Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Stijging huurprijzen daalt, Nederland genezen

Het gaat weer GOED met ons

Social

Want net als de koophuizen worden ook huurhuizen goedkoper. Of nja, de prijzen stijgen nog steeds maar dan net iets minder hard dan vorig jaar, en tegenwoordig geldt dat als executieverkoop. Dus voor iedereen die nog steeds denkt dat Nederland bedoeld is om in te wonen maar (als huurder) wel veroordeeld is tot de verkeerde kant van de welvaartskloof, van harte! Huizen in de vrije sector met een kale huurprijs boven de liberaliseringsgrens van 763 euro per maand [waarna huurprijzen niet meer beschermd zijn] waren in het tweede kwartaal van 2022 SLECHTS 1,3% duurder dan het jaar daarvoor. 

Directeur Jasper de Groot van woningplatform Pararius denkt dat de daling van de stijging deels komt door het vergrote aanbod: "Wat je hoort op de koopmarkt is dat huizen langer te koop blijven staan. Dat heeft waarschijnlijk tot resultaat dat woningzoekenden de kat uit de boom kijken en dat sommige huiseigenaren een van hun huizen tijdelijk moeten verhuren. Dat kan voor meer afkoeling zorgen op de vrije sectorhuurmarkt.

Maar natuurlijk lag de stijging in de enige steden die ertoe doen - Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht - nog steeds hoger dan het landelijke gemiddelde.

Reaguursels

Inloggen

Geen nood, de plannetjes voor het duurder maken van een eigen woning liggen al klaar. Daardoor gaan er veel koopwoningen vrijkomen. Waar die mensen die het niet meer kunnen betalen dan moeten gaan wonen is nog niet duidelijk.

drs. P | 14-07-22 | 12:23

Het heeft te maken met stijgende rentes. Dat komt weer door de enorme inflatie (door de hoge gas- olie en energiekosten).

Zodra de inflatie weer terugloopt en de rentes weer dalen, de economische groei weer toeneemt én de schaarste op de arbeidsmarkt in stand blijft, gaan die huizenprijzen gewoon weer`(keihard) omhoog.

Want er is nu eenmaal structureel (!) schaarste op de woningmarkt.

En dat komt mede door massa-immigratie.

www.nrc.nl/nieuws/2022/07/13/utrecht-...
"De doorstroom in de ‘asielketen’ loopt al maanden vast doordat er te weinig woningen zijn."

En:

"Het aantal asielzoekers dat naar Nederland komt is, behalve in coronajaar 2020, na 2016 niet verminderd."

Waarom niet?

Omdat wanneer statushouders hier hun sociale woningen, uitkeringen, 'gratis' gezondheidszorg en andere (door u als belastingbetaler betaalde) sociale voorzieningen krijgen, dit-als-een-lopend-vuurtje-mond-tot-mond en massaal via sociale media door de hele regio wordt verspreid!

En dat gebeurt dus sinds 2015. De cijfers liegen er niet om.

Dus bouwen kun je tot je een ons weegt, deze stroom blijft doorgaan en daar kun je niet tegenop bouwen. En ja, ook omdat 'stikstof' en CO2-uitstoot - en andere onzinnigheden, weet u nog de PFAS-norm? - bouwactiviteiten remmen (of zelfs blokkeren).

En aangezien we in Nederland een historisch (!) gebrek aan woningen hebben, de kredietcrisis ervoor gezorgd heeft dat er toen veel te weinig nieuwe woningen erbij kwamen (veel bouwbedrijven gingen failliet), de 'verhuurdersheffing' voor woningcorporaties er mede voor gezorgd heeft dat er niet geïnvesteerd kon worden in bouwen van nieuwe sociale huurwoningen en meer van dat soort falend beleid wat direct en indirect aan Rutte-x én 'linkse' politieke partijen te wijten is, kunnen we er dus rekening mee houden dat deze 'daling' slechts een tijdelijk fenomeen is.

De jongere generaties zijn gewoon de l*l, die 'erven' dus deze rotzooi en kunnen de pensioenen, AOW's en gezondheidszorg van de rotzooimakers daarenboven nog gaan zitten financieren ook.

Dit land heeft gewoon een gebrek aan visionair leiderschap.

Mark,

Je vervaldatum is (allang) verstreken.

'linkse' partijen (ten koste van thema's die de sociaal-culturele 'rechtse' meerderheid in Nederland verafschuwt) omkopen omwille van hun deelname aan deze rampzalige coalitie is slechts uitstel van executie.

Dat zul jij als historicus vast ook wel doorhebben.

Tijd dus om op te krassen.

Kompromat | 14-07-22 | 12:02 | 3

Wel grappig dat NRC de jaren voor corona beweerde met factchecks dat massa-immigratie geen effect had op wachtlijsten voor huurwoningen.

Deflatiemonster | 14-07-22 | 13:54

@Deflatiemonster | 14-07-22 | 13:54:
'geen' of 'weinig' effect?

Ik kan me niet meer voor de geest halen dit te hebben gelezen. Dit zijn namelijk zaken die ik - wanneer ik het lees - sowieso niet serieus neem.

Iedereen kan namelijk op z'n klompen aanvoelen dat het wel degelijk invloed heeft; er is een wachtlijst, daar komt een statushouder (vaak met voorrang) op. DUS hij neemt de plaats in van iemand anders die na hem/haar op de lijst is gekomen.

Iemand (vrijwel altijd sociaal-cultureel 'links') die dus beweert dat het "geen invloed" heeft op de wachtlijsten zit (al dan niet bewust) onwaarheden te vertellen.

Maar onwaarheden vertellen zit in hun DNA. Want hoe beweeg je sociaaleconomisch zwakkeren anders om op - bijvoorbeeld - de PvdA te stemmen? Die partij heeft hen al die tijd lopen belazeren. Gelukkig heeft die categorie mensen dat inmiddels goed door.

Jammer alleen dat niet-democratisch verkozen PvdA-burgemeesters in bepaalde grote steden in de Randstad alsnog de inwoners van die stad kunnen gijzelen en hartstikke fout asielbeleid hen door de strot kunnen drukken.

Dat laatste kun je dus als inwoner van die stad niet middels het stemhokje boycotten of nadien afstraffen.

Kompromat | 14-07-22 | 14:24

@Kompromat | 14-07-22 | 14:24: De toon suggereerde dat het nauwelijks meespeelde en er werd meer gewezen naar stellen die gingen scheiden. Kan alleen het artikel niet snel vinden.
Maar naast de PvdA en de overige grotere partijen, kunnen ook lokale partijen dit soort geintjes flikken. In de gemeenste Voorst wou de raad waarin gemeentebelangen de grootste was, een woonwijk met 75% (!) sociale woningbouw er doorheen drukken (samen met D66, ook dat nog). Beide zijn afgestraft in de laatste verkiezingen maar die wijk zal er alsnog wel komen. Je kan wel raden wie er vooral gaan wonen.

Deflatiemonster | 14-07-22 | 16:46

Deens model
Fuck Brussel, meer bouwen, stilstofnorm werkbaar maken zoals Dld

Uiteindelijk betere welvaartverdeling wereldwijd. Ook daar lopen we al 2-0 achter op de Chinezen. En die is het echt niet te doen om de welvaart vd Afrikaanse medemens.

En degene die verantwoordelijk zijn voor falend beleid de afgelopen 12 jaar 's een keer wegstemmen bij de volgende vrrkiezingen.

HetIsWatAllemaal | 14-07-22 | 11:03 | 1

precies want goed gaat het niet in Nederland. Schrok net weer bij het boodschappen. Prijs van karnemelk (absoluut niet duur dat niet) in anderhalve maand 20% omhoog en ga zo maar door. Nederland staat aan een afgrond op het moment.

Fedde71 | 14-07-22 | 11:07

Ach, die stijging gaat gewoon door hoor, want statushouders hebben ook gewoon recht op een woning ( dus geen kamer, maar een woning ). En het probleem met tijdelijke woningen is dat niet de bewoners er tijdelijk zitten maar dat die woningen er maar een paar jaar staan. Wat is er mis met een halve zeecontainer voor een nieuwkomer? Ruim zat. Kun je je van daaruit opwerken, maar je moet het wel zelf doen. En bevalt het je niet, jammerdebammer, dan hoepel je maar weer op.
Maar ja, geen draagvlak he, want sielugh... En zo holt de B.V. Nederland gierend de afgrond in.

Graaisnaaiert | 14-07-22 | 11:01

Het gaat om de oppervlakte onder de curve, niet om de kleine verandering na de enorme stijging. Integreren kun je leren!

Dr. Ka wo lo | 14-07-22 | 10:55

Ik snap niet dat mensen huizen huren. Ik ben gaan verhuren, bevalt me veel beter.

* Il Principe * | 14-07-22 | 10:35 | 4

Je moet eerst een huis kopen om het te kunnen verhuren. Dat ik dat nog moet uitleggen. Man man man.

DrachiR | 14-07-22 | 10:41

@DrachiR | 14-07-22 | 10:41:
Je heb ook huurders die onderverhuren. Maar die flikker ik zo snel mogelijk buiten.

Joris Beltsin | 14-07-22 | 10:42

Il Principe for President!

Kattie | 14-07-22 | 12:41
▼ 1 antwoord verborgen

Het jammerlijke aan de wooncrisis is dat VVD66GL het bouwprobleem onlosmakelijk koppelt aan het milieuprobleem via de route van agrarische stikstof. Die twee kun je niet los van elkaar zien, aldus Rutte, Klaver en Kaag.

Maar als je een andere koppeling wil leggen, zoals met de instroom van kanslozen die ons energieverbruik en druk op de natuur verhogen is het land te klein. Het Kan Toch Niet Zo Zijn Dat... etc.

Huizenbouw & milieu, 100% overlap.
Landbouw & milieu, 200% overlap.
Migratie & milieu, 0% overlap.

HerzlichWillkommen | 14-07-22 | 10:35 | 1

volgens de geleerden gaat het als je doorvraagt bij de boeren vooral om het ammoniak. Dat spul is sterk Basisch, als je nou gewoon oud accuzuur of iets dergelijks in die mestkelders dondert wordt het weer lekker huidneutraal toch, of ben ik nu zo dom?

HD50 | 14-07-22 | 12:04

Geweldig. "Men" probeert er een positief draaitje aan te geven. Perspectief bieden. Whahaha. En mensen slikken het ook nog. Maar ja de meeste lui zijn dan wel weer een jaartje rustig en tevree.

DrachiR | 14-07-22 | 10:20

Afgelopen week een appartementje in Eindhoven te huur aangeboden. Meer dan 200 bezichtigingsaanvragen, vrijwel uitsluitend expats die elkaar overbieden.

Joris Beltsin | 14-07-22 | 10:12 | 7

@brie-de-penis | 14-07-22 | 10:44:
Onzin. Ik heb er tientallen aandachtig bekeken en de meesten hebben meerdere universtitaire opleidingen gedaan (geen genderstudies maar hardcore science zoals mathematics, physics etc.), zijn gepromoveerd, hebben voor hun dertigste in alle windstreken van de wereld gewerkt en spreken 5 talen. Onze eigen kinderen doen liever iets leuks en gemakkelijks met communicatie of facility management op het HBO. Dan ook niet klagen dat we tweederangs burgers worden in eigen land.

Joris Beltsin | 14-07-22 | 10:49

@Joris Beltsin | 14-07-22 | 10:49:
Wat wil je ook, met die slappe "iedereen is lief en iedereen moet mee kunnen komen" mentaliteit. De verstikkende middelmaat is de norm in dit land, waar lullen over werk een veelvoud oplevert van daadwerkelijk de handjes te laten wapperen. Allemaal professionals he, met hun eigen vierkante centimeter aan expertise, of het nou communicatieadviseur, vrijetijdsmanager of noem maar een ander kulberoep op.

Graaisnaaiert | 14-07-22 | 11:05

Liever woningnood door dit soort expats die een bijdrage leveren aan de ecconomie, dan voor handophouders die de woningen van de arbeidersklasse afpakken.

Arie Boom-SWA | 14-07-22 | 11:59
▼ 4 antwoorden verborgen

Je kunt zeggen wat je wilt, maar rolmodel Fatima bevestigt wel weer een aantal vooroordelen............

J.Thee.Cohen | 14-07-22 | 10:11

Absurd. Als verhuurder moet je de huur altijd verhogen met minimaal de inflatie plus een risico-opslag. Ik stel voor dat we wetgeving maken die zorgdraagt voor een minimale huurverhoging ter hoogte daarvan. Het mag niet zo zijn dat huurders zich verrijken ten koste van kopers.

BoerKoekoek | 14-07-22 | 09:57 | 1

Elk jaar meer risico-opslag? Vreemde redenering maar ik weet het: huurders vreten alles op dit moment.

Joris Beltsin | 14-07-22 | 10:20

2,5% huurverhoging met 2,5% inflatie of 1,5% met 10% inflatie.

Iemand kan hier niet zo goed rekenen, maar volgens mij ga je er de nieuwe situatie toch meer op achteruit dan de oude.

Dofolo | 14-07-22 | 09:54

''Of nja, de prijzen stijgen nog steeds maar dan net iets minder hard dan vorig jaar'''

Betekent gewoon dat er nog steeds een schreeuwend tekort aan huizen is, zowel aan koopwoningen als aan huurhuizen, en van die laatste categorie dan natuurlijk weer het meest aan sociale huurwoningen.

Gisteren konden we allemaal vernemen dat Utrecht 6 weken lang alle sociale huurwoningen gaat toewijzen aan statushouders, waarmee ''Eigen Volk Laatst'' officieel beleid is geworden. En wat de - nabije? ik schat over 3 á 4 jaar - toekomst gaat brengen op dit gebied, kon je vanmorgen in het commentaar van hoofdredacteur Pieter Klok in de Volkskrant lezen:

"De oplossing moet daarom wellicht ook worden gezocht in de huidige woningvoorraad. Nederlanders hebben gemiddeld veel vierkante meters tot hun beschikking, meer dan de meeste andere Europeanen. Er is dus ruimte om woningen op te splitsen en zo de woningvoorraad te vergroten.''

Zoals Eric vd Burg gemeenten wil dwingen asielzoekers te huisvesten en statushouders van huizen te voorzien, zo zal er 'straks' een commissie/agentschap/overheidsinstituut of hoe je het noemen wilt, op gemeentelijk of Rijksniveau in het leven geroepen worden, die gaat beoordelen of jij niet 'te ruim' woont, en indien dat zo is in de ogen van de commissie, word je gedwongen naar beperktere woonruimte te verhuizen, wordt je oude woning in 'units' opgesplitst, zodat de 'woningvoorraad' op die manier wordt uitgebreid, en we weer vrolijk verder kunnen gaan met het huisvesten van vele tienduizenden klaplopers per jaar uit de derde wereld. Behalve als je oude 'te ruime' woning wordt toegewezen uit Salem uit Syrië met zijn vrouw en 5 kinderen, dan wordt hij niet gesplitst, want Salem heeft een groot huis nodig voor zijn grote gezin.

Gekkenhuis.

Dr_Johnson | 14-07-22 | 09:48 | 3

Er is dus ruimte om woningen op te splitsen ..... uhu als je puur naar de vierkante meters kijkt wellicht maar kijk je naar hoe de gemiddelde Nederlandse woning is ingedeeld dan is het zonder ingrijpende verbouwingen in de meeste gevallen vrijwel niet mogelijk om te splitsen.

normanius | 14-07-22 | 09:56

Ik en mijn vrouw woonden eerst in een koop-tweekapper met 110m2 woonoppervlak. De wijk was een mix van koop- en huurwoningen. We zijn vertrokken mede omdat door de woningvereniging in die huurwoningen asielzoekers geplaatst werden. Aan een stuk door gekrijs van die kinderen, geen rustig moment meer in de tuin, om de haverklap politie bij die lui aan de deur omdat de 'heer' des huizes zijn punt vooral fysiek onderbouwde richting zijn vrouw. En dan waren dat nog maar de buren van een paar huizen verderop. Moet je je voorstellen als ze woningen zouden gaan splitsen en mensen nog meer op elkaars lip komen te zitten. De politie krijgt het er druk mee.

mbslc | 14-07-22 | 10:09

Klok is waarschijnlijk nog nooit over de grens geweest met zijn opmerking over het grote aantal m2 dat de Nederlander heeft.

J.Cash | 14-07-22 | 10:10

Dat gescheld met kanker, daar kan en wil ik maar niet aan wennen.

Boterhoofd | 14-07-22 | 09:45 | 1

In Den Haag moet je dat meer als een stopwoordje zien.

lekgoot | 14-07-22 | 09:56

Parool : overal in Amsterdam stijgen de huren maar nergens zo hard als in zuidoost

Cornelis12 | 14-07-22 | 09:42 | 2

Kan je wel stellen...

neonreclame | 14-07-22 | 09:46

Hek!

Lorejas | 14-07-22 | 10:48

Gescheiden man 50+, huurwoning van €440 p/m, 3 slaapkamertjes met aardige achtertuin en gratis zonnepanelen op het dak op minuten van het strand en bos.

Braseas | 14-07-22 | 09:41 | 3

Dat duurt geen 5 jaar meer voor je er uitgemikt wordt dus. Of minimaal 2 statushouders als inwoner krijgt.

TheFrank | 14-07-22 | 09:43

In welk land?

Roos | 14-07-22 | 09:45

Klinkt aantrekkelijk, maar ik ben al getrouwd. Succes verder man!

John McClane | 14-07-22 | 09:46

Fatima klinkt zwakbegaafd.
Of is het inclusief om dit soort mensen een microfoon in de handen te geven?

Als karma haar ten deel valt, zal ze het woord vast niet meer als adjectief gebruiken.

Roos | 14-07-22 | 09:38

Ik ben echt superblik dat ik aangewezen ben op de vrije sector en slechts €1500,- aan kale huur hoef te betalen.

overVecht | 14-07-22 | 09:37 | 5

@overVecht | 14-07-22 | 09:52: Moet je ook nog het geluk hebben dat je niet 5 dagen per week kunt aanschuiven op de A1 als je toevallig in 020 werkt.
Anyways, gewoon kudt.

Ichneumonidae | 14-07-22 | 09:57

Mensen met een uitkering huren zo'n zelfde eengezinswoning voor zo'n 400 euro, huurtoeslag meegerekend.

Waarom werk je nog?

Oh ja, wachtlijst van 20 jaar voor zo'n woning.

Papa Jones | 14-07-22 | 10:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Zolang de prijzen minder hard stijgen dan inflatie worden ze goedkoper!

BobDobalina | 14-07-22 | 09:34 | 4

@Tarak | 14-07-22 | 09:41:
Ach, zolang het EUparlement maar goed voor zichzelf kan zorgen.
En dat lukt ze prima, dat wel.

J-van-de-Bontekoe | 14-07-22 | 09:46

@Tarak | 14-07-22 | 09:41: Klopt ja. Er is geen werkgever die de inflatie gaat compenseren. Een procent of 8 loonsverhoging - dat gaat niemand doen.

Ichneumonidae | 14-07-22 | 09:46
▼ 1 antwoord verborgen

Mooie zin "daling van de stijging". Iets voor Rutte. Het lijkt goedkoper maar het wordt duurder.

Therapietje | 14-07-22 | 09:32

Alsof statushouders huur betalen? Dus wat maakt het allemaal uit. De huizen zijn op.

de Voorzittert | 14-07-22 | 09:31

Ah, iets minder nog onbetaalbaarder geworden! Is dat even goed nieuws voor mijn kinderen zeg!

Bigi Bana Boy | 14-07-22 | 09:25 | 10

@Bigi Bana Boy | 14-07-22 | 09:34: Het lijkt erop dat je je vooral ergert aan het feit dat er mensen zijn die vermogen opbouwen in de vorm van onroerend goed.
Het is niet zo dat die mensen die huizen leeg laten staan hoor, dus het tekort los je daar niet mee op.

C1O2 | 14-07-22 | 09:48

@Bigi Bana Boy | 14-07-22 | 09:34:
Ik dacht dat de prins dat niet privé deed.

J.Cash | 14-07-22 | 10:15

@Braseas | 14-07-22 | 09:43: Het helpt niet maar zolang wij maar blijven denken dat immigratie dé oorzaak van de woningnood is, vullen beleggers, banken, investeerders, notarissen, makelaars en de overheid hun zakken. Ik zeg beslist niet dat migratie er niets mee te maken heeft maar zolang we ons daar primair op focussen plukken de bovengenoemde sprinkhanen ons leeg.

Bigi Bana Boy | 14-07-22 | 11:39
▼ 7 antwoorden verborgen

De fiscale vooruitzichten zullen ook niet helpen. Overwaarde belasten, huurwaarde forfait verhogen, hra verlagen, terwijl de rente weleens zou kunnen stijgen.

Sierstrip | 14-07-22 | 09:24 | 2

O ja wie wil er straks nog vermogen hebben. Box 2 gaat ook in de fiscale stijgers.

Sierstrip | 14-07-22 | 09:27

Dat is toch niks anders dan bestaande bewoners het land uit jagen? Ik zou in dat geval als pensionado mijn huis op papier verkopen aan mijn kinderen en terug huren .. het lost helemaal niks op wat woonruimte betreft.

Smoelensmid | 14-07-22 | 09:42

Je laat bakken vol met mensen toe dat ze hierheen kunnen komen. Expats, vluchtelingen etc. Die moeten worden gehuisvest. Dat ga je in een land doen waar de wachtlijsten al hoog zijn. Of je nu wilt kopen of huren. Gevolg is dat prijzen stijgen. Vraag/aanbod principe. Huiseigenaren bijvoorbeeld weten dat en gooien een ton extra op de verkoopprijs.

Dit zijn de oorzaken. Ook al was er geen oorlog in Oekraïne of recessie. Het probleem was er al, blijft zo en zal nooit weggaan zolang je de deur wagenwijd open laat staan.

Meneertjehetheertje | 14-07-22 | 09:16 | 4

Nee, de te goedkope euro die de Nederlandse economie oververhit en te duur is voor Zuid Europa waardoor hun economie stilvalt is de oorzaak.

Tarak | 14-07-22 | 09:25

Je laat “de markt” de vrije hand. Wat dacht je daar van? Wrang dat niemand dat ooit als eerste reden noemt, terwijl dat wel degelijk de belangrijkste reden is.

Bigi Bana Boy | 14-07-22 | 09:27

Grofweg heb je helemaal gelijk. Al die crisissen waren al lang ingetreden. Dat gezeik in de UA heeft het wat versneld. Maar Den Haag zal maar wat blij zijn met die oorlog. Kunnen ze mooi als oorzaak geven. En het ergste is dat een aanzienlijk deel van de bevolking het nog allemaal slikt ook.

DrachiR | 14-07-22 | 10:33
▼ 1 antwoord verborgen

In Utrecht gaat de overheid binnenkort voor een selecte groep de huur betalen.

likdoorn | 14-07-22 | 09:14 | 3

De communistische droom weer een stapje dichterbij.

C1O2 | 14-07-22 | 09:16

Dat gebeurt nu landelijk !

Jimmy Mc Clure | 14-07-22 | 09:17

Ja maar ze noemen het een radicaal plan dus dan is het goed he!

Rechts door zee | 14-07-22 | 10:52

De dalende stijging van de prijzen van de huurhuizen die er niet zijn. Voor veel nieuwe bewoners maakt het overigens niet uit, want die zijn hier op basis van een levenslange 'kost en inwoning'-overeenkomst.

MickeyGouda | 14-07-22 | 09:12

Zo, zo, zo, dus het aanbod is vergroot? En mensen kijken de kat uit de boom.
Behalve dat kopers nog steeds €50.000 over bieden om maar een kans te maken.
En dat een kwart van alle sociale huurwoningen naar gelukszoekers gaat, en in Utrecht zelfs alle sociale huurwoningen (maar dat was eenmalig).

Osdorpertje | 14-07-22 | 09:10 | 5

@Roos | 14-07-22 | 09:35: 18% tegen 1% rente is ook niet veel, heb onlangs uitgerekend dat mijn maandlasten voor een starterhuis van 140000 euro in 1982 met 12% rente hoger waren dan 1% over het veel duurdere huis van mijn zoon nu.. het is voor mij een rare wereld en in deze ratrace to the bottom eigenlijk appels en peren vergelijken als je het over woonlasten hebt...

Smoelensmid | 14-07-22 | 09:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Er staan inderdaad steeds meer huizen op Funda langere tijd te koop. De prijzen zijn nog altijd hoog, maar misschien gaan die de komende maanden ook wel dalen.
Veel lijkt me onwaarschijnlijk aangezien er nog steeds een enorm tekort is en zal blijven.

C1O2 | 14-07-22 | 09:08 | 7

Als men het idee krijgt, of daadwerkelijk gaat zien dat huizenprijzen gaan zakken, dan kan het hard gaan. Je gaat geen huis kopen in de wetenschap dat je hetzelfde huis vermoedelijk over 2 maanden voor 5-10% minder kunt kopen. Dit principe staat los van woning-schaarste.

Prieelvogel | 14-07-22 | 09:16

@Louter Leuter | 14-07-22 | 09:15: Ook niet het grootste probleem toch? Die daling is allang weer ingehaald, en dik ook. Kon je de hypotheekrente niet meer betalen en je moest verkopen, ja, dan had je wel een serieus probleem.
Maar, zoals vaker gezegd, de vraag is enorm, het aanbod gering, dus het probleem blijft, meneer.

Ichneumonidae | 14-07-22 | 09:19
▼ 4 antwoorden verborgen

Ah, de volgende crises: 100.000'en koopwoningen die nu onder water komen te staan door het -kunstmatig- verzieken van de huizenmarkt door o.a Stef Blok en Rutte. Een gaaf land.

Frilek | 14-07-22 | 09:06 | 1

Dat onder water is pas een probleem met scheiden.

Als men zit, zit men best. Enkel de nieuwe buurman koopt hetzelfde huis voor minder. Dat is niet emotioneel niet leuk. Maar op 30 jaar is 75000 euro bijvoorbeeld niet heel erg veel.

En doorstromers kopen ook weer een goedkope 'onderwater-woning'.

sjef-van-iekel | 14-07-22 | 09:46

Stel je voor dat je 100.000 huizen erbij wil bouwen, hoe lang duurt het dan nog voordat ontsluiting en bouw klaar is?
Geen idee eigenlijk, maar toch wel jaar of 3 ?

Ichneumonidae | 14-07-22 | 09:05 | 6

@MickeyGouda | 14-07-22 | 09:57: M'n vraag was wat hypothetisch, maar je hebt er met dat stikstofgedoe natuurlijk nog wel een extra, en erg groot, probleem bij.

Ichneumonidae | 14-07-22 | 10:02

Voordat e.e.a. Is geregeld met bestemmingsplannen en vergunniningen toch eerder 10-12 jaar voordat je de sleutel krijgt.

Crankhead | 14-07-22 | 10:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Om eind augustus weer te stijgen.
Nieuwe lichting studenten op huizenjacht.
Verder is “een daling in de stijging” zo oninteressant en een zo onlogische term.
Maar goed, de kranten moeten gevuld, geklikt mot er worden, want ook de persBelgen willen op vakantie.

Ruimedenker | 14-07-22 | 09:05

Fatima van de Stadspartij heeft zo te lezen geen huurhuis nodig, maar een ziekenhuis.
En een chemokuur.

Kapitein Sjaak Mus | 14-07-22 | 09:05 | 3

Mijn buurman met morbide obesitas maar met een huis van drie miljoen vindt het gewoon een lekker ding.

eerstneukendanpraten | 14-07-22 | 09:10

Dus aanbod laat de prijs dalen? Wie had dat nou gedacht. Wellicht daarom dat Den haag n̶i̶e̶t̶ ̶z̶o̶ ̶s̶t̶a̶a̶t̶ ̶t̶e̶ ̶s̶p̶r̶i̶n̶g̶e̶n̶ ̶o̶m̶ ̶g̶e̶n̶o̶e̶g̶ ̶b̶i̶j̶ ̶t̶e̶ ̶b̶o̶u̶w̶e̶n̶ de halve wereld binnen haalt.

Deflatiemonster | 14-07-22 | 09:04

We zullen snel zien dat de woningnood net als het personeelstekort deels artificieel is (lees: aangejakkerd door kwantitatieve verruiming in combinatie met het overmatig stimuleren van banken om geld uit te lenen die banken bij de ECB tegen negatieve rente (!) kon ophalen).

Als het stof is neergedaald blijven we enkel in een grote recessie achter, blijvend verarmd ten opzichte van 2019 en met een munt die je eigenlijk eurolire zou moeten noemen.

Maar we krijgen er zoveel voor terug…

JohnLocke | 14-07-22 | 09:04 | 6

Dacht eigenlijk zelf meer aan Leuro.
Andere naam, intrinzieke waarde hetzelfde.

D-Fens_1963 | 14-07-22 | 09:30

@JohnLocke | 14-07-22 | 09:24:
Een huishouden kan 25 tot 50% besteden aan woonlasten (huur, hypotheek/onderhoud), dan heb je gas water electriciteit en aan pp voedsel nodig. Wat overig. En is er nog ruimte over dan sparen (niet te veel want bij 25k ben je al rijk voor de roverheid). Dit zijn constanten... Zeker als men de buren wilt aftroeven. Het scheelt een slok op de borrel als je geen Porsche Cayenne op de oprit wilt hebben. Velen hebben dat als droom en steken hun nek vrijwillig in de strop van de banken.

Louter Leuter | 14-07-22 | 10:23

@Louter Leuter | 14-07-22 | 10:23: Eens. Maar daaruit ook eens met dat wanneer gas, water, elektriciteit en voedsel een stuk duurder wordt, zoals nu, dit het gedeelte van die 25 tot 50% dat richting huur en hypotheek gaat verlaagt. Met als gevolg een zelfde neerwaartse richting.

Van de andere kant: mocht de inflatie nog een tijdje doorzetten en we volledig Leuro gaan, dan kun je altijd beter in stenen zitten dan het geld op de bank hebben staan.

Het is een catch-22 voor de bovenmodalen onder ons.

JohnLocke | 14-07-22 | 10:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Je moet een huis opknippen in kamers en verhuren aan arbeidsmigranten. De zolder voor 800 aan een stelletje en de 3 overige kamers voor 500 ballen per stuk.

je suis bier | 14-07-22 | 09:04 | 6

@C1O2 | 14-07-22 | 09:09:
Dit is gewoon business as usual in Nederland. Uitzendbureaus die faciliteiten, werkgevers die wegkijken, gemeentes die niet of nauwelijks controleren. Ik ken tal van voorbeelden, kan als het moet zelfs adressen geven. Vooral in Brabant in de buurt van de distributiecentra van de grote Nederlandse webwinkels.

En nee, ik ben zelf geen huisjesmelker.

je suis bier | 14-07-22 | 09:19

Goede suggestie maar prijs volgens het officiële puntensysteem én boeren toestaan hetzelfde te doen op hun erven. Vergunning (denk aan brandveiligheid en juiste huur) binnen drie maanden en als de gemeente te laat reageert heb je automatisch toestemming. Uiteraard wel optreden bij overlast.

Dr. Worstenbroodje | 14-07-22 | 09:19

Dat doen/deden sommigen "hier" al decennia alleen heten het dan geen arbeidsmigranten maar toeristen. En zelf wonen/woonden ze dan in de schuur.
Totdat een bandje een (internationale) hit scoorde met een liedje over een oud strandhuis.
Sindsdien hebben de meesten hun schuurtje kunnen verruilen voor een veel luxueuzer onderkomen. En de schuur...., afijn das duidelijk denk ik.

D-Fens_1963 | 14-07-22 | 09:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Heb koophuis met 160 m2. Als ik dat moet huren voor gemiddeld €17 per m2 kom ik tot de conclusie dat huren vooral is weggelegd voor de rijken.

Leptob | 14-07-22 | 09:03

"door het vergrootte aanbod" dat moet natuurlijk zijn: "door het vergrote aanbod".
Let daarop Spartacus...

De Literator | 14-07-22 | 09:02

Voor mensen die al huren verandert er niets. Verder wordt de eventuele daling in huurprijs ruimschoots opgevangen met de stijging in kosten van energie.

Vula | 14-07-22 | 09:02

Twitter linkje is dood

BenBinnen | 14-07-22 | 08:56

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen