Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Fijne en zalige Herstelbetalingen Pride iedereen!

Ook zo lekker vrij vandaag?

Wat is je lievelingskleur?

1 juli! Feestdag! Iedereen vrij vandaag! Want samen geherverdenken wij dat een paar honderd jaar geleden onze blanke voorouders dingen deden die volgens het AD (van de uitgever van NU.nl) de Holocaust doen verbleken en omdat deze dingen, uiteraard, erfelijk overdraagbaar zijn, moeten alle blanken vandaag weer beseffen dat ze nog steeds een vieze vuile gore instititutionele racist zijn. Je moet bovendien toch wat met je vrije tijd. Bijvoorbeeld vragen stellen aan het super-objectieve, onafhankelijke, uiterst kritische en zéér betrouwbare kwaliteitsjournalistieke nieuwsorgaan RTL Nieuws NU.nl (van de uitgever van AD.nl). Vragen als: hoe is dat eigenlijk, beroepsslachtoffer zijn en door zelfkastijdende propagandamedia als token worden misbruikt in een diep ideologische culturloopgravenoorlog? Maar, er zijn ook nog andere vragen. Vragen zoals die van groenlinkser Huub Bellemakers (na de breek). Uw antwoord op zijn vraag bitte achterlaten in de comments. We zullen alle antwoorden naar hem doorsturen. Dat zal 'ie leuk vinden! En vergeten we straks bij het verlaten van de deugkerk de herstelbetalingen niet in het collectezakje van diaken Knot te doen?
Update: EXCUSES!

Social

Reaguursels

Inloggen

Ik moet nog excuses van de stam van akwasi horen, die slaven ronselde.

edjekaddetje | 02-07-22 | 01:00
-weggejorist en opgerot-
Spiderman | 01-07-22 | 22:40

Ik geef mijn butler 1 dag onbetaald verlof, zodat ie lekker kan ketikotieën.

vladimirows | 01-07-22 | 22:35

Huub, Huub, Huub,…

Barbaaaatruuuuukkk…

.

Gizmo579 | 01-07-22 | 22:08

Mijn vraag aan Mpanzu Bamenga: vindt u het niet jammer dat u in Nederland gemeenteraadslid kon worden, een mensenrechtenprijs heeft gekregen en er zo weldoorvoed uitziet in uw donkerblauwe pak? Ondermijnt dit alles uw slachtofferrol niet teveel?

Zenzeo | 01-07-22 | 21:18

Blij dat ik geen CEO ben. Dan ben je min of meer ook verplicht om je over dit soort dingen, lhbtiq, BLM, Keti Koti, genders, immigratie, op een deugende manier uit te laten. Heb je een andere mening, dan word je bedrijf gecancelled en kom je zelf nergens meer aan de bak.

Nietdanjatoch | 01-07-22 | 20:59

De afgelopen jaren bestond er zoiets als een Islamitische Staat. Daar werden ook slaven gehouden. Ik heb eigenlijk maar heel weinig mensen gesignaleerd die zich daar druk over maakten. Ik heb wel veel mensen gesignaleerd die de misdaden van de Islamitische Staat goedpraatten. Het gekke is dat dat heel vaak dezelfde mensen zijn die voortdurend lopen te schreeuwen over de slavernij van honderdvijftig jaar geleden...

MAD1950 | 01-07-22 | 20:43 | 2

De ene misdaad werd door blanken gepleegd en de andere niet. Ik denk dat dat het verschil maakt in een GroenLinks/D66 brein.

Plaque-doctor | 01-07-22 | 20:47

@Plaque-doctor | 01-07-22 | 20:47: Welke misdaad is dat dan? Salvernij is namelijk van alle tijden (begon al met die Pyramide- bouwers en is is toch echt een moslimdingetje...

vladimirows | 01-07-22 | 22:37

Hmm ja heel sneu van die slavernij. Erg ook. Lijden, verdriet, dingen moeten doen die je niet wilde, het was een rauwe tijd. Hier in Holland ging het de mensen gelukkig voor de wind, op een paar incidenten na. Cholera in Delft, honger bij de lijfeigenen, de veenstekers. Ja en dat terwijl een kleine elite goud verdiende met plantages overzee. Met handel en inderdaad ook slaven. Die werden aangekocht van Ghanese leveranciers, de oorlogen in de binnenlanden waren goed voor een gestage aanvoer. Je leefde niet lang in die tijd, niet als slaaf maar ook niet als burger in ons koninkrijk. Gemiddeld dertig jaar werd je, omdat de kindertijd nog levend moest worden doorgekomen. Ziektes waren zomaar dodelijk, er was geen vangnet. Plantage slaven vertegenwoordigden een waarde voor de eigenaar, dus er werd relatief goed voor gezorgd, veenstekers in Drenthe stierven nagenoeg even vaak.

Maar ja, nu zitten de nazaten van deze slaven hier en omdat er een kleine kans inzit dat onze staat dit leed gaat erkennen lonkt ook het Wiedergutmachungs geld. Geen ander land doet dat dus daar houdt men die hand niet op. Saoedi Arabië? Kansloos. China? Bekijk het maar. Nee hier valt iets te halen en het is onvermijdelijk dat dit ooit gaat volgen op de erkenning, keti koti, want het is erger dan de Holocaust toch?

Beste_Landgenoten | 01-07-22 | 20:29 | 4

Je kan inderdaad best beargumenteren dat dit vergelijkbaar of zelfs nog erger was dan de Holocaust. Ik zeg op naar een collectief Schuldgefuhl!

henkiedeboer | 01-07-22 | 21:15

Goed punt: herstelbetalingen en nutteloze excuses voor alle voormalige bewoners en de nazaten ervan in de veenkolonies. Nu!

vladimirows | 01-07-22 | 22:39
▼ 1 antwoord verborgen

Als het een vrije dag wordt zou ik zeggen waarom niet. En dat van die herstelbetalingen zal wel meevallen. Veel succes om dat te berekenen. Enige nadeel is die hele subsidie carousel. Maar is dat genoeg reden om ons er dan maar bij neer te leggen dat er eeuwen lang systematisch mensen zijn uitgebuit? Wat dat betreft zou het goed zijn hier jaarlijks bij stil te staan, des te meer omdat er tegenwoordig nog steeds op grote schaal mensen worden uitgebuit.

henkiedeboer | 01-07-22 | 19:47 | 1

Zoals ik al eerder zei, niks mis met Keti Koti vieren.

Het punt is dat vrijwel niemand in die subsidiecaroussel tegen het uitbuiten van mensen is. Niemand in die nu al overbetaalde "anti-slavernij-lobby" heeft ooit kritiek geuit op slavernij vandaag de dag in Afrika of het Midden Oosten. Niemand in die subsidiesector heeft ooit kritiek gehad op religies die slavernij verheerlijken zoals islam en socialisme.
Veel linkse subsidieracisten spreken zich zelfs keihard uit *tegen* de aanpak van mensenhandelaren en (kinder-) pooiers in West Europa want "racisme".

Het gaat die gesubsidieerde extremisten dus niet om slavernij, maar om haat tegen het Vrije Westen. En dus weet je ook al dat er forse "herstelbetalingen" geëist gaan worden. Los van de vraag of dat rechtvaardig is (nee), daarvan zal geen cent bij een nazaat van een slaaf terecht komen. Al dat geld zal naar een paar corrupte marxistische stichtingen gaan. Vaak *juist* geleid daar nazaten van slavenjagers zoals Akwasi en Gargamel.

Dandruff | 01-07-22 | 20:19

mijn schoonmoeder en schoonvader hebben lang in het jappenkamp moeten vertoeven( birma spoorlijn, vrouwenkamp nagasaki,kolenmijn) ze hebben nooit iets van onze regering gezien qua geld en tot mijn verbazing was op het nieuws dat er weer tien milioen euro wordt getrokken voor de nabestaanden van die voormalige slaven een paar honderd jaar geleden, wie is hier nou gek?

reetjemoose | 01-07-22 | 19:01 | 2

Onze regering is gek, maar dat wisten we al een poosje.

KeesBruin | 01-07-22 | 19:17

Daarvoor zult u bij de Japanse regering moeten zijn.

henkiedeboer | 01-07-22 | 19:37

Ik heb dezelfde grondrechten, plichten, hetzelfde recht op subsidies, uitkeringen, onderwijs en zorg als degenen die herstelbetalingen van o.a. mij zouden willen. Is toch vreemd.

Sinterbikske | 01-07-22 | 18:54

Maar hoe zit het met de betalingen die mijn voorouders hebben gedaan?

W_F | 01-07-22 | 18:33

Gewoon gewerkt heel de dag, maar inderdaad geen slaaf gezien

mundusvultdecipi | 01-07-22 | 18:26
-weggejorist-
Repliek_in_stijl | 01-07-22 | 18:25 | 1

Zien jullie de Arabieren ook al aan Jan en alleman excuses aanbieden voor hun eeuwenlange slavenhandel? Of de Noord-Afrikanen voor het wegroven van tienduizenden blanke Europeanen? Of de Tartaren voor het verhandelen van honderdduizenden Oekraïners en Russen, richting Constantinopel en Cairo?
Nee, dat hoeft natuurlijk niet, want er is er maar één schuldig, en dat is de verschrikkelijke Witte Man, de personificatie van al het kwaad op deze wereld.

KeesBruin | 01-07-22 | 18:24 | 8

@henkiedeboer | 01-07-22 | 19:32:

Waarom?
De feiten die @KeesBruin kloppen toch?
En @Nepa weerlegt toch niks, probeert dat niet eens?

Google anders eens op "drogreden".

Dandruff | 01-07-22 | 20:04

@Dandruff | 01-07-22 | 20:04: Lijkt eerder op een observatie dan een drogreden. Nepa zegt dan ook niet dat KeesBruin ongelijk heeft. Beetje provocerend, dat wel.

henkiedeboer | 01-07-22 | 20:58
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik word hier langzamerhand opstandig van. Al zolang de mensheid bestaat is er sprake van racisme en slavernij. Gepleegd door alle rassen, rangen en standen.. Waarom wordt er alleen gefocust op die korte periode waarin Nederland ook slaven heeft gehad? Waarom wordt ook niet gekeken naar de eeuwen daarvoor waarin Nederland niet in slaven handelde maar talloze andere volken wel?Omdat daar niks te halen valt?
Uiteraard is slavernij iets verschrikkelijks dat niet had mogen gebeuren en wat helaas tot op de dag van vandaag niet is uitgebannen maar sorry die notoire klagers van nu hebben bij wijze van spreken nog nooit een plantage gezien, genieten van de verzorgingsstaat maar proberen iets dat minstens anderhalve eeuw geleden heeft plaatsgevonden volledig uit te melken.
Mijn voorouders komen uit Friesland, woonden onder erbarmelijke omstandigheden en werden als slaven behandeld door de herenboer. Gaan we dat ook herdenken? Ga ik herstelbetalingen eisen van de nabestaanden van de boer? Nee natuurlijk niet.
Er is allang uitgezocht dat de slavernij slechts een zeer geringe bijdrage heeft geleverd aan de welvaart in Nederland en dan ook nog voor een zeer klein deel van de bevolking. Verreweg de meeste Nederlanders die nu rondlopen hebben voorouders die op geen enkele wijze te maken hebben gehad met slavernij. Ik ben er klaar mee dat we dan als Nederland iedere keer worden aangesproken door groepen die alleen maar dollartekens zien. Ik heb niets met slavernij te maken gehad, mijn voorouders ook niet, get a life en laat me met rust....

JP1973 | 01-07-22 | 18:21 | 8

@W_F | 01-07-22 | 18:37: In ieder geval een negatieve invloed op ons welzijn.... Dat wordt nog wel eens vergeten....

JP1973 | 01-07-22 | 19:08

Helemaal eens jp. De overgrote meerderheid van NL voorouders vaak inclusief kinderen, werkten zich het snot voor de ogen in hun gemiddeld 40 jarige bestaan. Zo ook mijn voorouders die de afgelopen honderden jaren als boer geleefd hebben. Iedereen behalve een hele kleine elite was vooral bezig om te overleven. Er wordt vaak gedaan alsof iedereen thuis een zwarte slaaf had rondlopen. Beter om een feestdag te hebben om afschaffen van kinderarbeid te herdenken. Lijkt me zinniger

Nietdanjatoch | 01-07-22 | 19:12
▼ 5 antwoorden verborgen

Hoorde net op het nieuws, dat Noord Holland de eerste provincie was, die excuses had gemaakt voor het slavernijverleden!
God zij dank, wij zijn de eerste provincie die dat doet, wij zijn de andere provincies vóór geweest met lekker deugen.
Kan die krankzinnige excuses-hysterie van de elite-troepen nou eens ophouden?
Je kunt überhaupt geen excuses maken voor iets dat je niet hebt gedaan, en waar je niet verantwoordelijk bent.
Een Duitse jongere van, pakweg, 18 jaar kan toch ook geen excuses meer gaan maken aan de Nederlandse bevolking, of de Joden, voor wat de Duitsers in WO2 hebben uitgevreten?
Kappen met die malle excuses-manie.

KeesBruin | 01-07-22 | 18:20

Knot gaat geen herstelbetalingen doen, maar trekt wel de knip voor allerlei initiatieven. Met andere woorden, ja we zijn schuldig, hier heb je een zak geld, mogen we nu een deugcertificaat?

Blauwpetje | 01-07-22 | 18:16 | 2

Knot betaald zelf helemaal niets. Het is natuurlijk gemakkelijk om uit gemeenschapsgeld herstelbetalingen te doen. Zou pas echt gemeend zijn wanneer hij bv 50% van zijn salaris af zou dragen. Tevens wacht ik ook nog op zijn excuses voor het opzettelijk laag houden van rekenrente voor pensioenfondsen en zelfs de negatieve rente die banken moeten betalen wanneer ze geld stallen bij de ECB en de spaarders ook nauwelijks rente krijgen of zelfs rente moeten betalen op spaarrekeningen.

Pjotter2 | 01-07-22 | 18:36

Knot moet zich niet bezighouden met politiek maar op de centjes passen,hij lijkt wel een ddr66’er.

Coolcalmcollected | 01-07-22 | 20:50

Slavernij was minstens zo verschrikkelijk als de holocaust, die Duitsers lopen ook al een halve eeuw rond met schuldgevoelens. Gaan wij ook die kant op?

nepa161 | 01-07-22 | 18:13 | 3

Hoho, mijn overgrootkoning heeft de halve Congo uitgemoord, was nog veeeeel erger dan de holocaust en jullie slavernij in het kwadraat. Als er iemand schuldig is ben ik het wel.

Sinterbikske | 01-07-22 | 18:23

Stelletje zeikers. Ook mijn voorvaderen waren slaven, alleen werden ze toen vazallen en horigen genoemd, en met mij zijn dat de voorvaderen van 90% van de autochtone blanke Nederlandse bevolking. Of is het bij onze pigment plussers alleen om geld te doen.

natit | 01-07-22 | 18:11

Ik denk dat ik ook maar eens ergens slachtoffer van ga zijn.
Iemand tips?

panthoseen | 01-07-22 | 18:10 | 1

Heleen Mees.

Sinterbikske | 01-07-22 | 18:17

Wat ik me afvraag is of er ten tijde van de slavenhandel ook korting acties waren. Zoals, twee halen één betalen, zegeltjes sparen, drie voor de prijs van twee.

Von_Wappenstein | 01-07-22 | 18:10

Wat voor -isme is het als je woke "journalisten" minderwaardige mensen vindt?

EenGoedBegin | 01-07-22 | 18:09 | 1

Journalisme.

grietmetgroenefiets | 01-07-22 | 18:31
-weggejorist-
Sinterbikske | 01-07-22 | 18:01

Zag acteur Raymi Sambo bij de herdenking ook vol passie slachtofferschapscommentaar leveren. Een warme man, vol empathie, sympathiek. Kende hem nog van zijn eigen slachtoffer.........

Tinie | 01-07-22 | 17:59

Laten we nou het goede voorbeeld geven , en niet Racisten discrimineren omdat ze toevallig racist zijn.

Torquemada | 01-07-22 | 17:56

Blij dat ik Limburger ben. Voorouders nooit iets te doen gehad met slaven e.d.. Maar wat betreft herstel, schuld en betalingen, misschien eens publiceren wie, personen en groeperingen, er daadwerkelijk hebben verdiend aan de slavenhandel.
Zag ooit een docu over de slavenhandel vanuit ik dacht Ghana. De handelaren, de verkopers waren de locale bewoners, de regionale leiders in Afrika. En in Zuid Amerika was er een sterke vertegenwoordiging van de Joodse gemeenschap bij betrokken. In de docu werd opgemerkt dat deze groep nooit werd genoemd in de slavenhandel. Hierover praten was not done. Nu, tegenwoordig schijnbaar nog niet. Dus laat Henk en Ingrid maar betalen, die weten toch niet beter.

swapper | 01-07-22 | 17:48

Als asociale zak uit overtuiging doe ik sowieso al nooit aan feesten. Vind ik geen zak aan. En dat is meestal dan ook wederzijds. Dit uitzonderlijk onaantrekkelijk thema doet in ieder geval geen afbreuk aan wat me aan feesten tegenstaat. En ik ga me hier ook niet eerst zwart voor schminken. Vergeet dat maar rustig.

Mazzelstof | 01-07-22 | 17:45

RAcisme staat ook door het gedrag van bepaalde groepen. Je mag niet generaliseren, er zijn ook leuke negers, ook al zal je anders denken door Akwasi, Gario, Simons, de Wekker etc.

bergsbeklimmer | 01-07-22 | 17:42

Suggestie voor Belleblazers: “een vrije slaafgemaakten dag toegewenst”

batvoca2 | 01-07-22 | 17:41

Racisme is in Nederland relatief zeldzaam, vergeleken met de rest van deze wereld. Wat deze lieden verwarren voor racisme is terechte kritiek op de daden van migranten uit bepaalde regio's en hun gebrekkige bijdrage aan de maatschappij. Dat zal blijven zo lang migranten hun leven niet beteren.

HerzlichWillkommen | 01-07-22 | 17:35

Veel wederkerigheid toegewenst!

Resetteketet | 01-07-22 | 17:32

De provincie Noord-Holland heeft excuses aangeboden voor de rol van het Hollands gewest in het slavernijverleden. Commissaris van de Koning, Arthur van Dijk, deed dat vanmiddag namens het provinciebestuur tijdens de viering van Keti Koti in Paviljoen Welgelegen in Haarlem.
Bron: NH nieuws

Cornelis12 | 01-07-22 | 17:32 | 1

Volgende stap wordt ongetwijfeld herstelbetalingen. Al dan niet op vrijwillige basis c.q. afdwongen bij de rechter.

Cornelis12 | 01-07-22 | 17:33

Hoe zou de wereld / Nederland er nu uit zien als die slavenhandel niet had bestaan ? Overigens hadden mijn voorouders niets met die slavenhandel oud te maken en er ook geen Florijn aan verdiend dus geen excuus van huize Cornelis.

Cornelis12 | 01-07-22 | 17:30 | 1

Uw excuus hoeven ze ook niet, uw geld graag wel. Want uiteindelijk gaat het daarom.

zoute_drop | 01-07-22 | 17:55

Bestaat er ook de mogelijkheid om mijn blanke erfzonden op te biechten bij een Keti Koti priester (m/v/x), zodat ik vergeven mag worden?

coitus reservatus | 01-07-22 | 17:23 | 2

Gewoon veel aflaten kopen.

Rico Tampeloerus | 01-07-22 | 17:35

Erfzonden kon je alleen afkopen door je te laten dopen, weet ik nog uit mijn katholieke opvoeding. Ik wil niet weten waarmee je je moet laten dopen door een Keti Koti priester (m/v/x).

bergsbeklimmer | 01-07-22 | 17:45

Vandaag keti koti in het Oosterpark, misschien moet het stadsbestuur van Amsterdam overwegen de festiviteiten te verplaatsen naar de Bijlmer, nog nooit zoveel Surinamers in de file zien staan, het verkeer in heel Amsterdam-Oost zit muurvast.

grietmetgroenefiets | 01-07-22 | 17:13 | 1

waren dat geen surinaamse boeren?

ubentdesjaak | 01-07-22 | 17:43

Die figuren hebben zelf niet door dat ze zichzelf ongelooflijk diskwalificeren. Kunnen niets, willen niets en doen alles om hun status van zielig, onderdrukt en gediscrimineerd door de boze witte man in stand te houden om zodoende de geldkraan zo ver mogelijk open te houden.
En over een paar maanden gaan ze weer los, als de boot van Sinterklaas aan de horizon verschijnt.
Bijna heel Nederland heeft dat kunstje al door en politiek correct begint gelukkig langzamerhand een pain in the ass te worden, maar voorlopig zitten we er nog wel even mee.

Here's Freddy | 01-07-22 | 17:10

Het gros van het werkvolk moet op bevrijdingsdag gewoon werken, dus een collectieve vrije keti kotsi dag lijkt me nonsense.

zijvanhiernaast | 01-07-22 | 17:00

Die zwarten verkochten hun eigen soort aan de blanken, zij zijn net zo schuldig als wij. Ik vindt dat nog erger, soort gestapo waren zij. Slaven handelaars waren zwart met hun eigen legertje haalden zij hun soortgenoten uit het oerwoud en verkochten die voor een paar zilverlingen aan de blanken. Gek dat je daar nooit wat over hoort. Dat vergeten zij altijd te vermelden. Tja dat komt hun natuurlijk niet zo goed uit. Fuck off zeurpieten !!

dathebikweerniet | 01-07-22 | 16:59 | 4

Veel erger is dat ze degenen die niet geschikt waren als slaaf (kinderen, ouderen, zieken) op beestachtige wijze vermoordden, meestal door gewoon de boel in de fik te zetten, Maar D66 wil niet dat je over Afrikaanse beesten spreekt.

bergsbeklimmer | 01-07-22 | 17:48
-weggejorist-
Coolcalmcollected | 01-07-22 | 20:52
▼ 1 antwoord verborgen

Inkoppertje natuurlijk; kutte ketti kotti toegewenst alemaal!

Weetje71 | 01-07-22 | 16:58 | 1

Of: gecondoleerd, natuurlijk

Weetje71 | 01-07-22 | 16:58

Wat wensen wij elkaar? Simpel.

'Fijne zelfkastijdingsdag' voor alle tot deugneus gemaakten.
'Fijne slachtofferdag' voor alle zelfgeïdentificeerde gekwetsten.

Torec | 01-07-22 | 16:56

Mooi die strijder tegen etnisch profileren.

studio040.nl/nieuws/artikel/bamenga-v...

Ik wordt op vakanties in den vreemde ge-etnisch profileerd waar ik bij sta. En maar toeristenprijzen betalen. Ik wil ook herstelbetalingen.

sjef-van-iekel | 01-07-22 | 16:44 | 1

Bizar. Dus in de strijd tegen illegale immigratie mag niet naar huidskleur gekeken worden?

Dandruff | 01-07-22 | 17:13

Ik wens Mpanzu als herstelbetaling een cursus Lachen. Maar waarschijnlijk bevalt levenslang het slachtoffer uithangen beter.

Cor Netto | 01-07-22 | 16:40 | 1

Denkt u dat deze man nooit lacht? Als alle camera’s uit staan, dan lacht hij heus wel! In de slachtofferrol past dat lachen nou eenmaal niet, maar je kunt pas echt slachtoffer spelen als er camera’s op je gericht staan.

zoute_drop | 01-07-22 | 17:59

De slavernij herdenken gebeurt tegenwoordig toch al, en wel op 5 december? Tenminste, we worden er dan telkens op gewezen dat we racisten zijn. Wat een feest!

Veepert | 01-07-22 | 16:33

Herstel betaling? Ik wil mijn slaaf terug.

foka | 01-07-22 | 16:30 | 1

Je heb geluk Vrijdag is hier.

Spartaan1888 | 01-07-22 | 16:34

Ik wens hem de tering.

rman | 01-07-22 | 16:28

Vrolijke Kittekat aan iedereen!

nobodiesunmighty | 01-07-22 | 16:19

Ik wens Huub een lekker Keti Roti

De Treinende Rechter | 01-07-22 | 16:13

mijn vader was 11 jaar toen hij op het fabriek begon, koper smelterij, giftige gassen om zich heen, later aan longkanker overleden, maar mijnheer u heeft gerookt zij de longarts, praat je over slavernij, flikker toch op, met 11 jaar beginnen op een fabriek tot je 65, wat zitten die klootviolen te roepen, keti koto.

reetjemoose | 01-07-22 | 16:09

Een eindeloze reeks racismebeschuldigingen om Nederlanders in de verdediging te drukken - de politieke variant van wat ze in het leger spervuur noemen.
Het heeft iets oneerlijks..en oneerlijke mensen zijn niet te vertrouwen.

DutchLion33 | 01-07-22 | 15:54

We gaan het vieren met elkaar, beste Huub. Behalve natuurlijk de mocrojeugd, die gaat voetballen met de bloemenkransen die bij slavernijmonumenten worden gelegd, want ja, die deden vroeger negers verkopen, en zij weten niets van afschaffing af.

Rhenium | 01-07-22 | 15:53

Die herstelbetalingen heten ontwikkelingshulp, ga in Afrika wonen dan, ow wacht.

Neuth | 01-07-22 | 15:52

Bamenga is schijnbaar van Kongolese origine. Ik denk dat hij bij onze zuiderburen moet zijn voor herstelbetalingen. Wat België onder de bezielende leiding van koning Leopold heeft uitgevreten, is nog erger (IMHO) dan wat de gemiddelde (tot) slaaf (gemaakte) in Suriname te verduren had.

hatsikidee | 01-07-22 | 15:52

Hoe spreek je zijn naam eigenlijk uit?

SergeantPierlala | 01-07-22 | 15:50 | 2

subsidie

Graaf_van_Hogendorp | 01-07-22 | 15:54

De enige vraag die ik aan Mpanzu zou willen stellen is hoe het hem is gelukt zijn werk te maken van het verantwoordelijk houden van enkel blanke Nederlanders voor het kopen van zwarte slaven van zwarte mensen, meerdere generaties geleden.
Het tweede gedeelte van mijn vraag is: waarom zou zijn volk gelukkiger worden van oog-om-oog acties zoals eisen van herstelbetalingen, cultuuraanpassingen en geschiedenisvervalsing vanuit eenzijdig perspectief?

Veepert | 01-07-22 | 15:47 | 2

Waarom? lalalalala geld. Daarom.

peterdh | 01-07-22 | 16:37
-weggejorist-
McStuiver | 01-07-22 | 15:46

Whaaat, no munny??

No safety in numbers | 01-07-22 | 15:45

Niks mis overigens met Keti Koti vieren. In een normaal land zonder absurde racisme-verwijten naar autochtone belastingbetalers zou niemand daar bezwaar tegen hebben.
Wat weerstand wekt is het eeuwige slachtofferisme van een zwart subsidiecircuit dat dankzij onze belastingen stinkend rijk is geworden, en als dank aanzet tot raciale haat tegen blanke belastingbetalers.

Dandruff | 01-07-22 | 15:45 | 6

@Schoorsteenveger | 01-07-22 | 16:22: correct. Bij uitgebreide analyse van deze moraal achter dit "feest", zal, zoals U dit zo vaak in al diens complexiteit zeer fraai wist en weet te vereenvoudigen, tot, "waar het eigenlijk in plan achter plan achter plan achter plan om draait", is er in essentie geen feest. Er is een machtsmisbruik omwege aangemeten onmacht, de grondslag van dit feest der rookmelders.

nobodiesunmighty | 01-07-22 | 16:34

Het probleem is inderdaad dat het feest wordt misbruikt voor politieke doeleinden. Maar dat los je niet op met het niet vieren van Keti Koti. Dan kun je nog veel meer verbieden want de slachtofferschapsindustrie misbruikte eerder ook al 4 en 5 mei, de februaristaking, kristalnachtherdenking, Sinterklaas en koningsdag.

Dandruff | 01-07-22 | 17:06

Het is wat bot gezegd. Maar ik denk dat u feitelijk gewoon gelijk heeft. Slachtofferschap is een verdienmodel.

DrachiR | 01-07-22 | 18:33
▼ 3 antwoorden verborgen

Begrijp ik nou goed dat een illegale immigrant met een vette carrière als subsidievreter nu klaagt over "racisme"? Hoe dan?

Juist het feit dat niks-kunners zoals Mapenga maar ook Asante, Simons, Wekker, Akwasi, etc hier van alle kanten gesubsidieerd worden geeft aan dat NL eerder oikofoob dan xenofoob is. Vooral omdat deze institutionele subsidieracisten nooit tegengas krijgen in de reguliere media.
Stel dat er morgen een Nederlander opstaat die letterlijk net zo racistisch is als Bamenga, zou hij daar dan subsidie voor krijgen? En een mensenrechtenprijs?
In Nederland natuurlijk niet maar in Congo dan misschien?
Natuurlijk niet.

De snelle opeenvolging van ernstig debiele racisme-verwijten is feitelijk gewoon gaslichting. slachtofferwijzer.nl/nieuws/gaslighti...
Nederlanders worden overspoeld met aantoonbaar onjuiste racisme-beschuldigingen. Controleerbare feiten en cijfers worden genegeerd en gecensureerd. En we worden om onze oren geslagen met *meningen* van extremisten die ons haten. Niks meer dan dat; *meningen* van extremistische journalisten, politici, subsidieracisten en fopwetenschappers. Die *meningen* weerleggen echter op geen enkele manier de duidelijk zichtbare realiteit om ons heen.

Meningen. Meetbaar is dat immigranten vrijwel alle negatieve lijstjes aanvoeren; van schooluitval en werkloosheid tot fraude, ernstige criminaliteit en extremisme. Meetbaar is dat jaarlijks netto 100.000 mensen dit "racistische" land binnen wandelen, vrijwel niemand wordt uitgezet. Meetbaar is dat NL overbevolkt raakt door massaimmigratie en dat massaimmigratie een peperdure kostenpost is; zo'n 30 miljard per jaar, komende 20 jaar. Meetbaar is dat Nederlandse belastingbetalers op jarenlange wachtlijsten staan voor peperdure woningen en zorg; terwijl immigranten die gratis en met voorrang krijgen.

Meningen. Daarom ligt de nadruk niet op aantoonbare delicten, zoals relatief veel knokploegen-van-kleur die relatief vaak blanke voorbijgangers kopschoppen. In het racistische antiracisme-subsidiecircuit is geen plaats voor echte delicten met echte daders en echte slachtoffers. Daar is geen plaats voor echte getuigen die echt gehoord kunnen worden; geen plaats voor echte controleerbare statistieken van echte geweldsmisdrijven en echte ziekenhuisopnamen.

In plaats daarvan hebben de subsidieracisten het over "institutioneel" racisme; alleen geschikt personeel aannemen bijvoorbeeld. Of subtiel "alledaags" racisme, zoals iemand-van-kleur verkeerd aankijken, het expertisegebied van Bamenga.
Maar hoe definieer je "iemand verkeerd aankijken"?
In hoeverre kan "iemand verkeerd aankijken" gemeten worden?
Kan "verkeerd kijken" door omstanders objectief bevestigd worden?
En is "iemand verkeerd aankijken" automatisch racisme?
Gaat dat alle kanten op, of zijn alleen blanke "verkeerd-kijkers" racistisch?
Wat is de meetbare schade van "verkeerd aangekeken worden"?
Het is allemaal onmeetbare nonsens.

Gaslichting. Beruchte Duitse socialisten zeiden al "de vaak herhaalde leugen wordt een waarheid" en "hoe gekker de leugen, des te geloofwaardiger die lijkt". Trap er niet in, concentreer op echte cijfers.

Dandruff | 01-07-22 | 15:34 | 9

@Graaf_van_Hogendorp | 01-07-22 | 16:03: dat zeg ik, deugdrang, en de hele wereld weet dit. Onze hond weet ook precies tegen wie hij kan grommen of naar wie hij moet luisteren.

Veepert | 01-07-22 | 16:24

@Graaf_van_Hogendorp | 01-07-22 | 16:03:

In grote lijnen heb je gelijk, ons land wordt ten gronde gericht door onze eigen links-politieke elite die veel belang heeft bij raciale en religieuze spanningen. Maar dit gedeug is niet typisch Nederlands of calvinistisch. Dit treft vrijwel alle Westerse landen; VS, GB, DE, SE, FR, etc. Alleen Japan, het voormalig Oostblok en in mindere mate Zuid Europa doen daar niet aan mee.

Hoe het ook zij, het is van belang dat we de waanzin van die kaste en hun minions blijven ontmaskeren.

Dandruff | 01-07-22 | 16:56

@Veepert | 01-07-22 | 16:24:

Mooi gezegd, dit is het inderdaad. Grommen of luisteren; die grens moet je zelf leggen. Als de hond de grens mag leggen bijt hij je stuk zo gauw hij zijn zin niet krijgt.
En de hele wereld weet dit dus. Het feit dat sommige asieleisers de *eerste* dag dat ze hier zijn al worden opgepakt geeft wel aan wat de pikorde is, wie hier de baas is.

Dandruff | 01-07-22 | 17:02
▼ 6 antwoorden verborgen

Volgens zijn bio een duizendpoot. Volgens mij zit hij dan met zijn poten ook in evenzovele soepsidie potjes.

LucaBrasi | 01-07-22 | 15:32 | 1

Met die Asante hetzelfde verhaal - niet normaal hoeveel bestuurs- en andere baantjes die heeft, En maar klagen over institutioneel racisme, hoe dan? Heb haar korte tijd als 'bestuurder' mogen meemaken, welgeteld op 1 vergadering is ze komen opdagen, de rest gemist wegens 'te druk'. Een opportuniste pur sang is het, daarbij royaal gefaciliteerd door den racistischen Hollander. Wat een gotspe.

2tribes | 01-07-22 | 16:22

Volkskrant/Trouw/Parool/Nu/Ad + regionale. Zoek de verschillen.

Lukiluuk | 01-07-22 | 15:31

Mijn over-over grootvader was fervent liefhebber van het SM-spel.
Als slaaf zijnde kreeg hij er vaak met de zweep van langs door een zwarte meesteres.
Zal ik ook geld krijgen om het leed van mijn over-over grootvader zijn slavernij verleden, te verlichten?

Teekje_Tippel | 01-07-22 | 15:27

In 1378 viel het ook niet mee om als lijfeigene onder de knoet van feodale zakkenvullers een stukkie land te bewerken.
Maar daar hoor je dan niks over..
Overigens is lijfeigenschap pas in 1784 afgeschaft in Holland en weer ingevoerd in 2012 onder Rutte II.

nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijfeigenscha...

Computer_says_no | 01-07-22 | 15:24

Mijn beide grootvaders werden tijdens WOII met de Arbeitseinsatz gedwongen om te werken in Duitsland (dus feitelijk tot slaaf gemaakt). Ze spraken er weinig over, maar weet wel van de familie dat ze hele nare dingen hebben meegemaakt en gezien. Dus ik heb persoonlijk slaven in mijn leven gekend. Hebben wij dan ook recht op "herstelbetalingen"? Of was de Tweede-Wereldoorlog niet erg genoeg?

Kosmos | 01-07-22 | 15:21 | 10

volgens AD was de holocaust niets vergeleken met de slavernij.

namur62 | 01-07-22 | 17:24
▼ 7 antwoorden verborgen

Mijn voorouders, de Friezen, hoor ik roepen uit een duister verleden, toen ze nog massaal door de 'Noormannen' en 'Moren' werden ontvoerd en als slaven verkocht., 'Lit my it jild sjen' (show me the money) hoor ik ze roepen, keer op keer op keer. Of is het zo dat er een bepaalde houdbaarheidsdatum aan beroepsslachtoffer zijn kleeft?

de Botte Bijl | 01-07-22 | 15:21

Klaas Knotti zijn club mag zelf ook wel eens aan herstel betalingen gaan denken.
Het jarenlang kunstmatig laag houden van rente voor knoflookvrienden
gaat nog jarenlang inflatie geven.

MorgenEenAnder | 01-07-22 | 15:20

Goed idee, dan vieren we dat blanken de slavernij hebben afgeschaft.

Jan de Vries | 01-07-22 | 15:16

5 mei is in Duitsland toch ook geen nationale feestdag? Kom op zeg ...
Naturalisatie is eigenlijk institutionele culturele toeëigening, moeten we maar eens snel mee stoppen.

Veepert | 01-07-22 | 15:16

Ik eis als herstelbetaling iedere vijf jaar een nieuwe fiets van de Duitse regering. En excuses omdat ze ooit de fiets van mijn opa hebben gejat. Ik heb het daar nog iedere dag moeilijk mee.

Mark zit te Dutten | 01-07-22 | 15:15 | 1

Is Gut, hier das neue Panzerschwanzableckfahrrad IV, met Elektroarschflammenheizungsattel Sonderfahrradmodel 254, version 2022. Door Merkel en Scholz getest in Rusland. Oké nu?

nobodiesunmighty | 01-07-22 | 16:43

Ik als 66 jarige witte pensionaris geboren in Nederland en 43 jaar hard gewerkt, de vriendelijkheid zelve, stond altijd klaar voor mijn naaste, ben mij er nu van bewust dat ik diep in mijn hart een vuile vieze fascist ben. Mijn ogen zijn eindelijk geopend. Ik bied hier dan ook mijn excuses (ook namens mijn inmiddels overleden grootouders) aan al diegene die hebben geleden onder de slavernij. En o ja en ook aan alle LHBTIQ+ waarvan ik 20 jaar geleden nog nooit van had gehoord en aan etc.. etc..

johnyl | 01-07-22 | 15:12 | 4

Ik bied mijn excuses aan aan mijn voorouders, omdat mijn generatie niet veel meer heeft gedaan aan het beschermen en doorgeven van ons land en onze cultuur aan onze nakomelingen, zoals dat door alle andere volken wel wordt gedaan, zelfs ten koste van anderen.

Veepert | 01-07-22 | 15:22

Excuses geaccepteerd, bwana!

Spartaan1888 | 01-07-22 | 16:38

Respekt! U bent ein Guter Mensch, ik laat u een sonate na:
youtu.be/kNlkjkRHI-A
(Sonate vom Gutem Menschen, Gabriel Yared)

nobodiesunmighty | 01-07-22 | 16:47
▼ 1 antwoord verborgen

Ja, er moet weer een een of ander feest in het zadel gehesen worden. Ik zou zeggen: vier lekker je feest maar graag zonder jezelf te wentelen in een misplaatste slachtofferrol.
Geen excuses meer dus, die tijd is voorbij. En vooral geen herstelbetalingen.
Iedereen gewoon zelf actief bouwen aan de toekomst en zorg dat je het in elk opzicht beter doet dan je voorouders.

Gravin v Kippenbouth | 01-07-22 | 15:12

nogmaals. goed dat er wéér een topic over nu nl is. Want het loopt werkelijk de spuigaten uit met die idioten. Dit heeft niks meer met onafhankelijk nieuws brengen te maken. Terwijl dit wel wordt geveinsd.

mykdelta | 01-07-22 | 15:11

Vreselijke vorm van journalistiek. Als er al een kop boven staat doe begint met Waarom? Hoe is het om? Of nog erger: Hierom. Haak ik al af. Ik had het waarschijnlijk al zelf gegoogled of er een boek over gelezen als ik het interessant vond om te weten.

JB86 | 01-07-22 | 15:08 | 1

Het is hournalistiek JB...de MSM heeft afgedaan...er zijn andere kanalen...en je koppie gebruiken.

BL!ZZ | 01-07-22 | 16:23

Zeg neger, doe mij een broodje kippelevertjes

bart2653 | 01-07-22 | 15:08 | 4

@Nuuk | 01-07-22 | 15:30: PVV is groot onder hindostaanse Surinamers, niet onder creoolse Surinamers

icicle | 01-07-22 | 15:37

@icicle | 01-07-22 | 15:37:
Dat wist ik niet, maar het is zeker zo dat ondanks een kleine bevolking, Surinamers etnisch zeer divers zijn.

Nuuk | 01-07-22 | 15:42
▼ 1 antwoord verborgen

Hee, Klaas Knot geeft 10 miljoen weg! Hoort dat tot zijn functie of moet de regering daar nog iets van zeggen? Of is het zijn eigen geld?

Schmalz | 01-07-22 | 15:01

ik vraag mij altijd af of het verre verleden van onze gekleurde vrinden wel smetteloos is, zouden ze op zijn tijd geen andere stammen de hersens in hebben geslagen wat concurrerende stammevrouwtje hebben verkracht of wat rivaliserende stamleden in hun katoenpluktuin hebben gebruikt tegen geen betaling. of vraten ze allemaal quinoa en waren ze aan het mediteren

Mishterfox01 | 01-07-22 | 15:00 | 2

Kijk even hoe het nu in die landen gaat en je hebt je antwoord.

R.F.Pickering | 01-07-22 | 15:09

Slaven werden in Afrika verkocht door andere Afrikanen. Met de kolonisatie van Afrika is daar de slavernij afgeschaft.

kapotte_stafzuiger | 01-07-22 | 15:32

Ergens rond 1860 is de slavernij afgeschaft, waar lopen we nu nog over de zeiken? Niemand die nu leeft heeft een direct betrokkene persoonlijk gesproken.

Jaques_D.ildo_Grande | 01-07-22 | 15:00 | 1

Het gaat voornamelijk om aandacht geld. Het grote geld heeft een enorm aanzuigende werking op diverse individuen.

Gravin v Kippenbouth | 01-07-22 | 15:15
-weggejorist en opgerot-
Blok aan je been | 01-07-22 | 14:57

Als ik het goed begrijp krijg ik nog een paar miljoen van Duitsland vanwege de oorlog. Elke dag pijn omdat een deel van mijn familie in een Duits kamp heeft gezeten. Heb daardoor ook vele kansen gemist, was anders in een rijke familie opgegroeit zonder familietrauma. En wat dacht je van indianen in Amerika. En van de Romeinen krijg ik ook nog geld. En een beetje snel graag, heb niet de hele dag de tijd.

area78 | 01-07-22 | 14:56 | 4

En onze eigen Nederlandse over ons gestelden. Of het nu graven (hallo kereltje Schimmelpennink) en baronnen waren of latere 18-19de eeuwse notabelen waren die het gros aan arme krabbelaars hebben uitgebuit. We waren horigen (zoiets als slaven), we werden naar de Veenkoloniën gestuurd, we werkten voor minder dan een appel en een ei op het land in zweet onzer aanschijns. We hadden geen weet en zeker geen deel aan de rijkdom die enkelen in de oost of in de west verdienden.

Nuuk | 01-07-22 | 15:16

Mijn opa werd gevangen en naar Mauthausen gedeporteerd,hij overleefde en had zijn leven lang problemen,uiteindelijk stopte hij met werken op zijn 73 ste,werd ziek en ging naar het bejaarden huis( had je toen nog).
Daar werd hij opgesloten en de kamp herrinderingen kwamen terug,de beste man probeerde te ontsnappen uit zijn nieuwe kamp en wij haalden hem weer van de straat af,bijna elke dag,
De beste man heeft nooit een cent gezien,de onderduikers ook niet meer,de verraadster wel,die leefde vrolijk verder.

Coolcalmcollected | 01-07-22 | 16:16

Ik heb nog geld te goed van Mark Rutte en zijn broederschap van volgelingen...

nobodiesunmighty | 01-07-22 | 16:51
▼ 1 antwoord verborgen

Ondertussen voegt de Volkskrant nog exact 17 deugpunten toe aan de breinAIDS die deze clickbaitboerderij bij mij veroorzaakt:

www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...

80 masochisten die zich door de Meester van dienst laten geselen, terwijl de journalist - soppend in zijn eigen warmlauwe deugpap- nog even wat intersectionele puntjes scoort door de Islam nog even aan de haatbaardharen erbij te slepen. God wat is die stank toch? Oh wacht, het is het rottende lijk van de onafhankelijke media die daar al jaren in een hoek ligt.

The-loopy-cowboy | 01-07-22 | 14:56 | 3

Je bent lekker op dreef vanmiddag hulde

alexanderpechtold | 01-07-22 | 15:00

Ik vond Keti Koti vroeger (jaren 90) nog wel onschuldig en sympathiek. Leuk voor de Bijlmer, muziekje, hapje, tapje. Iets waar je als blanke helemaal nietste zoeken hebt. Ik zie ook vrijwel geen zwarten op een haringparty of een mosselfeest. Iets met cultural appropriation. Nu de media dit al een paar jaar opdringen en woke/links op de Keti koti wagon springt krijg ik juist meer en meer een afkeer van het hele gedoe. Gun die mensen een feestje, maar hou je als blanke een beetje op de achtergrond. Dit is opnieuw imperialisme en kolonialisme. "Wij blanken weten wel hoe Keti Koti gevierd moet worden en jullie zijn maar arm en zielig". Walgelijke ontwikkelingen.

small_town_dude | 01-07-22 | 15:02

Ik kan dat artikel niet lezen wegens een betaalmuur en ik ben heel arm wegens uitbuiting en ben denk ik ook wel een 4de graads keuterboer-afstammeling dus ja kansen gemist enzovoorts. Elke nacht wordt ik wakker van de nachtmerries die ik niet heb.

Maar goed dat artikel dus. Misschien moet ik het wel niet willen lezen op je prachtig beeldende volzinnen afgaand.

Nuuk | 01-07-22 | 15:19

Keti Koti Klan, afgekort....

small_town_dude | 01-07-22 | 14:55

Cultuurloopgravenoorlog vind ik wel mooi gevonden. Het beschrijft de huidige situatie eigenlijk perfect. De discussie is namelijk niet meer in beweging met zijn eind in zicht en alle partijen zullen zich alleen dieper ingegraven in hun eigen gelijk.

Kosmos | 01-07-22 | 14:54 | 1

*zonder een einde in zicht

Kosmos | 01-07-22 | 14:55
-weggejorist-
Von Knarrenstein | 01-07-22 | 14:54

Ja! De eerste 10 miljoen zijn binnen.
Let The Games begin.
Dat wordt onenigheid over aan wie en welke projecten dat geld gaan krijgen.

Ruimedenker | 01-07-22 | 14:51 | 1

Het is maar belastinggeld, daar is nog veel meer van te krijgen als ze de burgerij nog meer schuldgevoel aanpraten

brie-de-penis | 01-07-22 | 15:10

Slavernij is niks vergeleken met de huidige bio-industrie.

druif | 01-07-22 | 14:48 | 3

Kom niet aan mijn kinderkluifjes!

horsteknots | 01-07-22 | 15:02

Ik hoop dat je kippenkluifjes bedoeld maar vandaag de dag kijk ik nergens meer van op.

Ericpo | 01-07-22 | 15:13

Nope... ik eet kindslaafjes uit de bio-industrie.

horsteknots | 01-07-22 | 15:18

Het is niet erg dat mensen slavernij herdenken. Het is erg dat deze opzichtige poging tot soepsidiepotjes leegromen op basis gebeurd onder valste voorwendselen en brusque geschiedvervalsing. Ja er is bepaalde zwarte mannen leed aangedaan met slavernij in een bepaalde periode. Waar bepaalde witte mannen van profiteerden.

Alleen het probleem met het daarbij laten is veelvoud. Ten eerste hebben andere zwarte mannen geprofiteerd van hun eigen streekgenoten gevangennemen en te laten verschepen. Ten tweede hebben andere witte mannen niet geprofiteerd dat hun streekgenoten profiteerden van de arbeid van bepaalde zwarte mannen. Ten derden waren bepaalde witte mannen niet de enige klanten van de zwarte man die de andere zwarte man had gevangen genomen, ook bruine mannen namen bepaalde zwarte mannen graag mee naar hun eigen wereld in Arabië.

Pas wanneer gesoepsideerde zwarte mannen ook gaan gillen om herstelbetalingen van andere zwarte mannen die nog in hun streek wonen alsmede herstelbetalingen eisen van bruine mannen in Arabië neem ik het serieus.

Tot slot werden witte mannen ook geweaun slaaf gemaakt. Of tot horigen en 'indentured servant'. Mochten bepaalde zwarte mannen zich nog steeds minderwaardig voelen en iets tekort gedaan, dan kunnen ze naar de Northman kijken, waar witten tot slaaf werden gemaakt door andere witten. Misschien helpt dat voor de gemoedsrust.

Graaf_van_Hogendorp | 01-07-22 | 14:48

Laat die slavenhouders van toen zich eerst maar eens verdedigen.
Och heden, dat kan niet, ze zijn dood!

HogeNood | 01-07-22 | 14:48
-weggejorist-
Kipvriesdiep | 01-07-22 | 14:47

Graag aanschuiven in de rij na de Urkers, de Limburgers, de Brabanders, de Friezen, de Groningers, de Achterhoekers, de biblebelters, de Rotterdammers, de Amsterdammers, en ik vergeet er nog wel een paar....

Zyprexa20mg | 01-07-22 | 14:47 | 1
-weggejorist-
Kipvriesdiep | 01-07-22 | 14:49

Slavernij was TOEN. Slachtofferisme en selectieve verontwaardiging is NU.

Death By Luchtbed | 01-07-22 | 14:45 | 1

Inderdaad, we moeten respect hebben voor de toenmalige cultuur. Er zal best wel een reden voor zijn geweest.

HogeNood | 01-07-22 | 14:49
-weggejorist-
Boterzacht | 01-07-22 | 14:42

Wat ben ik toch ontzettend blij om blank te zijn. En dus helemaal dan ook helemaal never nooit niet gediscrimineerd word. Wat een onwijs fantastisch voorrecht is dat toch ook.

Althans dat vinden zij bij MiND. Wanneer anderen voorgetrokken worden kan je als blanke helemaal niet gediscrimineerd worden, dit simpelweg omdat jij blank bent (bijna de letterlijke woorden van MiND).
Hoe noemen ze zoiets ook alweer? Inderdaad stelletje vuile racisten daar bij MiND!

Bogoris-le-Grincheux | 01-07-22 | 14:42

Nou, fijn kotti kottie en niks betalen.
We gaan weer over tot de wanorde van de dag.

bqbq | 01-07-22 | 14:41

Als we geen preken hoeven aan te horen, maar wel lekker Surinaams eten kunnen bikken, dan ben ik voor

thanseeuwen | 01-07-22 | 14:34 | 1

Dat eten moet dan wel worden opgediend door Zwarte Pieten.

HogeNood | 01-07-22 | 14:40

"Keti Koti Kuti", is de correcte wensgroet.

Djadja_Kolja | 01-07-22 | 14:32
-weggejorist-
Zemko | 01-07-22 | 14:31 | 1

Klote Keti Koti , is ook handig af te korten.

Breeveertien | 01-07-22 | 14:31

Werkgevers krijgen al het schijt als je oppert dat mensen met bevrijdingsdag elk jaar vrij zouden moeten zijn in plaats van 1 keer in de vijf jaar, en dan nog met een lang gezicht.

TonAlias | 01-07-22 | 14:31 | 1

Bevrijdingsdag is niet hip, want niet inclusief en divers.

Bataafje | 01-07-22 | 14:34

Ik heb wel eens het volgende geopperd:

Een volledig jaar lang draait alles om slavernij, het verleden, herdenkingen, jankbuien op de Dam, elke talkshow mag los, alle kranten draaien overuren, Caroline tensen laat zich live op tv afranselen, terwijl ondertussen giro 555 open staat. Een volledig jaar lang mag het schuldgevoel van de Nederlander bespeeld worden, opgejut, aangesproken. Iedereen die WIL mag zijn eigen geld storten. Geen enkele limiet. Voorwaarde is dat het enkel natuurlijke personen zijn die mogen storten, het moet iemands EIGEN geld zijn: geen belastinggeld, niet via duurdere producten verhalen op de klant. Puur eigen geld van eenieder die zich op de een of andere manier daadwerkelijk schuldig voelt aan de slavernij.

Alle opbrengsten mogen Akwasi en Leo Lucassen houden wanneer ze samen verhuizen naar Ghana met Lucassen als slaaf met een bit in z’n bek en Akwasi als de troonopvolger van zijn grootouders, en nooit meer terugkomen.

The-loopy-cowboy | 01-07-22 | 14:29 | 4

Mies Bouman met de zweep en Jos Brink met het bit. Ik zie dit wel voor me.

The-loopy-cowboy | 01-07-22 | 14:40

Daar zit het probleem; wanneer deugend blank en links de eigen beurs moeten trekken dan doen ze dat niet. Dit hele circus draait om whitey helpers die mee willen doen maar de rekening moet naar de overheid (=belastinggeld).

Nuuk | 01-07-22 | 15:23

Ik zie het probleem dus niet Nuuk. De hypocrisie wordt meteen doorgeprikt.

The-loopy-cowboy | 01-07-22 | 16:17
▼ 1 antwoord verborgen

De enige groep in dit land die wat mij betreft daadwerkelijk herstelbetalingen verdient, zijn de Molukkers. Hoe die mensen werden behandeld -en vooral verraden- nadat ze voor ons gevochten hebben, daar lusten de honden geen brood van. Toch hoor je ze nauwelijks. Ze doen mee, en verwerken hun pijn in stilte in die paar huurwoningen die ze van de staat hebben gekregen nadat ze 'opgevangen' werden in een voormalig concentratiekamp.

Caraco_ijs | 01-07-22 | 14:27 | 8

@Franciscus Borchwerf | 01-07-22 | 15:06: Rete gezellig! Er was zelf cabaret! https://www.joodsamsterdam.nl/lager-westerbork-gruppe-buhne/

Death By Luchtbed | 01-07-22 | 15:20

Eens, en de Joden natuurlijk. Teruggekeerd uit de kampen en dan een rekening achterstallige belastingen krijgen, je huis en huisraad ingepikt en niets kunnen verhalen. Over de tijd (duurde lang) wel een en ander hersteld, maar toch.

De Molukkers is echt wel schandalig geweest hoe dat gegaan is. In het Openluchtmuseum Arnhem is een stukje kamp nagebouwd met hun verhaal weergegeven en dat is triest hoor.

Nuuk | 01-07-22 | 15:25

100% mee eens

Spartaan1888 | 01-07-22 | 16:46
▼ 5 antwoorden verborgen

Al die krokodillentranen van de Suri's. Ze kunnen zo terug naar dat land als het hier zo slecht is.
Zelfs de huidige president Santoki heeft een beroep gedaan op de Surinamers in Nederland om terug te keren en het land verder te helpen opbouwen.
Geen succes. Dus zo erg is hier alllemaal niet.

leo de pejo | 01-07-22 | 14:25 | 1

Daar moeten ze werken voor hun geld. Hier wordt het gewoon bijgeschreven.

Ericpo | 01-07-22 | 15:18

@Huub Bellemakers

De organisatoren van Keti Koti willen uitsluitend en alléén de afschaffing van de Nederlandse koloniale slavernij vieren en alléén de slachtoffers van de Nederlandse koloniale slavernij gedenken. Dat was altijd al zo en is nog steeds zo.

Alle groepen slachtoffers van andere vormen van slavernij (ongeacht huidskleur of afkomst, en van moderne slavernij tot loverboy slachtoffers, slavenarbeid tot mensensmokkel, huwelijkse slavernij en vrouwenhandel, én alle blanke slachtoffers van slavernij in de tijd dat Nederland nog kolonies en slaven had) zijn door hen uitgezonderd, tellen niet mee en worden door hen niet erkend als slaven, of als slachtoffers van slavernij.

Als "we" samen iets gaan vieren, ben ik ook onderdeel van het feestje, toch? Maar zo zit het helaas niet omdat de organisatie en zijn aanhang onderscheid o.b.v. achtergrond, cultuur en huidskleur maakt, en geen begrip of erkenning toont voor andere vormen van slavernij of de gevolgen daarvan voor slachtoffers en nazaten daarvan.

"We" gaan dus niet samen Keti Koti vieren omdat "zij" grote groepen mensen ervan uitsluiten.

gaffelbaard | 01-07-22 | 14:24 | 2

En dit terwijl dodenherdenking inmiddels dusdanig is uitgebreid dat elke manke transgender met alopakaka die ooit in de geschiedenis van de mensheid is vermoord ook herdacht moet worden. Keti Koti zou best mooi kunnen zijn, maar zwarte mensen lijken het alleenrecht te hebben op onderdrukking en slavernij. Dit terwijl in de Oost ook bergen met slaven waren, genoeg blanken ‘tot slaaf’ zijn gemaakt door de Moren, in Nederland het overgrote deel van de bevolking werd uitgebuit en nauwelijks meer was dan een slaaf, en slavernij nog steeds wijdverbreid is. Men is dus niet uit op verbinding. Men wil niet vieren. Men wil een zweep om mee te slaan uit wraak, en geld om te verbrassen. Nee, is mijn antwoord.

The-loopy-cowboy | 01-07-22 | 14:39

Amen!

Mallenmoe | 01-07-22 | 14:39

Niet, Huub Bellemakers... Keti Koti is niet mijn feest!!

More_Bazz | 01-07-22 | 14:23

Allereerst heb ik een tegenvraag. Waarom gaat Huub ervan uit dat we binnenkort met z'n allen Keti Koti vieren, en dat dan elk jaar? Is dat iets waar we als Nederlandse samenleving al decennia lang naar verlangen of zo? Heb daar eerlijk gezegd weinig van meegekregen, maar dat zal dan wel zijn, zo vrees ik, omdat ik als een tot wit gemaakte in een te geprivilegieerde omgeving verkeer.
Nee, het is zeker niet het geval dat een brede samenleving de behoefte gevoelt om Keti Koti te vieren, sterker nog, ik vrees dat Keti Koti de meesten aan hun al dan niet wit gemaakte reet roest.
Want dat is waarom Huub denkt dat we allemaal Keti Koti willen vieren: Huub is een tot wit gemaakte blanke, Huub is een helper whitey, Huub knielt en buigt, Huub ligt ideologisch aan de ketting. Huub dénkt niet dat het zal gaan gebeuren, Huub víndt dat het moet gaan gebeuren, elk jaar Keti Koti, en niet omdat er dan iets gevierd moet worden, integendeel, omdat er dan actie gevoerd moet worden, met het vingertje gewapperd moet worden, geoordeeld en veroordeeld moet worden, geëist moet worden, en vooral veel gezeurd wordt.
Elk jaar vieren wij, Nederlanders de bevrijding, en dat is een echte bevrijdingsdag. Dan is het niet zo dat we de nu levende Duitsers eraan willen herinneren dat ze met een erfzonde behept zijn of met een cultureel archief rondzeulen, nee, we vieren feest, we herdenken dat we toen een juk van onze schouders konden werpen en weer een toekomst hadden, vrij waren en weer ons eigen lot konden bepalen in een vrije en democratisch opgebouwde samenleving. Leve vandaag, leve morgen! We zijn vrij, en dat willen we blijven! Hoezee! Geen acties, geen zure smoelen, geen verwijten, geen scheve gezichten, geen jaloezie, geen gram, geen haat, geen ressentiment, nee, feest!
Maar Keti Koti, dat is voor Huub een instrument om ressentimentsgevoelens te mobiliseren en te kanaliseren, om haat te voeden en tweespalt te zaaien, om aan te vallen en, als dat nodig is, zelfs om te vernietigen, kapot te maken, plat te slaan.
Zo lang Keti Koti niet als een bevrijdingsfeest gevoeld wordt door de gehele Nederlandse samenleving is het geen feest maar een gevecht. Iemand die mij probeert te dwingen om Keti Koti te vieren is niet iemand die werkelijk met bevrijding bezig is en die als zodanig kan of wil voelen. Keti Koti is aldus geen bevrijdingsfeest maar een doelbewust uitstellen of zelfs terugdraaien van bevrijding, is aan de ketting leggen in plaats van de kettingen afwerpen.
Keti Koti wordt ons door Huub cum suis opgelegd. Wij zijn de tot wit gemaakten.

Schoorsteenveger | 01-07-22 | 14:23 | 3

Hehehehe die ga ik gebruiken. Tot wit gemaakten.

The-loopy-cowboy | 01-07-22 | 14:40

@WasHetMaarMakkelijk | 01-07-22 | 15:31:
Lees ook 'slaafgemaakten' ipv 'totslaafgemaakten', dus opteer ik voor 'witgemaakten'. Lijkt me een goede term voor wat the Woke met ons proberen te doen.

Schoorsteenveger | 01-07-22 | 16:14

Happy Keti Koti bekt wel lekker

(Behind)Doors | 01-07-22 | 14:23

Iedereen houdt van Doekoe.

Wattman | 01-07-22 | 14:23 | 1

Saya tidak ada uang

Lu_Tze | 01-07-22 | 14:34

De republiek der verenigde Nederlanden is mij nog geld schuldig. Ook brabanders waren tot de bevrijding door napoleon slaven van de Hollanders, nog minder zelfs wat de zwarte slaven kregen nog te eten. Mijn voorouders de laars als er geen werk was. Iedere nacht lig ik er wakker van. Dokken Rutte.

Zatkniss | 01-07-22 | 14:22 | 2

Genetic trauma. Heel hip in de US of A op het moment.

Graftak | 01-07-22 | 14:30

Met de Papen moet je uitkijken - al vallen die Brabanders en Limburgers, die goedzakken, best wel mee.
-Naar hedendaags bevolkingsaantal omgerekend zouden plusminus 3000 ketters (=niet Paapsen) verbrand zijn door de Paapse Spanjaarden.
-24 jaar na het einde van de Tachtigjarige Oorlog werd Nederland alweer aangevallen door
Paapse machthebbers, te weten van Engeland, Frankrijk, Munster en Keulen.
Dus volkomen terecht dat je moest uitkijken voor de Papen.

HogeNood | 01-07-22 | 14:36

Waarom moeten wij dat allemaal vieren? Het is iets voor afstammelingen van slaven. Ik vind het geweldig voor ze en slavernij was natuurlijk een misdaad tegen de menselijkheid maar vieren? Ik vier ook geen gay pride. Hartstikke leuk voor die mensen en laat ze hun feestje maar hebben. Het is niet mijn feestje.

Theodorus.Goldbach | 01-07-22 | 14:22 | 5

Ik vier ook geen kerst en andere christelijke feestdagen. Geen islamitische feestdagen. Geen joodse feestdagen. Geen Boeddhistische feestdagen. Geen hindoeïstische feestdagen. Wat maakt mij dat dan? Een misantroop?

Theodorus.Goldbach | 01-07-22 | 14:31

@Lu_Tze | 01-07-22 | 14:35: Dat is best arrogant hoor , zelf denken te kunnen beslissen of God bestaat of niet .

alexanderpechtold | 01-07-22 | 14:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Niet één persoon uit die slachtoffergroepen is slachtoffer van historische slavernij en zeer waarschijnlijk ook niet van moderne slavernij.

Prima om aandacht te vragen voor dit onderwerp, daar staat iedereen vrij in, maar overdrijf niet zo. Inmiddels is er al lange tijd geen Nederlander meer te vinden die slavernij goedkeurt.

Zoelense Hobbyboer | 01-07-22 | 14:22

Wie in het verleden leeft kan niet aan zijn toekomst bouwen.
Slavernij bestaat nog steeds, bestrijd dat eerst maar en als dat opgelost is dan schroeven we ooit wel eens een koperen herdenkingsplaatje op een bankje in het park.

Hangtietsmurfin | 01-07-22 | 14:18

Keti Koti. Laat dat gedoe maar lekker in de Bijlmer.

Caraco_ijs | 01-07-22 | 14:17 | 1

Waar? Hoe spreek ik dit uit... BieJlem mejeer ? Da's toch in Friesland? Of is dit een dorp in Oekraïne, zojuist bevrijd van de Harkonnens?
(ik snap die hele wereld niet meer. Tijd voor blieb).

nobodiesunmighty | 01-07-22 | 14:23

Ik zit dit zo eens te bekijken en vind het een enorm waardige bijeenkomst en herdenking. Vooral de Nederlandse Bank, Klaas Knot, heeft onderhoudend gesproken en een flink financiëel gebaar gedaan. Een slim gebaar ook. Bij elkaar 10 miljoen dat in een fonds gaat om allerlei omstandigheden te verbeteren voor hen die nog steeds lijden onder dat oude juk.

Overigens bevalt me die saxofoon ook wel tijdens de kranslegging. Hooguit waren de eerste tonen uit een sinterklaasliedje (echt waar!), maar dat heeft niemand verder gehoord. Indrukwekkend alles bij elkaar.

Kudtkip | 01-07-22 | 14:17 | 5

@Kudtkip | 01-07-22 | 14:28: Ik ben ook ontzettend geinterreseerd in onze geschiedenis, alleen in de slachtoffer rol inkruipen en zielig zijn hoort daar niet bij. Alsof ik me nog dagelijks slachtoffer voel van de Spanjaarden of Duitsers. Geintereseerd zijn prima, maar als je de huilstuik in de krant gaat uithangen omdat je nog steeds zielig bent, dan ben je gewoon af.......dan ben je gewoon een aandachtstrekker, wellicht zelfs met dubieueze motiven.

EWON | 01-07-22 | 14:35

@EWON | 01-07-22 | 14:35: Ik hoor wel wat je zegt hoor. En ik denk dat het weinig zin heeft om te blijven jammeren. Ik vergelijk het wel eens met feminisme (wat zegt ze nu?!?). Ja, blijven piepen dat je niet volwaardig wordt behandeld zal je weinig helpen om wél volwaardig behandeld te worden.
Dat bereik je meer met een tandje bijzetten. Nog wat meer je best doen.

Maar ook, en daarom heb ik geen probleem met deze herdenking, een mentaliteitsomslag nastreven. Dat kan o.a. door juist te benoemen wat er mis was. Er aandacht aan besteden. Denk na: je kunt hierna niet beweren dat er niet naar je geluisterd wordt...
Ook op deze manier is discriminatie te ontzenuwen, snap je?

Kudtkip | 01-07-22 | 14:44

@Kudtkip | 01-07-22 | 14:44: Ik denk dat weinigen mensen een probleem met erkenning en herdenking zullen hebben, Wat wellicht voor veel mensen een probleem is, is dat degene die daar de meeste aandacht voor vragen dit vaak ook koppelen aan financieel gewin in de vorm van compensatie, aan mensen die niets is aangedaan, van mensen die niets hebben misdaan. En ik vermoed (als ik voor mezelf spreek) de meeste mensen daar geen trek in hebben. Waar we het in ieder geval wel over eens zijn is dat met slavenhandel een enorm leed is aangedaan.

EWON | 01-07-22 | 14:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Prima, ik doe mee! Vandaag vier ik het slavernij verleden!

ventilatiesysteem | 01-07-22 | 14:16

Die Ghanezen hier in Nederland lijken me (nazaten??) van illegalen - dus agressors die we nog moeten bestrijden.
.

HogeNood | 01-07-22 | 14:16 | 1

Echt raar dat er zoveel Ghanezen wonen in Nederland, Ghana is vrij veilig.

Patje | 01-07-22 | 14:18

Who the fuck is Keti Koti?

gijnsteel666 | 01-07-22 | 14:15 | 1

Broertje van Kip Roti

Spartaan1888 | 01-07-22 | 16:41

@ Huub Bellemakers: Bon Keti Koti?

Patrick-Haemers | 01-07-22 | 14:14

Keti Koti de dag dat Surinamers koken voor de rest van Nederland, ik zou voor zijn!

Patje | 01-07-22 | 14:14 | 2

Slavernij is afgeschaft, Patmans. Nou moet je ook niet willen dat de rest van Nederland gaat koken voor Surinamers (etc.), want wie wil ertoe een linksdraaiende spruitjesburger op een bedje zeewier en bietenrasp (afgetopt met flinters tulpenblad)?

Kudtkip | 01-07-22 | 14:22

Bezorgen ze ook?

Spartaan1888 | 01-07-22 | 16:44

Politieke correctheid is fascisme, vermomd als goede manieren.
Social Justice is narcisme, vermomd als morele superioriteit.
Accountability voelt aan als een straf als je er niet aan gewend bent.

Meer kan ik er niet van zeggen.

Gladiator Fap | 01-07-22 | 14:13 | 3

Globaal valt er ook niet meer over te zeggen.
Aanvaard je lot en maak er het beste van voor jezelf. Dat doen amoebes ook.

nobodiesunmighty | 01-07-22 | 14:25

@nobodiesunmighty | 01-07-22 | 14:25: In de jaren 80 leerden onze ouders nog waarden, discipline, respect, consequenties, dat het leven hard kan zijn en dat je jezelf leert kennen wanneer slecht gaat. Tegenwoordig leren kinderen hoe ze beledigt, gevoelig en liberaal kunnen zijn.

Gladiator Fap | 01-07-22 | 15:02

@Gladiator Fap | 01-07-22 | 15:02: beledigD

Gladiator Fap | 01-07-22 | 15:03

De slavernij begon in Nederlands-Indië eerder en eindigde feitelijk later. Daar hoor je dan weer niets van. Slavernij kwam daar net als in andere werelddelen al voor, voordat er überhaupt Europeanen voet aan wal zette.

Mallenmoe | 01-07-22 | 14:13 | 2

En toen het niet meer mocht van de westerlingen, gingen de Balinezen gewoon door met hun dochters en slaven naar Singapore verkopen. Dat, je dochter verkopen, is trouwens niet zo gek, want als je dochter uit de buurt is kan je op je oude dag geen verzorging van haar verwachten.

HogeNood | 01-07-22 | 14:22

Slavernij is er nog steeds. Overal. Dat heet dan uitbuiting of, mensenhandel, of, Poolse uitzenbureau's.
heej, geld verdienen... daar is toch niks mis mee?

nobodiesunmighty | 01-07-22 | 14:26

Ik weet het nog heel goed, ik had een prima leven als Neanderthaler, massa's vrouwen in mijn grot. Totdat die ellendige Homo sapiens mijn gebied binnen vielen. Kan ik effe vange?

Acidstain | 01-07-22 | 14:11 | 1

Heb je ook al herstelbetalingen van Italië voor de jarenlange Romeinse bezetting?

sioux_ | 01-07-22 | 16:17

Klaas Knot is als directeur van DNB belast met de volgende door de wet bepaalde taken:

De belangrijkste taak van DNB is om de financiële stabiliteit te waarborgen. Hierbij gaat het vooral om weerbaarheid van de economie en duurzame economische groei. Andere belangrijke taken van DNB zijn:

-
prijsstabiliteit bevorderen: door de inflatie rond de 2% te houden, dit geeft zekerheid aan consumenten en investeerders
-
betalingsverkeer reguleren: eurobiljetten in omloop brengen, de bereikbaarheid en toegankelijkheid van betaaldiensten bevorderen en de betrouwbaarheid van betaalmiddelen waarborgen
-
financieel toezicht op financiële instellingen
-
banken die dreigen om te vallen bijstaan

Niets, maar dan ook niets over diversiteit en inclusie, het enige waar je deze man tegenwoordig nog over hoort praten. Niets, maar dan ook niets over de nefaste politiek van de ECB (waarvan hij tevens lid is van de raad van bestuur).
Niets, over het gerommel met de pensioenwet.

Glasgow Argus | 01-07-22 | 14:11

Racisme moet wel van twee kanten komen, zeg ik altijd maar. Of was dat iets anders?

grietmetgroenefiets | 01-07-22 | 14:11

Hoe doen we dat? Natuurlijk zoals de Afrikaans-Amerikaanse nazaten van tot slaaf gemaakten dat doen: "What's up, N*gger? Happy KK!".

Koning Willy | 01-07-22 | 14:11
-weggejorist-
Robert_Dinero | 01-07-22 | 14:10

Suriname heeft zijn bestaan aan de slavernij te danken.

McSnor | 01-07-22 | 14:09

Bij de onafhankelijkheid van Suriname heeft Nederland 5 miljard gulden geschonken.

Dat lijkt me meer dan genoeg.

Kaas de Vies | 01-07-22 | 14:09 | 4

Dat was leuk voor de Surinamerds in Suriname, maar de honderdduizenden Surinamers in Nederland liepen dat natuurlijk mis.

Sneerpoets | 01-07-22 | 14:27

@Sneerpoets | 01-07-22 | 14:27: Die kregen een flat in de Bijlmer en een uitkering. Dat heeft alles bij elkaar heel wat meer dan 5 miljard gulden gekost.

Koning Willy | 01-07-22 | 15:00

Tis nooit genoeg

Spartaan1888 | 01-07-22 | 16:45
▼ 1 antwoord verborgen

Ik moet als blanke in het buitenland vaak veel meer betalen voor dezelfde diensten. Mpanzu Bamenga doe er iets aan, ik val heel vaak huilend in slaap.

Bennie Boos | 01-07-22 | 14:09

Als alle nog in leven zijnde slavenhouders en handelaars nou eens 1000 euro de man inlegden en dat uitbetaalden aan alle nog in leven zijnde slaven, kunnen we dan doorgaan met ons gezellige leventje?

Er is geen neger zo zwart of er zit wel een blank vlekje op in het DNA, en witte mensen hebben nog nooit bestaan of je moet vitiligo over je hele lichaam hebben.

We zijn door mixed-race relaties en verkrachtingen (zoals in Leiden pas of tijdens de slavernij) allemaal een soort melkchocolade geworden met varierende hoeveelheid cacao. Wat boeit het nog?

Of zoals Morgan Freeman hierboven door iemand gepost werd: "Niemand is wit, niemand is zwart, we zijn allemaal mens"

KayakFun | 01-07-22 | 14:09 | 2

Gaan we kaukasisch als woord niet gebruiken? Wel consequent blijven.

Adriel | 01-07-22 | 14:10

@VoltaireJohn | 01-07-22 | 14:10: lachen, ik moet dit woord nog steeds aanvinken bij mijn patienten bij bepaalde testen. Goh, geneeskunde: raaasiestiees!
(*zucht, we verdienen de domheid*, lof der zotheid, o zo actueel*)

nobodiesunmighty | 01-07-22 | 14:29

Ik vier gudverdulleme helegaar niks maar haal wel een extra bak roti bij mijn vriend .. de beste rotibakkert ter wereld.. Prim van Prem (Amsterdamse straatweg in U)

slootschurftklootzak | 01-07-22 | 14:09 | 3

Hindoestanen waren geen slaven, maar contractarbeiders.

HogeNood | 01-07-22 | 14:13

Ooit hadden we Rosita in de Koekoekstraat, helaas gestopt.
Prem zit voor mij verkeerstechnisch aan de verkeerde kant vd stad, maar zéker de moeite waard.

Ruimedenker | 01-07-22 | 14:14

In de J.P. Coenstraat zit ook een hele goeie rotibakker.

Barend Braakbal | 01-07-22 | 14:18

Beste Mnbuku, uiteraard als eerste mijn welgemeende excuses voor al het leed dat u overkomen is door toedoen van mij en mijn voorouders. Graag hoor ik hoe ik het goed kan maken met u zodat u niet meer hoeft te lijden. Momenteel maak ik al 70% van mijn salaris over aan u en heeft u beschikking over mijn vrouw waarmee u ook al kinderen heeft gemaakt die ik voor u opvoed. Uiteraard maakt dit het leed niet goed die wij collectief u hebben aangedaan. Voor straf zal ik mijzelf ook nog kastijden en heb ik een vasectomie genomen zodat toekomstige generaties nog meer ellende bespaard blijven.

honde | 01-07-22 | 14:09

Ik krijg inderdaad al die beelden, die hele akelige beelden, van al die negerts op de trein richting Suriname en Caribisch gebied, richting de gaskamers aldaar ook niet uit mijn hoofd ...!! Ik ben heel blij dat we dat nu vandaag herinneren. Happy Koti Keti ...?!
Of hoe zeg je zoiets politiek correct?

Patrick-Haemers | 01-07-22 | 14:09

Mpanzu heeft nog nooit een dag echt gewerkt in zijn leven. Alles, maar dan ook alles heeft hij te danken aan zijn neger-zijn.
Hoezo slachtoffer van racisme. Schijt- en schijtziek ben ik van dit institutioneel, misplaatst, geklaag.

RGV42 | 01-07-22 | 14:09 | 1

Hij is dus eigenlijk positief etnisch geprofileerd en heeft er nog een prijs voor gewonnen ook. Ik zou me persoonlijk kapot schamen en die trofee ergens in een kruipruimte verstoppen.

Sneerpoets | 01-07-22 | 14:25

“Slava goedverdiene”

mis en bouteille | 01-07-22 | 14:08

Ik heb nog steeds last van de Spaase onderdrukking. Maar ik klaag niet, ik draag mijn lijden in stilte.

General Dripple | 01-07-22 | 14:08 | 3

Ah, een lotgenoot! Wordt het niet eens tijd dat wij ons gaan verenigen?

Caraco_ijs | 01-07-22 | 14:10

Ik huil met u mee. Mijn ziel en hart wordt uit mijn borst gerukt, als bij een Mexicaanse bende oorlog, levend kijk ik mijn medemens aan en zie mijn hart kloppen, in zijn/haar/anders handen en ik daal neer op aarde, denkende aan de pijn die mijn voorvaderen hebben ondervonden, in Noord Afrika, toen ze 30.000 jaar geleden vluchtten, voor een beter bestaan. En terwijl ik sterf van verdriet, en gebrek aan hart, bel ik het nummer van mijn advocaat, om een rechtszaak te starten, tegen alle bedrijven en bestuursorganen, die self-employment, sta in je kracht bureaus of organisaties die je trainen om er het beste van te maken, na je geboorte, propageren.
Wat een goed mens ben ik toch.
(*doet sterven en is nu in de hemel en rent snel weg voor 70 problemen. Wat een ellende, nog erger...)

nobodiesunmighty | 01-07-22 | 14:38

De slachtofferrol past ons allemaal. Vraag subsidie aan!

poppelepee | 01-07-22 | 14:42

Is het niet toch een beetje raar dat mensen van 4-5-6 generaties na de slavernij de afschaffing ervan vieren, terwijl er nu in de wereld nog steeds slavernij bestaat.

Wereldwijd zijn er meer dan 40 miljoen slaven.
Dat is meer dan ooit in de wereldgeschiedenis.

Slavernij is een miljardenindustrie.
Jaarlijks wordt met mensenhandel 128 miljard euro verdiend.

Slaveneigenaren hebben de armsten en zwaksten op het oog.
1 op de 4 slaven is kind.

Je zou de slaven van toen meer eer schenken door de ellende te erkennen van de slaven van toen en nu.
In plaats van iets te vieren.

En o ja, de huidskleur van de slaaf en slavendrijver doet er niet toe.
Slavernij deugt niet. Punt.
Zie verder liberalisme en humanisme.

AdvocatusDiaboli | 01-07-22 | 14:07 | 1

Hear hear!

m.fucker | 01-07-22 | 14:21

Een uurtje geleden in de Sligro bij de poelier.
Een zwarte meneer verving wegens vakantie de vaste kracht.
Ik:"Goedemorgen."
Meneer:"Goedemorgen Mevrouw, ik kom zo bij U hoor, moet even dit vacumeren."
Ik:" Goed hoor, rustig aan, ik heb de tijd."
Meneer:"Rustig ben ik altijd Mevrouwtje, zit in m'n genen! "
Vervolgens begon hij te zingen " rustig altijd rustig dan gaaaat het goed"
Dikke pret!
Zelfspot.
Zouden meer mensen moeten hebben!

LoesjeP | 01-07-22 | 14:07 | 2

mooie vent. Ik vind ze meestal gaaf, veel relaxter en in het leven. Zijn er altijd weer een paar die het 'verknoeien'. Veelal psychopathie. Is iets dierlijks. Verfpotten van diverse RAL kleuren hebben daar geen last van.

nobodiesunmighty | 01-07-22 | 14:41

@nobodiesunmighty | 01-07-22 | 14:41:
Inderdaad.
Toen hij zei dat het in z'n genen zat, ook de armen in de lucht en op zichzelf wijzen.
Gezellige kerel!

LoesjeP | 01-07-22 | 15:22

Keti Koti gaat alleen maar over negerslaven uit Suriname.
Nederlanders met Indonesische achtergrond worden door de negers bewust er buiten gehouden.
Want de Suri's willen hun eigen feestje houden.
Ja, Feestje. Want na wat strakke gezichten bij dat lelijke Keti Koti monument in het uiterste hoekje van het Oosterpark gaan ze met hun folkoristische klederdracht richting het verenigingsgebouw in de Bijlmer om zich vol te vreten aan kouseband, rijst, kip en bonen.
Dat is toch altijd waar het bij Surinamers om gaat: vreten, vreten, vreten.

leo de pejo | 01-07-22 | 14:06 | 1

Niet alleen vreten. Ook zuipen, dansen en neuken.

Glasgow Argus | 01-07-22 | 14:19
-weggejorist-
HomoBorealis | 01-07-22 | 14:06 | 2

Ik heb 18% Scandinavisch DNA zonder duidelijke familiebanden die kant op. De kans is dus groot dat 1 van mijn voorouders (m/v) onvrijwillig bezwangerd is door een Viking. Ik eis excuses en herstelbetalingen!

Centicuub | 01-07-22 | 14:06 | 4

Moet jij niet snel naar Oekraine, of sterker Rusland, om daar de boel eens te gaan regelen? Dat zijn jouw voorvaders/moeders/anders, na-zaadjes!

nobodiesunmighty | 01-07-22 | 14:43

@Sneerpoets | 01-07-22 | 14:21: ik had ergens gelezen dat mannen ook zwanger kunnen worden maar ik weet niet of dat toen ook al kon

Centicuub | 01-07-22 | 23:24
▼ 1 antwoord verborgen

Hoe meer privileges, hoe meer gezeur om nog meer, het houdt nooit op.

smdyasc | 01-07-22 | 14:05

Lijkt me dat je geluk hebt gehad dat je als nazaat van slaven bent geboren in een Westerse verzorgingsstaat, in plaats van in de rimboe in Afrika.

Mariner | 01-07-22 | 14:04 | 1

Dat maakt tegenwoordig ook geen harrel meer uit. Die Afrikanen uit de rimboe weten onze verzorgingsstaat feilloos te vinden!

Ommezwaai | 01-07-22 | 14:08

De term "de bal aan de voet hebben" wordt voortaan bij zwarte spelers nu door mijn bewustwording als discriminerend ervaren, mocht een voetbal commentator dergelijke gruwel uitspreken.

Kaal-dik-en-lelijk | 01-07-22 | 14:03

Natuurlijk mogen die mensen herdenken en stil staan bij wat een voorouders aan leed is aangedaan.
Zo gek is dat niet.
Echter, het mag geen verdienmodel worden.

Ruimedenker | 01-07-22 | 14:02 | 2

"Echter, het mag geen verdienmodel worden".
Volgens mij bent u te laat!

demaup | 01-07-22 | 14:10

@demaup | 01-07-22 | 14:10:
Je hebt gelijk, dat verdienmodel is er voor veel nazaten al.
Maar herstelbetalingen?
Hoe gaat dat eruit zien? Wie ga je betalen?
Hoe bereik je de mensen die er recht op hebben?
Stoppen ze geld in een fonds, waardoor fraude en onenigheid ontgaan?
Veel vragen.
Geld…. het lijkt zo mooi.

Ruimedenker | 01-07-22 | 14:18

Een beetje vroeg voor nachtcafe maar dit is toch wel iets moois om te luisteren.
And het antwoord is "nee"
youtu.be/6JNwqRF32ZI

small_town_dude | 01-07-22 | 14:01 | 1

Daar heeft Armand nog een Nederlandse versie van gemaakt; Ben ik te min?
youtu.be/KYiYKiw4N5o

Sneerpoets | 01-07-22 | 14:15

Nu zag ik wat reportages langskomen van dames die KK aan het vieren zijn en zie ik opeens de vlag van Suriname er overal in. Maar, het was toch onze gedeeelde geschiedenis? Slavernij in de ‘canon van Nederland’? Slavernij als deel van de identiteit van iedere Nederlander? Waarom moet daar dan een vlag van een ander land bij? (En ja ik weet dat de plantages daar waren maar het gaat om de logica)

Risingson | 01-07-22 | 14:01 | 2

Plantages die niet eens alleen van de Nederlanders waren. Zaten ook andere volken.

Lorejas | 01-07-22 | 14:05

Welke figuur heeft eigenlijk bedacht om slavernij te verbieden?

En waren er toen ook opstanden omdat slavenhandelaren en slavenjagers opeens hun inkomstenbron zagen opdrogen waar de familie al generaties lang op teerde?

kleybeuker | 01-07-22 | 13:59 | 4

Nee, want de "vrijgelaten" slaven moesten nog 10 jaar doorwerken zonder loon om de slavenhouders schadeloos te stellen.

Theodorus.Goldbach | 01-07-22 | 14:05

Ja. Er is ook flink gecompenseerd. Eigenlijk heeft dat hele slaven gedoe Nederland alleen maar geld gekost. Nog steeds eigenlijk.

P-unit | 01-07-22 | 14:09
▼ 1 antwoord verborgen

Dat ieder mens mag groeien naar individuele trots, in plaats van te zwelgen in collectief slachtofferschap!

obi1 | 01-07-22 | 13:59

Vier met zn allen het afschaffen van de slavernij want het is goed dat die is afgeschaft.
En verder niet te veel mopperen graag.

Schadenfreude | 01-07-22 | 13:59

Ben nog steeds aan het wachten op een sorry van de Franssen. Dat Napoleon hier heeft huisgehouden heb ik nog steeds nachtmerries van!

Arendsoogje | 01-07-22 | 13:58

De samenstelling van Nederland vandaag wijkt ernstig af van die van de 17e en 18e eeuw. Als de staat betaalt dan is dat uit belastinggeld. Hoe slaan we dit dan om? Afgezien dat ik me moreel niet aangesproken voel, wonen wij hier slechts enkele generaties en zijn een Duits/Pools/Nederlandse mengelmoes.
Overigens heb ik ook recht op betalingen, maar dan vanuit Italië. Want de Romeinse bezettingen hakten er hard in. Ik ben nog getraumatiseerd. Want tja, ze hadden Europa bezet (met uitzondering van een klein Frans dorpje) en iedereen per definitie tot slaaf gemaakt.

Ericpo | 01-07-22 | 13:58 | 3

En de Duitsers, Fransen en Spanjaarden. De Moren en Noormannen. Kassa. Ja rustig rentenieren gaat dat worden voor de Hollanders.

P-unit | 01-07-22 | 14:12

U vergeet Napoleon aan wie wij onze achternaam en archivering te danken hebben.

Die ons belastinggeld meenam naar Frankrijk... Dus stuur de mensen maar door. Ga vooral langs de banlieus.

Roos | 01-07-22 | 14:18

Dan gaan we natuurlijk ook voor herstelbetalingen voor de Generaliteitslanden.

Jan_Pietersen | 01-07-22 | 13:58

Ik ben altijd benieuwd hoe zo iemand dan in Nederland is gekomen. Want waarom zou je daar dan naartoe gaan als het zo'n racistisch land is. Hier is het antwoord:

In 1994 vluchtte hij samen met zijn moeder en broer uit Congo naar Nederland. Dertien jaar heeft hij in Nederland gewoond, zonder een verblijfsvergunning.
Dus zijn verblijfsvergunning is zolang geweigerd, vanwege geldige redenen neem ik aan.

seasicksteve | 01-07-22 | 13:58 | 1

Meneer is nog crimineel bezig geweest ook, dat zou met terugwerkende kracht een reden moeten zijn om hem richting -inmiddels- veilig Congo te bonjouren.

Ommezwaai | 01-07-22 | 14:01

Nou Huub, als 'wij' Keti Koti gaan vieren dan zou dat wel érg vreemd zijn vind je niet? Om niet te zeggen stuitend hypocriet en ook nog eens een vorm van 'cultural appropriation' die helemaal niet mág van mensen die oprecht anti-racistisch zijn.

Kijk. Huub. Ik zal het uitleggen. Als je niet racistisch wilt zijn dan zul je dus iedereen als eerste langs de meetlat moeten leggen, de meetlat van huidskleur, afkomst, geslacht en religie. Zo schift je mensen dan om te weten of je racistisch moet zijn, of juist niet, of je cultural appropriation mag toepassen of juist niet. Het is niet zo moeilijk hoor Huub.

Samengevat; je kijkt heel goed naar iemands uiterlijke kenmerken, en op basis daarvan maak jij dan een keuze of deze mens de goede, of de slechte, uiterlijke kenmerken heeft. Dan ben je NIET racistisch volgens de huidige definitie.

Prettige wedstrijd pik omhoog!

Dutchbeaurouge | 01-07-22 | 13:57

Het zou mijns inziens helemaal niet raar zijn wanneer we Keti Koti tot feestdag maken. Het is toch mooi, de overwinning van de westerse rede, het humanisme, de wetenschap en de menselijkheid op iets dat we een tijd hebben gedaan, maar minder lang dan vrijwel alle andere volkeren wereldwijd, en vervolgens achterkwamen dat het achterlijk was, toen zijn gestopt, en andere volken dwongen om ook te stoppen. Wij, de Westerse wereld, hebben door onze cultuur eigenhandig slavernij een halt toegeroepen. Toegegeven, er zijn nog achterlijke gebieden in de wereld waar slavernij voorkomt, maar in vrijwel alle landen waar we langere tijd invloed hebben gehad is het verdwenen. Dankzij ons! Daarnaast schamen wij ons voor onze korte deelname, die niet eens de grootste was van alle volkeren (de Arabische handel was veel groter), waardoor alle westerse landen een vorm van ontwikkelingshulp bieden aan die voormalige slavengebieden en kolonieen. Om dat alles af te toppen stellen we onze grenzen open om mensen uit de voormalige slavengebieden deelgenoot te maken van die superieure westerse cultuur. Dus ja, laten we vieren dat we gaaf zijn.

Oh, we moeten op zo’n dag door de knieën en onszelf ranselen met de knoet?

Laat maar dan. Dastochnieleukman

The-loopy-cowboy | 01-07-22 | 13:57 | 3

En dokken. We moeten ook dokken. Dat was u even vergeten te melden.

ChupaChupa | 01-07-22 | 13:59

Nehee. In mijn model hebben we dat allang gedaan dmv ontwikkelingshulp. Zie, mijn model is sluitend.

The-loopy-cowboy | 01-07-22 | 14:01

Ik vraag me wel af wat er na het opdrogen van de slavenmarkt in Afrika met de vijandige strijders, dieven, moordenaars, lastige vrouwen en ander gespuis is gebeurd, waarschijnlijk lokaal als slaaf ingezet of gedood en verbrand/begraven.

Sneerpoets | 01-07-22 | 14:11
-weggejorist-
Acidstain | 01-07-22 | 13:57

Ik weet wat het is. Mijn verre voorouders zijn slachtoffer van de Spaanse inquisitie. Ik ben 18e-generarie slachtoffer. Dagelijks breekt het koude zweet mij uit bij de meest uiteenlopende trivialiteiten: het hoeft maar een bord paella of een voor de deur geparkeerde Seat te zijn. Laatst nog, kreeg ik een blackout toen ik een tapas aangeboden kreeg.

Caraco_ijs | 01-07-22 | 13:57 | 5

@The-loopy-cowboy | 01-07-22 | 13:58: Nee, onze familie viert bewust geen Sinterklaas. Het is simpelweg te pijnlijk. Sinterklaas kan er ook niets aan doen, maar inquisitie-symbolen als het kruis op zijn mijter en Spaanse mandarijnen halen al die verdrongen pijn weer naar boven.

Caraco_ijs | 01-07-22 | 14:08

@Caraco_ijs | 01-07-22 | 14:08: Ik voel met u mee. M.i. is het ook racistisch om een stroom van verdachtmakingen uit te storten over willekeurige roomblanke ouderen. Bovendien is het in strijd met de grondbeginselen van onze rechtstaat; iemand kan immers niet schuldig zijn aan iets wat anderen eventueel in het (verre) verleden hebben gedaan?
Wellicht kunnen wij een stichting oprichten ter bevrijding en ondersteuning van de oudere blanke. Klachtformulieren voor o.a belediging beschikbaar stellen. En wellicht kunnen we om herstelbetalingen procederen tegen o.a. de Portugezen.

Harry.Langezwaal | 01-07-22 | 14:18
▼ 2 antwoorden verborgen

De groeter doet twee armen in de lucht, dicht naast elkaar, waarna de begroete deze armen uit elkaar trekt onder de kreet "Breekt!".

Kaal-dik-en-lelijk | 01-07-22 | 13:56

Mijn vriendin heeft ongeveer dezelfde kleur als de meneer op het plaatje.
Zij wordt echter zelden tot nooit geconfronteerd met discriminatie.
Hoe kan dat?!?

Paulus de Bk | 01-07-22 | 13:56 | 4

Omdat ze al jaren bedlegerig is? Omdat ze bloedmooi is? Omdat ze nogal dreigend om zich heen kijkt?

Schadenfreude | 01-07-22 | 14:03

Ziet u eruit als Jean Claude van Damme?

seasicksteve | 01-07-22 | 14:06

Dat deden ze enkele eeuwen geleden in Zuid-Afrika al. De Kaap werd een succes. Zodanig dat de negervolken uit midden Afrika op weg gingen om te profiteren van het succes van de witte stam. Zoeloes en Hutu's kwamen eind 18e eeuw en masse eropaf. En ook andere witmansen als de Engelsen, die namen de boel over, en de meeste Nederlanders trokken de woestijn in, die ze gingen ontginnen, wat de zoeloes ook erg aantrekkelijk vonden om te kunnen plunderen, enz. enz., in ieder geval, het verhaal liep niet goed af. Dus verhuizen naar Afrika lijkt me een slecht idee

Pieter Breydel | 01-07-22 | 14:22
▼ 1 antwoord verborgen

Zolang 26 juli, de dag dat het Plakkaat van Verlatinghe werd ondertekend, of iets gerelateerd daaraan niet een nationale feestdag is, is het invoeren van elk andere feestdag dan ook geen onderwerp van gesprek waard.

Battery!!! | 01-07-22 | 13:56

Een verdienmodel van slachtofferschap maken; je kunt het ! (mits van kleur).

Keukenmalloot | 01-07-22 | 13:56

Ik verwacht wel op korte termijn excuses van Klaas Knot voor het feit dat hij betrokken is geweest bij de grootste geldroof uit onze geschiedenis.

Glasgow Argus | 01-07-22 | 13:56

Deugende subsidiezuigers vragen graag om herstelbetalingen, want die gaan doorgaans naar "de gemeenschap", dat wil zeggen naar hun eigen zakken middels de zoveelste subsidie.

Verder weet ik inmiddels ook hoe het is om elke dag gediscrimineerd te worden. Elke dag moet ik er maar mee omgaan dat de media en politici het scheldwoord "wit" gebruiken. Is niet erg, en ik hoef ook geen herstelbetalingen.

Muxje | 01-07-22 | 13:56

Maar gelukkig staat Nederland nu garant voor alle ander EU landen. De transfer unie heeft Kaag er gisteren ingerommeld. Terwijl alle propaganda kanalen tegen de boete. Te keer gingen. Genoeg boetseerkunst gedaaan dus. https://www.reuters.com/markets/europe/exclusive-ecb-channel-cash-north-south-bid-cap-spreads-sources-2022-06-30/

Snap_het_ook_niet | 01-07-22 | 13:55 | 1

De centen vloeien wederom van noord naar zuid. Dit zat er wel weer in. Wanneer komt er eens een opstand tegen het lidmaatschap van deze dictatoriale club, EU genaamd?

Ommezwaai | 01-07-22 | 14:06

Doe de groetjes aan Kunta Kinte.

In-To-Graphics | 01-07-22 | 13:55

"Boeien".....waarna de ontvanger van deze groet geacht wordt te zeggen "niet boeien".

Kaal-dik-en-lelijk | 01-07-22 | 13:54

Netto zal de werkende Nederlander er geen vrije dag op vooruit gaan.
Dus lever maar in die Hemelvaartsdag of pinksterdag.

Dzjengis-Somebody | 01-07-22 | 13:54

Ervan uitgaande dat er binnenkort herstelbetalingen komen, want die komen en daar zullen "de racisten" voor moeten betalen. Is het dan ook afgelopen met het geschooi?

Egerius | 01-07-22 | 13:53 | 4

Die moeten er niet komen, maar áls ze er komen moeten ze naar de zwarte bevolking van Suriname gaan, niet naar de klaagnegers in Nederland. Die zijn ruim voldoende gecompenseerd doordat ze als gelijkwaardige burgers voor de wet in een van de rijkste landen van de wereld wonen, en niet in Suriname of Afrika.

J.P.Drapeau | 01-07-22 | 13:56
-weggejorist-
ChupaChupa | 01-07-22 | 14:04
-weggejorist-
Ericpo | 01-07-22 | 14:07
▼ 1 antwoord verborgen

Het slachtofferisme maakt kapot wat al vrijwel geheeld was.

J.P.Drapeau | 01-07-22 | 13:53 | 2

Vrienden van Surinaamse en Indische afkomst denken daar precies zo over.

small_town_dude | 01-07-22 | 13:59

Tegel van de dag.

Harry.Langezwaal | 01-07-22 | 14:00

Als je vind dat je gediscrimineerd word, rot je toch op naar waar dat niet gebeurd?

arabes_eut_domus | 01-07-22 | 13:53

Give me ur mony!

Acidstain | 01-07-22 | 13:53

Alleen excuses maken is wel heel makkelijk. Wil je het echt menen dan moet je wel komen met herstelbetalingen. Even kijken of het stadsbestuur van Amsterdam dan nog steeds zo bij is met zichzelf als de excuses straks vele miljoenen gaat kosten.

yeps | 01-07-22 | 13:52 | 3

Die miljoenen worden opgehoest door belastingbetalers, dus no problem there voor het stadsbestuur.

blikjegrolsch | 01-07-22 | 13:54

Vond het wel sterk van Halsema dat ze die betalingen direct afwees, bij haar bezoek in Suriname. Ook het dragen van ketenen vond ze een disneyficatie. Nam me wel voor haar in eigenlijk.

The-loopy-cowboy | 01-07-22 | 14:00

We hadden de Surinamers na de onafhankelijkheid ook gewoon kunnen laten barsten, maar dat hebben we niet gedaan. Er gaat nog steeds geld die kant op, bijna 50 jaar na de onafhankelijkheid. Inmiddels wonen er meer Surinamers in NL dan in Suriname. Wanneer is het genoeg?

Kukooo1 | 01-07-22 | 20:08

nou, gewoon: Feli Koti

Sqbar | 01-07-22 | 13:51

IK gun de zwarte medemens zijn/haar/hen feestje. Zolang ze niet gaan zeiken over herstelbetalingen en hoe alle blanken racistisch zijn. Het is feest vandaag en dan moeten ze niet gaan zeuren. Fijne Keti Koti dag!

Toos Bevergeil | 01-07-22 | 13:50 | 1

O, ik zie nu net pas dat Bellemakers 'fijne' Keti Koti dag raar vindt. Nou, hij is zelf raar. En een pisbak (met dank aan Holleeder!).

Toos Bevergeil | 01-07-22 | 13:52

Beste Huub Bellemakers, als de Koti Keti wordt opgediend dan wens je elkaar smakelijk eten. #lekker met Surinaamse sambal

Osdorpertje | 01-07-22 | 13:50

Ik ga er vanuit dat iedereen zelf mag bepalen welk feestje hij of zij viert. Of het nu Sinterklaas is met zwarte pieten erbij of het Hindoeïstisch nieuwjaar. Verplichte feestjes zijn nooit leuk dus stop met dat opdringen.

Deflatiemonster | 01-07-22 | 13:50 | 1

Ik vier Sinterhaat met Swastika Pieten.
Wie stout is krijgt lekkers wie goed is de roe.

Kaas de Vies | 01-07-22 | 13:53

Ik was al racist (vroeger absoluut niet) en word het nu helemaal met die herstelbetalingen. Welkom, welkom in mijn land en bedankt voor je dankbaarheid. Raar, het is mijn land niet eens meer.

Acidstain | 01-07-22 | 13:49

Mijn hugenootse voorouders zijn in de zeventiende eeuw weggejaagd uit Frankrijk. Waar kan ik vangen?

Ereveen | 01-07-22 | 13:49

Die hele racisme verhaal en dat eeuwige gezeur kan de brandhoop op. Stop er gewoon mee. Zeg ik niet alleen, zegt Morgan Freeman. youtu.be/GeixtYS-P3s

small_town_dude | 01-07-22 | 13:49 | 1

De menselijke geest is als boetseerklei, als de leugen echt groot is, achterhaald de waarheid hem niet. En waarom zou je als je gratis geld krijgt?!

Acidstain | 01-07-22 | 13:52

Klaas Knot moet zich bezig houden met bankieren en elke politieke engagement achterwege laten.
Hij heeft het dusdanig vaak over onderwerpen waar hij niet voor is aangesteld, de man moet bijna tegen zichzelf in bescherming worden genomen.
Snapt de politiek nou echt niet dat uitspraken zoals nu bv van Knot bijdragen aan meer en meer polarisatie en wantrouwen in de politiek?

Los daarvan, donder op met je herstelbetalingen.
Mijn overgrootvader moest turf steken voor herenboeren.
Ik zelf voel nog elke dag de ondraaglijke steken van pijn in zijn rug maar loop daar ook niet over te jammeren of compensatie en erkenning te eisen.

Maya de Blij | 01-07-22 | 13:48

Duo Penotti, rot een eind op met je Keti Koti! Zoiets?

TotDeSchijtOnsDoodt | 01-07-22 | 13:48

Op een gegeven moment kom je in de situatie dat er niet genoeg dagen in een jaar zijn om historische gebeurtenissen te herdenken. Wat ga je dan doen ? Combineren ?

Croisantneuf | 01-07-22 | 13:47

1) Een hele fijne Rotti met Kip Massala party toegewenst.
2) Geniet in alle vrijheid van jouw broodje Batjauw en broodje Pom.

forecastle | 01-07-22 | 13:47 | 3

Is het niet bakeljauw

Coolcalmcollected | 01-07-22 | 13:50

@Coolcalmcollected | 01-07-22 | 13:50: Ja en nee. De Surinamer die het kan weten zegt Batjauw. Mijn moeder zaliger, een blanke Surinamer was er meesterlijk in. Broodjes Batjauw en Batjauw met rijst. Ik proef het nog. PS. Het is Bakkeljouw

forecastle | 01-07-22 | 13:57

Fijne kuttie klittie dag!
Gratis Fernandez schaafijs voor iedereen!
Vergeet de klit vandaag niet extra te stimuleren!
Zo iets?

Vlasbaard | 01-07-22 | 13:47

He, fijne 'get the fuck over it, dumbass complainer.' dag met je keetje kutje.. Lijkt mij dat we dan even de geschiedenis van de afgelopen 1,5duizend jaar er even bij moeten pakken en kijken waar wij allemaal slachtoffer van zijn. Kunnen sowieso geld uit Italie, Spanje en Frankrijk halen, maar ook uit geheel middenoosten tijdens hun blanke slavenhandel praktijken. Prima om daar dan ook een klein deel (want groter was het niet) door te sluizen naar een paar zichzelf zielig vinden jammerlieden die zonder enige vorm van zelfreflectie, de schuld van hun bestaan wil schuiven in de schoenen van de 'witte man'. Toch wel erg grappig dat ze kennelijk ons nog enorm nuttige dingen toedichten. Echt, heb het toetsenbord al in meerdere versies op mijn voorhoofd staan door dit soort krantenkoppen.

richardsp1 | 01-07-22 | 13:46

Tijdens de hoogtijdagen van de slavenhandel was Brabant geen onderdeel van de Nederlandse republiek.
Toch wordt ik als brabander mede verantwoordelijk gehouden hiervoor.

Onterecht! Ik eis een herstelbetaling!

Ing. eslapen | 01-07-22 | 13:46 | 2

De levensverwachting van een plantageslaaf was ook hoger dan die van een Brabantse landarbeider.

CaesarSalad | 01-07-22 | 13:54
-weggejorist-
ChatBot | 01-07-22 | 13:46

Heb ergens een slaaf onder mijn voorouders dus dat wordt vestzak broekzak.

Beste_Landgenoten | 01-07-22 | 13:45 | 5

Standje zendelingen?

Risingson | 01-07-22 | 13:55

@JJMS | 01-07-22 | 13:55: en dan schakelen we nu over naar het land joegototslaafgemaakte,klinkt niet zo lekker.

Coolcalmcollected | 01-07-22 | 13:58

vetzak, broekpak

Lu_Tze | 01-07-22 | 14:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Maar, valt er nog te herleiden wie er grofweg nazaten zijn van de (Amsterdamse neem ik aan) elitaire families die honderden jaren geleden rijk zijn geworden van de slavenhandel?Voor 99% van de huidige bevolking geldt dat hun voorouders in die tijd beschuit aan het bakken waren, of turf aan het steken, of in een of ander leger vochten, etc. Ik neem aan dat het de bedoeling is dat herstelbetalingen precies door deze 99% voor hun rekening worden genomen, en dat die 'elitaire families' buiten schot worden gehouden.

skoftig | 01-07-22 | 13:45 | 2

ja, goeie.. mijn voorouders waren friezen en duitsers. Die hebben in hun hele leven nog niet een negroïde medemens gezien of voor betaald in die tijd.

richardsp1 | 01-07-22 | 13:47

Amsterdam groeide in die periode als malle. Aangetrokken door het werk wat er toen was. Feitelijk kun je een ieder die naar Amsterdam trok schuldig houden en tevens diens achtergebleven familie als daar wel eens een muntje heen ging.

Lorejas | 01-07-22 | 14:00

Mijn oplossing: Maak van Keti Koti inderdaad een vrije dag. Voor iedereen. Met als tegenprestatie dat het gezeik over herstelbetalingen ophoudt. Voor altijd. En alle gesubsieerde banen, organisaties en clubjes rond dit thema ophouden te bestaan. Banen genoeg om zich elders nuttig te maken.

Jazeetie | 01-07-22 | 13:45 | 1

Maak je geen illusies, dat gebiets over geld stopt niet, en we hebben het dan ook niet over miljoenen, maar waarschijnlijk over miljarden 'wiedergutmachung'

me163komet | 01-07-22 | 13:49

Doe mij liever maar een moksi meti.

Autobonker | 01-07-22 | 13:44 | 1

Heerlijk!!

Patje | 01-07-22 | 14:27

“Een gebaar dat blijvende waarde heeft".
Aldus Knot.
Volgens mij gaat Knot daar niet over en kan beter z’n mond houden.
Elk weldenkend mens zou dit namelijk kunnen opvatten als herstelbetaling.
Wat anders ie “blijvende waarde”?
Nóg een monument? Een standbeeld?
Een zaal in het Binnenhof vernoemen?
Knot praat voor z’n beurt.

Ruimedenker | 01-07-22 | 13:44 | 4

Knot is directeur DNB en moet uieindelijk van zijn genomen besluiten veranwoording afleggen aan de enige aandeelhouder tw de Nederlandse Staat. Het ,zal wel een fijn financieel sigaartje worden voor een aantal linkse NGO's. Een sigaartje uit onze Bijna 0% rentedoos.

strawdog | 01-07-22 | 14:11

Dat is de vraag: wanneer is het genoeg?

Roos | 01-07-22 | 14:14

Bij een gebaar met blijvende waarde denk ik dan aan opgestoken een middelvinger. Redelijk constant in waarde ook.

Lu_Tze | 01-07-22 | 14:22
▼ 1 antwoord verborgen

Kuti Koti? "Fijne baarmoederbezitterbesnijdingsdag"

Lepo | 01-07-22 | 13:44

Bij Keti Koti vieren we toch dat de boze witte man de slavernij heeft afgeschaft? Als eerste en enige?
Dus Huub. zeg maar gewoon 'graag gedaan'.

CaesarSalad | 01-07-22 | 13:44

Gefeliciteerd met het abolitionisme? Ik weet trouwens niet hoe je dat in het Ghanees vertaald.

Blauwpetje | 01-07-22 | 13:43 | 1

Daar is geen Ghanees woord voor. Ook geen Arabisch woord trouwens.

CaesarSalad | 01-07-22 | 13:52

Nie wieder slavernij

apek00l | 01-07-22 | 13:43 | 3

Das war einmal

apek00l | 01-07-22 | 13:44

Und jetzt die wiedergutmachungsschnitzel.

me163komet | 01-07-22 | 13:50

Mit einem grünen Fernandez (burp)

apek00l | 01-07-22 | 13:58

Beroepsslachtoffers vind je aan beide zijden van het spectrum. De boze, blanke man wiens sneue leven de schuld is van anderen versus de boze negert wiens sneue leven de schuld is van (de voorvaderen van) anderen. Ze zouden eens samen met barbecueën, want dat lijkt mij een verbindend element.

Komjehiervaker | 01-07-22 | 13:43 | 4

Het grappige is dat de "slachtoffers" van nu deze rijkdom en welvaart niet hadden gehad als hun voorouders niet uit de klapperboom waren gehaald door DNB.

Bakkeleures | 01-07-22 | 14:02

@Dandruff | 01-07-22 | 13:52: ik denk niet dat jij in de positie bent anderen stropoppen te verwijten, boze blanke man.

Komjehiervaker | 01-07-22 | 15:03

nou, gelukkig verklaart DNB wel excuses aan te bieden maar zeker niet van plan te zijn een toevallig groep nazaten geld cadeau te doen vanwege niet geleden schade.
FEitelijk zouden profijhebbende nazaten die een luxe leven hebben jaarlijks op 1 juli een substantiële gift moeten doen voor de achterblijvers in de landen waar hun voorouders slaaf gemaakt werden door andere Afrikanen. Die hebben veel minder geluk.

AntiZanicz | 01-07-22 | 18:02
▼ 1 antwoord verborgen

Haai Huub, vier jij lekker jouw ding, oke.
Ik heb andere dingen aan mijn hoofd.
Hoe gaan we de komede tijd Nederland weer een beetje bewoonbaar maken.
De afbraak is gaande, daar gaat mijn tijd in zitten.
Keti Koti, ik denk dat ik dat oversla, verschil van mening.
Zelfs mijn donkere vriend heeft daar een mening over, die deel ik.

Zitvlak | 01-07-22 | 13:43

Ik 'vier' helemaal niks met z'n allen Huub. Wat zeg je me daar van?

JJMS | 01-07-22 | 13:41

Kut Keti Koti lijkt me wel goed, ook qua afkorting.

skoftig | 01-07-22 | 13:40 | 3

Ik ben blank en herken hetzelfde gevoel,het is alleen frustrerend dat wij blanke niet gezien worden en ons discriminatie wordt ontzegd daar dit wel degelijk dagelijkse kost is.Tijd voor een herdenking: Boeri Boeri Kool festival waarbij we al de achtergestelden Nederlanders herdenken

Coolcalmcollected | 01-07-22 | 13:47

@Skoftig: Afgekort is dat KKK, ik zie mogelijkheden!

funkyd | 01-07-22 | 14:00

We hebben een winnaar!

MondKapper | 01-07-22 | 15:16

Vanavond eten we slavink.

Omtzigtig | 01-07-22 | 13:39 | 1

Nee, dan die Hari Hari (ofzeau) meuk die je tijdens Keti Koti schijnt te moeten verorberen
een lepel mislukte Bolognese saus over een ontspoorde fruitsalade
Het moge duidelijk zijn dat die neg0rs van koken niet kaas gegeten hebben
hun 'keuken' lijkt me een bestraffing om te ondergaan

Tobi | 01-07-22 | 14:18

In essentie valt het hele Keti_koti verhaal uitstekend samen te vatten in dit plaatje van al bijna 50 jaar oud.

https://www.youtube.com/watch?v=JqHrKI0DnXI

Haberdoebas | 01-07-22 | 13:38 | 3

Ach... snif... zongen we vroeger op de lagere school...

Papa Jones | 01-07-22 | 13:44

Voor een WW-uitkering moet je wèl eerst voldoende weken GEWERKT hebben in de referteperiode …

Groenstrook | 01-07-22 | 14:41

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen