Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

CRISISKAART DES DOODS. Hier in Noord-Holland is de stroom op. Liander stuurt bedrijven weg

Bedrijf beginnen? Haal maar een accu

Social

Schokkend. Schipholtoestanden op het stroomnet van Noord-Holland. Er is nog wat stroom in Den Helder (marinebasis), Breezand, Medemblik, Middenmeer (waar de datacenters staan, lol) Enkhuizen, IJmuiden (zeesluis), Amsterdam-ZuidOost (Bij1) en Hilversum (Mediapark). Maar in de rest van de provincie is de prik OP. Wie in Noord-Holland een bedrijf, fabriek, start-up, supermarkt, ziekenhuis, asielzoekerscentrum, kringloopwinkel wil beginnen wordt weggestuurd bij het stroomloket van Liander, want VOL = VOL, TEN DELE OVERVOL. Nog even, en in de hele provincie gaat het licht uit omdat iemand in Alkmaar de waterkoker aanknipt. Had u al een aggregaat? Oh nee, benzine = 2,75. Nou, dan maar met de toko naar Brabant of Limburg.

Oh nee, wacht....

Social

Reaguursels

Inloggen

Zon beetje alles is schaars in mijn geliefde Noord-Holland tegenwoordig. Ik zoek nog een woning wie kan er 1 kwijt tegen een 2019 prijs?

Baksteenbakker | 09-06-22 | 18:59 | 1

Ja hiero @baksteenbakker, een ruim 1 gezinswoning van karton, makkelijk te verplaatsen, geen vastgoed rechten en als je NU beslist, krijg je er een gratis bananen doos bij voor je opslag

omeP | 09-06-22 | 21:45

Bananenrepubliek Nederland. Emigreer toch!

ViagraFalls | 09-06-22 | 18:13 | 3

Ja, maar waar heen? Tips?

Vanilla | 09-06-22 | 18:25

@Vanilla kies iets met mooi uitzicht

Baksteenbakker | 09-06-22 | 18:57

Lang genoeg wachten tot al die Marokkanen hierheen ge-asiel’d zijn, dan is er plek genoeg voor molens en tulpen aldaar

Themouse | 09-06-22 | 19:01
-weggejorist-
wapster | 09-06-22 | 18:03

Dus koper wordt het nieuwe goud ?

LucaBrasi | 09-06-22 | 16:54

Dus ook geen AZC in Wijdewormer, dat is dan weer een pluspunt...

Jafco | 09-06-22 | 15:41 | 2

Omdat regeren te maken heeft met vooruit zien, en de mensen in het land niet regeren kunnen die mensen dit alles niet begrijpen, ze zijn misschien ook wel een beetje dom.

Henkie | 09-06-22 | 16:29

Of AZC boot in Zaandam
Of statusopvang in het voormalig Politiebureau (wordt gesloopt, daarna NIEUWbouw) in Purmerend....

MK27 | 09-06-22 | 17:59

Er zijn heel veel windmolens neergezet om het datacenter in de Wieringermeer neer te zetten. Als het even niet waait moet de conventionele infrastructuur deze stroom leveren. En aangezien die daar niet op is berekend moet de rest van de bedrijven even pas op de plaats maken en wachten tot die kerncentrale op IJburg er staat.

Jan_Pietersen | 09-06-22 | 14:42

Het failliet van D66 en GroenLinks is hiermee wel aangetoond. Het enige dat hun interesseert is het milieu, de economie en de burger interesseert ze geen reet. En maar drammen dat we van het gas af moeten en dat iedereen elektrisch moet gaan rijden, maar hoe en of het mogelijk is daar hadden ze nooit bij stilgestaan.

Rdock | 09-06-22 | 13:51 | 2

Het enige dat mij interesseert is de milieu en natuur. Ik ben vet anti-D’66. Hufters geven om het internationaal globalistische paradigma.

Dr.Platypus | 09-06-22 | 15:47

Eerder het failliet degenen die niet naar D66 en Groenlinks geluisterd hebben. De rechtse partijen die uit angst voor hun eigen slecht geinformeerde kiezers altijd maar hebben nagelaten om serieus werk te maken van de energietransitie, waardoor we nu met de gebakken peren zitten. Groenlinks en D66 waarschuwen hier juist vanaf het begin voor, waar Rutte alleen denkt aan de volgende verkiezingen.

Japannert | 09-06-22 | 16:55

Tijd voor een energie deltaplan. We kunnen toch zo goed uitbesteden en offshoren tegenwoordig? Waarom dit dan niet? Zijn er geen buitenlandse firma’s die ons electriciteitsnet kunnen uitbreiden?

Bigi Bana Boy | 09-06-22 | 13:48 | 1

Oh vast wel. Je bedoelt de hele meuk laten aanleggen door de 'lowest possible bidder" ? Met hard- & software <tromgeroffel, taboem tsjieng> van Huawei ?.

Grijskijkert | 09-06-22 | 14:11

Die paar data centers in de Wieringermeer slurpen alle stroom op. Al die waaipalen die stroom aan de regio zouden geven worden gebruikt voor de datacenters. Dit probleem is bewust voor gekozen.

rikkert_gdg | 09-06-22 | 13:43 | 1

Precies dit

phantom2 | 09-06-22 | 14:31

Ken je de drie aapjes van horen, zien en zwijgen? Nou die aapjes kun je gewoon vervangen door Jetten, helaas maar waar.

Rdock | 09-06-22 | 13:41 | 2

Jetten weet niet eens hoe je een huis kunt verwarmen met kernenergie.

Jee-Dee | 09-06-22 | 14:13

@Jee-Dee | 09-06-22 | 14:13:
Beetje goed isoleren en er blijft alleen een koudevraag over als de zon schijnt.

jcvjcvjcvjcv | 09-06-22 | 15:27

Ga me niet wijsmaken dat deze netbeheerder Liander dit van te voren niet zag aankomen, doen ze anders hun werk daar wel goed? Ook weer benieuwd wie eindverantwoordelijk is voor een degelijke infrastructuur voor stroom en de voorziening ervan.

Jan, Leiden | 09-06-22 | 13:29 | 1

De rapporten liggen ergens in een la in Den Haag, hier is al jaren geleden voor gewaarschuwd.
Maar het duurt natuurlijk ook jaren voordat het stroomnet van heel Nederland is verzwaard.
Eigenlijk moet half Nederland nog op de schop.

Analia von Solmsch | 09-06-22 | 15:52

Ondertussen moet wel iedereen aan de electrische auto, de elektrische warmtepomp etc. Dit loopt op korte termijn helemaal vast.

Sieg Hein | 09-06-22 | 13:21 | 2
-weggejorist-
Nuria | 09-06-22 | 13:35

@Nuria | 09-06-22 | 13:35: Als zij nu zouden zeggen dat in 2035 de infra structuur op orde moet zijn zodat iedereen (die het nog kan betalen) een elektrische auto kan hebben, en dat men daarna de auto met brandstofmotor gaat vervangen door elektrisch dan kan ik dat wel volgen. Maar ik vrees dat dat te veel logica bevat.

forecastle | 09-06-22 | 14:22

Geen gas uit Groningen ? Dan geen snelle spoorverbinding via Lelystad Heerenveen Groningen naar Noord Duitsland /Scandinavië . Ze gaan maar met de auto of naar Hamburg Bremen Copenhagen vliegen. De Klm investeringen moeten er weer uit.

strawdog | 09-06-22 | 12:58

gelukkig hebben we nog gas, waddengas. allemaal weeraan het gas. stroom de deur uit.

strawdog | 09-06-22 | 12:53

Vanochtend bij het aanzetten van het koffieapparaat ging het licht uit. Komt nu wel heel dichtbij ondanks dat het een kleine lekkage van het warmhoudplaatje bleek te zijn. Gaat een nieuw apparaat kopen bij Blokker.

forecastle | 09-06-22 | 12:43

Kan iemand niet een sticker maken van een lachende Rutte die iets aanwijst met de tekst "Dat heb ik gedaan" er bij? Ik bestel er direct 100, plak ze op alle tankstations in de wijde omgeving plus de electrameters.

BoerKoekoek | 09-06-22 | 12:29

Dit is gewoon chantage van Liander en TeNNeT. Vergunningen. Dat is het woord.
TeNNeT wil 380kV lijnen bouwen. Omwonenden willen dat niet. Krijgt TeNNeT het na moeizame procedures voor elkaar, moeten bestaande hoogspanningslijnen met lagere capaciteit ondergronds. Dat betekent wéér vergunningen. Gemeentes, waterschappen: allemaal liggen ze dwars. Ik weet waar ik het over heb. Ooit meegemaakt hoe Zoetermeer drie windturbines ten zuiden van Lansinghage wilde. De ambtenarij gaf geen vergunningen voor de kabels. De plaatselijke polletiek beschuldigde de medewerkers van het toenmalige energiebedrijf.
Het is allemaal al veel eerder een keer gebeurd. Het zijn herkenbare patronen.
Al eerder was er hier een topic over een oostnederlands waterbedrijf. All the same.

hotnot | 09-06-22 | 12:27 | 3

Die palen tussen Zoetermeer en Berkel richting Pijnacker en het verdeelstation bedoel je dan zeker? naast de groenzoom. Volgens mij is daar ook 200 miljoen over vergaderd.

[G]eenstijl | 09-06-22 | 13:24

En spuuglelijk die palen, ook nog 'es.

Grijskijkert | 09-06-22 | 14:15

In Greenwich (Londen) staat een elektriciteitscentrale (was ooit op kolen, nu op gas). Deze centrale is een stand-by centrale voor de Underground. Levert als het moet 156 MW.

Laat dit nou net zoveel zijn dat het Meta-datacenter van Zeewolde zou gaan verbruiken (1.3 TWh/jaar = 156 MW * 24 * 365). Om U even een indruk te geven hoeveel dat is...

Louter Leuter | 09-06-22 | 12:18 | 3

Dat is een kleine centrale. De clauscentrale in Maasbracht doet 1300 mw bijna 10x zo veel

Sieg Hein | 09-06-22 | 13:25

@Sieg Hein | 09-06-22 | 13:25: Volgens mij bedoelt LL te zeggen dat die data centers beter naar een ander land opzouten, zodat de inwoners van dit land de groene stroom kunnen gebruiken van de, met hun belastinggeld betaalde, wind- en zonne-energieparken.

Charred_Metal | 09-06-22 | 13:46

@Sieg Hein | 09-06-22 | 13:25:
Ik weet. Battersea (0.7 GW), en Bankside (nu Tate Modern, 0.4 GW), en Deptford (ook 156 MW), zijn er niet meer. De 4 Rolls Royce gasturbines die 24/7/52 doordraaien om een (bliep) datacenter te laten draaien. Daar ging het mij om. Stroom komt niet zomaar uit een stopcontact (ofschoon Jetten dat wel denkt, denkt ie wel?)

Louter Leuter | 09-06-22 | 13:50

Vandaag 18 graden. Hoe moet dat nu als in de winter de warmtepompjes echt aan het werk moeten, tegelijk met alle andere electrische kacheltjes terwijl er ook geen toevoer is via de zonnepanelen?

Choco Chanel | 09-06-22 | 12:18 | 2

Thuisaccu + V2G auto.

BoerKoekoek | 09-06-22 | 12:26

Folkert Idsinga van de VVD "houdt het in de gaten".... Komt allemaal goed...

ralph78 | 09-06-22 | 12:15 | 2

Proest. Wat gaat U DOEN? We houden het in de gaten... (x tig)

Louter Leuter | 09-06-22 | 12:19

Had hij niet LTS zwakstroom gedaan? Dit is toch hoogspanning? Oh das waar ook. Dat maakt niet uit in de politiek. Das alleen relevant is het bedrijfsleven. Dan moet je wel begrijpen waar je over vergadert.

dasechtgeenstijl | 09-06-22 | 12:58

Het Binnenhof en de NPO opheffen scheelt al zo'n 2 Terawatt aan energie per jaar in het westen.
B.V Nederland en de hulpdiensten draaien toch wel door.

steekmug | 09-06-22 | 12:11

Tennet gaat nu de komende 6 maanden onderzoeken hoe de capaciteit kan worden uitgebreid. Lekker vlot weer.

E.Colli | 09-06-22 | 12:08 | 4

Schaarste kweken is de prijs opdrijven.
Perverse prikkels zijn het.
Pluk ze maar leeg die bevolking, je land mag blijkbaar kapot.

Daarom was Fortuyn niet voor ongebreidelde privatisering (de Jorritsma-mantra), maar privatisering tactisch inzetten.

Flashback: Fortuyns pleidooi tegen privatisering - RTL Z NIEUWS (2001)
https://www,youtube,com/watch?v=tpAlpdiPxmE

4m00
Wat we niet zien zitten is dat water, gas, elektra in private handen terecht zou komen omdat we in het buitenland zien dat de consument er slechter van wordt. Hogere prijzen, slechtere dienstverlening. Spoorwegen hetzelfde, het is niet mogelijk echte concurrentie te hebben. Een monopolie moet je nooit privatiseren. Dat geldt ook voor Schiphol en havenbedrijf Rotterdam.

De enige die ik daar beter van zie worden dat is de directie. Salarissen vliegen omhoog, krijgen ze ook nog van optie-dingen.

We zijn voor een sterke markt-economie. Maar zodra het gaat over de collectieve sector, dan is dat typisch een zaak van de overheid. In het geval van de NS en van Nutsbedrijven moet je dat niet particulier maken, dat loopt uit de hand. Een ondernemer is er om winst te maken. Als je teveel stroom hebt gaat je prijs omlaag. Je zorgt dan dat de productie achter blijft bij de vraag en dat is niet in het belang van de mensen.

AdvocatusDiaboli | 09-06-22 | 12:27
-weggejorist-
Nuria | 09-06-22 | 13:44

@Nuria | 09-06-22 | 13:44: Ook voor hen. Moeten ook verschillende scenario's worden doorgerekend

@AdvocatusDiaboli | 09-06-22 | 12:27
Nu zijn de netbeheerders (TenneT, Liander etc) o.a. om die reden ook niet geprivatiseerd.

Sp1tz | 09-06-22 | 16:32
▼ 1 antwoord verborgen

En er was niemand die dit zag aankomen… of beter, zijn/haar mond open durfde te doen! Want iedereen moet mee met de groene gekte, nog even en het wordt knokken voor ieder kilowatt uurtje. Nog even en dan komt er een meldpunt waar men kan melden of iemand teveel kilowatt uurtjes verbruikt! F*ck de groene lobby, op deze wijze gaan we met z’n allen ten onder, maar wellicht kunnen we leven van de mooie plantjes die er straks in overvloed zijn.

Rdock | 09-06-22 | 12:07 | 1

De bass van Tennet zag het als een leuke uitdaging en wreef in haar handen. Werk zat de komende 20 jaar (enkel ende alleen voor het opwaarderen). Maar wie o wie zal het kunnen doen?

Louter Leuter | 09-06-22 | 12:20

Een stroomaansluiting verkrijgen wordt net zo moeilijk als een parkeervergunning bemachtigen voor een truck op de prinsengracht.

E.Colli | 09-06-22 | 12:06

Goh zeg, we hadden een windmolenpark in de Wieringermeer polder voor 350.000 huishoudens. Dat is ongeveer 75% van de Amsterdamse huishoudens.

Ze krijgen 700 miljoen subsidie voor die windmolens, iedereen betaalt meer voor de stroom, ze verpesten het uitzicht. Maar dan heb je ook wat toch?

O nee, wacht. De datacenters eten alles op en blazen 350.000 huishoudens aan warmte het IJsselmeer op.

Het was beloofd bij de deal die warmte te gebruiken voor kas-verwarming voor voedselproductie, maar dat hebben ze nooit gedaan, dat zou geen zin hebben.

Onzin natuurlijk, het kan altijd een bijdrage leveren, vooral in de winter. 350.000 huishoudens aan energie, daar zijn best wat voedselproducerende kassen mee bij te verwarmen.

Dus we doen het dom.

Belangrijke vraag: Als we he dom doen, hoe is dit dan zo gekomen eigenlijk?

AdvocatusDiaboli | 09-06-22 | 12:06

+ 1 miljoen huizen erbij. Die krijgen zeker geen NUTS aansluiting.

Rutte wilt gewoon niet geloven dat alles nu echt VOL raakt of is dat geen actieve herinnering?

edo2018 | 09-06-22 | 12:05

Ze hadden ook even kunnen opletten wat er in ontario/canada gebeurde. dit gaat dus hier ook gebeuren dankzij de EU en "liberale/progressieven"

www.fraserinstitute.org/article/ontar...

Snap_het_ook_niet | 09-06-22 | 12:01 | 1

De "California Duck Curve" is ook een leuke.

Louter Leuter | 09-06-22 | 12:26

Wat is er op tegen om een flink schip in die IJmuidense sluis te leggen, de schroef eraf te halen, en dan met stookolie de scheepsmotor een aggregaat dat stroom opwekt te laten aandrijven? Ik las ergens dat de uitstoot van de scheepvaart niet mee telt in de luchtvervuiling, dus dat komt dan mooi uit. En zo kun je toch lekker wat stroom leveren, lokaal dan. Idee voor iemand?

zoute_drop | 09-06-22 | 12:00

Ik zat nog te twijfelen of ik nou een warmtepomp neem (15K aanschaf, 3500kWh per jaar) of een hybride cv-keteltje (2500 euro) met een houtkachel met hoogrendement om bij te stoken (800 euro tweedehands) maar ik ben er nu wel uit.

JJMS | 09-06-22 | 11:49

Kunnen we voorzichtig concluderen dat fossiel goedkoper, efficiënter, stabieler en betrouwbaarder is dan alle alternatieven waarvan zo hoog wordt opgegeven?

JJMS | 09-06-22 | 11:43 | 10

@Verbandmeester | 09-06-22 | 13:33|
Gaat u even zitten met een kop koffie:

In zekere zin klopt dat. Uranium erts bestaat voor het grootste gedeelte uit Uranium-238. Slechts 0,7% van de erts is Uranium-235. U-238 is niet fissile, dat wil zeggen het is niet in staat om gemakkelijk gesplitst te worden zoals in een kernreactor. Echter; het is wel fissionable, wat wil zeggen dat er met een beetje meer werk wèl brandstof van te maken is.

Nu de reactors. Hoe werkt een kernreactor? Er wordt Uranium brandstof in de vorm van brandstofstaven ("Fuel Rods") in een bepaalde geometrie in een reactorvat geplaatst. Das mooi, maar hoe krijg je de boel nu aan het fietsen? Want de neutronen die eraf komen gaan te snel om door een naburig U-235 atoom geabsorbeerd te worden zodat het splitst en we de energie die daar bij vrij komt in de vorm van warmte kunnen gebruiken. Daar heb je iets voor nodig dat de neutronen vertraagt (modereert) zonder ze te absorberen. Daar zijn een paar elementen geschikt voor. Carbon (grafiet) is er één, water/ zwaar water is een ander. Die hebben atomen met een gewicht gelijk aan een neutron. De neutron ping-pongt van het ene naar het andere moderator atoom, bij iedere "pong" een beetje snelheid verliezend totdat deze zodanig laag is dat hij in de "thermal" range komt. Nu kan de neutron gemakkelijk een kernsplitsing in een U-235 atoom veroorzaken. De controle op de snelheid van het proces gebeurt d.m.v. zogenaamde Control Rods die gemaakt zijn van een neutronen absorberend element zoals Boron of Cadmium. Ze zijn zowel de rem als het gaspedaal van een reactor. Hoe hoger je ze eruit lift, hoe sneller de reactor zal gaan lopen. Des te dieper je ze er terug in doet, des langzamer gaat de reactor lopen. Steek je ze volledig in de reactorkern, dan zal de kernsplitsing stoppen. Er zijn nog wat andere manieren zoals geboreerd water, maar dat is afhankelijk van de soort reactor (PWR/BWR/CANDU).
De meest gebruikte reactors in de wereld zijn zogenaamde "Thermal" reactors. Deze reactors kunnen U-238 zeer moeilijk tot niet als brandstof gebruiken.

Echter, er is ook nog een ander soort reactor, de "Fast (neutron) Reactor" of "Breeder Reactor". Die kunnen omdat ze snelle neutronen kunnen gebruiken voor de kernsplitsing U-238 wel als brandstof gebruiken:

- whatisnuclear.com/fast-reactor.html

Ze kunnen ook brandstof maken en kernafval als brandstof gebruiken. Zoals u ziet zijn er dus wel degelijk mogelijkheden te over.

Sjefke7807 | 09-06-22 | 14:17

@Sjefke7807 | 09-06-22 | 14:17: Kijk, nu ga ik toch maar efkes koffie pakken. Dank voor de uitleg ook van die controlestaven. Volgens mij was dat ook een reden van de ellende in Tjernobyl. Daar zat een grafiet tip op de boronstaven.

Verbandmeester | 09-06-22 | 14:27

@Verbandmeester | 09-06-22 | 14:27|
"Volgens mij was dat ook een reden van de ellende in Tjernobyl. Daar zat een grafiet tip op de boronstaven."

Nu raad ik u aan maar een hele pot te gaan zetten en een pak koeken mee te nemen, want die reactor is mijn specialiteit. De ramp met de Chernobyl centrale had een duale oorzaak; Een gebrekkig ontworpen, slecht gebouwde reactor in combinatie met een flagrante schending van zelfs de meest basale veiligheidsprotocollen door het personeel.

De reactor die daar werd gebruikt was uniek voor, en werd alleen toegepast in de Sovjet-Unie. Het is een grafiet-gemodereerde, water gekoelde Boiling Water Reactor, de RBMK, wat staat voor Reaktor (reactor) Bolshoy (hoog) moshchnosti (vermogen) Kanalnii (kanaal-type). De Russen hadden destijds niet de industriële capaciteit om op grote schaal reactorvaten te maken zoals wij ze hier voor de PWR gebruiken. Ook wilden ze een reactor die zowel stroom als plutonium voor de wapenindustrie kon produceren. Dat vereiste een specifieke karakteristiek, het zogenaamde "on-power refuelling" oftewel het kunnen bijvullen/ uithalen van de brandstofstaven terwijl de reactor in vol bedrijf is. Dit was ook de reden waarom de centrales daar geen Containment Building (die lelijke betonnen puist) hadden. De laadkraan waarmee e.e.a. moest geschieden was te hoog en dan werd de centrale qua bouw te duur.

Het ontwerp van de controlestaven had ermee te maken dat water zowel een moderator als een "poison" (neutronen absorbeerder) kan zijn. In een RBMK is water, naast de broodnodige koeling enkel een poison. Het modereren wordt door het grafiet gedaan. Wanneer de controlestaaf uit het kanaal waarin hij zit gehesen wordt neemt water zijn plaats in. Je vervangt het ene poison (Boron) dus door het andere (water). Dit zorgt ervoor dat je reactor heel inefficient zal gaan lopen. De oplossing? Ze koppelden aan de Boron staaf een 4,5 meter lange grafiet Displacer (de "tip") die van onderuit in het kanaal gehesen werd en het water uit het kanaal verdrong op het moment dat de controlestaaf omhoog werd gehaald. Het grafiet zorgde ook voor een gelijkmatigere moderatie in het midden van de kern en dus een beter gebruik van de aanwezige brandstof.

Men wou een test doen om te zien of bij een complete stroomuitval de centrale zichzelf kon bedruipen zodat in ieder geval de hoofdpompen voor de waterkoeling van de reactor in bedrijf zouden blijven. Bij stroomuitval wordt de reactor automatisch ge-scrammed, dat is het tegelijkertijd insteken van álle Control Rods waardoor de kernsplitsing ter plekke tot stilstand komt. Denkt u aan een Noodstop. Maar ook als de reactor stil staat moet je hem nog blijven koelen vanwege iets dat "Decay Heat" genoemd wordt. Als die pompen zouden stilvallen raakt de reactor oververhit en zit je met een "meltdown".

Lang verhaal kort, voor en tijdens de test dwongen ze de reactor iets te doen dat hij niet kan vanwege zijn afmetingen (7 m hoog x 14 m diameter) en ontwerp; langere tijd op laag vermogen lopen. Dan gaat Xenon-135 poisoning een rol spelen. Dit geldt voor iedere reactor, maar dubbel voor de RBMK omdat die van zichzelf al zeer onstabiel wordt op laag vermogen. Net voordat de test zou beginnen viel de reactor stil vanwege die zware Xenon poisoning. Op dat moment had men de test moeten afblazen, want een reactor herstarten die “Xenon poisoned” is, is een recept voor zware ellende.

Om toch hun zin te krijgen begonnen ze alle controlestaven uit de kern te trekken in een uiterste poging toch het vermogen weer omhoog te krijgen. Niet alleen dat, men had ook niet minder dan 6 verschillende veiligheidssystemen onklaar gemaakt/ buiten bedrijf gesteld etc. om er voor te zorgen dat de reactor zou blijven lopen. Toen men zag dat de boel uit de hand dreigde te gaan lopen scramde men de reactor = alle controlestaven gaan tegelijk de kern in. Maar onderin de reactor was in het water in de loze ruimte onder de grafiet displacers een lokale criticaliteit ontstaan. Vervolgens zakten die grafiet “tips” allen tegelijk die ruimte in, en kreeg de reactiviteit die toch al gevaarlijk aan het stijgen was nog eens een extra schop onder de k0ndT de hoogte in. Grafiet is immers een moderator dat de kernsplitsing faciliteert. Dit, te samen met een positieve feedback loop (meer reactiviteit = meer warmte = meer stoom = meer reactiviteit = meer warmte….) die inherent is aan het karakter van grafiet-gemodereerde Boiling Water reactors, resulteerde uiteindelijk in een ongecontroleerde prompt neutron excursie waarbij Reactor 4 alleen op snelle (prompt) neutronen ging lopen aka het werd een Fast Reactor. Dit zorgde echter voor zoveel warmte en vermogen in een zeer korte tijd dat het uiteindelijk leidde tot een stoomexplosie gevolgd door een waterstofexplosie vanwege dissociatie van water in waterstof en zuurstof. Let wel, dit is de (toch al niet zo) korte uitleg. Ik zou u een nog veel gedetailleerdere uitleg kunnen geven, maar dan krijg ik slaande ruzie met de Joris-van-dienst wegens inbeslagname van de server ruimte.

Sjefke7807 | 09-06-22 | 16:57
▼ 7 antwoorden verborgen

Daar aan de andere kant van de Afsluitdijk staat toch een enorm, afzichtelijk windmolenpark? Meer, meer, meer enorme afzichtelijke windmolenparken?

JJMS | 09-06-22 | 11:41 | 3

probleem is o.a. dat die wat die enorm afzichtelijke windmolenparken opwekken niet getransporteerd kan worden.

Sp1tz | 09-06-22 | 11:45

Goh... Dit had ik een jaar of 3/4 geleden totaal al niet zien aankomen.

tjongerschans | 09-06-22 | 11:40

Zeg, stel dat we alleen nog maar op wind en zon draaien, stel dat de russen of chinezen dan een groot scherm in de ruimte hangen dat we dan in de schaduw zitten? Wat dan?

Fark Mutte | 09-06-22 | 11:40 | 2

Schieten we dat scherm kapot.

NLgaatnaardeklote | 09-06-22 | 12:09

Fark Mutte, net als in de oorlog .
Fietsen op hometrainer in de kamer. Het is zeer veel win win:
gezondere jeugd, vroeger op bed en meer goede wielrenners.

strawdog | 09-06-22 | 13:04

Nou, Mediapark platleggen aub. Missen we helemaal NIETS aan.

JJMS | 09-06-22 | 11:40

Gisteren stond vrijwel hetzelfde bericht (inclusief de kop) in de krant. Maar toen betrof het Limburg.
Morgen weer in een andere provincie/deelstaat en overmorgen, enzovoorts, et cetera. En over een maand is heel NL op de hoogte en kunnen de heren m/v/x in Den Haag een of andere nieuwe tax invoeren.
Vreemd wel dat het teveel aan zonne energie niet gebruikt kan worden. Oh ja.. het netwerk kan het niet aan ofzo.

grapo | 09-06-22 | 11:37 | 2

Nu Tennet het besluit nam volgen de andere vlug, Tennet gisteren, Liander vandaag, who's next?

Fark Mutte | 09-06-22 | 11:42

@Fark Mutte | 09-06-22 | 11:42: Build Back Better is onderhand meer Break Down Faster in NL.

grapo | 09-06-22 | 11:43

allemaal symptoombestrijding. We zijn met teveel en groeiend. Dat is de root of all evil, van milieu/klimaat/waterproblemen via huizentekort tot en met stroomproblemen. Net zo als verbreding van de snelweg in de meeste gevallen leidt tot problemen elders.

de langetermijn-oplossing is betrekkelijk eenvoudig: vol is vol en we moeten even door de zure vergrijzingsappel bijten zodat de Pyramide weer een gezonde vorm krijgt.

Dr.Utker | 09-06-22 | 11:37 | 1

Nee nee, dat mag je niet zeggen. Nederland is druk.

EenGoedBegin | 09-06-22 | 11:58

Straks ben je al verdacht op een elektrische fiets

shimanski | 09-06-22 | 11:36 | 3

Die wordt dan door de overheid afgepakt

hotbrasil | 09-06-22 | 12:06

Weer invoering belastingplaatje fiets onder het mom van energieheffing.

steekmug | 09-06-22 | 12:13

@hotbrasil | 09-06-22 | 12:06: Of een QR code met een maandelijks oplaad tegoed.
U mag natuurlijk wel zelf kiezen wat u oplaadt, we leven tenslotte in een vrije wereld.

entredeuxverres | 09-06-22 | 12:42

Alles is gebaseerd op groei. Maar groei is niet onbeperkt. Exponentieel groeien met bijvoorbeeld 7% per jaar van wat dan ook is een verdubbeling van het totaal in 10 jaar. Dat geldt voor energie, mensen, geld, economie, bedrijven, alles. De geschatte wereldbevolking is in 2100 meer dan 11 miljard. Dat er allerlei tekorten ontstaan en de ‘have-nots’ op zoek gaan naar andere oorden waar de ‘haves’ (westen) wonen is dus ook niet zo raar. Alles piept en kraakt in z’n voegen. En het wordt alleen maar erger.

YoMoms | 09-06-22 | 11:36 | 1

Kunstmest maken kost ook energie.
Zonder kunstmest zit de helft van de wereld zonder eten.
Gaat niet goed zo.
De wereldbevolking moet echt omlaag.

En dan zal het model van de eindeloze economische groei misschien een keer moeten worden vervangen.
Maar de 4% van de 4% wil dat niet. Geld is macht, en groei is geld.
Dus als we niet gaan oppassen wordt dit een hele harde landing.
Omdat voor hunnie de grote mercedes.

AdvocatusDiaboli | 09-06-22 | 12:12

Haha. Mensen met een warmtepomp of een elektrische auto zijn dus asociale stroomvreters, aldus Jetten.

entredeuxverres | 09-06-22 | 11:30 | 1

Fossielfascisten gaan die genoemd worden, zo is mij door een schimmige X66er met regenjas in een parkeergarage toegefluisterd.

Graaisnaaiert | 09-06-22 | 11:35

Er wordt minimaal 17 miljard per jaar uitgegeven aan redelijk kansloze mensen die hier niet geboren zijn. Dat had ook in het elektriciteitsnet (om maar wat actueels te noemen) kunnen worden gestoken.
Of huisjes, of zorg, of onderwijs, of defensie, of politie, ....

Peerkeoud | 09-06-22 | 11:27 | 4

Het is niet zo dat wanneer wij uit humanitaire redenen ondersteuning bieden er geen geld meer zou zijn voor andere, urgente investeringen. 17 miljard is voor ons als particulier een gigantisch bedrag maar voor NL als land. Bovendien de economie van een land is volledig anders dan die van een privepersoon. De problemen met het stroomnet of bijvoorbeeld het huizentekort is niet de schuld van een relatief kleine groep asielzoekers maar van slecht regeringsbeleid van de afgelopen 10 jaar. Het is absurd dat NL boeren produceren voor bijna de helft van de wereldconsumptie. Dat daardoor stikstofnormen worden overtreden waardoor het verlenen van bouwvergunningen worden opgeschort. De problemen op Schiphol worden veroorzaakt omdat het management een fooi betaald voor zwaar werk, met als gevolg dat in een situatie van schaarste op de arbeidsmarkt er niet voldoende personeel valt te werven. We hebben in NL na 10 jaar Rutte een ernstige bestuurscrisis die nu op verschillende fronten tot uiting komt. Stop daarom achter de populisten, de rattenvanger, aan te lopen en hun retoriek voor waarheid aan te nemen. Het zijn serieuze problemen die een serieus antwoord behoeven. Door de deur in het gezicht van een asielzoeker dicht te gooien bereiken we niets.

Red shirt | 09-06-22 | 12:13

@Red shirt | 09-06-22 | 12:13: Als we nu de deur dichtgooien bereiken we in ieder geval dat die 17 miljard geen 35 miljard gaan worden. Dat inzicht hadden we decennia geleden ook al moeten hebben, maar te laat. Volgens mijn oude oma kon je een gulden maar één keer uitgeven. Ik denk dat dat ook nog altijd geldt voor een Euro. Als je 17 miljard in het stroomnet had gepompt de afgelopen 10 jaar, dan had je nu deze problemen niet gehad. En zeg niet dat de netbeheerders niet hebben gewaarschuwd. Men wil het niet horen, maar er is een probleem in dit land. Urgente problemen worden steeds urgenter naar mate men deze vooruit blijft schuiven. Daar is men de afgelopen decennia heel druk mee geweest.

Nu verschuilt men zich achter het klimaat. Daar moet nu weer heel erg veel geld naar toe. Als dat vele geld niet blijkt te helpen, dan hebben wij er in ieder geval alles aan gedaan en is het niet de schuld van onze beleidsmakers. Niet te controleren beweringen, daar is men mee bezig. Zo min mogelijk concreet worden in wat zaken die veel geld kosten zouden moeten gaan opleveren volgens de wijze mannen/vrouwen/dingen. Altijd wel weer iets waardoor men straks kan zeggen, ja maar ...

Peerkeoud | 09-06-22 | 12:28

@Peerkeoud | 09-06-22 | 12:28: Uw oma, u en ik kunnen een euro maar een keer uitgeven, dat klopt. Maar voor een overheid gelden andere regels. Waneer een land binnen een landsgrens geld uitgeeft dan is dat (bijna) niet van invloed op de rijkdom van het land. Iets anders is de afweging die we maken wanneer we beslissen waarin we onze fysieke- of intellectuele energie investeren. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat de ingenieurs die de capaciteit van het stroomnet kunnen uitbreiden nu in de asielopvang werken.

Red shirt | 09-06-22 | 12:42
▼ 1 antwoord verborgen

Hoezo: 'aggregaat', Pritt?? - lees dit alsjeblieft eerst even door (en voor particulieren worden die dingen gewoon binnenkort voorspelbaar : verboten) :
-
www.bredenoord.com/nl/kennis/milieure...

bisbisbis | 09-06-22 | 11:21 | 2

Pritt heeft scholing nodig op het gebied van energietechnieken. Vergeet Jetten niet mee te nemen maar deze moet wel 3 niveaus lager starten.....

Galvez | 09-06-22 | 11:30

@Galvez | 09-06-22 | 11:30: "Rob, dit is een Wand Contact Doos (WCD). In jouw wereld een 'stopcontact' "...

marcoplarco | 09-06-22 | 11:35

De werkelijkheid haalt het wensdenken weer eens in , een beetje verder nadenken dan morgen.
Groene stroom maakt alles duurder.
Contractueel wordt eerst de groene stroom verbruikt en dan van kolen en gascentrales.
Echter die centrales verkopen dan dus minder stroom en dus wordt die stroom duurder want de kosten blijven nagenoeg hetzelfde.
Meer windmolens op de Noordzee boven Groningen, wordt niet helemaal verbruikt in het noorden , centrale moet uit , centrale in het midden moet aan.
Beide centrales moeten betaald worden.
Vorig jaar 367 miljoen extra kosten .
Succes met de energietransitie.

Schipperke | 09-06-22 | 11:17

Stel je voor iedereen rijdt al elektrisch,haha.Black -out zonder gehackt te worden.Gelukkig bestaan er al reete dure thuis accu's.
Luchtfietserij voor iets waar we nog lang niet klaar voor zijn.En al helemaal niet versneld.
Zoiets als auto kopen maar er zijn geen wegen, of een boot kopen zonder water.
Knappen koppen die hier regeren zeg.
Dit is nog maar het begin.Zou zeggen blijf rijden in wat je hebt want anders sta je stil wegens geen stroom of geen warm eten en geen tv.
Kun je weer thuis werken... ohhh nee... geen stroom.

ruuf | 09-06-22 | 11:14 | 1

Het leukste wordt straks nog de 'verdubbeling' van de capaciteit van het stroomnet. Dat gaat miljarden méér kosten dan nu ingeschat - en het kan nog steeds de vraag niet aan die ontstaat als wij straks allemaal electrisch zouden rijden. Het wensdenken van een stelletje groene dromers/drammers die niet gehinderd worden door enige technische of natuurkundige kennis. Tot diep in de bestuurslagen en ministeries van dit land heerst dramatische, verregaande onkunde. (dat krijg je er nu van, als je het niveau van het onderwijs afstemt op de indigeen hersenlozen)

bisbisbis | 09-06-22 | 11:27

Energietransitiepartijen Groene Khmer, PvdA, D66 enz. reken maar dat daar, never waste a good crisis opgang doet in de burelen.

william7055 | 09-06-22 | 11:09

Terug naar olie en gas! Laat die Tesla staan!

goettel | 09-06-22 | 11:06 | 2

Precies! Een moderne diesel vervuilt minder dan een Tesla.

Zeddegeizot | 09-06-22 | 11:27

@Zeddegeizot | 09-06-22 | 11:27: :
-
Sterker nog: de footprint van een gemiddelde Euro nul ouderwetse, niet geblazen zuigdiesel tijdens z'n hele economische gebruiksleven is kleiner dan die van een Tesla gedurende de gehele productiefase van 46 uur. Batterijen doen wonderen.

bisbisbis | 09-06-22 | 11:31

als we nou eens aan de EU dispensatie vragen van de energietransitie, dan kunnen we eerst eens gaan werken aan de vele problemen in dit land zoals ook de infrastructuur. Als die zijn opgelost dan kunnen we eens gaan denken aan de energietransitie. De EU profileert zich altijd als een inclusieve en solidaire organisatie, dus dat moet lukken.

yeps | 09-06-22 | 11:04 | 1

Die dispensatie is voorlopig voorbehouden aan Balkanlanden (uiteindelijk van uw en mijn belastingcenten, uiteraard)

bisbisbis | 09-06-22 | 11:45

En waar is Rutte? We worden niet meer geleid maar lijden. Waar is dat “Regeren is vooruit zien?”

Normpje | 09-06-22 | 11:03 | 5

@Fark Mutte | 09-06-22 | 11:04: dat stadium is Rutte voorbij.Een blinde geleiden hond is nu het pandoer.

DulleGriet | 09-06-22 | 11:19

Regeren: als het kalf verdronken is dempt men de put.
Regeren: de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet.

Gebakschep | 09-06-22 | 11:20

Die heeft het te druk met de echt belangrijke zaken.
Eerst aangeschoven in Davos, vervolgens met Wopke een beetje gein getrapt in Newyork op de Bilderberg conferentie.
Nu even een maandje afwimpelen en wegduiken en dan heerlijk ontspannen op zomerreces.

entredeuxverres | 09-06-22 | 12:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik stel voor meer immigranten Nederland binnen te halen. Al die wasmachines en andere elektronische apparatuur van die mensen zorgen niet voor meer gebruik. De mensen die op de wachtlijst staan hebben immers geen dak boven het hoofd en gebruiken dus niet of niet veel. Ik ken mensen die op de camping zijn gaan wonen. Ze zeggen dat het enige voordeel is dat de elektriciteitsrekening omlaag is gegaan, Het nadeel leek eerst dat de tent lek was. Nu zien ze het als voordeel: stromend water in de tent. Wie heeft dat nou?

El Rico Grande | 09-06-22 | 11:00

Zo, kan ik straks zwaaien met mijn ouderwetsche benzine-auto naar alle dure Teslabezitters die nutteloos langs de kant staan, daar heb ik dan wel een paar dure liters brandstof voor over

hotbrasil | 09-06-22 | 11:00

Ligt het aan mij of ziet die Jetten er op deze foto ook echt uit als het debiele broertje van Satan? Heel vies lachje

WatZalIkErvanZeggen | 09-06-22 | 10:57 | 2

Treffende omschrijving.

Muxje | 09-06-22 | 10:59

Hij verdient een sticker : 'I did that' !

ivanhoe bergs | 09-06-22 | 11:09

Energie transitie is toch ook wel een bier, chips en nootjes toestand aan het worden, een ongeluk in slowmotion, alsof men het fundament pas bouwt nadat de wolkenkrabber er al staat. Hier in huize Fark Mutte kijken we er naar en wachten rustig af, immers haastige spoed is zelden goed en de soep wordt niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend.

Fark Mutte | 09-06-22 | 10:55

WTF, ze hebben het daar volgepompt met windmolens.... ow ja die leveren uitsluitend aan datacenters.

Hellsmurfje | 09-06-22 | 10:54

D66 aan de macht, dan krijg je dus dit:
- een woningcrisis
- een zorgcrisis
- een lerarentekort
- een stikstofcrisis
- een klimaatcrisis
- een vluchtelingencrisis
- een verkeersinfarct
- een energiecrisis
- een gat in je begroting
D66. Geen goed idee.

Stijlicoon | 09-06-22 | 10:54 | 3

Een defensiecrisis
Een inflatiecrisis
Een VvMu crisis

Lucifer | 09-06-22 | 11:04

Over een tijdje geen boer meer in Nederland.
Ook de VVD is hier schuldig aan

edo2018 | 09-06-22 | 12:04

Eigenlijk hebben we dus maar 1 crisis en dat is een politieke crisis. Als je het zo bekijkt is het redelijk eenvoudig op te lossen.

MarkiesDeBalzaque | 09-06-22 | 12:08

Goed man. Geef linkse volidioten die niet gehinderd zijn door enige vorm van kennis, maar de macht in dit land.

Zolang het maar lekker divers is en het gevoel maar goed is... Het ergste is nog dat we erbij staan en ernaar kijken... Wat een treurnis.

el burro | 09-06-22 | 10:52

Ongeveer 10-15 jaar geleden was er ook zo'n optimistische luchtfietser op tv die vertelde dat met al die windmolens ( die steeds goedkoper zouden worden) en zonnepanelen, Nederland in de toekomst gratis stroom zou hebben.
Gratis! Mooi man.

SNAFU | 09-06-22 | 10:52 | 3

Gratsjies, ha ha ja, dat dachten ze toen, stroom wordt gewoon loeiduur en alle gas accijnzen die ze mislopen gaan door dalend gasverbruik worden overgezet op stroom.

Fark Mutte | 09-06-22 | 11:00

Nou, op sommige dagen met veel wind en zon, is de stroomprijs zelfs negatief.

Prieelvogel | 09-06-22 | 11:14

De particuliere zonnepanelen bezitters worden klaar gestoomd dat terug leveren binnenkort van de baan is.

NLgaatnaardeklote | 09-06-22 | 10:52 | 2

Wachten op de gemeentelijke zonnepaneel belasting en ook een heffing op het onttrekken van warmte aan bodem en lucht door warmtepompen want immers een 'eigendom' van de gemeente.

Fark Mutte | 09-06-22 | 11:06

@Fark Mutte | 09-06-22 | 11:06: is er al. zonnepanelen maakt je huis meer waard, dus meer belasting. zijn al hele goede algoritmen om ze op te sporen in luchtfoto's. hoeven ze de deur geeneens voor uit.

Snap_het_ook_niet | 09-06-22 | 11:33

Uiteindelijk zal iedereen een paar wieken op z'n huis en een zeil op z'n auto moeten zetten want deze overheid krijgt het gewoon niet voor elkaar. Wel allemaal op zijn Bruls' over elkaar heenbuitelen om het groene evangelie te prediken maar het "hoe dan?", het "kan dat wel?", "is daar de capaciteit of ruimte voor?", "is het realistisch", nee, daar is geen ruimte voor, dan ben je een fossielfascist.
Man man man. Hoe sinds Paars 1 dit land compleet kapot is gemanaged. Om te janken.

Graaisnaaiert | 09-06-22 | 10:51

Teveel mensen, te snelle groei.

2Benen | 09-06-22 | 10:51 | 2

Teveel non-valeurs aan het roer.

Jan_Pietersen | 09-06-22 | 10:52

Te weinig atoomcentrales

ivanhoe bergs | 09-06-22 | 11:07

Noord Holland heeft ~1,4 Miljoen huishoudens. Met 1 auto per huishouden moeten er ook nog ~1,4 miljoen autos elektrisch gaan rijden. Eén elektrische auto gebruikt ongeveer evenveel elektriciteit als een half huishouden, dus dat heeft ongeveer hetzelfde effect als 700.000 huishoudens extra in Noord Holland.
De link bevat de berekeningen van het ministerie van Rob Jetten.

cafehayek.com/wp-content/uploads/2014/...

Blauwpetje | 09-06-22 | 10:49

Zucht… Ondertussen willen gevestigde partijen afgelopen persé zoveel mogelijk datacentra binnen halen.

Ierse_Setter | 09-06-22 | 10:48 | 2

Het probleem is dat ze niet aansprakelijk zijn voor de genomen beslissingen he. Hooguit stem je ze weg maar dat kan ook alleen maar bij gekozen bestuurders. Bij mensen die benoemd zijn ligt dat nog veel moeilijker.

Graaisnaaiert | 09-06-22 | 10:54

@Graaisnaaiert | 09-06-22 | 10:54: Ja, daar ben ik al te bewust van. Daarom willen politiek het huidige politieke systeem niet hervormen en sluiten andere partijen die wel willen veranderen zoveel mogelijk uit. Zo kunnen ze elkaar baantjes blijven toe schuiven.

Ierse_Setter | 09-06-22 | 12:00

Zijn er al elektrische stoelen neergezet?

marcoplarco | 09-06-22 | 10:47 | 2

heeft weinig zin, kunnen niet worden aangesloten

Sp1tz | 09-06-22 | 10:57

@Sp1tz | 09-06-22 | 10:57: Dat hoeft ook niet: .'According to one persistent tale, Menelik heard about the modern method of executing criminals using electric chairs during the 1890s, and ordered 3 for his Kingdom. When the chairs arrived, Menelik learned they would not work, as Ethiopia did not yet have an electric power industry. Rather than waste his investment, Menelik used one of the chairs as his throne, sending another to his second (Lique Mekwas) or Abate Ba-Yalew.[83] Recent research, however, has cast significant doubt on this story, and suggested it was invented by a Canadian journalist during the 1930s'.[84]

El Rico Grande | 09-06-22 | 11:09

Kan de asielstroom niet worden ingezet?

Jan_Pietersen | 09-06-22 | 10:46 | 3

Op een tredmolen met een dynamo bedoelt u?

Stijlicoon | 09-06-22 | 10:49

Gelukkig zijn vandaag de batterijen en kaarsen in de aanbieding...

Paaldanseres | 09-06-22 | 10:45 | 1

Dat zal Derksen leuk vinden.

pa_niek | 09-06-22 | 10:46

Goede zaak dat dit in beeld gebracht word. Gladiator zegt: laat de boel maar fout lopen, zodat de harde realiteit het klimaatfascisme de kop in drukt. De benzine aan de pomp is al bijna niet meer te betalen, de gasrekening is verdubbeld en nu gaan de prijzen van het alternatief (stroom) dus ook de hoogte in, enerzijds vanwege de beperkte beschikbaarheid en anderzijds vanwege de benodigde investeringen in de nodige infrastructuur. En dat allemaal -let wel!- om als alibi bij verkiezingen te dienen, zodat de 'juiste' persoon op het stoeltje zit en de vriendjes zich het bijbehorende verdienmodel verrijken. Zo help je dus een compleet land naar de kleauten. Energie is een primaire levensbehoefte. Vervang het eens door een andere primaire levensbehoefte, pak 'em beet, drinkwater, en kijk dan nog eens op het kaartje... scary, he?

Gladiator Fap | 09-06-22 | 10:45

Gevolg van wensdenken zonder realiteitszin.

Von Bliksum | 09-06-22 | 10:44

Is allemaal relatief. Een AZC of een Ter Apel past er altijd wel bij.

zokanhetookja | 09-06-22 | 10:44

De oplossing is heel simpel: We hebben een stuurgroep nodig.
Bestaande uit consultants.
Die dan een beleidsplan met actiepunten in elkaar draaien.
Klaar!0

Boeloeboe | 09-06-22 | 10:44 | 3

Ik stel mij graag beschikbaar. 125 euro per uur (gereduceerd goede-doelen tarief) ex btw.

BoerKoekoek | 09-06-22 | 10:48
-weggejorist-
Restitutor_Orbis | 09-06-22 | 10:52

Zorg er nou eerst eens voor dat bij aanschaf zonnepanelen de jaarlijkse opgewekte hoeveelheid stroom nooit meer mag zijn dan het gemiddelde stroomverbruik van de laatste paar jaar.

swassannuf | 09-06-22 | 10:42 | 1

U wil hoogstpersoonlijk de zon komen uitzetten als het de spuigaten uitloopt? Ambitieus.

elfenstein | 09-06-22 | 10:46

Nog even en ik krijg subsidie om mijn CV op gas te laten draaien.

Nonik Neem | 09-06-22 | 10:41 | 1

Als je een beetje dicht bij de grens woont, gewoon een leiding trekken?

marcoplarco | 09-06-22 | 10:47

Zoals altijd pakt onze regering bij een probleem altijd het gevolg en nóóit de oorzaak aan. Om het aan de regering (=jetten) duidelijk te maken dat de infrastructuur van de elektra niet op orde is zouden we vanavond om stipt 18u00 in álle huishoudens onder het koken op inductie ook de wasmachine cq wasdroger aan moeten zetten. Dán heb je pas een energiecrisis.

pa_niek | 09-06-22 | 10:40 | 2

Waarna we vanavond allemaal rauwe aardappels zitten te knagen? Nee, bedankt.

Ivoren Toren | 09-06-22 | 10:42

Weet je hoe je dit feest nog groter kan maken.. zet op zonnige weeend dagen overdag weinig apparatuur aan.. is van den gekke dat de APX prijs negatief (spotmarkt) en dat je als klant 45ct/kWhr betaald... Klanten worden extreem genaaid en niet gestimuleerd om energie te gebruiken als er een overschot is

tek | 09-06-22 | 11:16

Hebben ze dat datacentrum in de wieringerpolder al uitgezet?

ReyNemaattori | 09-06-22 | 10:40

De deugers kunnen niet wachten tot Nederland een derdewereldland geworden is. Iets met schuld en solidariteit en zo.

Ivoren Toren | 09-06-22 | 10:35

Die Jetten hè, kan die ook niet gaan fietsen?

swassannuf | 09-06-22 | 10:33 | 2

Heeft hij al een eredoctoraat van de TU Delft gehad?

Ivoren Toren | 09-06-22 | 10:43

@Ivoren Toren | 09-06-22 | 10:43: Volgens mij is hij cum fraude afgestudeerd.

Ing. eslapen | 09-06-22 | 10:53

Allemaal electrisch rijen, jongens! We worden geregeerd door een stelletje VOL-idioten, het moet een keer afgelopen zijn, het is mooi geweest.

streknek | 09-06-22 | 10:32 | 12

@elfenstein | 09-06-22 | 11:35: Efficiëntie is misschien niet heel belangrijk. De zon is gratis, dus het "verlies" is relatief. Maar een 80kWh batterij van een Tesla binnen 24 uur opladen gaat niet lukken met een gewone off grid installatie. Het belangrijkste is echter, dat je op deze manier eenrichtingsverkeer creëert, daardoor het net niet onnodig belast en maximaal profijt hebt van je zonnepanelen.

Waagmeester | 09-06-22 | 11:47
▼ 9 antwoorden verborgen

De stroom is niet op. Het wordt alleen met de huidige infrastructuur onmogelijk om de toelevering van de wiebelstroom van groene energiebronnen en de sterk groeiende vraag te managen. De netbeheerders zagen dit tien jaar geleden al aankomen en waarschuwden hier ook voor, maar de groenpopulistische transitie moest en zou er versneld komen. Nu krijgt deugend Nederland een lesje realiteitszin, want voordat dit probleem is opgelost ben je waarschijnlijk decennia verder. Nu maar hopen dat de drammers niet gaan proberen om toch hun zin door te drijven, want als het stroomnet naar de gallemiezen wordt geholpen hebben we pas écht een probleem.

Waagmeester | 09-06-22 | 10:32 | 10

@Waagmeester | 09-06-22 | 11:01:
Heel Schiphol rijdt al sinds de 70's elektrisch met enorme loodaccupakketten achterin de Spijkstaal. Zolang je die dingen niet vreselijk over de kook jaagt met een rotte lader is er niks aan de hand en is loodzuur, zeker voor stationair gebruik nog steeds een heel goede en veilige keuze.

elfenstein | 09-06-22 | 11:39

@elfenstein | 09-06-22 | 10:39: In de winter gaat zo'n systeem je niet erg ver brengen, terwijl je dan juist de elektriciteit nodig gaat hebben voor de warmtepomp van Robje.

Wat wel werkt, en waar een paar slimmeriken al flink aan verdienen is het plaatsen van accustations (hele grote) om in tijden van te veel stroom de lading op te slaan (dan krijg je geld toe) en deze dan weer duur te verkopen als het weer schaars is geworden. TenneT is dan heel blij met je.
Moet je wel eerst flink investeren in wat accu's en een flink gebouw, dat wel.

Peerkeoud | 09-06-22 | 11:41
▼ 7 antwoorden verborgen

Hoe moet Robje Jetten dit uitgelegd worden? Het jochie snapt niet eens hoe je een huis met kernenergie kunt verwarmen. En dan zou hij hier beleid voor moeten ontwikkelen? Hij kan net zelfstandig 'klimafaat' schrijven.

Frau Merkel | 09-06-22 | 10:31

Goed vooruitgezicht.

NiCeY | 09-06-22 | 10:31

Jetten to the rescue! Zet 'm maar in een hamsterkooitje.

Trouwens, stroom opwekken door een verplicht dagelijks half uurtje op de opwektredmolen zou prima werken tegen overgewicht.

We kunnen ook Timmerfrans opstoken in de centrale bij Alkmaar. Komt w/s dikke zwarte rook vanaf, of hij transformeert in een reuzemarshmellow a la Ghostbusters. Proberen waard!!

Schwanzeleber | 09-06-22 | 10:31

Dit wist men al 10 jaar maar aangezien we hier in de politiek alleen maar wensdenkers en mooipraters hebben die verder niets kunnen en met nul relevante ervaring op een plekkie worden gezet krijg je dit. En het wordt er niet beter op want we leiden alleen maar coaches, psychologen en bestuurskundigen op. Begin eens met wat ingenieurs met ervaring bij echte bedrijven in de politiek aan te stellen en haal eens de bezem door de 900 universitaire opleidingen en 1200 hbo’s in Nederland. Zet een numerus fixus op onzinstudies als psychologie bestuurskunde en economie en vrije tijd. Als je wordt uitgeloot, jammer we hebben er genoeg. Maak andere studies duurder en maak alle technische opleidingen gratis.

Lucifer | 09-06-22 | 10:30 | 2

Meer mensen die daadwerkelijk een Ampere van een Ohm weten te onderscheiden. Heavens nee, dat moeten we echt niet hebben, dan zouden ze nog doorhebben hoeveel bullshit er in al die klimaatplannen staat.

elfenstein | 09-06-22 | 10:43

@elfenstein | 09-06-22 | 10:43: De wet van Ohm en de wetten van Kirchhoff zijn waarschijnlijk niet bekend bij de heren/dames/iets in Den Haag. Sterker nog, als men aan natuurwetten refereert gaan automatisch de oren dicht en begint men het proces de boodschapper in een kwaad daglicht te zetten. Zoiets als klimaat ontkenner, oliefascist en dergelijke.

Peerkeoud | 09-06-22 | 11:45

En dan moeten iedereen ook nog een warmtepomp, zonnepanelen, elektrische auto, allemaal extra belasting op het net.
Maar geen zorgen mensen, onze minister Jetten gaat dit allemaal oplossen.

usb stok | 09-06-22 | 10:30 | 2

Jetten gaat helemaal niks oplossen, het wordt alleen maar erger.

4HoogAantWater | 09-06-22 | 10:33

Even een kleine correctie meneer Pritt: De stroom is niet op. De draden zijn te dun en daardoor overbelast.
Dit heeft als gevolg dat je geen extra stroom meer af kunt nemen, maar ook dat je geen stroom meer kunt leveren.
Extra zonnepanelen op dak helpt ook niet omdat je deze stroom ook niet terug kunt leveren.

Haberdoebas | 09-06-22 | 10:29 | 1

Je kan natuurlijk een offgrid systeem laten aanleggen, maar dan wordt 't al snel 3x zo duur en kun je een warmtepomp wel wergeten.

ReyNemaattori | 09-06-22 | 10:46

Tja, wat wil je. Stroom uit gas, olie en kolen moet uitgefaseerd, kernenergie krijg je nooit voor elkaar met al die tegenstand, windmolens wil niemand want lelijk, zonnepanelen doen het alleen overdag en in de winter een heel klein beetje.
Maar wel iedereen aan de warmtepomp en de elektrieke wagen.
What can possibly go wrong.

matatwork | 09-06-22 | 10:29

En de energietransitie (lees: alles elektrisch) is nog maar net begonnen.
Alle particulieren en bedrijven worden van het gas en de benzinemotor gejaagd en aangespoord om duurzaam te zijn met zonnepanelen en dergelijke.
Maar de infrastructuur om dit grootschalige gebruik van elektriciteit in goede banen te leiden, wat een taak van de overheid is, blijft (uiteraard) achter.
Plannen bedenken daar zijn ze al slecht in maar ze ten uitvoer brengen gaat zelden goed. Sukkels.

keestelpro | 09-06-22 | 10:27

Ditvwerd al voorspeld tijdens de privatisering van de nutsbedrijven. Investeren in een netwerk geeft namelijk geen direct rendement terwijl de bonussen van allemanagers worden bekenen per jaar. Ziek systeem, in heel veel sectoren. Gezondheidszorg, ziektekosten verzekeringen, Schiphol, energiesector... roept u maar.

gnidegna | 09-06-22 | 10:26 | 1

Schiphol, nutsboeren ed.. zitten tegenwoordig politieke konijnen als CEO.. geen verstand van en visie van werkgebied zelf... dus tel uit je winst...

tek | 09-06-22 | 11:13

Groene luchtkastelen worden een nachtmerrie: We kunnen niet genoeg stroom opwekken en wat we hebben kunnen we onvoldoende verdelen. En gaat Jetten dit voor ons oplossen?

Zeddegeizot | 09-06-22 | 10:25 | 2

Ik heb niet de indruk dat Rob Jetten enig benul heeft van de problematiek waar hij als minister over zou moeten gaan.

spicegirlonsteroids | 09-06-22 | 10:30

@spicegirlonsteroids | 09-06-22 | 10:30: Jetten, De Jonge, Ollongren: vakkennis wordt voor een minister al jaren gezien als overbodige ballast. Daar plukken we nu de zure vruchten van.

Ivoren Toren | 09-06-22 | 10:37

Zijn er eigenlijk meer landen in de wereld waar alles zo verrot slecht is als in NL? Daarvoor moet je dan echt naar de ontwikkelingslanden denk ik. Wel eveneerst 6 uur in de rij bij schiphol

laadpaal | 09-06-22 | 10:25

Nou ja zeg. Ik ben echt verbaasd. Dit is 15 jaar geleden al voorspeld nog voordat er uberhaupt sprake was van een energietransitie.

Vroeger waren er overleggen tussen de netbeheerders en overheden bij energietafels. Maar daar zijn uiteindelijk alle ingenieurs weggepest en vervangen door politieke nitwits zoals een Jetten.

Vanilla | 09-06-22 | 10:25 | 1

In Spanje heeft de minister ingegrepen toen de elektriciteit te duur werd. Dit jaar niet, prijzen schoten omhoog en een paar uur per dag is het iets goedkopen, die uren kan je op je app zien, maar dat is meestal in de nacht om 4 uur. Verder gaat Spanje gewoon mee met Nederland, boodschappen duurder, benzine omhoog, wel lager dan Nederland, sigaretten 17 cent duurder. Moest ook C)2 belasting op auto betalen , 45 euro voor mijn mini, 27 euro voor de SUV van mijn man.

gato | 09-06-22 | 11:53

Op het dak van ons tien etages tellende flat staat al meer dan 10 jaar een mast van T-Mobile. Ineens werd er enkele weken geleden voor hen een eigen stroomtoevoer aangelegd. Al die tijd werd hun aanzienlijke verbruik maandelijks door de VVE aan hun doorbelast. Ik begrijp nu ineens deze actie.

Dubbelepunthoofd | 09-06-22 | 10:24
-weggejorist-
Armageddon | 09-06-22 | 10:22 | 10
▼ 10 antwoorden verborgen

Alle figuren die zijn afgestudeerd op hoe je een crisis kunt laten ontstaan om er een financieel slaatje uit te slaan zijn intussen doorgesijpeld in alle haarvaten van de politiek en het bedrijfsleven. Geef geld en we lossen het op.

Zuurteregelaar | 09-06-22 | 10:20

't Zal even wennen zijn aan energiebonnen. Mss krijg je er dan ook voedselbonnen bij.
Allemaal gratis natuurlijk.

Ichneumonidae | 09-06-22 | 10:19

Bij ons in de Achterhoek zijn we een ondersteuningsactie gestart om de Noord Hollanders te helpen. Dus: iedereen die batterijen heeft kan deze gratis naar het buurthuis van Hummelo brengen. #helpnoordhollanddezomerdoor

Red shirt | 09-06-22 | 10:19 | 7

Hartverwarmend.

poppelepee | 09-06-22 | 10:32

Jij bent geen Achterhoeker. Die zeiken namelijk niet zo en schieten ook niet constant in de fatsoenskramp. Of je moet Groot-Hamassink zijn, dat zou dan wel weer kloppen met je Satlinobsessie.

Graaisnaaiert | 09-06-22 | 11:32
▼ 4 antwoorden verborgen

En dan zou straks 100% electrisch gereden moeten worden. U begrijpt. Dat wordt een mega faal.

Tha Analyzer | 09-06-22 | 10:18 | 1

Dit is al lang geleden voorspeld door een hele rits aan wetenschappers. Van die echte, dus geen klimaatwetenschappers maar natuurkundigen en technici. Die groep die je nooit hoort of ziet, zeg maar, die zouden namelijk al die mooie plannetjes in een paar zinnen onderuit schoffelen en dat moeten we niet hebben.

elfenstein | 09-06-22 | 10:35

Zaten die fiks betaalde politici en beleidsmakers te slapen de afgelopen jaren?
Of waren ze wakker en hebben ze (een voorstadium van) Alzheimer?

Verdorie, wij wonen en werken in deze regio voor de veiligheid van de inwoners.
En zien ook dat er wel grote boten komen voor de opvang van nieuwelingen, allerlei projecten worden opgestart voor dezelfde groep, datacentra zijn neergeplempt en de zonnepanelen van de particulier keer op keer worden AFgeschakeld door de energieboeren.

Nederland WAS een mooi land, heel veel goed geregeld en genoeg ruimte.
Nederland IS een verrot land, heel WEINIG goed geregeld en AMPER ruimte én stroom (en gas en water)!

MK27 | 09-06-22 | 10:17

Het bericht waarvan je wist dat het ging komen. We hebben (zeker nu) fossiele brandstoffen nodig. Elektriciteit wordt als dé oplossing gezien simpelweg omdat de mensen geen uitstoot zien. Tegelijkertijd rollen de elektrische auto's (veelal hele zware SUV's) uit de fabrieken, wordt het gas verketterd en halen we schaliegas, hallo millieu, uit de VS. De enige elektrische oplossing zou zijn dat ieder huishouden een flinke batterij (misschien in de vorm van een elektrische auto) in huis heeft, helaas is dit verre van milieu vriendelijk. De enige oplossing op korte termijn lijkt mij vooral zuiniger omgaan met de energie die we (ook fossiel) opwekken en zo gauw mogelijk kerncentrales bouwen.

sub zero ice cold | 09-06-22 | 10:17 | 1

Die kerncentrales kun je wel vergeten. Met de regelgeving hier gaat het zeker 15 of 20 jaar duren voor er ook nog maar een vonkje elektra uit komt.
Tegen die tijd hoeft het niet meer.

copywriter | 09-06-22 | 11:44

Mooi toch, als het wensdenken van politici en beleidsmakers (iedereen aan de warmtepomp en electrische auto, overal zonnepanelen en windmolens), wordt ingehaald door de keiharde werkelijkheid (elektriciteitsnet dat niet is ontworpen voor het transport van al die extra electriciteit).

Tietmier | 09-06-22 | 10:16

Werkelijk alles waar die Jetten met zijn jatten aan zit loopt in het honderd..

Smoelensmid | 09-06-22 | 10:15

Hebben de data centers er misschien iets mee te maken?

henkiedeboer | 09-06-22 | 10:14 | 1

Nee, jaren lang het net steeds zwaarder belasten zonder het net zelf fatsoenlijk voor te bereiden op de hogere capaciteitsvraag.

normanius | 09-06-22 | 10:21

Zon, Wind & Frans Timmermans.
Don’t worry — be happy.

wezen | 09-06-22 | 10:11

Hier hebben dus deskundigen al jaren voor gewaarschuwd. Langzaam begin ik te denken dat we die politici beter naar huis kunnen sturen, de schade die deze mensen aanrichten is ongekend. Woningcrisis, gas crisis, Brussel, Euro, inflatie, Boeren, Stikstof en nu geen electriciteit crisis. Ga gewoon naar huis en blijf overal vanaf.

Schilder58 | 09-06-22 | 10:09 | 1

Dat krijg je als bewindslieden niet worden aangesteld op basis van hun inhoudelijke dossierkennis, maar op basis van hoe goed liggen ze bij hun baasjes (i.e. Rutte en overige partijleiders van het kartel)

spicegirlonsteroids | 09-06-22 | 10:34

Gaaf land.

Phantomas | 09-06-22 | 10:09

Neem dan een dieselaggregaat

Jos Tiebent | 09-06-22 | 10:09

Valt het jullie ook op dat deze aankondigingen (Tennet, Enexis, Liander) komen vlak voor de aanvraagperiode van SDE++ start? Ik probeer nog uit te vinden of dit een politiek gedreven lobby is om investeringen in andere regio's te krijgen. Wat niet is uit te leggen, is dat ook batterijopslag geen aansluitingen krijgen, omdat dit juist de onbalans in het netwerk wegneemt.

Skinkie | 09-06-22 | 10:08

Onze regering regeert niet, maar reageert.
Zo blijven we achter de feiten aanlopen.

* Il Principe * | 09-06-22 | 10:08 | 4

@Pluisbaard | 09-06-22 | 10:08: Was er vorige maand niet een artikel waarin de NCTV oa. GS, FB en Twitter afstruint om vast te stellen hoe men over 'het beleid' en de pucheplakkers denkt?

ReyNemaattori | 09-06-22 | 10:57
▼ 1 antwoord verborgen

Lekker man, mis je weinig an.

Pluisbaard | 09-06-22 | 10:08 | 3

Man moet zijn: Beste reiziger.

bitterpete | 09-06-22 | 10:15

-zelfjoris-

guldenmiddenweg | 09-06-22 | 10:23

Zou voor een diesel aggregaat gaan. Betrouwbaarder en loopt ook op zonnebloem olie als echt de nood aan de man komt.
Oh, wacht...

Nescio73 | 09-06-22 | 10:08 | 1

Slaolie, frituur olie, pindaolie werken ook, olijfolie absoluut NIET.

ReyNemaattori | 09-06-22 | 11:00

Niemand zag dit aankomen, zelfs Keizertje Jetten niet.

Allemaal hadden ze de afgelopen jaren geen actieve herinnering aan, noch waren ze betrokken bij, de eindeloze stroom (pun intended) waarschuwingen over een elektriciteitsnet wat het niet aan gaat kunnen.

En dan is het zover en staat er een sliert 'bewindslieden' met lede ogen te kijken. Goh. Hoe kan dát nou?!

Dutchbeaurouge | 09-06-22 | 10:07 | 2

Omdat (zullen vast meer redenen te bedenken zijn):

Het gros van de vakmensen die werkte bij de overheid zijn stelselmatig vervangen door bedrijven met winstoogmerk.
We worden bewust tot bedelstaf gebracht door de stuurlieden die elke maand ons zuur verdiende afgepakte geld gestort krijgen.

BV NL: Kom hier Uw gratis geld halen!

Sjeintje | 09-06-22 | 10:19

Ze zullen het uiteraard uitgebreid gaan “bekijken”.

J-van-de-Bontekoe | 09-06-22 | 10:29

En nu allemaal aan een elektrische auto, dan kunnen we ze vervolgens niet laden. Om maar te zwijgen over de teruglevering van opgewekte stroom van je zonnepanelen. Investeren in de infrastructuur zou stap 1 moeten zijn.

Super Grover | 09-06-22 | 10:05 | 5

@LucaBrasi | 09-06-22 | 10:18: alleen voor bestaande installaties. En zelfs dat is al afgebouwd nu. Ook de subsidies op batterijen en panelen verdwijnt komende twee jaar.
Voor gas, inderdaad, de transitie is van arm gas naar rijk gas. Maar tegelijk willen ze wel van de mazout af en dan was gas altijd de beste optie, vanaf een jaar of wat geleden is dat veranderd naar warmtepomp en zonnecellen.

small_town_dude | 09-06-22 | 10:47

Ik woon niet in België, en die bijna 20 MWh die onze panelen hebben opgewekt kan je compenseren met een accu of auto. Een auto die niet opgeladen wordt met zelf opgewekte stroom wanneer je niet thuis bent? Een accu die je in de zomer oplaad is leuk, maar heb je in de wintermaanden niets aan. 2 zaken die ook een aardige duit kosten om aan te schaffen. Eer dat terugverdiend is...

Super Grover | 09-06-22 | 10:50

@Super Grover | 09-06-22 | 10:50: ik heb een huis in Belgie, en ook een thuisbatterij. Er is nu nog subsidie op en gaat 10 jaar mee en verdient zich terug. De accu levert genoeg om de nacht door te komen (laptops, licht, tv etc). En je kunt in Belgie wel een terugkoop contract afsluiten met de energieleverancier, maar dan mag je die stroom niet zelf gebruiken. En nu zie je het hier gebeuren: mensen leggen 32 panelen bijvoorbeeld, 16 voor eigen gebruik en 16 om te leveren aan Engie/Essent etc. Het wrange is dat dit dus vooral bij huishoudens gebeurt die een 100 euro per maand stijging toch alwel konden betalen (en een Tesla ook nog wel)

small_town_dude | 09-06-22 | 10:56
▼ 2 antwoorden verborgen

www.dutchdatacenters.nl/map/
Er is vast wel een partij te vinden die het wat rustiger aan kan gaan doen.

Deflatiemonster | 09-06-22 | 10:04

Dus ook geen aansluiting voor de nieuw te bouwen mega-AZC's.
Ieder nadeel heeft zijn voordeel.

2voor12 | 09-06-22 | 10:04 | 3

Geen zorgen, die kunnen nog aangesloten worden op het netwerk voor de particulieren. Daar is nog wel plek.

* Il Principe * | 09-06-22 | 10:09

De politiek zorgt er voor dat AZC's buiten de Randstad worden geplaatst. Lekker ver weg, probleem van de provincies, wat je niet ziet is er niet...

Pettertje | 09-06-22 | 10:18

het opgenomen vermogen zal daar beperkt zijn.

AntiZanicz | 09-06-22 | 11:19

In Friesland zijn soortgelijke problemen.

de visser | 09-06-22 | 10:04

Lol opeens wordt het kabinet door de werkelijkheid ingehaald. Ben benieuwd welke rotsmoezen ze al klaar hebben als in N-Holland opeens overal het licht uitgaat. Bingokaart aanleggen doet.

jan huppeldepup | 09-06-22 | 10:04 | 1

"Geheel onverwacht ", "met de kennis van nu", "door geopolitieke ontwikkelingen waar we geen invloed op hebben", "in principe is groene stroom de toekomst, maar...", "Als er nu maar meer biomassa had mogen worden verstookt", "Voor de mensen die het treft vervelend, maar geen energie is ookvgeen uitstoot, en gelet op de klimaatcrisis..."

Kaal-dik-en-lelijk | 09-06-22 | 10:24

Verplicht meer elektrische auto's, meer zonnepanelen, meer warmtepompen, meer, meer, meer. En er zelf niet op voorbereid zijn. Ik kijk uit naar de komende jaren waar meer elektrische auto's verkocht zullen worden. Dat wordt online een laadpaal boeken!

frankyw | 09-06-22 | 10:04 | 5

@2voor12 | 09-06-22 | 10:05: Of anders overdag thuis het overschot aan stroom opslaan in de accu van je electrische auto.
Oh wacht... Daarmee moet ik naar mijn werk.

LucaBrasi | 09-06-22 | 10:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit land is niet meer te redden. Ik ga lekker weg.

bwi | 09-06-22 | 10:04 | 2

Je zou bijna gaan denken dat het eens goed georganiseerde en bestuurde Nederland bewust de vernieling in wordt "gemanaged".

obi1 | 09-06-22 | 10:10

Misschien was de stroom bedorven, hebben ze hem weggegooid en is hij daarom op?

WasHetMaarMakkelijk | 09-06-22 | 10:03 | 2

@KlaagGraag | 09-06-22 | 10:18:
Tja, ik dacht haal maar een oud grapje tevoorschijn, veel zinnigs weet ik er ook niet over te zeggen. We zitten met een "minister" van Energie die zich serieus afvroeg hoe je met kernenergie een huis moet verwarmen. Die "man" is verantwoordelijk voor onze elektriciteitsinfrastructuur... En dat is geen grapje...

WasHetMaarMakkelijk | 09-06-22 | 10:29

Die warmtepompen gebruiken gewoon teveel stroom.

small_town_dude | 09-06-22 | 10:03 | 6

het is zomer

AntiZanicz | 09-06-22 | 10:41

@Jeggeworist | 09-06-22 | 10:39:
Jeetje, dat je je daarmee bezighoudt. Het is een verbruiksartikel, niet meer, niet minder.

Graaisnaaiert | 09-06-22 | 10:46

Gelukkig staat heel Nederland vol met die huizen Jeggeworist.

Super Grover | 09-06-22 | 10:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat is onze overheid toch weer lekker voorbereid.

Keutels | 09-06-22 | 10:02 | 1

Ach, als de MP er al prat op gaat dat hij geen visie heeft is niet anders te verwachten toch?

J-van-de-Bontekoe | 09-06-22 | 10:27

En daar waait het altijd?!

Ray Skak | 09-06-22 | 10:02 | 2

dat wel, en een boer die ik ken daar wilde een eigen windmolen plaatsen op eigen terrein zonder overlast voor omwonenden (er woont daar niemand in de buurt). Maar dat mocht niet. Verduurzamen ok, maar alleen volgens de regeltjes van de poitiek uiteraard.

small_town_dude | 09-06-22 | 10:06

@small_town_dude | 09-06-22 | 10:06: de lucht is niet van de grond-gebruiker. vandaar dat er regelgeving is. een kleine molen voor de boerderij zelf is waarschijnlijk vergunningvrij. Hij heeft toch geen 1MW molen nodig.

AntiZanicz | 09-06-22 | 10:40

Niemand weet nog wat te doen, dat is wel duidelijk.

stijnnn | 09-06-22 | 10:02 | 4

Mensen denken tegenwoordig teveel in onmogelijkheden.

guldenmiddenweg | 09-06-22 | 10:39

Wat is er nu te veel? De vraag of de retour-levering die schijnbaar eerst naar hogerop moet om dan weer geleverd te worden. Duidelijk dat lokaal verbruik aangemoedigd moet worden. Overdag laden bij plekken meet PVs. Thuis de vaatwasser en wasmachine achter elkaar laten draaien op de piekuren wanneer er zon is.

AntiZanicz | 09-06-22 | 13:09
▼ 1 antwoord verborgen

Frans, kom er maar in!

Cheffff | 09-06-22 | 10:01 | 9

@AntiZanicz | 09-06-22 | 14:07: ook duidelijk dat leegstaande panden subiet afgekoppeld moeten worden zodat dat vermogen weer vrij is. De bevordert ook het snellere verhuren tegen normale prijzen. Een pand zonder electriciteit is natuurlijk waardeloos.

AntiZanicz | 09-06-22 | 15:12

@AntiZanicz | 09-06-22 | 15:12:
Het lijkt me dat leegstaande panden geen vermogen wegnemen van het net. Dus afkoppelen heeft dan weinig zin.

paleface | 09-06-22 | 15:32
▼ 6 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl