Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

CBS: ‘Stikstof in dierenmest daalt al jaren’

Waar zijn we nou toch mee bezig in dit land

Is het een poging om de boel te bedaren of gaat het CBS lijnrecht tegen MinStik van der Wal in? “Minder stikstof en fosfaat in dierlijke mest”, koppen de ambtelijke abacussen op hun overheidswebsite. En daarbij dan een hele rits grafiekjes die tonen dat stikstofuitscheiding in dierlijke mest onder de EuRoPeSe PlAfOnDs zit, en al een paar jaar op rij daalt. Geldt zowel voor stikstof als voor fosfaat, en geldt zowel voor melkvee als voor varkens- en pluimveemest. De boeren zijn dus goed bezig. Toch moeten de boeren kapot. Want in Den Haag zullen ze niet rusten totdat Nederland de volledige transitie heeft doorgemaakt naar een non-descripte Tristate City van bullshitbanen voor middlemanagers, die diversiteitstrainingen, klimaatsymposia en groepscursussen Homologatie van Ambtelijk EU-Jargon krijgen in een land van louter congrescentra, waar vega-voedsel uit 3D-printers geserveerd wordt door migranten die voor schandalig weinig geld in de bediening, schoonmaak, kofferkelders of achter het stuur van een elektrische taxi werken in het Progressieve Utopia van driedelig geklede tweewoordenschoften, die bovendien geen boeren meer hoeven te vrezen die vieze luchtjes in het betonnen Berlijn aan de Rijn-land achterlaten. Nu alleen nog iemand vinden om al die trekkers het land uit te slepen, want de bergers doen het niet. Maar we dwalen een beetje af. Terug naar de realiteit: Koeienstront stinkt steeds minder, zegt het immer solide CBS. Dus de stikstofnonsens kan van tafel.

Nope, politieauto’s gaan het ook niet doen

SBS zoekt boeren die tégen boeren zijn

Oeps. Sorry Jumbo

LOL-Turk

Onzichtbaar in eigen land, belangrijk in het buitenland…

Social

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Low battery | 30-06-22 | 17:21

Hoeveel stikstof produceren 17 miljoen Nederlanders bij het piesen en peopen eigenlijk dan. Hoor je geen mensvriendelijke partij over.

Taeckeltje | 30-06-22 | 14:38 | 1

U vergeet per vierkante meter.

Jos Tiebent | 30-06-22 | 14:46

iemand de link van dat tiktok filmpje waar die politieauto wordt weggesleept?

2_amazing | 30-06-22 | 14:25 | 1

Zag hem net als favorite op faecesboek voorbij komen.

Jos Tiebent | 30-06-22 | 14:45

"Ze hebben onze grond nodig" zeggen boeren zelf ook. Worden nu genaaid met een stikstof leugen om dat mogelijk te maken: huizenbouw voor gelukzoekiërs.

ofarim | 30-06-22 | 14:18

Gewoon die boerderijen platbranden. De vrouwen en kinderen van die boeren in opvanghuizen plaatsen.
Is een beproefd recept, vraag maar aan die rooinekken.

hotnot | 30-06-22 | 13:15

@Graaisnaaiert | 30-06-22 | 13:04:
Ik stel iets anders voor: de boeren blijven eigenaar van de grond en ontvangen erfpacht over de huizen die op hun grond gebouwd worden in de hoogte van de opbrengst die ze over de afgelopen jaren hebben gehad. Dat kan dus per huis geen giga bedrag zijn als je ziet wat er per hectare
aan huizen gezet kunnen worden. Wel zo eerlijk en je houdt de gemeenten en de projectontwikkelaars bij wie het meeste geld aan de strijkstok blijft hangen buiten de deur.

me163komet | 30-06-22 | 13:48

@Veepert | 30-06-22 | 13:54: zolang 80% van de door NL boeren geproduceerde goederen voor de export zijn zou ik me daar geen zorgen over maken....

Jafco | 30-06-22 | 14:09
▼ 1 antwoord verborgen

75% van het door Nederlanders genuttigde vlees is kip en varken (naar gewicht), rund komt met 19% op de derde plek. (Universiteit Wageningen). Bij de export van vlees is een grofweg een gelijke verhouding te zien tussen deze twee groepen.

De in dit artikel gegeven CBS tabel (doorklikken) geeft dat de stikstofuitstoot van kippen en varkens samen 30% is van het totaal. De stikstofuitstoot van rundvee is 65% van het totaal.
Oftewel:
75% -> 30%
19% -> 65%

Kort door de bocht conclusie (onze overheid doet niet anders): Kippen en varkens zijn het probleem niet in de stikstofdiscussie. Vleesconsumptie is het probleem niet. Een vleestax is dus onzin, een zuivel/melktax zou daarentegen het overwegen waard zijn.

Locusta | 30-06-22 | 12:46 | 3

Of vol inzetten op scheiden van urine en mest bij koeien

Humsico | 30-06-22 | 13:01

Las een artikel waarin een student een prijs gewonnen had voor zijn uitvinding om stront en urine te scheiden.
Niets meer over gehoord.

Schipperke | 30-06-22 | 14:49

kan iemand even een paar broden bezorgen bij Dolf Jansen? Door bloedsuikertekort brabbelt hij onzin op radio1.

Sqbar | 30-06-22 | 12:37 | 3

Dolf kun je beter mijden.

Verbandmeester | 30-06-22 | 12:58

Dolf is verschraald, dat is kei hip tegenwoordig.

Veepert | 30-06-22 | 13:56
-weggejorist en opgerot-
prutsclown | 30-06-22 | 12:08 | 1

Lastig hè, mensen met een andere mening.

Après toi | 30-06-22 | 15:59
-weggejorist-
upgent | 30-06-22 | 12:02 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

LTO Nederland definieert het acceptabele protest: Een spandoek langs de sloot: “komt de boer nu in de sloot?” of een spandoek voor het huis: “kan ik nog boer worden” met tekening van kind op klompen.
Dat is volgens LTO Nederland proportioneel protest wanneer je thuis bezocht wordt door een vrouw die een handgranaat onder de keukentafel legt en zegt dat je braaf moet blijven zitten met je gezin.

fokkewoelf | 30-06-22 | 12:00 | 8

@Nichtsneues | 30-06-22 | 12:09:

"Maar zij doen het ook, dus dan mag ik het ook"

Really?

Terreurboeren zijn geen haar beter dan links tuig en andersom. Resultaten boeken ze beiden niet want niemand gaat zwichten voor terreur. Waarom? Simpel omdat dit dan andere idioten aanmoedigt om ook te gaan rellen en erger omdat die ook dit of dat eisen.

Als de terreurboeren enig verstand hebben, iets wat ik ten zeerste betwijfel, dan wachten ze eerst af wat de plannen zijn. Gaan ze daarover in gesprek (ergens volgend jaar) en pas dan actievoeren.

Theodorus.Goldbach | 30-06-22 | 12:46

@Theodorus.Goldbach | 30-06-22 | 12:46: Wachten op de plannen en dan in gesprek?
Er is nu een plan op tafel gelegd en daarover is al geen gesprek meer mogelijk want dat moet onverkort doorgaan volgens het d66-kabinet. Dus wordt er nu actie gevoerd, want de boeren hebben gelukkig wel enig verstand en laten zich niet langer belazeren met "afwachten en in gesprek gaan".

Schmalz | 30-06-22 | 13:13
▼ 5 antwoorden verborgen

Als tijdens die BLM - demonstratie op de Dam midden in corona- tijd een zwarte rapper met zo’n hamer zou hebben staan zwaaien, dan had’ie dezelfde avond bij Jinek gezeten.

bisbisbis | 30-06-22 | 11:18 | 2

Het was een culturele uiting van diversiteit, die hamer stond voor het slavenverleden van andermans voorouders en die politieauto voor het blanke establishment.

BadPatNL | 30-06-22 | 11:22

Drie keer gelezen. Ik heb geen flauw idee wat je wil zeggen. Wil je zeggen dat boeren gediscrimineerd worden omdat ze elke avond mogen aanschuiven bij elke talkshow? Of wil je zeggen dat negers volgens jou alleen mogen aanschuiven bij een talkshow als ze met een hamer zwaaien?

Theodorus.Goldbach | 30-06-22 | 12:09

Rutte is misschien de grote afwezige in dit heel drama, maar van Kaag hoor je ook helemaal niets terwijl de economie in elkaar stort!

Tollebol | 30-06-22 | 11:02 | 2

Het enige wat ze kunnen is ánderen vertellen wat ze anders moeten doen. Als ze zelf iets moeten doen komt er niks van terecht.

Harry.Langezwaal | 30-06-22 | 11:41

@Harry.Langezwaal | 30-06-22 | 11:41: en dan noemen ze zich topbestuurders, topdiplomaten, partijprominenten... een stage op het VMBO zouden ze niet halen...

Jansen63 | 30-06-22 | 12:52

Die agent heeft wel humor met z'n sirene en zwaailichten.

kleybeuker | 30-06-22 | 11:01

De boer is de nieuwe Zwarte Piet. Hij wordt keihard in zijn gezicht getrapt.
En Rutte zag dat het goed was want dit land is een gaaf vaasje.

euroka | 30-06-22 | 10:45 | 1

Daar heb ik geen actieve herinneringen meer aan.

Mr_Pikibelly | 30-06-22 | 10:53

Kortom .
Als je de verkorte ,leesbare versie van het CBS rapport leest ,kan ik maar 2 conclusies trekken.
www.welingelichtekringen.nl/natuur-en...
A. De boeren hebben goed hun best gedaan.
B.De boeren moeten dus alleen geruimd worden omdat ze naast een zeldzame dwarsgestreepte hinkstapkrekel wonen.

chausson61 | 30-06-22 | 10:44 | 6

@Theodorus.Goldbach | 30-06-22 | 11:01:

Natuurlijk heb je gelijk dat die natura2000 gebieden volstrekt onnatuurlijk, kunstmatig en van menselijk ingrijpen afhankelijk zijn.
Maar zelfs die natura2000 gebieden overleefden de veel hogere stikstofuitstoot van 10, 20, 30 jaar geleden.
De natuur is niet zo dood als de betonlobby ons wijs probeert te maken.

Dandruff | 30-06-22 | 11:05

@roberto9715 | 30-06-22 | 11:00: en nieuw EU lid Oekraine is voor de landbouw. NL voor meer immigranten en overhead/dienstensector. Dat is tenminste wat de EU steeds voorstelt en wat Rutte doet. En oh ja: visserij moet ook weg hier, ook al is de vloot hier bovengemiddeld modern. Lost ook het gedoe met windmolens op zee op waar vissers niet meer mogen komen

Nichtsneues | 30-06-22 | 12:13

@Theodorus.Goldbach | 30-06-22 | 11:01: "Het gaat om onze leefomgeving"
Leg nou eens in hele simpele bewoording uit wat dan volgens jou het probleem voor onze leefomgeving is.

naglfar | 30-06-22 | 13:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Tjeerd heeft maar 1 vriend en dat is hijzelf.

Coolcalmcollected | 30-06-22 | 13:11

‘Hou mensen ideeën voor, geen ideologieën.’
www.groene.nl/artikel/de-o-van-okolog...

"Door te praten met boeren, samen te werken met supermarkten en ‘empathisch’ te lobbyen in de politiek hebben belangenorganisaties van Denemarken Europa’s koploper in biologische landbouw gemaakt"

Praten, samenwerken, empathie. Hier zijn onze regenten niet zo sterk in.

Duwbak_Linda | 30-06-22 | 10:17 | 4

@Duwbak_Linda | 30-06-22 | 10:29: Even voor de goede orde: de boeren wilde zelf dolgraag van het melkquotum af. De dag van afschaffing werd door de boeren "bevrijdingsdag" genoemd. De boeren wilden dolgraag zelf meer produceren.

Psycho Daddy | 30-06-22 | 10:42

@Psycho Daddy | 30-06-22 | 10:42: Vertel er even bij waarom ook al weer. Iedere vier jaar komt er een nieuwe visionair met nieuwe regels om een monumentje achter te laten. Henk Bleker hebben wij het nog over.

P. Breidel | 30-06-22 | 13:19
▼ 1 antwoord verborgen

Die sticker met "Ik sleep geen boeren" mist eigenlijk nog de belangrijke toevoeging "in opdracht van de (r)overheid!".

oh no | 30-06-22 | 10:11

Te treurig dat het NL leger TEGEN de eigen burgers ingezet wordt om als veredelde wegsleepdienst te fungeren. Als de politie de demonstraties niet aankan dan zou het een duidelijk signaal aan de politiek moeten zijn. Nog beter zou zijn als de politie en de rest van NL allemaal tezamen naar Den Haag gaat voor een massa demonstratie tegen Rutte en de kliek die er al te lang zitten en alle realiteitszin hebben verloren.

oh no | 30-06-22 | 10:09 | 16

Toch gek @Theoke, dat er dan nog zoveel kunstmest wordt geïmporteerd uit oa Oekraïne. Op je kaart uit januari 2011 staat niet van welk jaar de gegevens zijn, maar waarschijnlijk voor 2011. Data zeggen ook dat er een fikse afname is na 2010
We zien een fikse concentratie boven Oost Groningen. Kunt u mij uitleggen hoe dat komt?

Lees toch steeds in internationale studies dat de zee een grote invloed heeft op het ammoniak niveau in de lucht.

Humsico | 30-06-22 | 13:24

@Theodorus.Goldbach | 30-06-22 | 10:36: jazeker kan dat. Dat gebeurt nu dus ook. Met een logische reactie. Die jij als anti-rechtsstatelijk of zelfs als terreur bestempelt. Ik vind dat tamelijk hysterisch en probeerde slechts uit te leggen waarom de boeren nu zo heftig reageren en waarom er ondanks dat nog steeds brede sympathie is. Het is een relatief klein probleem dat kunstmatig zo groot is gemaakt dat het echt bespottelijke gevolgen heeft. Zie ook: energietransitie. Mensen zijn het niet eens met de prioriteiten en gemaakte afwegingen en kennelijk is dit de enige manier om door te dringen. Want via de stembus lukt het niet en referenda zijn ook afgeschaft.

Gen. Maximus | 30-06-22 | 13:24
▼ 13 antwoorden verborgen

Nederland is in feite 1 grote stad. Natuur is hier bijna niet meer. Een stikstofbeleid op toepassen is daarom ook funest voor de hele economie. Het beleid aanpassen om dit te herstellen/op te lossen is onmogelijk. De natuur moet simpelweg wijken om ergens anders gecreëerd te worden. Tja, dat heet overbevolking. De moeder van alle problemen.

zzMichielzz | 30-06-22 | 10:05 | 5

@Humsico | 30-06-22 | 10:41:

Er wordt gekeken naar de stikstofuitstoot per hectare die sowieso belachelijk hoog is in Nederland. Bij natuurgebieden moet deze extra omlaag om te redden wat er nog over is van onze natuur. Jij bent woest hierover omdat er straks een varkensboer op de hoge veluwe geen miljoenen meer kan verdienen met de export van varkensvlees naar het buitenland? Want daar komt het op neer. Het is een beetje als woest zijn dat een chemische fabriek dat miljoenen verdiend aan de export moet sluiten omdat ze hun afval in jouw recreatiegebied storten. Ik heb geen kinderen maar ik ken zat mensen die in een Nederland willen leven wat niet alleen maar vol staat met brandnetels en braamstruiken.

Eigenlijk. Zelfs al hadden we geen enkel natuurgebied meer zouden we nog steeds een probleem met het mestoverschot hebben wat onze leefomgeving verziekt.

Maar ja, kan zijn dat jij vindt dat de varkenshouder met 15.000 varkens voor de export belangrijker is dan onze leefomgeving.

Theodorus.Goldbach | 30-06-22 | 10:52

@Theodorus.Goldbach | 30-06-22 | 10:52:

"Om te redden wat er og over is van de natuur".
Ga eens naar buiten, fiets een beetje rond buiten de randstad. Pak desnoods auto of trein in om echt buiten jouw bubbel te geraken.
Er is echt heel veel natuur, compleet met weidevogels insecten, etc. Het zijn alleen niet de gebergten en oerbossen zoals op Duitse ansichtkaarten nee. Maar dat is hier ook niet haalbaar.

Dandruff | 30-06-22 | 11:12

Onzin, de natuur laat zich niet tegenhouden. De natuur past zich aan veranderende omstandigheden. In elke stad barst het van de natuur.

dijkbewaker | 30-06-22 | 11:45
▼ 2 antwoorden verborgen

"Tegen eind 2020 zal de Commissie het initiatief evalueren en zo nodig bijkomende maatregelen voorstellen. Om in het wild levende dieren, planten, "bestuivers en natuurlijke plaagbestrijders ruimte te bieden, moet ten minste 10 % van het landbouwareaal dringend worden omgevormd tot landschappen met een hoge diversiteit."

"Daaronder vallen onder meer bufferstroken, roulerend of niet-roulerend braakland, hagen, bomen die niet voor productieve doeleinden bestemd zijn, terrasmuren en vijvers."
eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TX... [2.2.2]

Geen idee hoe het in de polders is, maar dit is een beschrijving van een omgeving zoals ik die hier (Drenthe, Friesland) waarneem. Alleen dat braakland weet ik niet. Dat is ook wat ik bedoel met dat er om de akkers en weilanden heen veel natuur aanwezig is.

Via: arnowellens.eu/article/59415/feit-een...

Duwbak_Linda | 30-06-22 | 10:04 | 2

Ja, maar onze regering wil een beleid dat strenger is dan die EU van ons eist. Zoals jij het beschrijft zou de boer dus van veeteelt af kunnen stappen en over kunnen gaan op landbouw.
Maar de regering wil dat niet, die wil de boeren weg hebben. Een van de redenen daarvan is dat er meer grond nodig is om te bouwen. Kaag's migrantenstroom moet ook ergens wonen straks.

gaffelbaard | 30-06-22 | 10:18

@gaffelbaard | 30-06-22 | 10:18:
Krijg het idee dat onze overheid totaal niet weet hoe met burgers te communiceren. Zie ook Groene link hierboven (ja of onder). Waarom wil dit in Denemarken (wederom!) wel. Begin echt te denken dat onze overheid zelf het probleem is.

Duwbak_Linda | 30-06-22 | 10:26

Ik vind het belangrijk dat de mening van Geert Wilders ook mee moet worden genomen. Ik sta open voor een goede dialoog zonder uitsluiting van meningen.
Dat kan wellicht de polarisatie een halt toe roepen.
www.trouw.nl/nieuws/wilders-politie-m...

TB2318 | 30-06-22 | 09:58 | 4

@Sinterbikske | 30-06-22 | 10:03:
Juist. Zo doet Aboutaleb in 010 dat. Maar ja, Wilders he? Dat is het waard om in 2022 het te hebben over iets uit 2007. Dus laten we het niet over Aboutaleb en de PvdA hebben, dat is lastig.

gaffelbaard | 30-06-22 | 10:29

PvdA burgemeester? Hij is zo rechts als ik weet niet wat, pure repressie en keiharde law/order man.

010waus | 30-06-22 | 12:46
▼ 1 antwoord verborgen

@Theodorus.Goldbach | 30-06-22 | 12:15:

"Dit speel al decennia", nee, de afgelopen 3 decennia is de stikstofuitstoot met 68% gedaald. Een enorme prestatie gezien de bevolkingsgroei met ruim 20% in diezelfde periode.

Jij roept steeds dat we alleen naar de sterk verouderde modellen van de betonlobby mogen kijken en niet naar door experts aangedragen feiten. Maar juist de makers van die modellen hebben nu steeds meer kritiek op hun eigen modellen. Er worden teveel grote vervuilers niet meegerekend. Wel worden niet-bestaande veestapels van reeds gestopte bedrijven meegerekend bij de landbouwuitstoot.

En stel dat jij gelijk hebt dat de natuur nooit levensvatbaar is.
Dan nog zitten we onder het Europese stikstofplafond.
En vooral heel ver onder de stikstofuitstoot van 10, 20, 30 jaar geleden toen die kunstzinnige natura2000 tuintjes werden aangelegd.

Dandruff | 30-06-22 | 12:49

@Theodorus.Goldbach | 30-06-22 | 12:13: U denkt vanuit het model. Het (betwiste) model geeft een crisis aan. Maar in hoeverre klopt dat bij de werkelijkheid? De UvA doet op dit moment (sinds 2019) (een eerste!) onderzoek naar depositie van stikstof rond een boerenbedrijf , waar en in welke mate. Dat is op deze manier nog nooit onderzocht. Eind dit jaar volgen de resultaten. Interessant onderzoek in deze.

Jahallo17 | 30-06-22 | 13:08
-weggejorist-
Schipperke | 30-06-22 | 14:31
▼ 14 antwoorden verborgen

Feit: van alle stikstofuitstoot is de agrarische sector voor 60% verantwoordelijkheid. Meer dan industrie en alle auto’s tezamen.

Feit: van alle productie verdwijnt 80% naar het buitenland.

Feit: stikstofoxiden strijken in de nabije omgeving van uitstoot neer met tot gevolg dat stikstofminnende planten de overhand krijgen, die zijn over het algemeen niet goed voor de biodiversiteit.

Conclusie: de boeren verneuken onze natuur zodat ze in het buitenland te vreten hebben. Het is dus niet meer dan logisch dat daar een rem op komt. Vanzelfsprekend dient wel iedereen netjes gecompenseerd te worden.

Anaal_Geweten | 30-06-22 | 09:46 | 6

Feit: Nederland importeert een zeer groot deel van gebruiksartikelen en etenswaar uit het buitenland. En veroorzaakt daar enorm veel vervuiling. Je kan toch niet ineens gaan doen alsof vlees het enige (vervuilende) import/exportproduct is?

Enige oplossing tegen deze vervuiling is iets doen aan overbevolking (dan is er minder vlees nodig) en/of slimmer produceren (willen onze boeren wel als ik het goed begrijp)

Jahallo17 | 30-06-22 | 10:07

"Feit: van alle stikstofuitstoot is de agrarische sector voor 60% verantwoordelijkheid. Meer dan industrie en alle auto’s tezamen."

FAKE!
Dat cijfer geldt voor niet voor de uitstoot van stikstofoxiden. U verwijst naar de uitstoot van ammoniak, niet de uitstoot van stikstof.
Daarin zijn wegverkeer, overige bronnen, scheepvaart en industrie de grootste veroorzakers en pas daarna komt de landbouw met slechts 1,3%! (bron CBS, cijfers 2020).

gaffelbaard | 30-06-22 | 10:40

Ik ben eigenlijk wel vóór iets minder diversiteit....

bisbisbis | 30-06-22 | 11:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Plaatje gaat alléén over mest en is ook niet geografisch maar als landelijk totaal.

Uitscheiding is ook nog iets anders dan totale depositie. Ander plaatje...

Overigens ben ik fel tegen overhaast met maatregelen de boeren beschadigen. Dat kan allemaal in een andere meer landelijk, redelijk tempo "gepolderd" worden. Niet opgelegd wat nu juist een richting is waar we niet heen moeten willen met z'n allen. Dan maak je niet "boeren" kapot maar waar NL voor staat.

GeenAccount | 30-06-22 | 09:41

Ik hoor trouwens net dat de criminele terreurboeren gisteren hun gearresteerde kompanen wilden gaan bevrijden in Apeldoorn. Dat is gewoon een directe aanslag op de rechtsstaat.

Theodorus.Goldbach | 30-06-22 | 09:35 | 13

@Wattman | 30-06-22 | 10:09:

Omdat jij je zin niet krijgt en anderen wel? Volgens mij heb jij altijd al een hekel gehad aan democratie en de rechtsstaat en grijp de imperfecties van de rechtsstaat en democratie aan om het te demoniseren.

Theodorus.Goldbach | 30-06-22 | 10:23

@Theodorus.Goldbach | 30-06-22 | 10:23:

Nee hoor, altijd voorstander van directe democratie geweest. Referendum, gekozen burgemeester enzovoort. Tegenwoordig stem je op een blanco verkiezingsprogramma want niets wordt uitgevoerd en de belangrijkste dingen worden later erbij verzonnen.

En maar gek vinden dat mensen hier en daar eens wat in opstand komen.

Wattman | 30-06-22 | 11:03

@Wattman | 30-06-22 | 11:03:

Nederland is altijd al een polderland geweest. Polderen, ofwel geven en nemen is wat politieke partijen al decennia doen in dit land. Het probleem is echter dat sommige stemgerechtigden in hun tomeloze verwendheid zijn gaan stemmen op "fringe" meestal one-issue partijen. Dat heeft de basis van onze politiek versplintert waardoor de grotere partijen in bed moeten gaan met, en concessies doen aan andere partijen. Dit heeft niet alleen de overheid gehandicapt gemaakt maar ook de oppositie. En dat hebben we allemaal zelf gedaan.

Neem Wilders. De meeste Wilders stemmers zijn anti-islam of tenminste erg kritisch. Vinden buitenlanders maar niets en zeker moslims niet en hebben daarnaast nog wat andere zaakjes waar ze ontevreden over zijn. Wat doen ze? Ze gaan niet kijken naar een partij die de meest belangrijke zaken voor hun direct behartigt. Ze gaan niet zoeken naar een partij die iets kan en wellicht ook gaat doen voor ze. Nee. Ze blijven stemmen op Wilders in de valse illusie dat hij de problemen met criminele moslims kan of gaat oplossen.

Theodorus.Goldbach | 30-06-22 | 11:45
▼ 10 antwoorden verborgen

De eerste distributie centra van supermarkten, blijken intussen geblokkeerd.
Heeft u uw boodschappen al gedaan, voor volgende week ?
Re(a)g(u/e)ren, is vooruitzien.

Nederlandop1 | 30-06-22 | 09:33 | 5

Klopt

Therrie | 30-06-22 | 09:46

Koop wel een paar weken bij de Toko, die hebben andere aanvoerlijnen.

Hieronymus-ego-sum | 30-06-22 | 09:54

Gelukkig heb ik het gras in de tuin nog niet gemaaid. Ik ben er klaar voor!

Sinterbikske | 30-06-22 | 10:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Weet je wat ook stikstof uitstoot?

Mensen. 9 ton co2 per jaar.

Daar hebben we er toch al te veel van in NL, dus kan dat niet een beetje minder?

Als we nou eens beginnen met Rutte en zijn tassendragerscoalitie?

gaffelbaard | 30-06-22 | 09:31 | 2

Als je niet weet waar het om gaat maar toch mee wil praten.

Het gaat om NH3. Blaas jij 9 ton NH3 uit? Want als dat het geval is zou ik maar eens naar de huisarts gaan.

Theodorus.Goldbach | 30-06-22 | 09:33

@Theodorus.Goldbach | 30-06-22 | 09:33:
Hi hi, gelijk weer vol op orgel. Werk eens aan je humor, Theo.

Ff serieus nu, geleerde Theo. Stikstof uitstoot, en dat weet jij heel goed, bestaat uit ammoniak én stikstofoxiden. Dus ja, dat maakt iets uit.
Hoewel, industrie en nijverheid en energiesector zijn grotere bijdragesrs, maar daar valt niet aan te tornen en lijkt onbespreekbaar want dan kom je aan de economische belangen van het bedrijfsleven en daar ziiten de vrienden van de VVD.

En wat betreft de ammoniak, ja daar zorg jij ook voor stoot. Voor die chemie maakt niet uit of de poes en piep van mensen of van dieren afkomt.

gaffelbaard | 30-06-22 | 09:52

Door het gedoe rondom de stikstof die de laatste tijd in heftigheid is losgebarsten heb ik een beetje gegoogeld. Stond er nooit zo bij stil maar als je leest wat voor leven de dieren hebben is het voor mij een reden om zwaar te minderen met vlees.

Cornelis12 | 30-06-22 | 09:10 | 12
▼ 9 antwoorden verborgen

Deze crisis is vooral een uitbarsting na decennia lang gedoe over een gigantisch mestoverschot, waar (terecht) steeds meer regelgeving over is gekomen. Het overschot is er nog steeds. Land wordt overbemest. Ook akkerland waar vervolgens alleen maïs groeit. Iedereen wist eigenlijk al lang dat die veestapel te groot was, anders was het niet zo’n gedoe. Het moest een keer tot uitbarsting komen.

Ik hoop heel erg dat na de eerste explosie in oplossingen gedacht gaat worden. Akkerbouw is ook een boerenbedrijf, dat nota bene voor meer voedsel per ha zorgt dan de keten van veeteelt. Boeren = voedsel. Ga met z’n allen een keer in de Flevopolder kijken.

Me_Giant | 30-06-22 | 09:03 | 3

Exact. De spijker op zijn kop.

Beste_Landgenoten | 30-06-22 | 09:20

Volgens mij is niet alle grond geschikt voor akkerbouw, doorgaans te nat.

NLgaatnaardeklote | 30-06-22 | 09:27

I snapt het.

Après toi | 30-06-22 | 09:36

Het uitkomen van dit rapport zo vlak na de stemmingen stinkt aan alle kanten. Ik heb er het volste vertrouwen in dat dit rapport in opdracht van het kabinet even op de plank is blijven liggen.

Ruikbaard | 30-06-22 | 09:02

Over mest gesproken: een Groningse bio-boer vertelde in een gesprek met een hoogleraar dat als de kunstmest-giganten worden aangepakt, dit heel veel stikstofuitstoot zou schelen.

Zoveel wijsheid heb ik niet maar mocht dit waar zijn, kunnen de boeren dan niet voorstellen om vermindering van stikstof door vermindering van het gebruik van kunstmest verder te onderzoeken?

Dan voegen ze inhoudelijke argumenten toe aan het debat. Ik heb het idee dat ze zelf er beter aan doen met contra -expertise en het doen van tegenvoorstellen, dan verder gaan met blokkades.

Roos | 30-06-22 | 09:02 | 2

En dan te bedenken dat voor de productie van kunstmest aardgas nodig is...

happen_maar | 30-06-22 | 09:18

@happen_maar | 30-06-22 | 09:18: o ja dat vertelde die bio-boer ook. Onbegrijpelijk vond hij de eenzijdigheid. Ook die van de berichtgeving, waardoor een boer als hij die alles goed doet en bloemen als wilde orchideeën in zijn weiland heeft groeien ook niet eens weet waar hij aan toe is .

Roos | 30-06-22 | 09:33

De boeren zijn goed bezig.

Ik heb begrepen dat er al tenminste 2 personen zijn gearresteerd voor poging tot doodslag. Daar kan je wel tot 10 jaar cel voor krijgen en je wordt er vrijwel altijd voor veroordeeld. Dan houdt het toch wel op met sympathie voor de boeren voor veel mensen.

Politici en journalisten worden bedreigd en moeten beschermd worden door de politie. Criminele terreurboeren moeten worden opgespoord door de recherche. Het mag de burger allemaal wat kosten.

En dit alles terwijl er gewoon helemaal niets bekend is over wat exact de plan de campagne is. Ja, sommige boeren zullen moeten worden uitgekocht. Vervelend. Maar gisteren hoorde ik dat van de 23.000 boeren in Vlaanderen er 41 worden uitgekocht. Royaal. De rest zal moeten inkrimpen en dan vooral de grootvervuilers te weten varkensboeren met megastallen die wel tot 15.000 varkens houden, vrijwel allemaal voor de export.

Kijk en dat is iets wat de sympathisanten van de boeren niet (willen) zien. De varkensboer en vleesverwerker exporteert maar liefst 10.000 van de 15.000 varkens voor een dikke boterham en wij blijven met de varkensstront (ammoniak) achter.

Dat is aantoonbaar schadelijk voor mens, dier en milieu. Ja. Het gaat niet alleen om zeldzame heideplantjes te beschermen het is ook alles behalve gezond voor ons. En dit is geen nieuws. Dit is al decennia bekend. En ja, sinds 1990 is de stikstofuitstoot fiks gereduceerd maar Nederland staat nog steeds eenzaam bovenaan qua stikstofuitstoot per hectare. En nee, de hardwerkende melkveeboer met 80 koeien is het (grootste) probleem niet. De nabij industriële boeren met stuks duizenden slachtvee puur voor de export die een hele dikke boterham verdiend is het grootste probleem. Maar 38% (waarschijnlijk inmiddels minder) van de Nederlanders dweept met de romantische boer Sietse en zijn loyale knecht Doeke die 7 dagen per week buffelen om een boterhammetje te verdienen met hun 80 koeien. Dat is de realiteit niet.

Theodorus.Goldbach | 30-06-22 | 09:02 | 14

@mark' | 30-06-22 | 09:26: Eens. En ik vermoed dat het keihard aanpakken van de boeren vooral politeke redenen heeft. Opkomende verkiezingen hè! Vergelijkbaar met het door de strot duwen van warmtepompen, volledige afsluiting van het Groningse gas enz.
Het kan ook minder rigoreus, want deze buitenproportionele maatregelen gaan amper helpen tegen klimaatverandering.
Klimaatmaatregelen oké, maar deze collectieve hysterie leidt tot destabilisatie van de economie en steeds meer ontevredenheid. En waar dat toe leidt zullen we mettertijd wel zien...

ChupaChupa | 30-06-22 | 10:20

@Gen. Maximus | 30-06-22 | 10:11:

Bijvoorbeeld. Als er teveel stikstofoxiden in de lucht zij of er is een (te) hoge stikstofoxiden concentratie dan is dat schadelijk voor jouw gezondheid. En al helemaal voor mensen die longklachten zoals astma hebben.

Hetzelfde geldt voor ammoniak dat is ook schadelijk voor de mens. Gelukkig is de ammoniak concentratie buiten zelden zo hoog dat mensen er last van ondervinden maar ammoniak kan in de lucht binden met stikstofoxiden en zwaveloxiden en dan worden ze omgezet in fijnstof. Fijnstof is zeer schadelijk voor de gezondheid.

Theodorus.Goldbach | 30-06-22 | 11:55

"De varkensboer en vleesverwerker exporteert maar liefst 10.000 van de 15.000 varkens voor een dikke boterham en wij blijven met de varkensstront (ammoniak) achter."
Zeg Theo, als jij via aliexpress of een andere prullerige website iets bestelt, krijg je dan ook alle afvalmaterialen meegestuurd? Bij het lederen tasje voor je kleindochter wat looivloeistof, of het waardeloos geworden restje van de lap waar dit tasje uit vervaardigd werd? De verfresten? De metaalresten voor de vervaardiging van de sluiting?...
Nou dan.

zoute_drop | 30-06-22 | 16:08
▼ 11 antwoorden verborgen

De drang en dwang die van deze discussie uitgaat is best wel bizar. Sinds 2017 een bevolkingsaanwas van 509.887 met een gemiddelde Nederlandse vleesconsumptie van 39 kg. Dat maakt 19,9 mln kg vlees extra, afgezet tegen 300kg vlees per koe is ruim 66 duizend koeien per jaar nodig voor het voeden van de minimale natuurlijke aanwas en immigratie.
De laatste dagen rijdend over de A1 is als rijden door oorlogsgebied met brandjes, tegen het verkeer in rijdende tractoren en zwaailichtbusjes vol politie in colonne op weg naar letterlijke brandhaarden.
Het leven wordt er allemaal niet leuker op!

EEGlivesagain | 30-06-22 | 08:58

Er wordt duidelijk een agenda uitgerold, en niet uit Den Haag.

MickeyGouda | 30-06-22 | 08:58 | 9
▼ 6 antwoorden verborgen

De overheid kan wel politie, stillen, ME, waterkanonnen, paarden en honden op een groepje koffiedrinkers op het Museumplein afsturen, maar zo gauw het over iets meer weerstand gaat (boeren, voetbalhooligans) geven ze niet thuis.

Swoop | 30-06-22 | 08:57

De enige kans voor de boeren (en De Rest van Nederland!) is dit weten te rekken tot maart volgend jaar. Protest, juridische procedures, schrijnende verhalen etc. Laat dit hét onderwerp worden voor PS23.

Voorkom dat Rutte weer het staatsmannetje mag spelen (want dat is 'ie niet) en dat Kaag weer mag shinen bij vriendjes van de media. Pak dit zooitje minkukels al hun mogelijke meerderheden in de senaat af.
Kijken of ze de cursus 'Omgaan Met Minderheden' met succes hebben afgerond.

Duwbak_Linda | 30-06-22 | 08:53

Ik ben reuze benieuwd wat de politiek gaat zeggen als blijkt dat van het gas gaan, iedereen electrisch rijdt, er amper meer vee en boeren zijn etc etc en dan blijkt dat het qua klimaat, co2 en stikstof amper tot geen effect heeft gehad.

Ome_BW | 30-06-22 | 08:46 | 5

"Met de kennis van nu..."

Muxje | 30-06-22 | 08:58

Dan is iedereen nog afhankelijker van de staat, en met de staat bedoel ik dan de EU. Dat ze het land vernielen boeit ze echt niet, het gaat om een globalistische agenda.

Rutte zit daar al sinds Rutte II niet meer voor VVD beleid maar zodat hij op Internationale toppen tussen andere freaks zoals Trudeau en Macron mag staan. In ruil daarvoor moet hij wel die agenda uitvoeren.

DerUnterMensch | 30-06-22 | 09:00

@DerUnterMensch | 30-06-22 | 09:00: Dit dus. Figuren als Kaag en Rutte willen internationaal meetellen. De middenklasse moet hiervoor de rekening betalen.

Lopendbuffet | 30-06-22 | 09:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Zag op het journaal hoe een 'boer' met een moker staat in te slaan op een politiebusje. Vraag me af hoe men denkt daarmee sympathie voor hun zaak te creëren...

Zenzeo | 30-06-22 | 08:46 | 14

Klopt, weinig sympathie voor dit soort gewelddadige figuren.

Après toi | 30-06-22 | 09:59
▼ 11 antwoorden verborgen

Wat is er mis met een wat kleineren veestapel? Laat die boeren er lekker een camping, park, golfbaan of grasgebied van maken. Ze hoeven echt niet perse hun huis uit ofzo. De veestapel is simpelweg veel te groot voor zo'n klein land.

2Benen | 30-06-22 | 08:44 | 10

Met Rusland een stapje dichterbij is het hebben van een klein land met een veestapel die veel te groot is van zeer belangrijk strategisch belang voor Europa.Wij kunnen andere landen voeden in tijden van oorlog. Verder, wat is er mis met vraag en aanbod. Wij zijn een high-tech land en wij kunnen incrementeel verbeteringen aanbrengen. Als wij geen vlees leveren gebaseerd op de Europese vraag, dan wordt dat gat gevuld door andere landen die minder strenge regels hebben dan wij en daardoor dus het milieu op wereldniveau erger zal aantasten.

zhirek | 30-06-22 | 09:30

Export is geld verdienen voor de staat
Als je alles moet invoeren verdienen we als land noppes
Nederland was ooit groot door export..........

Therrie | 30-06-22 | 09:44
▼ 7 antwoorden verborgen

Het contrast tussen de bewierookte doughnut/circulaire economie van tout progressief Randstad en de aloude stikstofkringloop in de landbouw, de bakermat van de menselijke beschaving. Verdeel en heers.

Hetkanverkeren | 30-06-22 | 08:41 | 2

Wat is het contrast? Al decennia wringt de veehouderij zich in allerlei bochten om van een gigantisch mestoverschot af te komen. Dat is geen kringloop.

Me_Giant | 30-06-22 | 08:54

@Me_Giant | 30-06-22 | 08:54: Zoals jij het schetst is het inderdaad meer een vicieuze cirkel. Maar dan beginnen de vragen pas: wat is een mestoverschot en hoe kan dat ondanks alle bestaande mogelijkheden maar niet opgelost worden? Waarom maken wij bijvoorbeeld kunstmest van stervensduur aardgas?

De suggestie dat het de veehouderij is die niet in staat blijkt om "het mestoverschot" op te lossen vind ik een veel te eenvoudige voorstelling van zaken. Een veehouder maakt niet zijn eigen wetten en vergunningen. Neem alleen al het fenomeen mestboekhouding: probeer dat gewoon eens voor je zelf rond te breien, laat staan voor een druk bedrijf.

Hetkanverkeren | 30-06-22 | 09:18

Nooit hoor je van ze. Nooit.
Het CBS zit in een eigen wereld, verzamelt data en laat daar statistiek op los.
Ze produceren dikke rapporten om er toe te doen, dus bestaansrecht te creëren.
Maar nu, als de mest de politieauto raakt, komen ze 'plotseling', als een donderslag bij heldere hemel, met een rapport over stikstof waarin een sussnede, belerende toon in valt te herkennen.
Nee, CBS, ga weg. Je bent te laat, je doet er niet toe, je laat je ware aard zien, namelijk die van een buffer tussen beleids'makers' en de feiten, waarbij je naar believen zaken kunt aandikken dan wel wegmoffelen.
Het valt namelijk echt best wel op dat je nú met dit verhaal komt. Hadden ze bij het CBS daadwerkelijk gewerkt zoals bedoeld (en beweerd) dan hadden ze dus al jaren geleden (!) aan de bel getrokken en de diverse Rutte kabinetten om de oren geslagen met data.
Zum Kotsen.

EEnzame SchizofrEEN | 30-06-22 | 08:39 | 6
-weggejorist-
EEnzame SchizofrEEN | 30-06-22 | 08:57

Aha. Dus ik moet als burger elke dag de site van een bureau bij houden om te zien dat ze hard werken. Check.
En ze hebben al vaker aan de bel getrokken bij de kabinetten? Tja, het kabinet staat inderdaad niet bekend om hun inlevingsvermogen.

EEnzame SchizofrEEN | 30-06-22 | 09:33

@EEnzame SchizofrEEN | 30-06-22 | 09:33: Als je het nieuws een beetje volgt kom je al snel bij publicaties van het CBS uit. Heb je recentelijk nog iets meegekregen van de inflatiestijging, of is dat ook langs je heengegaan?

Après toi | 30-06-22 | 09:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik zeg het al jaren dat hele stikstof gelul klopt geen kudt van!

ikdenkwat | 30-06-22 | 08:38

'in het Progressieve Utopia van driedelig geklede tweewoordenschoften,'
Goedemorgen, Van Rossem!

Duwbak_Linda | 30-06-22 | 08:36 | 3

Is mooi he. Ook goeiemorgen.

VP732 | 30-06-22 | 08:38

Mark vond de EU weer eens belangrijker dan zijn eigen land.
"Totaal Hysterisch".

Nuchternederland | 30-06-22 | 08:36

Oorspronkelijk zouden de boeren toch massaal optrekken naar Den Haag en konden de burgers mee protesteren ?
Ik had mijn boerenzakdoek al opgezocht en zelfs de gezagsgetrouwe Mw Kildare was omen leest nu zelfs GS. Boeren organiseer dat massale protest en je zal zien hoeveel medestanders je hebt ondanks Hart van NL framing
Nieuwe verkiezingen NU

Drkildare | 30-06-22 | 08:34

Ben benieuwd naar het boerenzijnterroristendebat van vandaag.

Leptob | 30-06-22 | 08:34 | 1

Goedemorgen,
Dat debat wordt natuurlijk een aan een schakeling van whataboutism.
Wat als er doden gewonden vallen?
Wat als linkse demo's zo verlopen.
De vluchtstrook , de hulpdiensten , de grens van demonstratie, bla bla bla.
Zo nu hoeft u eigenlijk niet eens meer het debat te volgen

deathchant | 30-06-22 | 09:09

Stikstof brengt maar ,een ding aan het licht, NL lijdt al decennia lang aan een z.g. Gidsland Syndroom.

william7055 | 30-06-22 | 08:27 | 1

Onze overheid voldoet niet aan wetten en regels, waarom komt daar geen grote opstand tegen van alle Nederlanders?
Het stikstof gekloot is slechts klein bier daarbij vergeleken. Alle nu bekende affaires leiden nog steeds de aandacht af van het basis probleem: een overheid, die problemen heeft om zich aan wetten en regels houden. Dat lijkt mij een allereerste vereiste om die stinkstal eerst goed uit te mesten, amen

Henkie | 30-06-22 | 08:41

Zorg eerst dat je geld het land uit is en maak daarna zelf dat je weg komt. Er zijn betere plekken in Europa.
Des te negatiever de overheid/staatsmedia over een land spreekt, des te beter is het er.
Kijk maar naar Hongarije, Polen, Tsjechië, Slowakije, Bulgarije, Slovenië. Verder heeft het egt niets met de Islam of het Marxisme te maken. Egt niet.

Haberdoebas | 30-06-22 | 08:26 | 1

Er zijn betere plekken DAN Europa. Maar dat moet je inderdaad met eigen ogen zien en ervaren en niet op de algemene indruk afgaan.

Boterhoofd | 30-06-22 | 08:48

Het is natuurlijk zo dat als er een plafond is, het niet betekent dat je die altijd maar moet halen. Balans mag echt wel beter. Maar niet op deze manier en met deze grootte. Dit plan moet van tafel.

TheManiac | 30-06-22 | 08:23 | 1

Sterker nog, een plafond instellen is prima! Alleen moet dat niet een eenzijdig, ongenuanceerd, niet onderbouwd, op fictie berust plafond zijn dat ook nog eens een enorme impact heeft op je hele land én een grote groep burgers.
Want dat stikstof-plafond, dat is heilig! Door driedelige profiteurs opgesteld en ondertekend. Maar een immigranten-plafond? Nee, dan geeft ons kabinet niet thuis...

EEnzame SchizofrEEN | 30-06-22 | 08:42

Stikstof neem al jaren af. Aantal dieren neemt al jaren af. Ben wel voorstander dat het minder massaal moet in de veehouderij, maar neem daar een generatie de tijd voor. Deze paniekvoetbal is nergens voor nodig. Een probleem dat in 50 jaar is ontstaan moet men zo niet oplossen, en al helemaal niet zo communiceren. Men flikkert een kaartje over de buhne met wat instrumenten en geeft daar geen perspectief bij. En dan zijn mensen verontwaardigt dat boeren acties doen die buiten de wet gaan. Boeren worden niet zo snel boos. Hebben ze geen zin in. Als Den Haag zich niet herpakt dan houd ik mijn hart vast.

zevensprong | 30-06-22 | 08:23 | 6

@Beste_Landgenoten | 30-06-22 | 08:49: Dat geeft ook het probleem met de methodiek van die Natura2000-gebieden aan. Nederland is veel te klein voor dat soort gevoelige natuur en grote boerenbedrijven. Dan kan je die boeren opdoeken, óf besluiten dat wij dan maar geen Natura2000-gebieden hebben. Maar dus niet eerst wel die gebieden aanwijzen en dat later als excuus gebruiken om de discussie te forceren en die boeren gedwongen te ruimen.

Muxje | 30-06-22 | 09:08

Nou ja daar zeg je het al. Nederland is te klein voor natuur. Daar denken veel mensen toch anders over, in ieder geval zo een paar boeren ook best iets kunnen aanpassen.

Beste_Landgenoten | 30-06-22 | 09:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Weet je wat?
We zeggen gewoon dat boeren dom zijn.
Probleem opgelost.

Ruimedenker | 30-06-22 | 08:23 | 8

@deathchant | 30-06-22 | 09:11: Ze krijgen alleen subsidie als ze producten van door de overheid goedgekeurde instanties afnemen. Subsidie is nooit kostendekkend, er moet altijd nog veel meer geinvesteerd worden.
Het enige dat subsidies doen is kostenverhogend werken.

Lu_Tze | 30-06-22 | 11:52

@Lu_Tze | 30-06-22 | 11:52:
Even ter nuance, dit was ironie,ik verdien zelf m'n geld in de landbouw, ik ben ook niet tegen subsidies. In deze discussie wordt vaak ten onrechte het argument dat boeren subsidie slurpende miljonairs zijn te berde gebracht.

deathchant | 30-06-22 | 12:27
▼ 5 antwoorden verborgen

Lindeboom is gepromoveerd op stikstof en richtte als actief D66-lid de focusgroep Stikstof op en heeft een aantal schokkende conclusies: het RIVM-model klopt niet, alleen een integraal stikstofbeleid dat niet uitgaat van een halvering van de veestapel is zinvol én hij wordt door de minister van zijn eigen partij tegengewerkt. Lindeboom promoveerde op een onderzoek naar een pinguïn-kolonie. Door hun poep produceren ze veel stikstofverbindingen als ammoniak (per dag ging 430 kilogram pure ammoniak de lucht in): "Zestig procent regent neer naast de kolonie. Daar groeit inderdaad geen gras maar het is maar tot ongeveer 500 meter vanaf de kolonie, zodra je duizend meter verder bent heb je weer normale vegetatie."

En dat is volgens hem een groot probleem in het beleid: "Ja, er is een stikstofprobleem, maar het kabinet smeert dat uit over het hele land. De uitstoot van grote stallen komt grotendeels naast de boerderij terecht. En natuurlijk waait er ook een deel over de rest van de wereld. Er zijn namelijk twee soorten grote hotspots van ammoniak. De een is naast de bron - via regen - de andere is zogenaamde 'droge depositie'. Lucht in gebied met reliëf, zoals bos of stad. Dus ons pleidooi was: houd rekening met de hotspots."

Tevens gaf hij aan dat het RIVM-model niet klopt: uit een van de meetresultaten bleek de Noordzee als bron van ammoniak te zijn genoemd.

Lukiluuk | 30-06-22 | 08:23 | 8

Mijn conclusie: de overheid wil boerengrond om op te bouwen, heeft in 'stikstof' een stok gevonden om de boer van zijn land te jagen en probeert dat met hand en tand te verdedigen.

naglfar | 30-06-22 | 08:46

Als men bepaalde wetenschappers negeert dan is er over het algemeen consencus onder de andere wetenschappers die vet veel geld en aanzien krijgen voor hun onderzoek.

Boeren hadden met een goed verhaal em betere politieke lobbie moeten komen.

sjef-van-iekel | 30-06-22 | 08:55
▼ 5 antwoorden verborgen

Het feit dat de overheid hier als een blinde kudde buffels dit beleid blijft doorduwen geeft mij het gevoel dat er modellen niet kloppen en dat ze voor geen rede vatbaar zijn. Daarom ben ik het eens met de boeren. Ik vind het ook een ander verhaal dan de Extinct figuren die wegen blokkeren

Zalluf | 30-06-22 | 08:22 | 2

Uw eerste zin: waar ken ik dat toch van?

VP732 | 30-06-22 | 08:40

@VP732 | 30-06-22 | 08:40:
Mmmm…
Geldt voor hun totale beleid.
Beste kabinet everrrrr!!

J-van-de-Bontekoe | 30-06-22 | 08:50

Dus dit kabinet onder Rutte zit weer te liegen?
Maar wel boeren willen onteigenen voor huizenbouw?
Huizenbouw voor asielzoekers die met 1000 per week onder Rutte en diens VVD stemmers naar Nederland komen....

appeltjesgroeneweide | 30-06-22 | 08:20

De daling komt ook alleen maar omdat ze de intensieve asielhouderij erbuiten hebben gelaten.

Rennieflox | 30-06-22 | 08:19 | 2

Maar daar wordt niets geslacht, komt dus alleen maar bij...

Nuchternederland | 30-06-22 | 08:38

@Nuchternederland | 30-06-22 | 08:38: Zo lang een dier leeft, produceert het feces en urine. Slacht zorgt er voor dat dit stop gezet wordt.

EEnzame SchizofrEEN | 30-06-22 | 08:44

Ik roep op tot kalmte
Blijf kalm!

RickTheDick | 30-06-22 | 08:18 | 3

Schreeuw niet zo!!!

Après toi | 30-06-22 | 08:25

Iets harder; achterin de zaal zitten nog wat stomende boeren met hooivorken.

EEnzame SchizofrEEN | 30-06-22 | 08:45

@EEnzame SchizofrEEN | 30-06-22 | 08:45:
Oké…..
Laat die er even langs dan.

J-van-de-Bontekoe | 30-06-22 | 08:49

De lease trekker zal snel terug zijn.

Kilroywashier | 30-06-22 | 08:10 | 1

Ik heb nog een Porsche jr, met maaibalk en kunstmeststrooier en zonder rolbeugel, want mijn eigendom. Die gaat echt niet harder dan 15 km/u. Mooi ding.

Lu_Tze | 30-06-22 | 12:04

Het is niet uit te leggen. Onze nepnatuur voldoet niet aan wat streefmodelletjes, en dus is er een stikstofcrisis. Niemand heeft last van klimaatverandering, maar toch is er een klimaatcrisis. De lucht wordt al decennia schoner, en toch krijgen we de elektrische auto door ons strot gedrukt. We hebben een energietransitie van goedkope betrouwbare energie naar peperdure en onzekere energie om een probleem op te lossen dat niet bestaat. En boeren moeten wijken door een hetze van virulente vegetariërs waardoor de productie verplaatst naar het buitenland: Het vegetarische stoepje is hier schoongeveegd, maar exact dezelfde producten worden straks elders tegen hogere prijzen en met meer uitstoot gemaakt.
Het is allemaal teveel, te snel en te ondoordacht.

Zeddegeizot | 30-06-22 | 08:07 | 11

Apres toi

Vind ik zo grappig hè.
Altijd over die export zeuren.
Ga eens lekker seizoensgebonden groenten en fruit eten dat alleen uit Nederland komt met dit gezeur.
De groenten en fruit die uit landen zoals Gambia, Brazilië,Roemenië,enz.geimporteerd wordt is dan dus geen probleem voor u?
Transport vervuiling ten top.
Vliegtuig,vrachtauto's e.d.
Prima hoor als je wil deugen maar realiseer je je wel dat door de balastingopbrengsten hiervan veel kosten van die andere deughobby zoals asielindustrie van wordt bekostigd?
Stop dan die onnodige import ook. Ga daar eens over zeuren!
En eet jij voortaan maar alleen seizoensgebonden eten uit Nederland. Dan mag jij hier komen zeiken.

Mispel | 30-06-22 | 08:45

@Mispel | 30-06-22 | 08:45: Geef eens een goede reden waarom Nederlandse veehouders miljoenen varkens moeten produceren voor China.

Après toi | 30-06-22 | 09:42

@Après toi | 30-06-22 | 09:42: Om precies dezelfde reden als waarom andere landen goederen exporteren: Het levert geld op. In NL geldt daarnaast nog dat 70% van de import bewerkt of onbewerkt wordt doorgevoerd. Zie hier de zegeningen van een wereldhaven binnen de landsgrenzen en een achterland waar veel vraag is naar goederen.
(Rijden die ammoniaktreinen eigenlijk nog van Rotterdam naar het Roergebied?)

Ow en die varkens: omdat er in Nl varkens hoegenaamd geen gif zit, net zomin als er melamine in NL melkpoeder zit. Dit itt het Chinese vlees en melkpoeder.

Lu_Tze | 30-06-22 | 12:09
▼ 8 antwoorden verborgen

Dit is wel een heel specifieke bron.
Over het algemeen is de uitstoot van NOx en NH3 in de afgelopen jaren in eigenlijk alle sectoren sterk verminderd.

www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/70947...

Zeurders | 30-06-22 | 08:07

Lees eens rustig de brochure Ombuigings-en Intensiveringslijst 2021, en google Studiegroep Begrotingsruimte 2020. Daar staat hoe Nederland wordt afgebroken. De kulargumenten en de rare knutselwoorden die ze erbij verzinnen, het staat er allemaal.
Ze zijn nog lang niet klaar, de ministeries hebben allang besloten hoe de komende kabinetten het gaan doen. Het is duidelijk dat zij met hun beleid geen aanpassingen zullen doen aan de werkelijke werkelijkheid. Het is overduidelijk dat ze hun doelen om de burger heen zullen slalommen.
De boer is niet anders dan het volgende slachtoffer.

zeurmachine | 30-06-22 | 08:07 | 1

Dank voor deze leestips!
Veel tekst, maar ik denk zeer zeker de moeite van het lezen waard.

Wering | 30-06-22 | 09:34

Boeren en statistiek, iets zegt me dat dit niet goed gaat.

Après toi | 30-06-22 | 08:06 | 4

Ik heb meer vertrouwen in de boeren met statistieken, dan in politici met statistieken.

naglfar | 30-06-22 | 08:54

@naglfar | 30-06-22 | 08:54: Want die boeren zijn neutraal en hebben geen enkel belang in deze discussie?

Après toi | 30-06-22 | 09:03
▼ 1 antwoord verborgen

“Wij zijn niet tegen verandering, Den Haag kiest een weg alleen, we willen meepraten.” Mensen, het enige wat er nu is, is een stikstofkaart. Dat is nog geen plan, of besluit. Het praten moet nog beginnen!

Me_Giant | 30-06-22 | 08:03 | 11

@Après toi | 30-06-22 | 08:13: Nee, letterlijk verzonnen problemen.

Rechts door zee | 30-06-22 | 08:29

@Après toi | 30-06-22 | 08:28: Wel als de plannen die kleine minderheid betreft.

naglfar | 30-06-22 | 09:32

@_pacman_ | 30-06-22 | 08:09: Probeer ook de moskeeën, of welke andere stevige geloofsovertuiging. Bewijst ZH's punt.

naglfar | 30-06-22 | 09:36
▼ 8 antwoorden verborgen

Als je van dagelijks 8000 calorieën eten naar 4000 calorieën gaat, is dat idd een 50% reductie, maar nog steeds ~2000 calorieën per dag te veel.
Dit probleem speelt overigens al decennia en is nooit goed aangepakt waardoor we in NL nu de hoogste stikstofconcentraties per hectare van Europa hebben.

Diederik_Ezel | 30-06-22 | 08:03 | 13

@Diederik_Ezel | 30-06-22 | 08:11: Misschien moet je een cursusje goochelen met statistieken volgen.

Je kan onze agrarische sector afzetten tegen elk land ter wereld en in bijna elk geval komen wij er als schoonste land uit ten opzichte van de hoeveelheid productie. Het is dus een compleet verzonnen probleem dat wij onze uitstoot verder moeten verminderen. Het moet ergens worden geproduceerd, dus als je echt om de wereld geeft doe je dat waar de uitstoot RELATIEF het laagst is.

Rechts door zee | 30-06-22 | 08:34

NL heeft ook de hoogste bevolkingsdichtheid per hectare.
Gaan we daar ook wat aan doen?
Ik weet wel wat.
gaat niet gebeuren, eerst ons eigen land vernietigen, dan komt het allemaal goed onder 1 rijk, 1 EU!

Nuchternederland | 30-06-22 | 08:39

@Diederik_Ezel | 30-06-22 | 08:11:
Problemen verzinnen, staven met gegoochelde cijfertjes, oplossingen vinden die kant noch wal raken omdat het probleem niet bestaat. Wat lijkt me dat toch een zinloos leven.

peterdh | 30-06-22 | 08:44
▼ 10 antwoorden verborgen

Graag ook kaartjes van omringende landen erbij.

Jos Tiebent | 30-06-22 | 08:02

En waar alle stikstofhaters vooral ook nog steeds totaal, massaal en volledig de complete scheit aan hebben is het plattelandsleven met miljoenen inwoners. Dat. moet. gewoon. kapot. Het grootste deel van de stikstofhaters komt bijna nooit in Natura2000 gebiedjes.

Leptob | 30-06-22 | 08:00 | 3

Ik ken een Natura2000 gebied. Dat stroomt midden door het dorp hiernaast. Langs de tuintjes van bewoners, onder de Rijksweg door richting de Maas.

DenkenDanDoen | 30-06-22 | 08:07

Overdrijf niet zo. Er moeten gewoon wat megastallen worden geruimd. Een kind kan de was doen.

Après toi | 30-06-22 | 08:30

@Après toi | 30-06-22 | 08:30: Ah, een oversimplificatie van het beleid.
dank, nu snap ik het tenminste.
Eerst wat steden ruimen, dan is het ook meteen in orde vwb de overbevolking.

Nuchternederland | 30-06-22 | 08:41

Ja en de daling komt grotendeels door het verminderen van de veestapel. Minder mest is minder stikstof. Lekker suggestief zo.

Scharlaken | 30-06-22 | 07:48 | 4

@sjef-van-iekel | 30-06-22 | 08:05: das allemaal mooi en goed enzo. Maar poep is niet stikstofefficiënter ofzo (nouja, een klein beetje, maar das de natuurlijke fluctuatie door stikstofinhoud in gras).

Scharlaken | 30-06-22 | 08:13

Ik stel een verbod op kunstmest voor.
Scheelt zowel stikstof als aardgas.
Twee crisisses in een maatregel.

Ing. eslapen | 30-06-22 | 08:18

Dan stel ik een verbod op voedsel voor jou voor. Zonder kunstmest wereldwijd, zal er maximaal voor 1,5 mrd. mensen voedsel verbouwd kunnen worden, met een dalende trend door de afname van dierlijke meststoffen. Biologisch is alleen logisch als je mondiale genocide door hongersnood goedkeurt.

Gait-man | 30-06-22 | 16:47
▼ 1 antwoord verborgen

Wat is er toch met het jaartal 2030? Overal doemt het op, nu weer met betrekking tot het rekeningrijden dat onder andere de VVD per dat jaar in wil voeren.

Zoelense Hobbyboer | 30-06-22 | 07:42 | 5

Ze Greet Reset van Klaus S.

Guy_Tare | 30-06-22 | 08:08

Dan stop Rutte ermee omdat er niks meer te vernielen is.....

Blonde Nel | 30-06-22 | 08:23

Ahhh….
2030.
Het jaar dat ik hier wel weg ben.

J-van-de-Bontekoe | 30-06-22 | 08:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Mooi. Iets minder een veeteelt waterhoofd. Nu de rest nog.

Komjehiervaker | 30-06-22 | 07:40 | 2

Doel je op de ongecontroleerde aanwas van de asielzoekerstapel?

intrigant | 30-06-22 | 08:03

Sorry hoor maar die grafiek schommelt al twaalf jaar rond de 500. Ik zou eerder zeggen de uitstoot is al jaren ongeveer stabiel.
Bovendien hoeven de boeren niet kapot. Het gaat om enkele boeren, veehouders, naast natuurgebieden met een te hoge ammoniak productie. Die gaan dan ook nog eens riant uitgekocht worden, dus waar gaat deze framing over? Wat is dit voor onzin, dat de boer kapot zou moeten? Laat veeboeren eens zien dat het ze menens is, want ik zie nog steeds twee derde van de veehouderij in Brabant frauderen met mest. Stop daar dan eerst eens mee, boeren, praten we dan verder over hoe zielig dit alles is.

Beste_Landgenoten | 30-06-22 | 07:39 | 21

@Après toi | 30-06-22 | 08:31:
Heb je verder nog iets zinnigs te melden, of blijft ‘t bij napraten van mensen die wel verstand van zaken hebben?
Je bent zo’n meelopertje.

Ruimedenker | 30-06-22 | 08:36

@VW, alles ist vorbei | 30-06-22 | 08:07:
Google gewoon even op mestfraude en je ontdekt, ook uit bronnen in Brabant zelf, dat er zeer omvangrijk gefraudeerd wordt met mest. En dat het CDA het aantal controleurs daarop heeft teruggebracht tot een onmogelijk laag aantal. Het is gigantisch en inderdaad 2/3 doet mee aan de mestfraude. Ik vind dat boeren, meestal ook nog dezelfde als die nu staan te protesteren geen enkel recht van spreken hebben zo lang ze de regels qua mest aan hun boerenlaars lappen.

Beste_Landgenoten | 30-06-22 | 08:44

@Beste_Landgenoten | 30-06-22 | 08:44: mestfraude, waaronder illegaal uitdijen, is schering en inslag. Beetje handhaven binnen de veeteeltsector zou wonderen doen.

Komjehiervaker | 30-06-22 | 08:58
▼ 18 antwoorden verborgen

Hou maar op van Rossem, bij monde van dat jochie van Campen van de VVD fractie is het nu niet opportuun om te twijfelen aan de stikstofaanpak, het onderliggende model, de aannames en de metingen omdat dit het draagvlak voor de stikstofaanpak teniet zou doen. Rutte 4 wil geen inhoudelijke discussie en een ordentelijk proces, doelredeneren is leidend bij dit kneuzenkabinet Rutte 4.

therealbraindump | 30-06-22 | 07:36 | 9

@Après toi | 30-06-22 | 08:06:
Kijk hieronder…
Dus wel hè.

J-van-de-Bontekoe | 30-06-22 | 08:20

@Après toi | 30-06-22 | 08:32:
Tja, er wordt blijkbaar ook wel eens gefraudeerd met toeslagen. Daar zouden we ook iets mee moeten doen.

J-van-de-Bontekoe | 30-06-22 | 08:46
▼ 6 antwoorden verborgen

Natuurlijk worden we belazerd.

Ruimedenker | 30-06-22 | 07:36

Een poging de boel te bedaren. Dat zou mooi zijn. Want inderdaad daalt de NH3 uitstoot van de landbouw. Maar in NL zijn we wel degelijk bovenmatige producenten. Alleen is het uitkopen van boeren krankzinnig omdat vooral KLEINE boeren van dat pesnsioen gebruik gaan maken en die zijn nu net niet het probleem.

Wij exporteren als land een enorem hoeveelheid vlees dat van een grote agrarische industrie komt. Laat die zorgen dat de natte dispositie (niet direct in cde omgeving neervallende NH3) daalt door innovatie. Van dergelijke enorme bedrijven zijn zulke investeringen te verwachten.

Zorg voor handige uitruil met kleinere boeren en verruim daar juist de normen (laat ze mest uitrijden i.p.v. injecteren) indien niet dirtect aanpalend aan sommige natuurgebieden.

Dat is de oplossing. En zo is men al jaren bezig zonder activistische rechtspraak.

omanders | 30-06-22 | 07:32 | 1

Omgekeerd worden er hier uien uit Nieuw Zeeland gehaald, terwijl ze hier al jaren geen bal kosten.
Kun jij dit uitleggen, zo gaat het ook met vlees.
Hoeveel vlees komt er Nederland uit andere landen binnen, Iers rundvlees, Argentijns rundvlees, Australisch rundvlees, etc.

VW, alles ist vorbei | 30-06-22 | 08:17

We worden gewoon in de zeik genomen. Crisis na crisis om hun zin/agenda erdoorheen te rammen. We moeten en zullen een Stroe-city (Ter Apel 2.0) krijgen. De burger mag gewoon lekker zijn bek houden of is een extremist.

keistad | 30-06-22 | 07:32 | 1

"Crisis? What Crisis?"
Het wordt alleen zo genoemd omdat ze dan gemakkelijk noodwetten kunnen doorvoeren

CLoVis | 30-06-22 | 08:37

Wat een gelul. Stikstofuitstoot van boeren sloopt natuurgebieden. Dan kan het zo zijn dat er al jaren steeds iets minder stikstof in dierlijke mest zit, maar nog steeds zoveel dat de natuur hard gesloopt wordt.
En daarnaast snap ik het goedpraten van boerenterreur op geenstijl totaal niet. Iedereen is gelijk in dit land. Of je nu een wappie, een milieuactivist, een feyenoord-hooligan of een boer bent: als je de politie aanvalt dan hoor je achter tralies.

bamitoren | 30-06-22 | 07:30 | 22

Allemaal gelijk? Toch niet in dit land, een bijna kompleet uitgeholde rechtsstaat met een leugenachtige min pres. En een parlement , nog steeds zoekende naar zijn/haar ruggengraat. Nee meneer er is heel veel niet gelijk. Gelijk hebben krijgen zijn worden, moeilijk moeilijk

Henkie | 30-06-22 | 09:00

Hoeveel krijg je hiervoor van de D666?

kokenrel | 30-06-22 | 09:13

Stikstof sloopt geen natuurgebieden, maar versnelt het natuurlijke successie proces. Om een of andere reden is het tegenwoordig desastreus als de heide vergrast, of nog erger, er komen braamstruiken en brandnetels. Maar ik heb met biologie gewoon geleerd dat dit de derde fase in de successie is. De natuurlijke ontwikkeling van kaal landschap naar een blijvende bos vegetatie. biologielessen.nl/index.php/dna-7/561....
Laat de natuur gewoon de natuur zijn, en zich aanpassen aan de heersende omstandigheden. Laat per direct de eisen voor de huidige natura 2000 gebieden los, en laat de beheerders van die gebieden de natuur ondersteunen in de richting die het op wil, i.p.v. onder het kopje natuurherstel die gebieden steeds weer terug te zetten naar de eerste fase in de successie.

Gait-man | 30-06-22 | 11:41
▼ 19 antwoorden verborgen

Mijn opa was boer, en zei hierover: Goeie poep stinkt.

pollens | 30-06-22 | 07:30

Wat is de stikstof drempel van mensenstront, en zijn niet al lang en breed over dat plafond heen?

_pacman_ | 30-06-22 | 07:29 | 1

Dat vroeg ik me ook af! Hoeveel uitstoot komt er vanuit de riolen en waterzuiveringsinstallaties?
Wederom wordt het woord overbevolking niet in de mond genomen, terwijl dat van vrijwel alles de bron oorzaak is, de rest zijn symptomen.

Timide_Aso | 30-06-22 | 08:07

Sinds wanneer doen feiten er toe in Den Haag.....

Jafco | 30-06-22 | 07:28

Framen. Lijkt nieuw is het niet. Het is wel het belangrijkste en meest succesvolle propaganda middel van de politiek en de door die politiek aangestuurde media gedurende lange tijd. Een voorbeeld van framen is om van daders slachtoffers te maken door ze kwetsbaar te noemen. Kwetsbaar is een stempel in je paspoort waarmee je toegang krijgt tot alle hulp die een burger maar kan verlangen. Wanneer je kwetsbaar wordt genoemd krijg je alle bescherming die nodig is en toegang tot alle hulpmiddelen. Maar behoren boeren tot een kwetsbare groep?

Tiscali-2 | 30-06-22 | 07:28

Nou kan het aan mij liggen, maar ik zie ook stijgingen in de grafiek en al met al is de uitstoot bijna identiek aan die van 10 jaar geleden.

Al met al kan je op grond hiervan niet stellen dat de uitstoot structureel daalt.

Psycho Daddy | 30-06-22 | 07:23 | 1

Ik zie overigens ook niet het ‘exponentiële groei’ aka hockeystick grafiek.

Cunts-en-kitsch | 30-06-22 | 07:26

Dat stikstof al jaren daalt is al heel lang bekend. Sinds 1990 is de uitstoot met zo'n 70% gedaald.

Dus met 70% meer stikstofuitstoot werden hier onder een PvdA/D66/VVD-regering hele vinexwijken gebouwd. Toen geen enkel probleem voor D66. Maar goed, dat waren andere tijden; D66 wilde in die tijd ook nog graag de burger meer invloed geven, terwijl ook dat tegenwoordig 180 graden is veranderd.

Zoals de weggewerkte VVD-er Lodders al stelde: het was een wens van D66 om de helft van de boeren te ruimen. Dat hele stikstofverhaal is er bij gehaald om die wens argumentatie te geven. Het op slot zetten van de economie moet als drukmiddel fungeren.

jochum1980 | 30-06-22 | 07:18 | 1

"het was een wens van D66 om de helft van de boeren te ruimen"
Maar.. Waarom dan precies? Wat lost dat in de ogen van D666 op?

marcoplarco | 30-06-22 | 08:53

Als we nu gewoon alle natura2000 gebieden opdoeken en een grote nieuwe maken in Noord Oost Groningen, slaan we dan niet twee vliegen in een klap?

Continuum | 30-06-22 | 07:16 | 4

Of in Den Haag? Zo'n duingebied is toch ook wat waard?

Bataafje | 30-06-22 | 07:29

@Bataafje | 30-06-22 | 07:29: als het geen natura2000 status heeft hoef je het niet gelijk vol te bouwen natuurlijk

Continuum | 30-06-22 | 07:41
▼ 1 antwoord verborgen

Wat is de stikstof bijdrage van de miljoenen tuintijgers? iemand?

Bluto Blutarsky | 30-06-22 | 07:15 | 2

*klapraam bestellen doet
Massamoordenaars zijn het ook nog eens van inheemse soorten fauna.

Flightless bird | 30-06-22 | 07:26

Kun je beter beginnen met die stoepschijters. Die leggen veel meer neer. Of verplichten dat, indien men een hond wil, de chihuahua de enige optie is. Die ratten schijten denk ik ook niet zoveel.

Enter Yeti | 30-06-22 | 08:28

Betekent dit dat de wetenschappers van het CBS het niet eens zijn met de wetenschappers van het RIVM?

Mahatma | 30-06-22 | 07:14 | 2

Levensgevaarlijk! Dat moeten we niet willen! Gaat veel te ver!

BakkerHenk | 30-06-22 | 07:21

CBS doet geen onderzoek, alleen statistiek., Zijn dus geen wetenschappers maar kommaneukers. O, wacht dat zijn ze bij het RIVM ook.

Nescio73 | 30-06-22 | 07:29

Ja maar dat wil niet zeggen dat dat we niet meer hoeven te doen want het stikstofplafond moet toch omlaag en dan zijn we daar alvast op voorbereid. Laten we als Nederland eens een keer op de zaken vooruit lopen i.p.v. van steeds maar de kantjes eraf te lopen. Hoe klinkt dat?

Leptob | 30-06-22 | 07:13 | 5

Nederland loopt als braafste en domste jongetje in de EU al voorop op allerlei gebied. Wij zullen met deze voorsprong dan ook als eerste de afgrond bereiken.

Schmalz | 30-06-22 | 07:32

Qui bono?

CLoVis | 30-06-22 | 07:59

Als we in dit land 11 miljoen inwoners (net als 60 jaar geleden)hadden (wat al veel is qua oppervlakte) dan hadden we al die milieuproblemen niet. Maar daar hoor je vrijwel nooit iemand over, zeker de politici niet die zelf 4 koters hebben en jaarlijks 100000 kansenparels importeren.....

Jafco | 30-06-22 | 08:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Als het enige dat in dit land telt centjes verdienen aan het buitenland is, precies waar de boeren, de KLM, Schiphol, TaTa en nog veel meer bedrijven van leven, dan kunnen we nog veel meer vervuilende activiteiten naar Nederland halen. Laten we bijvoorbeeld buitenlands kernafval opslaan. Waarom niet?

Bigi Bana Boy | 30-06-22 | 07:13 | 4

Er wordt hier reeds veel buitenlands afval geïmporteerd vanuit een verdienmodel, maar da’s niet wat u bedoelde.

_pacman_ | 30-06-22 | 07:40

Ja Schiphol, dat verdient zo lekker en kost ons niks

Me_Giant | 30-06-22 | 07:46

Inderdaad, daarom haalt Lidl de uien uit Nieuw Zeeland

VW, alles ist vorbei | 30-06-22 | 08:23
▼ 1 antwoord verborgen

Heet dat nu een dictatuur..........

Bouwfraudeur | 30-06-22 | 07:08 | 1

Ja!
Meer precies een theocratie: de 'overheid' is verworden tot een ecologie-Taliban. Volstrekt irrationeel! Volstrekt intolerant!

Aristotalloss | 30-06-22 | 08:36

Jesse Klaver: de boeren terroriseren de politici... Nou Jesse volgens mij terroriseert de politiek de boeren en alle andere burgers van Nederland. Maar dit zal nooit landen bij de GL voorman omdat hij last heeft van tunnelvisie.

Rdock | 30-06-22 | 07:05 | 5

@ruud76 | 30-06-22 | 07:29: Jawel zo hard mogelijk trappen naar de regering om zichzelf zo gunstig mogelijk te presenteren..... maar wacht maar als meneer Klaver aan de macht is.... dan doet hij een overtreffende trap van Kaag

BansFrakker | 30-06-22 | 07:59

@BansFrakker | 30-06-22 | 07:59: om dat gedrag nou als visie te bestempelen… mijn dochter stampt ook wel eens op de grond, maar die term is nog nooit in me opgekomen als ze dat doet.

ruud76 | 30-06-22 | 08:07
▼ 2 antwoorden verborgen

De regering is bezig met zichzelf. Rutte moet en zal naar Europa, Kaag wil de macht in Nederland. De rest van de kudde knikt braaf ja en amen, om zichzelf een plekje te verzekeren tussen het boevengilde Rutte/Kaag. Degenen die protesteren (Simons en Baudet) zijn al door het slijk heen gehaald en door de media verguisd. Dus ja… dan maar met de kudde van het boevengilde meelopen.
Krijg sterk het gevoel dat we in een slechte mix-up film als Matrix meets Orphan Black versus the Island in the Handsmaid tale zitten.

rotteeend | 30-06-22 | 07:05

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland