Gefeliciteerd met Nationale Rookmelder Dag!
1 juli. Belangrijke Dag
Belangrijke dag voor heel Nederland vandaag. De rookmelder is VERPLICHT. Vanaf vandaag zijn wij allen veilig en safe. Daar hebben mensen jarenlang voor gevochten, die verplichte rookmelder. En u MOET er eentje hebben, en ze komen controleren ook van de gemeente. Bons op de deur, en dan aufmachen bitte, en dan mag die gemeentemeneer mee naar boven, want er moet er eentje op elke verdieping. Vanmiddag om 1300 uur is de Feestelijke Installatie van het Rookmelder Monument op de nationale televisie en zijn wij weer een gaaf land.
Hiero landgenoten, een mooie witte rookmelder die niet opvalt. Hou je veilig!
Reaguursels
Inloggen€13,50 exclusief batterij ?!? Wij kregen die dingen gratis, volgens mij van een of andere verzekeringsmaatschappij. Inclusief batterijen.
Kan ik hier in de panelen ook terecht voor aankoopadvies? Ik zoek er nog eentje voor de bovenste verdieping. Die op de middelste verdieping gaat om de zoveel jaar loeien (altijd midden in de nacht) als de batterij op is. Kan hij niet een paar dagen tevoren af-en-toe kort piepen ofzo? Waardeloos.
Klik aan klik uit rookmelder,
Geeft ook melding in je app als je niet thuis bent
De eerste de beste keer dat dat ding begint te bléren zonder noodzaak volgt eliminatie van de electronica.......
Ze hangen. Niet van die lelijke vliegende schotels maar mooie, strakke, futuristische pijpjes.
Weet je wat erg is dat ik straks een helm op moet als ik een eindje ga rijden op mijn oude gerestaureerde vespa ciao die gaat nog net geen 25 km per uur .
Hoj hangt nu buiten bij de voordeur. Dan gaan die wietrokende portiekplassets tenminste weg.
Hahahaha
Ah. Deze week een nieuwe rookmelder van Angelfire gekocht. 10 jaar batterij! optische en thermische functie, 25 euro. Waar hebben we over?
Dat "fire" in het merk geeft mij een onbehaagelijk gevoel.
Weer een paar gaten in het plafond er bij.
@Moestuinier | 01-07-22 | 12:59: Hier hebben ze die schijven met montage kit geplaatst.
U denkt zeker dat die beter is omdat 'ie duurder is? Ha ha, komt allemaal uit dezelfde Chinese fabrieken hoor.
Zo zo... staat een ambtenaar veur de deur en hij wil nog binnen komen ook?
Kamervragen! Dat is intimidatie... staat daar gewoon met zo'n gemeentebus voor de deur... heel eng, mijn kinderen hebben dat nog gezien ook!
Vragen om een gerechtelijk bevel en een officier van justitie.
Bij tegenstribbeling of dreigement is er sprake van ambtelijk machtsmisbruik.
Zonder machtiging tot betreden komt er geen mens binnen hier! Komen zeker ook meteen checken of er geen wiethok aanwezig is?...
Nog even los van het feit dat gemeenten aangegeven hebben dat ze helemaal geen capaciteit hebben om te controleren of te handhaven: zonder gerechtelijk bevel tot binnentreding komt er hier niemand binnen.
Dit dus. Weer of geen weer, ik doe gewoon niet open.
Toch, die melders hebben ook hun voordelen. Zo heb ik een D66-melder bij de voordeur hangen, ideaal. Doe je nooit meer per abuis open voor zo'n doorgesnoven activist.
Klopt, en niet duur.
Helaas heb ik mijn vergunning voor bijbehorend valluik naar krokodillenkuil nog steeds niet rond. Door mijn te kleine tuin is het welzijn van die dieren een punt.
@Dandruff | 01-07-22 | 11:54:
Grinnik.
En dat terwijl u toch alle mogelijke moeite doet om ze te laten scharrelen in een soort van natuurlijke habitat, waarbij ze dan ook zelf hun vleesjes moeten vangen.
Echt, dit land gaat kapot aan vergunningen ( en D66 ).
Hang een paar van die dingen op, doe jezelf die lol. Echt.
Ik zit bij de brandweer in een van de grootste steden en regelmatig overlijden er onnodig mensen (en kinderen) bij brand of CO omdat ze niet gewekt zijn door een melder.
Natuurlijk komen ze niet bij je binnen om te checken of je er een hebt hangen maar dit signaal zet mensen wel in beweging ze aan te schaffen.
O en er vliegen regelmatig elektrische fietsen, powerbanks, stepjes 's nachts in de brand tijdens het laden. Zorg dat er daar een in de buurt hangt.
Ik heb hetzelfde gehoord van een kennis van mij die jarenlang beroeps is geweest. Dat ze met enige regelmaat slachtoffers in bed aantroffen die nooit wakker zijn geworden omdat ze al slapend buiten bewustzijn zijn geraakt.
@Bigi Bana Boy | 01-07-22 | 10:24: Klopt. Je neus detecteert geen rook als je slaapt.
Is het voor alle leeftijden verplicht, want er is geen mooiere dood dan in je slaap te overlijden..
Ik vind de plicht wel een beetje drammerig en heb ze ook maar geplaatst voor de verzekering want dáár gaat 't mis als 't mis gaat.
Die ambtenaar komt echt niet kijken maar als jij schade hebt of veroorzaakt en je rookmelders zijn niet tiptop in orde ga je voor de bijl.
@Harrie Haarlak | 01-07-22 | 10:23:
Sja, die troep heb ik hier niet in huis. Heb ook nooit dingen op standby staan, nergens voor nodig, is voor luie remoteverslaafde flikkers.
Maar ja, er zijn altijd nog buren he...
@Graaisnaaiert | 01-07-22 | 11:10:
Want de enige oorzaak van brand is dingen die op standby staan?
@Kortelont | 01-07-22 | 10:37:
Yep, ik had er al twee: in de meterkast en bij de CV (met CO-melder) na taxatie voor nieuwe verzekering begin dit jaar maar uitgebreid met twee stuks op de overlopen en eentje in de slaapkamer.
@Tapu | 01-07-22 | 11:20:
Het is een additioneel risico wat heel eenvoudig te vermijden is.
Goedkope prut van Action zeker.
Op zich is het idee van een rookmelding niet zo slecht.
Je zal maar wakker worden midden in de nacht en je huis staat al vol rook.
Wat ga je dan doen.
Maar dat ze zoiets kunnen verplichten...is wel een beetje typisch.
Hoe is dat zo gekomen eigenlijk...
Volgens de brandweer vinden ze de meeste slachtoffers achter de voordeur. De mensen worden vaak wel wakker van brand, maar komen ze net tijd te kort om ook daadwerkelijk het huis te verlaten. De gedachte zal dus wel zijn om je iets eerder te waarschuwen en je wat tijdwinst te leveren.
Zo liberaal allemaal
Als eerste de rookmelder uitzetten.. al dat gepiep midden in de nacht.
Dag mevrouw, we komen uw rookmelder controleren.
Jaja...
Zullen we gelijk even checken op splijtgras ? We zijn er nu toch.
@Vesta | 01-07-22 | 10:39: ah u heeft nog geen warmtepomp. Als u het goed vind kijk ik meteen even in uw koelkast en voorraadkast of u wel gezonde producten in huis heeft. En wat zie ik daar? Een pakje sigaretten? Tegels in de tuin? Ik kijk meteen maar even of u zich onlangs nog op sociale media heeft uitgelaten. Een duimpje bij een pro-boeren artikeltje? En waarom hangt er geen portret van klimaatpaus Frenske aan de muur? Oef.. Dat worden een heel aantal punten aftrek van uw sociaalkrediet!
Het is scheurgras. Daar heb je neutronenkorrels voor
Bij mij gaan die dingen constant af. Permanent. Zouden ze eens naar meten komen kijken. Ik woon achter die poort met het bordje Lasciate ogni speranza voi ch’entrate.
Dante!
heb je de ragu weer laten aanbranden?
Ah, " De naam van de Roos", mooi man!
Dan heb je waarschijnlijk per ongeluk stikstofmelders gekocht.
Ik heb in mijn donkere dagen serieus overwogen dat boven de voordeur te hangen. Dat, of "welcome to hell".
Ik stel voor om op de eerste dinsdag na de eerste maandag van de maand om 12 uur de maandelijkse rookmelder test in te voeren.
Volgend jaar zullen er therapeuten zijn die je kunnen helpen om van je rookmelderstress af te komen. En zullen er bestelwagens rondrijden met op de zijkant in grote letters "De Rookmeldercentrale" of "Rookmelderwacht". En zien we irritante reclame's op de televisie waarin blije Okkie's bij de mensen thuis rookmelders controleren op mogelijke gebreken en van de dankbare vrouw des huizes een lekker kopje koffie krijgen aangereikt, dampende koffie, want, zo is de payoff, dan kan dan weer met een gerust hart.
Ik zie al de 18+ versie, de "Okkie" belt aan voor controle, de schaars geklede vrouw des huizes doet open, heeft uiteraard geen geld voor de boete en gaat dan maar slobberen.
Wanneer zou de eerste op de pornhub staan?
Ik had ze 10 jaar geleden toen ik huurde een paar in huis hangen. Die dingen hebben altijd de neiging om midden in de nacht af te gaan als de batterij op is. resultaat was dan ook maar dat ik in alle melders de batterijen eruit haalde zodat ze in ieder geval geen overlast meer gaven.
Ik zou toch even uw nick checken
Hier idem. Als je het vlees net iets te bruin bakt, gaat de rookmelder af. Hier in de flat wordt niemand warm of koud als er een rookmelder af gaat en het laatste dat er gebeurt is dat de brandweer gebeld wordt.
Weet iemand of het uitmaakt waar je zo'n ding ophangt (ben even te lui om te zoeken, sorry)?
Buiten aan de voorgevel natuurlijk.
Het best aan het plafond.
kelder?
Boven het kooitje met de kanarie. Dan beschikt u over een gecombineerde melder.
Dank voor jullie feedback. Ik koop er gelijk een stuk of 20, ga er een kunstwerkje van maken.
Ik rook nog ouderwets in huis. Opzouten met je melder.
Ik had een stikstofmeter maar heb hem weggedaan. Ding was kapot denk ik want bleef maar piepen. En we weten allemaal dat stikstof een hoax is.
In sommige huizen hangen ze die dingen in de hal of in de gang.
Dan gaan ze pas af als de deur naar de keuken of woonkamer voldoende in de fik staat.
En dan maar hopen dat opoe het kan horen met het gehoorapparaat op het nachtkastje.
Handig.
In de hal hangen ze prima. Zo kan er vanuit elke ruimte rook gedetecteerd worden, omdat het daar nou eenmaal naartoe trekt.
Verder is de hal ook gelijk de vluchtroute.
Geloof me, als je gordijnen in je woonkamer in de fik staan gaat je brandmelder daarna vrij snel af hoor. Ook al hangt deze in de gang met de deur dicht.
Hangt er één vlak bij mijn douche, pleurisding gaat regelmatig af zodra ik de deur open doe na het douchen. En eentje die afging om drie uur in de nacht, denk batterij leeg. Kreeg hem niet uit met het knopje dus die heb ik van het plafond getrokken.
En wat stond er in de handleiding over keukens en badkamers? Djeezzzz.
@Bigi Bana Boy | 01-07-22 | 09:52: handleiding? Dat is toch dat spul waar je de allesbrander mee aansteekt? Maar bij mij zijn ze er met de aanbouw op gezet. Heb ik niet gedaan
@keistad | 01-07-22 | 09:53: Een handleiding is slechts de mening van de fabrikant. Iedere man weet dat. LOL.
Douche je toch met het raamp(je) open? Trekt de walm waarschijnlijk wel voldoende weg om afgaan te voorkomen.
@Graaisnaaiert | 01-07-22 | 11:15: zit bij mij geen raam, alleen afzuiging maar dat werkt niet optimaal.
@keistad | 01-07-22 | 11:47:
Ah, dat is wel vervelend ja.
Idee voor de regering voor hier na: Verplicht ook de koolmonoxidemelder.
Gelukkig hebben we ze in huis.
Ik gok eigenlijk op een CO2 melder.
Stoot u teveel uit, gaat bij de gemeente iets piepen en krijgt u bezoek.
Niet nodig waar ik woon... heb geen gas (al ruim 40 jaar) en dientengevolge geen open vuur en daarmee gepaard gaande onvolledige verbrandingen......
Pleuris ding, ik kon niet eens meer een ei bakken zonder dat da ding afging. Intussen heb ik hem gesaboteerd en kan ik wel weer normaal een ei bakken.
U had de rookmelder onder uw afzuigkap gemonteerd?
@Red shirt | 01-07-22 | 09:52:
Sommige van die krengen zijn overgevoelig
@Louter Leuter | 01-07-22 | 09:59: Geldt ook voor bepaalde bevolkings grepen......
Oh. En hoe had ik dit moeten weten?
Kranten lezen, jongeman.
Via de juice channels.
De gemeente gaat nog bij u langs komen om u dit te vertellen, en dan maken ze meteen een vervolgafspraak ter controle.
Hoeveel mensen vallen er per jaar doof van een keukentrapje door de stress omdat het rookalarm ten onrechte staat te gillen.
Of iets minder doof bij het vervangen der batterij.
Er komt helemaal niemand m'n huis in. Ben je nou besodemieterd
Slaap je buiten dan ofzo?
Ja, nou, zo werkt het niet, jammer genoeg. Als ze willen komen ze echt wel binnen met alle gevolgen van dien. Om zoiets futiels heeft het totaal geen zin om op je strepen te gaan staan.
Ik wil er een die i.p.v. piepen begint te schreeuwen met de stem van Bert Brussen.
"MELDEN!"
Midden in de nacht gebeld door de buren van een vriendin. Rookmelder stond te gillen en vriendin was op vakantie. Ik erheen om batterij te vervangen. Dus midden in de nacht op een gammel keukentrapje batterijen vervangen bij vriendin. Er gaan per jaar 22 mensen dood door brand. Er gaan per jaar 1800 mensen dood door huishoudelijke ongelukken, voornamelijk door val van trappen/trapjes. Dat is waar we in Nederland goed in zijn: pennywise, pound foulish.
Batterijen vervangen bij vriendin?
Als de batterijen op zijn krijg je toch alleen maar een piep per twee minuten?
@Papa Jones | 01-07-22 | 09:43: cherry 2000...
@J.Cash | 01-07-22 | 09:44: Alleen als je er in knijpt.
@J.Cash | 01-07-22 | 09:44:
En altijd midden in de nacht...
We hebben nog gren Ministerie van Proportionalitet.
Het wetsvoorstel om een helm te dragen wanneer u een huishoudtrap bestijgt is in de maak. Men debatteert nog over de knie- en elleboog beschermers.
Ik ben wokemelder. Ik ben tegen racisme
Ik ben racist, mijn melder gaat alleen af als het huis blank staat.
ik ben wokemelder, zouden ze in Leiden ook zo zeggen
Ik neem er geen , dan maar een wappie .
Precies. Die hele brandweer is onzin, er is nooit brand. Het is fake news. Total losers.
Met de kookkunsten van de vrouw zullen de buren er nu aan herinnerd worden wanneer het etenstijd is.
Dat is wel een punt hoor. Ik moet hem hier ook wel eens uit zetten als we in de bijkamer met drie man sigaren roken.
Anders schrik je je wezenloos als dat ding afgaat.
@J.Cash | 01-07-22 | 09:45:
Bij mijn schoonouders ook... Gaat dat ding in de hal af omdat de deur naar de keuken openstaat tijdens het koken...
Zonnepanelen willen nu eenmaal vaker ontbranden. Hoe vaak? Daar wordt echt schimmig overgedaan. www.gld.nl/nieuws/2410815/zonnepanele...
Vind het wel een beetje te wit hoor.. Kan echt niet meer in deze tijd. Tijd voor verandering.
Lichtgetinte rookmelders?
zo een stierepoepbingo melder zou continue afgaan in de tweede kamer bij Rutte, Sophie, Jesse, Kaag, Hugo
Als toehoorder van die leugenaars sta je toch al op je tong te bijten van ergernis. En dan ook nog die keiharde stierenpoepmelding?
Dan zou ik er voor pleiten dat die stierenpoepmelding alleen afgaat in de oren van de stierenpoepverkondigers.
Is er al een Rookmelderdag Monument?
Ik heb voor de zekerheid een sprinklerinstallatie laten installeren.
Een Halon installatie op elke verdieping is ook effectief.
Dat is geen rookmelder ,dus boete! Zal de gemeente ambtenaar zeggen .
@Ing. eslapen | 01-07-22 | 09:29: Mwah. Halon is zwaarder dan lucht, dus al je halon van de hogere verdiepingen zakt door het trapgat naar beneden. Dus duidelijk minder effectief boven in.
@Ing. eslapen | 01-07-22 | 09:29:
Weet je zeker dat je geen zuurstof meer krijgt....
"Vanmiddag om 1300 uur is de Feestelijke Installatie van het Rookmelder Monument op de nationale televisie en zijn wij weer een gaaf land."
Ik hoorde dat na een minuut stilte Debby Gerritsen een toespraak gaat houden en daarin parallellen zal trekken met gebeurtenissen uit het verleden. Ze zal zich openlijk afvragen of de loop van de geschiedenis anders zou zijn geweest als er ten tijde van de Tweede Wereldoorlog rookmelders zouden zijn geweest.
Of gasmelders, ook zo'n dingetje.
Als je de batterijen eruit haalt gaan ze niet meer op de meest ongelegen momenten af en voldoe je toch aan de verplichting om er eentje in huis te hebben.
Zou je ze ook uit de verpakking moeten halen of is het met blister ook akkoord?
@marcoplarco | 01-07-22 | 09:35:
Waarom zouden ze batterijen in blisters verkopen als ze niet willen dat jij ze zo in je rookmelder doen?
Natuurlijk mag dat .
Zag dat er ook rookmelders zijn die je met een paar plakstrips en magneten kunt bevestigen.
Hoef ik goddank niet te boren. Ik haat boren.
Hoe kan je nou boren haten? Ik grijp ieder moment aan om even lekker te boren. Heb nu al 5 rookmelders hangen hier, heerlijk.
Ja hoor. Kleintjes met een plakstrip en een batterij die 10 jaar meegaat. Na die 10 jaar moet je het hele ding vervangen (geldt voor elke rookmelder).
@Muxje | 01-07-22 | 09:29: Okee, maar... je hoeft niet te boren en zo heel duur zijn die dingen nou ook weer niet.
Uhh, ik zal het maar vertellen - ik kan helemaal niet boren.
That's what she said.
Heb 3 van die Nest dingen hangen. Prima dingen.
Heb je al brand gehad dan?
Heb je de microfoons eruit gehaald?
liggen er ook eieren in het nest
Pas maar op wanneer de ouders terugkomen.
Goh wat leuk. En dat op Keti-Koti dag. Toeval? Ik denk het niet.
Ik heb twee van die krengen, eentje in de hal naast de douche. Had ik de deur niet goed afgesloten tijdens het douchen gaat dat monster af. Echt ondingen vind ik het.
Heeft u zwarte of witte? Die witte deugen niet.
Oh dan moet ik de mijne zwart verven, mag dat ook? Of moet ik ze echt vervangen voor zwarte?
vreemd want de moderne apparaten werken op warmtebronnen en niet op deeltjes in de lucht. Een anecdote uit de oude doos.
@AntiZanicz | 01-07-22 | 09:22: De moderne werken vrijwel allemaal op deeltjes in de lucht. Er zijn er bij die *ook* op hitte reageren.
@Gaat het niet dan? | 01-07-22 | 09:21: Nee, dat is dan blackface
@AntiZanicz | 01-07-22 | 09:22:
Thuis meegemaakt.
Trap er niet in! Die Chinese dingen zitten vol met spyware.
Zijn er ook rookmelders die niet een piep maar leuk melodietje geven ? Bijvoorbeeld als De Rook Om Je Hoofd Is Verdwenen van Boudewijn de Groot.
en Smoke on the water als die in het washok afgaat.
@small_town_dude | 01-07-22 | 09:19:
en 'I'm on fire' als-ie te laat afgaat.
@Schoorsteenveger | 01-07-22 | 09:29: 'Fire down below', voor de kelder.
Of, als dienst naar de brandweer: The roof is on fire!
Scheelt weer zoeken.
Gewoon "fire": www.youtube.com/watch?v=NOErZuzZpS8
Dan Hartman, Relight my Fire
Wat wel van belang is ondanks de betutteling hoe gaat de verzekering hiermee om? Iemand..?
Anti melder. Gestikt is veel goedkoper dan gedeeltelijk verbrand namelijk.
Van je verz.mij ontvang je nog een bericht:
‘Zoals u weet zijn sinds… bla, bla’
met een linkje naar bijv. Bol.com
Vanaf datum ontvangst + 30 dgn ben je de Sjaak
Ik heb gesmolten rookmelders te koop. Bel me als je huis is afgebrand en ik kom er een paar op de smeulende puinhopen gooien.
@Joffri | 01-07-22 | 09:19: Beetje rookschade is weer goedkoper dan een compleet afgebrand pand.
Ambtenaren die over de vloer komen, dat vraagt om de klassieker van Jiskefet =
www.youtube.com/watch?v=lg5FTai3Gpg
Erg sterke aflevering.
Had Sywert laatst geen partij rookmelders ingekocht?
Afgezien van dat het gewoon een enorm slim idee is om die dingen op te hangen, is zo'n gebod natuurlijk weer een wanhopig betuttel regeltje.
Fuck off, ga iets nuttigs doen. Je hebt 10 crises gecreëerd, concentreer je daar dan ook op.
Nu nog een versie met stembesturing. Dat als je roept ' het is voedsel ' dat hij stopt met piepen.....
Geeft dat ding antwoord: Je schnitzel is verbrand, moet ik de snackbar voor je bellen?
Vanaf 1 juli 2023 moet u naast uw rookmelder een asielzoeker in huis hebben.
ook 1 op elke verdieping?
Die dan het knopje indrukt als er rook is? Of is dat dan weer slavernij?
Die moeten we ook aan het plafond schroeven?
@marcoplarco | 01-07-22 | 09:29:
Dat is een tot rookmelder gemaakte.
Mijn wokemelder is gekoppeld aan internet en doet het prima.
nice
Heb ook een die vaak af gaat bij het bakken van een stuk koe.
Zou een beroep op de vrijheid van religie hier kunnen helpen?
Even een vraag, is het daadwerkelijk mogelijk dat een ambtenaar komt controleren? Lijkt mij erg sterk, want achter de voordeur.
Die komt gelijk even een controle uitvoeren op:
- Uw sieraden
- Uw contant geld
- Uw autosleutels
- De kookkunsten van uw vrouw
@HankHill | 01-07-22 | 09:20: mbt het laatste punt.
Bidden voor het eten is aangeraden.
@Ing. eslapen | 01-07-22 | 09:23: Dan is het eten niet alleen aangebrand, maar ook nog koud.
De meeste mensen zullen dom genoeg zijn om zo iemand binnen te laten. Want angstcultuur.
Volgens de website van de wouten:
"Staat er iemand van de politie of gemeente voor de deur om je rookmelders te controleren?", vraagt Politie Nederland haar volgers via Twitter. "Let op: dit is een babbeltruc. Doe de deur niet open en bel 112."
Duidelijk NEE. Je krijgt wel weer van die figuren die middels deze babbeltruck zullen proberen binnen te komen. Als ze weer weg zijn ben je meestal iets kwijt. Je portemonnee of je pinpas of je sieraden. Gaat geheid gebeuren bij oudere mensen die alleen wonen.
Zijn in de Oekraïne eigenlijk rookmelders verplicht ?
ik moet altijd aan aan dit denken en voel de pijn. youtu.be/3TluVR4AcIE
Dus,
Voldoe je na 1 juli 2022 niet aan de wettelijke rookmeldersplicht en heb je schade? Als je een Interpolis Woonhuis- of Inboedelverzekering hebt blijf je gewoon verzekerd bij brandschade.
Geldt voor de meeste verzekeraars wel volgens mij. Rookmelders zijn vooral bedoeld om tijdig te kunnen vluchten.
@Muxje | 01-07-22 | 09:14: en dat vraag ik me af..
@aardv@rk | 01-07-22 | 09:18: check je polis.
@Muxje | 01-07-22 | 09:14:
Inderdaad. Het gevaar bij brand is verstikking door rook en vooral hete rook is niet prettig. Als je op vakantie bent en er is brand en zo'n ding gaat af... Tsja dan heeft het geen toegevoegde waarde (tenzij je een duur fancy systeem hebt dat naar een meldkamer uitbelt). Bij ons brandde laatst een penthouse. De brandweer had zoveel water nodig dat het hele gebouw na afloop onbewoonbaar werd verklaard en tzt afgebroken wordt.
Zijn er ook rookmelders voor doven?
Jazeker. Zwaailicht.
@horsteknots | 01-07-22 | 09:11:
Gelukkig, dan kunnen doven ook doven.
Voor doven bestaat er vast wel één of andere smartgear toch ?
Een tril-ei ofzo met een handige app. Ik maak me meer zorgen over de blinden. Die dat kutgepiep wel horen maar geen rook zien.
Wat?
@laurentius | 01-07-22 | 09:14: lol.
@laurentius | 01-07-22 | 09:14:
Of je rookworst lust.
er zijn brandmelders voor gehoor-gehandicapten.
Ja, dan gaat er een lampje knipperen.
Welkom in de nieuwe maatschappij die gebouwd is met deze verschrikkelijke dingen. www.hornbach.nl/shop/Rubberen-tegel-5...
Ik haat die zelfingenomen kut reclames van Hornbach. Want wij, jij, jouw, terwijl anderen, want jij en wij….
Emoji-melders. Zou op Geenstijl verplicht moeten zijn voor elke reaguurder.
Op dezelfde dag als keti koti...
Ik heb alleen stikstof melders.
Telefoonlijnen zijn open?
Ik word gek van die rookmelder sinds ik rookgordijnen heb.
Ik heb een grafhekel aan van bovenaf opgelegde geboden. De overheid behandelt de burger als een huisdier. Niet gek dus dat ze af en toe bijten.
@Boterzacht | 01-07-22 | 09:14:
Aanraden ja, graag zelfs, verplichten niet. Laat staan de kosten van het controleren.
@Boter: nee.
Ten eerste wordt dit altijd een precedent voor meer betutteling. De volgende maatregel gaat gerechtvaardigd worden met deze detectoren.
Ten tweede is een verbod een zwaar middel. Of men moet dit gaan controleren (dus boa's aan de deur die je huis mogen doorzoeken) of het is een papieren tijger en had net zo goed een aanbeveling kunnen zijn.
Punt drie: weer een stukje regelgeving erbij in een oerwoud dat niet te volgen is.
Punt vier: komt er een plicht op actieve batterijen en wordt dit gecontroleerd. Moet je bij brand kunnen aantonen dat die batterijen niet leeg waren, aan de brandverzekering.
Ten vierde: mooi excuus om een BOA langs te sturen. Die kan gelijk kijken naar het aantal terrastegels en tandenborstels. Of die trimtafel wel alleen voor jouw hondjes is. Waarom jij nog met veel cash betaald. Waarom je een allesbrander hebt staan. En zo voort...
@Louter Leuter | 01-07-22 | 09:42:
Dit dus. Je wordt als een klein kind behandeld en mag minder en minder.
Ik rook al jaren niet meer.
Dat wilde ik even melden.
Hoe bevestig ik jou aan het plafond?
Altijd eentje op zak, ik ga de deur niet uit zonder!
Jaja..
Maar geen fietshelm..!!
Dank je. Dag verpest. Ik wil geen fietshelm!!
En geen warmtepomp!!
Mijn vrouw ruikt het altijd meteen als ik gerookt heb, dus die zal een brandje ook wel opmerken.
Gaat de overheid dan ook publiceren welke defecte rookmelders bij rook geen melding afgeven?! Of gewoon netjes uit de handel nemen en terugroepen?!?
"Uit recent Europees onderzoek naar de technische werking van koolmonoxidemelders, blijkt dat 40 procent faalde op één of meerdere testonderdelen, zoals het tijdig afgaan bij een bepaalde concentratie koolmonoxide." www.onderzoeksraad.nl/nl/page/3458/ko...
Wel verstandig om te testen, en dan niet alleen met het knopje. Hebben ze bij de bouwmarkt spuitbusjes voor. (Voor rookmelders dan.)
@Muxje | 01-07-22 | 09:17:
En CO? Bij mijn CV zou een CO melder een beter idee zijn dan een rookmelder.
@Louter Leuter | 01-07-22 | 09:43: Niet onverstandig om er eentje te plaatsen, hebben wij ook gedaan. Zeker in afgesloten ruimtes zoals kelders of een vliering.
En vergeet vandaag niet te genieten van gratis heri heri!
Takke herrie?
verplichten en verbieden, welkom in NL
gelukkig wel, net als remlichten, veiligheidsriemen, helmen, ladderverbod enz. Heel goed.
Dus vanaf vandaag kan je ook niet meer binnenshuis barbecueën.
Waarschuwt zo n ding ook tegen keti koti?
Hier, kun je er drie kopen voor dezelfde prijs!
www.action.com/nl-nl/p/smartwares-roo...
Koop alleen als ik de batterijen eruit kan halen.
@gato | 01-07-22 | 09:05:
Lezon!
Ik heb ze ook nog niet, vind het wat overdreven. Maar ik heb dan ook geen "slimme" apparatuur en opladen doe ik op niet-warmtegevoelige oppervlakken.
Maar goed, voor die prijs wil ik er wel een paar halen, dank voor de tip.
Is er nog een echte onderzoeksjournalist die even de lobbystructuur die hier achter zit in kaart kan brengen? Follow the money is zoals altijd het motto.
Helemaal waar. Hier gaan weer enkele mensen heel veel geld aan verdienen. Goed gelobbyd.
investeer en spaar levens, wat valt er nog meer uit te leggen.
Waarom levens besparen? we moeten toch ruimte maken?
Alleen van de BTW opbrengst van deze verplichting kam de staat toch al weer gauw zo'n weekopbrengst aan nieuwkomers financieren. We gaan nog wel vaker zulke acties zien.
Ik douche met de deur open.. Doe ik dat niet, dan gaat dat ding af en moet ik met dweilstok dat ding uitdrukken..
Hier precies omgekeerd hehe
Stop dan met douchen. Beter voor de planeet ook.
@Joffri | 01-07-22 | 09:02:
Je kan het gewoon niet winnen..
@neonreclame | 01-07-22 | 09:10:
Jawel! één keer heel gedecideerd met de dweilstok en alle onheil is afgewend.
Misschien moet je dat kreng ook niet in de badkamer plaatsen?
@ReyNemaattori | 01-07-22 | 09:18:
Ah..!!
kudT...!!
@Joffri | 01-07-22 | 09:17:
Oh ja, heb ik ook een keer gedaan.
Paar jaar geleden.
Shit, straks krijg ik controle!
Aufmachen bitte
Waarom heet het geen vuurmelder?
Die heb je ook.
Is dat iets uit het leger?
Vuur melden is een beetje laat, mensen overlijden aan koolstofmonoxide of rook en worden daarna in eigen huis gecremeerd.
@Feynman | 01-07-22 | 09:11:
Waar rook is, is vuur, waar geen rook is, is meestal geen vuur.
Het zijn tegenwoordig altijd brandmelders. Die reageren op warmtebronnen en niet op rook.
@Mr_Natural | 01-07-22 | 09:13: Het vuur hoeft niet in dezelfde ruimte te zijn als de rook. Kan vrolijk uit drie appartementen verderop komen. Meer dan de helft van de dodelijke koolstofmonoxide gevallen is het een moderne, door een gecertificeerd bedrijf geplaatste & onderhouden CV ketel. Vuur heb je altijd in de ketel, je wilt melden dat er ellende uitkomt. www.youtube.com/watch?v=3zqAQgEOyP4
@Feynman | 01-07-22 | 09:19:
Ik grapte. Een kennis van me is brandweerman en die heeft me eens verteld hoe het is als je een brandend huis in gaat waar je de weg niet weet terwijl je geen hand voor je ogen ziet. Horror.
@Antizanicz
Nee, de meeste melders in huis zijn optisch en detecteren rookgassen dmv verstrooiing van het licht. Infrarood vlam-detectie is behoorlijk duur en die je dan ook voornamelijk in de chemische industrie ipv thuis.
@Feynman | 01-07-22 | 09:11:
Als je al overleden bent maakt die crematie toch niet meer uit....
@Alfred E. Neuman | 01-07-22 | 09:38:
Deeltjes dus.
Een brandmelder reageert op de verhoging van de temperatuur. Die worden bijvoorbeeld in keukens toegepast waar de kans op damp of walm te groot is voor een valse melding. De sensor meet de temperatuur aan het plafond en als die te snel stijgt en/of te hoog is, dan gaat het alarm af.
Een rookmelder reageert op rookdeeltjes en gaat af als je nog kunt wegkomen. Als je op de slaapkamer een brandmelder zou installeren, dan werd je niet eens meer wakker want dan was je al lang door de giftige dampen overleden.
Het is goed dat er een verplichting komt voor rookmelders. Met name de huurhuizen hebben die nodig omdat die huizen an sich al niet heel veilig zijn (klein, volgestouwd) en de eigenaar hier nu voor verantwoordelijk is en er gehandhaafd kan worden.
Je doet jezelf tekort als je niet een paar rookmelders én een CO-melder ophangt. Jammer dat dit in Nederland dan toch weer verplicht moet worden maar aan de andere kant goed dat de overheid zich over de domme mensen ontfermt.
De CO meter dan wel 30 cm van de vloer anders heeft t nog weinig zin
@Drembil | 01-07-22 | 10:21:
Vergis je je niet met koolzuur CO2? CO zijn twee moleculen (C + O) en is dus vergelijkbaar met stikstof N2 en zuurstof O2. In het periodiek systeem staat C op plaats 6, onder N met 7, en O met 8.
Vroeger had je in brouwerijen open gistkuipen met CO2 melders bij de vloer...
REAGEER OOK