LIVEBLOG. Voor het eerst een dode bij aanval op Belgorod, verwarring over Oekraïners in Rusland
Dag 78 van de ongein +++ LIVEBLOG
Niet voor het eerst sinds de start van de ongezelligheden heeft Oekraïne de oorlog naar Rusland gebracht: in Belgorod, een stad op dik een uur rijden van het Oekraïense Kharkiv, was het vannacht zeer onrustig, en dan met name rond het dorp Solokhi. Actief luchtafweer, vliegtuigen in de lucht en een artillerieaanval waarbij één dode en zes gewonden gevallen zouden zijn, de eerste slachtoffers in Belgorod sinds het begin van de oorlog. Volgens Rusland zit Oekraïne achter de aanval, hoewel je het met de Russen nooit weet lijkt dat ook logisch, maar dat heeft die partij nog niet bevestigd. Ook zou er clustermunitie gebruikt zijn. In de 'tegenstoot' regende het weer Russische ellende op Oekraïne, niet alleen in het oosten in de regio Dnipro en in het zuiden bij Mykjolaiv, maar ook ten noorden van Kiev bij Chernihiv: "There are wounded and there are dead." Op de grond is het inmiddels wel duidelijk dat de Russen ten noorden van Kharkiv daadwerkelijk zijn teruggedrongen tot aan de grens. Er ontstond nog even een gevaarlijke verwarring, met berichten dat de Oekraïeners die Russische grens óver gegaan zouden zijn. Dat is dus niet het geval; de aanwezigheid van Oekraïense soldaten op Russisch grondgebied zou zomaar een chemische of nucleaire aanval in de hand kunnen werken. Wel zijn de ontwikkelingen bij Kharkiv de belangrijkste wijzigingen in het front van de voorbije dagen, al is het echt niet alleen maar hosanna voor de thuisploeg. De TikTokTroopers van Kadyrov maken hun filmpjes, na dappere gevechten met lege gebouwen, lantaarnpalen en verkeerslichten, momenteel in de fabrieken ten noordwesten van Severodonetsk, en in die contreien zijn ook Voievodivka en Rubizhne reeds in Russische handen. Was er vannacht nog goed nieuws, of is er zicht op een uitweg? Nee hoor! Later meer... LIVEBLOG.
UPDATE 8.29 uur - Video van het begin van de oorlog. Russen schieten zomaar twee burgers neer. In traditionele media heet dit: SCHOKKENDE BEELDEN
UPDATE 9.12 uur - POV-beelden van de Oekraïense 92nd Mechanized Brigade, alias de Ivan Sirko-brigade
UPDATE 9.40 uur - Nou, dat hebben de Russen mooi voor elkaar. Finland gaat vol voor de NAVO
UPDATE 10.13 uur - Gisteren (en vandaag) veel strijd bij een brug over de Donets. Circa 6 Russische tanks, 21 voertuigen en 500 man in de pan gehakt door Oekraïne. Beeldmateriaal en dronemateriaal van Russische verliezen hier. Fascinerende draad van een van de gasten op de grond hiero. Oekraïense engineers maakten een inschatting van de plek waar de Russen de rivier over zouden willen steken, met behulp van pontons. Die plek bleek precies te kloppen: de Russen kregen zware artillerie en luchtaanvallen op hun pannenkoek. Die knaap spreekt van 1.500 Russische doden, maar het zal in werkelijkheid vast wat minder zijn
UPDATE 14.50 uur - Het ziet er slecht uit voor Severodonetsk. Langzaam maar zeker boeken de Russen terreinwinst, mede door hevige artillerie
UPDATE 20.40 uur - Goedenavond! Toch nog even terug naar die Oekraïense artilleriebarrage op die Russen die de Donets over wilden steken (10.13 uur). KIJK DAN TOCH EFFE. 73 getelde voertuigen, tanks, BMP's, APC's, de hele mikmak. Mogelijk een complete BTG. Dat zou dan zijn: meer dan 1% van alle Russen aanwezig in Oekraïne. Bam, weggevaagd
Social
Social
Britse intel update gaat over Kharkiv
Social
Bericht van de bevelhebber te Azovstal... aan ELON MUSK
Social
Tik Tok Tik Tok
Social
Reaguursels
Inloggenwww.youtube.com/watch?v=QiybJ8UuHXA
Dit is dan weer een heftig filmpje van de competitie "koepel werpen".
Denk dat deze wint.
Oei dan heb je toch wel een aspirientje tegen de hoofdpijn nodig als je in die tank zat
Er is dan niets, maar dan ook niets meer van je over.
@nowomowa | 12-05-22 | 14:10: geen tank maar een pantservoertuig... maar goed, dat betekent mogelijk meer inzittenden.
De Russische voertuigen hebben als voordeel dat ze ook gelijk een crematorium zijn.
@Theodorus.Goldbach | 12-05-22 | 14:39:
Dat is dan weer positief voor Rusland, geen gedode soldaten maar slechts vermist.
@litebyte | 12-05-22 | 17:09:
Wel een tank. Bij een close up zie de koepel recht omhoog gaan
Ziezo, Finland en Zweden hebben nu officieel meegedeeld dat ze NAVO-lid gaan worden.
Rusland kan hoog en laag springen, dreigen, janken en zeiken, maar ze hebben dit voor de volle honderd procent aan hun eigen debiele optreden te danken.
Eerst een vreedzaam buurland overvallen, en tegelijkertijd Finland en Zweden bedreigen met militaire en politieke actie, als ze het zouden wagen bij de NAVO te gaan!
Gelukkig wijken die twee landen niet voor de Russische maffia en worden ze NAVO-lid. Totdat dit officieel beklonken is, hebben ze al rugdekking gekregen middels een soort overgangsclausule. Het VK heeft al publiekelijk toegezegd militair bij te springen, mocht Rusland gekken dingen gaan doen.
Rusland kan de pot op. "Krijg de klere", zouden de Oekraïeners zeggen, en zo is het maar net!
"Idi na khuy" (ga naar een piemel) zouden de Oekraïners zeggen.
Ik vind het tof, dikke middelvinger naar Putje. Hij kan toch niets doen. Nu volle bak Oek steunen en Rusland maximaal economische sancties opleggen. Net zolang tot ze lekker terug gaan naar eigen land. Dan alle nukes eruit, en dan gaan we ze weer lief vinden. Zodat ze zien wat fatsoen is.
Nu zijn ze ook onderdeel van het nazi empire....
@Theodorus.Goldbach | 12-05-22 | 14:41: Nee, dat is Russisch. 'Tobi pizda' zouden ze zeggen. Ze willen niet meer Russisch praten. Dat idee kwam al in november 2013, en de uiteindelijke wet in 2019, die verbied Russisch (professioneel) te praten, tenzij de klant/cliënt Russisch reageert.
@litebyte | 12-05-22 | 17:15: Hebben ze daar niet veel Husqvarna wasmachines, naaimachines en bosmaaiers? Dát zal de reden zijn waarom de Russen. Plus daar is toch de Javelin ontwikkeld? Oh God reden 2 om binnen te vallen....
Op Liveuamap zie ik helaas toch ook weer wat russische doorbraken in het oosten.
"Generale Staf van de strijdkrachten van Oekraïne: Russische troepen slaagden erin de Siversky Donets-rivier bij Lyman . over te steken"
Ja dat ziet er niet goed uit. Sterker nog, ook vanuit drie andere punten wordt nu zwaar aangevallen. Mogelijk wordt dit niet zo'n goede dag voor Oekraïne.
@Beste_Landgenoten | 12-05-22 | 13:20: Dat zijn de mindere berichten inderdaad. Ik begon net de hoop te krijgen dat Rusland zich zou doodbloeden op de Siverski-Donets. Tot aan Popasna is maar 30-40km.
@Beste_Landgenoten | 12-05-22 | 13:20: Misschien hebben ze het onder controle: mil.in.ua/en/news/the-russian-troops-...
@Monkey Cabbage | 12-05-22 | 14:05: Dat is van een paar dagen geleden bij Bilohorivka. Ze zijn nu Dronivka/Yampil overgestoken.
@guldenmiddenweg | 12-05-22 | 14:09: Crap, ik zie het.
Yes itta do notta looka good
@Beste_Landgenoten | 12-05-22 | 16:39: 1 doorbraak maakt nog gene zomer, zeker als je de andere verhalen aan het front leest van zowel russen als Ukrainiers
Toch vreemd dat ik steeds word gejorist ?
Ik kan er niet over oordelen, want ik ben elke keer te laat om uw reactie te lezen haha.
Toen ik beloofde elke maand 100 euro naar GS over te maken, werd Joris milder voor mij. Dus dat zou u eens kunnen proberen.
Heeeeeel vreemd.
GS is stijlloos, maar geen plaats voor ongebaseerde, en ongefundeerde online "samesweringe".
Zoiets als schedel en botten ofzeauiets ?
Inderdaad, welke status quo wens jij?
"Ik xi, ik xi, ik zie wat jij niet ziet" .. Houdt zich vooralsnog, rustig. Taiwan echter, betreft ook dé plek op algehele planeet waar ~ 90% van alle semi-conductors voor gebruik in elektronica wordt gefabriceerd. Dus .. Mocht er < 2030 toch nog een conflict uitbreken waarbij China Taiwan aanvalt, dan krijgen we - Zoals het nu gaat, met alles behalve vooruitziende, dienstdoende politici - In de (nabije) toekomst nóg een 'Supply-chain-crunch' te verwerken.
Gelukkig hebben we de EU die wel vooruit kijkt:
www.hpcwire.com/2022/02/10/european-c...
Meer, meer, meer EU!!!!
@* Il Principe * | 12-05-22 | 12:37: De EU investeerd "wel" 43 miljard. Ondertussen doet TSMC voor ruim 120 miljard aan fabs investeren de komende jaren (ook buiten Taiwan overigens) en doet Intel een vergelijkbare investering in nieuwe productie capaciteit. De EU doet niet mee en behalve Intel in Ierland doet de EU er eigenlijk niet zo toe op semicon gebied.
Veel groter probleem zijn overigens de "passives" zoals weerstandjes, condensators, diodes, etc. daarvan komt 99.9% uit china of word gemaakt met chinese grondstoffen.
@Gregovic | 12-05-22 | 13:44:
Pardon? ASML vergeten?
Dat hoop ik toch niet. Sinds wanneer mag Oekraïne niet terugslaan?
@Peter_K | 12-05-22 | 12:10:
Waarom zou Oekraïne Russische burgers gaan bestoken met artillerie?
Goed verhaal man, verzonnen of hear say?
Als ze 200.000 Russen deporteren, honderden vrouwen verkrachten en Russische burgers hebben doidgeschoten, dan heb je gelijk.
Vette biem van een (hopelijk) Russische tank
www.youtube.com/watch?v=QiybJ8UuHXA
Ja is Russisch... was Russisch
Heb de docuserie "De macht van het beeld - opkomst en ondergang van Hitler" op NPO2 gezien. Ik zag bizar veel overeenkomsten met Putler.
Mij viel ook een Duitse dame op die uitlegde dat dankzij eindeloze propaganda iedereen onderbewust ervan overtuigd was dat Russen slecht zijn en aanstichter van de oorlog waren. 'We waren niet meer in staat anders te denken', zoiets.
@drs. Levi Samsonov | 12-05-22 | 12:54:
Het punt is dat in Rusland het verhaal *echt* beheerst wordt door de staatsmedia, met name buiten de grote steden. Hier is dat zoals je ongetwijfeld weet, niet zo. Je schrijft dit op een blog dat in Rusland allang zou hebben geleid tot het strafkamp voor alle redactieleden. Het essentiële verschil is dat ons nieuws niet wordt gestuurd vanuit de staat.
@drs. Levi Samsonov | 12-05-22 | 12:54: Russen vielen Polen binnen, en later de Baltische Staten en Finland. Logisch dat het land een agressieve reputatie heeft.
@drs. Levi Samsonov | 12-05-22 | 12:54: de Russen zijn lievvv en hebben burgers in Ukraine massaal vermoord en verkacht en jattne alles wat los en vast zit mee om ze te beschermen tegen de nazis.. snap je knul?
Dit is zo'n voorbeeld hoe ze Ukrainiers rugdekking geven tegen de boze Ukraine nazi's
youtu.be/WGg7ZJlihi8?t=57
En voordat je in je schizocomplot hoofdje denkt dat is in scene gezet, nee dat is het niet knul.
Tja, dat spreekwoord is bullshit. Daar ga je al fout.
Leg eens uit wie jij hier de pestkop vindt?
Een beetje wat jij hier doet?
Je reactie gaat niet over het onderwerp in elk geval, want de pestkop Rusland krijgt wel degelijk de schuld.
Wordt hier een poging gedaan om het gedrag van Putler met repressie van eigen volk, doelloos oorlogsgeweld en genocide aan Oekrainse burgers goed te praten ???
@TonyBoy | 12-05-22 | 11:53 Ja vereist wat mentale gymnastiek en een compleet verwrongen perceptie, meer niet.
Monkey Cabbage: Ik heb daarover mijn twijfels, vandaar mijn vraag. En Joris had die blijkbaar ook.
Wanneer komen die Houwitsers volle bak in actie.. 50km range en tering precies. Dat moet toch een feestje worden. Ze mogen die kutrussen helemaal slopen van me. Zielig voor die ventjes die t loodje leggen, maar ze zijn er zelf bij. Ze kunnen deserteren, overlopen of vluchten. Je moet niet schieten. Rusland moet simpelweg helemaal gesloopt worden. 0 bestaansrecht. Schiet ze maar terug naar de middeleeuwen.
@Herstel.Knop | 12-05-22 | 11:40: Ehm, de Russen doen precies dat: alles kapotschieten in Oekraine. Gek genoeg is daar nooit om gevraagd.
De Russen hebben eens te meer laten zien een directe bedreiging te zijn voor hun directe buren, dan is het dus wel een goed idee hun offensieve mogelijkheden zo ver mogelijk te slopen.
Iedere Rus in Oekraine is een directe bedreiging voor de burgerbevolking, die kunnen dus beter maar onschadelijk gemaakt worden.
@Herstel.Knop | 12-05-22 | 11:40: zullen we het even simpel houden? Voor zover mij bekend is Rusland Oekraïne binnengevallen en niet omgekeerd.
Ik las ergens (reddit) dat ze nu aan het trainen zijn in Duitsland.
Wat is eigenlijk het bestaansrecht van Rusland als het alleen maar onrust stookt?
Bestaansrecth van Putler, ja dat vragen steeds meer Russne zich gelukkig ook af. Had de hoop op een 'Sadatje' tijdens 9 mei, maar dat risico was helemaal afgedekt - zelfs de lunchtmacht kreeg er geen kans voor
@Herstel.Knop | 12-05-22 | 11:42: Hee, trollenalert gaat af!
Dat a.s. Navo lidmaatschap van Finland en mogelijk Zweden kan nog een dingetje worden. Rusland heeft al gedreigd met politieke en militaire acties in dat geval. Bij een snelle beperkte nucleaire aanval nu op Helsinki kan de Navo nog niet ingrijpen, is het land in een conflictsituatie en kan het geen lid worden van de Navo.
NAVO kan ingrijpen als.
Het bedreigd wordt.
Economische belangen op het spel staan.
Humanitaire redenen.
@E Colli
Nee hoor die worden gewoon lid. Bij een snelle beperkte aanval op Helsinki gaat eerst Nordefco (Noorwegen Zweden Finland Denemarken en IJsland) vol op het orgel en omdat er verdragen zijn met het VK en de VS een veiligheids garantie heeft afgegeven kan Poetin tactisch de zaak retour zien.
@SolidRock | 12-05-22 | 11:08: Dus praktisch gezien zijn ze al lid van de NAVO. Duidelijk.
Als je het nieuws volgt, dan weet je dat de VS en het VK inmiddels al veiligheidsgaranties hebben afgegeven aan beide landen. Dit met het oog op een eventuele mlitaire dreiging vanuit Rusland.
Trouwens, als je ziet hoe makkelijk dat Russische spul weggevaagd wordt door Westers oorlogstuig, dan hoef je van die dreiging geen al te hoge pet op te hebben...
Ligt er aan hoe de Russen dit gaan framen. Als ze het lidmaatschap uitleggen als een ‘existential threat’ voor Rusland dan is alles mogelijk. Maar een inval lijkt me uitgesloten zolang Rusland nog vast zit in Oekraïne dus dan moet je aan andere scenario’s gaan denken.
@RocketMan | 12-05-22 | 11:57: er zijn vele scenario's te bedenken. Ten eerste kan Finland fluiten naar hun geleaste kanaalverbinding. En verder kan Rusland de gps aan de grens verstoren, vluchtelingen sturen, het scheepvaartverkeer hinderen etc.
Op dit moment buitelt men over elkaar heen in Rusland om te dreigen na de Finse toespraak. Ze zullen bijna wel iets moeten doen om geloofwaardig te blijven.
@RocketMan | 12-05-22 | 11:57: Rusland kan de pot op. Hoe ze het in het Kremlin gaan 'framen' zal ons worst zijn. Het gaat er om hoe het werkelijk zit. En dat weten die Russen donders goed. Ze hebben dit volledig aan hun eigen debiele oorlog in Oekraïne en hun dreigementen richting Finland en Zweden te danken.
Nee... Nucleaire ontploffingen, volgen niet.
Zelfs Putin begrijpt de risico's die de inzet van deze wapens met zich mee brengt. Daarnaast volgt een voor hen onvoorspelbare reactie, van ons, hier 'in het grote boze Westen'. Een waarschuwing is reeds afgegeven dat het Kremlin na de inzet hiervan, een open en direct conflict met de algehele NAVO riskeert.
De Russen kijken wel twee keer uit om een direct conflict met NAVO aan te gaan, vooral nu hun strijdkrachten een nederlaag ondergaan die de Russische strijdkrachten in feite nederig op hun plaats zetten. Wat niet gezegd is, dat wij hier in het Westen alsnog arrogant gedrag dienen te vertonen, t.o.v. de Russische Federatie.
In dit geval slaat 'engineers' op de genie dacht ik.
Ja maar engineers klinkt veel spannender
"Engineering" doet mij sterk denken aan de geweldige C&C spellen.
Als Rusland nou net zo actief was als de trollen die overal opduiken op internet, hadden ze misschien nog een kans op een overwinning. Zie ook hier op deze site de kansloze berichtjes vanuit kamp Rusland.
Ondanks dat ze hier en daar wat land aan het winnen zijn, stelt het nog geen enkele donder voor, helemaal als je ziet dat het én aan de grens wordt uitgevochten (kortere aanvoer) én zogenaamd de op 1 na grootste militaire macht én dat land wat ze overwonnen hebben, vlak land is, zonder al te veel bebouwing op wat stadjes na. (Marioepol is wat groter, maar hebben ze nog niet)
Ben er nou niet van onder de indruk. Zeker niet nadat ik zie dat ze moorden en plunderen uit frustratie.
Rusland is maatje Frankrijk zonder kernwapens aangevallen. Onbegrijpelijk. Ze moesten toch weten dat loodzwaar zou zijn. Toch?
"Zie ook hier op deze site de kansloze berichtjes vanuit kamp Rusland."
Heb je wat voorbeelden? Of lees je vaak in reacties wat je wilt lezen.
Pro Poetin ben ik op GS nog niet tegen gekomen, toegeven ik lees ook niet alle reacties en sommige die ik dan wel weer lees zijn niet altijd handig geformuleerd.
@NLgaatnaardeklote | 12-05-22 | 11:16: Je kan het zelf toch nalezen. Overduidelijk persisterende anti westerse berichten van dezelfde mensen. Ze veranderen hun strategie als het er te dik op lijkt te liggen. Ontkennen dat dit gebeurt maakt jou eigenlijk ook best verdacht.
@Tapioca pudding | 12-05-22 | 11:25: Ik vroeg voorbeelden, schijnbaar lees ik er continue overheen. En dan je laatste zin, jij bent het voorbeeld van mijn eerste zin in mijn vorige reactie.
@NLgaatnaardeklote | 12-05-22 | 11:16: Echt werkelijk? Je leest er overheen? Gisteren waren er 2 mooie voorbeelden, gelukkig later Ge-Jorist, maar ook eerdere dagen werden er meer en meer berichten geplaatst over het "dan maar toegeven op Putin", maar ook meer gematigde berichten, maar namen noemen is altijd gevaarlijk, lezen en begrijpen is iets moeilijker voor sommigen.
@NLgaatnaardeklote | 12-05-22 | 11:39: Je moet geen mensen aan het werkt zetten maar zelf beter lezen.
@tis_wat | 12-05-22 | 12:02:
"dan maar toegeven op Putin"
En dat heeft niets te maken dat sommigen de talloze slachtoffers en het totaal nutteloos plat bombarderen door de Russen kots moe zijn?
Bij die reacties staat ook vaak te lezen dat er daarna een politieke oplossing gevonden moet worden of dat Poetin ook niet het eeuwige leven heeft.
Leuk een mening hebben vanuit je leunstoel maar ook ik vind elke dode er één teveel.
@NLgaatnaardeklote | 12-05-22 | 12:26: Mijn lieverd, ik zat al in het Oostblok toen jij nog de luiers volpoepte. En heb met eigen ogen mogen aanschouwen wat dat met de mensen en economie doet.
Ik kan je garanderen dat die Oekraïners onder geen beding ook maar een dag onder Sovjet-vlag willen leven. Iets wat we hier in het luie Westen niet kunnen voorstellen, maar het is iets verschrikkelijks, onwerkelijks en nauwelijks te bevatten.
En nou helemaal, nu ze een eigen land hebben, die iets wil maken van de toekomst, en die trieste Russen gaan alles kapot maken, voor wat? Om de baas te spelen over die mensen?
Dan wil je niets liever dan vechten, en wat de onwetende Nederlander-met-een-mening er van vindt omdat die Nederlander-met-een-mening er beu van is dat er nare berichtjes met nare plaatjes van dode mensen op zijn/haar scherm komt, zal geen enkele Oekraïner of andere ex-Oostblokker worst zijn.
Politiek is er weinig beweging in, dus daar moet je op korte termijn ook geen wonderen van verwachten. Europa is economisch op het randje van recessie, Amerika wil niets liever dan wapens verkopen, dus wat verwacht je dan?
Elke dag dat er RuSSen in Oekraïne zitten is een dag dat RuSSen doorgaan met plunderen, martelen, verkrachten, moorden. Elke dag dat er wordt gewacht om de RuSSen uit Oekraïne te gooien, is een dag die het westen verspilt.
Voedsel- en energievoorziening staan op de helling. Dit is niet alleen een probleem voor Oekraïne, dit is ook een probleem voor het westen.
De hevig artilleriebeschietingen gaan door. Die blijven doorgaan. Tijd om die te stoppen.
'Het westen' is in dit geval NATO. NATO heeft al VOOR de inval aangeven dat ze op geen enkele manier direct militair (boots on the ground...) betrokken willen en kunnen zijn. Het is tevens het excuus waar Putler op wacht om danwel nucleaire wapens ofwel massale mobilisatie af te kondigen en NATO landen direct aan te vallen.
De Russen hebben sinds WOII geen oorlog meer gewonnen... en winnen (mbt tot WOII) is ook nog eens relatief.. ze hebben Duitsland verslagen, met 12.000.000 doden.
Dat kan misschien met olie, maar nieuwe gasleidingen leggen, duurt wel een paar jaar. Als dat gebeurt, zit Rusland vast aan China die zo gaat onderhandelen dat Rusland er weinig aan verdient.
Gelukkig dat onze zwitsal een oplossing heeft. Ow wacht...
Jouw redenering is nogal onnozel. Je mist het grote plaatje.
Als je geen olie of gas van een fout land wil kopen heb je weinig keus. Dus je moet wel en als je toch van foute landen olie of gas moet kopen zorg dan dat je meerdere (foute) leveranciers hebt want als je alleen maar 1 leverancier hebt betaal je de hoofdprijs. Gewoon boerenwijsheid of VOC mentaliteit. Gisteren 2,12 euro betaald voor E95 bij de goedkope pomp. Dit is niet meer op te brengen.
Rusland heeft tot 2025 gas/olie export buiten China nog nodig (levert 2 miljard p/d op.) Na 2025 is het een ander verhaal.
@johnelec | 12-05-22 | 11:04: Dit is gemakkelijk op te brengen, vanochtend weer 640km file. Prijs speelt geen rol probleem kennelijk.
Volgens sommige russen in het buitenland is het Russische leger nu boos op Poetin en niet andersom, las ik in interview. Dat ze niet genoeg steun hebben gekregen zoals nog meer wapens en manschappen. Dat Putin ze heeft voorgelogen over de ware aard (militair vooral ook) van de Oekrainers.
Meh die geruchten hoor ik ook. Ik geloof er niet veel van. Maar hoop doet leven dat het Russische leger een staatsgreep pleegt.
@Theodorus.Goldbach | 12-05-22 | 10:41: probleem is dan dat dat legerdus.nog meer oorlog wil.
@Theodorus.Goldbach | 12-05-22 | 10:41: de 9 mei parade doet vermoeden dat Poetin daar rekening mee houdt.
@Theodorus.Goldbach | 12-05-22 | 10:41: Ik lees net toevallig over het einde van WWI. Ik hoop dat de interne machtsstrijd, de zinloosheid van de oorlog en de daarmee samenhangende oorlogsvermoeidheid leidt tot een interne implosie van de macht in Rusland, net als het geval was in de laatste maanden van het Duitse Keizerrijk.
@Hadena | 12-05-22 | 10:47:
Generaals willen geen oorlog. Die weten wat het inhoud. Politici die nooit op het front zijn geweest willen oorlog.
Als je de Russische Telegram kanalen leest waat letterlijk tientallen Russische militairen openlijk klagen over verliezen, de erbarmelijke omstandigeden waarin ze moeten vechten, geklaag over grote verliezen, uitval van materieel en slechte bevoorrading dan is het hopelijk een kwestie van tijd dat onder druk de 'speciale miltaire operatie' als 'succes' wordt afgeblazen en ze proberen gewonnen terrein te behouden.
@Theodorus.Goldbach | 12-05-22 | 11:01: Dat politici oorlog willen is logisch. Clausewitz zei al: 'Oorlog is de voortzetting van politiek met andere middelen'.
Overigens schrijven Russische bronnen dat het leger idd zoals Hadena zegt veel verder wil gaan dan Poetin.
'We staan met een ratio 1-1', aldus een commandant van Russisch huurlingenleger Wagner. De aanvaller heeft doorgaans 2 tot 3 keer meer vechtcapaciteit nodig dan de vijand, die zich ingraaft. Zeker nu de NAVO Oekraine helpt voorkomen dat er luchtoverwicht komt, lijken de Russen niet veel verder te (kunnen) komen dan de Donbass veroveren.
Even iets rechtzetten uit een ander draadje over dit onderwerp; For the record, ik ben niet pro-Russisch. Ik loop allen niet blind achter de propaganda van Zelensky aan. Mijn weggejoriste reactie was dan ook vooral sarcastisch bedoeld. Tuurlijk leef ik mee met de Oekrainse bevolking, alleen trek ik de "fantastische successen" van het Oekrainse leger in twijfel, omdat ze (net als het Russische beeld trouwens) onrealistisch zijn en Zelensky aan alles gelegen is vooral het Westen in de oorlog te betrekken. Iets dat we misschien juist niet moeten willen, omdat wij (West Europa) daar helemaal niet klaar of op voorbereid zijn...
Het enige wat het westen direct kan betrekken in dit conflict is een ABC aanval van de Russen. Voor de rest doen de Oekraïners het verbazingwekkend goed. Tegen alle verwachtingen in.
Kijken jij maakt er zelf "fatastische successen" van in je hoofd waardoor je een beetje opgewonden raakt over de misinformatie. De meeste mensen herkennen de overdrijving wel en een beetje internetheld heeft inmiddels voelsprieten ontwikkeld voor nepnieuws en realistisch nieuws. Om een voorbeeld te geven zie je aan de Russische kant vaak beelden van trainingen en geen spoor van bewijs. Dat betekent niet dat er niets gebeurd is, maar dat de beelden niets waard zijn. Aan Oekraïne kant zie je talloze herhalingen re-editie andere pov van zelfde wrak, maar wel bewijs van resultaten. Ik twijfel overigens nog over je intenties. Lijkt me meer een anti-Joris strategie om vervolgens toch wat tweespalt te zaaien.
Zal allemaal best. Ook for de record: Rusland is een souverein land binnengevallen. Een land dat het volste recht heeft haar eigen keuzes te maken. Een land dat in ruil voor het afstaan van haar kernwapens door Rusland het respecteren van haar grenzen is beloofd en door het westen bescherming werd beloofd als Rusland zich niet aan zijn belofte zou houden. Eveneens for the record: Rusland stelt zelf de NAVO verantwoordelijk voor zijn vredesmissie in Oekraïne. En alweer for the record: Rusland is al sinds jaar en dag bezig met het voeren van een oorlog tegen het westen. DDdos aanvallen, beïnvloeden van verkiezingen, in samenwerking met Belarus op gang brengen van vluchtelingenstromen, de desinformatie over Corona, het neerhalen van de MH17 en zo kan ik nog wel even doorgaan. En hoewel er sedert WOII geen bom op Rusland gevallen is terwijl ze daar zelf royaal mee rond hebben gestrooid zal Rusland altijd een reden vinden om landen hun zelfbeschikkingsrecht te ontnemen, die landen te vernietigen en tegelijkertijd het eeuwige slachtoffer uit te hangen. Niet Oekraïne, maar Rusland is deze oorlog begonnen en betrekt het westen in deze oorlog.
Ook for the record: Met de inval in Oekraïne bedreigt Rusland ook de rest van Europa en dus ons. Als de Oekraïne wint, wordt het westen veiliger en machtiger en anderom als Rusland wint..
pro-Russisch, als je dat al moet aangegeven dat je het niet bent is er al wat mis, snapt u dat?
Welke propaganda van Zelensky loopt u niet blind achteraan? Die van dat ze een souverein land zijn binnengavallen, dat er duizenden burgerslachtoffers zijn, moordpartijen, false flag operaties en dat alles wat los en vast zit door dat smerige Russische tokkietuig in legergroen wordt gejat of verkracht (of beide)?
@BenZen | 12-05-22 | 10:43: Oekraïne is niet door het gehele Westen soevereiniteit beloofd, maar Rusland, het VK en de VS hebben dat gedaan (Boedapest-memorandum). En in afgezwakte vorm China en Frankrijk.
Die landen zoeken het maar uit met elkaar, maar laat de Navo, NL en andere Westerse landen buiten het gewapende conflict ajb. Wapens sturen naar Oekraïne prima, maar verder niet.
@guldenmiddenweg | 12-05-22 | 11:38: nou, lijkt mij, nu Rusland zich niet aan de beloftes houdt, en VS en VK en in afgezwakte vorm China en Frankrijk de beloofde bescherming niet kunnen of willen bieden, wel een strak plan om Oekraïne die kernwapens maar terug te bezorgen. Louter als dreigmiddel uiteraard.
Speciaal voor u: www.goednieuws.nl/
Je hoeft het niet te lezen.
Enig idee hoe doodziek de gemiddelde Oekraïner is van die oorlog?
Er zijn altijd nog leuke juice-kanalen, of lees iets over Lil Kleine.
@Zuster01
Doe Maar zong al eens "er zit een knop op je tv". Dat geldt natuurlijk ook voor andere elektronica.
Ik denk dat de meeste Oekraieners het ook wel zat zijn...
Je hoeft het niet te volgen toch?
@Zuster01
Dat is nou precies de verwende en verwaande generaties die Europa maken tot wat het is geworden en zal worden.
IK ben belangrijk, en IK heb ergens last van, dus de rest moet zich aanpassen aan MIJ, en MIJN mening is altijd beter.
Volgens mij staan we aan de rand van de afgrond qua economie en oorlog zoals we in jaren niet hebben gehad. Maak je daar maar eens druk om, ook al vind je dat niet "leuk".
Volgens velen startte de bemoeienis van de Yanks in WWII met Pearl Harbor, volgens mij was de Lend-Lease wet van 1941 het echte begin. Nu Biden 33 miljard aan het congres gevraagd heeft is een vergelijkbare situatie ontstaan. Dus WWIII, hij is er nu ongeveer.
De-escaleren gaat inderdaad niet meer gebeuren. Voor WWIII zijn daarentegen te veel belangen, dus nog niet.
Biden vroeg 33 miljard, kreeg 40 miljard.
WO3 was eigenlijk ergens in 2014 al begonnen maar we hielden het stil. Gewoon omdat we geen problemen wilden met Poetin.
www.youtube.com/watch?v=qtZUeHmpV6A&a...
It's not a cult. No it's not a cult of personality. I repeat. It's not a cult of personality.
"Het moment van" is ook maar arbitrair. Zo werd en wordt haast halsreikend uitgezien naar een verklaring van Putin, waarmee de geschiedenisboeken een duidelijk markeerpunt krijgen en waarmee contra acties gelegitimeerd worden/beslisvorming vereenvoudigd wordt. In werkelijkheid is het gewoon een helling waar we afglijden en op een gegeven moment realiseer je je dat je midden in WWIII zit. Maar het tij valt nog te keren.
Van 1930 tot 1940 was Amerika (oa eigenaar van de Filipijnen) erg actief om Japan te beteugelen. Tot en met een volledig olie-embargo om Japan lam te leggen. En in (ook al voor) 1939 leverde de usa Engeland vliegtuigen, training, onderhoud, olie, kolen, etc.
Bof, met 1918 als begin van WOII kan ik ook wel wat.
Wereldoorlog, betekent dat er op elk contingent sprake is van strijd danwel militaire betrokkenheid. Daar zijjn we dus nog lang niet.
normaal vinden oorlogen plaats op locaties waar je niet op vakantie wil, nu is het anders - namelijk in de achtertuin van het westen. En ja dan moet wel -van het westen- de hele wereld moord en brand schreeuwen erover.
Kom in Zuid-Amerika of Africa, grote delen van Azie en deze oorlog is net zoveel een ver van m'n bed show, als die oorlogen - zoals die in Yemen of Lybia voor ons zijn.
@Alquest | 12-05-22 | 11:01: Je vergeet een heel belangrijk detail voor dat lamleggen: dat was laten we zeggen de expantie politiek van Japan in Korea en delen van China
Dus de westerse media laat alleen zien dat het goed gaat met de Oekraïeners bij Kharkiv. De Russen daar doen hetzelfde als de Vietnamese Vietcong in Cambodja. Realiteit is dat de Donbas langzaam maar zeker veroverd wordt door de Russen.
Klopt! En?
Orcs. En nee.
Is dat wel zo? Ik heb deze hele oorlog gedacht dat de Russen 'toch wel zouden winnen'. Daar twijfel ik nu aan. Lijkt erop dat de Russen geen echte terreinwinst maakt en daarnaast krijgen ze best gigantische klop in het veld. Ik weet het niet zo.
Bij Charkov verliezen de Russen terrein, net als eerder bij Kiev. Maar de tactiek lijkt vooral Donbass. De Russen boeken iedere dag terreinwinst en als dit zo doorgaat is over drie weken Donbass in Russische handen. Westerse wapens helpen, maar de Russische overmacht in artillerie en in de lucht van vooral gevechtshelikopters is aanzienlijk. En de Russen geven niet om de dood van hun soldaten. Het ziet er niet heel goed uit voor Oekraine in de Donbass. Anderzijds, de linies zijn jaren lang voorbereid, Kramatorsk en Sloviansk zijn omgebouwd tot elkaar ondersteunende forten, waar veel voorraden zijn verzameld voor een lang beleg.
Het gaat heel langzaam in de Donbas, en de uitkomst is totaal niet zeker. Juist het terugveroveren van Kharkiv en onmiddellijke omgeving maakt de weg vrij om de aanvoerroutes vanuit Belgorod met artillerie te beschieten en zelfs de flank van de Russische aanvallers te bedreigen. Alleen als de Russen veel sneller die tang dichtknijpen gaan ze daar 'winnen', cruciaal is het Oekraiense bruggehoofd boven de Siversk Donets rivier nabij Severodonetsk, verliezen ze dat stuk dan is terugveroveren uiterst lastig.
@Monkey Cabbage | 12-05-22 | 10:34:
"cruciaal is het Oekraiense bruggehoofd boven de Siversk Donets rivier"
En daar concentreert Rusland nu al zijn kracht. Hopelijk falen ze in die opzet, maar het artillerie-overwicht is misschien toch te groot voor Oekraïne.
Ik zou het eerder omdraaien
@Beste_Landgenoten | 12-05-22 | 10:41: Het front is bijna 500km breed, Rusland concentreert z'n 'krachten op tal van plekken (zie ook de vele tientallen russsiche Telegram kanalen) en dan m.n. met grootschalige artillerie beschietingen.
Hoe verder ze oprukken, hoe breder het front hoe lastiger te handhaven, en af te dekken met art. en vliegtuigen hoe makkelijker voor de Ukrainiers om tegenaanvallen te doen en te doorbreken, dat zie je nu al op verschillende plekken
@litebyte | 12-05-22 | 11:28:
Nou helaas, het nieuws haalt je in, de Russen zijn toch de Siversky-Donetsk rivier overgestoken.
Tja, vrouwtjes aan de macht, he..
Finland heeft een tijdlang deel uitgemaakt van het tsarenrijk en aangezien Poetin het tsarenrijk wil herstellen, zal hij op een gegeven moment Finland willen binnenvallen. Finland voelt zich dus terecht bedreigd.
Probleem zijn denk ik de gedemilitariseerde Alandeilandjes.
Oekraïne zat niet in de NAVO, en kijk wat er is gebeurd.
@Hadena | 12-05-22 | 10:06:
Gottland. Zet Poetin daar zijn kernwapens neer dan zijn we met z'n allen lamgeslagen.
@Theodorus.Goldbach | 12-05-22 | 10:37:
Dat verschilt toch weinig van Kaliningrad
@* Il Principe * | 12-05-22 | 10:50:
www.google.com/maps/place/57%C2%B030&...
@Theodorus.Goldbach | 12-05-22 | 10:37:
Hoezo? Het maakt toch geen reet uit waar ie zijn kernwapens neerzet, ook vanaf hun huidige locaties en vanaf alle nucleaire subs zou hij al ons kunnen treffen (en 'wij' hen ook trouwens). Het heeft alleen wat symbolische waarde.
@Tinkyboy
En speciaal voor deze mededeling met een hoog propaganda gehalte heeft u even een account alhier gefixed.
Moeilijk voor u om te begrijpen dat Finland Poetin dus niet en nooit meer vertrouwd?
Situatie doet een beetje denken aan Israel vs Arabische landen in '73. Arabische landen dachten even gezamenlijk Israel te vernietigen. Paar weken later stonden de Israelische troepen bij Cairo aan de poort te kloppen.
De Israëlische defensie raakte daardoor overzelfverzekerd en bij de derde clash ging het bijna mis.
Binnen enkele weken staat het Oekraïense leger aan de poorten van Moskou om daarna verder te trekken naar Vladivostok.
Vind je je eigen grap leuk?
@Hadena | 12-05-22 | 09:34: Want Moskou heeft helemaal geen poorten.
haha, zelfde gedachte zie mijn bericht hierboven..
@Verbandmeester | 12-05-22 | 09:45: Euhmm.... en.wikipedia.org/wiki/Moscow_Triumpha... -Oeps, dat was even te snel, dat ding staat niet in Moskou.
@Verbandmeester | 12-05-22 | 09:45:
De Grote Poort van Kiev, mooi stuk uit De Schilderijententoonstelling van Mussorgski.
"de aanwezigheid van Oekraïense soldaten op Russisch grondgebied zou zomaar een chemische of nucleaire aanval in de hand kunnen werken"
Dat snap ik niet, bedoel met een voetbalwedstrijd komt je tegenstander ook op je grondgebied en scoort zomaar. Na afloop geef je elkaar een hand. En voetbal is oorlog aldus wijlen generaal R. Michels. Slechte verliezers die Russen.
Finland spreekt net officieel over een onmiddelijke aanvraag tot toetreding NAVO. Hoe gaat Putler reageren?
Hij kan weinig doen, behalve dreigen met kernwapens. Maar daar trappen de Finnen niet in.
Nog niet onmiddellijk, bijna. De president en premier zeggen nu om de aanvraag te steunen. Dat hadden ze nog niet officieel gedaan. De werkelijke aanvraag misschien volgende week? Hangt nog beetje van Zweden af, tegelijk of apart van elkaar.
Volgens sommige dwaallichten hier was ook dat een onderdeel van zijn meesterplan, na het mislukken van de aanval op Kyiv en het terugtrekken rond Kharkiv. En natuurlijk het verlies van zo'n 20 generaals want dat scheelt weer salaris en pensioen.
*zucht*
@Hadena | 12-05-22 | 09:27:
Zweden lijkt morgen de aanvraag in te dienen. Hopen dat er geen kroatoe ofzo dwarsligt, dat kunnen we er nu niet bijhebben.
@Graaisnaaiert | 12-05-22 | 10:35:
*Kroatie, kudt.
@Graaisnaaiert | 12-05-22 | 10:35: krijg je NATO 2.0. met Scandinavië, zonder Kroatië.
@Graaisnaaiert | 12-05-22 | 10:35:
Kroatië is pro-NAVO. Altijd westers georiënteerde geweest zelfs toen het onderdeel was van het socialistische Joegoslavië. Hoef je geen dwarsliggen van te verwachten.
Dit is een flinke biem geweest, een half Russisch regiment aan diggelen: twitter.com/UAWeapons/status/15244130...
Volgens de Twitteraar zelf, die betrokken beweert te zijn geweest bij deze actie (zou het kloppen?) schat hij de verliezen op zo'n 1500 "Orcs". Dat lijkt me wat optimistische eerlijk gezegd.
Even ietsje scrollen naar beneden en ziedaar het beste portret van Puta ever!
Vladimir Chimp Puta!
@Aristotalloss | 12-05-22 | 09:17: je weet dat er linkjes bestaan? twitter.com/MohdSoumik/status/1524414...
Een paar dagen geleden was die pontonbrug toch al opgeblazen?
Oh, het Oekraïnse leger kan er niks van? Moet ze soms een voorbeeld nemen aan de excellente Russische militairen?
Kunnen ze iets anders? Ze moeten wel anders worden ze ook afgemaakt. Dan beter strijdend ten onder, de rest van de bevolking de kans geven te vluchten! Miljoenen zijn veilig in het buitenland. Dat noem ik ook een succes, hoe bitter ook. En uiteraard bestaat er altijd nog een kleine kans dat Rusland het opgeeft, hoe klein die kans ook mag zijn. Iedereen weet wel dat de Russen nog lang niet verliezen, maar wel verliezen lijden.
Bent u al gevraagd als nieuwe topman van de NAVO?
Zelden zo'n inhoudsloze, ongefundeerde comment gezien. Een miljoenenstad bevrijden van het artilleriebereik van de vijand is symbolisch?
@Schriever | 12-05-22 | 09:12: Hij lijkt me meer iemand voor het Warschau-pact.
"of ligt nabij burgerdoelen te wachten op een schandaal."
Russische propaganda is aan jou welbesteed zo te lezen. En het lijkt je genoegen te doen dat Rusland de overhand heeft. Nu heb ik meer van je gelezen dus dat verbaast me dan weer niks.
Waarschijnlijk was Kharkiv ook helemaal geen doel om (direct) in te nemen (net zo als Kiev). Het dwingt het Oekraïense leger mensen en materiaal in te zetten op een plek die strategisch niet van belang is. Het lijkt op Twitter prachtig maar op de grond schiet de Oekraïne er niets mee op.
Het valt toch niet te ontkennen dat de Russen meer weerwerk krijgen dan de Taliban in Afghanistan.
HAHAHAHA. Wees nou eens eerlijk en geef gewoon toe dat op wat raketjes na dat hele schijtleger met barbaarse luitjes geen reet voorstelt, blijven hangen in WOII in taktiek en grootste deel van het wapentuig.
@TvL_70 | 12-05-22 | 09:16:
Hahaha ja joh. Het was allemaal 3D schaak van Poetin. Is het echt heel lastig om te erkennen dat de Russen gewoon keihard verslagen zijn in die regio? Van de VDV eenheden, de elite luchtlandingstroepen in Hostomel, heeft nog geen 50% het overleefd. Ze zijn afgeslacht. Geen leiding, geen voorbereiding, geen bevoorrading. Maar in jouw ogen was alles een briljante afleidingsmanoevre?
Feit is dat de Russen een kutleger hebben, zonder leiding, zonder middenkader, een losgeslagen bende, maar ze zijn wel met heel erg veel en verliezen deren Poetin niet, dus wordt het doordrammen met artillerie en bommen. Uiteindelijk levert dat ze in Donbass kilometers per dag op. Dus ja, het is moeilijk voor Oekraïne, dat ontkent niemand.
Flauwekul, gans die uitleg van je. UA heeft is de Russiche flank bij Kharkiv vakkundig aan het oprollen. Dat heeft voor de Russen meerdere vervelende gevolgen, Ze moeten troepen afleiden van hun hoofdaanval en hun aanvoerlijnen komen in gevaar. Dat is allesbehalve symbolisch.
Dit reaguursel staat symbool voor de leugenachtige rotZooi die Rusland over de wereld uitstort. GeenAccount? GeenBenul.
Onlangs: Kiev was een afleidingsmanoeuvre, alles draaide om het front in Oost-Oekraïne. Binnenkort: Kharkiv was een afleidingsmanoeuvre, alles draaide om het front in de Donbas. Over enige tijd: Cherson was een afleidingsmanoeuvre: alles draaide om de bescherming van Luhansk. Eind dit jaar: de aanval in de Donbas was een afleidingsmanoeuvre, alles draaide om de bescherming van De Krim.
Dus een verlamd leger zonder aansturing houdt al langer dan 3 maanden het russische leger tegen. Wat zou dan met Rusland gebeuren als de Amerikanen het voor gezien houden en ingrijoen?
Als ik op jouw geweldige inzichten afging zou dit verlamde oekrainse leger op dag 3 al de witte vlag hebben moeten uithangen.
Je zit er constant naast. Ook knap hoor…
"Volgens Rusland zit Oekraïne achter de aanval". Ja, dat kun je weleens hebben als je een land binnenvalt, konijnen schieten terug.
Inderdaad. Ik begrijp die logica ook niet, dat Oekraine niet op Russisch grondgebied mag komen of daar bommen gooien, want anders..... Wat hadden de Russen dan verwacht? Hebben die het monopolie om andere landen binnen te mogen vallen?
"Konijnen schieten terug", prachtig! Een grap die alleen blanke autochtone 50+-ers zouden herkennen. youtu.be/NXsxyxpTYiE
@Sneerpoets | 12-05-22 | 09:56: en die ook nog weten wat de Firato was.
Bestaat er iets dommers dan 2 apen die op elkaar schieten op basis van een pakkie dat ze dragen; op basis van een idee: een onzichtbaar hersenspinsel? En ondertussen is het een lekker weertje he? De vogeltjes fluiten, de meiskes zijn mooi. Ze zouden feest kunnen vieren. Maar nee. Ze maken elkaar en elkaars kinderen dood. En dan blijven volhouden dat het een intelligente soort is. Intelligentie moet toch de moeder van alle stoornissen zijn.
Ze schieten op elkaar in opdracht van anderen die er zelf voor zorgen letterlijk buiten schot te blijven.
"De beste soldaten zitten achter het toetsenbord."
Kent u die uitdrukking?
One down.
145 999 999 to go.
Houdt hoop!
De Azovstal-compagnie heeft Musk nu ook om hulp gevraagd: Elon kan kiezen nu tussen 'Boring', SpaceX-raketten of 'Beam me up'-achtig via Starlink-internet of zo...
Best knap dat ze dit nog in hun eigen voordeel weten te framen op de Russische NPO.
Ben benieuwd of de Russen de Finnen nog gaan bevrijden van het NAVO-juk voor het te laat is.
Een tweede front openen is vanuit historisch perspectief gezien meestal niet echt slim. Zeker niet als je operetteleger volkomen incompetent blijkt te zijn, en zeker ook niet tegen een kundig en gemotiveerd leger als de Finnen.
@me163komet | 12-05-22 | 08:45: er is meer dan alleen militair mogelijk natuurlijk. Een nieuwe kerncentrale saboteren, een paar mijnen in de oostzee laten liggen, en natuurlijk de grens met vluchtelingen voldouwen.
@Hadena | 12-05-22 | 08:51: Of de gaskraan dichtdraaien, dag Duitsland.
Dat hebben de russen met een grote overmacht al eens in 1939 geprobeerd maar is ze slecht bevallen. De finse dichtbegroeide zompige bossen zijn nou niet echt handig om met zwaar materieel doorheen te rijden.
Dat is een beetje het probleem dat Poetin heeft. Zoveel landen te bevrijden zo weinig tijd.
@2voor12 | 12-05-22 | 08:54: Boreale bossen waren de vijand van het communisme.
@ratelaar | 12-05-22 | 08:57:
Straks ontdekt hij ook nog nazi's in China. Dan heeft hij echt zijn handen vol.
@2voor12 | 12-05-22 | 08:58: eerder in Moldavië.
@2voor12 | 12-05-22 | 08:58: Gelukkig heeft Nederland geen nazi's. Alleen maar incompetente prutsers.
Rusland is een maffiadictatuur. Oekraïne een democratie in the process of afrekenen met corruptie. I rest my case.
@Aristotalloss | 12-05-22 | 08:25: Oekraïne staat ongeveer even hoog op de corruptie index als Rusland.
Mss laat je je koffer te snel rusten.
@Aristotalloss | 12-05-22 | 08:25: Helaas, het zijn beide maffialanden.
Alleen het ene is zielig en het andere gemeen.
@Ichneumonidae | 12-05-22 | 08:32: Het gaat erom wat de bevolking van een land wil. Zij hebben Zelensky gekozen om af te rekenen met de corruptie in Oekraïne. Dat valt alleen maar te prijzen. Corruptie is een kanker die lastig te bestrijden is maar de Oekraïners tonen aan dat de wil er is.
@Ichneumonidae | 12-05-22 | 08:32: misschien in het vervolg eerst die corruptieindex even lezen? Is maar een voorstel hoor.
@Aristotalloss | 12-05-22 | 08:35:
www.volkskrant.nl/economie/mag-zelens...
Beweren dat Poetin gelijk heeft is echt kwaadaardige bagger. Zeker teveel Ongehoord Nederland gekeken? Het is de man puur te doen om Russisch imperialisme en dat betekent dat er voor een vrij, democratisch Oekraïne geen plaats is.
@Aristotalloss | 12-05-22 | 08:35: Opmerkelijk dan dat Macron deze week nog zei dat Oekraïne over een jaar of 20 mogelijk lid vd EU kan worden. Da’s niet zonder reden, wat het volk verder ook wil.
@Aristotalloss | 12-05-22 | 08:35: Zelensky heeft zelf meer dan een miljard op een buitenlandse bank. Over corruptie gesproken. Ben er geweest en het zijn rotlui. Het Westen helpt alleen om de grondstoffen.
Putin zou hooguit een schijn van gelijk hebben gehad wat betreft het verdedigen van volksrussen als hij het bij het bezetten van de Donbas had gehouden en niet heel Oekraïne willen veroveren.
Nazi's bestrijdt je via de rechtbank. Niet door ongevraagd en ongewenst militair een ander land binnen te vallen.
@gato | 12-05-22 | 08:41: begin je weer? Waar ben je geweest en waarom en wat hebben ze je misdaan?
@gato | 12-05-22 | 08:41: Bewering 1: nou en? Bewering 2: nou en? Met je 'rotlui'.
@BenZen | 12-05-22 | 08:37: Vlak bij elkaar.
www.transparency.org/en/cpi/2021
@gato | 12-05-22 | 08:41:
Hoe weet u dat?
Heeft u daar een bron bij?
@Ichneumonidae | 12-05-22 | 08:46: waarschijnlijk rekenen ze de Krim en die afvallige regio's erbij. Die trekken het gemiddelde zwaar omhoog.
Donetsk en Luhansk zijn 2 door Mafiosi in Russisch uniform geterroriseerde delen van UA. Het zou je toch te denken moeten geven dat die Volksrussen massaal de kant van UA hebben gekozen. Vanaf dag 1 hebben die de Russen ontvangen met handgranaten ipv bloemen. Daar hebben ze vast een goede reden voor.
@2voor12 | 12-05-22 | 08:38: Dat ja.
@Kapitein Sjaak Mus | 12-05-22 | 08:48:
Pandora Papers. Ik weet het, het word amper gemeld nog in de media omdat het nu eenmaal niet zo goed uitkomt.
@Bataafje | 12-05-22 | 08:44: Tribunalen zijn ze nog iets gevoeliger voor.
En waarom zien we dan niet meer van die Neo-nazi's dan een verlepte vlag of een plaatje op iemands borst of arm?
@2voor12 | 12-05-22 | 08:38: "In geen van de kranten wordt nog van zijn rol in de Pandora Papers gerept". Dit staat toch in de krant? Jezelf tegenspreken.
@Hadena | 12-05-22 | 08:54:
U heeft de woordjes "amper" en "nog" zeker gemist? En waar staat "zeker" ?
Reaguursels van een ander verdraaien staat zo slordig.
@2voor12 | 12-05-22 | 08:51:
Ah.
Zo leert men dagelijks bij.
Dank!
@2voor12 | 12-05-22 | 08:55: dit was een citaat uit het artikel. De journalist schrijft er toch over in de krant? Dus die zin klopt niet.
Nazi’s als in een buurland binnenvallen, burgers afvoeren naar concentratiekampen in het oosten, steden carpet bomben? U heeft bijna goed begrepen, maar dit gaat over de Russen, niet de Oekrainers.
@gato | 12-05-22 | 08:41: als ik Zelensky was had ik mijn geld in de tijd dat hij het verdiende óók niet in Oekraïne op de bank gezet. In die tijd zat er namelijk een Kremlin marionet, was dus ook het bancaire systeem in Oekraïne door en door verrot en overigens zijn er ook nogal wat Nederlanders die hun geld in het buitenland gestald hebben, ooit bij de IJslanskibank, of bijvoorbeeld in Luxemburg en dan hebben we hier ook nog eens de corruptie stimulerende belastingwetgeving waar de Zuidas goudgeld mee verdient. En rotlui? Ach, hoe goed staan de Nederlanders nu eigenlijk bekend in het buitenland, moeten de Russen daarom Nederland ook maar plat gooien? Maar och, jij bent ooit in Oekraïne geweest, hebt daar een vervelende ervaring gehad en bent daarover nog steeds zo gefrustreerd dat je het daarom het ganse volk gunt om uitgeroeid te worden. Kortom: jij bent een slachtoffer dat in dat slachtofferschap redenen vindt tot de meest abjecte wraakgevoelens. Jij zou je dus in Rusland helemaal thuis voelen.
Putin die gelijk heeft, geloof je het zelf?
@gato | 12-05-22 | 08:41: Aldus onze Putin-novia.
@Ichneumonidae | 12-05-22 | 08:46: en dus?
@Ichneumonidae | 12-05-22 | 08:46:
Al die Oekraine haters blijven maar wijzen op de corruptie-index. Alsof dat de enige graadmeter is. Er zijn ook heel; grote verschillen. In levensstandaard bijvoorbeeld en het ene land kent een echte democratie, het andere is een dictatuur met zeer zware repressie. Op die verschillen letten we dan weer niet, toch? Want het gaat erom Oekraïne af te serveren, zodat ze kunnen creperen?
@Hadena | 12-05-22 | 08:45: Laat je lekker indoctrineren. Was in Odessa en Yalta en staat zelfs in de Pandora papers dat Zelensky een miljard weggesluisd heeft. Maar mij maakt het niet uit, ik ben klaar met die rotzooi die men maakt en klaar alles maar te geloven. Ga er zelf heen, zie je wat rotlui zijn.
@Beerndakbhar | 12-05-22 | 08:22
"Oorlog is zonder meer smerig, maar wat als Putin gewoon gelijk heeft?"
Jouw broodheer heeft liever niet dat je het een "oorlog" noemt, maar een "speciale operatie".
@gato | 12-05-22 | 09:28: Ik herinner me oude reacties van je, nog van voor de oorlog, waarin je Putin de hemel in prees. Het is wel duidelijk aan welke kant jij staat.
Ik geloof ook niet alles, maar ik kan niet anders dan hopen dat een genocidepleger verliest. Of ze dat doen is nog maar de vraag, maar ik hoop het wel. Corruptie, of rotlui zijn is geen reden dat er dan maar genocide op ze wordt gepleegd. Of is dat ook slechts propaganda van de westerse kant?
@BenZen | 12-05-22 | 09:06: Betaald wel goed zo'n carrière als komiek in Oekraïne.
Ik bedoel hiermee dat het mij niets uitmaakt waar hij zijn geld stalt, interessanter is om te weten hoe hij er aan is gekomen.
@NLgaatnaardeklote | 12-05-22 | 09:43:
Vraag je je dat ook af bij de 200 miljard die Poetin bezit? Als KGB-agent is dat een aardig salarisje.
@NLgaatnaardeklote | 12-05-22 | 09:43: Google is je vriend, daar kun je het vinden.
@Beste_Landgenoten | 12-05-22 | 09:46:
Whataboutism.
@Ichneumonidae | 12-05-22 | 08:46: en dus zie je dat Rusland corrupter is als Oekraïne. Je ziet ook dat Oekraïne, nadat het zich ontdeed van de marionet van de maffiastaat Rusland, de door maffiastaat Rusland aangestuurde corruptie aanpakte en daarmee goed op weg was/is. En net als bij alle andere landen die binnen "de invloedssfeer" van Rusland zitten, was de wens om de corruptie aan te pakken hét moment voor Rusland om de Russische vrede en vrijheid te brengen. En bij Russische vrede en vrijheid hebben we het over vernietiging, terreur, repressie en verkrachting. Altijd al de middelen waarvan Rusland gebruik heeft gemaakt, zelfs de vrouwen in de concentratiekampen die door Rusland bevrijd werden ontkwamen daar niet aan.
@NLgaatnaardeklote | 12-05-22 | 09:55:
Er 1 element uit pikken en de andere zaken weglaten is pas whataboutism. Oekraïne is al 30 jaar op de goede weg naar een democratische rechtsstaat en als je ziet waarvan het kwam, is dat al een wonderbaarlijke zaak. Sommigen wilden in dat wiel graag een spaak steken, door samenwerking met de EU te torpederen bijvoorbeeld, maar uiteindelijk zal Oekraïne een beter land worden dan het was. Nu alleen nog die Russen eruit.
Er was een hosanna tijd dat je alleen maar filmpjes zag van kapotte orc tanks en dode Russen. Lijkt het tij defintief gekeerd te zijn?
Die zijn er nog steeds hoor. Filmpjes en foto's van mislukte pogingen om de Severski Donets bij Bilohorivka over te steken bijvoorbeeld. Zie ook: Eduardo- | 12-05-22 | 08:05
Wel veel minder bevoorradingskonvooien die worden aangevallen, volgens mij.
Woorden als 'orcs' gebruiken voor Russische soldaten sta ik niet achter.
twitter.com/i/web/status/152442648614...
Alstublieft, van gisteren.
Hier kunt u voorlopig wel mee vooruit...
Ja, het Russische materiaal raakt op.
Het tij lijkt ondanks wat tegenwerking bij Kharkov, nog niet gekeerd. 'No significant advances' zijn elke dag toch weer advances.
@guldenmiddenweg | 12-05-22 | 08:37: Het gedrag van de Russische soldaten lijkt toch wel veel op LOTR orcs, ook gezien hun oorsprong (een modderpoel ergens in een zompig Russisch dorp).
Als het mogelijk is dat Johan Derksen terugkeert op tv, dan kan Zelenski toch ook de handdoek in de ring gooien? Terug naar normaal, daar hebben we behoefte aan.
Waarom alleen gestopt met roken?
Doe normaal man. Daar heb je behoefte aan.
Hoi, geef mij even 10.000 euro, kunnen we weer terug naar normaal, ok?
Daar heb *jij* behoefte aan.
twitter.com/TheLeadCNN/status/1524525...
Oorlogsmisdaad van de Russen vastgelegd op security camera. Twee burgers van achter neergeschoten en daarna beroofd. Modderfokkers.
ZIjn Russen goed in. Ook in verkrachten.
Bijzonder hoe dat dan blijkbaar werkt in iemands hoofd. Je bent nota bene geïndoctrineerd daar naar toe gegaan als bevrijders. Misselijk volk is het.
Niet alleen van achter neergeschoten, maar eerst nog even met die twee opa's gebabbeld, sigaretten gevraagd en gekregen, ze daarna laten gaan ... nietsvermoedend vermoord worden door een stelletje onmensen.
Iets met tribunaal .... Putin naar Den Haag enzo.
Is Vlad al op de WANTED lijst gezet?
@Verbandmeester | 12-05-22 | 08:27: De ene Rus is de andere niet. Er zullen vele soldaten rondlopen, die geen idee hebben, waarom ze daar zijn. Die alleen maar naar huis willen. Dan zijn er nog de 25000+ dode russen, die ... dood zijn. En er zijn vast ook heel veel van dit soort groepjes, die lukraak mensen vermoorden, verkrachten en wat nog meer.
@Usumani | 12-05-22 | 08:35: waarschijnlijk net zulke verhoudingen als in Naziduitsland.
Putin verstehers zullen zeggen dat het allemaal in scene is gezet.
@Verbandmeester | 12-05-22 | 08:27:
Geïndoctrineerd tot en met ja. Ik las gister een interview met een Russische krijgsgevangene, die vertelde dat hij zijn moeder mocht bellen, haar vertelde van alle gruwelijkheden, en dat zijn moeder toen aan hem vroeg of hij gebrainwashed was, want dat het allemaal niet waar was wat hij vertelde, had ze immers zelf gehoord en gezien op de Russische televisie. Zijn eigen moeder.
@Usumani | 12-05-22 | 08:35: Dat snap ik, maar het verwondert mij nog altijd dat mensen zo makkelijk dit soort acties kunnen doen. Het staat zover af van mijn eigen normen en van wat ik uit mijn omgeving ken dat ik het me niet kan voorstellen.
Het is blijkbaar maar een heel dun lijntje dat er tussen fatsoen en barbaars gedrag zit.
@matatwork | 12-05-22 | 08:44: En dat kan ik me nog voorstellen ook, juist omdat het zo’n onvoorstelbaar verhaal is. Je ziet het gebeuren, maar ik denk ook: “Dat kan toch niet waar zijn?”
@Verbandmeester | 12-05-22 | 08:53:
Heeft denk ik ook te maken met het ontbreken van een middenkader bij de Russen, te weinig officieren en onderofficieren. Er ontbreekt leiding, toezicht en discipline, dus die soldaten doen waar ze zin in hebben, zoals moord, verkrachting en overvallen. Hun leiding zal toch niet ingrijpen, want die is afwezig.
@Beste_Landgenoten | 12-05-22 | 09:27: aan de andere kant lijkt het juist een taktiek die in opdracht is gegeven.
@Hadena | 12-05-22 | 09:45:
Denk niet eens een bewuste instructie, eerder een algemene afkeer van Oekraïners, die erin geramd is door 8 jaar kwaadaardige propaganda op de Russische TV, waarbij verzonnen verhalen vaak de meest vreselijke karikaturen maakten van Oekraïners. Zoals het kruisigen van een kleuter, en dat soort nonsens. Propaganda is erg effectief, bij het ontbreken van alternatieven.
Ah, de annexatie van Noord Ukraine is aan het beginnen.
Nieuwe slag om Koersk.
20+ Russisch pantserspul weggeveegd: twitter.com/Blue_Sauron/status/152440...
Oekraïne zou dit soort heerlijke plaatjes eigenlijk op posterformaat moeten gaan verkopen. Big business als je het mij vraagt!
Stel je voor: in gebouwen, slaapkamers en clubhuizen over de hele wereld dit soort fantastische plaatjes van Russische tanks zonder koepels... ROFLOL!
Het eerste wat sneuvelt in een oorlog is de waarheid.
Welke informatie kan je nog geloven?
Geenstijl
Donderdag, platitude-dag!
Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel.
Voorlopig is dat lastig, je zult moeten wachten tot na de oorlog en rustig alle onderzoeken moeten afwachten. Tot die tijd is het enige wat je kunt doen en op Telegram pro Russische media in de gaten houden, en de pro Oekrainse media in het westen via twatter/npo, en je eigen conclusies trekken.
@Graaf_van_Hogendorp | 12-05-22 | 08:43: en ook vooral niet denker dat jouw conclusies dan wel de waarheid zijn.
Deze: Rusland is zonder enige reden een souverein land binnengevallen.
@BenZen | 12-05-22 | 09:10: Is dat echt de waarheid? Dat denk jij en dat denk ik, maar wat zit er nou precies achter?
@Geert Maksimaal | 12-05-22 | 10:00: maakt niet uit. Rusland heeft uit zijn buurlanden weg te blijven. Het feit dat die hypocriete zeikers dit geen oorlog, maar een speciale militaire operatie noemen toont al aan dat ze weten dat ze fout zitten.
REAGEER OOK