Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Meid (27) vangt 50.000 euro per jaar bij overheid op afdeling Toeslagen. Voert niks uit

Lalalalalalala geld lalalalala

Het Algemeen Dagblad heeft zo'n sponsorrubriekje waarin (echte?) mensen wordt gevraagd wat ze verdienen. Meneer Pareto ligt te huilen in z'n graf want er is altijd wel iemand de sjaak: degene met een mager salaris zelf, of juist de collega's die vinden dat ZIJ te weinig krijgen. In de huidige aflevering wordt gewoon heel Nederland genaaid. Beau (27) pakt 50k per jaar door helemaal geen kont uit te voeren bij de rijksoverheid. En zij zit: op de afdeling Toeslagen. U weet natuurlijk ook wel dat u het overgrote deel van het ambtenarenapparaat kan vergelijken met een bierfiets die vast zit in de poep. U kunt trappen tot u een ons weegt, maar de rest doet niet mee: zij zijn al blij als ze 's ochtends een ruitjesoverhemd kunnen matchen met een spijkerbroek en dan gaan ze de hele dag visueel grasmaaien (animatie boven). Kopje koffie erbij, en dan om 16.59 uur hup naar beneden. Zo komt die bierfiets dus niet vooruit.

Deze Beau weet dat zelf ook. "De projecten waar ik op word gezet zijn zo stroperig. Ik ben inmiddels al maanden bezig met iets wat in twee weken zou kunnen. Soms moet ik werk voor mezelf verzinnen. Omdat ik niet veel taken heb doe ik vandaag ook vrijwilligerswerk bij het Leger des Heils. Ik mis het om directe impact van mijn werk te zien. De gedupeerde ouders van de toeslagenaffaire bijvoorbeeld, daar zijn we al zoveel jaar mee bezig en nog steeds is het leed niet verlicht. Het duurt allemaal jaren voordat het nieuwe beleid wordt uitgevoerd, en die mensen lijden nu. Daarom doe ik ook vrijwilligerswerk ernaast, ik wil namelijk nu helpen." Die Beau kan er natuurlijk weinig aan doen. Maar ja. LALALALALALALALALA GELD!

Reaguursels

Inloggen

Ik dacht recentelijk eens wat goeds te doen voor de samenleving en solliciteerde bij de belastingdienst. Afdeling die iets met toeslagen deed. Na enige tijd ontving ik, naast de automatische reactie, een reactie dat er met andere kandidaten werd doorgegaan.
Dit artikel lezende denk ik dat dit voor iedereen beter is.

El Rico Grande | 06-11-22 | 21:23

Ambtenaren zijn parasieten. Ze hebben geen enkele toegevoegde waarde, maar ze weten zich steeds weer te voeden via hun gastheer.

el burro | 06-11-22 | 20:54

Ik had van de week ook nog een dame aan de lijn die op deze afdeling werkt. Beweerde nog bij hoog en laag dat de koppeling met het aantal gewerkte uren voor beide ouders er in 2023 ook nog was. Toen ik haar vertelde dat de berichten vanuit de kinderopvang en Boink toch echt andere informatie delen over 2023 ging ze navragen en moest dat schromelijk erkennen. Natuurlijk wist ze ook niet welke nieuwe voorwaarden eraan verbonden zijn. Ik zei, ach, er wachten waarschijnlijk slechts wat duizenden ouders op deugdelijke communicatie vanuit de overheid zodat deze voor 2023 plannen kunnen maken.

HebjeHemweer | 06-11-22 | 20:36

Voor €50k bruto kom ik echt mijn best niet uit mijn 27e.

Dhr. M.A.R. Ginaal | 06-11-22 | 19:47
-weggejorist en opgerot-
j.cohen | 06-11-22 | 16:47 | 1

Is het de bedoeling dat u de naam van die persoon hier noemt?

BrulSpin | 06-11-22 | 20:02

Edit/ mijn vraag in Beau’s context zuiverder geformuleerd: wat in fucksnaam zou een beleidsmedewerker moeten doen?!

Houtje_Bekman | 06-11-22 | 15:42 | 1

In tegenstelling tot de beleidstegenwerker zou ik denken meewerken. Bij de belastingdienst is het echter een wanbeleidsmedewerker.

El Rico Grande | 06-11-22 | 21:24

De hamvraag: wat in fucksnaam doet een “beleidsmedewerker”?! Ik lees die term zo vaak maar heus, ik heb geen idee.

Houtje_Bekman | 06-11-22 | 15:41 | 1

Die ontwikkelt beleid en zorgt dat het wordt uitgevoerd, controleert uitvoerders, houdt budget in de gaten... dat soort werk.

Red shirt | 06-11-22 | 17:32

Twitter is momenteel 'dead wood' aan het wegsnoeien via email, kan dus ook zo. Nederland heeft de kantonrechtersformule jaren gewerkt naar maanden ontslagvergoeding. Overheid afdelingsbudget heeft een perverse prikkel: begrote jaarbudget niet opgemaakt , volgend jaar gekort worden . Daar wordt dus door overheidsmanagers actief op gestuurd , budget opmaken. Output gericht werken komt op de tweede plaats tot laatste plaats. En de positie van de manager wordt bepaald door aantal FTE's, meer FTE's belangrijkere positie

HetOorAakel | 06-11-22 | 15:00 | 1

Je bedoelt ‘dead weights’ of ‘dead beats’?

BASinnic | 06-11-22 | 20:23

Je kan met 8 kinderen ook voor minimumloon werken en 8 euro per kind per uur als kinderopvangtoeslag krijgen....
Is dat geen bullshit?

Is dit nog nieuws? | 06-11-22 | 14:31

Bij grote bedrijven stikt het ook van de onzinnige baantjes hoor. Op een bepaalde afdeling hebben ze dan bv. 25 fte nodig, maar in werkelijkheid kunnen ze het werk ook met 10 fte verrichten. Maar och och och...de werkdruk is dan te hoog.

En het is al helemaal makkelijk als je managers hebt die er ook met de pet naar gooien. Die zorgen er immers voor dat er geld beschikbaar komt om 25 ipv 10 mensen aan te nemen. Of dat de targets worden versoepeld, zodat je niet hard hoeft te werken.

Grote bedrijven hebben net als de overheid bakken met geld. Zolang het geld blijft binnenstromen zullen ze geen reden hebben om echt streng te zijn.

Hefbrug | 06-11-22 | 14:31

Beau wordt niet goed aangestuurd. Ik werk deeltijd, maar ik heb altijd iets te doen. Nou doe ik ook simpel invoerwerk zonder klantencontact voor een bescheidener salaris, maar toch.

thanseeuwen | 06-11-22 | 14:12

Door mijn vrijwilligerswerk moet ik vaak gemeente bellen. Tussen 12 en 2 nooit iemand te bereiken (behalve de telefoniste dan). Ook niet na vier uur en op vrijdagmiddag is het helemaal kansloos.

Kattie | 06-11-22 | 13:52 | 3

Ik heb bij de gemeente Weesp gewerkt. Vrijdag om 13:00 rent steevast 98% van het personeel naar huis en sta je in een leeg gebouw.

Jeggeworist | 06-11-22 | 15:19

Op vrijdag is de vrijob die naadloos overgaat in de vrijmibo.

El Rico Grande | 06-11-22 | 21:27

Werken voor de overheid is frustrerend. Als Assistent-Accountant controleerden we diverse gemeentes. Soms kwam er een nieuwe ambtenaar binnen vol enthousiasme etc. Het volgende controle jaar was die persoon ongeïnteresseerd en ongemotiveerd als zijn collega's. Beau doet er wat naast om zijn mentale gezondheid enigzins op een aanvaardbaar niveau te houden. Hij ziet wat er fout gaat maar je kan er niks aan doen. Succes Beau.

EmilioEsteves | 06-11-22 | 13:51 | 1

Ga daar ook vooral niet harder werken als je collega's , dat wordt niet er op prijs gesteld.

peet12 | 06-11-22 | 16:05

Meer dan 30 jaren in de financiële wereld gewerkt. Is daar echt niet anders. En zeker niet toen ‘we’ door de staat overgenomen werden. Het credo was toen vooral niet bewegen en onzichtbaar blijven. Werkte goed.

RGV42 | 06-11-22 | 13:39 | 3

Het verschil is dat de financiele wereld wordt betaald door klanten die de keus hebben wel of geen dienst af te nemen. Of naar een ander te gaan. De overheid wordt betaald met belastinggeld en we kunnen niet naar een andere overheid als het niet bevalt.

Bewezen-De-Gekste | 06-11-22 | 13:48

ING?...

HetOorAakel | 06-11-22 | 15:00

Quiet quitting heet dat, hoewel het misschien niet zo slim is om dat zo open en bloot in AD te brengen. Maar komt me bekend voor haha.

UpdateAvailable | 06-11-22 | 13:19

Klopt dat netto bedrag wel? Volgens de online bruto netto calculator zou het mei minder zijn. En die houdt al geen rekening mee met pensioen, etc

Atlantis-95 | 06-11-22 | 13:18 | 1

Inderdaad. 2800 netto en geen rekening houden met pensioen bijdrage etc

Bicyclerepairman | 06-11-22 | 13:35

Lang lang geleden ben ik anderhalf jaar gedetacheerd geweest bij het COA. Het werk wat er per week te doen was, kon ik in een kwartiertje afkrijgen. En het ergste was nog dat er nóg iemand ingehuurd was voor datzelfde werk..

VriendjeWip | 06-11-22 | 13:15

Beaushitbaan.

Colin.Fart | 06-11-22 | 13:12

Ha! Dit heb ik echt nog wel erger meegemaakt, ben 20 jaar geleden ooit, toen ik nog student was, een jaar gedetacheerd geweest bij het CBS, daar was het nog wel een stapje erger. Ik was er met een groepje andere studenten, ze waren even vergeten dat we uberhaupt die week zouden beginnen dus het duurde een week voordat we uberhaupt een werkplek hadden dus de eerste week konden we sowieso al niks doen. Na een week letterlijk niks doen, kreeg ik een werkplek op een afdeling waar mn manager me streng toesprak, waar je bij een normaal bedrijf te horen krijgt dat je opdracht over 2 weken af moet zijn, werd me hier verteld dat mijn opdracht niet binnen 2 weken af mocht zijn! Hij was doodserieus. Als mijn opdracht binnen 2 weken af zou zijn zou het lijken alsof hij niks aan het doen was want zijn werk was nog NIET af (wat natuurlijk ook zo was). Deze beste man vierde zijn, ik geloof 30 jarige jubileum bij het bedrijf toen ik er was, hij kwam elke dag rond ik meen 9:30 binnen, ging eerst uitgebreid de krant lezen, wat koffie halen, beetje rondlopen, rond 11:45 ging hij dan naar huis, lekker thuis lunchen want hij woonde vlakbij, rond 14:00 was ie weer binnen, als deze man (mijn 'manager') een half uur werkt verrichtte op een dag was het serieus veel. En dat dan 30 jaar lang. En hij was vrij exemplarisch daar. Op een goeie dag zag ik een andere man op mijn afdeling ineens erg druk, ik denk, kijk ze zitten er blijkbaar wel, maar werd erg benieuw waarom hij ineens zo druk was, hij was de hele dag aan het werk geweest. Hij riep me bij me, of ik hem even met Word kon helpen hij had een probleem. Bleek dat ie bezig was het met een reclame folder voor de gym van zn vrouw! Je moet er om lachen maar het was echt ernstig daar. "Bierproef middagen" deden ze aan, ging je vrijdagmiddag met zn allen om 14:00 naar de kantine, kon je verschillende biertjes 'proeven', je bedenkt het niet. Iedereen compleet lethargisch binnen dat 'bedrijf', management deed echt niks met als gevolg dat bijvoorbeeld een collegastudent aan het einde van zn jaar werk aan een systeem te horen kreeg 'ja het is best een leuk systeem geworden maar we gaan het toch maar niet gebruiken, bedankt voor je inzet', hops zn jaar werk de prullenbak in.

Je moet er wel een speciaal type mens voor zijn om dit vol te houden. Ik vond het echt vreselijk, zo vaak op je klokje kijken hopend dat het weer een kwartier later is en het einde van de dag dichterbij is en je naar huis kan. Het meest bizarre is nog wel dat die lethargie gaat wennen, ik merkte aan mezelf, en aan anderen, dat als je er eenmaal aan 'gewend' raakt, dat een kleine taak die je krijgt ineens als gigantisch veel werk gaat lijken en dat je er zelfs tegenop kan kijken 'godver nou moet ik dit allemaal gaan doen', terwijl het geen fuck voorstelt. Het is in die zin wel echt een ziek systeem. Natuurlijk, het CBS is gewoon verkapte werkloosheid, destijds is het CBS Heerlen er neergezet omdat de mijnen dicht gingen en die mensen aan het werk moesten, anders zouden ze een uitkering krijgen. Maar het is triest. Ik wist, hier moet ik weg anders word ik net zo als die gast die er al 30 jaar zit. Inmiddels heb ik een eigen bedrijf, werk geregeld 80+ uur en zit veel lekkerder in mn vel dan in dat jaar, alhoewel soms nu wel de uitdaging is om het niet TE gek te maken en alles op de rails te houden. Maar terug naar het CBS zou ik echt een hel vinden, zou het niet meer kunnen.

despecialist | 06-11-22 | 12:57 | 2

Ik kom veel bij gemeenten over de vloer. Zo erg als jij beschrijft heb ik het nog niet meegemaakt, maar wel sommige elementen. Daarnaast kan het een verschil van dag en nacht zijn tussen verschillende gemeentelijke organisaties.

Me_Giant | 06-11-22 | 13:44

Mijn god, je omschrijft zowat letterlijk mijn oude overheidsjob.
Alleen zaten ze ook nog eens in een OR. Lekker extra vrije dagen creëren, etentjes enz. En niemand die ze durft aan te pakken.

N3uk33nd | 06-11-22 | 21:52

Waarom ik nooit als ambtenaar zou willen werken.

Super Grover | 06-11-22 | 12:45 | 1

Je mist de kern van het verhaal, van ambtenaren wordt helemaal niet verwacht dat ze werken.

Zeurders | 06-11-22 | 12:46

Na mijn pensionering een paar maanden als conciërge op een Hoge school gewerkt (semi overheid). Daar golden andere wetten dan ik gewend was. 07.00 uur beginnen? Dan voor die tijd aanwezig zijn om wat voor te bereiden, bakkie koffie drinken. Nee, 07.00 op het werk en dan koffie drinken. Er werd mij de nodige keren gezegd door de collega's dat ik geen rond werk moest leveren op de dag omdat er dan morgen niets te doen zou zijn. Gek werd ik er van.

forecastle | 06-11-22 | 12:44 | 1

Een HBO alstublieft.

Louter Leuter | 06-11-22 | 13:04

50k is an sich niet heel hoog voor hbo+ baan met wat verantwoordelijkheid. Echter een ander verhaal wanneer het een flut baantje betreft voor een 27 jarige bij de overheid. Context is wel belangrijk in deze

ansjovis | 06-11-22 | 12:29

Typisch weer om zo'n reptielensalaris weg te geven aan een pechgeneratie slachtoffer

stipjes | 06-11-22 | 12:21

Dus hetzelfde als een uitkering maar dan next level.

Triage | 06-11-22 | 12:17

Ik wil ook veel geld verdienen en flutwerk doen bij de overheid. Lekker de belastingbetalers naaien.

TRUMP | 06-11-22 | 12:16 | 2

50.000 euro bruto is natuurlijk niet 'veel geld'. Daarnaast, uit het bovenstaande maak ik op dat ze graag resultaatgerichter wil zijn in haar werk maar gefrustreerd wordt. In mijn ervaring wordt dit veroorzaakt door politieke beslissingen, niet door uitvoerders zoals deze Beau. Dit is het resultaat van falend VVD-beleid en incapabele ambtenaren die zichzelf manager noemen, dit niet kunnen maar zijn geworden omdat ze aan hun promotie toe waren.

Red shirt | 06-11-22 | 12:54

@Red shirt | 06-11-22 | 12:54: Those who can do, those who can't manage.

Binnenbaan | 06-11-22 | 17:39

Neem aan dat de ontslag brief voor Beau maandagmorgen al klaar ligt?
Dit met de reden dat zij haar mond heeft voorbijgepraat, uiteraard niet omdat zij 50k per jaar binnenharkt met nietsdoen.

Bogoris-le-Grincheux | 06-11-22 | 12:16 | 1

Ja die wordt zeker op het matje geroepen voor zover ‘Beau’ te traceren valt want verkeerde beeldvorming bla bla bla.

Triage | 06-11-22 | 12:19

27 jaar en 50K bij de overheid? Geloof er niks van. Mocht dat wel zo wezen dan is er echt iets fundementeel mis met de overheid.

Geertje W | 06-11-22 | 12:14 | 7

@GeertjeW Hahaha jij hebt echt geen idee

despecialist | 06-11-22 | 13:07

Onderzoek even het functiegebouw rijk (waar alle functies en schalen in benoemd zijn) en check de schaalafspraken in de coa. 50k voor een frisse jonge ambtenaar met minimaal hbo-niveau is echt niet onrealistisch. Een jaarsalaris van 50k bruto anno 2022 veel vinden, dat is wel onrealistisch.

Binnenbaan | 06-11-22 | 17:42

@Quantum Suicide | 06-11-22 | 12:29: Echt niemand begint op schaal 1.

Binnenbaan | 06-11-22 | 17:43
▼ 4 antwoorden verborgen

Ah, schuldgevoel afkopen en er niemand mee helpen. Nou ja, Beau helpt zichzelf terwijl ze weet wat ze doet. Beau is af.

Deflatiemonster | 06-11-22 | 12:07 | 2

Ze meldt het en probeert zich elders maatschappelijk nuttig te maken. Daarmee staat ze al 2-0 voor op menig kamerlid of hogere ambtenaar.

MickeyGouda | 06-11-22 | 12:15

@MickeyGouda | 06-11-22 | 12:15: Ze heeft iig goede bedoelingen. Genoeg raamambtenaren die 't prima vinden niks te doen en wel dik betaald te krijgen.

ReyNemaattori | 06-11-22 | 15:27

Een bore-out is een vorm van extreme verveling op het werk. Het wordt veroorzaakt door routinematig werk, of werk onder het niveau van de werknemer. De symptomen zijn vergelijkbaar met die van een burn-out: vermoeidheid en depressiviteit en stress.

Je zou bijna bijzonder veel respect voor dit slag ambtenaren krijgen.

Dat je werk is een grote bore-out is, is al erg genoeg.

Maar dat uitzichtloze niets, het ontbreken van voldoening.
Je moet het maar kunnen zonder depressief te worden.
En toch maar volhouden.

Totdat alles verdwijnt in 'The Nothing' zoals in The Never Ending Story.

AdvocatusDiaboli | 06-11-22 | 12:01 | 2

Dit is het echt precies. Heb het precies 1 jaar gedaan bij de overheid en herken alles hierboven.

despecialist | 06-11-22 | 13:08

Hahaha dat is grappig zeg.
Heb nog geen cijfertje gezien van mijn aangifte 2021.
November 2022 - dus het jaar zit er op voor de gemiddelde ambtenaar.
Echt om je te bescheuren.

Ambiorix | 06-11-22 | 11:59 | 2

De echte werktijden voor rijksambtenaren zijn van oktober tot mei.

Binnenbaan | 06-11-22 | 17:45

Ik heb beide werelden al meegemaakt en bij commerciele bedrijven is het aantal bullshitbanen vaak net zo hoog. Maar wat moet je dan? Als je uberkritisch alle overbodige banen zou schrappen, dan heb je er in NL misschien wel 8 miljoen werkelozen erbii. Daarom was er voor de industriele revolutie ook nog niet zo'n grote populatie. Overbodige mensen hadden geen kans, het was nog een beetje survival of the fittest. Niet dat dat leuk was ofzo en ik wil een tijd waarin je geluk had om 40 of ouder te worden en kinderen aan allerlei ziektes doodgingen romantiseren, maar dit is wat 'welvaart' nu eenmaal voortbrengt. En dan heb je ook nog het paradoxale dat van alle mensen die wel iets wezenlijks nuttigs doen, er ook minder nodig zouden zijn als de nuttelozen er niet waren.

Quantum Suicide | 06-11-22 | 11:55 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Las laatst een verhaal dat een goede gerenommeerde loodgieter 1200 euro per dag naar binnen kan trekken.
Doet Beau ( en ik) toch iets verkeerd.

bakenstuurboord | 06-11-22 | 11:51 | 7

Als kind van de jaren 80 moet ik terugkijkend dit toch wel toegeven: hoog opgeleid, baan als kenniswerker met prima salaris, en toch spijt dat ik geen echt vak heb geleerd als meubelmaker of elektricien ofzo. Jammer dat je moet kiezen tussen iets kunnen of leren nadenken. Hoe mooi zou het zijn als beide aspecten verplicht worden in een opleiding: verplicht filosofie en economie voor mbo'ers, verplicht houtbewerken en metselen voor academici, zoiets.

Binnenbaan | 06-11-22 | 17:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Volgens mij zijn twee soorten ambtenaren: zij die te lui zijn om hard te werken (of te dom om echt werk te verzetten) en zij die twee keer zo hard moeten werken om groep 1 te compenseren.

Komjehiervaker | 06-11-22 | 11:50 | 3

Dat is overal zo...

Kartelmaster2000 | 06-11-22 | 11:57

Er zijn zelfs onderzoeken binnen grote bedrijven die concluderen dat de helft van het werk door 10% van het personeel gedaan wordt.

Flibbage | 06-11-22 | 12:26

@Flibbage | 06-11-22 | 12:26: En als die 90% zouden worden buiten geflikkerd, dan kunnen ze 100% werk aan, die hard werkende 10%.

Peerkeoud | 06-11-22 | 16:16

Hoort bij elke organisatie die bureaucratische trekjes gaat vertonen, bij de overheid wat meer want overheid. Zeker een diverse, inclusieve, progressieve overheid.

Nette oplossingen zijn er niet echt, bot hakken in het personeelsdossier a la Musk is de enige optie. Maar dan moet je vechten tegen het grootste moloch van de moderniteit: de politiek-bestuurlijke klasse.

HerzlichWillkommen | 06-11-22 | 11:49

Er zijn bij de overheid ontzettend veel bullshitjobs. Ik noem bijvoorbeeld Pip-consulenten, loonwaardemeters, regiehouders etc. De regelgeving is zo ingewikkeld en verandert voortdurend, dus de uitvoering complex. Alles opgeknipt in deeltaken, dus niemand verantwoordelijk.

MeppieRocks | 06-11-22 | 11:48

In hoeverre dit allemaal op waarheid berust kan ik niet nagaan. Maar stel nou dat het wel klopt, dan is deze dame zeker niet de enige. Snap wel dat i.c.m. ongebreidelde asielinflux, vergrijzing, de apathie bij ambtenaren etc de belastingdruk zo hoog is.

Briver | 06-11-22 | 11:48

Komt ook voor in het bedrijfsleven hoor. Ik verdien +/- 70k, ik ben afgelopen jaar ook 2,5 maanden bezig geweest met een twee weken project. gewoon om dat iedereen belangrijk wil zijn en er ff overheen wil zeiken.

Mali | 06-11-22 | 11:46 | 3

Per maand?

Kaas de Vies | 06-11-22 | 11:51

/Jaar uiteraard, vergeet de balkendenorm niet.

Mali | 06-11-22 | 11:53

@Mali | 06-11-22 | 11:53: die norm geld niet voor bedrijfsleven, alleen voor overheids functies

ansjovis | 06-11-22 | 12:31

Fictief verhaaltje..
Verzonnen situatie, deels van horen zeggen, deels verzonnen, Beau bestaat niet echt.
Typisch AD klik-maar-raak artikel.
Trap er niet in.

Ruimedenker | 06-11-22 | 11:43 | 2

Het AD heeft natuurlijk een naam hoog te houden als vakblad van dom Nederland.

janjoker | 06-11-22 | 13:10

*Musk

DeaconDrCrane | 06-11-22 | 11:41

Denk dat Elon Misk daar even doorheen moet

DeaconDrCrane | 06-11-22 | 11:41

Wil je zo'n salaris in de techniek verdienen, buiten de muren van het beschermde ambtenarenapparaat, dan moet je wel wat kunnen. Maar toch liever dat, daar heersen natuurwetten die begrijpelijk zijn. Altijd weer bijzonder en vermakelijk om te zien hoe pratend NL zijn (m/v/?) geld binnen harkt. Het mag wat kosten

Mark van Leeuwen | 06-11-22 | 11:41

Op school leerden we vroeger dat in communistische landen er veel verborgen werkeloosheid was door allerlei verzonnen baantjes. Nederland anno 2022 heeft ook heel veel verzonnen baantjes...

At_Dawn_They_Sleep | 06-11-22 | 11:39

Dat is het electoraat van de bovenonsgestelden,koesteren en vermeerderen.

De Profundus | 06-11-22 | 11:39

"De gedupeerde ouders van de toeslagenaffaire bijvoorbeeld, daar zijn we al zoveel jaar mee bezig"
Meer dan 10 jaar lang de noodkreten en aangetekende soms persoonlijk afgeleverde brieven van meer dan 20.000 toeslagenouders kwijtraken of negeren of in de eindeloze formulierenmolen houden, zonder dat er ook maar 1 ambtenaar er iets van heeft gezegd intern?
Dat gelooft niemand.

Waarschijnlijk werkt het zo:
Als je er iets van zegt ben je lastig (voor iemand anders' carrière) en moet je weg.
En klokkenluiders moeten natuurlijk sowieso weg (is ook gebeurd).
En is er een angstcultuur (schijnt).

Dus wat is daar aan de hand?
Een onmogelijk opgave vanuit Den Haag?
Murw-gebeukte ambtenaren?
De invoelende medewerkers met een burn-out weggevlucht?
Tussenlagen met eigen belangen?

We weten het nog steeds niet.

Wat ook vreemd is dat wij als burgers er niet achter kunnen komen waarom de regels zijn zoals ze zijn, wie daar over gaat, hoe ze tot stand komen.
'Dat zijn nu eenmaal de regels' .
En wanneer ze worden aangepast. En door wie.
Of hobbelt de hele kudde gewoon zonder zich iets af te vragen door als de opstellers van wetten al lang en breed overleden zijn.
Eigenlijk is dat best vreemd.

En dan de moeite die kost voor een Omtzigt om daar duidelijk over te krijgen, is gewoon bizar.
En ondemocratisch.
Een conclusie zou kunnen zijn dat bepaalde overheids-onderdelen eigenlijk gewoon te machtig zijn.
En die overheids-onderdelen worden weer bestookt door lobby's.
En daar wordt het eng.

AdvocatusDiaboli | 06-11-22 | 11:38 | 1

En het doet het vertrouwen in de overheden geen goed.
Dus we doen het dom.

AdvocatusDiaboli | 06-11-22 | 11:40

Naast de vreemde bruto naar netto loon omrekening zitten er nog meer rare zaken in het artikel. Beau heeft contract voor 36 uur, krijgt 40 uur betaald. Ze zegt dat ze daarmee 12,5 vrije dagen mee opbouwt. Maar dat klopt niet, 4u x 50 weken is 200 uur en dus 25 dagen. Uni en te dom om te rekenen? Ik sluit het niet uit.

RandomAct | 06-11-22 | 11:31 | 4

@RandomAct | 06-11-22 | 11:32: als je veel op vakantie gaat, dan werk je natuurlijk geen 50 weken per jaar 40u en dus gaat je rekensommetje niet op he

Quantum Suicide | 06-11-22 | 11:40

@Quantum Suicide | 06-11-22 | 11:40: Je bent gewoon 52 weken per jaar in dienst hoor. Op die uren wordt je verlof gerekend. Als ik ditzelfde doe bij mijn werkgever ben ik gewoon 25 dagen extra vrij.

RandomAct | 06-11-22 | 11:45

@RandomAct | 06-11-22 | 11:45: je verlof wordt over de contracturen gerekend, namelijk die 36u in haar geval en bij mij op basis van 32u. Dat geldt dus ook voor wat bij haar ws IKB heet (individueel keuze budget). Je krijgt alleen meer IKB over de uren die je werkt natuurlijk. Dat kun je vervolgens gebruiken om extra verlof op te nemen of andere dingen. Dat is waarschijnlijk waarom ze er 12 'bij koopt' en waarom er mensen raar opkijken van de bruto netto berekening

Quantum Suicide | 06-11-22 | 12:04
▼ 1 antwoord verborgen

De meeste van mijn collega's bij J&V werken hybride. Dan krijg je om 8.30 allemaal appjes met 'Goedemorgen''. Ze doen heel druk in de mail maar vooral bezig met koffie zetten, "Ik doe even een rondje met de hond" en veel bezoeken aan de fysio, dokter en jobcoach of druk met verbouwingen en loodgieters. Als de dames sowieso niet ziek, zwak of misselijk zijn. Of met verlof of op vakantie. "Fijne avond allemaal, tot woensdag"....

Piet Karbiet | 06-11-22 | 11:30 | 1

Ik ken ze. De Whatsapp groep voor de afdelingen die beginnen met het idee dat het handig is voor het werk en de samenwerking, maar uiteindelijk een soort van twitterriool worden voor ambtelijke aandachtshoeren met hun geacteerde collegialiteit en plaatjes van hond, poes, en verjaardagfoto's van oma en de kinderen.

Je kan de groep dempen en de meldingen uit zetten. Dat kan je instellen.

gaffelbaard | 06-11-22 | 11:44

Ook voor de overheid gewerkt, soc. Zaken.
Mensen konden vaak niet eens een excel invullen. Ging de kopieer kapot", stond heel de afdeling met de handen in het haar.
Heb het apparaat opgetild met een collega (dat gaf het apparaat aan, iets met een blokkade van de onderkant, en hop, we konden weer doorrrrr.
Nee, leer mij ambtenaren kennen.

chicago river | 06-11-22 | 11:30 | 1

Mensen konden vaak niet eens een excel invullen.


Wat eigenlijk hel raar is, want "we" hebben met ons allen vele tonnen euro's, niet zelden zelfs miljoenen euro's, betaald voor gelikte automatiseringssystemen. Maar, dan wordt er met gebruik van 'diversiteits- of doelgroepenbeleid' een dame op MBO/HBO niveau aangenomen die zo'n excell bestand maakt omdat dat zo "handig" is, maar de organisatie het equivalent van 4 FTE aan extra tijdverspilling kost.

Het gaat pas veranderen als "ze" personeel niet meer selecteren op diversiteit, geslacht, huidskleur, culturele achtergrond, religieuze achtergrond of seksuele voorkeur, maar op basis van opleiding en werkervaring.

gaffelbaard | 06-11-22 | 11:58
-weggejorist-
SimonTemplarr | 06-11-22 | 11:30

"een bierfiets die vast zit in de poep"
Bah, redactie !!1!! Wilt u de beelddenkers onder ons een beetje ontzien, ja?

funda | 06-11-22 | 11:26 | 3

En op die bierfiets zitten Timmerfranz en Guy Verhofstadt spiernaakt vol passie te tongen.

JJMS | 06-11-22 | 11:28
-weggejorist-
SimonTemplarr | 06-11-22 | 11:33

3900 bruto en 3100 netto. Das gelul.

janjoker | 06-11-22 | 11:26 | 3

Precies mijn gedachte. "Ik verdien 3936 bruto per maand, netto houd ik dan 3136 euro over." Ze hoeft maar 20% belasting te betalen?!?

Risingson | 06-11-22 | 11:36

@Risingson | 06-11-22 | 11:36: ik vermoed dat ze reiskosten en andere toeslagen wellicht bij haar netto salaris optelt

ansjovis | 06-11-22 | 12:44

Daarom kijken ambtenaren morgens niet uit het raam, anders hebben ze middags niets meer te doen.Ik hoop is op een "normale" regering waar gecontroleerd wordt welk en hoeveel werk een beambte doet, waar IC bedrijven naar resultaten en niet naar uren worden betaald.

jan huppeldepup | 06-11-22 | 11:22 | 1

Een ambtenaar en een beamte zijn wel twee verschillende dingen. Volgens mij kijk je iets te makkelijk over het feit dat 1 op de 10 werkende Nederlanders ambtenaar is.

Binnenbaan | 06-11-22 | 18:02

Niet zo streng. Af en toe grijpt de overheid wel degelijk in.
Zo werd een ambtenaar ontslagen omdat hij de hele dag sliep.
Met zijn onophoudelijk gesnurk hield hij de andere collega's wakker.

Nonkel Frituur | 06-11-22 | 11:20 | 1

Ben benieuwd wat hij dan ‘s-nachts uitvoerde.

Kattie | 06-11-22 | 13:50

Beleidsmedewerker of adviseur staat ook gelijk aan niets hoeven te doen. Ik heb ooit een beleidsadviseur gezien die zijn werk liet doen door zijn personal coach. Dat kan allemaal in NL.

RandomAct | 06-11-22 | 11:20 | 1

Ja precies. Gewoon zoveel geld verdienen dat je iemand in kan huren om je werk te doen.

DeaconDrCrane | 06-11-22 | 11:47

Herkenbaar. Ik werk bij J&V. Ik kreeg deze week wel 3 excuusbrieven van de Belastingdienst. Niet normaal. Weer een excuus voor de FSV waardoor mijn privacy was geschonden en 2 x excuus voor verkeerde wettelijke rente vanaf 2011 ofzo. Daar is iemand veel te hard aan het werk. En het is niet Kaag.

Piet Karbiet | 06-11-22 | 11:20

Weleens een artikel over spookambtenaren gelezen: een kerel was al iets van 12 jaar naar USA geëmigreerd en kreeg nog braaf maandelijks zijn ambtenarensalaris gestort. Dat wil ik ook.

_pacman_ | 06-11-22 | 11:19 | 1

Stap 1: solliciteer bij de overheid op een wazige functie
Stap 2: wordt aangenomen
Stap 3: wees een vage onprettige collega die andere collega's het liefst ontlopen
Stap 4: bouw uw communicatie met de organisatie langzaam af
Stap 5: emigreer direct na uw laatste functioneringsgesprek
Stap 6: fingers crossed

Binnenbaan | 06-11-22 | 18:06

Ho ho, ambtenaren hebben het heel druk, al iets meer dan een maand bel ik elke week naar mijn gemeentehuis en elke keer krijg ik niet de juiste persoon aan de lijn maar wel de toezegging dat ze mij terug gaan bellen maar dus door drukte nog niet gebeurd is. Ik zou er een burnout van oplopen.

NLgaatnaardeklote | 06-11-22 | 11:18 | 2

Was de 'juiste persoon' misschien toevallig nét met vakantie, en kon hij/zij daarom niet aan het apparaat komen?

Zenzeo | 06-11-22 | 11:26

Moet je voor de gein eens 'onaangekondigd' bij de balie van het gemeentehuis staan om je ID-kaart op te halen...
"Heeft u een afspraak gemaakt?"
- "Nee, heb bericht gehad dat ie klaar ligt"
"Oh, daar moet u een afspraak voor maken. ik heb vanavond nog een plekje"

Helemaal van de pot gerukt dit systeem...

Overigens na wat stennis gewoon de kaart mee gekregen...

naglfar | 06-11-22 | 11:49

We gaan naar de klote door een overschot aan managers en een tekort aan ervaren handjes.

Tjemig | 06-11-22 | 11:17 | 2
-weggejorist-
Zenzeo | 06-11-22 | 11:27
-weggejorist-
peet12 | 06-11-22 | 12:27

Ik snap het even niet. Dit is een "beleidsmedewerker" die goed betaald krijgt. Dan zou je toch verwachten dat hij zelf beleid maakt en ervoor zorgt dat zowel hijzelf als zijn onderdanen druk bezig zijn met het beter maken van zijn departement?

nieuwe_Deen | 06-11-22 | 11:16 | 3

Beleidsmedewerkers zijn verdelde stagiairs. Doen vooral uitzoek- en papierwerk, maar de conclusies worden getrokken door hoger geplaatse ambtenaren.

Pontius Vulgaris | 06-11-22 | 11:18

@Pontius Vulgaris | 06-11-22 | 11:18: 'verdelde stagiairs', die kende ik nog niet. Zijn dat stagiairs die ingezet worden als animeerdame...?

Zenzeo | 06-11-22 | 11:28
-weggejorist-
Trala | 06-11-22 | 11:14

De overheid is de grootste verstrekker van de bullshit banen, maar eh what’s new?

Rdock | 06-11-22 | 11:13 | 1

Al die kneuzen in nederland moeten ook wat te doen hebben. Zie het maar als een stukje sociale werkvoorziening.

PolarWolf | 06-11-22 | 13:43

Een ouwe gauwe: De klok in een kantoor met ambtenaren zal nooit worden gestolen. Iedereen houdt de klok in de gaten. Ja flauw. Of, "Jij hier? Ik dacht dat jij zo goed kon studeren". En dan die met de streep in de gang. Maar goed, die Beau is in zoverre uit het goede hout gesneden dat zij zich schuldig voelt en vrijwilligerswerk doet (werkelijk?). Maar opstappen en de eer aan jezelf houden? Die 50.000 euries is wel zo lekker.

forecastle | 06-11-22 | 11:13 | 6

@Pontius Vulgaris | 06-11-22 | 11:16: Ongetwijfeld zullen er van die mensen zijn. Ik ben echter uit ander hout gesneden wat mij geen windeieren heeft gebracht. Vandaar dat ik het wel waardeer dat zij ook vrijwilligerswerk zegt te doen. Maar ver komen op de maatschappelijke ladder en daarbij voldoening halen uit het leven en het werk zal aan haar voorbij gaan vermoed ik.

forecastle | 06-11-22 | 11:37

@forecastle | 06-11-22 | 11:37: U snapt dat dit hele verhaal gewoon uit de duim is gezogen? De vraag is welke boodschap er verkocht moet worden.

PolarWolf | 06-11-22 | 13:44

@forecastle | 06-11-22 | 11:37: "ver komen op de maatschappelijke ladder" als belangrijkste driver voor een zinvol leven: u leeft nog in de verkeerde eeuw.

Binnenbaan | 06-11-22 | 18:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Geld moet rollen voor een draaiende economie. Dat gaat heel lang goed. Totdat een ander werelddeel doorheeft dat we niets meer produceren en ze niks van ons kunnen kopen en ons niet meer nodig hebben. En dan zijn we afhankelijk geworden.

Hadena | 06-11-22 | 11:11 | 1

Nou, 'niets meer produceren'... schijnt dat wij zo'n beetje de halve wereldbevolking van voedsel voorzien.

Zenzeo | 06-11-22 | 11:30

Wat ik me altijd afvraag: hoe kan dit allemaal betaald worden? Misschien omdat we kinderhandjes in Bangladesh heel goedkoop onze spulletjes laten maken?

skoftig | 06-11-22 | 11:10 | 4

Je belast de mensen die wel werken gewoon voor zo'n 70 a 80%.

Meuntjes | 06-11-22 | 11:23

@Pontius Vulgaris | 06-11-22 | 11:14:
Maar toch, er kan toch alleen een diensteneconomie zijn als de import heel erg goedkoop is, en de Ali Baba troep hier bijna gratis binnenkomt?

skoftig | 06-11-22 | 11:46

Klopt, wij zijn een ‘kenniseconomie’. Lekker neerkijken op productie terwijl organisaties meer en meer topzwaar worden.

Flibbage | 06-11-22 | 12:29
▼ 1 antwoord verborgen

Bij de overheid ontbreken nu eenmaal zelf-corrigerende mechanismes. Hoe meet je iemands productiviteit als je bv. de godganse dag allerlei nutteloze formuliertjes e.d. zit in te vullen?
Tel daarbij collega's die er ook geen zak om geven, je baas ook niet, en je krijgt dit soort 'recepten'.
Sta er, kortom, niet van te kijken.

Ichneumonidae | 06-11-22 | 11:08 | 2

Je kunt nog steeds meten wat iemand doet, ook al zijn de formulieren nutteloos.

Flibbage | 06-11-22 | 11:10

@Flibbage | 06-11-22 | 11:10: Dat meten blijft toch lastig (sommige formuliertjes zijn wat 'ingewikkelder' etc.), een echte timeline is er niet en bovendien kijkt er vrijwel niemand naar om.
Heb zelf een tijdje op het MvF gewerkt (jaren geleden) en daar was het niet veel anders. Deadlines waren er nauwelijks.

Ichneumonidae | 06-11-22 | 11:21

Beau is er maar één, er zijn er duizenden…

Wijze uit het Oosten | 06-11-22 | 11:08

Blijft u zich nou maar fijn boos maken over mede-paupers zoals deze ambtenaar, zodat uw blik afgewend blijft van wat er werkelijk gaande is, namelijk dat de rijkste 1% van Nederland weer rijker geworden is. Iets wat overigens mondiaal speelt. Zolang gewone werknemers vooral elkaar, migranten, uitkeringsgerechtigden e.d. afmaken, graaien zij steeds meer bij elkaar en hebben een eens steeds groter deel van de economie en rijkdom in handen. Maar laat u vooral niet afleiden hoor en ga vooral door met elkaar af te maken. Dat ziet deze 1% graag.

Bigi Bana Boy | 06-11-22 | 11:06 | 9

@Flibbage | 06-11-22 | 11:14:
Ja, dat de werkmieren grotendeels overbodig zijn blijkt wel uit het feit dat de economie nu dreigt te stagneren omdat er zoveel onvervulbare vacatures zijn. Kortom pure lariekoek. Ondanks automatisering zijn er meer "handjes" nodig dan ooit.

Spring Bruissteen | 06-11-22 | 11:21

@Rdock | 06-11-22 | 11:16: Kijk naar de VS wat uw voorland is. En door banken en bedrijven beheerste ‘democratie’, grootschalige armoede, nauwelijks bestaanszekerheid, een elite die vrijwel geen belasting betaalt, een ingestort schoolsysteem, geweld en drugs excessen.

Bigi Bana Boy | 06-11-22 | 11:22

@Bigi Bana Boy | 06-11-22 | 11:19: Dat affakkelen, om het zo even te noemen, is idd van alle tijden. Denk toch ook dat de 'werkende mens' zich niet bepaald een 'collega' voelt t.o.v. ambtenaren.
In mijn tijd (MvF) waren vrijwel alle ambtenaren het erover eens dat het bedrijfsleven een gruwel was. Daar kon je bv. zomaar ontslagen worden.
Tel daarbij dat mensen van nog geen veertig als belangrijkste zorg hun VUT en pensioen hadden, waar ze werkelijk uren over konden oudehoeren.
Dat waren niet eens de lagere ambtenaren.
Wist niet hoe snel ik van die losers af moest komen.
Heb het niet over brandweerlieden etc., maar over die bange kantoorpeuken.

Ichneumonidae | 06-11-22 | 11:26
▼ 6 antwoorden verborgen

Dit lijkt me echt fake nieuws van het AD.
Bewijs dat ze dit soort verhalen rücksichtlos publiceren.

Wat mevrouw netto overhoudt van ruim €3900 bestaat niet. Volgens ons belastingstelsel gaat daar minimaal 1/3 vanaf. €3140 overhouden klopt niet.

Dit zijn van die rubrieken als met "waargebeurde" verhalen. Misschien maar eens een echte foto en naam plaatsen ipv een tekening .

Roos | 06-11-22 | 11:04 | 11

@Quantum Suicide | 06-11-22 | 12:42: dat kan, maar dat is te vergelijken met vakantiegeld. Dan moet ook het bruto salaris naar rato omhoog. De rubriek schetst nu een verkeerd beeld, nep nieuws.

Roos | 06-11-22 | 12:55

@Roos | 06-11-22 | 12:55: nee hoor, IKB is echt los van het bruto maandsalaris dat in de CAO staat bij je schaal en trede. Je kan als werknemer vervolgens kiezen hie jet het gebruikt of laat uit betalen. Kan per maand of inderdaad in december en juni als soort 13e maand en vakantiegeld. Heb het zelf ook een tijdje gehad. Zat toen op schaal 11, trede 4. Werkte 32u. Was bruto iets van 3700 en netto door IKB helemaal uit te betalen 3050 ongeveer. Deed iets vergelijkbaars als Beau, met beetje dezelfde gedachten erbij. Als je écht wil kan je wel meer voor elkaar krijgen en anders gewoon weggaan en andere uitdaging zoeken. Tis alleen wel een gouden kooi waar je dan dus uit stapt.

Quantum Suicide | 06-11-22 | 16:08

@Quantum Suicide | 06-11-22 | 16:08: dat weet ik. Maar in het artikel maakt dat de berekening onzuiver. Ze hadden het natuurlijk zonder IKB moeten uitrekenen.
En anders het bruto IKB bedrag optellen bij het maandelijkse loon

Roos | 06-11-22 | 16:18
▼ 8 antwoorden verborgen

Ruim 1 miljoen mensen werken daar.
Prima arbeidsvoorwaarden en de kans op ontslag is nihil.
Niemand controleert die overheden behalve enkele overheidsinstanties.
De top van elk departement heeft ook een luizeleven.
Verantwoordelijkheid heeft voor de top dezelfde betekenis als lunchen .
Niemand zou ook maar iets missen als de 4 hoogste loonschalen afgeschaft zouden worden met het bijbehorende personeel.
En nog beter zou het worden als ontslag een serieuze factor wordt.

pejoar | 06-11-22 | 11:04 | 2

Die laatste zin bevestigt alles wat u ervoor schreef en eigenlijk de clue van het hele verhaal. Zero verantwoording af hoeven leggen en als het misgaat gewoon wegpromoveren.

Slough | 06-11-22 | 11:14

Zo denken wel meer ambtenaren erover weet ik uit ervaring.

Binnenbaan | 06-11-22 | 18:15

In principe best eerlijk interview, als Beau echt bestaat. Ambtenaren houden zichzelf in stand...

Kartelmaster2000 | 06-11-22 | 11:04

Er is een verschil tussen verdienen en krijgen.

elfenstein | 06-11-22 | 11:03

Nooit begrepen dat mensen zich goed voelen bij een werkgever waar je niks uitvoert. Hoe saai is dat? 8 hele lange uren, die voorbij kruipen en ook totaal geen ambitie. Ik zou het niet kunnen.

swagmachine | 06-11-22 | 11:03 | 4

Ik kan het! Het is een uniek talent. Zolang ze geld blijven storten, blijf ik die kunst perfectioneren.

Het brein erachter | 06-11-22 | 11:08

@Het brein erachter | 06-11-22 | 11:08: ik vind het knap! :-)
Ik had een werkgever waar er totaal geen motivatie of ambitie was. Duurde 2 maanden, toen ontslag genomen. Beste besluit geweest van mijn carriere.

swagmachine | 06-11-22 | 11:12

Er zijn meer dan genoeg prachtige en complexe projecten die je mag uitvoeren als ambtenaar waar je echt veel voldoening, drive en werkplezier uit kan halen. Het lastige is dat er teveel ambtenaren zijn voor het werk wat er is. je moet dus op de juiste functie op de juiste plek komen, en dat is deels gewoon toeval.

Binnenbaan | 06-11-22 | 18:19
▼ 1 antwoord verborgen

Terecht van Beau.
Beter hart voor je werk hebben en je tijd nuttig elders besteden dan weggaan voor minder en dat er iemand op die functie komt die écht geen reet doet.

Warhead | 06-11-22 | 11:02

Ja nee. . Dit artikel stinkt...

Beau komt bij mij het huis niet in....

neonreclame | 06-11-22 | 11:02 | 1

Bij mij wel, maar ik weet niet of ze er nog uit komt.

Zeebonkus | 06-11-22 | 11:35

Wie wil er nou niet een goedbetaalde luizenbaan. Beau heeft het gewoon beter voor elkaar dan al die ‘hardwerkende’ Nederlanders. Hoewel goedbetaald hier betrekkelijk subjectief is want die havermelk-cappuccino’s betalen zichzelf niet.

_pacman_ | 06-11-22 | 10:59

Allemaal de schuld van links die via (s)linkse wegen heeft gezorgd voor een alsmaar uitdijende overheid die zogenaamd over voor moet zorgen. De top bestaat uit (s)linkse mensen die betaald worden op basis van het aantal mensen dat zij aansturen (=veel deeltijd banen) en niet worden afgerekend op resultaten. Het wordt tijd voor een stevige crisis waarbij echt gesneden moet worden in de Overheidsuitgaven. De huidige inflatie wordt voor een belangrijk deel door de EU/Overheid veroorzaakt door met geleend geld subsidies te geven waardoor de vraag wordt opgejaagd. Fijne zondag.

Zemko | 06-11-22 | 10:56 | 1

Als we de afgelopen 12 jaar 1 ding geleerd hebben is dat de NL overheid het fenomeen "crisis" aangrijpt om juist MEER overheid te creëren.

normanius | 06-11-22 | 10:59

Ik ken er een paar die pakken het dubbele en die doen niet veel meer

Dan maar zo! | 06-11-22 | 10:56

Kan Elon onze roverheid niet overnemen?

ik.zou.haar.doen | 06-11-22 | 10:54

Dit soort types... Echt...

Willy | 06-11-22 | 10:54 | 1

Ehm... die types zijn het probleem niet. De werkgever, lees overheid, is het probleem.

Spring Bruissteen | 06-11-22 | 11:03

Bij de overheid zit de nogal perverse prikkel dat alle budgetten van dit jaar opgemaakt moeten worden, anders worden ze volgend jaar gekort voor het deel dat overblijft. Vandaar ook dat ze nooit echt zullen bezuinigen (zoals een nutteloos project stopzetten), en liever de BTW naar 21% verhogen.

Festen | 06-11-22 | 10:49 | 4

Rare prikkel, die overigens ook bij zorginstellingen en menig bedrijfsleven in mindere mate speelt. Zou je toch makkelijk kunnen oplossen door een beloning te geven voor onder of op budget te blijven en/of budget ongewijzigd te laten (en dus niet in te korten). Budgetten zouden richtgevend moeten zijn en niet absolute waarheid

Kartelmaster2000 | 06-11-22 | 11:07

Zo ging het in de Sowjet unie ook.

Winston1 | 06-11-22 | 11:08
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist en opgerot-
Jiet Panssen | 06-11-22 | 10:48 | 2

Sick fuck

YoMoms | 06-11-22 | 10:50
-weggejorist-
skoftig | 06-11-22 | 10:50

Als je alle ministeries sluit draait Nederland gewoon door.

van stampij | 06-11-22 | 10:48 | 3

Andersom ook trouwens.

Warhead | 06-11-22 | 11:04

En toen bleef er een brug openstaan op een verkeersader en was er niemand om monteurs te sturen. Oeps.

Binnenbaan | 06-11-22 | 18:21

Raar verhaal.
Mocht het zo zijn dat je niet genoeg omhanden hebt, dan neem je toch initiatief om iets anders op te pakken? Je bent geen kind meer dat wacht tot je een taakje krijgt.

Dit soort mensen heb je echter overal. Passief en afwachtend. Het zegt niets over de werkgever, maar alles over de eigen instelling.

Roos | 06-11-22 | 10:48 | 9

Jij werkt kennelijk niet met millenials om je heen. Volstrekte niets weters en -kunners maar wel veel 'persoonlijke ontwikkelingsruimte' claimen.

bomenduwer | 06-11-22 | 11:33
▼ 6 antwoorden verborgen

Waar gebeurd in mijn ambtenarentijd:
Chef: 'Zit je alweer de krant te lezen? Ga eens aan je werk.'
Ik: 'Ik krijg op maandagmorgen werk voor de hele week en dat heb ik altijd dinsdagmiddag klaar.'
Chef: 'Dan moet je je werk beter spreiden over de week.'
Waar gebeurd.

Mr_Natural | 06-11-22 | 10:46 | 2

Komt me bekend voor, van mijn werk voor een overheidsinstantie die toen net geprivatiseerd was. Zelfde mentaliteit:
"Wanneer heb je het af?"
- "Over 2-3 weken of zo moet wel lukken"
"Kan je het niet over 6 weken opleveren?"

Muxje | 06-11-22 | 10:49

Als jij geen probleem ziet met de krant lezen onder werktijd ligt het probleem toch gewoon bij jou?

Binnenbaan | 06-11-22 | 18:23

"Meid (27)"? Is het geen man?

sioux_ | 06-11-22 | 10:46 | 1

of lid van de Club van 27?

skoftig | 06-11-22 | 10:49

Het schijnt dat Beau heel blij is met haar salaris maar dat je dan ook nog zo dom bent zo over je baan te babbelen, man man.

J.Cash | 06-11-22 | 10:45

Ik heb wel eens bij de overheid gewerkt, en ja dat is stroperig. Maar er weken ook mensen die echt wel willen en als je met die mensen de koppen bij elkaar steekt kan je best wat bereiken.

afwachten tot je taken krijgt is gegarandeerd raamambtenaar tot je pensioen als je dat wil.

Proditor | 06-11-22 | 10:44

Oud nieuws, maar mijn zondag is weer verziekt

Keinap-teiP | 06-11-22 | 10:43 | 2

Gs doet op zondag altijd meerdere pogingen, als het met met rondvliegende knotjes op Schiphol lukt, of met dit artikel, dan komt er voor 12 uur wel een Peiling waaruit lijkt dat D66 er weer 4 zetels bij heeft. Mijn zondag is meestal in de ochtend al naar de klote, ja.

skoftig | 06-11-22 | 10:47

GGD heeft er ook nog een hele berg van deze in dienst, als staartje van de pandemie. Beetje ongeschoold bron & contact onderzoek doen, beetje bellen, beetje emailen, dossiers aanvullen: 15-20 euro per uur, plus weekend toeslagen op zaterdag en zondag.

ReyNemaattori | 06-11-22 | 10:42

Ze kijken nog steeds naar de opleiding ipv wat iemand echt kan. Dat is wel zo makkelijk. Je zou iemand toch moeten beoordelen op het afgeleverde werk. Ook in het grote bedrijfsleven trouwens. Net de overheid daar. De hele beloning is gebaseerd op schalen leeftijd en of de werknemer alle vinkjes heeft gezet bij de verplichte cursussen van afgelopen jaar. Duurzaamheid was of is ook zo’n volstrekt nonsens begrip. Heb je geen vinkje gehaald (omdat je het bijvoorbeeld druk hebt gehad) dan volgt een slechte beoordeling in het bedrijfsleven dan. Overheid is daar heel soepel mee omdat niemand daar iets aan doet.

Tiscali-2 | 06-11-22 | 10:41 | 1

@Tiscali-2,
Heel vroeger was er een cijfer voor ijver op de scholen.
Als je erover nadenkt eigenlijk het belangrijkste cijfer,ik ben zelf niet zo intelligent als de meeste
reaguurders hier,maar heb door mijn ijver toch aardig wat prive en zakelijk kunnen bereiken.

De Profundus | 06-11-22 | 11:49

Wie zou die Beau ongelijk geven? Een 50K toucheren en niet meer dan een beetje lanterfanten.
Zou er voor tekenen. Nee, niet om te gaan kutten bij het LdH.

Ichneumonidae | 06-11-22 | 10:41 | 6

40 uur per week, waarvan het eerste en laatste uur per dag sowieso wat rustiger aan zal gaan. Voor en na de lunch een beetje babbelen. In de trein een podcast luisteren of een boek lezen. Per saldo veel tijd voor hobby's in de avonden.

Kartelmaster2000 | 06-11-22 | 11:12

@Ichneumonidae | 06-11-22 | 11:02: Daar kwam het na een tijdje wel op neer: "thuis werken". Maar ook daar voelde ik mij niet senang bij, en ik heb die opdracht voortijdig afgebroken.

Muxje | 06-11-22 | 11:27

@Ichneumonidae | 06-11-22 | 11:02: 's morgens je jas ophangen en je bureau in stelling brengen, daarna naar een andere klus om echt te werken.

AntiZanicz | 06-11-22 | 20:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat is dan nog een ambtenaar die toe durft te geven dat ze, laten we het netjes houden, ze eigenlijk geen flikker uit (kunnen) voeren, de meeste doen alsof ze echt wel een wezenlijke en onmisbare bijdrage aan de maatschappij leveren. Ik geef ze trouwens niet helemaal ongelijk, natuurlijk verander je naar twee jaar in een zombie door dit soort "werk" maar ja, 50K per jaar om uit het raam te staren verzacht het compleet nutteloos zijn wel op een lekkere manier.

zwellevertje | 06-11-22 | 10:41

En wederom wordt de smoes doorgeprikt dat ambtenaren onderbetaald zijn t.o.v. 'de markt'.

De slimme ambtenaren verzamelen zoveel mogelijk inhoudelijke kennis & netwerkconnecties zodat ze tegen hun 40e 'zelfstandig' kunnen worden om zich daarna te verhuren aan hun oud-werkgever, maar dan tegen 3 keer de bruto loonkosten

raskol | 06-11-22 | 10:41

Als het 'werk' van maanden in twee weken kan moet dat salaris minstens door 5, toch?

Harry.Langezwaal | 06-11-22 | 10:41

Beau Drek schijnt een lekker wijf te zijn van vroeger

RickTheDick | 06-11-22 | 10:41

Wat is dit land onder Rutte en Kaag afgezakt zeg. Met dank aan VVD en D66 stemmers en het concept van soort zoekt soort.

appeltjesgroeneweide | 06-11-22 | 10:40

Vacatures genoeg voor beroepen waar je wel concreet mensen helpt.

henriette | 06-11-22 | 10:39 | 1

Ja maar die schuiven niet.

Slough | 06-11-22 | 11:22

Ik ga me hier straks even boos om maken

vanBarchum | 06-11-22 | 10:38

Het begint met bewustwoording. Dan heb je nog een tipping point nodig dat er mensen in opstand komen, echter net als bij een stichting als rechtsvorm trappen de vrijwilligers de bestuurders er niet uit. Dus is het beter om collectief op te stappen, dat telt namelijk wel als wanbestuur.

Skinkie | 06-11-22 | 10:38

Hey Beau, het LdH heeft ook betaalde banen. Weliswaar zit dat tegen beloning tegen het minimumloon aan, maar wél zinvol werk!

raskol | 06-11-22 | 10:37

Hoe kun je met 3700 bruto uitkomen op 3k netto? Artikel rammelt van alle kanten.

De vries, Henk. | 06-11-22 | 10:36 | 4

Lunchbonnen ? Fietsvergoeding? Laarzengeld?
Bij de ambtenaren kennen ze de weg wel.

J.Cash | 06-11-22 | 10:46

Dit was ook mijn eerste gedachte.

Roos | 06-11-22 | 10:59

Meestal blijft er zo'n 60 % netto can over bij de overheid, klopt hier dus geen reet van

SapperdeFap | 06-11-22 | 11:22
▼ 1 antwoord verborgen

Dit zal niet opgelost worden zolang Rutte er nog zit. Daarom moet er een termijn op minister en hoge ambtenaarschap.

PipoClownde | 06-11-22 | 10:35

Als ICTer een tijdje voor de overheid gewerkt. Wat hebben we bereikt? Nou er is heel veel vergaderd en er zijn heel veel procedures verzonnen. Ook zijn er veel dikke rapporten die niemand leest.

Zapata10 | 06-11-22 | 10:35 | 3

En jij dikke facturen verzonden natuurlijk?

superb_de_lux | 06-11-22 | 10:38

3 parallelle IT projecten voor het zelfde ministerie.
5 jaar getouwtrek, stroperigheid en weet ik hoeveel klankbordgroepen verder hebben we als IT bedrijf miljoenen binnen geharkt, prima software geleverd en net als we live willen gaan wordt de stekker uit de projecten getrokken omdat de laatste project factuur 10k over budget gaat. Vervolgens betalen ze zonder blikken of blozen wel 2.5 miljoen om het beheerscontract wat na de projectfase in zou gaan af te kopen.

normanius | 06-11-22 | 10:48

@Superb, mijn werkgever wel ja.

Zapata10 | 06-11-22 | 11:30

De bekende bullshit baan. Niets nieuws.

Kaal-dik-en-lelijk | 06-11-22 | 10:35 | 3

Yep. In de jaren tachtig hiero ambtenaar gevonden in een veredelde bezemkast met toendertijd al een soort computer en bureau en een raam. Heeft nog in de krant gestaan en tot op de dag van vandaag weten ze nog steeds niet wat hij daar deed. Heeft er wel een jaar of 4 gezeten. (Belastingdienst aan de jfk laan.)

abeltasman | 06-11-22 | 11:34

Melkert baan misschien?

A.Men | 06-11-22 | 15:17

Grappig is vaak dat de opgevoerde personen en de stukjesschrijver/journalist in deze stukjes het verschil niet weten tussen bruto en netto. Pochen gaat het best door te doen alsof je bruto ook je netto is. Het huis is vaak heel slim goedkoop geregeld.

AntiZanicz | 06-11-22 | 20:13

Dus Beau wil graag helpen? Ik zou zeggen, je kunt de schatkist 50k besparen door een echte baan te zoeken. Ambtenaren zijn zo'n beetje het buikvet van de samenleving.

intrigant | 06-11-22 | 10:35 | 1

Dan wordt die baan opgevuld door iemand die de tijd niet besteden aan goede doelen. Ik denk dat zij nog erg goed bezig is. Beter een goed bestede tijd dan iemand die er zit en echt geen reet wil doen.

Warhead | 06-11-22 | 11:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland