Feynman en/of Feiten - Stikstoftunnelvisie
Alleen het aantal geiten stijgt hard, halalvlees is booming
Het Ministerie van Financiën toonde aan dat het stikstofbeleid van 32 miljard euro, ruim twaalf miljard euro goedkoper kon. Dat zulk explosief nieuws een dag op de dag van het debat lekt, zegt veel over de Rutte-doctrine. Nog steeds springlevend. Bewust gijzelen van cruciale informatie is de kern van zijn staatsgreep. Dit is respectloos naar de Kamer, naar de kiezer en naar u.
De definitieve doorrekening komt pas van de zomer, het is een gotspe dat ons kabinet pas achteraf haar eigen beleid doorrekent. Dit bewijst dat het kabinet tijdens het ontwikkelen van dit stikstofbeleid een weg insloeg, zonder dat er überhaupt alternatieven of prijskaartjes bestaan. Bij gebrek aan interne informatie ontbreekt de mogelijkheid om zorgvuldig met ons geld om te gaan.
Twaalf miljard zijn onze jaarlijkse uitgaven aan basisonderwijs OF voortgezet onderwijs, het verschil is gigantisch. Een reactie op dit nieuws bleef in ons parlement uit, het lukte de fracties niet dit beleidsalternatief serieus te overwegen, het kwam te laat, het beleid werd ongewijzigd doorgedrukt. Heb je een beetje op school opgelet, dan weet je dat de echte fout nog twee keer zo groot is.
Een stikstofkraker kost anderhalve ton, er zijn tienduizenden veehouderijen in Nederland. Zou je elke veehouderij een stikstofkraker cadeau doen, haal je de gewenste reductie voor minder dan 5 miljard euro. Dat is direct 32 – 5 = 27 miljard goedkoper dan het voorgestelde beleid. Dat zijn onze jaarlijkse uitgaven aan basisonderwijs EN voortgezet onderwijs. Het stikstofbeleid kan 84% goedkoper.
Ons parlement hoort tegenstrijdige belangen tegen elkaar af te wegen en tot een compromis te komen. ALS stikstofoxide en ammoniakuitstoot worden verketterd, DAN bestaat nog steeds de taak kosteneffectief een oplossing te zoeken. Met de ene denkfout wordt direct 12 miljard weggegooid, met de andere direct 27 miljard. Dekking zoeken ze niet, de geldpers tolt en u betaalt via inflatie.
Dit zijn alleen de directe opstartkosten om boeren uit te kopen. Daarna mist onze economie een gezonde sector en haar belastinginkomsten. We zullen moeten betalen voor import in plaats van verdienen aan export. Die miljarden zijn permanent. Afgelopen week werd in een Afrikaanse top de voedseltekorten dankzij de oorlog in Oekraïne besproken, een inkijkje in onze toekomst.
Er wordt een beeld geschapen dat dankzij megastallen onze veestapel steeds groter wordt. De cijfers van CBS laten zien dat het aantal koeien al veertig jaar stabiel is. Dat het aantal kippen, varkens en schapen daalt. Alleen het aantal geiten stijgt hard, halalvlees is booming. Dat de modellen nog rekenen met cijfers uit 2018, ontkent de stappen die boeren de afgelopen jaren namen.
Schaalvergroting naar megastallen heeft als voordeel dat de uitstoot geconcentreerder wordt, en daarmee effectiever & goedkoper aan te pakken. Simpele scheikunde maakt van dit dossier een non-issue. Warm mest een beetje op en de ammoniak komt er sneller uit, dat kan je opvangen en ontleden of met een zuur laten reageren tot kunstmest. Maak van afval weer een grondstof.
Er wordt al jaren gefantaseerd over zulke kringlooplandbouw, minister Staghouwer kon het deze week niet eens omschrijven. Wat straks wel mag, weet niemand, er is geen visie of perspectief. Dat is inhumaan. Boeren zijn de enige die stikstof uit de lucht halen. Die kringloop bestaat al sinds de eerste boer. De mest werd gebruikt voor akkerbouw, het graan als veevoer. Dat lukt al duizenden jaren.
Het is hetzelfde woordspelletje als biologische melk, alsof niet-biologische melk niet uit een koe komt. Framen, gaslighten, spinnen en vervolgens wordt u een vegetarisch dieet in gerommeld. D66 beweert dat 80% van de natuur is verdwenen. “De boer vervuilt” en andere demoniserende uitspraken tegenover mensen die harder werken dan u en ik. We worden tegen elkaar uitgespeeld.
Boeren hebben netjes gigantische bedragen geïnvesteerd in emissiearme stalvloeren. Nu de rechter de werking daarvan niet meer gelooft, ging er achteraf een streep door de vergunningen. De boer mag de investering nog steeds afbetalen. Hier heeft de overheid gefaald aan de voorkant gedegen onderzoek te doen, betrouwbaar vergunningen te verlenen en boeren correct te informeren.
We blokkeren de verbreding van snelwegen vanwege dit stikstofdossier, ze vergeten de opkomst van de elektrische auto, waardoor eventuele extra uitstoot in de komende decennia zal verdwijnen. Auto's en vrachtwagens kregen katalysatoren, fijnstoffilters en adblue-systemen en mogen aansluiten in een verkeersinfarct. Files zorgen voor onzuinige, slechte verbranding en meer uitstoot.
Boeren krijgen geen keuze, die worden gedwongen uitgekocht. We zullen niet minder vlees gaan eten, de productie zal niet dalen. Dat gaat de stikstofsituatie verslechteren, want de nieuwe stal van hun of een concurrent zal dankzij minder regels vlak over de grens meer uitstoten dan hier. Uitkopen zal een beperkt of negatief effect hebben, het kabinet rekent zich rijk. Afvangen en kraken is de enige optie.
Het kabinet verschuilt zich achter gerechtelijke uitspraken en internationale verdragen. Dan vergeet je de functie van de trias politica en het voortschrijdend inzicht van de wetgever. Nieuwe wetten en verdragen zijn altijd een antwoord op een ongewenste lezing van oude wetten door de rechterlijke macht. Zeker als onze normen honderden keren strenger zijn dan in België, Duitsland & Denemarken.
Er zijn andere, betere, goedkopere en barmhartigere wegen.
Reaguursels
InloggenGoed stukje, Feynman. Het had wel korter gekund. Hint: dit hele stikstof beleid gaat niet om het klimaat en ook niet over de gezondheid van burgers. Het gaat om geld en belangen, zoals altijd. Dát verklaart waarom er gesjacherd wordt met informatie en waarom alternatieven niet aan de orde zijn. We worden bedonderd waar we bij staan en de discussie gaat alleen noch maar over "om hoeveel het gaat" en niet meer over "of het überhaupt gerechtvaardigd is". Een typisch politiek dingetje: je creëert een probleem en biedt daarna de oplossing aan. Het écht kwalijke is echter niet het stikstofbeleid en de politiek erachter. Het écht kwalijke is dat tegenspraak en rationaliteit de kop ingedrukt worden. Desnoods met identiteitspolitiek ("klimaatontkenner"). En allemaal onder de vleugels van de democratische rechtstaat. Ergo: we geven meer geld uit aan een niet-bestaand probleem dan aan het onderwijs van onze kinderen. Ik zou bijna zeggen "do the math" maar het zou best wel eens kunnen dat onze kinderen dat zeer binnenkort niet meer kunnen. Doet denken aan de middeleeuwen, waarin de kerk tegen de staat zegt: houd jij ze arm, dan houd ik ze dom. Vervang "kerk" door "groenpolitiek" en je hebt hetzelfde concept. Geloven in de ondergang van de wereld is big business.
Tijd om op te staan..
Je zou haast gaan denken dat ON nog gelijk heeft ook..
Obegrijpelijk dat onze collega's mededstemmers keer op keer, gedachtenloos blind doof dom en stom blijven voor de parade van schandalen en leugens
Liever een boer in mijn achtertuin dan een laadpaal in de straat
En de boer hij ploetert voort
Het grootste probleem is Rutte IV. Een voortijdig einde zie ik genoegelijk tegemoet en dan op een nieuwe bestuurscultuur stemmen waar geen huidige coalitie partijen of coalitie steunende (hoi GL, PvdA) meer in zitten. Een nieuwe coalitie die verdragen durft open te breken, de EU durft te betwijfelen en een die naar de achterban luistert.
Een coalitie die grenzen sluit en selecteert wie er binnen komen, Nederland een exclusief ipv een inclusief land maken, remigratie stimuleert en uitgeprocedeerden niet alleen op een cruiseschip zetten maar ook terugvaren naar noord-Afrika, het midden-oosten en centraal Azië, vooral die raddraaiers zonder vrouwen en kinderen, een coalitie die kerncentrales bouwt en het woord natuur in combinatie met Nederland niet meer in de mond neemt, maar toch aangename parken, weiden en andere écht groene recreatieruimten creëert.
Het zijn de veehouders van D66, VVD, de CU en de CDA die Nederland als hun megastal en intensieve mens houderij zien en steeds meer mensen met bijbehorende vervuiling en mens -onterende toestanden bij elkaar proppen. Allemaal voor meer centjes en keurige spreadsheets. Onteigen de coalitie, ontmantel de intensieve mens-houderij Nederland en begin weer een beetje duurzaam en biologisch te besturen, regel (veel) meer ruimte per mens.
Het kan, we hoeven het alleen te willen voor de coalitie is het allemaal te moeilijk, te complex en te ingewikkeld. Kortom, vervang het bestuur!
Goedemorgen, ik begin zo aan mijn ontbijt met een omelet kaas/spek en een glas melk. Is dat nog wel verantwoord?
Je brengt me op een idee.
Als het maar Geitenspek is, dan hoor je er weer helemaal bij, je eitje heeft vast wel briefje in het doosje, wanneer het kipje geboren is en met hoeveel zusjes ze uit wandelen gaan ??
Ze willen het gewoon niet zien. Ze willen de boeren voor peanuts uitkopen en dan de grond lekker verpatsen voor veel doekoes aan projectontwikkelaars. Die maken dan weer Bijlmer lights voor die horde handophouders die zometeen al onze bejaarden komen beroven. Gaaf land man. Ik ga nog even een vaasje kapot gooien.
Snel instappen dan. Landbouwgrond kost €6 /7/8 per vierkante meter
debudgetman.nl/beleggen-in-grond-een-...
@theo-is-dood | 26-06-22 | 07:54: Hahahahaha kopen kopen kopen. Niet eens zo'n slecht idee. Kijken of er nog wat goedkope grond langs een natura2000 gebied te vinden is. En dan wachten tot ze langs komen. hehehehe
Hulde Feynman!!
Eindelijk eens een eerlijk artikel. Heerlijk.
Maar een kanttekening: hou nou gewoon megastallen 2 kilometers weg van natuur en leg ze niet in de windrichting. Dan is 90% van de stikstof ook weg. Dat heet planning, waar zet je wat.
En megastallen zijn heel normaal. Het aantal boeren moest verminderen maar de productie hetzelfde blijven. Dan worden de stallen automatisch groter. Ik begrijp ook wel dat dit concept politici te boven gaat. Misschien dat iemand ze het in een eenvoudiger vorm kan uitleggen?
“En megastallen zijn heel normaal”
Nee dus! Megastallen moet je niet willen in een dichtbevolkt gebied als NL! Megastallen wil je niet vanuit humaan en kwaliteit van leven! Megastallen wil je niet vanuit enorme risico’s op vogel/varkens/koeien virussen die zichbverspreiden als een malle (en maar preventief massa”s anti biotica inspuiten!).
Kijk, dat hele stilstof gebeuren is matiurlijk van de zotte, maar de manier waarop nu hier megastallen worden opgehemeld begint echt bizarrre vormen aan te nemen en is echt stuitend!
Megastallen zijn kut, zwaar kut en we kunnen er beter gisteren dan vandaag vanaf zijn!
@Als_je_me_nou | 26-06-22 | 02:39: Puur vanuit de efficiëntie bekeken is het logisch dat de megastallen er zijn gekomen. Vanuit diervriendelijkheid en verbintenis met de omgeving kies je liever niet voor dat soort industriële oplossingen.
Wij kopen al vele jaren geen vlees meer waar we de herkomst niet van kunnen traceren. Lokaal gekocht vlees en zuivel levert een beter gevoel op, maar is niet zo goed voor onze portemonnee. Wij kiezen er ook bewust voor om minder product te gebruiken, maar wel van een eerlijke afkomst.
@Als_je_me_nou | 26-06-22 | 02:39: Het hele woord megastallen is al een sterk staaltje negatieve beeldvorming. Ee stal met 100 a 200 koeien die vrij kunnen bewegen en naar buiten kunnen met alles wat ze nodig hebben is echt niks mis mee.
@Plantendokter | 26-06-22 | 06:50:
Kijk op melkvee.nl
www.melkvee.nl/artikel/244815-waar-zi...
Met 100/200 koeien verdien je geen droog brood
Wereldwijd zijn er al bedrijven met meer dan 100.000 koeien
Dat we hier als burger belazert worden weet ik al langer.
Ik zou graag willen weten wat een windturbine onder de streep nu eigenlijk oplevert. Alles meegenomen. Met, en zonder subsidie.
Verder dan vage antwoorden kom ik ook niet.
Twintig jaar geleden werd ons beloofd dat we nu gratis energie zouden hebben.
Ondertussen gaan de windturbine fabrieken failliet. Dan klopt dat mooie plaatje ook niet helemaal.
Het gaat dan ook niet om een economisch rendabel plaatje gebaseerd op werkelijkheid, maar om een links en D66 wensdenken plaatje. Voor de werkelijkheid is daarin geen plaats. En een paar miljard meer of minder belasting geld.... ach, dat is toch maar het geld van die kutburger.
@me163komet | 25-06-22 | 23:46: En, precies dat.
Een windturbine levert precies 24.000 Euro per jaar op. Alle turbines. Ongeacht of ze draaien of niet. 10 jaar lang leveren ze deze subsidie op. Na 10 jaar houdt de subsidie op en zie, ineens is de windturbine versleten en moet er een nieuwe komen voor de volgende 10 jaar. Raad eens hoe lang die mee zal gaan?
@Patatter | 26-06-22 | 00:05: wederom 10 jaar, want die subsidies worden voor een "nieuwe" molen afgegeven en niet voor de aanwezigheid van een molen op dat stuk land... en daar gaat het zo heerlijk fout met al dat soort subsidieregelingen.
Wanneer het niet waait leveren ze niets op.
Wanneer het wel waait draait de centrale ook gewoon door , zodat als de wind weer wat gaat liggen we gewoon door kunnen.
Conclusie, luchtfietserij
Ach Rutte vindt wel een Geitenpad of inlegvelletje voor het stikstof probleem.
Overigens ademen we 78% stikstof in.
Het gaat dan ook niet om losstaande stikstof, maar om de chemische verbindingen NOx en NH3.
Vanmorgen Timmermans op radio 1 Hij wil heel Europa aan de biologische landbouw. Dat geldt dus ook voor Oekraïne straks als ze bij de EU zitten. Oekraïne voorziet heel Afrika van voedsel. Dat moet straks met biologische landbouw? Gewoon knetter en knetter gek aan het worden. Met een groeiende wereldbevolking met schaalverkleining ipv vergroting te lijf gaan.
Er moet juist veel meer schaalvergroting komen en eventuele milieuproblemen kunnen prima technologisch opgelost worden net als in andere sectoren en niet terug gaan naar de jaren 50
“ Er moet juist veel meer schaalvergroting komen en eventuele milieuproblemen kunnen prima technologisch opgelost worden”…
Sorry maar ook dit is echt heel naief gedacht! Het amazone woud wordt vernietigd om soja te verbouwen voor onze megastallen. En schaalvergroting in de landbour/akkerbouwbleidt tot monoculturen en vernietiging van de topsoil….kijk maar naar de US. Daar kan echt geen technologie tegen op, tenzij u een wereld van genetisch gemanipuleerd eten wilt mede mogelijk gemaakt door Bayern en Monsanto…
Bijen en insecten sterven uit door vergif dat gebruikt wordt door boeren. De grond sterft door intensieve akkerbouw….
Het hele stikstof gebeuren is bizar, maak de huidige landbouw, beheerd en beheerst door big agro bedrijven ( leest u maar eens iets over Cargill….brrr…of leest u eens deze: www.roosvonkblog.nl/big-agro/) is gewoon killing voor ons allemaal!
@Als_je_me_nou | 26-06-22 | 02:49: U heeft het niet hele maal begrepen. Soja wordt grotendeels gebruikt voor humane consumptie, u weet wel van die vegaburgers, en voor soja olie. Het rest produkt, het sojaschroot, wordt gebruikt als veevoer. Helaas is dit ook weer zo'n sterk staaltje framen van links.
In de akkerbouw hier is echt geen monocultuur maar vruchtwisseling. Elk jaar een ander gewas op een perceel, meestal in een rotatie van eens op de 4 jaar om de grond gezond te houden. Een gezonde bodem is juist prioriteit nummer 1 van de boer. Hoe beter die is, des te beter en gezonder een gewas groeit.
Bijen en insecten sterven niet uit door gewasbeschermingsmiddelen. De Varroamijt speelt een grote rol in bijensterfte. En over de hoeveelheid insecten en vogels die sterven door windmolens hoor je ook niemand over.....
@Plantendokter | 26-06-22 | 07:02:
Hou eens op met je “gewasbeschermingsmiddelen”!
Het is gif, niets meer of minder.
— De chemische familie van de neonicotinoïden is een groep werkzame stoffen die verwant zijn aan nicotine. Wanneer deze stoffen in gewasbeschermingsmiddelen worden gebruikt, verspreiden ze zich via sapstromen door de gehele plant.
Ze zijn effectief tegen insecten doordat ze de prikkelgeleiding tussen de zenuwcellen in de hersenen zo verstoren dat de insecten sterven. De neonicotinoïden komen echter ook in pollen en nectar terecht, waardoor bijen eraan kunnen worden blootgesteld als de plant in bloei staat. Daarnaast kunnen bijen met neonicotinoïden in aanraking komen via door bladluizen geproduceerde honingdauw—
Mag allemaal zo zijn Feynman, maar Mark Rutte is een uitstekende d66 premier. Dat mag ook wel eens gezegd worden..
Lol
Zeker, Dictatuur66 kan zich geen betere leider (of is het lijder) wensen.
Op een kandidaat voor dubbel D66, zou ik dan wel weer overwegen om op te stemmen....
Als mijn discretie door GS gewaarborgd is, dan weet ik wel wat.
Ten eerste raad ik iedereen die in Nederland woont om even de Belgische grens over te gaan en daar bij de eerste de beste Argenta- of KBC-bank een zichtrekening te openen. Dit is gewoon even wat zekerheid vooraf.
De boeren gaan dit namelijk ook doen. Ze boeken al hun geld over van de Rabobank naar de Belgische bank. Ook stoppen ze drie maanden met het betalen van rente en aflossing.
De Rabobank komt nu acuut in zeer diepe financiële problemen. Dit lekt uit. Alle klanten boeken hun geld zo snel mogelijk weg. De bankrun is compleet. De Rabobank is failliet.
De Rabobank is te groot voor het depositogarantiestelsel. De NL-Overheid weet niet wat te doen. Volksbank, ING en ABN-AMRO meetrekken of zelf de knip trekken? De Overheidsschuld stijgt in één klap tot Griekse proporties.
Nederland zit aan de grond de AOW kan niet meer worden betaald. De ambtenaren worden naar huis gestuurd.
D'66 zegt 'foutje bedankt' en de emigratiecijfers gaan ontploffen.
Toch maar even langs een Vlaamse Bank...
Bedankt voor de waarschuwing
Knap bedacht! Indien structureel dan verboden, echter wat is er nu niet verboden tegenwoordig? Overigens vind ik België qua bank geen goede side-kick, mijn advies is derhalve buiten de EU parkeren, dus Bank of Scotland (Lloyd’s), dan kan Brussel er niet bij. Overigens verwacht ik wel ’n joris ingreep want ondermijning. Ok, bovenstaande is slechts hypothetisch en dus pure woordkunst, geen advies.
Je kunt alleen rekening open in Belgenland als je er een woonadres hebt. Anders was het ook goede manier om negatieve rente te omzeilen. Grenzen zijn er alleen als het de elite of multinational uitkomt.
@Unsinkable-Sam | 25-06-22 | 23:16: Dan is de B.o.S. Toch niet zo handig als Schotland weer terug in de EU wil.
Onzin, Schotland behoort sinds William Wallace (1272 – 1305) op de Londense vleesmarkt stierf bij de UK als ik het wel heb. Bijkomend gaat toetreding tot EU altijd gepaard met bacchanalen en zakken geld voor de elite, de tol van Politiek vampirisme komt later pas. Lloyds was van oorsprong een in Londen gevestigde maritieme verzekeraar welke nu wereldwijd opereert in o.a. risicovolle projecten, tevens hebben ze entrepreneurs en private accounts. In het Londense hoofdkantoor hangt de scheepsbel v.d. Titanic om bankmedewerkers te herinneren aan alle risico’s in de praktijk. Bank of Scotland is een dochter van Lloyds en een EUR/USD/GBP account valt buiten de invloedsfeer v.d. EU. ‘Niet zo handig’ zegt enkel iemand die eigenlijk niets durft in het leven. Enfin, de tip blijft staan.
@Ir_HardGelag | 25-06-22 | 23:25: Nee hoor. Je moet een adres in de EU hebben en SOFI nummer van dat EU-land. Dan kun je overal in de EU een rekening openen.
Als het partijen als D66 en GL nu om stikstof en klimaat zou gaan, dan kan er een rationele discussie met alternatieven en kosten plaatsvinden, maar dit interesseert ze niet. Het zijn alleen maar mooie stokken om hun politieke idealen mee te realiseren. Dat is waarom ze de inhoud compleet mijden.
U heeft het begrepen ! Zegt het voort !
En Amerika is de lachende derde. Leveren al decennia graan, maïs, olie, gas, LNG. They are having a field day.
En doen aan GMO. mag in Europa ook niet…
Boeren moeten ipv demonstreren gewoon 4 weken gaan staken. Creëer veel lege schappen in de supermarkten (zuivel, groenten, vlees ect.). Kijken hoe lang het duurt voor de pleuris uitbreekt.
De schoorsteen moet roken, ook bij de boeren. Dat is normaal, dat is gezond, dus helaasch....
Waarom zou u willen dat 'de pleuris' uitbreekt?
@Red shirt | 25-06-22 | 22:38:
Zodat ook d66-ers weer leren beseffen waar ons voedsel werkelijk vandaan komt. Niet dat ik daar per se achter sta en het is voor de meeste boeren ook niet haalbaar. Maar ik snap de emotie wel.
@redshirt
De pleuris hoeft niet letterlijk uit te breken, maar het zou wel verhelderend werken als GL, D66, PvdD eens voelen hoe belangrijk de Nederlandse boeren zijn voor onze dagelijkse basis behoeften.
En zo is het.
Ik hoop van harte dat we het niet gaan toelaten.
Goed verhaal, en die kraker is nog maar één oplossing. Een weekendje nadenken met slimme mensen en je hebt er nog vier of vijf.
En dan over het ‘probleem’ waar deze oplossing blijkbaar nodig is; in een eerder topic verwees ik naar een artikel in de Volkskrant vandaag over impact van stikstof. Het was al stukken beter dan 30jr geleden. De klokjesgentiaan heeft het nog moeilijk en ook de tapuit, voor wie weet wat het is. En de koolmees breekt vaker zijn pootjes. En dat heeft zo’n prioriteit in deze tijden dat we er maar 25mrd tegenaan gooien.
Zoals Feynman zei, het wordt sowieso beter met de opkomst van de electrische auto en de waterstof revolutie. Je ziet al gebeuren dat we over tien jaar te maken krijgen met een stikstoftekort. Maar goed, dan hebben we genoeg immigranten om dat weer te compenseren met geiten, huizen etc.
Halal vlees is beter en goedkoper.. Vanavond lamsballetjes plus lamskoteletten a 6 euro... Kipje gegrild 5 eurojes..
Halal vlees is niet beter.
Halal = barbaars
Voelt goed, hè, een achterlijke & vijandige religie subsidiëren met de aankoop van halal-vlees.
@Kwelbeller | 25-06-22 | 22:25: niet helemaal hoor het slachten is beter dan op europeesche manier
We eten in NL bijna overal halal. Het is in de grote slachterijen schijnbaar goedkoper om alles maar halal te doen ipv een deel. Net als gevangenissen niet met halal en niet halal werken. Iedereen aan de halal want stel je voor dat je het een keer niet aan kan bieden.
Zou toch leuk zijn als die partij vd dieren hier eens iets aan zou doen. Maar helaas, dat durven ze natuurlijk niet aan.
@Therrie | 25-06-22 | 23:12: De universiteit van Wageningen heeft hier onderzoek naar gedaan. De conclusie is, dat het doorsnijden van de keel een langzame en pijnlijke dood is. Het lijkt wel alsof een dier direct dood is, maar dat komt omdat de luchtpijp ook wordt doorgesneden. Daardoor kan het dier geen geluid meer maken en gaan we er vanuit dat het in één keer klaar is. Afhankelijk van de diersoort duurt het echter 1 tot 3 minuten voordat het dier daadwerkelijk het bewustzijn verliest en in die tijd heeft het enorm veel pijn.
Eet eigenlijk altijd halal.. Lamsballetjes of lamskoteletten... Goedkoper en beter dan de slager.. Gebraden kip 5 euro bij de Turk.
Zelf weleens zo’n lammetje of plofkuiken geslacht?
Jij mag dus nooit meer zeuren over allochtone, de islam, de overbevolking en de criminaliteit want jij sponsort ze zelf....
Ik koop uit principe nooit iets van een islamiet.
Beprijs stikstof met heffingen. Laat boeren die niet switchen naar stikstof arm produceren failliet gaan. Dan kost het de samenleving geen 25 miljard euro.
Een faillissement laat geen kosten na?
Je zult maar een "stikstofmens" zijn terwijl de overheid die mensen zoekt.
Gadverdamme daar moet je toch niet aan denken.
Wie zijn trouwens die mensen ?
De lucht die we inademen bestaat voor 78% uit Stikstof,slechts 21% zuurstof ,Argon-40 0,93% en CO2 0,038%. Stikstof is een noodzakelijk en veel voorkomend natuurlijk gas waar we niet zonder kunnen.
@Coolcalmcollected | 25-06-22 | 22:12: je hebt er werkelijk niets van begrepen.
@Psycho Daddy | 25-06-22 | 22:24: het geschrevene is een waarheid als een koe,nee ik ga niet mee met de falsificaties door ddr66 en ministers die werkelijk niet weten waar ze het over hebben,gaan ze straks CO2 ook verbieden,u weet wel als deskundige,het gas waarvan de plantjes groeien,iets met ass. en dism.en dat door tuinders in de kas wordt gepomd,net als dat de plantjes kunstmest krijgen ( N) om te groeien.
@Psycho Daddy | 25-06-22 | 22:24:
Het klopt als een bus en de rest is scheikunde in de marge.
@Coolcalmcollected | 25-06-22 | 22:34:En inderdaad, zo simpel is het. En dan zit bijna de hele tweede kamer vol met figuren die dit totaal ontkennen. Te walgelijk en tenenkrommend voor woorden. Dit moet Nederland vooruit helpen. In en in triest.
Het kan nog veel goedkoper. Stikstofwaarde verhogen. Geen probleem meer. Kost niets.
Wat een hoogleraar aan Wageningen dus ook al voorstelde. Laat dat idiote versnipperde kaartje los, wijs grotere gebieden aan waar je de uitstootgrens uitsmeert (en in de meeste gevallen fors verlaagd). En geef wat van die ettelijke miljarden uit om de boeren die reductie te laten halen. Moet je misschien nog steeds wat uitkopen on de norm te halen, maar dit geeft de rest wel wat perspectief. Een reductie van 25% kan met technische ingrepen gehaald worden.
Uiteraard blijf ik er bij dat we eerst de gestelde grenzen zelf weer ter discussie stellen
Als het om de stikstof zou gaan, dan zou dat een oplossing zijn. Maar onderhand is toch gewoon wel duidelijk dat het helemaal niet op stikstof gaat. Ik snap niet dat iedereen zo makkelijk in dat verhaal mee gaat.
Als het om stikstof gaat kan het dus: makkelijker, sneller, goedkoper met veel meer draagkracht en dus zowel praktisch, financieel, als politiek gezien beter gerealiseerd worden. En dat wordt geweigerd.
Dan kun je verschillende conclusies trekken:
- De betreffende regeringsleiders zijn dermate incompetent dat ze direct uit hun functie moeten worden ontheven.
- Er spelen andere belangen dan het belang van het volk. En aangezien het belang van het volk hun primaire taak is, zouden ze direct uit hun functie ontheven moeten worden.
- Het gaat blijkbaar niet om stikstof. We worden voorgelogen, op kosten gejaagd, onze concurrentiepositie wordt verslechterd, onze exportinkomsten nemen af en onze voedselveiligheid komt in gevaar.
Nou kies maar. Als er andere mogelijkheden zijn zeg het maar. Hoe kun je dit faalbeleid nog recht praten?
@peterdh | 25-06-22 | 22:03: Ik ga voor incompetentie.
Overal wordt Europa bij gehaald. We zitten in de EU. Waarom zou je bij uitstek dit stikstofdossier dan niet op Europees niveau kunnen bekijken?
@Joris Klam | 25-06-22 | 22:13: we kunnen toch simpel het verdrag opschorten/buiten werking stellen,er is alleen politieke wil voor nodig.
@Joris Klam | 25-06-22 | 22:13: Omdat juist stikstof een lokaal probleem is. En omdat de grote verschillen in bevolkingsdichtheid, industrie, en landbouw, lokaal maatwerk vereisen.
De nederlandsr consumeert.
Door de supermarkten wordt 110% van de Nederlandse vleesconsumptie geïmporteerd.
De veehouderij exporteert 90% t.o.v. de Nederlandse vlees consumptie.
Waarom halen supermarkten die goedkope troep buiten de EU waar andere normen en wetgeving is? Het is iets goedkoper ja, maar wel troep. Onze Nederlandse waar is wat duurder maar kwalitatief.
De supermarkt vindt dat u dit niet wilt, u wilt alleen troep op uw bord waarvoor vele transport en overslag bewegingen zijn gedaan.
Koopt lokaal en houdt die troep uit Oekraïne, Argentinië, Ierland, etc buiten de deur.
troep uit Ierland, dat is het enige land wat dor de warme golfdtroom en ook de vele regens bijna het hele jaar door grazige weiden heeft en veel grasfed beef kan produceren.. Ierse boter en vlees is wereld beroemd. www.bordbia.ie/farmers-growers/prices...
Het vlees bij koop een koe (grutto tegenwoordig) is lokaal en vele malen lekkerderder dan de troep van ver weg.
Nederlandse biefstik wordt *ook* gewoon in de supermakt verkocht he! het staat erop. Je kunt het gewoon kopen. Niet de supermarkt de schuld geven. Jij wilt geen 4 euro meer betalen voor biefstuk. Maargoed even over de export:
Je weet dat "de Nederlandse export" in het geheel (dus *alle* producten) voor 75% uit directe doorvoer en wederuitvoer gaat. (in geval van agrarische producten is dat 85+%, en daarbij zitten dingen als landbouwmachinerie)Dat zijn dus spullen die *niet* hier worden gemaakt. Die worden in bulk geimporteerd, al dan niet overgepakt en verder verkocht in Europa. Dat heet handel. Daar is een VoC nog eens groot mee geworden.
Het overgrote deel van het vlees dat hier geexporteerd wordt is vlees dat eerst geimporteerd is. Het wordt in bulk ingekocht,en vervolgens met winst verkocht verderop in Europa (Nederland is een nogal gunstig gelegen land voor doorvoer, jeweetwel, met een haven in Rotterdam enzo). Met die winsten kopen handelaren overigens ook voedsel in dat hier niet verbouwd wordt. Jouw vegetarische maaltijd met fruit (bananen, kiwi's, mango's, sinaasappelen, druiven), praktisch alle noten en gerelateerde producten worden hier *niet* verbouwd. Dat wordt door diezelfde handelaren met het geld van de export hier geimporteerd en verkocht.
Waarom verkopen we hier dus Argentijse biefstuk in de supermarkt? Nou omdat die 1000ton biefstuk uit argentine hier toch in de haven ligt. Klaar voor doorvoer naar de rest van de EU. En aangezien die goedkoper is dan de Nederlandse biefstuk is er hier vraag naar. Dus nogmaals: Nederlandse biefstik wordt *ook* gewoon in de supermakt verkocht he! het staat erop! je kunt het gewoon kopen.
Maar die andere is goedkoper. Dus de NL boeren verkopen hun vlees liever aan mensen die daar meer geld voor over hebben.
Meer dan 100% bestaat niet, niet in deze zin tenminste, Ja, ik heb vroeger op school gezeten. 100% is gewoon alles.
@Smoelensmid | 25-06-22 | 22:03:
Klopt, mijn waarde tandarts, maar het belandt niet zomaar, ploep, op uw bord. Daar moeten menig vrachtwagendiesel en bootstookolie kilometers voor gemaakt worden.
Ga eens naar Duitsland, u woont er vlakbij en zie welk een betere groenten "aus Holland" daar verkocht worden. Voor een lagere prijs dan wat hier, in blisters, in de supermarkten ligt.
Belastingen, waarvan ook de smoelensmit overbetaald, met een kek logootje al 20 jaar betaald wordt. Een BV-tje, met te duur betaalde ZZP-ers. U kent het wel, daar heeft u een mooie boerenhoeve van...
U repareert iemands tanden en doet alsof u een raketgeleerde bent, van taxpoet...
Maar u bent wel een connaisseur, u eet Ierse bief, want daar regent het.
Boerk heeft gewoon gelijk. En als we allemaal Nederlandse waar zouden kopen, maar dan zonder al die extreme belastingen, dan hoefde u niet te snoeven over uw Ierse bief (van bij wet afgedwongen taxpayers money) en voer ons land er wel bij.
@peterdh | 25-06-22 | 22:15:
Even nog wat bron over de 75% van Nederlandse export die dus helemaal geen producten zijn die hier gemaakt worden, maar gewoon import -> overpakken -> export.
www.businessinsider.nl/winstmarge-exp...
@peterdh | 25-06-22 | 22:22: Het is niet alleen een kwestie van dozen schuiven alleen. Nederland importeert enorm veel jonge kalfjes vanuit het buitenland om deze hier vet te mesten. Daarna wordt ongeveer 85% weer geëxporteerd aangezien Nederlanders niet echt dol zijn op kalfsvlees.
Peterdeh
Heerlijk om een nuchtere en gedegen mening te lezen.
Prima verwoordt!!
@Ruikbaard | 25-06-22 | 22:41:
Ja en zo zijn er talloze cornercases te vertellen:
Varkensbacon kan van de buik en van de rug komen.
In Nederland hebben we varkens. Wij houden in NL van buikbacon.
In Engeland hebben ze ook varkens. Daar houden ze van rugbacon.
De rugbacon wordt naar GB gexporteert want daar levert het ons meer op. De buikbacon wordt vanuit GB hier geimporteert.
Eieren:W itte kippen leggen witte eieren. Witte kippen zijn kleiner. Die eten ook minder voer Witte eieren zijn dus milieuvriendelijker want er gaat minder voer doorheen voor identieke hoeveelheid eieren.
Echter wij in Nederland vinden witte eieren er ongezond uit zien. In Duitsland echter vinden ze witte eieren meer rein en schoon. Dus exporteren wij witte eieren naar het buitenland, terwijl het milieubewuster zou zijn om ze hier te verkopen. Maarja de consument he... die is lastig. Even lastig als met de biefstuk uit Argentinie.
Dusss. Waar het op neer komt, het is allemaal veel minder zwart wit. Feit is wel dat Nederland te weinig landbouwgrond heeft om in eigen behoefte te voorzien. We moeten dus importeren. Als wij nu onze export van de nek omdraaien, dan verliezen wij dus een sterke onderhandelingspositie tov van landen die graag onze melk , biefstuk en varkensvlees willen hebben, en toevallig allerlei spullen aanbieden, zoals fruit en noten, specerijen etc. Wij hebben niets meer te bieden en willen hun spullen graag hebben. dus: Prijs+++
@peterdh | 26-06-22 | 01:07: Kalfsvlees is ook zoiets. In Nederland eten we geen jonge dieren en in Frankrijk wel dus verdwijnt bijna al ons kalfsvlees in Franse buikjes. Wij vinden ook het rundvlees duur dus ons beste vlees (van stieren die lekker buiten wandelen bijvoorbeeld) gaat naar het buitenland. Wij eten liever dat goedkope uitgemergelde melkvee op.
@Feynman
Ik word een beetje achterdochtig op moment de stikstofkaart wordt aangepast voor boeren in bijvoorbeeld Gelderland. Zie toelichting.
Twee incidenten historie incidenten, wat ik me als kind kan herinneren, zijn nooit recht gezet.
1. Er werd ooit een artikel in de Staatscourant geplaatst die per direct verbood nieuwe varkensstallen te bouwen (context weet ik zo niet meer). De avond en nacht voordat dat inging, dit NIET bekend was, werden er heel veel nieuwe aanvragen ingediend bij de gemeente! Die zijn allemaal gehonoreerd en gezet. Dat waren voornamelijk (toevallig) aanvragen in Gelderland/Brabant, en dat zijn van oudsher de stemmers van het C&A
2. Er werd ooit een melkquotum vastgesteld. Boeren mochten een max aantal koeien per Ha hebben. Bij vele boeren is destijds vastgesteld dat ze teveel koeien hadden. Wat gebeurde er vervolgens:
Die boeren kregen een boete, ECHTER die hebben nooit de koeien weg te doen!
Het gaat niet alleen om die vermaledijde stikstofkaart, maar ook over de lappendeken van Natura 2000 gebieden die ze over het land uitgestrooid hebben.
Voorbeeld: in het gebied waar ik woon heb je de Oude Rijnstrangen. Dit gebied is in de huidige Natura 2000 staat sinds half jaren '60 door toedoen van de mens en boer ontstaan. Hier bepaalt de rundveehouderij voor een groot deel het karakter van dit mooie gebied, die koeien (en ook de zo "noodzakelijke" wilde paarden die ook gewoon schijten en pissen) zijn onlosmakelijk deel van dit gebied, al jaren.
Het is dus van de zotte om alle schuld in de schoenen van de veehouderij te schuiven, argumenten doen er blijkbaar niet toe, alleen die theoretisch gebaseerde stikstofstaatjes zijn belangrijk.
Heeft ook niets met stikstof te maken, maar met het feit dat een paar stadsvrouwtjes in de politiek zitten die dieren eten zielig vinden, en nu stikstof als knuppel gebruiken om iedereen tot vegan te slaan
"Het kabinet verschuilt zich..." blablabla.
Beter zou hier staan:
"Het kabinet doet maat wat..."
Of nog beter:
"De Nederlandse politiek is verworden tot een schoolpleins wedstrijdje verpissen..."
Non-valeurs...
Goh, iedere boer een stikstofkraker en het probleem is opgelost. Waarom heeft iemand dat niet eerder bedacht? Had een hoop toestanden gescheeld.
Ze hebben de grond van de boeren nodig om te kunnen bouwen. Met stikstofkrakers krijg je nooit die boeren weg.
Probleem is dat dit helemaal niet om stikstof draait.
trias politica....... es war mal!
Laten we het verzonnen probleem exporteren en voedsel in de toekomst slechter produceren in het buitenland (vervuilender, slechtere omstandigheden voor vee en meer groeimiddelen, want dat mag buiten Europa) en weer met schepen op stookolie importeren waarvan de de uitstoot niet tellen, want buiten de haven onder een lage lonenlanden vlag. Gekke Gerrit zijn we hier.
De milieubeweging heeft dit land, zijn regering, zijn overheden én een groot deel van zijn bevolking, 40 jaar lang knettergek gemaakt.
Zeker, er zijn in die 40 jaar best goeie dingen gebeurd op milieugebied hier op deze postzegel. Met als resultaat dat Nederland één van de schoonste & meest milieubewuste landen ter wereld is geworden, met een boerenstand die al eveneens tot de schoonste & meest milieubewuste ter wereld behoort.
Maar voor de Rupsjes-Nooit-Genoeg van de milieubeweging is het - inderdaad - nóóit genoeg. En zo zijn we van het milieubewustzijn ongemerkt beland in de milieu-waanzin.
Ik heb dus zojuist het stikstofgedoe opgelost: als je naar de ontwikkeling van de veestapel kijkt dan zie je dat steeds meer geiten zijn die allemaal stikstof uitstoten. Als we dus buitenlanders verplicht vegetarisch maken en stoppen met het houden van geiten hebben we weer stikstofruimte zat! D66 blij, Greet blij Klavertje blij en Lientje vast ook wel.
Volgens mij is er geen sprake van een stikstoftunnelvisie, überhaupt niet van een stikstofvisie, er is sprake van een stadstaatvisie met 25 miljoen inwoners en die heeft bouwgrond nodig.
Toch zouden jullie dat op zaterdag- en zondagavond anders mogen doen. Twee van die lange, niet altijd beklijvende epistels achter elkaar leest niet zo fijn.
Zet er eentje op vrijdag na de mibo en schrap er een, of op woensdagavond ofzo...
Daarom geen 130 maar 100 en nog meer Schipholvluchten schrappen.
Ze zullen toch eerst wetgeving moeten maken. Die door de tweede slaapkamer moeten duwen. En dan op naar de eerste kamer. Als daar ieder aanwezig is moeten ook zij het ermee eens zijn. En de eerste kamer krijgt toch een andere samenstelling? Als de oppositie dan te groot is, komt er van dit dwaze plan gelukkig niks terecht.
Het wordt de hoogste tijd voor wat gezond verstand in Den Haag.
het lijkt er op dat het zgn. stikstof probleem vooral aantoont dat relevante kennis omtrent dit complexe probleem niet in gekwalificeerde 'handen' terecht is gekomen. Afgezien van de emotie verwekkende uitspraken dat alle eiken dood gaan en dus logisch nadenken blokkeren.
2 opmerkelijke verschijnselen :
- waar was de MP ? onze kapitein stond niet op de brug, schande, het ging ook over 10 jaar gebrek aan beleid en coordinatie en een reusachtig NL probleem
- politici met enig statuur zouden/hoorden aanwezig te zijn geweest, de verschillende partijleden hadden bewakers in kunnen huren, lafbekken
MP wil hier geen verantwoordelijkheid voor nemen, gewoon te laf. Gelukkig had Willie v Oranje een beter verhaal, boeren zijn cultureel erfgoed. Tjeerd de Groot is een hypocriet, eerst voor de zuivelboeren lobby-en en nu ze haten, waarbij hij liegt dat het gedrukt staat met z'n 80% natuur verdwijning, dit ging om een vals onderzoek naar biodiversiteit vanaf 1700 tot nu, met uit de duim gezogen index cijfers, waarbij feitelijk al in 1920 70% biodiversiteit verdwenen was.... Van der Wal heeft geen idee, Stafhouwer vond kringlooplandbouw leuk klinken, maar wat het nou is... dat is namelijk wat ze al doen.
En hoezo de grond kopen? Dat is niet nodig, het gaat om de stikstof. Wat moet de overheid met die grond?
@Doerak | 25-06-22 | 21:43: Nou, dat dus.
Gezien de Q-koorts risico en de tientallen dode mensen met 10.000 den gewonden tot gevolg zou geitenhouden niet in bewoond gebied mogen worden toegestaan. Men gaat maar lekker naar het Oosten of de Sahara.
Ergerlijkis dat de slachtoffers nog steeds in de kou staan en de boeren gratis nieuw vee van de gemeenschap hebben gekregen. Zou je een fabriek hebben die zoveel slachtoffers maakte dan werd je meteen gesloten.
Enig idee hoeveel slachtoffers jaarlijks de industrie op haar geweten heeft, daar vervalt Qkoorts schandaal bij in het niet. Het grote verschil is dat ze niet binnen enkele weken/maanden dood neervallen, maar jarenlang na allerlei soorten kanker, long en luchtweg ziektes overlijden.
Elke vorm van massale industrie heeft gezondheidsrisico's. Of het nu gaat om geiten, of om staal.
Dit is alleen omdat de overheid slecht handelde, het probleem ontkende en iedereen aan zn lot werd overgelaten.
Zoals we de overheid kennen.
Zullen we ook maar auto's verbieden, daar gaan mensen ook dood van. Covid heeft óók mensen gedood, lekker allemaal binnen blijven dan.
@litebyte | 25-06-22 | 21:25:
Ik weet het goed gemaakt: met zijn allen terug naar het jaar 1750, net vóórdat de industriële revolutie begon in Engeland en zich in de 150 jaar daarna in heel West-Europa - en in de Nieuwe Wereld - verspreidde.
Dus kappen met alle industrie, al het gemechaniseerde vervoer: auto's, treinen, vliegtuigen, bulk-carriers, iedereen een paard met kar, kappen met straaljagers en drones en terug naar de luchtballon, het zwaard, de speer, de degen, de hellebaard, het sabel, weg met het internet, mobiele telefonie, stoppen met oliewinning, kerncentrales, en überhaupt met elektriciteit, terug naar het houtkacheltje, het land bewerken met spades, voortaan ploegen de boeren met houten ploegscharen getrokken door paarden, het graan doen we oogsten met de sikkel. Dat laatste werktuig zal de gestaalde kaders van het communisme / socialisme aanspreken.
'Regressie' wordt de nieuwe mores; alle muljeu-problemen opgelost! Met de islam hebben we inmiddels de grootschalige regressie al binnengehaald, en met het bijgeloof zit het in Nederland - vooral bij de vrouwen - ook al goed, net als in 1750 (Alleen noemen die vrouwen dat 'spiritualiteit').
En wonen in zo'n super-duurzame plaggenhut heeft ook wel zijn charme.
@Peter Emile | 25-06-22 | 21:57:
Hoho, in 1750 hadden de meeste mensen geen paard met kar, dat was vooral voor de happy few en de boeren (ghehe).
Je mocht stront scheppen en aan het eind van een 6-daagse werkweek, met 10-12 uur per dag, op zaterdag een zakje met een paar muntjes ophalen.
Die je dan op zondag bij de priester in mocht leveren, na aftrek van een paar muntjes om in leven te blijven.
@Peter Emile | 25-06-22 | 21:57: De Amish lijken toch redelijk aardig te draaien met pre-industriële houding.
@Verbandmeester | 26-06-22 | 02:52: Ja, omdat de rest van de bevolking dat niet doet. Voor een klein groepje kan het.
Een gotspe.... oh jee... godverdomme na 12 jaar rutte nog verbaast zijn over zijn 'werkwijze' rutte regeert niet, rutte regelt dient als politieke schandknaap in opdracht van "..." om het beeld van Nederland als stabiele handels- en vestigingsnatie overeind te houden bij machtige (Nederlandse) multinationals.
rutte is geen volksvertegenwoordiger, rutte is een uitermate leugenachtige onbetrouwbare vertegenwoordiger
Voor rutte is het volk niets meer dan tarrels
Ik geloof pas dat het uitkopen van de boeren uit milieu overwegingen wordt gedaan als in de overdrachtsakte wordt vastgelegd dat het land de komende 25 jaar niet voor woningbouw of zonneparken mag worden gebruikt.
Hier kan ik me volledig achter scharen!
Rutte heeft vast wel ergens een inlegvelletje met zulke woorden liggen. We weten echter wat zo'n velletje waard is.
@RM666 | 25-06-22 | 21:24: crisis is het toverwoord om de activiteit naar de achterkamertjes te krijgen.
Martin Bosma had ooit een leuk betoogde over hoe de gemeente Haren door Groningen werd opgeslokt. Daar werden ook allerlei beloften gedaan aan de Harenaren, die al vrij snel na de annexatie werden gebroken.
Er zijn helaas maar weinig politici bereid om eens in de 50 jaar hun woord te houden.
Dat dus.
Probleem is dat verminderen van stikstof of andere schadelijke stoffen niet het doel is. Er moeten zullen woningen bijgebouwd worden. Daarom moeten de boeren weg van het kabinet.
@RM666 | 25-06-22 | 21:24: Het mocht toch al wel een tijd lang duidelijk zijn dat dat soort velletjes de naam Popla nog niet waard zijn.
Ook niet voor horizonvervuilers/vogelvermalers
Eens maar daar gaat het niet om, het wonen in je mooie boerderij, net verhuist uit de randstad. Blijken die boeren geluidsoverlast en vreemde geur te veroorzaken.
Moeten ze maar douchen!
Je begrijpt het pas als je het verschil ruikt tussen een varkens- en een koeienstal.
En ik ruik die geuren decennium na decennium steeds minder door alle natuur- en leefomgevingsverbeterende maatregelen die allang doorgevoerd zijn.
“Van de natuur is 80% weg. Het gaat heel slecht met de natuur.”
Aldus Tjeerd66.
En dat komt door de boeren?
Tjeerd de Groot brengt nepnieuws, leugens, klinkklare onzin.
ik vond het een windbuil die man
Nederland heeft geen natuur. Alles is aangelegd. Het is een soort van stadstuin.
@DenkenDanDoen | 25-06-22 | 21:23:
En die z.g.n. Natura2000 stuiptrekking is het mos op de raamrubbers van een bagnole.
Een door "66 geïnitieerde werkgroep die een rapport uitbrengt waarvan de conclusies niet helemaal in het stikstofstraatje passen, want ojéé koren op de moelen van de critici, dat deel gedwongen moet weglaten. Vervolgens wel iemand de maat nemen dat wetenschappers niet in twijfel mogen worden getrokken. Meneer de Groot is in deze hét schoolvoorbeeld van hypocrisie.
Zat zo even naar Tom te kijken/luisteren, filmpje dat hij bij het boerenprotest was en bij naamgenoot Tom op de trekker zat, die zei: "als saharazand hier kan komen, wat doet stikstof dan?".
Zelfde domme argument als dat wij maar 0.2 procent van de wereldbevolking zijn en daarom wel gerechtigd zijn meer dan deugdelijk uit te stoten.
@Neuth | 25-06-22 | 21:16:
Een argument "dom" noemen weerlegt dat niet.
Een doel moet wel haalbaar zijn.
@Neuth | 25-06-22 | 21:16:
Leg eens uit? Bijvoorbeeld, hoeveel is 'deugdelijk uitstoten?'.
En trek de vergelijking eens door naar andere landen, landen met een veelvoud aan vervuilende industrie.
Ik weet wel, het argument "zei doen het ook" is geen valide argument, maar het is wel zo, alles wat wij doen, valt in het niet.
@GKJP | 25-06-22 | 21:21: Het gaat om het principe.
@Neuth | 25-06-22 | 21:24:
Ons land, of beter gezegd, onze regering, kent geen principes, behalve uitwisselbare.
Inhoudelijk graag, ik vind het best dat wij iets doen, maar alles wat er nu gebeurd, is ruïneren van een hele beroepsgroep en daaraan gelieerde beroepsgroepen, en verplaatsen van het probleem over de grens, waar het plots geen probleem meer is.
@GKJP | 25-06-22 | 21:29: Onzinnig gegeneraliseer van iedere boer als intensieve veehouder schiet ook niet op. En je zegt zelf dat het geen valide argument is dus. Dat veel mensen het leven op aarde naar de kloten helpen betekent niet dat ik het ook moet doen. In tegenstelling...
@Neuth | 25-06-22 | 21:33:
Onzinnig generaliseren doe ik niet, en ik heb al aangevoerd dat het principe "maar zei doen het ook" niet op gaat, maar geeft u nu eens antwoord, wat schieten wij er mee op hier een deel van en beroepsgroep uit te schakelen, wat vervolgens over de grens wordt overgenomen.
Saharazand.
@Neuth | 25-06-22 | 21:16:
Neem nog een Neuth
@GKJP | 25-06-22 | 21:38: "Wij" doen het moreel verantwoorde en dat het ergens anders voortgezet word is maar een aanname. Mocht wat we gedaan hebben een valide basis hebben komen zij ook ooit tot die conclusie.
@Dandruff | 25-06-22 | 21:45:
Och, dat weet ik niet, ik leer graag en wil een ander zijn/haar standpunten ook graag weten. Inhoudelijk ben ik de laatste jaren niet sterk, maar ik heb gewoon veel vragen. Vragen als, "waarom geen kernenergie?'. "Waarom niet de door Feynman aangedragen en goedkopere oplossing?". "Waarom niet stoppen met massale import van extra inwoners?". "Waarom staatsbosbeheer niet laten stoppen met wijdverbreide kap?". En zo kan ik nog wel even doorgaan.
@Neuth | 25-06-22 | 21:46:
Maar daar gaan we op deze wijze niet achter komen, onze maatregelen zijn maar een druppel op een hele grote, en hele hete plaat. Mocht stikstof werkelijk een serieus probleem zijn of worden, dan moet het gezamenlijk worden aangepakt. Maar gezien vliegtuiguitstoot vanaf 700 meter wordt meegeteld, laten we dan onze vliegvelden naar die hoogte verhogen. Zal ongetwijfeld ook nog eens goedkoper zijn dan 32 miljard.
@GKJP | 25-06-22 | 21:53: Oh, en dat het elders wordt voortgezet is geen aanname, maar een vaststaand gegeven. Eenvoudige economie.
@GKJP | 25-06-22 | 21:50:
Andere meningen beluisteren is de beste manier om zelf scherp te blijven. Maar als iemand stelselmatig de bekende feiten en cijfers negeert, jouw argumenten zonder uitleg "dom" noemt en geen vragen wil beantwoorden... dat is of religieus fanatisme of trollen.
@Dandruff | 25-06-22 | 22:01: Voor zij die kunnen lezen staat er genoeg uitleg. Helaas zijn vele zo traag van begrip dat ik nooit snel genoeg kan typen. Een structurele verbetering van iq is dus te prefereren maar daar is de selectiedruk niet naar.
@Neuth | 25-06-22 | 22:08:
Oja, "dom". Wat je daarna schreef is zowel in de column als de reactie ontkracht. Met echte uitleg in plaats van een simpel "dom".
@Neuth | 25-06-22 | 22:08:
Ik heb echter geen uitleg gelezen, alleen uw mening, kennelijk ingegeven door het dagelijks nieuws, komt u nu eens met oprechte argumenten, feiten.
Want, even terug naar boer Tom, hij had en heeft wel degelijk een punt. De boeren van hier gaan over de grens, of stoppen, in beide gevallen blijft de 'uitstoot' gelijk of neemt het zelfs toe, daar de norm over de grens een ietsiepietsie hoger ligt dan hier. Dat ziet u toch ook?
Ik waardeer uw mening, maar onderbouw hem. Dan kan ik die mening naast mij neerleggen, of er iets mee doen. Nu kan ik niets meer dan hem voor kennisgeving aannemen.
Ik zou alleen maar in herhaling vallen dus jullie kunnen niet "lezen".
@Neuth | 25-06-22 | 22:16:
Wij kunnen wel degelijk lezen, maar ook zelf nadenken. Kom nu met argumenten en/of feiten, en niet met dit dooddoenertje. Want eerlijk, daarmee zet u zichzelf aardig voor lul.
Voorbeeldje, bekend met CFR? En nu niet gaan zoeken op google.
Feynman, dit is een aanklacht tegen dit kabinet, waardig om door het OM in behandeling te worden genomen en ontvankelijk te worden verklaard.
Crowdfunding voor een rechtszaak GS!
Laten we ook meteen overdekte ligfietsen verbieden, speciaal voor lulletje Vollebroek.
@Veepert | 25-06-22 | 21:23: Plan!
Dus kort samengevat, het doel op zichzelf is raar en de manier waarop we er naartoe werken inefficiënt en absurd duur.
Daarmee komt Feynman tot dezelfde conclusie als menig reaguurder, het gaat niet om de stikstof. Stikstof is het middel, de maatregelen zijn het doel.
Welkom bij de complotdenkers beste Feynman, we zijn een gezellige club en accepteren ook 'geboosterden'.
Lol
De kosten worden terugverdiend door de verkoop van grond & huizenbouw.
Al halen ze er nog 50 onderzoeken bij, over veestapel, mest, uitstoot en weet ik veel allemaal voor cijfermatig geneuzel, het gaat om de grond.
Boerenland wordt echt niet teruggegeven aan de natuur, landbouwgrond wordt beton.
Spijker.
Kop.
Raak.
Exact. En ben geen aanhanger van FvD's verwerpelijke ideeën, maar op dit punt vond ik de 'complot-marmot' verdomd goed naar voren komen in het stikstofdebat. Het gaat gewoon om de grond en alle 'wetenschap' die erbij wordt gehaald mag terecht worden gedefinieerd als 'pseudo-wetenschap'.
Goed stuk, met een kanttekening; de elektrische auto verdubbelt de uitstoot. Een elektrische auto rijdt op een kolencentrale met 40% rendement
Correctie, 56% in ons geval.
Nou Provincies! Iedereen zo'n stikstofkraker, heeft u de doelen meteen gehaald.
Welke Provincie durft dit als eerste in hun uitvoeringsplan te zetten? Of komt dan uiteindelijk écht de aap uit de mouw dat dit gaat om het creëren van bouwgrond?
Ssssst! Geen onwenselijke feiten graag.
U reaguurt met feiten..
Bah!
Conservatie, behoudt van het oude, dat blijkbaar niet werkt, of progressie, verbetering. Doe de berekening maar.
Het oude (landbouw) werkt al duizenden jaren.
Welke garanties heb jij dat "progressie" oftewel totale betonnisering/asfalteren van NL ons iets gaat opleveren?
Progressie is geen verbetering, het gaat om voortgang. Het ideaal dat alles steeds ‘beter’ wordt. Conservatief is behoudt wat je hebt, dat is tenminste bewezen.
We zien wat progressie brengt inzake klimaat: stijgende energieprijzen, minder groen want meer zonneweiden en windmolens en energiezekerheid die onder druk staat omdat de infrastructuur er niet op is voorzien. Dat noemt men progressie, vooruitgang.
Het lijkt op regressie, opnieuw een geïndustrialiseerd landschap, armoede en vervuilende energie-opwekkers. Die stoten weliswaar niets uit, maar de kwantiteit waarin windmolens en zonnepanelen nodig zijn doet mij afvragen, is het echt zoveel beter voor klimaat en natuur dan andere manieren van energie opwekken?
REAGEER OOK