Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Rapport bewijst: Limburg is niet te redden

Dus probeer het maar niet

Gezellig!

Het staat zwart op wit: Als Limburg te maken krijgt met de hoeveelheid water die in juli 2021 door de rivieren klotste, dan is er vrij weinig dat we er tegen kunnen doen. De kades in Valkenburg zouden 3,5 meter hoog moeten worden om het water buiten de deur te houden en dat is niet alleen schijtduur, maar eveneens gruwelijk lelijk. Als in bovenstroomse gebieden meer water kan worden vastgehouden leidt dat weliswaar tot 5 à 20 centimeter lagere waterstanden, maar dat is niets vergeleken met de vermindering van 120 centimeter die nodig is om een overstroming te voorkomen. De echte conclusie is daarom: deal with it. Ten eerste moeten we stoppen met bouwen in gebieden die groot risico lopen, maar gelukkig zijn we heel goed in niet bouwen, en daarnaast moeten de rivierburen er rekening mee houden dat eens in de zoveel jaar de boel overstroomt, Willem Wajer in zijn koninklijke kaplaarzen langskomt en Giro555 een thema-avond lang in het teken staat van Limburg voordat iedereen onder de pensioenleeftijd weer vergeet dat deze provincie groter is dan alleen de Maastrichtse terrasjes. Meer zit er niet in, hadden jullie maar niet in het hoogste stukje van Nederland moeten gaan wonen. Namens de rest van Nederland: succes ermee! 

Reaguursels

Inloggen

Ik zou het zoals bij een hovercraft doen die wijken bouwen, oude bewezen techniek.

Dattis-Natoer | 27-01-23 | 19:43

Zijn er trouwens ook foto's van een stiekem jagende Poenerig Prins Paf in de Kroondomeinen, bij Steenwijk en in Zeeland? Dat ie daar nog tijd voor heeft trouwens tussen 12 vakanties door, op ons door ons gelapt vakantiegeld. Hun wel probleemloos tig % inflatie-correctie. Nu weer in Bonaire en pas in de achtertuin van Poetin en de duistere gevluchte koning. Als ze nou eens een mm empathie zouden tonen... Laten we asjeblieft, zéker ook voor het gezin zelf, kappen met die onzin. Op een Koninklijke manier natuurlijk.

dickwvf | 27-01-23 | 19:28

Wat zou helpen is om op de plekken waar de meeste schade was uit te kopen in plaats van herbouw te subsidiëren.
Anders hebben we over 50 - 70 jaar weer dat gekerm van
zo erg heb ik nog nooit meegemaakt.

Harry.Langezwaal | 27-01-23 | 18:29

In plaats van de kades hoger misschien de geul(en) dieper maken. Past er ook meer water door. Misschien een goede voor koning Willem bier? Die deed wat in watermanagement? Doet die ook wat voor die 40 miljoen per annum?

slowpoke-htb | 27-01-23 | 15:35 | 1

Ontwerpen op extreme scenarios kan, kost alleen tyfus veel.

Baksteenbakker | 27-01-23 | 16:14

Sommige risico's moet je maar accepteren, we kunnen niet heel Nederland vol zandzakken en rubber tegels gooien.

Zeurders | 27-01-23 | 13:39

Gewoon heipalen van 20 meter de grond in en bouw je huis 5 meter boven het maaiveld kan in geval van calamiteiten het water onder je huis doorstromen.

MargauxGrandCru | 27-01-23 | 13:02 | 4

De lengte van heipalen is afhankelijk van de gelaagdheid en samenstelling van de bodem, en daarvan afhankelijk of je de palen op kleef of op stuit heit.
Verder heb je wel een punt.

De waard zijn gast | 27-01-23 | 16:18

@De waard zijn gast | 27-01-23 | 16:18: Ok , ga uit van stuit, eerst 3 meter klei en dan 7 meter zand. Hoe lang dan ?

Peter-Rissing | 27-01-23 | 16:50
▼ 1 antwoord verborgen

Oei, en Pinkpop dan?

hotbrasil | 27-01-23 | 12:40

Het is een kwestie van geduld...

hotbrasil | 27-01-23 | 12:38 | 1

... voor de Maas...

De waard zijn gast | 27-01-23 | 16:18
-weggejorist-
Lorejas | 27-01-23 | 12:23 | 3

Een ludieke woonexperience aan het water. Vergeet niet over te bieden.

GeheidEenGeit | 27-01-23 | 12:22

Tja, als je van een rivier een smalle geul maakt kun je ellende verwachten. Fout gebouwd door de mens en deze fout vehullen door de klimaatverandering de schuld te geven. Vroeger werden in dat gebied huizen met brede trappen gebouwd zodat ze het meubilair snel naar boven konden brengen. Ook dat zal wel niet meer gebeuren.

merallas | 27-01-23 | 12:12 | 3

Doe zoals de Romeinen deden: Een extra kanaal graven, om het plaatsje Valkenburg heen.

Nederlandop1 | 27-01-23 | 12:52

We mogen blij zijn dat er nog zo verschrikkelijk veel vers drinkwater uit de diverse bergen van omliggende lnden door de rivieren stroomt.
We mogen daarentegen minder blij zijn dat met dit water enkel het zoute zeewater van de Noordzee, hetzij minimaal, minder zout wordt in plaats van dat men dit drinkwater opvangt, filtert en ter consumptie aanbiedt.

De waard zijn gast | 27-01-23 | 16:23

lnden = landen.

De waard zijn gast | 27-01-23 | 16:24

Hoe dan ook, door klimaatverandering komt het in ieder geval niet. En als we daar niet onderuit kunnen, dan komt het door zonne-activiteit, de stand van de aardas of weet ik. Maar we hoeven in ieder geval niets aan ons eigen gedrag te doen. Dat is toch fijn!

Bigi Bana Boy | 27-01-23 | 12:11 | 4

Gewoon even nadenken voordat je ergens een huis bouwt.

Papa Jones | 27-01-23 | 12:25

Het klimaat is grillig en dat is al miljoenen jaren zo, dus om te denken dat wij als mens er iets aan kunnen veranderen is volgens mij een utopie!

Rdock | 27-01-23 | 13:10

Bidden is al eeuwenlang een inefficiënte methode gebleken om rampspoed en bijbehorende angsten om te buigen tot een gewenste uitkomst.
Maar bid gerust verder, het toeval kan je wel eens per ongeluk je zin geven.

De waard zijn gast | 27-01-23 | 16:26
▼ 1 antwoord verborgen

— Terwijl bijvoorbeeld in het Zuid-Hollandse Zevenhuizen – op nog geen 3 kilometer van het laagste punt van Nederland – alweer een nieuwe woonwijk verrijst, maant Deltares ons om in de ruimtelijke planning veel meer rekening te houden met de zeespiegelstijging.—/

Limburg is niet het probleem, dat is Zuid-Holland waar zes meter onder zeeniveau nieuwe woonwijken worden gebouwd.

theo-is-dood | 27-01-23 | 12:04 | 2

Dat probleem lost zichzelf op als 't water over de dijken klotst...

ReyNemaattori | 27-01-23 | 14:01

Limburg is wel het probleem voor Limburg. Onder de zeespiegel leven is weer een ander probleem en dat beperkt zich niet alleen tot Zuid-Holland; in de Haarlemmermeer (NH) bijvoorbeeld woon je ook op 5 meter beneden zeeniveau.

De waard zijn gast | 27-01-23 | 16:29

Amsterdam ook niet: AT5 kopt: slechts 23 luizige sociale huurwoningen in heel jaar naar regulier woningzoekenden met laag inkomen. En maar vluchtelingen, en maar asielzoekers opnemen, welkom, welkom, het kan niet op bij Groot Wassink cs.

Colin.Fart | 27-01-23 | 11:57 | 2

En dan nog beweren 'dat slechts een klein aantal woningen' richting gelukszoekers (Ex. Oekrainers) gaat. Terwijl onder het neo-liberale beleid vanuit de VVD, ook nog eens veel sociale huurwoningen werden verkocht.

Henk en Ingrid, u kunt voor van alles krom liggen ..

Nederlandop1 | 27-01-23 | 12:55

Zo te zien beleven Willem en zijn vrouw in elk geval een hoop lol aan zo’n overstroming. En wie misgunt ze dit voor een volgende keer?

Ridde Rogter | 27-01-23 | 11:55 | 1

Ja, ze lachen zich rot.

bqbq | 27-01-23 | 13:23

Die foto ook... 5 meter achter ze staan de mensen gewoon droog. Ja, lekker in een kuil gaan wonen en dan klagen dat hij volloopt als het een keertje regent.

John McClane | 27-01-23 | 11:54

Wat is een Limburg?

wilmeister00 | 27-01-23 | 11:51 | 1

Het land van mensen met Limburg.

Verbandmeester | 27-01-23 | 13:17

Nederland is gewoon te vol.

wapster | 27-01-23 | 11:51 | 1

Ga je schamen voor deze ultrarechtsere faksistiese uitspraak

theo-is-dood | 27-01-23 | 12:05

Ach. 't Is Limburg.

McSnor | 27-01-23 | 11:50

Zou het echt een verlies zijn als Limburg volledig onder water zou komen te staan?

spanarchist | 27-01-23 | 11:50 | 4

@Waakvlam | 27-01-23 | 11:53: Kijk: dát is nu eens een goede vraag die gesteld mag worden door de vaderlandse pers!

Dr. Worstenbroodje | 27-01-23 | 12:05

Nee!

dathoujetoch | 27-01-23 | 12:51

Je kunt de vraag omkeren, is het erg als de randstad onder water komt te staan, Limburg was een incident, de randstad ligt pernent onder zee niveau, wat als daar een incident optreedt?

VW, alles ist vorbei | 27-01-23 | 12:52
▼ 1 antwoord verborgen

Red de vlaaien!

Piggelmee | 27-01-23 | 11:48

De beken op knelpunten verbreden en extra beken maken die voornamelijk droog blijven onder "normale" omstandigheden. Zo makkelijk, kan in 1 jaar gerealiseerd worden. En ja daarvoor moeten bewoners soms uitgekocht of gedispenseerd worden

dijkbewaker | 27-01-23 | 11:47

Wel hadig, dan kunnen zo vanaf de middelandse zee zo door varen naar limboland zonder stop in ter apel

patrick023 | 27-01-23 | 11:44

Laten weer eerst een nieuw onderzoekscommissie instellen die gaat inventariseren waar de knelpunten zitten en over 2 jaar een inventarisatierapport gaat maken die beschikbaar komt ter beoordeling van waaruit een nieuwe roadmap kan worden gemaakt door een consultancybureau waarop een budget kan worden vastgesteld die ter voorlegging komt bij het ministerie die een herevaluatieverzoek zal indienen. Daarna kan een aanbestedingsproceduretraject worden opgesteld waar na 3 jaar een aanbesteding uit rolt waarop geboden kan worden. De partij wordt toch onderhands gekozen buiten budget en daarna etc etc… gewoon op z’n Nederlands!

whitechocolateface | 27-01-23 | 11:42 | 2

En dan volgt de openbare aanbesteding die ... geheel op z'n Zuid-Nederlands en wát een verrassing, beneden de Grote Rivieren... gewonnen wordt door Heijmans...

bisbisbis | 27-01-23 | 11:51

Perfect weergegeven.

vanDeudekom | 27-01-23 | 13:57

Volgend jaar steken we de Afsluitdijk door. Want de zee is zo ongelooflijk groot en machtig, daar valt gewoon niet tegenop te debatteren.

Duwbak_Linda | 27-01-23 | 11:39 | 4

Machtig, al eeuwen ...
Na dien u Byt int Hart dees Wrede Water Wolff
Nu uyt om over u Eerlangh te Triomferen
O: lant Leeuw Waeck eens op, en Weck met eenen Schreeu
Alt veen de Kennemaers, en Rynlants oude Heeren
Met d'Amsterlanders, tot noothulp van hun Leeuw
Men Sluyte met een Dyck dit dier, dat u Comt Plagen

small_town_dude | 27-01-23 | 11:47

@Smalltowndude: Is dat nou limburgs?

Bierum | 27-01-23 | 12:57
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien een stuwdam bouwen om het water lekker vast te houden? Geven we die provincie gewoon op

BobDobalina | 27-01-23 | 11:34 | 2

Goed plan! Stuwdammen zijn ook nog eens groen!

CamaroHans | 27-01-23 | 12:01

Ik weet niet hoor, maar in andere landen hebben ze dit dagelijks tijdens de moesson. Laarzen aan (of juist uit en gewoon lekker die cholera pakken) en gaan. Die Limburgers zijn me toch een stelletje zeikerds, niet normaal. Het zit ook al in dat hele accentje van ze he. Altijd maar zeuren, altijd maar klagen.

John McClane | 27-01-23 | 11:29 | 2

Die Limburgers?
Weet u, die Limburgers zijn enorm blij dat ze vèr weg wonen van de rand(debiel)stad.

pan.met.de.jet | 27-01-23 | 13:47

Oh jeeh, een Limbo die zich aangesproken voelt.

Lorejas | 27-01-23 | 14:55

Pfizer

Mr Moore | 27-01-23 | 11:28

Kunnen ze daar in Valkenburg niet een geul om de stad heen graven?

-PR- | 27-01-23 | 11:27 | 3

Of een beetje bier gaan lopen brouwen met al dat water?

Prieelvogel | 27-01-23 | 11:34

LOL

Hetiswathetis | 27-01-23 | 11:39

Het heet dan voortaan Valkenburg tussen de Geul.

Verbandmeester | 27-01-23 | 13:20

Daar klinkt weer de regen en onze hoop is weer verscheurd
Het water is terug en nu is Limburg aan de beurt
Daar gaat het arm gewest, zij was zo vrolijk en zo braaf
Nog achtenzestig werst en in Den Haag daar woont een graaf

Duwbak_Linda | 27-01-23 | 11:26 | 3

Water hier
Water daar
Ja, je ziet het veel dit jaar
Water hier
Water daar
Zachtjes kookt de samovar

Dr. Worstenbroodje | 27-01-23 | 12:07

@Dr. Worstenbroodje | 27-01-23 | 12:07:
Lol!

Basil Fawlty | 27-01-23 | 12:44

@Dr. Worstenbroodje | 27-01-23 | 12:07: Kijk daar zwemt een adelaar

pan.met.de.jet | 27-01-23 | 14:01

Nu nog een bordje 'Deal with it' ophangen in Groningen, en de gasprijs kan weer naar een historisch minimum.

Festen | 27-01-23 | 11:24

Al dat water komt uit het buitenland. Complot?

Ichneumonidae | 27-01-23 | 11:24 | 1

Je kan inderdaad de bedding nabij de grens zou inrichten dat er een stuw ontstaat die een maximum debiet toe staat.

AntiZanicz | 27-01-23 | 11:45

Die overstroming van 2021 was toch een fenomeen dat eens in de 50 jaar voorkomt? Er is dus nog 48 jaar om een oplossing te bedenken!

small_town_dude | 27-01-23 | 11:21

Na eeuwen vechten tegen het wassende water gooit Wij Zijn Nederland dan eindelijk de handdoek in de ring. De koek is op.

Duwbak_Linda | 27-01-23 | 11:20 | 1

Landgenoten, thans leggen wij het bijltje erbij neder. Vlucht nu het nog kan.

Duwbak_Linda | 27-01-23 | 11:32

Succes Helmond!

koeberg | 27-01-23 | 11:20 | 1

Wel een leuke foto van Kees en z'n nieuwe vriendin. Stoere groene laarzen aan!

Après toi | 27-01-23 | 11:25

Ongelooflijk, wat triest. Ik wens alle reaguurders uit Helmond veel sterkte toe!

Après toi | 27-01-23 | 11:14 | 1

Ik denk dat iedereen het eens is dat we Helmond prima kunnen opofferen als we daarmee de rest van Limburg kunnen redden.

Joost Maghetweten | 27-01-23 | 11:19

Mooi man. Weer een stukje van het onhaalbare Nederlandse maakbaarheidsdenken afgebroken.

Kill_Blinton | 27-01-23 | 11:13

Belg. Ben eerst Limburger geweest. Ik denk dat ik we; weet waar wij nog wel een paar Limburgers kwijt kunnen?

VBO_B_Niveau | 27-01-23 | 11:11

Leuke foto trouwens. Meen ik.

De_fluitlokker | 27-01-23 | 11:10 | 3

Je kunt zien dat Hare Majesteit een verstandige vrouw is.
Ze gaat naar een overstroming en neemt niet alleen haar fijne rubberen kaplaarzen mee, maar ook haar gemaal!

Kapitein Sjaak Mus | 27-01-23 | 11:16

@Kapitein Sjaak Mus | 27-01-23 | 11:16: ze was verstandiger geweest wanneer ze een pantalon had aangetrokken. Als iemand haar vertald had dat ze in water zou moeten waden.

AntiZanicz | 27-01-23 | 11:44

De oorzaak van dat gehuil uit Valkenburg is toch echt het gevolg van dramatisch slecht proviciaal waterbeheer, incl. totaal gebrek aan samenwerking met de Belgen en Duitsers. Water stroomt altijd naar het putje maar vóór die tijd heeft half Europa er zich mee gewassen.

hagelkruis | 27-01-23 | 11:06 | 4

@toetssteen | 27-01-23 | 11:36: kletsverhaal, de maas heeft in het rivierenplan juist flink de ruimte gekregen. Ook met herstelde bochten.

AntiZanicz | 27-01-23 | 11:43
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien kunnen we het aan Duitsland verkopen: een package deal met Tennet.

de IJsman | 27-01-23 | 11:05 | 2

dan zal er wel geld bij moeten

AntiZanicz | 27-01-23 | 11:42

Wie gaat er dan ook aan de voet van een berg bouwen ipv er boven op.

NLgaatnaardeklote | 27-01-23 | 11:05 | 1

De rijke heren, die bouwden en woonden hoog. Lieten door het voetvolk water en voedsel omhoog brengen.
En kloosters, ook tegen de hoogte.
Dan blijft er voor de kleine luyden slechts de rivierbedding over. Gebeurt in meer landen.

hotnot | 27-01-23 | 11:26

Zou Valkenburg er niet op vooruit gaan als je daar een 3,5 meter hoge kademuur bouwt?

Ichneumonidae | 27-01-23 | 11:04 | 4

Ik was er vorig jaar nog. Jawel. Ik zou zelfs zeggen, voor de zekerheid een 5 meter hoge kademuur. De busladingen bejaarde toeristen komen toch enkel om op een terrasje zichzelf vol te stoppen met lauwe koffie en vlaai. Schilder een leuk tafereeltje op die kademuur en ze merken het verschil niet.

JanVergoor | 27-01-23 | 11:25

Al dat geld voor kademuren is naar het verkeerde Valkenburg (ZH) gegaan, foutje, kan de beste gebeuren.

4HoogAantWater | 27-01-23 | 11:32

@Hadena | 27-01-23 | 11:05: Het logische ding zou zijn een overlaat te maken en het water via een kanaal of geprepareerde bedding buitenom naar de Maas te leiden. ZO moeilijk is dat niet en in normaal bedrijf is het gewoon grasland dat geweid of gehooid kan worden.

AntiZanicz | 27-01-23 | 11:41
▼ 1 antwoord verborgen

Duss, het te bebouwen deel van Nederland wordt nog kleiner? Misschien toch maar weer wat meer torenflays bouwen. Die blijven ook grotendeels droog bij overstromingen.

Hadena | 27-01-23 | 11:03 | 1

Cruiseschepen. Die desnoods stapelen. Of op de kant trekken.

de Voorzittert | 27-01-23 | 11:29

Het hoogste deel van Nederland loopt over, laagste deel heeft nergens last van.
Dan te weten dat in Limburg mijnen zijn die bij overlast van water best met wat slimmigheden als opvang buffer gebruikt kunnen worden. Maar ja, dan moet je als overheid wel willen.

Rotterdammert1965 | 27-01-23 | 11:02 | 5

De mijnen staan al vol en zijn veel te klein.

AntiZanicz | 27-01-23 | 11:40

@Kapitein Sjaak Mus | 27-01-23 | 11:19: daarom: leegpompen, buizen erin, vol laten lopen en warmtepomp erop.

Hadena | 27-01-23 | 12:17
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl