Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Oekraïens pessimisme door Russische opmars, Slag om Severodonetsk op het punt van beginnen

Dag 92 van de ongein +++ Sovjetvlag wappert boven Kherson

Dag 92 van de oorlog, Hemelvaart, een beetje zoals er al bijna 30.000 Russen naar de hemel zijn gevaren. Toch boeken de Russen in het oosten nu echt progressie: op de grond is de thuisploeg zwaar in de minderheid en vanuit de lucht blijft het ellende regenen - deze fosforjoekel zou in de buurt van Kharkiv naar beneden gekomen zijn. Gisteren al beelden van gevechten in de buitenwijken van Severodonetsk en de verwachting van analisten is dat de Slag om Severodonetsk op het punt van beginnen staat: "Russian forces may need to conduct a ground offensive on Severodonetsk in upcoming days to maintain their pace after committing a significant portion of personnel, artillery, aviation, and logistics to the front. The Ukrainian Defense Ministry reported that Russian forces conducted offensive operations in the vicinity of Severodonetsk and Lysychansk on May 25." Het zal, denk maar aan Marioepol, geen gezellig gebeuren worden. Er heerst pessimisme bij de Oekraïners, onder meer bij Oleksiy Arestovych, de adviseur van Zelensky: de Russen hebben het momentum. Voor de baas zelf het sein om maar weer eens te bedelen om wapens. "Rusland rukt agressief op in het oosten. We hebben wapens nodig", zei hij vannacht in zijn speech. De pijlen van de Britse intel-update zijn hedenochtend echter gericht op de VDV, de Vozdushno-desantnye voyska Rossii, die opgepompte apen met die blauw-wit gestreepte wifebeaters onder hun uniform. Die overschatte luchtlandingstroepen worden gezien als elitetroepen in de Russische krijgsmacht, maar ze hebben (volgens de Britten) voornamelijk door gestuntel en tactisch onbenul al zware verliezen geleden: bij Hostomel Airport helemaal aan het begin van de oorlog, bij Izyum en onlangs weer bij dramatische rivieroversteek van de Donets. Is er verder nog goed nieuws, of zicht op een oplossing? Nee hoor.

Social

Giet nie deur

Social

Propagandatruck in Marioepol

Social

Reaguursels

Inloggen

Op Ukrainse telegramkanalen berichten dat de aanval bij het stadje Liman (m.n. op en rond de snelweg) grotendeels is afgeslagen en dat de russen zware verliezen hebben geleden.

litebyte | 26-05-22 | 20:51 | 1

*duimt dat het klopt*
Die opsteker kunnen we wel even gebruiken.

Graaisnaaiert | 26-05-22 | 21:16

Heel veel reagiursels. Heb vandaag mijn zonnepanelen met 40% uitgebreid en ben zelfvoorzienend. De Chinezen zorgen er ondertussen voor dat wij tekorten hebben door fake lockdowns, onder het mom van Corona.

Astroturfer | 26-05-22 | 18:07 | 3

Sterker nog, de Chinezen zorgden ervoor dat u uw zonnepaneeltjes zo goedkoop kon uitbreiden.

Wees er maar blij mee! En nu weer lekker bocotten!

litebyte | 26-05-22 | 20:44

@litebyte | 26-05-22 | 20:44: Volgens mij heeft de EU al jaren geleden een stokje gestoken voor goedkope Chinese panelen door hoge import tarieven...

ReyNemaattori | 26-05-22 | 20:57

Om nog iets extra´s voor het voetlicht te brengen:
Het is niet alleen de markt voor gas, olie en nikkel waarmee Rusland machtspolitiek probeert te bedrijven. Kijk ook eens naar de prijzen van edelgassen zoals neon, krypton en xenon. Ook in dat opzicht probeert Rusland met zijn landje pik de markt te gaan beheersen (wat niet gelukt is met de vernietiging van de staalfabriek in Mariopol).

Heurtebise | 26-05-22 | 15:25 | 5

@drs. Levi Samsonov | 26-05-22 | 18:08: russiche burgers ook echt. Lees je zelf wel hetgene wat je schrijft?

moppersmurf | 26-05-22 | 18:28

@drs. Levi Samsonov | 26-05-22 | 18:08: ach, als Poetin de 200 miljard (kan ook best wat meer zijn) die hij van zijn burgers geroofd heeft, aan die burgers teruggeeft hebben die burgers ook eens wat leuks. Overigens zie ik niet, maar ik ben wat simpel, wat één en ander met de inval in Oekraïne te maken heeft.

BenZen | 26-05-22 | 18:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Niet dat het enig verschil zal maken, toch nog maar even:
Een bezetting of vernietiging door Rusland van Oekraïne levert, naast de verschrikkingen voor de bevolking, een directe aanval op op de veiligheid van de rest van Europa. Ingrijpen zou op z’n plaats zijn.

El Rico Grande | 26-05-22 | 14:59 | 5

@Tapioca pudding | 26-05-22 | 16:16:

Lijkt me broodje aap. Linkje?

Theodorus.Goldbach | 26-05-22 | 16:38

Oorlog in heel Europa? Nee.

ChalinaRosa | 26-05-22 | 17:32

Nou gezien hoe moeilijk ze t hebben met de Oekies, moeten die Russen wel suicidaal zijn t op te nemen tegen de Navo. Op Moldavië na, is er straks niks dat nog niet Russisch of Navo gelieerd is.

Een nieuw ijzeren gordijn, maar dan een paar duizend kilometer naar t oosten.

ReyNemaattori | 26-05-22 | 21:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Waar ik voor vreesde lijkt nu toch waarheid te worden. Oekraïners hebben als leeuwen gevochten voor elke millimeter en bikkelhard verdedigd maar nu ze eigenlijk het initiatief moeten nemen gaat het ze slecht af. Terrein opgeven zoals sommige sufferds hebben voorgesteld is geen optie. De reden hiervan is vrij simpel. Het gaat Poetin helemaal niet om een 'betwist' stukje land. Het gaat Poetin om de totale vernietiging van Oekraïne. En bij verlenging het westen. Ons dus. Alle witte vlag wapperende onder de tafel kruipende mannetjes ten spijt Poetin haat jou en wil jou kapot hebben. Zij het via militaire middelen, gas-oorlog of voedsel-oorlog. Jij, ja jij. Moet stuk van Poetin. Het is ronduit droevig dat we te weinig spul naar Oekraine sturen. Kennelijk willen we straks zelf gaan knokken want dat zit er wel aan te komen. Geloof niet wat de MSM je vertelt, geloof wat de Russische media zegt. Ze zijn in oorlog met ons. Of wij willen of niet.

Theodorus.Goldbach | 26-05-22 | 14:44 | 17

@Theodorus.Goldbach | 26-05-22 | 18:33:
Krim (heeft hij), Donbas (heeft hij bijna), denazificatie (in hoeverre?) en demilitarisering (gaat hen niet worden).

Nee ik geniet er niet van, maar daar gingen mijn gejoriste reactie over.
Feit waar of wanneer hij gaat stoppen weten wij beide niet.

NLgaatnaardeklote | 26-05-22 | 18:53

Het Westen heeft Putin helemaal niet nodig om vernietigd te worden, dat kan Europa prima zelf... zoals bewezen in de afgelopen decennia...

Die afhankelijkheid van Rusland hebben we zelf voor gekozen, alle waarschuwingen ten spijt, omdat de politieke elite hun hoofden in allerlei ideologische reten hebben gestoken en niet hebben gekeken naar de realiteit...

ReyNemaattori | 26-05-22 | 21:05
▼ 14 antwoorden verborgen

Proxywar in Oekraïne ipv Vietnam en deze keer doet Europa wel mee. Straks wordt de overwinning net zo glorieus als bij Vietnam.

Nichtsneues | 26-05-22 | 14:36 | 1

Je bedoeld dat de bevolking uiteindelijk won? De Oekrainers zullen inderdaad wel winnen maar hopelijk wel iets sneller

moppersmurf | 26-05-22 | 18:34

Simpele oplossing, breng oorlog in je buurland. Die blijft zo goed als bespaart.

Dit is puur alleen voor grondstoffen. Hoe groter het aandeel in grondstof, hoe meer je bepaalt.

edo2018 | 26-05-22 | 13:45
-weggejorist-
MarindeSiekman | 26-05-22 | 13:20 | 1

Deze oorlog moet beeindigd worden, focus moet liggen op een staakt t vuren. Niet meer wapens in dit conflict. Mochten de contouren zichtbaar worden van een tweedeling dan deze tweedeling accepteren. De dialoog moet weer opgang komen ook met Rusland. Het moet niet zo zijn dat niet alleen dit jaar miljoenen mensen sterven van de honger, maar ook nog eens volgend jaar. Dat laatste moeten we met gezond verstand kunnen oplossen. De dreiging dat een atoomoorlog wordt begonnen door de Ukraine om welke reden dan ook wordt steeds groter. Een atoombom maken is niet zo moeilijk. Dit conflict vraagt om kalmte en overleg.

Schilder58 | 26-05-22 | 13:05 | 19

@ theo, Ik zie maar 1 oplossing en 1echt einde van de oorlog en dat is de Dnjepr als grens. Deze zag ik vanaf dag 1 als enige optie. Deze is ook beter voor de Ukraine te verdedigen. Een andere optie is de koreaanse oplossing maar een gedemilitariseerde zone is ook niet alles. Ik keur dit niet goed met deze beschrijving, denk alleen dat dit het doel is. Als grootmacht moet Rusland dit ook binnenhalen. Maar zoals gezegd die deling is niet voor eeuwig. Eén generatie verder kan alles er anders uitzien.

Schilder58 | 26-05-22 | 18:59

@Schilder58 | 26-05-22 | 18:59: ik zie best wat andere oplossingen. Een aantal noem ik niet vanwege Joris. Een Jorisbestendige oplossing zou bv. kunnen zijn: terugtrekken van de Russen. In die gebieden geruime tijd een vredesmacht. Zodra de rust daar is teruggekeerd het houden van referenda met de vraag bij welk land de bewoners willen horen. Bij een meerderheid wordt het land toegekend aan het land waar die meerderheid wil horen, de minderheid die er bij een referendum automatisch ook is wordt in de gelegenheid gesteld om een fatsoenlijk bestaan in het andere land op te bouwen. Gaat Poetin niet mee akkoord, Zelensky wel, want die heeft iets dergelijks al eens voorgesteld.

BenZen | 26-05-22 | 20:50
▼ 16 antwoorden verborgen
-weggejorist-
william7055 | 26-05-22 | 12:38 | 3

Hoe gaat zo’n oorlog eigenlijk in zijn werk? Wat gebeurt er wanneer grondgebied is veroverd? De Russische vlag wordt gehesen, maar wat gebeurt er met het ambtenarenapparaat, en de rest van de bevolking? Is ondergronds verzet verder onmogelijk, wordt de politie- en brandweerleiding vervangen? Blijven de scholen open en gaan de studenten gehoorzamen? Hoe ziet zoiets eruit?

mozaard | 26-05-22 | 12:31 | 2

Dat hangt helemaal van de veroveraar af. De Romeinen namen in het begin de taal en cultuur over van de overwonnenen, Moslims vermoorden en blazen alles op wat aan een vorige cultuur doet denken.

Sans Comique | 26-05-22 | 12:45

@Sans Comique | 26-05-22 | 12:45: En de Russen rijden rond met campagneauto’s. Wel een enorm verschil. Vinden er geen wapendroppings plaats achter het front?

mozaard | 26-05-22 | 13:20
-weggejorist-
drs. Levi Samsonov | 26-05-22 | 12:05 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Ok ff serieus..
www.reddit.com/r/europe/comments/uxm2...

Wie begint hier de crowdfund voor wapens voor Oekraïne?
En t liefst een multunational ofzo, bijvoorbeeld doneer 1 euro extra bij je albert heijn rekening voor Oekraïne munitie ofzo..

joajoa | 26-05-22 | 12:00 | 3

Beste Landgenoten had een link waarbij je dit kon doen.

The-loopy-cowboy | 26-05-22 | 12:28

Het duivelse dilemma, wanneer en hoe stop je zo'n Poetin figuur met z'n kleine clubje verwende slijmballen?
Je wilt geen nucleaire oorlog, waar enkel dat kleine clubje idioten van geniet. Maar je wilt ze ook niet verwennen met nog meer gebrainwashde slaven die hun rijkdom instant moeten houden op onderdrukt grondgebied.
Rechtstreeks ingrijpen gaat dan niet, waarom Taiwan eigenlijk dan wel? Zware wapens leveren taboe? Waar is de VN, waar Rusland nog in zit?
Maar de vraag is dan op z'n minst terecht waarom geen zware wapens leveren, niet enkel naar de VS kijken maar ook de rest van de vrije wereld? Ze mogen toch kopen wat ze willen.
Hoe sneller het Russische leger gestopt wordt des te minder jonge Russen voor dit enge nutteloze clubje decadenten moeten sterven. Dus voor iedereen een goede uitkomst. Het regime krijgt z'n zin niet, de waarheid doet vanzelf de rest in Rusland. Poetin en z'n vazallen komen in hetzelfde hoofdstuk van de geschiedenis als Hitler en Rusland pakt van binnenuit ook zijn vrijheid.
Misschien moeten we wel vandaag starten met het juist verkopen tegen spotprijzen van zware wapens aan Oekraïne.
Misschien ook eens China kleur laten bekennen in plaats van lachende derde willen zijn. Als je op het wereldtoneel wilt spelen moet je ook de verantwoording pakken die daarbij hoort.

bananabanana | 26-05-22 | 11:30 | 3

Gezien het signaal wat Rusland en China gisteren gezamenlijk afgaven, kan er wel eens heel snel een pact onstaan tussen beide landen (met wat fazal staatjes) dat het zelfde onderschrijft als NATO - een aanval op 1 is een aanval op allen.

De snelste manier om deze oorlog te stoppen is een regime change in Rusland.

litebyte | 26-05-22 | 11:42

@litebyte | 26-05-22 | 11:42: Dat willen de meeste Russen helemaal niet. In tegenstelling tot hier waar gelukkig vaderlandsliefde en chauvinisme tot relikwieën uit een ver verleden zijn gaan behoren zijn de meeste volkeren in Rusland behoorlijk trouw aan Moskou en geloven ze nog in die achterhaalde idealen van groot Rusland. Na Poetin volgt een andere engnek.

Zapata10 | 26-05-22 | 11:49

@bananabanana Je wilt niet dit, maar je wilt ook niet dat. Enerzijds zus, anderzijds zo. Misschien......

Precies hetgeen waar "Het Westen" eens mee moet stoppen, dat eindeloos uitstellen van een keus. Putin heeft zijn keus allang gemaakt. Ook China laat niets aan duidelijkheid over ten aanzien van de keuze die het maakt t.o.v. bijv. Taiwan. Nee, dan Biden: flink van de toren blazen over het "US-commitment" ten aanzien van Taiwan om vervolgens door de woordvoerders te laten verklaren dat de woorden van Biden anders bedoeld zijn. En dat niet een keer, niet twee keer, maar zelfs drie keer in korte tijd.

En de lijst kan eindeloos uitgebreid worden: zijn we nog steeds afhankelijk van medicijngrondstoffen? Wordt er iets gedaan aan de instroom van asielzoekers? Gaan we nu wel bouwen aan een krijgsmacht die zijn spierballen kan doen rollen? Zelfs dichter bij huis, op lokaal niveau, zijn de voorbeelden eindeloos van het "kicken the can down the road", het in een fuik zwemmen, het tering naar de nering zetten.

Het is geen duivels dilemma. Het is uitstelgedrag of nog erger. Personel is policy. En dat personel kiezen we zelf. We krijgen wat we verdienen.

Heurtebise | 26-05-22 | 12:29

Meer over de Switchblade 300 - gericht tegen niet-gepantserde doelen/infantry

youtu.be/6toTz-vRNwE

Nu snap ik ook waarom Putler zo weinig meer buitenkomt, met het bereik, afmetingen en gemak qua inzet is dit perfect te gebruiken tegen kreupel lopende Putlers.

litebyte | 26-05-22 | 11:27

Voor een uitgebreide dagelijkse update over de oorlog en politiek achter de gebeurtenissen in Ukraine zijn de reportages van Alexander Mercouris op You Tube .onmisbaar.

ceesreis | 26-05-22 | 11:23

Het pre-pessimisme van deze adviseur is natuurlijk op basis van lange termijn prognoses, al dan niet op basis van westerse inlichtingendiensten.

Er is qua toegezegd - geleverd materieel uit het westen slechts nog maar een deel gegeven. Op dit moment leren duizenden Ukrainse soldaten om te gaan met westers materieel (ook in het buitenland) Een echte belangrijke slag is nog niet eens verloren door de Ukrainiers

litebyte | 26-05-22 | 11:15 | 4

@Graaf_van_Hogendorp | 26-05-22 | 11:30: Deze oorlog wordt bepaald door artillerie en andere zware lange afstandswapens.

Russen (althans die ik volg op de Telegram kanalen) kunnen nog prima buitenlandse zenders ontvangen via internet. Je moet het wel willen - de meeste russen (zeker boven de 50+) willen dat merendeels niet, dat volgden ze nooit en zullen ze ook nooit volgen.

litebyte | 26-05-22 | 11:45

Oekraine heeft raketsystemen nodig zoals HIMARS, maar die krijgen ze voorlopig nog even niet..

Geilbaard | 26-05-22 | 13:29

Eens. Het zou wel enorm triest zijn als Russen dadelijk buitgemaakt Westers materiaal gaan tonen. Het beeld dat de Russen alleen maar verliezen is verkeerd. Putin wordt nog steeds onderschat. De tekens zijn aan de wand dat de Russen wel eens een flinke doorbraak kunnen forceren. Wat dan? Wat als al die gestuurde wapens niet meer het tij kunnen keren?

Lafayette | 26-05-22 | 14:19
▼ 1 antwoord verborgen

Nederlandse gemeenten die een andere aardgasleverancier dan Gazprom moeten zoeken... sommige gemeenten vragen zich af hoe het prijsverschil tussen 18 cent en 3 euro moet worden betaald.
Lijkt me vrij nuchtere en terechte vraag.
www.telegraaf.nl/nieuws/1632206250/ge...

Ichneumonidae | 26-05-22 | 11:05 | 15

@BenZen | 26-05-22 | 11:31: Waar komt dat verhaal eigenlijk vandaan, over dat groot Russische Rijk. Of was het nou de voormalige Sovjet Unie?

Hollandmix | 26-05-22 | 16:02

@Hollandmix | 26-05-22 | 16:02: en.kremlin.ru/events/president/news/66... Van Poetin zelf, op meerdere moment o.a. in de long read in de link.

BenZen | 26-05-22 | 16:35

@gaffelbaard | 26-05-22 | 14:08:
Ik ook hoor maar dat krijgen we er sowieso niet door. Er is nu noodzaak dus moet je directief ingrijpen en niet "het aan de markt overlaten" of "we kijken bij de volgende begrotingsronde wel hoe of wat".
Tijdens de covidpandemie was er ook behoefte aan direct ingrijpen in plaats van zo trots als een hond met 9 lullen te paraderen met een nieuw opgetuigd rondpompcircus. Eerst geld, dan controle. Goh, wat zou er in vredesnaam verkeerd aan kunnen gaan.
Wmb, kappen met afdrachten en heffingen du moment dat je toko vanwege overhiedswege dicht moet. Geen omzet, geen lasten. Punkt. Maar ja. Ik denk nu eenmaal te oplossingsgericht, helaas...

Graaisnaaiert | 26-05-22 | 17:11
▼ 12 antwoorden verborgen

Zolang de Oekraïeners bereid blijven te willen vechten voor elke vierkante millimeter Oekraïens grondgebied moeten wij hen militair en financieel blijven steunen.

Ik begrijp de argumentatie van mensen die zeggen dat het niet ‘onze’ oorlog is, maar dat is uiteindelijk gewoon niet waar. Zo werkt dit geopolitieke ‘spel’ nu eenmaal niet.

Indien Poetin zelfs gedeeltelijk z’n zin krijgt, en daarna het weer ‘business as usual’ wordt (niet voor ons, want Poetins Rusland blijft een paria, maar voor de rest van de wereld waar men simpelweg geen ene bal om Oekraïne geeft = ‘ver-van-mijn-bed-show’), dan krijgt Poetin de kans om militair- en economische weer (grotendeels) te herstellen. Olie, gas en andere grondstoffen worden dan weer zonder al te veel belemmeringen aan de rest van de wereld verhandeld.

Poetin denkt dat het Westen uiteindelijk wel opgeeft. Daar anticipeert hij op. Veel keus heeft hij niet, want terugtrekken zou de Russische bevolking nooit accepteren.

Omdat Poetins financiële en militaire middelen niet onuitputtelijk zijn, moet hij een overwinning zo snel mogelijk behalen. Daarom hanteert hij de succesvolle tactiek die hij in Syrië en Tsjetsjenië ook heeft gebruikt: totale verwoesting. Barbaars, maar effectief.

Alleen dit keer hanteert hij deze tactiek dus bij een ‘broedervolk’. Wat meteen al aangeeft waar zijn hart zit. Niet bij de Slaven, maar bij zijn eigen megalomane grootheidswaanzin. Het draait om hem. ‘Vladimir de Grote/Verschrikkelijke/whatever’.

Juist daarom heeft Poetin de Russische media zo aan banden gelegd. Poetin is bang voor zijn eigen bevolking.

Toegeven aan dit soort barbaars gedrag is een signaal aan de rest van de autocraten in de wereld; wij, in het Westen, zijn zwak. Door toepassing van meedogenloze terreur zwichten wij. Wij zijn alleen geïnteresseerd in onze financiële belangen. Dat soort frames.

Over de schouders van Poetin kijkt China mee. Indien Poetin door deze barbaarse methodes weet te winnen, omdat wij in het Westen weigeren Oekraïne genoeg te steunen, dan weet China wat onze waarden waard zijn.

De uitkomst van de oorlog in Oekraïne zal dus uiteindelijk mede bepalend zijn voor de geopolitieke verhouding in de rest van de 21e eeuw.

Uiteindelijk is het dus China tegenover het Westen. Rusland is in principe ‘slechts’ een sideshow.

Kompromat | 26-05-22 | 10:59 | 17

@Joris Beltsin | 26-05-22 | 11:12:
Oh, zeker!
China zag het al decennialang geleden. Daarop hebben zij geanticipeerd met hun ‘open deuren beleid’; de deur open voor bedrijven, maar WEL technologie delen. Ze zagen de zwakte (hebzucht) en hebben daar gebruik/misbruik van gemaakt.

Maar China kijkt nu of wij standhouden. Doen we dat niet, dan hebben zij op dat vlak ook hun antwoord.

En dat spinnen ze dan weer naar de rest van de wereld (‘het Westen geeft geen ene bal om die waarden’).

Kompromat | 26-05-22 | 11:27

@litebyte | 26-05-22 | 11:18:
Weet je, er is van alles op dit land en "het westen" aan te merken en gelukkig mogen we dat ook doen hier. Nu kom ik ook wel eens in landen waar andere waarden gelden en waar minder vrijheid en gelegenheid is om je mond open te doen dus wat dat betreft zeg ik, laten we hier alsjeblieft onze zegeningen tellen.
Woke mag van mij bij het grofvuil, islam vind ik verderfelijk - tenminste, de manier waarop die over het algemeen op de doelgroep geimplementeerd pleegt te worden - maar zij hebben het recht om er te zijn. Wij mogen Willy een laagbegaafde tokkie vinden, er zijn landen waar je voor het vraagtekens zetten bij hun Willy 10+ jaar de bak ingaat. Waar je voor bezit van dope de doodstraf krijgt. Waar je als GeenStijlredactie van je mandje wordt gelicht en 15+ jaar zonder proces verdwijnt en gemarteld wordt. Waar "Friezen" in heropvoedingskampen / werkkampen worden gestopt en hun vrouwen gesteriliseerd, alles om de "Fries" binnen 3 generaties te hebben uitgegomd. Etc. etc.
En dat schijnen een hoop mensen hier niet te willen begrijpen, dat het elders nog veel kutter is als je aan de verkeerde kant van de streep staat en dat je daar ook veel makkelijker aan die verkeerde kant terecht komt.
En ik ben echt niet blind voor de mankementen aan deze samenleving. Echt niet.

Graaisnaaiert | 26-05-22 | 11:46

@Graaf_van_Hogendorp | 26-05-22 | 11:20:
U zegt het zelf al; veel wordt aangewend voor andere doelen.

We geven inderdaad al veel, maar vergeet u niet dat daar waar Rusland enorm verdient aan de oorlog, Oekraïne juist economisch instort. Indien dit een oorlog van lange adem wordt, moeten (ik weet dat er nu een reaguurder is die niet verder wil lezen) we Oekraïne wel blijven steunen. In ons eigen belang dus.

Ik denk dat China simpelweg kijkt naar hoe loyaal wij blijven steunen. China is thans nog te afhankelijk van het Westen, ze kunnen zich een totale isolatie (nog) niet veroorloven. Wij ook niet trouwens (goede reden om in de toekomst de relatie met China zoveel mogelijk proberen te ontvlechten).

Er zijn meer belangen, anders dan financiële. Alhoewel indirect sommigen ook weer als financieel kunnen worden uitgelegd.
In China is (voor de leiding) het behoud van de CPC het allergrootste belang. DAAROM ziet men onze Westerse vrijheden als bedreiging.

Globalisten naaien ons ook flink. Maar het gevaar van China acht ik groter. Kijk maar eens hoe zij omgaan met de meta-data en de greep op de bevolking. Zo’n land wil ik niet de wereldheerschappij over zien nemen. Dan liever de VS.

Kompromat | 26-05-22 | 11:48
▼ 14 antwoorden verborgen

In mijn middelbare schooltijd werd ik getiranniseerd door een jongen die een klas hoger zat dan ik en die een kop groter (en breder) was dan ik. Na een paar maanden angst, en vele butsen en builen verder heb ik besloten om m'n huid duur te verkopen en de keer daarop zo hard als ik kon uitgehaald. Het was goed raak: er lagen 2 tanden uit en z'n rechteroog zat compleet dicht.

Nooit meer last van gehad en een reputatie rijker.

Het alternatief was geweest om met deze klootzak te leren leven en bang te blijven voor de duur van mijn middelbare schooltijd, maar dat voelde ondragelijk en het werd steeds duidelijker dat er iets moest gebeuren.

Voor Rusland geldt hetzelfde: Poetin is een bully die de wereld zijn wil probeert op te leggen, omdat hij nou eenmaal een sterk leger heeft. 3 oorlogen (Tsjetsjenië, de Krim/Donbas regio en nu deze) zou de maat vol moeten zijn, tenzij je echt compleet blind bent voor de realiteit: Deze man moet ten koste van alles gestopt en ontwapend worden. Ook al wordt het nucleair.

Homer P. Simpson | 26-05-22 | 10:44 | 16

Weet je ook hoeveel oorlogen het Westen op zijn naam heeft, en dan met name de VS?

Hollandmix | 26-05-22 | 16:16

Heb ik ook een keer gedaan, ik was ingesloten in een gymzaal. Na het vluchten naar huis stonden ze binnen een half uur met 12 man voor de de deur. Met stokken en shit... Nog nooit zo bang geweest. Pa heeft de hele boel opgelost... Ik sloeg hem helemaal de moeder. Ik heb daarna nooit meer een dreun uitgedeeld... We hebben het nu over 40 jaar terug...

Geweld is niet de oplossing.

goldsammy | 26-05-22 | 17:17

Je vergeet nog de oorlog tegen Georgië. Waarbij die Nederlandse cameraman omkwam.

Professortje | 26-05-22 | 18:17
▼ 13 antwoorden verborgen

Het probleem is dat wij te zwak zijn. Het rijke Westen. Wat een zwakte spreiden we tentoon. Niet eens qua vechten, maar we hebben ook echt nauwelijks iets waar Rusland bang voor hoeft te zijn. Iets dat Trump al jaren benadrukte, net als hier velen. We zijn lekker aan het spelen geweest in de zandbak maar de essentie, bescherming van onszelf en naaste volkeren, daar is niet in geïnvesteerd. Stupiditeit den top. En op die domheid wordt nog steeds massaal gestemd.

Upendo | 26-05-22 | 10:37 | 7

Te druk met klimaat, stikstof en het sociale krediet. Het interesseert ze verder geen hol.

davidhasseltoff | 26-05-22 | 14:48
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik snap het niet.
Is NATO a paper tiger or what!?

wezen | 26-05-22 | 10:36 | 12

@Zapata10 | 26-05-22 | 10:59: dit wordt niet gesteund door het officiële beleid van toen (Chamberlain passeerde Anthony Eden meer dan eens) noch door de private overwegingen van Chamberlain die overleverd zijn. Chamberlain dacht echt dat door praten en onderhandelen Duitsland ingepakt kon worden.
Even goed: hij keurde het goed dat tekortkomingen in de Britse krijgsmacht vereffend werden zolang andere landen zich niet committeerden aan ontwapening. Maar dus zeker niet "om tijd te winnen voor...."

Heurtebise | 26-05-22 | 15:18
▼ 9 antwoorden verborgen

Ja dat gekibbel in Oekraïne is niet leuk maar dat drama met Feyenoord is ook niet mis. Heb al vijf mensen aan de telefoon moeten troosten.

jan huppeldepup | 26-05-22 | 10:36 | 3

Haha, poeh hé, hebben die Feynoorders doe u sprak dierbaren verloren? Anders lekker: get over it today?

Jan, Leiden | 26-05-22 | 10:46

Brood en spelen. Zeg ze maar dat ze iets nuttigs met hun leven moeten gaan doen, het vuilnis buiten zetten of zo.

Homer P. Simpson | 26-05-22 | 10:49

Die rellen, zijn in werkelijkheid een blamage voor het voetbal.
Is dat nu trots en eer ?

Nederlandop1 | 26-05-22 | 12:23

Ziet er toch naar uit dat Oekraïne niet genoeg wapens krijgt van de NAVO om die Russen terug hun hok in te slaan. Steeds meer veroveren Russen gebied van wat 30 jaar een onafhankelijke land was, de Oekraïne.

Denkelijk verdwijnt het land in de toekomst achter het ijzeren gordijn en zullen families zijn verscheurd: deels vast achter dat gordijn en deel zal onder ons in Europa hun weg gaan vinden.

Maar dan is het de vraag of het daarbij blijft. Europa zal fors voor miljarden in defensie moeten steken om voormalig Oost-Europese landen die destijds onder de Sovjetunie vielen te kunnen behouden. Want de gedachtegang in Rusland verandert niet: "Lenin zou een grote fout hebben gemaakt m.b.t. de landen langs Rusland", het lijkt mij dan ook een illusie dat het alleen bij de Oekraïne blijft, wat Westerse leiders wel hopen, maar wat werkelijk heel naïef en kortzichtig zou zijn. Oekraïne is zeer waarschijnlijk slechts het begin van het plan van Poetin en consorten, oorlog in Europa ligt al op een drempel.

Jan, Leiden | 26-05-22 | 10:34 | 8

Zou dat het zijn ipv die nato aan onze grenzen retoriek, dat die Oost Europese landen eindelijk welvaart en vrijheid proeven na decennia onderdrukking. Alles op alles zetten om die Sovjet unie te voorkomen.

gelachewoar | 26-05-22 | 21:08
▼ 5 antwoorden verborgen

Sja, je ziet het aan de flow of battle. Logisch als je de angel Mariupol kwijt bent, logisch als je vanaf het begin geschaald terugslaat uit angst voor escalatie, logisch als het front waaruit de Russen oprukken kleiner en kleiner wordt ( dus meer punch, meer raketten per km2 en dus gewoon ook moeilijker te verdedigen ).
En wij zijn medeschuldig hieraan, door trage wapenleveranties, het laten passeren van windows of opportunity, het niet duidelijk aangeven van rode lijnen ( waarom geen no fly zone boven west-Oekraine, waarom geen duidelijke waarschuwingen richting Belarus, waarom geen vliegtuigen leveren etc. etc. ) en het besluiteloze "ja, we willen wel helpen maar...".
Nogmaals, wat Oekraine niet kwijtraakt hoef je ook niet terug te veroveren. Een nederlaag van Oekraine zorgt voor een nieuwe 50-jarige kruitvatsituatie zoals we er al zoveel in Oost-Europa gehad hebben. Plus de geopolitieke gevolgen, slecht gedrag wordt beloond, Rusland gaat door met destabiliseren, Belarus ditto, de Oeki's gaan zich belazerd en/of aan het lijntje gehouden voelen door "ons" en ze hebben groot gelijk.
Echt, ik weet een klein beetje van krijgsgeschiedenis en we hebben windows of opportunity genoeg gehad om de opmars in ieder geval 3 maanden te vertragen ( = tijdwinst ). Dan trek je gewoon de haren uit de kop. En die Scholz, die slappe zak mogen ze wat mij betreft meteen wegstemmen, als dat de sterke man van Europa moet worden, alsjeblieft zeg.
Alsof Brussel niet doorheeft dan een nederlaag van Oekraine betekent dat miljoen en miljoenen Afrikanen en Midden-Oostiers deze kant weer opkomen, dat het gehack en gestook door blijft gaan, de mensensmokkel via Belarus, het opbreken van de eensgezindheid binnen het bondgenootschap, het gezichtsverlies in de wereld - na de smadelijke afgang in Afghanistan een nieuwe dreun -, China dat natuurlijk de kans schoon ziet etc. etc.
Soms denk ik wel eens, waarom leggen wij in Europa / de EU onze prioriteiten zo verkeerd? Woke en bloemetjes en veganisme en vrouwenquota en regenboogjes zijn hartstikke leuk en nuttig en zo maar als je dat niet kunt verdedigen tegen de vijand van buiten is het allemaal vergeefse moeite. Zie de vrouwenschooltjes in Afghanistan, zie de kleurkrijtjes voor Nigeria, allemaal leuke feelgoodmomentjes maar als de Taliban of Boko Haram toeslaat heb je toch meer aan een capabele defensie dan aan paarse kapsels met neusringen die met een gebroken stem Imagine op de accoustische gitaar spelen bij Jinek of Khalid en Sofie.

Graaisnaaiert | 26-05-22 | 10:33

Oorlog voeren is een serieuze zaak. Dat Zelensky het dan laat gebeuren dat er een interview met zijn vrouw de wereld in wordt geslingerd waarin zij jammert hoe erg het allemaal voor haar is is toch sneu en dieptriest.

Leptob | 26-05-22 | 10:33 | 3

Ik vond zijn verschijnen op de Grammy award al diep triest.
What's next? Boeken als motivational speaker voor uw bedrijf op de aankomende kwartaalborrel?

Joris Beltsin | 26-05-22 | 11:00

Ben je nu toch straal vergeten te vermelden dat Zelensky een clown is en dat hij véél te rijk is... En dát terwijl je daar vanuit je leunstoel toch alle tijd voor had, want laten we wel zijn, hoe moet je anders zo'n saaie hemelvaartsdag stukslaan. Nou ja, jouw dag kan niet meer stuk, al was het maar vanwege het warme applaus van zwitsalletjuh Joris Jeltsin.

BenZen | 26-05-22 | 16:12

Ik vond IS al schoftentuig maar deze Russen haat ik meer.

Piet Karbiet | 26-05-22 | 10:30 | 2

De Russen zijn schurken met een dun, nationalistisch verhaal, IS waren schurken met een religieus bombastisch verhaal. Ik vind het laatste misschien nog net een haartje erger. Maar van mij mogen ze allemaal om zeep geholpen worden, want ze brengen alleen maar ellende in de wereld.

KeesBruin | 26-05-22 | 10:57
-weggejorist-
vinzDH | 26-05-22 | 11:56

Langzaam maar zeker gaat Rusland vooruit. Blijkbaar interesseert het Poetin geen reedt tegen welke kosten maar Oekraïne gaat ingenomen worden..

Wijze uit het Oosten | 26-05-22 | 10:29 | 2

Dat is het kenmerk van Rusland, zo doen ze het meestal. Verrotte bende.

Upendo | 26-05-22 | 10:32

Das de Russiche methode in een notendop: er manschappen tegenaan gooien tot het gewenste resultaat wordt bereikt. Zo gaat t al eeuwen daar. Niet verbazingwekkend dat er bijna niemand woont ondanks 't onvoorstelbaar grote oppervlak.

ReyNemaattori | 26-05-22 | 21:15

Het Westen schiet nu tekort. Er hadden al véél meer zware wapens naar Oekraïne gestuurd moeten worden.
Duitsland beloofde goddomme in april al zware wapens, die het nu zegt te gaan leveren in juli! In juli hebben de Russen de halve Oekraïne, of nog meer, veroverd, als het zo doorgaat.
Het Westen is veel te bang voor alle dreigementen van Rusland, met nucleaire wapens. Die dingen gaan ze toch niet gebruiken, domweg omdat het hun eigen ondergang zou zijn. Het is allemaal tactisch gebluf, dat nog goed blijkt te werken ook.
Hier is het gezegde "Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald." van toepassing. Straks, als het helemaal verkeerd dreigt af te lopen, gaat de NAVO alsnog tot actie over. Dat had dan beter veel en veel eerder gedaan kunnen worden.

KeesBruin | 26-05-22 | 10:29 | 11

@euroka | 26-05-22 | 11:13: De context was ten tijde van Hiroshima en Nagasaki totaal anders: de VS waren de enigen met atoombommen. Dat maakte het veel eenvoudiger en overzichtelijker: geen repercussies, alleen tactisch effect. En zeer veel burgerslachtoffers, helaas.
Maar als de VS hadden moeten overgaan tot een invasie van Japan, en de Japanners zouden zich tot het uiterste verzet hebben, dan was het aantal doden, zowel aan Japanse als Amerikaanse zijde, nog véél hoger geweest.
Dus, hoe bizar het ook mag klinken, uiteindelijk waren die atoombommen een goede oplossing.

KeesBruin | 26-05-22 | 11:54

De NAVO is ook intern verdeeld. Ik was op zoek naar of er een verband is tussen de EU-landen die betalingen in roebels accepteren en die ook opeens geen wapens meer aan Oekraïne gaan leveren. Maar in plaats daarvan vond ik een artikel waarin Erdogan het bestaan van de president van Griekenland niet meer erkent en direct ook maar even een flinke lading F16s opeist. www.euractiv.com/section/enlargement/...

Alexander des Burgus | 26-05-22 | 13:44

@Alexander des Burgus | 26-05-22 | 13:44: Wat wel weer positief is van Erdogan: Hij staat het toe dat een of andere Litouwer een Bayraktar voor Oekraïne kan kopen door middel van een crowdfundactie op Facebook: www.lrt.lt/en/news-in-english/19/1702... Hij blijkt al ruim een miljoen euro ermee te hebben opgehaald.

Alexander des Burgus | 26-05-22 | 13:55
▼ 8 antwoorden verborgen

De Russen gaan zich ingraven, en zitten er over 20 jaar nog steeds. De enigen die hiervan gaan profiteren zijn de Volksrepubliek China en de wapenindustrie.
Alle aandacht is nu op deze oorlog gericht, de Chinezen gaan ondertussen stug verder met het 'heropvoeden' van Oeigoeren, opspuiten van kunstmatige eilanden in de teritorriale wateren van andere landen, en breiden na Afrika nu ook hun invloed in de Stille Oceaan uit. En straks krijgen ze ook nog goedkoop gas uit Rusland.
www.bbc.co.uk/programmes/w172yf8htjrs...
www.theguardian.com/world/2022/may/24...
www.cfr.org/global-conflict-tracker/c...

Leon Tosti | 26-05-22 | 10:26 | 7

@Homer P. Simpson | 26-05-22 | 10:52: Lees de geschiedenis van China maar eens na. Oorspronkelijk zaten die Han-Chinezen alleen in het gebied tussen de Gele Rivier en de Jang Tse. Alles wat er laten bij gekomen is, hebben ze geannexeerd door andere volken te onderwerpen. Dat gaat al enkele duizenden jaren zo. Afgewisseld met enkele perioden waarin de Chinezen onderworpen werden, door de Tibetanen, de Mantsjoes, de Mongolen en later door het Westen en Japan.
Nu wil China zich revancheren voor die laatste vernedering.
Taiwan is al een eeuwigheid onafhankelijk, je kunt de klok niet terug draaien.

KeesBruin | 26-05-22 | 11:06

echt India is allesbehalve democratisch, Zeer racistische inborst .Doe je huiswerk

sjengster | 26-05-22 | 11:07

Dat goedkope gas uit Rusland, dat wordt nog lastig. Daarvoor moeten ze eerst een paar duizend kilometer pijpleiding aanleggen door behoorlijk lastig gebied. Dat gaat sowieso al jaren duren, en ditmaal geen westerse technogie om ze te helpen.

euroka | 26-05-22 | 11:16
▼ 4 antwoorden verborgen

Toch blijft het fascinerend: Zo’n beetje alle vmlg Warschaupact landen smeekten om NAVO- en EU lidmaatschap. De EU en NAVO partners reageren met: “Nou, okay, als je zo graag wil dan moet dat kunnen... Toch? *kijkt vertwijfeld om zich heen*
En dan ook nog een beetje bedremmeld kijken als het Kremlin met een rood hoofd en tranende ogen krijst: “Jullie begrijpen ons niet, jullie schuiven jullie grenzen op naar ons! Wij willen vrede, maar jullie agressie laat ons geen andere keus dat Oekraïne dat ons volk is, dat bij ons hoort te vernietigen! Want Rusland is groots een wereldmacht!”
En dat het westen dan zegt: “Ja, misschien zijn we wel iets te ver gegaan, misschien zijn we inderdaad onbewust agressief geweest. Sorry.”
Het Kremlin is een verschrikkelijke narcistisch, manipulatief centrum voor kleine mannetjes met grootheidswaan. Niemand wil deel uit maken van hun clubje en dat ligt niet aan die mannetjes, aan het Kremlin, nee het ligt aan Europa en Amerika en de rest van de wereld. Kijk maar hoe groots Rusland is! Oh, en als je het anders ziet dan gooi ik een nucleaire bom! Ik doe het en dan is het jullie schuld! En dan zal de wereld zien hoe “groots” het Rusland is waarvan deze middelmatige Kremlin mannetjes dromen.
Alsof je buurman over de schutting kijkt, ziet dat jouw tuintje er beter bij ligt dan de zijne en aan jouw appelboom wel appels groeien en op een goede dag besluit zijn schutting weg te halen en claimt dat jouw tuin eigenlijk zíjn tuin is en als je er iets van vindt dan *trekt zijn ranzige shirt omhoog de dikke pens wordt zichtbaar net als de pistoolgreep van een pistool* ‘Ik doe het, om mijn eigendom te beschermen’.
Eigenlijk best sneu, zo beschouwt. Niemand wil met het Kremlin spelen.

ratelaar | 26-05-22 | 10:26 | 7

@HA BIER!1! | 26-05-22 | 11:15:
Omdat een stelletje beschadigde figuren hun gram willen halen over de ruggen van hun eigen landgenoten én mensen in andere landen?
Ze zoeken maar psychische hulp voor hun opgeblazen ego’s. Dat er die zijn die vervolgens ernstig gekwetst voelen als iemand kritiek heeft of wijst op de keerzijde van beleid, gedrag, is het probleem van betrokkene.
Degene die dat niet aankan en naar geweld grijpt om de ander ‘een toontje lager’ te laten zingen toont zich het zwakst. Het meest tragische is dat een fragiel, zwak persoon met een wapen heel veel schade kan aanrichten.
Omdat iemand zich gekrenkt voelt, en te zwak is om dat te dragen als een volwassene en dan anderen pijn doet, omdat diens vaste grond onder de voeten wordt weggeslagen, de illusie wordt doorgeprikt, de leugen wordt ontmaskerd dát is de (grootste) tragedie.

ratelaar | 26-05-22 | 12:25
▼ 4 antwoorden verborgen

Europa wordt lekker in slaap gesust met Voetbal en Euro songfestivalletjes en wachtrijen op vliegvelden... No sense of urgency.

Smoelensmid | 26-05-22 | 10:19 | 1

Brood en spelen, zo oud als de weg naar Rome. Don volk moet je tevreden houden met bier en domme spelletjes, anders hebben hun nutteloze leventjes helemaal geen zin meer.

Homer P. Simpson | 26-05-22 | 10:22

Benieuwd of de Russen nog herstelbetalingen gaan eisen... zijn er gek genoeg voor.

Ichneumonidae | 26-05-22 | 10:17

Smerige Russen. Ik zeg het al sinds het begin van de oorlog. Het Westen moet met of zonder de navo niet zo apatisch tegenover die Russen doen. Terugschoppen in hun hok is de enige taal die zij begrijpen. Als je hen nu niet stopt dan mag je straks als nog in het oosten van Polen optreden tegen een groter, sterker en beter voorbereid Rusland. Ja ja, ik ken de nuances en de "ja, maar escalatie'. Maar het escaleert al, of jij nu wilt of niet.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. De wond rot al enige tijd nu als je het mij vraagt.

Kareldetweede | 26-05-22 | 10:11 | 15

"Het Westen moet met of zonder de navo niet zo apatisch tegenover die Russen doen.''

Het westen doet totaal niet ''apathisch'' tegen die Russische klootzakken: het heeft het meest omvangrijke sanctie- en boycotapparaat opgetuigd dat de wereld ooit heeft gezien; het levert wapens - waaronder zware - aan Oekraïne; en het confisqueert buitenlandse bezittingen van rijke Russen.

Als jij nóg meer wilt, pleit je m.i. voor militair inmengen in die oorlog. Dat is enerzijds vreemd omdat Oekraïne geen lid is van de NAVO, en anderzijds uiterst riskant omdat Poetin dan dreigt met een nucleair antwoord.

Dr_Johnson | 26-05-22 | 10:38

@Homer P. Simpson | 26-05-22 | 10:36: Leuke retoriek, maar hoe dan?

Zapata10 | 26-05-22 | 10:40

@Homer P. Simpson | 26-05-22 | 10:33: Het is niet onze oorlog. Vandaar ook dat het Westen in feite niet zo gek veel doet. Kan het ook helemaal niet nu de VS maar nauwelijks meedoet. Met wapens sturen ga je geen oorlog winnen. Bovendien, Europa is nogal afhankelijk van Russische energie.
Dat wij een morele verplichting zouden hebben om Oekraïne te steunen, dat heb ik nooit zo goed begrepen.
Dat politie-agentje spelen, waar heeft dat ooit echt gewerkt?

Ichneumonidae | 26-05-22 | 10:43
▼ 12 antwoorden verborgen

De Amerikanen hebben al aangegeven dat ze deze oorlog zo lang mogelijk willen oprekken zodat Rusland al z'n materieel verspilt in deze nutteloze maar vooral ook kansloze 'operatie'.
Het Westen gaat deze oorlog winnen en Rusland verschrompelt als een .... weet ik veel ... Sovjet Unie of iets dergelijks ...

Aristotalloss | 26-05-22 | 10:10 | 10

@Ichneumonidae | 26-05-22 | 10:31: ik denk dat alle berichten omtrent de oorlog anekdotisch van aard zijn. Het bewijst dus niet dat ze op grote schaal gebruikt worden, maar wel dat ze gebruikt worden.

GSOnafhankelijk | 26-05-22 | 12:11

@Graaisnaaiert | 26-05-22 | 10:51: wellicht mijn gebrek aan kennis, maar wat heb je aan een ingegraven tank in een offensief om de donbas in te nemen?

GSOnafhankelijk | 26-05-22 | 12:12

@GSOnafhankelijk | 26-05-22 | 12:12:
Je vecht niet over een heel front tegelijk. En de Oekrainers voeren tegenaanvallen uit. Effectief is het dan gewoon een "mobiel" platform voor zwaar ondersteunend geschut. En als de frontlinie verschuift verplaats je dat ding naar de volgende "vaste" positie.

Graaisnaaiert | 26-05-22 | 13:00
▼ 7 antwoorden verborgen

Ben door al het nieuws een beetje Oekraïne-moe. Niet dat ik het niet erg vindt voor Oekraïne, in tegendeel, maar ben wel klaar met het hele onderwerp.

Waarschijnlijk informatievermoeidheid, zal er eens door een dokter naar laten kijken.

Zoelense Hobbyboer | 26-05-22 | 10:09 | 9

U vond het al vanaf het begin erg vermoeiend dus ga wat anders doen.

BenZen | 26-05-22 | 10:48

Corona was niet interessant meer. Nu hebben we dit, straks weer wat anders. Je moet mensen een beetje bezighouden met dingen waar ze niks mee kunnen.

zwenkwieltje | 26-05-22 | 11:22
▼ 6 antwoorden verborgen

Eens. (als reactie op Keestelpro)

Zapata10 | 26-05-22 | 10:07

Laten we er geen doekjes om winden. De thuisploeg heeft in feite al verloren.

Ichneumonidae | 26-05-22 | 10:06 | 7
▼ 4 antwoorden verborgen

De oorlog tussen Oekraïne en Rusland zie ik gewoon als broedermoord.
Een stelletje kiftende kudt Russen met identiteitscrisis opgehitst door het hysterische wannabee zusje de EU.

keestelpro | 26-05-22 | 10:06 | 4

Heb vanochtend toevallig op ZeroHedge nogmaals het transcript gelezen van de communicatie tussen Victoria Nuland (Assistant Secretary of State) en toenmalig VS ambassadeur in Oekraïne, Geoffrey Pyatt. Waarin ze kort voor de coup / lente bespreken hoe de nieuwe regering van Oekraïne eruit moet zien. Interessante materie.

Zoelense Hobbyboer | 26-05-22 | 10:20

Uitstekende tegel Keestelpro.

Randall3.0 | 26-05-22 | 10:40

Dit is wel een heel rechttoe-rechtaan uitleg. Er speelt meer, maar het zou goed zijn voor eenieder dit conflict op die manier te benaderen.
Helaas zijn we met weinigen Kees.

reservebelgië | 26-05-22 | 13:11
▼ 1 antwoord verborgen

Ik denk dat Kissinger een punt heeft met zijn land voor vrede oplossing. Want wat krijgen de Russen nu helemaal? Een totaal verwoest gebied wat alleen maar geld kost.

Zapata10 | 26-05-22 | 10:06 | 7

@Mokum Kosher | 26-05-22 | 10:30: Spijker > kop!

Aristotalloss | 26-05-22 | 10:50

Een land voor vrede betekent ook het opofferen van de daar wonende bevolking voor vrede.

BenZen | 26-05-22 | 11:07

@BenZen | 26-05-22 | 11:07: Na WW1 en WW2 werden er overal grenzen getrokken. Vaak zijn daar conflicten uit voortgekomen maar uiteindelijk is het behoorlijk uitgekristalliseerd. Dat zal ook hier gebeuren. Wist u dat een heel groot gedeelte van het huidige Oekraïne Pools is geweest? Ja mensen worden altijd opgeofferd voor "hogere" doelen.

Zapata10 | 26-05-22 | 11:44
▼ 4 antwoorden verborgen

Rusland wint, dat was vanaf het begin al duidelijk. De rekening loopt weliswaar aanzienlijk hoger op in roebels en mensenlevens maar dat interesseert ze geen zier. En over 2 jaar interesseert het niemand meer en gaan we over tot de orde van de dag. Dwz zeuren over waarom Rutte zijn veters niet goed had gestrikt of zo.

_pacman_ | 26-05-22 | 10:05 | 6

@jan huppeldepup | 26-05-22 | 10:43: Helemaal mee eens. Het is zeer kostbaar om dat bezette gebied onder controle te houden. Je hoort nu al dat er 'partizanen' actief worden binnen dat bezette gebied. Nou, houd die maar eens onder controle op de lange termijn.

Aristotalloss | 26-05-22 | 10:49

Die partizanen gaan na deze oorlog nog een hele kluif worden voor Rusland.
Grote kans dat er terroristische aanslagen gaan komen, er is voldoende materiaal binnen Oekraine te vinden nu om dat in de toekomst groots uit te voeren.

arabes_eut_domus | 26-05-22 | 11:12

@jan huppeldepup | 26-05-22 | 10:43:

Ik zie het als lange termijn, in 2014 begonnen ze in de Oostelijke regio en nu pakken ze waaars. totaal. Misschien stoppen ze bij 2 gehele provincies en over 5 jaar weer ofzo verder.

ikeethetbeter | 26-05-22 | 15:57
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland