Slome ambtenaren vermoorden babyijsbeertjes met een botte bijl

Kabinet krijgt niet eens het eigen personeel mee in de plannen.
Laten we de vraag of we dergelijke drastische klimaatplannen überhaupt willen even terzijde schuiven, want in het huidige Nederlandse en Europese politieke landschap is dit nu eenmaal de realiteit waarmee we moeten leven. Dus kijken we maar kritisch naar de uitvoering, want daar schort ook het nodige aan. De wildgroei aan zonnepanelen en laadpalen kapotsloopt het elektriciteitsnet en dat is knap want u heeft niet zomaar een laadunit voor de deur. Terwijl de ambtenaren in Brussel en Den Haag u in een batterijbak forceren, belandt u bij uw gemeentelijke ambtenaren op een oneindige wachtlijst voor zo'n heerlijke stekkerpaal voor uw stroombolide. "Liefst 40 procent van de ondervraagden wacht al tussen de vier en zes maanden op plaatsing, 26 procent staat al tussen de zeven en twaalf maanden in de wacht", aldus het NRC. Want verbieden en gebieden is een eitje voor dit kabinet, maar het eigen ambtenarenapparaat in beweging zetten om die transitie een beetje peper in het achterwerk te duwen blijkt te moeilijk. Al die goedwillende Nederlanders, die het kabinet keihard nodig heeft om de eigen klimaatdoelen te halen, worden constant tegengewerkt door de lokale laven van dezelfde overheid. Het is maar goed dat deze hele energietransitie goed is voor onze economie, anders zouden we bijna vergeten waar we het voor doen. Oh wacht...
Reaguursels
InloggenAls ambtenaren iets voor je moeten regelen dan is dat een gunst. En dan kunnen ze het moeilijk snel en efficiënt doen. Nee, je moet voelen van wie je afhankelijk bent.
Andere dieren zoals koeien, varkens en kippen worden ook massaal vermoord, inclusief de babys. Dat is even erg en verdient net zoveel aandacht.
Eind juli komen ze hier de boel installeren.
Dan ga ik ook veel meer op stroom doen.
Kan me niks bommen dat het elektriciteitsnet wordt opgeblazen. Hoe eerder, hoe beter.
Nee hoor, op een gegeven moment wordt je of gerantsoeneerd of er wordt met tijdsloten gewerkt. Denk nou niet dat je leper bent dan de overheid.
@me163komet | 13-06-22 | 12:38:
Stroom op de bon. Gas op de bon. Mag je je koelkast van 12 tot 2 aan laten staan en je bedje tussen 16:00 en 0:00 gebruiken, daarna pit er een ander in.
Mooi he, dat beprijzen, dat sharen en dat creeeren van schaarste.
En die lieve ijsbeertjes zijn weer de Sjaak.
Deze transitie kost veel en lost niets op. Er zullen vast wat ondernemers rijk van worden maar u en ik zijn de pineut.
Ik heb offertes voor zonnepanelen. 10 stuks is al 3800kWh per jaar terwijl mijn jaarverbruik 2500kWh is. Dus ik hou 1300kWh per jaar over. Mijn vrouw krijgt een inductiekookplaat en ik een warmwaterboiler. Want dat was ook mijn idee, overtollige stroom boven de salderingsregeling opslaan in een warmwaterboiler en dan verderop in de week gebruiken. Je kan ook grotere opslagtanks opnemen in je muur en vloer. Een bedrijf Sun-tanks doet dat al. Dan kan je energie van die ene week wanneer er veel zon schijnt opslaan voor die andere week wanneer het bewolkt regenweer is. Dus voor mij zijn die windmolenparken op zee niet nodig. En ik kan de comouter de hele dag aan laten staan op GeenStijl!
En die 2500kWh kost mij per jaar €372 waar de €880 teruggaaf van de energiebelasting al mee is verrekend. Dus als de zonnepanelen mijn jaarverbruik dekken bespaar ik die €372 en krijg nog €428 energiebelasting toe. Bij elkaar €880 besparing per jaar. Zo jammer dat zo weinig mensen kunnen rekenen, anders zouden ze helemaal kunnen meeleven met mij!
Want ik stook houtkachel voor de verwarming in de winter. En zolang niemand die Amber en prins Harry aanpakken dat die in hun privéjet vliegen, blijf ik tot de laatste snik houtkachel stoken. Maar als ik nu een elektrische boiler neem kan ik dus al van het gas af en mijn gasconteact opzeggen. Dat bespaart €650 per jaar voor 350m3 gas. Totaal bespaar ik dan €880+€650=€1530 per jaar en stijgende naargelang de prijzen stijgen. En dat voor de rest van mijn leven. De truuk is dan zo lang mogelijk te blijven leven, dan kan ik lekker veel vangen en Kordaatbier zuipen. Want als je eenmaal aan het Kordaatbier bent, en je proeft weer eens een ander biertje, dan proef je eigenlijk niet veel anders dan Kordaatbier. Dus jeuj, halve liters steenkoud voor €0,59 waar vind je dat nog! Dus die stroom van windmolens gaat aan mij voorbij.
Ja mooi he, hier in de buurt hangen zonnepanelen thuisbatterijen alleen aan de woningen van mensen die verhoogde energierekeningen ook gemakkelijk kunnen betalen. Dus de duivel schijt weer eens op de grote hoop.
*Bedankt VVD voor het belonen van succesvolle mensen.
@small_town_dude | 13-06-22 | 12:04: Iemand bezorgd over brandveiligheid, met van die battery-packs op zolder?
@ Glasgow Argus. Over brand veiligheid gesproken, lees net dat er - O ironie - een aanmaakblokjes fabriek in de brand staat.
En, wat kost de aanschaf en installatie van al die apperatuur? En hoe lang gaat het mee?
@me163komet | 13-06-22 | 12:40:
Ik kan wel aangeven wat het mij heeft gekost ( ik heb alles zelf gedaan ).
Het huis verbruikte bijna 4000 m3 gas per jaar en totaal koste het me toen zeg 5000 euro per jaar.
Het isoleren met bolletjes ( zelf ingespoten ), 300+ oude zonnepanelen ( 10 jaar oud ) 3 warmtepompen ( staat een schuur die nu door corona als kantoor wordt gebruikt ) en warmtepompboilers kosten me netto 2700 euro ( na aftrek van subsidie ).
Huis is nu vrijwel energieneutraal ( panelen leveren in de zomer net zoveel als ik aan stroom van het net trek 's nachts en in de winter ).
Dus als alles nu in een keer kapot gaat heb ik het allang terugverdient.
Maar dat gaat echt niet gebeuren.
Je kunt ook als hobby postzegels gaan sparen in plaats van neuzelen over een verbruiksartikel als energie. Maar ja...
Echt, hoe basale nutsvoorzieningen tot trending topic verworden zijn. Kraanwater schijnen we ook al aan de EU te danken te hebben. En binnenkort mogen we, als we braaf zijn geweest, misschien nog wel op vliegvakantie. Met bagage.
Hebben mensen nou echt niets beters te doen dan zich "schaarste" en andere problematiek aan te laten praten ?
@Graaisnaaiert | 13-06-22 | 12:54:
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoeld, maar ik had zelf wat problemen met die 5000 per jaar voor alleen warmte.
Daar ik door zelf wat te knutselen en een bedrag van een half jaar warmte te betalen mezelf nu dus ieder jaar leuke dingen kan geven, ben ik heel blij.
Voor alle duidelijkheid, ik doe het niet omdat ik denk dat ik nu de wereld red.
En ik reageer hier alleen omdat er altijd negatief wordt gedaan over het energieverbruik verlagen. In sommige gevallen ( zoals de mijne ) gaat dat heel goed. En kan je bij verjaardagen bij die linkse knakkers even goeie sier maken, zo ben ik dan ook wel weer.
350 kuub gas voor SWW vervangen door E resistieve boiler gaat je ~3300 kWh kosten.
Inderdaad jammer dat zo weinig mensen kunnen rekenen
@jcvjcvjcvjcv | 13-06-22 | 14:32:
Jup, en met een warmtepompboiler is het nog minder.
Maar het is makkelijker om te roepen dat je stroomrekening omhooggaat ( klopt ja ), e-auto's rijden op kolen ( klopt gedeeltelijk ), zonnepanelen uitvallen ( af en toe, heb ik geen last van ), enz.
Dat ze met even nadenken en rekenen veel leukere dingen kunnen doen van het geld, dat gaat dan weer te ver.
En dan te bedenken dat de calorische waarde van de energie die door de gaspijpen loopt een factor 10 groter is dan in het electriciteitsnet.
De keus is dan om heel het land open te gooien en een electriciteitsnet aan te leggen dat tien keer zo groot is als het huidige.
Of minder te gebruiken. Maar daarvoor is een andere eindoplossing nodig, naar ik vrees.
binnenkort wordt die ongelijkheid in calorische waarde gelijkgetrokken als er H2 door de leiding gaat ipv CH4. Of dat een verbetering is voor consumenten valt daarmee te betwijfelen
Ze gaan straks belasting heffen als je stroom op het net zet. Ik voel het gewoon aankomen. Alleen eerst iedereen aan de zonnepanelen. Als een kudde schaapjes lopen we allemaal in de val van Sigrid en Rob.
@Dr.Utker | 13-06-22 | 11:57: H2 kan helemaal niet door het bestaande gaspijpleiding-net. De waterstof lekt er gewoon doorheen. De groene waterstof-economie is een droom; waterstof heeft veel aantrekkelijke punten, maar is erg lastig in opslag, opwekking en gebruik.
De traditionele manier om H2 te maken gaat uit van aardgas en heeft CO2 als restproduct.
Electrolyse klinkt leukt, maar het maken van zuiver water kost meer energie dan de H2 je terug gaat geven.
En tenslotte: wanneer CO2 een gevaarlijk broeikasgas is, waterdamp is dat ook. En daar komt heel veel van vrij, wanneer je waterstof gaat gebruiken.
@volgendjaarkrygikAOW. Een tijd geleden een zonnepanelen installateur gesproken, hij vertelde dat de vervolgstap is dat iedereen een eigen batterijenpakket moet aanschaffen en daar zijn spanning naar moet terugleveren. Ben je lekker mee, laat je braaf zonnepanelen plaatsen en uiteindelijk moet je nog eens investeren.
Met warmtepomp vervang je een kuub gas voor 2,5 kWh.
@plaque docter: je kunt ook de batterij van je elektrische auto gebruiken om de pieken van de opwek op te vangen en op te slaan. Tegen de tijd dat salderen is afgeschaft, zouden er 2e handjes moeten zijn en de prijs van een nieuwe ook redelijk
Trekschuit, ossekarren, paardentram...schoon vervoer en de beesten kopen we goedkoop uit de boedel van failliete boeren.
Paardentram is gewoon goed. Het schijnt dat je 100 jaar geleden met de paardentram net zo snel van Hilversum naar Bussum, of van Amsterdam naar Haarlem was als nu met het openbaar vervoer.
En het voer halen we dan wel uit het buitenland per vliegtuig, vrachtwagen of boot...
@small toen dude. Lopend is het in de toekomst nog sneller omdat die steden aan elkaar vastzitten. Vraag is alleen of Halfweg-Zwanenburg bij de gemeente Haarlem komen of dat het nieuw Geuzenveld gaat heten.
En ondertussen worden er massa's ambtenaren aangetrokken en voor miljarden aan ingehuurde bedrijven betaald door deze overheid. Wederom een belofte van de Lachende Leugenaar die hij niet waarmaakt, een kleinere overheid... Door dit randfiguur gaat Nederland in rap tempo failliet.
De overheid blijkt de populairste werkgever te zijn.
Maakt Rutte niet uit. Als Rutte 5 het niet haalt staat er een mooi baantje in Brussel op hem te wachten als dank voor het verneuken van zijn eigen bevolking.
Verraders zijn nergens welkom p
ook niet bij degenen waar ze het voor gedaan hebben.
Heb een avond gestaan tussen een stel suit supply ambtenaar poppetjes met hun contacten uit het bedrijfsleven. Hele slimme mannetjes en vrouwtjes met eigen BV, huizen, en mooie autos. Die een eigen kijk hadden op de grote problemen in de regio, de landelijke politiek, en de problemen bij huishoudens. Ik dacht: 'Shit. Kijk eens aan. Deze gasten hebben plannen en gaan het nog doorvoeren ook. Misschien ben ik te nihilistisch geweest over de politiek.' Maar nee, het was een borrel en de praatjes waren hetzelfde de volgende week. Wat hadden ze in de werkweek zelf gedaan? Niets. Vergaderen en een beetje geluisterd. "Daar hebben we al een mannetje voor aan de slag."
Kan iemand mij eens een opsomming geven wat de VVD wel (goed) gedaan heeft in of voor Nederland?
.
Uiteindelijk, na een volksopstand, zijn ze tot inzicht gekomen dat een inkomensafhankelijke zorgpremie wellicht niet zo bij de partij identiteit past. De rest is verkwanseld.
@Wattman | 13-06-22 | 11:31:
Da's eigenlijk nog teveel. Man, man... Hoe sloop ik binnen 10 jaar een florerend land.
Wilders in de kaart gespeeld.
@_pacman_ | 13-06-22 | 11:33:
Een volksopstand? In nederland? LOL... zero kans , ze hebben niet voor niks na wat tegensputteren voor het model een flinke salarisverhoging aan de politie en het leger gegeven. Die slaan zo'n opstand in no time neer, en ik ben er van overtuigd dat Rutte geen seconde zal twijfelen om de opdracht te geven om op opstandige bevolking te schieten bij zelfs maar het begin van een opstand. Geen enkele kans dus dat er hier ook maar het begin van een opstand komt.
Was het niet Amsterdam waar echt alles zo snel mogelijk electrisch moest?
Dat is dan het voorbeeld van bestuurders die helemaal niet weten hoe het werkt.
Kan het net daar helemaal nog niet aan.
Maar klinkt wel leuk, alles elektrisch dus schoon.
En de netbeheerders mogen de problemen op lossen.
Ik denk dat als die ambtenaren wel snel zouden werken, het nog steeds niet gaat lukken.
Gelukkig zit ik zelf in het buitengebied, met een transformator heel dicht bij en een heleboel zonnepanelen op het dak, warmtepompen en een eigen laadpaal ( allemaal zelf neergelegd ).
Geen last van al die ongein op dit moment.
Maar het gaat vanzelf een keer mis ( zoals het nu al misgaat met energie ).
Je steekt toch een stekker in een wandcontactdoos en het doet het toch?
In Amsterdam heeft bijna niemand een eigen oprit (in geen enkele grote stad denk ik), ze snappen niet dat dat overal anders is. Hier heeft iedereen een oprit en een garage, en een laadpaal kon je nog vrij voordelig in Duitsland bestellen. Elektrificatie zal dus voornamelijk via de rijken zijn die buiten de stad wonen.
@small_town_dude | 13-06-22 | 11:49: Nee, maar ik meen dat ze van plan waren om overal laadpalen neer te zetten als gemeente.
( paar jaar geleden, en ik weet het niet meer precies ).
Ik dacht toen al dat het weer een plan was van niks ( en links ).
Exact, en in de stad zorg je voor een chronisch gebrek aan parkeerplaatsen, je maakt parkeren schreeuwend duur - ook voor bewoners- en het probleem lost zichzelf op. In de toekomst zij de stad en het platteland alleen nog voor de stinkend rijken, en de verpauperende voorsteden voor de plebs
@small_town_dude | 13-06-22 | 11:49:
In de steden net zo doen als Tokyo; je mag alleen een auto kopen als je eerst kunt aantonen dat je hem ergens kunt stallen, niet zijnde publieke ruimte.
eh... lange termijn planning?
Je kunt toch uitrekenen wat je nodig hebt als je iedereen aan de warmtepomp wil hebben. En aan de laadpaal.
Hoe kunnen er dan tekorten ontstaan door beperkte infrastructuur?
Of je verkoopt teveel laadpalen, of er is te weinig capaciteit.
En krijgt er nu iemand een boete?
Als je de infrastructuur op het NL net toekomstproof wil maken voor de kabinetsplannen heb je daar grofweg zo’n 100 miljard en minstens 15 jaar voor nodig.
Met privatisering zijn capaciteitsmarges verlaagd ten behoeve van 'besparing'.
En aangezien iedereen over vergrijzing bleef leuteren en we de 1 miljoen per decennium immigratie niet benoemen... loopt van alles vast.
@jcvjcvjcvjcv | 13-06-22 | 14:42:
* migratie saldo
Kabinet: we willen dit luchtkasteel, die roze wolk en dat ongedefinieerde zweefdoel, en dat moet over 5 jaar realiteit zijn!! Maar omdat dat in de praktijk niet uitvoerbaar is, zeker niet binnen 5 jaar, hebben we een oplossing verzonnen.
We gaan het verplichten.
*applaus*
Inderdaad ja, spijker kop enzo
Ja hallo, die ene ambtenaar die wel wat doet op z'n werk heeft het hartstikke druk met al die aanvragen.
Ik wil die transitie helemaal niet.
Het doet heus geen pijn hoor.. ;)
Het zou zomaar kunnen dat zelfs de laadpaalinstallatie verboten gaat worden als gevolg van de stikstofgekte, nog los van het feit dat het net nog eens 300.000 palen bij lange na niet aan kan. Gaaf land.
Elektrische auto's rijden op steen- en bruin- koolcentrales. En dat is uiteraard veel schoner dan rijden op "groene" biomassa, maar toch.
Rijden op benzine of diesel is veel beter voor het milieu.
Los van het milieu elektrisch rijdt gewoon velen malen fijner.. 95% van al mijn ritten zijn in de BMWi3 die net zo veel zo niet meer freude am fahren geeft dan mijn 340Xtouring die eigenlijk alleen nog maar voor de snelle autobahn ritten op wintersport en lang afstand gebruikt wordt.. dat zegt misschien iets over hoe goed die kleine elektrische dondersteen wel niet rijdt..
Los van de onzin dat ev auto’s (enkel) op bruinkool zouden rijden gaat het vooral om waar de uitstoot plaatsvindt: een conventionele motor stoot schadelijke gassen uit waar hij op dat moment is, de EV alleen eventueel welllicht misschien mogelijk een deel(tje) waar de bruinkool wordt omgezet in elektriciteit.
@Smoelensmid | 13-06-22 | 11:32:
Of een auto lekker rijdt is deels afhankelijk van persoonlijke voorkeuren, maar vooral een hele andere discussie.
Elektrische auto's worden ons opgedrongen voor het "milieu". En dat blijkt om heel veel redenen een leugen; grote giftige accupakketten, hoog energieverbruik, etc.
Terwijl het verplicht vervangen van miljoenen goed werkende auto's ook gewoon kapitaalvernietiging is. Mijn ouders verstonden onder duurzaamheid; "niks weggooien wat het nog doet". Het huidige klimaatkalifaat wil zo'n beetje alles wat we hebben afbreken en opnieuw opbouwen. Alle auto's moeten vervangen worden; idem met alle huizen van voor 1995 (of flink verbouwd). Een goed werkend gasnet dat vele miljarden gekost heeft moet vervangen door een extreem veel dikker elektriciteitsnetwerk. Dat vele malen duurder zal zijn en bovendien voorlopig onhaalbaar door het tekort aan technisch personeel.
@Dandruff | 13-06-22 | 11:52: bijvoorbeeld een oude auto, koelkast of CV kun je maar beter wel vervangen: die oude zooi is veel minder efficiënt waardoor nieuw kopen niet alleen duurzamer is maar ook beter voor de portemonnee. Uw ouders zijn dus nietsontziende milieu terroristen met hun oude giftige en energie vretende apparatuur.
Zat gisteren te kijken naar een aflevering van de nieuwe wereld. Daar zat ene Wouter van Dieren, een van de oprichters van de club van Rome. Een klimaatalarmist dus. Hij liet geen spaan heel van het huidige beleid. Meest verhelderende gesprek over dit onderwerp dat ik ooit heb gezien.
@_pacman_ | 13-06-22 | 11:36:
In NL komt stroom inderdaad voor pakweg 70% uit gascentrales. Maar nu gas op Europees niveau een probleempje is vanwege de situatie in Oekraïne zal het aandeel van steen- en bruin- koolcentrales wel moeten groeien. Zeker als ook ons stroomverbruik gaat verveelvoudigen zoals de "groene" lobby eist.
Wat jouw vestzak-broekzak argument betreft. Ook al zou co2-uitstoot rond energiecentrales minder erg zijn dan verspreid, het gaat ook om de totale uitstoot. Een moderne gascentrale heeft een rendement van 60%; dus 40% van het gestookte gas gaat verloren. Daarom kost het meer gas om op elektriciteit te koken dan op gas.
Bij kolencentrales is het rendement nog maar 40%; bij biomassa zelfs maar 20%.
Meer stroomverbruik = meer co2-uitstoot.
@_pacman_ | 13-06-22 | 11:56:
Kennelijk heb je geen idee wat de productie van een nieuwe auto, koelkast of CV het milieu aandoet. Zowel qua winning van grondstoffen als energieverbruik. Nog los van het feit dat veel grondstoffen schaars zijn. De idioterie dat witgoed om de paar jaar vervangen moet worden is echt een verkooptruc. Je hoeft dingen niet eindeloos te blijven gebruiken maar het dogma dat alleen een extreme consumptiemaatschappij het milieu kan redden is echt zeldzaam dom.
die 60% haalt zo'n gascentrale alleen op vol vermogen. Ze staan uit, of draaien op laag vermogen. Het rendement is in werkelijkheid niet meer dan 40%, vooral ook omdat de restwarmte vooral ongebruikt in de rivier eindigt.
Ik heb onlangs voor 2.3 miljard euro een topadviesbureau in de arm genomen. Na een lange, diepgravende analyse kwamen zij tot de volgende conclusie:
Mark Rutte kan helemaal niks.
Om deze conclusie te staven heb ik het rapport bij een ander topadviesbureau neergelegd.
Ben zeer benieuwd naar hun bevindingen.
Markt liegt en lacht de VVD al jaren in het pluche.
Noem dat maar niks. Mark zou een ijsbeer peperdure ijsklontjes kunnen verkopen en er nog mee weg komen ook. Zelfs als blijkt dat de ijsklontjes nep zijn.
En omdat het duur is , is het ook waar.
Zit er wel een geheime bijlage bij?
@Louter Leuter | 13-06-22 | 11:33:
Daar hebben ze geen actieve herinnering aan.
Het is zelfs zo idioot dat als r nu een nieuwbouwwijk wordt opgeleverd, daar geen laadpalen bij zitten en de bewoners daar zelf achteraan moeten met bovenstaande ellende tot gevolg. Onze wijk staat er een jaar, nog geen enkele paal geplaatst.
Dir soort berichten maken mij altijd een beetje meewarig... ik snap de kortzichtigheid en dus complexiteit niet.. woon zelf in een ouwe hut uit de 19e eeuw , gewoon de firma Spie gebeld gat in de muur geboord, kabelgoot,dikke kabel, aardlek groep erbij en rijden maar.. ;)
@Smoelensmid | 13-06-22 | 11:22: Spie... Waar is de tijd gebleven dat Van der Veer aan de Basisweg per jaar 40 monteurs sterkstroom, 20 assistent technici en 10 TSI afleverde... En een zelfde aantal monteurs voor in de bouw.
Weemoed.
Het wordt tijd de kabelgoottegel landelijk goed te keuren. www.verkeersnet.nl/duurzaamheid/38509... Laadpalen zijn onnodig duur, dankzij dubbele meters, wisselende klanten en storingsgevoeligheid.
Thuisladen zorgt ervoor dat mensen zeker weten na de nacht weer een opgeladen auto te hebben. Dat snellladen aan laadpalen moet in zo`n hoog tempo dat het eisen stelt aan het elektriciteitsnetwerk, de laadpaal en de auto. Bovendien moet die auto dan `s avonds gewisseld worden voor een andere, daar moet iedereen dan maar net zin in hebben.
De echte energietransistie is van een vraaggestuurd model (ik wil nu laden, dus stook nu gas), naar een aanbodgestuurd model (er is nu groene energie over, dus ik kan nu goedkoper laden en het ding staat toch 22 uur per dag stil).
Probleem is dat thuis laden niet (altijd) kan. Zouden wij een elektrische auto aanschaffen, kan ik niet de opgewekte stroom gebruiken om deze op te laden. Dan zou het 8n eerste instantie geen auto voor woon werk verkeer zijn, want die staat op kantoor te laden. Ook mag je, tot heden, geen kabel van huis over de openbare weg laten lopen om je auto te laden. Dus wanneer iemand een ev heeft, maar geen eigen oprit, mag en kun je de auto niet laden met jouw opgewekte stroom. Wij zouden dus flink opwekken met de 15 panelen, maar moet de auto aan de lokale laadpaal en betalen we voor iets wat we eigenlijk zelf al hebben.
Want als het hard waait en/of de zon schijnt volop dan is er al snel een energie-overschot aan aanbodkant. Daar zal het wel naar toe gaan.
@Super Grover | 13-06-22 | 11:19:
Kun je niet gewoon met een kabel op 220 laden, wel veel minder kW per uur maar het gaat toch gewoon.
@Wattman | 13-06-22 | 11:38: Duurt 24 uur voor een laadbeurt, dus uiteindelijk kan het wel inderdaad.
@Wattman | 13-06-22 | 11:36: Uiteindelijk, maar het systeem is wel complex. Hoe voorkom je dat alle auto's massaal gaan laden als de prijs onder de 15ct/kWh uur zakt en je netvraag opeens weer de pan uit rijst. Ik denk niet dat we van de conservatieve elektroclubjes die ons net beheren slimme IT oplossingen in die richting kunnen verwachten.
Wattman, het gaat erom dat ik geen stroomkabel van huis naar auto mag trekken die over de openbare weg loopt. Aangezien het gros van de mensen zijn auto niet op eigen terrein heeft staan wordt laden met eigen stroom erg lastig. En een kabel over je stoep koste je in 2021 €260 aan boete
@Super Grover | 13-06-22 | 12:22:
Hoge boete voor een stroomkabel, absurd eigenlijk.
Dat laatste linkje is natuurlijk niet anders dan een groot schepnet in die bak van 1000 miljard taxpoet van Timmerfrans.
Heb je uiteindelijk zonnepanelen, warmtepomp en je EV, kun je er nog geen voordeel uit behalen.
Dat is ook precies de bedoeling.
Dan is het tijd voor zonnepaneel belasting, warmptepomp bijdrage en verhoogde wegenbelasting voor je EV.
Ach, wachten voor een laadpaal voor de deur.
Vele wachten al jaren totdat ze eindelijk een eigen deur hebben!
Ehh waarom lijden de grote Europese windturbinebouwers allemaal verlies? Ik ga geen abonnement op de Volkskrant nemen om dat te lezen namelijk.
"grondstofprijzen, met name die van staal dat nodig is voor de funderingen, masten en turbinebehuizingen, zijn geëxplodeerd. Vanwege bestaande contracten zijn turbinemakers nauwelijks in staat hun prijzen te verhogen. Dus is er malaise."
Simpel: voorheen werden die dingen gebouwd met een shitload aan subsidie en nu dat minder is, moet de prijs omlaag om er überhaupt nog eentje verkocht te krijgen. Er is geen intrinsieke motivatie om molens te bouwen door energieleveranciers, alleen winstbejag. En dat is prima, maar dat wordt dus betaald door de fabrikanten en die gaan daarmee stoppen.
Ergo: uw energie wordt de komende tijd nóg duurder. En dan ineens is kernenergie wél een stuk goeiekoper. Haha GroenLinks, in your face!
@Bakkeleures | 13-06-22 | 11:32:
Zou een mooie realiteitsoefening zijn voor GL als kernenergie straks, zoals iedereen en z'n moeder al beweerde, de enige betaalbare optie is. Maar "uw energie wordt de komende tijd nóg duurder. " vind ik meer "in my face" dan in hun face.
Woon zelf in Utrecht maar struikel over de laadpalen in de wijk. Daarnaast genoeg op kantoor en bijna iedere activiteit waar we met de kids heen gaan heeft er ook wel een paar staan. Maargoed het zal vast verschillen per gemeente. En anders gewoon lekker een groter huis kopen met een oprit, kun je daar fijn je eigen paal neerzetten.
Je zou ook wat aan de vraagkant kunnen doen he. Inzetten op bevolkingskrimp dus. Maar ja. Mens is geld.
Daar is dit kabinet echt onwijs goed in, iets verzinnen dat wel aardig klinkt, maar of het werkt: geen idee en hoe het uitgevoerd kan worden: helemaal geen idee!
Het is typisch links. (Zie communisme, dat is op papier ook een fantastisch idee. En het eindigt altijd met grootschalige onderdrukking en moord)
Klimaatbeleid is een enorm (verzonnen) probleem, hetgeen prachtig de christelijke erfzonde vervangt. Iedereen is schuldig vanwege wat zijn/haar verre voorouders hebben gedaan, en moet boete doen door enorme kosten te maken, af te zien, enz.
Het is een papieren probleem, dus er worden papieren oplossingen verzonnen. Als die vervolgens verkeerd uitpakken (want links, idealen zijn belangrijker dan uitvoering) dan is dat vervolgens het lijden wat onderdeel van de boetedoening is voor de erfzonde.
En zoals het echt links betaamt: eigenlijk hebben al die anderen vooral de erfzonde, dus het zijn vooral anderen die moeten lijden. En als je dan in armoede leeft, dan heb je dat gewoon verdient.
Gas uit Rusland, ik ben voor.
"eindloos stromende
hunkerende naar spanning
gewurgd door regels"
#metoo
REAGEER OOK