OMBOEKEN MAAR! Mijd Schiphol op deze dagen
Het draait allemaal om... banen banen banen
Social
Geen idee wie Willem en Chris zijn, maar dit werd gerietwiet door luchtvaartjourno Yteke van De T. dus dan zal er wel iets van kloppen. Onderhoud aan landingsbaan + stomme wind (NO) en gansch het raderwerk staat stil, en Onze Nationale Trots voor lul. Alleen nog Kaag & de capaciteit halveert, dus dat klopt ook. LHR = London Heathrow, AMS = Amsterdam, SPL = Schiphol, bekend van de hilarische hashtag #schiphol met allemaal mensen die zeggen dat ze gewoon door konden lopen met hun geyle privilege pasjes. Waar u dus vooral op moet letten bij uw maanden geleden geboekte zomerverkansie is er wanneer er weer een landingsbaan wordt dichtgegooid wegens onderhoud. En dat staat allemaal keurig op DEZE PAGINA dus doe er uw voordeel mee en check de 14daagse wind-radar. Vliegen = vooruitzien, en dat scheelt weer "duizenden" SLACHTOFFERS.
Reaguursels
InloggenDe 23e drop ik 3 man af op 't veld, 2 (start)banen gesloten. Ik mag toch aannemen dat de maatschappij waarmee ze vliegen dat weet...
Was van plan binnenkort paar dagen Londen te doen, met de trein. Bij Eurostar kost dat al snel 300-400 euro p.p. heen en terug. Lekker dan als je met gezin van 4 gaat. Met vliegtuig zit je ook rond dat bedrag maar dan wel voor HELE gezin en maar een kwartiertje oversteek (trein 3 1/2 uur). Dan neem ik die paar uurtjes wachten wel op de koop toe...
Ook vanaf Rotterdam? Kan nog wel eens schelen.
..dan had je pak em beet bijna twee jaar met weinig vluchten..kuch..om de boel eens flink aan te pakken..en dan doe je dat nu!?
Dus duidelijk van te voren geplande chaos door de Haagse wokies via hun pvda Mario wT om op die manier de belastingbetaler er voor rijp te maken dat Schiphol moet krimpen. Precies hetzelfde draaiboek als bij de stikstof crisis. Chaos creëren via een incompetente pvda’er om zo te saneren en zo de economie zachtjes aan sector per sector kapot te maken.
Waar landen de 40 KLM vliegtuigen? Al zijn ze leeg, ze hebben nog steeds geen landingsbanen in overvloed.
En honderden gedupeerde passagiers? Ja 100 per vliegtuig x 40 = 4.000 passagiers die in den vreemde zitten.
Welke imbecile plant onderhoud aan dat asfalt nu. Midden in de drukke periode. Nu wanneer er eindelijk weer geld is te verdienen? En waarom niet 's nachts?? En waarom niet in gedeeltes.? Maar goed dit land krijgt de shit die het verdient.
Luchthavens, waterwerken, openbaar vervoer, infrastructuur, woningbouw en ander soort bouw, belasting innen en al dat soort zaken worden over 50 jaar grotendeels door Afrikaanse import gedaan. Dat gaat nog 'leuk' worden.
In dat jaartal is er complete fraude bij justitie en de belastingdienst. Dan begrijpt u ook waarom buiten W. Europa op dit moment niemand het concept belasting kent. Behalve op wat import luxe spullen in India.
@McCain | 05-06-22 | 18:25:
In dat jaar “kost” elke overheids euro die men werkelijk besteedt vijf euro!
@MargauxGrandCru | 05-06-22 | 18:43:
Het voordeel is wel dat we die extra Euro's dan uit ontwikkelingsgelden voor derde werledlanden krijgen.
Ooit sprak een groot veldheer: Plans are nothing, planning is everything. Of hebben de muizen nu ook al de banen ondergraven?
Voor Nederlanders is het best confronterend om er telkens achter te komen dat hun landje helemaal niet zo goed georganiseerd is als ze de rest van de wereld willen doen geloven. Nu dat beeld van zelfoverschatting steeds meer scheuren vertoont zouden Nederlanders hun verwachtingspatroon eens moeten aanpassen in plaats van zo boos te worden. Gewoon minder dikke nekken en meer bescheidenheid. Dat de Belgen bijvoorbeeld van de ironie niet meer bijkomen van het lachen is volkomen terecht.
Ons land is maximaal geregeld en georganiseerd, daar ligt het niet aan. Een hogere regel- en organisatiegraad is bijna niet mogelijk. Het functioneert alleen voor geen meter omdat elke professional geen idee heeft waar de professional naast hem mee bezig is. En er is geen hond die een totaalbeeld heeft dus zetten ze er maar een zwatelaar als Benschop neer, want "ervaren bestuurder met connecties". Sja. Ik ben ook ervaren, als 50 plusser en ik ken ook mensen. Relevante ervaring echter of nuttige netwerken is vers 2...
@Graaisnaaiert | 05-06-22 | 17:58: niet maximaal geregeld maar ‘over’regeld… zo veel regeltjes dat we alleen nog maar bezig zijn regeltjes te volgen ipv dingen doen en goed doen.
Het gekke is dat iedereen er maar vanuit gaan dat degene die al die regels hebben bedacht de wijsheid in pacht hebben… wat onzin is… veel regels (zo niet alle) zijn door beleids ambtenaren (overheid) of process ontwerpers (bedrijfsleven) gemaakt die geen idee hebben hoe we werkelijkheid in elkaar zit..
Aha, op de Kaagbaan landen halveert de capaciteit, typisch..
Met Ben aan het roer het je geen Green Peache of stikstof quotum nodig om de klimaatdoelstellingen te halen
Ben aan het roer. Schiphol naar zn moer.
Jullie zijn ook een stelletje heikneuters. Ga dan ook met de Boeing Business Jet van de regering met Rutte, Hoekstra en WA naar Amerika voor de Bilderberg conferentie. Rutte was gespot maar was dat ingestoken kaart om Oranjes buiten zicht te houden? Mark gaat heel lomp voor het conferentie gebouw staan natuurlijk hadden hij en zijn staf de cameras gezien.
Wordt alleen glad van een moslimbaard
Ik reis al jaren niet meer via AMS. Geen spijt van.
De jaren dat het een goed georganiseerd, modern en klasse luchthaven was zijn al lang voorbij.
Helaas wordt er een hoop onzin verkondigd in de comments. Bij deze zal ik uitleggen waarom de Aalsmeerbaan in onderhoud een groot probleem oplevert bij vrij krachtige Noord Oostenwind zoals gister.
De hele Schiphol-operatie draait op inbound peaks and outbound peaks. Bij een inbound peak wordt er op twee banen geland en op 1 gestart, bij een outbound peak op 1 geland en op 2 gestart.
1 baan verwerkt ongeveer 35 vluchten per uur, dus de uurcapaciteit bij een inbound peak is bijna 70 per uur.
Wanneer er een stevige noordoostenwind staat, kan alleen nog maar de kaagbaan ingezet worden. Andere banen die noord of oost georiënteerd liggen kunnen niet tegelijk met de kaagbaan ingezet worden. Om veiligheidsredenen en wind limieten. Een vliegtuig mag maar met een beperkte hoeveelheid wind van achteren landen.
Dit betekent dus dat hierdoor in een keer de capaciteit voor landen gehalveerd is. En dat levert dus enorme vertragingen op.
Reden: slecht gepland baanonderhoud. Normaliter wordt dit in de rustigere wintermaanden gedaan, maar nu vond Dhr Benschop het een goed idee om hier met de start van de meivakantie mee te beginnen.
Waarom is dit gezeik niet op LHR? Als ze daar baanonderhoud uitvoerend, dan doen ze dat in de nacht, en elke keer een klein stukje. Op Schiphol gooien ze de baan gewoon 3 maanden dicht. Zoek het maar lekker uit moet de directie van Schiphol denken. Daarnaast werken ze ook niet door in het weekend. Het is in en in triest.
Ze hadden maandenlang in 2020 om alle banen volledig te vernieuwen.
@Graftak | 05-06-22 | 16:45:
En zelfs 2021 nog een flink deel...
Snap ik wel, 's nachts werken kost extra en da's zonde
@Pontius Vulgaris | 05-06-22 | 16:46: precies
De Schiphol-lobby heeft de politiek ervan overtuigd dat Schiphol o n t z e t t e n d belangrijk is voor Nederland. De motor van de economie!!
Ik vraag me af of een econoom die som eens kan maken. Levert Schiphol echt wat op als je alle negatieve externe effecten meetelt. Zoals geluidsoverlast, luchtvervuiling, de stank van kerosinedamp in de omtrek.
Bereken eens hoeveel huizen NIET kunnen worden gebouwd door de geluidscontouren van Schiphol. Dat laatste zou toch een argument moeten vormen voor de VVD en de bouwlobby (Maxime Verhagen CDA)
Dan verpietert Amsterdam... het is het enige wat die stad heeft. Dat is wel een pluspunt.
Weer zo’n Hollander die alleen denkt aan rook en geluid. Die vergeet dat inkomsten van handel, toerisme en dergelijke niets betekenen (betekenen heul veul).
Soms denk ik dat Greeenpeace en Rob Jetten achter deze hetze zitten. Voor het wachten: Grow a pair, watjes.
Ik zie Schiphol als NL in het klein, vingerwijzend naar de afgrond.
Blij dat ik deze zomer jaar niet ga vliegen vanaf Schijthol (verkansie in eigen land). Pas in het najaar en dan vanaf Brussel of Eindhoven (of desnoods Dusseldorf). Alles behalve via de zgn. "nationale trots".
Woonachtig op half uur rijden van SPL maar onlangs zomervakantie via Dusseldorf geboekt. Ben wel goed maar niet gek.
Schiphol is organisatie die per se een zogenaamd commercieel bedrijf moest worden.
Hoewel ze het monopolie hebben en nauwelijks concurrentie is het natuurlijk mooi om vanuit deze positie de inkoop van al je diensten in te kopen. Vanuit deze positie is het ze gelukt om het ene na het andere wurgcontract op de markt te slijten. Schiphol deugt want besteed alles netjes uit en de verantwoordelijkheid voor het personeel ligt bij de bedrijven die invulling moeten geven aan die wurgcontracten. Die maken de rekensom en die wordt uiteindelijk betaald door de werknemers die daar van klote contracten krijgen.
-
Dat nota bene een daar geplaatste PvdA bobo wordt neergezet die dit niet weet en daar alleen maar is neergeploft omdat die met een staat van dienst van nul nu eenmaal in het kringetje zat maakt het gewoon een schande.
Lekker ergens anders interessant doen en bereikbaar zijn, bonus opstrijken en een beetje doorkabbelen. Helemaal top zo'n gast.
@banana; inderdaad. Een pvda-er had ook conform de eis van de FNV in de contracten met onderaannemers een minimumloon van €14,- kunnen vastleggen.
„ Minimumloon moet in Nederland naar 14 euro
Het minimumloon is in Nederland jarenlang achtergebleven bij de stijging van de welvaart, waardoor schoonmakers, thuiszorgmedewerkers, pakketbezorgers en andere essentiële werkers nauwelijks rondkomen van hun loon. Het Europese voorstel stelt dat overheden voortaan moeten toetsen of het minimumloon wel voldoet aan de norm om rond te kunnen komen. Bolster: ‘Volgens de gangbare normen die het voorstel noemt, is het huidige Nederlandse minimumloon van iets meer dan 10 euro veel te laag en moet het worden verhoogd naar 14 euro.’“
Wat ik alsnog vreemd vind, is dat dit nog steeds niet de discussie aanslingert dat het eigenlijk van de gekke is dat je nog steeds niet met een min of meer directe verbinding per spoor van Amsterdam naar Barcelona kunt. Wanneer komt er nou eens een écht Europees treinnetwerk?!
Ik las in een eerder topic over dit gedoe over een reiziger die "gestrand" is in Berlijn. Het is toch getikt dat mensen vliegen naar Berlijn?!
Vliegen naar Berlijn (of Barcelona) "getikt" ? Hoe dan ? Binnen een paar uur op plaats van bestemming (en dat rechtsreeks) of flink wat tijd in een trein waarvoor de kosten vele malen duurder zijn dan per vliegmachien. Trouwens, met de trein door Frankrijk, mwuhahaha. Nee tuurlijk, helemaal een feestje.
Amsterdam naar Barcelona? Zelfs met de allersnelste TGV en zonder overstappen zou dit ongeveer 8 uur reizen zijn. De snelste TGV tussen Rijsel en Bordeaux doet er 4 uur over.
Je gaat toch niet voor de lol 8 uur op een trein zitten als het vliegtuig er minder dan 2 uur over doet?
@Grijskijkert | 05-06-22 | 16:00:
Ja, dat is precies wat ik ermee bedoel! Het is van de zotte dat de infrastructuur voor treinreizen zo belabberd is, dat vliegen de meest logische manier is om in Berlijn en Barcelona te komen.
@Pontius Vulgaris | 05-06-22 | 16:30: Tijd is 1 ding maar waarom veel te veel betalen voor een treinreis als een vliegticket vele malen goedkoper is ?
@Nonkel Frituur | 05-06-22 | 16:24:
Het vreemde is in die vergelijking dat je 8 uur in een trein, waar je gewoon kunt rondwandelen en genoeg beenruimte hebt (ICE/TGV dan), veel vindt. Maar 2 uur opgepropt in een vliegtuig is prima, waarbij je vergeet dat je inmiddels zeker 3 uur vóór je vlucht op Schiphol moet zijn, reken daar nog minstens een uur reistijd bij, afhankelijk van je woonplaats, en dan nog in BCN reizen naar je verblijf, en je zit ook zomaar richting die 8 uur.
@Grijskijkert | 05-06-22 | 16:32:
Andersom; waarom wordt de prijs van een vliegticket door allerlei subsidies zo gedrukt?
Amsterdam - Berlijn is 7.5 uur met de trein.
1 uur en 20 minuten vliegen
@Nonkel Frituur | 05-06-22 | 16:24:
Het is trouwens nu nog vele malen erger; minimaal 17 uur volgens NSInternational.
@Pontius Vulgaris | 05-06-22 | 16:33: 3 uur vooraf is enkel (een richtlijn) bij intercontinentale vluchten. Binnen Europa is 2 uur ruim voldoende (behalve nu op Schiphol). Verder nogal afhankelijk van bestemming en vertrektijd & -dag.
@Graftak | 05-06-22 | 16:36:
Ja precies, exclusief minimaal 1 uur van tevoren aanwezig, reistijd naar Schiphol, enz.
@Grijskijkert | 05-06-22 | 16:38:
Je hebt de afgelopen weken niet meegekregen hoe mensen op Schiphol in een soort wanhoop 5 uur van tevoren aanwezig waren in verband met lange wachttijden?
(Wat trouwens typerend is voor reizende SBS6-kijkers, maar dat is een ander verhaal)
@Pontius Vulgaris | 05-06-22 | 16:33: Me dunkt dat u nog nooit het vliegtuig genomen hebt. 3 uur op voorhand? Voor een reis naar de VS, eventueel, maar niet voor een Europese vlucht. Dan is een uurtje ook goed genoeg. En om de TGV te nemen moet u ook aanschuiven aan de bagagecontrole. Verder stopt de TGV waarschijnlijk ook niet aan uw deur, dus het argument van de reistijd gaat niet op.
@Nonkel Frituur | 05-06-22 | 16:43:
Treinen stoppen wel vaker in het midden van een stad dan vliegtuigen dat doen, London City uitgezonderd ;-)
@Pontius Vulgaris | 05-06-22 | 16:45: Dat is fijn voor mensen die midden in de stad wonen. De meerderheid woont daar niet. En dan moet je eens proberen om je auto in de buurt van zo'n station te parkeren. Nee, dan is een luchthaven een pak handiger.
@Nonkel Frituur | 05-06-22 | 16:58:
Nou, laten we het houden op een kwestie van smaak. Ik zou liever vaker de trein pakken internationaal.
@Pontius Vulgaris | 05-06-22 | 16:41: Ja hoor, helemaal meegekregen.
Alsjeblieft niet zeg. Het spoor in Europa is nu relatief winstgevend aangelegd. Landen die grote transcontinentale lijnen hebben, hebben daar altijd een grote kostenpost aan. Amtrak bijvoorbeeld zou heel graag hun transcontinentale lijnen willen schrappen, omdat die met geen mogelijkheid financieel rendabel te krijgen zijn. Maar als het ook nog eens met hogesnelheidstreinen moet net zoals in China wordt het helemaal een drama. Dat land gaat naar de afgrond door hun hogesnelheidstreinen.
Er was toch een NL wetenschapper die voor een cirkelvormige baan pleitte? Gewoon één baan met een diameter van 4 kilometer, de toren en terminals in het midden en een metro voor de aan- en afvoer van de passagiers. Dan heb je nooit meer last van de wind, uit welke richting die ook waait.
Dat was vooral een natte droom voor dat ingenieursbureau.
@Louter Leuter | 05-06-22 | 15:54: Als ik me goed herinner ging het (nog) niet door wegens gebrek aan ruimte, niet omdat het idee slecht was.
@quigg | 05-06-22 | 15:59:
Het is een slecht idee. O.a. krom starten en landen ipv rechtuit. Het idee kwam niet van vliegtuigbouwers maar civielen die vooral veel beton willen storten en terminals bouwen. Ook het beheer van het luchtruim wordt een drama.
@Louter Leuter | 05-06-22 | 16:04: Dan maken ze de cirkel maar wat groter. Als je nu ziet wat capriolen piloten uit moeten halen als het hard waait, dan kan ik me niet voorstellen dat het nadeel van geen kaarsrechte baan opweegt tegen het moeten landen met hevige zijwind. Dat laatste lijkt me erger en veel gevaarlijker.
@quigg | 05-06-22 | 16:10:
Daarom heeft Schiphol meerdere banen. Kan je de beste baan voor het landen en starten kiezen. Op andere vliegvelden moet je of landen of uitwijken (de piloot beslist of hij/zij landt of niet).
Je kan de luchthaven ook ergens in Limburg bouwen, waar het minder hard waait. Volgens Ryanair is dat dan Amsterdam Zuid-Oost.
@Nonkel Frituur | 05-06-22 | 16:27:
En wij noemen het Eindhoven.
Je kunt beter een driehoek bouwen met in alle drie de richtingen twee parallelle banen. Zo kan er altijd geland worden
Er moet meer geld naartoe en Benschop verdient een bonus anders vertrekt deze topman naar waar ie meer kan verdienen.
Er moet meer geld naartoe en Benschop verdient een bonus anders vertrekt deze topman naar waar ie meer kan v̶e̶r̶d̶i̶e̶n̶e̶n̶ aanrichten...
Daar moeten we niet aan denken, deze man met een staat van dienst waar je u tegen zegt.
Hij is bovendien de enige die het probleem kan oplossen, logisch ook want in plaats van lekker hetzelfde beleid door te zetten heeft hij iets gedaan en dat gaat hij als geen ander weer ongedaan maken. Topper en verdient zeker een vette bonus.
@Air van Boven Dorens | 05-06-22 | 15:50:
Voormalig CEO's van KLM:
- Peter Hartman; KLM aan de Fransen verkocht.
- Camil Eurlings; Landelijke worstelaar.
- Pieter Elbers; vertrokken naar Indigo Airlines in Gurgaon, India.
Dan maar fijn met de trein. Hoewel...... Wéér een incident:
www.telegraaf.nl/nieuws/154236893/min...
Landen op de Kaagbaan. Dat is een explosief punt en je glijdt er snel uit. *griezelt*
Het kot staat al tijden droog, niks glijden.
Het is echt onafgebroken vandaag ,2 startbanen maar ze staan in rijen opgesteld,het buldert hier maar door.
Het wachten is op een botsing oid ,de starts blijven maar overkomen.
Gelukkig staan onze dapp're d66 milieuhelden Kaag en Jetten pal voor het milieuwelzijn van de burger.
De enige baan die op de schop zou moeten is die van die ontzettende Dick Benschop.
Het zou me niks verbazen als papa en mama Benschop hun spruitje Floris ofzo wilden noemen, maar de bui zagen hangen toen hij het eenmaal op een blèren zette en snel voor Dick kozen. Prima naam voor deze jankert, het is idd een lul.
Typisch Nederland trouwens. Het is ergens een grote chaos en de eindverantwoordelijke kan gewoon blijven zitten. Hooguit krijgt hij een gelijkwaardige functie, waar hij er een even grote puinhoop van maakt. Zie bijvoorbeeld Hugo de Jonge.
Ook nu weer. De Raad van Commissarissen piekert er niet over om Benschop een schop onder de kont te geven.
De banen bij de bagage afhandelaars hebben ook groot onderhoud nodig.
Ik snap dat gedweep met dat Schiphol niet zo van de politiek gezien alle milieubelasting .
Onze Kaag van milieupartij d66 schenkt KLM wederom 200+ miljoen steun.Jetten ,minister milieu ,ook van milieupartij d66 ,schijnt elk jaar voor zijn broodnodige rust aan de andere kant van de wereld op vakantie te te moeten.Zet op Instagram hoe hij met "vrinden" een tour maakt in een oude milieuvervuilende Amerikaan door een groen landsschapsgebied in NL. De politiek is volledig ongeloofwaardig geworden in deze.
Niet alleen in deze.
De Schiphol-lobby heeft de politiek ervan overtuigd dat Schiphol o n t z e t t e n d belangrijk is voor Nederland. De motor van de economie!!
Ik vraag me af of een econoom die som eens kan maken. Levert Schiphol echt wat op als je alle negatieve externe effecten meetelt. Zoals geluidsoverlast, luchtvervuiling, de stank van kerosinedamp in de omtrek.
Bereken eens hoeveel huizen NIET kunnen worden gebouwd door de geluidscontouren van Schiphol.
En begin aub niet over banen! Driekwart van de banen op Schiphol zijn slecht betaalde banen. Schoonmaak, horeca of koffersjouwer. Banen waarbij je zodanig weinig verdient, dat de belastingbetaler moet bijspringen in de vorm van vier verschillende Toeslagen. Financieel gezien draagt dat weinig bij aan de BV Nederland.
Met nadruk zeg ik dat ik niets wil afdoen aan de inzet en noodzaak van banen in de horeca, schoonmaak en beveiliging. En vooral niet aan de mensen die dit zware en slecht betaalde werk doen.
Maar het economisch-maatschappelijke plaatje van Schiphol klopt gewoon niet
@theo-is-dood | 05-06-22 | 15:53:
"Maar het economisch-maatschappelijke plaatje van Schiphol klopt gewoon niet"
Inderdaad,Gezondheidszorgkosten worden ook altijd buiten het plaatje gehouden.
vliegherrie.nl/meldingen
Al die klachten kunnen niet zonder gevolgen blijven voor de volksgezondheid.
Die polderbaan bwegh. Je landt in Haarlem-Oost en dan nog een half uur karren met het vliegtuig naar de gate.
Dit groot onderhoud is gewoon een truukje om de bagageafhandelaars geen fatsoenlijk salaris te hoeven betalen.
Minder vluchten = minder behoefte aan bagageafhandelaars
Sinds het plebs ook zo nodig moest vliegen is de lol er wel vanaf.
Dat vind ik nou ook. Vliegen zou slechts voorbehouden moeten zijn voor ons Koninklijk Huis en voor politici die naar klimaatreddende conferenties moeten in Zuid-Amerika, of Japan, of Afrika, Berlijn, Brussel, Luxemburg en zo. Én voor Rob “we gaan die kolencentrale sluiten” Jetten omdat hij zo graag vliegt (wie gunt dit dat arme kind nou toch niet) en graag selfies van zijn uitstapjes naar homoknuffelende landen op social media plaatst, én voor tante Sigrid zodat ze het applaus van de PLO in de Gaza persoonlijk in ontvangst kan nemen voor de gulle bijdragen aan de “land- en tuinbouwontwikkeling” die daar floreert.
Ze hadden bijna geheel 2020 en de helft van 2021 om groot onderhoud te doen en niemand die er last van zou hebben gehad.
Maar nee, dat doen ze nú pas, nu iedereen weer gaat vliegen.
Of er was toen geen onderhoudscapaciteit bijvoorbeeld. Het is altijd wel makkelijk roepen en verwijten zonder enige kennis van zaken.
@volksvaderland | 05-06-22 | 15:22: In anderhalf jaar tijd was dat zeker te regelen geweest.
Ach tot nu toe eigenlijk nooit problemen gehad, meestal anderhalf uur van te voren aankomst op schiphol. Ff door de privium en security en dan de lounge in. Half uurtje voor vertrek naar de gate. Direct boarden en klaar. Snap niet zo goed waar iedereen zich zo druk over maakt.
U loopt met uw privium natuurlijk wel de overheerlijke koolsoep van de inderhaast ingerichte gaarkeukens in de vertrekhal mis.
BierKoekoek pakt het goed aan! Chapeau.
Volgens de T is BN-er dr Rob de Wijk ook slachtoffer: www.telegraaf.nl/nieuws/502351685/rei...
Het schijnt dat een voorbijganger hem, om de ergste honger te stillen, nog wat tulpenbollen heeft toegestoken.
Al die mensen op gymschoenen…. Het is geen gezicht.
@goedverstaander | 05-06-22 | 15:14:
Rob kijkt erbij of ie acht weken in een loopgraaf bij Donetsk heeft gelegen :)
Weer geen vliegvakantie voor Ingrid en mijzelf dit jaar dus. Het zal wel weer Nova Zembla worden met de trekschuit.
Vandaag bericht van een collega dat ze vanochtend binnen een half uur al door de douane was.
Misschien een ideetje: mijd schoolvakanties.
Ook een ideetje:
Schiphol dient vakantieganger-o-meter te plaatsen zodat je weet wanneer men massaal weer op Antalya wil vliegen.
Onze buren gaan ieder jaar rijden op zwarte zaterdag. 'Ja maar we vertrekken vroeg!' Ik vind dat mooi.
@Analia von Solmsch | 05-06-22 | 14:59 |
Goed idee. Kuddevolk staat nu eenmaal graag in de kudde.
@Duwbak_Linda | 05-06-22 | 15:06:
Vrijdagmiddag na school/werk geen optie? Heb je de eerste 5-600 kilometer er al op zitten en kun je zaterdag rustigjes aandoen, desnoods over B-wegen.
Sinds wanneer is Herman Koch cea van Schiphol?
Sinds de banencarrousel voor hem toevallig bij de voordeur van Schiphol stopte; volgens mij was hij zelf ook verbaasd.
Het is overigens Dick Kech, niet Herman Koch.
@Zoelense Hobbyboer | 05-06-22 | 15:20:
Die eerste zin, dat vat Nederland wel zo'n beetje samen. Willekeurige "bestuurders", die willekeurige organisaties "besturen".
Het is om te janken tegenwoordig.
Knappe timing. Dit kan je beter doen wanneer er een pandemie is en je minder kan vliegen.
Welke amoebe heeft besloten dit niet tijdens de corona-lockdown te doen?
Diegene die zes ton per jaar kost?!
Vijftig mille in de maand klinkt toch een stuk armoediger.
Tijdens het hoogtepunt van de corona-lockdown werd de Aalsmeerbaan als extra parkeerplaats gebruikt. Daarnaast heeft ook groot onderhoud planning nodig.
@Louter Leuter | 05-06-22 | 14:49: Ja hoor leuter maar wat aan joh
Waarschijnlijk het WEF, want het is nu eenmaal effectiever om alle vrijheidsbeperkende maatregelen aangaande Corona, "De Oorlog" en nu Klimaat, onder het motto van personeelsgebrek, na elkaar te nemen.
@Louter Leuter | 05-06-22 | 14:49: Hoi Dick!
Die dacht natuurlijk; niet alle hypes op hetzelfde ogenblik, een beetje spanning er in houden,
Die Benschop is wat mij betreft totaal afgeschreven. Totaal ongeschikt. Wat een oetlul. Verdedigt zich in de TK met " ik moest bezuinigen van jullie" . Een echte vent, een echte leider, zou toen gezegd hebben: wat jullie willen dat ik bezuinig kan niet. Doe ik niet of ik rot op. Maar braaf als een schoothondje-aarslikker bleef hij lekker zitten met zijn 600.000,00 p jaar excl bonussen, verklootte hij onze nationale trots, een goede en geoliede machine. Hij, en niemand anders, is het zand in die machine. Hij is verantwoordelijk. Oprotten die eerloze minkukel.
Een echte bestuurder bezuinigt niet onder de kritische massa, die slaat dan op tafel en zet gewoon keihard NEE.
Benschop zegt ja en ja tegen de bonus.
Krijg hij nu een bonus omdat hij zo braaf ja zegt of omdat hij zo goed bestuurt.
Om het eerste dus.... daar zou een bonus niet voor bedoelt moeten zijn.
@Kaas de Vies | 05-06-22 | 14:42: Hij krijgt zes ton om een politieke katvanger te spelen. Lekker als boksbal door de media zich helemaal laten vergruizen en daarna ziet hij aan de binnenkant van zijn ogen de eurotekens voorbij draaien alsof het de jackpot van een gokkast is.
De Tweede Kamer heeft in meerderheid besloten om de geldkraan van de security op Schiphol af te knijpen. Dat kan zij als grootaandeelhouder met 70%. Als het dan mis gaat moeten ze bij zichzelf te rade gaan en niet Benschop op het matje roepen. Ook al is die Dick een enorme lul met vingers.
@goedverstaander | 05-06-22 | 14:46:
Je kan als bestuurder echt wel terugduwen hoor.
@Kaas de Vies | 05-06-22 | 14:49:
Dan zetten ze er gewoon een ander "welwillend" zetbaasje neer.
@normanius | 05-06-22 | 14:56: Exact. De gondeltjes van de banencarroussel zitten vol ex-politici die graag willen uitstappen.
Benschop is ondanks zijn leeftijd een moderne sociaal democraat,hij moet bezuinigen en haalt het bij de arbeiders die de koffers slepen.
Ik weet wel een andere Ben die het beter zou doen, alleen niet voor 600.000.
@goedverstaander | 05-06-22 | 14:46: De Tweede Kamer is vergelijkbaar met een stel kinderen en heeft het tijdsbesef dat daarbij hoort. Ik begrijp niet dat dit soort beslissingen door de Tweede Kamer genomen mogen worden. Ze kunnen iets zeggen over de te verwachten winst, maar dit soort details horen daar niet thuis.
Wees geen Benschop.
Lullig voor de reizigers.
Eerlijk is eerlijk heeft dit voor mij en mijn omgeving toch een grote positieve bijkomstigheid: het wonen onder de div.vliegroutes van en naar Schiphol is zo een stuk aangenamer.
En nee, toen ik hier kwam wonen was er geen sprake van intensief gebruikte vliegroutes van en naar Schiphol...,.
Ze vliegen leeg terug.
Maakt dat minder herrie?
@Kaas de Vies | 05-06-22 | 14:39:
Geen vechtende tokkies en bezopen Engelsen.
@Kaas de Vies | 05-06-22 | 14:39: ze komen amper meer op deze route....
Iets met werkzaamheden...
Maxima is een dezer dagen met de KLM naar Argentinie gevlogen. Zal zij ook buiten in de rij hebben gestaan, knabbelend op een gekregen stroopwafel
Met de Concorde natuurlijk.
Achtergronden voor de reaguurders. AMS heeft meer last van (stormachtige) winden dan LHR. Schiphol ligt er dichtbij de Noordzee (slechts een paar km), terwijl LHR landinwaarts ligt (en bij de dezelfde winden die overlast op Schiphol geven, heel Wales, Schotland en Engeland beschutting geven, en bij ons dendert de wind ongestoord het land in). Baangebruik is afhankelijk van ILS en geluid (zou als het stormt geen issue moeten zijn). Normaliter is:
o Rwy 18L-36R, de Aalsmeerbaan alleen naar (starten) of vanaf (landen) het zuiden in gebruik
o Rwy 18C-36C, de Zwanenburgbaan, in beide richtingen
o Rwy 18R-36L, de Polderbaan, alleen starten naar of vanaf landen vanaf het noorden (ivm Hoofddorp)
o Rwy 06-24, de Kaagbaan, alleen van/naar het zuidwesten (vanwege de grachtengordel)
o Rwy 09-27, de Buitenveldertbaan, de stormbaan (ZW, W, NW storm), niet startan naar het westen (Hoofddorp)
In principe wil men één baan gebruiken voor het landen en één voor het starten. Parallel baangebruik. (Groot) onderhoud is nodig. Dus dat gebeurt het liefst in de zomer omdat het dan, in de regel, minder hard waait.
Gister stond er nauwelijks wind, ja hij kwam uit andere hoek dan waar de wind meestal vandaan komt.
Ik zag gister op flightradar dat er vliegtuigen kort op elkaar landen op de Kaagbaan en opstijgen vanaf de Zwanenburg en Polderbaan.
Dus kan het argument van verkeerde wind dat gisteren werd aangehaald gewoon naar het land der fabelen verwezen worden?
Er zijn genoeg luchthavens die het mee twee banen redden en niet of nauwelijks onderdoen voor Schiphol. En dan wil Schiphol er nog een extra baan bij ook.
@General McAuliffe | 05-06-22 | 15:10:
Ik zie bij het KNMI dat gisteren, 4 juni rond het middaguur, de maximale uurgemiddelde windsnelheid bij IJmuiden boven 12 m/s, en op Schiphol 9+ m/s (17+ kt, of knopen) was. Voor vooral bij het landen (maar ook starten) zijn de maximale windstoten (gusts) van belang. Dan geeft het KNMI meer dan 15 m/s (29 kt) voor IJmuiden en 13.5 m/s (26 kt) voor Schiphol. Voor mij is dat geen "nauwelijks wind".
Voor het starten en landen kijken we ook naar de dwarswindcomponent. Dan hanteert Schiphol een limiet van 20 kt (en soms zelfs lager). Ook het soort wind speelt een rol (valwinden of geen). Ik zou het baangebruik en de data van het KNMI moeten hebben om een nauwkeuriger antwoord te kunnen geven. Dus ja met een gereduceerd baangebruik door werkzaamheden, en een zeldzame krachtige wind uit het noordoosten, kan ik mij voorstellen dat gedurende een (korte) tijd, wind een probleem geweest zou kunnen zijn.
Ja het is waar dat er veel luchthavens zijn de twee parallelle banen hebben (1 mijl van elkaar gescheiden, anders is er geen onafhankelijk gebruik). Enkele gaan zelfs van 2 naar 3 parallelle banen (bijvoorbeeld MUN, HKG). In München waait het niet, op Hong Kong wel tijdens het typhoon seizoen daarentegen wel. Daar gelden dan ook vergelijkbare bestemmingsplan regels als op Schiphol.
@Louter Leuter | 05-06-22 | 15:53: interessante info, dank voor het delen
Dicky is nu al het vliegverkeer op de Lange Baan aan het schuiven!
Baan dicht gooien in de zomer is als een supermarkt die in december dicht gaat voor een verbouwing. Wie bedenkt dat?
Een ex- politicus.
Heeft met het weer en de verwachte stormen te maken. Zie elders.
@Louter Leuter | 05-06-22 | 14:39: zie het, vooral pech dus.
@Wijze uit het Oosten | 05-06-22 | 14:36: Een ex-PVDA politicus.
Kleine detour van het onderwerp;
Ik heb vrienden die in Parijs vastzitten omdat de treinen niet rijden?!?!
Wat is daar aan de hand?
Het regent in Brabant. Blaadjes op de rails dus.
Hoe goede vrienden zijn het? Als je nu vertrekt met de auto...
@Lafayette | 05-06-22 | 14:36:
Lol. Nee die zoeken maar een hotel.
Zijn volwassen mensen.
@goedverstaander | 05-06-22 | 14:34:
Ik ben erachter.... en dit is een leuk verhaal.
Mensen boeken romantisch weekend weg naar Parijs met de Thalys.
Ik kijk net op de website, onderhoudswerkzaamheden.
Ze staan vast omdat ze niet gekeken hebben dat er aangekondigd is dat sommige treinen niet rijden.
Ik ga stuk hier.... rofl!
@Sjeintje | 05-06-22 | 14:46: LOL! Man, man, man.
@Sjeintje | 05-06-22 | 14:46: Leuk man, lachen om de ellende van anderen.
@Wiezewalakristalix | 05-06-22 | 14:57:
Rode draad in zijn leven...
@Sjeintje | 05-06-22 | 14:46: lol, goede relatietest
@Wiezewalakristalix | 05-06-22 | 14:57: Niet om de ellende maar om de stuitende domheid.
@goedverstaander | 05-06-22 | 15:07: Stuitende domheid is dus volgens jou al het geval als je er vanuit gaat gewoon met de trein naar Parijs te kunnen? Ok, u legt de laat hoog (of laag, ligt eraan hoe je het bekijkt.)
@Wiezewalakristalix | 05-06-22 | 15:22:
In deze tijden is het zeker niet onverstandig om vooruit te denken.
Rijkswaterstaat heeft niet voor niks overal reclame gemaakt voor onderhoud aan de wegen.
Volgens mij hebben wij zelfs de afgelopen 2jaar geleefd in een wereld waar als je op pad ging, alles maar dan je moest dan ook op alles voorbereid moest zijn.
Om te beginnen een groen vinkje.
Welk masker? Ffp2 of volledig gelaatsmasker?
Ik zit te kijken naar dat plaatje met die blauwe lijnen als landingsopstijgingsbanen en ik ga dingen zien waar ik het maar niet over ga hebben.
Aktuele baangebruik : www.lvnl.nl/omgeving/baangebruik
(LVNL , Luchtverkeersleiding Nederland)
Willem is een goede vriend. Er zijn maar weinig mensen op Schiphol met de kennis en ervaring die hij heeft op het gebied van luchtvaartplanning. Hij werkt voor Transavia.
Hoeveel belastinggeld hebben we nu in die put gegooid eigenlijk?
Bij ieder normaal functionerend bedrijf had het hele management op straat gestaan.
en zo is het, maar die Benschop zal er alles aan doen om nota's en noties te produceren vanachter zijn bureau, vermoeid alweer op vakantie te gaan of te dobberen op een meertje en vooral NIET bezig te zijn met die idioten die op vakantie willen en uren in de rij staan. Benschop is totaal ongeschikt, totaal!
Ik snap best dat er minder capaciteit is met slechts één landingsbaan. Begrijp alleen niet waarom KLM wel leeg kon terugvliegen maar niet met passagiers.
Binnenkort, de leegterugvlieg brandstof opslag. Allemaal voor het milieu en de zakken van ome Putin.
Daar krijg ik ook plausibele rede voor bedacht nee.
Vrij simpel. Doordat vertrekkende vluchten vertraagd waren of zelf last minute geannuleerd groeide het aantal mensen op Schiphol naar een kritische massa. Op brandweeradvies was het invliegen van nog meer volk niet verantwoord. Andere luchthavens zitte. echter niet te wachten op geparkeerde KLM kisten, dus ze vlogen volgens planning naar Schiphol, zonder volk.
Het gaat om de overstappers. Die zouden niet op schiphol kunnen overstappen. Nu stranden ze verspreid over Europa in plaats van allemaal op schiphol.
Heeft Benschop nog een baan?
Skerp!
zelfs als vuilnisman is die klojo niet geschikt.
Gelukkig hebben ze genoeg food courts zonder personeel om ons van een stroopwafel te voorzien tijdens het wachten.
Is Kaag en probleem geen pleonasme?
Mijn idee. Kaagbaan. What's in a name?
@goedverstaander | 05-06-22 | 14:13:
Soort Melkertbaan.
4 april - 18 september 2022 Dick Benschop op vakantie doch online altijd bereikbaar.
Bennie hoeft niet bereikbaar te zijn, Schiphol moet bereikbaar zijn.
Onderhoud inplannen van mei t/m september. Ja zo zou ik het ook doen.
Bepaalde onderhoudswerkzaamheden zullen alleen binnen specifieke temperaturen kunnen?
@Sjeintje | 05-06-22 | 14:25: geklets.
@Sjeintje | 05-06-22 | 14:25: Zou kunnen gezien ons landklimaat.
@Duwbak_Linda | 05-06-22 | 14:47:
Het coaten van een waterbak van een condensor kan ook alleen boven 15graden.
@Sjeintje | 05-06-22 | 15:00:
Je suis technisch onbenul, je kunt me alles wijsmaken. Vind het gewoon raar dat ik dit nu voor het eerst hoor, net nu alles vastloopt.
@Duwbak_Linda | 05-06-22 | 15:09:
Verf droogt pas bij x graden, net zoals water kookt bij 100graden ;-)
Wel rijst de vraag bij mij, is dit niet vooropgezet omdat ze het vakantie-migreren om X rede willen belemmeren/stil leggen?
Maar waarom dan alleen deze problemen in NL?
Soms stel ik mij de vraag of ik niet gewoon achterdochtig ben, maar dat zou betekenen dat de mensen die leiden zo onbekwaam zijn en niet vooruit kunnen zien... dat zou betekenen dat ik dichter bij het nemen van antidepressiva kom.
@Sjeintje | 05-06-22 | 15:19:
Las dat Heathrow ook kampt met personeelstekort. Maar ik begrijp de achterdocht (al denk ik eerder aan faalmanagement).
tpo.nl/2022/06/01/ook-heathrow-kampt-...
@Duwbak_Linda | 05-06-22 | 15:28:
Hmm.
Tja het eerste wat gaat zijn de vakantievluchten bij personeelstekort dunkt mij.
En alle luchthavens staan nu in verband met elkaar.
Faalmanagement, hoe kan dat in tijden van ISO certificaten?
Dat zou betekenen dat ze die certificaten bij een pakje boter krijgen?
Directieveranwoordelijkheid heeft een eigen hoofdstuk dat altijd als groot goed gezien wordt door een auditor.
Al die stomme vraagtekens die rond vliegen in die grijze massa van mij..
@Sjeintje | 05-06-22 | 15:38:
Als je een beleidsanalyse maakt (of snelle scan op basis van wat we nu weten), dan zul je zien dat het probleem vaak niet zit in formaliteiten. Zit een heel circus omheen met allemaal belangen en beeldvorming.
Daarnaast schreeuwt mijn onderbuik dat netwerkinteelt ook een groot probleem is in dit land (waarmee ik niet per se zeg dat het allemaal aan Benschop ligt).
@Duwbak_Linda | 05-06-22 | 15:52:
Mijn gedachte ook, belangen en beeldvorming.
Maar was het echt zoveel beter gesteld met de netwerkinteelt vroeger, pre '80?
Of zagen en hoorde we daar minder van omdat er geen sociale media bestond?
@Sjeintje | 05-06-22 | 16:01:
Vermoed dat toen ook al het geval was. Alles was wellicht minder complex, minder groot. En nog geen internet, inderdaad.
Lulkoek om geen schadevergoedingen uit te hoeven betalen. Vergeet niet dat die Benschop (PvdA politicus) er alles aan doet om zijn baan te behouden en niet aansprakelijk te zijn. Welke debiel plat onderhoud in hoogseizoen. Die vent moet opstappen ! NU !
Ga gewoon lekker verkansie vieren in eigen land. In Limburg en Friesland ben je in de middle of nowhere en zijn de mensen ook onverstaanbaar.
En toch kom je zelf weg met Nederlands. Heerlijk!
@YoMoms | 05-06-22 | 14:10:
Idd. Ik ga dit jaar met een stapeltje licht verteerbare lectuur een paar dagen mijn zonden overdenken Limbabwe. Qua corruptie doet het niet onder voor Zuid-Amerika en ik ben binnen tweëenhalf uur weet thuis.
@de IJsman | 05-06-22 | 14:14:
excuses voor de taalfouten.
@de IJsman | 05-06-22 | 14:14:
Ik doe dit nu al twee jaar en ben in plaatsen geweest waar ik nooit eerder was. Er is nog zat te ontdekken. Geniet ervan!
@de IJsman | 05-06-22 | 14:15: Je moet ook niet te veel ‘licht verteerbare lectuur’ lezen.
Helemaal geen ‘lectuur’ trouwens.
Heb je daar wat aan?
@Ichneumonidae | 05-06-22 | 14:33:
Ook licht verteerbare lectuur verbreedt de horizon.
Dus we hebben twee jaar Corona's gehad met een kwart aan vliegverkeer en ze komen nu op het idee om onderhoud uit te voeren aan de landingsbanen?
U bent onbekend met het fenomeen ‘overheid’?
Krijg je met ex-politici aan het roer, vooruitzien ho maar.
Dan zijn de banen net op tijd klaar voor de volgende pandemie.
Moest wss eerst Europees aanbesteed worden.
Dit wil ik dus ook zeggen. Incompetent management zonder visie..
REAGEER OOK