Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hugo de Jonge (Huizen Bouwen) kan echt niks

Woonminister faalt. Weer geen 100.000 woningen erbij

Ongeveer precies een jaar geleden schreven we dat Hugo de Jonge niks kan. Anno 2023 kan Hugo de Jonge nog steeds niks. Al die starters, daklozen, stoelslapers, spoedzoekers en ericvanderburgers moeten nog even lang op een woning wachten. In plaats van 100.000 woningen (keihard beoogd kabinetsdoel) komen er dit jaar maar 70.000 huisjes bij, en in 2024 ook maar 70.000. Kortom: we missen alweer 60.000 Funda-pareltjes, zeg maar een stad als Nieuwegein. En dat terwijl ze bij IND en COA van plan zijn een stad als Lelystad naar Nederland te halen in 2023 en 2024. Allemaal natuurlijk niet de schuld van Tiny Hugo. Het komt door de rente (Kaag), het komt door de stikstof (Jetten) en het komt door de enorm hoge prijs van balken, latjes, raggels en planken (Ollongren).

Reaguursels

Inloggen

Jaarlijks netto 100.000 nieuwe Nederlanders importeren; dan redt je het niet met jaarlijks 70.000 nieuwe huizen bouwen. Zo moeilijk is dat toch niet?

Weliswaar krimpt de autochtone bevolking al jaren, maar dat wordt heus wel gecompenseerd door de aanwas van 2e en 3e generatie immigranten. Die natuurlijk ook een huis willen. En ja; de kinderen van de mensen die we nu importeren gaan straks ook nog heel lang huizen nodig hebben. Terwijl ze bepaald niet allemaal gaan werken en belasting betalen.

Dat linkse ideaal van een overbevolkt en gewelddadig land is uiteindelijk onhaalbaar en onbetaalbaar. Ook qua ruimte en milieuwetgeving.

Dandruff | 26-01-23 | 16:29 | 2

Wel haalbaar bedoel je toch?

Sjompie | 26-01-23 | 19:01

@Sjompie | 26-01-23 | 19:01:

Sorry, onhaalbaar qua voldoende huizen.
De doelstellingen 'overbevolkt' en 'gewelddadig' worden nu al ruimschoots gehaald.

Dandruff | 26-01-23 | 19:30

Maakt hugo de jonge niet uit.
God is his middle name.

De_dorpsgek | 26-01-23 | 16:20

To h 70%

inCol | 26-01-23 | 15:03

Heel soms maak ik weleens kans op een bezichtiging van een sociale huurwoning en het valt me altijd op hoe ongelofelijk veel jonge Turken en Marokkanen er aanwezig zijn. Kennelijk hebben ze allemaal urgentie voor een woning.

Hoe kan dit? Ik heb het vermoeden dat ze de boel belazeren. Zogenaamd zijn ze door hun ouders uit huis gezet en krijgen ze urgentie voor een woning, omdat ze anders zogenaamd dakloos worden.

Dit doen ze zodat hun ouders de maximale uitkering behouden ivm de kostendelersnorm. Idem voor de maximale huurtoeslag. Dit soort belazerij zag je ook met die vaste parkeerplekken voor gehandicapten. Ineens had elke fin in een straat een eigen parkeerplek.

Argo182 | 26-01-23 | 14:48

Als je al dat gestuntel ziet dan kan iedereen wel minister worden.

dubbelicious | 26-01-23 | 14:39

Tsja, die Hugo. Draagt ie nog van die “kijk mij eens hip zijn” schoenen?

apek00l | 26-01-23 | 14:21

Als dan het tekort aan huizen gecorrigeerd wordt met een equivalentstop aan asiel-zij-instromers is het dan niet gewoon (gedeeltelijk) opgelost? Ik denk graag mee he..

habemuspapam | 26-01-23 | 14:11 | 1

Dat zou of had het eerste moeten zijn. Als je geen huizen hebt, geen onderdak kun je uberhaupt geen asiel/welkom/land zijn.

ChalinaRosa | 26-01-23 | 14:43

De oplossing zit hem in de leegstand. Als ik iets heb geleerd van de vluchtelingencrisis met Oekraïners dan is het wel dat er honderden zo niet meer gebouwen leegstaan die met een simpele administratieve bestemmingswijziging en een paar handige Polen omgekat kunnen worden naar prima starterswoningen voor alleenstaanden. Dan heb ik het dus over van allerlei problemen zoals die jongeren van 18+ die nu tussen wal en schip vallen. Daklozen. Alleenstaande mannen of vrouwen. Alleenstaande statushouders, studenten. Met gemak kom je dan wel aan een 50 duizend of meer woningen precies voor de doelgroep wat nu buiten de boot valt. Een pas gescheiden man heeft geen 1-gezinswoning nodig. Een kamer volstaat. Een jonge starter heeft geen 2-onder-1-kap nodig. Een kamer volstaat. Een statushouder heeft geen riante 3-hoog-achter nodig. Een kamer volstaat. Een dakloze alcoholist heeft geen nieuwbouwwoning nodig. Een kamer volstaat. Nu hup Hugo ga eens pandjes opkopen en/of onteigenen. Kunnen we met gemak dit jaar nog 50 duizend mensen een vast adres geven. Dan nog eventjes kamp Westerbork opknappen voor asieleisers die niet mogen blijven als tijdelijk bed, bad en brood onderkomen tot je jouw vliegticket boekt en we komen eindelijk ergens.

Wie gaat er op mij stemmen op 15 maart?

KingOfTheLoonyBin | 26-01-23 | 14:04 | 4

Men heeft jaren geleden het Clara ziekenhuis gesloopt en ze verhuisden een stukje verderop en kreeg de naam Maasstad ziekenhuis. Echter, het 'oude' Clara ziekenhuis was m.i. nog in prima staat, genoeg kamers, wasgelegenheid, keukens en beneden horeca. Had prima pand geweest om velen erin te kunnen huisvesten. Maar ja, wie ben ik? Een eenvoudige huisvrouw maar wel met logische denkwijze lijkt mij.

dubbelicious | 26-01-23 | 14:42

Voor welke partij sta je op de lijst?

Maar je hebt wel gelijk denk ik. Er staat absurd veel leeg wat voor zeer weinig geld gerenoveerd en omgebouwd kan worden tot prima woningen voor bepaalde doelgroepen. Ik geloof best dat je binnen een jaar er tienduizenden zo niet meer in kwijt kan. Maar Hugo en daadkracht. Die passen niet zo goed samen.

Schout-bij-Nacht-J | 26-01-23 | 14:48

@dubbelicious | 26-01-23 | 14:42:
De gemiddelde huisvrouw beheert de financiën beter dan politici de staatskas. Het Haagse heet niet voor niets taxpoet-crematorium.

BL!ZZ | 26-01-23 | 15:23
▼ 1 antwoord verborgen

Hugo kan best wat: Opportunistisch zwammen. Een poephoofd waar bullshit uitkomt. Net als Jetten overigens.

bdn01 | 26-01-23 | 13:46

Hugo is gewoon een slome loopjongen.
Heel simpel.
D66 schreeuwde om het hardst dat er 900000 woningen gebouwd gaan worden.
D66 is ook de partij die dat onmogelijk maakt.
Grappig hè.
Huug tuint er geweldig in.

Ruimedenker | 26-01-23 | 13:40

Het was te verwachten, we lopen aan alle kanten vast.

thanseeuwen | 26-01-23 | 13:13

Van de website van het COA:

Eind volgend jaar 75.500 opvangplekken nodig.

Geplaatst op 4 november 2022

Reken maar uit....

Wattman | 26-01-23 | 12:18 | 2

En die 500?

apek00l | 26-01-23 | 13:47

Ik blijf me verbazen over de verwachtingen die mensen van politici hebben. Iedereen weet en roept dat ze niks kunnen en niks doen (en dat is ook zo) maar tegelijkertijd wordt wel verwacht dat diezelfde politici Nederland beter gaan maken. Dat gaat dus niet gebeuren.
De bewegingen die nu gaande zijn gaan gewoon door: meer immigratie, minder huurwoningen, meer belastingen, minder koopkracht.
Op de korte termijn gaan de woningprijzen omhoog en omlaag maar op de lange termijn is er maar 1 tendens: minder ruimte voor meer geld. En met meer mensen die minder ruimte mogen gebruiken (want natuur) is dat geen rocketscience om te voorspellen.
Wat de huidige generatie Haagse prutsers allemaal bedenkt zal de komende jaren leiden tot hoge huren (want minder huurwoningen ivm geen beleggers meer, belasting op woningcorporaties en absurd kostenverhogende eisen aan nieuwbouw).
Op de koopwoningmarkt gaat de rente omhoog en met dalende koopkracht gaan de prijzen dus omlaag (want de maximale hypotheken gaan omlaag). Dus iedereen blijft zitten waar die zit totdat ofwel de lonen omhoog gaan ofwel de rente omlaag. Verhuizen voor ander werk zit er de komende jaren dus niet in en aangezien de belastingen op vervoer ook omhoog gaan, blijft personeel ook zitten waar ze zitten en kun je als bedrijf nieuw personeel en dus ook investeringen wel op je buik schrijven.
Ergo: een recessie. Op zich geen probleem, gaat wel weer over, maar als je de komende jaren afstudeert: u bent de klos. Blijf studeren of vertrek naar het buitenland en kom over 7 jaar of zo nog eens terug.
Dit is allemaal niets nieuws, dit is een terugkerend fenomeen en het heet conjunctuur. En dat de haagse kliek het erger maakt is ook bepaald geen novum.
En voor de lange termijn: meer mensen, minder ruimte. Dat gaat echt niet veranderen dus uw dromen over een huis zullen wat kleinere dromen moeten worden.

Sr Semtex | 26-01-23 | 12:10 | 2

In de sloppenwijken van India wonen 1 miljoen mensen op 2km2, dus als Den Haag nog even doorzet dan lukt het hier ook wel.

I.P standing up | 26-01-23 | 12:57

Daar gaat geen Pieter iets aan veranderen.

Super Vaagstra | 26-01-23 | 13:48

En dat wisten ze al.
Maar maandenlang erover liegen is niet erg, even een dagje door het stof in de media en mogen aanblijven valt namelijk te billijken als je pluchen kont weer enkele maanden verder is.

Kouwe Kees | 26-01-23 | 11:48

- Te weinig bijbouwen
- Huizenprijzen zakken minder hard dan normaal door tekort
- Inflatie is gunstig voor mensen met schuld (hypotheek)
- Inflatie is gunstig voor prijs van huis

Laat voor huizenbezitters het volgende nog maar even gebeuren:

Vleesverkopert | 26-01-23 | 11:32 | 2

Relatieleed doordat scheiden bijkans onmogelijk is als je woonruimte zoekt, heel normaal

Thuiswonen tot je 35e, heel normaal

Hierdoor sociale ontwrichting, laat kindjes krijgen, hogere kosten, etc. Ook heel normaal

Nog meer overlast van 20 Polen in een flatje dat illegaal onderverhuurd wordt

Daklozen, heel normaal om in je auto te slapen of in een caravan

Etc

Die voordelen zijn een lachertje ivm de nadelen

HetIsWatAllemaal | 26-01-23 | 12:05

Hier zie je de gevolgen van niet Nederlands beleid en eigenlijk een goede rede voor het aftreden van de koning (gezag ligt niet meer in Nederland).
Huizen te kort is realiteit, (komen veel mensen bij), Maar huizenprijzen dalen omdat mensen minder mogen lenen. Door schaarste stijgen de prijzen. Als de prijzen dalen bij schaarste, dan zijn er andere lees monetaire beslissingen aan vooraf gegaan. 40 miljard hier, 40 miljard daar, 4,5 miljard kunnen we terugkrijgen als we 1500 miljard inzetten. (112 miljard export maar mensen in nederland zitten in de kou op een oud brood te kauwen). In NL gaat het goed met de aandeelhouders en directies, maar het gewone volk zijn ze vergeten.

pieterS | 26-01-23 | 13:39

Misschien redden we het met oversterfte.
Blijft een gok natuurlijk.

Regentenstijl | 26-01-23 | 11:31 | 1

Kan altijd een handje helpen

indernaad_datisjuist | 26-01-23 | 15:27

Er is geen huizen te kort, er is een overschot aan inwoners.

echtpaul | 26-01-23 | 11:30 | 3

Dit

Vanjewelste | 26-01-23 | 12:10

Als we dat nu als feit accepteren kunnen we vanuit dat standpunt handelen. Maar daar gaan nog wat jaren onderbouwing/onderzoek aan vooraf voordat dit als feit geaccepteerd wordt. Waarom de koningin vlak na de oorlog wel mag roepen - lijkt mij toch wel een intelligent iemand - dat het "vol, ten dele overvol" is en we ondertussen bijna verdubbeld zijn qua inwoneraantal en iedereen die ik spreek het te vol vindt in Nederland, vraag ik me af of er echt iets gaat veranderen.

Wybe Wabes Abbema | 26-01-23 | 12:30

@Wybe Wabes Abbema | 26-01-23 | 12:30: Ik denk niet dat Nederland daar nog zeggenschap over heeft.

ChalinaRosa | 26-01-23 | 14:56

Het grappige is dat er ongeveer nul natuurlijke aanwas is in Nederland. Dus het totale tekort aan woningen komt door immigranten.

van_Zelfsprekend | 26-01-23 | 11:15 | 7

@Jan Laefcutte | 26-01-23 | 11:26:

Men is ca 10 jaar geleden begonnen met het opdoeken van verzorgingshuizen voor bejaarden. Je moest zo lang mogelijk 'thuis' blijven wonen; dat was beter voor de bejaarde, en vooral veel goedkoper voor de overheid.

Nu er de laatste jaren een schreeuwend tekort is aan huizen - vooral aan grote woningen om de statushouders met hun vrouw en 5,6,7 kinderen te huisvesten, moeten die bejaarden weer hun huizen uit getreiterd worden, want ze wonen, nadat lang geleden hun kinderen zijn uitgevlogen, veel te groot.

Nou, ik zou zeggen: overheid, fuck you. Zorg er maar voor dat die tsunami's exotische klaplopers stoppen. Is veel beter, en niet alleen mbt de woningnood.

Dr_Johnson | 26-01-23 | 11:57

Rutte gaat er wat aan doen. Heeft hele wijze woorden gesproken en zet het in Brussel op de agenda.

Komt vast goed na die 134e eenzelfde belofte

HetIsWatAllemaal | 26-01-23 | 12:08

@Jan Laefcutte | 26-01-23 | 11:26: Wat hebben zgn. babyboomers daar nu mee te maken. Slaat nergens op.

ChalinaRosa | 26-01-23 | 14:57
▼ 4 antwoorden verborgen

Pff, jullie weten het ook wel zo te framen dat weerzin en een beetje ontbijt vanzelf omhoog komt, met je we halen een Lelystad naar binnen. Jeez.

BoetoeVoetoe(btvt) | 26-01-23 | 11:04 | 1

Wat is daar onjuist aan dan? De netto migratiecijfers wel een bekeken? Hier valt niet tegenop te bouwn, het is onbegrijpelijk in het kader van het stikstof- en klimaatdossier, maar progressief Nederland houdt hiervoor vrolijk de vingers in de oren want de asieltsunami moet immers de toekomstige GL stemmers opleveren.

nobele wilde | 26-01-23 | 16:50

In ons land kunnen we geen 100.000 woningen per jaar bouwen omdat daar a) niet voldoende personeel voor is, en b) omdat illegalen tegenwoordig ook niet achterlijk zijn en zich door hun eigen volk, hun "broer" de zzp-er, niet meer zo makkelijk laten uitbuiten en misbruiken.
Op tv hebben ze allerlei oorzaken genoemd, maar niet het personeelstekort.

gaffelbaard | 26-01-23 | 11:01

Al een jaar of tien roep ik dat de woningnood een van de grootste problemen wordt in de maatschappij. Werkelijk iedere ouder met opgroeiende kinderen kon en kan dat constateren. Als ze tien jaar geleden waren begonnen was het nu (deels) opgelost. De VVD heeft in die 12 jaar werkelijk niks voor elkaar gekregen. Als ik, als eenvoudige burger het zie, dan moeten mensen die er voor doorgeleerd hebben dat toch ook zien en serieus stappen ondernemen om dingen op te lossen.
Nu hebben ze in plaats van woningen bouwen een volstrekt achterlijk woningpuntensysteem bedacht bij woningnet. Vooral de regel dat je vier keer per maand moet reageren is debiel, er zijn niet eens vier geschikte woningen per maand. De paar beroerde woningen die er nog worden aangeboden worden op een nieuwe maner verdeeld. Daar los je het probleem niet mee op. De woningen die redelijk zijn gaan via directe bemiddeling weg en worden niet aangeboden via woningnet de leftovers gaan naar gewone woningzoekenden. De schaarste wordt nu, alsof het een oplossing is, anders verdeeld maar dat lost natuurlijk geen ene reet op.
Ik vraag me steeds vaker af waarom ik in hemelsnaam nog belasting betaal voor die prutsers. Burgers moeten steeds vaker door steeds idiotere hoepels springen voor gewone basisbehoeften en de politiek prutst er maar op los. God wat word ik hier chagrijnig van.

osolemio | 26-01-23 | 10:56 | 11

@JJMS | 26-01-23 | 12:02: Regeren is vooruit zien. Er wordt echt al heel lang niet geregeerd. Ophefpolitiek zonder visie doet ons de das om. Op ieder vlak.

osolemio | 26-01-23 | 12:04

Degene die er voor doorgeleerd hebben, hebben er vooral tegen een vortstelijke vergoeding over gesproken en mooie rapporten geschreven. Die hebben er dus eigenlijk gewoon belang bij dat ze geen steek verder zijn gekomen...

oh no | 26-01-23 | 12:08
▼ 8 antwoorden verborgen

De oversterfte gaat Hugo helpen in het huizentekort.

Vacuumbom | 26-01-23 | 10:55 | 2

I.i.g. helpt de oversterfte meer dan zijn onrealistische plannen.

MK27 | 26-01-23 | 10:56

Daarom was hij ook eerst minister van oversterfte en nu minister van te weinig woningen. Een man met visie.

HD50 | 26-01-23 | 11:26

Belast particulier bezit van huizen waar je zelf niet in woont flink extra, dan is het heel snel klaar met de woningnood. Of zie ik hier wat over het hoofd?

Beste_Landgenoten | 26-01-23 | 10:47 | 15

@Muxje | 26-01-23 | 11:15:
Als ze die uitwassen aan gaan pakken ben jij als goede verhuurder ook de Sjaak en kom je zekers terecht in opstand. Gevolg er verandert weer niets en daar is de huurmarkt veel te belangrijk voor.

NLgaatnaardeklote | 26-01-23 | 11:37

Verplicht particuliere bezitters van huizen in bv Turkije, Marokko waar je zelf niet in woont, om Nederland te verlaten om in je eigen woning te gaan wonen.

zwarte-string | 26-01-23 | 12:23

Als het aan jouw ligt gaan ze ook belasting heffen op geluk (oja die bestaat al). Kansspel belasting.

pieterS | 26-01-23 | 13:44
▼ 12 antwoorden verborgen

Die 70.000 huizen gaan ook nog eens onbetaalbaar worden vanwege de gierende inflatieprijzen voor midden- en lagere inkomens, dus dat wordt een enorm probleem weer. Zeker het aantal sociale huurwoningen waarop was gerekend zal niet beschikbaar zijn voor de doelgroep, want te duur. Maar had Hugo de Jonge dit kunnen zien aankomen is dan de vraag denk ik?

Jan, Leiden | 26-01-23 | 10:44 | 14

@FrankVeer | 26-01-23 | 13:00:
Als u nu eens de brochure leest dan leest u:
'gezinnen én senioren, komt er in De R***er een kinderdagverblijf en BSO en bij het naastgelegen Bu***o kun je als het nodig is, rekenen op ondersteuning en zorg via De Zo*****kel'.
Op de foto's ziet u div.leeftijdsgroepen. De een heeft grijs haar van nature, de ander heeft gekleurd grijs haar, de een is kaal van nature, de ander heeft zijn hoofd kaal geschoren.
En v.w.b. de 88 woningen: 72 m2 - 132 m2, 2-4 kamers, energielabel A+++, v.a. € 420.000.

MK27 | 26-01-23 | 13:23

@MK27 | 26-01-23 | 13:23: U werkt voor de makelaar dat u zo gefixeerd dit bouwplan verdedigd? Het blijft een idioot duur geval voor een gemeente als Zaanstad. En mijn punten wat betreft vinexwijk en spoorlijn blijven overeind. Ik kom er nog wel eens en het is een naargeestig tochtgat tussen Houtveldweg en spoorlijn. Dat kan die ronkende marketingtekst in de brochure ook niet verhelpen.

FrankVeer | 26-01-23 | 13:35

@FrankVeer | 26-01-23 | 13:35:
Je hoeft er niet te gaan wonen (als je het zou kunnen betalen).
Over smaak valt niet te twisten e er is nog veel meer te koop in Zaanstreek-Waterland voor die prijzen.
Maar als je er over gaat lopen zeuren die het dan o.b.v. de juiste informatie.
Afgunst maakt nl.lelijk.
By the way: ik werk niet voor 1 van de makelaars.

MK27 | 26-01-23 | 17:12
▼ 11 antwoorden verborgen

De Omvolkingskrant stelt zijn deugende lezertjes alvast gerust dat er niets gaat veranderen.

gestoptmetroken | 26-01-23 | 11:48

@Dr_Johnson | 26-01-23 | 10:58: Stockholm is een goede plek om bijeen te komen om de problematiek te bespreken want dan zitten de probleemveroorzakers midden in een groot probleemgebied. De politie in Stockholm is de regie kwijt.

ChalinaRosa | 26-01-23 | 15:39
▼ 9 antwoorden verborgen

Kunnen we misschien aandacht aan die slappe hap besteden als hij iets goeds gedaan heeft, dan horen we in ieder geval de komende jaren niets meer over dat stuk onbenul.

Klaas_de_Waal | 26-01-23 | 10:37

Hugo vindt het wel best, een silent quitter. Presenteert wat ideetjes, presenteert zichzelf en verder helemaal niets.

Zoelense Hobbyboer | 26-01-23 | 10:36

Hugo is geen bouwer.
Hugo is een sloper.

MK27 | 26-01-23 | 10:28 | 3

Net als Rutte, Kaag, Jetten.......... etc

Blonde Nel | 26-01-23 | 10:35

Hugo is een heteluchtverwarming met heel weinig capaciteit.

FrankVeer | 26-01-23 | 10:57

@Blonde Nel | 26-01-23 | 10:35:
Klopt: in dit kabinet zitten heel veel van dit soort lieden.

MK27 | 26-01-23 | 11:00

Voor dat de man de politiek in ging was hij werkzaam als leraar op een lagere school. Waarschijnlijk nog zijn PABO gedaan. Toen is hij de lokale politiek ingegaan.
Wat heeft hij daar zo goed gedaan dat zijn partij vond dat hij de landelijke politiek in moest?

Als ik nu kijk wat de man op meerdere ministeries doet is het toch wachten tot zijn grote Leidsman, God de Almachtige en zijn zoon de Heere Jezus Christus hem direct duurzaam bij zich roepen. Dit uit zijn onmetelijke liefde voor het Nederlandse volk. Wat een volslagen incompetente triangel speler uit de Jostiband.
Arie Boo sma kom er maar8n.

F. Jacobse | 26-01-23 | 10:25 | 2

@F. Jacobse | 26-01-23 | 10:25 |
Nu doet u de triangel speler van de Jostiband toch echt te kort hoor. Die kon tenminste nog maat houden. Hugo zou zelfs dát nog weten te verprutsen.

Sjefke7807 | 26-01-23 | 10:52

De Heer is ook uw herder

Bari Oomsma | 26-01-23 | 17:19

Ik heb tijdens mijn studie een bijbaantje gehad als een soort van receptionist bij een kantoor. Eerste les: als er mensen langskomen zonder afspraak of lastig zijn, laat ze niet binnen want eenmaal binnen kom je moeilijker van ze af. Dit geldt ook op macro niveau. Sterker nog; we weten van de instromers dat we nooit meer van ze afkomen en veruit de meerderheid niets gaat bijdragen en de belastingdruk en woningnood alleen maar verhoogd.
Die ene verdwaalde die wel slaagt wordt vervolgens als posterboy gebruikt om te laten zien wat een topvolk we binnen halen.

R.F.Pickering | 26-01-23 | 10:14 | 2

Maat van heeft een keer zigeunerkoning Koko Petalo met zijn gevolg aan de balie gehad. Die kwam verhaal halen.

De_fluitlokker | 26-01-23 | 10:27

70.000 erbij. Maar is dat netto? Er wordt ook nogal wat gesloopt. Laatst in NRC een pleidooi om elk dorpje of stadje het recht te geven één straat bij te bouwen. Dat zou al veel schelen.

Dr. Worstenbroodje | 26-01-23 | 10:13 | 1

Even voor de nuance: dat was een opiniestuk van een VVD-mevrouw.

Jan Laefcutte | 26-01-23 | 10:45

En de bestaande woningen zijn kut, moeten allemaal nog ""verduurzaamd"" worden wat ook onbetaalbaar is, kades en bruggen zijn kut, wegen zijn kut (nog steeds file), zorg is kut, onderwijs is kut, koopkracht is kut,

Vunzigheid | 26-01-23 | 10:12 | 1

En uw reaguursel is ook..... hoor ik alom.

dathoujetoch | 26-01-23 | 10:22

Verdorie, het lijkt wel een patroon.

Harry.Langezwaal | 26-01-23 | 10:11

Nou, zijn businesspartners denken daar wel anders over. Hugo neukt de massa en dat is kassa.

Teluitjewinst | 26-01-23 | 10:10 | 1

En Hugo stelt een dikbetaalde baan, bij een van die businesspartners, zeker.

MK27 | 26-01-23 | 11:02

Schiphol mag wel boerderijen uitkopen voor honderden miljoenen (de reiziger betaalt uiteindelijk).

Maar voor die stikstofrechten hadden we ook huizen kunnen bouwen.
En blijven bouwen, want boerderijen en luchtvaart produceren continue, maar voor de bouw van een huis is dat tijdelijk.

De staat is aandeelhouder van Schiphol.
Hoe werkt dit?

AdvocatusDiaboli | 26-01-23 | 10:09

De ironie: particuliere verhuurders verkopen panden omdat ze door de strengere regels geen- of negatief rendement maken. Deze appartementen kunnen niet worden gekocht want te hoge rente (relatief) voor starters dus die kunnen alsnog geen kant uit. Ouders geniet van uw thuiswonend kroost!

lamlul007 | 26-01-23 | 10:09 | 5

@R.F.Pickering | 26-01-23 | 10:17:
Zeker wel, sommige woningen gaan met huurder vaak sociaal verhuurd voor 50 procent van de marktwaarde naar een vastgoedondernemer met veel poen. De kleinere woningbezitter die netjes verhuurd wordt het meeste en hardste geraakt.

Anderen vrije markt lopen leeg contract over = verkopen. Er is een tekort dus die zullen wel verkocht worden..
Maar de nieuwe schoolverlaters en mensen die eerst moeten huren hebben straks niets anders dan tent de ouders of het studentenkamertje. Waarmee je ok weer studentenkamer schaarste creëert.

SolidRock | 26-01-23 | 10:27

Die ouders moeten eens anders gaan stemmen!

Blonde Nel | 26-01-23 | 10:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je Hugo de Jonge zo bezig ziet, dan zou je de indruk krijgen dat hij wel degelijk iets kan: slopen.
Tot je hem een sloopopdracht geeft en hij ook dat niet blijkt te kunnen.

Stijlicoon | 26-01-23 | 10:08 | 1

Kapotmaken is ook maken.

F. Jacobse | 26-01-23 | 10:19

Wij hebben 15 maart de kans om ons uit te spreken tijdens de verkiezingen voor provinciale en indirect voor de Eerste Kamer. De kiezer kan lokaal (provincie) en centraal (Eerste kamer) een geweldige democratische blokkade opwerpen.
Zomaar een dagdroom.

Zemko | 26-01-23 | 10:06 | 2

15 maart verandert hooguit de samenstelling van de 1e kamer, reeds door die kamer gefietst beleid wordt echt niet veranderd dus maak je vooral geen illusies over een democratische blokkade opwerpen.

normanius | 26-01-23 | 10:15

Ik hoor dit al zolang en ik hoop het met je, maar spoiler alert: in maart zitten we gewoon weer naar min of meer dezelfde cijfers te kijken. Er zal wel weer een nieuwe uitschieter bijzitten (zoals FvD destijds) maar die blaast of zichzelf op of wordt via de media kaltgestellt.

R.F.Pickering | 26-01-23 | 10:21

Wat doet die vent eigenlijk heel de dag?!

Eduardo- | 26-01-23 | 10:05 | 2

Poseren voor fotografen.

Jan Laefcutte | 26-01-23 | 10:06

Schoentjes passen.

dathoujetoch | 26-01-23 | 10:23

Waar schaarste heerst kun je niet onbeperkt nieuwe mensen verwelkomen. Ach waarom reageer ik nog hier op... gewoon PVV stemmen. Doei.

Papa Jones | 26-01-23 | 10:04 | 3

Eigenlijk zou iedere politieke partij die langer bestaat dan 12 jaar een stukje Nederland moeten krijgen toegewezen.

Duwbak_Linda | 26-01-23 | 10:07

@Duwbak_Linda | 26-01-23 | 10:07: Goed idee. VVD en al haar stemmers en leden bij IJmuiden het zilte water op. Rechtsaf en na 4 km varen afzinken. Mooi stukje voor de kust in de eigen zeilboot.

F. Jacobse | 26-01-23 | 10:31

De VVD heeft bewust schaarste gecreëerd. Mooi voor de waarde voor iedereen met een koophuis, de totale horror voor starters of doorstromers.
Ik heb al eens flink gecasht, maar man man, wat een dossier is de woningmarkt.
Op zeker dat de politiek dit dossier ook flink verneukt, net als alle andere problemen die niet zijn opgelost.

pibasso | 26-01-23 | 10:04 | 2

Met 12 - 15% inflatie heeft u wel meer euro’s gekregen voor uw huis dat 10% meer waard is geworden (laten we eenvoudigweg 1 jaar aanhouden) maar bent u per saldo ingeteerd. En nu willen de zwakzinnigen in de TK dat u 30% belasting gaat betalen over uw ‘gerealiseerde rendement’. Succes met cashen.

_pacman_ | 26-01-23 | 10:07

@_pacman_ | 26-01-23 | 10:07: Ik heb al flink gecasht, dus daar heb ik al profijt van gehad. En goed belegd o.a. in een ander huis. Maar zwakzinnig zijn ze zeker.

pibasso | 26-01-23 | 10:17

En het is nog wachten op de grote golf van nareizigers in het kader van de gezinshereniging, waar Nederland natuurlijk zich natuurlijk weer door een rechter toe heeft laten verplichten. Wat dus weer een aanzuigende werking heeft op het aantal immigranten.

laurentius | 26-01-23 | 10:03

Er is helemaal geen woningnood, er zijn simpelweg teveel woningzoekenden. De oplossing is zo helder als glas maar daar willen ze in Den Haag niet aan.....

Jafco | 26-01-23 | 10:01 | 1

Minder, minder, minder is de oplossing, maar dat mag je heel niet zeggen!

pibasso | 26-01-23 | 10:04

Het is nooit de bedoeling geweest om de krapte op te lossen..

Woodywoodhacker | 26-01-23 | 10:01

Nog acht jaar wachten en dan mag ik eindelijk starten in een seniorenwoning. Ja, jeugdige lezertjes: Dit is óók jullie toekomst. Ik hoop dat je veel voldoening uit je studie haalt, want wanneer je daarmee klaar bent kun je nog steeds geen huis kopen. Ook niet met z'n tweetjes nee. Maar, maak je geen zorgen! Hugo is ermee bezig! Nu gaat het gebeuren!

*adem inhouden doet*

VBO_B_Niveau | 26-01-23 | 09:58 | 1

Ik verbouw mijn garage tot slaapkamer, desnoods verhuur ik de bovenverdiepingen.

Ik ga toch nt op m'n oude dag nog even een seniorenwoning kopen of me scheel betalen aan huur?

ReyNemaattori | 26-01-23 | 11:06

De bouw levert maar een fractie van de stikstof die landbouw neemt, en het is nog tijdelijk ook.

Je kunt dus best bouwen en achteraf gaan kijken waar de stikstofmeter op staat, want die huizen moeten er toch komen, maar schiet in godsnaam op.

Maar nee, dan komt er een Johan Vollenbroek en daarna de Raad van State die wil dat het vooraf duidelijk is.
Waarom?
Dat gaat grote vertragingen geven, met weer andere effecten landelijk.

Terwijl het geen zin heeft, want die huizen gaan er toch moeten komen, dus hou het maar een beetje bij en ga door met bouwen.

Als burger is hier geen touw aan vast te knopen, regels veranderen steeds weer, ambtenaren bij de gemeente weten het ook niet meer dus worden er steeds (dure) nieuwe externe partijen ingehuurd, er is geen integrale aanpak, en uiteindelijk schiet het niet op.

Pappen, nathouden, polderen, een beetje uitsmeren over Nederland, en dan halen we de volgende verkiezingen wel.
Maar de spons zit vol, dat gaat niet meer.

Zware logge ambtelijke molens waar iedereen zijn eigen regeltjes-stoepje moet vegen en het grote plaatje al lang uit het oog verloren is.

Dus we doen het dom.

AdvocatusDiaboli | 26-01-23 | 09:57 | 3

Stikstof is helemaal niet zo'n probleem zoals ze het ons willen laten geloven.
Bron; Brussel

NLgaatnaardeklote | 26-01-23 | 10:06

Johan V. zorgt ervoor dat mijn huis veel meer waard wordt, nu even een dipje, maar alles wat schaars is, gaat omhoog. Dank Johan!
En voor mijn kind regel ik het zelf wel.

pibasso | 26-01-23 | 10:14

Als burger niet, maar erger: ook als ondernemer niet.
Dus die starten niet, investeren niet, groeien niet.

Over 10 jaar bestaat 'de economie' enkel nog uit de Rotterdamse havens(&uithalers), Schiphol & de Zuid-as. De boeren, vissers, industrie en kleine ondernemers zijn gesloopt, verstrikt in het web van tegenstrijdige regels of ten onder gegaan aan hoge huur / energie / inflatie.

ReyNemaattori | 26-01-23 | 11:10

De begraafplaats der menselijkheid.

SterF... | 26-01-23 | 09:55

De horror!!!

At_Dawn_They_Sleep | 26-01-23 | 09:56

Een van de rijkste landen ter wereld anno 2023. Geen fatsoenlijke betaalbare woningen, mensen in de kou durven hun kachel niet aan te zetten, dagelijkse boodschappen worden onbetaalbaar. Om je kapot te schamen. Hugo kan niks, maar Rutte is wel de hoofdschuldige.

schoneslapert | 26-01-23 | 09:52 | 2

Juist. In feite besturen multinationals het land. Het volk dient om te werken en kan verder in de stront zakken.

Trekhaas | 26-01-23 | 09:57

De bevolking vormt het land, dus Nederland is helemaal niet rijk. Hou nou toch eens op met dat sprookje. De gemiddelde Nederlander heeft het niet breed.

J.Cash | 26-01-23 | 10:23

Is er maar een persoon die geloofde dat Hugo zijn plannen zou waarmaken.

gato | 26-01-23 | 09:51 | 2

Ik ken ze niet. Maar nu omring ik me ook met normaal functionerende mensen.

At_Dawn_They_Sleep | 26-01-23 | 09:55

Hugo zelf?

Trekhaas | 26-01-23 | 09:58

Hier in het durp is de bouw van een fietsbrug over de Maas weer minstens een jaar uitgesteld wegens de stikstof-uitspraak van de RvS. Die gekken doen het zichzelf aan.

JJMS | 26-01-23 | 09:51 | 5

Opblaasbootje kopen? Fiets erin, en gaan met die banaan! Denken in oplossingen mensen!

VBO_B_Niveau | 26-01-23 | 10:01

@JJMS | 26-01-23 | 10:01:
-
Ik zou het pontje niet zo zwaar maken, als ik u was - dan blijft het misschien drijven...

bisbisbis | 26-01-23 | 13:27
▼ 2 antwoorden verborgen

"Al die starters, daklozen, stoelslapers, spoedzoekers en ericvanderburgers moeten nog even lang op een woning wachten."

Ja, maar dat komt ook door al die buy-to-let boomers. Er is geen huis meer te koop want beleggers kapen ze voor je neus weg voor de gekste prijzen en wil je iets huren dan heb je een boomer als huisbaas. En maar klagen dat hun kinderen nog thuis moeten wonen want starters...!

Nee, de asielzoekers...

Beste_Landgenoten | 26-01-23 | 09:50 | 14

@Jan de Vries | 26-01-23 | 10:34:
Vervang "asielzoeker" eens door Jood in alle tegels dan sta je ook versteld.

Beste_Landgenoten | 26-01-23 | 10:42

Als boomers kopen om te verhuren, dan heeft dat 0 effect op het AANTAL beschikbare woningen, en is dus geen valide verklaring voor de lange wachtlijsten, hoogstens een verklaring voor de hoge huur prijzen.

ReyNemaattori | 26-01-23 | 11:12
▼ 11 antwoorden verborgen

Hugo kijkt vooruit, Rutte gaat volgende maand naar de EU top slaat keihard op tafel en de asieleisers stroom en arbeidsmigrantenstroom droogt op. Dat samen met de oversterfte maakt dat er dadelijk een woning-overschot is.

Hashtag. Trots op Hugo.

NLgaatnaardeklote | 26-01-23 | 09:50

Er wordt met name gesproken over huizen. Wanneer gaan we meer in de hoogte denken? Ik mis uitspraken over flatgebouwen en woontorens met minstens 20 verdiepingen.

-PR- | 26-01-23 | 09:48 | 4

2 onder één kap is sneller en goedkoper te bouwen en duurder te verkopen. Tel uit je winst. Winstmaximalisering.

Analia von Solmsch | 26-01-23 | 10:11

@patrick023 | 26-01-23 | 09:51: Veel oude flats zijn schimmelpaleizen en helemaal uitgewoond. Bizar dat er geen nieuwe flats worden gebouwd, of heet het tegenwoordig appartementen?

pibasso | 26-01-23 | 10:12

@pibasso | 26-01-23 | 10:12:
Zoals de Bijlmer appartementen. Alleen nog een exotische naam en je bent klaar.
Residence Bordeaux, of iets dergelijks.

J.Cash | 26-01-23 | 10:25
▼ 1 antwoord verborgen

Hier in Spanje zijn er huizen genoeg. Hele dorpen staan leeg en zijn te koop voor een paar Euro.

010_capelle | 26-01-23 | 09:48 | 3

Niet voor een paar euro, gewoon Nederlandse prijzen. Vaak tweede huis van Hoge pieven uit Madrid of te duur voor de Spanjaarden.

gato | 26-01-23 | 09:54

Als je aan de kust wilt wonen of de grote steden.

010_capelle | 26-01-23 | 09:57

In Italië ook. Kun je, alhoewel zelf op te knappen, prachtige huizen voor € 1,- krijgen. Ze willen dolgraag Nederlanders, Duitsers en Britten hebben. Toch wel aardig van die Italianen. Zij willen onze oude pensionado's en sturen ons jonge mannen met veel testosteron. Tot 50 jaar geleden zou dat al duizenden jarenlang voor ieder land/volk zelfmoord betekenen. Nu, is het omgekeerde het geval.

Grachus | 26-01-23 | 10:17

Zou Hugo ook z’n eigen bammetjes meenemen?
Ben ook benieuwd wat ie erop heeft.

laurentius | 26-01-23 | 09:48

Dat van Hugo klopt. Maar het land moet onderhand beseffen dat de regelgeving vanuit EU en de waanzin(extra)wetten die een domme 2e kamer heeft "toegevoegd" voor dit land handel en industrie kompleet verlammen. Dat bouwen kunt U sowieso vergeten omdat een kleine rentestijging al alles blokkeert, vroeger werden hypotheekaanvragen nog besproken op de lokale bankkantoren, nou die zijn allemaal gesloten. Wat blijft is een eenvoudige berekening en zonder rijke ouders(15%) kan de jeugd het schudden, ook al werken ze netjes/dubbel.

hagelkruis | 26-01-23 | 09:46

Misschien kan Hugo woningen van de Duitsers leasen.

impy | 26-01-23 | 09:46

Vind het maar een rare hetze tegen die man. Geen normale starter kan nog een woning betalen en alles wordt duurder DUS wordt er minder gebouwd. Dan is 70.000 nog knap.

CantShakeMe | 26-01-23 | 09:45 | 1

Dan moet je niet met veel vertoon en met bloemetjes schoenen dingen beloven.

J.Cash | 26-01-23 | 10:27

Maar wat ze wel kunnen: voorrang geven aan ‘nieuwkomers’ . Gewoon een nieuw huis weggeven aan iemand die, als dank, je in de trein of in de kerk overhoop steekt.
( dit is lichtelijk overdreven, maar gedeeltelijk waar).

laurentius | 26-01-23 | 09:44 | 5

Maar, dat wel in de buurten waar beleidsmakers niet zelf wonen.
Het mooiste viorbeeld was de Beatrix kazerne of in Wassenaar, met als reactie "er zijn geen moskeeën dus ze voelen zich niet thuis).
In mijn vroegere wijk in Haarlem woonde geen enkele moslim, maar er moest een moskee komen omdat ze in Europa wijk geen moskee wilde ivb met overlast (90% is daar moslim)

patrick023 | 26-01-23 | 09:56

@CantShakeMe | 26-01-23 | 09:45: Je zou je in het licht van alle recente aanslagen je toch eens achter de oren kunnen krabben en afvragen of die terughoudendheid jegens importvolk niet ergens een basis heeft in de realiteit.

ReyNemaattori | 26-01-23 | 11:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Straks de omgevingswet en dan gaat het aantal door de helft.

wapster | 26-01-23 | 09:44

Nederland wordt totaal kapot geregeerd door een doolhof van tegenstrijdige wetjes en een leger besluiteloze/gemuilkorfde politici. De bezem er door en schop al dat linkse tuig uit de Kamer.

Conan de Rabarber | 26-01-23 | 09:42

Toch weer 70.000 blije gezichtjes. #Halfvol

Duwbak_Linda | 26-01-23 | 09:40 | 2

Zelfs die 70.000 komen er niet.

gato | 26-01-23 | 09:57

@gato | 26-01-23 | 09:57: 7 garages in mijn woningaanbod, en 2 woningen waar ik niet voor in aanmerking kom, maar gelukkig mag ik 2 keer reageren!

VBO_B_Niveau | 26-01-23 | 10:02

Nood blijkt dus geen wet te breken.

Conan de Rabarber | 26-01-23 | 09:38

Ik ben al een tijdje weg uit nl, en vraag me af , waar verblijven alle lui die op een huis azen, nu dan?
Zijn er onwijs veel daklozen?
Iedereen een bankslaper?
Vaste verblijfplaats in de kroeg?

deathchant | 26-01-23 | 09:37 | 4

Die wonen nu tot hun pensioen bij pappie en mammie.

Conan de Rabarber | 26-01-23 | 09:39

Bij Gillis en vd Most op de parken, in hotels op boten, kazernes en reguliere opvanglocaties. Maar de bedoeling is natuurlijk zo snel mogelijk een gratis en volledig ingerichte nieuwbouwwoning voor onze zielige aanwas te faciliteren.

_pacman_ | 26-01-23 | 09:39

@_pacman_ | 26-01-23 | 09:39: of op cruiseschepen in Haarlem, totaal 6 stuks.
4 verborgen in de Waarderpolder en in 3 huis, jongere woon complex leeg hlen en asiel dwingers er in (lijn5)

patrick023 | 26-01-23 | 09:59
▼ 1 antwoord verborgen

70 000 is toch ook best aardig? Tot 2020 lag het gemiddelde op 60 000.
www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2...
Gemeenten moeten wat sneller het bestemmingsplan wijzigen. Stel bijvoorbeeld boeren in staat om van hun landbouwgrond bouwgrond te maken, zonder dat daar eerst een projectontwikkelaar tussenzit die met alle winst gaat strijken. Dan kan het snel gaan.

lekgoot | 26-01-23 | 09:37

Maar komop jongens! Dankzij de stikstofregels gaat Nederland de wereld redden.

Bochel | 26-01-23 | 09:36

Ik heb het al een keer gezegd
"Hugo kan echt niks"
maar ge wou niet luisteren

shimanski | 26-01-23 | 09:36

En er moet 37.000 hectare bos bij, en 1 miljoen huizen, en de boeren zijn echt heel belangrijk en en en en.

En zo komt er val alles niets terecht, modderen we door en concluderen we achteraf dat het anders had gemoeten / gekund en geven Wilders daarvan de schuld.

_pacman_ | 26-01-23 | 09:34 | 3

Verplicht een bos op het dak van nieuwbouwwoningen.

lekgoot | 26-01-23 | 09:40

Maar dat bos gaat gedeeltelijk de biomassa centrale in.

laurentius | 26-01-23 | 09:45

We zijn met ruime afstand het dichts bevolkte land van Europa (als je dingetjes als Malta en Vaticaanstad niet meerekent). De enige maatregel die vandaag nog getroffen moet worden is het beperken van de bevolking. Dan is de rest al een stuk hanteerbaarder.

Trekhaas | 26-01-23 | 10:06

Gooi er gewoon nog een Flevo eiland bij, of leg een omringende dijk tussen de waddeneilanden en plemp die Waddenzee dicht. Pompen we het gas droog uit de grond dat daar nu inzit.

Kaal-dik-en-lelijk | 26-01-23 | 09:34 | 4

Jaren geleden was er nog een idee voor iets dat heette "Geenstijlland" voor de kust bij Den Haag.
Misschien kan dat weer van stal gehaald worden.

Dezenaamhier | 26-01-23 | 09:39

@ dathoujetoch. Een man mag dromen!

Kaal-dik-en-lelijk | 26-01-23 | 09:39

Dan kan de asiel instroom ook meteen naar 2000 per week.

echtpaul | 26-01-23 | 11:41
▼ 1 antwoord verborgen

Braindrain is toch al in volle gang?

Kaas de Vies | 26-01-23 | 09:33

De incompetentie van Hugo de Jongekomt regeringspartner D'66 wel goed uit.
Die gebruiken het tegenhouden van bouwvergunningen als chantagemiddel om hun stikstofbeleid er door te drukken.
Het zou mij niet verbazen als er inmiddels meer geld naar het klimaat gaat dan naar woningbouw/volkshuisvesting.

Osdorpertje | 26-01-23 | 09:32 | 1

Ja, "klimaat" is een carte blanche om belachelijk veel geld af te romen en daar geen enkele rapportage over te hoeven doen.

Trekhaas | 26-01-23 | 10:07

In Hugo's verdediging: de problematiek waar Nederland mee kampt is inmiddels zo vervlochten en geschakeld dat deze bijkans niet meer is te ontwarren. We hebben huizen nodig omdat we uit ons jasje groeien, maar bouwen mag niet vanwege stikstof. Ondertussen wordt niet gewerkt aan het verkorten van de wachtlijst door uitfiltering van ongenode gasten, maar wordt de lijst alleen maar langer. Verder is er een nijpend gebrek aan gekwalificeerde vakmensen omdat iedereen jarenlang zijn neus heeft opgehaald voor werken met zijn handen. Ga er maar aanstaan.

MickeyGouda | 26-01-23 | 09:32 | 5

Hij en zijn partij zijn (mede) verantwoordelijk voor de door u beschreven problematiek.

At_Dawn_They_Sleep | 26-01-23 | 09:40

Als minister ben je niet alleen verantwoordelijk voor de fysieke bouw maar dien je voornamelijk de randvoorwaarden te scheppen. Als dat betekent dat je met andere departementen moet hosselen om stikstofruimte (wat an sich een gefingeerd issue is) dan moet je dat als minister doen. Hugo niet. Hugo kan namelijk niks dus hij blijft lekker op z'n handen zitten, behalve als hij wat vertelt want dan houdt hij ze in de lucht zoals hij heeft geleerd bij de mediatraining.
Als iemand mij kan vertellen wat Hugo tijdens zijn ministerschappen heeft gepresteerd, in positieve zin, dan ben ik om.

Bakkeleures | 26-01-23 | 11:30

@Bakkeleures | 26-01-23 | 11:30:
Daar zit natuurlijk wat in. Maar ja, stikstof is geclaimd door Brussel. Rutte zou meer moeten opkomen voor zijn mensen en de goede zaak.

MickeyGouda | 26-01-23 | 12:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Lekker gedaan, pik

apek00l | 26-01-23 | 09:30 | 1

Hij kan er geen zak van.

J.Cash | 26-01-23 | 10:29

HugeauKanNiks zou het als assistent bedrijfsleider van de Kruidvat in Veghel zelfs slecht doen.

Hans Kwalzan | 26-01-23 | 09:30

En ondertussen staat mijn huis al 5 maanden te koop.

Teruggejorist | 26-01-23 | 09:28 | 4

Dan is de prijs te hoog. Peuterspeelzaal economie.

Montgomery Burns | 26-01-23 | 09:34

@Montgomery Burns | 26-01-23 | 09:34: Op die zelfde speelzaal preekt men de wet van vraag en aanbod. Maar het is momenteel de angst die regeert.

Teruggejorist | 26-01-23 | 10:01

Klote! Op het hoogtepunt verkopen lijkt makkelijk, maar de stijgende rente zat er aan te komen en dat dempt de prijzen en leencapaciteit.

pibasso | 26-01-23 | 10:10
▼ 1 antwoord verborgen

Oud nieuws, een CDA'er die niets kan. Die beloften schendt.

dathoujetoch | 26-01-23 | 09:27

Ik vind het een gruwel als er jaarlijks 100.000 huizen bijgebouwd zouden worden. Dan wordt ik oud in een land dat helemaal volgebouwd is. Want naast al die huizen horen er ook wegen, winkels, bedrijven er cetera bij.

du Roi Soleil | 26-01-23 | 09:27 | 11

@MickeyGouda | 26-01-23 | 09:46:

"Eén groot verstedelijkt gebied waar in mijn kindertijd nog polders lagen.''

Dat is gewoon een voorspelbare, te voorziene ontwikkeling, indien de bevolking in Nederland maar in sneltreinvaart blijft groeien (en uitsluitend door migratie en asiel). Nederland zal één soort Greater London worden. Daar zijn na WO2 ook allerlei kleinere, omliggende plaatsjes gewoon opgeslokt door Londen, dat zich als een olievlek uitbreidde.

Eerst zal de Randstad volkomen dichtslibben - grofweg het gedien tussen Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, en Den Haag - en in een later stadium zal de totale verstedelijking ook langzaam maar zeker opschuiven naar het oosten.

Een trieste ontwikkeling, maar niemand doet er iets tegen.

Dr_Johnson | 26-01-23 | 10:34
▼ 8 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl