Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

"Coup gaande tegen Poetin", 'bijna 90 stuks materieel verwoest' bij rivieroversteek-drama

Dag 80 +++ Ongeveer evenveel dagen oorlog als verwoest materieel bij de brugoversteek van de Donets

Tachtig dagen in de oorlog en voorlopig is er nog geen einde in zicht. Wel begint Oekraïne steeds meer te hopen op een goede afloop: hoofd van de Oekraïense inlichtingendiensten Kyrylo Budanov denkt dat de oorlog nog in 2022 beslist zal worden. "I am optimistic. The breaking point will be in the second part of August. Most of the active combat actions will have finished by the end of this year. As a result, we will renew Ukrainian power in all our territories that we have lost including Donbas and the Crimea." Volgens Budanov moeten we de kracht van de Russen zeker niet overschatten: het zijn apen met nukes. "We have been fighting Russia for eight years and we can say that this highly publicised Russian power is a myth. It is not as powerful as this. It is a horde of people with weapons." Belangrijker nog: volgens Budanov is er op de achtergrond een 'coup' gaande tegen Vladimir Poetin, die ernstig ziek zou zijn (kanker).

Op de grond zijn de Russen 'm gepeerd bij Kharkiv, wel hebben ze Rubizhne (zo goed als) in handen, al zien we ook weer beelden van de bevrijding. Vannacht was het weer onrustig rond Belgorod in Rusland met explosies, luchtafweer en mogelijk het geluid van vliegtuigen die door de geluidsbarrière knallen. Op zee zijn de ogen gericht op de Russische onderzeeërs: er zijn berichten dat de complete (?) vloot onderzeeërs bepakt en bewapend is vertrokken uit de haven van Sevastopol en dat is mogelijk slecht nieuws voor Odessa. Rusland heeft zes Kilo-onderzeeboten in de Zwarte Zee, voor de nerds: het verbeterde type van de Kilo, de Project 636 Varshavyanka, en dan om precies te zijn de B-237, de B-261, de B-262, de B-265, de B-268 en de B-271 (zie hier).

Dan nog even over die Oekraïense aanval op een Russische BTG over de brug bij Donets (zie foto boven het topic en de thuisopdracht hieronder), woensdagavond, waar wij donderdagochtend melding van hebben gemaakt. De Osint-onderzoekers hebben nog eens goed geteld (heerlijke draad hier) en de score is nu: 84 stuks materieel, waaronder 14 tanks (T-72), 35 BMP-1's, 2 BMP-2's, enzovoorts, enzovoorts. Oekraïne zelf communiceert ook 'bijna 90 stuks': een ongelooflijke hoeveelheid materieel in de pan gehakt. Tot groot plezier van de Oekraïners natuurlijk, en de Russen, tsja, die snappen er eigenlijk niks van. Enfin, bij belangrijk nieuws melden we ons weer!

Thuisopdracht! Turven maar! (Antwoord na de klik)

Via Twitter: @Blue_Sauron

Social

U mag zelf verzinnen of u dit allemaal vertrouwt

Social

Odessa?

Social

Reaguursels

Inloggen

MI6 heeft info dat Rusland ongeveer 3000 militairen extra heeft gestuurd naar Transdnjestrië, via Moldavië met burger vluchten de afgelopen maanden. Daarmee komt de sterke daar op zo'n 5000 man. Broeit er iets?

Beste_Landgenoten | 14-05-22 | 20:10 | 1

Vandaar is het in ieder geval een kortere weg naar Odessa.

steekmug | 14-05-22 | 20:51

Mooi.

Longhorn | 14-05-22 | 20:06

Ik heb een angstig voorgevloel dat die labiele Russicsten kabouter Putler mogelijk een aanval aan het voorbereiden is met nucleaire 'tactische' kernwapens, en mogelijk in of de omgeving van Kharkov. De manier hoe de Russen (vooral de snelheid ervan) zijn teruggetrokken geeft iets angstigs aan.

Putler heeft de afgelopen 2 maanden al semi-gedreigd met de inzet van afschirkkingswapens danwel wapens die de operatie (lees oorlog) radicaal zouden beinvloeden.

litebyte | 14-05-22 | 18:16 | 4

@infidel103 | 14-05-22 | 18:52: Hij was het detijds ook van plan tijdens de twee oorlog in Shitchenie, maar kreeg toen geen toestemming ervoor. Nu hoeft hij dat niet meer te vragen.

litebyte | 14-05-22 | 19:11

Kharkov lijkt me iets te dicht bij de Russische grens. Als-ie al gaat gooien, dan ergens in het westen van Oekraïne.

FrankVeer | 14-05-22 | 19:29

@FrankVeer | 14-05-22 | 19:29: En dan door de westelijke wind fall-out over de Oekraïnse graanvelden zodat Putin daar geen concurrent meer aan heeft aankomende jaren?

steekmug | 14-05-22 | 20:46
▼ 1 antwoord verborgen

De zogenaamde coup in voorbereiding tegen Poetin is natuurlijk maar uit de mouw van de oekrainers geschud. Poetin is toch al zo paranoia als een deur, om hem zodoende nog gekker te maken. Wat een strakke bevelvoering nooit ten goede komt.

panthoseen | 14-05-22 | 18:02

Beetje geschiedenisles van een Finse geheime dienst gast over de Russische strategische cultuur, weer wat opgestoken, video uit 2018:
youtu.be/5F45i0v_u6s
Mongolen hebben het gedaan!

nobodiesunmighty | 14-05-22 | 17:52

@Beste_Landgenoten | 14-05-22 | 19:31: Is toch prima? Zij rijden wat paraderondjes en zetten het op Twitter, heel NL blij en vervolgen ergens parkeren zodat de Russen raketten kunnen verspillen.

Monkey Cabbage | 14-05-22 | 19:41

Zoiets denk ik ook eigenlijk. Hooguit is het groepsvervoer, met een wat hogere brandstof rekening. Verder niet zo heel nuttig. Maar ja dat gegeven paard. We hebben ook nog wat kanonnen 8-Staal uit de negentiende eeuw. Prima bruikbaar.

Beste_Landgenoten | 14-05-22 | 20:12

@Beste_Landgenoten | 14-05-22 | 19:31: BL mocht je nog linkje hebben graag daar david weer rustig lijkt. Zelf vond ik trouwens de yp408 altijd wel een stuk stoerder lijken, maar die zal gevechtstechnish helemaal niet meer voldoen heb ik zon vermoeden. Of toch nog ff bij Daf navragen

moppersmurf | 14-05-22 | 20:27
▼ 4 antwoorden verborgen

Toch lees ik tussen de regels dat ze vooral met zichzelf bezig zijn, niet zozeer dat er principiële bezwaren zijn tegen het binnenvallen, platbranden en verkrachten van de Oekraïense bevolking. Evengoed: meer weigeraars is beter.

Monkey Cabbage | 14-05-22 | 17:30

Nee geen moralisme. Gewoon egoïsme.

Beste_Landgenoten | 14-05-22 | 17:45

@Monkey Cabbage | 14-05-22 | 17:30: Veel Russen zijn enorm onwetend, ongeinteresseerd en a-sociaal en egocentrisch volk, een culturele eigenschap. Dat komt door hun geschiedenis van altijd maar moeten overleven en zichzelf moeten bewijzen en hun positie verdedigen.

Getreiter en gepest, onderlinge vijandigheid . als voorbeeld: leger in rusland kent een heel hoog percentage zelfmoorden. Tijdens de oorlog zie je de enorme 'team spirit' terug: veel soldaten worden gewond achtergelaten door hun eigen eenheden, en als ze dood zijn interesseert het ze helemaal geen ene bips meer. Er staan inmiddels 2 koelreinen vol met dode russen in Ukraine, ze willen ze niet eens terug.

litebyte | 14-05-22 | 19:28
-weggejorist-
GeenAccount | 14-05-22 | 15:53 | 3

Ik weet het ook niet zo met die "Kilo-Class" onderzeeboten. Ik zie niet in wat ze daar mee willen doen.

Theodorus.Goldbach | 14-05-22 | 15:04 | 4

@Theodorus.Goldbach | 14-05-22 | 16:07: Nee ... Kruisraketten.
Immers, Odessa heeft men niet in kunnen nemen. Zonder de stad Odessa, ook geen landbrug voor de Russen. En hopelijk, blijft dat ook zo.

Nederlandop1 | 14-05-22 | 16:33

Kilo knallers

Sjakkie van de Hoek | 14-05-22 | 19:11
▼ 1 antwoord verborgen

Een coup gaande tegen Poetin, je mag het zo langzamerhand wel gaan hopen, maar vooralsnog klinkt het nog als wishful thinking oorlogspropaganda. En dan nog, wie volgt hem dan op en hoe staat die of het land Rusland erin? Verandert er wel iets?

Jan, Leiden | 14-05-22 | 14:57

Zo veel wishful thinking. Slimme Ukrainse propaganda. De oorlog is de komende jaren echt niet voorbij. Ik denk eerder dat Putin nog steviger in het zadel komt te zitten. Maar mocht een coup succes hebben, dan breekt er een nog grotere pleuris uit.

Lafayette | 14-05-22 | 14:52 | 1

Deze oorlog is voor het einde van het jaar voorbij - de Russen kunnen het nog jaren volhouden qua voorraden (oud) materieel, maar niet qua manschappen/inzet.

Hoe verder in Ukraine hoe zwaarder het wordt. De paar procent dat ze nu bezet houden is al een lastige opgave.

litebyte | 14-05-22 | 15:56

Ik ben natuurlijk helemaal voor Oekraïne omdat ik vind dat de Russen daar niets te zoeken hebben. Maar de verliezen van de Russen beginnen zorgwekkend te worden.

Theodorus.Goldbach | 14-05-22 | 14:47 | 2

Verklaar de maar.

Kane | 14-05-22 | 15:20

@Kane | 14-05-22 | 15:20: Russcist Putler is een enorm slecht verliezer, mogelijk denkt TG dat er op andere manieren 'winsten' worden geprobeert te boeken... iets wat Putler ook al heeft aangegeven.

litebyte | 14-05-22 | 15:58

Het is altijd een slecht idee om Israël tegen je in het harnas te jagen. Daar komen de Russen nu ook wel achter.

matatwork | 14-05-22 | 17:15

Israël, blijft tot de tanden toe bewapend. En dat is ook niet zo gek, gezien wat er zich gedurende WOII afspeelde (Familie van mijzelf, kwam om in een Duits concentratie kamp, gedurende WOII. Geen joodse afkomst. Maar wel, verzet).

Er zijn twee kanten en hiermee ook twee perspectieven aan het huidige conflict in Judea, echter een ding is zeker: Israël zal zichzelf nooit vrijwillig in zee laten schuiven. En waarom ook niet.

Nederlandop1 | 14-05-22 | 17:16

Een week of 2 geleden waren er telkens berichten over sabotageacties in Rusland waarbij van alles in de hens werd gezet. Daar hoor ik nu niet meer over. Weet iemand of dat nog steeds gaande is?

matatwork | 14-05-22 | 13:07 | 7

Ja. Die sabotageacties. Ik weet dat niet zo.

Theodorus.Goldbach | 14-05-22 | 14:23

Occam's razor: recruitment centers in de fik is vrijwel zeker (lokale) sabotage, vrijwel alle andere incidenten zijn de normale gang van zaken in Rusland. Kijk naar de kwaliteit van *alle* onderdelen van het leger en de luchtmacht - wat verwacht je dan precies in fabrieken en toeleveranciers?

Monkey Cabbage | 14-05-22 | 14:45

Brandes gaan door.

Tapioca pudding | 14-05-22 | 20:46
▼ 4 antwoorden verborgen

Browder krijgt steeds meer aandacht. Je begint je wel af te vragen WIE er nu eigenlijk het Poetinvriendje is. Iemand hier die zich daar grondig in heeft verdiept?

fokkewoelf | 14-05-22 | 13:06 | 2

Oh ja, Browder zit in een complot samen met Putin. Logisch.

Nietdanjatoch | 14-05-22 | 13:36

Zow, het het geen fijne tijd om bemanning te zijn van een Russische T-72 tank.
Vanwege de "jack in the box" ontwerpfout kunnen de granaten binnen de personeel cabine vrij makkelijk geraakt worden en ontploffen.
Het is daarna, soort van gelukkig voor de bemanning, wel meteen einde verhaal.
www.youtube.com/watch?v=9sWS6x97-Ck

hotmint | 14-05-22 | 13:04 | 7

@bamitoren | 14-05-22 | 13:35: Hahahaha, wat een burgergezwets. Gaat enkel om het oprekken van de gevechtstijd. Operationele inzetbaarheid verlengen, ARBO is nvt tijdens een gewapend conflict.

De_fluitlokker | 14-05-22 | 14:57
▼ 4 antwoorden verborgen

Zo te zien hebben ze het toiletgebouw bij de oversteek intact gelaten. Altijd handig, zo’n sanitaire inrichting op het slagveld.

Leffe Blonde | 14-05-22 | 12:38

Als het westen al afweet van de coup dan is het natuurlijk doomed to fail of pure onzin.

keensteyl | 14-05-22 | 12:32 | 8
▼ 5 antwoorden verborgen

Eindelijk wat bewegend beeld van de slachting bij de rivier.
www.youtube.com/watch?v=rLZquohPs1U
Kutrus klimt uit gezonken voertuig, plonst in het water en probeert de oever te bereiken. Met links en rechts explosies.

leo de pejo | 14-05-22 | 12:14 | 12

@FrankVeer | 14-05-22 | 13:52: Er waren in de SU-tijd politieke 'kommisars' en onder de Tsaar was het (net als hier wel) voor een groot stuk inteelt-aristocratie. Maar Rusland heeft natuurlijk toch wel wat beroemde generaals voortgebracht. Dzjoekov, Kalasjnikov, Potemkin...

drs. Levi Samsonov | 14-05-22 | 17:44

@Après toi | 14-05-22 | 15:18: Nee hoor.

drs. Levi Samsonov | 14-05-22 | 17:47

Dat moet een hel zijn geweest de beschieting

Sjakkie van de Hoek | 14-05-22 | 19:16
▼ 9 antwoorden verborgen

Als de oorlog vandaag zou stoppen kan ie de boeken in als "De tachtig dagege oorlog".
Maar dat zal wel niet.

T. Rammel(l)an(d)t | 14-05-22 | 12:02 | 4

Er komt dan een deel twee van de film "in 80 dagen de wereld rond". Dat heet dan " In tachtig dagen de Oekraine rond en weer terug". Jamer genoeg alleen in het russisch.

jan huppeldepup | 14-05-22 | 12:34

Waarom reaguurt hier iemand nog op?

jan huppeldepup | 14-05-22 | 12:35
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist en opgerot-
Het leven is zwaar | 14-05-22 | 11:52 | 21
▼ 21 antwoorden verborgen

Hoewel het mooi is dat dat materieel met daarop de nieuwe swastika het symbool "Z" in de pan gehakt is. Is het ook wel sneu voor die Russische soldaten die daar door dat decadente clubje Russen onder leiding van fuhrer Poetin erop uit gestuurd worden.
Waar de Oekrainers vechten voor een nobele zaak, hun vrijheid, moet de Russische soldaat strijden voor het eergevoel van zijn fuhrer en het kleine clubje slijmballen om hem heen. Toch kun je ook medelijden met het clubje slijmballen, hun boten liggen aan de ketting. Dat is hun offer in de strijd tegen het decadente Oekraïne.
Het zou zomaar kunnen dat Poetin eindigt als Mussolini, hangend al vuilnis op het rode plein. De beelden zullen te heftig zijn en voor het jeugdjournaal schakelen ze dan ook maar over naar het brandende paleis in Sotsji en zijn prive cruise schip.
De slijmballen in zijn kleine kringetje zingen in koor Ich habe es nicht gewust.

bananabanana | 14-05-22 | 11:48 | 5

Dat is niet zo'n klein kringetje hoor en ze hebben hun tentakels overal, dus ook hier. Ze zitten hier in de politiek, het bedrijfsleven, de journalistiek etc. Allemaal om de kleptocratie van Poetin en zijn mededictators in stand te houden. Want dát valt wel op. Tegenstemmers in de Veiligheidsraad? Dictators. Tegenstemmers bij sancties? Dictators. Er is geen dictatuur waar de bevolking niet arm is en er is evenmin een dictatuur waar de dictator niet rijk is.

BenZen | 14-05-22 | 12:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja, de brug bij Donets heeft hij nu al drie keer geprobeerd van land uit te bouwen, nu stuurt hij er zes onderzeeers heen om de brug net onder water aan te leggen. Toch nog well een stuk varen zo.

jan huppeldepup | 14-05-22 | 11:48

Als de hele wereld navo joined is er nooit meer oorlog.

sLinksAmsterdam | 14-05-22 | 11:34 | 5

Japan zou geen gekke aanwinst zijn, geopolitiek. En eigenlijk is het van de zotte dat Australie ook niet meedoet. Dat is ook gewoon een westers land.

Graaisnaaiert | 14-05-22 | 12:00

Je vergeet Mars, waar binnenkort Elonopolis wordt gesticht en waarmee woke-Aarde oorlog gaat voeren.

SaintNick | 14-05-22 | 14:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat ging in WO2 ook al zo: materieel genoeg, mensenvlees genoeg - doordouwen.
Putin zal de geschiedenis ingaan als een mini-Stalin, zelfs Gröfaz Dolf had nog meer verstand.
Alleen lijkt ditmaal heel Rusland uitgeput en bijna op de bodem.

funda | 14-05-22 | 11:33 | 4

@Borrom | 14-05-22 | 11:47: Putin kan wel op de knop drukken maar er zijn er die de "druk op de knop" moeten bevestigen. Die gaan dat niet doen.

nancystjago | 14-05-22 | 11:55

@Borrom | 14-05-22 | 11:47: Gelukkig heeft hij nogal wat familie, dat zal zijn enthousiasme flink remmen, en tot nu toe vanaf ca. 1950 hebben series dwazen over atoomwapens kunnen beschikken en is het niet gebeurd.
Maar het blijft zeker een risico, ook na Putin.

funda | 14-05-22 | 12:02

@nancystjago | 14-05-22 | 11:55: Dat lijkt in de USA zo georganiseerd, maar de legertop is doodsbang voor Putin, dus ook daar bestaan geen zekerheden.

funda | 14-05-22 | 12:04
▼ 1 antwoord verborgen

Budanov: "It is a horde of people with weapons".
.
Krijg nu toch beelden voor mijn oog van Poetin die in de donkere nacht op een toren in het Kremlin staat te schreeuwen: "Build me an army, worthy of Mordor"!

Graaisnaaiert | 14-05-22 | 11:31

De Oekraïners zijn zeer clever met het maken van vreemde wapens, ben benieuwd wanneer de eerste beschadigde onderzeeër rokend naar huis wordt gesleept.

jan huppeldepup | 14-05-22 | 11:29

Die Russen gedragen zich als mieren. Straks staat die rivier vol wrakken en kunnen ze daar overheen rijden.

Tapioca pudding | 14-05-22 | 11:24

"Coup gaande tegen Poetin"

Dat zou wel fijn zijn. Maar ik kan er niets over vinden. Iemand?

Theodorus.Goldbach | 14-05-22 | 11:05 | 14

@Alexander des Burgus | 14-05-22 | 11:58: Klopt wel. Navalny is een keiharde racist. In dat opzicht zou hij het wel goed kunnen vinden met bepaalde vrijwilligersbataljons die zich voor Kiev inzetten.

drs. Levi Samsonov | 14-05-22 | 13:03

@drs. Levi Samsonov | 14-05-22 | Opmerkelijk, mensen die geen enkel probleem hebben met de kleptocratie die Rusland is, wijzen maar al te graag op de corruptie in Oekraïne en dat zijn niet zelden dezelfde mensen die geen enkel probleem hebben met de Wagnergroep (heet niet voor niets de Wagnergroep) maar o, zo'n probleem hebben met het Azov bataljon. Het is hier echt wel bekend dat ultra rechts in Oekraïne niet in het parlement vertegenwoordigd is, dat slechts 2 % van de Oekraïners ultra rechts stemt, dat het Azov bataljon pas na zuiveringen in de Oekraïense strijdkrachten is opgenomen, dat de onrust in de zg. onafhankelijke republieken steeds is aangestuurd door Rusland en dat Rusland daar verschillende aanslagen heeft gepleegd waarvan ze Oekraïne de schuld hebben gegeven. En nee, Russisch is niet de officiële voertaal in Oekraïne, net zo min als het Fries dat in Nederland is.

BenZen | 14-05-22 | 17:34

@BenZen | 14-05-22 | 17:34: Misschien komt dat omdat vanuit het Westen wordt gedaan alsof Oekraine een modeldemocratie is die verdedigd moet worden tegen het kwaad, terwijl het eerder een kleinere versie van Rusland is - dus een strijd begonnen door Rusland (zij dragen primaire verantwoordelijkheid) maar wel tussen twee boevenstaatjes. Het is geen goed-tegen-kwaad. Zie ook wat allemaal in de Donbass gebeurde de afgelopen 8 jaar.

drs. Levi Samsonov | 14-05-22 | 17:47
▼ 11 antwoorden verborgen

Hoe lang zou rusland nodig hebben op munitie, raketten, tanks etc aan te vullen om weer op volle oorlogssterkte te zijn.
De komende jaren zal de russische dreiging wel wat afgezwakt zijn

bamitoren | 14-05-22 | 10:59 | 14

@Kaas de Vies | 14-05-22 | 11:31:

Dat is de marge van Apple. Productiekosten zijn een kwart van wat ze in de winkel kosten.

Wattman | 14-05-22 | 11:35

@KeesBruin | 14-05-22 | 11:31: Klopt helaas. En wij geven ze alle techniek voor niks. Alle productie en werk gaat daar naartoe. /gelukkig maken ze als we het aan henzelf over laten, er een goedkope troep van. Maar dat is de enige reden dat wij hier economisch nog wat kunnen.

Patatter | 14-05-22 | 11:35

Hangt er sterk vanaf hoeveel geld ze nog kunnen verdienen. Uiteindelijk viel de USSR en het hele Oostblok ook vanwege een faillisement.
Ze konden gewoon de wapenwedloop niet meer betalen.
Met alle sancties en blokkades nu al, zie ik ditmaal Rusland helemaal niet meer uit de kuil klimmen die Putin voor hen groef.

funda | 14-05-22 | 11:38
▼ 11 antwoorden verborgen

Die kudt oorlog zonder winnars boeit me niet meer, ik volg het nieuws erover ook niet meer. Pas als de Navo en de VS daadkrachtig ingrijpen en die debiel van een Poetin nuken dan is het misschien weer de moeite om het te volgen. Maar nu niet meer.

Swaffelkaffert | 14-05-22 | 10:58 | 1

De reden is dat vette Nederlandstalige schlagerzangers die weer een andere vriendin hebben nu eenmaal meer nieuws is dan een oorlog.

Een tweede reden is dat er gewoon niets gebeurt omdat Duitsland laf is en heel veel wapenleveranties tegenhoudt.

Patatter | 14-05-22 | 11:37

Jezus Christus.

14 T-72
35 BMP-1
2 BMP-2
17 unknown AFV (likely most BMP-1)
5 MT-LB
2 BMD/BTR-D
2 BREM-1
1 PTS-3
5 PMP trucks (2 likely recovered)
2 BMK boats

Dat is nogal wat verliezen lijden.

Theodorus.Goldbach | 14-05-22 | 10:56 | 2

Een mooie tussenstand ja. En naar verluidt hebben ze die crossing minimaal 2, maar waarschijnlijker nog 3x geprobeerd.
Het wachten is op nummer 4, er is nog ruimte voor meer grote blub.

Graaisnaaiert | 14-05-22 | 11:07

@Graaisnaaiert | 14-05-22 | 11:07: ja mooi die Russen gaan als kippen zonder kop door pure behfel ist behfel ten onder aan hun eigen onkunde, althans die gekken die blijven oversteken. Immanuel Kant zal wel niet zo populair zijn onder die 18 jarige boeren uit Siberië

keensteyl | 14-05-22 | 12:37

Goed, ik heb dus totaal geen benul hoe je tegenwoordig effectief duikboten kunt bestrijden of tegenhouden, liefst natuurlijk voordat ze hun payload hebben gelanceerd. En in dieptebommen ( vanaf het water gelanceerd dus, Oekraine heeft effectief geen vloot meer namelijk ) en onderwatermijnen geloof ik niet echt, die Russen zullen die mijnen toch wel kunnen scannen?
Dus, hoe pak je anno 2022 zoiets aan en heeft Oekraine daar de middelen voor in huis?
Was

Graaisnaaiert | 14-05-22 | 10:54 | 9

Onafhankelijk van wat Oekraine heeft vliegen, varen en rijden er nu stromen van de allernieuwste wapens het land binnen.
Plus de allerbeste info live van de modernste apparatuur in de ruimte.

funda | 14-05-22 | 11:50

@bamitoren | 14-05-22 | 11:32:
Ik heb echt geen idee, maar Erdolf heeft de Bosporus afgesloten voor Russische schepen he. Dus als ze er al door willen zullen ze onder water erdoorheen moeten sneken.

Graaisnaaiert | 14-05-22 | 12:02
▼ 6 antwoorden verborgen

"Coup gaande tegen Putin"??
Nou, dat "nieuws las ik ook al in 2019, in 2015,en iin 2014. Net als met die kanker
Putin had kanker in 2020, en in 2019, en in 2016 en in 2014.. En hij had ook Parkinson. En hij zou begin 2021 zijn vertrek uit het Kremlin aankondigen. In 2015 zou hij dood zijn. En sinds 2019 vervangen door een dubbelganger. En hij heeft plastische chirurgie gehad. En, en, en. .... maar,

Wat heb ik aan die informatie?
En helpt die informatie de oorlog te stoppen?

Helemaal niks natuurlijk. En nee, natuurlijk niet.

Belangrijker is de vraag: hoe kunnen we helpen ervoor te zorgen dat deze oorlog stopt?

Ik denk dit:
- niet met militair materieel of manschappen deze oorlog steunen,
- partijen weer naar de onderhandelingstafel (laatste dat ik erover las is dat Zelensky dat niet wil, weet niet hoe dat nu is of inmiddels weer anders is),
- zelfbeschikkingsrecht van de gebieden die niet bij Oekraïne willen horen erkennen (dat heeft bijv. Nederland na veel jaren ook gedaan met voormalige koloniën en na de Belgische revolutie van 1830, en dat was wel het juiste besluit),
- berechting van sinds 2014 gepleegde oorlogsmisdaden en ongeacht welke van de strijdende partijen die heeft gepleegd.

Wat denken andere reaguurders? Hoe denken jullie dat een oplossing eruit kan zien?


P.s. ik weet dat er pro-Oekraïense reaguurders zijn die misschien zullen vallen over de 1e alinea. Sorry, ik zeg het maar alvast en misschien niet populair wat ik nu schrijf, maar ik discussieer liever over een eventuele oplossing voor het conflict.
Zie de 1e alinea als een reactie op het woord "coup" (en dat media dit al jarenlang schrijven over Rusland) en een aanloop naar de vraag die denk ik veel belangrijker is. Dank u.

gaffelbaard | 14-05-22 | 10:53 | 17

@jan huppeldepup | 14-05-22 | 11:26:
Wat nu als ik die 3 Marokkanen al 8 jaar zo aan het terroriseren was, en zij mij daarom aanvielen? Was het dan wel een aanval? De Marokkanen in uw vergelijking zouden dan zeggen: helemaal niet, wij verdedigden ons.
Mijn punt is: het is maar vanuit welk perspectief je het bekijkt, en of je de aanleiding wel of niet meeweegt in je oordeel.

Ik discussies over deze oorlog zie ik dat mensen het idee hebben dat deze oorlog pas begin dit jaar begon, en dat vanuit alleen een pro-oekraiens/westers perspectief bekijken.

Het perspectief op het conflict wordt anders wanneer je ook oog hebt voor de ontwikkelingen sinds 2014 die de aanleiding waren tot deze oorlog, en daarbij ook de standpunten van niet 1 maar van beide partijen in deze oorlog meeneemt in de overweging.

Jij vond mijn mening opmerkelijk. Dat in de discussies over deze oorlog niet tot weinig wordt gesproken over die 8 jaar oorlog voorafgaand aan deze oorlog, voorafgaand aan deze oorlog, dat vind ik weer opmerkelijk. Maar waarschijnlijk, verschillen we ook weer niet zo heel erg veel en willen we alletwee hetzelfde.

gaffelbaard | 14-05-22 | 12:14

@Monkey Cabbage | 14-05-22 | 11:35:
Je schrijft dat Putin niet wil overleggen maar ik las laatst iets anders in nieuws van 5 mei. Na een gesprek met Boris Johnson was het Zelensky die niet meer met Rusland wilde onderhandelen. .

gaffelbaard | 14-05-22 | 12:24

@Patatter | 14-05-22 | 11:43:
"Het is onze morele plicht moord, dood, en verkrachting tegen te gaan."

Eens, maar dan hebben wij als "het westen" best wel veel boter op ons hoofd, kijkend naar de manier waarop daarin wordt geselecteerd. Nu ineens wel iets doen en in de 8 jaar daarvoor wegkijken. En er zijn meer voorbeelden wereldwijd waarbij het westen niets doet en wegkijkt, en niets met die morele plicht doet. Het lijkt dat het niks met morele plicht te maken heeft en meer met macht, geld en politiek.

"Maar wat wel kan helpen is de bevolking van het land in opstand laten "
Dat was toch al gebeurd? In 2014? Heel EU steunde die revolutie herinner ik me. Onze Van Baalen ging er ook nog heen om steun te betuigen op dat plein enzo. En wat heeft het gebracht?

gaffelbaard | 14-05-22 | 12:36
▼ 14 antwoorden verborgen

Magneetvissen wordt heel groot in de Oekraïne.

F. Jacobse | 14-05-22 | 10:51 | 2

Maar met wat daar in het water ligt heb je wel heel grote magneten nodig.

Patatter | 14-05-22 | 11:38

@Patatter | 14-05-22 | 11:46: Ik weet het, onder oorlogsomstandigheden gaan mensen afstompen. Of zichzelf beschermen tegen emoties waar ze op dat moment niet op zitten te wachten. Op zich heel begrijpelijk.
Misschien zou ik, als ik een Oekraïener was ook wel zeggen 'opgeruimd staat netjes' bij het zien van die dode Russen. Maar in de grond van de zaak is oorlog natuurlijk een trieste toestand, waarin je moet proberen nog zoveel mogelijk van je menselijkheid en empathische vermogens overeind te houden.

KeesBruin | 14-05-22 | 12:28

@KeesBruin | 14-05-22 | 12:28: Nadat de oorlog gewonnen is kun je je veroorloven sociaal te zijn. Tijdens de oorlog is overleven belangrijker. Maar ik vind Oekraïne het nog best sociaal houden als je ziet wat de Russen doen.

Patatter | 14-05-22 | 14:59
▼ 2 antwoorden verborgen

De RuSSische artillerie blijft een probleem. Die moet snel en volledig worden aangepakt.
Een aanval op Sebastopol is ook zinvol. Zorg dat die onderzeeboten nergens meer naartoe kunnen. Hulpschepen zijn een makkelijker doelwit.

Zolang Rusland in Oekraïne zit, gaat het plunderen, verkrachten, martelen, ontvoeren en moorden door.

El Rico Grande | 14-05-22 | 10:32 | 4

Wij zouden ook best daar een leger naartoe kunnen sturen. Dat zou géén Rusland aanvallen zijn. Want het is in Oekraïne!

Patatter | 14-05-22 | 11:47

@Patatter | 14-05-22 | 11:47: Als je met wij, Nederland bedoeld dan zal Poetin daar niet echt warm of koud van worden ben ik bang.

Plaktong | 14-05-22 | 14:11
▼ 1 antwoord verborgen

Verheerlijking van geweld, dood en vernietiging. Alsof het een voetbalwedstrijd is.

zuurtjeregen | 14-05-22 | 10:29 | 7

voetbal=oorlog

nobodiesunmighty | 14-05-22 | 10:42

Het doet mensen even hun eigen ellende vergeten. Net als bij voetbalwedstrijden. Misschien dat we daarom er massaal aan meedoen.

gaffelbaard | 14-05-22 | 11:03

Je zegt het goed, zo kennen we GS.

janjoker | 14-05-22 | 11:07
▼ 4 antwoorden verborgen

De organieke sterkte van een russisch BTG telt 10 tanks. In de praktijk is dit meestal minder, zeker gezien verliezen in een oorlogssituatie. Dus als er 14 tanks vernietigd zijn, dan waren er dus 2 BTG's hier bij betrokken... en wellicht geen 1 maart 2 BTG's vernietigd....

panthoseen | 14-05-22 | 10:08 | 4

Bètatromboglobuline

Schemerlamp | 14-05-22 | 10:47

@Wijze uit het Oosten | 14-05-22 | 10:43: Google is youre best friend.
BTG Russia

NLgaatnaardeklote | 14-05-22 | 10:49

@Wijze uit het Oosten | 14-05-22 | 10:43: beltegoed?

Swaffelkaffert | 14-05-22 | 11:00
▼ 1 antwoord verborgen

Heb beste wat de oekraIners kunnen doen is zoveel mogelijk de legerleiding uitschakelen. Dan komen er nieuwe generaals en dus een nieuw beleid en strategie. Worden die russische soldaten helemaal gek van. Eigenlijk zoiets als onze politiek en het volk.

pa_niek | 14-05-22 | 10:05 | 3

Ja, maar de (onze) politiek blijft hetzelfde, evenals het volk. Dus ik snap je redenering niet helemaal.

Hersenletsel | 14-05-22 | 10:10

Die generaals hebben niets te vertellen, maar het onderbreken van de line-of-command is altijd gunstig voor het aantal verdwaalde russen.

W_F | 14-05-22 | 11:33

Wij merken helemaal niks van de politiek hoor. Politiek is iets wat volledig losstaat van de samenleving en er niet mee te maken heeft. Het enige wat we merken is dat politiek ons hun wil oplegt. Machtswisselingen maken ook niets uit, allemaal doen ze toch hetzelfde. Referenda maken ook niets uit, politici doen dan toch wat ze willen. Dit alles hebben we de laatste 30 jaren toch wel gemerkt?
In het Russische leger is het niet anders, de ene debiel wordt vervangen door de volgende. Het is daar alleen maar belangrijk wie je kent om hogerop te komen. Komt je dat niet bekend voor?
Maar dit is alleen maar gunstig. Hierdoor gaat Rusland het op de lange duur verliezen.

Patatter | 14-05-22 | 11:51

"Israel approves sending blue spear anti ship missile to Ukraine by Estonia". Echt een boot killer, 400km bereik, 250 kilo warhead. Moet je maar niet zeggen dat Hitler een jood was.

Acidstain | 14-05-22 | 09:59

We hebben gewoon een sterke man nodig.
Een sterke man.
Iemand die een beetje zelfverzekerd is.
Want dat wil zeggen dat zo iemand het beste voor land is.
Die ..eh....
Wacht even...

Hoe komen we er achter of hij voor het land en de bevolking bezig is of voor zichzelf en z'n eigen plezier.
Voor de Adams Smith's bij de VVD is dat soort van hetzelfde, maar de praktijk wijst toch bij herhaling bij herhaling bij herhaling anders uit.
De hele wereld zit vol met 'sterke mannen' die er een zooitje van maken.

AdvocatusDiaboli | 14-05-22 | 09:54 | 14

Ik zou Sophie nu niet het type van een sterke "man" willen noemen. Bij de VVD selecteert men op types met weinig kalk in de botten. De zogenaamde ruggengraat loze weekdieren.

F. Jacobse | 14-05-22 | 10:55
▼ 11 antwoorden verborgen

Wat een verspilling. En ik maar spaarlampen kopen.

zwenkwieltje | 14-05-22 | 09:47 | 10

Het was behalve een zegening ook bittere noodzaak, ik zag aankomen door mijn arbeidsongeschiktheid vanaf mijn 38e dat ik weinig pensioen zou opbouwen dus mijn streven was energie neutraal voor mijn 65e om lean and mean de eindstreep te halen , 25 jaren geen zomervakanties en het geld op mijn dak gelegd renderen samen met de juiste uitgaven beter dan een lijfrente ... ik pluk er nu immers precies op tijd de vruchten van ;)

Smoelensmid | 14-05-22 | 10:34
▼ 7 antwoorden verborgen

De oorlog van Vlad P. begint me trouwens steeds meer te denken aan deze (overigens geweldige) scene: www.youtube.com/watch?v=f96p-IhcZhQ

Veel verliezen, soldaten die maar wat doen, geen leiding maar toch gedwongen om te vechten.

Graaf_van_Hogendorp | 14-05-22 | 09:44 | 3

Who's the CO here?
- Ain't you?

masahide | 14-05-22 | 10:12

onvergetelijke top scene, Totalrealität...."yeah".... en loopt weg...

nobodiesunmighty | 14-05-22 | 10:49

Die oorlog brengt de Oekraïne iig ook wat goeds, ze 'winnen' vanavond moeiteloos het songfestival. Benieuwd waar dat land het volgend jaar organiseert, in Kiev of in Moskou.

Cornelis12 | 14-05-22 | 09:44 | 3

In Moskou, dat tegen die tijd in Oekraïne ligt.

W_F | 14-05-22 | 10:15

Lubach herinnerde me er aan
dat de winnaar van het Songfestival, het volgend jaar organiseert.
Dat gaat nog gezellig worden...

hotmint | 14-05-22 | 13:11

@W_F | 14-05-22 | 10:15: of vanuit een nieuw gebouw in Oekraïne wat op een stuk terrein ligt wat wel wat weg heeft van hiroshima ongeveer 70 jaar geleden.

likdoorn | 14-05-22 | 13:55

Bedankt voor je objectiviteit en je grondigheid, Mosterd. Gewoon de naakte feiten, zonder de Zelensky-verering die dezer dagen overal haast plichtmatig doorsijpelt. Fijn om te weten dat de Russen zoveel materieel verlies lijden. Nu maar hopen dat ze er de juiste conclusie uit trekken en er niet een schepje bovenop doen.

MickeyGouda | 14-05-22 | 09:43

Het verbaast me dat Rusland de rechten van weigerende soldaten zou respecteren. Ook zonder martial law worden zelfs burgers met onwelgevallige mening al duchtig aangepakt, laat staan soldaten.

Joris Beltsin | 14-05-22 | 09:53

Alles moet stuk!

eerstneukendanpraten | 14-05-22 | 09:38 | 5

Rusland gaat ook stuk. Nu sneller dan ooit. Ondanks leuke olie inkomsten, die gaan naar de gebruikelijke vriendjes. Basale militaire rommel wordt nog gemaakt. Logistiek en materialen zijn stuk, kapot afwezig. De mensen hebben er steeds minder zin in. China is los aan het koppelen, hebben nu ook andere problemen door hongersnoden en ander gedonder in hun projecten, van Macedonïe tot Sri Lanka. Het zou me niet verbazen dat na Rusland China de volgende wordt inzake implosie. En dat we Rusland helpen China van zich af te houden in het oosten. Och ja en Japan, altijd al een economische grootmacht geweest sinds de 20e eeuw met veel expansiedriften.
Alles moet stuk.
Biertje?

nobodiesunmighty | 14-05-22 | 10:58

@nobodiesunmighty | 14-05-22 | 10:58: Die olie verkoop aan vriendjes is natuurlijk leuk voor rusland maar hij krijgt niet dezelfde prijs als van bijvoorbeelde het rijke Duitsland. En het kost veel meer moeite.

jan huppeldepup | 14-05-22 | 11:40

@NerdAlert | 14-05-22 | 10:18:
Het is die AOW die ik nog van Suriname moet krijgen toen ik van m'n 16e tot m'n 20e middelbare scholier was in Paramaribo. En het is die AOW die ik nog wil krijgen omdat ik 10% gekort word omdat ik van 1967-1970 middelbare scholier was in Paramaribo. Die AOW korting zijn ze mee bezig of we die terugkrijgen. Duurt nog effe.

VolgendjaarkrygikAOW | 14-05-22 | 16:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Er zijn maar twee soorten dictators.
Levende en dode.
Een ex-dictator dat zie je niet veel.

AdvocatusDiaboli | 14-05-22 | 09:37 | 10

Yanukovich-Oekraïne
Marcos- Fillipijnen
Mugabe - Zimbabwe

Van het Zuid-Amerikaanse continent kan ik niet zo snel er een bedenken. Iemand?

gaffelbaard | 14-05-22 | 11:14

@Lu_Tze | 14-05-22 | 17:32:
Ja, en Mugabe ook. Heeft nadat de afzettingsprocedure was gestart en toen toch maar de eer aan zichzelf niet, nog iets van twee jaar geleefd.

Waar zit Fujimori nu? Die was toch weer vrij?

Anyway, AdvocatusDiaboli heeft een punt. Een paar ex-dictators zijn nog in leven, maar het zijn er niet veel.

gaffelbaard | 14-05-22 | 18:52
▼ 7 antwoorden verborgen

Schildklier kanker, darm kanker, bloed kanker, beroerte, Parkinson, psychose, schizofreen, zwaar paranoid... Poetin heeft steeds iets anders of steeds meer ziektes onder zijn leden? Een alfa mannetje is hij sowieso niet meer.

Ierse_Setter | 14-05-22 | 09:35 | 7

@Hommel | 14-05-22 | 09:41: Ja, je hebt gelijk. Al die dadendrang afgelopen jaren. Het wordt op een gegeven moment gewoon erg lachwekkend.

Ierse_Setter | 14-05-22 | 10:12

Ik lees er in de russische kranten echter niets over, zal dus wel weer propaganda van het westen zijn.

jan huppeldepup | 14-05-22 | 11:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Het is niet zo dat ik voor Rusland ben wanneer ik zeg dat ik denk dat Oekraïne deze oorlog niet kan winnen. Gewoon een kwestie van poppetjes tellen en landen opmeten. Aan de andere kant, Rusland heeft de Taliban ook nooit echt verslagen. Oorlog. Mja.. Je kunt als soldaat beter richting een onbewoond eiland marcheren en onderweg een paar banken overvallen. En dan misschien een konijn kopen om lekker mee te knuffelen.

VBO_B_Niveau | 14-05-22 | 09:34 | 10

@VBO_B_Niveau | 14-05-22 | 10:06: pure overmacht dient geconcretiseerd te worden. In wat en zo.. Gaugamela: Perzen dachten pure massale overmacht te hebben tegen Alexander. De laatste won door inzicht en had dus inzichts-overmacht, met veel minder mensen.

nobodiesunmighty | 14-05-22 | 11:03

Kwestie van poppetjes tellen en landen opmeten geeft juist Oekraïne het voordeel. Gesteund door het Westen is een belangrijke factor die je erbij op kunt tellen. Rusland kan deze oorlog niet winnen. Een broeder volk compleet plat bombarderen is ook niet bevorderlijk voor een Russisch happy end.

dijkbewaker | 14-05-22 | 11:31

Napoleon zei al dat je wel legers kan verslaan maar geen bevolking. Oekraine wint dus volgens Napoleon.

nancystjago | 14-05-22 | 11:51
▼ 7 antwoorden verborgen

Gij zult de huid van de Beer niet verkopen alvorens hij geschoten is.
-
Of geschoten h e e f t.

bisbisbis | 14-05-22 | 09:34

Ja leuk een coup tegen Poetje maar wat komt ervoor terug? Ben er helemaal niet zo zeker van dat er een "verbetering" voor terugkomt. Als zijn opvolger geconfronteerd wordt met een uiteenvallende republiek - gaat hij dan niet all in op oorlog met het westen om de boel bij elkaar te houden?

Graaf_van_Hogendorp | 14-05-22 | 09:26 | 9

Iemand als Navalny zou wel goed nieuws zijn voor zowel Rusland als Europa, maar het wordt waarschijnlijk eerder iemand zoals Medvedev, en dan zijn wij inderdaad nog verder van huis dan wij al waren.

VBO_B_Niveau | 14-05-22 | 09:42

Bouw alvast nog maar een paar Ter Apels er bij.

bisbisbis | 14-05-22 | 09:55

wordt erger, mogelijk daardoor versnelling implosie, aangezien havikken elkaar lastig gaan vallen.

nobodiesunmighty | 14-05-22 | 11:04
▼ 6 antwoorden verborgen

Coup tegen Poetin is goed nieuws, geruchten over kanker nemen sterk toe, maar de vraag is of er een gestoorde generaal voor terugkomt. De gedoodverfde (verfden ze hem meteen maar dood) opvolger is Patrushev, een havik die graag meteen met kernwapens zou gaan smijten. Dat is een opperlul eerste klas, die je liever niet aan de macht hebt.

Dan nog is volgens het boek van Bill Browder, een ex-inversteerder in Rusland, deze hele oorlog maar voor een doel begonnen: Het veiligstellen van de enorme hoeveelheid achterovergedrukt Russische geld - hij zegt 1 biljoen dollar - door de kliek van Poetin. En natuurlijk het voorkomen van een rechtsstaat die hen daar ooit voor in de bak gaat zetten, deze crime of the century.

Dus niks NAVO, niks EU, het gaat om de kleptocratie van de baasjes rond Poetin. Dan maar een dreiging verzinnen en een oorlog beginnen. Ach, het zal wel een mix van allerlei zijn. Beetje boosheid en rancune over de USSR, beetje niet gezien door de EU, beetje kleptocratie en geld maar feitelijk is het een grote maffiabende daar, met kernwapens.

Niet de meest geruststellende combi. Helemaal niet nu de onderzeevloot uitvaart om Odessa te straffen voor de verbranding van "vreedzame Russische demonstranten"in 2014, toen ze zich met Molotovcocktails verschansten en per ongeluk zichzelf in brand staken. De Oekraiense tegendemonstranten hebben in veel gevallen hen ook nog gered van de vuurzee, maar volgens Poetin was het allemaal heel erg gemeen. Dus de daders staan nog op Poetins afvinklijstje.

Beste_Landgenoten | 14-05-22 | 09:19 | 7

@Frau Merkel | 14-05-22 | 09:29: Wat is er niet zo simpel? Rusland heeft Oekraïne aangevallen, ingewikkelder is het niet.

Après toi | 14-05-22 | 10:04

Ik ben benieuwd wat dat Israëlische wapen kan. Ik denk dat ze nu maar rondjes gaan varen in de hoop niet geraakt te worden door de Blue Spear. www.thenationalnews.com/world/europe/... Maar ja, als je maar uit paniek gaat rondvaren is de kans wel groter dat je zeemijnen raakt of gedetecteerd kunt worden. De Zwarte Zee tussen de Krim en de monding van de Donau is ondiep genoeg om onderzeeërs met radar, lidar en zelfs letterlijk met spacelasers te detecteren. www.researchgate.net/figure/Bathymetr... www.nextbigfuture.com/2018/10/possibl...

Alexander des Burgus | 14-05-22 | 11:45

@Alexander des Burgus | 14-05-22 | 11:45: Mooie naam wel voor dat Israëlische afweersysteem: Gabriel V. Naar de Aartsengel Gabriël die geld als de krachtigste verdediger/strijder van God.
En heel verhelderend kaartje! Top!

Aristotalloss | 14-05-22 | 12:48
▼ 4 antwoorden verborgen

Dat bericht over die onderzeeërs is slecht nieuws. Naar verluidt heeft Poetin ook nog eens zijn beste parachutisten op die onderwaterschuiten gestationeerd.

goedverstaander | 14-05-22 | 09:18 | 6

Er wordt genoeg verast, dat is geen verrassing!

baarbar64 | 14-05-22 | 10:45

Poetin ook nog eens zijn beste parachutisten op die onderwaterschuiten gestationeerd. ? Zijn ze per ongeluk in de onderzeeërs gestapt in plaats van de vliegtuigen? Of werkt zo'n parachute nog een beetje onder water?

dijkbewaker | 14-05-22 | 11:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik heet dat onderwater de gewichts eenheid anders werkt dan bovenwater.
Maar een onderzeeër weegt meer dan een kilo..

Rare jongens die Russen...

Nodeloos Kwetsend | 14-05-22 | 09:17 | 6

ze hebbrn ook een lada-klasse

Sr Semtex | 14-05-22 | 10:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Willen jullie poetin of poetuit?

RickTheDick | 14-05-22 | 09:16 | 2

Putout
Ukrain

guldenmiddenweg | 14-05-22 | 09:18

Ik heb te doen met die Russische soldaten. Die zijn ook maar een oorlog ingestuurd waar ze niks voor voelden.

Barend Braakbal | 14-05-22 | 09:16 | 14

Ja, of om te moeten plunderen, ongewapende burgers neer te schieten en te verkrachten. Ik heb ook met ze te doen... nee echt, het zijn ook maar beesten.

MrGrey | 14-05-22 | 11:32

"ongewapende burgers"
Ik herinner mij toch echt dat er in het begin een hoop wapens aan burgers werd uitgedeeld.
Maar dat zullen wel andere burgers zijn.

Cadaver | 14-05-22 | 20:17
▼ 11 antwoorden verborgen

Schipper mag ik overvaren, ja of nee?
Moet ik dan ook een enorme death toll betalen, ja of nee?

BlolB | 14-05-22 | 09:13

It’s over.
In telefoongesprek Shojgu begged general Austin for the immediate ceasefire.
Zu spät…

wezen | 14-05-22 | 09:12 | 1

Ik lees bij Reuters precies het tegenovergestelde.

"U.S. Defense Secretary Lloyd Austin called for an immediate ceasefire in Ukraine when he spoke by telephone to his Russian counterpart Sergei Shoigu on Friday for the first time since Russia's invasion of Ukraine, the Pentagon said."

www.reuters.com/world/europe/us-defen...

BenBinnen | 14-05-22 | 09:18

Was er op de 9e nou de oorlog verklaard? Of waren dat speculaties? Net zoals de kernwapens en dergelijke?

Is dit nog nieuws? | 14-05-22 | 09:11 | 2

Op de 9de heeft Rusland niet officieel de oorlog verklaard. Het is nog steeds een speciale militaire operatie.

naglfar | 14-05-22 | 09:28

Hij herhaalde eigenlijk de boodschap dat deze speciale operatie een bevrijdingsoperatie was tegen de nazi's en dat het wel even kon duren maar dat het noodzakelijk is voor de veiligheid van Rusland.
Even vrij vertaald.

Graaisnaaiert | 14-05-22 | 11:26

De komende dagen krijgen we te zien wat de stand van zaken is betreffende de anti-onderzeeër oorlogsvoering.

BrutusBosch | 14-05-22 | 09:11 | 2

Daar ben ik ook benieuwd naar zou wel fantastisch zijn onderzeeër -1 putin helemaal van het padje

Toedels | 14-05-22 | 10:26

Als ik het goed heb had Oekraïne één onderzeeër maar die is blijkbaar gedowned. 't Zou mooi zijn als één van de landen rond de Zwarte Zee (of aan de Donau) Oekraïne stiekem één of enkele kleine nieuwe aan de hand heeft gedaan zodat ze alsnog ongemerkt die Russische onderzeeërs kunnen kelderen.
Maar misschien werken raketten, Bayraktars, kamikazedrones of iets anders ook wel tegen subs die niet zo diep varen. En mijnen natuurlijk... Heel veel mijnen.

Aristotalloss | 14-05-22 | 12:33

'this highly publicised Russian power is a myth. It is not as powerful as this. It is a horde of people with weapons.' Yeah right, zo dachten de nazi's er ook over in 1941 en we weten allemaal hoe dat is gelopen....

FrauHolle | 14-05-22 | 09:10 | 10

De nazi's vielen Rusland binnen. Dit is een ander scenario. We weten niet hoe dit gaat aflopen, maar voor de Russen ziet het er niet goed uit. Voor de Oekraïners is dit totaal naadje, maar die gaan niet opgeven. Poetin heeft zijn hand overspeeld, zo lijkt het.

Usumani | 14-05-22 | 10:27

Er zijn nog helemaal geen hordes Russen ingezet. Einde WOII vielen de Russen Berlijn aan (toen ongeveer net zo groot als Kiev nu) met ca 3 miljoen man. Nu oorlog in grote delen van Oekraïne met ca één tiende aan manschappen. T.o.v. WOII zijn dit slechts een paar lokale schermutselingen want in een land zo groot als Oekraïne vind je een leger van 300.000 man amper terug.

CamaroHans | 14-05-22 | 11:13

Ja maar de nazi's hadden Hitler. De Oekraïners niet, dus maken ze een kans, want Hitler was een volidioot.

Mokum Kosher | 14-05-22 | 11:29
▼ 7 antwoorden verborgen

Thuisbioscoop 2035: nu in u theater 'a bridge too far 2.0' en 'the battle of Odessa 2.0'. De musical 'Zelenski' wordt later dit jaar verwacht.

Cornelis12 | 14-05-22 | 09:07

Laat die coup maar snel slagen zodat hopelijk Poetin vervangen kan worden door een pro westen figuur en cs. en gun die Russen een toekomst met economische samenwerking door op korte termijn de sancties op te heffen.

NLgaatnaardeklote | 14-05-22 | 09:06 | 5

Ik heb eerder de indruk dat de coup gepleegd wordt door types die de inname van Uk niet snel genoeg gaat...

naglfar | 14-05-22 | 09:33

@NLgaatnaardeklote | 14-05-22 | 09:32: Dan zou je een coup van buiten de Poetin kring verwachten. Voorwaar geen eenvoudige exercitie want dat moet je ook de veiligheidsdiensten rondom Vlad in de zak hebben.

goedverstaander | 14-05-22 | 09:39

"gun die Russen een toekomst met economische samenwerking door op korte termijn de sancties op te heffen.''

Maar de volgorde moet zijn: eerst een einde aan het oorlogsgeweld en een volledige terugtrekking uit Oekraïne, daarna gaan we dan pas eens kijken of en zo ja, onder welke voorwaarden, sancties opgeheven kunnen worden.

Dr_Johnson | 14-05-22 | 09:51
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online Casino | Online Casino | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen