking tot grondstoffen kom ik misschien later nog terug, maar in het kort, grondstofprijzen op de wereldmarkt zijn zo gestegen, die worden doorberekend of je het nu leuk vindt of niet. Geen inkoper of econoom die het anders ziet.

donkieshot | 02-03-23 | 10:04

@donkieshot | 02-03-23 | 10:04: het is niet zo ingewikkeld hoor. Als je kosten stijgen door grondstoffen en loonkosten maar je winst verdubbeld ook, dan bereken je dus een hogere prijsstijging door dan dat je kosten daadwerkelijk gestegen zijn, anders was de winst namelijk niet gestegen. Stel je werkt achter de kassa bij AH, krijg je 10% loon erbij maar de prijzen stijgen met 15% en omdat jij een trouwe medewerker bent doe je ook je boodschappen bij AH, betaal je meer dan je loon is gestegen. Tegelijkertijd is het dividend van de aandeelhouders gestegen. Je betaalt dan dus je eigen loonsverhoging plus het dividend voor de aandeelhouders en dat heeft niks met de prijsstijging van grondstoffen te maken. Dat is gewoon slecht werkgeverschap. Je zou je werknemers meer moeten belonen omdat zij de winst mogelijk maken en dat bij de aandeelhouders weg moeten halen.

Capt. Iglo | 02-03-23 | 12:38

Krijg wel lekkere trek nu....

Lorejas | 02-03-23 | 09:48 | 4

* pet op en bakker zoeken *

Lorejas | 02-03-23 | 09:50

* Om ons heen kijken doen in gangpad 2..
Dit is voor de dames hygiëne producten?!

EEnzame SchizofrEEN | 02-03-23 | 09:51

@EEnzame SchizofrEEN | 02-03-23 | 09:51:

Hoi hoi...

neonreclame | 02-03-23 | 09:52
▼ 1 antwoord verborgen

Consuminderen is goed voor het milieu.

thanseeuwen | 02-03-23 | 09:48 | 13

@Hevvlan: ben jij 8 ofzo?

Lorejas | 02-03-23 | 10:31

@Lorejas | 02-03-23 | 10:31: Klein rekenvoorbeeld dat u als 8-jarige wsl wel kunt begrijpen.

Een winterjas van 400 euro, is op 10 jaar, 40 euro per jaar.
vgl.
Wegwerp mode, iedere winter een jas van 80 euro.

Hevvlan Demuru | 02-03-23 | 11:03

@D-Fens_1963 | 02-03-23 | 10:15: Valt wel mee, vrouw smoelensmid is nog steeds gek op een regenjas uit haar studententijd.. soms raak je gewoon verknocht aan spullen en kleding .

Smoelensmid | 02-03-23 | 11:27
▼ 10 antwoorden verborgen

De natuur biedt alles wat je nodig hebt:

youtu.be/gBJVqB9wG98

*Bosjes induikt

Computer_says_no | 02-03-23 | 09:46 | 3

Lekker toch? Glaasje urine erbij... Levensgenieter, die gast.

UnderTheDevil | 02-03-23 | 09:56

ieuw! Dat gezicht van die bikkel van een kerel zegt alles.

Flightless bird | 02-03-23 | 10:02

Zo ingewikkeld is het niet: De energie was een tijdje heel erg duur en dat zie je nu een tijd later in de voedselprijs terug. Die prijs gaat dalen.

Beste_Landgenoten | 02-03-23 | 09:45 | 15

Je vergeet even dat we inmiddels in een loonprijsspiraal zijn beland.

poppelepee | 02-03-23 | 11:13

Ik zou er niet te hard op rekenen. In Europa is een tekort aan suiker, en zuivelverwerkers staan te springen om melk. Daarbij zijn de contractprijzen voor telers van aardappelen en industriegroenten voor komend jaar met 40% verhoogd.

Plantendokter | 02-03-23 | 11:50
▼ 12 antwoorden verborgen

Hahaha, de Flair....
Die las ik vroeger vaak via m'n vriendin.
Maar dan alleen voor de rubriek anybody.
Kon ik vervolgens weer wat extra's eten of drinken want voelde mybody gewoon goed ;-)

D-Fens_1963 | 02-03-23 | 10:07

wilde ik in plaats van een gehaktbal iets anders op tafel zetten: 1 pond geroosterde krekels kost ook al 47 euro. Nou ja!

Qu'ils mangent de la brioche !

Glasgow Argus | 02-03-23 | 09:44

Mijn vriendin is niet van de kunststof maar heeft nu de komkommers zo duur zijn toch een silicone besteld bij Bol.com.

Tjemig | 02-03-23 | 09:44
-weggejorist-
NLgaatnaardeklote | 02-03-23 | 09:43 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Van Sigrid Kaag hoeven we niets te verwachten die begrijpt geen jota van macro economie begrijp ik van mensen die met haar om de tafel moeten zitten. Slechtste minister van financiën ooit vinden ze op haar eigen ministerie.

Tarak | 02-03-23 | 09:43 | 4

Wat u zegt, ze heeft er de ballen verstand van en als ze geld binnenkrijgt zal ze dat het liefst zo snel mogelijk doorsturen naar een of andere Palestijnse / islamitische terreurorganisatie.

Sieg Hein | 02-03-23 | 09:46

Ik wacht op zo'n filmpje maar dan over NL. Ik herken er veel in.

vm.tiktok.com/ZMYyuQnKJ/

sjef-van-iekel | 02-03-23 | 09:59

Ze weet best wel dat Macro economie betekent dat de boodschappen in de Makro gedaan worden.

Waar-is-niets | 02-03-23 | 11:38
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben overgestapt naar een dieet van volkorenbrood met margarine en bier. Een beetje zoals onze voorouders dat ook deden. Scheelt een hoop geld en ik voel me er prima bij maar niet iedereen is er even gelukkig mee.

KingOfTheLoonyBin | 02-03-23 | 09:42 | 2

Juist deze producten zijn veel duurder geworden. Als u al langer op dit dieet zit moet dit gemerkt hebben in de portemonnee

Sieg Hein | 02-03-23 | 09:50

Het Poolse arbeiders dieet. 1 heel supermarktbrood, kuipje 1 debeste margarine, 6 blikken bier en dan toch nog een banaan ofzo op de band leggen om te doen alsof de vitamientjes ook belangrijk zijn

sjef-van-iekel | 02-03-23 | 10:12

Het loont voor half Nederland om even naar Duitsland te gaan en daar je kofferbak te vullen. Al was het maar om te zien hoe je in Nederland genaaid wordt met eenheidsworst. Ga bijv. naar de Kaufland, 4 gangpaden alleen maar paaseieren en paasproducten. Nederlandse AH, 2 displays, dat is dan je keuze... Je wordt hier doodgegooid met eigen merken, puur vergif en mensen slikken het ook nog.

Stonecity | 02-03-23 | 09:40 | 11

@Quattro Stagioni | 02-03-23 | 09:57: Grote onzin, de boodschappen in Spanje waren altijd al duurder dan in Nederland. Dus een oplichter aan het werk met zijn rendabele reizen.

gato | 02-03-23 | 10:13

@Lorejas | 02-03-23 | 09:42: het loont zich tot ver in Nederland, ik zie mensen die om toerbeurt met een busje van de zaak voor een halve straat gecombineerd inkopen doen .. tikt lekker aan zo .. een gezamelijk inkoop appje boodschappen ingeven en een dag later staan ze voor je deur vele malen goedkoper.. zo moeilijk is dat toch niet.. Maar ja idereen voor zich he? in de grote Ik maatschappij.

Smoelensmid | 02-03-23 | 10:33
▼ 8 antwoorden verborgen

Waarom eten als je je brein kunt voeden met communistische dogma's?

donkieshot | 02-03-23 | 09:38

Las een schrikbarend naïef verhaal van Coen Teulings in Vastgoedmarkt die dacht dat de rente binnenkort weer gaat dalen en een aanhanger van moderne monetaire theorie want hij dacht dat geldhoeveelheid geen rol meer zou gaan spelen in de economische modellen. De inflatie kan alleen beteugeld worden met een enorme rentestijging. Hij heeft blijkbaar geen idee wat voor invloed dat gaat hebben op bedrijven en mensen en pensioenen.

Tarak | 02-03-23 | 09:38

Onze regering en aanverwante grootkapitalisten haten ons en zuigen ons tot op het merg uit...
Ondertussen worden onze vervangers met zo'n 700 tot 1000 man p/mnd binnengehaald. Die zijn nog dommer en nog makkelijker tot op het merg uit te zuigen.

Hoeck | 02-03-23 | 09:37 | 4

@Flightless bird | 02-03-23 | 09:41: U heeft gelijk, dank, helaas te laat om mijn plemp nog te corrigeren...

Hoeck | 02-03-23 | 09:46

Misschien moet je een boek schrijven over deze strijd

BobDobalina | 02-03-23 | 09:50
▼ 1 antwoord verborgen

Indexatie prijzen vaak begin van het jaar. Dat zie je maar weer. U mag betalen, ten behoeve van de aandeelhouder.

TheManiac | 02-03-23 | 09:37

Niet zo zeuren, willen jullie stilstand of vooruit? Gne.

First Contact | 02-03-23 | 09:36

Komkommer bij de Aldi: 1,50, tomaten 4 euro per kilo, daar koop je bij elkaar bijna een pakje sigaretten voor, of 5 zakken chips.

Mr_Natural | 02-03-23 | 09:36 | 2

Tja, gas voor tuinders is ook onbetaalbaar geworden dus kassen staan leeg.. Dit was een speerpunt van GroenLinks. Gelukt dus. En klimaatdoelen behaald juichte PvdA mens Mei Li Vos al. Nu de boeren nog weg.

Nichtsneues | 02-03-23 | 09:51

@Nichtsneues | 02-03-23 | 09:51: die tuinders denken er vast aan om die koude, lege kassen vol te zetten met caravans en campers..
Haha, mis! De gemiddelde Hollander heeft straks met veel pijn en moeite een tentje en gaat op de fiets naar de vrouwen om daar te wildkamperen.

EEnzame SchizofrEEN | 02-03-23 | 10:09

Eigenlijk wel een goede zaak dat demense nu min of meer gedwongen worden naar de onderste pijler van pyramida van Maslow (voeding, onderdak en kleding).

Hevvlan Demuru | 02-03-23 | 09:35 | 3

@HD,
De onderste pijlers zijn "Battery live"en "WiFi" anno 2023 geworden.

De Profundus | 02-03-23 | 09:41

Goede zaak, omdat men vanuit de onderste pijlers naar boven kunt groeien.

Hevvlan Demuru | 02-03-23 | 09:45

@De Profundus | 02-03-23 | 09:41: LOL, die heb ik al meer gehoord, wifi als primaire levensbehoefte :-D

Hevvlan Demuru | 02-03-23 | 09:48

You'll own nothing and be happy.

Adriel | 02-03-23 | 09:33 | 3

You'll own nothing but a knorrende maag.

Lorejas | 02-03-23 | 09:35

You’ll eat nothing and you’ll be hungry.

Mr_Natural | 02-03-23 | 09:37

Het is niet onze inflatie.

Ichneumonidae | 02-03-23 | 09:33

Maar 15% ten opzichte van wat?

John McClane | 02-03-23 | 09:31

Ook de bouwmarkt doet mee
Moest een plank hebben
Grenen 60x200 cm verlijmd
86 euro

zaadsnor | 02-03-23 | 09:31 | 5

60 bij 2 meter, dat is geen plank, dat is een tafelblad.

Tjemig | 02-03-23 | 09:39

Winkel bij de Hornbach.

Quattro Stagioni | 02-03-23 | 09:59

Nee die moest je niet hebben , die wilde je hebben;)

Smoelensmid | 02-03-23 | 11:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Is de inflatie hoog, wordt er verwezen naar Europa. Inflatie laag, de verdienste van dit kabinet. En niemand bevraagt de verantwoordelijke minister van Financiën. Trieste Kamer, zielige journalistjes en arme bevolking.

dathoujetoch | 02-03-23 | 09:31 | 6

@dathoujetoch | 02-03-23 | 09:50: werkt niet, werkt niet (en mag niet), je denkt dat het verlagen van de belastingdruk tot minder inflatie gaat leiden?, de coalitie bestaat al uit andere partijen.

BobDobalina | 02-03-23 | 10:01

@BobDobalina | 02-03-23 | 10:01: Hoe wil je de inflatie aanpakken wanneer je de gratis geldpers laat draaien waardoor in de praktijk de euro minder waard wordt? Hoe wil je je schulden terugbetalen wanneer de rente op schulden stijgende zijn?

donkieshot | 02-03-23 | 10:10
▼ 3 antwoorden verborgen

Politici zijn onmachtig om vooruit te denken/plannen. People's ability to plan ahead is closely related to their ability to think prospectively or engage in prospective thinking. Planning refers to the specific process of identifying a goal or set of goals, determining the steps needed to achieve those goals, and allocating resources (such as time, attention, and effort) to carry out those steps. Planning involves a variety of cognitive processes, such as decision-making, problem-solving, goal-setting, and self-regulation. The ability to plan ahead effectively is important for achieving personal and professional goals, making decisions, and adapting to changing circumstances. Some factors that can influence people's ability to plan ahead include their level of cognitive flexibility, motivation, self-efficacy, and environmental support. Techniques such as goal setting, time management, and self-reflection can be used to improve planning skills.

Zemko | 02-03-23 | 09:30 | 4

ChatGPT?

Ichneumonidae | 02-03-23 | 09:35

DeepL?

Tjemig | 02-03-23 | 09:40

Rijmmachine?

Acidstain | 02-03-23 | 09:44
▼ 1 antwoord verborgen

Ik voel dat het tijd wordt om de definitie van inflatie maar weer eens aan te passen.

wapster | 02-03-23 | 09:29

Wim winkelt vast niet bij het Korte Voorhout.

MorgenEenAnder | 02-03-23 | 09:28

Vrouwe Profundus heeft geen komkommers gekocht deze week,veel duurder geworden.
Wanneer ze in de supermarkt blijven liggen want te duur,gaan ze naar de voedselbank.
Belasting op gezond voedsel omlaag graag.

De Profundus | 02-03-23 | 09:28

Gelukkig hebben wij een doortastende minister van financiën en die verlaagd de btw op verse groenten en fruit naar 0%. ....... oh wacht.

Karel Kruizenruiker | 02-03-23 | 09:28 | 4

Ah btw verlagen. Ja hebben ze in het verleden wel gedaan. Werkt niet. Allereerst dalen de prijzen nauwelijks (de winst gaat naar de leveranciers) en de belasting moet alsnog ergens anders vandaan komen. Verder is het een zeer tijdelijk minimaal effect. Binnen een paar jaar is dat teniet gedaan en als je dan weer btw wil invoeren heb je de poppen pas echt aan het dansen.

BobDobalina | 02-03-23 | 09:47

U weet blijkbaar niet wie onze minister van financiën nu is, anders had het nooit voor elkaar gekregen daar het label doortastend aan te koppelen

Sieg Hein | 02-03-23 | 09:56

@BobDobalina | 02-03-23 | 09:47:
Als de roverheid haar bestedingen eens tegen het licht gaat houden? Eerst een dienst Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) optuigen met 500 man, en nog geen cent uitgekeerd. Bij het graaien en de uitvoering blijft ook een flink bedrag hangen. Denk ook aan de Floriade, Zeesluis, Betuweroute... Of dat Edje Kadetje naar de West moet... Die onzin, die wrijving kost, en veel. Er bestaat geen grondrecht voor belasting heffen.

Louter Leuter | 02-03-23 | 10:33
▼ 1 antwoord verborgen

Zak Lidl tortilla chips was altijd 99 cent. Nu 1.45 of zo. 45% er boven op.

fifi23 | 02-03-23 | 09:26 | 1

Nu komt het opeens wel erg dichtbij. En laat me raden, er zit ook nog eens minder in de zak.

Sieg Hein | 02-03-23 | 09:58

Allemaal de schuld van het klimaat, stikstof, Poetin en Trump.
Uiteraard niet de schuld van de neoliberale eurofiele kwezels die het in West Europa voor het zeggen hebben…

getergde kaasboer | 02-03-23 | 09:26 | 1

Neoliberalisme kan het niet zijn, onze overheid zet niet in op maximale vrijheid voor de burger. Als onze falende overheid ziet een steeds grotere rol voor zichzelf wanneer het faalt.

donkieshot | 02-03-23 | 09:32

Cornelis bespaartip van de dag: 'Voor slechts 2.99 koopt je een doosje behangplaksel bij de Action waardoor je zo'n 8 liter behanglijm kan fabriceren. Is genoeg om dagenlang hongergevoel bij compleet gezin te doen verdwijnen.'

Cornelis12 | 02-03-23 | 09:26 | 2

Die bollen van de Floriade kunnen ze ook gratis aan ons uitdelen als compensatie voor die weggeknalde 200 mio.

Lorejas | 02-03-23 | 09:30

@Cornelis 12,
Bij de Lidl zag ik broden voor 0,25€.
Waarschijnlijk tegen of over houdbaarheidsdatum.
Ook een koeling met dat soort aanbiedingenl.
Wel vroeg in de winkel zijn anders zit je ernaast.
Niemand hoeft honger te hebben in dit gave land.

De Profundus | 02-03-23 | 09:38

Dit is wel een probleem. De armere mensen hebben geen geld voor gezond eten. Een doos van 20 frikandellen huismerk van de Lidl is net zo duur als 4 vegan burgers bij de Appi. Van die frikandellen kunnen we 4 a 5 dagen eten. Die vegan burgers zijn na 1 dag op. Net als de Kinoa salade en weet ik wat. Een zak friet van 5 kilo kost 2 euro of zo. Als je geen geld hebt want de rest is fakking duur, Gas/electro dan ben je snel klaar in de super markt.

fifi23 | 02-03-23 | 09:25 | 3

Accijns op fast-food wanneer?

Adriel | 02-03-23 | 09:36

Op zo'n prijsvergelijker is de goedkoopste friet 0.92 Euro per kilo en de ongeschilde aardappel 0.87 Euro per kilo. Op de markt kan je de aardappelen vast nog wel goedkoper kopen. Gezonder eten lijkt duurder als je verse groenten vergelijkt met een zak chips. Uit de vriezer bij de super zijn de groter verpakte groentes niet zo schikbarend duur. Het is alleen wat meer werk om een maaltijd te maken van verse aardappelen en groente uit de vriezer. In ieder geval meer dan een diepvries frikandel en diepvries friet in de frituur te mikken.

Gebakschep | 02-03-23 | 09:58

Geenstijl maak eens een item van de arme mens onder ons. over de ouderen. Hoe zij dit beleven nu? Reken maar op heel wat schrijnende verhalen.

Old_School_Dutchmen | 02-03-23 | 09:24

Febo kroket 3 euro, dat is 6,60 in guldens, Mac hamburger nu 1,60, was 1 euro.

De_fluitlokker | 02-03-23 | 09:24

Maar wat zou je meenemen als je 1 minuut gratis mag winkelen..??

* Vragenlijst invullen gaat *

neonreclame | 02-03-23 | 09:24 | 5

Grote happy blij vandaag. Alsof ik in het lichaam van een ander persoon zit.

Lorejas | 02-03-23 | 09:36

* even gender van de dag bepalen doet *

Lorejas | 02-03-23 | 09:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Belastingen omlaag, geef de burger meer koopkracht.

niet-creatief | 02-03-23 | 09:23

Nog steeds niet duur genoeg, want geen grote demo's etc etc.
En 15% is peanuts in vergelijking met Turkije bijvoorbeeld. We hebben het echt niet slecht, we kunnen alleen goed klagen.

pane | 02-03-23 | 09:22 | 6

Vorig jaar april/mei in Suriname 60% voedselinflatie.

wijsvinger | 02-03-23 | 09:34

Ja, op de maan hoor je ze ook niet klagen.

dathoujetoch | 02-03-23 | 09:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Waarom zo duur? Tja, als grondstoffen duurder worden, dan kan je dat gewoon doorberekenen. Dan gaat je omzet omhoog, winst hetzelfde, dus een lagere marge. Om je marge te behouden moet je je prijzen nog verder verhogen.

Muxje | 02-03-23 | 09:19

Merk er niets van, eet en drink 15 % minder. Val daardoor ook nog eens af waardoor ik mij steeds beter voel. Dank voedselindustrie en Aholdtop !!!!

Cornelis12 | 02-03-23 | 09:19

Maak jullie niet zo druk.. Straks halen wij het voedsel uit de graanschuur van de EU.. Lekker goedkoop land! Stikstof en pfas en regels überhaupt gelden daar niet.. Klopt iets niet aan dit plaatje *achter oor krabt*

Shadow112 | 02-03-23 | 09:15 | 1

U noemt alvast de (drog) reden waarmee straks de Oekraine met voorrang EU-lid moét worden. De door de bovenonsgestelden zelf gecreerde voedelcrisis.

LucaBrasi | 02-03-23 | 09:40

Geld maakt meer kapot dan Taliban.

Schadenfreude | 02-03-23 | 09:14 | 1

Precies. Een brood maken kost nog steeds evenveel tijd en moeite als vijf jaar geleden. Spullen worden niet duurder, fiatgeld wordt goedkoper, net zolang tot het nul waard is. Ook dat is een natuurlijk proces.

pollens | 02-03-23 | 09:38

Nah ja, die coronakilo's moeten er bij de meesten toch echt nog af.

Lorejas | 02-03-23 | 09:11 | 3

Mensen kopen dozen met frikadellen in plaats van dure kipfilet.

Glasgow Argus | 02-03-23 | 09:13

Met veel trainen zitten die er bij mij in spiermassa bij.
Keuzes, keuzes.

NiCeY | 02-03-23 | 09:14

@NiCeY: kijk boooooom! Dat is pas positief denken! Die houden we vast voor vandaag.

Lorejas | 02-03-23 | 09:17

What goes up, must come down.

Maar zodra de inflatie negatief dreigt te worden, gaan de roverheden, banken, economen van allerlei pluimage, helemaal uit hun dak. Deflatie! Stagnatie! Moeten we niet willen met ons allen...

Louter Leuter | 02-03-23 | 09:10 | 1

Het alleen al noemen zorgt voor nachtmerries.

Deflatiemonster | 02-03-23 | 09:28

Nivelleren is pas een top feest als niemand het doorheeft.

28 | 02-03-23 | 09:09 | 2

Nivelleren op welk vlak? Mensen met een laag inkomen worden harder geraakt door inflatie. Dit komt doordat er procentueel een groter deel naar voedsel, energie en brandstof gaat. Iemand die vorig jaar nog 5% kon sparen of beleggen die kan dat die jaar niet meer. Deze periode gaat er alleen maar voor zorgen dat er een groter gat onstaat tussen rijk en arm.

Weazel | 02-03-23 | 09:36

Armen krijgen een toeslag erbij, armen hebben nul energie kosten als ze goed opletten.
Steeds meer mensen zijn afhankelijk van de definitie van armen, die definitie is kennelijk steeds breder.
Modaal kan alles inleveren zonder meer te ontvangen, op geen enkel vlak ontvangt modaal want links haat modaal en met de vvd krijgen multinationals alles wat ze willen en denkt modaal braaf dat ze met een eigen huis ook multinational zijn.
Modaal word naar de klote genivelleerd, zo, kort.

28 | 02-03-23 | 09:56

Vorige week een stronkje bloemkool en een stronkje broccoli: €3,89 en 500 gram gehakt met een sticker 'lekker goedkoop' er op: €6,39
Wanneer breekt de pleuris uit?

marcoplarco | 02-03-23 | 09:07 | 1

Niet want Nederlanders.

Acidstain | 02-03-23 | 09:48

Ik vind persoonlijk die "shrinkflation" waarbij alles even duur blijft maar veel kleiner wordt, nog veel ellendiger dan wanneer men gewoon de prijzen verhoogt.

Dikke Negor | 02-03-23 | 09:06 | 7

Sultana's ! Wel nu met vernieuwde formule, nog lekkerder.

Acidstain | 02-03-23 | 09:49

Die intrigerende schuin aflopende bakjes (wat je van boven niet ziet) van de paddenstoelen bij Albert Heijn! Briljant.

kapoerewiet | 02-03-23 | 09:58
▼ 4 antwoorden verborgen

Opeens weet je het. Ik word voedselsmokkelaar.
*stoer kijken doet

Flightless bird | 02-03-23 | 09:06 | 6

@Sinterbikske | 02-03-23 | 09:16:
Haha je bedenkt het en het bestaat. Jammer dat dat bericht uit 2020 is want anders hadden ze er een mooi emo verhaal van kunnen maken dat de voedselprijzen te hoog zijn. ;-)

keestelpro | 02-03-23 | 09:22

@Flightless bird | 02-03-23 | 09:20: Gewoon een paar emmers rond de watermeter... zwamburg.nl/zwamboxx/

Smoelensmid | 02-03-23 | 11:52
▼ 3 antwoorden verborgen

En iedereen gezellig weer op de coalitiepartijen stemmen op 15 maart aanstaande...

Ommezwaai | 02-03-23 | 09:05

Minimaal 13 procent he!
En dus 13 pro-euro-cent en geen 13 pro-gulden-cent.

keestelpro | 02-03-23 | 09:05 | 3

Oh, ik reken nog in florijnen.

Jos Tiebent | 02-03-23 | 09:07

@Jos Tiebent | 02-03-23 | 09:07:
Hoeveel florijn doet de sestertiën tegenwoordig? ;-)

keestelpro | 02-03-23 | 09:08

@keestelpro | 02-03-23 | 09:08: de Arubaanse florijn is €0,52
Een sesterie is afhankelijk van staat, gewicht en zeldzaamheid, tussen de €5,- en €1.000.000,- waard. Dus dat maal 2,20371, de oude maar nog steeds vaststaande waarde van onze oude florijnen/guldens.

Wist je trouwens dat de dollar zijn naam ontleent aan de daalder in het Nederlands?

Met_baard | 02-03-23 | 12:49

Lekker boeren treiteren, ook in Duitsland stoppen boeren massaal dus waarschijnlijk in de nabije toekomst tekort aan voedsel en dat is wat anders dan “duur voedsel”.

MargauxGrandCru | 02-03-23 | 09:04 | 5

Duur eten.
Minder boeren.
Voedseltekorten.
Nog hogere prijzen.
“Woeker”winsten
Overheidsingrijpen. Marktregulering.
Voedseldistributie.
Hugo de Jonge.

Muxje | 02-03-23 | 09:15
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl