Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten - Stikstofpropaganda

Uitstel dat Wopke voorstelde is niet nodig, als we NU beginnen met normaal doen.

Natuurmonumenten kwam net zoals de rest van de linkse kerk met het sprookje dat er decennia geen offers voor de natuur zijn gedaan, en er daarom draconische maatregelen nodig zijn. Hier wordt een buitengewoon ranzig beeld geschapen dat geen enkele relatie met de realiteit heeft. Het is ongefundeerd, tendentieus en nodeloos kwetsend tegenover automobilisten & boeren.

Laten we even terugkeren naar de feiten... Volgens het RIVM is over de afgelopen dertig jaar de reductie van ammoniakuitstoot 67%, de reductie van stikstofoxidenuitstoot 70% en de reductie van zwaveldioxide 90%. De zuurtegraad van regen daalde van een pH-waarde onder de 4 naar 6,8 nu. De concentratie zuur in regen daalde dus met meer dan 99,6%. En er wordt nog verder gereduceerd.

De NOS deed hier nog een schepje bovenop in deze attack-video door buitengewoon selectief te shoppen in de feiten. Bijvoorbeeld door de ammoniakreductie in de jaren negentig die de boeren hebben gerealiseerd toen ze in de Haagse Kaasstolp de problematiek nog moesten laten indalen volledig buiten beschouwing te laten. Gewoon 2000 als peiljaar nemen in plaats van 1990.

Daarna wordt weer het beeld geschapen van groeiende veestapels en megastallen. Bekt best lekker, maar het is gewoon niet waar. Het aantal veehouders in Nederland is al gehalveerd. De veestapel is gedaald. Je kan blijven hameren op dat er per boer meer vee is, maar het aantal boeren is zo hard gedaald dat onder de streep we minder koeien, schapen, kippen en varkens hebben.

De NOS etaleerde erna selectief enige export, maar vergeet onze import. Als we niet zeven dagen per week stamppot willen eten, zullen we veel exporteren en importeren. Netto importeren wij voedsel. Als ieder land alleen zou produceren wat op hun grond en in hun klimaat groeit voor eigen gebruik, dan valt er niets meer te importeren. Die gedachtekronkel is egoïstisch, duur en naïef.

Benadrukken dat 20% van de boeren miljonairs zijn, is nogal voorbarig. Dan ga je ervanuit dat er nog een vergunning onder het bedrijf zit, want zonder die vergunning zijn de agrarische gronden, stallen, landbouwvoertuigen en kennis in een pennenstreep waardeloos. Het boerenbedrijf is een extreem kapitaalintensieve business, dag en nacht werken voor meestal teleurstellende marges.

Dieptepunt deze week in de MSM was dit artikel op nu.nl. Het gebruikt zes keer het woord “rellen”, terwijl er geweldloos wordt actiegevoerd. Zulke misrepresentatie is gewoon misselijkmakend. Over welke veldslag met de ME hebben ze onprettig gedroomd!? Mag ik een videootje? Of geloven ze klakkeloos de persberichten en proces-verbalen van de politie?

Sinds het OM een agent vervolgt voor gericht schieten op een zestienjarige boer, neem ik zulke teksten van de politie met een korreltje zout. Gelukkig was er video, want de politie beweerde toen ook dat er bewust op hun was ingereden, arresteerde deze puber voor poging tot doodslag en liet hem een nachtje in de cel slapen totdat “leugen plus ambtseed is feit” sneuvelde op keihard bewijs.

Een boer kan het familiebedrijf nooit verkopen, het is simpelweg niet van hem. Hij heeft het geërfd van zijn voorouders en het behoort toe aan zijn nazaten. Hij mag even op het winkeltje passen. Boeren zijn altijd al duurzaam met de kudde en de akker omgegaan, daarom kunnen ze al eeuwen van dezelfde grond en hetzelfde vee leven. Natuurbehoud is niet nieuw voor ze, het is hun kern.

De aanloopkosten van deze onnozele en onnodige sloopoperatie bestaat uit tienduizend euro per Nederlands gezin. Daar kunnen we veel betere dingen van doen, bijvoorbeeld het verschil betalen tussen een Belgische en een Nederlandse energienota. Wij betalen het dubbele voor hetzelfde Nederlandse gas. (via) We stapelen crisis op crisis omdat we niet nadenken en niets oplossen.

Als we de helft van de landbouw slopen, nemen we afscheid van onze oudste winstgevende sector. Aangezien voedsel 6,4% van onze economie vormt, en 12% procent van onze private sector, is het effect groot genoeg om een recessie te starten. Die 40 miljard tellen we wel op bij de staatsschuld, het structurele effect wordt ons nekschot. Dit wordt de overtreffende trap van de mijnsluitingen.

Als je een paar procent van de belastingbetalers geen vergunning meer geeft om te werken, te ondernemen en te belasting betalen, dan mag je ook een paar procent van de rijksuitgaven gaan schrappen. Wat wordt het? Defensie? Onderwijs? Jeugdzorg? Uitkeringen? Wonen? Waar gaan hun opvolgers snijden? Of is dat louter een probleem voor wie de volgende verkiezingen wint?!?

Ik liet aan het begin van deze fopcrisis al zien dat met een stikstofkraker de stikstofdoelen te halen zijn voor eenmalig een paar miljard in plaats van tientallen miljarden. Toen kwam het Ministerie van Financiën, met een set goedkopere alternatieven. Universiteit Wageningen kwam met NOG een alternatieve route, dat ook tegen peanuts de doelen haalde, zonder de sector te slopen. (PDF)

Het uitstel dat Wopke voorstelde is niet eens nodig, als we NU beginnen met normaal doen.

Het raakt mij als mens, hoe makkelijk politici burgers demoniseren, tegen elkaar opzetten en weer een toekomst ontzeggen. Er is een vals dilemma geschapen tussen boer & natuur. Het raakt mij als nerd, techneut en ingenieur hoe dom ons kabinet doet met ons geld. Er is niet een geitenpaadje, nee er zijn een paar onafhankelijke snelwegen om via innovatie aan iedereens ontwerpeisen te voldoen.

Als we al vastlopen op dit modelcrisisje, hoe gaan we dan ooit de rest te lijf?

Reaguursels

Inloggen

Een pH van onder de vier? Een citroen heeft pH van tomatenpuree. Ik geloof dat niet.

Sans Comique | 21-08-22 | 08:54

Als je een beproefd format wil zien van een escalerende confrontatie van een meute tegen regenten, moet je dinsdagavond even bij die ingelaste raadsvergadering gaan kijken over dat asielhotel. Die wordt verplaatst van de raadzaal naar de plaatselijke sporthal. Alwaar de regenten achter tafels op een hoog podium zitten met een kleine 750-1000 man publiek binnen en luidruchtige aktievoerders buiten. Ze hebben niks geleerd van Strijen in ‘94 en van die aanval op de raadsvergadering een jaar of wat geleden. Het is 2022, we hebben twee jaar geZoomd, hou die hele raadsvergadering lekker online. Scheelt een enorme berg polarisatie op straat dinsdagavond.

F. von Zeikhoven | 21-08-22 | 08:39

Pure statistiek wordt gebruikt in productie omgevingen om marges vast te stellen voor onderdelen om er zeker van te zijn dat het eindproduct aan de gestelde specificaties voldoet. Iedere andere gebruik van statistiek is onderhevig aan misbruik door politici etc. Het gebruik van modellen als representatie is werkelijkheid is van dezelfde orde. "Wetenschappers" die beweren dat modellen de werkelijkheid representeren zijn geen wetenschappers maar poppetjes in dienst van de heersende (politieke) elite.

Zemko | 21-08-22 | 08:34

Rutte is lachend, liegend en draaiend de meest hardvochtige premier die dit land gekend heeft. Van windmolenparken tot dichtgedraaide gaskranen, van door de strot gedrukte warmtepompen tot slinkse inlegvelletjes, en van de toeslagenaffaire via een dichtknijpen van Schiphol tot de huidige fatwa tegen de boeren: Het toont een grote minachting voor de gewone, hardwerkende man die relatief machteloos staat tegenover een hardvochtig overheidsapparaat.
Verdomd, het is tijd voor nieuw leiderschap.

Zeddegeizot | 21-08-22 | 08:18 | 1

Afgelopen week nog langs die windmolenparken gevaren en het eerste dat opviel; die dingen draaiden nauwelijks. Ja, een stuk of drie.
Wind was er wel, redelijk rustig maar voldoende voor die drie. De rest stond er bij en keer er naar...
Gelukkig bouwen we er nog meer! Niet dat die dan extra leveren, wij vermoeden dat daar een hoop geld mee gemoeid is.

EEnzame SchizofrEEN | 21-08-22 | 08:39

Gelul van Feynman. Hij verwijt de ander 'grasduinen' in cijfers en doet het zelf net zo hard. En die romantische praat over 'de diepe wortel tussen boer en grond' is ook gelul. De meeste boeren boeren omdat het 'nog' uit kan. Nederland is een klein land, industrie heeft het lastig. Er is geen boer die ooit gehuild heeft over de teloorgang van de NL'se scheepvaartindustrie , over de auto industrie of over de teloorgang van Fokker. Dan ga je wat anders doen. Of ergens anders heen. Er is geen 'recht' op boer zijn.

m@rkus | 21-08-22 | 04:21 | 6
-weggejorist-
jufrouw theelepeltje | 21-08-22 | 07:16

@m@rkus
Misschien moet je een boekje argumenteren kopen.

HoniSoit | 21-08-22 | 07:52

De Nederlandse scheepvaartindustrie heeft nooit bestaan. We kunnen geneens een binnenvaartschip bouwen. Ja, een ponton casco’s halen in China en die vervolgens af laten bouwen in Constanza. Twintig jaar geleden was dat. Net als die shortsea scheeps cv’s. Was even leuk, maar zonken als een baksteen in 2008. De auto industrie? Daf Trucks is een regionaal merk. Over die variomatics wil ik het niet eens hebben. De Nederlandse auto-industrie heet Ben Pon. Verzond de VW T1 op deachterkant van een sigarendoos. Fokker... Fokker was een Duitse vliegtuigbouwer zoals Citroën Frans is. Maar omdat Duitsland van Versailles moest stoppen met vliegtuigen maken, viel de bodem onder z’n bedrijf uit. Anton Plesman redde de vliegtuigbouwer en lokte hem naar het KLM/Schiphol avontuur. De afbouw van straaljagers voor de luchtmacht hield Fokker nog even aan de praat, maar Nederland heeft de industriële revolutie nooit gekend. Nederland is een land van kooplieden.

F. von Zeikhoven | 21-08-22 | 08:25
▼ 3 antwoorden verborgen

De echte binnenlandse problemen hebben zo blijkt maar weer niet de juiste prioriteit bij wereldvreemd d66.
"D66-europarlementariër bepleit strafprocedure wegens Ter Apel

Sophie in 't Veld, de delegatieleider van D66 in het Europees Parlement, is voorstander van een strafprocedure tegen Nederland wegens de situatie in het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel."
www.telegraaf.nl/nieuws/1085345578/d6...

chausson61 | 21-08-22 | 01:41 | 6

@Dandruff | 21-08-22 | 02:37:
Kijk en voor dit soort praktijken zijn de termen 'landverraad' en 'staatsgevaarlijk' uitgevonden. Dan kunnen mensen wel denken dat dat allemaal hyperbolen zijn om ze af te schilderen als onmensen, maar als men acties onderneemt die de veiligeheid van een natie in gevaar brengt dan kom je hier op. Dat zijn ze momenteel aan het doen. Ik kan er ook niets anders van maken helaas.

peterdh | 21-08-22 | 06:08

Wat een verschrikkelijk mens en wat een verschrikkelijke partij. En wat een landverrader inderdaad. We moeten een strafprocedure starten tegen de EU wegens het niet bewaken van onze buitengrenzen en alle gelukszoekers over de grens zetten met de mededeling dat ze asiel aan moeten vragen in het eerste EU land waar ze arriveren, zoals afgesproken in het verdrag van Dublin.

Wim_Kut | 21-08-22 | 08:12

@Wim_Kut | 21-08-22 | 08:12: Ja natuurlijk. Wetten worden overtreden, dagelijks. Daar zit zo´n persoon o.a. voor in Brussel en wordt ze riant voor betaald. Om wetten en afspraken te handhaven en niet om maar wat te roepen vanuit de veilig bunker.

ChalinaRosa | 21-08-22 | 08:22
▼ 3 antwoorden verborgen

Zonder BL als reaguurder zou dit Topic de helft aan reacties hebben gehad maar Wow deze Feynman gaat bij mij in de bookmarks voor de vele uitstekende reaguursels die beargumenteerd blootleggen dat er een vals dilemma wordt geschapen tussen boer & natuur.

Zoethoudertje | 21-08-22 | 01:21 | 1

Voor mij idem, topstuk en zoals zo vaak met goede stukken komt er dan een shitload aan reacties om maar zoveel mogelijk van de feiten weg te proberen te manoeuvreren. Pure trollenpost van een aantal reaguurders.

Jan van Haerlem | 21-08-22 | 08:37
-weggejorist-
Blauwpetje | 21-08-22 | 00:56 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Vechter | 21-08-22 | 00:39 | 2

@Feynman
Het is nog één slag ingewikkelder. Op moment het boeren bedrijf wordt beëindigd, treed er een verrekening plaats met de ontvangen EU subsidies. Die verrekening is een reden dat boeren bedrijven niet beëindigen, maar nog een paar dieren aanhouden. Immers, niet elke boer gaat het voor de wind.

Op moment je de boerderijen onteigend, dan zie ik aankomen dat een bedrag wordt berekend, maar dat de boer maar moet zien of hij iets overhoud OF dat hij (o.a. door de verrekening EU subsidies) in de schulden komt waar hij nooit uit komt.

Mijn grootouders zijn boeren, heb zijdelings een klein beetje affiniteit en bij dergelijke gesprekken de verrekening vaak benoemd.

Atlantis-95 | 21-08-22 | 00:34

Goed stuk. Het is inderdaad gekmakend - voor ingenieurs of andere mensen met boerenverstand die geen geschiedenis of economie hebben gestudeerd - om de Nederlandse politiek te volgen en te zien hoe men het land sloopt. Geen goede analyse van de problemen, zeer slechte afweging tussen verschillende oplossingen. Er is ook geen enige hoop meer op goed beleid of verandering. Nederland verandert in een overvolle peperdure woke stadstaat, waar mensen die iets kunnen straks moeten doorwerken tot hun 75ste om al die groenlinksgrappen en de kansloze migranten te bekostigen.

Ir_HardGelag | 21-08-22 | 00:24 | 2

Ja. Ga eens studeren. Misschien snap je het dan beter. Je kunt nu eenmaal niet rekening houden met onder de lat als je deze al bijna op de grond hebt liggen.

joker3 | 21-08-22 | 00:31
-weggejorist-
joker3 | 21-08-22 | 00:21 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Mooi dat de waarheid, goed onderbouwd met feiten, hier nog eens op tafel komt. Bij nu punt nl reageer ik ook wel eens, maar met afwijkende mening of gewoon keiharde feiten wordt reactie niet eens geplaatst. Er is een schandalige leugenachtige actie bezig om boeren weg te krijgen. Ik snap eigenlijk niet goed waarom dit gedaan wordt. Ik vermoed een slinkse actie van gestudeerde milieuactivisten, die via rechter en politiek zijn binnen gedrongen

mok | 21-08-22 | 00:21 | 1
-weggejorist-
Ebv2k | 21-08-22 | 01:33

Onze MP is goed in geschiedenis en woordspelletjes, laat zich omringen door bijzonder weinig vakministers (ik dacht maar 2) en vertrouwd blindelings op het ambtenaren apparaat. Ook het RIVM en het CBS genieten zijn blindelings vertrouwen. Eigenlijk heeft het ambtenaren apparaat de macht en laten dat nu voornamelijk d66 en GroenLinks stemmers zijn. Met een MP die zegt wel ballen te hebben maar ze niet toont is het slecht vertoeven voor de VVD. Met ministers die in de 2e kamer alleen teksten kunnen voorlezen en verder geen kennis van zaken hebben is het dan weer slecht regeren, die bakken er werkelijk niks van, ik noem verder geen namen. Dit land heeft vakministers nodig die luisteren naar de provincies en burgemeesters en daar dan beleid op maken. Maar tijdens de kabinetsformatie wordt alles met een soort van handjeklap bedongen en dat veroorzaakt stemvee in de 2e kamer. Ieder 2e kamer lid hoort er voor zichzelf te zitten, partijen zijn een gekunsteld begrip voor de Nederlandse wet. De afstand van Den Haag tot wat er werkelijk speelt is oneindig groot, er is geen nuance en de linkse broeders hebben de macht, er is geen gezond evenwicht meer. En onze MP denkt werkelijk bij zichzelf dat hij de enige is die dit ongeregeld zooitje kan bestieren. Het kan verkeren, time for a change.

Rdock | 21-08-22 | 00:06

Het poldersysteem is intrinsiek niet ontstaan of in staat om problemen op te lossen, maar om alle belanghebbenden even ongelukkig met de uitkomst van overleg te laten zijn. De standaardreactie van de bestuurlijke klasse op een (al dan niet gefantaseerd) probleem is niet ‘we gaan het oplossen’, maar ‘hoe gaan we dit bestuurlijk, juridisch en politiek inkaderen?’ Daarnaast zijn allerlei groeperingen, van activistische partijen tot belangengroepen, simpelweg ook gebaat bij het voortbestaan van problemen, want business model (uitzondering natuurlijk de werkelijke gedupeerden, van toeslagouders, bewoners van azc-dorpen tot Groningers en, in zekere zin, de boeren). Tot slot heeft de overheid jarenlang allerlei open normen geïntroduceerd in het recht en heeft (en neemt) de rechter juridisch de ruimte om politiek te bedrijven, niet alleen door die open normen maar ook door invulling van vage bestuursrechtelijke en civielrechtelijke beginselen en verwijzing naar al dan niet bindende internationale afspraken.
Tot slot (2) bestaat met name de landelijke politiek uit baantjesjagers, technocraten, bureaucraten, beroepspolitici en querulanten, zonder relevante werkervaring voor het oplossen van complexe (of eenvoudige) problemen.

Hopenschauer | 21-08-22 | 00:02

Klopt: Het boerenbedrijf is extreem kapitaalintensief. De gemiddelde boer trekt een inkomentje van 40000 euro uit een ivestering van 1.5 miljoen. Een "return on investment" van de volle 2,67% Hoe is dit in godsnaam mogelijk? Bij ieder ander bedrijf had de bank de stekker er uitgetrokken. Verklaring: De boerenlobby zorgt er al meer dan 40 jaar voor dat deze overbodige economische activiteit ongehinderd doorgang kan vinden ten koste van een aanslag op milieu en ruimte, en dan rekenen we de schade tgv de strontbende de boeren nog niet eens toe.
Als je een boerenbedrijf reëel waardeert op ongeveer 2.5 keer de jaarwinst is het gemiddeld een ton waard. Meer heb ik er dan ook, als belastingbetaler, niet voor over om ze uit te kopen. Stoomlocomotiefmachinisten gingen de boeren in ons land voor: Ze bestaan niet meer. Voedsel haal je beter uit het buitenland terwijl wij het geld moeten inzetten op profitabeler zaken, gewoon om onze welvaart in stand te houden.

bdn01 | 20-08-22 | 23:54 | 16

@Rdock | 21-08-22 | 01:09: Heeft u al eens een bedrijf gerund en met investeerders, aandeelhouders en banken gepraat? Anders maar beter een veilig 9-5 baantje.

bdn01 | 21-08-22 | 01:29

@bdn01 | 21-08-22 | 01:29:

Ad hominea voegen weinig toe aan de discussie.
Feit is dat een bedrijf dat verlies draait niet met dwang onteigend hoeft te worden. Dus dat er straks op grote schaal bedrijven onder dwang onteigend worden geeft aan dat de sector helemaal niet zo verliesgevend is als de betonlobby steeds suggereert.
Dat veel landbouwbedrijven ook flinke schulden hebben klopt, maar dat heeft ook te maken met voortdurend veranderende en steeds strengere regelgeving. Als dat spelletje een keer stopt wordt dat allemaal afbetaald. Bedenk dat geïmporteerd voedsel niet aan al die voorwaarden voldoet.

En natuurlijk kan een land ook voedsel importeren zolang het voldoende andere spullen exporteert; en in een veilige stabiele regio zit. Maar NL stoot steeds meer reële economie af; vergrijst; importeert grote groepen werkloze analfabeten; en ondertussen wordt West Europa er ook niet veiliger op. Dan is het niet slim om afhankelijkheid van het buitenland na te streven. Bij energie, arbeid en medicijnen pakte dat ook al niet goed uit.
Tel daarbij op dat problemen zoals covid en Poetin in een paar jaar tijd de hele wereld in hun greep hielden. Voedsel is schaars op de snel groeiende wereldbevolking, het is naïef te denken dat we zonder landbouw beter af zijn. Bij gas lijkt dat nu ook een beetje tegen te vallen.

Dandruff | 21-08-22 | 02:03

Aan wie worden de landbouwproducten geleverd? Aan de verwerkende industrie die prima rendementen hebben. Uw redenering is er 1 met de oogkleppen op, het gaat om voedsel. Landen zonder basisindustrie, zonder landbouw zijn uiterst kwetsbaar. Sraks de basischemie ook het land maar uit? Do the math en u zal zien dat tientallen procenten van het BNP verdwijnen. En welke keuzes gaan wij dan maken?

therealbraindump | 21-08-22 | 07:54
▼ 13 antwoorden verborgen

"Een boer kan het familiebedrijf nooit verkopen, het is simpelweg niet van hem. Hij heeft het geërfd van zijn voorouders en het behoort toe aan zijn nazaten."

Nou, daaruit blijkt dan een privilege dat geen enkele andere Nederlander geniet, qua beroep. Ik zie niet waarom een boerenbedrijf anders is dan welk bedrijf dan ook, als we alle valse nostalgie even terzijde mogen schuiven over het van generatie op generatie overgaan van vader op zoon, en zo.

Dus omdat mijn vader kapper was, heb ik het recht ook maar kapper te worden omdat ik op de winkel moet passen zodat mijn zoon dat weer kan overnemen? Mooie argumentatie Feynman. Zo lust ik ze per dozijn.

"Er is een vals dilemma geschapen tussen boer & natuur."

Ja maar wie doen dat? Ik dacht toch de boeren zelf, met hun overdreven retoriek over "geen boer geen eten".

Beste_Landgenoten | 20-08-22 | 23:53 | 4

@Squeezelover | 21-08-22 | 00:41:
"BL, de vraag die aan uw stelling voorafgaat, is óók of de verkoop van het "geërfde" bedrijf als een vanzelfsprekendheid aan de orde zou kunnen zijn."

Zou een boerenbedrijf afwijken van een ander geërfd familiebedrijf? Ik denk van niet en als dat bedrijf regels overtreedt kan ook dan in het uiterste geval tot sluiting of onteigening worden overgegaan. Nooit zomaar, net als het bij boeren ook een uiterste middel is. Helaas wordt de discussie verziekt door boeren die doen alsof dit uiterste middel de standaard aanpak zou zijn.

Of ze subsidies ontvangen staat daar los van misschien, maar toch is EU breed de agrarische sector ontvanger van het grootste deel der subsidies. In die zin is de beroepsgroep (ook alweer) geprivilegieerd want andere beroepsgroepen kennen die grote subsidies niet in die mate.

Mijn familie-kapperszaak kan ook geslote worden als ik weiger tegen de verordening in om haarlak in de put op straat te dumpen. Blijf ik hierin volharden dan duurt het niet lang of ik krijg aan de stok met de handhaving en in het uiterste geval lijkt sluiting van mijn zaak niet onmogelijk.

Beste_Landgenoten | 21-08-22 | 00:56

Beste BL, U gaat ervan uit, dat de wet zou worden overtreden. Dit staat geenszins vast. Bij mijn weten opereert in feite elke agrariër met een Natuurvergunning, of beoefenen de boeren in de regel hun beroep zonder vergunning, dus illegaal? U wekt bij mij de indruk dat de agrarische sector is gebaseerd op wetteloosheid, hetgeen natuurlijk niet waar kan zijn. Dat er beleid wordt geformuleerd, waaraan de sector niet zou voldoen, is van andere orde en dat is nu juist, vanwege o.a. ondoordachtheden en kennelijke vooringenomenheden, het probleem. Beleid, dat voorbij gaat aan reeds volbrachte inspanningen ten opzichte van dezelfde sector in de (meeste) andere EU landen, dat eenzijdig lijkt, dat niet democratisch tot stand kwam, dat willekeurig oogt, dat onredelijk is volgens zowel de boeren als de overgrote meerderheid van de bevolking en dat eenzijdig dreigt te worden opgelegd zonder fatsoenlijke afweging van de gerechtvaardigde belangen.

Squeezelover | 21-08-22 | 01:18

"Ik zie niet waarom een boerenbedrijf anders is dan welk bedrijf dan ook"
Jouw beperkte visie breekt je wel vaker op.

LD69 | 21-08-22 | 02:58
▼ 1 antwoord verborgen

Precies dit. Als er een probleem is, verwacht deugdelijke analyses van het probleem en diens mogelijke oplossingen. Vervolgens wordt daar dan een politieke keuze uitgemaakt.
Nu wordt er een politieke keuze gemaakt zonder onderliggende analyses. Met een paar cherry-picking feitjes voor de zweem van inhoud. Gekmakend en beschamend.

Lijkvocht | 20-08-22 | 23:33

Voor diegene die reageerde op een reaguursel van gisteren:
De gratis rijopleiding van de eigenwijze Noord Afrikaan die geen enkel woord Nederlands spreekt komt uit het potje van de gemeente. In dit geval Lochem.

SNAFU | 20-08-22 | 23:27

Uit dat rapport van Wageningen over klaver en andere soorten bij het gras toevoegen is niet alleen goed als voer voor vee zodat er minder ammoniak wordt geproduceerd. Die soorten nemen ook stifstof uit de lucht en stuurt die door naar de grond zodat boeren minder kunstmest hoeven te gebruiken.

Zzzzooooffff | 20-08-22 | 23:19

Dit moet wat vaker verteld worden, ik snap niet dat Rutte dit niet ziet. Lijkt me best een verstandige vent, waarschijnlijk is 20 jaar politiek ook slopend voor realistisch nadenken en ga je vooral op in de waan van de politieke arena, dikastocratie en hoe je daar mee omgaat.. niet meer wat feitelijk het beste is voor je land.
Misschien is het gewoon tijd voor de ondergang.

henniebal | 20-08-22 | 23:15 | 1

Het ging en gaat bij Rutte niet om feiten. Rutte is een slimme marketeer die vooral nadenkt over hoe hij de volgende verkiezingen weer kan winnen.

Rennieflox | 20-08-22 | 23:36

Hulde.

drs. Levi Samsonov | 20-08-22 | 23:14

Ik ben ook een beetje bang (nou ja, bang) dat we in een post-wetenschappelijke tijdperk zijn terechtgekomen. Veel wetenschappers (ik noem bijvoorbeeld psychologen met betrekking tot gender-disforie of klimaatwetenschappers) lijken tegenwoordig wel lobbyisten die op appèl een rapportje tikken, wat dan door niet-begrijpende politici wordt opgelepeld. Mocht het dan nog niet lukken, dan zoek je een rechter op die op volledig andere - compleet niet ter zake doende - gronden tot een bindende uitspraak komt. Waar is in hemelsnaam de rede gebleven?

MartiniMeister | 20-08-22 | 23:10 | 1

Deugen gaat om gevoel, niet om feiten of reden. Deugen verkoopt beter.

donkieshot | 20-08-22 | 23:19

Intussen is in Den Haag bij ‘66 en verder links het middel al lang het doel geworden en blind iedereen die daar ook maar wat tegenin brengt voor terrorist uitgemaakt. Wat een tijd om in te leven. De domheid regeert.

TheseDays00 | 20-08-22 | 23:07

Als we de export willen stoppen van het overschot aan vee, zullen dan gelijk maar de import van bijvoorbeeld auto's stoppen? Denk niet dat deze CO2 neutraal geproduceerd worden in het buitenland.
Zover denkt de milieu activist niet. Economie is niets meer dan ruilhandel. Je kunt niet export stoppen en blijven importeren. De tijd dat we als land zelfvoorzienend waren ligt ver achter ons.

Pummetje | 20-08-22 | 23:04 | 2

Comparatieve kostenvoordelen. Wanneer je over Nederland heen vliegt begrijp je waarom de landbouwsector in Nederland zo omvangrijk is. Dat ziet zelfs ieder blind paard en zelfs sommige landgenoten ;)

therealbraindump | 20-08-22 | 23:10

Activisten zijn hypocriet, ze neuzelen enkel over anderen. Andere landen, met name slecht renderende zuidelijke landen, staan te trappelen om onrendabel te gaan produceren met de hulp van Brussel.

donkieshot | 20-08-22 | 23:27

Dank weer Feynman!

VonHabeNichts | 20-08-22 | 23:01

In feite vernietig je inderdaad een industrie en structureel inkomen voor de oveheid door al die boeren uit te kopen. Wat gaan die boeren met die 40 mrd doen? Investeren? Op de bank? Beetje rentenieren?

Het is waardevernietiging op een onwaarschijnlijke schaal.

Nietdanjatoch | 20-08-22 | 22:50 | 8

Lees het stuk van Feynman nog maar een keer aandachtig door met uw 'feiten'. Het gaat helemaal niet om de stikstofdepositie, het gaat hier om een ordinaire herinrichting van Nederland.

therealbraindump | 20-08-22 | 23:03

@MartiniMeister | 20-08-22 | 23:12: wanneer het echt om een vermindering van de stikstofdepositie zou gaan zou de regering ook initieel het gesprek met de landbouwsector zijn aangegaan over technologische innovaties. You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.

therealbraindump | 20-08-22 | 23:21
▼ 5 antwoorden verborgen

Wat een geweldig stuk. Hulde!

JohnLocke | 20-08-22 | 22:46

Hulde, Feynman, wat je schrijft is mij uit het hart gegrepen, het complete gebrek aan rationaliteit voor wat betreft alle recente crises (Oekraïne-referendum vroeger al, de Zwarte Piet- en slavernijdiscussie, het gender-gezwatel, corona, energiekosten, bevingsschade in Groningen, klimaatdrammerij en ga zo maar door) en de dogmatische weigering problemen echt op te lossen stuit me al jaren tegen de borst.

MartiniMeister | 20-08-22 | 22:46 | 1

En er zijn voldoende echte problemen, gebrek aan geschoold personeel, watertekort, inflatie, verziekte huizenmarkt …

MartiniMeister | 20-08-22 | 22:53

Mooi gezegd Feynman. Alleen de stelling dat politici burgers een toekomst ontzeggen verdient enige nuancering. Forse aantallen nieuwe burgers wacht immers een paradijselijke toekomst, levenslang vakantie op kosten van de toekomstgedepriveerde burgers. Ik vraag me al lang af wanneer Nederland nu eindelijk genoeg apothekers, raketgeleerden en kwantumfysici heeft.

Nivelleermarionet | 20-08-22 | 22:42

KAN iemand deze tekst doorsturen naar iedereen?

Verderkijkert | 20-08-22 | 22:40

Wat een mooie samenvatting van de waanzin en wat een doorkijk naar echte oplossingen. Dank.

Twissel | 20-08-22 | 22:30

Het is heel simpel. Nederland heeft de beste boeren ter wereld, maar helaas ook de slechtste politici ter wereld. Waar wordt het land beter van? Alle boeren weg? Of alle politici weg?

Mokum Kosher | 20-08-22 | 22:23 | 2

Een beroepsverbod voor die laatste sector is wel een goed idee.

W_F | 20-08-22 | 22:58

Laten we het reces verlengen richting 52 weken.

Joffri | 21-08-22 | 07:55

Mee eens, goed onderbouwd verhaal.

intrigant | 20-08-22 | 22:22

Niets aan toe te voegen Feynman. Het is tenenkrommend om te zien hoe veel Nederlanders de staatsmedia op hun blauwe ogen geloven, ook als het alle cijfers tegenspreekt. Ze zouden onderhand toch beter moeten weten.

W_F | 20-08-22 | 22:17

"Een boer kan het familiebedrijf nooit verkopen, het is simpelweg niet van hem. Hij heeft het geërfd van zijn voorouders en het behoort toe aan zijn nazaten."

Wat een feitenvrij gewauwel. Nog geen 100-200 jaar geleden hing alles nog aan elkaar van familiebedrijven in het westen, generatie op generatie. Je ziet nog steeds de restanten bij een aantal ketenen, banken enzovoorts (voor de historici: bij de islam werkte het erfrecht anders en heeft ze op achterstand gezet in die periode van steeds groter wordende familiebedrijven. Cruciaal voor westerse groei ). Maar het punt is dat het geen argument is. Familie dynastieeën komen en gaan maar is ook wel een artefact uit ons verleden wat in zichzelf geen argument vormt.

GeenAccount | 20-08-22 | 22:16 | 5

Tuurlijk is het geen argument. Maar het is toch iets om mee te nemen dat er al een paar eeuwen op een bepaalde plaats geboerd wordt door families. Als er dan zoveel andere manieren zijn, waarom onteigenen (met de geschiedenis in je hoofd) en een beroepsverbod eisen, zoals in de plannen staat

Humsico | 20-08-22 | 22:40

@johnyl | 20-08-22 | 22:38: Dat onteigenen, is dat dan voor huizenbouw? Of voor verminderen van de stikstof uitstoot? Ik snap die hele onteigening namelijk niet. Als je een bedrijf geld geeft om te stoppen met veehouden, dan kun die toch nog suikerbieten verbouwen?

Humsico | 20-08-22 | 22:47

@Humsico | 20-08-22 | 22:47: Daar moet die grond dat wel een beetje geschikt voor zijn. Maar al zou je er kerstbomen op zetten of vlinders gaan kweken, er is geen reden om de grond te onteigenen, hooguit de veestapel.

W_F | 20-08-22 | 22:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Sinds c-19 steeds betere stukken. Dank.....!!!

Briver | 20-08-22 | 22:15

Ik blijf de linksmens maar een raar individu vinden. Zich profileren als verbindend, inclusief, solidair, begripvol maar dan wel zonder enkele empathie een hele beroepsgroep kapot willen maken waarbij alles is veroorloofd om dit doel te bereiken. Rare jongens die linksmensen.

yeps | 20-08-22 | 22:13 | 7

Waarom doen ze dat dan niet? Ik geef vast het antwoord. Omdat het nog niet hoefde, iedere harde handhaving op stikstof is steeds vooruit geschoven, al 30 jaar lang.

Beste_Landgenoten | 20-08-22 | 22:55

@Beste_Landgenoten | 20-08-22 | 22:55: Doen ze dus wel, al 30 jaar. Met 70 %, welke beroepsgroep nog meer?

Het kan altijd meer natuurlijk, inkomens gezien van de boeren?

Humsico | 20-08-22 | 23:02

Verbinden, inclusief, solidair: het is Newspeak voor onderwerpen en nivelleren.

Dampende_aardappel | 20-08-22 | 23:08
▼ 4 antwoorden verborgen

Al die celebrities vliegen met hun privéjet en hebben daardoor per persoon een ruim 600x grotere CO2 footprint dan elke reaguurder hier. Maar daar wordt niets van gezegd. Maar als je houtkachel stookt krijg je de linkse kerkiërs over je heen. Die gaan je dan pesten. Dit klopt niet. Ik blijf dus stoken als de celebrities in hun privéjet blijven vliegen.

Twee Jeetjes | 20-08-22 | 22:11

De huidige generatie politicie is nooit uit de bubbel gekomen.
Zij bewonen het luchtkasteel maar hebben echte lijfeigenen.
Feiten zijn ondergeschikt aan meningen.
Arm, letterlijk, Nederland.

Pensionista | 20-08-22 | 22:05

Citaat:
“ In 2017 ontving een typisch Nederlands melkveebedrijf ongeveer 2,50 euro per 100 kilogram melk aan subsidies. Dat ongeveer 20 procent van het bedrijfsinkomen. Vergelijk je dit percentage met andere belangrijke Europese zuivellanden dan is dit aandeel laag. Alleen de Ierse melkveehouder ontvangt ongeveer hetzelfde percentage. De melkveehouders in andere Europese zuivellanden ontvangen fors meer, veelal het dubbele.

Op een typisch Frans melkveebedrijf bestaat ongeveer 45% van het inkomen uit subsidie. Ook voor melkveehouders in Duitsland en Denemarken is subsidie een relevante inkomensbron. Veertig procent of van het bedrijfsinkomen bestond in 2017 in deze landen uit subsidie.”

www.verantwoordeveehouderij.nl/nl/ver...

theo-is-dood | 20-08-22 | 22:03 | 15

@Beste_Landgenoten | 21-08-22 | 00:01:

Prima vergelijking want landbouwgrond is een productiemiddel, geen privébezit. Net zoals vrachtwagens dus.
En voor het wegennet betalen we allemaal buitensporig veel belasting, dus ja daar moeten we allemaal gebruik van kunnen maken. Jouw vergelijking gaat mank omdat die uitgaat van reeds bestaande publieke wegen die we niet ineens kunnen missen, terwijl het bij landbouwgrond gaat om gebieden die de boeren al heel lang gebruiken. Gebieden die we dus ook nooit misten; tot de regeringspartijen ineens 30 miljoen nieuwe Nederlanders wilden importeren.
Voorlopig althans. Want volgens GL en D66 mag geen één van de 8 miljard aardbewoners aan de grens worden tegengehouden.
Hamvraag is natuurlijk; willen we dat echt?

En ook nog maar eens herhalen, volgens het ministerie van financiën moeten 11.200 bedrijven sluiten, en 17.600 bedrijven inkrimpen.
En degenen die direct al hun rechten opgeven kunnen inderdaad tot soms wel 100% van hun bedrijf vergoed krijgen. Sowieso niet echt "riant" dus. En ik noem dat gewoon onteigenen, ook al gaat dat "vrijwillig".
Het is sowieso raar dat elke crimineel eindeloos gratis mag procederen tegen de staat, maar dat hardwerkende ondernemers die oneiglijk onteigend worden daar niet tegen in beroep kunnen gaan. Omdat dan de vergoeding voor de "vrijwillige" onteigening flink omlaag gaat.
En dat allemaal op basis van stikstofidioterie waarvoor een pakweg 80% goedkopere technische oplossingen is.
Column al gelezen?

Dandruff | 21-08-22 | 00:37

@Beste_Landgenoten | 20-08-22 | 23:01: O ja, er wordt ook nog kaas gemaakt en melkpoeder. Heel efficiënt. Zonder koe niets van dat alles. Er is nog steeds geen machine die van gras melk kan maken. Dat dacht je zeker? Dat doet die koe allemaal voor jou en je vrienden. O, je hebt geen vrienden. Maakt niet uit. Het is zo gemakkelijk om wat onzinnige uitspraken te doen alsof je ook maar iets verstand hebt van wat er aan de hand is. Altijd hetzelfde onsmakelijke afserveerdeuntje gaat dat nou nooit vervelen BL?

dijkbewaker | 21-08-22 | 01:16
▼ 12 antwoorden verborgen

"Als je een paar procent van de belastingbetalers geen vergunning meer geeft om te werken, te ondernemen en te belasting betalen, dan mag je ook een paar procent van de rijksuitgaven gaan schrappen. "

Nee hoor dat gaat deze regering niet doen schrappen in uitgaven. Er wordt eenvoudigweg de belastingen verhoogd voor de resterende Nederlanders. Daar is al een voorschot op genomen met de aangekondigde aanpassingen in de vermogensbelasting.

Revolución | 20-08-22 | 22:00 | 1

De grens is wel zo’n beetje bereikt qua value for money die de overheid levert. Dat heeft impact op de belastingmoraal (voor wie daar überhaupt mee behept is). Meer vermogensbelasting betekent meer ontwijking en of ontduiking.

intrigant | 20-08-22 | 22:06

Hear hear.

Judas3rd | 20-08-22 | 21:59

Spijker en kop! Thanks Feynman. Dit dossier wordt de val van Rutte, de VVD en het CDA. Burgers pikken de leugens niet meer.

Mickdestok | 20-08-22 | 21:55 | 6

Geen maatregelen? Dus vluchtelingendossier, armoedebestrijding moeten niet worden aangepakt. De onbestaanbaarheid van het stikstof dossier niet duidelijk gemaakt binnen de EU?

Squeezelover | 20-08-22 | 22:12

@Squeezelover | 20-08-22 | 22:12: ah, dan heb ik uw tegel verkeerd begrepen. Ik dacht dat u doelde op de wanstaltige maatregelen die dit grenzeloos onbekwame kabinet over ons uit schijt, u doelde op daadwerkelijk nuttige maatregelen die een nieuw te vormen kabinet zou moeten nemen.

intrigant | 20-08-22 | 22:28

@intrigant, u had mij dan idd in eerste instantie niet begrepen. Ik was wellichtte voorzichtig met mijn uitdrukking. Het is een kabinet van praatjes, Sinterklazen (naar de verkeerde kant), volstrekt onbenul en los van elk gevoel dat in de samenleving wordt ervaren, om er een paar te noemen.

Squeezelover | 20-08-22 | 22:33
▼ 3 antwoorden verborgen

"onder de streep we minder koeien, schapen, kippen en varkens hebben." Vergeet de extra 643 duizend geiten niet. Waarom die weglaten van je streep? Als er al stinkend, scheten latend vee is... :)

GeenAccount | 20-08-22 | 21:55

'Op het winkeltje passen' doet de huidige, nog actieve generatie boeren tekort. Boeren zijn rentmeesters die het respect dat zij verdienen niet krijgen. Basta.
Vraag blijft hoe de wal het schip gaat keren. Er resten weinig andere opties dan een opstand van boeren en hun getrouwen.

PPuk | 20-08-22 | 21:53 | 2

In de tijd dat ik in Ierland zat heb ik boeren gesproken die met liefde & trots spraken over weidegronden die al eeuwen door hen en hun voorouders werden onderhouden. Meer nog over het bloed, het zweet en de tranen die voorouders brachten om grond te verrijken (vroeger -en plaatselijk nu nog- werd zeewier als 'fertilizer' gebruikt, een enorm arbeidsintensief proces). Velen van ons kunnen zich niet verplaatsen in de morele verplichting die het rentmeesterschap met zich meebracht/meebrengt.

Kijktip: The Field
youtu.be/VUEbVIRdhDo
Rijke yank (Berenger) gaat midden jaren ´20 in het Ierse Carraighthomond op zoek naar 'zijn wortels´ en neemt meteen de gelegenheid te baat om wat interessante lapjes grond aan te kopen. Een plaatselijke pachter (Harris) weigert zijn 'erfgoed´ af te staan en zegt hem de wacht aan: 'Je ging naar Amerika om je zakken te vullen. Denk je dat je nu het land kan kopen dat je in de steek liet.´ In deze theatrale plattelandstragedie (naar het toneelstuk van John B. Keane) wordt de schoonheid van het Ierse landschap breed uitgemeten.

PPuk | 20-08-22 | 22:04

@PPuk | 20-08-22 | 22:04: dit..... een boer is dat omdat hij van zijn werk houd
7 dgn per week werken
Het zit in hun bloed
Neem je het af neem je ook hun levensdoel af

Therrie | 20-08-22 | 23:08

Barman?

Brabeaulander | 20-08-22 | 21:52 | 2

Borrel of bier?

Kapitein Sjaak Mus | 20-08-22 | 21:58

Kopstoten voor Jan en alleman!

Brabeaulander | 20-08-22 | 22:05

Weer top

Humsico | 20-08-22 | 21:50

Je hebt gelijk, daarom ben ik weg uit Nederland

rifraf | 20-08-22 | 21:49

Lekker lezen kan jij, die link gaat over insecten voor veevoer!

kearress | 20-08-22 | 22:13

Goeie Feynman en alle tegelaars op 1 na

wilderst | 20-08-22 | 21:39 | 2

Namen en rugnummers?

Kapitein Sjaak Mus | 20-08-22 | 22:10

I know what you did there

Beste_Landgenoten | 20-08-22 | 22:41

Mooi stuk. Twee keer gelezen. Bedankt.

SNAFU | 20-08-22 | 21:38

"Een boer kan het familiebedrijf nooit verkopen, het is simpelweg niet van hem. Hij heeft het geërfd van zijn voorouders en het behoort toe aan zijn nazaten."

Da's niet zo fijn, man.
Da's sentimenteel en bevooroordeeld gelul.
Kletsika, onzin en flauwekul.
Ongeïnformeerd op z'n minst, kwaadaardig wellicht.
Ga.toch.weg!
Lul.niet!

Er zijn hele bedrijfstakken verdwenen, Ondernemingen van vader op zoon, soms eeuwenoud.
Hier zal ik het niet hebben over smederijen, leerlooierijen, garenspinners, kathedraalbouwers en andere ambachtslieden.
Maar het schip dat mijn broers en ik hebben moeten laten slopen mis ik nog steeds.
Mijn vader, grootvader, overgrootvader, betovergrootvader, bet-betovergrootvader en voor zover we kunnen nagaan alle opa's tot in de 15e eeuw waren vissers.

Weg.
Allemaal weg.

Tijden veranderen.

Mijn broers hebben een nieuw bestaan opgebouwd. Zelf werk ik nu in de zorg.

Ik ben gelukkig.

Kapitein Sjaak Mus | 20-08-22 | 21:36 | 14

@Kapitein Sjaak Mus | 20-08-22 | 21:55: Ok, u bent zen, ik haak af. U klinkt niet erg zen. Succes met mindfullness en mediteren. Wat mij betreft leven en laten leven u is geen maatstaf. Ik mag aannemen dat de situatie waarin uw familie zat niet vergelijkbaar was, ik geloof niet dat mensen zich zonder slag of stoot naar de slachtbank laten leiden. Een beroepsgroep sterft meestal uit door verandering in vraag en aanbod. Uw bedovergrootvader is niet gedwongen gestopt door een falende overheid en stikstofonzin.

donkieshot | 20-08-22 | 22:24

@Kapitein Sjaak Mus | 20-08-22 | 22:09: Proost!

Humsico | 20-08-22 | 22:36

Ach Donki,

Mijn betovergrootvader (met een t) viste en verdiende daar een karige boterham mee. Toen vanuit Hen Die Boven Ons Gesteld Zijn werd besloten dat de visserij moest worden ingekrompen zijn mijn broers en ik gedwongen om ons schip op te leggen.
En ja, daar zijn protesten tegen geweest. Havens zijn geblokkeerd. Resultaat nul.

Mag ik u verzoeken om geen mening te spuien over zaken waar u niets van weet?

Kapitein Sjaak Mus | 20-08-22 | 22:36
▼ 11 antwoorden verborgen

Kijk. Daarom heb ik een kroontje. Dank Feynman. Uit het hart en met gezond verstand geschreven.

GWBA | 20-08-22 | 21:32

Feynman for president!!!!

Nico1000 | 20-08-22 | 21:32

Met alle stront die er door sommige media over agrariërs wordt is het een verademing deze stukken te lezen. Elitaire individuen proberen een sprookjesland voor zichzelf te creëren ten koste van agrariërs en betaald door de burger waarboven zij zich verheven voelen. Dit alles gevoed door een angstcampagne jegens de "domme" burger wiens levensstijl de reden is van alles wat fout gaat op deze planeet en daarmee het voornaamste excuus om hen alles door de strot te rammen. Bedankt en prettig weekend verder!

brammetaalman | 20-08-22 | 21:29

Niet te veel feiten en consequenties benoemen Feyman van deze stikstofklucht, daar kunnen de toppers van Rutte4 niet zo goed tegen. Deze hele d66 operatie gaat niet om stikstofreductie maar om de herinrichting van Nederland.

therealbraindump | 20-08-22 | 21:29 | 2

Vandaar het onteigen van grond dat geen stikstof veroorzaakt, in plaats van onteigenen van vee dat wel (een deel van) de stikstof veroorzaakt.

W_F | 20-08-22 | 22:24

@W_F | 20-08-22 | 22:24: dat kan natuurlijk een politieke keuze zijn maar heb dan in ieder geval de moed en het elementaire fatsoen om dit onderwerp ter sprake te brengen in de politieke arena. Weinig verheffend, deze politieke poppenkast die Rutte4 hier laat zien.

therealbraindump | 20-08-22 | 22:28

Verder: we kunnen het best hebben over de rol van de landbouw, de natuur, en de uitstoot van van alles en nog wat. Maar onteigening van boeren of een gedwongen afbouw van de veestapel hoort het laatste redmiddel te zijn, het sluitstuk van het beleid, en niet het eerste voorstel.

Muxje | 20-08-22 | 21:27

Na het lezen van een stuk als dit, vraag ik me altijd af of GeenStijl wel in Den Haag wordt gelezen.
Het zou in elk geval een goed middel zijn om die kliek koker-glurende banenjagers en duurzaamheidsvrouwtjes met hun verstikkende groepsdruk, eens wakker te schudden en met hun poten in de realiteit te zetten.

Die hele coalitie is net een moslimse familie: zodra er ééntje zijn/haar nek uitsteekt met een afwijkende kritische mening, valt de hele familie over hem/haar heen en volgt er een campagne van morele chantage en intimidatie. Eén van de bekendste slachtoffers van deze Haagse eerwraak is Pieter "functie elders" Omtzigt. En vandaag is het Hopke Woepstra, die niet wist hoe snel ie van zijn in een krant gewikkelde keutel moest zien af te komen.

Peter Emile | 20-08-22 | 21:26 | 4

Mooie vergelijking

Humsico | 20-08-22 | 21:54

Ze hoeven GS helemaal niet te lezen, BBB en FvD houden regelmatig een betoog van gelijkaardige strekking.

intrigant | 20-08-22 | 22:12

Reken maar dat dit stukje maandag in de knipselmap van Rutte zit.

W_F | 20-08-22 | 22:25
▼ 1 antwoord verborgen

Politici en MSM zijn aantoonbaar onbetrouwbaar.

TheBigKirth | 20-08-22 | 21:25

@Feynman; namens de gehele agrarische achterban: Dank voor het blijven benoemen van de feiten. Prettig weekend zodra u er aan toe bent.

prutsclown | 20-08-22 | 21:14

Natuurmonument: "Met onze ingrepen maken we de natuur weerbaarder tegen de overdaad aan stikstof en helpen we kwetsbare planten en dieren. Het zijn tijdelijke maatregelen."

Schiet mij maar lek. Wat zijn de kwetsbare planten en dieren in deze wereld? Wat zijn de tijdelijke maatregelen?

KlaagGraag | 20-08-22 | 21:13 | 9

@Humsico | 20-08-22 | 22:02:
Natuur is geen natuur als het beheer nodig heeft. Dan is het namelijk cultivatie.

zwenkwieltje | 20-08-22 | 22:19

@zwenkwieltje | 20-08-22 | 22:19: Dat klopt, maar de aangelegde stukken Natura2000 zijn nu eenmaal onze natuur. Met een wensvegetatie. Dat moet je wel onderhouden

Humsico | 20-08-22 | 23:15
▼ 6 antwoorden verborgen

Er loopt binnen die anti-landbouw & anti-veeteelt-taliban een aantal zeer bedenkelijke figuren die zich laten leiden door fundamentalistische ideologieën: vegetarisme, dierenwelzijn, 'NL-kennisland', 'Tristatecity', zij die willen dat NL een soort natuur-openluchtmuseum wordt (Nederland houden zoals het was in 19e en begin 20e eeuw), e.d. Die figuren lossen niets op maar creëren alleen maar heel veel haat, ellende en chaos.
Pragmatisme is wat we nodig hebben. Met elkaar om de tafel zitten en polderen is de enige oplossing. Er zijn goede, alternatieve oplossingen voor het massaal onteigenen. Het is simpelweg niet nodig!

Aristotalloss | 20-08-22 | 21:12 | 3

Goed stuk by the way, Feynman!

Aristotalloss | 20-08-22 | 21:19

Wat betreft kennisland liep Nederland alleen nog voorop op agrarisch onderwijs.

W_F | 20-08-22 | 22:28

Vegetarisme! Oei.

Beste_Landgenoten | 20-08-22 | 22:34

Ik vind het steeds opvallender hoe 'onze' overheid werkelijk astronomische bedragen over de muur schept terwijl feitelijk vrijwel alle publieke voorzieningen kapot gemaakt zijn.
Keer op keer is de oplossing om meer geld te geven aan adviseurs, consultants, middlemanagers, baantjecarouselliers etc. etc. maar NOOIT gaat er geld naar oplossingen.

Dit land is kapotgemanaged! Haal al die managers nou eens weg, zet mensen met praktische kennis aan het roer en zorg voor oplossingen. Die kunnen vaak heel efficient met relatief kleine investeringen uitgevoerd worden.

DatInternetDingetje | 20-08-22 | 21:11 | 2

Precies dat.

ChalinaRosa | 20-08-22 | 21:26

Klopt natuurlijk zal dit veranderproces wel gemanaged moeten worden door dure externe interimmanagers.

Rattus | 20-08-22 | 21:35

Men is ideologische verblindt en maakt daar beleid op. Gezond verstand en visie nodig voor de problemen van nu en morgen ontbreekt. De geschiedenis verteld ons het lot van de bevolking onder ideologische leiding. We zijn verdoemt met dit stelletje en verstrikt in Dwingende Brusselse regels.

HD50 | 20-08-22 | 21:09

Ik vind dit interessant maar ook lastig want ik weet zo verrekt weinig over dit onderwerp. Het lijkt een enorme wetenschappelijke kluif, doordrenkt met politieke motieven. Kunnen jullie van GS (in mijn dorpje zijn jullie een soort griekse godheid die alles kan maar ook geplaagd gaat door menselijke verlangens en gevoelens zoals verontwaardiging, lust, etc..) niet een keer direct info ophalen van wetenschappers? Of nog beter, een panel discussie organiseren? Met als uitgangspunt geen taboe's, en geen uitwijkende manoevers door de deelnemers? Jullie zijn zo fantastisch *grote bewonderende oogopslag hier voor maximaal effect inzet* dat ik ervan overtuigd ben dat jullie dat heel goed zouden kunnen. Maar goed, ik snap ook dat dit wellicht niet kan, maar: Don't blame a woman for dreaming. En ik heb geleerd, in dit mooiste land van ze allemaal, dat je nee hebt maar ja kunt krijgen.

anja | 20-08-22 | 21:09 | 8
-weggejorist-
anja | 20-08-22 | 22:34
-weggejorist-
anja | 20-08-22 | 22:35
▼ 5 antwoorden verborgen

Maar nu ff serieus, je denkt toch niet dat deze stikstofcrisis iets met feiten te maken heeft?!
Feiten doen er helemaal niet toe in politiek bestuurlijk Nederland.
De feiten zijn dat Nederland helemaal niks gaat doen tegen de opwarming, want China en India gaan nog honderden kolencentrales bijbouwen.
Feit is ook dat de zeespiegel stijging maar 1,6 mm per jaar is.
Feit is dat driekwart van de vluchtelingen naar land van herkomst op vakantie gaan als de verblijfsvergunning binnen is. En dat de helft nooit iets gaat bijdragen en nooit zal integreren.
De feiten zijn dat de euro nooit gaat werken anders dan tot in de eeuwigheid geld van noord naar zuid pompen.
Het is een feit dat de Krim van oudsher Russisch was en dat zij dit nooit gaan teuggeven, feit is ook dat Oekraïne deze oorlog nooit kan winnen.

Maar feiten doen er helemaal niet toe voor de bovenonsgestelden, alleen sentimenten doen ertoe. En daarom gaan we zeldzaam naar de kloten en ook dat is een feit.

getergde kaasboer | 20-08-22 | 21:08 | 5

Water-pegel stijging is één ding, verdringing van water een andere.. mss dat het daar meer zit, de issue? Fantastisch edoch best novella-achtig boek in deze context: The Swarm. Behalve de laatste 80 paginate of zo. Daar gaat het snoeihard richting fantasy, da's dan weer jammer. Maar ik ben half dronken dus bij deze de dronkenschap-disclaimer.

anja | 20-08-22 | 21:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Gek hoor dat we geen vertrouwen hebben in de bestuurders in Den Haag.

marco52 | 20-08-22 | 21:05 | 1

Den Haag begint steeds meer op een TBS kliniek te kijken.

Astroturfer | 21-08-22 | 07:06

Sterk stuk. Je zou de politiek in moeten.

geheelvergeter | 20-08-22 | 21:05

Het gaat echt alleen maar om de grond. Waar moet anders al dat zandbakvolk een hutje bouwen

More_Bazz | 20-08-22 | 21:05 | 5

Precies, beleid op basis van een ondeugdelijk model, met voldoende alternatieven voor handen en toch stug vasthouden aan een krimp van de veestapel, dan weet je dat het niet om de stikstof te doen is, maar om iets anders.

Blauwpetje | 20-08-22 | 21:15

@DanskeRob | 20-08-22 | 21:09: Ik hoorde een Senegalese migrant eens iets vergelijkbaars zeggen in een interview, hij stelde voor dat Nederland Senegal zou leren hoe je een land bestuurt. Waarschijnlijk had hij gemist dat kolonialisme niet meer in is.

Blauwpetje | 20-08-22 | 21:17

Precies. Als het dan echt nodig zou zijn, onteigen dan de veestapel en laat die boeren iets anders doen met hun grond. Bijna een miljoen ambtenaren zit nu al te denken wat ze met al die grond willen gaan doen, stikstof regels gaan samen met de natuur in de prullenbak zodra ze de grond hebben.

W_F | 20-08-22 | 22:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Alsof de hele boerensector eraan moet, ook dat is een overdreven voorstelling van zaken. Ondertussen wordt er gefraudeerd met mest dat het een lust is, vooral in Brabant en Limburg op een ongelofelijke schaal. Want betalen voor die afvoer, waarom zou je als je ook kunt frauderen? Er zijn toch maar enkele controleurs, het aantal is door het CDA teruggebracht, uiteraard om geen problemen onder de achterban te veroorzaken.

Met de controle en naleving is het bar gesteld, intimidatie en misleiding van controles is dagelijkse praktijk voor menig veehouder, het is een regelrechte miljoenen-maffia.

Wie daar wat van zegt is tegen de boeren. Ja tuurlijk. Nee niemand is tegen boeren, maar wel tegen deze smerige praktijken. Van vooral, veeboeren. Niemand heeft het over de akkerbouw of de fruitteelt. Die sector heeft dan ook geen probleem met stikstof, het gaat puur om de pis en de schijt van dat enorme overschot aan vee, veel meer dan wij als land nodig hebben voor ons voedsel, sterker nog we zouden qua opbrengst daarvan veel meer gebaat zijn bij een duurzame (ellendewoord) landbouw.

Beste_Landgenoten | 20-08-22 | 21:04 | 22

@Beste_Landgenoten | 21-08-22 | 00:07:

Vreemde reactie van iemand die;
- vanmorgen minimaal 50 keer reageerde op een column van Plasterk zonder op die column in te gaan;
- vanavond al bijna 30 keer reageerde op een column van Feynman zonder op die column van Feynman in te gaan.

En verder heb jij het steeds over frauderende boeren, terwijl jouw bronnen het over frauderende vervoerders, verwerkers etc van mest hebben. Had ik je al vaker op gewezen trouwens.

Ander puntje is dat ik je niet hoor over die frauderende minister. Linkje van @Bald_Gefkens niet gelezen zeker? Terwijl een eenmansbedrijf dat een stal bouwt peperdure effectenrapportages moet laten schrijven, heeft een minister met tienduizenden ambtenaren en onbeperkt budget daar gewoon geen zin in. Dus bedenken ze maar wat.
Want eerlijk zeggen dat een doelstelling onhaalbaar is willen ze ook niet.
Zijn al die onhaalbare plannen misschien niet de reden dat er gefraudeerd wordt, ook door ministers?

En dan nog, nogmaals; met of zonder die mestfraude is de Nederlandse landbouw nog steeds de schoonste ter wereld. De in bovenstaande column genoemde bronnen zoals RIVM bevestigen dat. Bovendien is er nog veel meer mogelijk, tegen 20% van de huidige plannen. Maar het kabinet kiest voor de duurste optie. Wetend dat dat naast onrechtvaardig ook op de lange termijn economisch schadelijk is.

Dandruff | 21-08-22 | 01:06

@Dandruff | 21-08-22 | 01:06:
Ah dus als de helft van de bedrijven fraudeert met mest is Nederland nog steeds de schoonste ter wereld? Wat zal het buitenland dan één grote smeerbende zijn.

Beste_Landgenoten | 21-08-22 | 01:09

@Beste_Landgenoten | 21-08-22 | 01:09:

Kennelijk wel, tenzij jij aan kan tonen dat RIVM cs er compleet naast zitten?

De luchtvervuiling door oa verkeer is in NL afgelopen decennia ook fors afgenomen. Dat is gewoon meetbaar, ook al blijkt een minister te sjoemelen met cijfers over de stikstofuitstoot van nieuwe wegen. Omdat de geëiste normen zonder fraude niet haalbaar zijn.

Ga je eens afvragen of het wel slim is om onmogelijke doelstellingen op te leggen aan belangrijke sectoren in de samenleving.

Dandruff | 21-08-22 | 01:32
▼ 19 antwoorden verborgen

Misschien dat Feynman aan kan schuiven bij het stikstofoverleg met al zijn kennis op dit onderwerp en de alternatieven die hij aandraagt. Met zijn kennis van zaken zie ik Feynman niet alleen de stikstofcrisis oplossen maar het zou mij ook niet verbazen dat hij ook in de andere crisissen het kabinet kan adviseren. Jammer dat zo'n talent zijn kennis te grabbel gooit bij Geen Stijl in plaats van het land te leiden uit het diepe dal waarin wij nu verkeren.

johnyl | 20-08-22 | 21:04 | 9

Ook weer onzin! Veereductie is geen doel op zich maar zonder dat gaat het waarschijnlijk niet lukken, tenzij een gouden ei uit de lucht komt vallen in de vorm van een slimme technologie. Die is voorlopig niet afdoende. Maar wat niet is kan nog komen.

Beste_Landgenoten | 20-08-22 | 22:51

@Harry_Witkamp | 20-08-22 | 23:17:
Niet bij ons. Maar in landen die groter zijn, waar de natuur wellicht juist gebaat is bij extra stikstof, lees mest.

Beste_Landgenoten | 21-08-22 | 00:11
▼ 6 antwoorden verborgen

Maar ... het gaat helemaal niet over stikstof, boeren of uitstoot. Het gaat over land wat de overheid wil hebben om (AZC) te bouwen.
Verder goed verhaal, Feynman

Het Licht | 20-08-22 | 21:03 | 8

@Beste_Landgenoten | 20-08-22 | 23:07:

Landbouwgrond is geen bezit zoals de landgoederen van PvdA-ers dat zijn. Landbouwgrond is een productiemiddel net zoals de vrachtwagens, opslagruimtes en garages van een transportbedrijf productiemiddelen zijn. Roepen dat het "onrechtvaardig" is dat de eigenaar van bijvoorbeeld Kivits meer auto's en opslagruimte bezit dan 18 miljoen andere Nederlanders klinkt echt heel simpel.

Ik heb je nog niet horen zeggen naar hoeveel Nederlanders je toe wilt. 30 miljoen? 300 miljoen?
Hoe dan ook, ze zullen allemaal moeten eten. Je kunt geen voedsel importeren als je ook niks exporteert. En het linkse dogma dat het belangrijk is om voor voedsel, energie, medicijnen en arbeid volledig afhankelijk te zijn van buitenland is, mede door covid en de oorlog in Oekraïne, toch wel achterhaald.

Dandruff | 20-08-22 | 23:29

@Dandruff | 20-08-22 | 23:29:
"Hoe dan ook, ze zullen allemaal moeten eten."

Nogmaals (hoe vaak moet ik het zeggen) er is geen sprake van de uitroeiing van de boeren. Het gaat enkel om een aantal maar lang niet alle veehouders en fokkers, die teveel mest produceren. Landbouw en fruitteelt blijft buiten schot. Maak toch niet steeds zo'n drama. Er blijft meer dan voldoende eten over.

Beste_Landgenoten | 21-08-22 | 00:13

@Beste_Landgenoten | 21-08-22 | 00:13:

Volgens het ministerie moeten 11.200 bedrijven sluiten en 17.600 bedrijven inkrimpen. Dat zijn er nogal wat.

Je had het net over dat boeren teveel grond hebben. Maar uitgerekend de door jou bejubelde groente- en fruit- teelt neemt relatief veel ruimte in beslag en levert relatief weinig voedsel op. Omdat de meeste groenten en fruit maar een paar weken of maanden per jaar geoogst worden. De opbrengst zal dus vies tegenvallen, zeker als we stoppen met gasgestookte kassen. Zonder export wordt import ook lastig. Zeker op een wereldmarkt waar voedsel al schaars is, en een van de grotere voedselproducenten kiest voor minder landbouw.

Het is niet voor niks dat veganisme een luxe-hobby is, alleen haalbaar in rijke landen met grootschalige voedselimport en uitgebreide assortimenten vitaminepillen.

En sowieso zullen alle natuur- en landbouw- gebieden er aan moeten geloven als we onbeperkt mensen blijven importeren. Had je al nagedacht over een maximum?

Dandruff | 21-08-22 | 01:19
▼ 5 antwoorden verborgen

'De NOS etaleerde erna selectief enige export, maar vergeet onze import.'

Onze linkse medemens denkt dat de import van avocado's en soja klimaatneutraal gebeurt.

Keutels | 20-08-22 | 21:03 | 1

Was net in de VS, 5 avocado’s voor 1$. Een eerlijke prijs lijkt mij. En direct bij de boer.

Astroturfer | 21-08-22 | 07:01

Ik moet tegenwoordug een flinke scheut schoonmaakazijn in t zwembad keilen als t goed geregend heeft anders pakt de chloor niet lekker.
#basischeregen ?

Shoarmamasutra | 20-08-22 | 21:02 | 5

Wat doe ik fout mijn bad van 60kuub wordt gevoed uit de regengoot en ik heb helemaal geen zuurteregelaar nodig waar ... gewoon 24/7 de filter draaien en een keer in de week een schepje of twee chloorkorrels .. meer onderhoud doe ik niet en het is kristalhelder en schoon. Ik onderhoud al een prive zwembad bij mijn ouderthuis vanaf mijn 12e en ben nu 66 mag dus wel verondersteld dat ik er wel enige ervaring mee heb..;)

Smoelensmid | 20-08-22 | 21:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Complimenten Feynman. Goed onderbouwd weer.

Dandruff | 20-08-22 | 21:00 | 8

@doitdoit | 20-08-22 | 21:51: Boeren hebben zoals gewone mensen vaak meer kinderen en het is regelmatig een enorme gunst van de hele familie aan degene die er mee verder mag. Hoop gedoe voor die ene om de rest te compenseren. Gaat eigenlijk niet, op een beetje boerderij staat bijvoorbeeld veel allang afgeschreven gereedschap dat prima gebruikt wordt. Hoe compenseer je dat? Maar die scheiding waarbij een in het ouderlijk huis mag blijven moet toch...

chefren | 20-08-22 | 22:37

@Dandruff | 20-08-22 | 22:13: Dat ben ik helemaal met je eens. Tegelijkertijd moge aangetoond zijn dat de gevoelens van heel veel nederlanders op problematische dossiers (lees; immigratie, islamisering, koopkracht, verlies binding met veranderende samenleving, criminaliteit, etc, etc, hoog oplopen. Zij komen, om wat voor reden dan ook NIET in verweer met omgekeerde vlaggen ofzo. En dan neigt (de prioriteit van) mijn sympathie toch eerder naar die laatste groep (gewone burgers) dan naar bedoelde boerengroep grootgrondbezitters (5% heeft 50% van het grondoppervlak van nederland in bezit o.i.d.).
Kortom, de boerenacties hebben mijn sympathie, maar mijn hart ligt meer bij de nederlander die het moet stellen zonder tientallen hectaren eigen grond.

doitdoit | 20-08-22 | 22:44

@doitdoit | 20-08-22 | 21:51: geen onzin, Nederland is juist gevormd door de wijze van overerven. In Groningen ging alles naar de oudste zoon, en zijn de gronden groot en aaneengesloten. In Arnhem zijn het langgerekte stukken en in andere provincies is het landschap ook zeer karakteristiek op basis van wijze van erven.

Astroturfer | 21-08-22 | 06:58
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl