Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gasunie: Geen paniek, iedereen warm deze winter

Komen we mooi weg!

BewaarTopic nummer zoveel voor eind november. Wanneer de Noordzee koppig breekt aan hoge duinen. En witte vlokken schuim uiteenslaan op de kruinen. Wanneer de norse vloed beukt aan het zwart basalt. En over dijk en duin de grijze nevel valt. Wanneer bij eb het strand woest is als een woestijn. En natte westenwinden gieren van venijn. Wanneer wij allen binnen bibberen en kreperen van de pijn. MAAR NIET HEUS. Want de Gasunie heeft ons op de dato 14 julo toegezegd dat we het niet koud gaan krijgen deze winter. Er is gas genoeg. Onze Overheid heeft maatregelen genomen. Groningen = safe. U hoeft niet - zoals de Duitsers - extra haardhout in te slaan. We gaan het redden!

Oeps...

Social

Reaguursels

Inloggen

Oei, vet probleem dus. Als ze ons zeggen dat we in de problemen zitten valt dat wel mee. Maar als ze zeggen dat er geen probleem is hebben we het zeker erg koud deze winter.

Patatter | 14-07-22 | 22:18
-weggejorist-
Bomenknuffelaar | 14-07-22 | 18:53

Van je ras, ras, ras vliegt Rob Jetten door het gas.
Van je voort, voort, voort Pleegt de belastingdienst een toeslagkaraktermoord
Van je erk, erk, erk Gaat geen enkel migrant aan het werk.
Van je één, twee, drie!

LucaBrasi | 14-07-22 | 15:56

Volgens mij zingt Brel toch echt: "koppig breegt"

LucaBrasi | 14-07-22 | 15:51

Het is een uitspraak met een MITS... alleen die wordt nergens in de media in de kop van de artikelen aangegeven, zo jammer om dat detail weg te laten aangezien koplezers zo een totaal verkeerd idee van de boodschap meekrijgen.

oh no | 14-07-22 | 15:35

CV-ketel op 70 graden zetten scheelt al een hoop geld. De meeste installateurs zetten die standaard op 80 of 90 graden.

ofarim | 14-07-22 | 15:30 | 1

Ik heb het geprobeerd, maar het werd wel heel langzaam warm en hij was nog aan het stoken als hij al bijna weer uit kon. Liever in een stoot warm en dan uit.

Shoarmamasutra | 14-07-22 | 22:52

Fijn dat er volgens de Gasunie voldoende gas is. Maar hebben we er ook echt iets aan ? De prijs wordt toch bepaald op de wereldmarkt ? Kan de opslag wel weer prima gevuld zijn, maar als het niet te betalen is heb je er nog vrij weinig aan.

Ruikbaard | 14-07-22 | 15:23

Eerst zien dan geloven. Is het koningshuis al naar Canada gevlucht?

Sjakkie van de Hoek | 14-07-22 | 14:24

Iets met "overheid beloofd veel, maar doet weinig".. idem hier. Van de winter gaan we allemaal naar de klote en is onze regering ontzettend "verrast".

boerk | 14-07-22 | 14:03 | 1

"Dit hadden we niet voorzien want volgens onze modellen hadden we genoeg gas. Jullie hadden gewoon niet zoveel moeten Douchen en gewoon de thermostaat op 16 moeten zetten zoals onze voorlichtings filmpjes op tv voorschreven"

Pierke Smulders | 14-07-22 | 14:46

Ach, tegen beter weten in, ga ik er van uit dat er nu wat minder links gedacht gaat worden in Nederland.
Dus, wel een leger, wel onafhankelijk van het buitenland voor energie, wel onafhankelijk van het buitenland voor eten, en minder import van kansparels.

helaas-nederlander01 | 14-07-22 | 13:53 | 2

Vvd is al jaren de grootste partij en maakt de dienst uit in het kabinet. Wat een dom gezwets weer met je links. Het beleid wordt al jaren door midden-rechts bepaald.

Chroetsjov | 14-07-22 | 14:26

@Chroetsjov | 14-07-22 | 14:26: vvd misschien wel de grootste partij, maar het is toch echt links dat de dienst uit maakt hier in Nederland. Welke partij is b.v. altijd tegen het leger geweest en ontzettend blij met het sluiten van een kolencentrale? ( ja vvd ook, maar die is ook allang niet meer rechts ).

helaas-nederlander01 | 14-07-22 | 14:41

Onderwijl update in het AD :

Gascrisis dreigt komende winter land te verlammen !

Slaapt u rustig !

Castor12 | 14-07-22 | 13:49 | 1

Rustig slapen is wel energiebesparend, een winterslaap misschien nog wel het meest.

Dezenaamhier | 14-07-22 | 15:41

Wat betreft dat Duitse verzoek. We kunnen met de huidige prijzen enorme winst maken op dat Gronings gas. Gewoon doen, make hay while the sun shines. Vroeger waren we koopman en dominee, hedentendage alleen nog maar dominee.

Gen. Maximus | 14-07-22 | 13:20 | 2

Inderdaad, gewoon marktprijzen rekenen

boerk | 14-07-22 | 14:03

De duitsers zijn dan niet eens boos. Ze geven het 100 keer liever aan ons dan aan PowTin

Shoarmamasutra | 14-07-22 | 22:53

Geen paniek. Alles sal reg kom. Er is gas en olie genoeg, en dat kan morgen al geleverd worden. De enige voorwaarde daarvoor is dat Nederland genoeg geld op tafel legt. En de regering weet precies waar ze dat geld kunnen halen. En als u in de spiegel kijkt, dan weet u dat ook.

Nivelleermarionet | 14-07-22 | 13:17 | 1

Ja. Kut. Maar we hebben die fucking optie wel gewoon. Eat that Poetin.

Shoarmamasutra | 14-07-22 | 22:54

Hier nog 13m³ beukenhout van 55cm/st voor de openhaard. De komende paar jaar zitten we goed. De prijs van brandhout is hier bijna met 75% omhoog gegaan t.o.v. voorgaande jaren. Wordt een duur geintje al dat gas en hout.

frankyw | 14-07-22 | 13:04 | 2

Mooi, heel mooie voorraad.

schijtzat | 14-07-22 | 13:23

@schijtzat | 14-07-22 | 13:23: Zeker, afgelopen winter binnengehaald. Met een vebruik van 3-4m³ per jaar. Probleem is wel dat het binnen enkele jaren opgebrandt moet worden anders het begint te schimmelen. Maar tot 2025 is het nog wel te doen.

frankyw | 14-07-22 | 13:37

Maar in November waait het toch, dus dan is er genoeg windenergie?????

EenGoedBegin | 14-07-22 | 12:54

Als ik in Duitsland kijk hoe ze daar als kip zonder kop rondrennen nu denk ik alleen, dank je wel Merkel. Hoe kun je zo blind zijn je land in deze afhankelijkheid van Russisch gas en olie te brengen. De momentane regering heeft wel alle kolencentrales opgestart maar weigert aan het einde van het jaar de kerncentrales verder te laten werken. Er hoeven geen nieuwe Kernstaven in maar de oude kunnen langzaam opgebruikt worden wat ook weer helpt. De TUV had zijn okay daarvoor al gegeven. Kijken we maar, niet wat ze niet willen doen maar dan toch moeten doen in de winter, dat geldt ook in Nederland.

jan huppeldepup | 14-07-22 | 12:35 | 7

@Ram_Ram | 14-07-22 | 12:57: een land in oorlog inderdaad, kost klauwen vol geld en dat geld/materiaal gaat gelijk in vlammen op (no pun intended). China, India, en consorden krijgen olie en gas voor een prima prijs.

De EU daarentegen bant Russisch gas, maar Olie dat blijven ze wel kopen uit Rusland voor tientallen miljarden. En als je roept 'eigen volk eerst', dan ben je een extreem rechtse nazi. Triest.

frankyw | 14-07-22 | 13:09

@frankyw | 14-07-22 | 13:09: Volgens mij ging olie als eerste in de ban met als gevolg dat Poetin de EU lidstaten terug pakte met gas leveringen eerst met roebels laten betalen later met gas afknijpen en meer.
Beetje zwart wit omschrijving daar er per land ook verschillen waren.

NLgaatnaardeklote | 14-07-22 | 13:23

@NLgaatnaardeklote | 14-07-22 | 13:23: Dan heb ik dat van de olie niet goed begrepen. Er waren inderdaad een aantal landen die gewoon blijven kopen. Niks mis mee, me dunkt.

frankyw | 14-07-22 | 13:39
▼ 4 antwoorden verborgen

We hoeven voorlopig niet te vrezen. Pas vanaf oktober.

Cor Netto | 14-07-22 | 12:31 | 3

Oktober en november redt ik nog wel met m'n campinggaz brander/verwarmer. Daarna wordt het ook hier penibel...

roberto9715 | 14-07-22 | 12:51

Deze winter is, zoals ik al in het eerste topic hierover al zei, niet het issue. Dat zijn de komende winters (meervoud ja) er na. Groningen niet meegerekend hebben we gewoon al niet genoeg.

En iedereen aan de airco/warmtepomp is prima, alleen is er nu al een capaciteitsproblem en energietekort.

Dat zou de regering nu moeten oplossen, alleen we weten allemaal dat pas actie wordt ondernomen ver na het moment dat het probleem zich voordoet.

Wollen dekens gaan het helemaal worden 23/24

Harvey2Face | 14-07-22 | 12:24

Dit lijkt een 'gaat u maar rustig slapen' verhaal.
De economische catastrofe die Duitsland staat te wachten als Nordstream 1 dicht blijft zal ook Nederland hard gaan raken.

Eppo | 14-07-22 | 12:09 | 4

@lekgoot | 14-07-22 | 12:17:

Ze doen nog steeds of de bomen tot in de hemel groeien, waar al dat optimisme vandaan komt is een volstrekt raadsel.

Wattman | 14-07-22 | 12:22

Tuurlijk, je moet idd niet alleen aan NL denken. Ook als wij het redden heb je altijd je buren nog die het moeilijk hebben en aankloppen. Nu heb ik best wel wat ruimte voor een bibberende Duitse, maar toch

Mark van Leeuwen | 14-07-22 | 12:56

@Wattman | 14-07-22 | 12:22:
Zoals een hoogleraar recent bij OP1 zei,over alle crisissen nu in Nederland.Die worden met name veroorzaakt door bestuurlijke onkunde.En de herhalende mantra, "Het komt wel goed",dient alleen om dat te verhullen. Op de vraag van Sven Kockelman of het dan ook goed komt,zei de hoogleraar: "Nee,natuurlijk komt het niet goed.Het is alleen wishfull thinking,zonder in te (hoeven) grijpen.Maar totaal niet gebaseerd op realiteit".

roberto9715 | 14-07-22 | 12:57
▼ 1 antwoord verborgen

Wel graag eerst statushouders

van Balen | 14-07-22 | 12:04 | 1

Gas voor statushouders... vroeger, tot 1 jaar geleden, kon men dat niet zeggen.

sjef-van-iekel | 14-07-22 | 12:59

Ik vraag me af of er een 11 steden tocht komt deze winter..

etwaboy | 14-07-22 | 12:03 | 3

De rayonhoofden zijn al bij elkaar geweest.

ViaNova | 14-07-22 | 12:23

Nee, want DWDD bestaat niet meer.

Lorejas | 14-07-22 | 12:23

11 steden maar anders, je rijdt ze allemaal af om te proberen je gasflessen te laten vullen.

jan huppeldepup | 14-07-22 | 12:38

Het is jammer dat in Europa vrijwel alle projecten om diepe aardwarmte (paar kilometer) te benutten mislukt zijn vanwege boorproblemen, gebrek aan porositeit of aardbevingen.

Hadena | 14-07-22 | 12:02 | 2

Laar in Limburg de mijnschachten vollopen en pomp het met 40graden+ weer omhoog.

Ray Skak | 14-07-22 | 12:07

@Ray Skak | 14-07-22 | 12:07: dat bestaat al, voor koeling en warmte in huizen

g[E]ulden | 14-07-22 | 13:34

Koop een electrische deken. Dan heb je kans dat je met kolen centrale prik t een heel klein beetje warm hebt

Schilder58 | 14-07-22 | 12:00 | 2

Als er dan nog stroom is.

jan huppeldepup | 14-07-22 | 12:23

@jan huppeldepup | 14-07-22 | 12:23: Een oplaadbare van Smoov zit geen stekker aan en werkt onafhankelijk op een ingebouwde li.ion accu..

Smoelensmid | 14-07-22 | 13:55

Half Nederland gaat straks natuurlijk hout stoken in de winter. Krijgen we weer het gezeur over de luchtkwaliteit, stank, etc. Tja, dan moet de overheid het gas maar betaalbaar houden. Echter overheid kennende zal dan wel de houtstook verboten worden.

amateurrr | 14-07-22 | 12:00 | 4

@Papa Jones | 14-07-22 | 12:05: en de rekening

schijtzat | 14-07-22 | 13:26

@schijtzat | 14-07-22 | 13:26: IR valt wel mee hier heb ik het in mijn den behaaglijk met een paneeltje van 200 watt.

Smoelensmid | 14-07-22 | 13:57
▼ 1 antwoord verborgen

In Duitsland wordt gesproken over het inrichten van grote, verwarmde locaties waar arme en oude mensen kunnen verblijven in geval van gastekorten. Ze komen dan niet in de kou te zitten, maar in een grote, verwarmde hal.
Welkom in 2022. Het positieve is dan wel dat in Duitsland überhaupt wat verder wordt gedacht en worst case scenario's wel een rol spelen in beleid.

Bataafje | 14-07-22 | 11:58 | 5

Energievluchteling in eigen land, het rijke Westen....

Inderdaad Blonde Nel, en ook niet de kerncentrales aanzetten ook al vroeg Jetten het aan de Duitsers. Hoezo vroeg Jetten dat, waar is Rutte nu weer ??

Wattman | 14-07-22 | 12:02

Eenzaamheid is een groot probleem, en dst los je dan wel op.

Hadena | 14-07-22 | 12:03

Griekenland is al te hulp geschoten. Ze geven aan dat Duitse gepensioneerden deze winter welkom zijn om te overwinteren in Griekenland.

discriminazie | 14-07-22 | 12:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Denk niet dat Putin de gaskraan weer open draait. Misschien met een smoesje 10%, maar dan houdt het wel op.

Zie ook niet in waarom hij wel zou leveren. Een deel van zijn gas kan hij leveren aan landen die geen sancties hebben uitgevaardigd en de rest wellicht in de bodem laten zitten.

De misgelopen opbrengsten wegen niet op tegen de schade en chaos die hij ermee aanbrengt in Europa. Gewoon een kosten baten analyse.

Zoelense Hobbyboer | 14-07-22 | 11:55

Waarom niet de Fransen vragen (of dwingen) de gaspijp naar de Spaanse grens een keer aan te leggen? Spanje heeft genoeg LNG terminals maar de Fransen willen de pijp maar niet aansluiten op de Spaanse pijp, die ongebruikt vlak bij de grens ligt.

Bigi Bana Boy | 14-07-22 | 11:55 | 2

Was je daar op vakantie?

Twee Jeetjes | 14-07-22 | 12:22

leiding ligt bei Hostalric en heet Midcat. Hij is nog 100 Km van de Franse grens weg. Als ze deze doortrekken naar Frankreik hebben we direct gas uit Afrika. De EU vond het te duur..... toen.

jan huppeldepup | 14-07-22 | 12:47

Wat kut allemaal zeg. Vooral als je warmtepomp + zonnepaneeltjes + elektrische auto + houtkachel + zonnecollectoren hebt. De rijken worden rijker, iedereen zonder dit is een pleb. Liever een snob dan een pleb.

Weet je wat pas erg is? Mensen die met hun spijkerbroek, sneakers, saaie jas gaan wandelen met hun collega's in hun lunchbreak. Van die wandelgroepjes van 6 hetzelfde geklede net iets te dikke veertigers. Dat is mijn grootste nachtmerrie. Zo tering middelmatig zijn.

2Benen | 14-07-22 | 11:54 | 4

Dat wandelen is dan wel weer positief. En op kantoor ga je toch niet in je beste kledij zitten, behalve als je een representatieve functie hebt. Dat net iets te dikke is ook mijn nachtmerrie. Spartaans vasten is mijn credo.

lekgoot | 14-07-22 | 12:07

liefst wel op een industrieterrein dan

kanookmorgen | 14-07-22 | 12:09

Zo herkenbaar, I love this!

Twee Jeetjes | 14-07-22 | 12:23
▼ 1 antwoord verborgen

Toch fijn dat we een onderzoek hebben van GTS, en eentje van Jetten.
En die komen niet met elkaar overeen, maar er wordt wel beleid op gevoerd.
Wat een land, wat een beleidsbepalers.

TonAlias | 14-07-22 | 11:51

Ik hoop ten zeerste dat die groene bubbel deze winter uiteen spat, als mensen zich realiseren dat we niet zonder gas en olie kunnen.

Onkel Bratwurstbude | 14-07-22 | 11:51 | 3

Laat mij er even buiten graag. Mijn huis heeft geen gas nodig voor verwarming en mijn auto rijdt alweer negen jaren op energie van de zon mijn kleding is niet van polyester of andere olie derivaten maar gewoon wol en katoen kwaliteit en mijn voedsel van Demeter kwaliteit zonder gas en olie afhankelijke kunstmest en bestrijdingsmiddelen gefabriceerd.. Mijn huis verwarmt zich tot diep in de winter met IR en met Cansolair.com heat exchangers en als het extreem koud is zet is een pellet haard of openhaard kachel bij.. het is allemaal niet zo ingewikkeld , heus niet ik ben al een aardig eind op weg nu de rest van de bude's nog..

Smoelensmid | 14-07-22 | 13:49

@Smoelensmid | 14-07-22 | 13:49:
Fijn voor je, maar je realiseert je wel dat je maar 0,01% van de bevolking representeert.
Of was je hier gewoon ff reclame aan't maken?

Onkel Bratwurstbude | 14-07-22 | 14:29

@Onkel Bratwurstbude | 14-07-22 | 14:29: Als ik het plaats dan zet dat hopelijk mensen aan het denken dat je niet slaafs het systeem moet volgen, onlangs nog mijn buurvrouw langs gehad die haar beklag kwam doen met een dubbel AGA fornuis en drie CV ketels om te vragen wat ze nu toch kan veranderen, langzaam heel langzaam daalt het besef in dat we om moeten , de een doet het met een reverse airco de ander met een pellet haard of met een zelfbouw bierblikken paneel weer anderen investeren in een warmte pomp en zonepanelen of IR panelen en je hebt ook mensen die er nu achter komen dat ze helemaal niet in een toekomst bestendig huis wonen.. iedereen die nadenkt weet dat we om zullen moeten denken. Nee reclame hoef ik helemaal niet te maken die dingen worden niet eens in Europa verkocht heb ze zelf uit Canada geimporteerd.. de hoofdmarkt is Alaska en noord Canada als het daar werkt doet ie het hier ook was mijn primaire gedachte en inderdaad de huiskamer heerlijk op 20 graad met alleen een ventilatortje van 30 watt.

Smoelensmid | 14-07-22 | 19:11

Dom beloftes doen waarvan het risico bestaat dat je die niet kunt waarmaken. En dan straks janken als je eraan gehouden wordt.

ratelaar | 14-07-22 | 11:50 | 1

Daar is een protocol voor. Gewoon zeggen: "Met de kennis van nu..........."

hxl | 14-07-22 | 11:52

En wij moeten natuurlijk flink bezuinigen op energie door korter te douchen, etc. Maar ik geloof er geen donder van dat al die sociale huurwoningen vol met nieuwe Nederlanders ook maar iets gaan bezuinigen. Ze hoeven immers toch niet zelf te betalen.

Hadena | 14-07-22 | 11:49 | 4

Nou ja, energie moeten ze wel zelf betalen.

Ze hebben al 800 euro gekregen (want zielig, dus uitkering). Daar komt nog eens 500 bij als het aan de incompetente Tweede Kamer ligt. Maar dat geld is natuurlijk al lang op als de jaarrekening van het energiebedrijf komt.

Papa Jones | 14-07-22 | 11:56

@Papa Jones | 14-07-22 | 11:56: dat denk ik niet hoor. Inbegrepen in de huur die ze niet betalen.

Hadena | 14-07-22 | 12:04

@Hadena | 14-07-22 | 12:04: Oh, dan heb je het over flats? Die gemeenschappelijke ketels hebben?
Ik had begrepen dat flats geweigerd worden door statushouders. Statushouders zitten in ieder geval ook in nét opgeleverde fonkelnieuwe gasloze ruime eengezinswoningen, hele nieuwe wijk hier zit er vol mee.

Papa Jones | 14-07-22 | 12:10
▼ 1 antwoord verborgen

21-01-2020 RIVM, De kans op een corona patiënt in Nederland is klein...

klaverboerdenham | 14-07-22 | 11:48

De vraag naar gas daalt, door de hoge energieprijzen?

Nou, niet bij mij.
Gasverbruik is 1700 kuub per jaar, en dat is keurig netjes volgens de adviseur twee jaar geleden. Valt met isolatiemaatregelen niet verder op te besparen.

Kost me dus een godsvermogen komende winter.

Papa Jones | 14-07-22 | 11:48 | 14

Als je keteltemperatuur nog op 80 of 90°C staat, zet die dan op 60°C. Scheelt de hekft van je rekening.

Twee Jeetjes | 14-07-22 | 12:29

@Twee Jeetjes | 14-07-22 | 12:29: Ja, die staat al op 60.
Maar thanks voor de tip.

Papa Jones | 14-07-22 | 12:37

Ik heb een aantal huizen gezien en tot nu toe geen een die niet met een warmtepomp te verwarmen zou zijn.
En dat verbouwen valt vaak wel mee.
Maar misschien dat het hier inderdaad niet kan.
Als die cv ketel inderdaad op 60 graden staat en het huis warm houd, dan kan het zonder meer met een warmtepomp.

anoniem98765 | 14-07-22 | 13:26
▼ 11 antwoorden verborgen

We hebben dan wellicht voldoende LNG opslag capaciteit bijgeplaatst, maar kunnen we die ook vullen? Op 9 juni heeft zich in Freeport (USA) een explosie voorgedaan bij een van de belangrijkste export terminals voor LNG. Deze was goed voor ca. 17% van de totale capaciteit die de USA voor export beschikbaar had en zal naar verwachting pas eind van dit jaar weer volledig kunnen worden benut (bron: www.reuters.com/markets/commodities/f...).

Vraagje: waar wil GasUnie die LNG dan vandaan halen? Moeten we met z'n allen dan maar aan de uiensoep en bruine bonen voor biogas?

hxl | 14-07-22 | 11:47 | 2

Nee, zelfs als we de gehele wereldwijde vloot kapen voor het vervoer van LNG naar europa, dan komen we in de verste verte nog niet in de buurt wat er normaal via Nord-stream binnenkomt.

burnitdown | 14-07-22 | 12:12

Of de stikstofpoep van de boeren vergisten.

Hadena | 14-07-22 | 13:21

Gronings gas weer openen en tegelijkertijd beginnen met bouwen van kerncentrales, en stroomkabelnetwerken.

hotbrasil | 14-07-22 | 11:46 | 2

Zoals ingenieur Wybren van Haga al zegt, het winnen kan met minimale risico's als je waar je gas eruit haalt, stikstof of iets anders erin pompt zodat de druk in het veld gelijk blijft. En nu eindelijk de Groningers wel ruimhartig compenseren.

www.nam.nl/gas-en-olie/aardgas/techni...

Wattman | 14-07-22 | 11:50

Kunnen we die kerncentrales van de Duitsers niet gewoon overnemen? Ze zijn al in bedrijf (tijdsbesparing + vakkundig personeel), de Duitsers willen er vanaf (moet dus voor een veel lager bedrag te realiseren zijn dan zelf bouwen) en als er iets misgaat met radioactiviteit of zo, zijn de Duitsers de Sjaak. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen!

hxl | 14-07-22 | 11:50

Gaat prima: de Nederlander heeft de afgelopen maand veel minder gas gebruikt dan een half jaar geleden.

Nuchternederland | 14-07-22 | 11:45 | 1

Duh.

Ivoren Toren | 14-07-22 | 11:56

Volgens Wouter Bos zou de Amerikaanse bankencrisis niet naar Nederland overwaaien.
Volgens het RIVM zou het chinese virus niet naar Nederland komen.
Volgens de Gasunie hebben we genoeg gas voor de komende winter.

Patraque | 14-07-22 | 11:45 | 2

I did not have sex with that woman

pibasso | 14-07-22 | 11:47

Dit zou dan de mogelijk eerste keer in z'n carrière zijn dat (nu minister) Jetten een resultaat van betekenis neerzet. Ik vond hem al zo stil de laatste tijd en blijf cynisch tenminste tot na aankomende winter.

CynicalBastard | 14-07-22 | 11:43

Gelukkig heb ik behalve flessen gas om te koken , geen gas nodig.
Maar ik kan er met m'n hoofd niet bij.
Er zit nog zoveel gas in Groningen, en het schudden van de grond ook.
Dus waarom er niet aankomen?
Is de onwil om een fatsoenlijke schadevergoeding te betalen dan echt zo groot.
Dat lng is hartstikke leuk zolang alles blijft werken. Plus er zitten nogal wat " moving parts" in deze constructie. Die elk ook weer onderhevig ( kunnen) zijn aan prijs schommelingen.
Hebben we net begrepen dat het niet handig is afhankelijk te zijn van een buitenlandse leverancier, maken we ons na ruzie afhankelijk van een ander.
Dus u gaat het halen, maar tegen welke prijs?

deathchant | 14-07-22 | 11:42 | 1

Moving parts die ook sporadisch nog wel eens op zee kunnen zinken, al dan niet geholpen door partijen met andere belangen.

CynicalBastard | 14-07-22 | 11:44

Dan maar naar Benidorm in de winter.

Prieelvogel | 14-07-22 | 11:41

Zal me aan de reet roesten. Verwarm wel met de airco het huis. Beetje gas dat ik nog verbruik voor douchen komt wel goed.

Marsupilami1981 | 14-07-22 | 11:41

De les (de zoveelste) is dat je dit soort strategische zaken niet aan “de markt” kan overlaten. Ik loop niet voor niks al jaren te hoop tegen de uitwassen van het marktdenken. Je strategische gasvoorraden deels in de handen van Gazprom leggen. Hoe gek en naïef ben je dan?

Bigi Bana Boy | 14-07-22 | 11:35 | 3

Hoezo "Markt"?
De overheid beheert de gasvoorraad.

Nuchternederland | 14-07-22 | 11:41

De vraag naar gas daalt niet wegens hoge prijzen maar wegens krimpende economie en dus toenemende armoede, afhankelijkheden, depressie en negatieve vooruitzichten voor het land. Lekker upbeat presenteren zo, dat wel.

GeenAccount | 14-07-22 | 11:33

De zware sancties aan Rusland zijn niet alleen tamelijk hypocriet en nauwelijks effectief in het bewerkstelligen van een koerswijziging in Moskou, maar je ze ook niet zomaar terugdraaien. Is Poetin opeens niet meer de nieuwe Hitler, op weg heel Europa te veroveren? Gaan zijn troepen opeens niet meer plunderend, moordend en verkrachtend door het onschuldige Oekraiense land? Intrekken sancties is mede door de emotionele en enigszins propagandistische taal politiek onverkoopbaar.

Sterker, die analyse van Poetin-als-nieuwe-Hitler in plaats van een Poetin met een specifieke door directe belangen gedreven agenda voor Oost-Oekraine betekent in feite dat de NAVO direct de oorlog zou moeten verklaren aan Poetin.

Ineffectiviteit en het ontbreken van een omkeringsmechanisme is al decennia een belangrijk argument tegen economische sancties. Je zag de discussie al toen de VS probeerde Saddam weg te sanctioneren, met vooral een miserabele Irakese bevolking tot gevolg.

Dus een verstrekkende politieke deal met de Russen over de Donbass - waar een meerderheid van de bevolking volgens Westerse peilingen in 2014 afsplitsing voor afscheiding is - is quasi onmogelijk. In de praktijk betekent dit dat we nog jaren vast kunnen zitten aan bijzonder hoge gas- en olieprijzen.

Wie diplomatiek nieuws wat volgt, ziet dat de EU probeert snel zaken te doen met boevenregimes in de Golf, zoals Qatar en Saoedi-Arabie, wat niet alleen hypocriet is (Jemen...) maar ook onvoldoende extra toevoer oplevert. Daarom probeert de EU samen met Japan nu de VS te overtuigen weer te gaan kopen van Iran (oh boy...).

Zo kan het gebeuren dat de sancties ons niet alleen geen stap dichter bij het politieke doel brengen en ons grote schade toebrengen maar we uiteindelijk netto ook voor de 'moralische Mensch' weinig opleveren.

drs. Levi Samsonov | 14-07-22 | 11:33 | 14

@Ichneumonidae | 14-07-22 | 11:46: Thing is, Rusland, India en China hebben gezamenlijk zowel grondstoffen, als wapens, als de populatie, als de productie in handen hebben + geostrategisch dichter bij alle resterende oliebronnen / 3e wereldfabrieken zitten

Het Westen is in zijn geheel niet nodig om zo'n blok te laten werken, we hebben onszelf eigenlijk uit de wereldeconomie geconsumeerd door alles te outsourcen naar die landen.

ReyNemaattori | 14-07-22 | 12:14

"De zware sancties aan Rusland zijn niet alleen tamelijk hypocriet en nauwelijks effectief in het bewerkstelligen van een koerswijziging in Moskou..".

Vindt u?

De bedoeling is dat de oorlog niet onverkort door ons wordt gefinancierd. Ja, de olie- en gasprijzen rijzen de pan uit. Ja, Poetin(s regime) verdient nu veel op de verkoop van olie- en gas.

Maar wat denkt u dat deze sancties op korte- midden én lange termijn Rusland kosten? Dat China (voor spotgoedkope prijzen) olie en gas inkoopt, en dat India olie voor superkortingen inkoopt maakt Poetin nog geen winnaar. Hij is veel AAA-betalers uit de EU KWIJT als vaste inkopers van olie en gas, wat goedkoop via pijpleidingen geleverd kan worden. In plaats daarvan heeft hij landen zoals China (die het vel over je oren trekken wanneer jij met je rug tegen de muur staat) en pauperlanden als India (waarvan je nooit 100% zeker kunt zijn dat zij hun betalingen kunnen verrichten én waarheen - zover ik weet - geen directe pijpleidingen lopen).

En indien deze sancties 'nauwelijks effectief' zouden zijn, waarom poogt Poetin er dan bij iedere onderhandeling onderuit te komen?

Verder weten we inmiddels dat men in de Donbas helemaal niet op Poetin zit te wachten. U haalt een 'Westerse' peiling uit 2014 (!) erbij (bron?), maar indien het allemaal zo gemakkelijk was geweest had de Russische (en Sovjet-Unie) vlag inmiddels overal al gewapperd.

Handel met het Midden-Oosten drijven we sowieso al decennia. Dus nu over 'hypocrisie' spreken is onzin. En omdat China en India nu hun olie uit Rusland krijgen, importeren zij veel minder uit het Midden-Oosten.

Praten met Iran? Dat gebeurt sowieso al veel langer. Saoedi-Arabië en Iran zijn aardsrivalen. Dus de vraag is of Saoedi-Arabië, tezamen met zijn Arabische bondgenoten misschien méér olie op de markt gaan brengen, teneinde 'ons' tevreden te stellen zodat wij niet (teveel) toegeven aan Iran. Uiteraard is Israel ook een factor in deze.

Geopolitiek in het Midden-Oosten is rekening houden met een veelvoud aan factoren. U selecteert er slechts een enkele, zodat uw verhaal niet sluitend is.

De sancties moeten blijven. Voor de toekomst van de eenheid binnen het 'vrije Westen'. Niet alleen als signaal richting Poetins Rusland, maar vooral als signaal richting Xi's China.

Kompromat | 14-07-22 | 14:01
▼ 11 antwoorden verborgen

Er is ook één Duitser die volledig schuld draagt aan deze energiecrisis: Gerhard Schroder. Hij is ook degene die alle linkse actiegroepen volgepropt heeft met geld van Gazprom om net zo lang te demonstreren en procederen totdat de kerncentrales gesloten werden.

Haberdoebas | 14-07-22 | 11:33 | 2

Dan zoeken ze het ook maar uit daar. Maar Rutte en zijn knieen/ruggegraat kennende, zal ie wel overstag gaan om de Duitsers te voorzien van Gronings gas voor weinig.

Ommezwaai | 14-07-22 | 11:48

Putins beste Duitse vriend, geloof je meteen dat dit ook zo gegaan is. De nuttige idioten van milieufreaks trappen er met open ogen in.

Net als destijds met het demonstreren tegen kernwapens, allemaal door Rusland aangejaagd met onzichtbare hand.

Wattman | 14-07-22 | 11:56

Pritt houdt van Brel. Mooi.

Tapu | 14-07-22 | 11:33

Waarom krijg ik het gevoel dat we het straks heel gewoon moeten vinden dat de overheid de stroom voor een paar uur per dag gaan afschakelen?

ikhebgeenflauwidee | 14-07-22 | 11:29 | 3

Gaat niet gebeuren. Er is stroom zat.

Leptob | 14-07-22 | 11:32

Dat is aantoonbaar niet juist

Drembil | 14-07-22 | 11:37

Stroom komt toch uit de grond? Die centrales zijn maar ballast. Die windturbines staan wind te maken.
Die hoogspanningsmasten en lijnen zijn er alleen maar voor de elektriciteitshandel. Heeft niks met distributie te doen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar zo denken sommige mensen.

hotnot | 14-07-22 | 18:01

Er is gas genoeg en de infrastructuur ligt er. Nu nog de Groningers weer gewoon fatsoenlijk compenseren bij geleden schade, en we kunnen dat bizarre geouwehoer over bruinkool en schepen met vloeibaar gas achter ons laten.

Frilek | 14-07-22 | 11:28

Leuk, maar hoeveel gaat het gas ons kosten? Nog duurdere gasrekening voor ons, de normale Nederlander ?

Vunzigheid | 14-07-22 | 11:26

Vertrouwen op de Roverheid?
5 kuub hout, 100kg extraciet en 250kg bruinkool.
Laat die winter maar komen!

Jan Lange3373 | 14-07-22 | 11:26 | 4

@Zoelense Hobbyboer | 14-07-22 | 11:37:
Net nog 2 kuub gestapeld beuk laten komen.
Wel 500 ondertussen, was 429 een jaar geleden.
Maar echt prima spul.

Nuchternederland | 14-07-22 | 11:43

@Nuchternederland | 14-07-22 | 11:43: Over inflatie gesproken... een kuubje gemengd hout kostte nog geen 100 euro afgelopen jaar, nu rond de 300...

ReyNemaattori | 14-07-22 | 12:18

@Zoelense Hobbyboer | 14-07-22 | 11:37: Hout = gratis, neef in de bos en tuinbouw. Kolen in Veenendaal.

Jan Lange3373 | 14-07-22 | 18:54
▼ 1 antwoord verborgen

"De vraag naar gas daalt vanwege de hoge energieprijzen."
Als die prijzen maar hard genoeg omhoog gaan, is er inderdaad geen probleem.
Of u nog peultjes lust.

Ichneumonidae | 14-07-22 | 11:26 | 2

Die uit de vriezer zitten vaak nog van die draadjes aan.

Leptob | 14-07-22 | 11:33

Trots op onze overheid. Dat mag ook wel eens gezegd worden!

thanseeuwen | 14-07-22 | 11:24 | 3

Zolang Jetten aan de knoppen draait, zitten we goed.

Festen | 14-07-22 | 11:28

Hijs de vlag!
Oh, dat doen er al een boel zie ik.

Nuchternederland | 14-07-22 | 11:43

Waarom dan?

zwenkwieltje | 14-07-22 | 17:21

Er zijn wel heel veel aannames bij die stelling.

priks | 14-07-22 | 11:22

who cares, in November is de EU provincie NL volgepropt met statushouders die voorrang krijgen op het gas want zo trollen we met Artikel 1 van de grondwet.

Halal Snackbar | 14-07-22 | 11:22 | 1

Die zijn zandbak temperaturen gewend. En die gratis warmte willen ze hier ook. Sterker, die krijgen ze ook gewoon.

Ommezwaai | 14-07-22 | 11:45

"There are no American infidels in Baghdad. Never!"

BASinnic | 14-07-22 | 11:21

Door de opwarming van de aarde, ihb in NL, hoeven we ons absoluut geen zorgen te maken.
Of zoiets.

Ichneumonidae | 14-07-22 | 11:21

Achter de schermen is er echt wel al onderhandeld met Rusland over gastoevoer (en die onderhandelingen blijven voorlopig ook wel doorgaan).

Gisteren, op de NOS-pagina:
"Rusland mag goederen die op de sanctielijst van de EU staan zoals staal, kolen en olie per spoor naar de exclave Kaliningrad aan de Oostzee vervoeren. De Europese Commissie zegt in een verklaring dat beperkingen die gelden voor vervoer over de weg niet gelden voor vervoer per trein.":
nos.nl/artikel/2436591-eu-goederen-op...

Met dit als stok achter de deur:
"Onder het nieuwe besluit kan Litouwen de vervoerde goederen wel streng blijven controleren."

Realpolitik.

Kompromat | 14-07-22 | 11:21 | 2

Wat zou je ook anders moeten/willen dan Realpolitik? Niks kostend geleuter, daar geeft de bakker geen brood voor.

Ichneumonidae | 14-07-22 | 11:31

@Ichneumonidae | 14-07-22 | 11:31:
"Niks kostend geleuter, daar geeft de bakker geen brood voor."

En daar kan de bakker geen gas mee betalen om zijn brood te kunnen bakken.

Kompromat | 14-07-22 | 12:41

als dit soort berichten in de media komen, weet je dat precies het omgekeerd het geval is. We gaan dus problemen krijgen met gastekorten vanaf komende winter.

zeeman73 | 14-07-22 | 11:20 | 3

Precies want het AD bericht dat we gas te kort gaan komen deze winter. Het gaat dus prima met berichten in de media. Daar kun je tenminste op vertrouwen.

Therapietje | 14-07-22 | 11:24

En op het EU-parlement die komt er zelf weer warmpjes bij te zitten over onze ruggen. Ga maar rustig slapen Nederland.

Therapietje | 14-07-22 | 11:26

Jaja, en het volgende lees ik vanmorgen op het FD:
"Duitsland dringt aan op heropening Groningen-gasveld"

Ben benieuwd hoe ze zich hieruit gaan lullen, de Jetjes van Nederland.

TonAlias | 14-07-22 | 11:19 | 1

"We hebben de koppen bij elkaar gestoken, en een goed overleg met de fractie gehad"
Aldus Rob J.

zoute_drop | 14-07-22 | 11:30

Oh gelukkig maar. De ophef van de afgelopen weken was dus voor niks?

Is dit nog nieuws? | 14-07-22 | 11:17

Laat de man op de heftruck maar weer komen. Schaterlachend vertellen dat er genoeg gas is, net als toen er tijdens Corona paniek was dat er te weinig toiletrollen waren. Iedereen hamsteren.

Meneertjehetheertje | 14-07-22 | 11:17

Ja logisch de industrie is het afgelopen jaar minder gas gaan verbruiken. Vooral 60 industriele grootverbruikers nav afspraken met het ministerie.

litebyte | 14-07-22 | 11:15

Hoe gaat EU-gouverneur Rutte de staande orders uit Duitsland spinnen richting het Nederlandse volk?

BASinnic | 14-07-22 | 11:13

Er is gas genoeg, want de vraag daalt vanwege torenhoge prijzen... jaja, gaaf land...

WasHetMaarMakkelijk | 14-07-22 | 11:11 | 2

Vanochtend even gekeken in de App : Inkoopprijs 1,77 per kuub, factuurprijs inclusief belastingen, ODE en BTW 2.51

Gaaf he!

EsEs Esess | 14-07-22 | 11:32

Je was me voor, maar idd. ja, wat een redenering.

Ichneumonidae | 14-07-22 | 11:34

Geen zweet. Pleepapier wil prima branden.

Duwbak_Linda | 14-07-22 | 11:11 | 2

Mijn open haard ook. Leuk dat Don Arthuro je nog vermelde

pibasso | 14-07-22 | 11:21

Ik verwacht de problemen eigenlijk pas in december-januari. Nou krijgt de industrie en de centrales wel hoogcalorisch gas, gronings gas is voor huishoudelijk.
Maar als er op een koude, windstille periode in januari niet voldoende gas is om elektriciteit te maken, dan konden we weleens loadshedding gaan beleven.
Daar weet ik alles van. En je raakt gatvol, echt.

hotnot | 14-07-22 | 11:10 | 10

Ik mis in dat afrikaans woordelijstje een paar:
Een steward/purser: koffiemoffie
Draadtrek: masturberen
Aftrekplek: nee heel iets anders, gewoon een parkeerplaats langs de semi-snelweg.
Als je ergens een bijzonder mooie kat ziet, in een keuken/kombuis bijvoorbeeld, in de aanwezigheid van kleurlingpersoneel, noem dat ding dan geen poes.
Het is een kat.
En nog wat van daai dinge...

hotnot | 14-07-22 | 12:45
▼ 7 antwoorden verborgen

Geschreven wordt dat de capaciteit voor lng verdubbeld is.
Maar met alleen verdubbeling van de capaciteit ben je er toch niet? De opslagcapaciteit zal toch ook gevuld moeten worden?

Bataafje | 14-07-22 | 11:10 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

En als ik nu toch in paniek raak? Wie kan ik bellen?

Lorejas | 14-07-22 | 11:10

Ok, ze hebben zelf onderzoek gedaan. Ben helemaal gestopt met rillen.

RickTheDick | 14-07-22 | 11:09

Ik doe niet aan winter. 29 November verander ik weer van halfrond.

Boterhoofd | 14-07-22 | 11:09

Gaan ze die kerncentrales nou nog sluiten????

Pecunia | 14-07-22 | 11:09 | 1

Ja, dat moet van de Grünen.

matatwork | 14-07-22 | 11:14

“We verwachten niet dat Corona vanuit Wuhan naar Europa komt er zijn niet eens directe vluchten.”
Komt helemaal goed’

MargauxGrandCru | 14-07-22 | 11:09 | 1

Bovendien; "NL is na GB en de VS het best voorbereide land ter wereld".
Aldus het RIVM in 2020 vlak voor de eerste corona-uitbraak hier. Het is maar goed dat "Carnaval in kleine kring wordt gevierd", anders zou de uitbraak onder de rivieren vlak na Carnaval nog veel groter zijn geweest.

Dandruff | 14-07-22 | 11:17
-weggejorist-
Stoomlocomotief | 14-07-22 | 11:08

Ook werd er vermolden dat dan wel aan een aantal zeer gunstige criteria moet worden voldaan.
Wordt vervolgd. Zeker weten.

NiCeY | 14-07-22 | 11:08 | 2

Vermolden, is dat gouden eeuw Nederlands?

MargauxGrandCru | 14-07-22 | 11:09

En anders gewoon elke woning max 3 kuub gas per dag ofzo. Kan makkelijk.

Leptob | 14-07-22 | 11:07 | 6

Hoe wil je dat doen?

TonAlias | 14-07-22 | 11:24

@Leptob | 14-07-22 | 11:30: ik heb geen junior. Dat scheelt. Dus geen verwijt mijnerzijds. Ik was zelf ook verbaasd over mijn verbruik..

horsteknots | 14-07-22 | 11:40
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Heau even | 14-07-22 | 11:06 | 1

Er is voldoende gas... mits, aldus hetzelfde onderzoek, het niet te koud wordt, particulieren 20% minder blijven gebruiken zoals nu, de LNG uit de VS blijft komen en niet opgekocht wordt door andere landen/productieproblemen kent en Engeland niet de gasleidingen naar België en Nederland sluit omdat ze zelf te weinig hebben.

Dus er zitten nog wat haken en ogen aan deze jubelkop.

Maar uiteindelijk lossen we het probleem zelf op: door de gaskraan in Groningen gewoon weer te openen. Op verzoek van de Duitsers bijvoorbeeld zoals vandaag bekend werd. Kunnen 'ze' in Den Haag weer achter 'Europese afspraken' verschuilen net als bij alle voor links welgevallige maatregelen die ze moeten uitvoeren.

JohnLocke | 14-07-22 | 11:06

Mooi zo. Nu nog een verbod op houtkachels.

Schriever | 14-07-22 | 11:04 | 9

@AntiZanicz | 14-07-22 | 11:53:
Nou daar zit u even mis.
In Frankrijk kun je geld krijgen van de staat, als hulp bij het kopen van een nieuwe. Houtkachel. Er is natuurlijk het een en ander aan normen bedacht.
Die zijn ondergebracht in een label: flamme verte. In ongeveer 10 jaar is het vereiste rendement van de nieuwe kachel van 76% opgeschroefd naar 92%.
Een kennis van mij heeft een schreeuwend dure hout CV installatie aangeschaft , en hij stookt een forse woning en z'n water warm met een goede arm hout per dag. As wordt naverbrand.dus de rendementen zijn er wel degelijk

deathchant | 14-07-22 | 12:40

@deathchant | 14-07-22 | 12:40: Ja we zijn een Europa , maar de gemiddelde Nederlander navelsstaart in zijn eigen nieuwbouwwijk en realiseert zich amper dat in landen als Frankrijk Italie Spanje en Oostenrijk houtstook wijd verbreid is.. Mijn overburen hebben ook hout Cv en ik stook al 26 jaar van eigen aanplant op het domein .

Smoelensmid | 14-07-22 | 14:15

@AntiZanicz | 14-07-22 | 11:53: En een openhaard is niet hetzelfde als een kachel :) Ik neem trouwens aan dat u geen meubels van hout in huis heeft staan? Zonde van de boom overigens.

EsEs Esess | 14-07-22 | 14:30
▼ 6 antwoorden verborgen

prijs wordt kunstmatig hoog gehouden door speculanten, heeft niks met tekorten te maken imho

Sanka4President | 14-07-22 | 11:04

Als Duitsland wil dat we de gaskraan weer openen tekst rutte weer bij het kruisje. Ergens ben ik opgelucht, anderzijds weer niet.

Analia von Solmsch | 14-07-22 | 11:04

Ik vind het vandaag al heel fris vergeleken met de afgelopen dagen. Het gaat een barre winter worden is mijn voorspelling.

Lorejas | 14-07-22 | 11:04

Haardhout kon dus weleens duur gaan worden als die Duitsers op hout gaan stoken...

ReyNemaattori | 14-07-22 | 11:03 | 5

veel Duitsers stoken bruinkool briketten
vorig jaar €200 per ton nu €600 per ton

cobus12 | 14-07-22 | 11:24

Vorig jaar 65 euro de kuub losgestort. Nu 85 euro losgestort de kuub. Heb zelf nog redelijk wat kunnen stapelen en verzamelen afgelopen maanden (De gemeente heeft twee eiken voor mijn deur gekapt.... legt u het daar maar neer!) en ik heb nog 2x 4 kuub in bestelling staan + pallets + ander hout. Kommaarop!

EsEs Esess | 14-07-22 | 11:37
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen