Feynman en/of Feiten — Salman Rushdie
Het was 1988 toen een roman gepubliceerd werd. Een verhaal over twee islamitische migranten uit India die naar London verhuizen, waar de profeet zijdelings langskomt om het boek een historische invalshoek te geven. Best een geniaal boek om te lezen, een studie van goed & kwaad geschreven als komische fictie. Helaas is alleen de digitale versie voorradig.
Het was een expert in de Sharia, leider van de Iraanse Revolutie, grondlegger van de Iraanse Islamitische Republiek en haar eerste staatshoofd Ayatollah Ruhollah Khomeini die in 1989 op Valentijnsdag een fatwa uitsprak dat de schrijver dood moest. Ruhollah overleed een paar maanden later. Hij schreef zelf tientallen boeken over de islam, en duldde geen andere mening of concurrentie.
Tien jaar later werd Hadi Matar geboren in hetzelfde jaar dat de Iraanse overheid beloofde deze fatwa niet meer actief na te streven. Een bericht dat helaas niet bij Hadi is aangekomen. Toen in februari 2017 aan het huidige staatshoofd Ayatollah Ali Khamenei gevraagd werd of de fatwa tegen Salman Rushdie nog effectief was, bleek het decreet weer zoals door Khomeini uitgevaardigd.
Hadi woonde in Fairview, New Jersey, een mooie wijk langs de Hudsonrivier, net aan de andere kant van New York op een paar kilometer van het Central Park. Hadi kwam uit Libië en was afgereisd naar de Amerikaanse droom. Zijn leven kon alle kanten op, er is geen excuus. Er zijn kansen, scholen en een vrije open samenleving. Helaas is er ook blinde tolerantie voor intolerantie.
Hadi kocht een kaartje naar een boekpresentatie en reisde 600 kilometer af naar het afgelegen en pittoreske Chautauqua om de inmiddels 75-jarige schrijver in zijn nek, oog en lever te steken. Ik vraag me af of deze jongeman “De Duivelsversen” überhaupt gelezen heeft. Of hij een zelfstandige morele beslissing heeft gemaakt, of zich heeft laten leiden door het morele kompas van derden.
De politie is er als de kippen bij om te stellen dat Hadi Matar alleen werkte. Aangezien de aanslag gisteren gebeurd is, kan je dat simpelweg nog niet weten. Zo stond bijvoorbeeld zelfs de nationaliteit van Hadi Matar nog niet vast, was zijn strafblad nog niet bekeken en zijn huiszoekingen nog gaande. Als je met deze grondhouding het onderzoek start, heb je niet de intentie iets te vinden.
Deze stelling is prematuur, tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend naar alle mensen die dankzij fatwa's, doodsbedreigingen, kans op eerwraak, uithuwelijking of genitale verminkingen hun leven in angst doorbrengen. Je kan elke aanslag als een los incident proberen te bagatelliseren, te de-escaleren en sussen, maar dan ontken je het momentum en industriële schaal van deze doodscultus.
Een gebrek aan directe bevelen bewijst niet dat iemand alleen handelde of zelfstandig op het idee kwam deze moordpoging te doen. Dit is een logische resultaat van een bevel, decennialange opruiing, het verheerlijken van geweld en in de slachtofferrol duiken zodra consequenties aan de horizon verschijnen. Deze daad zat niet in zijn genen, maar is aangeleerd gedrag.
Hadi Matar bleek op sociale media geïnteresseerd in Sjiitisch extremisme en de Iraanse Islamitische Revolutionaire Garde. Hij had een vals rijbewijs op naam van een in 2008 te Syrië geliquideerde Hezbollahleider. Hij had afbeeldingen van generaal Qassem Solemani op zijn telefoon. Hadi Matar is opgegroeid in een cultuur en een informatiebubbel van haat en geweld. Hij is nooit alleen geweest.
De plek waar Salman Rushdie sprak, had geen tassencontrole of metaaldetectors. De locatie wilde geen afstand tussen sprekers en hun publiek. Beveiliging zou de open cultuur van de instelling aantasten. Zelfs achteraf wijzen ze elke verantwoordelijkheid af. De kloof tussen wensdenken en harde realiteit is levensgevaarlijk. De andere wang keren, leidt vooral tot extra letsel.
Dit is onze wereld voor mensen die zijdelings iets over de islam schrijven.
Reaguursels
InloggenIk las een artikel van de trouw over deze zaak. Daar schreven ze dat hij grenzen overschreed. Ziekmakend.
Dualiteit is juist interessant. Mohammed compleet niet-duaal willen hebben is voor simpele zielen. Als je dan ook nog aan het moorden slaat ben je gewoon gek.
Het is een gekke wereld daarbuiten. Laat de gekte vooral buiten.
Niemand op deze aardkloot zal nu nog vraagtekens zetten bij de Islam. De leer is absoluut. De leer in twijfel trekken is een doodsvonnis.... Binnenkort zijn er 8 Miljard mensen op aarde en niemand die nog tegengas zal geven aan deze religie.
Is er echt niemand? Er is alleen een kleine gemeenschap tussen de Gele rivier en de Yangtze, die bijvoorbeeld in Xinjiang nog tegengas geeft aan deze religie. Wat ze doen klinkt hard, maar ik vraag me af welke van de twee kampen de minste is van de twee kwaden?
Khomeiny had Rushdies "Duivelsverzen" zelf niet eens gelezen; maar hij veroordeelde wel eventjes iedereen die dat boek las ter dood. Tja. Probeer dan nog maar eens om een inhoudelijke discussie aan te gaan over dat boek. En wat daar dan zogenaamd aan mankeerde;
- welke passages zijn mogelijk kwetsend;
- en waarom zouden die passages kwetsend kunnen zijn?
Niemand weet het.
Ook Khomeiny-aanhanger, Groenlinks-icoon, eeuwig subsidie-parasiet en homohater Mohammad Rabbae wilde de Duivelsverzen verbieden. Dus TV-maker Theo van Gogh nodigde Rabbae uit voor een goed gesprek en gaf hem de Duivelsverzen; "wijs maar aan waar je je aan stoort". Er volgde wat zenuwachtig geblader, maar ook Rabbae kon niks aanwijzen; had het boek natuurlijk nooit gelezen.
Rabbae had geen idee waar hij nou zo boos om moest zijn.
En daar moeten we dus mee in "gesprek". Want multikul.
Waarbij "gesprek" staat voor "ïmams bevelen, niet-moslims gehoorzamen". Wie dat vergeet heeft zo een fatwa aan de broek, of zijn hoofd op een staak.
Hetzelfde gezeik dus als met die Deense cartoons die vrjwel niemand gezien heeft. Maar waar wel honderden mensen om zijn vermoord bij rellen, pogroms, aanslagen in vele tientallen landen. Alleen in Egypte waar de cartoons wel gepubliceerd waren viel vrijwel niemand erover; want volstrekt onschuldig. Vandaar dat die "Deense" imam die opriep tot die cartoonrellen zelf ook maar wat "cartoons" had gemaakt.
Ondertussen bood de EU echter wel verontschuldigingen aan; en veel Westerse MSM weigerden die cartoons te publiceren. Nog steeds weten veel mensen dus niet waar ze het over hebben als ze die cartoons veroordelen.
Later verdedigde wijlen Peter Rdogan de Vries de moordpartij op Charlie Hebdo, ook weer om cartoons die vrijwel niemand ooit gezien heeft. Dus Peter vast ook niet. De Franse leraar Paty werd onthoofd om een kwaadaardige leugen van een leerlinge; die in een leugenachtige haatbubbel ging rondzingen. Tussen de schoolkinderen vermoord, zogenaamd om een tekening die de meeste betrokkenen nooit gezien hebben, waarover nooit een debat kon worden gevoerd.
Ignorance is bliss.
Ondertussen kun je in Duitsland veroordeeld worden voor het plaatsen van een foto waarop Hitler zijn vriend de mufti al-Husseini een hand geeft. Husseini was een overtuigd nazi die tijdens de tweede wereldoorlog in Berlijn woonde; de eer had een concentratiekamp te bezoeken; en diverse mohammedaanse SS-divisies opzette.
Maar die feiten passen niet in een islamitisch Europa. Dus worden ze gecensureerd.
Edoch, als we niet weten waar we over praten is elk gesprek zinloos.
Als we niks mogen bespreken hebben verkiezingen ook geen enkele zin.
Vergeet ook niet alle pogingen om te framen dat er Marokkanen gestorven zijn bij de bevrijding van NL in 45...
Een kenmerk van een narcist: niet van de hoed en de rand weten, maar wel voor een ander bepalen wat goed is en wat niet. Alleen de zwakken lopen daar achteraan.
@SIogra | 14-08-22 | 07:33:
Maar dat zijn er nogal wat, helaas.
PvdA-talentje Elatik (bekend van de antisemitische demonstratie) was blij dat een toneelstuk na bedreigingen niet door ging. Niemand heeft dat stuk ooit gezien.
En bij de 20e herdenking van de moord op Fortuyn was er een kleutertje (kamerlid GL, bekend van soortgelijke demonstraties) dat klaagde over het "racisme" van Fortuyn. Ze heeft de beste man nooit meegemaakt, heeft nooit een column of boek van hem gelezen. Fortuyn heeft nooit iets racistisch gezegd; die leugen is echter wel decennialang door alle msm herhaald. Idem met leugens over van Gogh, Janmaat, Hirsi Ali, Wilders, etc.
Ik maak me vooral zorgen over onze media die geen haar beter zijn dan analfabete moslimmeutes in Pakistan.
Fatwa is duivels. Nu de verzen waar al dit moois uit voortkomt nog traceren...
Nee!
Deze man handelde niet alleen.
Z’n daad pleegde hij weliswaar in z’n eentje, maar al vanaf z’n geboorte heeft hij te maken gehad met hordes geloofsgenoten die Rushdie dood willen hebben.
Na z’n daad kwamen heel wat “positieve” reacties uit de moslimwereld.
Wereldwijd.
Van Pakistan tot Iran, van Marokko tot het “Nederlandse” Maroc.nl.
Deze jongeman, staat niet alleen.
Onzin om te verkopen dat Matar een “Lone Wolf” is.
Er zijn zat jonge mannen, die Rushdie nooit gekend zouden hebben, maar bereid zijn om hem om te brengen.
Simpelweg omdat dat het hoogst haalbare is als vrome moslim.
Een jongen van 24 die als doel had Salman Rushdie te vermoorden.
Matar is op z’n 24ste een ordinaire moordenaar.
Z’n poging is mislukt, maar de intentie was er wel degelijk.
En het feit dat dat met luid applaus werd ontvangen betekent allerminst dat hij “alleen” handelde.
Er zit een hele lobby achter om jonge mannen tot deze daad aan te sporen.
En nog altijd mis ik de linkse verontwaardiging, de verontwaardiging uit islamitische hoek.
Een moordaanslag op een literair intellectueel.
Schande.
Wat is er zwak aan? Je bent hier niet gebonden aan de 260 karakters van Twitter. Leef je uit.
@peterdh | 14-08-22 | 01:00: omdat het alleen speculaties bevat, zonder enig bewijs. En zaken die achteraf bekend zijn geworden. Dat is er zwak aan.
@The_Black_Knight | 14-08-22 | 01:18: Als je echte argumenten wist zou je ze noemen, maar ik lees niets. Dat is pas zwak en zonder bewijs.
@The_Black_Knight | 14-08-22 | 01:18:
Mmm hij mag niets noemen wat achteraf bekend is geworden, en hij mag niet "speculeren" over wat dan ook. Je noemt geen voorbeelden trouwens, dus niet speculeren over wat dan ook.
Kim zou dus eigenlijk willen dat feynman de complete toedracht hier beschrijft, eigenlijk soort van politierapport dat zo naar de rechter kan en een veroordeling geeft, maar wel zonder ook maar iets te noemen dat achteraf bekend is geworden. Anders is het een zwak verhaal. Juistem. Zelf noem je geen enkel specifiek voorbeeld, noem je geen specifieke argumenten over wat dan wel of niet speculatie zou zijn. Alleen een beetje hyperbolische algemeenheden (alleen speculaties bevat: nee, gewoon nee) of wat een artikel gewoon compleet maakt (achtergrond info) maar dat mag niet van jou want dat is achteraf bekend geworden.
Ik zou zeggen probeer het nog eens, want dit is behoorlijk zwakjes.
Op tv zag ik een reactie van een man die op de eerste rij zat toen het gebeurde ,hij zei:"
we waren verlamt, niemand wist wat te doen". Je hoeft geen superheld te zijn, maar wees alert en zeker niet naive.
Ja, weet jij wat je zou doen in zo’n situatie? Nee, dat weet je pas als het je echt overkomt. De rest is theoretisch heldhaftig gelul.
Odin had donder en bliksem om te straffen. Allah moet het doen met mentaal gevaarlijk gehandicapten. Toch wel een beetje een blamage. Zou me kapotschamen.
Nee Feynman, Hadi kwam niet uit Libië en was niet afgereisd. In de VS geboren uit Libanese ouders.
Libië, Libanon, blijft moeilijk.
Nog steeds een islamitisch-gemankeerde zombie dus.
Ik zie het al in de Twitter link, je Frans is vrij matig. "Libanaise" betekent dus niet Libisch.
@Tapu | 14-08-22 | 00:16: Ik zat heel even niet goed genoeg op te letten. Het ging mij om het contrast uitzichtloze zandbak en de Amerikaanse droom. Dat zit in beide, en dan gaat het bij deze buitentemperaturen fout.
*op resetknop van GS klok drukt*
Durfal
De profeet Mohammed bestaat niet. Tevens heeft hij nooit bestaan.
Daar zijn de meningen ruim over verdeeld
Hoe kan je dat nu nog beoordelen. Er zijn op zich ook veel oooggetuigen. Of het profeet zijn een werkelijk goddelijke dekking heeft weet alleen een al dan niet bestaand opperwezen.
Jawel, je bent waarschijnlijk in de war met iemand anders.
Jezus Christus was volgens mij ook een karikatuur van die andere tijdgenoot J. C. die ook verraden werd door een van zijn beste vrienden. Niet Judas maar Brutus. De verhalen tonen te veel overeenkomsten.
@keestelpro | 14-08-22 | 00:04:
Vele verhalen kennen paralellen, gelijkenissen, dat maakt ze herkenbaar en acceptabel.
Ik geloof wel in de historische figuur Gaius Julius Caesar die vermoord werd door een vertrouweling. En de historische figuur Jezus van Nazareth die verraden (niet vermoord) werd door een man die hij als zijn vriend en volger beschouwde.
Dat historici spelen met concepten en i∂eeën doen mij niet van mijn geloof afbrengen. Noch vallen.
@keestelpro | 14-08-22 | 00:04: zo verdenk ik Albert Heijn er van in werkelijkheid A.H. te zijn.
@Ambiorix | 14-08-22 | 00:29: Hemel...
Uitstekende waarneming weer zeg. Ikzelf vond The Satanic Verses (lang geleden) niet om door te komen, maar daar gaat het niet om en is subjectief.
Nee natuurlijk hebben moslims Salman Rushdie niet gelezen. Waar westerlingen ook niet. Geen enkel boek van Rushdie is überhaupt leesbaar. Behalve de vertaler en de uitgever heeft waarschijnlijk niemand ooit een boek van Rushdie gelezen.....
En moslims worden al agressief alleen van de titel, omdat die verwijst naar de echte en voor moslims verboden duivelsverzen waarin bewezen wordt dat Mo misleid is terwijl hij dacht dat god hem toefluisterde en instrueerde.
Mijn broer heeft de Duivelsverzen gelezen. Vond het inderdaad een nauwelijks door te komen en vrij matig boek.
Betekend niet dat je er een mening over kan hebben. Betekend ook niet dat je de schrijver dus mag vermoorden. Dus alle westerlingen met een mening zitten nog steeds 1000x meer bij het juiste eind dan de moslims die van mening zijn dat hij omgebracht mag worden. Als ze dat vinden zijn ze gevaarlijk en moeten ze of preventief opgesloten worden of verkassen naar landen die dat wel ok vinden.
*betekend niet dat je er géén mening over mag hebben.
Ik dacht vandaag: wat is nou de uitzondering, dat iedereen in respect en vrede met elkaar leeft of dat we elkaar de kop inslaan ?
Dit is natuurlijk geen lone wolf. De fatwa staat al decennia, het was wachten op de uitvoering. De dader wordt gevierd in grote delen van de wereld, sowieso in Iran. Met Feynman eens, dit was een aanslag door Iran op een schrijver. Wat zullen ze blij zijn in Iran.
Serieus?
Denk eerder dat het wel een 'lone wolf' is. Iran heeft "officieel" de fatwa al teruggetrokken en daarnaast ... 'nobody cares anymore'.
Hij werkt niet in opdracht. Maar de opdracht is tussen de regels nog steeds geldig. Iedereen weet, een aanslag op Rushdie scoort nog steeds veel punten in sommige islamitische kringen en ik vermoed dat deze daad stilzwijgend door heel veel moslims wordt gevierd als een rechtvaardige uitkomst van zijn beledigende boek.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 23:22: blijkbaar carede de lone wolf nog wel.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 23:22: Gast....
Nee
Dit is inderdaad geen lone wolf want het aantal supporters is immens.
Ondertussen gaat een flink stuk verder.
Zoals de Fatwa nogal praktisch omschreven werd had het destijds een enorme symbolische waarde.
En dat is nog steeds zo.
De uitvoering van dat "juridisch advies", ingesteld door een absoluut en godsdienstig succesvolle leider is een directe aanslag op de kernwaarden waar wij in het Westen voor staan: een vrije en kritische beschouwing omtrent religieuze claims wordt gehonoreerd en verdient onze aandacht.
Maar het Islamitisch beleden antwoord is: de brenger van het idee en het nieuws wordt voor eeuwig en genadeloos de mond gesnoerd.
Wat mij betreft zijn we in oorlog met Iran.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 23:22:
Je loopt achter de feiten aan.
Iran mag dan ooit besloten hebben dat de fatwa haar mojo heeft verloren maar een echte moslim gelooft niet in naties, gelooft niet in landen maar in Leiders zoals Khomeini en Khamenei, en in de islamitische wereldgemeenschap.
En die laatste is de Umma, heeft de Umma voor ogen en de Umma vergeet nooit. Een doodsvonnis kan nooit vergeten noch ontkracht worden. Die Umma heeft eeuwenlang een sluimerend bestaan gekend maar sinds Social media is haar bewustzijn flink toegenomen en groeit met de dag.
Ok, hoort eigenlijk in het Café, maar ach, laten we er maar een lied over aanheffen: youtu.be/MYlYIcB6vA0
Eerder vandaag een mooi artikel over het nutteloze "waarom" en "hoezo" vraagstuk. Die vragen zijn allang beantwoord: primitieve breintjes die de overtollige schedelinhoud gretig laten vollopen met vergiftigde impulsen vanuit een 1400 jaar oud reservoir van haat en minderwaardigheidscomplexen. Als je als msn Caroline vd Plas framed met vragen als: "Trump en Le Pen steunen je, ben je daar blij mee?" en never nooit aan een imam vraagt, om eens en vooral de Nederlandse wet boven die van sprookjesbaas te stellen, ben je helemaal af.
Meeste imams hier hebben al een hele poos geleden eieren voor hun geld gekozen. Dat was niet eens moeilijk. Omdat moslims de regels van het land waar ze wonen moeten respecteren. Staat letterlijk in het boekje. Beetje zoals die Amerikanen die langskomen om je te vragen of je Jezus al gevonden hebt.
Zeer lezenswaardig voorwoord in The Future Of Islam. Een boek uit 1882 .... www.gutenberg.org/cache/epub/17213/pg... Het debat over de Islam wordt al eeuwenlang gevoerd. In de Gutenberg bibliotheek vind je de meest uiteenlopende invalshoeken, met daartussen uitermate verrassende cultuur beschouwingen. Die uiteindelijk deze conclusie mogelijk maakt: elk nadeel heb ze voordeel...
"Je kan elke aanslag als een los incident proberen te bagatelliseren, te de-escaleren en sussen, maar dan ontken je het momentum en industriële schaal van deze doodscultus." Dit is precies fout wat het Westen doet in reactie op al die Islam-terreurdaden.
Het Westen denkt, door het te bagatelliseren, dit de Islam-terrorist (toekomstige) zal tegenhouden. Die vernedering zou zij niet verdragen.
Maar die eer is niet door het Westen/kaffirs aan een moslim te geven, noch af te nemen. Bij hen is het Allah en louter Allah. Het werkt dus niet. Benoem het. Benoem dat dit óók voortkomt vanuit religie/ideologie Islam. Stop nou eens met dat krampachtige verzwijgen.
In vorig topic hierover heeft iemand geschreven, hoe onethisch ook, dan is misschien toch de China-manier het beste. Denk dat dat inderdaad de enige manier is dan.
Er zijn op dit moment 2 gevaarlijke mensen.
Extremistische moslims
Extremistische nationalisten
Beiden zijn even slecht. Kleurtje of religie maakt niets meer uit.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 22:44:
Ik was toch in de veronderstelling dat extremistische moslims ook een religie aanhangen.. En waar zijn uw "gevaarlijke" fundamentalistische christenen gebleven?
@ Theodocus Vereenvoudig dat maar tot één gevaarlijke groep: extremisten...
Wie niet zwijgt wordt gelijk als rascist, populost, ultrarechts neergesabeld..
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 22:44: Je blijft maar jeuken he, meneer Goldbach. Is een gave op zich. Maar gelukkig gaat t maar om 2 mensen, dus dat komt wel goed.
@ nuchterHenkie Huh? Wrom dat dan? Je kan hier toch prima een mening over hebben zonder dat je over andere onderwerpen ook zo denkt? Je haalt een drogreden aan. Dit dus dat...
Ons probleem is de heiligheid van het individu. En dus onze individuele rechtspraak. En een groep veroordelen is meteen holocaust.
@F. von Zeikhoven | 13-08-22 | 22:49:
Zou ik willen doen maar moslims zijn nog steeds een geval apart.
Nu we er toch een boekenavondje van oude bestsellers van maken.
hier ook een aanrader. Vrij simpel geschreven maar wel aardig observerend
en.wikipedia.org/wiki/While_Europe_Sl...
Bullshitboekje, ik heb dat gelezen en het is feitelijk gewoon onzin.
Dit boekje moet je wel lezen. Het legt uit waarom je als je kanker hebt naar je oncoloog moet luisteren en niet naar vrij domme mensen met een te groot ego.
www.bol.com/nl/nl/p/the-death-of-expe...
Daar leer je meer van dan de "angst" voor moslims die al jaren rond de 5% hangt hier en ook in Denemarken en elders.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 22:42: Die 5 à 6% klopt wel, maar van die relatief kleine groep heb ik in mijn dagelijks leven veel meer last dan van die kwart van de bevolking die zich onder het Christendom schaart.
@Verbandmeester | 13-08-22 | 22:55:
Die wonen dan ook in dorpjes zoals waar ik woon. Best aardige mensen maar probeer maar niet je gras te maaien op een zondag.
Grappig dat je dit zo makkelijk over christenen schrijft. Zou je je net zo makkelijk uitlaten over de 'wat mindere kanten' van moslims die veel mensen in bepaalde wijken in Nederland ervaren?
Ja theo? Als je het gras probeert te maaien moet je vrezen voor eerwraak? Een mes tussen je ribben als 'die andere theo'? Waar moet je voor vrezen? Dat ze je scheef aankijken, of nog erger, dat ze zeggen: wij respecteren hier de zondagsrust?
De aanklacht zal wijzigen als het slachtoffer aan de wonden sterft...
Nee hoor, die gaat wijzigen zodra er meer bekend wordt. Ten minste poging tot moord met terroristisch oogmerk is wat ik voorspel.
Er is geen terrorisme want het doel was één persoon en de dader heeft niks gezegd over een groep gelijken...
@F. von Zeikhoven | 13-08-22 | 22:53:
Denk van niet, terreur zaaien is niet alleen iemand proberen te vermoorden het is het bang maken. Alsof mensen niets over islam mogen zeggen of hun mening geven. Dus ja, ik denk van wel.
Volgens Timmerfrans hoort de islam al 2000 jaar bij Europa. Ben benieuwd wat hij vindt van deze terreurdaad.
"Bijkomende schade", zal hij zeggen om vervolgens weer zijn stikstofkaart te trekken.
Heeftie echt 2000 jaar gezegd?
@F. von Zeikhoven | 13-08-22 | 22:16:
Nope, "intrigant" is knettergek.
Iedereen weet dat islam een diepe band heeft met Nederland sinds tenminste de 80-jarige oorlog. Toen we hartstikke lief waren met de Ottomanen. Maar islam bestaat niet zolang, tenzij je het ziet als jodendom 3.0. Wat het eigenlijk is. Christendom is 2.0.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 22:24:
Onzin , we hebben toen zaken gedaan met de Ottomanen, maar dat had niks met religie te maken.
Daarna hadden we Indonesie en waren 'we' het grootste moslim land . Maar jij en ik weten dat het ook onzin was. Nee, we hebben niks met de islam. Misschien sinds de jaren 70
@miko | 13-08-22 | 22:32:
Oh jawel. Zowel wij als de Ottomanen hadden relatieve vrijheid qua religie. Waar de Fransen, Portugezen, Spanjaarden etc. heel erg van de Vaticaan waren waren wij ergens en nergens en de Ottomanen ook. Sterker heel veel van onze "zeehelden" (of piraten) waren Nederlanders in dienst van de Ottomanen.
@miko | 13-08-22 | 22:32:
Liever Turks dan Paaps vergeten?
We waren niet alleen tegen de Spanjaarden maar we waren vooral ook MET de Turken.
@miko | 13-08-22 | 22:32:
Weet hij veel... Loopt hier alles en iedereen te beschuldigen van onwetendheid. Bloedarmoede krijg ik van dit soort lieden...
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 22:24: waarom moet je toch altijd zo schelden en beledigen? De tegelzetter citeert gewoon en stelt en terechte vraag. Verder heb je ook werkelijk geen enige kennis van religieuze zaken. Dat geeft helemaal niks, maar geef ruimte aan mensen die een normaal gesprek willen voeren.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 22:39:
Was ooit een leus van de watergeuzen om de Spaanse koning en Rome te narren. Had met de tolerante houding van de Ottomanen t.o.v. het geloof te maken, niets meer en niets minder.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 22:24: Misschien hadden we wel "wat" met de Ottomanen, ook al is het onuidelijk wat "wat" was, maar niet met de islam cq de al sinds eeuwen verbonden doctrine van haat en geweld jegens andersdenkenden/andersdoenden, vrouwonvriendelijkheid en terreur. Zolang daar geen afstand van wordt genomen (wat niet zal gebeuren) is er geen plaats voor deze religie in het (nog) vrije westen. Maar daar denken legio mensen/groeperingen anders over en critici houden hun mond omdat ze anders het stempel islamofoob of racist opgedrukt krijgen. Ach, iedereen weet het maar angst doet rare dingen met een mens.
@Here's Freddy | 13-08-22 | 22:54:
Oh, en de SGP werd gedwongen door de rechter om vrouwen toe te laten. Oh! En ze willen de doodstraf volgens Bijbelse normen en waarden. Wist je dat?
@Ommezwaai | 13-08-22 | 22:45: niet alleen narren
Er zat daadwerkelijk een statement achter. In het ottomaanse rIjk kon je christen zijn of jood. Je had dan een soort tweederangs burgerschap met minder rechten maar het kon. Onder de spaanse koning was er een actieve bloedige vervolging van andersgelovigen.
www.dailymail.co.uk/news/article-1110...
Iran state media hails Salman Rushdie's attacker as 'courageous and duty-conscious man' whose hands should be kissed for 'tearing the neck of the enemy of God with a knife'
Verder nog vragen?
Best wel.
IN 1998 heeft de staat Iran de fatwa al ingetrokken. Alle moslimlanden behalve Iran vonden de fatwa onislamitisch en vooral dit soort jaren 80 onzin helpt Iran geen meter vooruit. Oh en Daily Mail is niet echt een medium wat doet aan hoor en wederhoor.
Voilà. Tot zover het frame van de lone wolf. Leest u mee heer Goldbach?
Wat is je vraag dan. Asbak.
Dat was aan golddinges uiteraard.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 22:00:
Even wat feiten, ik verwacht wel weer je kenmerkende gescheld.
Kijk eens naar de tweet van Khameinie, van 2019. Iran bevestigd alleen maar de fatwa van Khomeinie.
Kijk eens naar de staat van dienst van Iran: een uiterst onbetrouwbaar land, een land dat haat, geweld en oorlog exporteerde naar andere landen. Zie Libanon, Yemen, palestijnse gebiede, Irak, terrorisme is altijd lastiger terug te voeren op de bron, maar in redelijke kringen (wees welkom) wordt Iran echt gezien als een vriend van terroristen.
Kijk naar de juichende reactie van De staat Iran, de leiders dus. Daar neem jij het voor op.
@Is dit nog nieuws? | 13-08-22 | 22:12:
Die is wel ingetrokken door de staat, niet door de religieuze organisaties. Feiten.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 22:20:
en.wikipedia.org/wiki/The_Satanic_Ver...
On 24 September 1998, as a precondition to the restoration of diplomatic relations with Britain, the Iranian government, then headed by reformist Muhammad Khatami, gave a public commitment that it would "neither support nor hinder assassination operations on Rushdie".
On 14 February 2006, the Iranian state news agency reported that the fatwa will remain in place permanently.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 22:19:
Een jij-bak….wauw.
Elke keer dat hier iemand iets noemt tav de betrokkenheid, al is het maar moreel, van Iran, dan ben jij er als de kippen bij dit te ontkrachten. Daarmee neem jij het op voor deze criminele staat.
Jij gaat werkelijk nooit op een tegel in, het is alleen spuwen van je eigen ijdelheid. Nu ook weer
“Kan je niet lezen, waar zeg ik dat Iran supercooltof is?”
Wedervraag: waar stel ik dat jij dat zegt?
In mijn tegel ga ik kort (blijft een tegel) in op de schurkachtigheid van Iran, vervolgens dat jij “het er voor opneemt”. Dat is iets anders dan stellen dat jij Iran supercooltof vindt. Ik weet niet of jij dat vindt, maar in al je op werkingen merk ik wel een kritiekloos opnemen voor dit land. Dat kan zijn uit bewondering, het kan zijn uit pure domheid. Zeg het maar, ik weet het niet, maar dat jij de gedweeë dienaar van de propaganda van zo’n land bent, dat is wel duidelijk.
@Is dit nog nieuws? | 13-08-22 | 22:28:
Yep, beetje zoals de SGP nog steeds vindt dat vrouwen achter de keuken moeten zitten en hun bek moeten houden en dat de doodstraf reeel is voor ongelovigen en homoseksuelen.
Zie mijn verrassing. (NOT)
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 22:36:
Maar onderbouw dat nu eens. Ik scheld niet , jij wel. Het is in de tegels vast te stellen.
Waaruit blijkt bv dat ik “geen vent” ben? Wat is dat “een vent zijn”? Wat bedoel je daarmee. Waaruit merk je mijn gevoeligheid voor kritiek op, waaruit dat in een trol ben?
Bij deze zeg je dus het Iraanse regime te vervloeken. Het zal misschien wel. Neemt niet weg dat je met je niet tot slecht onderbouwde tegels meerdere malen Teheran dienst bewijst.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 23:18:
Kan je ergens mee onderbouwen dat ik niet begrijpend kan lezen? Deze vraag al vaak gesteld, maar er komt geen antwoord. Het is serieus bedoeld in ieder geval. Je doet werkelijk niets anders dan schelden en devalueren als iemand het maar waagt je iets van argumentatie te vragen.
Er zijn er wel meer op GS die het niet met elkaar eens zijn. Zo heb ik wel eens met Beste Landgenoten of Cugel wat onmin gehad, maar nooit dat hoogdravende gedoe van jou. Nou in ieder geval niet bij Cugel.
Doe gewoon eens je best een discussie aan te gaan en je tegels iets van onderbouwing geven.
De aanslag is het resultaat van een fatwa uitgesproken vanuit Iran. In feite pleegt iran dus een terreurdaad op het grondgebied van de USA. Ik zeg lanceer de icbm's en verander Teheran in de grootste parkeerplaats ter wereld. Meteen mooi signaaltje richting Kim, Xi en Vlad. Fuck with the US and get nuked.
Ja joh.
Dan kan je er beter 1 afschieten op Mekka. Niet over nagedacht? Dacht ik al.
Nomen est omen.
Ben ik toch blij dat we die oude Opa Biden hebben daar en niet de Boer Koekoek van de VS Trump. Pfffffffffffft.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 22:01: uiteraard, ik had ook niet anders verwacht hoor.
@Is dit nog nieuws? | 13-08-22 | 21:58: Saudi Arabie en Iran zijn niet echt vriendjes. Maar MBS mag er daarna ook wel 1 op Ryad krijgen, geen probleem. Bedankje voor 9/11.
@BoerKoekoek | 13-08-22 | 22:10: En ze zijn geen vriendjes omdat er verschil bestaat over de opvolger van mohammed als profeet.
Maar beiden zijn maar wat blij met de aanslagen op iedereen die tegen het geloof van de vrede is.
Beiden aanbidden Mekka.
Probleem oplossen is niet Teheran tot een glasplaat maken.
@Is dit nog nieuws? | 13-08-22 | 22:12: eens, daarvoor kunnen we beter een virus op dna-basis inzetten.
@BoerKoekoek | 13-08-22 | 22:07:
Zelfkennis is ergens charmant.
@BoerKoekoek | 13-08-22 | 22:16: Ach, geloof zit niet in DNA.. maar goed.
@Is dit nog nieuws? | 13-08-22 | 22:30: kwestie van de juiste dna sequenties uitzoeken die passen bij de beoogde kandidaten. Ik geef toe, er zal wat collateral damage zijn. Desnoods vaccineren we die vantevoren.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 22:17: dank.
Het ergste is, dat je nog denkt dat je een slimme reactie hebt geplaatst ook.
En ondanks dit vooropgezette plan en de doelbewuste aanval luidt de aanklacht 'poging tot doodslag ' i.p.v. 'poging tot 'moord'. Dat is iets dat ik nooit zal begrijpen.
Amerika. Niet Nederland.
Er is nog geen aanklacht, er is nog geen telastlegging. Lees je nou toch eerst een beetje in op gebied van strafrecht en strafvordering voordat je zomaar wat roept.
To protect the suspect's due process rights in felony cases (where the suspect's interest in liberty is at stake), there is usually a preliminary hearing, at which a judge determines whether there was probable cause to arrest the suspect who is in custody. If the judge finds such probable cause, he or she binds, or holds over, the suspect for trial.
Kan ik uitleggen.
De eerste aanklacht is poging tot doodslag, omdat dat bewijsbaar is NU. Daarna kunnen de openbare aanklagers de aanklacht aanpassen. Zowel naar beneden als naar boven. Waar iedereen weet dat het poging tot moord (of moord) is moeten die mensen met verstand van de wet werken met wat ze hebben.
@Is dit nog nieuws? | 13-08-22 | 21:57:
Waar, maar hier spelen ook zaken waar men voor doodslag gaat daar waar alles moord met voorbedachte rade schreeuwt.
Naschrift: inmiddels ben ik wijzer geworden dankzij TG.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 22:04:
Helder. Dank voor de uitleg.
@MickeyGouda | 13-08-22 | 22:07:
Ik denk zelf dat er nog terrorisme aan vastgeplakt gaat worden. Want dat is het eigenlijk.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 22:15:
Dat zou je wel zeggen, gegeven dat het hier gaat om ernstig geweld dat is voorbereid of gepleegd vanuit een bepaalde overtuiging. En dat helaas wordt toegejuicht door velen, maar dit terzijde.
@MickeyGouda | 13-08-22 | 22:23:
Ken jij mensen die dit toejuichen? Ik niet. Ook geen moslims. En ik ken wel een paar moslims.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 22:26:
In het verleden heb ik na dit soort aanslagen wel eens een kijkje genomen op sites voor Marokkaanse Nederlanders. Van wat ik daar tegenkwam lusten de honden geen brood.
@MickeyGouda | 13-08-22 | 22:37:
Ugh, het tuig van tuig. Ja die zijn er natuurlijk ook. Het zijn net mensen.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 22:26: ach gut je kent zowaar een paar moslims. Straks ben je er nog met één getrouwd.
Aandelen Roesdiboeken kopen gaat.
Hallo ik ben Rick
Hier heb je de boek
Het is audioboek
Een audioboek is een boek van geluid
m.youtube.com/watch?v=-g1v7vlbAks
Bleib zu Hause. Met een boek.
@horsteknots | 13-08-22 | 21:57: Bleib Gesund mit das Buch..!
@grapjasz | 13-08-22 | 21:59:
Ein buch, ein reich!
Het klopt wel, geen enkele moslim terrorist handelt in feite alleen, ze zijn het resultaat van het eeuwenlang cultiveren van haat en intolerantie en hun geloof in het paradijs na de martelarendood wordt bevestigd in duizenden moskeeën wereldwijd, zonder dat er een matigende stem van betekenis te horen is.
Als je het woordje "moslim" weghaalt dan beschrijf je nagenoeg elke religie. Eigenlijk elke ideologie.
Ik ben overigens wel met enige regelmaat in de of een kerk geweest. Ook in synagogen en moskeeën, zelfs in een tempel. Gaf me toch wat vrede eigenlijk. Maar ja, het volk is niet altijd 'van de vrede'.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 21:56: yep. En daaraan toevoegend dat het nagenoeg gif is voor elk jongemannenbrein.
Het christendom en het judaïsme cultiveren geen haat, in tegendeel, hun theologen hebben er hard aan gewerkt dat te ontstijgen, iets waartoe de islam nog nooit een poging heeft ondernomen. De islam is uniek in het volgens de letter blijven handhaven van 14 eeuwen oude achterlijkheid.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 21:56:
Nee hoor, er zijn genoeg religies die geen geweld voorschrijven en waar je niet perse gewelddadig word als je extremistischer word.
Sam Harris heeft het wel eens goed uitgelegd.
We hebben de problemen niet te danken aan de islamitische fundamentalisten maar aan de fundamenten zelf.
@miko | 13-08-22 | 22:20:
Zoals die boeddhisten die recentelijk moslims liepen te vermoorden? Of die hindoes die moslimmeisjes verkrachten? Of ... Nou ja, wel excuus heb jij voor dat gedrag?
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 22:27:
Geen, ik zeg niet dat religieus geweld bij andere niet voortkomt. Hindu's kunnen ook tekeer gaan . Maar in de islam staan gewoon voorschriften om mensen te doden. apostaten bijvoorbeeld. En anders dan de vele andere religieuze boeken is de koran door god een op een doorgegeven en moet hij letterlijk genomen worden.
@miko | 13-08-22 | 22:38:
Hoe is dat anders dan?
Er staat letterlijk over homo's en ongelovigen en afvalligen de DOODSTRAF door steniging, dat hebben die moslims niet zelf verzonnen hoor. Wij ook niet trouwens.
@theodorus.golbach; waar in de westerse beschaving hebben deze incidenten plaats gevonden met hindoes of christenen die moslims verkrachten?
Islam is het gif in onze westerse samenleving dat weet u best wel.
De Duivelsverzen zal wel hetzelfde lot beschoren zijn geweest als 'De ontdekking van de hemel' van Mulisch. In veel boekenkasten te vinden maar nauwelijks gelezen. Het staat wel erudiet.
Die is zelfs verfilmd. Ook mooi boek trouwens. Film "meh".
Maar wat vind de man die kabel aanlegt, de pizzaborger, de automonteur hier van? In Nederland op de basisschool geweest. (vader mogelijk ook) Hoe denkt die doorsnee man met andere wortels en een geloof dat nou eenmaal zo is?
Hij zal op school weinig hebben geleerd om de stem uit zijn eigen cultuur tegen te spreken. Er zijn weinig leerkrachten te vinden die meer van de islam weten, dan wat in de policor foldertjes staat. Dus tenzij hij/zij GS leest ontbreekt het hem aan argumenten en feiten om iets tegendraads te zeggen. Als het een vrede minnend mens is houdt ie hooguit zijn mond.
Godsdienst. De bron van heel veel kwaad in deze wereld.
Mensen. De bron van heel veel kwaad in deze wereld.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 21:46: It is easy to make good men do good things, and to make bad men do bad things. But to make good men do bad things, that takes religion.
@Muxje | 13-08-22 | 21:49: Or communism.
@Muxje | 13-08-22 | 21:49:
Droevig maar waar.
Met de radicale islam voorop.
@MickeyGouda | 13-08-22 | 21:59:
Om eerlijk te zijn denk ik niet dat de radicale islam nu het grootste gevaar is. Ze zijn min of meer verslagen. Op alle fronten. Ik denk nu dat we vooral moeten opletten op radicale christenen, nou ja zogenaamde "christenen",
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 22:07: Hahahahahaa!
@Is dit nog nieuws? | 13-08-22 | 22:10:
En mij beticht ie ervan dat ik uit mijn nek lul.... Het moet toch ook niet gekker worden hier.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 22:07:
Pardon? Verslagen? afgelopen maand Juni drie aanslagen met driehonderd slachtoffers.
@miko | 13-08-22 | 22:16:
Juni... Hoe dronken was ik dan? Want ik heb er geen eentje geteld uit islamitische hoek. Tenminste tot Rushdie.
72 reacties... laat ik het maar verbreken anders wordt het weer anders uitgelegd
Ik heb De Duivelsverzen gelezen en ik vond het een heel goed boek. Een aanrader voor wie in de vakantie eens op een aangename manier iets aan zijn algemene ontwikkeling wil doen.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 21:34:
De grap van Kundera was ook een roman maar je begreep daarna wel het systeem
@Ommezwaai | 13-08-22 | 21:59:
Hoe niet je kleuren te laten zien en je kleuren te laten zien door "Ommezwaai". Tuurlijk kerel, ik weet niet eens wat maroc.nl is maar ik denk iets waar Marokkanen elkaar treffen. Soort van Stormfront voor Mocro's? Toch? In ieder geval het is net zo dom als mij naar de Joop verwijzen waar ik nooit kijk.
@miko | 13-08-22 | 22:09:
De ondraaglijke lichtheid van het bestaan is van een ander kaliber.
Uitgeverij gaat nieuwe uitgaven van Rushdie's werk uitbrengen waaronder ook de Duivelsversen.
*Uitgeverij Pluim
Is gewoon voor een tientje te koop bij boekwinkeltjes.nl . Ik heb er net eentje besteld....
Boekwinkeltjes - De kracht van de rede van wijlen Oriana Fallaci: €110,-.
@drs.Nee | 13-08-22 | 21:33:
Ik heb hier deze in de kast staan
www.goodreads.com/book/show/1540694.T...
Ooit aanbevolen door een gebande topreaguurder. wiens naam men niet spreekt
@miko | 13-08-22 | 22:06:
Eyeopener heden ten dage nog actueel, aanbevolen door afgekort bh.
@drs.Nee | 13-08-22 | 22:14:
Jij loopt hier dus ook al een tijdje rond.
@miko | 13-08-22 | 22:28:
Yep.
Thomas Mann, Duits auteur, criticus, Nobelprijswinnaar literatuur:
Tolerantie verandert in een misdaad wanneer het op kwaad aankomt.
De Duitsers kunnen het weten.
Mooie variant op Popper. En net zo waar.
Perkamentus tegen Harry:
Blijf vechten, blijf altijd vechten voor het goede want het kwaad zal er altijd zijn.
hier staat ie toch gewoon gratiesch=niet duur:
archive.org/details/SalmanRushdieTheS...
378 pagina's zonder plaatjes. Niet mijn ding.
@W_F | 13-08-22 | 21:58: Eens. Zelf zoek nog de strip uitgaven van de Slinger van Foucault.
De inkt van mijn laatste meesterwerk, 'De haathut van oom Ibrahim', is bijna droog. Eens zien wat de reacties zullen zijn.
Alle gekheid op een stokje, die club heeft natuurlijk gelijk dat ze alle verantwoordelijk afwijzen. De schuldige is de moslim die Rushdie stak, de koran waar dit op berust en de roedel van honderden miljoenen moslims wereldwijd het wel prima vinden.
Rushdie is zelf geboren moslim en bijna alle moslimlanden (behalve Iran) hebben de "fatwa" afgekeurd en onislamitisch genoemd. Zelfs Iran heeft er afstand van genomen later. En men denkt dat het vooral politiek was voor Khomeini om voor afleiding te zorgen. Beetje zielig dat zo'n sukkel uit New Jersey toch zoiets doet. Maar goed. Is hij de enige knettergekke idioot die dit soort dingen doet?
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 21:23:
Maar goed. Is hij de enige knettergekke idioot die dit soort dingen doet?
Is hij de enige vrome moslim die dit soort dingen doet?
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 21:23:
Ik kan mij uit het recente verleden geen voorval bedenken waarbij iemand een bekend persoon publiekelijk een oog uit stak nee. U wel?
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 21:23:
Om jouw vraag te beantwoorden stel ik een experiment voor. Heel eenvoudig, leg een exemplaar van De Duivelsverzen (Satanic Verses) in de etalage van jouw boekwinkel.
Ik vermoed dat je het antwoord snel zult weten
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 21:23:
Ongekend schaamteloos, deze dienende houding naar een pariastaat. Wat kunnen we nog meer van je verwachten? Een niet onderbouwde tegel (zoals altijd) over het geweldige Rusland en haar best wel vriendelijke baas Poetin?
De Grootheid van Kim Jong Un, de Genialiteit en humaniteit van Xi?
“Zelfs Iran heeft er afstand van genomen”. Is Iran een betrouwbaar land? Nee, het is een etterbuil in de wereld die overal geweld en sektarisme wil verspreiden. Bovendien hebben ze de fatwa niet werkelijk ingetrokken, stel je eens op de hoogte.
Natuurlijk keuren niet alle moslims dit niet goed, maar er zijn veel en veel te veel moslims die dit prima vinden en een nog grotere groep die blaat “dat het natuurlijk niet mag, want islam = vrede, maar ja als je de profeet beledigt……”
@theo-is-dood | 13-08-22 | 21:30:
Ben vervolgens benieuwd hoe lang je hoofd nog op je romp blijft zitten inderdaad.
@Nuuk | 13-08-22 | 21:32:
Bis, bis!!!
@theo-is-dood | 13-08-22 | 21:30:
Ik heb dat boek thuis liggen. En ik ben voor de duivel niet bang laat staan extremisten.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 21:39:
Kijk, kijk, kijk. Daar hebben we Theo “schelden want heeft geen argumenten” Goldbach weer.
Wat hebben Amish en Gerofrmeerden hier nu mee te maken? Waar maak jij uit op dat ik de verschillen niet ken. Kan je met argumenten ook maar iets van je uitspraken onderbouwen? Waar blijkt uit dat ik er niets van snap? Ik wil het graag leren oh Grote Theodorus Goudbeek.
Zoals,ik je al enkele keren in je tegels vroeg, heel gewoon en fatsoenlijk: Kan je ook maar iets onderbouwen? Kun je ergens aangeven dat je uitspraken op redelijke feiten en theorie gebaseerd zijn? Elke keer laat jij verstek gaan. Altijd schelden en de persoon diskwalificeren.
Kijk beste Theo, dat soort zaken hoort tot de wereld van drogredenen, de wereld van keffertjes die niet in discussie willen.
@Nuuk | 13-08-22 | 21:52:
Weet jij het verschil tussen Soefi, Soennieten, Sjiieten, Alevieten etc. dan?
Want als jij dat wel weet dan bied ik mijn excuses aan.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 23:01: Marginale verschillen: Allen volgen ze de koran. Samen tegen de ongelovigen.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 23:01:
Da’s een trucje uit de Griekse school. Vraag tegenstander om definities, en wijs dan de zwakheden van de definitie aan. Lukt dat niet meteen, laat je tegenstander scherper definiëren of desnoods parafraseren en je kunt het verschil tussen de gegeven definities gebruiken.
Oftewel,; slap.
@ fijnman:
vertalers zijn ook doelwit en vaak ook dood
Je bedoelt die Japanse en die Noor die een bom kreeg? Heel lang geleden?
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 21:18:
Doet "heel lang geleden" ook maar iets af aan de ernst ervan dan?
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 21:18: *insert afbeelding van mohammed hier*
@Spring Bruissteen | 13-08-22 | 21:21:
Ligt eraan. Ben je in staat om het in context te zetten of is het een argument voor je.
Want een hele tijd was niemand er meer mee bezig. Zelfs Ahmad Salman Rushdie niet. Kennelijk was er toch een gek. En helaas. Aan gekken kunnen we niet ontkomen. Maakt niet uit welke hoek.
@Is dit nog nieuws? | 13-08-22 | 21:24:
Wist je dat er heel veel afbeeldingen van Mohammed zijn?
Wist je dat de katholieken het niet eens met elkaar zijn? Laat staan met protestanten?
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 21:26:
Wegkijken is een beproefde methode om de angel uit ongemakkelijke waarheden te halen. Daar bent u zo te zien ook erg bedreven in.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 21:18:
www.nytimes.com/2022/08/13/world/asia...
@Basil Fawlty | 13-08-22 | 21:36:
Wist ik al hoor. Walgelijk. Wat moet ik er meer over zeggen?
Dat alle 1 miljard moslims naar de gaskamer moeten? Zoiets?
Doe niet zo achterlijk. Als we eventjes in onze eigen clubjes kijken zit er al genoeg tuig.
@Spring Bruissteen | 13-08-22 | 21:34:
Ik ben juist geen wegkijker. Ik zie het allemaal. Ik zie niet alleen de idiote fundamentalistische moslims maar ook de christengekkies en complotidioten en ander tuig uit onze eigen gelederen.
Jij kijkt weg. Jij wil niet zien dat we zelf een nagenoeg, misschien zelfs groter probleem hebben.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 21:40: de gaskamer is erg slecht voor het klimaat. We kunnen in ieder geval zorgen dat we er zo min mogelijk toelaten in ons land
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 21:40: Maar andersom moeten alle niet gelovigen wel naar de gaskamer....
Toch?
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 21:42:
Graag even bij de feiten blijven. Volgens de NCTV vormt jihadisme al jaren de grootste terroristische dreiging in ons land.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 21:40:
Slechts als digitale versie te verkrijgen?
ik heb hier nog een papieren uitvoering, daags na de fatwa, gewoon in de boekhandel gekocht
Blijkbaar voor dat boekhandelaren weekdieren werden en uit voorzorg tot zelfcensuur overgingen
Ik gaf laatst nog een linkje naar de papieren versie.
Het is vrij verkrijgbaar hoor. Zeker als je ook nog Engels kan lezen.
Ook bij boekhandelaren is het vraag versus aanbod. Geen boekhandelaar die gaat investeren in iets wat hij niet kan verkopen.
En? Hoe vindt u het boek? (Zelf niet gelezen)
@Cunts-en-kitsch | 13-08-22 | 21:18:
Eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen dat ik niet verder dan ca 3 pagina's kwam wegens extreem taaie kost
De Nederlandse uitgever schijnt als reactie een herdruk te willen maken.
@Blauwpetje | 13-08-22 | 21:27:
Laat me raden, na de eerste honderd bedreigingen slikt hij zijn dappere voorstel weer in
m.youtube.com/watch?v=zALkCRfHyqU
Mentors - 'Adultery'
"Hadi kwam uit Libië en was afgereisd naar de Amerikaanse droom. Zijn leven kon alle kanten op, er is geen excuus"
Niet Libië, LIBANON.
Daarnaast mis je het hele punt mijn waarde. Het gaat om Iblis.
"Zijn leven kon alle kanten op," In het Nederland van Rutte wordt ie straks van harte welkom geheten...
@Ommezwaai | 13-08-22 | 21:15:
Hoe dan? Vertel... Ik wacht wel.
Welkom, welkom.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 21:16:
Hoe dan? Er wonen in ons mooie Nederland talrijke oorlogsmisdadigers uit de landen van de halve maan. Niet zo naïef doen.
@Ommezwaai | 13-08-22 | 21:19:
Ja, er zijn "vluchtelingen" gesnapt die uit het regime van Assad kwamen. Wat is je punt?
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 21:30:
Niet alleen Assad. Ook veelal uit voormalig Joegoslavië, Libië, Irak en Afghanistan. Om maar eens een paar van uw favoriete vakantielanden te noemen.
@Ommezwaai | 13-08-22 | 21:39:
Je punt? Dat we proberen om oorlogsmisdadigers te pakken?
Neem aan dat we binnenkort Russen kunnen toevoegen aan jouw lijstje.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 21:30:
Volgens mij waren de meeste is'ers
Dit soort praat is inmiddels niet meer grappig, leuk maar gevaarlijk. Ik ben het niet eens met Wilders maar hij moet wel kunnen zeggen wat hij wil en jij ook. Maar niet als je doet alsof D66 een soort van totalitaire partij is die anti-liberaal is. Kritiek is welkom dit soort agitprop en haat is exact waar Geert, onze Geert last van heeft. Jij bent geen cent beter dan de Wilders-bedreigers.
Tolerantie is angst voor escalatie
Pfft.. gewoon naïef zijn. Denken dat het wel meevalt, zelfs als hoofd op t hakblok ligt.
Tja, de staat New York he. Democratenbolwerk.
Waarom denk jij dat dat er iets mee te maken heeft?
Omdat Democraten graag de wang toekeren.
NYC en een paar andere grote plaatsen, de rest is rood ; en.m.wikipedia.org/wiki/2020_United_S... waaronder de plaats v d aanslag.
@Zwizalletju | 13-08-22 | 21:17: Ja, die rode gebieden lijken groot maar zijn dunbevolkte landelijke gebieden. De staat New York bestaat voor meer dan 60 procent uit Democraten.
Ik proost op de Islam !
U kunt zich lelijk verslikken hoor.
Ik kots er de volgede dag op met een kater..
Woke people in New York.
Men nodigt Salman Rushdie uit, een schrijver die al jarenlang bedreigd wordt vanuit de islamitische wereld, en weigert vervolgens om deze mens te beveiligen.
Een extremistische moslim krijgt vervolgens een open kans om Rushdie toe te takelen met een mes. Woke people dragen uiteraard geen enkele verantwoordelijkheid.
Het wordt nog gekker. Justitie in New York acht een poging tot moord niet te bewijzen en slechts poging tot doodslag wordt ten laste gelegd. Hadi Matar kocht een kaartje voor de bijeenkomst en nam een groot mes mee. Hij heeft een achtergrond in islamitisch extremisme.
Hoezo, voorbedachte rade is niet te bewijzen?
Links Amerika stinkt net zo hard als de extremistische islam.
Links Nederland ook hoor... Nul, nul geleerd van de aanslag op Theo van Gogh bijvoorbeeld.
Dat 'extremistische' kun je net zo goed weglaten.
Bestaat dat wel, 'links Amerika'? De democraten zijn zo rechts als de VVD. En de Republikeinen inmiddels compleet van het padje.
@Red shirt | 13-08-22 | 21:12:
Er zitten nog wel 'conservatieve' democraten i die partij maar vergis je niet in de AOC'tjes en de Rashida Tlaib'jes en Ilhan Omartjes in die partij.
Die Omar heeft staan juichen vertel ik je.
@redshirt
“Rechts als de vvd”?
@Red shirt | 13-08-22 | 21:12: Er is nogal een verschil tussen economisch en cultureel links/rechts.
De VVD is naar mijn idee in beide opzichten links, althans opgeschoven naar links. Dus niet alleen maar in cultureel opzicht.
@Red shirt | 13-08-22 | 21:12: Whatever. Ze willen graag dat de Islam erbij hoort.
Man man man, er is nog helemaal geen tenlastelegging. Waar heb je rechten gestudeerd?
De verdachte wordt in voorlopige hechtenis genomen. Daarvoor is tenminste een verdenking nodig van betrokkenheid bij een strafbaar feit.
Die verdenking beperkt zich nu-als grond voor voorlopige hechtenis- tot doodslag.
Als er eenmaal een tenlastelegging is, dan is die ongetwijfeld veel uitgebreider
Het grootste probleem heden dage is het wegkijken van de nieuwe jonge generatie woke journalisten, schoolverlaters die het grote geheel nog niet zien.
@theo-is-dood | 13-08-22 | 21:37: Universiteit van Amsterdam met keuzevak Strafrecht... en jij?
Allemaal individuen die hun mening beter proberen te doen lijken...
Als dogma's het gezond verstand verdringen gaat het vroeg of laat mis. Hiervan hebben we gisteren weer een sprekend voorbeeld gezien.
Doodslag, geen moord. Geen voorbedachte rade @!!!!?????
Ja precies, een terreur daad met voorbedachte rade.
@miko | 13-08-22 | 21:05: T is geen Nederland, voorbedachte rade....
Nee, die 600 kilometer heeft hij afgelegd om die lezing bij te wonen. Tot hij in ene een mes onder zijn stoel zag liggen.
@J-van-de-Bontekoe | 13-08-22 | 21:07:
Hij was de schoonmaker, en ook hobbykapper en toen hij die man op het podium zag dacht hij; ik zal hem maar eens scheren
—— To protect the suspect's due process rights in felony cases (where the suspect's interest in liberty is at stake), there is usually a preliminary hearing, at which a judge determines whether there was probable cause to arrest the suspect who is in custody. If the judge finds such probable cause, he or she binds, or holds over, the suspect for trial.[17] ——
Ik blijf erbij: als morgen Teheran in een glasplaat veranderd wordt, dan ziet de wereld er plotsklaps een heel stuk rustiger uit.
Een paar weken terug was ik op de Floriade in het paviljoen van Jemen. Ik sprak daar met een Jemeniet en vroeg naar de burgeroorlog daar. En weet je wat? Hij zei bijna precies hetzelfde als jij.
de dader voert uit wat allah dicteerde voor de koran , reden om koran scholen in het tolerante NL te verbieden , maar ja , initiatief tonen en Rutte gaat niet samen
Rutte heeft geen fraai hoofd, maar hij wil het waarschijnlijk niet kwijt.
Tegenwoordig is veel te doen om christelijk nationalisme in de VS. Bij de handmaids tale die nu opnieuw uitgezonden wordt, moet ik denken aan zo’n griezelige theocratie als Iran.
We hoeven niet verder te kijken dan sommige wijken in onze grote steden. Veel moslima's die überhaupt de deur niet uit mogen. Ga eens naar het strand, een zwembad of een festival: wel genoeg moslim jongen te zien, maar geen moslima met hoofddoek.
Ja hoor, daar is hij weer, de whataboutism.
'Ik vraag me af of deze jongeman “De Duivelsversen” überhaupt gelezen heeft. '
Nee natuurlijk niet net zo min als de koran , als mensen die sprookjesboeken eens echt zouden lezen en niet voorgelezen en geïnterpreteerd door een voorganger dan zou men ze zien voor wat het zijn,achterhaalde boeken met fabels en suffe regels
“O you who believe! Ask not about things which, if made plain to you, may cause you trouble. But if you ask about them while the Quran is being revealed, they will be made plain to you. Allah has forgiven that, and Allah is Oft-Forgiving, Most Forbearing”
[al-Maa’idah 5:101].
"Helaas is er ook blinde tolerantie voor intolerantie."
Dat lijkt me idd een van de grootste problemen in het Westen. Popper wees er al op in, naar ik meen, de 60-er jaren.
Goed artikel.
En geen woord tegenin te brengen.
En de NOS die er een best artikel aan wijdt maar nergens maar dan ook nergens het woord islam in de mond neemt, dat vind ik zo fout, dat wegkijken, dat verzwijgen!
Onze oosterburen spreken dan van 'das grosse Schweigen'. Iedereen weet waar het over gaat, maar niemand durft z'n scheur open te doen. De nieuwe kleren van de keizer.
@bisbisbis | 13-08-22 | 21:02:
Ich will das nicht wissen is het nieuwe Ich habe es nicht gewusst.
@gemeentereiniging | 13-08-22 | 21:26: Je hebt gelijk. Vreemd dat ik me wel eens afvroeg waarom de Duitsers alles maar lieten gebeuren, want het gebeurt gewoon opnieuw, onder onze ogen.
De NOS schrijft nieuws alsof het publiek uitsluitend bestaat uit veertienjarige meisjes uit binnen de ring.
@DeterioraSequor | 13-08-22 | 21:44: Dat is ook het niveau van de gemiddelde mens.
Totdat er geweld is tegen joden, dan hebben we er zelfs een apart woord voor, antisemitisme, zelfs als het dat niet is.
Nederlandse media zijn bijzonder selectief en dat heeft veel te maken met de 2e Wereldoorlog. Daarin heeft Nederland ook bedenkelijke rol gespeeld in het faciliteren van het ruimen van joden. Je ziet dit extremer terug in Duitsland, waar het juk van de oorlog nog steeds zwaar drukt op de levensvreugde van mensen. Duitsland heeft bijvoorbeeld een groot Turken-probleem maar durft (of durfde) dat niet aan te pakken vanwege die oorlog. Dan zouden ze weer het verwijt krijgen dat ze mensen deporteren, een reflex waar Nederland nu ook in is geschoten met de asielcrisis.
Anyway, de angst regeert en de extreme islam maakt er dankbaar gebruik van.
Islam sucks big time.
There, I said it.
"Give head" was het toch?
@Ommezwaai | 13-08-22 | 21:04: Dat maakt hullie allemaal niet zoveel uit;).
Islam, de religie van de onvrede.
Als er nu maar geen fatwa wordt uitgesproken tegen u.
Heel simpel:
de Islam heft in de koran opgenomen dat iedereen die de islam in twijfel trekt dood moet.
En dat je dat moet nastreven, anders ben je geen moslim.
Je mag als moslim ook niet naar argumenten tegen de islam luisteren, dus bijna geen 1 moslim heeft de duivelsverzen gelezen.
Verder nog uitleg nodig?
In de bijbel staan ook de nodige gruwelijke straffen. Maar gristenen zijn niet zo fanatiek in het naleven daarvan. Oog om oog, tand om tand.
@Het brein erachter | 13-08-22 | 21:07: Vrijwel geen enkele christen. Meeste van die straffen staan trouwens in het oude testament, iets waar de meeste christenen veel minder waarde aan hechten dan aan het nieuwe testament.
@Het brein erachter | 13-08-22 | 21:07: De bijbel predikt geen geweld. Dat is het essentiële verschil.
@Het brein erachter | 13-08-22 | 21:07: Staat in de bijbel dat iedereen die niet christelijk is dood moet?
@Het brein erachter | 13-08-22 | 21:07:
Dat denk jij, maar is niet zo.
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 21:20: Welles.
In de afgelopen paar honderd jaar zijn de christenen ook flink bezig geweest hoor.
@Kwastenbederver | 13-08-22 | 21:40: En tegenwoordig?
@Theodorus.Goldbach | 13-08-22 | 21:20: zelfs als de christenen ook zo geweldadig zijn als jij zegt, maakt dat de daad van deze (en andere) moslim(s) minder erg?
@VolleBak | 13-08-22 | 21:55: Al die christelijke aanslagen met vrachtwagens tijdens het suikerfeest....
@Is dit nog nieuws? | 13-08-22 | 21:59: precies die, of de sinterklaaskruis(jes)tochten van 1963
REAGEER OOK