Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederlandse YPR-765 APC kopt Russische RPG, boordschutter knalt hele Browning M2 .50 leeg

R a t a t a t a t a t a t a t a t a t a t a

En met "Nederlands" bedoelen we natuurlijk Amerikaans, want het Nederlandse militair-industrieël complex beperkt zich tot vorkheftrucks. En het zijn dan misschien geen luxepaarden, en je wint er ook geen schoonheidswedstrijd mee, maar ze doen het wel. Bovenstaand beelden waarop ONZE YPR-765 een Russische RPG incasseert en de boordschutter vervolgens denkt: ik sterf met een gesmolten loop en m'n duimen op de trekker. Alleen, hij stierf die dag waarschijnlijk niet, en het voertuig wist te ontsnappen. 

"A remarkable and unique silhouette" = ze zijn heel lelijk maar toch bedankt

Social

Met de Browning M2 .50 waar al sinds 1933 niemand afscheid van wil nemen

Reaguursels

Inloggen

Gezien dit topic, lijkt de enige weerbare groep met kennis reeds 50+ te zijn.. ook een puntje

Haloef | 18-12-22 | 01:09

Het enige wat die soldaat op dat moment kan denken is iets van: gelukkig, ik leef nog weer heel even door! Wat zou hij anders zo schijnbaar onderbewapend anders moeten denken?

Jan, Leiden | 17-12-22 | 23:53

Nanananananananineteen!

Acidstain | 17-12-22 | 22:02

Hier joe see de Dutsj giving ze Russians a pak on their sodemieter. Down Russia, down Putin, go Zelensky, zet 'm op Ukraine!

Nivelleermarionet | 17-12-22 | 21:14


Kan je zo’n .50 spuger retrofitten op een VW Up? En is die zware trekker over te halen door een sportieve vrouw of een pittige metroman? Ik vraag dit voor een avontuurlijk koppel dat ermee gebaat zou kunnen zijn.

INTP | 17-12-22 | 21:13 | 4

@INTP | 17-12-22 | 22:16: Jawel, de .50 kan op verschillende manieren tot vuren gebracht worden. Er is zelfs een elektrische applicatie om dat tot stand te brengen. Je kan het koppel dus gerust stellen.

Peter-Rissing | 17-12-22 | 22:43
▼ 1 antwoord verborgen

Verrek, nou schreef @Baron_von_Rijswijck net iets zinnigs, geheel binnen de vvmu. maar contraire met het regeringsbeleid tav. dat Rusland/Oekraine dingetje en nu istie weggejorrist. Iets klopt hier niet maar dat heef zeker niet met de tekst van @Baron_von_Rijswijck te maken.

Peter-Rissing | 17-12-22 | 20:40

Huh...gejorist? Niemand beledigd, niemand bedreigd en alleen mijn visie (voor wat het waard is) omtrent de oorlog in de Ukraine gegeven.
Op humaan niveau wint niemand en verliest iedereen. Op politiek niveau is het een ander verhaal.

Baron_von_Rijswijck | 17-12-22 | 20:35 | 5

Ach, dat is het nieuwe normaal hier regelmatig…

KDbdl | 17-12-22 | 21:00

@Baron_von_Rijswijck | 17-12-22 | 20:52: Mee eens. Dat schreef ik ook in mijn eerste reactie op jouw gejorriste stukje. Mijn reactie verdween ook, blijkbaar omdat ik het met eens durfde te zijn.

Peter-Rissing | 17-12-22 | 21:22

@Baron_von_Rijswijck | 17-12-22 | 20:52: Toch maar even een e-mailtje naar de Redactie gestuurd met wat vriendelijke vragen en een screenshot. Benieuwd of ik een reactie krijg.

Peter-Rissing | 17-12-22 | 21:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Die wapenfetish van Spartacus... Je zoekt de vredige witte rust, maar je buurman blijkt een agressieve Witte Rus. Wellicht een idee om een Saab NLAW naast de Stihl in de schuur te leggen. Die Russische rupsen laten zich lastig met pyrethrum bestrijden en ze hebben de neiging om voormalig territorium terug te winnen.

INTP | 17-12-22 | 20:34

Het Westen misbruikt de oorlog in de Oekraine om Rusland te verzwakken en daarbij geen vuile handen te krijgen ten aanzien van slachtoffers in eigen gelederen. Rusland "wint" uiteindelijk omdat het geen fuck geeft om het leven van de eigen soldaten en er voldoende landen zijn om de olie en gas af te nemen. Uiteindelijke uitkomst: 500k+ doden in totaal. De Oekraine is totaal zwart geblakerd. Rusland is economisch verzwakt maar niet genoeg voor een regime-change. En er komt een symbolische overgave waarbij delen van een totaal afgebrande Oekraine onder Russische handen valt.

Baron_von_Rijswijck | 17-12-22 | 20:17 | 2

Ja, dat zou best wel eens zo kunnen gaan.

Peter-Rissing | 17-12-22 | 20:22

Zucht… ga een pilletje halen of zo man.

Homer P. Simpson | 17-12-22 | 20:23

“The series of wins had created something that transcended diplomatic trust between Ukraine and its partners, said Reznikov.
“It’s something more: you became the believer of us and you started to invest, not only, I would say, not only weapons in Ukraine, [but] because you want to see the new Ukraine after this victory, not the old Soviet Ukraine.“:
www.theguardian.com/world/2022/dec/15...
Dit geloof is er ook. Gezien de militaire (en financiële) steun aan andere regimes (Afghanistan, Irak, Libië et cetera) zijn mensen zoals ik uiterst sceptisch geworden over het helpen van andere volkeren en landen waar men niet onze cultuur en normen/waarden deelt.

Paarlen voor de zwijnen werpen.

Veel was er mis in Oekraïne (corruptie). Dat zal heus niet allemaal ineens verdwenen zijn, ook niet nadat deze oorlog uitgevochten is.

Maar een volk dat zich zo moedig verzet, zo enorm hard vecht voor z’n vrijheid en (het mannelijke deel) niet massaal de geweren weggooit om maar naar het ‘rijke’ Westen te kunnen vluchten, verdient in ieder geval het voordeel van de twijfel.

Daar waar velen in Oekraïne zich nog verbonden voelden met Rusland, zal dat door de gruweldaden van het Russische regime nu wel grotendeels weggeëbd zijn. En zo niet, dan zullen die overgeblevenen vermoedelijk wegtrekken of reeds weggetrokken zijn naar gebied wat door Rusland dan nog wordt bezet en/of - indien Oekraïne AL het bezette grondgebied weet te heroveren - naar Rusland zelf.

Zou bijzonder mooi zijn indien het post ‘Sovjet-Oekraïne’ (met uiteraard steun van ‘ons’) wordt getransformeerd in een soort Polen.

Dat zou zelfs een aanwinst kunnen zijn voor de EU, en voor de NAVO (mits het gehele grondgebied wordt heroverd, want anders is lidmaatschap niet mogelijk).

Alleen moeten we geen beleidsmakers hebben a la Timmermans of die hele GroenLinksD66 deugmeute, dus mensen zonder roze bril op, die streng, rationeel en zonder emotie over dit soort rigoreuze beslissingen gaan oordelen.

Voorlopig duurt deze oorlog nog voort.

Ik hoop dat de Nederlandse regering, met in hun kielzog het leeuwendeel van de NATO en de EU, EN het Nederlandse volk, Oekraïne zal blijven steunen.

De uitkomst van deze oorlog bepaalt mede hoe de toekomst van de EU, de NAVO EN het Westen eruit gaat zien.

Want China, en de rest van de niet-Westerse wereld kijkt aandachtig mee.

Kompromat | 17-12-22 | 20:10 | 5

@Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 20:19:
Ja,
Wellicht zelfs existentieel. Echter, de Russische regering is uiterst succesvol in het ‘spinnen’ van de verliezen van de oorlog. In combinatie met meedogenloze onderdrukking. Dus “winnen” kan ook zijn genoegen nemen met iets wat wij als een verlies zien maar bij het thuisfront - met de mes op de keel - wordt gepresenteerd als een overwinning.

Ik zie overigens niet zo snel gebeuren dat ‘wij’ de slag laten lopen. Dat zou voor enorme breuklijnen zorgen binnen de EU en de NAVO (Polen, Baltische Staten), die landen zullen ‘ons’ dan nooit meer vertrouwen. Het blok van de Visegrad-landen staat in deze niet als een geheel, het is daar drie-tegen-een met Polen als meest fanatieke anti-Rusland en pro-Oekraïne supporter.

Er is maar een weg en dat is vooruit. Dat zal iedere strateeg met een lange termijnvisie onderkennen.

Dus doorgaan met alternatieven zoeken voor Russische olie en gas, en wellicht zelfs nog sneller alternatieven voor deze energiedragers.

China heeft z’n eigen interne problemen, zij hebben onvoldoende kunnen profiteren van Ruslands zwakte (en dus goedkopere grondstoffen). En voor Rusland zelf zal deze klap een enorme impact hebben. Lees ook deze analyse maar eens:
www.nrc.nl/nieuws/2022/12/07/de-oliek...
Uiteindelijk verwacht ik dat het Westen, ook tegen China, zal zegevieren. Maar pijnloos zal dat zeker niet zijn.

Voorlopig betalen we nog extra voor onze gas- en energierekening, en onze boodschappen.

Vergelijk dat eens met onze voorouders die ten tijde van de Tweede Wereldoorlog geleden hebben.

Misschien dat we soms iets teveel klagen, wellicht omdat we een beetje verwend zijn geraakt.

Kompromat | 17-12-22 | 21:39

Denk dat het besef er bij ons nog lang niet is dat de jaren van vrede en voorspoed ten einde zijn gekomen en we helaas gedwongen worden om zelf ook harde existentie keuzes te moeten maken. Wat onze vrijheid en manier van leven ons waard zal zijn is nooit op de proef gesteld maar er is eentje die deze strijd tot het einde wil uitvechten. Eentje kijkt toe hoe dat afloopt, met oog op de eigen ambities en eentje doet nog steeds alsof er weinig aan de hand is. Wat olie prijzen, wat duur gas, een ruzietje aan de buiten periferie, een irriterende potentaat maar de Europese en Amerikaanse bevolking is nooit lang niet gewaar van wat er nog allemaal gaat komen. Mijn vermoeden is dat wij het heel erg moeilijk gaan krijgen omdat werkelijk niemand trek heeft in deze ons opgedrongen strijd. Mogelijk zelfs dat het westen toch de pijp aan Maarten geeft. Er is te veel om in te leveren, er is geen wil om dit aan te gaan. Wat het ons uiteindelijk gaat kosten zullen heel veel westerlingen te laat beseffen.

Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 22:17

Interessante invalshoek. Turkije en Griekenland. Dat botert al heel lang niet maar deze ruzie staat denk ik in geen verhouding tot wat er gaande is in Oekraïne. En dat rechts wint, dat is weer iets heel anders ook.

Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 22:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Terzijde. Onder het motto What goes Around, comes Aroound: alle beoogde opvolgers van de M2 Bradley zijn niet van Amerikaanse komaf. Dat heeft een reden.

Hetkanverkeren | 17-12-22 | 19:39 | 1

Blijft lef om met de aluminiumfolie YPR naar het front te gaan.

Acidstain | 17-12-22 | 22:05

Spartacus is toch die knakker dat overleven in de kou zo romantisch is, gezien al die survival-foto's gisteren? Of zit ik fout? Zo ja, WTF ben je aan het doen man? Ik verwacht minstens een foto van een kudde kariboes maar wat krijg ik? Wapentuig tijdens kerst. Wil jij soms bezoek van drie geesten krijgen of zo?

Zwezerik | 17-12-22 | 19:37 | 1

Jij bent toch die knakker die niets begrijpt?

Robert Haynes | 17-12-22 | 19:42

Yep, de cirkelzaag is een prima wapen. Hele hoge vuursnelheid.

De_fluitlokker | 17-12-22 | 19:41

Gebeurt ook, als MG 3.

Jeff Hawke | 17-12-22 | 19:54

@Jeff Hawke | 17-12-22 | 19:54: Wat langsamer dan de MG 42. Nog steeds een beest. Wij moest hem leren temmen tot 4 schoten in een burst. Want toen was het nog zonde munitie te verkwanselen. Het was onmogelijk. Trekker overhalen is direct een burst van 10 shoten minimaal.

redanx | 17-12-22 | 19:58

Beetje gevaarlijk topic;). Ik haak maar even af, geen zin in een ban.

Ichneumonidae | 17-12-22 | 19:27 | 9

Het lijkt erop dat je Oekraïne graag ziet verliezen, omdat je ergens vindt dat Poetin een punt zou hebben met zijn oorlog. Dat het ligt aan Zelenski, dat het onze provocaties zouden zijn geweest. Dat mag je best vinden maar ik denk dat je dan voorbij gaat aan wat er voor verbijsterend afwijkend wereldbeeld leeft in de Russische top. Waarin alles omgekeerd wordt, waarbij de aanvaller zich steevast als slachtoffer neerzet. Het is bizar, vandaag weer een discussie op de Russische NPO waarin Polen als bezettingsleger werd bestempeld. Ze zijn zo ver in hun eigen konijnenhol gedoken dat je kunt spreken van massahysterie daar. Heel gevaarlijk, maar het lijkt erop dat jij daar logica in ziet.

Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 19:42

@Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 19:42: Denk dat je me toch verkeerd begrepen hebt. Poetin heeft geen punt met z'n krankzinnige en walgelijke oorlog.
Het is hoe dan ook oorlog en mijn inschatting is niet meer dan dat Rusland gaat winnen, ondanks de Westerse steun aan Oekraïne.

Ichneumonidae | 17-12-22 | 19:56

Dan zijn we het toch niet eens zo oneens. Ook ik zie dat Rusland bereid is om nog vele rondes te double downen, de vleesmolen op vol aan te zetten in de verwachting en waarschijnlijk terecht, dat er een punt komt dat het westen afhaakt. Voor Poetin is er geen grens aan de ellende die hij zijn eigen volk wil aandoen om zijn doel te bereiken en zijn eigen voortijdige afzetting en dood te vermijden. Zijn verlies in Oekraïne betekent zijn wisse dood. Er gaan nog vele rondes ellende komen vrees ik.

Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 20:14
▼ 6 antwoorden verborgen

Op allerlei gevaar af - wat heeft NL nu precies te maken met Oekraïne? Geen lid EU (want te corrupt), geen lid NAVÖ.
Serieus, gewoon niet onze oorlog. In de ogen van de EU (waar iedereen hier op kotst) misschien.
Is het soms te dichtbij? Europa staat even dichtbij. Wat zou toch de reden zijn voor die Westerse hysterie?

Ichneumonidae | 17-12-22 | 19:17 | 3

Dit is onze voortuin misschien?
Tis een corrupte #$#@-zooi daar en dat verdrag wegstemmen was een goed iets. Maar puntje bij paaltje zijn wij nu wel gedwongen om ze te helpen, al is het maar omdat wij graag baas over eigen land willen blijven.

BootleggersSmurf | 17-12-22 | 19:22

Stop de hysterie!

Duwbak_Linda | 17-12-22 | 19:24


Ik moest het nog doen met een DAF 328 en een BREN.
Het werkte wel, want de Russen zijn onder my watch mooi niet binnengevallen.

King of the Oneliner | 17-12-22 | 19:16 | 2

Mooi, bedankt voor je tomeloze inzet.

De_fluitlokker | 17-12-22 | 20:05

Thank you for your service!

Acidstain | 17-12-22 | 21:59

Komen zwarte rookwolken uit, me dunkt.

Onzegrotebroer | 17-12-22 | 19:15

In de jaren '80 heeft het Nederlandse leger er 2000 aangeschaft, 1500 daarvan zijn verkocht aan Jordanië en Libanon(?). Dat waren ook nog eens de betere versies, met een 25mm snelvuurkanon en 7.62mm coaxiaal machinegeweer.
Wat we zelf nog hebben (en je hier ziet) is de zogenaamde CO versie, bestemd voor commandanten, vuurleiding en waarnemers. Die is 'slechts' voorzien van een .50 zwaar machinegeweer, wat voldoende werd geacht voor de 'vredesmissies' waar ons leger in de jaren na de Koude Oorlog heeft meegedaan.
Het meeste materiaal wat de Russen inzetten is trouwens afkomstig uit hetzelfde tijdperk als de YPR, al is dat soms wel voorzien van wat moderne upgrades.

Leon Tosti | 17-12-22 | 19:11 | 3

Kennis is niet uw sterkste kant? Tot rond 2006 hebben we met de ypr pri (pantser rups infanterie), die met het 25 mm kanon, gewerkt. Ikzelf voor het laatst in Bosnië in 2001. Dus uw verhaal over “na de koude oorlog” houdt hier geen stand.

Plintenladder | 17-12-22 | 19:25

Beide versies zijn ook nog tot 2010 in Afghanistan gebruikt.

Yor_Kok | 17-12-22 | 20:38

Een 'incident'. Alsof Oekraïne ook maar enige kans maakt tegen Rusland. Dat zie je al aan het aantal Russische vluchtelingen in Europa.

Echt, anekdotisch, zoals zo vaak. De Oekraïners schieten wat neer, groot nieuws, terwijl van Oekraïne niet meer overblijft dan een rompstaat.

Ichneumonidae | 17-12-22 | 19:09 | 11

@Ichneumonidae | 17-12-22 | 19:26: de Russen willen héél Oekraïne. Dat zeg ik niet, dat zeggen ze zelf. Dat is heel makkelijk te vinden, zowel op het internet als in de fragmenten van Russische tv uitzendingen die GeenStijl met enige regelmaat plaatst. Want hoewel de Russische tv hier een uitzendverbod heeft is kijken niet verboden en staat veel informatie ons gewoon ter beschikking. De Russen willen geheel Oekraïne, desnoods in een totale staat van vernietiging. Zelfs de gebieden waar volgens de Russische propaganda tijdens de door Rusland gehouden referenda 99% van de bevolking vóór inlijving bij Rusland stemde, gooit Rusland nu vol met de inmiddels bekende Russische architectuur, kortom: om hun eigen volk en de 99% die volgens het Kremlin bij Rusland wilde horen geven ze geen flikker. De Russen willen héél Oekraïne, dat beweer ik niet, dat beweren ze zelf (ik herhaal het maar even, want de kracht zit in de herhaling). Wat de Russen betreft moeten niet alleen de Oekraïners dood, zelfs de Oekraïnse huisdieren moeten, getuige het bombarderen van dierenasiels, moeten dood. De Russen zijn verantwoordelijk voor deze oorlog. Ook de Russische baboeska's en de echtgenotes die niet pleiten voor het stoppen met deze genocide, maar voor een betere uitrusting van hun mannen en zonen. De wijven die aangeven er geen probleem mee te hebben dat hun echtgenoten en zonen Oekraïnse vrouwen verkrachten, mits ze dat met een condoom doen.

BenZen | 17-12-22 | 21:19

@TheEgg | 17-12-22 | 20:58: En dit is het moment dat dingen door elkaar heen gaan lopen.
Niet USA levens zijn onbelangrijker dan wel. Helemaal eensch, en zelfs die zijn maar van belang door de publieke opinie.
Er een hel van maken is in het belang van de russen, niet dat van ons.
Gaat niet om eens pikkies met elkaar te vergelijken maar om geld.
Oekraine is onze voortuin, die hebben wij uitgebreid met voormalig USSR grondgebied, dit vergroot onze veiligheid maar is een gevaar voor de russen. Nu pakken we dat stukje er dus ook bij.
Oekraine is belangrijk omdat er zeldzame metalen in de grond zitten, olie en gas, er wordt voor voedsel gezorgd en daarnaast is het een prachtig gelegen stukje land om rusland binnen te vallen. Wij zijn gebaat bij stabiliteit en liefst bezit, rusland heeft al genoeg aan onstabiliteit. Weet niet hoe het zit met andere metalen van in rusland maar palodium is al aan het afnemen en is best belangrijk.
Timmerfrans daar op het plein, bevolking die katapulten bouwt etc is allemaal geen toeval zeg maar.
Wij hebben de ethische high ground, maar uiteindelijk draait het om geld.
Geld is ook belangrijk voor de USA, die hebben een afzetmarkt nodig en zoveel chaos is leuk voor de machtige wapenindustrie maar werkt andere belangen tegen.
Dit is iets ingewikkelder wat mij betreft dan het lijkt. Maar de simpele uitleg is dat wij geen gerommel willen in onze voortuin, rusland gaat dit niet winnen. Ongeacht de kosten, ongeacht wat, dit gaat niet gebeuren.
Wij lijken ons verkeken te hebben in het tijdsframe en misschien zijn dingen minder somber dan het nu lijkt. Dat hoop ik maar.
Grootste probleem dat ik op dit moment zie is China. Wij in oorlog betekent verzwakking en uitputting. Als China dan Taiwan pakt kunnen we niet eens meer fatsoenlijk oorlog voeren, en dit terwijl de chinezen op volle oorlogssterkte zijn,
Enfin, tegenstrijdige belangen en tegenstrijdig lijkend verhaal maar dat is wereldpolitiek.

Heb er trouwens nog niet naar gezocht maar ben eigenlijk wel nieuwsgierig wie de oorlog in Tsjetjenie heeft betaalt. Oorlog is namelijk niet gratis, iemand pakt die rekening op al is het maar in verloren leningen.

BootleggersSmurf | 17-12-22 | 22:46

@BootleggersSmurf | 17-12-22 | 22:46: Ik denk dat wij het voor het grootste deel eens zijn. Mijn visie: De beste oplossing was de in 2014 door velen voorgestelde oplossing geweest: Maak Oekraïne het "neutrale" portaal tussen Rusland en het Westen. _De_ grote kans voor Oekraïne. En een stabiele politieke keuze. Uitbreiding naar het Oosten van EU/Nato zou worden opgevat als een oorlogsverklaring door Rusland, ongeacht of wij het zo bedoelden of niet. (In het geval Nuland, toen een hoofdrolspeelster, nu weer, durf ik over dat laatste geen uitspraak te doen).
Is het Westen schuldig aan de oorlog? Nee en hmmm. Hadden wij hem kunnen voorkomen? Zeker. Vandaar de hmmm. Rusland had het recht niet om de aanval op Oekraïne te openen. Maar het Westen had hier stappen kunnen zetten, simpelweg door Oekraïne niet in de EU te willen trekken, niet in de Nato te proberen te trekken. Had daar handelsverdragen mee gesloten en had met Rusland handel gedreven via Oekraïne. Dat was de weg naar een politiek stabiele situatie.
En uiteindelijk leidt het allemaal af van de echte olifant in de kamer. Een land dat daadwerkelijk genocide pleegt (op Oeigoeren). Een land wat daadwerkelijk aan het koloniseren is, semi-legaal (leen "land" in Afrika geld met grondstoffen als onderpand, geld verdwijnt in zakken van lokale dictator, grondstoffen zijn ineens Chinees. Geheel volgens WTO recht). Een land dat een veel groter veiligheidsrisico is dan Rusland. De enige reden dat ze niet al lang Taiwan zijn binnengevallen zijn de VS. Hier ligt niet een ideologische overweging aan ten grondslag. Dit is puur een afweging: Kunnen we het op dit moment winnen.

TheEgg | 18-12-22 | 01:38
▼ 8 antwoorden verborgen

Wat weet ik ervan? Maar ik ben niet erg onder de indruk van 'Ratata', misschien ligt het aan mij maar ik ben van mening dat 'Brrrrt' mee schade aanbrengt.

Zwezerik | 17-12-22 | 19:08 | 1

En als ze dan toch de boel in het puin aan het schieten zijn, doe er gewoon eens een paar JDAM op gooien. Schiet tenminste op. Dat ge-brrrt en ge-geratata is kinderspel.
youtu.be/akKqAdxZnLU

Zwezerik | 17-12-22 | 19:14

Waardeloos design, laat Bofors dat tuig ontwerpen - oorlog moet stijlvol worden gevoerd, anders is het weggegooid geld.

Guldenroede | 17-12-22 | 19:07

Maar heeft deYPR-765 APC nu lakschade? Dan is het een kwestie van de verzekeringsformulieren invullen.

Xbitt | 17-12-22 | 19:01 | 2

Situatieschetsje. Pijltje voor de rijrichting. Kat int bakkie.

goedverstaander | 17-12-22 | 19:08

Elke oorlog ken een einde, kwestie is enkel wanneer?

william7055 | 17-12-22 | 18:56 | 1

Unibet etc.

Onzegrotebroer | 17-12-22 | 19:10

Het filmpje doet het weer eens niet.

Frits de Vriez | 17-12-22 | 18:45 | 2

Met kroontje wel..

Maar je kunt het ook casten naar je tv ofzo

AldNuut | 17-12-22 | 19:18

Play klikken, doorscrollen tot het uit beeld is en even wachten helpt bij mij als ik niet ben ingelogt.

BootleggersSmurf | 17-12-22 | 19:25

War is over, if they want it.

Mr_Natural | 17-12-22 | 18:40

Er staat mij voor de geest dat het oorspronkelijke boordwapen van de YPR een 20 mm kanon was. Zo'n salvo van een .50 is leuk, maar als je geen flauwe notie hebt van een doelwit, kun je je inderdaad maar beter terug trekken in de bosrand.

Verkennen en dit soort fuckups. Het is dat die Russen er al helemaal geen kudt van kunnen, maar mijn hemel, wat een stelletje hopeloze prutsers met elkaar.

Hetkanverkeren | 17-12-22 | 18:37 | 3

De 20mm was het beoogde wapen bij de Painfbrig. De hulpvoertuigen achter de linie werden meest met .50 uitgerust. Een koekenbakker bij de voorbereiding van Dutchbat heeft bedacht de YPRs te sturen met klein wapen, om de tegenstander niet te ontrieven. Met de 20mm had men zich nog kunnen verdedigen als de rest van omstandigheden ook nog wat had geholpen. Zoals voldoende bevoorrading en voldoende gevechtsmanschappen.

AntiZanicz | 17-12-22 | 19:01

@AntiZanicz | 17-12-22 | 19:01: Herstel. Het was inderdaad een 25 mm Oerlikon. Maar dat Srebrenica fiasco. En als politiek te belazerd zijn om er wat van te willen leren.

Dat gebroken geweertje zit er diep in bij de boven ons gestelden.

Hetkanverkeren | 17-12-22 | 19:33

Relus ter Beek was zijn naam. Joris Voorhoeve speelde ook een rol. De Leo-2's lieten we in eerste instantie ook maar thuis, opdat de Serviërs niet spontaan uit de panty knapten. De rest is geschiedenis.

Grijskijkert | 17-12-22 | 19:33

Waartoe dient dit verhaal?

dathoujetoch | 17-12-22 | 18:35 | 7

@dathoujetoch | 17-12-22 | 19:18: Als Rob Jetten minister van defensie was mogelijk wel. Met zijn kekke vlasbaardje. Helaas is dat niet zo.

goedverstaander | 17-12-22 | 19:38
▼ 4 antwoorden verborgen

Toen de majoor nog een dienstplichtig soldaat was had hij een .50 als groepswapen.
Tijdens een schietsessie op de Harskamp werd het wapen, samen met collega verbindelaren, opgebouwd terwijl er naast al een groep zandhazen lag te schieten met hun Mag: Prrrr Prrrrr Prrrrr
Zij gecamoufleerd en in volledige geverchtsuitrusting, wij in makkelijke kleding en baret ipv van helm (en uiteraard zonder camouflage).

Toen was ons wapen klaar: Pa Pa Pa Pa deed die ipv Prrrr Prrrrr .

Tja, die blikken van die zandhazen ga ik nooit vergeten.

Majoor Pikindewind | 17-12-22 | 18:34 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoe was het ook weer?
Iedere 5e kogel was een lichtkogel, je sprak snel "En rot nou op!" en men kon 1 minuut continue schieten om daarna de loop te wisselen. Verder geloof ik kogels 2 om 2. Dat wil zeggen 2 gewone, 2 volmantel en 1 lichtkogel.
.50 was een Mag volgens mijn luitenant, enige verschil was dat hij vastgebout zat. Verschil in effectiviteit was daardoor 300 meter naar 1.5km.
Dat zijn machtige wapens. Maar zo in de wilde in een richting schieten is zinloos. Lucht wel op natuurlijk...
Enfin, hou het op 3 seconden per 5, en dat is langzaam, dan is het minimaal 100 kogels verspild.
Die hebben ze natuurlijk nu nog wel, maar zijn verrekte zwaar om aan te slepen.
YPR is trouwens wel een rijdende amfibi doodskist als je erin zit. Gossiemijne wat haatte ik dat ding.

BootleggersSmurf | 17-12-22 | 18:34 | 4

MAG=7.62mm, 0.5"=12.5mm verschillende calibers. Een MAG is zeker geen .50

clockandhammergame | 17-12-22 | 18:59

@AntiZanicz | 17-12-22 | 18:55: Ik geloof je maar ik praat blijkbaar onzin met dank aan mijn luitenant destijds. Dank voor de info.
Met de mag heb ik nog wel geschoten, blijft een machtig wapen wat mij betreft.
Draagbaar is die wel, maar leuk is dat niet. :P

BootleggersSmurf | 17-12-22 | 19:01
▼ 1 antwoord verborgen

YPR - ik neem aan dat die 'van mij' uit Seedorf ook meedraait met z'n dat diesel.. Verwarming altijd stuk. Geen actief pantser. Maar wel een dikke punt 50! Heerlijk om daar mee te schieten. Met lichtspoor schiet je zo een truck aan flarden.. Ik zie echter ook veel uitgebrande YPR-s, dat is wel raar om te zien aangezien we in Seedorf getraind werd op de Russen...

xtree | 17-12-22 | 18:32 | 3

Bij een treffer op de neus ontploft die klep, daardoor blijft de rest heel.
Schiet bijvoorbeeld een TLV af op de zijkant en de bemanning komt er vloeibaar uitgespoten door de implosie van de aanwezige munitie. En dus uitgebrand.

BootleggersSmurf | 17-12-22 | 18:36

wie heeft er wel actief pantser? Dat zie je alleen bij de russen en duidelijk dat het niet erg meer voldoet.

AntiZanicz | 17-12-22 | 18:54

@AntiZanicz | 17-12-22 | 18:54: Voorbeeldje met die klep is precies waarom men is overgestapt denk ik dan. Maar russen geven niks om levens, daar draait het om volume. Kwantiteit boven kwaliteit.

BootleggersSmurf | 17-12-22 | 18:59

Arme jongens en meiden, wij nog klagen dat de verwarming zo duur is. Lig je daar in een koude greppel met wat Russische tanks om je heen. Brr.

Normpje | 17-12-22 | 18:32 | 1

Inderdaad, je krijgt het er warm van bij die gedachte.

jan huppeldepup | 17-12-22 | 19:06

Go, no go.

Jan de Vries | 17-12-22 | 18:31

Knappe jongen die met dat onding wat raakt.
Spreek uit eigen ervaring.

Uw Verzekeringsadvis | 17-12-22 | 18:28 | 2

Gewoon richten en korte stoten geven. Die pennen vliegen er goed doorheen bij de ontvangende tegenstanders.

AntiZanicz | 17-12-22 | 18:32

Zitten alle reaguurders hier in het leger ofzo? Verklaart een hoop.

Torrentius | 17-12-22 | 18:28 | 11

Ex Dpl, MAG schutter 1e klas

Homer P. Simpson | 17-12-22 | 20:30

Lichting 89-3 hier, Verbindingen. Daf YA440, Uzi, Val(?) en Telexmachine. Ik hou wijselijk mijn mond hier.

Bootvisser | 18-12-22 | 04:46
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik vind de YP408 nog markanter en mooier. En in z’n twee laag bijna geluidloos in het veld.

DenkenDanDoen | 17-12-22 | 18:24 | 3

Was dat ook een dubbelklutser?

AdvocatusDiaboli | 17-12-22 | 18:40

Mooi voertuig inderdaad

De_fluitlokker | 17-12-22 | 20:09

De ma deuce, mooi wapen. De YPR (eigenlijk een nieuw chassis op de M-113, genaamd M-765), die legde het in de VS af tegen de M2 Bradley, maar een aantal landen kocht het ontwerp op nam de voertuigen rechtreeks af. De YPR-765 kan worden gezien als de Bradley-Light. Het is trouwens geen APC maar een MICV (voor het journaille; geen tank dus, maar een kniesoor die daar op let). Ironisch, maar verouderd. Met het lage silhouet is de BMP-1/2 een soortgelijke maar geduchte tegenstander voor de YPR.

Nederlanddraaitdoor | 17-12-22 | 18:22 | 2

Chassis of carrosserie?

Sinterbikske | 17-12-22 | 18:28

Strip een YPR en je weet het...

Nederlanddraaitdoor | 17-12-22 | 18:34

Het was altijd mooi om deze YPR-765 te zien rijden. Prachtig van vorm. Het was binnen de Pantser infanterie brigades ook een goede partner voor de Leopards. Nu zou je subiet een rij Puma's moeten bestellen en ook een rij Leopards.

Laten we die Painfbrigs zo snel mogelijk her-activeren. Dwz zomer '23 de eerste schoolverlaters als diensplicht aan de bak. 12 maanden dienen en je kan weer verder. Voortaan twee lichtingen per jaar.
Bij de marine kan ook zo 1000 man aan de bak om alle schepen weer varend te maken.

AntiZanicz | 17-12-22 | 18:21 | 3

Een paar maandjes door de modder kruipen zou de jeugd van tegenwoordig geen kwaad doen.

Piggelmee | 17-12-22 | 18:26

Niet wachten op ambtenaren inschattingen maar gewoon beginnen en doen. De kaderschool zal ook aan de bak moeten. Generaals en kolonels zijn er helaas al genoeg.

AntiZanicz | 17-12-22 | 18:34

Echt wel..
79-1 stomp hiero

Die kids van tegenwoordig kunnen wel wat stormbaan met bepakking gebruiken, ipv geleuter over regenboogjes

AldNuut | 17-12-22 | 19:29

Die dingen waren ja ook vanaf het begin bedoeld om tegen de Russen te vechten.

captain-caveman | 17-12-22 | 18:18

Jammer dat die oerlikon helemaal versleten was want daar hadden ze nog mooiere gaatjes mee kunnen maken dan met de .50.

Bubske | 17-12-22 | 18:16

Moet altijd weer even goed nadenken waarvoor we dit allemaal ook alweer doen.
Een raar idee van Poetin, maar wat en hoe en waarom dat blijft een raadsel.

AdvocatusDiaboli | 17-12-22 | 18:13 | 2

Putin heeft een kleine piemel.

Piggelmee | 17-12-22 | 18:29

@Piggelmee | 17-12-22 | 18:29: dat is bij kleine mannetjes altijd zo. De schoenmaat is ook kleiner dan van mannen van 1,90

AntiZanicz | 17-12-22 | 18:50

Mijn zoontje met een paar strijkers ziet er zeker zo imposant uit.
Hij schiet ook maar wat in het luchtledige

zuurtjeregen | 17-12-22 | 18:13

De staf van ons tankbataljon had ook een punt 50, 1x opgesteld gezien op de kazerne, verder nooit meer. Bij oefeningen bleef het kreng denk ik in de wapenkamer, hoef je er ook niet mee te slepen en ook niet te poetsen.

De_fluitlokker | 17-12-22 | 18:11 | 12

Tijdens 24-uurs wacht raakte mijn wachtloopmaatje een 9 mm patroon kwijt. Overal gezocht, niet te vinden. Kwam de marechaussee erbij, alsof we moordenaars waren. Meegenomen naar hun toko voor een kruisverhoor en rapport opmaken, iedereen schreeuwen daar, ik ook want ik was redelijk chagrijnig door tekort slaap. Uiteindelijk weer teruggebracht naar het wachthok en er verder nooit meer iets over gehoord. Wat een circus, hahahaha

De_fluitlokker | 17-12-22 | 19:10

Antizanicz, U is Minister van Defensie? Ik heb er zelfs nog foto's van op de bank van mijn ouders.

baarbar64 | 17-12-22 | 19:33

@baarbar64 | 17-12-22 | 18:22: En dan thuis je UZI kwijtraken, dan heb je echt wel een groot probleem, hahahahaha

De_fluitlokker | 17-12-22 | 19:52
▼ 9 antwoorden verborgen

En dan naast dit alles ook nog eens eens werkende advertentie-jat-player, well done!

Komjehiervaker | 17-12-22 | 18:07

Make love, not war

Sonic | 17-12-22 | 18:06

Kudt oorlog.

Crematorium-de-Asbak | 17-12-22 | 18:05

Ma Deuce

Nazdrowie | 17-12-22 | 18:05

Wat mooi, die punt 50.

ZZP-er | 17-12-22 | 18:03 | 2

Zo lang u maar aan de zendende kant staat

F. Jacobse | 17-12-22 | 18:23

@F. Jacobse | 17-12-22 | 18:23: tja, het is cinema maar het is hier wel visueel gemaakt. John Rambo maakt een kistje leeg: youtu.be/7jMuNuzWfVo

AntiZanicz | 17-12-22 | 18:37

Ratatatatatataaaa

WasHetMaarMakkelijk | 17-12-22 | 18:02 | 1

Krrrrakakkkaa!

UnderTheDevil | 17-12-22 | 18:52

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl