Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LOL. Vvd-statenlid over vvd-minister: 'Het is helemaal niet liberaal wat ze doet!'

Welkom bij de nieuwe vvd

Magic!

Herkent u de vvd van tien jaar terug niet meer? Ligt niet aan u, want steeds meer vvd-politici herkennen de eigen partij ook niet langer. De oude liberale vvd is in een decennium aan Rutte-doctrine veranderd in een identiteitsloze middenpartij die met alle winden meewaait in een poging zoveel mogelijk macht in de zeilen te vangen. Iets dat onder meer blijkt uit de ingrijpende stikstofplannen die het huidige vvd-kabinet presenteerde en waar een groot deel van de achterban helemaal niet op zit te wachten. "Ruim vierhonderd vvd-leden dienen zaterdag op het vvd-congres een motie in waarin zijn het kabinet en de Tweede Kamerfractie oproepen: 'Doe Nederland dit niet aan.'" Vooral de provincies komen in opstand, want die zijn, terecht, bang dat bij de volgende Provinciale Staten-verkiezingen de kiezer massaal overstapt naar partijen als BBB en JA21. De mooiste reactie kwam van vvd-Statenlid Willemien Meeuwissen uit Drenthe die plots wakker werd in haar politieke kajuit, uit haar patrijspoort keek en zag dat de koers de afgelopen jaren flink is gewijzigd. "Wij begrijpen er helemaal niets van. Het is ook helemaal niet liberaal wat ze doet!", uit ze verbaasd over het beleid van vvd-minister voor Natuur en Stikstof Christianne van der Wal. Nee, dat is het inderdaad niet Willemientje, maar liberaal is het al jaren niet meer bij de partij van verbieden en gebieden, dus het is vooral schrikbarend dat je daar als vvd-bewindsvrouw nu pas achterkomt. We zijn nu al benieuwd wanneer ze ontdekt dat dat 'geen actieve herinnering' slechts een slap excuus is en de nieuwe bestuurscultuur exact dezelfde als de oude. 
UPDATE: Inmiddels al vijfhonderd krabbels onder motie. 

Reaguursels

Inloggen

In principe staan alle seinen op rood voor Nederland. Naar mijn mening dan.
Beste kan je emigreren, maar dat is niet voor iedereen helaas.
Hopelijk valt die kabinet en kan er een kabinet over rechts komen.
Maar als dat nu niet lukt , gaat het niet meer lukken. Demografische wijzigingen gaan het politieke landschap nog meer versplinteren.
Vergeet niet veel migranten krijgen ook stemrecht.
Versplintering neemt toe en waar Nederland voor stond zal niet meer zijn en terugkomen.

Overigens de VVD is een verschrikkelijke partij natuurlijk ze zijn mede zelf verantwoordelijk voor dit papieren probleem, lees de columns van Plasterk maar eens. Die kan dat uitstekend uitleggen.

Alexander | 08-06-22 | 01:16

Woke is het nieuwe liberalisme

retba | 07-06-22 | 21:22 | 1

Woke is postmodernisme is een vorm van neo marxisme, heeft niets met klassiek liberalisme van doen. Wel met liberals overigens.

therealbraindump | 07-06-22 | 22:53

Liberalisme is niet alsof er geen regels zijn. Liberalisme betekent dat de overheid de spelregels bepaalt en de rest zoveel mogelijk aan de maatschappij overlaat. Dit past dus prima bij het liberalisme. Spelregels veranderen en boeren worden daarvoor gecompenseerd.

druif | 07-06-22 | 19:13 | 5

@druif | 07-06-22 | 20:29: Natuurbescherming staat hoog op de linkse agenda en van het huidige VVD-kartel. Slimme mensen geven daar niet zo om. Echt liberaal gesproken is het dus effe koelen met die natuurbescherming. Maar dat doet de huidige linkse VVD niet.

Peter-Rissing | 07-06-22 | 20:43

@druif | 07-06-22 | 20:29:

De Nederlandse landbouw is zo ongeveer de schoonste ter wereld. Onze stikstof-uitstoot is sinds 1990 met 36% gedaald terwijl er bijna 4 miljoen Nederlanders bijkwam. Zou dat laatste niet het echte probleem zijn?

Vanaf de Duitse grens liggen de stikstofnormen 300 keer hoger dan hier. Duitsland heeft namelijk voldoende bossen om die uitstoot te compenseren. Maar omdat "wij" naar 30 miljoen Nederlanders willen groeien moet onze landbouw er aan geloven?
Wie gaat ons voeden dan denk je?

Dandruff | 07-06-22 | 20:57

@druif | 07-06-22 | 20:29: U zegt niet hetzelfde. Uw vertrekpunt is dat de overheid dicteert tenzij, mijn vertrekpunt is dat de vrije markt en het individu dicteert tenzij. Uw opvatting is links, die van mij rechts liberaal.

therealbraindump | 07-06-22 | 21:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Een "stikstofcrisis"..... Wat voor koekwauzen bedenken dat? Ik hoop dat die nooit aan de macht komen!
Toch?

Kernsplijter | 07-06-22 | 19:04

Tja, VVD, voorstander van hypotheekrenteaftrek. De liberale gedachte is: alles waar draagvlak voor is, behoeft geen subsidie. Volgens mij is er wel draagvlak voor wonen. Zowel huren als kopen.

Cheesy Poof | 07-06-22 | 19:02

Dit land gaat niet naar de klote, het is naar de klote dankzij de partij voor Verregaande Dagelijkse Degradatie.

darmflora | 07-06-22 | 18:45 | 2

Kortweg VDD!
Duidelijk.

Ruimedenker | 07-06-22 | 18:56

Ahum. Voor Verregaande Degradatie dat is.

darmflora | 07-06-22 | 19:17

Edith Schippers.

Ruimedenker | 07-06-22 | 18:32

Het blijft bizar dat de VVD als een grijs-midden partij wordt afgeschildert. Dat zijn ze natuurlijk niet: De VVD is een corporatistische partij. Grote internationale bedrijven zijn het belangrijkste, burgers zijn op z'n best consumenten, maar eigenlijk onrendabelen. Da's gewoon rechts beleid.

Natuurlijk, voor de bühne huilen ze mee met de wolven, gut gut stikstof, laten we de onrendabelen daar mee opzadelen (bouw stilleggen: aannemers zijn meestal geen multinationals, boeren de schuld geven), maar vooral niets doen aan multinationals als Tata Steel of Shell's Pernis. Onrendabelen hebben last van de toeslagen affaire, gut gut wat jammer. Gelukkig treft het geen multinationals, dus dat kunnen we nog wel even rekken.

ParadiseLost | 07-06-22 | 18:08 | 2

De PvdA was net zo goed veranywoordelijk voor de toeslagenaffaire. Sterker nog die ontstond door het overschot aan belastingen en het overschot aan toeslagen. Dat typisch linkse beleid leidde tot een systeem dat zo ingewikkeld is dat zelfs belastingambtenaren daar niet meer uitkwamen.

Google gewoon eens op de definitie van "economisch rechts". Kort samengevat staat dat voor een kleinere overheid, lagere belastingen en minder regelgeving. Precies het tegenovergestelde van het door Rutte gevoerde GroenLinks beleid dus.

Dat de VVD net als andere linkse partijen wel voor grote multinationals opkomt klopt, maar dat heeft niks met "rechts beleid" te maken. Integendeel. Dankzij onze veel te grote overheid en veel te hoge belastingen zijn er immense baantjesmachines ontstaan waarin talentloze politici en lobbyisten elkaar fopfuncties toeschuiven. En de tsunami's aan overbodige en voortdurend veranderende wet- en regel- geving zijn ideaal voor multinationals met juridische afdelingen. Dat er in Brussel tienduizenden lobbyisten actief zijn zegt ook wel wat over wie er baat hebben bij al die regelgeving. En dat wordt beloond met nog meer baantjesmachines in de "private" sector. Vandaar die PvdA-er op Schiphol en die GL-er bij ABP.

Dandruff | 07-06-22 | 18:54

Mooie tegel

Alexander | 08-06-22 | 01:10

Bungelen aan een galg met een pijp in je strot, dat is wat er gebeurt. En als het iets te rechts wordt, zullen de linkse fascisten, de ambtenaren, de wokies, de d66 rechtertjes de nodige onrust veroorzaken en een super puinhoop van maken. Dus geen oplossing tot zover, vandaar dat stemgedrag.

LoewiekedeVos | 07-06-22 | 17:31

We hebben gewoon een minister voor "natuur en stikstof".

Sla me asjeblieft wakker.

Schwanzeleber | 07-06-22 | 17:10 | 2

Stikstof is een fantastische crisis om allerlei “gewenste” maatregelen er door te drukken want we moeten wel. Er is dus NUL discussie over de stikstofnorm zelf, of over er überhaupt wel zo’n norm zou moeten zijn. En daarom hebben we wel een fucking minister van stikstof. Volgende stap is een stikstof-OMT.

Muxje | 07-06-22 | 17:16

Allemaal verdeel en heers en zand in de ogen strooien.
Een landje als Nederland heeft slechts een minister van Ruimtelijke Ordening nodig. Een bekwaam bestuurder en verbinder, met daaronder een hele riedel staatssecretarissen voor bijvoorbeeld land/tuinbouw en veeteelt, visserij, waterbeheer, natuur en leefmilieu, stedelijke centra, infrastructuur etc..
En dan periodiek afstemmen welke onderwerpen waar de verschillende deelgebieden raken en vervolgens beslissingen nemen die in het belang van de Nederlandse maatschappij zijn. Waarbij vooral op kwaliteit én op de centjes gelet wordt.

*droomt verder*

WasHetMaarMakkelijk | 07-06-22 | 17:18

Gewoon het aloude wal- schip gebeuren.

vladimirows | 07-06-22 | 16:59

Rutte heeft toch voor een gaaf landje gezorgd , een minister voor armoedebestrijding een explosie aan voedselbanken er staan ook al kastjes met levensmiddelen op de stoep en dan nog steeds roepen dat Nederland een rijk land is maar dat geldt niet voor iedereen het is nog steeds dat de rijken rijker worden en de armen armer, en dan moet de jaarafrekening van de energiemaatschappij nog komen, gaaf toch.

Nietgek | 07-06-22 | 16:42

Samenvatting partijcongres VVD:

Partij presenteert alle communistische plannen.

Leden zeggen: "Is helemaal niet liberaal!"

Partij presenteert een grafiek met een dik stijgende lijn, belooft geld voor alle leden.

Leden zeggen: "Doen!"

huh!? | 07-06-22 | 16:32

Rutte heeft dezelfde fout gemaakt als Balkenende voor hem. Omdat hijzelf maar een matig talent is, heeft hij zich omringd met tweederangs figuren. Toen de mensen genoeg kregen van Balkenende, zakte het CDA als een pudding in elkaar (een verlies van 20 zetels bij de verkiezingen van 2010) en was er geen geschikte opvolger beschikbaar. Iedereen die wat voorstelde was weggepromoveerd. De partij heeft zich daarvan nooit hersteld. Dat gaat ook gebeuren met de VVD als de mensen genoeg van Rutte hebben of als hij vertrekt naar "Europa". Er is geen geschikte opvolger. Gelukkig maar.

MAD1950 | 07-06-22 | 16:30 | 2

probleem kan zijn dat al die consultants naar d'66 gaan. Dan heb je helemaal een probleem

Snap_het_ook_niet | 07-06-22 | 16:42

Goed gezien. Het Rutte effect houdt een keer op en dan wordt de partij gemarginaliseerd. Het Kaag effect was van korte duur gelukkig.

Tiscali-2 | 07-06-22 | 16:45

Ik begrijp niet dat het oorspronkelijk gedachtengoed van FvD dat door Baudet cum suis zo vakkundig -samen met de partij- om zeep is geholpen alweer vergeten is. Er moet een einde komen aan de allesoverheersende partijpolitiek met baantjescarroussel dat de verkeerde mensen op de belangrijkste posities zet. Een technocratenkabinet van bewezen vakmensen dat gecontroleerd wordt door de kamer is veruit de beste oplossing.

Waagmeester | 07-06-22 | 16:24 | 6

@gato | 07-06-22 | 16:31: Gezien de uitslag van de Provinciale Statenverkiezingen 2019 zou het een kwestie moeten zijn van opnemen in het partijprogramma en tot speerpunt benoemen. Stiekem hoop ik dat Omtzigt iets dergelijks zal doen. Het maakt namelijk het nieuwe sociale contract en een omslag naar een nieuwe bestuurscultuur veel eenvoudiger.

Waagmeester | 07-06-22 | 16:49

@Frau Merkel | 07-06-22 | 16:30: Eens, maar blijkbaar vinden politici het bij elkaar in het achterwerk kruipen en een clubje vormen voor de beste positie belangrijker dan volksvertegenwoordiger zijn. Dat moet stoppen.

Waagmeester | 07-06-22 | 16:52

@gato | 07-06-22 | 16:31: Word lastig, er zitten maar 2 beta s in de kamer en er schijnen nog 3 te kunnen rekenen. De andere 145 kunnen alleen slap ouwehoeren over gender, discriminatie, inclusiviteit ed.

Dwaalgast | 07-06-22 | 17:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik ben razend benieuwd wat de nieuwe verkiezingsslogan wordt van de VVD.

nednied | 07-06-22 | 16:18 | 8

VVD. Niet geschikt.

Cor Netto | 07-06-22 | 16:51

Samen sterker, juist nu.

WasHetMaarMakkelijk | 07-06-22 | 17:11

Droog in je reet, vooral nu. Zoiets?

Vanilla | 07-06-22 | 17:47
▼ 5 antwoorden verborgen

Een van de redenen dat het CDA het zo slecht doet is omdat de VVD hun plaats heeft ingenomen van een partij die met rechts en links in een regering kan zitten en afhankelijk van de coalitie akkoord kan gaan met het een of het precies tegenovergestelde andere.

banana moeskoerie | 07-06-22 | 16:15

Bij het CDA is dit ook wel het laatste zetje.

Vula | 07-06-22 | 16:04 | 2

Dat zou ook niet meer dan logisch zijn. Er zijn steeds minder belijdende christenen in Nederland. Dat christenen zog steeds zo een machtsbasis hadden was in tegenspraak ten opzichte van de verhoudingen gelovig/ongelovig.

Zapata10 | 07-06-22 | 16:12

en jusit zij hadden zich wat rechtser kunnen positioneren, maar dat hebben ze bij die lijsrekker verkiezing vakkundig om zeep geholpen. Het "bedankt voor u stem op hugo de jonge" heeft ze totaal ongeloofwaardig gemaakt. alles maar om de randstad bobo's aan de macht te houden binnen die partij. vraag me wel af og omtzigt nog wat gaat doen. of dat er ooit een totale revolte in het csa komt waarbij totale afdelingen zich losmaken en overstappen naar omtzigt. en dat het cda dan allen nog maar een afdeling heeft in wat steden

Snap_het_ook_niet | 07-06-22 | 16:46

Het is een trend die je zit bij (oud)rechtse partijen: Republikeinen in de US, Conservatieven in het VK, en VVD in Nederland: Stoer lullen en niet leveren. Voor decennia heeft rechts gedacht dat zolang de mensen maar genoeg geld in hun zak hebben dat het wel goed komt, en hebben de rest afgedaan als linkse hobby's. En dan is de VVD verbaasd dat wanneer zo'n beetje alle instituties worden bezet met Nederlandhatende pseudo-commies de kiezers weglopen naar nieuwe rechtse partijen die de discussie breder willen trekken met onderwerpen als cultuur. Want it's not altijd the economy, stupid.

Battery!!! | 07-06-22 | 16:04

Net zoals na oorlog altijd vrede komt, zal na de VVD iets anders komen.

aflaatverkoper | 07-06-22 | 16:01 | 2

Ik ben bang dat ze Rutte gaan klonen en dat we over 500 jaar nog met de VVD opgescheept zitten. Of denk jij dat Nederlands electoraat echt de ballen heeft om voor verandering te kiezen? Ik wacht al 45 jaar sinds ik stemrecht kreeg.

Zapata10 | 07-06-22 | 16:04

Als je in plaats van op de vvd op bbb of ja21 gaat stemmen, denk ik niet dat ons land er beter voor komt te staan.

Schadenfreude | 07-06-22 | 15:56 | 8

Precies. En die belastingen gaan nergens naartoe. Straatverlichting? Onzin.

Weethetallemaalniet | 07-06-22 | 16:22

waarom niet, iedere andere partij is beter dan de VVD, D66 en Groen Links.

Sjakie | 07-06-22 | 16:36
▼ 5 antwoorden verborgen

"De puinhopen van acht jaar Paars", waarvan de schrijver helaas werd vermoord, zou een goede zijn geweest voor de bestseller "De ruïnes van twaalfjaar Rutte". Eindelijk gaan er stemmen op binnen de VVD over dat waar deze Liber-Aal z'n oude club reeds jaar en dag op wees. Aan kwaliteit is de partij op een enkeling leeggelopen en is eenoog koning. Bloedarmoede! Het is echter nooit te laat om op de ruïnes weer iets moois te bouwen, maar bulldozer dan eerst dat laatste stronteigengereide muurtje om. Uitvlakken die handel en bouw weer een echte liberale partij op. Een huis waar je trots op ken zijn. Cheers VVD!

Een vrije paling | 07-06-22 | 15:50 | 4

Dan is de VVD nooit liberaal geweest. Het is veel eerder een conservatieve club. Tegen democratische vernieuwing, pro koningshuis, vooral het belang van grote ondernemers en aandeelhouders dienend.

Zapata10 | 07-06-22 | 15:59

Liber-aal...... in de roos!

MoslimMolen | 07-06-22 | 16:01

@Een vrije paling | 07-06-22 | 15:52:
Je kan je reactie nog aanpassen hè

YoMoms | 07-06-22 | 16:16
▼ 1 antwoord verborgen

Tijd voor de grandioze terugkeer van Rita Verdonk. Rita die dan meteen de bezem erdoor haalt en Sigrid een politieke bloedneus slaat.
Rita!! Kom terug!
Nederland heeft je weer hard nodig!!

Conan de Rabarber | 07-06-22 | 15:50 | 6

WTF. Rita Verdonk? Doe normaal man.

YoMoms | 07-06-22 | 16:16

Hey. Rita? Heb net gegeten.

Weethetallemaalniet | 07-06-22 | 16:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik denk dat autocorrect hier weer eens heeft toegeslagen. Verboden en gebieden?

UnderTheDevil | 07-06-22 | 15:48 | 2

Nee hoor, je kunt iets verbieden (middels een verbod), of je kunt iets verplicht (middels een gebod, meervoud: gebieden). Daar komt de vorm "gebiedende wijs" vandaan.

Timide_Aso | 07-06-22 | 16:02

Daar is één woord voor: normeren. Groetjes, Hugo

Cor Netto | 07-06-22 | 16:52

Godzijdank gaat een aanmerkelijk belang van ons belastinggeld naar de NPO van Shula Rijxman: https://nos.nl/artikel/2431757-van-der-wal-stikstofboodschap-voor-delen-nederland-keihard-geen-andere-keuze Dat is dan meteen de oplossing.

Hoe doen de Moffen dat dan in Nordrhein-Westfalen, meer specifiek het Ruhrgebied? Nu is stikstof geen CO2, maar dat uitruilsysteem?

PS: als het toch al zo vol is, een wereldwijde handel in asielclaims?

Hetkanverkeren | 07-06-22 | 15:48

'Zeg Mark, weet jij hoeveel driemaal zeven is?'

'Ja, 21'

goedverstaander | 07-06-22 | 15:41 | 1

Humor!

pete1023 | 07-06-22 | 16:26

Rutte is een GL/D66 mol. Zou fijn zijn als VVD weer rechts zou worden.

funkyd | 07-06-22 | 15:41 | 1

Ze zijn dan wel niet liberaal maar dat maakt ze nog niet links. De VVD is een ouderwetse conservatieve partij die top bottom alles doordrukt maar wel in het belang van puissant rijke vriendjes. D66 overigens ook maar die gooien er een moralistisch sausje over.

Zapata10 | 07-06-22 | 15:53

Misschien moeten ze bij de vvd een beetje bijles in het stikstofvraagstuk krijgen van klimaatkenner, kernfysicus en chemicus Rob Jetten. Als hij dan toch bezig is kan een uitleg over wat kernenergie nou exact is en wat je er wel en niet mee kunt doen er vast ook wel van af.

goedverstaander | 07-06-22 | 15:40

Op naar het volgende VVD festival!

thanseeuwen | 07-06-22 | 15:36 | 1

Met optreden van de beroemde illusionist Mark Pinokia Rutte.

spicegirlonsteroids | 07-06-22 | 15:37

Die ongelofelijke enorme aanhoudende en vasthoudende jarenlange naïviteit van die VVD achterban in welke vorm dan ook is werkelijk echt verbijsterend. Dit milieubeleid kon je toch van mijlenver zien aankomen. Rare zelfkastijdende lui die VVD achterban!

Jan, Leiden | 07-06-22 | 15:35 | 3

Klopt! Rutte is altijd al van GL geweest, al in het debat destijds met Verdonk was dat al zichtbaar. Hoe onnozel ben je als je dat de afgelopen jaren niet hebt gezien als vvd aanhang

Jansen63 | 07-06-22 | 15:58

@Jansen63 | 07-06-22 | 15:58:
Ze kijken dus blijkbaar niet en ze letten niet op en zijn dan inderdaad achteraf verbaasd. Echt heel raar!

Jan, Leiden | 07-06-22 | 16:03

Inderdaad. En ze denken werkelijk dat iemand anders op rechts het slechter gaat doen dan Rutte. Maar het kan bijna niet slechter voor NL. Alleen in zijn buitenlandse contacten doet Rutte het goed. Maar dat komt waarschijnlijk omdat hij alles weggeeft.

kortebroek | 07-06-22 | 16:54

Zo'n artikel zou gewoon gratis moeten zijn. Als je alleen al kijkt naar de voorzitters van de betreffende belangenorganisaties. Toch weten ze bij DPG wel beter: https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/wat-betekent-80-procent-stikstofreductie-precies-niemand-die-het-nu-al-weet~bd25ed6a/

Best wel lullig als je adverteerders geen fatsoenlijk tarief over hebben voor al je prachtige content.

Hetkanverkeren | 07-06-22 | 15:34

Bij de VVD kun je al minstens 10 jaar in het verkiezingsprogramma lezen wat ze juist niet zullen doen. Maar ja, er is nauwelijks een fatsoenlijk alternatief.

Diederik_Ezel | 07-06-22 | 15:34 | 4

Alternatieven als BBB, JA21, Lijst Omtzigt zijn m.i. een stuk fatsoenlijker en betrouwbaarder dan vvd.

spicegirlonsteroids | 07-06-22 | 15:40

@Louter Leuter | 07-06-22 | 15:35:
Voor de verkiezingen wel hoor.

de uitbater | 07-06-22 | 15:41

Waarom niet? Alle partijen die wat willen doen aan onbegrensde immigratie zijn een een heel fatsoenlijk alternatief. Alle partijen die niet meegaan in de stikstof waanzin ook.

Zapata10 | 07-06-22 | 15:56
▼ 1 antwoord verborgen

Erger vind ik nog dat rechters politieke beslissingen kunnen beïnvloeden en terugdraaien en zo de totale economie om zeep helpen. En de niemand grijpt in

laurentius | 07-06-22 | 15:34 | 3

Krijg je Montesquieu niet meer uitgelegd op school tegenwoordig?

Diederik_Ezel | 07-06-22 | 15:35

@Diederik_Ezel | 07-06-22 | 15:35:
In Nederland hebben we geen scheiding der machten (de regering, de uitvoerende macht, mag ook wetten invoeren - daarnaast kennen we ook nog eens het misbruik van de algemene maatregel van bestuur om problemen te omzeilen). Tegenwoordig valt de politie ook niet meer onder binnenlandse zaken maar direct onder Justitie (want handig, ook dankzij de vvd). De rechterlijke macht acht zich daarnaast ook nog eens competent op politiek vlak.

Louter Leuter | 07-06-22 | 15:56

klopt, sommige rechters zitten de laatste tijd steeds meer op politieke beïnvloeding te azen. ze moeten beseffen waar hun macht eindigt.

Zyprexa20mg | 07-06-22 | 16:03

Dezelfde politieke partijen die in de gemeenteraden zitten zijn dezelfde die in Den Haag zitten en zijn dezelfde die in de EU zitten. De EU gaat 100% uit van het internationaal bedrijfsleven. De politieke partij-afdelingen in Den Haag en gemeenten zijn de uitvoerende instanties voor wat de EU met bedrijfslobbies heeft bekonkelt. Met Lubbers en Kok gingen de veranderingen beetje bij beetje. Met Balkendende - met in gedachte 9-11, Fortuyn en de kredietcrisis - ging in de versnelling. Rutte heeft de versnelling voortgezet en de domineehouding van Balkenende verruilt voor het openlijk uitlachen van de burger. Dat levert hem nu de haat op. Hij is een beetje te eerlijk in zijn minachting van de bevolking waar hij voor zou moeten werken.

zeurmachine | 07-06-22 | 15:33 | 1

... verruilt voor het openlijk uitlachen, en in de bek spugen van de burger.

Fixed it for ya.

Louter Leuter | 07-06-22 | 15:57

Onder wat voor hunebed heeft Willemien (nee, dank u) gelegen?

Cor Netto | 07-06-22 | 15:29

De vvd, wie zijn toch die mensen....?

WasHetMaarMakkelijk | 07-06-22 | 15:26

Als we zo doorgaan, hebben we de volgende verkiezingen 150 kamerleden en 150 verschillende partijen.
Het individualisme viert hoogtij. En dat, lieve mensen, is een verdienste van de VVD in het bijzonder. Iets met eigen graf graven.

guldenmiddenweg | 07-06-22 | 15:23 | 8

@Bataafje | 07-06-22 | 16:34: Dit in tegenstelling tot perfecte mensen? Met die kennis van zaken van het politieke bedrijf lijken mij de benoemingsprocedures cruciaal. Je ontkomt zodra het over macht gaat nooit helemaal aan de politiek, maar daarvoor is de transparantie (vrije toetreding!) bedacht.

Nee, dan Thom de Graaf https://nl.wikipedia.org/wiki/Thom_de_Graaf

Hetkanverkeren | 07-06-22 | 17:00

@Hetkanverkeren | 07-06-22 | 16:28:
De drempel geldt niet voor de Denen en Friezen in het noorden. Vooral de FDP was in het verleden afhankelijk van de Zweitstimme. Begin jaren 80 waren slechts de SPD, CDU/CSU, en de FDP in de Bondsdag. Sindsdien zijn er, ondanks de drempel, die Grünen (daarna ook Bündnis 90), Die Linke, en de AfD erbij gekomen. Dus ook in Duitsland gaat het niet meer zonder coalities (vroeger lonkten beide grote partijen enkel naar de FDP).

Louter Leuter | 07-06-22 | 17:04

@Louter Leuter | 07-06-22 | 17:04: Daarom stem ik Bij1. Het zijn de krulletjes. Rococo: https://www.youtube.com/watch?v=hapUpsBKLY8 Gestileerde hysterie. Vanavond Air on a g-spot. Van J.S. Bach!

Hetkanverkeren | 07-06-22 | 18:11
▼ 5 antwoorden verborgen

Blijf mij vooral verbazen over dat wij slechts 0,9 gram/per ha per jaar mogen uitstoten en Duitsland 100 gram en Denemarken maar liefst 200 gram. Waar halen zij in godsnaam deze norm vandaan? Waarom moeten wij net zoals altijd roomser dan de Paus zijn?

Fedde71 | 07-06-22 | 15:22 | 3

Omdat een Natura2000 gebied geld oplevert, tegelijkertijd de huizenprijs omhoog gedreven wordt en je daarmee de boeren weg kunt pesten.

Frau Merkel | 07-06-22 | 15:24
-weggejorist-
Ommezwaai | 07-06-22 | 15:41

Deze norm kwam een linkse ambtenaar wel goed uit, hiermee kon en kan gelijk de gehele landbouw en veeteelt om zeep geholpen worden.

Jansen63 | 07-06-22 | 16:21

De VVD die nu ineens wakker wordt dat is dan lekker op tijd. Of men sorteert voor op een kabinetscrisis en probeert alvast weer de zieltjes te winnen met stoere taal.

Jan van Haerlem | 07-06-22 | 15:20

Liberalisme volgens de VVD: u bent vrij om uw eigen draai aan de waarheid te geven.

amateurrr | 07-06-22 | 15:18 | 1

Om vervolgens aan acuut geheugenverlies te lijden.

Ommezwaai | 07-06-22 | 15:19

@struikrover: enkele slordige taal- en stijlfauten. Ben ik niet gewend van jullie.

LucaBrasi | 07-06-22 | 15:16 | 4

@zwemverbrander | 07-06-22 | 15:24: "De oude liberale vvd is in een decennium aan Rutte-doctrine verandert in een identiteitsloze middenpartij die met alle winden meewaait in een poging zoveel mogelijk macht in de zeilen te vangen."

LucaBrasi | 07-06-22 | 15:43
▼ 1 antwoord verborgen

De VVD, partij van de banken, doet al sinds de jaren 70 ongeveer hetzelfde hoor. Het is een soort conservatieve d66. Bij de vvd willen ze minder coffeeshops en vinden ze Rembrandt kunst, dat werk. En sinds die tijd hebben ze iedereen die afweek (Rita/Geert/Ayaan etc) uit de partij gezet. De partij heeft nog nooit kloten gehad of lef getoond of zich echt in iets onderscheiden. Als je dan toch nog in stemmen gelooft kun je nog beter CDA stemmen.

Koekebakker | 07-06-22 | 15:16

Ik heb helemaal niet zo het idee dat de VVD met alle winden meewaait. In ieder geval niet met de winden die ík graag zou zien staan.

Leptob | 07-06-22 | 15:14 | 4

Ironisch genoeg doet stikstof dat ook niet. Dat dwarrelt altijd precies neer waar het is uitgestoten.

Joris-maar-weg | 07-06-22 | 15:22

VVD gaat het voor de wind als ze meegaan met de linkse rukwinden.

miko | 07-06-22 | 15:23

Sluit rutte op.

rotator | 07-06-22 | 21:21
▼ 1 antwoord verborgen

Toch even googlen.
Ja verrek, we hebben een minister voor Natuur en Stikstof. Leuk.

RickyLaRue | 07-06-22 | 15:12 | 7

@amateurrr | 07-06-22 | 15:16:
Hogeschool Inholland. Dan weten we alweer genoeg... Even bij de rector onder tafel en voilà.

Ommezwaai | 07-06-22 | 15:23

Gelukkig weet Jetten wel waar hij het over heeft. Lol.

RickyLaRue | 07-06-22 | 15:42

Nou ben ik geen EU fan, maar er zijn columns geschreven door o.a.. Plassterk waarin staat dat dit probleem een probleem is gecreëerd door Nederland en niet de EU. Dus het is echt onze eigen schuld. Dalende ambtenaren maar vooral een woke , idealistisch wereldbeeld.

Alexander | 08-06-22 | 01:19
▼ 4 antwoorden verborgen

Wie zijn toch die mensen die nog steeds VVD stemmen?

foka | 07-06-22 | 15:11 | 5

@miko | 07-06-22 | 15:21: BBB, JA21, Lijst Omtzigt. Keuze genoeg om Rutte eindelijk uit zijn lijden te verlossen.

spicegirlonsteroids | 07-06-22 | 15:36

Mensen met enig vermogen en/of een eigen huis.

Diederik_Ezel | 07-06-22 | 15:38

@Diederik_Ezel | 07-06-22 | 15:38: Deze mensen vinden het geen probleem dat Rutte & co tientallen miljarden gaan wegsmijten aan stikstof geneuzel enz? Hopelijk begrijpen ze dat hun vermogen en/of eigen huis zwaar extra belast gaan worden om Rutte's linkse hobbies te betalen....

spicegirlonsteroids | 07-06-22 | 15:47
▼ 2 antwoorden verborgen

De politieke inhoud van de VVD is net zo iets als de maagdelijkheid van Siswet, een vage herinnering.

Blauwpetje | 07-06-22 | 15:11

Gelukkig geeft onze stabiele en draadkrachtige oppositie ons al jaren een betrouwbaar tegengeluid.

Bastos69 | 07-06-22 | 15:11

De VVD is inderdaad geen liberale partij.

ratelaar | 07-06-22 | 15:10 | 1

De vvd is vooral een conservatieve partij (echte liberalen zijn republikeinen). Ondernemers stemden altijd op de vvd omdat ze hoopten dat ze steun van die partij kregen. Ze kregen stank voor dank.

Louter Leuter | 07-06-22 | 16:05

Nou, 'de partij van verboden en gebieden', zo zou ik de vvd niet direct omschrijven: 'de partij van loze beloftes, leugens, corruptie en graaiende zakkenvullers' komt meer in de richting.

Zenzeo | 07-06-22 | 15:07

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen