Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Klaar met slavernijdrammers: mensen van kleur

Hou toch op met die onzin

We kennen het gevoel

Wij kunnen ventileren wat we van herstelbetalingen voor slavernij-afstammelingen vinden, maar gezien we boze witte kolonisten zijn telt onze mening niet als deze afwijkt van de activisten. De strijders voor een gelijke en inclusieve wereld grijpen ironisch genoeg net zo makkelijk terug op uitsluiting als de racisten die ze bestrijden. Dus fijn dat vandaag in de T. enkele 'Nederlanders van kleur' het woord nemen, die de Black Privilege hebben om wel serieus genomen te worden op dit onderwerp. Eerst komt Caïssa aan het woord. "Ik vind het onethisch om over de rug van onze voorouders – ook onder die van mij waren slaven – geld te eisen. Ik heb zelf toch geen negatieve gevolgen ondervonden van de slavernij?" Goed punt, wil iemand daar nog iets aan toevoegen? "Zoals Sylvana Simons het aanpakt, dat geschreeuw, dat werkt averechts. Ik herken mijzelf daar niet in. Ik denk dan: jullie doen net alsof het hier Amerika is of Zuid-Afrika, terwijl er geen toleranter land is dan Nederland", concludeert Rafi. Dat is ook een valide argument, maar we hadden het over herstelbetalingen. Henk wat vind jij? "Wie mag zich in 2022 nog een nazaat noemen en wie gaat dat bepalen? De eis van individuele herstelbetalingen lijkt mij volkomen onuitvoerbaar." Uitstekend verwoord allemaal, we hadden het niet beter kunnen zeggen. 

Reaguursels

Inloggen

Ik heb het zwarte Piet gevraagt en die vond het ook onzin. Hij zei nog " er is geen betere baas, als Sinterklaas".

jan huppeldepup | 24-11-22 | 16:39 | 4

Als-dan -> blijft moeilijk

Drembil | 24-11-22 | 18:47

Ik heb eens Sinterklaas gespeeld voor een extaas Indonesisch publiek met een zwarte collega van de ABC eilanden. Nog nooit zo'n gaaf Sinterklaas feest gevierd.

Hoover | 24-11-22 | 20:23
-weggejorist-
RonRog1234 | 24-11-22 | 23:07
▼ 1 antwoord verborgen

De rascisme industrie is helaas gekaapt door managers die er een verdienmodel voor zichzelf in zien. Er bestaan geen direct getroffenen meer. What about al die honderden miljoenen die na de onafhankelijkheidsverklaring zijn gegeven aan Suriname dan? Ik dacht dat dat de herstelbetalingen waren. Ook heel wat zinvoller om het land te helpen dan geld te geven aan mensen individueel. Ze hebben hun geld wat mij betreft gehad. Er is niemand meer in leven die zelf getroffen is, of een ouder van hen. Bye. Vergeet het maar.

Sven | 24-11-22 | 16:37

Er zijn een hoop mensen van kleur die niet zo woke en hysterisch als Simons zijn. Goed dat ze zich uitspreken. Het nare van beroeps ruziezoekers als Simons is dat die verhoudingen op scherp zetten. Andere mensen met een kleurtje worden dan ook er op aangekeken dat ze net zo denken als Simons, en die “woordkunstenaar” uit Ghana. Niet dus.

Overigens schijnt de PVV enorm groot te zijn onder kiezers van Surinaamse en Antilliaanse afkomst.

Nuuk | 24-11-22 | 16:10

Sylvana is een verbitterd mens en ze spoort (daardoor) niet. Toen ze nog gewoon een VJ was leek ze mij gelukkiger ondanks dat ze omringd was door allemaal blanke (witte) mensen. Ze vertegenwoordigt nu een kleine groep opruiende donkere mensen en dat terwijl de meeste donkere mensen veel realistischer zijn. Jammer voor Sylvana, maar het kan verkeren.

Rdock | 24-11-22 | 16:04 | 3

Sylvana heeft witnijd em dat is erg ongezond voor een mens.

zokanhetookja | 24-11-22 | 16:18
-weggejorist-
Henkie | 24-11-22 | 17:53

Heel goed dat ze zich uitspreken. Ook in mijn familie zijn er mensen met Surinaamse roots die zich hier niet in herkennen. Inderdaad, het is hier geen Amerika waar echt nog wel wat valt te winnen. En misstanden hier, moeten waar nodig gewoon aangepakt worden.
Dus fijn dat deze vrouwen hun mening geven.

letopuwzaak | 24-11-22 | 15:52

Ik zag laatst een Surinaamse mevrouw bij House For Sale, die zei dat haar moeder/tante/oma slavin was geweest in Suriname. Zeuren over met welke kleuraanduiding ze werd aangesproken of benoemd? Nee hoor. Ze had haar geleerd dat je als slaaf de allersterkste was. Dat sprak ze uit met zoveel trots, warmte en liefde zoals gevoelige Surinamers dat kunnen. Als ze op zo'n toon kunnen praten over het verleden voel ik veel meer empathie en sluit ik zelfs niet uit dat we het eens kunnen worden over een of andere vorm van herstel voor aangedaan leed in het verleden. Maar deze drammers. Nee hoor. Geen schijn van kans.

Dus zullen ze wel weer krijgen waar ze zo hard om zeuren.

Gadver.

Paty | 24-11-22 | 15:33

2023 wordt het nieuwe 1672 als we niet oppassen.

_pacman_ | 24-11-22 | 15:13 | 1

1672 hebben we ook doorstaan.

Dr. Worstenbroodje | 24-11-22 | 16:42

Ik krijg nog geld van een na-de-oorlog duitser.. ik was er niet bij en hij ook niet, DUS lalala geld.. de vuile naazie..

hoffrevisited | 24-11-22 | 14:42 | 2
-weggejorist-
Ikzegmaarwat1 | 24-11-22 | 15:01

Nazaad, juist ja.

Drembil | 24-11-22 | 18:48

Jaja, zo zit het met de zelf benoemde ambassadeurs van een willekeurige minderheid. Noem een KOZP, noem de “nazaten van tot slaaf gemaakten”, of die gekke genderfluïde doos met roze hanekam: Ze praten vooral namens zichzelf. Ze zijn niet verkozen, door niemand benoemd, geen townhall meetings met de achterban en geen bijltjesdag. Hooguit een circle jerk met een klein groepje gelijkgestemden.
Zwicht daarom niet zo snel voor de bijna terroristische (ja, standpunten opleggen door aanwakkeren van angst) acties van enkele schreeuwers.

Zeddegeizot | 24-11-22 | 14:40

Drammen is het nieuwe discuzeuren. Werkt geweldig in NL.

Cor Netto | 24-11-22 | 14:39

Geld willen ontvangen voor wat een ander is aangedaan in een ver verleden? Ik zou me kapot schamen.

upgent | 24-11-22 | 14:35

heel veel nazaten van slaven zijn tegelijkertijd nazaten van slavenhouders.
heel veel nazaten van slavenhouders zijn tegelijkertijd nazaten van slaven.

win | 24-11-22 | 14:01

Zeg maar eens tegen een Afrikaan op straat “sorry voor de slavernij”. Kans is groot op een klap in je gezicht voor die onzin.

metagod | 24-11-22 | 14:00 | 2

Komt omdat je het in Afrika tegen de verkopende partij zegt, de nazaten van slaven zitten namelijk in de Amerika's.

R.F.Pickering | 24-11-22 | 14:49

Dat de Amerika’s dan maar voor dat nazaat zakgeld opdraait. Kunnen wij het hier gewoon houden om verder te verkwisten aan andere onzin.

san-taa-tum | 24-11-22 | 17:46

Sylvana is overigens in Paramaribo geboren toen de slavernij al was afgeschaft. Bijzondere stad. Er is ook een liedje over gemaakt.

www.youtube.com/watch?v=WcdVyUtDlOA

Après toi | 24-11-22 | 13:46 | 3

sylvana simons is een slavin van haar eigen gestoordheid

win | 24-11-22 | 14:05

Nou zeg, daar ben ik ook geboren. Heb er niets aan over gehouden behalve de liefde voor het broodje POM, bakkeljau en de Massala kip met roti.

forecastle | 24-11-22 | 15:29

Herstelbetalingen zijn de zwakke knietjes van meewaai typjes die zichzelf een bekwame bestuurder vinden. Laten wij eerst eens kapitaliseren wat de ex-koloniën allemaal ontvangen hebben en dan kritisch kijken wat er mee gebeurd is. Grote monden maar zelf niet de broek op kunnen houden.

P. Breidel | 24-11-22 | 13:42
-weggejorist-
Air van Boven Dorens | 24-11-22 | 13:39 | 1

Wellicht kunnen we in mijn familie ook wat tegemoet zien. Ik beloof plechtig voor iedereen een kroontje te kopen.

letopuwzaak | 24-11-22 | 13:38 | 4

Als ik een roze kroontje wil ga ik wel naar de Efteling...

Air van Boven Dorens | 24-11-22 | 13:44

@Après toi | 24-11-22 | 13:42:
Het was me nog iets te vroeg voor de appeltaart. Ik trakteer de taart, jij de diners;-)

letopuwzaak | 24-11-22 | 14:12
▼ 1 antwoord verborgen

Over 20 jaar komen we erachter dat de boze blanke mannen de schuld hebben gekregen van alles, ten onrechte. Dan sta ik wel vooraan met mijn hand op, als boze blanke man, voor herstelbetalingen om de emotie die ik nu voel af te kopen.

Vloberto | 24-11-22 | 13:32 | 1

Vergeet het maar, de marokanen en turken die dan aan de macht zijn betalen niet. U kunt dan een klap met een betonschaar krijgen, meer niet.

jan huppeldepup | 24-11-22 | 16:42

Over de rug van slaven van toen zelf een vergoeding krijgen.

Je zou de slaven van toen meer eren door de slavernij van vandaag te bestrijden.
En aan de landen te zien waar dat nog is, heeft dat niet perse met huidskleur van slaaf of slaafhouder te maken.

Dus je kunt het beter over slavernij als universeel niet-liberaal of niet-humaan verschijnsel hebben, zonder huidskleur.

Weet Sylvana ook wel, maar die vindt huidskleur handiger om mee te zwaaien.

AdvocatusDiaboli | 24-11-22 | 13:31 | 1

Dat dus; "de slaven van toen eren door de slavernij van nu te bestrijden".

Elk volk en elke cultuur heeft zwarte pagina's vol slavernij, plundering, wreedheid, bloedbaden en andere ellende.
De enige manier om dat in de toekomst te voorkomen is door nu te stoppen met het schrijven van zwarte pagina's.

Het aanwijzen van bevolkingsgroepen met "erfzonden" is de aanzet voor weer een nieuwe, lange reeks inktzwarte pagina's.

Dandruff | 24-11-22 | 14:10

Mijn grootvader is vroeger met de boot van Heeg naar Sneek vervoerd, en dat was geen pretje. Dus naast excuses heb ik recht op 42 duizend euro. Vind ik.

Après toi | 24-11-22 | 13:28 | 5

@Après toi | 24-11-22 | 13:46: U komt in aanmerking voor 42000 EUR schadevergoeding.

Huftert | 24-11-22 | 13:55

@Après toi | 24-11-22 | 13:46:

Het internet leeft met je mee...

Air van Boven Dorens | 24-11-22 | 14:09

@Air van Boven Dorens | 24-11-22 | 14:09: Die steunbetuigingen neem ik mee in mijn aanvraag.

Après toi | 24-11-22 | 14:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Is Suriname een aardig land om te wonen? Ik vraag dit voor mezelf. Heb ook al enige tijd emigratieplannen, waarbij ik ook denk aan noordelijk Brazilië (kuststreek).

Ichneumonidae | 24-11-22 | 13:19 | 10

Je bedoelt dat je een stukje voormalig land van inheemse Amerikanen wilt? Ik zou er maar voor uit kijken, die herstelbetalingen worden ook niet mals.

sioux_ | 24-11-22 | 14:42
▼ 7 antwoorden verborgen

Die mensen noemen ze toch negerzoenen? Bruin van buiten, wit van binnen.

zwarte_weduwe | 24-11-22 | 13:13 | 3

bounty

small_town_dude | 24-11-22 | 13:20

De mensen die zich een identiteit m.b.v. huidskleur toe-eigenen wel.
Die maken dat verschil zelf en delen zichzelf in in een groep.

Maar eigenlijk is dat hele bounty gedoe ook een gekunsteld sociaal construct met huidskleur als hoofdonderwerp.
Lekker racistisch dus.
Dus houden dat gewoon in stand.
Heb het dan gewoon over algemeen geldende principes en stop met dat bounty-gezwatel.

AdvocatusDiaboli | 24-11-22 | 13:35

Uncle Tom.

viejohuevon | 24-11-22 | 13:43

Omdat mijn over over over over over over enz. grootouders moesten vluchten uit Afrika, vermoedelijk van de honger en weggejaagd, ben ik nu een blanke man met een heel klein wit piemeltje in Nederland. En dat komt door vroegah!
Ik wil een monument, een omroep, een museum, een herdenkingsdag, een leerstoel, een quiz, een kerk en veel geld, heel veel geld.
O ja, en niet te vergeten, een voortdurend excuus van de nakomelingen die de eerstgenoemden hebben weggejaagd.

nobodiesunmighty | 24-11-22 | 13:08

Een oudoom van me was geboren in Suriname eind 19e eeuw. Die was behoorlijk donker. Na de beperkte opleiding geneeskunde daar in NL verder gestudeerd. Was langdurig huisarts in Rotterdam, en kinderarts in ziekenhuizen.
Hij heeft nooit last gehad van zijn kleur, omdat hij studeerde en jarenlang met zorg en toewijding zijn/een beroep uitoefende.
Misschien kan Silly daar een voorbeeld aan nemen, en alsnog iets maken van haar eigen leven, in plaats van alles en iedereen te beschuldigen.

Harry.Langezwaal | 24-11-22 | 13:06 | 2

Mevrouw Simons is bij lange na geen huisarts, of iets anders van respectvol niveau.
Haar verdienmodel is het bijzonder heftig acteren van selectieve verontwaardiging.

IosefTarasov | 24-11-22 | 14:10

Hoe meer ik van dit gezeur lees hoe meer ik mijn lieve vader waardeer. Nooit zeuren en janken over vroeger. Hij is er niet meer maar ik denk zo nu en dan wel eens, wat zou ons pap (brabant haha) van al dit gedoe gezegd hebben. Ik denk dat ik het wel weet.
Toen ik 18 werd heeft mijn moeder me apart genomen en verteld wat er in de jeugd van mijn vader gebeurd is. Ik wist daarvoor niets van de gruwelen die hij meegemaakt had als kind in WO II. Een walgelijk verhaal over hoe de Duitsers mijn vader (blond met blauwe ogen) mee naar Duitsland namen. Omaatje in paniek achterlatend wat er met haar kind zou gebeuren. Hij is meegenomen naar Passau zo’n 800 km van hier. Kwam terecht in een kamp waar de Hitler jugend verbleef. Maar hij wilde niet blijven, en heeft toen een mislukte ontsnappingspoging gedaan. Dit bracht de bazen van het kamp tot gruwelijke daden.
Na 1 jaar is hij toch kunnen ontsnappen met behulp van een Duitse boerin Frida die vlakbij het kamp woonde. Zij heeft met behulp van meerdere andere Duitsers mijn vader geholpen weer naar Nederland terug te keren. Die tocht duurde 1,5 jaar. Toen hij hier aankwam was hij net 15, en kon omaatje hem weer in haar armen sluiten.
Maar hij heeft nooit of te nimmer ons tegen de Duitsers opgezet, waarvoor hulde. Sterker nog wij gingen daar gewoon op vakantie. En ik heb de oude Frida die hem bevrijd heeft met risico voor eigen leven en haar familie ook ontmoet in Passau. Een emotionele ontmoeting.

Rimfree | 24-11-22 | 13:03 | 2

Heftig.

Verderkijkert | 24-11-22 | 13:06

een mens.

nobodiesunmighty | 24-11-22 | 13:09

Je kan als slachtoffer ook naar Liberia verhuizen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Liberia
Liberia, officieel de Republiek Liberia, is een land, liggend aan de westkust van Afrika, oorspronkelijk gesticht als een kolonie om vrije zwarte en gekleurde Amerikanen te repatriëren naar Afrika.
Dat is een soort Wakanda.
Helemaal vergeleken met hier.
https://defenceforchildren.org/covid-19-fuelling-violence-and-discrimination-liberia-must-confront-a-damaging-combination-for-girls-rights/
With strong and entrenched patriarchal social norms and stereotypes, violence against women and girls has been socially accepted. As such, on a global scale, Liberia currently ranks 177 out of 188 countries on the overall measures used to determine the gender inequality index.

Of je gaat hier zeuren om geld.....

Is dit nog nieuws? | 24-11-22 | 13:01

Laten we wel wezen: voorlopig staat de slavernij-jackpot op € 200.000.000 ,--

wapster | 24-11-22 | 13:01 | 1

En uit die pot gaan eerst inclusieve adviseurs graaien en ruzie maken!

TheseDays00 | 24-11-22 | 13:06

Rationele geluiden die normaliter ver weggeduwd worden in de discussie óf in de hoofden van de politici die vooral menen te moeten meedeugen (om van het gezeik van te zijn?).

oh no | 24-11-22 | 13:00

Allemaal show, allemaal voor het verdien model. Dames en heren! we beginnen met de subsidie carrousel. Daarna het politieke graaien uit de ruif ennnn om het af te maken voor mij knielen en excuses maken. Waarbij wij natuurlijk een riante vergoeding mee in ontvangst nemen. Als dat alles achter de rug is verzinnen we wel weer wat anders.

ikdenkwat | 24-11-22 | 12:59

Gekwetst zijn is voor Sylvana een verdien model geworden.
Ze kan niets anders en de schoorsteen moet wel roken.
Eerst deed ze de kappersopleiding (niet afgemaakt)
Toen werd ze ontdekt als tropisch snoepje (bounty) om videoclips aan elkaar te praten bij TMF omdat ze jong en lekker was..
Daarna ging andere programma's doen op TV en trouwde met een blanke miljonair omdat zwarte mannen niet betrouwbaar zouden zijn.
En toen het TV werk opdroogde ging ze de politiek in.
Ze moet wel, geen diploma, nooit een bedrijf van binnen gezien maar wel een dure woning met een hypotheek.

Osdorpertje | 24-11-22 | 12:58 | 2

Zolang ze ermee in een pluche zetel in de Tweede Kamer kan blijven zitten doet ze het naar haar inzicht goed. Lekker een royaal maandsalaris binnenharken zal wel de gedachte zijn bij haar.

oh no | 24-11-22 | 13:02

@oh no | 24-11-22 | 13:02:
Ja haar boosheid is wel voor te stellen. 10jaar lang worden de KOZP geterroriseerd als ze demonstreren. Welkom in de witte mensen wereld 10jaar is maar een lachertje voor problemen. Snap je nu waarom de witte man zo boos is? Sylvana.

ikdenkwat | 24-11-22 | 13:05

"Wie mag zich in 2022 nog een nazaat noemen en wie gaat dat bepalen? De eis van individuele herstelbetalingen lijkt mij volkomen onuitvoerbaar."
En dat is het ook. Alsof er in die jaren aldaro een functionerende Burgerlijke Stand was. Bovendien, al zou je bewijsbaar een nazaat zijn - wat heb ik daarmee te maken?
Nog afgezien daarvan - te absurd voor woorden dat huidige Nederlanders zouden moeten betalen voor dingen die minstens 150 jaar geleden gebeurd zijn en waar geen enkele nu nog levende Nederlander part noch deel aan had.

Dat slachoffergezeik, hoe modieus ook, komt me al jaren de strot uit. Richt gezellig een kamertje in in het Tropenmuseum.
Beetje zonde natuurlijk, want geen hond gaat daar naar toe.

Ichneumonidae | 24-11-22 | 12:58 | 1

Dat oude tropenmuseum mis ik wel een beetje. Je waande je er in de negentiende eeuw op een draagstoel met een witte tropenhelm op, kijkende naar de kookpotten der koppensnellers met maskers en speren en kano's. Nu wordt ons overal die slavernij ingepeperd.

Beste_Landgenoten | 24-11-22 | 13:06

Laten we dan ook betalen aan de Indo's heb ik er zelf indirect nog wat aan

jeweettochniet | 24-11-22 | 12:56 | 1

Ik heb een Indo in dienst (ik mag dat zeggen van hem trouwens), hij wordt rijkelijk beloond. We klagen geen van beide.

small_town_dude | 24-11-22 | 13:17

Een van de voorvechtsters van die herstelbetalingen is Barryl Diekman. Ik kan helaas geen linkje plaatsten, maar zoek even op youtube naar "Reggy Simson in gesprek met Dr Barryl Biekman" en "Veronica van de Kamp interviews Dr Barryl Biekman". Het is even een zit, maar zeker de moeite waard!

Dick_Kocken | 24-11-22 | 12:55 | 5

Dat is toch de muts van de VN die Zwarte Piet 'aan de kaak stelde'?

MK27 | 24-11-22 | 13:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Voltaire gaat weer gelijk krijgen? Quote uit Essai sur les mœurs et l'esprit des nations (1756):
"We kopen slaven voor het huishoudelijke werk alleen bij de negers; deze handel wordt ons aangewreven. Een volk dat zijn eigen kinderen als koopwaar verhandelt, verdient nog meer afkeuring dan de koper. Deze handel toont onze superioriteit; degene die zich een meester laat opleggen, is geboren om er een te hebben."

small_town_dude | 24-11-22 | 12:53 | 1

En niet anders, superioriteit is van alle tijden..

AldNuut | 24-11-22 | 12:56

Als voormalig to scholier gemaakte eis ik ook genoegdoening (lees €€€).

wapster | 24-11-22 | 12:52

Dan mag de overheid mij gaan vertellen hoe de bevolking in NL destijds heeft geprofiteerd van de slavernij. Volgens mij ging het grote geld naar de rijkeren en niet naar de 'gewone' burgers.

edo2018 | 24-11-22 | 12:50 | 1

Fout. Dit vraag om weer meer discussie, de algemene rijkdom in Nederland etc. Het antwoord is gewoon nee.

John McClane | 24-11-22 | 12:55

Als je iedere bijstandsuitkering .... ongeacht kleur een eenmalige vergoeding van 1000 euro geeft, dan heb je ze in ieder geval allemaal in een keer gehad.

dat is goedkoper dan het helemaal uit te zoeken, wie wel en wie niet.

Of zeg ik nu iets fouts?

Ervaringsdeskundige | 24-11-22 | 12:50 | 1

Yep - we krijgen namelijk eerst nog 1000 euro van Rutte terug...
Dus wel achteraan aansluiten graag.

oh no | 24-11-22 | 12:59

De Nazaten van de tot slaafgemaakten hebben een unieke kans gekregen, dat hun bedje is het Westen stond, gratis school, zorg, kansen op een baan. Dat was in de Rimboe wel anders.
De enkeling die er dan alsnog niets uitgemaakt heeft, was in de Rimboe dan al lang dood geweest.

Ray Skak | 24-11-22 | 12:50

Zolang ik niks geërfd heb uit de 18e eeuw betaal ik niet mee aan 'herstel'

geenjagergeenneeger | 24-11-22 | 12:49

Van binnen is sylvana een boze witte man

RickTheDick | 24-11-22 | 12:49 | 4

@grapo | 24-11-22 | 12:49:
Ze heeft alleen boze witte mannen gehad, . . Maar die hadden dan ook geld !

Hebbiehemookweer | 24-11-22 | 13:01

Het draait bij haar alleen maar om doekoe.

Après toi | 24-11-22 | 13:25
▼ 1 antwoord verborgen

"Uitstekend verwoord allemaal, we hadden het niet beter kunnen zeggen.''

Het is goed te lezen dat er ook nog 'normale', 'nuchtere' mensen van kleur hier in Nederland wonen, die de zg 'herstelbetalingen' aan de 'nazaten' van de 'tot-slaaf-gemaakten' beschouwen als de absurde onzin die het is. Die mensen beschouw ik probleemloos als mijn landgenoten.

Dr_Johnson | 24-11-22 | 12:47 | 4

Ik bespeur institutioneel racisme en arrogantie in uw tegel. Maar ben het er wel mee eens.

geheelvergeter | 24-11-22 | 12:50

zo zo nou dankjewel hoor.

ikdenkwat | 24-11-22 | 12:50
▼ 1 antwoord verborgen

Afhankelijk van gezinssamenstelling mag je niet meer dan tussen de 5000 en 11000 euro vermogen hebben om nog in aanmerking te komen voor bijvoorbeeld een bijstandsuitkering. Dus alle ontvangers van herstel betalingen kunnen binnenkort zonder uitkering en/of toeslagen. Bezint eer ge begint. Just saying.

grapo | 24-11-22 | 12:46 | 3

Het is dus doorgestoken kaart van Den Haag.

McCain | 24-11-22 | 12:49

@McCain | 24-11-22 | 12:49: Ik denk dat ze in Den Haag niet zo slim zijn om dat te bedenken. Maar ja,.. elk voordeel heeft zijn nadeel of zoiets.

grapo | 24-11-22 | 12:52

Ze willen uiteraard wel belastingvrij die 40k hebben, anders is het 42% weer terug inleveren bij de blauwe enveloppenservice.

Dezenaamhier | 24-11-22 | 13:04

Overigens, eergister al een herstelbetaling aan de deur gedaan, aan een persoon van kleur die beweerde mijn krantenbezorger te zijn.

Ik dacht nog "wat vroeg" en "ik heb de digitale krant" maar toch gaf ik hem een tientje, puur uit schuldgevoel over zijn zwarte kleur, zijn vragende houding en mijn hogere positie op de stoep, aldoende koloniaal neerziend op mijn voormalig onderdaan. In dankbaarheid ging hij heen, ik vermoed op zoek naar de volgende blanke overheerser.

Beste_Landgenoten | 24-11-22 | 12:42 | 2

U is een mooi mens

the brush | 24-11-22 | 12:45

Niet ff het land opgestuurd om wat katoen te plukken? Foei.

BoerKoekoek | 24-11-22 | 14:27

Uhm, ik en mijn partner (plus de meeste van onze vrienden) zijn gemengd Europees en koloniaal. Of helemaal buitenlands van oorsprong eigenlijk. Mijn Nederlandse kant had tot de boerenbank geen cent te makken. Maar ze hadden wel weet van de mooie infrastructuur en herenhuizen die elders in het land lagen. Ze hadden ook niet echt een lichte huidskleur want de hele dag in de zon aan het werk. Je kan misschien bij de nazaten van slavendrijvers nog in gesprek. Voor de rest moet je ermee ophouden. Tenzij je de geschiedenis gaat verdraaien. Dan zal ik gedwongen worden geld over te maken, tja. Wat doe je eraan? We zijn slaafs aan de voorliegers.

GeheidEenGeit | 24-11-22 | 12:42
-weggejorist-
Colin.Fart | 24-11-22 | 12:41 | 2

Gesproken als een boze blanke man.

Cunts-en-kitsch | 24-11-22 | 12:41

Doordat mijn over-overgrootvader naar Nederland is gedeporteerd als slaaf woon ik nu in Nederland in plaats van Afrika of was ik misschien nooit.

Ik ben Nederland dankbaar dat ik in alle ‘vrijheid’ en gezondheid mag leven. Kudt tijd zal die over-overgrootvader gehad hebben maar boeien. Ken hem toch niet. Mijn opa heeft wél voor die vrijheid gevochten. Dus dat compenseert de boel weer een beetje ofzo.

overVecht | 24-11-22 | 12:40 | 3

Ik denk dat het voetvolk aan boord van die schepen ook niet echt de tijd van hun leven hadden.

Denkhetnjet | 24-11-22 | 12:42

De maatschappij lijkt gegijzeld te zijn door het onzalige huwelijk tussen radicaal liberaallinkse politici en gesubsidieerde beroepsactivisten in alle vormen en maten.

Publieke omroepen, musea, culturele instellingen, sociale wetenschappers, hulpkaravaan, deel van het bedrijfsleven en politiek, het is bij elkaar een gigantische groep die met hun hele gewicht tracht de boel de afgrond in te storten.

HerzlichWillkommen | 24-11-22 | 12:38 | 1

Geen zorgen, ze zijn bezig zichzelf te slopen en los te rukken richting, als ze daar al niet zitten, een collectieve waan. Loopt meestal niet goed af.

nobodiesunmighty | 24-11-22 | 13:02

De grap is dat de meeste mensen van kleur van gemengd bloed zijn. Velen stammen dus af van slavenhouders, dit in tegenstelling tot de meeste witte Nederlanders.

bintang | 24-11-22 | 12:38 | 2

Dat wordt dan een sigaar uit eigen doos voor deze herstelbetalingen.

Beste_Landgenoten | 24-11-22 | 12:49

Witte Nederlanders? Hebt u het over vampiers? Sneeuwpoppen? Mijn koelkast is wit.

The Green*Machine | 24-11-22 | 13:05

Tis toch lachen dat die klimaatpaus met niks anders terugkomt dan “klimaat”herstelbetalingen. De deceptie! Prachtig.

Elk groot probleem heeft als oplossing geld betalen aan onrendabelen.

Denkhetnjet | 24-11-22 | 12:38

Helemaal leuk wordt het als je het partijprogramma van Bij1 bekijkt. Quote:

"De bevolking op de eilanden bepaalt zelf de definitie van ‘herstelbetalingen’ en ‘gerechtigheid’ voor wat hen door de eeuwen heen is aangedaan. Dit houdt in dat ‘herstelbetalingen’ zoals genoemd ook wat anders kan inhouden dan alleen geld."

UIt: bij1.org/programma/bes-eilanden-en-ko...

Ofwel: De bewoners van de eilanden mogen zelf bepalen hoeveel ze mogen hebben als herstelbetaling. Interessant!

Beste_Landgenoten | 24-11-22 | 12:38 | 5

Opeens weet je het..
'Ik ga op Terschelling wonen'

AldNuut | 24-11-22 | 12:45

@Louter Leuter | 24-11-22 | 12:44:
Nou als je een allochtoon-vrije vakantie wil moet je naar Vlieland gaan.

Beste_Landgenoten | 24-11-22 | 12:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Graag jaarlijks excuses van Oostenrijk aan alle onderdrukte Nederlanders. Dat land veroorzaakt al eeuwen alleen maar onheil in Europa.

McCain | 24-11-22 | 12:37 | 3

En natuurlijk betalingen.....

bqbq | 24-11-22 | 12:39

Zes en een kwart! Hitlert!

SDI | 24-11-22 | 13:35

Aanrader: interviews met Thomas Sowell op Uncommon Knowledge (ook beschikbaar als podcast). Absoluut top.
Voor wie hem niet kent: zwart, uit North Carolina, heeft een standaard werk geschreven over economie, nu 92 en werkt nog steeds. Neem bijvoorbeeld het interview nav zijn boek Discrimination and Disparities.

Schitterende vent!

Louter Leuter | 24-11-22 | 12:36 | 1

www.youtube.com/watch?v=mS5WYp5xmvI
Mooie vent! Legt op zeer eloquente manier de vinger op de zere plekken maar dat is natuurlijk niet wat types als Simons willen horen, dus vingers in de oren aan die kant.

Basil Fawlty | 24-11-22 | 13:07

De drammers zijn niet werkelijk historisch geïnteresseerd. Hun haat geldt niet de blanken van het verleden maar de blanken van nu. Die mogen niet eens meer een een schilderij van Rembrandt of Vermeer mooi vinden. Een naar, rancuneus soort racisme, fantasieloos gekopieerd van extremistische gekken in Amerika.

J.P.Drapeau | 24-11-22 | 12:35 | 1

whitey helpers.

Acidstain | 24-11-22 | 13:00

en wie staan vooraan om te eisen. Ashantis's zoals Akwasi en Afriye die hier zelf heen kwamen en hun voorvaders dus zelf de slavendrijvers waren die buur volken en armen tot slaaf maakten om te verkopen.
Gevalletje zonder aanvoer is er ook niks te verkopen. Want die blanken gingen echt niet zelf roven. dat deden de zwarten zelf en bijvoorbeeld ook de turken (ottomanen) en noord afrikanen in europa tot ijsland aan toe.

Puntjes-maker | 24-11-22 | 12:33 | 2

In essentie zijn ze gewoon niet veranderd.

Rico Tampeloerus | 24-11-22 | 12:35

@Rico Tampeloerus | 24-11-22 | 12:35:
Inderdaad. Ga naar zwart Afrika en het is er nog (net zoals kasten niet uit te roeien zijn in India).

Louter Leuter | 24-11-22 | 12:38

Je moet kiezen, of je krijgt geld, of je gaat voor geen verdere deling van de maatschappij.

Acidstain | 24-11-22 | 12:33

Toch gaan wij witte mensen betalen, pakt schedelmeter...

Acidstain | 24-11-22 | 12:30

Ziet u de Bijlmer ramp ook als een ijsberg uit de mist op 'onze' Titanic afkomen ??

Grmblgrrrrmmmbbblll

tijd voor een echte boodschap
youtu.be/2r-R3eyFBJo
Doemaar en de Positievoos

manmanman.. 'Als je van binnen blij bent, ga jij er van buiten anders uitzien'

AldNuut | 24-11-22 | 12:30

Wij Slaven van de Romeinse, Franse en Duitse rijken doen oproep tot Excuses en Betaling!

McCain | 24-11-22 | 12:29 | 5

Vergeet de Spanjaarden niet, met hun moordpartijen in Zutphen, Naarden en Haarlem.

bintang | 24-11-22 | 12:48

@bintang | 24-11-22 | 12:48:
De Spanjolen hebben daarentegen wel daarvoor die andere makkers uiteindelijk naar hun continent terug geschopt.

Het concept van de Reconquista heeft wel iets.

Louter Leuter | 24-11-22 | 13:14

@bintang | 24-11-22 | 12:48: Krijg al rillingen bij het horen van deze Nederlandse steden. Betaling en Excuses van Madrid! En wel NU!

McCain | 24-11-22 | 13:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Wij (huidige generatie) hebben geen slaven vervoerd of gehouden, jij hebt geen katoen geplukt. Kunnen we nu ophouden?

John Dough | 24-11-22 | 12:28

Ja. Mogelijk ten overvloede, Spanje gaat nu ook betalen aan de slachtoffers die in Nederland zijn gemaakt van 150 jaar geschiedenis. En dat is iedereen die een Nederlandse achternaam heeft. Maak de borst maar nat Spanje.

Thoth | 24-11-22 | 12:27

Als persoon van kleur en nazaat van slaven, ben ik het volledig eens dat die huilstrijkerij niets anders is dan een poging geld & macht binnen te harken.

ReyNemaattori | 24-11-22 | 12:27 | 2

Amen

halfvolle glas | 24-11-22 | 12:32

Dank, helder.

vanDeudekom | 24-11-22 | 12:37

Het kan nóg toleranter.
Tot de rek eruit is door de deugtirannen.

SIogra | 24-11-22 | 12:27

In de Arabische wereld zijn er vrijwel geen nazaten van Afrikaanse slaven. Die werden bij aankomst namelijk allemaal gecastreerd. 1 op de 5 mannen overleefde dat niet.

Piet Karbiet | 24-11-22 | 12:26 | 2

Dat zou nu, medisch gezien, nagenoeg zonder risico zijn.

ChatBot | 24-11-22 | 12:30

@ChatBot | 24-11-22 | 12:30:
Ook toen was men wel in staat om medisch veilig te castreren, het probleem was dat castratie illegaal was op islamitisch grondgebied dus dat moest onderweg gebeuren. Je kan je voorstellen hoe dat er aan toe ging.

ZonderNaam | 24-11-22 | 13:42

Keurig stuk GS

Nederlanddraaitdoor | 24-11-22 | 12:26

"jullie doen net alsof het hier Amerika is of Zuid-Afrika, terwijl er geen toleranter land is dan Nederland."
Dit stoort mij ook mateloos.
Ja, die slavernij door NLers, van 150 jaar geleden, was vreselijk, onmenselijk, abject.
Maar er is *vandaag de dag* nog veel slavernij, ook in Afrikaanse landen.
en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_the_...
.
En daar hoor je de activisten niet over.
Want dit is alleen maar een jacht op subsidie geld,
van bij een land dat nu juist netjes is en rijk genoeg.

hotmint | 24-11-22 | 12:25 | 1

En stijf staat van het schuldgevoel

ExitTrajectum | 24-11-22 | 12:32

Laten we beginnen met alle witte meesterwerken in het Rijksmuseum te verkopen en de opbrengst in een slavernijfonds te stoppen. Iedere persoon van kleur krijgt bij geboorte 50.000 euro. Dat begdrag moet vervolgens elk jaar omhoog. Niet mee eens? Racist.

whitechocolateface | 24-11-22 | 12:24 | 3

50k per geboren kleurling? Is dat dan zwart geld? Ik vraag dit voor een vriend..

Nederlanddraaitdoor | 24-11-22 | 12:28

Halfbloedjes krijgen 25.000 euro?

Ikblijfnietstil | 24-11-22 | 12:31

@Ikblijfnietstil | 24-11-22 | 12:31: goede vraag. Ja, maar als ze officieel afstand doen van hun witte verleden krijgen ze alsnog de resterende 25.000 euro.

whitechocolateface | 24-11-22 | 12:46

Menig jankende nazaat van een slaafgemaakte kan een voorbeeld nemen aan mevrouw Carrie (aflevering 22.11 House for Sale van POWNed) die leeft naarde uitspraak van haar oma: Je bent een slavin en dus het sterkste ras…
Zo kun je het ook zien, en ziet Carrie het i.i.g. na haar hersenbloeding 20 jaar geleden waardoor ze gekluisterd is aan het souterrain van haar grote woning.

MK27 | 24-11-22 | 12:24

de oplossing is simpel, 1 dag per jaar doen we een speciale dag, laten we een vrijdag pakken, noemen we black friday, en ter compensatie krijgen ze dan korting op heel veel producten

pantera | 24-11-22 | 12:24 | 1

Briljant!

halfvolle glas | 24-11-22 | 12:34

Iedereen die nu leeft heeft een gezamenlijke voorouder pak en weg 2000 jaar geleden.

Ze zouden dus al moeten gaan werken met een bepaald niveau van recentheid van een voorouder, die geleden zou hebben onder vermeende slavernij. Deze voorouder mag daarnaast niet gedeeld zijn met de mensen die voordeel zouden hebben gehad bij de slavernij.

Immers: De Nederlandse staat wordt weliswaar gezien als entiteit, maar bestaat de facto uit haar burgers. Burgers die lijden onder het doen van herstelbetalingen. Burgers die zelf mogelijk een voorouder hebben waarbij de vermeende slaafverledenaar claimt van geleden te hebben.

Als je het vraagstuk serieus gaat bekijken dan zie je al snel dat het gewoon 'hogwash' is.

Maar ja, onze politiek he, dat worden weer miljarden weggegooid. Iedere dag dat ik het nieuws en de politiek volg snap ik beter dat mensen richting de wappie-kant gaan en roepen om tribunalen.

Wat er gebeurt is namelijk niet logisch en er gebeurt zo veel, mensen gaan (onterecht?) verbindingen leggen. Maar ja, of het nu stommiteit is of echt, het resultaat is natuurlijk hetzelfde.

minderweter | 24-11-22 | 12:22

Goedzo, er kantelt iets.

Steeds meer verzet tegen woke, steeds meer eis voor gezond verstand.

hallofreen | 24-11-22 | 12:20

Wacht maar tot ze in Zuid-Afrika doorhebben dat Kaag de portemonnee trekt voor dit soort onzin. Hendrik Verwoerd was tenslotte Nederlander en uitvinder van de aprtheid. Dat kan NL zomaar eens een paar miljard gaan kosten, want de ANC is (idelologisch en) technisch gezien, failliet en de Mercedes moet wel blijven rijden.

ChatBot | 24-11-22 | 12:20 | 5

Ik meen dat de Engelsen ons voor waren.

Piet Karbiet | 24-11-22 | 12:30

@Piet Karbiet | 24-11-22 | 12:30:
De Engelsen deden hetzelfde, maar hadden er geen concept voor inderdaad. Wat ze wel hebben uitgevonden is het concentratiekamp.

ChatBot | 24-11-22 | 12:34

SA is sinds 1931 onafhankelijk... van de Britten. Dus niet ons probleem.
Als een Nederlander premier wordt in de UK en racistische wetten doorvoert, dan is Nederland niet aansprakelijk, maar 't Britse volk dat op 'm gestemd heeft.

Dus als een Nederlander in SA premier wordt, kijk dan naar de blankes daar.

ReyNemaattori | 24-11-22 | 13:54
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Erectus Giganticus | 24-11-22 | 12:19

Hoewel ik een blanke boze man ben, identificeer ik mij als person of colour.
Welk formulier moet ik invullen om mijn 40k herstelpoen te incasseren?

priks | 24-11-22 | 12:19 | 2

U krijgt al excuses en dan nog niet tevreden?

quigg | 24-11-22 | 12:22

Alles wat in Nederland opgebouwd is met de winsten uit de slavernij moet teruggegeven worden aan de nazaten van de tot slaaf gemaakten. Dus sowieso al die grachtenpanden in Amsterdam en een zo'n grootbank en zo. De stad Amsterdam was altijd mede-eigenaar van Suriname tot 1815 als het voor het eerst een staat wordt. Die mag alvast beginnen met teruggeven. De stadsuitbreidingen tijdens de Gouden Eeuw zijn daarvan betaald.

DitjaarkrijgikAOW | 24-11-22 | 12:18 | 1

Eerste stap is dus in kaart brengen van alle geldstromen tussen ca. 1500 en 1873, dat alleen al is een monsterklus. Kosten daarvan worden uiteraard in mindering gebracht op evt. herstelbetalingen.

Volgende stap is het in kaart brengen van alle ontwikkelingshulp & steun die (ex-)koloniën hebben ontvangen, ná hun onafhankelijkheid. Dit bedrag wordt in mindering gebracht op evt. herstelbetalingen.

Laatste stap is het in kaart brengen van subsidiegelden, uitkeringen & bijstand, die nazaten hebben ontvangen, na vrijwillige overtocht naar Nederland bij onafhankelijkheid of vrijheid, van de Nederlandsche Staat. Kosten van dát onderzoek worden eveneens in mindering gebracht op evt. herstelbetalingen.

Daarna dient in kaart gebracht te worden wie daadwerkelijk nazaat is van een slaaf en wie hier is gekomen als.. euh..'migrant', zullen we maar zeggen. Kosten van dit stamboomonderzoek worden eveneens in mindering gebracht op evt. herstelbetalingen.

Daarnaast is er nog een verdeelsleutel nodig, want sommigen zijn 100% nazaaten van slaven(ie. alle voorouders waren ooit slaaf), anderen (zoals ik) hebben slechts één ouder die nazaat is van van slaven, weer anderen ( zoals mijn neefje) hebben slechts één grootouder die nazaat is van van slaven. 't zou hoogst oneerlijk zijn om iedereen dezelfde herstelbetaling te bedelen.

Onder de streep, denk ik dat er bar weinig geld overblijft om nog te betalen, als er überhaupt iets over blijft.

Buiten beschouwing gelaten in dit relaas zijn de opgebouwde privé vermogens van adel en bourgeoisie over de ruggen van slaven. Dat zou eigenlijk ook uitgezocht moeten worden en geconfisqueerd, zodat dat toegevoegd kan worden aan de herstelbetaling pot. Beetje raar om jezelf te verrijken over de ruggen van slaven en als er gedonder komt, mag de rest van Nederland opdraaien voor de schade.

ReyNemaattori | 24-11-22 | 13:44

Er was een 20% kans om de transatlantische slavernij in te rollen. Het alternatief was de slavernij in het midden-oosten.
De reden waarom we niets horen over deze slavernij is omdat er geen nazaten zijn. Het had erger gekund.

Dr.Platypus | 24-11-22 | 12:17 | 1

Moslims hebben de gewoonte om mannelijke slaven te castreren, om de eer van hun vouwen zeker te stellen. .

Blauwpetje | 24-11-22 | 13:45

Als je er klaar mee bent, ben je racistisch.
Dat is de "discussie".
Dus er moet betaald worden.
Anders racistisch.
Anders racistisch.
Enz.

Klaar met dat soort zeurpieten.

Is dit nog nieuws? | 24-11-22 | 12:17

Onlangs hielp ik mijn dochter met Geschiedenis. De Renaissance en de kolonisatie. Er stond in haar boek een afbeelding over de slavenhandel, met pijlen vanuit Afrika naar Amerika. Geen woord over de eeuwenlange slavernij door de Arabieren en Afrikanen naar het Oosten. Dit artikel maar naar de uitgever gestuurd: opiniez.com/2022/10/24/moderne-arabis...

Piet Karbiet | 24-11-22 | 12:16 | 3

Ja en al wat gehoord?
Nee hè.
Ah wat sneu.

MK27 | 24-11-22 | 12:27

Het sgoolvoorbeeld van een hypocriet, die Bouchallikt.

zwellevertje | 24-11-22 | 13:53

Fantastisch dat er in die kringen toch ook weldenkende, inclusieve mensen zijn als Caïssa en Rafi. Luister je mee, Simons en Airfryer? Je kunt iets van deze mensen leren.

Turambar | 24-11-22 | 12:16 | 1

Willen die drammerds niet.

MK27 | 24-11-22 | 12:27

Psychologen zeggen dat trauma's nooit overdraagbaar zijn op volgende generaties. Daar gaat het dan ook niet over, het enige is geld, heel veel geld.

quigg | 24-11-22 | 12:16

Ik denk dat er heel veel mensen van kleur zijn die zich kapot schamen voor het gedrag van Sylvana S. en er ook gewoonweg hinder van ondervinden. Door al het gedram is Nederland juist intolleranter geworden. Hetzelfde geldt overigens voor die hele Lqtb... cultuur. Heeft alleen maar averechts gewerkt.

Wiezewalakristalix | 24-11-22 | 12:16 | 1

Hoe waar.
Ik ben van mijn 20ste tot pak hem beet mijn 55ste geen racist geweest.
Had bij Zwarte Piet geen enkele associatie met een neger bijvoorbeeld. Als ik nu een mens van kleur zie, dan denk ik “hee daar loopt Zwarte Piet”.
Ben dus een jaar of 35 kleurenblind geweest, zelfs ooit een Surinamer aangenomen wat ik pas in de gaten had toen hij zijn ID inleverde voor de HR afdeling. Maar dankzij Simons en Airfryer zie ik weer kleur. En gedraag me racistisch. Gewoon omdat hullie er van uit gaan dat ik, boze blanke man op leeftijd, dat ook ben.

Nonik Neem | 24-11-22 | 12:23

Laten de afstammelingen van de slavenhandelaren de afstammelingen van de slaven maar compenseren en laat de Nederlandse regering en de rest van Nederland daar gewoon buiten blijven.
Er zijn toen destijds hooguit een paar families rijk van geworden.
Wat wij nu oud geld noemen.
En de Oranjes natuurlijk, die hadden ook overal een vingertje in.

Osdorpertje | 24-11-22 | 12:16 | 1

Een nazaat van die familiefortuinen is bijzonder progressief en actief op Twitter.

ReyNemaattori | 24-11-22 | 13:47

Mijn voorouders komen uit de Veengebieden. Ik zie mogelijkheden.

MorgenEenAnder | 24-11-22 | 12:15

De voorvaders van slaven waren meestal de slavenhouders.
Maakt dit hen dan mede schuldig?

van_Zelfsprekend | 24-11-22 | 12:14

Als nabestaanden van slachtoffers moeten worden gecompenseerd, dan moet nabestaanden van daders ook kunnen worden vervolgd. Het één kan niet zonder het ander. Daarnaast dient Suriname zichzelf op te heffen en terug te geven aan de oorspronkelijke bewoners.

John McClane | 24-11-22 | 12:14

Iedereen op de wereld wil geld van Nederland.
Vanmorgen een pleidooi op tv om de nabestaanden van de bouwers van stadion Qatar geld te geven.
Misschien is er extra geld beschikbaar met de komende verdubbeling van de energiebelasting?

meneer Q | 24-11-22 | 12:13

De zogenaamde strijders voor gelijkheid en gerechtigheid zijn tot het monster geworden dat ze wilden bestrijden. Het feit dat ze dat zelf niet kunnen/willen zien is d+e belangrijkste reden van dit verschijnsel: het is een self-fullfilling prophecy. Is de geschiedenis daardoor gedoemd zich te herhalen? Gladiator denkt van wel. Over 20 jaar heeft woke het "night gewusst". Maar er is één verschil met de jaren 40: informatie. De gemiddelde Duitser van toen was manipuleerbaar, omdat er geen of nauwelijks andere informatie ter beschikking stond. Met de technologie en middelen van vandaag staat niets je in de weg om een completer beeld te maken, hoewel de VVMU -en daarmee de beschikbare informatie- wél onder druk staat. De radicalisering van nu is dus een keuze. Een keuze om niet-genuanceerd te denken, hoewel dat wel zou kunnen. Kortom: woke gaat erop afgerekend worden. En accountability is als kryptoniet voor deugers.

Gladiator Fap | 24-11-22 | 12:12 | 5

@hagelkruis | 24-11-22 | 12:15: Er is momenteel een wereldwijde ommezwaai gaande... met als kantelpunt de overname van Twitter.

Gladiator Fap | 24-11-22 | 12:18

@hagelkruis | 24-11-22 | 12:15: Het sneuvelen van Nieuwkerk is juist een symptoom van een samenleving die door sneeuwvlokjes wordt geleefd. Ik denk niet dat het er beter mee gaat worden.

Bakkeleures | 24-11-22 | 12:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb nog nooit excuses gevraagd van een Duitser.

laurentius | 24-11-22 | 12:12 | 7

@Gladiator Fap | 24-11-22 | 12:17: Kan niet of mag niet?

Calastir | 24-11-22 | 12:28

@Gladiator Fap | 24-11-22 | 12:35: Hij 's fijn!

J.Dokstijl | 24-11-22 | 12:57
▼ 4 antwoorden verborgen

De enige slavendrijvers hier is de Nederlandse overheid die de werkende mensch gebruikt en misbruikt voor eigen gewin.

boerk | 24-11-22 | 12:09 | 1

Bevrijd uzelf van het door u vermeende juk: stop met werken en emigreer.

guldenmiddenweg | 24-11-22 | 12:17

Dan hebben we misschien ook nog iets van de Vikingen tegoed.

laurentius | 24-11-22 | 12:09 | 1

En de Romeinen, Spanjaarden en Fransen. De Duitsers doen zichzelf al genoeg pijn.

Piet Karbiet | 24-11-22 | 12:20

Ik ben nazaat val Michiel de Ruyter dus mag ook een groot zeeschip bevaren???

prutsclown | 24-11-22 | 12:09 | 2

Eerst de Engelsen schadeloos stellen

JTKDM | 24-11-22 | 12:19

Je kunt een rekening sturen voor al die gratis reizen die ze gehad hebben.

obseditas | 24-11-22 | 12:21

De hele wereld en zijn moeder kan vangen in Nederland.
Wat zijn we toch een gaaf landje!

tis_wat | 24-11-22 | 12:09

Ik kan mensen van kleur die in deze hysterische tijd zulke volwassen dingen zeggen wel zoenen. Echt waar.

VliegendeKnorrepot | 24-11-22 | 12:09

Ja, ging niet lekker....

Tele denkt van laten we maar twee donkere dames de boel oplossen...

Zijn wij daar vanaf...

neonreclame | 24-11-22 | 12:07

Aangezien 'het volk' pas sinds 1919 iets over het bestuur van het land te zeggen
heeft kan ik mij niet voorstellen waarom er namens mij, of mijn voorouders, excuses zouden moeten worden gemaakt. Sterker nog, er is grote kans dat zij in een of andere 'lijfeigene' constructie zelf slachtoffer waren van families die wij
tegenwoordig 'oud geld' noemen. Aangezien wij een uitstekende documentatie
hebben hier in Nederland, zou ik voor herstelbetalingen maar eens aankloppen bij die families. Één van die, 'oud geld', families met een oranje tintje kent iedereen. Die zitten, als ik het goed heb, nog steeds warmpjes bij. Terwijl ze nog altijd ' nieuw geld' generen van het werken van hun, laten wij het netjes houden, 'onderdanen'. Net zoals vroeger.
Die negers hebben geen idee van mijn familiegeschiedenis en dan zou ik mijn
excuses moeten aanbieden voor iets waar mijn familie part nog deel aan bijdroeg,
NOOIT!

CleaudeSacke | 24-11-22 | 12:07 | 3

Hoezo hebben wij wat over het landsbestuur te zeggen? Ligt dat toe graag. Of doelde u op de loze beloften en holle praat waar mensen telkens weer worden ingeluisd? Hadden we daar maar een "zichttermijn" net als bij de aankoop van goederen.

boerk | 24-11-22 | 12:12

Samenvatting: de slachtoffers die claimen zijn zelf geen slachtoffer en de daders die ervoor mogen opdraaien zijn zelf geen dader. Daarmee is het hele verhaal, zowel juridisch als moreel, ten einde.

Gladiator Fap | 24-11-22 | 12:16

Leuk artikel inderdaad. De mensen in West-Europa die klagen over de slavernij, zouden er zonder die slavernij niet eens geweest zijn. De Hollanders brachten kennis en rijkdom naar bijvoorbeeld Suriname, waar ze heden nog steeds gebruik van maken. Gezien de ervaringen met de politici aldaar weten we dat ze zonder Nederland geen vooruitgang zouden boeken.
Ik wil niet zeggen dat men dankbaar moet zijn voor slavernij maar de huidige generaties hebben er meer van geprofiteerd dan ze durven toegeven.

Bakkeleures | 24-11-22 | 12:43

Suriname is een corrupte kutbende en is er na 1975 niet beter op geworden. Er is een reden dat destijds velen (ik dacht 350.000) naar NL vertrokken. Die zouden ze moeten uitsluiten van schadevergoeding want ze hebben het hier beter dan wanneer ze daar waren gebleven. Beter nog helemaal aan niemand een schadevergoeding geven. Of anders moeten we het eens gaan hebben over mijn blanke familie die in den oorlog in Duitsland slavenarbeid hebben verricht.

SDI | 24-11-22 | 13:26

hou gewoon helemaal op met jezelf anders voelen omdat je een andere huidskleur hebt. Zoals Morgan Freeman. youtu.be/GeixtYS-P3s

small_town_dude | 24-11-22 | 12:06

De Ashanti waren een volk van slavenhandelaren. Als er nu toch herstelbetalingen moeten worden verricht, lijkt het me logisch om bij dat volk te beginnen.

MAD1950 | 24-11-22 | 12:06 | 5

@MK27 | 24-11-22 | 12:15:
Jerry Afriye is geboren in Ghana. Zou hij ook een Ashanti zijn? Overigens, wat draagt Akwasi persoonlijk af als nazaat van slavenhalers?

Graaisnaaiert | 24-11-22 | 12:27

@MK27 | 24-11-22 | 12:15: Zo een antwoord illustreert de mentaliteit en geestelijke vermogens.

P. Breidel | 24-11-22 | 13:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Halfbloedjes, moeten die nu hun blanke helft laten betalen voor hun donkere helft of hoe lossen we dit lastige probleem op?

zwellevertje | 24-11-22 | 12:05 | 1

Met schmink?

laurentius | 24-11-22 | 12:10

Mijn 1 jarige dochter heeft via surinaamse oma ook slavernijroots. Nachten ligt ze te huilen vanwege het onrecht. Geef geld nu!

CheckBox | 24-11-22 | 12:05

Ik ben tegen cancelen maar voor Sylvana S. wil ik wel een uitzondering maken.

TinusVlugOpDeKut | 24-11-22 | 12:04 | 1

Ik ook.

MK27 | 24-11-22 | 12:08

En toch gaan we betalen.

Cannabooze | 24-11-22 | 12:03 | 2

Ben er bang voor.

MK27 | 24-11-22 | 12:08

Natuurlijk, vanzelfsprekend. U moet boeten voor alles wat scheef is in de wereld.

Drembil | 24-11-22 | 18:53

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl