Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Sorry! Het is de nationale slavernijexcuusdag

Bent u er al klaar voor?

Ok....

Het kostte een paar weken aan vergaderingen, overleggen, reparaties en Catshuisontmoetingen, maar vandaag gaat het dan echt gebeuren. De kabinetspionnen staan klaar in Suriname en onze zes palmboomeilanden en loper Rutte (of is hij meer een paard met zijn rare sprongen?, red.) schuift naar het Nationaal Archief om daar om 15:00 uur een toespraak over het Nederlandse slavernijverleden te houden en zeer waarschijnlijk namens de Nederlandse regering excuus aan te bieden. Een excuus waarmee het gezeik niet verstomt, want verscheidende actiegroepen zijn bij voorbaat ontevreden over hun gebrek aan input en onder meer Sint Maarten accepteert het excuus ongeacht de woorden van de premier niet. Om nog maar te zwijgen over de actievoerders met dollartekens in de ogen die welwillend de zweep over de culturele erfenis van hun voorouders halen in een poging een riante herstelbetaling op te strijken. Mensen die zo diep in hun slachtofferrol zitten dat ze Franc Weerwind alleen als nazaat van een slaaf kunnen zien en niet als minister. Het is voor iedereen duidelijk: Rutte's toespraak wordt geen afsluiting van dit verhaal, maar de start van een nieuw hoofdstuk vol gezeik dat de media en talkshows weer wekenlang vult. Gaat iemand daar nog sorry voor zeggen?
UPDATE: Suriname heeft er ook geen zin in.
UPDATE: Ketens om reaguursels in dit topic, u kunt daarrr verder.

Reaguursels

Inloggen

Die eisende actie groepjes van twaalf man zijn niet het probleem , de hijgerige MSM en tientallen journalisten die het gretig opblazen maken het groot .
Vanavond mogen die idioten allemaal op de NPO aanschuiven om hun ridicule eisen kracht bij te zetten .

Castor12 | 19-12-22 | 14:52

Kunnen wij de Italianen niet aansprakelijk stellen voor het kruisigen van Jezus?

Zemko | 19-12-22 | 14:47

We willen excuses maar alleen als je precies zegt wat we willen en wanneer we dat willen. En we willen geld.

Hommel | 19-12-22 | 14:00
-weggejorist-
Acidstain | 19-12-22 | 13:46

Helemaal prima toch als de excuses niet worden aanvaard? Daar gáát het ook helemaal niet om. Wat telt is dat ze zijn gemaakt (namens de overheid, niet namens de bevolking), en dat al die nazaten er daardoor nooit meer om kunnen vragen.

harbi | 19-12-22 | 13:45 | 3

Het zet de deur voor allerlei claims en nog veel meer geklaag op een kier.

Hommel | 19-12-22 | 14:01

@Hommel | 19-12-22 | 14:01: Die claims waren er ook zonder excuses al. En er is al heel duidelijk gezegd dat er geen individuele herstelbetalingen zullen volgen. Volgens mij pakt het kabinet dit best voortvarend aan, zo van let's get it over with.

harbi | 19-12-22 | 14:10

@harbi | 19-12-22 | 14:10: Ik vrees voor menig gesubsidieerd fonds en nog meer indoctrinatie inzake de witte schuld. Voortvarend zou ik het eerlijk gezegd vinden als het kabinet - terecht want goed te onderbouwen - zou zeggen: 'Neen. Geen excuses. Dan weet u dat.'.

Hommel | 19-12-22 | 14:21

Alle werkenden zijn slaven, maar krijgen daar een aalmoes voor in plaats van vorstelijke herstelbetalingen. Onrecht!!!1!

Nivelleermarionet | 19-12-22 | 13:32

Het Nationaal Archief waar Rutte vandaag spreekt is speciaal daarvoor tot ‘safe space’ verklaard. Dan weet u uit welke hoek de woke wind waait

batvoca2 | 19-12-22 | 13:30

Rutte heeft een doos van Pandora geopend. Daar moeten we hem eeuwig ondankbaar voor zijn

batvoca2 | 19-12-22 | 13:24 | 1

Doelbewust.

drs. Levi Samsonov | 19-12-22 | 13:28

Ik vind het prima dat overheden en bepaalde banken en steden hun excuses aanbieden. Ze waren allemaal nauw betrokken bij de slavenhandel, dus laat ze maar de consequenties ervan ondergaan. Ik als persoon ga zelf geen excuses aanbieden, omdat ik er niks mee te maken heb.

En het is geen appels en peren met elkaar vergelijken. Ook in die tijd vond men het ethisch onverantwoord, maar geld en hebzucht wegen zwaarder dan morele principes.

Nederland is kampioen wegkijken. Ook nu stoppen we 15 Oostblokkers in een kleine woning en laten we ze 12 uur per dag werken voor een miezerig salaris. Daar wordt ook niks aan gedaan, want 'we' profiteren ervan. Zo ging dat ook met al het bloedgeld dat verdiend werd in de koloniën.

Stickstone | 19-12-22 | 13:23 | 1

“Ik als persoon ga zelf geen excuses aanbieden, omdat ik er niks mee te maken heb.”

U, als persoon, gaat er wel voor betalen. Direct, of indirect.

‘Je geeft een vinger, ze nemen je hand’.

Uiteindelijk komt ook dit ‘excuses’ op uw bordje. Naar wie (of naar welke organisatie) u het ook gretig wilt ‘doorschuiven’.

Kompromat | 19-12-22 | 13:29

Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld.
Romeinen 13:8

Tapioca pudding | 19-12-22 | 13:23

" Sons of slaves". Biologisch onmogelijk en deze mensen zijn dus geen : 'tot slaaf gemaakten', maar : 'als slaaf geborenen'? Het slavernij- verdienmodel heeft zo te zien zelfs een eigen kledinglijn. Lollig is t wel, dat de excuus- eisers zich door de 'son of slaves- trader' laten vertegenwoordigen.

vladimirows | 19-12-22 | 13:15 | 2

Wat een poppenkast met alweer 200 miljoen euro weggegooid geld voor een zg. 'bewustwordingsfonds'. Ik lag mij bijkans een krul in mijn jongeheer. Diegene die straks in maart a.s. nog steeds stemt op een van de kartelpartijen en angehaucht (VOLT, PvdA, Groen Links, SGP) is niet goed wijs.

ClintOstwald | 19-12-22 | 13:26

We trappen er weer allemaal in,excuses aanbieden veroorzaakt zoveel ruis wat afleid van de werkelijke shit die in ons landje aan de hand is, Rutte is een strateeg

patina | 19-12-22 | 12:59 | 1

Rutte heeft dit niet bedacht, daar zijn gesprekken in de bergen voor.

davidhasseltoff | 19-12-22 | 13:57

Nooit excuses aanbieden als je het niet meent.
Daar wordt alleen maar misbuik van gemaakt.

Piggelmee | 19-12-22 | 12:48 | 3

In het strafrecht heb je de uitspraak "schuldig zonder straf". In dit geval zou dat dus erfschuldig zijn. Maar om de nazaten van de daders nou te straffen...

Graaisnaaiert | 19-12-22 | 12:57

@Graaisnaaiert | 19-12-22 | 12:57: Daarom is het nu omgekeerd, straf zonder schuld, dat is moderne traditie vanwege het zelfslachtofferschapbenoemen van de excuuseisende partij.

Dezenaamhier | 19-12-22 | 13:02

Nooit schuld op je nemen die jou niet toebehoort.

Tapioca pudding | 19-12-22 | 13:12

En dat allemaal dankzij die sukkel van een Peter Stuyvesant die Nieuw Amsterdam ruilde voor Suriname

van Dam | 19-12-22 | 12:41 | 2

Met het mes op de keel ja.

Denkt u werkelijk dat ‘Nieuw-Amsterdam’ vrijwillig is geruild?

Kompromat | 19-12-22 | 13:24

@Kompromat | 19-12-22 | 13:24: Neen, er lag een hele Engelse vloot voor de kust. Opgeven of we schieten. En zo geschiedde.

Graeme Reaper3779 | 19-12-22 | 13:55

Hij is vast al wel gepost, maar how about de sorry-filmpjes van BP/DP Oil uit de Southpark Cthulhu trilogie?

Graaisnaaiert | 19-12-22 | 12:40 | 1

Hoeveel geld heeft Rutte toegezegd?

thanseeuwen | 19-12-22 | 12:34 | 4

Die zijn immens.

thanseeuwen | 19-12-22 | 12:40

1000 euro.

impy | 19-12-22 | 12:57
▼ 1 antwoord verborgen

Uit artikel:
"Kenneth Stam (mede-oprichter Tilburgse slavernijmonument)"
Hahaha! Tilburg stond vroeger inderdaad bekend als de navel van de wereldwijde slavernijhandel (jaja, wist jij niet maar is eg zo!). Hahaha! "Hey nee gij dan. wa kost die slaaf? Nee niet die magere, die dikke doa achter het biljart?" Hahaha!
Man man man. Is toch te triest voor woorden die types als Kenneth Stam.

Basil Fawlty | 19-12-22 | 12:48

@Basil Fawlty | 19-12-22 | 12:48: in die tijd was Tilburg zelf deel van een kolonie, staats Brabant

Shoarmamasutra | 19-12-22 | 13:58

Het is overigens kristalhelder dat onze staatsomroep de taak heeft gekregen om de herstelbetalingen alvast in te masseren, Ik zie alleen maar artikelen staan met interviews met beroepsjankerds.

Geen ENKEL artikel waarin duidelijk gemaakt wordt dat de overgrote meerderheid excuses totaal onzinnig vanden en dat de over, overgrote meerderheid herstelbetalingen totaal belachelijk vindt.

Gaslighting in optima forma mensen.

TheBigKirth | 19-12-22 | 12:27

Geen tijd. Moet werken.

TheseDays00 | 19-12-22 | 12:25

Schiet op met die excuses.
Ik zie er geen heil in om namens mij excuses aan te bieden voor dingen die ik niet heb gedaan, aan mensen bij wie het niet is gedaan.
En ik ben van mening dat daar helemaal geen boetegeld tegenover mag staan.

Dezenaamhier | 19-12-22 | 12:24

Dure jasjes hoor, hoe betaal je zoiets. Op de pof en wachten op die 40.000 euro?

Acidstain | 19-12-22 | 12:24

Ik als loonslaaf krijg keurig iedere maand excuses overgemaakt hoor.

Waakvlam | 19-12-22 | 12:18 | 2

Maar die inflatiecorrectie blijft bruto!

Acidstain | 19-12-22 | 12:25

Mijn slavinnetje krijgt vannacht vrij.

Pleegzuster B | 19-12-22 | 14:00

In Suriname hebben ze eigenlijk nooit ergens zin in, vandaar ook natuurlijk dat het na de onafhankelijkheid in 1975 zo'n welvarend land is geworden...

HAL 9000 | 19-12-22 | 12:15

Hoe vaak hebben we Japan niet kwalijk genomen dat ze geen excuses aanboden voor hun misdaden in de tweede Wereldoorlog?

Bigi Bana Boy | 19-12-22 | 12:10 | 5

Dat deden ze wel en een oorlog starten met miljoenen doden is wat anders als gebruik maken van een systeem van slavernij wat al meer dan 2000 jaar in gebruik was.

Jackson | 19-12-22 | 12:42

Dat is vrij recent en er zijn nog "troostmeisjes" in leven he.
Overigens heb ik geen moeite met die excuses. Hou op Keti-Koti ( en niet zometeen ) een ronkende toespraak waarin je het slavernijverleden van de Republiek en het Koninkrijk beschrijft, waarin je zegt dat de gevolgen daarvan op de nazaten van de slaven ( en niet de tot slaaf gemaakten, is pure semantiek waar ze zichzelf mee in de voet snijden, want dan heb je ook de slavenmakers en sluit je dus iedereen die geen nazaat van slavenmakers - in ons geval dus iedereen die geen Ashantivoorouders heeft - is dus uit van erfschuld dus van het maken van excuses ) hadden en nog syeeds hebben, dat het een proces van bewustwording is en dat wij als samenleving daar steken hebben laten vallen. En dat dat beter moet. En dat wij namens de hele Nederlandse bevolking betreuren wat de slavernij inhield, de misstanden die er hebben plaatsgevonden, het leed wat die mensen destijds hebben moeten doorstaan en dat dat onder onze verantwoordelijkheid is gebeurd en dat wij daarvoor onze diepe en oprechte excuses aanbieden.
Punkt.

Graaisnaaiert | 19-12-22 | 12:51

U is historicus?

De Jappen hadden oorlogsmisdaden gepleegd, volgens de toen geldende verdragen en andere wetgeving waar Japan zich aan had moeten houden. Slavernij - hoe gruwelijk ook - was destijds niet illegaal en werd destijds wereldwijd(!) aan gedaan. Wat nu Nederland is, was in de tijd van de slavernij compleet anders. Zowel qua staatsvorm als qua omvang. Gaat u Nederlands Oost-Indië er ook bij betrekken? Dat was ook ‘Nederland’ toen.

Japanners werden overigens destijds anders behandeld (voorkeursbehandeling) boven andere (Oost-)Aziaten, zoals Chinezen.

Daarnaast,
De daders van toen leefden (en leven) nog. Die uit het slavernijverleden zijn allang dood. Gaan we nu iedere scheet uit de geschiedenis ‘verexcuseren’?

Excuses aanbieden aan mensen die deels ZELF afstammen van blanke slavenhouders- en handelaren (die verwekten kinderen bij hun slavinnen) is trouwens ook vreemd. Want zonder die geschiedenis hadden zij (en de Marrons ook trouwens) letterlijk nooit bestaan; zonder dit (gruwelijke) verleden hadden hun ouders, grootouders, overgrootouders, betovergrootouders et cetera elkaar NOOIT ontmoet (en ook niet op het juiste moment seks kunnen hebben met elkaar).

Dus je bestaat letterlijk door dit verleden.

Excuses zijn dus niet logisch. Tenzij je je eigen leven haat natuurlijk.

In Suriname wil men geen ‘excuses’ uit minister Weerwinds (Surinaamse afkomst) mond accepteren. De man is gewoon ambsdrager, en vertegenwoordigt de Nederlandse regering (en staat der Nederlanden). Men wil een BLANKE minister - of koning ‘excuses’ horen uitbraken.

Dit is gewoon allemaal tegen blanken gericht. En ik ga mij als blank persoon niet voor iets uit het verleden verexcuseren, waar noch ik, noch mijn voorouders schuld aan hebben.

Laat staan dat ik ervoor ga betalen.

Kompromat | 19-12-22 | 13:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Het draait niet om de slavernij alleen. Het vermeende racistische component maakt dat de nazaten van de Afrikaanse tot slaaf gemaakten zich een aparte groep voelt ten opzichte van alle andere groepen die ooit tot slaaf gemaakt werden.

aflaatverkoper | 19-12-22 | 12:09

Tot aan de zomer niet meer over hebben dan maar...

hotmint | 19-12-22 | 12:09

Excuses biedt je aan omdat je vind dat je zelf wat fout deed. Door anderen gedicteerde excuses zijn niet oprecht. Er over onderhandelen slaat dus nergens op.
Dan aanvaarden ze de excuses maar niet

Shoarmamasutra | 19-12-22 | 12:07 | 1

Namens een Staat kun je wel excuses aanbieden. Maar de Nederlandse Staat vertegenwoordigt vandaag de wil van een meerderheid van de bevolking - dat is althans de bedoeling. Maar Nederland was nog geen erkende staat toen de transatlantische slavenhandel begon en werd pas iets van een democratie in 1848. Maar ook toen mochten alleen vermogende mannen stemmen, dus ja, was dat 'onze Staat'?

Als je zo redeneert, moet je ook de Staat verantwoordelijk stellen voor kinderarbeid, dat pas ten goede werd afgeschaft in 1901. Of zelfs het feodale systeem nog iets langer geleden. En moeten we Marokko, Algerije en Tunesie aansprakelijk stellen voor de Barbarijse zeeroverskoninkrijken die miljoenen blanken tot slaaf maakten.

drs. Levi Samsonov | 19-12-22 | 12:12

Ok het is Engeland,maar het zal niet veel verschillen met Nederland.
Documentaire gezien op National Geographic over het anker van de Titanic,hoe het werd gemaakt en op dezelfde manier een replica van maken.
Tijdens dat waren er ook opnames en foto,s van vroeger hoe die mensen het maakten maar ook hoe zij leefden.
Hun vrouw en kinderen waren ook in de fabriek met veel herrie,stof en ander vuil..... daar leefden zij.. Ouder worden dan veertig zat er niet in.
Ik kon dat niet anders zien dan slavenwerk en leven.
Dus onze voorouders hebben ook in verschrikkelijke omstandigheden moeten leven en werken als slaven.
Het is het tijdstip wanneer iets speelt,en wie de baas is (geld)
Dus die gekleurde nazaten van slaven kunnen samen met blanken optrekken voor excuses of hun schoudes eronder en werken/bouwen aan een betere toekomst.... Helaas is afbraak de voorkeur,zowel leven als toekomst.... de sfeer wordt er niet beter op met beroepsklagers.

periscope | 19-12-22 | 12:03

Wat me hooglijk verbaast is dat er aan de andere zijde van het continuüm niet harder geklaagd wordt en geen actie wordt gevoerd. Bijvoorbeeld een petitie met als titel "niet namens mij" of zo, of demonstraties van boze witte mannen met spandoeken.
Wat me eveneens de wenkbrauwen doet fronsen is dat er eigenlijk niemand geïnteresseerd is in de historische feiten. Nederland zou rijk zijn geworden van de slavenhandel, maar het aandeel van de slavenhandel der Hollanden (dus niet het Nederland dat wij nu kennen, maar dat terzijde), inclusief alle activiteiten die die handel ondersteunden, zoals de scheepsbouw, was naar schatting nog geen 5% van de totale economie. Dat Nederland rijk zou zijn geworden over de rug van de slaven is derhalve een fabel, maar wel een hardnekkige.

Schoorsteenveger | 19-12-22 | 11:59 | 5

@Basil Fawlty | 19-12-22 | 12:11: lol, die domme Hollanders, dus is van alle tijden.....

oblix | 19-12-22 | 12:17

@oblix | 19-12-22 | 12:17:
Overigens geinig verhaal. Mijn broer probeerde ooit te promoveren (nooit gelukt geloof ik, moet hem dat weer eens vragen als ik hem met kerst zie) op de handel van de VOC en hij vertelde: Er was een ongeschreven overeenkomst tussen de Ottomanen en de VOC. Alles ten oosten van de kaap en nog meer vanaf Ceylon (Sri Lanka) is jullie gebied maar jullie mogen niet in de Middellandse zee rommelen want dat is ons gebied. Ze kochten en verkochten wel elkaars goederen. De 7 provinciën hadden een kapitaal pand aan de oever van de Bosporus toen in Istanbul. Maw bizz ok maar niet in elkaars politiek vaarwater (pun intended) komen.

Basil Fawlty | 19-12-22 | 12:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Vandaag is dus het startschot voor een heel peloton no cure-no pay advocaten datr zich warm gaat lopen om voor onze gekleurde (ex-)landgenoten in Suriname, de Antillen en Nederland schadeclaims tegen de Nederlandse te gaan indienen.
Niet geschoten is immers altijd mis. En er is jurisprudentie die erop wijst dat "excuses maken" betekent: "verantwoordelijkheid erkennen". En verantwoordelijkheid betekent: sitting duck voor dit soort advocaten.

nick666 | 19-12-22 | 11:58 | 4

Zou dat niet verjaard zijn?

Shoarmamasutra | 19-12-22 | 12:08
▼ 1 antwoord verborgen

Zouden die Surinamers, Antillianen en andere opportunisten of colour zich wel eens verdiept hebben in de sociale geschiedenis van Nederland en de daarbij behorende feodaliteit en industrialisatie? Vermoedelijk niet, want dan hadden ze geweten van landarbeiders, kinderarbeid, turfstekers, maar ook van uitgebuite fabrieksarbeiders en mijnwerkers en van al het andere onrecht dat grote groepen Nederlanders nog in de 18e, 19e en begin 20e eeuw hebben ondergaan. Maar ja, dat dondert niet, want zwart slachtofferschap is nou eenmaal hèt verdienmodel!!

Rationa | 19-12-22 | 11:55 | 1

en die domme Hollanders kwamen nooit in opstand terwijl zij easy 14*6 uren per week werkten en sliepen in stinkholen e.d.. Dat in tegenstelling tot tot slaaf gemaakte Afrikanen die lekker in de zon zaten. Wat zou er geworden zijn als het allemaal was omgedraaid?

oblix | 19-12-22 | 12:20
-weggejorist-
Ikzegmaarwat1 | 19-12-22 | 11:54 | 1

Jammer dan Nederland nog geld uitgeeft aan deze onzin. Kan met voorstellen dat de nabestaanden van een uitgemoorde kampong tijdens de politionele acties een (terechte) schadevergoeding krijgen, maar niet deze generaties verre rupsjes-nooit-genoeg. De slaven mentaliteit zit blijkbaar erg diep.

Der Schnitzeljäger | 19-12-22 | 11:48 | 1

Heeft Indonesië trouwens wel eens iets recht gezet van de brute moordpartijen op Nederlandse burgers tijdens de Bersiap-opstanden?

Zeurders | 19-12-22 | 13:59

Gelukkig gaat het zo goed in Nederland dat we wekenlang kunnen steggelen over hoe we excuses gaan aanbieden over oude koeien.

B.agger | 19-12-22 | 11:46
-weggejorist-
Hypno2050 | 19-12-22 | 11:46

Uit mijn naam geen excuses.
Dikke lul drie bier.
Bij deze.

kibbesoeb | 19-12-22 | 11:43

Het begint komische trekjes te vertonen

Slough | 19-12-22 | 11:40

Ik heb ergens gelezen - waar weet ik niet meer- dat de Surinamers en rijksgenoten alhier - hier opgeleid- in grote getale hun land van herkomst mee gaan helpen opbouwen. Ze willen niet meegaan in dit slachtoffergedoe maar gaan voor een constructieve toekomst.

J.Hendrikse | 19-12-22 | 11:38 | 1

dat plan bestaat al sinds 1975 echter dictatoriale regimes of anders zeer corrupte regimes laten hier geen ruimte voor. Daarnaast is Suriname een "failstate", waarbij Failstate het gedroomde zelf gemaakte land is met een zelf geselecteerde bevolking en bedrijfssectoren waarvan bij succes het sjabloon verpatst kon worden aan andere (koloniale) landen wereldwijd. Dat project is mislukt, werd al snel duidelijk (voor 20ste eeuw). Denk dat Suriname meer gekost heeft of eigenlijk alleen maar gekost heeft, kwam volgens mij weinig voor terug.

oblix | 19-12-22 | 12:25

na de maandag lactose vrije sojafrappolattucine overbodige vergadering zijn de kipjes (m/v/x) op de gefeminiseerde NOS.nl redactie druk druk bezig met het tikken van stukjes. Emotie, emotie, emotie. Feiten zijn niet belangrijk het gaat om de emotie. Redactiemuts Fleur heeft al een geel (dus belangrijk!) regeltje getypt voor NOS teletekst pagina 160 met extra uitzendingen met veel emotie! Alle radio en tv zenders staan op scherp om items te maken met veel emotie over de slaven.... oeps, "tot slaaf gemaakten (sorry, was een beginnersfout. Ik ben niet zo thuis in dat woke-jargon)." Zelfkastijding met emotie.

Basil Fawlty | 19-12-22 | 11:38
-weggejorist-
Drs. Paco P. | 19-12-22 | 11:36

Je moet eens lezen hoe sommige actievoerders denken:
www.nrc.nl/nieuws/2022/12/16/deze-vad...
Een paar citaten, van een ‘ beeldend kunstenaar en curator’ die tien jaar geleden met de ‘dichters’ Jerry Afriyie (= Ashanti, wiens volk de voorouders van zwarte Surinamers en Antillianen tot slaaf maakten en verkochten aan meedogenloze slavenhandelaren) en Quinsy Gario (Antilliaan, beroepsquerulant en uit BIJ1 geflikkerd door Sylvana c.s.), “aan de wieg stond” van het huidige protest tegen Zwarte Piet:

“Maar als kunstenaar ben ik geïnteresseerd in machtsstructuren. Zo’n woord gebruik ik om die structuren te veranderen, niet om historisch juist te zijn”.
Nee,
Feiten die tegen je standpunten in werken moeten natuurlijk niet genoemd worden. Vandaar dat feiten benoemen ‘racisme’ is. Want die geven de waarheid aan, en dat ondermijnt je hele verhaal.

Raul Balai: „Voor mij is het een politiek gegeven. In de Verenigde Staten is ‘people of color’ een papapluterm om de vakjes tussen minderheidsgroepen te doorbreken. Zodat zwarte mensen niet tegen Aziaten worden uitgespeeld, of tegen inheemse mensen. Ik heb er dus geen problemen mee om die uitdrukking te gebruiken als statement.”

Deze meneer heeft nog nooit racisme uit de monden van Oost-Aziaten gehoord, hoe heel veel van deze mensen denken over zwarten. En verder - iets dat hij 100% weet - het racisme van Hindoestanen jegens zwarten in Suriname (en omgekeerd!). Hij raaskalt verder dat ze zich ‘niet moeten laten uitspelen’ (door blanken?). Klaarblijkelijk ziet hij Nederland als een soort vijand.

“Woorden horen bij identiteit – en vice versa. Raul noemt zich een „Amsterdamse Surinamer”, ook al heeft hij nooit in Suriname gewoond”.

Meneer,

Waarom bent u in Nederland? U wilt uzelf niet eens ‘Nederlander’ noemen. In het in het GS-artikel aangehaalde stuk van de Volkskrant worden Surinamers geïnterviewd die over de armoede aldaar klagen.

Bevalt Nederland u niet en voelt u zich niet eens een Nederlander? Het staat u vrij naar Suriname te migreren. Wij houden u niet tegen. Echt niet!

Maar wel consequent zijn he? Dus niet wachten met emigratie tot en met uw 67e levensjaar, dus totdat u al uw AOW-rechten heeft opgespaard en ‘racistisch’ Nederland uw AOW maximaal moet gaan zitten betalen! Zo kunnen we natuurlijk allemaal naar Suriname emigreren, lekker makkelijk!

Naast al het verdere gezwam (blabla over neger) heeft deze meneer nog deze opmerking:

“De helft van het parlement bestaat uit extreem-rechtse halve zolen! Je kunt toch niet verwachten dat zij hierover een serieus debat gaan voeren?”

Eventjes kijken. Wie zal hij hiermee bedoelen? PVV, FVD en JA21 wordt door dit soort lui automatisch als ‘extreemrechts’ geframed. Dus dat is thans 28 (even Van Haga cs meegerekend). Wie nog meer? BBB? Da’s 1 zetel extra. Dus 29. Tja, dan VVD maar. 29+34 = 63. Wie nog meer? CDA misschien? 63+ 15 = 78. We hebben ‘m! De ‘extreemrechtse halve zolen’ die de helft van het parlement uitmaken.

Kijk, DIT volk is het soort actievoerende volk waar Rutte c.s. ‘excuses’ aan gaat aanbieden.

Denkt u echt dat - ondanks die 200 miljoen - dit soort lui ooit tevreden zullen zijn?

Kompromat | 19-12-22 | 11:36 | 1

"In de Verenigde Staten is ‘people of color’ een papapluterm om de vakjes tussen minderheidsgroepen te doorbreken. Zodat zwarte mensen niet tegen Aziaten worden uitgespeeld, of tegen inheemse mensen."

Helemaal waar, het is een marxistische term. Net als diversiteit anti blank betekend.

tjongerschans | 19-12-22 | 11:55

Excuses zonder geld worden niet geaccepteerd. Excuses met geld worden alleen geaccepteerd als het bedrag hoog genoeg is. Overigens zag ik pas een programma over terugkeren naar het Afrikaanse land waar de roots lagen. Ik dacht mensen met een slavernij verleden uit de VS. Dus het kan wel. Ergens raar dat dit niet massaal gebeurd. Het land van slavernij blijkt toch beter te functioneren dan het Afrikaanse land van herkomst. Waarom dan excuses als ze nu beter af zijn?

dijkbewaker | 19-12-22 | 11:29 | 3

Kijk even waarom de staat Liberia ooit opgericht is.

P. Breidel | 19-12-22 | 11:31

Rastafari's op Jamaica zingen in de reggaemuziek ook al tientallen jaren over repatriation. Ik geloof dat de eerste nog moet gaan op de Black Starliner...

Die-eikel | 19-12-22 | 11:33

Ps Ik ben een enorme reggae liefhebber.

Die-eikel | 19-12-22 | 11:33

Prachtig staaltje mismanagement van het kabinet. Ten eerste had overleg vooraf met Suriname en de Antillen wel zo verstandig geweest en had er beter geluisterd moeten worden. Dat wil niet zeggen dat Nederland in had moeten stemmen met idiote eisen zoals herstelbetalingen, maar het getuigt wel weer van Hollandse botheid om helemaal niets vooraf te bespreken. Verder denk ik dat het beter was geweest als de Koning de excuses had aangeboden ipv Rutte. Verder vind ik het wel verdrietig maar helaas ook typerend hoe krampachtig een flink deel van de Nederlandse bevolking met de eigen geschiedenis om gaat. Wel altijd andere landen de les lezen, maar zelf in een kramp schieten als het om slavernij en het wangedrag in Indonesië gaat. Lastig hè, in de spiegel kijken?

Bigi Bana Boy | 19-12-22 | 11:29 | 6

@Bigi Bana Boy | 19-12-22 | 11:57: Geen idee wie je bedoeld, maar mijn voorouders waren arm en hebben geen roemrijke daden gepleegd. Hooguit zijn er ene paar familieleden op het slagveld afgeslacht omdat ze voor één of andere verheven heerschap moesten vechten.

Dat je je woorden maar gaat richten aan hen die door oud geld met een gouden lepeltje in de mond zijn geboren, maar niet aan het merendeel van de blanke Nederlandse bevolking. Die hebben helemaal niets te maken met het slavernij verleden van (naar ik aanneem) jouw voorouders. Het merendeel zit in dezelfde voorgeschiedenis als die van de gekleurde medemens, alleen voelen de meeste zich op dit moment (nog) geen slachtoffer, maar maken er zelf maar het beste van.

Peerkeoud | 19-12-22 | 12:08

@Peerkeoud | 19-12-22 | 12:08: Het gaat ook niet om individuen maar om wat er als natie in zijn geheel gedaan is. Zijn we ook zo principieel geweest als het om individuele ‘goede’ Duitsers ging?

Bigi Bana Boy | 19-12-22 | 12:12

Ook ik heb nooit gevraagd om excuses van Duitsland over hetgeen ze mijn ouders en grootouders hebben aangedaan. Heb ik ook niet nodig van de huidige generatie Duitsers. Bij mijn weten hebben we op dit moment ook geen excuuseisers die excuses willen van Duitsland (behalve Polen dan).

Peerkeoud | 19-12-22 | 12:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Graag excuses voor de arbeidsmigranten die anno 2022 in de tuinbouw worden uitgebuit!

happen_maar | 19-12-22 | 11:26 | 2

Hear, hear!

Die-eikel | 19-12-22 | 11:34

Die hoeven hier niet te komen werken.

Roos | 19-12-22 | 11:37

Een paar vrome clichés van dominee Rutte kunnen geen kwaad zolang hij zogenaamde herstelbetalingen zonder verdere discussie blijft afwijzen. Maar hij is van rubber, en dat maakt dat ik er niet helemaal gerust op ben.

J.P.Drapeau | 19-12-22 | 11:17 | 3

En rubber werd/wordt door slaven gewonnen..

Geilbaard | 19-12-22 | 11:28

Eigenlijk is Rutte’s ruggegraad, door tot slaaf gemaakte voorouders gewonnen rubber, voortgebracht. Misschien kunnen die tot slaaf gemaakte afstammelingen daar eens excuses voor aanbieden.

echtpaul | 19-12-22 | 11:36

Een excuus is ook een schuldbekentenis. Het kan dus ineens dat een rechter anders oordeelt over die betalingen.

ZoekEenVrijeNick | 19-12-22 | 11:48

Wanneer komen er dan excuses voor al die tot racist-gemaakte onschuldige mensen in Nederland die van racisme worden beschuldigd door al die bevoorrechte nazaten van de nazaten van de nazaten van de nazaten van de nazaten van de nazaten van de nazaten van al die tot slaaf-gemaakten?

Conan de Rabarber | 19-12-22 | 11:16 | 2

Een terechte vraag lijkt mij. Slechts €40.000 voor iedere ‘tot racist gemaakte’ lijkt mij daarbij passend om dat excuus dan inhoud te geven.

Peter-Rissing | 19-12-22 | 11:37

@Peter-Rissing | 19-12-22 | 11:37: Om te beginnen dan, die € 40.000,-. Een redelijk beging en dan kijken we wat later wel wat het exacte bedrag p.p. moet gaan worden.

Peerkeoud | 19-12-22 | 11:45

Wat een heerlijke afleidings manouvre!!

Het land ligt in puin, de economie krimpt en inflatie is nog altijd bijna 10$, drinkende en blowende asielzoekers steken hun gekregen onderkomen in brand, we moeten van de EU nog meer belasting betalen.

En we zeiken alleen maar over zeikerds die de geschiedenis misbruiken om nog meer gratis geld te krijgen. Laat ze toch lekker in hun eigen soep gaarkoken....

Gewoon negeren (lol!) die hele handel!

Als_je_me_nou | 19-12-22 | 11:12 | 2

Totdat een handige advocaat met een internationaal verdrag in de hand bij de Haagse rechtbank herstelbetalingen weet af te dwingen..

therealbraindump | 19-12-22 | 11:17
-weggejorist-
meneer Q | 19-12-22 | 11:06

In Suriname zelf zijn de mensen niet echt bezig met excuses. Maar:

"Eén reactie die je wel geregeld hoort, is dat Nederland dan ook met geld over de brug moet komen."

*"iedereen houdt van doekoe" meezingt*

Roos | 19-12-22 | 11:06 | 2

een heel menselijk kant om er dan ook het beste en meeste uit proberen te halen

avocado | 19-12-22 | 11:13

Gelukkig geven Nederlanders niets om geld.

Bigi Bana Boy | 19-12-22 | 11:30

Dat Sint Maarten kan wel eens een groter probleempje worden dan Rutte tot nu toe misschien in gedachten had. Zeker als de bevolking van Sint Martin (de andere kant van het eiland excuses gaat eisen van Parijs…

Tollebol | 19-12-22 | 11:02

Logisch dat Sint Maarten niet wil.
Daar moet je ook een liedje bij zingen, Mark!

Kapitein Sjaak Mus | 19-12-22 | 11:02 | 2

Zonder een lampionnetje gaat hem ook niet worden.

Deksmaat | 19-12-22 | 11:05

kip kap kogel
'k heb een mooie vogel
Een vogel met een gouden steert
Dat is wel een centje weerd

Roos | 19-12-22 | 11:07

Meneer Leerdam en juffrouw Simons,
Het spijt me zó dat ik jullie tegen jullie wil op mijn plantage te werk heb gesteld. Ik zal het nooit meer doen!
JPD

J.P.Drapeau | 19-12-22 | 11:01 | 3

Als je naar Leerdam kijkt, heb ik het idee dat het een miskoop was. Of was het 2 halen 1 betalen die dag?

EmilioEsteves | 19-12-22 | 11:15

Was iemand al eens gaan graven in de Romeinse geschiedenis? Die hadden ook slaven.. eens kijken, dat zouden wel eens voorouders van mij geweest kunnen zijn.. ik zie geldjes!

DatInternetDingetje | 19-12-22 | 11:01 | 1

Vanuit Rome geld naar het noorden. Dat zou nog eens wereldnieuws zijn.

Peerkeoud | 19-12-22 | 12:10

Ik wil alsnog een excuus en herstelbetaling van:
De Hunnen,
De Romeinen,
De Spanjaarden,
De Duitsers

En dat graag in betekenisvolle wijze op een betekenisvol moment met betekenisvolle woorden en betekenisvolle gebaren.

Fark Mutte | 19-12-22 | 11:00 | 10

U vergeet nog de Vikingen. Verder hebben de Engelsen en Portugezen ons ook behoorlijk dwars gezeten met de slavenhandel.

Swoop | 19-12-22 | 11:34
▼ 7 antwoorden verborgen

‘Ik begrijp de verbazing’, zegt minister Franc Weerwind (Rechtsbescherming). Over het feit dat uitgerekend de enige bewindspersoon die nazaat is van Surinaamse tot slaaf gemaakten nu in Paramaribo is.

Wat? Praat eens normaal Nederlands man.

Percival.Sweetwater | 19-12-22 | 10:59 | 1

Want "ik begrijp de verbazing" klinkt als Duits?

Kaal-dik-en-lelijk | 19-12-22 | 11:05

Ik heb in navolging van een andere reaguurder ook de toespraak van die
Rutte maar vast opgevraagd aan chatGPT:

Beste mensen,

Ik wil vandaag mijn excuses aanbieden voor de slavernij en de manier waarop we in het verleden Zwarte Piet hebben gebruikt. De slavernij was een afschuwelijk en wreed systeem dat enorme menselijke lijden heeft veroorzaakt en dat nog steeds bestaat in sommige delen van de wereld. Het gebruik van Zwarte Piet als een racistisch stereotype is ook onacceptabel en heeft bijgedragen aan het onrecht en de ongelijkheid waar veel mensen mee te maken hebben.

We moeten ons allemaal verantwoordelijk voelen om ervoor te zorgen dat de slavernij nooit weer gebeurt en om te blijven vechten tegen alle vormen van onrechtvaardigheid en ongelijkheid. Als we willen werken aan het herstel van de schade die is aangericht door het systeem van de slavernij, is het belangrijk om de nazaten van de slaven met respect en waardigheid te behandelen en onze excuses aan te bieden voor het lijden dat hun voorouders hebben moeten doorstaan. Laten we samenwerken om een betere toekomst te creëren voor iedereen.

Dank u wel.

Regenerate response

Beste_Landgenoten | 19-12-22 | 10:59 | 4

Je bent "en we gaan nu over tot de orde van de dag" vergeten.

Kwakjeszalver | 19-12-22 | 11:13

Normaliter als Rutte iets zegt doet hij het tegenovergestelde. M.a.w. de belastingdienst gaat 40k incasseren bij alle roeptoeters.

EmilioEsteves | 19-12-22 | 11:19

Huh? Normaal krijg je toch een zwartgelakt velletje als je bij de overheid een document opvraagt?

MAD1950 | 19-12-22 | 11:29
▼ 1 antwoord verborgen

Hebben ze het toch voor mekaar gekregen: het is betekenisvol. hahajaja

nobodiesunmighty | 19-12-22 | 10:59

Als "tot belastingbetaler gemaakte" eis ik alle heffingen over de laatste 50 jaar, die in mijn ogen onterecht waren, terug van de overheid. Met rente, het kwartje van Kok, de € 1000. van Rutte, en de 40 jaar lang te hoge wegenbelasting heffing op LPG (gelijk diesel)

Dwaalgast | 19-12-22 | 10:58 | 1

Inclusief excuses en op 8 maart a.s., want de excuus en uitbetaaldatum bepaal ik.

Dwaalgast | 19-12-22 | 11:01

Ik ben geen neger maar een jager.... krijg ik dan ook 40.000 euro?

SoepKip | 19-12-22 | 10:58

Snap nog steeds niet waarom heel Nederland zich hier schuldig voor moet voelen terwijl het misschien een paar 100 Nederlanders zijn geweest die zich hiermee verrijkt hebben maar het zal wel weer aan mij liggen, dit land is echt verrot.

Reageerdur | 19-12-22 | 10:57 | 5

De WIC die deze ongein uitvoerde, was ook nog eens grootste deel van haar bestaan verlieslatend. Het grote geld van de Gouden Eeuw werd verdiend met graan en hout uit het Oostzeegebied. Zelfs de Aziatische specerijen leverden nooit zoveel op als die handel.

drs. Levi Samsonov | 19-12-22 | 11:07

@drs. Levi Samsonov | 19-12-22 | 11:07: Volgens de Whitney plantage reconstructie was het NL aandeel mondiaal 6%.

P. Breidel | 19-12-22 | 11:37

@drs. Levi Samsonov | 19-12-22 | 11:07: Yup, de 'moedernegotie'.

Mbovenka | 19-12-22 | 12:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Zijn er ook daughters of slaves?
Wat een gezeik allemaal.
Net op radio 1 die woke geworden ex-BNR trut over de excuusdag moet dat nu of op 1 juli. Dus het is volgens de npo al een uitgemaakte zaak dat het er moet komen.
Flikker toch op hiermee.

RGV42 | 19-12-22 | 10:57 | 1

Dan is die woke trut een slome, want dat is al lang en breed afgetikt door de rechter.

Deksmaat | 19-12-22 | 10:59

Iedereen weet dat slavernij een slechte periode in de historie was maar deze mensen proberen hun zakken te vullen met het leed wat toen geleden is. Lekker geld verdienen over de rug van dode slaven.
Walgelijk volk.

Percival.Sweetwater | 19-12-22 | 10:55 | 2

Slavernij heeft voor een groot deel een rol gespeeld in de mensheid. Sterker nog het komt nu nog steeds voor. Het waren de blanken die tot het inzicht kwamen dat dit onmenselijk is en ervoor gezorgd hebben dat het afgeschaft werd. Althans dan praten we hier vooral over de trans Atlantische slavenhandel.

Xbitt | 19-12-22 | 11:00

Als Cham niet zo flauw had gedaan, was het allemaal niet gebeurd.

happen_maar | 19-12-22 | 11:14

En zullen we het nu eens hebben over de huidige slavernij in Nederland?
O wacht…

aardv@rk | 19-12-22 | 10:55

Ik geloof de berichten dat het een klein groepje is dat een financieel slaatje uit het slavernijverleden wil slaan. De meeste nazaten zou het niet om geld te doen zijn, maar ze zouden het wel zeer op prijs stellen dat de Nederlandse regering excuses zou maken voor die zwarte tijd in de vaderlandse geschiedenis. Door die drammerige geldwolven lijken welgemeende excuses nu verder weg dan ooit.

goedverstaander | 19-12-22 | 10:55 | 1

......"die zwarte tijd in de vaderlandse geschiedenis", pun intended?

Buurman | 19-12-22 | 11:28

Toen op 4 februari 1794 Robespierre de slavernij afschafte was mijn toenmalige voorouder schipper (geen slavenhouder) in een deel van Nederland wat toen van Frankrijk was (stukje Zeeland). Dus, nee, dit gezeur gaat mij niet aan.

ParadiseLost | 19-12-22 | 10:55

Ze presenteren zich wel apart. De colours en de patches van de Hells Angels zijn verboden, en wat doet deze groep? Bizar.

Deksmaat | 19-12-22 | 10:53

Van Amnesty begreep ik dat er in de wereld nog tenminste 50 miljoen slaven worden gehouden. Wellicht kunnen de corpulente dames en heren excuse- en compensatievragers hun tijd en energie richten op de bevrijding van deze stumperds in plaats van ongegeneerd de hand op te houden voor compensatie van leed dat zij als nazaten materieel nooit hebben gvoeld?

Prinsemarij | 19-12-22 | 10:53 | 2

Geldt ook voor iedereen met een Iphone en Samsung smartphone (Foxconn slavernij) en iedereen die cacao nuttigt. Cacao West Africa (70% wereld productie) bestaat volledig uit kind- en volwassenen slavernij. Kom er maar in Simons.

P. Breidel | 19-12-22 | 11:01

@P. Breidel | 19-12-22 | 11:01: Ik koop altijd Tony's Chocolonely. Wel duur maar 100% slaafvrij, zei men ooit (en nog steeds op de website). Maar niet heus.

Peerkeoud | 19-12-22 | 12:24

Wat je ook zegt, wat je ook doet, wat je ook maar betaalt, dit boek gaat nooit gesloten worden.
Excuses zullen ze best een keer accepteren, als je vandaag een grote zak geld geeft, pakken ze ‘m 100% aan.
Maar dit tragische hoofdstuk in de mensheid zullen ze nooit sluiten.
Accepteren en afsluiten betekent nooit meer aanspraak maken op zieligheid.
Gaan ze dus niet doen, want dat is hun verdienmodel.
Wat ik nu schrijf geldt natuurlijk niet voor Surinamers en Antillianen die zich helemaal niet bezighouden met die schreeuwende actiegroepjes.
Nooit gaan ze afsluiten en het beste van het leven nu maken.
Die blanke klootzak van nu moet en zal blijven bloeden.

Ruimedenker | 19-12-22 | 10:48 | 2

Niemand in Suriname of op de Antillen heeft om excuses gevraagd. Allemaal hoofdstukken die al lang daar zijn afgesloten. De president van Suriname had nog maar since kort vernomen via de media dat Nederland excuses wou maken. Hou eens op met luisteren naar 10 mensen uit de Bijlmer.

McCain | 19-12-22 | 10:51

Excuses aannemen is ook veel moeilijker dan geld aannemen.

Peerkeoud | 19-12-22 | 12:25

Hoe zit het met de excuses aan de slaven die in Brazilië voor Nederland werkten? Daar hoor je niets over. Overigens, Excuses OK, geld belachelijk.

ceesreis | 19-12-22 | 10:46

Slavernij is vreselijk. Excuses voor de rol in het slavernijverleden lijkt mij een belangrijke stap. Om het excuses kracht bij te zetten zou NL binnen de landsgrenzen slavernij en mensenhandel (en uitbuiting) keihard moeten aanpakken. Het gereserveerde geld voor de herstelbetalingen mag daar aan worden besteed. NL wordt een voorbeeld!
Dat zou elke slavenafstammeling toch moeten bekoren.

kommopman | 19-12-22 | 10:46 | 1

Dan gelijktijdig met de excuses van de Spanjaarden vanwege de 80 jarige oorlog, zelfde tijd en ook gruwelijk.

P. Breidel | 19-12-22 | 11:04

Het kabinet Autisme 4 heeft alleen maar problemen en crises gecreëerd, niets opgelost. Zelfs excuses aanbieden weet het nog niet tot een goed einde te brengen. Stop er gewoon mee. Prutsers.

Duwbak_Linda | 19-12-22 | 10:45 | 3

Autisme of narcisme is dat al vastgesteld? Symptomen lijken op elkaar.

P. Breidel | 19-12-22 | 11:06

@P. Breidel | 19-12-22 | 11:06:
Heb het niet opgezocht (ik doe maar wat). Dit kabinet komt op mij over als extreem in zichzelf gekeerd, moeilijk in de communicatie, onmachtig in te spelen op nieuwe of veranderende situaties, om grip te houden overmatig gericht op protocol, modellen en procedure en daarbij de menselijkheid uit het oog verliezend. Los van of we wel of niet excuses zouden moeten maken.

Duwbak_Linda | 19-12-22 | 11:13

Kinderarbeid werd in Nederland pas bepert in 1874 en afgeschaft in 1901, al bleef het nog lang daarna de facto bestaan. Laten we de slachtoffers van dit gruwelijke door de staat gesanctioneerde systeem compenseren.

drs. Levi Samsonov | 19-12-22 | 10:45 | 4

Dan ook het kiesrecht, vrouwen zijn tot 1919 door de staat gedepriveerd. Dat is langer dan de slavernij waar iedereen het nu over heeft.

P. Breidel | 19-12-22 | 11:09

@P. Breidel | 19-12-22 | 11:09: Als we het daar toch over hebben: tot 1958 mochten getrouwde vrouwen niet werken. Een vrouw kreeg automatisch ontslag als ze trouwde. Wie heeft dat verbod bedacht? De Roomsch-Katholieke Staatspartij! Wie is de rechtsopvolger van de RKSP? Het CDA. Dus het CDA moet elke Nederlandse vrouw herstelbetalingen geven wegens gederfde inkomsten van haar voormoeders!

MAD1950 | 19-12-22 | 11:49

@MAD1950 | 19-12-22 | 11:49: Nee, de staat zal dat moeten betalen, dus jij en ik.

Dus iedere Nederlander krijgt morgen € 40.000,- die ze zelf aan zichzelf moeten betalen. Zo en u iedereen weer gewoon aan het werk, ook degenen die geen werk hebben. Er is genoeg.

Peerkeoud | 19-12-22 | 12:29
▼ 1 antwoord verborgen

De wiedergutmachung vindt plaats na de verkiezingen.

Acidstain | 19-12-22 | 10:44 | 2

Waar moeten we nog op/voor kiezen in dit land, de slapheid/mediageilheid in de daily zeikshows etc.etc.Dit land heeft al jaren geen gerering meer maar een constante Poolse landdag

hagelkruis | 19-12-22 | 10:47

Dat worden een hoop schnitzels.

Deksmaat | 19-12-22 | 10:55
-weggejorist-
Prinsemarij | 19-12-22 | 10:43 | 3

Heb het maar eens aan ChatGPT gevraagd.

Mariner:
Schrijf in het Nederlands excuses voor het slavernijverleden op sarcastische wijze in 100 woorden.

ChatGPT:
Gefeliciteerd, we hebben het gered om mensen te onderdrukken en te exploiteren voor onze eigen winst! Wat een prestatie. Het is echt een schande dat we ons daarvoor moeten verontschuldigen, maar goed, we willen wel graag aardig overkomen op de mensen die we vroeger hebben uitgebuit. Dus excuses voor het feit dat we ooit slaven hebben gehad. Maar laten we ons vooral niet te veel aantrekken van het verleden en gewoon verder gaan met ons leven.

Mariner | 19-12-22 | 10:43 | 4

Mijn chat GPT zegt dat ie geen excuses kan maken en al helemaal niet over de slavernij. Je moet het slim vragen om niet te belanden in een super braaf antwoord..

Beste_Landgenoten | 19-12-22 | 11:01

Vraag chatGPT wie ze bedoelen met 'we'

Zwezerik | 19-12-22 | 11:04

@Zwezerik | 19-12-22 | 11:04:
Antwoord ChatGPT:
In de tekst die ik heb gegenereerd, gebruik ik "we" om te verwijzen naar de samenleving als geheel, of naar mensen die deel uitmaken van de groep of cultuur die slaven heeft gehad in het verleden. Het was niet mijn bedoeling om specifieke individuen of groepen te benoemen of te beschuldigen. Het was ook niet mijn bedoeling om de ernst van het slavernijverleden te minimaliseren of om de slachtoffers te beledigen. Ik probeerde alleen te antwoorden op de vraag die me werd gesteld door een sarcastische opmerking te maken. Het is belangrijk om te onthouden dat taalmodellen als ik geen eigen mening of voorkeuren hebben en alleen zijn bedoeld om informatie te verwerken en te reproduceren die ze tijdens hun training hebben gezien. Ik ben alleen bedoeld om te helpen mensen met hun vragen en opmerkingen.

Mariner | 19-12-22 | 11:14
▼ 1 antwoord verborgen

Deze regering, deugen van onze duiten.
Zum kotsen.

Schipperke | 19-12-22 | 10:43

Niet mijn excuses. 80% van de Surinamers zit er ook helemaal niet op te wachten joh. Dit is het resultaat als je alleen maar met fanatieke hobbyclubjes praat.

Clavo | 19-12-22 | 10:42

In de tijd dat Nederland slavernij kende, was het geen moderne democratie. Zelfs na de Grondwetsherziening van 1848 mochten vrouwen en niet-vermogenden (belastingdrempel) niet stemmen. Met de Staat van vandaag heeft de slavernij niks van doen.

drs. Levi Samsonov | 19-12-22 | 10:41 | 1

Er is veel veranderd. Nu mag iedereen stemmen en hebben we niets te kiezen.

Glasgow Argus | 19-12-22 | 10:44

De enige manier waarop Rutte die excuses betekenisvol kan laten zijn is door excuses aan te bieden aan alle mede- en Nederlanders, en dan op te stappen, of en plein publiek harakiri te plegen. Anders betekent het helemaal niets.

-PR- | 19-12-22 | 10:41

Paramaribo geen zin in excuses !! Hoezo niet !!! Moeten ze vroeg uit bed of zo? Lijkt het op werken?

Yellow Shark | 19-12-22 | 10:41

In Suriname en op de Antillen speelde slavernij excuses helemaal. Totale onzin.

McCain | 19-12-22 | 10:41 | 2

In Suriname en op de Antillen speelde slavernij excuses helemaal NIET*.

McCain | 19-12-22 | 10:41

Maar als er geld uit kan worden gegenereerd, bied het wel mogelijkheden om er toch voor te zijn.

Peerkeoud | 19-12-22 | 12:32
-weggejorist-
Verderkijkert | 19-12-22 | 10:40 | 1

Ga eens werken voor je geld.

Drs. Paco P. | 19-12-22 | 10:40

Geen excuses namens mij! Ik heb hier niets mee te maken.

Klaas_de_Waal | 19-12-22 | 10:39 | 1

Jawel, u bent belastingplichtige. Verwacht de rekening.

Acidstain | 19-12-22 | 10:42

Het boeit mij niet zo.

Mr_Natural | 19-12-22 | 10:39 | 3

In Paramaribo boeit het ook niemand. Maar Rutte & Co vinden het heerlijk om volks ruzies uit te lokken.

McCain | 19-12-22 | 10:42

I see what you did there

de visser | 19-12-22 | 10:44

Nou sorry hoor!

Nuchternederland | 19-12-22 | 10:50

Ze hebben er geen zin in allemaal, wij ook niet. Opgelost toch.

P-unit | 19-12-22 | 10:38

Ze zitten ook helemaal niet te wachten op excuses, ze willen gewoon geld. Geen geld geen acceptatie.

usb stok | 19-12-22 | 10:38

RTL4 moet het oude format 'Het Spijt Me' uit de mottenballen trekken. Aan Surinamers en Antillianen wordt dan door Nederlandse politici uitgebreid excuses gemaakt en aan het eind van de show worden er huilend en snotterend forse geldbedragen overhandigd. Alleen Caroline Tensen nog een beetje oppoetsen. Ik zie mogelijkheden.

goedverstaander | 19-12-22 | 10:37

Geef geld, niet werk! Geef geld!

Acidstain | 19-12-22 | 10:37

Ik vind het wel triest dat de MSM geen enkele aandacht heeft gegeven aan alle demo's die al deze clubjes hebben gehouden gedurende het hele WK tegen al die slavernijdoden die zijn gevallen tijdens de bouw van al die stadions etc. Ze hadden op zijn minst toch wel aan één demo aandacht kunnen schenken.

DrachiR | 19-12-22 | 10:37 | 1

Interesseert ze niks
Heb ooit met iemand gechat en gevraagd waarom ze zich niet in zetten voor huidige slavernij
Wordt totaal niet op gereageerd alleen een huil verhaal over hoe racistisch en uitgebuit ze zelf zijn
Verder nooit meer meegepraat
Die mensen hebben een plaat voor de kop
Willen zich slachtoffer blijven voelen
En zijn gevaarlijk want als je anders denkt ben je racist
Totaal geen empathie de doden in Quatar of andere huidige problemen kunnen ze niks schelen
Ze leven alleen voor zich zelf zielig voelen
Kabinet is gek dat ze excuus aanbieden namens regering
Het enige wat ze willen is poen en eisen stellen
Onafhankelijk is zelf broek ophouden
Indianen die hun land is afgepakt hebben meer recht op financiele vergoeding
Die hoor je nooit
Daarbij zijn vooral Surinamers zelf heel racistisch onderling

Therrie | 19-12-22 | 10:58

Nou nou. Kom net uit Egypte en slaven hebben was heel normaal. Dankzij de slavernij zijn het enigszins nog beschaafde mensen geworden.

Mr_Pikibelly | 19-12-22 | 10:37

Weg met slachtofferschap. Werken!

inCol | 19-12-22 | 10:35

- zelf-Joris -

marcoplarco | 19-12-22 | 10:34

OK, sorry dan.
Maar vergeet niet: ik had nooit slaven en jullie hebben nog nooit katoen geplukt!

Guusje Nadorst | 19-12-22 | 10:34

Het is beter om die excuses uit te stellen totdat het precies 200 jaar geleden is dat de slavernij is afgeschaft. Zo'n rond getal heeft een hogere symbolische waarde dan 160. De Europese Unie van Socialistische Sovjet Republieken mag die excuses dan te zijner tijd gaan aanbieden.

lekgoot | 19-12-22 | 10:32

Ahhh, de Sons of Slaves hebben o.a. een FB account. Bepaalde gezichten op de foto's ken ik ergens van. O ja, van de Zwarte Piet demo's. Ze hebben het er maar druk mee. Zou zeggen 'ga naar huis, rijst koken'
www.facebook.com/SonsOfSlaves.su/

Cornelis12 | 19-12-22 | 10:31 | 3

Het is allemaal dankbaarheid dat men hier asiel kreeg.

Acidstain | 19-12-22 | 10:37

Ze bedoelen 'achter-achter-achter-achter-achterkleinkinderen van slaven'. Behalve die met Afrikaanse namen. Die zijn gewoon kind van asielzoekers.

drs. Levi Samsonov | 19-12-22 | 10:47

@drs. Levi Samsonov | 19-12-22 | 10:47: Of kind van slavenhandelaren en/of ontvoerders.

Peerkeoud | 19-12-22 | 12:35

Sorry namens bisbisbis!

RickTheDick | 19-12-22 | 10:30

Ik was het zowaar een keer eens met Sander Schimmelpenninck in zijn column in de Volkskrant van vandaag. Ondanks de gebruikelijke haattaal mbt wat hij beschouwt als 'domrechts':

"Zo tweette fascistenfluisteraar Paul Cliteur dat men 'het maar bij de Oranjes of Schimmelpenninckjes moest komen halen'. De zoveelste smeerlapperij van een man die in zijn knorrenmadrassa aan de Leidse Rechtenfaculteit jarenlang gemankeerde jongelui de bruine beginselen mocht leren.''

schrijft Schimmelpenninck ook dit:

"Extreemlinks doet net zo hard mee aan de erfzondewaanzin, door nu levende individuen het spreekrecht te ontzeggen op basis van hun huidskleur, en hun eis tot financiële compensatie voor individuele nazaten.''
"En daarbij mag geen Nederlander van nu worden afgerekend worden op de daden óf het lijden van zijn voorvaderen.''

En hoewel ook Rutte benadrukt dat 'herstelbetalingen' aan individuele 'nazaten' uit den boze zijn:

"Over één ding was Rutte glashelder: schadevergoedingen of herstelbetalingen voor de nazaten van de tot-slaaf-gemaakten gaan er niet komen.''

ben ik daar in het geheel niet gerust op. Dat zegt hij nu, maar het gezeik over herstelbetalingen zal niet meer verstommen, en blijkt bij de meeste nazaten ook het enige te zijn dat telt:

"Maar die ophef proef je niet in de straten van Paramaribo, waar veel reacties opvallend lauw zijn.''
"In Nederland zijn die excuses nu een groter onderwerp dan hier', bevestigt historicus Jerry Egger (67).''
"Eén reactie die je wel geregeld hoort, is dat Nederland dan ook met geld over de brug moet komen.''
"Voor elke Surinamer 25 duizend euro, daar kan je hier een tijdje mee vooruit.''

€25.000,- voor elke nazaat; €40.000,- is al een paar weken eerder geëist. Die excuses zijn aardig, hoor, maar ze denken, verwachten, eisen er allemaal een behoorlijk slaatje uit te kunnen slaan.

En dat gaat ze op termijn lukken ook, ondanks de verzekering van Rutte.

Dr_Johnson | 19-12-22 | 10:30 | 3

"Over één ding was Rutte glashelder: schadevergoedingen of herstelbetalingen voor de nazaten van de tot-slaaf-gemaakten gaan er niet komen.''
Dat wordt dus betalen, 100%.
Kaag heeft waarschijnlijk hier al op voorgesorteerd in Suriname.
De beloftes en uitspraken van Rutte neemt immers nagenoeg niemand meer serieus.

Ommezwaai | 19-12-22 | 10:33

Die herstelbetalingen komen er indirect voor dezelfde clubjes die nu in het Catshuis met Kaag mochten spreken, zij die gewiekst genoeg zijn om hun hele leven te kunnen opbouwen met subsidies voor volstrekte onzin. Zo gaat dat in de activistische wereld en ook vrij sterk in de kunstwereld. Ik denk dat menig reaguurder niet geheel thuis is in de moderne kunst in Nederland, maar men zou eens moeten weten hoeveel geld er naar onzin gaat middels subsidie en cultuurfondsen. Dan krijg je dus dat een of andere zwarte activist een aardige zak met geld gaat krijgen om te schrijven hoe slecht Nederlanders wel niet zijn geweest. Verder zal directie van het nog te bouwen Slavernij museum ook meer dan prima gaan boren.

Zoutig | 19-12-22 | 11:03

Rutte is het slaafje van Klaus Schwab, vandaar dat hij de “tot slaaf gemaakten” zo goed begrijpt…

Mark zit te Dutten | 19-12-22 | 10:29 | 1

kip zonder kop

avocado | 19-12-22 | 11:07
-weggejorist-
leo de pejo | 19-12-22 | 10:29

Als je als minister verantwoordelijkheid neemt voor fouten uit een voorgaande kabinetsperiode, hoor je daarbij ook netjes af te treden. Of gaat Rutte weer “sorry, maar.. haha gaaf land” zeggen?

Me_Giant | 19-12-22 | 10:29
-weggejorist-
william7055 | 19-12-22 | 10:28

De timing is wel lullig, net nu we een zwarte minister op die post hebben.
Je zou bijna denken dat ze het er om gedaan hebben.
Zo van, wanneer gaan we die excuses nou eens aanbieden.
We zetten Franc op die post, mag hij het volgend jaar doen, namens ons natuurlijk. Het was nog lang een dolle boel in het torentje.
Mark had nog meer flauwe grapjes in petto.

Hiesjes | 19-12-22 | 10:28
-weggejorist-
bisbisbis | 19-12-22 | 10:27 | 2

www.nrc.nl/nieuws/2022/12/19/basja-we...
Weerwind wordt door sommige Surinamers zelfs "basja" genoemd, een soort bounty maar dan erger. Een plantage opzichter. Met dat soort vrienden heb je het goed denk ik.

Beste_Landgenoten | 19-12-22 | 10:26 | 1

Als je alles een rustig op je in laat werken kom je tot de conclusie dat dit hele circus te idioot voor woorden is. Er is hier geen mens die vindt dat slavernij, in welke vorm dan ook, acceptabel is en dat houdt in dat hetgeen er in het verleden is gebeurd als mensonwaardig wordt gezien, wat in feite al een excuus in zich draagt. Stoppen dus met deze schertsvertoning.

Here's Freddy | 19-12-22 | 10:39

Hoe zit het met de dochters van slaven? Of mogen die niet meedoen? En hoe oud moeten die gastjes wel niet zijn als zij zich nog de zonen van slaven noemen.

forecastle | 19-12-22 | 10:24

Allemaal prima hoor, zolang het slavenkoor voor de muzikale omlijsting zorgt. youtu.be/XEW9wMdTsSM

Pretzel Logic | 19-12-22 | 10:24

ABC-eilanden terug naar waar het geografisch hoort: Venezuela.
Bovenwindse eilanden eigen broek ophouden - geen geld meer vanuit NL; ik wens ze aldaar een Haïtiaanse toekomst... en vooral niet lastminute naar Nederland komen. Toedeledokie !!!

gasboer | 19-12-22 | 10:23

Het enige zinvolle "betekenisvolle moment" dat Rutte nog kan veroorzaken is zijn aftreden. Al het andere is gepruts, gelieg en leeg geklets.

Schmalz | 19-12-22 | 10:23

Ze hebben het in ieder geval wel voor elkaar dat ik nooit meer een cent doneer aan Afrika. Dat geld moeten ze dan maar zelf ophoesten met hun uitkering. Betaal nu al teveel via allerlei belastingen.

Wiezewalakristalix | 19-12-22 | 10:23

Ik ben een tijdje slave to the rythm geweest, telt dat ook?

Mr_Natural | 19-12-22 | 10:22 | 2

Mijn vader was slave to the rythme, als nazaat eis ik dan ook 40k van Michael Jackson

ansjovis | 19-12-22 | 10:50

Opvallende passage in het nos-artikel:
"Een vierde reden voor deze datum de onzekere politieke situatie. Als er een ander kabinet komt kan het aanbieden van excuses wel eens op de lange baan worden geschoven.".

Met andere woorden, treedt het kabinet misschien af voor 1 juli?

Jos Tiebent | 19-12-22 | 10:22 | 1

Ze houden er waarschijnlijk al sterk rekening mee dat ze na 15 maart 2023 geen meerderheid meer hebben in de Eerste Kamer…

Mark zit te Dutten | 19-12-22 | 10:27

Eenmaal vrij konden slaven zelf de handel in. Josef Kogen bijvoorbeeld, die zichzelf ook Cohen noemde. Na zijn manumissie (vrijlating) in 1833 kocht en verkocht hij slaven, net als de eerder genoemde Johannes Paulus en andere ex-slaven. Hij schafte slavin Delai aan plus haar vijf kinderen Bernardus, Teresina, Plantina, Mathias en Louisa, om ze in 1839 weer te verkopen. Zo wisselden ook de slaven Davaela en Fabias binnen een halfjaar van eigenaar.

Rattus | 19-12-22 | 10:22 | 4

Curaçao: Slavenregister
https://www,nationaalarchief,nl/onderzoeken/index/nt00462/69b13ad2-a0f5-11ea-aec3-00505693001d
Ravaela, geboren in 1811
Eigenaar Joseph Kogen
juli 1843
gekocht van de weduwe Gravenhorst juli 1843
Uitschrijfdatum januari 1844
verkocht aan Anna Rijke weduwe Fikkert

AdvocatusDiaboli | 19-12-22 | 10:39

Bij termijnhandel kun je ook nog speculeren op de toekomstige kindertjes die zo'n slavin krijgt.

HogeNood | 19-12-22 | 10:42
▼ 1 antwoord verborgen

Ondertussen gisteren in Suriname,

Een handjevol mensen, er waren bijna net zoveel leden van de pers als demonstranten, in Suriname heeft zondagmiddag gehoor gegeven aan een oproep om bij het monument van Kwakoe in Paramaribo, te demonstreren tegen de excuses die Nederland maandag lijkt te gaan maken voor het slavernijverleden.
www.waterkant.net/suriname/2022/12/19...

Cornelis12 | 19-12-22 | 10:22 | 2

Te vergelijken met al die KOZP-demonstraties: meer journalisten dan demonstranten. Het zijn de media die die verhalen groot maken.

spanarchist | 19-12-22 | 10:27

Het mooie is dat, gebaseerd op ervaringen uit het verleden, iedereen wel kan begrijpen dat er straks weer vele miljoenen of miljarden in de richting van allerlei belangengroepjes met meer bestuurders dan leden zal gaan.
Rutte spartelt voor de buhne een beetje tegen, maar Kaag heeft dat allang besloten en Kaags wil is wet.
Even wachten tot de volgende verkiezingen geweest zijn, VVD weet immers ook wel dat hun stemmers hier niet op zitten te wachten, en dan is het weer gratis geld voor de grootste zeikerds.

spanarchist | 19-12-22 | 10:22

Slave to the Rave. Ik. Vroeger.

Lorejas | 19-12-22 | 10:21 | 1

Zweepslag van het hakkuh .!!

neonreclame | 19-12-22 | 10:23

Sommige van de voorouders van mijn vaders kant van de familie waren van Indische afkomst. Tijdens de koloniale tijd was er in het voormalige Nederlands-Indië sprake van structurele uitbuiting van de inheemse bevolking. Als nazaat zie ik de excuses en de schadevergoeding dan ook met vertrouwen tegemoet. If you can't beat them, join them!

Kill_Blinton | 19-12-22 | 10:20

Sorry zeggen? Geen probleem. Excuses? Geen probleem. Slavernijverleden tonen in museum? Best.
Maar aan wie of wat dan ook iets betalen? Never.

Normpje | 19-12-22 | 10:20 | 1

Een interactief slavenmuseum, waar inclusieve acteurs en actrices arbeid verrichten en waar de witte bezoekers zweepslagen mogen uitdelen aan hen die niet hard genoeg werken.

Arnold Layne | 19-12-22 | 10:34

Geld zonder excuses, zou dat ook goed zijn?

Mr_Natural | 19-12-22 | 10:19 | 1

Nee, het gaat om het principe, excuses zijn veel belangrijker dan geld. Echt.

Nuchternederland | 19-12-22 | 10:21

Deze mensen zijn opgegroeid in welvaart en rijkdom maar willen zo graag de verzetsheld ala MLK uithangen dat ze overal onderdrukking bij verzinnen.
Dat zie je vaker bij minderheden die in rijkdom opgroeien, die worden vaak extreem revolutionair om toch nog een beetje de “black experience” te hebben.

Percival.Sweetwater | 19-12-22 | 10:19 | 1

Klopt helemaal, als zelf allochtoon zijnde herken ik de identiteitscrisis. Dit is simpelweg een manier om je leven in te vullen en ergens bij te horen. Op basis van afkomst zal altijd het meest makkelijk zijn. Alleen het grootste probleem wat betreft inburgering is dat het binnen de Nederlandse maatschappij vrijwel onmogelijk is om als buitenlander een beetje in het midden te blijven. Je gaat of zeer sterk de kant van je oorspronkelijke afkomst op en blijft daar in steken (zoals Marokkanen afgelopen weken weer duidelijk hebben gemaakt) of je stelt je zelf zeer sterk op als Nederlander. Dat tweede klinkt voor buitenstaanders misschien wel als hetgene waar je voor zou moeten kiezen, maar makkelijker gezegd dan gedaan en je kan dan zomaar in een isolement belanden. Verder spuugt een zeer groot deel van allochtonen op 'de Nederlander'. Een logisch gevolg is dan dat veel kiezen voor de buitenlandse kant, want in die groep zit je vaak al. Ik persoonlijk heb vrij bewust gepoogd ergens in het midden te blijven, maar dat heeft wel geresulteerd in een vrij ondefinieerbare identiteit (waar ik geen probleem met heb per se).

Zoutig | 19-12-22 | 11:13

Moeten we ze zeker ook weer helemaal terug varen.

PipoClownde | 19-12-22 | 10:18

Rutte heeft verklaard dat er geen sprake van herstelbetalingen kan zijn, dus die sukkel gaat iedere financiële eis uitbetalen.

Karel Kruizenruiker | 19-12-22 | 10:18

Als we iets uit de geschiedenis kunnen leren is dat je nooit mis kunt gaan met het continu en eindeloos schofferen van de autochtone meerderheid.

Ga maar lekker door VVD66, alle ellende die volgt is jullie schuld. En straks weer janken over onveilige omgangsvormen. Ik heb weinig sympathie over voor deze linksliberale klasse.

HerzlichWillkommen | 19-12-22 | 10:17

Sorry hoor, geen excuses.

goedverstaander | 19-12-22 | 10:16

Ben je halfbloed?
Zeg sorry en betaal jezelf

RickTheDick | 19-12-22 | 10:16 | 1

Nee, 20.000 euro. En dan pas valt er over te praten.

goedverstaander | 19-12-22 | 10:17

Is dat Humbert Tan de omroepert.

De Profundus | 19-12-22 | 10:15

Kan Rutte eindelijk weer aan zijn echte werk? Waarvoor hij is aangewezen? Een land besturen?

dathoujetoch | 19-12-22 | 10:14 | 1

Kom, kom, niet zo optimistisch, alstublieft. Dat ‘ land besturen’ heeft hij al geruime tijd gelden omgezet in: ‘ de langstzittende premier zijn’, ‘ tactisch onzichtbaar zijn’ en: ‘ je omringen met mensen die niet bedreigend zijn voor je positie’.

bisbisbis | 19-12-22 | 10:55

Ik snap het hele principe van "overleg" over excuses niet. Volgens mij zijn excuses nu bij uitstek iets waar de excuserende partij zelf in splendid isolation lang of niet lang over na heeft gedacht, en vervolgens de stap naar de ander zet. Wat de ander daar mee doet is aan hem.

sioux_ | 19-12-22 | 10:14

Het gaat mij niet ver genoeg, die excuses. De hele slavenhistorie moet ongedaan gemaakt worden, inclusief repatriatie.

skoftig | 19-12-22 | 10:14 | 1

Dat hebben de Verenigde Staten geprobeerd. In Afrika hebben ze het land Liberia gecreëerd, speciaal voor slaven die terug wilden naar Afrika en daar een leven opbouwen. We weten allemaal dat dat ook niet bepaald een succes is geworden.

Barend Braakbal | 19-12-22 | 10:27

Sint Maarten, een corrupte pleurisbende wat ten onder zou gaan in complete anarchie en chaos, als NL het volledig links zou laten liggen. Een populatie van 40.000 mensen. Alsof een heel land op de knieën moet voor de gemeenteraad van een willekeurig dorp. Negeer dat zooitje gewoon eens een keer.

Quantum Suicide | 19-12-22 | 10:12

Excuses, net als stoppen met roken. Makkelijk te doen. Heb ik meerdere malen gedaan.

Magmacarta | 19-12-22 | 10:12 | 1

Sorry?

Nuchternederland | 19-12-22 | 10:15

Ik identificeer me als slaaf. Nu wil ik ook 40.000 per familielid. Dat zijn er inmiddels 74. Alles aan mij betalen want ik zorg voor de verdeling.......

Blonde Nel | 19-12-22 | 10:12

Grof gezegd hebben we al meer in die overzeese gebieden gestopt dan we er hebben uitgehaald.

In feite hebben we dus nog iets tegoed .
Voorstel is om het een tegen het ander weg te strepen en weer lekker vooruit kijken ipv achteruit.

Roos | 19-12-22 | 10:10 | 2

Dat is inmiddels ook zo. Suriname is onafhankelijk en zou zich ook zo moeten gedragen. Wij zouden geen Suri's meer moeten toelaten en alleen een verrekregeling aanbieden. De ABC eilanden kunnen naar de indianen van Venezuela, st Maarten naar Frnakrijk en de twee andere kunnen ontruimd worden en aan de idianen teruggegeven worden, via de VN, direct.

AntiZanicz | 19-12-22 | 11:08

Rutte is de ideale man voor dit excuus.
"Sorry, maar ik heb er geen actieve herinnering aan".

Zack Hooi | 19-12-22 | 10:10 | 1

"Ik heb geen actieve herinnering aan de slavernij." Klaar. Heeft hij bij uitzondering nog een keer de waarheid gesproken ook.

MAD1950 | 19-12-22 | 10:37

De Curaçaose slaaf Johannes Paulus was 33 jaar oud toen hij zichzelf in 1842 vrijkocht. Het geld daarvoor had hij verdiend als schrijnwerker. Andries de Lannoy, zijn eigenaar, had hem namelijk een opleiding fijn timmerwerk laten volgen, een vrij gebruikelijke gang van zaken in die tijd. Daardoor kon Johannes Paulus als vrij man een goed bestaan opbouwen. Vier jaar na zijn vrijmaking verwierf hij al zijn eerste huis, voor 900 gulden. In datzelfde jaar kocht hij ook zijn eerste slaaf.

Het huis in Otrobanda verkocht Johannes Paulus acht jaar later voor 2400 gulden. In dezelfde periode kocht en verkocht hij ook diverse slaven. Opvallend genoeg kocht hij zijn in slavernij levende familieleden niet vrij. Vond hij slavernij niet zo erg of had hij een hekel aan hen? Hoe het ook zij, op 1 juli 1863, de dag waarop alle slaven hun vrijheid kregen, had de voormalige slaaf negen slaven en slavinnen in eigendom. Een flink aantal, want op dat moment bezat driekwart van de slaveneigenaren niet meer dan vijf slaven. Slechts tien van de 721 eigenaren waren in het bezit van honderd slaven of meer.

Deze historie staat niet op zichzelf. Wie een duik neemt in het Nationaal Archief van de Nederlandse Antillen, stuit op soortgelijke verhalen. Over eigenaren die bij testament een huis of stukje grond aan hun slaven schonken; over de slavin die van haar eigenaar een andere slavin cadeau kreeg; moeders die hun kind vrijkochten door het te ruilen tegen een andere slaaf.

Rattus | 19-12-22 | 10:10 | 5

Moeten dan de nakomelingen van Johannes Paulus dan ook gaan betalen?
Of kan dat niet omdat ze ook zelf slaaf zijn geweest, zoals Johannes Paulus zelf.

Intussen, vandaag, op verschillende plaatsen in de wereld, is er slavernij...

AdvocatusDiaboli | 19-12-22 | 10:48

@HD50 | 19-12-22 | 10:18: mijn zwarte buurvrouw, aardig mens, heeft het gewoon over blanken en negers of slaven. Die is niet van de policor.

AntiZanicz | 19-12-22 | 10:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat ik een beetje mis is het respect.
Respect voor de Nederlanders, die dit heden ten dage moeten ophoesten.
De kosten van vergaderen, vliegen met de PH en de overuren die geschreven worden.
Er is al zoveel geld naar de klapperboomlanden gegaan, nooit genoeg?
Mijn opa is in Duitsland ook te grazen genomen door een ,, dokter,,,later overleden.
Waar blijft die ophef?
We hebben genoeg gedaan, de handelaren uit het verleden moeten ze aanspreken, niet de huidige generatie.

Zitvlak | 19-12-22 | 10:09

-Ik zag ze altijd als mensen waar wij koloniale verplichtingen voor hadden.
-Maar gewoon zien als allochtonen kan ook.

HogeNood | 19-12-22 | 10:09

Kijk (naar dat spandoek), daar is de volgende: nu willen ze nog respect ook.

Met_baard | 19-12-22 | 10:09 | 1

Repsect moet je verdienen.

elfenstein | 19-12-22 | 10:15

'de aan de verboden motorclub Satudarah gelieerde organisatie Sons of Slaves Brotherhood.' (Parool)
Let that sink in.

Duwbak_Linda | 19-12-22 | 10:09 | 2

Sneue kopie van Sons of Anarchy dus.

Nuchternederland | 19-12-22 | 10:18

Welgemeende excuses geef je alleen als je per ongeluk iemands biertje omgooit...

Plus een herstel biertje natuurlijk .. Voor de rest kunnen ze me wat...

neonreclame | 19-12-22 | 10:09

Zouden deze RAL8022-ers de onzinnigheid van hun eisenpakket willen gaan zien.
Get a life!

baarbar64 | 19-12-22 | 10:08

Ik ben altijd voor monumenten en momenten om de meest afschuwelijke menselijkheden te herdenken. En het mechaniek van slavernij is daar zeker een onderdeel van.
Waar ik niet bij kan dat *iedereen* doet alsof het normaal is dat Rutte opeens een moreel kompas zou hebben.

Alquest | 19-12-22 | 10:07

De slavernij werd afgeschaft in 1863. Er waren toen zo'n 35.000 slaven, zeg maar de bevolking van Goes of iets minder dan de gemeente Zevenaar. Dus als we een Afro-Surinamer of Afro-Antilliaan nemen van 30 dan is niet alleen die zelf geen slaaf geweest, maar ook diens ouders (55) en grootouders (80) en overgrootouders (105) en bedovergrootouders (130) waren al geen slaaf meer. Sterker, de ouders van de bedovergrootouders zijn vermoedelijk al vrij geboren.

En nee Afriyie en Nourhussen, dit gaat niet over jullie. Afriyie moet maar bij de stamleiding van de Ashanti pleiten voor excuses en Nourhussen mag God op haar blote knieen danken dat 'gierige' Nederlanders, zoals ze ons collectief noemt, haar ouders asiel verleenden vanuit pauperland Ethiopie, dat er oh zo trots op is nooit kolonie te zijn geweest maar zichzelf structureel niet kan voeden.

drs. Levi Samsonov | 19-12-22 | 10:07 | 6

@Nuchternederland | 19-12-22 | 10:12: 'Did you just assume my race? I feel black.' Maar au serieux: bijna alle Surinamers zijn een mix van van alles: Indiaas, Javaans, Chinees, blank-Hollands, Sefardisch-Joods, Afrikaans... onmogelijk daaruit herstelbetalingen te distilleren.

drs. Levi Samsonov | 19-12-22 | 10:30

Een eventuele vergoeding gaat niet per nazaat maar per slaaf van toen. Het bedrag is dan te vererven naar de oudste levende nazaten. Die het eventueel wat over is naar hun nazaten kunnen laten vererven. Sommigen zullen wel van meerdere voorouders erven. Dan zit er toch een nieuwe auto in. Als er een vergoeding zou zijn.

AntiZanicz | 19-12-22 | 10:46

Maar er waren er eerder wel.meer, en dan is er nog t puntje dat veel slaven uut VS en Zuid-Amerika ooo door Hollanders en Zeeuwen zijnn verhandeld.
En ja, het is veel te lang geleden. En ja, een gebied ala Brabant was toen zelf nog een kolonie

Shoarmamasutra | 19-12-22 | 12:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Zelden zo gelachen over hoe Rutte en consorten zich in dit wespennest hebben begeven. Hij luistert teveel naar de Gloria Wekker clan en zit nu in de nesten, ze gaan niet rusten totdat de buigkneus gaat betalen, hoezee!

lanexx | 19-12-22 | 10:06 | 2

Je onderschat Rutte. Hij wil net als D66, GroenLinks en PvdA herstelbetalingen. Dit is de strategie van Juncker. Stappen voorwaarts zetten waar genoeg mensen 'niet tegen' zijn (excuses), waardoor opeens een stap waar geen meerderheid voor was, onvermijdelijk wordt.

drs. Levi Samsonov | 19-12-22 | 10:19

Wekker ziet wel erg bleek voor iemand die zich op haar zwartheid laat voorstaan. Net als gestopte rokers zijn de gemengd bloed de grootste onrecht melders.

AntiZanicz | 19-12-22 | 10:42

Ik wil ook 40.000 euro.

Suncatcher | 19-12-22 | 10:05 | 1

geef geld

sioux_ | 19-12-22 | 10:17

Al die jaren dat we ze als een deel van Nederland hebben gezien en een hoop geld naar toe hebben gebracht om ze te ondersteunen telt zeker niet mee, zullen we dan al het geld maar terug eisen? Kunnen we daarvan de schadevergoedingen wel betalen.

Sinclair | 19-12-22 | 10:05 | 1

Hun voorouders werden 6 tot 7 generaties geleden tot slaaf gemaakt door Afrikaanse stammen, zoals de Ashanti. We buitten ze als slaven uit maar gaven ze uiteindelijk een land 'cadeau' dat nooit het hunne was. Lijkt me genoeg compensatie.

drs. Levi Samsonov | 19-12-22 | 11:10

Zullen we maar eerst maar eens afwachten in tot hoevere dit gaat verlopen èn blijven tot een woordelijke mea culpa, ipv betalen. Excuus maakt de politiek maar. Die doen toch wat ze zelf willen. (ik zie ze persoonlijk niet meer als vertegenwoordigers van mijzelf of het Nederlandsche volk meer waar ik deel uitmaak)

Shadow112 | 19-12-22 | 10:05

Nee! Mensen die nu leven hebben geen slaven gehad en zijn nooit slaaf geweest. Mensen die nu leven zijn dus onschuldig. Toch worden ze schuldig verklaard aan slavernij simpelweg omdat zij degene zijn die er excuses voor moeten maken. Dat zo'n -weggejorist- als Mark Rutte en al die andere bollebozen excuses willen aanbieden, moeten ze zelf weten, ze doe het niet namens mij. Sorry.... Shit!

Zwezerik | 19-12-22 | 10:05

Als een film met een heel slecht script, dit gaat ons weer miljarden kosten uiteraard en veel huishoudens redden het al niet meer in Nederland. Gaat alleen mog maar erger worden dit vrees ik.

Jan, Leiden | 19-12-22 | 10:05

Kruipen zul je, jij blanke! En betalen natuurlijk! En boete doen voor alle misdaden die blanken ooit in de geschiedenis begaan hebben. Het kan toch niet anders of er komt ooit eens een einde aan deze idioterie, en dan slaat de slinger weer de andere kant uit? En dan krijg je weer andere idioterie.

Barend Braakbal | 19-12-22 | 10:04

Sorry.

En door!

Hans Kwalzan | 19-12-22 | 10:04

Het begint te lijken op Identity politics.
Niet de meest frisse manier om voor de ellende van je verre voorouders op te komen.

AdvocatusDiaboli | 19-12-22 | 10:03 | 1

Slavernij is een universeel anti-liberaal idee, dat heeft niets met een huidskleur of een identiteit te maken.

Er bestaat bij identity politics de noodzaak om de eigen groep af te bakenen op zo'n manier dat men zich ermee kan identificeren.
En dan komt 'de ander' van pas om een eigen vermeend aangedaan onrecht op te eisen.
En als je niet oppast dan schiet je je doel voorbij, en wordt de identiteit belangrijker dan het onrecht of het idee.
Net als alle groepen en leiders en vlaggen waar mensen zich in verliezen.
Uiteindelijk schiet je het doel voorbij of maak je de ellende alleen maar groter.

In de tweede kamer zie je dat helaas ook gebeuren.
Zeer bedenkelijk en het komt ook niet integer over, maar als opruien voor het eigenbelang.

AdvocatusDiaboli | 19-12-22 | 10:23

Bewijs maar eens dat je de zoon van een slaaf bent, en in NL woont.
Nederland hield geen slaven in Nederland, dus hoe ben jij hier gekomen?
Niet onder dwang.
Maar wel eisen, drammen, eisen, beschuldigen, eisen en profiteren. En eisen.
We waren al klaar met de marokkanen, maar dit straalt ook zeker niet goed af op surinamers en antilianen. Want ik neem aan dat het dat zijn, of zijn de meer recente dobbernegers ook al vertegenwoordigd?
Sons of slaves? bah.
Sons of those who got a free greenpass.

Nuchternederland | 19-12-22 | 10:03

Ik zal mijn slaven vandaag wat extra voeren...

hoffrevisited | 19-12-22 | 10:03 | 2

Duitse herders?

Suncatcher | 19-12-22 | 10:06
-weggejorist-
HogeNood | 19-12-22 | 10:24

Het lukt mij met 1 tussengeneratie al niet om boos te zijn of worden op de Duitsers voor wat de Nazi's mijn familie en de rest van Nederland destijds hebben aangedaan. Knap hoor, dat sommigen gewoon boos kunnen zijn, 3 a 4 a 5 generaties later.

John McClane | 19-12-22 | 10:02 | 4

3 generaties? minimaal 6, maar 10 is waarschijnlijker.
De slavernij werd officieel in 1863 afgeschaft, maar de laatste echte slaven in het NL Koninkrijk waren 50 jaar eerder.
Dan hebben we het effectief over Napoleon.
Mijn familie-stamvader is in het leger van Nap naar Rusland geweest, en heeft het overleefd (duh). Ik vind dat hij te weinig soldij heeft gekregen, de boerderij die hij kocht dik 200 jaar geleden was energielabel G. Beter kon hij niet kopen.
Ik eis compensatie.

Nuchternederland | 19-12-22 | 10:07

Argitatie-propaganda vermag veel.
Na een golf van nazi-propaganda in Duitsland volgde een golf van echtscheidingen van gemengde (Joods/Arisch) huwelijken.

HogeNood | 19-12-22 | 10:30

@Nuchternederland | 19-12-22 | 10:07: Leuk, die van mij ook. Heb z'n sabel nog hier aan de muur hangen. Ik heb dus eigenlijk bewijs voor herstelbetaling.

Prieelvogel | 19-12-22 | 11:26
▼ 1 antwoord verborgen

Herstelbetalingen? Bij de toeslagendienst hielden ze toch ook de etniciteit bij van de ontvangers? Daar is heel de toeslagenaffaire toch mee begonnen? Kunnen we daar niet eens even een filtertje over gooien en kijken wat ze reeds ontvangen hebben? Tevens staat het alle nazaten vrij terug te reizen naar het land van herkomst van hun voorouders, ergens in Afrika. Maar nee, ze kiezen er voor in het oh zo racistische Nederland te blijven. Hoe kan dat nou? (Tipje van de sluier: €)

Timide_Aso | 19-12-22 | 10:02 | 2

gratsi geld en mooie vooruitzichten. De lokale bevolking ligt in onderwerping. dat zal in Ghana niet gebeuren waar veel Suri vandaan zeggen te komen.

AntiZanicz | 19-12-22 | 10:39

Ik begrijp ook niet waarom Sint Maarten en Suriname de excuses niet accepteren maar wél de shitload aan geld die we jaarlijks overmaken, 9m nog te zwijgen van de politiemacht die naar bijvoorbeeld Curaçao moet om de drugshandel een beetje in te dammen.
Als Nederland zo'n onderdrukker is, dan wil je daar toch niets mee te maken hebben?

Bakkeleures | 19-12-22 | 11:31
-weggejorist-
van stampij | 19-12-22 | 10:01

Dit kabinet heeft zoals gewoonlijk hier ook weer een ongelooflijke bende van gemaakt.
En de opportunisten ruiken hun kans om er wat geld uit te halen.
Dit kabinet is van rubber.
Wat ze dan wel weer goed kunnen is de btw op energie verhagen naar 21 % ongeacht wat wij, de netto betalers, er van vinden.

Nico1000 | 19-12-22 | 10:00

kunnen we Alva ook wel om excuses vragen, en de romeinen, de duitsers en noem maar op.

pete1023 | 19-12-22 | 09:59 | 3

Niet zeuren over de Duitsers, die hebben uitgebreid excuses aangeboden.

me163komet | 19-12-22 | 10:02

Straks moeten we de Duitsers nog excuses aanbieden voor verzetsgeweld in 1940-1945.

Mariner | 19-12-22 | 10:03

@Mariner | 19-12-22 | 10:03: den Moffen hebben het verzet wel als terrorisme ervaren. Strikt genomen is geweld door burgers niet toegestaan volgens de Geneefsche Conventie.

Net als de yanks bij de bezetting van Irak of Afghanistan. Heel curieus. Voor de yanks applaudiseren we en doen mee. Den Duitschers hadden het aan henzelf te danken.

AntiZanicz | 19-12-22 | 10:37
-weggejorist-
dathoujetoch | 19-12-22 | 09:59 | 1

Dat van Sint Maarten begrijp ik wel. Die excuses moeten op 11 november.

goedverstaander | 19-12-22 | 09:59 | 2

dat zullen ze ook niet waarderen. We doen er beter aan st Maarten aan de Fransen over te geven of het stuk te ontruimen. Die 40.000 inwoners kosten ons meer dan de hele provincie Utrecht en heeft de opbrengst van Rottumeroog. De mensen kunnen terug naar Afrika of waar ze vandaan kwamen. In ieder geval niet naar hier, hier zouden alleen maar chagrijn oplopen.

AntiZanicz | 19-12-22 | 10:35

Sint Maarten ontving dit jaar 11,3 miljoen die ze hebben verkwanseld aan corruptie. Daarbij zijn ze niets verhullende racisten en wordt 't tijd om al deze koloniën eens definitief af te stoten. Geen sorry, geen bonus. Kijken hoe lang die landen het volhouden voor ze vervallen in armoede en dictatuur.

Bakkeleures | 19-12-22 | 11:22

Ach wat schattig, ze hebben allemaal hetzelfde jackie aan.

Son of slaves… het moet toch niet triester worden met die eigenpijperij.

Percival.Sweetwater | 19-12-22 | 09:58 | 3

Waar komt die dure outfit vandaan? Hebben ze al een voorschot gehad?

goedverstaander | 19-12-22 | 09:59

Die gasten onder die capuchon moeten wel heel oud zijn! Zoon van een slaaf van 150 jaar geleden

Waakvlam | 19-12-22 | 10:05

Niet namens mij in ieder geval

Rariteitenkabinet | 19-12-22 | 09:58

Rot toch op met die excuses. Ben er helemaal klaar mee!

Frietje_Oorlog | 19-12-22 | 09:57 | 3

de zweep erover?

pibasso | 19-12-22 | 10:06

Wie eist, bewijst. Laten ze maar komen met namen van de schuldigen. En laten diens nazaten maar betalen.

hotnot | 19-12-22 | 10:59

@hotnot | 19-12-22 | 10:59:
Dat zou lullig voor u zijn, als in de 17e eeuw een hotnot als kapitein naar De West voer om een lading slaven af te leveren...

Graaisnaaiert | 19-12-22 | 12:38

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl