Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

College voor de Rechten van de Mens meet zelf met twee maten

Black Lives Matter-demonstraties ook keihard aangepakt?

Je hoeft geen Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen te studeren om te begrijpen dat de racismeroepers van het College voor de Rechten van de Mens meer sympathie hebben voor klimaatactivisten en Black Lives Matter-demonstranten dan voor de boze boeren. Dus de en-hunnie-dan-reactie (direct overgepend door de kritische redacties van NU.nl, Hart van Nederland en RTL Nieuws) op de arrestaties van afgelopen weekend van deze door de overheid gefinancierde club verbaasde dan ook precies helemaal niemand. Maar wat wij wel een beetje gek vinden, en zelfs een beetje meten met twee maten eigenlijk, is dat het college er opeens Black Lives Matter aan de haren bijsleept. Want als één demonstratie tijdens de coronapandemie juist geen strobreed in de weg werd gelegd, dan was het wel de bijeenkomst op de Dam waar burgemeester Halsema nota bene met een 1873-button opgespeld poolshoogte kwam nemen. 

Nog gekker wordt het als we op het linkje klikken in de volgensde passage uit het persbericht: "Daarvan lijkt echter wel sprake te zijn: een demonstratierecht-expert Berend Roorda (Rijksuniversiteit Groningen) merkte op dat klimaatactivisten en Black Lives Matter-demonstranten onevenredig hard worden aangepakt in vergelijking met andere demonstranten, zoals Farmers Defence Force." In het hele interview met Roorda komen de woorden Black, Lives en Matter exact nul keer voor. Je zou haast denken dat het College er automatisch vanuit gaat dat de 'goede' demonstranten niet netjes worden behandeld en de 'foute' demonstranten het te makkelijk hebben. Anders hadden ze vast wel het politiegeweld tegen de wappies op het Museumplein genoemd. Maar ja. Dat is de verkeerde mening. En grondrechten zijn er natuurlijk alleen voor mensen met de juiste mening. Tenminste, als je met twee maten meet zoals het College voor de Rechten van de Mens. 
UPDATE 1 februari: Tekst persbericht aangepast. College voor de Rechten van de Mens wist lived experience Black Lives Matter-demonstranten uit! (NU.nl, RTL Nieuws & Hart van Nederland hebben tekst nog niet gewijzigd)
UPDATE VAN DE UPDATE: Nu met rectificatie

Nieuwe tekst:

Nu.nl

RTL Nieuws

Hart van Nederland

Keihard aangepakt!

Social

Reaguursels

Inloggen

Corona demonstraties: waterkannon-> mensen gewond
Boeren demonstratie: kogel door tractor(trekker zeggen we hier in t noorden)

De BLM is volledig gefaciliteerd in corona tijd op de dam onder toezien oog van burgemeester en co.
De kozp krijgt bijna overal plek vlakbij intochten om nog es extra te treiteren.

timmey | 01-02-23 | 00:05

Het CvRM met wel vaker met twee maten. Verboden onderscheid, zoals ze dat zelf noemen.

Bijvoorbeeld,
- er zijn meerdere (CvRM) oordelen over mensen van kleur. Niet één over anti-blank racisme.
- er zijn meerdere oordelen over discriminatie van moslims, joden en hindoes o.g.v. religie.
Máár slects één over discriminatie van een christen (dat ging over geen kruisje op het werk mogen dragen).

Dát is wat ze bij RADAR ook doen, dat meten met twee maten. Alleen zijn ze daar nog duidelijker. Bij RADAR komen ze er gewoon voor uit dat ze racisme/discriminatie van blanke mensen niet erkennen. Het bestaat niet. radar.nl/ook-witte-mensen-zijn-slacht...

Misschien is er gewoon meer aandacht voor dit fenomeen nodig. Het besef dat inclusiviteit en diversiteit betekent dat je niemand uit sluit. Dat discriminatie letterlijk iedereen kan overkomen. Dat organisaties zoals CvRM, een RADAR of een rechter in hun oordelen geen onderscheid mogen maken.

gaffelbaard | 31-01-23 | 22:07

Tijdens de Corona demonstraties werd keihard opgetreden. Veel harder dan bij de klimaatterroristen.

Kwelbeller | 31-01-23 | 21:49

Linkse extremisten en gekkies worden in dit land ruimhartig gesubsidieerd en volkomen misplaatst serieus genomen door onze overheid. Zodra de grenzen hermetisch dicht zijn moeten we direct beginnen met het stopzetten van de overheidsfinanciering van dit soort clubs. Ga maar lekker op donateurs-inkomsten leven.

Grachus | 31-01-23 | 21:29 | 1

Precies dat
Ik ken enkele rechtse georienteerde organisaties die zelf hun inkomsten verkrijgen zonder subsidies.

timmey | 01-02-23 | 00:06

Mooi staaltje gas-lighting.

Sans Comique | 31-01-23 | 20:49

Dat college van de rechten van de mens (met de juiste mening) is al lang af voor mij. Kun je toch niet serieus nemen met die uitspraken die ze doen.

Omebert | 31-01-23 | 20:41

Yo, ik kan ook CTRL + C en CTRL+V induwen, kan ik ook journalist worden?

O nee wacht ik ben niet slaafs genoeg.

HeNKiEeE | 31-01-23 | 20:02

Kan me no herinneren dat de hermandad, kogels afvuurde op een. 16 jarige boerenzoon..... hoeveel blm'ers en klimaatwappumies zijn inmiddels beschoten? Idd meten met twee maten....

Briver | 31-01-23 | 19:54 | 2

Nog even over die dweil van een klaver. Klaver polariseert hier......

Briver | 31-01-23 | 20:13

Heel goed. Weg met het twee maten systeem. Voortaan ook schieten op die klimaat activisten.

IJzer Oxide | 31-01-23 | 19:49

De juriste van Ikstinkzo rebellion zijn bezig hun cliënten vrij te pleiten via de media en ja-maar-hunnies redeneringen. Vuil spelletje over de ruggen de boeren en anderen met een niet inclusief genoegzame mening of belang. Bah, bah, bah, en dan ook gewoon de hele media er mee onder mogen spuiten en alle tijd krijgen in tv-shows, jij ook Bénédicte Ficq heel Linkedin besmeuren met je politieke mening om Winnips zijn negeren van het verbod van de rechter goed te praten. Ik reken erop dat Winnips zijn straf nu niet ontloopt.

Ja, rechter, ik had een straatverbod, maar ik kon er niks aan doen dat ik bij mijn slachtoffer van verkrachting aanbelde? Het was heel duidelijk en simpel, niks toeval aan. Te zot voor woorden deze show.

TheseDays00 | 31-01-23 | 19:41 | 1

Het gaat om de intentie he... de intentie.. je ging er niet naar toe om te verkrachten en dus heeft een straatverbod geen zin en is het dus nutteloos en totaal niet juridisch.

Mokum Kosher | 31-01-23 | 19:50

Om er nog maar een te noemen die het college vergeten is. De demonstraties bij abortus klinieken. Burgemeesters van de grote steden trekken alles uit de kast om die op oneigenlijke gronden te verbieden met zelf verzonnen termen als. Demonstratie vrije zones. Dit alles niet vanwege openbare orde en veiligheid (de enige grond waarom een burgemeester een demo kan verbieden) maar dit argument misbruiken omdat ze het er INHOUDELIJK niet mee eens zijn.
Gelukkig komen ze er bij de rechter niet mee weg maar wel een reëel gevaar voor de vrijheid van demonstratie.

JanP999 | 31-01-23 | 19:37 | 1

Christengekkies moeten hun bek houden.
We leven in 2023 niet het jaar 0.

Piggelmee | 01-02-23 | 01:25

Er is helemaal niet buitensporig opgetreden. De mensen zaten op de snelweg (!) en werden eraf gehaald. Ook nog na een flinke tijd.

konjodebonjo | 31-01-23 | 19:14
-weggejorist-
Pekketrikker | 31-01-23 | 19:09 | 1

Mijn geheugen is een zeef en ik zie dat als een voordeel.

FogerRederer | 31-01-23 | 19:08

Waarom wordt mijn belastinggeld uitgegeven aan een college van de rechten van de mens die overduidelijk een politieke agenda uitvoert. Of de tent opdoeken of gaan sturen op diversiteit van opvattingen binnen dergelijke zwaar gepolitiseerde colleges.

therealbraindump | 31-01-23 | 18:46 | 3

Uw belasting wordt daaraan uitgegeven omdat ex-tweede kamerleden allemaal een mooie bestuursbaan nodig hebben. Sommigen kunnen aan de slag bij een echt bedrijf, maar voor anderen is dat te hoog gegrepen. Dan komen de organisaties zoals het college om de hoek kijken!

EenGoedBegin | 31-01-23 | 20:28

@therealbraindump | 31-01-23 | 21:25: omdat door slechte verkiezingsuitslagen van de pvda , mensen van de pvda niet meer in de zetels van de tweede en eerste kamer pvda konden zitten dus weggepromoveerd als burgemeester

timmey | 01-02-23 | 00:09

Ik heb mezelf aangeleerd dit soort idioten te negeren en als er dan toch nog geluid uit komt, weg te lopen. Er valt toch niet mee te praten.

pollens | 31-01-23 | 18:38

Prima constatering. De boeren strijden dan ook echt ergens voor, BLM en die klimaatkabouters niet, dat zijn gewoon de standaard alleszeurders.

Zoelense Hobbyboer | 31-01-23 | 18:35 | 1

Dat zijn ge muteerde anarchisten van dee jaren 80

patrick023 | 31-01-23 | 18:52

Dat "College voor de Rechten van de Mens" (een doorstart van de totaal verideologiseerde Commissie Gelijke Behandeling) is een loepzuiver activistisch clubje, een college van staat onwaardig.

de drijfsijs | 31-01-23 | 18:28 | 1

Meteen de stekker eruit! Democratieherstel nu! Weg met NGO's weg met commissies gewoon weer regering en parlement aan de macht en rechters die braaf aan de wet en het recht toetsen.

AlexanderVissers | 31-01-23 | 18:30

Die club is er weer rap bij. Ik wacht gewoon rustig op het rapport van Nils Melzer, de Speciaal VN-Rapporteur op het gebied van marteling die het Nederland politie optreden tegen demonstranten onderzoek... Oh, wacht.

Piet Karbiet | 31-01-23 | 18:23

Lijkt mij wel een verschil of je uit vage idiologie of gebrek aan nuttige tijdsbesteding demonstreert tegen ver-van-mijn-bed algemeenheden als klimaat of realisme, of dat je je kostbare (arbeids)tijd en dure materialen opoffert om te demonstreren tegen volslagen ongefundeerd overheidsbeleid, waarbij jouw bedrijf, inkomen en leven op het spel staan.

Leffe Blonde | 31-01-23 | 18:13 | 1

Realisme = racisme

Leffe Blonde | 31-01-23 | 18:14

Och man, wat ben ik klaar met dit soort linkse zelfverklaarde juristen (v/v/x). Hun adviezen vol willekeur zijn niet bindend maar toch een enorme activistische grote bek. Hebben die bestormers van de landingsbaan op Schiphol hun ID al bij de politie laten zien?

Piet Karbiet | 31-01-23 | 18:06 | 1

Hun ID én hun DNA alstublieft.

Dr. Worstenbroodje | 01-02-23 | 01:56

"demonstratierecht-expert". Graag even noteren voor de "woord van het jaar" verkiezing.

Asteroid-B612 | 31-01-23 | 18:01 | 1

Flink scoren bij scrabble

Rico Tampeloerus | 31-01-23 | 18:10

Ligt het nu aan mijn begrijpend lezen of is het niet zo moeilijk. Allereerst zegt een geleerd iemand , het lijkt er op dat" Dat betekend helemaal niets, want dat is volledig volgestampt met beperkingen en kwalificaties.., althans in het gesprek. Daarnaast lees ik weinig over vuurwapengebruik en gericht schieten om te doden, dus kennelijk gaat het dan om de kwalificatie van massale politie inzet daaropvolgende verantwoording daarvan door celstraffen bij recidive. Allereerst, waar boeren wonen en ook werken is het aantal politie per inwoner laag. Gekoppeld aan weinig mensen per km2 is dat dan nog heel veel lager. Logisch dus dat politie inzet minder hoog is, die is namelijk niet beschikbaar. Bij boeren zonder strafblad is het illegale gedrag opgehouden, bij klimaatdrammers is er sprake van recidive, dat is niet zo heel erg moeilijk. Beide krijgen 2 maanden, alleen bij de recidivisten moeten ze een maand blijven zitten en de boeren krijgen daarboven op een werkstraf van 120 uur, en dat is ook ongeveer een maand. Wie is er nu harder gestraft vraag ik mij af. Daarbij geldt dat een groep vreedzaam demonstreert en de ander geweld gebruikt tegen zaken die niet van hun zijn, ja die klimaatdrammers die zaken stuk maken dus. Eigenlijk zijn ze voor openbare vernieling nog makkelijk weg gekomen. En het zijn personen die uitdrukkelijk oproepen tot illegale acties, terwijl de boeren bestraffingen voor al die boeren geld en in verhouding ook om die reden eigenlijk een lachertje is. een kanttekening, die laatste zin trek ik terug als alle demonstranten twee maanden krijgen ipv alleen de oproepers. Dus wie er grosso modo goed mee weggekomen is, dat is duidelijk.

InclinedtoLiberty | 31-01-23 | 17:55 | 1

Het ligt aan uw begrijpend lezen.

Red shirt | 31-01-23 | 18:13

De situatie is al langer hilarisch.
Vaak zit je dan rond het hoogtepunt van de waanzin.

Harry.Langezwaal | 31-01-23 | 17:47

Dat komt omdat de boeren wel opgelet hebben de afgelopen jaren en ezien hebben wat er gebeurt als je netjes volgens de letter van de wet gaat 'demonstreren'. Grote demonstratie in stad -> Politiek zegt we horen je en gaan kijken -> Case closed en niemand heeft het er nog over tot de volgende demonstratie waar we weer bij stap 1 beginnen.

Helaas is gebleken dat zelfs de aggressieve manier van protesteren ook geen zoden meer aan de dijk zet en ook eindigd met Glas, plas, was.

Democratie, maar je moet wel je bek houden.

Achja binnenkort maar weer het 4 jaarlijkse X factor met mijn idealen spelen en kiezen wie ik vind dat ze het beste kan vertegenwoordigen de komende 4 jaar en een goed 1e kamerlid kan uitzoeken namens mij.

Kami sama | 31-01-23 | 17:39 | 3

Demonstreren betekend niet dat de overheid gelijk doet wat de boeren willen. Er is een intensieve veehouderij die schade veroorzaakt die on allemaal raakt. Deze had decennia geleden al moeten worden gesaneerd. Dit is jarenlang vooruitgeschoven en nu is de tijd daar dat er maatregelen worden genomen die de intensieve veehouderij al lang had zien aankomen.

Red shirt | 31-01-23 | 18:19

en hoe raakt dat ons dan? heb nou niet bepaald een negatieve impact gemerkt of onderzoek naar gezien, ja alleen de "ow de plantjes die we hier proberen te forceren (en natuur noemen) gaan dood door stikstof".

lemster zonder land | 31-01-23 | 19:02

@lemster zonder land | 31-01-23 | 19:02:
Men wil allemaal voeding, men wil allemaal grootschalig: grote gezinnen steeds meer mensen. De boeren zijn op de stoel van voeders gaan zitten en voeden ons en het buitenland, ipv jagen en verzamelen.

Wil men minder stikstof, dan minder voedsel produceren, dus minder monden te voeden

timmey | 01-02-23 | 00:12

Het verwondert me niet meer, als Iran nog voor VN-orgaan voor vrouwenrechten gekozen wordt en in de Mensenrechtenraad landen als Verenigde Arabische Emiraten en Qartar zitten waarom dan niet de directeur van de Shell als Klimaat voorzittende? Ook onze koning als voorzittende van Nederlandse Vereniging tot Afschaffing van Alcoholhoudende Dranken en zijn dochter van de Anorexia Nervosa club. Je wordt besodemieterd waar je bijstaat dus rot op met die clubs.

jan huppeldepup | 31-01-23 | 17:37
-weggejorist-
MorgenEenAnder | 31-01-23 | 17:30 | 3

Zelfs op de Joop levert een stukje hierover eigenlijk alleen maar kritische reacties op het mensenrechtencollege op. Ze worden daar ook langzaam wakker?

goedverstaander | 31-01-23 | 17:28 | 1

Je bedoelt dat ze daar nu pas écht woke zijn in de zin van de feitelijke betekenis van het woord? Dat werd wel een beetje tijd zeg!

DankeSchon | 31-01-23 | 17:35

Overigens heb ik nog nooit gezien dat de politie zo lief en zorgzaam mensen van de straat plukten.
En dan durf je nog te janken.
Vreselijke mensen.
Moeten voetbalsupporters eens doen.
Dus worden totaal stuk gemept en kapot gebeten door de honden.
2 maten.. laat me niet lachen.

Ruimedenker | 31-01-23 | 17:28 | 1

Een Duits waterkanon op bejaarden met hun kleinkinderen. Dan is Halsema opeens vastberaden.

Piet Karbiet | 31-01-23 | 18:10

Ik kan me nog iets herinneren van blokkeer Friezen op de Afsluitdijk die niet zo gediend waren van een busje KOZP demonstranten.
Die Friezen zaten ook achter de tralies voor ze het wisten. Het is jammer dat links wappies altijd selectief alzheimer hebben als dat schikt

JeanDragage | 31-01-23 | 17:27

Ergens heeft Roorda wel een punt. Farmers defence force wordt iets milder aangepakt dan ER, ik bedoel door barricades heen breken en bij minister van der Wal in de tuin staan en dan wegkomen met een voorwaardelijke straf of je vastplakken aan het glas voor een schilderij en dan een maand of zelfs twee de gevangenis in.
Puur subjectief gezien vind ik dat wel geheel terecht.
Helaas er een hinderlijk stemmetje dat zegt: gelijke monniken gelijke kappen.
Verder zet Ronaldo wel een dikke streep onder de vooringenomenheid van de media.
Waarom BLM er aan de haren gesleept moet worden? De strijd tegen racisme en ongelijkheid www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/ar.... Door de woke bril wordt alles bezien in machtsstructuren van onderdrukkers en onderdrukten. Activisme lijkt belangrijker dan objectiviteit.
Waarom valt de vooringenomenheid me dan zo op? It takes one to know one. Het is jammer dat in de gevestigde media de balans op dat vlak wat weg is. Terug naar de verzuiling! Of toch maar niet?

ratelaar | 31-01-23 | 17:26 | 1

De gevestigde media wordt bespeeld door rutte, een foute noot en je beland op straat.

jan huppeldepup | 31-01-23 | 17:41

Als er één groep met fluwelen handschoentjes is aangepakt dan waren dat de BLM racisten wel.
De wappies kregen een waterkanon in hun nek en op de boeren werd met scherp geschoten.

Piggelmee | 31-01-23 | 17:24 | 1

U vergat nog de bijtende politiehonden en het bewust in een ME val laten lopen door de Driehoek.

Piet Karbiet | 31-01-23 | 18:13

Als je de leugen maar vaak genoeg herhaalt zal het de waarheid worden.
Zo denken ze vast bij die gesubsidieerde “links-intellectuelen”.
Een hand vol werd preventief aangehouden, wegens opruiing.
Een grens gevalletje.
Sowieso één van hen had schijt en liet zich alsnog zien op de A12.
Verder gingen ruim 700 mensen de fout in.
Zij overtraden de wet door een snelweg te bezetten.
Niet gek dat ze werden gearresteerd.
Geen woord daarover.
Geen woord over het feit dat dik 700! een zware overtreding begingen.
Nee hoor, de aandacht afleiden door maar te blijven janken over dat 6-tal.
Verdere vergelijking zijn zinloos.
Boeren zijn evengoed hard aangepakt, op z’n minst met hoge boetes.
Ben benieuwd welke boetes de “A12- arrestanten” hebben gekregen.
ID laten zien en wegwezen….. nou nou, wat zijn ze hard aangepakt.
Zó hard dat zoonlief van één vd arrestanten erom kon lachen en z’n schouders ophaalde.
Ze blazen dit incidentje zo keihard op, dat ze hopen dat de rechterlijke macht deze nare club mensen volgende keer helemaal ruim baan geven.
De volgende snelwegbezetting is al aangekondigd.
Vandaar.
Ik haat mensen die doelbewust weigeren de héle waarheid naar voren te brengen.
Vies volk.

Ruimedenker | 31-01-23 | 17:24 | 2

Het erge is ook: het zijn elke keer dezelfde kloefkappers. Er wordt gedaan alsof ze voor de massa spreken, terwijl bij de ongewenste protesten bewust alles onbeduidender gepresenteerd wordt. Als je die 700 nu vastzet, komt er bij het volgende protest geen kip opdagen.

Gladiator Fap | 31-01-23 | 17:27

700 mensen is een getal. Een groepje van 6, bij voorkeur met beelden, is persoonlijk. Protesteren/actievoeren les 3: maak het persoonlijk.

Daarom ziet u bij immigratie/vreemdelinenkwesties ALTIJD 1 à 2 personen, bij voorkeur vrouw/minderjarig. Vrouwen identificeren zich daarmee en ... persoonlijk.

Arachne | 01-02-23 | 00:17

Klimaatactivisten gaan altijd hun gelijk halen:

1. De temperatuur stijgt niet of minder. Klimaatactivisten: 'kijk dat komt door onze acties en de genomen maatregelen'

2. De temperatuur stijgt wel.
Klimaatactivisten: 'dat ligt niet aan het feit dat het klimaat altijd verandert maar omdat wij te laat waren'

Patje | 31-01-23 | 17:13 | 2

Vroeger noemden we dat gewoon "religie".

Gladiator Fap | 31-01-23 | 17:16

En degenen die het echte werk doen worden niet geroemd, maar afgedankt.

ZOMG | 31-01-23 | 17:16

Toch wel schokkend dat het college van de rechten van de mens blijkbaar niet op de hoogte is van de rechten van de mens.

"De overheid moet demonstraties faciliteren", benadrukt het mensenrechtencollege. "Inzet van strafrechtelijke instrumenten om de organisatie van een demonstratie te verhinderen is een extreem zwaar middel dat niet makkelijk te rechtvaardigen valt."

Hier een stuk uit een artikel van de rijksuniversiteit van groningen, waar dus ook die "demonstratierecht expert" Berend Roorda werkt.

Demonstratieverbod door de burgemeester:
Het recht om te demonstreren is echter geen absoluut grondrecht. Artikel 9 lid 2 van de Grondwet en de Nederlandse demonstratiewet – de Wet openbare manifestaties – bieden de burgemeester de bevoegdheid om een demonstratie te beperken en in een uiterst geval zelfs te verbieden. Dit mag hij alleen doen wanneer dit noodzakelijk is in het kader van drie doelcriteria:
1. ter bescherming van de gezondheid;
2. in het belang van het verkeer;
3. ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.

De inzet van strafrechtelijke instrumenten door burgemeester Zanen waren dus wel degelijk prima te verantwoorden.

daviddd | 31-01-23 | 17:09

De voorzitter van dit welicht verder met d666'ers volgeplempte en met belastinggeld gefinacierde clubje, mevrouw Jacobine Geel kon zich indertijd niet vinden in de verkiezing van Fortuyn tot grootste Nederlander. Tot zover de democratie. Maar ja, ze maakt van die leuke televiseprogrammaatjes.

dathoujetoch | 31-01-23 | 17:05 | 5

@BobDobalina | 31-01-23 | 17:11: Wat doe je dan met de gevallen waar dat daadwerkelijk het geval is? Ontkennen? Ik vraag dit voor een vriend?

Gladiator Fap | 31-01-23 | 17:22

@BobDobalina | 31-01-23 | 17:11:

De hypociete walm van D66 waait momenteel door onze maatschappij als de stank van vis tijdens de zaterdag markt.

Piggelmee | 31-01-23 | 17:29

Begin jaren '90 zaten de activistische Rode Rakkers in zak en as, want met de val van de muur was hun ideologie voor heel de wereld zichtbaar als een faal-ideologie ontmaskert. Medio jaren '90 hebben een paar van deze activisten zich op de 'zielige buitenlanders' gericht. Tegelijkertijd ontdekten zij dat een studie rechten wel heel erg gemakkelijk was en begonnen ze zich van lieverlee op 'de rechten van de Vreemdeling' te richten en hun juridische sabotage te beginnen. Het is geen wonder dat we 20 jaar later met de meest activistische en het Recht voor de eigen ideologie misbruikende rechters zitten opgescheept. Dit clubje komt uit die beweging voort en die beweging was op en top GroenLinks. Daar kwam geen D66'er aan te pas. Inmiddels zullen er ongetwijfeld vele D66'ers er zich hebben binnen gevreten. De overheid is een ware goudmijn voor hen.

Grachus | 31-01-23 | 21:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik noem mijzelf vanaf nu: het Nederlands Observatorium voor de Mensenrechten.
Binnen dit observatorium ben ik het enige lid van het nieuw op te richten College van de Rechten van de Mens in Nederland.
Vanuit beide functies constateer ik dat het demonstratierecht van de Nederlandse burger onder druk staat. Een hele lage druk. En nee, er wordt niet onevenredig hard opgetreden tegen een bepaalde groep die protesteert. En als er al geweld wordt gebruikt is dit in vrijwel alle gevallen proportioneel.
Dat zeg ik ook namens een criminoloog die gespecialiseerd is in rellen.

guldenmiddenweg | 31-01-23 | 17:01

Onze Israëlische vrienden hebben een woord voor deze vorm van ‘ omgekeerde jij-bak’ : ‘ chutzpah’ ( gotspe).

bisbisbis | 31-01-23 | 16:57

Het college voor de rechten van de mens is altijd al wat dubieus geweest. Maar als ze zo overduidelijk zich ongevraagd gaan mengen in de politiek, dan moet je het opheffen.

Devils_son | 31-01-23 | 16:57

Overigens moeten dit soort "kangaroo courts" zo snel mogelijk worden opgerold.

omanders | 31-01-23 | 16:55 | 1

Zonde van mijn belastingcenten dat college vd rechten vd mens. We hebben al een gewone rechter. Aktieclubjes worden al genoeg gesponsord in Nederland. Dit college kan dus weg met zijn voorspelbare uitspraken zonder realiteitszin en zonder rechtskracht.

Nichtsneues | 31-01-23 | 17:13

Kan dat “College” niet worden afgeschaft. In ieder geval minder subsidie naar deze actiegroep.

thanseeuwen | 31-01-23 | 16:55

Precies. Onafhankelijk, my ass. Helaas is ook de gewone rechtspraak inmiddels geïnfiltreerd door activisten. De rechtsstaat is op sterven na dood. Maar goed, als je mensen maar bang maakt slikken ze alles. Zie corona.

Devils_son | 31-01-23 | 17:05

Dat een activistengroep als "College voor de Rechten van de Mens" zo'n bericht stuurt is te verwachten. Waar het fout gaat is dat de media het zonder controle plaatsen. Knip, plak en er is weer een nieuw artikel. Met een beetje geluk komt er ophef dan zijn de advertentieinkomsten ook meer.

ZOMG | 31-01-23 | 16:52

Al die BLM-demonstranten op de Dam hadden natuurlijk een kogel in hun voorruitstijl.

bisbisbis | 31-01-23 | 16:52

.... het is dus ook gewoon een staaltje projectie. Een fenomeen dat wel vaker toegepast wordt door het ultra-links rapalje. Anti-fascisten gedragen zich als fascisten, anti-racisten bestrijden racisme met... jawel, racisme en verongelijkte beroepsprotestanten klagen over mensen die het niet met ze eens zijn. En dat in een wereld waarin niet de pers de regering confronteert met feiten, maar van de bevolking verwacht wordt dat ze uit een vrijwel uitsluitend op opinie gebaseerd "nieuws" op de één of andere manier de waarheid eruit filtert. Het is gewoon de omgekeerde wereld.

Gladiator Fap | 31-01-23 | 16:51 | 1

Anti-fascisten zijn communisten en zo gedragen ze zich ook.
Check wortels antifa.

Arachne | 01-02-23 | 00:11

Het is voor een kind duidelijk dat de popo bij motorrijders, truckers en boeren (geweld niet schuwend volk met grote rijdende apparaten) een heel andere toon aan slaat dan bij studenten en vrouwen die demonstreren met hun blote handen en een bakfiets. Motorrijders kunnen gewoon door rood rijden met een wazige nobel herdenkkingsrit voor een wheelie maker of bendebaas als klepper, met popo begeleiding om andere weggebruikers tot stoppen te manen. Idem bij truckers en boeren, hoewel daar minder criminelen bij zitten.

AntiZanicz | 31-01-23 | 16:51 | 3

Misschien schieten we er niets mee op als we die klimaatwappies maar blijven pamperen.

goedverstaander | 31-01-23 | 17:00

Er was toch een tijd terug ook iets van een demonstratie op een snelweg waarbij demonstranten werden opgepakt en vervolgd? Ik weet even niet meer waar die demonstratie over ging. En ik wil verder niemand de zwartepiet toespelen, maar er werd toen stevig opgetreden en er werden flinke taak-/werkstraffen en (voorwaardelijke) gevangenisstraffen opgelegd.

Een paard | 31-01-23 | 16:50 | 3

Wedden dat er niet één enkele Asfaltplakkert een strafblad oploopt?

bisbisbis | 31-01-23 | 16:53

As we speak zit een blokkeerfries een maand celstraf uit

ik.zou.haar.doen | 31-01-23 | 21:29

Vergeet vooral de verplichte DNA afname niet!

Grachus | 31-01-23 | 21:50

Goh, sinds ik dit filmpje van de boerenprotesten gezien heb weet ik genoeg over de Nederlandse politie en wie er door onze overheid als de echte vijand wordt gezien: https://youtu.be/rZQt_v14jPI?t=2410

stampertje85 | 31-01-23 | 16:50

Demonstreren is prima. Zelfs met een beetje overlast.Dat doet de NS al jaren, leraren ook. Ik vond zelfs de acties van de boeren te begrijpen, hoewel die afvalstortingen en brandstichting een beetje jammer was. Extinction Rebellion acties, ik deel hun mening niet, maar ook daar mogen acties best een beetje wrijven. Voor de aandacht, de impact. Ik snap het allemaal wel. BLM, deel die mening ook niet, tijdens een coronapandemie vond ik bijzonder dat het mocht, maar het moet kunnen. Alleen ik hoor deze types niet op het moment dat er Corona-tegenstanders a.k.a Wappies iets willen organiseren. Dan komen plots de openbare orde en dingen ter sprake.

Waar we ons meer zorgen over moeten maken is de hoeveelheid aan escallerende protesten. Blijkbaar zit er bizar veel onvrede in de samenleving en is de overheid niet in staat daar iets aan te doen.

BBRDWR | 31-01-23 | 16:49 | 1

oh jawel hoor, de overheid doet er zeker wel wat aan, die veroorzaken de ellende en crisis, de burger moet verder zijn bek houden.

DRUCKIE1 | 31-01-23 | 18:45

Universitaire Meningen-faculteit gelul. Dat is het.

Dude heb je eten | 31-01-23 | 16:48

Als je echt heel hard wil lachen vandaag, lees dan het statement van BLM over Tyre Nichols. Het viel al op dat er geen ophef over was, maar in een bizarre twist der logica, is TOCH de moord op Nichols door zwarte agenten de schuld van blank racisme:

https://blacklivesmatter.com/black-lives-matter-global-network-foundation-statement-on-the-murder-of-tyre-nichols/

"Although the media has spent a great amount of time drawing attention to the fact that the police officers are Black, as if that is important, let us be clear: ALL police represent the interest of capitalism and impel state-sanctioned violence. Anyone who works within a system that perpetuates state-sanctioned violence is complicit in upholding white supremacy."

Kortom: Ook als zwarten elkaar vermoorden is dat de schuld van de blanke!

Vooral "as if that is important" is hilarisch.

Beste_Landgenoten | 31-01-23 | 16:47 | 6

Hebben ze mooi voor niets de toelatingsstandaard om bij de Amerikaanse politie te komen drastisch verlaagd. Nu blijkt dat je als gekleurd persoon niets hebt te zoeken bij die racisten.

goedverstaander | 31-01-23 | 17:03

Zie wat James Lindsay daarover schrijft/tweet: BLM volgt gewoon de intersectionele theorie en deze uitspraak was dan ook te verwachten. Doordat het instituut politie "blank" is, is alles wat de politie doet een vorm van blanke suprematie. Het klopt dus theoretisch allemaal volledig. Het enige wat uit zo'n theorie van het intersectionalisme voort kan komen is dan ook "destructie". Dat is het enige waar ze mee bezig zijn.

Ook nog aardig om te lezen wat XR schrijft over het omverwerpen van de kapitalistische en blanke cultuur en al die NGO's die daar afgelopen zaterdag steun aan betuigen.

Tarak | 31-01-23 | 17:05

@Tarak | 31-01-23 | 17:05:
Volgens de redenering
A. Wij hebben altijd gelijk
B, In andere gevallen geldt regel A

Beste_Landgenoten | 31-01-23 | 17:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Is er al gericht op BLM protestanten geschoten? Zoals op de boeren op de A32 op 6 juli?

Sieg Hein | 31-01-23 | 16:47 | 1

Natuurlijk niet. Want de BLM protestanten stemmen op de "juiste" partijen. Dáárom gaat het. Het zijn nuttige idioten en iedere tegenreactie is een alibi voor ze zittende kliek.

Gladiator Fap | 31-01-23 | 17:24

Deze actiegroep die zich heel deftig college noemt doet me denken aan de Coornhert Liga, een deftige actiegroep van lang geleden die pleitte voor een maximale gevangenisstraf van 6 jaar.

J.P.Drapeau | 31-01-23 | 16:46

Volgens mij ging het specifiek om het blokkeren van een snelweg en niet om het demonstratierecht. Je zou eerder een vergelijking moeten trekken tussen de blokkade van de A8 en die welke door de Blokkeerfriezen ten uitvoer werd gebracht. Jenny Douwes is voor de rechter moeten verschijnen niet vanwege deelname aan die blokkade maar omdat ze daartoe opriep. Eens afwachten wat er met die lui gaat gebeuren die opgepakt zijn omdat ze opriepen tot een blokkade van de A8.

Schoorsteenveger | 31-01-23 | 16:45 | 2

Je bedoelt vast de A12 en nee, met die lieden gaat nix, noppes, nada, niente gebeuren. U kunt wachten tot u een ons weegt. BLM schreeuwerts en XR muppets zijn immers liev terwijl FDF en blokkeerfriezen of elke ander demonstrerende groep natuurlijk gewoon abject tuig van de richel is.

Grijskijkert | 31-01-23 | 16:50

De één een harde aanpak, de ander een zachte. Dat is juist diversiteit.

Cor Netto | 31-01-23 | 16:44

De blokkeerfriezen werden gestraft omdat ze de snelweg blokkeerden. KOZP mocht ongestraft de Erasmusbrug blokkeren. Je ziet het: links wordt keihard aangepakt en rechts met fluwelen handschoentj... huh?

MAD1950 | 31-01-23 | 16:43

BLM:

“ We disrupt the Western-prescribed nuclear family structure requirement by supporting each other as extended families and “villages” that collectively care for one another, especially our children, to the degree that mothers, parents, and children are comfortable.”

Het feit dat Rutte in het verleden met deze mensen om tafel is gaan zitten is werkelijk stuitend.

Bochel | 31-01-23 | 16:43 | 1

Dat komt waarschijnlijk doordat menig kind niet weet wie hun vader is. Waarschijnlijk een hoop moeders ook niet.

Cold-Cees | 31-01-23 | 16:59

Doe maar 'worden behandeld'.

Een paard | 31-01-23 | 16:42 | 2

@Ronaldo

Een paard | 31-01-23 | 16:42

ja doe maar.

Colin.Fart | 31-01-23 | 17:56

Is er ook al geschoten op een klimaatactivist? Het moet toch niet gekker worden.

Sierstrip | 31-01-23 | 16:41 | 2

Nee, die zijn netjes weggehaald.
Beetje dezelfde situatie als Greta en de bruinkoolmijn, al werd zij rustig opgetild en vastgehouden alsof het porselein was wat ze vast hadden.

Sjeintje | 31-01-23 | 16:43

@Sjeintje | 31-01-23 | 16:43: Had liever gezien dat ze was behandeld zoals die hillbilly in Casino. Kop voor de zaal uit door de deuren te openen met het hoofd van het wicht.

Grijskijkert | 31-01-23 | 16:52

Als er geen verschil meer wordt gemaakt, wordt ons land zo saai.

McSnor | 31-01-23 | 16:40 | 2

Als er geen verschil meer wordt gemaakt, dan richten we ons wel op jou, zaai wordt het niet.

CleaudeSacke | 31-01-23 | 16:44

Help, ik word gediscrimineerd!

McSnor | 31-01-23 | 16:48

Mensenrechten gelden alleen voor mensen met de juiste mening

Trekhaas | 31-01-23 | 16:38 | 1

Juiste kleur

B*tchmeister | 31-01-23 | 16:40

"Anders hadden ze vast wel het politiegeweld tegen de wappies op het Museumplein genoemd. Maar ja. Dat is de verkeerde mening. En grondrechten zijn er natuurlijk alleen voor mensen met de juiste mening". Waarheid als een koe.

Von Bliksum | 31-01-23 | 16:37

Hoe zou het toch komen dat men steeds minder vertrouwen in instanties hebben?

Bochel | 31-01-23 | 16:35 | 2

heeft

CleaudeSacke | 31-01-23 | 16:41

Er werd zelfs op de boeren geschoten.

Esper25059566 | 31-01-23 | 16:34 | 4

@* Il Principe * | 31-01-23 | 16:42: dat klinkt vrij communistisch / fascistisch. Onwelvallige meningen afschieten. Eet smakelijk vanavond en bedenk wie het heeft laten groeien.

TheseDays00 | 31-01-23 | 16:50

@TheseDays00 | 31-01-23 | 16:50:
Gevaarlijke situaties op (snel)wegen creëren en journalisten en politici bedreigen is geen "onwelvallige" mening.

* Il Principe * | 31-01-23 | 17:13

Deze agent schoot op een trekker die van hem weg bewoog. Later werd door de korpsleiding al snel bevestigd dat het schieten onrechtmatig was.
Dus klets niet zo slap, schieten zonder dreiging is gewoon fout, ongeacht op wie je wilt schieten.

Bakkeleures | 31-01-23 | 17:23
▼ 1 antwoord verborgen

Interdisciplinaire Sociale Wetenswaardigheden.

LD69 | 31-01-23 | 16:33 | 1

haha de Dansschool van het "leven" ;) Wat zou de aanspreek titel zijn na afstuderen, de weldegelijk geboren heer/mevrouw?

Smoelensmid | 31-01-23 | 16:52

Dit land is zo verloren en is alle glans kwijt.

Rotterdammert1965 | 31-01-23 | 16:32

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl