Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Welkom in de Derde Wereldoorlog (mogelijk)

We callen hem vast

Social

De definitie van een oorlog kan eigenlijk altijd pas achteraf worden gegeven, maar wij zijn ongeduldige tikgeiten, dus we callen hem ongenuanceerd vroeg. Aan deelnemers is geen gebrek in de strijd in het oosten van Oekraïne. Qua boots on the ground is het nog een redelijk overzichtelijk clubje met Oekraïeners aan de ene kant en Russen aan de andere zijde, maar die krijgen beiden bakken aan hulp van landen die op zijn Hugo's wel betrokken zijn, maar geen betrokkenheid hebben. Dat uit zich in het leveren van mondkapjes, wapens en materialen, maar ook in actieve deelname in de informatie- en cyberoorlog. Het zijn de wapperaars van de NAVO-lidmaatschapskaarten tegen de Poetinsteuners als Wit-Rusland, Iran en Noord-Korea. Door het gecentraliseerde slagveld nog niet genoeg voor de prestigieuze titel van wereldoorlog, maar dat veranderde dit weekend dankzij enkele explosies bij militaire installaties in Iran. Een droneaanval, hoogstwaarschijnlijk uitgevoerd door Israël, als waarschuwing of als vergelding voor een eerdere aanval op de ambassade van Azerbeidzjan in Teheran, wat waarschijnlijk weer een reactie was op het aanstellen van de eerste Azerbeidzjaanse ambassadeur in Israël. De dominosteentjes vallen rap, zullen we maar zeggen. Als Iran wijs is, reageert het alleen met boze woorden, maar zo niet dan krijgt deze internationale oorlog een tweede front, want bij een gewapend conflict zal Rusland zich achter Iran scharen en Amerika de Israëliërs steunen en is het hek van de dam. Het moderne Frans Ferdinand-moment is mogelijk al achter de rug, dus we slaan de bloembollen en toiletrollen vast in en beginnen een dagboek: die Derde Wereldoorlog is mogelijk al begonnen.
UPDATE: Uiteraard speelt Syrië ook weer een rol.
UPDATE: Nederland onder Russisch cybervuur

Ambassadeheld met ballen die schutter aanpakt

Social

Maar wat vindt Extinction Rebellion hiervan?

Social

Reaguursels

Inloggen

Rusland koers wel heel hard op een nationaalsocialistische staat af. Compleet met Putinjügend, Symbolen, Gleichschaltung, Heim ins Reich fantasieën en drang nach Westen.

wapster | 30-01-23 | 19:31

Maar wat was dit dan voor wapen?
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1620074539890909192?s=20&t=kHmYXKWyh9NtVFWRu-rbLA
Bizar.

Beste_Landgenoten | 30-01-23 | 18:25 | 1

Lijkt mij een Duitse DM-22 mijn.

Haloef | 30-01-23 | 18:58

Heb mijzelf vaak afgevraagd hoe dat nou kan hè, een bevolking met een WO ervaring nog vers in het geheugen zich toch weer een nieuw WO pak aan laten naaien....? En niet eens een Boss pak deze keer.
Ik bedoel "Das nie wieder" enzo...
Nou, zo voelt dat dus.

D-Fens_1963 | 30-01-23 | 17:30 | 2

Dat “Nie wieder” sloeg op de jodenvervolging. Oorlog is een natuurlijk menselijk proces om de mannelijke helft van de wereldpopulatie binnen de perken te houden. Net als lemmingen moeten we af en toe opruiming houden.

Leffe Blonde | 30-01-23 | 18:27

Er wordt beleid opgevoerd door de mensen welke aan de touwen kunnen trekken. Het zit ook eenmaal in mensen van alles en nog wat aan te nemen wat opgelegd wordt. Er is niks veranderd maar gaan gewoon weer een dezelfde fase in.

Boompjeoud | 30-01-23 | 19:17

Ik zeg; 3e front openen, blitzkrieg in Belarus of Zuid Afrika nu!
Maar ik heb wel al wat Zubrowka op ;-)

D-Fens_1963 | 30-01-23 | 17:17

Als het maar buiten mijn jn voordeur blijft.

Hadena | 30-01-23 | 15:59

Wat een zielig, amoreel volk die Russen. Kraamklinieken bombarderen, Ziekenhuizen bombarderen en nu dus in het westen DDdos aanvallen op ziekenhuizen.

BenZen | 30-01-23 | 15:36 | 4

En ze hebben allemaal van die lelijke varkenskoppen ook nog.

bqbq | 30-01-23 | 16:36

Kraamklinieken zelfs? Echt heel ziek? Bewust of afdwaler?

Jan, Leiden | 30-01-23 | 17:52

@Jan, Leiden | 30-01-23 | 17:52: 23 nov 2022 — Bij een Russische aanval op een kraamafdeling in de regio Zaporizja, in het zuiden van Oekraïne, is een pasgeboren baby om het leven gekomen ... Ook over andere aanvallen op kraamklinieken, waaronder de aanval op een kliniek in Marioepol (toen de Russen hun vredesmissie net gestart waren) is het een en ander op het internet te vinden. Het waren vanzelfsprekend allemaal afdwalen.

BenZen | 30-01-23 | 21:01
▼ 1 antwoord verborgen

Tijd voor Israel om de Spike atgw vrij te geven aan Nato. Nederland heeft tijdens de zesdaagse oorlog meer dan genoeg munitie geleverd aan Israel

HetOorAakel | 30-01-23 | 15:27 | 2

Nederland heeft Spike ATGW in bezit. Paar honderd zelfs.

TRUMP | 30-01-23 | 17:16

Geef die Inge van het klimaatprotest maar aan de NATO. Als die haar kleren uittrekt geeft Putin zich zo gewonnen.

Zaadstaaf | 30-01-23 | 19:52

de new york times zegt te weten dat Israel achter de aanslagen zit. Lijkt ook logisch, zeker gezien het opgeblazen wapentransport in syrie. 3e wereldoorlog weer even uitgesteld

bamitoren | 30-01-23 | 15:21

Iran zal alleen met woorden reageren. Niet omdat ze wijs zijn maar veel meer andere middelen hebben.

flame_me | 30-01-23 | 15:12

Het is ons gewoon opeens overkomen, wir habe es nicht gewusst.

Reebensteeltje | 30-01-23 | 14:58

Wij zijn niet in oorlog met de Russen.
Wij, de NAVO-landen, geven alleen maar steun aan Oekraïne zodat ze zich kunnen verdedigen tegen separatisten en de Russen.
Maar, wij? Wij, zijn niet in oorlog.

[PC-modus: /on]

gaffelbaard | 30-01-23 | 14:17 | 5

Volgens die mevrouw Bärbeck die in Duitsland minister is geworden en vast zo bekwaam is als onze ministerdames zijn we wel in oorlog. Ze mocht nog uitleg komen geven over die uitspraak maar heb niet meer gehoord hoe dat is afgelopen.

Joris Beltsin | 30-01-23 | 14:27

Klopt, de Sovjet-Unie gaf de Noord-Vietnamezen Kalasjnikovs, SAM- en radarinstallaties, tanks, Migs etc. maar was zelf niet in oorlog met de VS. Zo moeilijk is het niet om buiten een oorlog te blijven.

Festen | 30-01-23 | 15:05

@Joris Beltsin | 30-01-23 | 14:27:
Volgens de NATO heeft die minister geen gelijk.

"Myth 1: NATO is at war with Russia in Ukraine

Fact: NATO is not at war with Russia, and we do not seek confrontation with Russia. What NATO does is support Ukraine in its right to self-defence, as enshrined in the UN Charter. Over the past months, we have taken strictly defensive measures to increase the presence of NATO troops in the eastern part of the Alliance.

This ensures that there is no room for misunderstanding in Moscow about our readiness to protect and defend all Allies. Our core task is to keep our thirty nations safe. We have a responsibility to ensure the conflict does not escalate and spread beyond Ukraine, because that would be even more devastating and more dangerous."

Bron: www.nato.int/cps/en/natohq/115204.htm...

gaffelbaard | 30-01-23 | 19:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb dus de mogelijkheid te emigreren naar het Caribisch gebied. Helaas niet Nederlandstalig, wel familie aanwezig.

Zonder te doemdenken wordt het een steeds interessantere optie. Al zal werk vinden een lastig verhaal worden als je de taal niet geheel machtig bent (Frans). Het lijkt er af en toe toch op te lijken dat het daar een heel stuk veiliger wordt dan hier. In de komende 5-10 jaar

Vleesverkopert | 30-01-23 | 14:09 | 7

St Maarten w.s. Elk jaar windhozen en over een decennium is het een onderwater eiland.

bqbq | 30-01-23 | 16:38

@bqbq | 30-01-23 | 16:38:
Het gaat om Guadeloupe, prima levensstandaard; mits je werk hebt. Dat is de uitdaging. Wellicht maar gewoon proberen. Alles wordt geïmporteerd en waarom niet door een Hollander

Vleesverkopert | 30-01-23 | 16:49
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik ben helemaal voor een 3e Wereldoorlog. De ervaring leert dat de wereld opknapt van zo’n reset. Even een paar tientallen miljoenen doden zijn goed om iedereen weer even tot z’n positieven te brengen. Overal in de wereld zie je tegenwoordig nationalisme en populisme de kop op steken en Mitterand had gelijk toen hij zei ‘le nationalisme, c’est la guerre’. Dus kennelijk willen demense dit. Ik ben er voor. Gooien maar met die kernbommen. Frist de boel lekker op.

Bigi Bana Boy | 30-01-23 | 14:07 | 10

Als je eerst een een documentaire: After Hitler gaat kijken, dan stel je je mening wel bij.

TRUMP | 30-01-23 | 17:17

@TRUMP | 30-01-23 | 17:17: Ken ik niet, zal ik eens opzoeken! Thnx! Is het onderwerp soms hoe Duitsland voor het grootste deel niet gedenazificeerd is na de oorlog?

Bigi Bana Boy | 30-01-23 | 19:13

@Bigi Bana Boy | 30-01-23 | 19:13: onder andere dat, maar ook na de oorlog kregen Joden de schuld dat zij de oorlog hebben veroorzaakt. Vandaar dat er velen naar toenmalige Palestine waren vertrokken.

TRUMP | 30-01-23 | 19:15
▼ 7 antwoorden verborgen

Geenstijl mogelijk genomineerd voor journalistieke prijs vanwege het woord 'mogelijk' in een kop?

RandyBiel | 30-01-23 | 14:05

ik ben weer onder de indruk van de US/IL intelligence .. en dat weet meneer putin nu ook weer.. ook zijn stiekeme wapenleveringen worden keurig uit de voeding geknald.

hoffrevisited | 30-01-23 | 14:04

Zolang ik niet meedoe, is het geen wereldoorlog.

guldenmiddenweg | 30-01-23 | 14:03

Ja het gaat weer heerlijk in de wereld
www.cfr.org/global-conflict-tracker
is het geen civil war dan lopen ze wel te zeiken/zieken over een grens.

Corwin02 | 30-01-23 | 13:54 | 1

Het is rustig in de stille zuidzee.

SterF... | 30-01-23 | 14:47

"In deze tijd, waarin onduidelijkheid bestaat over de bedoelingen en de bereidheid tot militaire inzet van spelers zoals Rusland, over de richting van het beleid van de nieuwe Amerikaanse president en over de mate waarin Europa als eenheid zal kunnen blijven optreden, lijkt conflict als gevolg van onzekerheid tussen een of twee grootmachten niet ondenkbaar"

Nostradamus is er niets bij.

Beste_Landgenoten | 30-01-23 | 14:02

Chef Open Deuren bij Clingendael.

Après toi | 30-01-23 | 14:14

Wij hebben een speciaal wapen: Kajsa Ollongren!

thanseeuwen | 30-01-23 | 13:49 | 4

Made in Sweden ! Bork bork

Nederlandop1 | 30-01-23 | 13:59

Je weet dat ze een labrador heeft?

Après toi | 30-01-23 | 14:22
▼ 1 antwoord verborgen

Pak de geschiedenisboeken ermaar bij.....
Sinds de Neanderthalers zijn er stammentwisten, mini-oorlogen, landen- oorlogen en wereldwijde oorlogen geweest.
Om nog maar van buurtgeweld en burenruzies niet te spreken.
De mens is nu eenmaal een erg aggresieve klootzak.

meneer Q | 30-01-23 | 13:43 | 1

De Neanderthalers waren lieve goedzakken. Indertijd heeft de verkeerde mens gewonnen.

MAD1950 | 30-01-23 | 15:29

En laten we vooral nog zoveel mogelijk vluchtelingen hierheen halen.
Er zitten immers geen terroristen onder die vluchtelingen.
Hysterie enzo.
Zucht.
We willen echt onszelf zo snel mogelijk opheffen.

helaas-nederlander01 | 30-01-23 | 13:42

Aan alle mensen die nu wapens willen geven en prierballetjes twitteren als Oekraine weer 1000 russen in de pan heeft gehakt.
Dit zijn wel jullie ouders JA!!!
www.cobofonds.nl/wp-content/uploads/2...

small_town_dude | 30-01-23 | 13:31 | 22

@Red shirt | 30-01-23 | 17:44:
Ja fair enough en dat weet ik inderdaad ook wel. Maar waarom krijg ik het idee dat Russen (voor zover je mag veralgemeniseren) nauwelijks warm te krijgen zijn voor het afzweren van die ellendige maffia-dictatuur? Is het dan echt zo dat Poetin ze gepaaid heeft met zijn law and order verhaal, de toegenomen welvaart en de veiligheid op straat en dat het ze verder aan hun reet zal roesten?

Nou ben ik de laatste die Russen gaat veroordelen want het is gemakkelijk praten vanuit een vrij land zonder dictatuur, maar ergens komt het gelamenteer van veel Russen, die misschien dan door propaganda zijn ingepakt, over hun slachtofferverhaal me de keel uit. Het is altijd: Ja maar het westen. Het is nooit: Inderdaad, onze president is een maffiabaas. Helemaal als ze dan in de camera allerlei onzin gaan schreeuwen zoals "ja maar jullie westerze propaganda" en op geen enkele manier lijken in te zien dat ze totaal geïndoctrineerd zijn.

Beste_Landgenoten | 30-01-23 | 17:54

@Red shirt | 30-01-23 | 17:44: ik had het niet over demonstraties in Rusland, het is mij bekend dat die, net als in Iran hard worden neergeslagen, hetgeen de Iraniërs niet weerhoudt overigens. Ik heb het over demonstraties van naar het westen "gevluchte" Russen. De straten in Berlijn stroomden kortgeleden vol met Iraniërs die middels een demonstratie hun steun betuigden aan de demonstranten in Iran. Ik heb nog over geen enkele door Russen georganiseerde demonstratie gehoord of gelezen. Zullen we het er gewoon op houden dat de gemiddelde Rus achter Poetin en achter de inval in Oekraïne staat? En ja, ze staan daar achter omdat een groot deel van de Russen daadwerkelijk gelooft dat Rusland door het westen bedreigd wordt en dat het westen uit is op de vernietiging van Rusland. Maar zijn ze daar werkelijk zo laagbreinig dat het ze zelfs niet opvalt dat er in Rusland nauwelijks een bom gevallen is terwijl er gemobiliseerd wordt alsof het een lieve lust is. Zijn ze daar zo verregaand achterlijk dat ze niet inzien dat er nogal wat soldaten niet terugkeren terwijl er in Rusland zelf niet gevochten wordt. In heel Rusland, het o zo bedreigde Rusland is geen Oekraïnse soldaat te bekennen. Nou ja, dat het niet de helderse lampjes in de kroonluchter zijn was al bekend, maar dat ze zo dom zijn... Dat verklaart dan wel weer hun weerstand tegen de Oekraïners, een bewezen intelligent volk.

BenZen | 30-01-23 | 22:29

@BenZen | 30-01-23 | 22:29: Ik denk dat Russen buiten Rusland niet demonstreren omdat ze weten dat het geen ene zak zal veranderen maar dat ze wel familieleden die in Rusland wonen in gevaar kunnen brengen. In Rusland is een spreekwoord dat zegt "Ja, nee, misschien". Dat typeerd de metaliteit. De burger weet dat de overheid liegt en de overheid weet dat de burger dit weet. Het is de neiging om zo weinig met de overheid te maken willen hebben.

Red shirt | 30-01-23 | 23:44
▼ 19 antwoorden verborgen

Begon een beetje saai te worden met corona dat is uitgeraasd en de stiktofcrisis die lijkt te zijn bezworen. Ome Vlad en de achterneef Zelensky vullen het gat aardig op.

Martin Jokt | 30-01-23 | 13:28 | 1

Maar met die 2 jaar "virus"-deskundigen, nu opgevolgd door al 1 jaar ex-geweermannetjes van de Navo.... Ik denk dat de verkeerde mensen het hoogste woord hebben bij drama's.

hagelkruis | 30-01-23 | 13:37

Na een jaar lang gedoe aan het Europese oostfront zou je bijna vergeten dat het Midden-Oosten natuurlijk ook gewoon nog steeds één grote tiefuszooi is. Goed dat we daar nog even aan herinnerd worden, want stel je voor zeg. Lekker bezig in die zandbak! Nog even doorzetten en jullie schuiven van de 16e eeuw door naar de 18e eeuw.

Do-na-zi | 30-01-23 | 13:25 | 1

16e eeuw? Mochten ze willen.

Joris Beltsin | 30-01-23 | 13:27

Amnesty al gebeld? Of zitten ze nog vast(geplakt)?

MorgenEenAnder | 30-01-23 | 13:13

Is dit Niet gewoon Bibi die Iran laat weten dat hij weer Back is. :-)

threebees | 30-01-23 | 13:11 | 2

Ik denk aan een Oekraïns Kadootje

willem n | 30-01-23 | 15:36

@willem n | 30-01-23 | 15:36: ik hoop de Israëlisch. Het zou een heel speciale steun aan Oekraïne betekenen.

BenZen | 30-01-23 | 16:03

Wordt wel erg onrustig nu zeg! Maar Israël grijpt wel eens vaker in toch? Was dat al niet vaker zo?

Jan, Leiden | 30-01-23 | 13:10 | 7

@KeesBruin | 30-01-23 | 13:23: Je suggereert toch niet dat Israel al jaren met gedoogsteun van ons lak heeft aan soevereiniteit en het internationale recht?

drs. Levi Samsonov | 30-01-23 | 13:47

@drs. Levi Samsonov | 30-01-23 | 13:47: we zeggen al jaren foei door middel van talloze VN resoluties.

SailingDuck | 30-01-23 | 14:09

@drs. Levi Samsonov | 30-01-23 | 13:47: Daar heb jij als Rus vast geen problemen mee.

Après toi | 30-01-23 | 14:15
▼ 4 antwoorden verborgen

Alleen achterlijken willen zoiets.

Neuth | 30-01-23 | 13:10

ik mis de anti-oorlogsdemo's van links uit de jaren 60, 70 en 80.
zometeen hoeven we ons helegaar geen zorgen meer te maken over klimaat.

Dr.Utker | 30-01-23 | 13:10 | 2

Oorlog is weer helemaal hip en the bomb.
Juist bij die lui die op die oorlogsdemo's liepen te schreeuwen.
Het zijn nogal trendgevoelige luitjes.

Joris Beltsin | 30-01-23 | 13:14

Wacht maar tot de milieukosten voor Ukraine na de oorlog bekend gaan worden, maar misschien zijn ook die kosten voor onze kindskinderen.

funda | 30-01-23 | 13:15

Ik zat vorige week nog een docu op Netflix te kijken over de aanloop naar WOI. Onder andere een stukje dat Oostenrijk-Hongarije destijds sancties tegen Servië nam, waarbij men hetzelfde plan had als we nu met Rusland hebben. Binnen een jaartje zitten ze aan de bedelstaf en lopen ze wel weer in de pas. Het tegendeel bleek waar, in Servië ging men gewoon exporteren naar andere landen en in Oostenrijk zaten ze op een houtje te bijten. Hetzelfde wat we nu zien dus.

R.F.Pickering | 30-01-23 | 13:09 | 6

Je snapt nu toch ook hopelijk wel dat je geen zaken kan blijven doen met een regime als Rusland. Oorlog en confrontaties van dit kaliber doen pijn bij een ieder op deze wereld dus ook in onze portemonnee.

movingsquare | 30-01-23 | 13:53

Was dat geen Servische serie? Meen me zoiets te herinneren. Hadden wel een heel eigen (Servische) kijk op het gebeuren indertijd.

FrankVeer | 30-01-23 | 14:13

Ik ben gestopt bij Sissi, was dit later misschien?

HD50 | 30-01-23 | 18:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Van die Israëli's hebben we wel betere acties gezien. Dit resultaat is een beetje teleurstellend en zeker te sneu om hiervoor WWIII te starten.

Joris Beltsin | 30-01-23 | 13:07

Ik ben al bezig met de Vierde Wereldoorlog...hout en elastiekjes verzamelen gaat.

Plukkieplukkie | 30-01-23 | 13:03 | 1

Verwijzingen naar Einstein altijd plus 1.

funda | 30-01-23 | 13:09

Gelijk die vingertjes naar Israël, misschien was het wel extinction rebellion met een just stop oil actie.

usb stok | 30-01-23 | 13:03

Vince Vance & The Valiants- Bomb Iran youtu.be/zBGPw_LBiRA
Uit 1980, zolang hebben we het er al over.

Niet_Van_Hier | 30-01-23 | 13:01
-weggejorist-
BoerKoekoek | 30-01-23 | 12:57 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Hopelijk houden de Russen ook van hun kinderen.

Zack Hooi | 30-01-23 | 12:57 | 6

@Après toi | 30-01-23 | 14:17:
Ik vind hem ook mooi! En denk er vaak aan. De Israeliërs die ik ken zijn positief, en omarmen het leven. Zijn vol levensvreugde.

letopuwzaak | 30-01-23 | 14:22
▼ 3 antwoorden verborgen

Oorlog is van alle tijden en altijd prettig om te zien.
Achteraf zeggen we dan wel weer ,nooit meer en gaan herdenken maar ach.

rein9576 | 30-01-23 | 12:55 | 1

Moet je je toch eens voorstellen hoe de slag bij Waterloo er op GoPro had uitgezien, of die bij Salamis of zelfs Den Briel.
De techniek ontwikkelt zich te langzaam.

funda | 30-01-23 | 13:01
-weggejorist en opgerot-
At_Dawn_They_Sleep | 30-01-23 | 12:54 | 1

O Nederland!
O Nederland!
God shed His grace on thee,
And crown Thy good
with brotherhood
from sea to shining sea!

wezen | 30-01-23 | 12:51 | 1

Een Amerika fan, ach, wat lief. Wat heerlijk naïef.

dathoujetoch | 30-01-23 | 12:54

Gaat u maar rustig slapen, het kabinet is al onderweg naar een veilige plek.

laurentius | 30-01-23 | 12:50 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Komt goed uit, blikken bonen in tomatensaus zijn in de aanbieding vandaag bij de Jumbo.

Beste_Landgenoten | 30-01-23 | 12:50 | 3

Wat zit je op je praatstoel, om 11:18 had je de verkeerde te pakken, wel eerst lezon.

uisge baugh | 30-01-23 | 12:55

Echt?

Beste_Landgenoten | 30-01-23 | 13:03

vandaag nog 1 keer zwijnenbiefstuk met paddenstoelen. De komende 15000 jaar wordt dat lastig als dit zo doorgaat

Dr.Utker | 30-01-23 | 13:13

3e wereldoorlog nee, handelsoorlog met proxy gewapende conflicten ja.

henkiedeboer | 30-01-23 | 12:47 | 1

Elke oorlog is een handelsoorlog.....

Als_je_me_nou | 30-01-23 | 12:57
-weggejorist-
drs. Levi Samsonov | 30-01-23 | 12:46 | 1

Verdomme, net nu ik vanochtend door mijn rug ben gegaan.

Kunnen we morgen evacueren?

frickY | 30-01-23 | 12:45 | 1

Medic !

funda | 30-01-23 | 12:46

Zit er al iemand bij Claudia? Of kunnen we daar met z'n allen nog bij?

Hans Kwalzan | 30-01-23 | 12:44 | 1

Dan liever naar het front.

Mad Max | 30-01-23 | 13:04

Irans bondgenoot Rusland heeft nu ook wat anders aan het hoofd. Gevoegd bij de bestaande onrust binnen Iran zelf, kan een verdere verzwakking van het regime geen kwaad.

LucaBrasi | 30-01-23 | 12:43 | 1

Dat rotregime daar zorgt al decennia lang voor onrust in de regio en ver daarbuiten. Nu ook weer met het steunen van de Russki's met el cheapo drones plus hun race naar nukes. Dus wat mij betreft, drone er maar op los, daar. Zolang het militaire productiefaciliteiten zijn tenminste en ook kan het geen kwaad wat atoomgeleerden om te leggen en wat nieuwe computervirussen op die centrales los te laten. Alles om ze maar te vertragen want ayatollah's met nukes, dat is erger dan Poetin en Kim Yong Un bij elkaar.

Graaisnaaiert | 30-01-23 | 12:48

Israelische drone aanval, als ik ddat goed lees? Zij zijn dus begonnen met een aanval in een ander autonoom land? Begrijp ik dat goe? Veiligheidsraad? VN? Sssssssst. want Israel?

dathoujetoch | 30-01-23 | 12:40 | 8

Je hebt gelijk hoor,enorme escalatie. Maar ik denk dat het kleine Israël, alle 'organisaties' al behoorlijk tegen zich heeft, gelet op alle resoluties die het tegen krijgt.

Schepvogel | 30-01-23 | 13:22

Israël wordt dagelijks verkracht door Iran. Hezbollah in vazalstaat Libanon is gewoon een soort Iraanse SS.

HD50 | 30-01-23 | 18:24
▼ 5 antwoorden verborgen

Ja, dat wil ik echt weten wanneer de derde wereldoorlog uitbreekt: wat Extinction Rebellion vindt van de CO2-uitstoot van de raket die op mij afkomt.

koeberg | 30-01-23 | 12:39 | 3

50% minder mensen is goed voor de biodiversiteit.

Ing. eslapen | 30-01-23 | 12:42

@Ing. eslapen | 30-01-23 | 12:42:
Een beter milieu begint……
Succes en sterkte met jouw stoere daad.

MargauxGrandCru | 30-01-23 | 12:45

"wat Extinction Rebellion vindt van de CO2-uitstoot van de raket die op mij afkomt." misschien dat zij zich beter aan die raketten kunnen vastketenen? Heeft meer impact (pun intended) dan de a12 denk ik dan.....

Als_je_me_nou | 30-01-23 | 13:00

"Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te zijn."

Zwezerik | 30-01-23 | 12:39 | 2

Dus we kunnen allemaal rustig gaan slapen!

gestoptmetroken | 30-01-23 | 12:52

Waar hebben we dat vaker gehoord?

Cunts-en-kitsch | 30-01-23 | 12:52
-weggejorist-
Bochel | 30-01-23 | 12:39 | 1

Drie jaar geleden; Qassem Soleimani. Had Iran ook niet zoveel antwoord op. Wat ze daar nu wel weten is dat een Reaper drone niet ver weg is.

Risingson | 30-01-23 | 12:37

Heb net een fijne rookworst van de slager in de pan. Die eet ik eerst nog op als het mag, Iraniërs willen hem toch niet.

Normpje | 30-01-23 | 12:37 | 4

Ik heb liever een grove...

Harrie-Couvert | 30-01-23 | 12:52

@normpje; was grapje...

Harrie-Couvert | 30-01-23 | 13:03
▼ 1 antwoord verborgen

Rusland denkt dat de VS na de 2e oorlog west europa hebben ingenomen en dat ze daarom recht hebben op Oost europa. Verder is het een heilige oorlog tegen de Westerse satanisten en vinden ze het recht te hebben om ook op groter internationaal vlak te kunnen domineren.

Zuma | 30-01-23 | 12:35 | 8

@Basil Fawlty | 30-01-23 | 13:56: Ja, de Sovjet Unie was geen Denemarken. Maar als mens was Chroesjtsjov geen onaardige man. Een beetje emotioneel wellicht. Dit is zijn achterkleindochter youtu.be/53JcTI5V07I

Red shirt | 30-01-23 | 14:42

@Red shirt | 30-01-23 | 14:42:
Allemaal leuk en aardig en ik kan op je opmerking een berg Godwins loslaten maar dat doe ik maar niet. Ik mag hopen dat je begrijpt wat ik bedoel. Chroesjtsjov was gewoon een communistisch/Stalinistische slager/massamoordenaar anders overleefde je niet aan de top en hoe hij als mens was zal de families van zijn tienduizenden slachtoffers koud laten.

Basil Fawlty | 30-01-23 | 15:17

@Basil Fawlty | 30-01-23 | 15:17: Mensen zijn niet eendimensionaal. Met Putin valt ook veel te lachen: hij heeft zeker een goed gevoel voor humor. Ondertussen laat hij zijn tegenstanders vermoorden en jaagt hij een grote groep mannen een oorlog in.

Red shirt | 30-01-23 | 23:52
▼ 5 antwoorden verborgen

Als Israel achter de drone-aanval zat, dan zou er toch wel meer schade toegebracht zijn? Ik sluit niet uit dat er lokale groepen zijn die met drones hebben gespeeld.

happen_maar | 30-01-23 | 12:35 | 1

Dat was ook mijn idee. En Israel word altijd meteen als dader genoemd daar, nog voor het onderzoek begonnen is.

Sqbar | 30-01-23 | 12:44

Dit soort incidenten in Iran en Syrië komen vaker voor. Het enige verschil in Iran is de reactie van Oekraïne.
Wat de Russische inval: Elke aarzeling om zwaardere wapens te sturen is olie op het vuur. Poetin voelt zich gesterkt door te gaan.

El Rico Grande | 30-01-23 | 12:34 | 2

Scheveningen is zijn einddoel!

drs. Levi Samsonov | 30-01-23 | 12:47

Jaja... Lok mij maar uit de tent. *Naar windmolens op zee staart

Weethetallemaalniet | 30-01-23 | 13:59

Doemdenken gaat nog eens groot worden.

Schadenfreude | 30-01-23 | 12:34

Dat WW3 start hoor ik al 100 jaar.

De_fluitlokker | 30-01-23 | 12:33 | 2

Sinds 1923?? Lijkt me sterk.

koeberg | 30-01-23 | 12:41

Jij bent oud!

MargauxGrandCru | 30-01-23 | 13:00

Wat mij betreft bombardeert Israël de Ayatollahs terug naar de Middeleeuwen. Oh nee, daar zitten ze al.

Après toi | 30-01-23 | 12:32 | 1

Ben ik het zowaar weer eens met u eens.

Piet Karbiet | 30-01-23 | 12:46

Langdurige vrede krijg je alleen met een leger dat zo sterk is dat niemand je wil aanvallen.
Hopelijk wordt de Europese politiek op tijd wakker.

Harry.Langezwaal | 30-01-23 | 12:31 | 2

@koeberg | 30-01-23 | 12:42: Die Slaven kennen het klappen van de Russische zweep; groot gelijk dat ze steeds meer gaan uitbreiden wat betreft militaire voorbereidingen.

Aristotalloss | 30-01-23 | 12:52

*Schuttersputje graven gaat*

Zwezerik | 30-01-23 | 12:30

Hoe gaan de Soennieten reageren bij een WW3? Is de haat groter richting Iran of het vrije westen? Het lijkt me hoe dan ook een prima voedingsbodem voor jihadisme en nieuwe aanslagen in het westen.

First Contact | 30-01-23 | 12:30 | 2

Dat zijn interessante discussies op sommige websites. En de meningen verschillen...

Après toi | 30-01-23 | 12:51

Turkije is sinds de Rus/Oek-oorlog nog steeds loyaal geweest aan de NAVO ( behalve dat gedoe met Zweden dan maar dat is volgens mij ook maar voor de bühne).

Aristotalloss | 30-01-23 | 12:53

Wie was het? De grote satan, kleine satan of Erdogan?

impy | 30-01-23 | 12:29

Ja jeetje, hebben we net die Driehonderdvijfendertigjarige Oorlog met de Scilly-eilanden bijgelegd.

Piet Karbiet | 30-01-23 | 12:28

Vanavond bij Op1 leggen Sjoerd Sjoerdsma en de presentratices uit dat vernietiging van Israel eigenlijk de beste oplossing is.

spanarchist | 30-01-23 | 12:27 | 6

@AntiZanicz | 30-01-23 | 13:02:
Als je elk Arabisch slachtoffer van Israel 10x meetelt ten opzichte van andere wel, ja. Wat zeg ik, 100x.
https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Syrian_civil_war

Beste_Landgenoten | 30-01-23 | 14:07
-weggejorist-
Klunhel | 30-01-23 | 18:52
▼ 3 antwoorden verborgen

"One US official, speaking on condition of anonymity, told Reuters it did appear that Israel was involved.": is dat handig? Iets weten is nog iets dan anders dan zeggen.

Maar blijkbaar vond de US official het wél verstandig. Dus het gaat om de boodschap van die Israeltische drone, niet om de schade zelf?

appelboor | 30-01-23 | 12:25

Eerste Twitter filmpje trouwens, hoe wist die meneer dat hij precies daar moest filmen (bij nacht, op een snelweg rijdend) om die explosie te filmen?

Met_baard | 30-01-23 | 12:23 | 2

Misschien omdat een eerdere drone (er waren er drie) onschadelijk was gemaakt met luchtafweer?

appelboor | 30-01-23 | 12:26

Iran heeft vijanden genoeg. En het zou ook beter zijn wanneer er een normale regering zou komen. Helaas hebben de CIA yanks in 1956 de rechtmatige regering omver geworpen waarna ze een dictator ge"installeerd hebben, de sjah. Daarna is het een duivelsgebroed geworden.

Het zou logisch zijn wanneer de oekrainers drones of harpoons naar de Kaspische zee zouden transporteren en daar dan de iraans/russische lanceerschepen tot zinken te brengen. Het zal niet meevallen maar met een mistige munitie levering of voedsel inkoop kan een AN-12 wel ergens op de Kaukasus landen en zou een paar Lada's bestelbussen lossen die een Harpoon set in de achterruimte hebben. Daar zouden de russen en iraniers goed ziek van zijn. en het zou een tijdje lucht geven.

AntiZanicz | 30-01-23 | 12:23 | 4

Als Frankrijk Ayatollah Khomeini voor 1979 had uitgeschakeld was er nu niks aan de hand geweest.

MargauxGrandCru | 30-01-23 | 12:48

@MargauxGrandCru | 30-01-23 | 12:48: misschien had de yankszich niet met Iran en andermans wettelijke regering moeten bemoeien. Daarnaast zou de CIA Khomeini beternhebben geneutraliseerd. Waarom zou Frankrijk een gast moeten doen vermoorden.

AntiZanicz | 30-01-23 | 12:56

@theo-is-dood | 30-01-23 | 12:28: Dat land weet er niets van en de oekrainers verlaten gewoon het land. Jekan je beter afvragen waarom landen daar meewerken met de iraanse lanceringen in opdracht van de russen.
Overigens zouden de Oekrainers ook beter proberen Iraanse vrachtvliegtuigen mysterieus neer te halen door gewoon met een cesnaatje sidewinders te lanceren. Vooral mooi tijdens het opstijgen.

AntiZanicz | 30-01-23 | 12:59
▼ 1 antwoord verborgen

Stinkjong Rebellion trollen altijd +1

prutsclown | 30-01-23 | 12:22

WC-papier hamsteren!!!

Braco.me | 30-01-23 | 12:21

Ach iran is al een paar keer aangevallen zonder dat het een wereldoorlog werd. Waarom is het nu anders. Nederland speelde overigens een belangrijke rol in de sabotage van hun verrijkingsproces.

BobDobalina | 30-01-23 | 12:20 | 4

@BobDobalina | 30-01-23 | 12:31: hahahaha, de Irananiers hebben het stuxnet zelf binnen gehaald door hun XP stations met Internet te verbinden. Op een bepaald moment heeft stuxnet de siematic process computer overgenomen en de centrifuges gelijktijdig over de kop doen jagen. Handig. Stuxnet komt uit USA NSA en Isra"el Mossad diensten.

AntiZanicz | 30-01-23 | 12:53
▼ 1 antwoord verborgen

Dan maar eens kijken hoe lang dat blikvoer echt houdbaar is...

First Contact | 30-01-23 | 12:18 | 2

50 jaar op zijn minst. Vraag maar aan Arctische ontdekkingsreizigers.

halfvolle glas | 30-01-23 | 12:20

Blikchocola nemen, dat blijft lang goed.
"Chocolade van 118 jaar oud onder de hamer"

funda | 30-01-23 | 12:38

Sjoerd Sjoerdsma, de Frans Ferdinant avant la lettre. Maar goed, miljoenen doden later zijn we waarschijnlijk wel verlost van woke, kozp, ER en BLM, en gaan we gewoon weer netjes een land opbouwen.

Lochos | 30-01-23 | 12:17 | 2

En wanneer het land weer netjes is opgebouwd zal het enige generaties later weer afgebroken worden. Oorlog, vrede, opbouw, rust, afbraak. Herhaal.

halfvolle glas | 30-01-23 | 12:22

@halfvolle glas | 30-01-23 | 12:22: Ja, maar dan ben ik alweer de pijp uit.

swagmachine | 30-01-23 | 13:04

Daar gaat de olieprijs en dus de daaraan gekoppelde benzineprijs en gasprijs weer de hoogte in, snel iedereen aan de elektrische auto, ook al wordt de elektrische infrastructuur straks als eerste aangevallen en uitgeschakeld!

Met_baard | 30-01-23 | 12:16 | 7

@koeberg | 30-01-23 | 12:35:
De zonnepanelen die nu op jouw dak liggen werken niet meer als het hoofdnet uitvalt, daarvoor moet je wel aanpassingen doen.

MargauxGrandCru | 30-01-23 | 12:52

@funda | 30-01-23 | 12:43: Die elektrische infrastructuur ligt er nu ook al (hij mag misschien niet berekend zijn op grote aantallen nieuwe zonnepanelen e.d.) dus die gaat er vanavond als eerste aan wanneer de Russen hun Iraanse en Noord-Koreaanse raketten op ons afvuren.

Met_baard | 30-01-23 | 15:47

@Met_baard | 30-01-23 | 15:47:
Er zijn nu ca. 300.000 electrische auto's tegen ca. 9.000.000 'fossiele' autos en de elektrische infrastructuur is nu al zodanig overbelast dat nieuwe bedrijven in sommige gebieden al niet eens meer een stroomaansluiting kunnen krijgen.
Dit alles los van zonnepanelen en teruglevering van electriciteit.

Het kabinet heeft de ambitie dat in 2030 alle verkochte nieuwe auto's elektrisch zijn.

Ik hef het glas op de idealen van Prins Timmerfrans de Eerste: alaaf!

funda | 30-01-23 | 16:14
▼ 4 antwoorden verborgen

Dat het OEK-conflict zou gaan escaleren via de lijn Iran-Tel Aviv, dat schreef ik hier al vorige week. Als Iran goedkopen zelfmoorddrones levert aan Rusland, dan ligt het in de lijn der verwachtingen dat de productie gaat worden aangevallen. Daarom wordt de productie van drones al verplaatst naar : -Iran’s drone factory in Tajikistan-
www.mei.edu/publications/irans-drone-...

theo-is-dood | 30-01-23 | 12:15 | 4

Is het feit dat u dat eerder schreef relevant?

soldier-of-fortuyn | 30-01-23 | 12:46

Ik zei het maanden geleden ook al: dat dronefabrieken in Iran gebombardeerd zouden worden.

Aristotalloss | 30-01-23 | 12:56
▼ 1 antwoord verborgen

Net "The coming war with China' gezien, een zinnetje daaruit is dat de dreiging van wereldoorlog de 'key strenght" is/gaat zijn.
Hoopvol of ziek, we gaan het zien.

Alquest | 30-01-23 | 12:15 | 2

die komt er niet. China gaat uit als een nachtkaars, tenzij ze met mensenfokken de bevolking in stand weten te houden. Dit kost echter minstens 25 jaar.

AntiZanicz | 30-01-23 | 12:26

China gaat voorlopig nog even met de benen languit op de tafel en met een stapeltje rijstkoeken en -chips in de hand, kijken hoe dit/deze conflict(en) zich ontwikkelen en hoe de VS op meerdere fronten zich moet inzetten: Oekraïne, Midden Oosten, Korea en Taiwan.
China is op dit moment duidelijk de lachende derde.

Aristotalloss | 30-01-23 | 12:46

Het zal allemaal zijn redenen hebben, maar ik begrijp nooit waarom Israels aanvallen op Iran niet een directe oorlogsverklaring aan Iran zijn?

moonshiner3519 | 30-01-23 | 12:14 | 8

Omdat die meestal preventief van aard zijn, of tenminste succesvol als zodanig worden gebracht.

funda | 30-01-23 | 12:35

@Après toi | 30-01-23 | 12:30:
Nee beiden verliezen.

Niet_Van_Hier | 30-01-23 | 12:37
▼ 5 antwoorden verborgen

Ja jongens. Waar rook is is vuur. En als Iran een ondergrondse nucleare teringzooi in al het geheim probeert te bouwen zou ik ook nerveus worden.

Vanderlindemedia | 30-01-23 | 12:12

Mooi, eindelijk oorlog.
Dat zal al die millennials en woke mafkezen leren! Ook voor iedere kubu die voor alles naar de overheid wijst en geholpen moet worden.

pibasso | 30-01-23 | 12:12
-weggejorist-
de directeur | 30-01-23 | 12:10

9/11 was toch het begin?

de visser | 30-01-23 | 12:09 | 6

@Après toi | 30-01-23 | 12:55: 1e golfoorlog Saddam niet verslaan, Baghdad niet bevrijden, terugtrekken en wel in Saoedi Arabie blijven. De root-cause van de de problemen van de laatste 30 jaar. Het blijkt toch de moeder aller oorlogen.

AntiZanicz | 30-01-23 | 14:16

@AntiZanicz | 30-01-23 | 14:16: Waarom zouden Amerikanen niet in SA mogen blijven? Er zitten genoeg Saoedi's in de VS.

Après toi | 30-01-23 | 18:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Doe maar niet. Ik heb kinderen.

Rollins | 30-01-23 | 12:09

Weten we zeker dat het geen Cobra 6 was.

_pacman_ | 30-01-23 | 12:09

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl