Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

'Gezinskrant' AD (zelfde uitgever als NU.nl): 'Holocaust verbleekt bij slavernijverleden'

Tuuut tuuuut, opzij opzij opzij voor das AD deugzug und schnell ja!

CIDI, kom er maar in.

Vroegah, toen er nog normale journalistiek bestond, hing je gewoon twee dagen per jaar een regenboogvlag uit je raam en kwamen de deugpunten als manna uit de hemel dwarrelen. Das war einmal. Tegenwoordig zijn er zes miljoen talentloze middelmatigen die állemaal een plekje op de deugbandwagon van het bescheten burgerfatsoen willen bemachtigen. Resultaat: elke dag een nieuwe deugdag! Moslims, christenen, flikkers, potten, negers, lammen, blinden, omgebouwden, bejaarden, kinderen, doven, slechthorenden, hoeren, junks, leprozen, teringlijers, kankerlijers, penoze, rolstoelers, Limburgers, armoedzaaiers, paupers, knorren, dikke koeien, arbeiders, Chinezen, sloopkogeltjes, gingers, provincialen, pluizen, hbo-scholieren, allochtonen...[vul zelf verder aan] het zijn voor blanke blonde heteroseksuele voor peer pressure hypergevoelige en onzekere randstedelijke FOMO-burgers (meestal V & D66) allemaal potientiele slachtoffers om overheen te deugejaculeren. Mits elke keer weer ietsjes verder over de deugtop, want gierende deuginflatie. Zoals recent in de al lang geleden kapotgedramde, islamofiele, gefeminiseerde en over-versimplificeerde '''gezinskrant''' AD (soort van NU.nl op papier, zelfde uitgever) alwaar Herstelbetalingen Pride Keti Koti voor vijftien seconden van orgastische insta-zelffelicitatie der wanhopige scribentenmiddelmaat anaal wordt verkracht met de doodzieke quote: "De Holocaust verbleekt bij onze koloniale slavernij". (Extra bonusdeugpunten voor het woordje 'onze') Gaaaaawd, AD! WTF did we just read? Nu even de ogen uitspoelen met hete tin. Daarna NU.nl lezen. Daarna een rondje Westerbork doen. We zijn morgen toch vrij. Na het werk.

'Ongeredigeerd' = 'De versie voordat mensen er aanstoot aan namen'

Social

Maar gelukkig niet stilletjes genoeg

Social

Reaguursels

Inloggen

Maar Debby heeft toch geen enkel recht van spreken over dit onderwerp, want blank? Of identificeert zij zich zelf als "zwart"? Kan zo maar. Over onze Holocaust kan ze dan weer wel schrijven gezien de gewillige medewerking van menig Nederlander er aan. Maar dat doet ze dan weer niet want de nazaten van de vermoorde Joden zijn gemeen. Iets met Palestijnen en zo.

forecastle | 01-07-22 | 08:07 | 1

Joden zijn gemeen, ook vanwege het klimaat!
Zie de klimaatdemo in Rotjeknor 2 weken geleden.
Links-wetenschappelijk onderzoek heeft kennelijk aangetoond dat als een jood een vuurtje stookt er meer co2 wordt uitgestoten dan wanneer een Arabier dat doet. Geldt trouwens ook voor blanken; een blanke Nederlander die een eitje kookt is veel vervuilender dan zijn Surinaamse vriendin die op datzelfde gasstel een eitje kookt. Een klimaatvriendelijke oplossing zou dus zijn om koken voortaan aan mensen-van-kleur over te laten.

Dat is de "wetenschap" waar de klimaatkerk zich op baseert.

Dandruff | 01-07-22 | 08:19

Mensen die de holocaust bagatelliseren zijn over het algemeen mensen die de holocuast het liefst zouden willen voltooien. In het verleden waren dat vooral socialisten, nationaalsocialisten en moslims. Uiteraard ook de klimaatkerk ("zionisme = ecocide") en nu dus ook krantenredacties.

Even los van het feit dat het ziek is om historische gruwelijkheden tegen elkaar weg te strepen, het is een leugen. Historisch gezien was de holocaust uniek vanwege de precisie waarmee de Duitsers joden opspoorden en fabrieksmatig vernietigden. Mensen die van zichzelf niet eens wisten een joodse voorouder te hebben werden in heel Europa opgepakt en naar concentratiekampen vervoerd.
Andere genocides zoals op Armenen en Oekraïners waren bedoeld om grondgebied te stelen, en wie vertrok was dus veilig. Ook de vele onderlinge genocides in Afrika (Nigeria, Liberia, Rwanda, etc) waren toch een beetje "gelegenheidsgenocides". Dat maakt het niet minder erg, maar zeker ook niet uniek.

Ook slavernij is nooit uniek geweest. Slavernij is duizenden jaren de norm geweest in Afrika, het Midden Oosten, het verre oosten, alle Amerika's, etc. Zowel grote rijken zoals van Inca's en Mongolen als kleine gemeenschappen hielden slaven. Met de opmars van de slavernij predikende islam werd slavernij wel veel grootschaliger georganiseerd. En enkele eeuwen later zijn een aantal Westerse landen inderdaad Afrikaanse slaven van Afrikaanse moslims gaan kopen. Er is geen Europeaan die daar trots op is.

Wat uniek is, is dat de Europese mens de slavernij heeft afgeschaft. Eerst alleen op eigen grondgebied, later hebben we ook andere landen onder druk gezet de slavernij af te schaffen. Een uitzondering hierop zijn alle socialistische dictators die slavernij weer invoerden, maar na de val van de muur verdween georganiseerde slavernij uit Europa.
Ook de meeste islamitische landen verboden slavernij onder Westerse druk, ongeveer een eeuw na het Westen (+/- 1960 tot 1980). Slavernij wordt in veel islamitische landen overigens nog steeds gedoogd, vaak ook op vrij grote schaal.

Je hoort wel eens dat 0,0001% van alle anti-slavernij activisten echt tegen slavernij is. Dus dat het ze niet alleen om haat tegen het Vrije Westen en om Westerse subsidies gaat, maar dat ze ook bereid zijn om elke 40 jaar minimaal één keer stelling te nemen tegen echte, nog steeds bestaande slavernij.
De vraag is; wanneer durt die 0,0001% uit de kast te komen?

Zolang anti-slavernij activisten zich alleen druk maken om de slavernij van 150 jaar geleden kan ik ze niet serieus nemen. Zeker niet als ze zelf aanhangers zijn van religies die slavernij prediken zoals socialisme en islam.
Dit is pure haat tegen onze rechten en vrijheden. En krantenredacties die daar aan mee doen beschouw ik gewoon als de vijand.

Dandruff | 01-07-22 | 07:59 | 3

Hulde, deze tegel zou gewoon in diezelfde flutkrant geplaatst moeten worden.

Loodje | 01-07-22 | 08:10
-weggejorist-
sorryhoor | 01-07-22 | 08:12

Goed beschreven en onderbouwd verhaal, op een gedecideerde wijze verwoord. Kortom, dit gaat massaal genegeerd worden in een goed gesprek. En dat vind ik telkens zo jammer. Je kunt het vertellen hoe je wilt, maar je komt maar niet door die dikke ebbenhouten plaat voor het hoofd van velen.
En toch ga ik ook uw versie, Dandruff, memoriseren en doorvertellen. Chapeau.

Verbandmeester | 01-07-22 | 08:25

Misschien een nieuw protestbord: Holocaust vergelijkingen moeten strafbaar worden gesteld.

38special | 01-07-22 | 07:53 | 1

Nee niet strafbaar, laat dit soort idioten vooral hun onbenul etaleren.
Maar het wordt wel tijd dat de samenleving hier wat feller tegen in gaat.

Dandruff | 01-07-22 | 08:04

De grens van de wokewaanzin is blijkbaar nog niet bereikt. Vandaag al ketikoti ook wel door je strot geramd worden De beste manier om ermee om te gaan is wat Einstein ooit gezegd heeft: ik beschouw mezelf als dienstdoend personeel in een krankzinnigengesticht.

Barend Braakbal | 01-07-22 | 07:51
-weggejorist en opgerot-
38special | 01-07-22 | 07:45 | 1

Heel vermoeiend, die mensjes die een paar keer per week "schrijven over wat ze bezighoudt". Met je ongeredigeerde versie.

Cor Netto | 01-07-22 | 07:40

Walgelijk hoe deze mensen aan geschiedvervalsing doen. Alles moet wijken voor hun deugneuzerig gedrag. De “witte” man is het schuldigst van alle! Bah

Gomezlopez | 01-07-22 | 07:09 | 3

Het is vooral schandalig dat er mensen zijn die denken dat slavernij iets te maken heeft met kleur, nationaliteit of ras en zich het onderwerp om één van die redenen toe-eigenen.

Wil je 'de man' er toch bij betrekken, dan kun je hoogstens stellen dat 'de man' zich in het verleden meer met slavernij heeft bezig gehouden dan 'de vrouw', verklaarbaar uit een dominantieverschil. Maar dan heb je het over 'de man', niet over de 'blanke man'.

Zoelense Hobbyboer | 01-07-22 | 07:24

Zwarte marxisten zijn net zo erg als nazi's. Nazi's waren tenslotte ook eeuwig slachtoffer.

Alexander des Burgus | 01-07-22 | 07:25

@Zoelense Hobbyboer | 01-07-22 | 07:24: Die vergelijking trek ik zeker niet, die vergelijking maakt bovenstaande mevrouw. Walgelijk dat er steeds mensen moeten zijn die dit gedrag steeds goedpraten!

Gomezlopez | 01-07-22 | 07:41

Dat wat de Ashanti in de geschiedenis gedaan hebben is natuurlijk, zeker gezien de bewapening die ze gehad hebben net zo erg als de holocaust. Mensen die niet geschikt waren als slaaf werden door hun soortgenoten afgemaakt als beesten. Ik vind dat moreel gezien zo mogelijk verwerpelijker, hoewel een vergelijking natuurlijk absoluut niet gemaakt zou moeten worden door een weldenkend mens.

Ik hoop hartgrondig dat Akwasi en zijn mede Ashanti Keti Koti nu eindelijk eens aangrijpen om openlijk hun excuses aan te bieden voor hun erfschuld.

bergsbeklimmer | 01-07-22 | 06:24

Het statement: De 'Holocaust verbleekt bij slavernijverleden' is een verplichte keuze-maker voor de argeloze lezer, want dilemma van twee kwaden. De mens is geneigd een keuze te maken en het omhooggevallen AD wicht dwingt hiermee het een erger te vinden dan het ander. Conclusie: rare mensen werken er bij het AD, je zou ze bijna een gratis treinreis van drie dagen zonder water, eten en sanitair toewensen, dit enkel ter bezinning. Schrijf daarna nog maar eens een column.

Unsinkable-Sam | 01-07-22 | 04:10

Debby Gerritsen heeft op deze manier een weekendje maximale aandacht.

VolgendjaarkrygikAOW | 01-07-22 | 04:04 | 1

Negatieve aandacht is ook aandacht. Door het weg te halen geeft ze ook aan een sponzige ruggengraat te hebben (en het AD een kutkrant is). Dan heb ik nog meer respect voor het Nouri - MH17 meisje dat ondanks alle ophef achter haar woorden bleef staan. Ook al was (en ben) ik het er totaal niet mee eens.

Toewan | 01-07-22 | 07:37

Zo zo, dat is droevig in de hoogte versnelling. Veel erger kun je het niet maken.
Ik neem aan dat de deugkneuzen foei en ja maar gaan roepen.

donkieshot | 01-07-22 | 04:04 | 3

Jawel hoor wat dacht je van deze: Aanslag belastingdienst erger dan 9/11.

abeltasman | 01-07-22 | 05:45

@abeltasman | 01-07-22 | 05:45: Ik moest erg lachen. En donkieshots 'droevig in de hoogste versnelling' is ook al een pareltje.

Flandrien | 01-07-22 | 07:56
-weggejorist-
Gladiator Fap | 01-07-22 | 02:27 | 2
-weggejorist-
Jan de Vries | 01-07-22 | 00:52

De Holocaust erbij halen is niet anders dan proberen te scoren, aandacht te trekken. Roep ‘Holocaust’ en je krijgt aandacht.

Mevrouw Gerritsen,

In uw stuk heeft u het over ‘de gevolgen van het slavernijverleden (racisme, discriminatie en (economische) ongelijkheid) die nog goed zichtbaar zijn in onze maatschappij’.

U haalt de Holocaust er (onterecht) bij.

Heeft het Nederlands slavernijverleden ‘schuld’ aan de haat tegen joden vanuit moslim hoek (in casu van in Nederland wonende mensen afkomstig uit het
Midden-Oosten, (Noord-)Afrika en de rest van Azië)? Nee he? Maar toch is die haat in Nederland wijdverbreid.

Heeft het slavernijverleden er ‘schuld’ aan dat veel Marokkanen, Turken, Hindoestanen, Chinezen en andere in Nederland wonende etnische minderheden zwarte mensen discrimineren/minachten? Nieuw voor u? Klaarblijkelijk spreekt u nooit (vertrouwelijk) met mensen uit deze etnische groepen.

Heeft het slavernijverleden ‘schuld’ aan discriminatie tussen zwarten onderling in Afrika, EN in Nederland? Ik meen dat Ethiopië, met uitzondering van een heel korte periode, toch echt nooit gekoloniseerd is geweest. Toch zagen we dit jaar, tot op de dag van vandaag, zwarte mensen elkaar daar verkrachten en zelfs massaal afslachten. Louter omdat ze tot een andere (zwarte) bevolkingsgroep behoren. Nu staan die bevolkingsgroepen in Nederland (statushouders, weet u wel?) tegenover elkaar. En bij deze discriminatie is toch echt geen blanke aan te pas gekomen.

En hoe staat het met discriminatie van Afrikaanse mensen in Nederland door zwarte Surinamers? Gaat u maar eens een rondje maken in de Bijlmer. Is dat slavernijverleden daar dan soms ook ‘schuldig’ aan?

Discriminatie door niet-blanken is net zo algemeen als discriminatie door blanken. Iedereen discrimineert, en dat heeft niets met het slavernijverleden te maken.

De economische ongelijkheid heeft te maken met het feit dat migranten nu eenmaal onderaan de ladder moesten beginnen. En daar ‘lijden’ alle nieuwe etnische groepen onder.

En de ene groep migranten is succesvoller dan de andere. Dat heeft met CULTUUR te maken en niet met ras. Meestal doen Oost-Aziaten het uitstekend, terwijl mensen uit de Hoorn van Afrika (vrijwel altijd statushouders, uit landen waar Nederland geen enkele koloniale betrokkenheid mee had) het enorm slecht.

Misschien dat u ook eens moet nadenken over het feit dat wanneer er over ‘Surinamers’ in Nederland wordt gesproken, dat synoniem is voor ZWARTE Surinamers. Dit terwijl het merendeel van de naar Nederland geëmigreerde Surinamers Hindoestanen waren.

Misschien heeft dit wel te maken met het feit dat de Hindoestanen met dezelfde ‘armoedige’ start positie als zwarte Surinamers, dankzij hun cultuur, succesvoller waren dan zwarte Surinamers? En er dus over hen weinig gesproken werd? Dit in tegenstelling tot zwarte Surinamers die, zo zullen de meeste oudere Nederlanders zich wel kunnen herinneren, oververtegenwoordigd waren in de criminaliteitscijfers.

Dus ‘zwarte Surinamers’ werd in de media uiteindelijk simpelweg verkort tot ‘Surinamers’.

U bent gewoon de zoveelste Deugk@t, die poogt een graantje mee te pikken in het huidige Woke-tijdperk.

Kompromat | 01-07-22 | 00:36 | 3
-weggejorist-
OokExpert | 01-07-22 | 01:53
-weggejorist-
Ericpo | 01-07-22 | 06:51

Mooi verwoord

peter508 | 01-07-22 | 07:16

Hoi, beste Debby. Zal ik het je één keer uitleggen? De holocaust was bedoeld om de joden uit te roeien. Ze moesten allemaal dood als het ware. De slavernij was bedoeld om goedkope arbeidskrachten te krijgen. De slaven moesten juist niet dood, want doden kunnen niet meer werken. Als je nu eventjes jouw beperkte hersentjes aan het werk zet, zie je dan het verschil?

MAD1950 | 30-06-22 | 23:41

Hoe is slavernij in Europa gekomen? Nou, het Ottomaanse rijk haalde de slaven uit..... nou de Slavische landen. Verder? Nou via Afrika, de Moren. Wie heeft slavernij globaal afgeschaft, de blanke man.

Dus ik ben van mening dat zwarte mensen ons flink moeten bedanken. Hun slavencultuur heeft ons moreelcorrupt gemaakt. Gelukkig hebben wij blanke mensen die fout ingezien en het afgeschaft.

Misschien moeten we dat herdenken, de dag waarop de blanke man de zwarte man moest dwingen op te houden met slavernij. Doen we wel op 7 mei, kunnen we ons twee dagen kacheltjelam zuipen. Doen we op 8 mei een herdenking voor alle Oost-Europeaanse slaven en die slavernij die door die Afrikaanse invloeden in Europa zijn gekomen. Eis ook excuses van die Afrikaanse landen die de walgelijke bezigheid van slavernij naar Europa hebben gebracht.

Shestov | 30-06-22 | 23:34

Zomaar een paar feiten:
- slavernij is niet uitgevonden door het Westen, wel afgeschaft
- slavernij bestaat in allerlei vormen al sinds de eerste mensen
- Arabieren, Afrikanen, Chinezen hadden allemaal slaven
- Zwarten Afrikanen verkochten de zwarte slaven aan Europeanen, die er (dat wel) een commercieel succes van hebben gemaakt
- slavernij bestaat nog steeds feitelijk, en nog het minst in het Westen

Hopenschauer | 30-06-22 | 23:32 | 1

Maar de blanke moet sorry zeggen anders deug je niet genoeg.

ariedeknaller | 01-07-22 | 06:43

De slavenindustrie was een picknick vergeleken met de holocaust. Van alle verschrikkelijke dingen die ooit in de hele geschiedenis van de mensheid zijn gebeurd, haalt de Westerse slavenindustrie niet eens de top 100. De wreedheden begaan bij bijvoorbeeld het bloedbad van Nanjing of het beleg van Bagdad (1258) is van een heel andere orde. En zo zijn er nog veel meer van dit soort gebeurtenissen. Alleen zeuren die mensen er niet zo over.

IslamPislam | 30-06-22 | 23:12 | 3

Nou, dat van dat bloedbad van Nanking is nog steeds een open wond
in de relatie tussen China en Japan, alleen dat is dan hier weer wat minder bekend omdat het hier een ver van mijn bed show is, net zoals de holocaust dat in China en Japan is.

me163komet | 30-06-22 | 23:22

@me163komet | 30-06-22 | 23:22: Bewijst maar weer dat mensen zich wat meer moeten inlezen in de totale geschiedenis van de mensheid. Wat de Rode Khmer heeft uitgehaald is ook een goed voorbeeld of Noord Korea tot op de dag van vandaag. Of Leopold II in de Kongo. Talloze voorbeelden.

IslamPislam | 30-06-22 | 23:42

Die vergelijking is al WTF, zeker als het wordt getikt door zo'n wanhopig meisje dat ook erns wil meedoen en dus van die droevige 'kijk mij eens asserief zijn' 13 in 1 dozijn blerf tikt, maar je gaat als columnist niet je excuses maken na ophef. Dan moet je geen columnist worden. Dat het AD ook nog eens even stilletjes achteraf teksten van columnisten censureert al naar gelang de hoeveelheid ophef kan ook ECHT NIET. Doodzonde voor elke hoofdredacteur. Of je wijst een column af of je plaatst 'm, maar je gaat 'm niet achteraf stiekem aanpassen in e

blikjegrolsch | 30-06-22 | 23:09

Nederland heeft miljoenen loon- en hypotheekslaven. Waar blijven onze herstelbetalingen? Of zijn we daar misschien te pigmentgedepriveerd voor?

Nivelleermarionet | 30-06-22 | 23:04

Is het al verboden om te zeggen dat Debby Gerritsen beter (roti) kan gaan koken?

Weetje71 | 30-06-22 | 22:54 | 1

Die lauwlaffe vegetarische roti met braafgebakte sojablokjes mag je houden.

Mazzelstof | 01-07-22 | 06:18

Dit soort vergelijkingen moet je niet willen maken. Omdat onzinnig is, het nauwelijks mogelijk is om deze kwesties te vergelijken en omdat het emoties en reacties oproept die de zaak alleen maar kwaad doen. Ik zou liever zien dat er tijdens geschiedenisles op de middelbare school aandacht is voor het boek “Wij slaven van Suriname” van Anton de Kom. Want erg fraai was het allemaal niet wat jullie voorouders uitgevreten hebben. Dat is niet jullie schuld en het is het Nederland van 2022 ook niet aan te rekenen, maar als je dan toch de vaderlandse geschiedenis behandeld, wees dan wel eerlijk.

Bigi Bana Boy | 30-06-22 | 22:53 | 7

Ik ben het eigenlijk wel met u eens. Een deel van de economie (en dus welvaart) is te danken aan handel in slaven. Zoals u aangeeft (en tevens uiteengezet in een lied van Fresku en Arjen Lubach) is dat niet iets om te herstellen perse, maar wel iets om mee te geven op scholen in plaats van te doen dat het alleen maar welvaart heeft gebracht (klopt ook wel, maar ten koste van en daarvoor moeten wij niet onze ogen sluiten).

Mean Dean | 30-06-22 | 23:50

"Jullie voorouders"??? Denk je nou echt dat die blanke slavenhouders zich nooit vergrepen aan een zwarte slavin? En dat die slavinnen dan geen kinderen kregen? Grote kans dat je zelf ook nog wat blanke genen in je eigen DNA cocktail rond hebt zwemmen! Dan hebben we dezelfde voorouders :-)

EenGoedBegin | 01-07-22 | 01:30

Nou ja, in andere gevallen die historisch gezien wel wat lekkerder liggen, trommelen “jullie” je wel op de borst. De strijd tegen de Spanjaard, de VOC, de strijd tegen het water, de daden van de zeehelden. Dan ineens gaat het wel om jullie voorouders. Kijk, eerlijk naar je eigen verleden kijken is altijd een pijnlijk proces. Neem Bouterse. Daar is menig Surinamer ook niet echt trots op.

Bigi Bana Boy | 01-07-22 | 08:26
▼ 4 antwoorden verborgen

NL schijnt één van de betere landen ter wereld te zijn, om te wonen. Zeg ik niet hè. Maar dat schijnt. Waarom dan hier zeiken over racisme, keti koti en al die toestanden. Doe dat lekker in landen waar het nodig is.

Happy People | 30-06-22 | 22:50 | 4

Ze zeiken over racisme en keti koti omdat Nederland relatief rijk is. Dat opent perspectieven voor herstelbetalingen. In Letland, om maar wat te noemen, wordt daar niet over gezeikt. Dat land is dan ook een stuk minder rijk en wil ook niet tot elke prijs het braafste jongetje van de klas zijn, zoals Nederland.

MAD1950 | 30-06-22 | 23:35

Omdat te veel mensen hun geld verdienen aan dat hele gebeuren en slavernij als verdienmodel gebruiken.

Daarom is er totaal geen aamdacht voor moderne slavernij in bv China….daar ken je niks aan verdienen!

Als_je_me_nou | 30-06-22 | 23:37
-weggejorist-
Gladiator Fap | 01-07-22 | 02:31
▼ 1 antwoord verborgen

Dit soort onbenullige figuurtjes bepalen de discussie, niet belemmerd door enige historische kennis of interesse. Respectabele historici zoals Piet Emmer die met cijfers de omvang van de slavernij nuanceert, krijgen geen kans meer in de media omdat hij officieel tot racist verklaard door journalisten van de zgn. kwaliteitskranten. De feiten, de werkelijkheid doet er steeds minder toe, zolang het wereldbeeld van de Quincy’s en Sylvana’s maar wordt bevestigd.

Drs. Paco P. | 30-06-22 | 22:41

Waarom zouden wij iemand die niets is overkomen schadeloos stellen?
We stellen de slachtoffers van de toeslagen affaire niet eens schadeloos.

Osdorpertje | 30-06-22 | 22:30 | 1

De groningers ook niet.

ariedeknaller | 30-06-22 | 22:37

Debby wist exact welke vergelijking ze maakte, een vergelijking met de holocaust maak je namelijk niet even tussen twee komma's en een hoofdletter door.
Ze heeft er wel degelijk over nagedacht, ze weet dondersgoed hoe gevoelig deze vergelijkingen liggen, en besloot het toch zo op te schrijven.
En dan nu de vermoorde onschuld gaan spelen, hypocriete kut dat het is.

LonelyWanker | 30-06-22 | 22:23 | 4

Ach, ik houd het maar op Hanlon's razor: dat grietje is echt gewoon te dom om te weten wat ze zegt. Holocaust, o dat was iets naars in het verleden, nou, als ik zeg dat dit nog veel erger is, dan krijg ik vast veel deugpunten, want slavernij door boze witte mannen is natuurlijk het ergste wat er ooit gebeurd is. Zie mij eens deugen, ik heb ze toch maar mooi de waarheid gezegd! Nu krijg ik vast loonsverhoging.

Argyronauta | 01-07-22 | 00:47
▼ 1 antwoord verborgen

Dergelijke vergelijkingen zijn dom en gevaarlijk. Het toont bovendien het gebrek aan historisch benul en besef. Hoe kun je de slavernij-periode klakkeloos vergelijken met WO2, toen zowat de hele wereld in brand stond? Dan heb je bij je opvoeding toch echt een afslag gemist. Uiteraard wordt ook de VOC weer genoemd die dus niets met de slavernij te maken had (men bedoelt dan de VWC).
Enfin, is trouwens niet eerste uitglijder van Debby.

B O Terletter | 30-06-22 | 22:22

Ik denk dat het te ingewikkeld is voor Debby. Dan zegt ze ineens rare dingen. Ga gauw maar weer iets schrijven over sex of het dragen van een BH. Vinden ze bij het AD ook fijner.

LucaBrasi | 30-06-22 | 22:22

Onrecht is altijd oneerlijk. Wedstrijdje wie er meer is aangedaan? Zo zinloos en ongepast. Leef naatuurlijk mee met Keti Koti omwille van mijn gekleurde collegaś en mede voetbalvaders want fatsoen moet je doen. En gelijk zo met mijn fysio wiens grootouders alle dierbaren zijn verloren in de oorlog.

adhd-je | 30-06-22 | 22:22

Als je zo tegen slavenhandel bent waarom ga je dan niet naar bv Libië, China, Saudi-Arabië, Qatar om daar daadwerkelijk wat te doen aan de hedendaagse slavernij. Krijg je heel wat meer steun voor.

JezusdePezus | 30-06-22 | 22:17

Everything woke turns to shit

Menko76 | 30-06-22 | 22:16

Ik ga een klacht indienen bij het AD, ik ben hier zo boos over!

Roos | 30-06-22 | 22:08 | 2

Ik was ook zo boos, Roos.

letopuwzaak | 30-06-22 | 22:13

@letopuwzaak | 30-06-22 | 22:13: ik zag het, had nog geregeerd. Dit geloof je niet, zo beledigend en grof!
En dan nu een excuus en verwacht ze dat daarmee de kous af is?
Ik ga mailen dat dit ontoelaatbaar is en ik verwacht dat ze op non-actief wordt gesteld.

Roos | 30-06-22 | 22:28

Nee, maar echt: mijn wijlen grootvader is in 1943 tegen de muur aangezet door de Duitsers in het ouderlijk huis van zijn Twentse boerderij: zoeklichten, wapens en intimidatie. Zij verborgen een Engelse piloot en wat Joodse onderduikers. Traumatisch is het geweest voor die man. Moet ik daar nu mijn Duitse vriendin op aan gaan spreken wiens grootvader (verplicht) naar het front is gestuurd destijds? Nou!? Iemand?

Caraco_ijs | 30-06-22 | 22:08 | 7

Het is inderdaad frapant hoe wij met dat verleden omgaan itt het slavernijverhaal.
Ik heb het weleens gevraagd aan zo'n bij1 aanhanger en dan is het antwoord dat er hele generaties geboren werden in onvrijheid, daarom zit de haat dieper. Tja...
Ik kwam dan ook met voorbeelden zoals dat van jou, maar daar was weinig oor voor.
Overigens een aangrijpend en ook moedig verhaal van je grootvader. Een held, inderdaad.
Triest dat iemand zo'n opmerking in een column mag zetten, het brengt allemaal emoties naar boven.

letopuwzaak | 30-06-22 | 22:30

Indrukwekkend verhaal.
Zelf ken ik iemand die met zijn verloofde was gaan schuilen voor de Duitsers in een boerenschuur.
Daar werd een granaat naar binnen gegooid. Het was gelukkig een blindganger, anders hadden ze het niet na kunnen vertellen..

Maar dat is natuurlijk niets vergeleken met het hebben van voorouders die als slaaf hebben gewerkt.

Roos | 30-06-22 | 22:48

Mooi verhaal. De mensen die ik gekend heb die die ellende ook zelf hebben meegemaakt spraken er opvallend weinig over, laat staan dat ze hun geleden leed boven dat van een ander stelden. Of geld wilden, "alsof dat het goed maakt". Ik vind dat de culturele toeëigeningroepers hiermee zakkenrollen, en wij zijn de perfecte prooi met onze tolerantie en zo.

Om het weer luchtig te maken, het blijft een café: ik ga ook weer in Duitsland tanken tegenwoordig.

Veepert | 30-06-22 | 23:47
▼ 4 antwoorden verborgen

Over elkaar heen buitelend om nog harder te deugen dan de buren, kun je daar een prijs mee winnen dat ze zo hun best doen?

Zeurders | 30-06-22 | 22:06

Debby is wat ongenuanceerd, maar dat komt omdat het een ongeredigeerde versie was en ooit bedoeld om te kwetsen. En dat bedenk je niet als je het schrijft. Dit is gewoon het niveau van columnisten wat we in Nederland willen hebben en met een diploma kunnen zwaaien met een teer zieltje. Mislukte millenial, wordt influencer of zoiets.

Gelukkig heeft ze zelf wel door dat het haar laatste column is en schrijft dat ook op.

TheseDays00 | 30-06-22 | 22:05 | 1

Debbie wil zichzelf op de voorgrond zetten in de deugcirclejerk. Het gaat hier om haarzelf. Met de dodenherdenking of pride is tegenwoordig minder eer te behalen omdat de posities al zijn ingenomen door politici en bestuurders om vooraan te staan en te dwepen. Probeer daar maar eens tussen te komen Debby weet wat ze doet en neemt vast een voorschot.

Deflatiemonster | 30-06-22 | 22:53

Kan ik ook slaven kopen op marktplaats? Ik vraag dit voor een vriend

Zatkniss | 30-06-22 | 22:04

Waarom hoor je nooit iets over de Barbarijse slavenhandel? Daar schijnen zo'n 1,2 miljoen West Europeanen slachtoffer van geworden te zijn, vanaf ongeveer de 15e eeuw,

Cassandra | 30-06-22 | 21:56 | 5

Jonge, Zeeuwse weesjongens gingen.als slaaf op de schepen mee.

Bataafje | 30-06-22 | 22:21

@Nonkel Frituur | 30-06-22 | 22:10: Aha! Ik heb de oplossing! Die kut grieken en romeinen zijn ermee begonnen…laten we alle bonnetjes naar griekenland en italie sturen! Te betalen met de enorme goud voorraden die ze daar hebben!

Als_je_me_nou | 30-06-22 | 23:42

koekwauzen hebben het over het verleden als in het heden mensen smeken om hier naar toe te mogen komen.

pieterS | 30-06-22 | 23:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien zit ik niet helemaal goed, maar ik wil voor dat hele slavernij geneuzel best 10 eurocent betalen, eenmalig. Als we maar van dit GEZEIK af zijn.
Nou ja, als Hollander wil ik natuurlijk wel wat afdingen. Een enkele eurocent ook goed? Alleen voor de nog levende slaven natuurlijk, kost het me geen cent. Doei.

Met je misselijkmakende vergelijking met de holocaust.

Ichneumonidae | 30-06-22 | 21:54 | 1

Als we deze afkopen is het einde zoek, zelfs de regenboogvlag is door ze gekaapt.
Beroepsgekwetsten, het succesvolste bij den deugmensch.

Veepert | 30-06-22 | 23:52
-weggejorist-
McCain | 30-06-22 | 21:50 | 3

Overal waar je naar de geschiedenis van een bepaald werelddeel kijkt, kun je wel iets ergs vinden zelfs tot de dag van vandaag.
Zo werden in zuid amerika mensen gevangen genomen en geofferd oa de Azteken in Mexico deden dit. De geofferden waren vaak raciaal gelijk.

Het hele slavernij verhaal te koppelen aan racisme, ik weet niet of dat wel 100% kan. Er zullen gevallen zijn op basis van superioriteit gevoelens op basis van uiterlijke kenmerken, maar erwaren ook volkeren die elkaar verkochten als slaaf met gelijke raciale kenmerken.

Het slavernij ding gaat eigenlijk over dat een persoon macht neemt over een ander, of dat nu raciaal is, of om verschil in vermogen of verschil in fysieke bouw of vanwege oorlog tussen landen.. dat maakt niet uit slavernij= slavernij.
Om elkaar vandaag de dag de maat te nemen over iets wat een ander heeft gedaan in het verleden is onjuist, het gaat om de acties die je vandaag de dag doet als mens en of je iets geleerd hebt van het verleden.

Dus laat dat deug circus achterwege aub.

timmey | 30-06-22 | 21:50

Even heel rationeel: de geschiedenis heeft haar loop. Zonder ijstijd, Coen, inquisitie, rampjaar, Willem van Oranje en hongerwinter: geen Nederlanders. Zonder VOC en slavernij: geen Surinamers en Antillianen. Die zaten dan nu nog gewoon in Kenia of Zimbabwe op een houtje te bijten. Ga nou toch gauw een eind weg met je herstelbetalingen.

Caraco_ijs | 30-06-22 | 21:47 | 1

zelfde met de plantages,,, als we niet hadden geist dat ze eerst het gekapte hout op moesten ruimen waren ze nu nog aan het kappen zonder te zaaien daar.

pieterS | 30-06-22 | 23:50

Dit hele Keti Koti-verhaal is een typisch Nederlands product. In Suriname was/is het slechts een deel van de zwarte bevolking die Keti Koti vier(de)(t). De rest deed daar helemaal niks mee.
Vervolgens emigreert een deel van de bevolking naar NL en met name wat activistisch ingestelde zwarte subsidiejagers begint te drammen over het slavernijverleden. Wonder boven wonder slagen zij erin om bij het 'progressieve' deel van NL gehoor te vinden voor hun verhaal. Ze hebben gewoon het politieke en maatschappelijke tij mee. Zozeer zelfs dat je aan de verkeerde kant van de beschaving staat als je nu niet pro Keti Koti bent.
Nu Keti Koti een hot profilerings-item is, storten ook Surinamers die er niks mee hadden, zich daar vol op. Het gaat weer typisch op z'n Nederlands met subsidies, baantjes, deugpuntjes en vooral aandacht. Altijd weer interessant om te zien waar geld en aandacht toe leiden.

Amsterdamsko | 30-06-22 | 21:46 | 2

Dat een deel van de Surinamers Keti Koti belangrijk vind, kan ik me goed indenken. Dat zij hier subsidie voor krijgen, vind ik ook meer dan terecht.
Waar het wat mij betreft spaak gaat, is het frame dat het om 'ons koloniaal verleden' gaat.
Dat is feitelijk en moreel ontzettend onjuist. Er is geen 'ons koloniaal verleden'. Nederland bestond niet, Brabant en Limburg waren wingewesten.
2% van de bevolking was betrokken bij slavernij en haalde er winst uit.
Nu zie je dat men zelfs de 'bakker op de hoek' erbij wil betrekken etc.
Dat is feitelijk en moreel onjuist. Er is geen 'ons koloniaal verleden'.
Surinamers vergelijken de aandacht die het slavernijverleden krijgt met de Holocaust. Ze willen meer aandacht voor hun slavernijverleden. En weet je, dat gaan ze 'winnen". Dalend aantal Joden, stijgende aantal moslims en keti koti is nu bij links in de mode. Wen eraan aan vrees ik. Dit is nu eenmaal wat de randstedelijke elite beslist.

Bataafje | 30-06-22 | 21:58

@Bataafje | 30-06-22 | 21:58:
Mee eens. Jouw 2%-argument zal gepareerd worden met de constatering dat slavernij van staatswege werd erkend en gefaciliteerd.
Check de boetedoening door o.a. DNB en steden als Amsterdam en Utrecht. De redenering is dan dat het kabinet de rechtsopvolger is van de toenmalige 'foute' regering. Dus: herstelbetalingen!

Amsterdamsko | 30-06-22 | 23:39

Hier word ik kwaad van

Roos | 30-06-22 | 21:44
-weggejorist-
cobus12 | 30-06-22 | 21:41

Ook wel erg omslachtig om 'once you go black' in deze bewoordingen te verpakken. Dat 'once' klopt trouwens wel. Aan Westerse wijven heb je niks, willen allemaal een missionaris(-houding).
Evolutionair van geen betekenis, Geen enkel dier doet dat, de homo sapiens een paar honderd jaar dankzij een stel impotente paapse bekeerders.
In de kookpot, geen gelul.
Mogelijk heeft Wilderst vanavond nog een aardig recept;).

Ichneumonidae | 30-06-22 | 21:40

Bij mijn weten werden gegijzelde vijandige strijders, dieven, moordenaars en al het andere gespuis opgesloten en verkocht op de slavenmarkt. Akwasi's blij dat ze er vanaf zijn en als bonus een zak goudstukken erbij, Ze hadden ze ook gewoon kunnen onthoofden, verbranden, begraven of opeten maar dat soort rituelen gaat weer vervelen. Zo bekeken zijn ze de Nederlanders van toen nog heel wat verschuldigd.

Sneerpoets | 30-06-22 | 21:40 | 1

Geen herstelbetalingen, maar ontvangsten.

Nuchternederland | 30-06-22 | 21:44

Het AD plaatst stukjes ongeredigeerd.

konjodebonjo | 30-06-22 | 21:38 | 1

Nee, Debby heeft dat nodig als excuus.

TheseDays00 | 30-06-22 | 22:08

Parool: wat herdenken én vieren we eigenlijk tijdens keti koti

Skip artikel, sorry niet geïnteresseerd jullie zijn ook niet in onze cultuur geïnteresseerd

Gegroet de nederlander

timmey | 30-06-22 | 21:35 | 2

Keti koti, dat is toch een soort opgerolde pannenkoek/tortilla?

Nuchternederland | 30-06-22 | 21:45

"de slavernij" is in mijn optiek nog altijd niet afgeschaft. Volkomen logisch dat we de datum niet kennen dus.

Joffri | 30-06-22 | 21:34

Effe gegoogeld op de schrijfster van de smerigheid. Is single en komt uit Raalte. Tja.

Cornelis12 | 30-06-22 | 21:34 | 3

Holocaust ontkennen is dat niet strafbaar ? .

Coolcalmcollected | 30-06-22 | 21:41

Vies wyf.

winkelwagenmuntje | 30-06-22 | 22:09

D,r is in mijn optiek significant onderscheid tussen de Holocaust en slavernij, de een werd afgevoerd met een oogmerk vernietiging dit vaak binnen drie maanden na aankomst. Over slavernij wat je je daar ook bij voorsteld to the point aan een dooie slaaf had niemand wat nuff said!

william7055 | 30-06-22 | 21:33 | 1

Slavernij was toen een verdienmodel, nu ook weer voor velen. Hand op houden, zeg maar.

Ray Skak | 30-06-22 | 21:37

Staatsmedia wilt dus (f)ophef veroorzaken om de aandacht van stikstof af te leiden. Is standaard Rutte doctrine truc. Deed hij altijd als er weer nieuws over het toeslagen schandaal kwam dan ging de media (f)ophef creëren. GeenStijl hapt dus mee.

Snap_het_ook_niet | 30-06-22 | 21:32 | 1

Nee. En het is geen staatsmedia. Verdee ben je een gestoorde complotdenker. Zoek hulp.

blikjegrolsch | 30-06-22 | 23:18

Debby heeft last van de overgang, kan geen vent vinden (rara) en heeft moeite met luiers kopen. En alles wat tegenwoordig in de war is schrijft voor het ad, nu, volkskrant of wordt lid van GL/ D66. Gewoon, omdat ze het leven niet meer zo zien zitten. Kan. Zeker na de Viva.

Lukiluuk | 30-06-22 | 21:31

Het enig uniek blanke aan de slavernij is de afschaffing er van.

Blauwpetje | 30-06-22 | 21:31 | 3

Tja....

onbekend | 30-06-22 | 21:36

Dat feit raakt vrijwel permanent een beetje ondergesneeuwd heb ik mee indruk..
Is daar op Curaçao iets over te vinden ?

LD69 | 30-06-22 | 22:00

Is wel zo!

EenGoedBegin | 01-07-22 | 01:16

Binnen Afrika werd vroeger ook aan skavernij gedaan, ze kwamen echt niet vanuit de binnenlanden aangewandelt om zich te laten verkopen als skaaf.
In het MO van de Islam wordt nog steeds aan slavernij gedaan. Meisjes worden nog steeds verkocht op markten in Wazeristan/Pakistan. In Quatar is er nog steeds slavernij. Ga het daar over hebben!!
NLD heeft het allang bij wet verboden en is ermee gestopt, Ik voel me ook echt niet schuldig hieraan en ik vind ook dat de holocaust op geen enkele wijze is te vergelijken met ons slavernij verleden. Soms denk ik dat het puur om aandacht en geld gaat van een stel zieliger.

Tonyvanwychen | 30-06-22 | 21:28

Onze? Ik kom uit Brabant en Suriname was van Zeeland en Hollanders hadden hun belangen. Brabant was tot 1796 een kolonie. Pas ergens in 1850 mochten er weer bisschoppen komen.

Maar sowieso, een wedstrijdje kwaad schiet nooit op. Er zijn in elke situatie extra schrijnende gevallen. Ik kan ook wel roepen dat de Belgen in Congo erger waren maar dat maakt t de rest niet goed.

In ieder geval was bij de Holocaust sprake van bedoelde totaalcernietiging van een volk, al is het niet gelukt. Bij slavernij waren er ook doden door grove behandeling, maar toxh.
Slaven zijn wel weer meer sexueel misbruikt
Lichamelijk sterk belast werden ze beiden.
Meestal kregen slaven min of meer genoeg eten ondat ze vervangingswaarde hadden. Bij joden was hongersdood gepland.
Bij beiden is de behandeling ook deels afhankelijk van de plek en de bewakers. De een was menselijker de andere sadistisch.
Hoe dan ook zijn beide stukken geschiedenis die betreurenswaardig

Shoarmamasutra | 30-06-22 | 21:28

Ik doe alleen aan Christelijke feestdagen. Wie zijn Keti en Koti? Soort Snip en Snap? Herman Finkers zou er eens een tekenfilmpje over moeten maken.

Leptob | 30-06-22 | 21:26 | 1

Toet toet boing boing?

Joffri | 30-06-22 | 21:30

Deugejaculeren .... LOL. Je schud ze wel moeiteloos uit je mouw he Brussen :)

me163komet | 30-06-22 | 21:26

Haha... deze vergelijking zal de Keti Koti-lobby geen goed doen. Oftewel: een deuger die in haar deugstreven het tegenovergestelde bereikt van hetgeen zij beoogt.

Amsterdamsko | 30-06-22 | 21:24 | 1

Spijker.
Kop.
Raak..

Deugen om het deugen…

Wijze uit het Oosten | 30-06-22 | 21:29

Verschrikkelijk. Verschrikkelijk. Verschrikkelijk.

Deugdoosje Debby voelt de 'ontwikkelingen' goed aan en breekt ook maar eens een lansje voor het tot 'nationale vrije dag' maken van Keti Koti (ik las vorig jaar, of het jaar daarvoor, ook eens de parmantige, schoolmeesterachtige terechtwijzing dat ''wij'', domme witte Hollanders, dat ook allemaal verkeerd uitspreken; je moet zeggen Ketti Kotti of zo; schrijf het dan gvd ook met dubbel t, zou ik zeggen).

"Ik neem vrij op 1 juli, totdat we allemaal vrij zijn’.''

Ja schattig, hoor, daar leg je veel eer mee in.

"Ooit bezocht ik, tijdens een reis door Ghana, de beruchte handelspost Fort Elmina waar je als bezoeker een huiveringwekkend goed beeld krijgt van hoe een tot slaaf gemaakte moest overleven. En op Curaçao ging ik op een slechtweerdag naar het slavernijmuseum.''

Nou, nou, onze Deb reist wat af, hoor. Ze zal wel aan het 'inhalen' begonnen zijn, net als zoveel verwende, hedonistische, spoilt rotten jongens en meisjes van haar leeftijd.

"Kennis over ons koloniale verleden zou veel meer tot ons collectieve geheugen moeten behoren, zeker als we de huidige ongelijkheid in Nederland willen veranderen. Want de gevolgen van het slavernijverleden - racisme, discriminatie en (economische) ongelijkheid - zijn nog altijd goed zichtbaar in onze maatschappij.''

Zo is het, Deb. Papagaai jij maar braaf al die onbewezen, modieuze clichés na, waar je je, policorwise gezien, geen buil aan kunt vallen.

Ach, VvMU geldt voor iedereen, ook voor Debby, maar als ze schrijft dat de Holocaust 'verbleekt' bij onze koloniale slavernij, dan mist ze toch echt alle gevoel voor verhoudingen. Volgende reisje misschien eens naar Auschwitz, Deb? Hebben ze vast ook wel leuke terrasjes waar je na je bezoek even kunt 'chillen' met een glaasje witte wijn.

Dr_Johnson | 30-06-22 | 21:24 | 4

Beetje lang stuk, dus ik ben na de tweede zin afgehaakt. Maar voor een extra vrije dag ben ik altijd te vinden, ongeacht de reden.

me163komet | 30-06-22 | 21:28

@letopuwzaak | 30-06-22 | 21:27:

Kijk, Louz, een glimlach op jouw gezicht. Dan is mijn dag weer geslaagd. Morgen maar weer echt chillen in het stamcafé met wat goede jazz.

Dr_Johnson | 30-06-22 | 21:36
▼ 1 antwoord verborgen

Wordt zo moe van dat geouwehoer over slavernij 160 jaar geleden. Zag een vrouw die op tv zei dat ze er het tegenwoordig nog moeilijk mee had. In vele generaties psychische problemen. Mijn pa tewerkstelling in Duitsland mijn moeder stuk van haar hand af tijdens bombardement op Rotterdam. De enige keren dat ik een hekel heb aan Duitsers is tijdens voetbal.

dedwarsligger | 30-06-22 | 21:23 | 2

Op zich aardig van je....

onbekend | 30-06-22 | 21:29

@dwarsligger

Kijk en dat is nou het kenmerk van de westerse wereld en beschaving en daarom komen wij wel verder.

Wij hebben zoiets van ok: in het verleden zijn geen leuke dingen gebeurd, maar hey jij kleinzoon van die nazi meneer nam daar geen deel aan en je was toen niet geboren, dus ik kijk jou er niet scheef op aan en verwacht geenzins excuses van jouw kant.

Al dat blijven hangen in het verleden die niet eens de jouwe is en jezelf als slachtoffer zien brengt je geen baan, geen geestelijke verrijking en geen vooruitgang.

Zagen de zogenaamd ‘progressieven’ in ons land dat ook maar es in..

timmey | 30-06-22 | 21:59

Vooral Debbie vraagt zich regelmatig af waarom ze nog steeds single is. De rest van Nederland weet het inmiddels wel. Het is dat ze coherente zinnen kan schrijven maar op een intelligente weloverwogen uitspraak heb ik haar nog niet kunnen betrappen. Een story of privé heeft meer niveau en diepgang.

Snoorderlag | 30-06-22 | 21:23

Ik ben erg benieuwd naar de mening van Debby over de slachtoffers van de Arbeidsinzet.

Deflatiemonster | 30-06-22 | 21:23

Wat zal ik ze lang geleden gedragen hebben. Klompen. Dat je er maar beter in de winter couranten in deed dan stro. Stro had betere functies. Nog steeds. Het is de inkt niet waard. Ik denk de Joker die een stapel bankbiljetten in de hens pleurt in Hongkong. En dan de nieuwsberichten.

Hetkanverkeren | 30-06-22 | 21:22

Voorwaar geschreven met een pen gedoopt in gal....

grapjasz | 30-06-22 | 21:22

Debby probeert met haar column een wit voetje te halen bij de Surinaamse gemeenschap en nog wat andere nazaten.

Magmacarta | 30-06-22 | 21:21 | 2

Ik hoop dat u bedoelt; een voetje van kleur.

mkuyt | 30-06-22 | 21:44

Dat vraag ik me af. Eigenlijk gaat ze met hun verhaal aan de haal, zeker met die Holocaust-vergelijking.

LD69 | 30-06-22 | 21:55

Pakistan, Nigeria, Ethiopië, Rusland, Thailand, de Democratische Republiek Congo, Myanmar Bangladesh en Mauritanië. Zomaar even een paar landen waar men nog steeds aan slavernij doet. Wanneer gaan we daar eens een keer een grote bek over hebben in het nieuws? Dat is godverdomme nu aan de gang!

Overtwar | 30-06-22 | 21:19 | 2

Nou, doe maar rustig tegen Pakistan , want die hebben Kernwapens...

Torquemada | 30-06-22 | 21:20

Wat dacht u van slavernij alhier.

1000 dames/meisjes per jaar de seksindustrie in gedwongen in NL. Dat al 40 jaar lang.

U kent zeker weten een slachtoffer.

sjef-van-iekel | 30-06-22 | 21:22

Dit soort white savior schrijfsels van Debbie et al is neokolonialisme ten voeten uit.

Lijkvocht | 30-06-22 | 21:19 | 1

In feite wel: ze neemt het verhaal over van de eigenaren en dikt het nog eens onbeschaamd flink aan.

LD69 | 30-06-22 | 21:53
-weggejorist-
McCain | 30-06-22 | 21:19

Ik daag iedereen uit om aan zijn oma te vragen hoe rijk hun en hun ouders waren.

I'll go first.

Mijn oma's moeder had geen huis, niks. En zwerfde van het ene kind naar het andere met een kussen onder haar arm.

Voordat ze kinderen had woonden (leefsen) duizenden leeftijdsgenoten van oma's moeder in schuurtjes. Niets meer dan wat planken, wat moest doorgaan voor een huis. Een hol, volgens rijksfunctionarissen.

Wat nou rijkdom over de rug van slaven?

Er zijn maar een klein groepje rijk van geworden van slavernij. Oud geld. Haal het daar maar.

Dat was jaren 30.

sjef-van-iekel | 30-06-22 | 21:17 | 3

Exact. Het hele beeld dat geschetst wordt is onterecht en onwaar.

letopuwzaak | 30-06-22 | 21:28

Dagloners, boerenbestaan, boerenknechten. kinderuitbuiting, huishoudhulpjes. Je mocht blij zijn dat je in een schuur kon slapen. Je kreeg wat voedsel toegestopt en kon niet lezen of schrijven. Zo leefde 99.9% van alle Nederlanders tot 1900.

We mogen bidden van geluk op onze knietjes dat na de oorlog de 'American Dream' ook deze kant op kwam met alles wat urbanisation en modernisation meebracht. Eigen huis, kantoorbanen, studeren, etc.

Ik wist nog dat mijn familie ging kijken toen de snelweg werd aangelegd. Het idee dat het hier al eeuwen zo georganiseerd uitziet is van de gekke. Men komt hier anno 2022 als migrant aan en denkt dat het altijd al zo was. Dus zou het wel aan uitbuiting van hun volkeren hebben gelegen dat het zo slecht is buiten Europa.

Onze voorouders hebben er gvd keihard voor moeten lijden. Het is een lijdensweg geweest om hier in Nederland de rechten van de mens voor elkaar te krijgen.

McCain | 30-06-22 | 21:30

Zolang de Akwasie-neger niet ter verantwoording wordt geroepen door de slachtoffers, neem ik het geenzinds serieus.

aflaatverkoper | 30-06-22 | 21:15 | 4

@MargauxGrandCru | 30-06-22 | 21:24:
Een horige of lijfeigene met een slaaf vergelijken dekt niet helemaal de lading van het probleem met neger-slaven zoals dit tegenwoordig opspeelt. Ik wil het mede hebben over de rol van de negers aangaande andere negers en die rol verdiend geen schoonheidsprijs.

aflaatverkoper | 30-06-22 | 21:35
▼ 1 antwoord verborgen

Deugejaculeren, mooi woordje dat de lading goed dekt.

Kowalski11 | 30-06-22 | 21:15

Iemand verkocht die slaven toch aan de Hollanders, de Engelsen, de Spanjaarden en de Portugezen?
Die gingen niet zelf het bos in om ze te vangen met een netje.
Goh, wie waren dat toch?
Toch niet de oma van Akwasi?

Osdorpertje | 30-06-22 | 21:15 | 1

O nee! Toch niet de voorouders van Akwasi?!

BadPatNL | 30-06-22 | 21:21

Verbleken (bleker worden) is een opvallende woordkeuze in deze context van mevrouw de communicatiedeskundige.

Selassie | 30-06-22 | 21:14

"In een ongeredigeerde versie". Als ik stukjes zou schrijven zou dit niet eens in klad uit mijn toetsenbord komen, laat staan in een ongeredigeerde versie. Duidelijk een gevalletje van excuses omdat het moet.

NaughtiusMaximus | 30-06-22 | 21:13 | 1

En het zinnetje is door haar opgetikt, uit haar eigen hoofdje gekomen... dan zijn haar excuses nul niks waard.

Lorejas | 30-06-22 | 21:16

Bij ons waren de veenarbeiders ook slaven.

appies | 30-06-22 | 21:13

Opvallend dat we nooit lezen over Illegale Goklicenties op de Antillen , en over Sint Maarten met die zwart geld casino's

Torquemada | 30-06-22 | 21:12

12.5 miljoen man gedeporteerd uit Afrika in 300 jaar is wel ongeveer evenveel als er door de holocaust omgelegd zijn in 5...

Neuth | 30-06-22 | 21:10 | 1

Maak die som even af. Corrigeer het ook voor de vermoorde slaven.
Wie had er in godsnaam belang bij om slaven te vermoorden? En ja, ik geef gelijk toe dat het geen cruiseboten waren. Wacht...

Ichneumonidae | 30-06-22 | 21:16

Je zou in NL niks gehoord over dat slavernijgezeik als in de jaren 70 niet een paar honderdduizend 'Rijksgenoten' omwille van de uitkeringen alhiero naar NL waren vertrokken.
Destijds was de grap 'of de laatste uitkeringstrekker het licht op het vliegveld van Paramaribo wilde uitdoen'.
Willen ze nog geld toe ook. Serieus een stel fukking lutsers. De goede niet te na gesproken, ken er genoeg waar je veel lol mee kunt hebben en die idd bijdragen aan NL.
Maar dit gezeik - get a life.

Ichneumonidae | 30-06-22 | 21:10 | 1

Waar hebben ze het nu slechter, hier of in de negorij (!) waar ze vandaan kwamen?

Weetje71 | 30-06-22 | 22:57

Morgen dus keti koti, viering van de afschaffing van de slavernij. De ruim één miljoen blanke christelijke slaven die een gruwelijk bestaan hadden in de Barbarijse gebieden worden ook herdacht ?

Cornelis12 | 30-06-22 | 21:09 | 3

Nee want die hebben geen afstammelingen die erover zeiken.

Muxje | 30-06-22 | 21:12

Correctie, 4 miljoen.

Hiram | 30-06-22 | 21:16

Nee. Het is goed om te weten dat het 'r ooit was en het is goed om te beseffen dat slavernij niet nastrevenswaardig is, om allerlei redenen.
Maar verder: het is te lang geleden om er over te klagen. Zand erover.

LD69 | 30-06-22 | 21:47

Waarom mensen Keti Koti niet omarmen zoals 4-5 mei? De belangrijkste reden is simpel: 4 en 5 mei gaan over gebeurtenissen die nog maar vrij kort geleden plaats vonden. De slavernij is iets uit een veel verder verleden; vrijwel niemand hier heeft nog iemand gekend die in die tijd leefde. Bovendien had het overgrote deel van het land weinig tot niets met slavernij te maken. Het economisch belang van die handel is dan ook schromelijk overdreven.

De andere reden is dat Keti Koto is gekaapt door drammerige activisten zoals Debbie Gerritsen. Waarbij het niet gaat over het vieren van het eind van de slavernij, of over "bewustwording", maar over het pushen van de eigen (racistische) ideologie, het bashen van blanken, toedrammen naar herstelbetalingen, eisen dat we het niet over "slaven" hebben maar "tot slaaf gemaakten". Want dat helpt? Of is minder kwetsend? En voor wie precies is dat minder kwetsend?

Muxje | 30-06-22 | 21:09 | 2

Ik spreek wel eens mensen die nogal dwepen met de slavernij, maar die lijken echt te denken dat Nederlanders slaven hadden.

letopuwzaak | 30-06-22 | 21:16

@letopuwzaak | 30-06-22 | 21:16:
Nou, ik zal je zeggen, tijdens 1-vandaag was er een reportage over dat morgen in Assen voor het eerst Keti Koti wordt gevierd ( prima, niks mis mee ) en dat Nederlanders erbij stil moesten staan en dat het misschien wel een nationale feestdag zou moeten worden.
En dan floept het er bij mij uit dat ik slavernij me dus echt helemaal niks zegt, dat dat een ver van mijn bed show is. Met alle empathie voor ze hoor, maar ik ga niet schijnheilig mee herdenken waar ik - en voor zover ik weet de familie en voorouders - part nog deel aan hadden.

Graaisnaaiert | 30-06-22 | 21:35

"Verbleekt" mag dat nog wel? of is dat nu "verwit" Verwarrend allemaal hoor.

keistad | 30-06-22 | 21:09 | 1

Witselderij. Witwater. Witneusje. En dat omdat blank zogenaamd rein is (alsof wit dat niet is).

Hadena | 30-06-22 | 21:14

"Vieren we Keti Koti...". Ik vier helemaal niks, pedante Debby. Mijn keus.
"Het gebrek aan aandacht voor Keti Koti is een gebrek aan kennis. " weer een smerige aanname. Dat zegt eerder wat over diegene die graag de deugdoos wil uithangen en meningen als feiten brengt.
Ik word er weer aan herinnerd waarom ik geen AD krant meer in de bus ontvang.

Deflatiemonster | 30-06-22 | 21:08
-weggejorist-
Boterzacht | 30-06-22 | 21:08 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Als je een schip hebt met mensen , die pas geld opleveren, als je ze gezond hebt afgeleverd.
En met mensen die vooraf voor de reis betaalt hebben.
Wie zou het dan beter hebben gedurende de reis, (niet menselijker) ?
De slaaf of de emigrant.. zo zijn er vele mythes omtrent Slavernij.
Alle energie die mensen hierin steken , kan beter gaan naar het stoppen van opkomende Slavernij in Liberia ect.

Torquemada | 30-06-22 | 21:05 | 2

De immigranten die D66 & VDD vormen in feite de laatste golf van de moderne liberaal-democratische slavenhandel. Die kunnen binnenkort in de krochten van Tri-state city op de quinoa plantages gaan werken voor een prikkie.

ChatBot | 30-06-22 | 21:09

Een columnist van brabants dagblad ( zelfde uitgever) schilderde kritische buurtbewoners van het dorp Zeeland ook af als xenofobe racisten. Terwijl ze zich zorgen maakten over de komst van een AZC. Kritische mensen worden door deze gutmenschen meteen gecancelled. welkom in mijn land!

Steven Avery | 30-06-22 | 21:05
-weggejorist-
Boterzacht | 30-06-22 | 21:05

Die vliegt vast nog wel een keer uit de bocht als het over Palestijnen gaat. Kaag trekt de portomonnee wel.

ChatBot | 30-06-22 | 21:04 | 1

Ze vloog al ruim uit de bocht tijdens de rechtszaak tussen Depp en Heard: Johnny zat fout en Johnny zou verliezen. Haar lezers vroegen daarna om excuses. Kregen ze niet want Amber zou zeker in hoger beroep winnen.

LD69 | 30-06-22 | 21:30
-weggejorist-
McCain | 30-06-22 | 21:03 | 1

Debby Gerritsen heeft overigens "communicatie" gestudeerd. Ik ben onder de indruk. Wanneer zijn daar voor het laatst Nobelprijzen voor uitgereikt, voor kampioen kletsmajoren?

Graaisnaaiert | 30-06-22 | 21:03 | 3

Kampioen kletsmajoren. Die houden we erin:-)

letopuwzaak | 30-06-22 | 21:12

Misschien maakt de Nederlandse Tweede Kamer een kans?

ChalinaRosa | 30-06-22 | 21:15

Communicatie werkt twee kanten op Debs

Weetje71 | 30-06-22 | 23:00

"Debby Gerritsen vervangt deze weken Özcan Akyol als columnist. Ze schrijft drie keer per week over wat haar bezighoudt."

Ah, het poesiealbum van Debby Gerritsen. Dé Debby Gerritsen die tenminste wel haar nek durft uit te steken om harde pijnlijke noten te kraken die verder niemand durft te kraken, maar waarvoor het nu wel eens hoognodig tijd is dat ze gekraakt worden. Een soort 'Waarover Men Niet Spreekt.' Debby durft dat wel. Want zo is Debby.

Duwbak_Linda | 30-06-22 | 21:02 | 3

Debby is een echte powervrouw. Oet Roalte. En Debby heeft gien vent. Want Debby is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Debby heeft dan ook wel een poes in haar leven.
Nou ja, als we het van mokkels als Debby moeten hebben om ons leven duiding te geven...

Graaisnaaiert | 30-06-22 | 21:05

@Graaisnaaiert | 30-06-22 | 21:05:
Had ik al verteld dat Debby een ontzettend moedige vrouw is? Zo tegen de stroom inroeien. Je moet het maar kunnen.

Duwbak_Linda | 30-06-22 | 21:09

@Duwbak_Linda | 30-06-22 | 21:09:
Het was denk ik niet overduidelijk genoeg dus prima dat u het nog even benadrukt. De Dappere Debby. Je zou er een boek over kunnen schrijven.

Graaisnaaiert | 30-06-22 | 21:23

Ik las onlangs dat in de tijd van het Romeinse rijk veel Germanen alszdkaaf naar Italië zijn verhandeld. Kan ik als oorspronkelijke Bataaf aanspraak maken op een vergoeding???

Leffe Blonde | 30-06-22 | 21:02 | 1

Nee uw belastinggeld wordt door de EUSSR gewoon naar de Romeinen overgemaakt. Die hebben het pas echt goed voor elkaar!

Weetje71 | 30-06-22 | 23:02

'verbleekt erbij'.... kan het werkelijk niet geloven.

letopuwzaak | 30-06-22 | 21:01 | 3

Als je dat op een doorsnee verjaardag zou zeggen, wordt het doodstil.
Zo van : “huh, verstond ik het nou goed?”
Ik denk dat je gelijk hebt en dat ze idd supertrots is op haar “spitsvondige” zinnetje.

Ruimedenker | 30-06-22 | 21:11

Het is stuitend tendentieus, Louz, en de zoveelste trap na richting onze oorlogsslachtoffers.

MickeyGouda | 30-06-22 | 21:13

Wat jullie beiden zeggen!

letopuwzaak | 30-06-22 | 21:21

"Zelfde uitgever als..." Hou die er maar in om te laten zien dat we hier nauwelijks evenwichtige journalistiek hebben. Dat buitenlandse bedrijven met subsidie zowat het hele media landschap hebben opgekocht en Den Haag hier nog nooit wat aan gedaan heeft, is een grote schande.

Deflatiemonster | 30-06-22 | 21:01

Ik dacht dat het AD elke dag verwerkt werd tot WC papier. Dat is het enige waar deze pulp geschikt voor is.

Therapietje | 30-06-22 | 21:01

En de demagogie van Goebbels verbleekt bij die van Debby Gerritsen.

J.P.Drapeau | 30-06-22 | 21:00 | 1

Lol je hebt altijd godwin boven godwin!

Weetje71 | 30-06-22 | 23:03

Een beetje deugdelijk geschiedenisonderwijs wil nog wel eens helpen...

bisbisbis | 30-06-22 | 21:00

Het AD, is dat een krant?

Colin.Fart | 30-06-22 | 21:00 | 1

Deze is niet voor de sfeer.

NaughtiusMaximus | 30-06-22 | 21:16

Debby Deugpunt.

janjoker | 30-06-22 | 20:57 | 1

Debby Does Dallas was tenminste toch een soort van humor.

Graaisnaaiert | 30-06-22 | 21:07

Recente totale dieptepunten
Bij1 die de SP van Racisme beticht
De Transgender neutrale Gouden Kalf uitreiking
Kaag die haar speciale plekje in de HEL heeft bevestigd

Torquemada | 30-06-22 | 20:56

"Het gebrek aan aandacht voor Keti Koti is een gevolg van het gebrek aan kennis" weet mevrouw Gerritsen ons, al belerend, te melden. Ze is, zo lees ik, ook in Ghana geweest maar heeft daar kennelijk niet veel kennis opgedaan. Die "gitzwarte kant van de Hollandse VOC-mentaliteit" hangt namelijk nauw samen met een nog zwartere kant van de mentaliteit der Ashanti, de voorvaderen van Airfryer en Akwarium, die al volop in slaven handelden voordat de Hollanders voor hun kusten opdoken. Die Hollanders leefden in eerste instantie van het op schepen langs de kust vervoeren van slaven. Dat vonden die Ashanti prachtig, want met vervoer over zee vielen veel minder doden dan met vervoer over land. Dus ja, in die eerste periode hadden die slaven, die door Ashanti tot slaaf gemaakten, dankzij de Hollanders meer kans om te overleven.
Gebrek aan kennis, mevrouw Gerritsen, gebrek aan kennis.

Schoorsteenveger | 30-06-22 | 20:56 | 3

Ja, er wordt verzuimd het hele en volledige verhaal te vertellen.

letopuwzaak | 30-06-22 | 20:58

VOC? Lol.

Ichneumonidae | 30-06-22 | 21:01

Ze zijn geestelijk gemankeerd. De kunst was juist om de slaven in leven houden als bezit.

inCol | 30-06-22 | 20:56 | 1

Ze vervangen kostte geld.

toetssteen | 30-06-22 | 20:59

Nepnieuws.

De quote "De Holocaust verbleekt bij onze koloniale slavernij" stelt dat het aantal slachtoffers groter is dan van de holocaust.

Over het aantal slaven tijdens het Nederlands koloniaal verleden verschillen de schattingen: 500.000 tot 1.135.000.
Het aantal slachtoffers van de holocaust is grofweg 6 miljoen.

gaffelbaard | 30-06-22 | 20:54 | 3

Let wel ,met slachtoffer bedoelt men ook mensen , die gevlucht zijn , o0f moesten vluchten tgv deze moedwillige mensen jacht.
Wat ik echter verdomd interessant vindt , is dat pas laat in de oorlog de Hongaarse Joden vervolgd werden.

Torquemada | 30-06-22 | 20:59

@Torquemada: hier heel beknopt waarom; ze werden wel vervolgd in Hongarije maar niet gedeporteerd, deels mazzel door capaciteitsproblemen Duitsland deels door bescherming zittende president (die geen fanatieke nazi was) van vriend-natie Hongarije.

nl.m.wikipedia.org/wiki/Aktion_H%C3%B...

Lorejas | 30-06-22 | 21:08

Uhh,sorry,nee. Het aantal is zowat het dubbele, behalve de ruim 5,5 miljoen joodse slachtoffers, waren er ook zo'n dikke 5 tot 5,5 miljoen Poolse, Russisce, en Sinti/Roma slachtoffers. Laten we die ook niet vergeten. Die holocaust was echt heel erg.

OokExpert | 01-07-22 | 01:33

Het slavernijverleden van de voorouders van Akwasi die hun slaven verkochten aan de Nederlanders...

nl.wikipedia.org/wiki/Ashanti_(volk)

"Voor de Europese kolonisatie was de Ashanti Confederatie een belangrijke staat in West-Afrika, vooral van 1570 tot 1900. De rijkdom van de Ashanti was gebaseerd op de aanzienlijke goudvoorraden in de regio. Het waren vaardige goudsmeden. De Ashanti waren een machtige stam. De hoofdinkomsten kwamen eeuwenlang uit de handel in goud en slaven. De Ashanti waren slavenhouders die de slaven lieten werken in hun goudmijnen. Ook voerden ze een levendige handel, eerst met de slavenhandelaren die uit het noorden van Afrika kwamen. De slaven uit eigen stam en tot slaaf gemaakten van andere stammen werden verkocht aan handelaren van de Hausa-stam en Arabieren, die ze vervoerden naar het noorden van Afrika en naar Klein-Azië. De focus verschoof later toen er contact kwam met slavenhandelaren uit Groot-Brittannië, Frankrijk en Nederland die slaven nodig hadden voor hun plantages in Amerika en het Caribisch gebied. Omdat deze handel er toe leidde dat men veel meer slaven nodig had, leidde dit tot een aantal grote expedities in de omgeving waarbij veel mensen van andere stammen maar ook van de eigen achtergrond tot slaaf werden gemaakt en doorverkocht"

Air van Boven Dorens | 30-06-22 | 20:53 | 3

100%!

toetssteen | 30-06-22 | 20:57

-edit laat maar-

knutsel_ | 30-06-22 | 21:36

Het is je reinste onzin. Zelfs afgezien van de vergelijking met de Holocaust. Ik ben ook in het museum op Curacao geweest en uiteraard was het walgelijk wat we te zien kregen. Maar ik heb me (ook sindsdien) geen seconde schuldig gevoeld aan het NL slavernijverleden. Ik ben katholiek opgevoed, maar dat van die doodzonde vanaf mijn geboorte heb ik ook altijd onzin gevonden. Net zo min als ik kinderen van oorlogsmisdadigers veroordeel. Geen idee wat ik in die tijd gedaan zou hebben, maar is irrelevant. Wat mij betreft geen dag om te herdenken, ik heb er niets mee.

JayJay | 30-06-22 | 20:53

Debby wil aandacht, nou hier heb je aandacht. Stom peerd.

ceriel82 | 30-06-22 | 20:53

Zwarten hebben andere zwarten tot slaaf gemaakt en de relatief gelukkigen onder hen werden aan christenen en niet moslims toen verkocht (of niet verkocht at all). Dat ze maar Keti Kofi in Ghana gaan herdenken.

JohnLocke | 30-06-22 | 20:53

Heeft Debby Gerritsen toevallig een bakfiets?

Zenzeo | 30-06-22 | 20:51 | 1

Waarschijnlijk zo’n elektrische. Daar zitten de ergste wijven op.

Risingson | 30-06-22 | 20:53

"Ongeredigeerd" = "mijn column was gehackt"

TheWriter | 30-06-22 | 20:51

Het AD? Wat is dat?
De moeite ook maar verder waard?
Just asking.

Ichneumonidae | 30-06-22 | 20:51

Slavernij was geen genocide, klaar. Maar goed, tegenwoordig heeft elke bevolkingsgroep recht op een eigen trauma dus ja, prima hoor. Ga het alleen niet met elkaar vergelijken, dat staat zo dom.
Overigens, sinds links de dodenherdenking heeft gekaapt neem ik dat ook niet serieus meer dus ach. Je kunt niet enerzijds als Halsema bij een partij zitten die van het binnenhengel;en van antisemieten haar bestaansrecht ontleent en dan wel met krokodillentranen bij de herdenking van de Jodenvervolging staan. Ik zeg, mens, rot op, heb je helemaal niets te zoeken.

Graaisnaaiert | 30-06-22 | 20:51

"Daar leerde ik meer dan dat ik ooit aan lesstof kreeg. In de leerboeken stond amper stof over de gitzwarte kant van de VOC mentaliteit, sterker nog er werd eerder met trots gesproken over hoe zo'n klein landje zo'n rijldom kon vergaren".

Nou dan had ze beter moeten opletten op school. Dan had ze misschien geleerd dat de VOC zich nauwelijk bezig hield met slavenhandel en dan voornamelijk in Azie. Dat gedeelte was overigens minder dan de Arabische slavenhandel, maargoed. Die zullen zelf wel in hun onderwijs genoeg aandacht daar aan besteden.
Het was de WIC die handelde in slaven, en de WIC leverde ongeveer 2% van het die vergaarde rijkdom in Nederland. Nauwelijks iets.
Nederland is niet rijk geworden door de slavenhandel. Nederland is rijk geworden door handel. De slaven die daarbij voor een klein gedeelte verhandeld werden kwam dus voornamelijk uit Azie. Ik hoor de aziaten niet da-ge-lijks klagen over hun verleden. Die hebben overigens nu een gouden toekomost in handen, omdat ze niet bitchen en hun hand ophouden, maar omdat ze iets van hun toekomst proberen te maken.

peterdh | 30-06-22 | 20:50 | 3

De moedernegotie! Graan uit Oostzee regio, daar zijn we groot mee geworden.

SterF... | 30-06-22 | 20:56

Dat dus
En verder: ga gvd verder met je leven. Maar ja, dan moet er echt gewerkt worden om brood op de plank te krijgen; niet in een gesubsidieerde overheidssbaan, maar echt werken in een bedrijf met winstoogmerk. Al die gekwetsten die in uitkeringen leven, daar ben ik ook he-le-maal klaar mee. En Trouwens definitie van werken: iets wat door blanken gedaan wordt om de parasieten te kunnen parasiteren. Kutland. Dus.

RGV42 | 30-06-22 | 20:58

DIt lijkt wel het Israël en Palestina verhaal... Nu zwelgen beide nog wel over hun verleden; de Holocaust en de Nakba, één partij doet het een paar dagen per jaar, de ander het hele jaar door.

Sneerpoets | 30-06-22 | 21:49

Debby doet een Hanina Ajarai.

Glasgow Argus | 30-06-22 | 20:49

In totaal werden in de periode van de Nederlandse slavenhandel over de gehele wereld 11 tot 12,5 miljoen Afrikaanse slaafgemaakten verscheept en verkocht. Hiervan werden er circa 600.000 door Nederlanders verhandeld. Tijdens de overheersing door nazi-Duitsland werden er tussen de 5 en 6 miljoen Europese Joden vermoord in concentratiekampen. En dan dan ons deugtrutje: ".... Gigantische impact van onze slavernij...." Hou er eens mee op, alsjeblieft.

nancystjago | 30-06-22 | 20:49 | 3

En in totaal: circa 66.348 door de VOC. Dus als die doos even op wil houden met de VOC mentaliteot erbij te halen en roepen dat "we onze rijkdom aan slavenhandel te danken hebben"

peterdh | 30-06-22 | 20:51

Ze zal betogen: ja, maar de slavernij duurde 250 jaar, en dat is dus meer uitgesmeerd leed!
Dat woke-wicht is het voorbeeld van de alleenstaande 'powervrouw' die teveel in zichzelf is gaan geloven.

De Treinende Rechter | 30-06-22 | 20:58

@peterdh | 30-06-22 | 20:51:

Dankzij het slavernijverleden van NL woont de halve Bijlmer in een betonnen waterdichte woning in plaats van in een hut gemaakt van koeienstront en golfplaten in een ver en (w)arm land...

Air van Boven Dorens | 30-06-22 | 20:58

Het is zo, dat er pak weg tot tien jaar geleden in het middelbaar onderwijs te weinig aandacht werd gegeven aan het slavernijverleden. Maar dat lijkt me intussen wel achterhaald. Wat we nu krijgen is een soort vruchteloze competitie tussen wat erger was holocaust of slavernijverleden. En natuurlijk deug je als je het slavernijverleden erger vindt. Dat beiden dieptepunten een verschillende historische context hebben, wordt voor het gemak vergeten. Alles wordt naar de huidige maatstaven vergeleken en dient een Bij1 achtige Woke ideologie.

thanseeuwen | 30-06-22 | 20:49 | 5

@letopuwzaak | 30-06-22 | 20:54: ipv van de jodenvervolging? Want dat zou weleens uit het pakket kunnen verdwijnen vanwege bepaalde groepen.

Hadena | 30-06-22 | 21:00

Sorry hoor, een 50-jarige hier, ik heb het wel gehad, tesamen met de misdaden van Coen, Max Havelaar en het hele koloniale stelsel. Dat allemaal naast de ellende van de 2e wereldoorlog en dekolonisatie. Ik verliet de middelbare school met deze kennis eind jaren 80 vorige eeuw, misschien moeten we geschiedenis toch maar een verplicht vak maken.

De Treinende Rechter | 30-06-22 | 21:04

@Hadena | 30-06-22 | 21:00:
Dat zie je al gebeuren helaas. Iemand in mijn familie geeft gastlessen aan scholen over de Tweede Wereldoorlog, en er zijn al scholen mee gestopt vanwege teveel 'prinsjes' in de klassen.
Ik mag toch hopen dat de Tweede Wereldoorlog nog generaties lang als primaire lesstof onderwezen blijft. (Dus nee, niet ipv).

letopuwzaak | 30-06-22 | 21:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Oh nee, doe dat nou niet... Trouwens, een columnist(e) die excuses aanbiedt voor een provocerende opmerking is als een postbode die door de brievenbus "Sorry" schreeuwt nadat de brieven erdoorheen zijn gedrukt.

ProFail | 30-06-22 | 20:49

Ze kan zo bij FvD met haar achterlijke praatjes.

Diederik_Ezel | 30-06-22 | 20:48

Mevrouw is links én antisemiet. Bepaald geen bedreigde diersoort.

LD69 | 30-06-22 | 20:46 | 1

En ze verzuurd snel tijdens het opdrogen....

Jimmy Mc Clure | 30-06-22 | 20:56

Dit dunne koord. Ik probeer mij Schindler's List voor te stellen, en dan de kampcommandant: Ais welchem Autorität! En dat die negers dan allemaal hun broek laten zaken. Nun also. Afijn. Dit deugt niet.

Hetkanverkeren | 30-06-22 | 20:45

1 juli ga ik maar weer werken. Ik moet wel, als blanke man.

AdPatat1960 | 30-06-22 | 20:44

De Holocaust verbleekt bij wat kippen in megastallen tegenwoordig mee moeten maken.
De Holocaust verbleekt bij het fileleed wat wij dagelijks mee moeten maken.
De Holocaust verbleekt bij de crisis op de huizenmarkt.
Zo heeft iedereen wel iets dat erger is dan de Holocaust.

Osdorpertje | 30-06-22 | 20:43 | 3

Mijn ex-vrouw bijvoorbeeld. Zij IS de holocaust,

skoftig | 30-06-22 | 20:46

Ik heb de holocaust niet meegemaakt. Ik maak wel de woke deugcultuur mee dat zich de laatste jaren manifesteert in onze samenleving. Ik vind dat laatste dus erger, ja. Met name omdat ik anticipeer dat dit fenomeen pas in de kinderschoenen staat en nog veel erger gaat worden, zoals Nationaal Socialisme ook in de jaren 20 begon te groeien.

BoetoeVoetoe(btvt) | 30-06-22 | 20:50

@BoetoeVoetoe(btvt) | 30-06-22 | 20:50:
De woke deugcultuur eist van ons dat wij alles moeten tolereren, maar is zelf zo intolerant als ik weet niet wat, zegt dat we niet mogen discrimineren maar lopen zelf over van Jodenhaat, willen dat alles mag maar cancellen (kaltstellen) iedereen die afwijkt van hun.
Wat dat betreft verschillen de deugnazi's niet zo veel van de Nationaal Socialisten een eeuw geleden.

Osdorpertje | 30-06-22 | 21:05

Mijn hemel, wat mankeert die mensen toch?
Slavernij was en is kudt, zonder twijfel, maar waarom zou je het willen vergelijken met de genocide op Joden.
Het systematisch uitmoorden van een volk is niet hetzelfde als wat de slaven is overkomen.
Ik zeg niet dat de slaven een prachtleven hadden, integendeel, een hel.
Maar er zit venijn achter, het venijn van dat er andere mensen nog meer geleden hebben dan Joden, alsof het een wedstrijd is.
Laatste klimaatmars, die ook een alfabetmars was en een anti-racisme, zag je overduidelijk verwijzingen naar Joden en Zionisten.
Je reinste anti-semitische leuzen.
Dan kom ik weer terug bij Debby Gerritsen, die naar ik aanneem deel uit maakt van de anti-racisme club, da’s prima, maar er geen moeite mee heeft Joden te beschimpen.
Spijt komt na de daad, als ze er al spijt van heeft.

Ruimedenker | 30-06-22 | 20:43 | 2

Ze heeft het opgeschreven dus meent ze het. Maakt haar excuses overbodig.

Lorejas | 30-06-22 | 20:44

Ze was wellicht trots en voldaan over zo'n geweldig gevonden slotzin, die helemaal recht doet aan al het slavernij en black lives gedweep van tegenwoordig.
Nee, die zin meende ze vanuit haar tenen.

letopuwzaak | 30-06-22 | 20:49
-weggejorist-
Sjakkie van de Hoek | 30-06-22 | 20:41 | 2

Als dat er werkelijk stond vind ik dat heel erg. Leed met leed willen vergelijken laat eigenlijk al zien dat dit Miepje weinig historisch besef heeft en dat historisch besef niet het doel is van de column.
Het is goedkoop, en ook kwalijk.

letopuwzaak | 30-06-22 | 20:41 | 4

@Bert Brussen | 30-06-22 | 20:47:
Dank, krijg er echt een fysieke reactie op. Iets tussen woede en ongeloof.

letopuwzaak | 30-06-22 | 20:55

Ze geeft het zelf in haar column al aan "ik weet eerlijk gezegd ook te weinig over dit deel van onze geschiedenis". Wel knap dat ze dan zo'n uitgesproken mening durft te ventileren...

Antifap | 30-06-22 | 21:26
▼ 1 antwoord verborgen

Alle vooruitgang in de historie werd (deels) aangedreven door allerlei lijden: kanonnenvoer, slaven, lijfeigenen, (land)arbeiders, mijnwerkers, opgelichte indianen maar ook gepijnigde filosofen die eindigden met gif en krankzinnigheid. De vraag is of we er nu echt minder van willen of meer. Lijden.

GeenAccount | 30-06-22 | 20:41

Zonder slavernij hadden we het ook zonder blues moeten doen. Dat is toch niet voor te stellen?

Papa Jones | 30-06-22 | 20:40 | 4

R.L Burnside!

pibasso | 30-06-22 | 21:02
▼ 1 antwoord verborgen

Haal mij er niet bij, en probeer me geen schuldgevoel aan te praten. Ik heb er niks mee te maken gehad, en mijn familie ook niet, dus rot op met “onze”. En dat tokkiefeest erbij.

Maggiderin | 30-06-22 | 20:39

Er mag best wat aandacht zijn voor het slavernijverleden, maar op deze manier komen we nooit van het gejank af. En historische ellende met elkaar vergelijken is helemaal simpel, arbitrair geneuzel. Next.

SterF... | 30-06-22 | 20:36 | 4

Black Friday? Of ga ik nu te ver?

Ruimedenker | 30-06-22 | 20:48

We zeilden langs Ghana en een stam aan de kust bood een andere stam die ze geknecht hadden te koop aan. We hebben daar niet geraid.

Louter Leuter | 30-06-22 | 21:34

@Louter Leuter | 30-06-22 | 21:34:
Dat deden de Vikingen anders wel in Ierland (en stichtten als marktplaats Dublin). Van de mannelijke IJslanders heeft 19%, en van de vrouwen 62% Iers/Brits DNA (het is duidelijk waar hun voorkeur lag).

Louter Leuter | 30-06-22 | 21:38
▼ 1 antwoord verborgen

Een beetje slavenhouder heeft niet als doel het vernietigen van zijn kapitaal. Je koopt geen slaaf om die dan binnen 3 maanden af te schrijven. De Holocaust had een ander doel, namelijk het vernietigen van untermenschen. Het is appels met peren vergelijken. Beiden is verwerpelijk maar wel van een andere orde.

EmilioEsteves | 30-06-22 | 20:36 | 2

Dat schreef ik wat onhandiger, maar je hebt gelijk.

JWZ_JMK | 30-06-22 | 20:51

Maar hoe zit dat met de slavernijtoekomst of het slavernijheden. Laten ze daar maar eens aandacht aan besteden.

Hadena | 30-06-22 | 20:58

Het woord slavernij komt van slavische volk dat door de duitsers geknecht werden. Voelen die slavische mensen zich ook allemaal slachtoffer? Nee, want die zijn groter dan dat.

helodia | 30-06-22 | 20:35 | 1

Money! Ze willen ordinair geld zien. En extra privileges.

janjoker | 30-06-22 | 21:07

Hou. Toch. Op.
Nederlanders van nu hebben geen slavernijverleden.

marcoplarco | 30-06-22 | 20:33 | 3

Ik dan toevallig wel, maar ik ben niet racistisch en behandel mijn negers gewoon goed. En protesteer dan ook tegen de insinuaties van het AD.

skoftig | 30-06-22 | 20:39

Niet alleen dat, er was toen geen middenklasse je had de top paar procent en het klootjesvolk. Het klootjesvolk werd net als de slaafjes uitgebuit.

zhirek | 30-06-22 | 20:49

Ik denk dat er van Nederland meer herstelbetalingen te verwachten zijn dan uit Duitsland, dus ik begrijp de uitspraak wel.

skoftig | 30-06-22 | 20:33
-weggejorist-
JWZ_JMK | 30-06-22 | 20:32 | 1

"Slavernijverleden" is net zo'n nietszeggend woord als "waterverleden" of "luchtverleden": het was een vanzelfsprekendheid, BEHALVE in West-Europa (vanaf de dertiende eeuw). Wanneer dringt dit toch eens tot die koppies door...

DeterioraSequor | 30-06-22 | 20:31

Vergeleken met onze zeehelden was die Adolf Hitler maar een amateur.

Keutels | 30-06-22 | 20:31 | 2

JPC!

pibasso | 30-06-22 | 21:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland