'Nog een door Nederland aan Oekraïne gegeven YPR nu in Russische handen'
Ondankbaar volk, die Oekraïners
Nou, lekker dan. Die YPR's die wij aan Oekraïne hebben gegeven, hier zie je onze afdankertjes rijden en hier ratelt zo'n ding een patroonband van een Browning leeg, zijn niet meer allemaal in Oekraïense handen. Afgelopen september ging er in de regio Kherson al eentje over naar de Russen en de voorbije dagen doken er berichten op dat de vijand ook in de buurt van Bakhmut een van ónze YPR's zou hebben afgepakt. Nu zijn er ook foto's. Onvermijdelijk in de chaos van zo'n oorlog, het gaat even knalhard momenteel, maar het voelt toch een beetje of je gore ex nu in bed ligt met Vladimir Solovyov. Dat het ontegenzeggelijk onze dingen zijn, zie de Nederlandse gebruiksaanwijzingen en waarschuwingen in de pics hieronder. Meer info hier in de draad - dombo-Russen denken dat het een Amerikaanse Bradley is, maar die zijn er (nog) niet eens.
Zaklantaarn ook al weg
Eindhoven jonguh
Verlichting netjes uitgezet bij het verlaten
Geen airbag zo te zien
Reaguursels
InloggenZou toch een dingetje zijn als ze met dat ding bij Venlo de grens over kwamen.
Halen ze niet. Schokbrekers zullen allen stuk zijn inclusief de verwarming en de daf diesel die erin zit.
boeiend, ouwe meuk die wij niet hoeven. past lekker in de rest van het ussr arsenaal.
Ouwe rommel.
Oja die groene hoeklampen met gekleurde inzetglaasjes. Bij koud weer liepen die alkaline batterijen altijd snel leeg. En liet je ze er te lang inzitten dan waren ze aan elkaar vastgeroest. Je kon er wel de "vijand" goed mee de kop in slaan.
Motorschot naast de bestuurder niet geplaatst zo te zien. Ik raad ze aan lekker rond te gaan rijden met alle luiken gesloten. Nastrovja
Zit er geen chip in dat je ze uit kan zetten? Heeft een Amerikaanse bouwer van landbouwmachines ook.
Hopelijk let NATO even op voordat we allerlei pantzers sturen.
Hoe oud denkt u dat dit glasbakje is Harry? Weinig gechip aan.
@Xaffier | 13-01-23 | 18:06: Jawel, vast nog wel een lege zak Smith paprikachips ergens....
In de ark van Noach zat ook al een chip, maar de batterij is inmiddels leeg.
Waarom geen bodytrap ingebouwd?
Wat doet een kilootje pantseraluminium in de vrije handel?
Minder dan verarmd uranium munitie.
Cockpit valt tegen. Dashboard van mijn auto ziet er gelikter uit.
Airbag, helemaal niet nodig, die rubberen voorhoofdbumper waar 13.568 dienstplichtigen tegen gezweet hebben is voldoende.
Ziet er van binnen uit of het een museaal voorwerp is.
Geloof er niks vsn. De brandblusser zit er nog in. Die zou door de ruski's allang verkwanseld zijn.
Vroemski, vroemski. Pangski, pangski.
Jah, shit happens.
Dit is incidenteel, denk ik.
Aan inzet geen gebrek van de Oeks.
Rob de Wijk: 'Hopelijk maakt ongefundeerd wensdenken plaats voor meer realisme.'
twitter.com/JosTeunissen2/status/1613...
Rob de Wijk is al een poosje door de mand gevallen als een laffe Putinversteher. Dat soort boomer mannetjes moeten we als eerste naar het oostfront sturen.
Één tegenslag en De Wijk raakt in paniek.
Hallo mensen, ik ben niet geïnteresseerd in de persoon Rob de Wijk. Het gaat om wat hij zegt.
Zo zou dit een verklaring KUNNEN zijn waarom het westen niet meer materieel levert:
"Ook het risico op een directe confrontatie met de Navo neemt toe. De zware wapens die de Navo-landen dan nodig hebben beperken de mogelijkheden om ze nu aan Oekraïne te leveren. "
@Duwbak_Linda | 13-01-23 | 14:55: Materieel wordt overal uit de wereld gehaald op het moment. Onlangs nog tanks uit Marokko.
realisme vindt je niet in één slag, die vindt je in oorlog. Door de band genomen ploetert Rusland nog steeds door., terwijl Oekraïne met relatief minder meer kan en doet. De coherentie van Oekrainers wordt bestendigd door het gerommel van de Russen. De confrontatie met de NATO is er al en is er altijd al geweest, ook voor februari 2021. Ik verwacht dat directe troepenconfrontaties gaan plaatsvinden zodra vanuit Witrusland de hoofdstad van Oekraïne wordt aangevallen.
Voorlopig gaat het erom dat wereldwijd meer en dieper de Russen worden uitgeput en Rusland als idee van Poetin gaat eroderen en vervallen tot een onmachtig staatje, door met name de ongelofelijke domheid van oudere mannen/vrouwen op bepaalde posities. Dat betekent nog meer doden aan Russische zijde en Oekraïne.
Wijsheid komt met ouderdom? Laat me niet lachen.
Gaan Rutte en Ollongren die nu terugeisen van de Russen? Het is per slot vsn rekening toch nog steeds een beetje “onze” YPR…
Die Lynx uit Libië (is teruggekocht lees ik net in 2012) of die andere YPR's die de Serviers in handen kregen ooit teruggevraagd, vriendelijk?
Geen zorgen, onze overige YPR's krijgen ondersteuning van de Duitse Wehrmacht: twitter.com/Militarylandnet/status/16...
Beelden zijn van het 98e Azov bataljon, berucht om hun nazi-sympathieën.
Azov vecht aan de goede kant. Niks mis mee.
Toeval denk ik, die Wehrmacht-markeringen.
@panthoseen | 13-01-23 | 14:35: Hoewel Human Rights Watch en het Amerikaanse leger (!) ze tussen 2014 en het begin van de oorlog meermalen karakteriseerden als een uit neo-Nazi bende die aan de lopende band mensenrechten schendt in de Donbass, dat dan weer wel.
@drs. Levi Samsonov | 13-01-23 | 14:43:
Ja, totdat ze ingelijfd werden door het Oekraïense leger. Toen zijn alle neonazi's ontslagen en opgerot. Vertel je ongetwijfeld voor het gemak er niet bij. De wolfsangel vind je trouwens ook in de heraldiek van tientallen Franse en Duitse stadjes. Ook nazi's natuurlijk.
@Schout-bij-Nacht-J | 13-01-23 | 14:52:
De voorste Nederlandse YPR in dit konvooi van Azov is opgetuigd met een grote vlag met daarop een doodshoofd. Dat symbool is onmiskenbaar verbonden met de 3e SS-Pantserdivisie "Totenkopf". De laatste militair op hetzelfde voertuig strekt ook nog de bekende opgeheven rechterarm.
Hoe wilt u dit anders interpreteren?
@#enpassant | 13-01-23 | 15:16:
Israël ook. En nog heel veel andere landen. Dus zeg het maar? Allemaal nazi's?
en.wikipedia.org/wiki/Skull_and_cross...)
Het is al een poosje bekend dat Azov heraldiek gebruikt om de Russen te sarren en intimideren. Zelf gebruiken de Russen de Sovjet vlag. Is niet populair daar. Daarbij vechten er nogal wat joden mee in Azov.
www.timesofisrael.com/senior-zelensky...
Maar ach, allemaal nazi's natuurlijk.
@Schout-bij-Nacht-J | 13-01-23 | 15:27: Nuttige idioten / activisten e.d. komen in de tegels boven drijven ..
@Schout-bij-Nacht-J | 13-01-23 | 15:27: piraten waren ook nazis, want schedel en andere bottten. O ja, en mensen zijn ook nazi's want ook schedel en botten.
* blieb blieb doet
@drs. Levi Samsonov | 13-01-23 | 14:43: nazi praktijken zijn voorbehouden aan uw heilige Russen, die na het uitroeien van de Oekraïners naar de hemel gaan. Allemaal! Zeg ik niet, zeggen ze zelf. En in die hemel mogen ze dan kraamklinieken bombarderen, de hond van een Oekraïner op de barbecue flikkeren terwijl het baasje toekijkt, baby'tjes verkrachten en anderen verwijten dat het Nazi's zijn. Fris volk die Russen. Worden in de panelen nog weleens beesten genoemd, hetwelk ik een belediging vind. Voor de beesten wel te verstaan.
Weet iemand hoeveel van die dingen geleverd zijn eigenlijk? Nederland had er iets van tweeduizend. Er zijn er een boel verkocht zo te zien en een deel natuurlijk gekannibaliseerd maar hoeveel zijn er geleverd?
We hadden er 880 volgens mij. Nu nog 85 volgens wiki. Wat in reserve. Grote deel zal wel verkocht zijn aan 'bevriende staten'.
Er zijn tenminste 1500 verkocht. Een paar in actieve dienst bij de marechaussee dus misschien een paar honderd? Wellicht slechts een paar dozijn?
Onbevestigd, maar volgens een Nederlander die hier reageert, naar schatting tussen de 500 en 800 YPR's op voorraad en is het volledige arsenaal geleverd aan de Oekraïne.
t.me/killpukin/12578
Aantallen zijn niet vrijgegeven
Egypte onder andere
nl.wikipedia.org/wiki/YPR-765 Hier de hele story
Gezien het allemaal YPR-765PRCO-Cs (commandobakken met een .50) zijn die geleverd zijn aan Oekraine zullen het er nooit meer dan 50 - 75 zijn.
Weten de Russen al dat die op LPG loopt en klimaatneutraal is? Niets zeggen over de verf die gebruikt is.
Mooi! Gaan die russen dood door Chroom 6 verf.
Hahaha
Het is dezelfde als die op 2 december van de weg raakte en niet meer voor of achteruit kon (zonder ander rupsvoortuig)
twitter.com/naalsio26/status/16133468...
Wat voor Euro norm zit er op die dieselmotor?
Eeeeeven rekenen, hoor .....een V6 Detroit Diesel Allison van 267 pk., ontworpen zo'n zeventig jaar terug.... Laten wij het zó zeggen: je hoeft er geen AdBlue bij te gooien,,,,
Hebben ze een bejaarde YPR geconfisqueerd ? Dit betreft absoluut een ‘weggevertje’ zo te zien. Het enige wat je er aan hebt is om in puin geschoten gebied een enigszins gepantserd rups voertuig te hebben. Beetje lafjes van de NL regering om zulk ’n barrel naar het Oostfront te sturen… sloop was kennelijk te kostbaar. Geef niets of geef iets goeds.
Mooie battle taxi. Goed te gebruiken. Zeker met de hoeveelheden materieel/ personeel wat dagelijks de pijp aan maarten geeft.
Jongens wat zie ik weer wat onzin voorbij komen in de tegels.
Vervelend dat een YPR in handen van de Russen is gevallen maar laten we aub niet doen alsof dit een of andere nationale ramp is. De reden dat we deze voertuigen aan UKR hebben gegeven is vooral dat wij er zelf niets meer mee doen en er niets meer aan hebben. Als battle taxi zijn het daarentegen best handige apparaten om bij de hand te hebben voor een leger dat behoefte heeft aan rollend materiaal. Voor Rusland is de waarde van een YPR echter nihil, qua techniek die erin zit verwerkt valt niets meer te leren en het zelf inzetten van het voertuig is uiteindelijk maar zeer beperkt mogelijk vanwege het gebrek aan reserve onderdelen en een gebrek aan kennis over hoe een dergelijk apparaat werkt.
Wat betreft de opmerking dat de Russen wel betere zooi beschikken heb ik mijn bedenkingen. Ook de BTR/BMP/BMD laten deze oorlog zien kwetsbaar te zijn voor alles wat zwaarder is dan .50 cal, en in sommige gevallen zelfs 7.62x51/7.62x39. Al met al is het verlies van een thermal sight uiteindelijk zwaarder qua impact dan het verlies van een YPR.
Iedereen met een telefoon van na 2010 weet binnen drie minuten hoe een YPR werkt. Voor de apparatuur hoeven de Russen het ook niet te doen, die hebben ze zelf ook wel. De waarde als battle taxi was altijd al een tikje omstreden, speciaal in en rond mijnenvelden.
@phantom2 | 13-01-23 | 14:09:
Maar het zijn russen he, die hebben we al veel te vaak overschat.
@phantom2 | 13-01-23 | 14:09: Juist, tering herrie in dat ding, volstrekt niet comfortabel; mogelijk is een 4x4 wagen met enige keramische/kevlar (of anderszins) bepantsering wat zinvoller. Mijnen zijn altijd tricky voor vele voertuigen. Eenmaal ontploffing in de cabine spat je uit elkaar (met een beetje geluk).
In Bosnië 1 van onze ypr’s op AT mijn gereden. Iedereen intact, loopwiel en track kaduc maar inzittenden wel enkele weken de shakes en wat hardhorend. Collega op dezelfde locatie op APtje gaan staan en dat gaf wat meer schade.
Doordat Russen nu overschakelen op oorlogseconomie ben ik bang dat Oekraïne deze vreselijke oorlog op termijn gaat verliezen.
Ik denk dat ze nu wel de juiste tactiek hebben gevonden om de Oekraieners uit te roken: ze worden naar de Middeleeuwen terug gebombardeerd en door de massale uittocht van mensen uit Oekraine stort het Westen in elkaar (alleen in Polen al 9.000.000 vluchtelingen). Gooi nog wat moralistsich superieur energie-geneuzel in de mix van Timmerfranz & Co. Nee, dit gaat voor het Westen niet goed aflopen.
@UpdateAvailable | 13-01-23 | 13:51:
Ondertussen loopt Rusland haar olie voor onder de kostprijs te slijten aan haar 'bondgenoten', komt er een nieuwe mobilisatie golf omdat de vorige 'verdunt' in de strijd om een stad van 10k~ inwoners, zijn de jonge mannen die Rusland slachtoffert niet te vervangen met het oog op de demografie van het land en loopt het met de productie van nieuw materiaal allemaal ook niet helemaal soepel.
Iedereen die denkt dat het westen iets aan het doen is behalve voor een dubbeltje haar eeuwige riviaal de afgrond in te duwen zit er wat mij betreft aardig naast.
@UpdateAvailable | 13-01-23 | 13:51:
Ongeveer 8m Oekraïners hebben hun land verlaten sinds de oorlog ( kyivindependent.com/news-feed/ombudsm...) dus 9m in Polen is onzin.
Zijn ook alweer veel teruggekeerd, de bevolking van Kyiv was voor de oorlog 4m en is nu weer op hetzelfde nivo.
De Russen probeeren nu te houden wat ze hebben maar verliezen nog steeds terrein. De laatste 2 slagen zijn door Oekraïne gewonnen en wanneer het materieel uit het Westen komt dan komt de volgende slag.
@i-Wonder | 13-01-23 | 14:11:
Hoop écht dat je gelijk hebt.
@i-Wonder | 13-01-23 | 14:11: Ik baseer me op dit staatje: www.zerohedge.com/geopolitical/where-...
@IsHam | 13-01-23 | 13:56: "Eeuwige rivaal" hoe dan? Tussen 1990 en 2014 waren we beste maatjes en liep het daarna verkeerd doordat de EU interfereerde met verkiezingen en Rusland de Krim bezette. (En na 2014 bleven we nog lang 'on speaking terms').
Heel wat uurtjes in dat ding gezeten, herrie bakken. Gelukkig mocht ik boven pantser zitten op het stoeltje achter de chauffeur.
Klankkast op rupsbanden als je erin zat, wat een takkeherrie.
@De_fluitlokker | 13-01-23 | 13:52: precies, enorme herrie. Keihard schreeuwen of gewoon je mond houden: zelfde effect.
Tja, door Russen afgepakt of gewoon voor een mooi bedrag aan roebels verpatst?
Tja roebels hebje niet meer zoveel aan, ik hoop dat jij het voor je overtuiging doet maar je blijft een landverrader.
Rusland claimt inname Soledar
nos.nl/teletekst#129
Ik claim Margot Robbie. Gaat (ook) niet gebeuren.
Hmmm. Bakhmut, gepost 9 Januari:
twitter.com/Gerashchenko_en/status/16...
@Nederlandop1 | 13-01-23 | 13:45: Alles stuk, kapot.
@_pacman_ | 13-01-23 | 13:44: mag ik sloppy seconds?
@Duwbak_Linda | 13-01-23 | 13:50: Tsja, critici zeiden eens tegen The Washington Post: normaal verdedigt het leger een stad, maar in Oekraine verdedigt de stad het leger. Lijkt inderdaad hun tactiek.
@drs. Levi Samsonov | 13-01-23 | 14:39: Of het is de beproefde Russische tactiek van niet kunnen winnen dus dan alles maar kapot schieten.
@Duwbak_Linda | 13-01-23 | 14:41: Ik denk een combinatie. Ik refereerde aan dit artikel: www.washingtonpost.com/world/2022/03/...
Jammer dat er geen opblaasmodule op zit.
Met dat dieselding komen ze sowieso Den Helder niet in.
Ze mogen hem houden!
Gewoon de afdekking op het rooster bovenop laten zitten. Loopt de motor binnen no time in elkaar. Snappen die kudtrussen toch niet.
ouwe poep zo te zien!!
88-6 hele oude peop
Ik hoop dat deze YPR zijn geld verdiend heeft en gedaan heeft waar ie voor gebouwd is: russen mollen!
Vervang de term Russen maar door inheemse volkeren in Rusland die uit allerlei verre streken worden gehaald, die toevallig als Rus worden bestempeld omdat ze nou eenmaal onder het Russische rijk vallen. Volgens mij hebben die echt geen idee tegen wie ze vechten en waarom.
@Wybe Wabes Abbema | 13-01-23 | 13:47: die inheemse volken zijn met geen ander doel dan de vernietiging van Oekraïne en het uitroeien van de Oekraïners in Oekraïne.
Wat een ouwe meuk.
Dat is nogal dom. Als rusland uiteenvalt/ instort, krijg je een machtsvacuum waardoor heel de wereld een stuk instabieler wordt. Plus dat er dan n hoop kernwapens in dubieuze handen komen. Hoe erg putin ook is, je mag hopen dat die wel aan de macht blijft.
@Bieske | 13-01-23 | 13:38: Nee Bieske, hetzelfde fantasieloze geklets, als, wie moet dan premier worden als Rutte (eindelijk eens opdonderd) . Rusland valt sowieso uit elkaar. Deze KGB maffia kliek, dat zichzelf gruwelijk verrijkt heeft ten nadele van de gewone onderdrukte Rus, gaat hopelijk gewelddadig vervangen worden. Putin gaat deze barbaarse inval hoe dan ook verliezen.
@Bieske | 13-01-23 | 13:38: Klopt, Kissinger zei laatst ook dat we niet moeten vergeten dat Rusland decennialang bijdroeg aan stabiliteit.
@Bieske | 13-01-23 | 13:38: poeh hee, wat is de wereld er stabiel op geworden sinds het westen Poetins reet likte. Kijk even naar de landen die door Rusland "gestabiliseerd" zijn, naar hoe de Russen die landen "stabiliseerden" en vooral ook naar hoe gelukkig de bevolking van die "gestabiliseerde" landen is. En als u dan toch bezig bent, stel u zelf dan ook eens de vraag waarom Oekraïne zich liever doodvecht dan opnieuw "gestabiliseerd" te worden, waarom de voormalige Sovjetstaten zo graag richting de NAVO kruipen en waarom een aantal van die landen liever door Hitler bezet dan door Rusland "bevrijd" werden.
It isn't a war against corruption, remember?
Ik zag het meteen aan de Duinrel sticker achterop.
Roflol, dank
Lezen we geregeld over het aantal Russische doden, maar heel weinig over de slachtoffers aan Oekraïense zijde.
Geen idee over hoeveel strijders Oekraïne beschikt, maar dat aantal zal ondertussen, spijtig genoeg, al aardig uitgedund zijn.
Zij vechten niet alleen man tegen man, maar ook tegen de vele bombardementen van de Russen, waardoor een gebrek aan bijna alles.
Ze zullen onderhand compleet uitgeput raken.
Wapens zat( denk ik), maar zijn er nog genoeg manschappen?
Zomaar een gedachte die bij mij opkwam.
Geen idee wat de oplossing is, maar hoop oprecht dat deze oorlog asap wordt beëindigd.
Met Wagner totaal geen medelijden, die mogen ze allemaal begraven, daar hebben zij zelf voor getekend, maar voor al die jonge jongens en meiden(zelfs de Russische) hoop ik dat echt.
Heb er een hard hoofd in.
Ukraine heeft net zoveel soldaten onder de wapenen dacht ik. Gemotiveerd met het grote voordeel dat die warme soep en kleding krijgen vanuit de achterban. De Russen krijgen niets.
Het is een bloedbad, aan beide kant. "War is hell" ..
twitter.com/visegrad24/status/1613611...
@Nederlandop1 | 13-01-23 | 13:35: twitter.com/rshereme/status/160855364...
@Ray Skak | 13-01-23 | 13:30: Volgens de 'best estimates' heeft Oekraine sinds het conflict altijd meer manschappen gehad. Ik denk dat de vraag eerder is of de hele basis waarop een leger rust - elektriciteit, water, bruggen, een economie - de aanvallen met cruisemissiles op termijn kan overleven.
@Ray Skak | 13-01-23 | 13:30: dat was al zo in de Japans Russische oorlog en is ongewijzigd gebleven, evenals het gedrag van de Russische soldaten. Plunderen, moorden, verkrachten, complete terreur richting alles en iedereen.
www.youtube.com/watch?v=xGMWZJlA0QA
Kenny Everett, briljant!
Mmm. Smaken verschillen.
En wij bouwen in Almere een kazerne onder zeeniveau....
Was het maar in almere.. ipv wat troosteloze betonbende platgooien, een beetje vruchtbare weilanden opofferen..
Met grote feestzaal?
Het zou knap zijn als de Russen dat ding nog 500Km gangbaar houden. Daarna staat hij voor eeuwig stil.
In Afrika lukt het ze anders aardig om onze afdankertjes nog jaren op de weg te houden www.mijnalbum.nl/Foto-IVVPEL4F-G.jpg
@Waakvlam | 13-01-23 | 13:31: Of Cuba vakantiereizenspecialist.nl/cuba-oude...
Factuurtje wegenbelasting naar het kremlin sturen.
We kunnen ze ook hier houden maar dan roesten ze weg in een opslag.
twitter.com/wierdduk/status/161367305...
Over de fittie tussen Wierd en Hubert. Hubert beweert dat je niet moet onderhandelen, Wierd is voor praten.
Waarom niet beide? Wapens leveren, de Russen blijven terugdringen en blijven aanbieden te onderhandelen. Waar Wierd niet aan denkt is wat er na een Russische overwinning komt. Mijn idee is dat Rusland ook dan een gevaarlijke staat zal blijven en de agressie jegens het westen niet zal afnemen, evenmin als de nucleaire dreigementen. Rusland zal niet opeens veranderen in een redelijke gesprekspartner na de inlijving van Oekraine, die tijd is definitief voorbij, Rusland heeft elke geloofwaardigheid inmiddels verspeeld. Wat Hubert Smeets beweert is dat met Poetin niets te onderhandelen valt. En dat is waar. En toch zal deze oorlog ooit eindigen aan de onderhandelingstafel, tenzij ofwel Oekraine ofwel Rusland als staat vernietigd zijn. Het laatste verdient mijn voorkeur omdat ik Rusland als een zeer groot gevaar zie, vooral wegens hun vrijwel dagelijkse fantaseren over atoomwapens op Europa. Dat Rusland dit verliest, terwijl Poetin op alle manieren duidelijk maakt bereid te zijn om Rusland tot de rand van ondergang te dwingen voor een overwinning is helaas ook weer niet heel waarschijnlijk.
Dus wat nu? Ik denk dat niemand het echt weet. Wapens leveren zal ook steeds verder escaleren, dus ik denk dat de keuze naderbij zal komen, dat wij ofwel geen wapens meer leveren of zoveel dat de oorlog veel sneller tot een verdrijving van de Russen leidt. Het tij voor de tweede optie verloopt echter snel, omdat Poetin binnenkort wellicht nog een half miljoen man extra laat aanrukken. Dus het is nu of nooit meer met die zware wapens. Dat Oekraïne nu enkele nederlagen lijdt werkt niet mee.
Ik vrees dat we vroeg of laat, met of zonder overwinning, een nieuwe koude oorlog krijgen inclusief een muur door Europa.
Die muur zal meer naar het Oosten staan, dat wel.
@tis_wat | 13-01-23 | 13:24:
En ik vrees dat een getergd, geïsoleerd en vernederd Rusland op een verschrikkelijke manier terug zal komen.
@Duwbak_Linda | 13-01-23 | 13:27: Eens! Mede-Drent! :-)
@Duwbak_Linda | 13-01-23 | 13:27: Of nog erger: een Rusland dat in stukken uiteenvalt met allerlei lokale warlords, allemaal met nuclear capacity.
Nuchtere omschrijving, B_L.
Wierd denkt heus wel verder dan alleen maar praten, Domoren genoeg, maar daar zit Wierd niet bij.
Nou... misschien hier om? www.youtube.com/shorts/GP47fJmWjpM Iets wat Hubert wel snapt en zelfbenoemd rusland expert en praatpop van het kremlin Wierd niet.
Putin haalt zijn volgende verjaardag niet. Aldus iemand
www.msn.com/nl-be/nieuws/other/poetin...
@small_town_dude | 13-01-23 | 13:36: Ja joh, eerst allerlei ziekten en nu dit weer.
Juist... speak softly and carry a big stick
Moskou heeft wel gelijk dat de NAVO landen een mandaat hebben om hun belangen te beschermen. Dat of de Russen maken er zelf een einde aan. Beetje breed begrip eigenlijk. Vraag is hoe maken ze er een einde aan?
@gato | 13-01-23 | 13:33:
Zeg ook niet dat hij dom is. Wel denk ik dat hij de kwaadaardigheid van dat regime continu onderschat. Het cynisme, de kleptocratie en de meedogenloosheid, ook voor de eigen bevolking, is stuitend en gevaarlijk.
"Wapens leveren zal ook steeds verder escaleren"
Dat is dezelfde logic als na een bedreiging zeggen dat je geen beveiliging hoeft want dan escaleert het alleen maar.
Over dat onderhandelen waarmee iedere oorlog zou eindigen. Die stelling wordt om de haverklap van stal gehaald en gepresenteerd als de ultieme waarheid, maar hij klopt niet.
Een oorlog eindigt als een van de partijen niet meer wil of kan vechten. Daarna komen er misschien onderhandelingen, maar net zo vaak dicteert de overwinnaar de vredesvoorwaarden.
Vooralsnog is Oekraïne niet in de positie om vredesvoorwaarden te dicteren, simpelweg omdat het geen deel van Rusland heeft bezet, geen kernwapens waarmee het kan dreigen want die heeft het bij Rusland ingeleverd in ruil voor het respecteren van hun soevereiniteit, kortom: Oekraïne heeft totaal geen wisselgeld.
@BenZen
Dit is een van de weinige tegels waarvan ik denk: dit klopt als een bus.
Echter ben ik van mening dat je een oorlog niet kan "winnen". Je kunt een oorlog alleen verliezen.
Tevens zijn er aan deze kant van de oorlog teveel mensen die denken zoals wij in het westen en dat reflecteren op de Russen.
Voor deze oorlog goed en wel begon werd er vanuit de VN (volgens mij) ook met Putin onderhandeld, maar details over de onderhandelingen en verdere uitleg werd niet gegeven. Putin zei nee.
Maar als er bij de onderhandelingen 1 appel tegen 10 Russische sinaasappels geboden werden snap ik dat Putin nee zegt.
Volgens mij was er ook nog een meneer bij Joe Rogan aan tafel die uitlegd dat deze oorlog ook zomaar nog een 10(tallen) jaren kan gaan duren. Voorlopig zal er helaas weinig onderhandeld gaan worden ben ik bang.
Spartaanse bende, maar leuk project om in de achtertuin een thuiswerkplek te creëren.
De kans is vrij groot dat de Russen de YPR slopen en als oud ijzer verkopen. Maar voor de Oeks, die weinig hebben, kan de YPR wel degelijk waardevol zijn. Het is niet meer dan een vervoermiddel met een ratata erop. Ik herinner me nog de oudere YPR's. Tijdens het verplichte onderhoud was het verfverbruik onverwacht hoog. Excuus van de onderhoudsploeg: we moeten de roestgaten dichtschilderen, want de modder valt er steeds af. Zo kennen we Nederland weer. We zijn pragmatisch en inventief.
YPR is toch van aluminium?
Ja, gewicht 12 T leeg en 13.5 T gevechtsklaar, ding is van Alu en panser staal. Doel: infanterie, dus snel en licht bewapend.
YPR = Y = NL, P = Panser en R = Rups, Motor: Detroid Diesel V6.
Snelheid: 65 t/m 70 km/uur. Range: 485 km.
Tank you very much
Moeten we nog iets zeggen over die GPS trackers of vinden ze dat zelf wel uit?
Dat soort kleine aanpassingen bij de levering kunnen een groot verschil maken.
@Diotima | 13-01-23 | 13:21: dat zijn ze vergeten natuurlijk.
Die batterijen zijn allang op.
Als Olaf tanks gaat leveren wordt het voor West-Europa pas echt spannend, die treuzelt niet voor niets.
Ik las dat er in Europa, op de zwarte markt al een Finse AT4 (Bazooka), afkomstig uit Oekraïne, werd aangeboden,
Waar las je dat dan? Kan daar niks over vinden.
Link?
@bezopen | 13-01-23 | 13:37:
Kremlin propaganda. Zweden maakt de AT4 en die zijn aan Oek geleverd door Zweden en de VS. Sterker nog, Finland gebruikt ze niet eens.
Volgens een artikel in The New York Times een paar maanden terug is het lot van een derde van de wapens die geleverd wordt onduidelijk.
@drs. Levi Samsonov | 13-01-23 | 14:44: toch vreemd dat Rusland het niet allemaal opkoopt. Ze moderniseren hun leger een halfe eeuw vooruit en ontnemen slagkracht van Oeks. Tja vreemd dat het zo weinig gebeurt?
Dan zal het wel een grote verrassing worden als de echte Bradley's aan het front arriveren.
Deze film wel eens gezien; "The Pentagon Wars"
Een Comedy, die gaat over de ontwikkeling van de Bradley, maar eigenlijk over hoeveel fouten er gemaakt zijn tijdens de ontwikkeling.
Het moet voor Rusland sowieso een beetje zijn als vechten tegen buitenaardsen. Wapens die precies raak schieten zonder dat je ziet van waar en voertuigen die niet stuk gaan als je erop schiet. Daar zit je dan te bevriezen met je WW2 spul.
Waar is de blauwe parkeerkaart?
Hadden we ook niet wat overijverige boa's mee kunnen sturen?
De Serviers hebben er ook nog een aantal. Eentje zelfs met een piano er in.
Geschonken door FvD??
Marco: de grap slaat op iets anders. Niet nodig om fvd erbij te halen. Zegt meer over jezelf nu.
De gastendoekjes zijn ook weg.
Een zelfvernietigings knop, of desnoods via afstandsbediening lijkt me geen verkeerd idee.
Het ding ziet er vrij ongeschonden uit, gewoon achter gelaten?
App'je van Google Home in die dingen installeren?
@Kapitein Sjaak Mus | 13-01-23 | 13:14: Daarna een Himar-raket op zijn dak.
Zat ik ook aan te denken. Maar zo'n knop kan je niet meer bij als je dood bent en via een afstandsbediening lijkt me weer hackgevoelig. Blijft over een explosief met een timer die je zelf elke week moet resetten, maar dat lijkt me ook weer erg riskant. Daarnaast is het natuurlijk een fluitje van een cent voor een rus om voor gebruik even alle boobytraps te verwijderen, het is niet alsof die informatie echt lang geheim kan blijven.
Nee als een remote detonation een goed idee had geweest had FMC Corporation ze wel ingebouwd.
Ja, en een label erop met in het Russisch "deze knop indrukken voor automatische fascistenvernietiging".
Gewoon een handgranaat erin pleuren als je 'm achter moet laten of is zo'n ding daar weer te stevig voor?
Wat een lullo's
Verkering uit met Yolanthe Cabau van Kasbergen? Moe Smit ook nog effe laten kijken maar alles is weg!
Moe is al deud.
Die dingen waren bij ons al uit de roulatie, dat weggeven was een mooie manier om te voorkomen dat wij de kosten voor het verschroten moesten betalen...
Te koop: YPR nauwelijks gebruikt, van een oud vrouwtje geweest en heeft altijd in de garage gestaan.
Da is een schoon waoge ja, die hejt niks geleje
Is van een ouw mens geweest, die hejt er noojt mee gereje
Hej bekant niks op 't tellerke staon
En is de garagie nooit niet uut gegaon
Uitgehoonden uitlaat, schijfremmen rondom
Da is un goei waoge ja, wè, wat ik jou brom
Met grote cilinders en carburateur
En sportieve vellegen achter en veur
Nu gaan ze te ver. Ik ga hem terughalen.
Haal je gelijk de Toyota pick-up trucks op bij ISIS?
"Nazi's" klopt ook niet, de Russen verspreiden leugens en desinformatie, zodra ze da kans krijgen. Alles, om demense (De Russische bevolking) via de juiste beeldvorming achter dit gewapende conflict te krijgen. Want, oh oh, het gemene boze Westen. Paranoïa ..
en je denkt niet dat je de Russen en het Westen in die zin kan omdraaien?
www.csmonitor.com/World/Europe/2022/0...
@Baytep | 13-01-23 | 13:19: Och och, wat zijn we toch een slecht land. Ach ja, alles de schuld van het Westen.
Je kan vandaag nog vertrekken richting het prachtige Rusland - Er heerst een tekort, aan soldaten ..
@Nederlandop1 | 13-01-23 | 13:25: Ben je vergeten dat je door de wokies ook een rascist ende een fascist wordt genoemd?
@A.I. van Dee | 13-01-23 | 14:03: Onze vrijheid hier in de Eerste Wereld maakt ook de tolerantie van het vrije woord - En hiermee andere denkbeelden dan die van je eigen clubje, node of groep - mogelijk.
Je kan er ook voor kiezen om aan stichting "woke" geen aandacht te besteden, en hiermee tegelijkertijd sterk aan kracht af te doen. Ook hier gaat het om beeldvorming in hoofden, in feite.
@Nederlandop1 | 13-01-23 | 13:25:
Nou, ik heb laatst een beetje de prijzen van onroerend goed bekeken in Ruskie land. Raar maar waar, de randstad leek op het eerste gezicht goedkoper.
*is verbaasd*
Nou dit is een bekend patroon.
Hoe bevalt ISIS die Hylux wagens?
Hebben ze die niet gewoon ingeruild bij Van Vliet Nieuwerkerk?
www.vanvliet.com/vehicles/type/4x4
Daar doen de jommens van al Nusra hun boodschapjes mee.
Toch zonde. Deze had ook ingezet kunnen worden in de haven van Rotterdam.
Engelse tanks in Russische handen, in 3, 2, 1.....
De YPR. Ook wel bekend als "de glasbak" en soms ook "de rolschaats".
Goh, dat gebeurde met de terreinwagens die we aan het Syrische leger gaven ook al. Leren ze dan ook nooit?
Neen... In het kader van hulp aan Oekraïne geven Rutte&Co 200 miljoen harde Nederlandse euro's per maand(!) aan dit land. Achteraf zal blijken dat je dit geld beter door de plee had kunnen spoelen.
Werden die toyota's niet direkt aan 1 of andere "syrisch" rebellenleger gegeven?
@A.I. van Dee | 13-01-23 | 14:02: Ja, waarvan we volgens de door ons in die regio geplaatste Nederlandse ambtenaar wel echt overtuigd waren dat ze niet radicaal waren. Maar aangezien een groot deel van de rebellen dat wel was, eindigden de meeste rebellen vroeg of laat onder commando van koppensnellers.
REAGEER OOK