Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

80 procent melders toeslagenloket is geen gedupeerde ouder

Iedereen in de rij voor gratis geld

Het is nog immer druk bij het loket voor slachtoffers van de toeslagenaffaire, maar vaak is de melder bij het raampje geen gedupeerde ouder. "In de eerste drie maanden van dit jaar ging dat om ruim 80 procent van de melders", aldus de T. die de T. blijft. Vier op de vijf melders heeft dus helemaal geen recht op die standaardcompensatie van 30.000 euro, maar het blijft voor fraudeurs interessant om aan te sluiten in de rij, want de controle is minimaal. Ambtenaren zijn als de dood om te zwaar te handhaven en zo de fouten van de toeslagenaffaire te herhalen, terwijl toezicht wel nodig is. Want het is prima dat in deze zaak niet iedere vergoeding tot op de cent achter de komma wordt nagerekend, maar het is niet de bedoeling dat we cheques van 30k uitdelen aan iedere kinderloze opportunist. Toch blijft een afdeling handhaving uit. "Het kan door ouders als dreigend worden ervaren door de ervaringen in het verleden." Alles aan deze eindeloos voortslepende hersteloperatie schreeuwt slecht leiderschap. Als uw eigen ambtenaren hun werk niet meer durven uit te voeren omdat ze bang zijn voor de gevolgen van hun eigen beleid, dan is er iets goed mis in de B.V.. Was het natuurlijk al, maar dit gapende gat in de riolering van ons bestuur is nog steeds niet gedicht en de lucht is niet meer te harden. Is het al tijd voor een nieuwe bedrijfsleider?

Reaguursels

Inloggen

Het enige slachtoffer van de toeslagen affaire is de belasting betaler. Hoe kun je als " gedupeerde" ouder € 120.000 onterecht ontvangen in 4 jaar en denken dat je wel recht zal hebben op die € 2.500 per maand?

Dwaalgast | 23-05-22 | 19:38

Belastingdienst kan wel in t GBA je gegevens opsnorren om een deurwaarder op je los te laten, maar een zelfde check voor mensen die zich aanmelden als gedupeerde is blijkbaar teveel moeite...

Met dergelijke efficientie krijgen die kinderen eerder AOW dan hun ouders terug.

ReyNemaattori | 23-05-22 | 17:10 | 2

Het GBA bestaat al een tijdje niet meer...

Roos | 23-05-22 | 18:28

Datzelfde heet nu BRP

Lieverdekeudandebal | 23-05-22 | 19:03

Gewoon volhouden zou ik zeggen. Over tien jaar is er vast een minister die je een schadevergoeding toekent ook al is niet duidelijk waarvoor het ook al weer was.

Lomo | 23-05-22 | 16:40

En ik geloof de T dus niet. Je moet echt wel stalen kloten hebben als je bij deze overheid iets claimt waarop je geen recht hebt. Voor mij dezelfde categorie als wappies die zeggen: 'Zo veel sterfgevallen in mijn omgeving tegenwoordig!'

CantShakeMe | 23-05-22 | 16:32

Iedereen citeert de Telegraaf. De Telegraaf zelf geeft geen verifieerbare bronnen. Binnen de overheid is er iemand dit geroepen heeft zonder werkelijke cijfers te geven.

Laat eens raden: die 80% komt neer op zo'n 9000 ouders (zie b.v. Trouw 2 juli 2020: De zoveelste blunder van de Belastingdienst en tegenslag voor getroffen ouders in de toeslagenaffaire: 9000 dossiers zijn te vroeg vernietigd.)

Dit past volledig in het communicatie-patroon van de overheid om het straatje schoon te vegen. Eerst zijn niet alle uit huis geplaatste kinderen vanwege geld tekort (DUH: dat komt ook doordat de ouders voor de rest ook kapot gemaakt zijn). En dan nu 80% is na een marginale toets onterecht.

De vraag is: waaruit bestaat die marginale toets? (geen informatie wordt gegeven). Je zou kunnen checken of de belastingdienst terugvorderingen bij deze ouders heeft gedaan. Maar dat kan de overheid niet omdat ze in 2012 op een ander systeem zijn overgegaan (bron: van Huffelen tegenover BNR).

Laten we het eens omdraaien: 100% van de toeslagen-ouders is in het verleden aangemerkt als grote fraudeur terwijl dit aantoonbaar onjuist was.

ParadiseLost | 23-05-22 | 16:08

zelfde enge problemen bij de Kinderbescherming.

I left on time.. | 23-05-22 | 15:57

En zo komen de profiteurs uit alle hoeken en gaten om de Nederlandse welvaartsstaat leeg te plukken. Dit gold vroeger voor de studiefinanciering je in werkelijkheid thuis woonde maar op papier uit huis woonde voor dubbel ontvangen, de mantelzorg waar dubieuze figuren valse declaraties indienen voor 50% van de opbrengst, toeslagen die worden aangevraagd op valse voorwendsels, onderverhuur van sociale huurwoningen en zelf lekker bij je vriend(in) wonen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Bij handhaving wordt gelijk de racismekaart getrokken en staat heel de 2e kamer op z'n achterste benen. Belastingdienst durft helemaal niets meer en kiest de weg van de minste weerstand.

johnyl | 23-05-22 | 15:54 | 4

En de minste weerstand is 80% als fraudeur aanmerken, blijkbaar?

ParadiseLost | 23-05-22 | 17:40

Waarschijnlijk het zelfde met de corona steunpaketten.

bqbq | 23-05-22 | 17:42
▼ 1 antwoord verborgen

ach de afdeling toeslagen van de belastingdienst maakt er zelf ook wederom een zooitje van. Ik ken iemand die nog niet eens zijn hbo opleiding afgemaakt heeft en daar door familie netwerkje een baantje kreeg om de slachtoffers te gaan bellen van de toeslagen affaire als zzper en daar 75 euro ex btw ( meer dan 10.000 euro per maand ) mee verdient, terwijl die dus alleen een middelbare school opleiding heeft afgerond. dus wat verwacht je..

j.cohen | 23-05-22 | 15:50

Begrijp het niet helemaal.
Die toeslagenouders die de dupe waren, zijn al bekend, dat rechtzetten loopt dus al.
Een van de maatregelen die genomen zijn om recht te doen is, het openen van een loket voor degenen die mogelijk ook in aanmerking komen voor compensatie (die zich nog niet hadden aangesloten of uit het zicht waren).
En op de opening van dát loket is een groep afgekomen waarvan nu blijkt dat 80% heeft geprobeerd aanspraak te maken op een compensatieregeling waar ze niet voor in aanmerking komen.
Is dat nieuwswaardig?

Joyce | 23-05-22 | 15:49 | 3

Nou ja, DIE mensen moeten ze dus meteen gekneveld in een cel gooien, meteen plukken want anders blijft het vrij spel om maar iets te proberen. Poging tot fraude met de belasting wordt toch ook niet afgedaan met "Jammer joh, we hadden je door, mislukt, probeer het volgend jaar nog eens")

Sneerpoets | 23-05-22 | 17:09

De belastingdienst heeft geen idee welke toeslagouders de dupe waren. Dossiers zijn verdwenen, ze zijn op een ander systeem overgestapt en kunnen dus niets meer van voor 2012 terugvinden en ze geloven daar nog steeds dat ze zelf geen fouten gemaakt hebben. Tel daarbij op de generale incompetentie van de belastingdienst, en dan kom je erop uit dat je wel een loket moet openen om erachter te komen wie er aanspraak op zouden kunnen maken.
Rechtzetten loopt dus nog steeds niet. Zoek eens naar "Beste ouders" van van Huffelen.
Er **blijkt** helemaal niets. Er is iemand bij de overheid geweest die dit totaal ongefundeerd geroepen heeft. Wellicht herinner je je nog dat alle (=100%) toeslagenouders als kwaadwillende fraudeurs zijn aangemerkt door die zelfde dienst?

ParadiseLost | 23-05-22 | 17:49

@Sneerpoets | 23-05-22 | 17:09: Weet ik eerlijk gezegd niet (voel me trouwens nu net een Van der Staaij, hm.. bedenkelijk kritisch gezicht trekt in de spiegel) maar ik ga even door op deze weg. Ik weet niet of je degenen die proberen aanspraak te maken meteen moet afdoen als fraudeurs. Gewoon aangeven, nee u niet. De bewaking op frauderen ligt bij de overheid die onze schatkist moet bewaken, die stelt de regels op. Het is niet aan de overheid om degenen die aanspraak proberen te maken en waarvoor het niet geldt, dan maar meteen af te serveren als fraudeurs. Ergens geen aanspraak op hebben terwijl je erom hebt gevraagd (misschien geldt het wel voor mij, u, ons) is dat. Dan ben je toch nog geen fraudeur?

Joyce | 23-05-22 | 19:42

Geeft niks, als de melders maar van kleur zijn.

Cor Netto | 23-05-22 | 15:41

Al die jankerds op de teevee....
alles doet me denken aan de Bulgarenfraude destijds.

meneer Q | 23-05-22 | 15:36

Haha, toen die zogenaamde 'slachtoffers' allemaal auto's en vakanties voor die 30k gingen halen moest er toch al een belletje gaan rinkelen?

Johan1235 | 23-05-22 | 15:35

Die paupers worden vervolgt voor poging tot fraude ofzo, toch?

frickY | 23-05-22 | 15:23

De meeste ‘slachtoffers ‘ van de toeslagaffaire waren sowieso fraudeurs. Dat de belastingdienst zich niet goed aan de regelgeving heeft gehouden bij het terugvorderen van het geld doet hier hè-le-maal niks aan af. En nu een tweede ronde met voor iedereen een hoofdprijs van 30.000 euro. Het kan niet op.

Ik ken niemand die toeslagfraude-slachtoffer is. Omdat de mensen die ik ken hun toeslagen eerlijk hebben aangevraagd. Dan krijg je niks en al helemaal geen 30.000 euro.

du Roi Soleil | 23-05-22 | 15:01 | 1

De eerste opmerking is zelfs door de overheid weerlegd. 96% was geen fraudeur.

Frau Merkel | 23-05-22 | 17:30

De toeslagen waren een verdienmodel.
Het zou me niet verbazen als ook 80 procent van de gedupeerden fraude heeft gepleegd

Abu Bachouca | 23-05-22 | 14:56

Mooi man, framen lijkt goedkoper dan betalen dus doen we dat maar.

Zoelense Hobbyboer | 23-05-22 | 14:55

Hahaha.... hahaha... en iedereen en zijn moeder brak en breekt hier in de panelen een lans voor al die zielige toeslagenouders. Nou, ik dus niet. Sterker nog: qua lezen beperk ik me tot koppensnellen. Ieder weldenkend mens kon en kan zien dat oplichters hier hun slag gaan slaan. Maar... ga vooral door met al die jankverhalen. Hahaha.

Amsterdamsko | 23-05-22 | 14:28 | 2

Wie heeft dit k*tsysteem opgezet? Dat zijn de echte daders. Je gaat toch ook niet een snelweg afsluiten omdat een paar automobilisten te hard rijden? Die kan je op een andere manier aanpakken maar dat wordt weer niet gedaan.

Deflatiemonster | 23-05-22 | 14:36

@Deflatiemonster | 23-05-22 | 14:36: De werkelijke schuldigen zitten in Den Haag. Er is genoeg misgegaan bij de belastingdienst, maar het is de politiek die dit onuitvoerbare monster heeft gebaard....

Jafco | 23-05-22 | 15:52

En wellicht nog erger: in de werkpraktijk kom ik mensen tegen die de uitgekeerde 30.000 er in no-time aan bullshit hebben uitgegeven en nu alweer nieuwe schulden hebben gemaakt.

Weerduivel | 23-05-22 | 14:26 | 3

Ik ken er één uit 020-Zuidoost. Die heeft nieuwe billen aangeschaft. Nieuwe billen! Maar ze zijn zó zielig...

Amsterdamsko | 23-05-22 | 14:30

Zelfs van gratis geld weet de politiek geen succes van te maken.

Sierstrip | 23-05-22 | 14:07 | 1

Lol...

Amsterdamsko | 23-05-22 | 14:30

Als we nu eens flinke gevangenis straffen zetten op fraude in deze zaak.
Slachtoffers compenseren en oplichters die meeliften jaren de bak in.
Wel moet het onomstotelijk vastgesteld zijn dat je een misselijkmakende oplichter bent.

likdoorn | 23-05-22 | 13:58

Voorlopig dus geen compensatie voor de "niet-bezwaarmakers" bij de vermogensrendementsheffing begrijp ik.

Hentjehopeloos | 23-05-22 | 13:46

Zou Joris zich al achter de oren krabben?

uisge baugh | 23-05-22 | 13:42

Nou Omtzigt, Leyten, dat had ik jullie al op een briefje kunnen voorspellen. Komen jullie nu ook even in beweging?

Ridde Rogter | 23-05-22 | 13:35 | 2

Waarom dacht je dat Omtzigt geen staatssecretaris van Financiën wilde worden? Die weet dat dit slecht uitvoerbaar is. Nu kan hij lekker blijven scoren met kritiek.

The_Black_Knight | 23-05-22 | 13:42

Leyten is zelfs met een fraudeur van zo'n tussenbureautje meegegaan naar een tuchtzaak die de man bij de orde van journalistiek had ingediend tegen een onderzoeksjournalist.

Leyten heeft alleen oog voor slachtoffers, of ze het nu zijn of niet

Roos | 23-05-22 | 13:48

Overigens zijn we een N.V. Iedereen is aandeelhouder. Niet dat we wat te zeggen hebben, maar toch.

RGV42 | 23-05-22 | 13:33

Diegene die af moest treden vanwege de toeslagenaffaire, Menno Snel, is nu in de race om het Europees Noodfonds van 500 miljard te gaan beheren...

Zo lopen de hazen.

Wattman | 23-05-22 | 13:27 | 1

Ach, 100 maanden Zelensky betalen en die pot is weer leeg.

gestoptmetroken | 23-05-22 | 13:29

Criminele vliegen die op de stroop af komen, terwijl dat geld juist naar de echte gedupeerden had gemoeten. Hopelijk trappen ze er niet in.

Jan, Leiden | 23-05-22 | 13:27

Onze geweldige regering roept dit over ons af. Alle parasieten en profiteurs proberen weer een slaatje te slaan uit het geblunder van ons kabinet.

Net als elke crimineel die nu in de rechtbank gebruik maakt van een Rutte:
Hier heb ik geen actieve herinnering aan. Dit land glijdt langzaam maar zeker een diepe afgrond in. Allemaal dankzij 10/11 jaar Rutte en kornuiten.

Tommi | 23-05-22 | 13:25 | 1

Sterk staaltje victim blaming.

Bulloch | 23-05-22 | 15:08

Vanaf het moment dat er overal turkse en marokkaanse hulpbureautjes opdoken was ik in kamp belastingdienst.

uisge baugh | 23-05-22 | 13:17 | 3

Als GS zich daar wat meer in had verdiept, waren de meesten dat hier geweest.

Roos | 23-05-22 | 13:25

Bij mij gaven de Finnen de doorslag. Er is een reden dat niemand hun rare taaltje kan verstaan.

Hetkanverkeren | 23-05-22 | 13:28

Hindoestaans

apek00l | 23-05-22 | 13:31
-weggejorist-
Professor Superhirn | 23-05-22 | 13:15 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Vanochtend de belasting afdracht van mijn vakantiegeld gezien. Tranen wegpinken doet.
Goed om te weten dat mijn geld uiterst efficiënt wordt besteed aan het afkopen van fraudeurs *warme glimlach op het gezicht krijgen doet*

Southpark | 23-05-22 | 13:08 | 3

Precies dat, de helft er af, alsof je de vakantie van de overheid en vele klaplopers ook moet betalen.

Ray Skak | 23-05-22 | 14:11

Wees blij, ik heb niet eens vakantiegeld.

J.Cash | 23-05-22 | 15:21

Wees blij. Belasting afdracht is iets minder dan voorgaande jaren.

Kattie | 23-05-22 | 17:12

Oud nieuws.

Maar goed... Goed dat de MSM ook eens wakker wordt.

Roos | 23-05-22 | 13:07

Yep, waar rook is was en is vuur. Ook nu nog. Er zijn mensen de dupe geworden maar ook mensen die de zaak bedonderen.

Giotto | 23-05-22 | 13:06 | 1

Is het normaal dat de ene categorie de andere categorie bijna altijd overstijgt?
Ik laat het hierbij want ik ga geen mensen stigmatiseren.

gestoptmetroken | 23-05-22 | 13:24

Ga naar Rechtspraak dot nl en zoek bij uitspraken op toeslagen. Verschijnen er vervolgens 12884. Vul de rest zelf maar in.

Cornelis12 | 23-05-22 | 13:04

De Toeslagenmisere ehhhh, Toeslagenaffaire wordt, als men het nog langer kan afhouden een Afgeslagenaffaire.

JopieJohannes | 23-05-22 | 13:04

Vanaf het begin al gezegd hier en er waren maar een paar goeikes het met mij eens.

uisge baugh | 23-05-22 | 13:02 | 2

Idem

Roos | 23-05-22 | 13:49

Heb geen zin om het terug te zoeken maar volgens mij had ik zelfs het percentage goed.

uisge baugh | 23-05-22 | 13:59

Kreeg afgelopen weken 4 brieven van de belastingdienst met teruggaven van respectievelijk 1, 2, 14 en 18 euro. Had ik voor diverse aanslagen in de periode 2013-2017 te veel betaald. Geeft dus aan dat de belastingdienst menigeen flink aan het doorlichten is. Maakt mij niet uit want heb niets te verbergen maar reken maar dat ze menige fraudeur eruit lichten. Prima toch.

Cornelis12 | 23-05-22 | 13:01 | 1

Me too. 4 brieven over 2 en 3 euro teruggave over 2017-2020. En eerder 2 excuusbrieven dat ik onterecht in dat Fraude Volgsysteem stond….

Piet Karbiet | 23-05-22 | 13:04

heeft pieter "uit"zigt al gereageerd ?

strawdog | 23-05-22 | 13:00

De standaard brieven gingen hier al meteen rond (vooral binnen de Marokkaanse gemeenschap). Inderdaad louche tussenpersonen die veel geld verdienen met dit soort praktijken. Voor de aanvrager is t gewoon gratis geld en die malen er niet om dat een deel in de zakken van deze tussenpersonen verdwijnt. 30k vangen omdat je misschien een paar 100 euro te weinig hebt ontvangen ......

Zunsjine | 23-05-22 | 13:00 | 1

[verdachte] , geboren te [geboorteplaats] (Marokko) op [geboortedag] 1980,

Kinderopvang bood 'gratis' opvang aan. Ouders hoefden geen eigen bijdrage te betalen, maar moesten kinderopvang machtigen tegemoetkoming voor kinderopvang te ontvangen. Verdachte veroordeeld voor valsheid in geschrifte en gebruik maken van vals geschrift.
bron: rechtspraak punt nl

Cornelis12 | 23-05-22 | 13:07

Zullen we gewoon eens beginnen om 10 jaar cel te zetten op het misbruik van bijvoorbeeld zo'n loket? Of bijv claimers in Groningen die nog geen scheurtje in hun woning hebben?
Iedereen wil maar graaien in die ruif. Om te kotsen.

Behangdelul | 23-05-22 | 12:59

Is het een vooroordeel om te veronderstellen dat er relatief veel allochtonen bij de fraudeurs zitten ?

Stratum | 23-05-22 | 12:58 | 3

In dit geval hoogst waarschijnlijk meer een na-oordeel.

Shadow112 | 23-05-22 | 13:01

Uhh... Dat is al het geval in die hele toeslagenaffaire...

Zo zwart wit ligt het allemaal niet.

Roos | 23-05-22 | 13:09

Nee

wim1900 | 23-05-22 | 13:28

Op dit moment is er te weinig personeel. Dus waarom niet het minimum naar 14 euro. Dan gaan alle K-baantjes weg en kunnen we het hele toeslagencircus ook afschaffen. WW naar beneden want iedereen de wil werken kan werken en bijstand alleen aan mensen die het echt nodig hebben en hier minimaal 15 jaar inkomstenbelasting hebben betaald.
Dan hoeft de belastingdienst dit niet meer te doen en ruimt het aardig op

echtgeenstijl69 | 23-05-22 | 12:55 | 1

Goed idee. En schoppen de supermarkten je niet meer de deur uit als je 16 word.

Piet Karbiet | 23-05-22 | 13:02

Fijn voor de mensen die er recht ophadden.. Maar inderdaad zoals hieronder vaak geplempt is je kon er op wachten... Maar het betaalde geld is fraude of niet.. dit keer wel echt... aantoonbaar of niet weg... Een kennis van mij heeft het bedrag (terecht) gehad en daar stond nog expliciet bij. "Het bedrag wat u ontvangt is van u hier zal nooit meer aanspraak op worden gemaakt op geen enkele manier" gekrabbelt M Rutte. (Echte hantekening) of assistent weet ik veel. Geen print igg.

Shadow112 | 23-05-22 | 12:54 | 1

Autopen.

_pacman_ | 23-05-22 | 13:01

Rutte en de coalitie is al sinds januari ‘21 over de datum. De meur is niet te harden. Helaas blijken -te- veel Nederlanders ‘hoarders’ te zijn. Ipv op te ruimen en alles weg te gooien kunnen ze maar geen afscheid nemen van oude troep.
En zo zwerft ergens in de puinhopen Rutte IV rond, waarschijnlijk vlak bij een oude nokia.

ratelaar | 23-05-22 | 12:44
-weggejorist-
LuukeWaterval | 23-05-22 | 12:44 | 1

We leven nu eenmaal in dit "gave" land waar decentralisatie en privatisering hoog in het vaandel staat met als bijwerking dat fraude explodeert en mensen die echt verkeerd behandeld zijn de dupe zijn/ worden. Advies.... blijf zo ver mogelijk uit de buurt van een overheidsinstelling

sers1 | 23-05-22 | 12:40

Weer gezeik over die toeslagaffaire, had de belastingsdienst dan toch gelijk? ALLEMAAL fraudeurs! Kunnen we die slachtoffers niet gewoon afschrijven?

son_of_hyperion | 23-05-22 | 12:40

De verontwaardiging na de verontwaardiging is groot en terecht. De netto belastingbetalende Nederlander draait weer eens op voor de niets ontziende graaiers. Mag de netto belastingbetaler nu ook verontwaardigd zijn?

Rdock | 23-05-22 | 12:38 | 1

nee, in dit land moet je betalen of emigreren .

strawdog | 23-05-22 | 13:02

Dat willen we ook weer niet.

thanseeuwen | 23-05-22 | 12:32

Zo zie je maar weer, het is bijna begrijpelijk dat de belastingdienst weer alles op een grote hoop gaat gooien...

Clavo | 23-05-22 | 12:30

In de eerste plaats had die kindertoeslag nooit mogen bestaan. In de teeede plaats is iemand die teveel kindertoeslag ontvangt zelf verantwoordelijk voor de terugbetaling en in de derde plaats moet voorafgaande aan uitbetaling streng gecontroleerd worden. Als dat een half jaar of jaar wachten betekent, jammer maar helaas. Die hele toeslagenaffaire is socialistisch gejammer voor de Bühne.

bdn01 | 23-05-22 | 12:30 | 1

Volkomen mee eens. En dat geld wat mij betreft voor elke vorm van toeslag. Een juist belasting beleid, wat normale landen voeren, maakt het ook overbodig. Het komt voort uit het eeuwige polderen; beetje meer voor de achterban van partij X en een douceurtje voor de stemmers op partij Z en we kunnen weer door.

Lochos | 23-05-22 | 14:10

Degene die onterecht aanspraak doen op een lijst zetten en daar een heftig belastingdienstalgoritme op los laten.

Risingson | 23-05-22 | 12:28

Een echt goed kabinet gaat zsm aan de slag om dit verschrikkelijk toeslagensysteem te herzien. Zit zelf in dit werkveld en is een grote bende. Mensen ontvangen dan weer teveel dan weer te weinig om wat voor redenen dan ook. Egrinpen het systeem niet dat ze zelf steeds digitaal wijzigingen moeten aanbrengen om het juiste bedrag te krijgen.
Kinderbijslag gaat meestal wel goed, maar de rest. Pfff

Kattie | 23-05-22 | 12:28 | 2

Engripen moet zijn begrijpen

Kattie | 23-05-22 | 12:29

De belastingdienst heeft zijn zaakjes niet op orde (understatement) en zegt, zoals inmiddels te doen gebruikelijk bij de overheid, kom je recht maar halen. Vervolgens komt de regering met een uit de lucht gegrepen bedrag van 30.000 euro op de proppen. "Gratis geld"! Vervolgens denken ook burgers "niet geschoten is altijd mis" en gaan er voor.

Vervolgens doet diezelfde overheid huiliehuilie: zie je wel, het zijn bijna allemaal toch fraudeurs, maar door al dat gezeur durven wij ze niet meer aan te pakken! Heb je op een hele kromme maar doorzichtige manier als overheid/politiek alsnog gelijk volgens de eigen spelregels.

Nederland is de gotspe heel erg ver voorbij.

Hetkanverkeren | 23-05-22 | 12:27

Och dat geld wordt toch weer allemaal uitgegeven in Turkije, Marokko, Tunesië, Somalië, Ethiopië.

MargauxGrandCru | 23-05-22 | 12:21 | 1

Als we dit betalen uit het budget voor ontwikkelingssamenwerking kunnen we het budgetneutraal doen.

HoogToontje | 23-05-22 | 13:13

En dit had men niet zien aankomen? Hebben ook een keer zo een akkefietje gehad met Bulgaren.

Super Grover | 23-05-22 | 12:17

Zou het kunnen zijn dat het ons een beetje overkomt?

Blauwpetje | 23-05-22 | 12:16

Waarom moet je jezelf eigenlijk melden? Ze weten zelf toch gewoon bij wie ze de regels niet goed hebben toegepast. Zelfde geldt voor die aardbeving compensatie.

Capt. Iglo | 23-05-22 | 12:16 | 3

Nou niet opeens praktisch gaan denken, want dan hebben we teveel ambtenaren.

Blauwpetje | 23-05-22 | 12:18

Dit dus. Stuur eens een brief naar iedereen die je genaaid hebt...

Oh en kunnen we het tuig dat ten onrechte hoopt hier 30K los te peuteren alstublieft ophangen aan de hoogste boom.

BBRDWR | 23-05-22 | 12:19

3 maanden geleden al artikel in het AD, hier in Den Haag zuid bij de achteringang van een schoonheidssalon/kapper netjes 100 Euro betalen en werd/wordt netjes een aanvraag voor je ingediend, de twee journalisten konden gewoon aanschuiven.
Gratiz geld hebben ze wel een neus voor!

redthehaghue | 23-05-22 | 12:16 | 2

In een tribale cultuur is het ook helemaal niet erg om personen uit een andere groep te benadelen, al helemaal niet als het om ongelovigen gaat.

Leon Tosti | 23-05-22 | 13:08

U schrijft er helaas niet bij dat deze zogenaamde helpers oplichters waren. Incasseerden die 100 euro en daarna toedeloe.

Kattie | 23-05-22 | 17:15

Kneuzenkabinet weer met clown Rutte? Met dank aan alle door en door verrotte VVD stemmers.

appeltjesgroeneweide | 23-05-22 | 12:14

Heb het altijd al gezegd. En achteraf gelijk kriigen is misschien twee keer leuk, maar daarna frustreert het enorm.

Here's Freddy | 23-05-22 | 12:12 | 1

Ergste is gewoon mensen "contoleren" of ze er wel recht op hebben niet gedaan wordt. Maar goed controleren en daarna handhaven heeft de politie al moeite mee, laat staan de belastingdienst.

Bello de Hond | 23-05-22 | 12:18

De reactie van zowel die 80% fraudeurs als van de BV Nederland waarvan je wist dat die zou komen. Dit land…

Tiscali-2 | 23-05-22 | 12:11 | 2

Ik sta helemaal perplex ik verwacht zoiets toch niet...

Bello de Hond | 23-05-22 | 12:13

Toen in de Kamer de debatten over de toeslagenaffaire werden gevoerd bracht de NPO de pontificaal de publieke tribune in beeld. Het jammerende volk dat daar zat bestond voor zo'n 80% uit allochtonen. En nu blijkt dat....
Heeft de NPO zich toch lelijk in de vingers gesneden.

Here's Freddy | 23-05-22 | 12:21

Is het niet wat voor Alberto S. en Kees vd S. om deze proletarische parasieten op te sporen. Hebben ze in ieder geval programmavulling tot en met 2089.

Hendrik_Ijzerbroot | 23-05-22 | 12:10 | 1

Ik denk niet dat die in de haagse Schilderswijk of utrechtse Kanaleneiland durven te komen.

2voor12 | 23-05-22 | 12:13

Volstrekt begrijpelijk; deze mensen spreken niet - of slechts zeer beperkt nederlands. Tenminste, als het beter uitkomt.

Schriever | 23-05-22 | 12:09

Bij de vermogensrendementheffing oordeelde de hoge raad dat alleen mensen die op tijd bezwaar indienden gecompenseerd worden, is eigenlijk ook diefstal want de belastingdienst maakte de fout. Kunnen ze hier ook toepassen, te laat je melden is geen geld krijgen.

Wattman | 23-05-22 | 12:08

Ik heb ook wel eens zorgtoeslag moeten terugbetalen.
Ben ik nu gedupeerd?
(Ik zou pas echt gedupeerd zijn als ik kinderen had overgehouden aan mijn wilde jaren toen ik nog zoop, veel stapte en onverantwoordelijke dingen deed)

Osdorpertje | 23-05-22 | 12:08 | 1

Dat heet dynamisch

P. Breidel | 23-05-22 | 12:27

Vandaag ontving mijn vriendin een correctie om €600 zorgtoeslag terug te betalen, waarbij ze twee jaar geleden de “correctie” kreeg om €600 te ontvangen.
Blijf zo ver weg van de overheid als mogelijk!

Dr.Platypus | 23-05-22 | 12:07 | 7

@letopuwzaak | 23-05-22 | 12:13: Da's wel dom want je laat dan geld liggen eventueel. Als je zonder dat geld kan, dan had je het ook weg kunnen zetten ergens. Wachten tot de definitieve berekening.

Ik heb dezelfde ervaring overigens hoor. In de laatste 3 maanden van het jaar samen met toeslagpartner zoveel verdiend dat voor het hele jaar geen recht op zorgtoeslag en huurtoeslag meer bestond. Mag je voor die 9 voorgaande maanden terug betalen. Leuk van je eerste salarissen... In januari aten we bij wijze van nog spagehtti met tomatenpuree...

BBRDWR | 23-05-22 | 12:22

@letopuwzaak | 23-05-22 | 12:17: Kijk voor de aardigheid eens wat een politieagent vangt om beschimpt en compleet afgezeken te worden.

P. Breidel | 23-05-22 | 12:29

@BBRDWR | 23-05-22 | 12:22:
Het is inderdaad gewoon heel erg vervelend, als je echt bijna niks te besteden hebt. Na een keer een fikse terugbetaling (die ze mij niet konden uitleggen en waar ik bovendien bovenop had gezeten gedurende het jaar) was het mij de slapeloze nachten niet waard. Ik zat zo krap dat ik het ook niet opzij wilde zetten, want ik was bang dat ze het na meerdere jaren ook nog konden vorderen en dat het dan echt oploopt. Dan maar niet, en dan maar erg armzalig leven. Ik zie liever alles zoals het is, is kinderopvang te duur? Dan kun je dus niet met zijn tweeën werken.

letopuwzaak | 23-05-22 | 12:43
▼ 4 antwoorden verborgen

''maar vaak is de melder bij het raampje geen gedupeerde ouder. "In de eerste drie maanden van dit jaar ging dat om ruim 80 procent van de melders"

Bloody typical. Ja, er zijn veel onschuldige en te-goeder-trouw mensen onterecht de dupe geworden van die strenge controles, en dat moet uiteraard hersteld, gecompenseerd, geredresseerd, of hoe je het noemen wilt, worden. Maar die strenge controles kwamen natuurlijk wel ergens vandaan hè. Het was het resultaat van vele jaren ervaring met fraude, flessentrekkerij, etc, van toch vooral mensen met een migratieachtergrond.

Ik gok dat die bij die 80% onterechte claimers van die 30K compensatie ook weer oververtegenwoordigd zijn. Nederland wordt door niet-oorspronkelijke, allochtone mensen en andere buitenlanders nog steeds beschouwd als een makkelijke pinautomaat waar onbeperkt gratis geld uitkomt.

Dr_Johnson | 23-05-22 | 12:03

En nu moeten we het zeker allemaal logisch vinden dat de afwikkeling meer dan een jaar duurt..

keensteyl | 23-05-22 | 12:03

Yep. Dit is waar ik steeds als op wees, dat bij de reparatie van dit probleem men als de dood is om "gedupeerde" ouders opnieuw kritisch te bejegenen, DUS krijg je dat opportunisten - alweer - in de rij zijn gaan staan voor gratis geld.

Dit overigens ook als gevolg van de snoeiharde hetze tegen de Belastingdienst en iedereen die ook maar 1 kritische vraag stelde bij sommige gedupeerde jankverhalen. Dat krijg je dan. Dat opnieuw geld naar de verkeerde mensen gaat.

Ik wil wedden dat het boze volk nu weer de koppen van de fraudeurs op staken gezet wil zien. Net als met de Bulgaren. En dus gaan we een niuewe ronde krijgen in deze affaire, niet in het minst aangevuurd door de volkswoede en Heilige Pieter Omtzigt voorop.

Beste_Landgenoten | 23-05-22 | 12:03 | 1

Volgens mij heeft Omtzigt juist gezegd dat die 30K regeling nergens op sloeg, omdat het ook om ouders die 1000 euro terug moesten betalen ging. Maar verder met je eens. Het is het resultaat vande macht van de moraalfacisten. De mensen die roepen dat "vrouwen altijd gelijk hebben", dat "wetenschap heilig is", dat "klimaatverandering tot het einde der wereld leidt" en "systematisch racisme!"-roepers en nu dus dat alle gedupeerde ouders superzielig zijn en niks te verwijten valt.

Alle nuance die je aanbrengt wordt direct uitvergroot de andere kant op. Want wie niet tegen racisme is, is een racist. Iedereen die klimaatverandering nuanceert is een ontkenner. Iedereen die de wetenschap niet blind volgt is een wappie. Iedereen die kritisch is naar deze 30K-regeling heeft geen gevoel/is racist.

En maar denken dat je problemen oplost met dit soort softe shit en empathie... Leiderschap, duidelijkheid, eerlijkheid. Ook als het soms vervelende eerlijkheid is.

BBRDWR | 23-05-22 | 12:26

De hele toeslagenbusiness is niets meer dan het rondpompen van geld om ambtenaren aan het werk te houden. Afschaffen die handel, als half NL aan het einde van de maand 3 toeslagen nodig heeft om rond te kunnen komen zijn kennelijk de huren te hoog en zorg en kinderopvang te duur.

Dus; van WW en bijstand maak je een netto bedrag waar geen loonbelasting over geheven wordt en van de opbrengst van het afschaffen van de toeslagen verlaag je de loonbelasting. Daar heb je met een uitkering dan geen profijt van en het verschil tussen uitkering en salaris wordt groter.

Dan loont het weer om te gaan werken en is een uitkering niet langer een rekensommetje...

Air van Boven Dorens | 23-05-22 | 12:02 | 5

@elfenstein | 23-05-22 | 12:08:
Er zijn flinke personeelstekorten in Nederland, dus die ambtenaren kunnen best wel elders aan de slag, desnoods met een aanvulling op het lagere salaris. Dan hoeven we ook geen 'arbeidsmigranten' meer uit Noord-Afrika te importeren, zoals Brussel heeft voorgesteld.

Leon Tosti | 23-05-22 | 13:05

@Leon Tosti | 23-05-22 | 13:05:
U denkt dat die lui daadwerkelijk nog iets anders kunnen?
Hoeveel ambtenaren heb je nodig om een gloeilamp in te draaien?
Niet een, er zouden maar doden bij kunnen vallen.

elfenstein | 23-05-22 | 13:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja maar wacht even!
Dus niet iedereen is zielig?
Dat wisten we al, maar als je schreeuwt dat iedereen 30 ruggen kan cashen, ook als je de boel belazerd hebt, dan vraag je om problemen.
We lijken gvd wel een Bulgaars pinautomaat.

Ruimedenker | 23-05-22 | 12:02

Als dit klopt die laaielichters gewoon 3 jaar opsluiten, wordt het vanzelf minder.
In de USA DUI met vastgesteld alcohol of drugs, max 6 jaar gevangenis, no mercy. Strafblad, geen hypotheken of leningen meer, dat soort dingen. Wordt over het algemeen keurig gereden door residenten, gek hé

P. Breidel | 23-05-22 | 12:01 | 2

Recidivisten bedoel je?

Bolhoed | 23-05-22 | 12:06

@Bolhoed | 23-05-22 | 12:06: Zo zou het hier werken, daar niet. Drie banen om je broek op te kunnen houden is tamelijk gangbaar daar. Past detentie niet in.

P. Breidel | 23-05-22 | 12:32

Ten koste van mensen die echt gedupeerd zijn voor eigen gewin gaan. Dan ben je echt uitschot. En ik begrijp ook dat de bdienst terughoudend is als het om opsporing gaat. Ondanks dat ze dit probleem zelf gecreëerd hebben. Maar over het uitschot dat nu onterecht centen binnenharkt kun je alleen maar hopen dat ze een plekje in de hel krijgen. Levend bedoel ik dan.

deministerpresident | 23-05-22 | 11:59

Het heeft mij altijd al verwonderd waarom er in de media vrijwel nooit over de fraude met die toeslagenuitkeringen werd gesproken. Om sterk te vermoeden dat die er altijd al was, en waarschijnlijk zelfs grootschalig, hoefde je je niet eens te verdiepen in relevante officiële documenten, maar kon je zowat volstaan met wat je binnen je kennissenkring hoorde van betrokken insiders.

WirMachenMusik | 23-05-22 | 11:57 | 3

Omdat je dan een racist bent in de bekende kringen. Ingewikkelder is het niet en dat is de eenvoudige reden waarom alles met de mantel der liefde wordt bedekt: uit eigenbelang niet voor bruinhemd te worden versleten.

_pacman_ | 23-05-22 | 12:01

Zelfde reden waarom de banen voor het oprapen liggen en wij gezonde types in de bijstand en ww hebben. Roep het maar een keer op tv, de Derksen rel zal er een oprispinkje bij zijn.

P. Breidel | 23-05-22 | 12:04

Omdat dit land diep rood socialistisch is, door idealisme gedreven geheel buiten de werkelijkheid, zogenaamd deugdzaam tegenover de "minderbedeelden"!.

lanexx | 23-05-22 | 12:25

Ik vraag regelmatig af wie wie verneukt heeft. De Belastingdienst de politiek of de politiek de Belastingdienst. Als ik zie hoe de aangifte en de afhandeling daarvan verloopt dan vind ik dat de Belastingdienst het uitstekend doet. Belastingen heffen en innen kunnen ze prima, het probleem lijkt vooral dat ze niet uitgerust zijn/ waren om een uitkerende instantie te zijn. Vind dat niet zo gek eerlijk gezegd, als we de jeugdzorg bijv. bij de politie gaan beleggen zullen er ook grote problemen ontstaan.

Croisantneuf | 23-05-22 | 11:55 | 7

@JanVergoor | 23-05-22 | 12:01: Ik heb in het verleden klussen gedaan voor de Belastingdienst. De prestatie die hun automatiseringscentrum levert is respectabel. Het is daar een groot lappendeken van op elkaar gestapelde technologieën, nieuw en oud. En alles is op de een of andere manier aan elkaar gekoppeld. Het aantal koppelvlakken in hun ICT omgevingen is schrikbarend. Centrale data opslag en een fatsoenlijk data visie en beleid ontbreekt. Het gaat daar mis in de top, bij de beleidsbepalers, niet in de uitvoering, het is een wonder dat er zo weinig mis gaat eigenlijk..

Croisantneuf | 23-05-22 | 13:41

@Croisantneuf | 23-05-22 | 13:41: Dat dus. Precies dat dus, vind ik. En die directie en raden en bestuurders die daar functies hebben zouden echt meer doorzettingsvermogen en slagkracht moeten tonen. Beschamend hoe het nu gaat.

anja | 23-05-22 | 17:13

@JanVergoor | 23-05-22 | 12:01: Het beeld wat ik daar had is dat Toeslagen enkel in bestuurlijke en organisatorische zin een losstaande organisatie was. Qua ICT resources niet. De ICT draaide gewoon bij de Belastingdienst toendertijd. Kan me overigens niet voorstellen dat ze de ICT nu losgekoppeld hebben. Lijkt me een gigantisch risico. persoonlijk vond ik de keuze om de Belastingdienst, Toeslagen en Douane te ontvlechten een vreemde keuze. Vooral een door politiek ingegeven keuze denk ik ?

Croisantneuf | 23-05-22 | 17:26
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik was zelf ook slachtoffer. Door eigen volharding mocht ik het bedrag dat door een fout van de belastingdienst zelf teveel was overgemaakt in een keer terug betalen. En dat een aantal jaar achter elkaar. Iedere keer dezelfde fout. Iedere keer 25 keer bellen omdat ik het teveel in 1 keer terug wilde betalen.
Ik ben door deze kafkaeske moeite uiteindelijk niet in de shit beland waar anderen dus wel in terecht zijn gekomen.
Ik heb mezelf NIET gemeld voor die 30k. Ik had wel wat schade, achteraf zou ik meer moeten hebben gekregen, danwel minder terug hebben hoeven te betalen maar zeker geen 30k.
Ik heb me niet gemeld omdat ik niet weer datzelfde circus in wilde met geld ontvangen, dan toch weer terug moeten betalen, sprookje hier, leugentje daar en een leger aan falende ambtenaren en onkundige call centra.
Zo te lezen een verstandige beslissing.

JanVergoor | 23-05-22 | 11:54 | 4

@J.Cash | 23-05-22 | 12:06:
Nee, je MOEST in termijnen terugbetalen. En dan verrekenen met nieuw te ontvangen toeslagen, die ook onterecht waren, maar dat wilde de belastingdienst niet geloven.
Dat ik in 1 keer wilde terugbetalen was eigenlijk onmogelijk.

JanVergoor | 23-05-22 | 12:21

Je kreeg per abuis een bedrag maar had het al opgemaakt voordat het teruggevorderd werd ? Dat is toch ook niet zo fris ? Als het nu niet de overheid was geweest maar een particulier dan had je zeker jammer joh ! gezegd...

Croisantneuf | 23-05-22 | 16:43
▼ 1 antwoord verborgen

Mensen die het proberen worden ervoor beloond. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Adriel | 23-05-22 | 11:54 | 1

Hele volksstammen die alle mogelijke toeslagen aanvragen. En als ze er af en toe eentje toegewezen krijgen is het pure winst voor ze.

2voor12 | 23-05-22 | 11:59

Peppie en Kokkie regeren het land.
Toet toet, boing boing.

BrutusBosch | 23-05-22 | 11:52

Tsja. En wordt er nog geprofileerd op wat voor vlak dan ook? Usual suspects? Ben benieuwd

RGV42 | 23-05-22 | 11:52

Ja als je denkt dat de belastingdienst ineens wel iets kan ben je wel heel dom

TheManiac | 23-05-22 | 11:51

Overigens: de belastingdienst is ooit opgezet om het nut voor het volk te financieren dmv belastinginning, en is geen gelduitgifteloket.
Daar zouden die toch wel domme Haagse politici eens rekening mee moeten houden wanneer ze weer een een reparatie eisen (waarvan de in de meeste gevallen de uitvoering duurder is dan het "nut")..............

J.Thee.Cohen | 23-05-22 | 11:51

Hier is toch zonder al teveel gedoe (lees ervaring van dreiging voor de wel slachtoffers) op te handhaven .. Heeft melder in de periode 2015 - 2021 geen kinderopvangtoeslag ontvangen dan wel geen fraude dossier, hup melding door de schredder en suc6 verder.

normanius | 23-05-22 | 11:51

Een klap in het gezicht van mensen die werken voor hun geld. Ken meerdere die 30.000 kregen, maar hier helemaal geen onderdeel van zijn. Uitvreters.

Fra Lippo Lippi | 23-05-22 | 11:50 | 6

@elfenstein | 23-05-22 | 12:05: Met één nuance, het is uw en ons geld. Er van uitgaande dat u aan deze zijde vertoeft.

P. Breidel | 23-05-22 | 12:38

@P. Breidel | 23-05-22 | 12:38:
Ik heb al zoveel van "ons" geld zien verdwijnen aan de meest kansloze shit dat ik dit helemaal niet erg vind. Iets met kruiwagens erin en wagonladingen eruit. Geld zegt me helemaal niks meer, is een constructie geworden. Het wachten is alleen nog op het moment dat de MSM geld gaan uitdrukken in hoeveel voetbalvelden dat is.

elfenstein | 23-05-22 | 13:16

@elfenstein | 23-05-22 | 12:05: nou nou u heeft de wijsheid maar mooi in pacht. Dat al die simpele zielen er niet zijn opgekomen dat het zoooo simpel is

Roos | 23-05-22 | 13:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Ondertussen heeft dienst toeslagen en de belastingdienst nog steeds geen dossiers op orde. Deze bepaling rust op los zand. www.taxlive.nl/nl/documenten/vn-vanda... NIEMAND weet hoe dit echt zit.

Advocaten die cliënten bijstaan tasten ook in het duister. Hun cliënt komt met een onsamenhangende schoenendoos, de belastingdienst met niets, of met zwartgelakt papier. Dan wordt het lastig het juiste bedrag te bepalen.

Een schade bepaling ook. € 30.000 klinkt leuk, maar dat is voor veel slachtoffers een fooitje ten opzichte van de (gevolg)-schade. Hier zijn mensen kinderen, relaties, banen en huizen kwijtgeraakt. Forse schade componenten zijn nauwelijks in geld uit te drukken, hun leven staat al jaren stil.

Kinderopvangtoeslag was niet alleen te complex om de eerste keer uit te voeren, hij is ook te complex om achteraf recht te trekken, laat staan indirecte schade af te schatten. Dit wordt een puinhoop die jaren gaat duren om daarna de plank mis te slaan. Net zoals in Groningen krijgen we om de paar jaar een nieuwe bobo en een nieuw zelfbesturende instelling om een poging te doen.

Zelfs mensen en ondernemers die gewoon eerlijk belasting willen betalen, lopen tegen een muur aan. Het systeem is te complex, je komt er niet meer uit, de belastingtelefoon weet het ook niet, en e-mailen doen we niet aan.

De rekenkamer heeft vorige week gehakt gemaakt van de rechtmatigheid en correctheid van de uitgaven en verplichtingen van zo ongeveer elk ministerie. Zelfs een voorraadtelling munitie faalt terwijl ze in Oekraïne en Taiwan een poging doen de derdewereldoorlog te starten.

Welk megaproject je ook neemt, het bedrag van de aanbesteding blijkt slechts een aanbetaling. Mede doordat politici nooit de echte prijs van een prestigeproject willen horen.

Ik zie geen andere oplossing dan terug naar de basis.

Feynman | 23-05-22 | 11:50 | 3

Hear hear, classic Feynman!

elfenstein | 23-05-22 | 12:03

Als ik me niet vergis blies jij ook nogal hoog van de toren dat er zonder aanziens des persoons 30K moest worden overgemaakt. Ga eens in op het artikel ipv deze algemeenheden te spuien.

_pacman_ | 23-05-22 | 12:03

Te vrezen valt dat het aantal WERKELIJK gedupeerden zeer, ik herhaal zeer, laag is ! Weer een staaltje van "na 1945 zat zo'n beetje iedereen in het verzet" En ja, op dit vlak blijkt de inburgering uitermate geslaagd....

J.Thee.Cohen | 23-05-22 | 14:32

Gelukkig hebben we nu een zeer competente minister van financiën, die zorgt ervoor dat dit geklungel binnen de kortste keren tot het verleden behoort.

Arnold Layne | 23-05-22 | 11:49 | 2

Hohohoho ! Fist things first. Eerst even shinen op het wereldtoneel van het WEF. Dat kruimelwerk in NL moeten de lagere goden maar doen.

LucaBrasi | 23-05-22 | 12:09

het is onder de vorige ministers ontstaan. de minister zit zelden zelf met een vergrootglas de aanvragen te bekijken.

AntiZanicz | 23-05-22 | 13:46

Ik heb die jankende toeslagslachtoffers nooit vertrouwd. Als ik zo'n mevrouw hoor klagen dat ze 100k EURO aan gratis geld is misgelopen dan gaan mijn gedachten uit naar de echte slachtoffers. De zelfredzamen die al jarenlang haar onrendabele bestaan moeten financieren.

Joris Beltsin | 23-05-22 | 11:48 | 1

Minimumloon baantje nemen voor 1000 euro per maand en daarmee toeslag krijgen die vele malen hoger ligt dan dat bedrag.
Dat soort volk moet maar gewoon hun kinderen thuis opvoeden want dit kost de samenleving veel meer dan dat die mensen aan werk opleveren.
Geef een toeslag pas boven zeg 1,5 keer minimum. Zit je er onder stop dan met werken en voed je kinderen zelf op.

2voor12 | 23-05-22 | 11:56

Rigoureus etnisch profileren!
Die andere 20 percent is eveneens fraudeur !

J.Thee.Cohen | 23-05-22 | 11:48

ik vraag me af van die 80%, hoeveel heeft daar een allochtone komaf van . . . .

ROADHOGG | 23-05-22 | 11:47 | 6

@Arnold Layne | 23-05-22 | 11:52: Zou je geloven dat enkele tienduizenden als deze persoon willen zijn? Maar het is dringen bij de poort, en het moet voorgekauwd worden. Accountancy bureautjes speciaal opgezet ervoor. Fop BV bij de KvK. Iedereen hoort ervan in die gemeenschap maar niet iedereen is slim genoeg om de stappen te ondernemen. Dus worden ze soms gedwongen. Eigen familie, hier tekenen. Alles op naam van een ander, huizen buiten Europa, alle potjes legen in eigen zak. Schouder aan schouder met grotere criminaliteit. Halve Randstad in handen van een omerta.

GeheidEenGeit | 23-05-22 | 12:18

@Arnold Layne | 23-05-22 | 11:52: Hoe meen je anders dat ze in een veel te dure Mercedes kunnen rondrijden? Die fooi van een uitkering vragen de meesten niet eens aan, dan krijg je alleen maar vragen van de gemeente of het UWV over waar je dat allemaal van betaalt. Niks, niet in de systemen voorkomen en gewoon je leven in weelde leven. Beetje Fatima's naaien, coke snuiven, de godganselijke dag aan je snikkel krabben en sissen naar blanke slettebakken. Mooi toch?
En als er dan iemand 30k uitdeelt, dan zijn die lui er als de kippen bij natuurlijk. Turken, finnen, kampers, allemaal. En het kan hier gewoon want er wordt ze geen strobreed in de weg gelegd, in tegendeel.

Bakkeleures | 23-05-22 | 12:39

@Arnold Layne | 23-05-22 | 11:52: dat huis heeft een turkse huur, daar kun je hier geen boodschappen van doen. wel vervelend dat dit allemaal kan.

AntiZanicz | 23-05-22 | 13:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Simpel: boete op fraude hier, 30k. Dan heb je 60% winst.

TheOneTruth | 23-05-22 | 11:47

Ik kreeg deze week een brief van de belastingdienst.

Iets over dat ze verkeerd hadden gedaan tussen 2009 en 2015 en nou krijg ik iets van 80 euro of zo. Maar ze konden het niet precies meer narekenen want ze hadden die gegevens niet meer.

Archieven van ouder dan 2015 zijn dus gewoon niet meer aanwezig. Niks meer terug te zoeken of na te rekenen.

Knufter | 23-05-22 | 11:46 | 2

Ze rekenen erop dat u al lang blij bent met 80 eu en verbergen vakkundig dat het eigenlijk om 1600 eu gaat.

zwenkwieltje | 23-05-22 | 11:55

Dat is belangrijke info Knufter!

J.Cash | 23-05-22 | 12:09

Er komt bakken aan belastinggeld binnen en het gaat er met bakken uit. Teveel geld om te herverdelen en controle is een megaklus. Zie PGB fraude, Bulgarenfraude, zorgfraude, enz. Iedere Nederlander houdt 150 euro netto p/m extra over wanneer er niet met belastinggeld gestrooid wordt.

Magmacarta | 23-05-22 | 11:45 | 1

Zeker. Zodra geld beweegt zit de belastingdienst ertussen.

zwenkwieltje | 23-05-22 | 11:53

Omtzigt en Leijten hier al over gehoord?

Kloof2012 | 23-05-22 | 11:44 | 1

Omtzigt wijst al lang en voortdurend op de idioterie van deze "oplossing".

balustrade | 23-05-22 | 12:07

Omtzigt zelve heeft er al lang op gewezen dat deze veel te royale regeling misbruik uit gaat lokken.

Zwizalletju | 23-05-22 | 11:42

Heel simpel, iedereen die zeker onterecht aanvraagt, kruisje oplichter + strafblad. Iedereen die terecht aanvraagt, dat moet nu zo langzamerhand wel duidelijk zijn lijkt me, uitkeren die 30k. Twijfelgevallen is nader onderzoek.

rman | 23-05-22 | 11:41 | 3

Maar wat nou als de twijfelgevallen geen roomblanke brave gezinnen zijn maar de doelgroep betreft waarvoor de Belastingdienst dus het uiterst nauwkeurige profileringsmodel had ontwikkeld. Toch vervelend als achteraf blijkt dat fraude zich toch dominant in de veronderstelde targetgroep afspeelt. Want natuurlijk niet iedereen in de targetgroep een schuldige maakt, maar die nuance kent men op huichelachtig links niet.

_pacman_ | 23-05-22 | 11:45

Ojee, krijg je straks weer aanvragen voor aanvraag gedupeerden.

zwenkwieltje | 23-05-22 | 11:51

@_pacman_ | 23-05-22 | 11:45: Iedereen weet min of meer in welke hoek je dit misbruik moet zoeken maar het wordt nergens benoemd. Onze politici en media hebben zichzelf in de deughoek geverfd en komen er nu niet meer uit. Zelfs de waarheid kunnen ze niet meer zeggen, al zou dat op zich al een unicum zijn.

Bakkeleures | 23-05-22 | 12:35

Technisch gezien is iedereen beneden modaal slachtoffer van de Belastingdienst.

Reebensteeltje | 23-05-22 | 11:41

Ambtenaren hebben toch overal lijstjes van? Even naast elkaar leggen en dan zou je het toch moeten weten.......

ALT130_2 | 23-05-22 | 11:40

Tjezus, ik zit me het apenpokkenvirus te werken en belasting af te dragen welke linea recta in de zakken van lapzwansen en fraudeurs verdwijnt.

Kowalski11 | 23-05-22 | 11:39 | 2

Je zou er ziek van worden!

* Bij het UWV aankloppen gaat *

Ing. eslapen | 23-05-22 | 11:47

Evenwel veroorzaakt door de gekende figuren die zich er niks van kunnen herinneren, nog met kindertelefoontjes spelen en boos worden als ze erop aangesproken worden. Als een of ander bouwbedrijf, zie vorig topic, een miljardje ernaast zit vinden we dat prima, is nou eenmaal zo maar als er iets fout gaat en je moet een handjevol uwv-klaplopers betalen dan staan we wél op de achterste benen? Probeer eens uw prioriteiten op orde te krijgen, de echte klootzakken zitten niet op het bankje bij het UWV met een hoofddoekje. Die doen gewoon wat ze altijd al doen: gebruik maken van het geklungel van de overheid. En terecht.

elfenstein | 23-05-22 | 12:00

Zelfde patroon als bij de bulgarenfraude. Men ziet het aankomen, maar de politiek drukt door. Dankzij door idealisme gedreven blindheid voor de realiliteit. En achteraf dan boos zijn, huilen en overreageren. Maar we leren er niets van, en dus herhaalt dit patroon zichzelf.

Gelly P. Sprite | 23-05-22 | 11:38 | 1

De overheid kan en mag er weinig over zeggen, ivm privacy van burgers. Maar mij bekruipt toch steeds meer het gevoel dat er zó veel wordt gefraudeerd door dit soort aanvragers.... Ik wil die statistieken wel eens zien die de basis vormden voor de algoritmes / afwegingen om extra te controleren bij bepaalde bevolkingsgroepen.

Kloof2012 | 23-05-22 | 11:46

Ach, net als bij een groot deel van de corona steunpakketten.

Door de publieke opinie, gevoed van links tot rechts, zal de ambtenarij steeds minder bijhouden en controleren. Alsof dat een verbetering is. Geld genoeg?

SamV | 23-05-22 | 11:36 | 1

Rutte doet dit expres om Kaag een tekort op de begroting te geven en daarmee bij de volgende verkiezingen D66 te fucken.

Astroturfer | 23-05-22 | 14:24

Weet u, als je er zo'n gigantische puinzooi van hebt gemaakt dan geef al die opvreters gewoon de poen, geen vragen meer stellen, is best, geniet ervan.
Misschien leren ze er nog wat van dat je je administratie op orde moet hebben, net als de rest. Bovendien is dit natuurlijk peanuts, waar gaat dit over? Paar miljoen, whatever, is goed, geef maar weg. Voor deze keer gun ik het de sloebers wel, hebben die ook een keer mazzel.

elfenstein | 23-05-22 | 11:36 | 4

@Joris Beltsin | 23-05-22 | 11:41:

Dan moet je er maar niet zo'n puinhoop van maken...

Hoe kan het toch dat het elke keer zo stom fout gaat..!!

neonreclame | 23-05-22 | 11:50

@neonreclame | 23-05-22 | 11:50:
Juist. Als je dan al politiek gezien niet voor rede vatbaar bent en dom doorgaat met blunderen dan moet je maar bloeden, misschien dat het dan nog eens doordringt dat de overheid betrouwbaar en nauwkeurig dient te werken, dan krijg je niet dit soort wantoestanden en hoef je ook niks te repareren.
@JorisB: hoeveel het precies kost maakt geen donder meer uit, meloentje meer of minder kijkt niemand meer van op. Voor deze ene keer mag het van mij, zijn het een keer niet de Siewertjes van deze wereld die met de poen aan de haal gaan maar arme stakkers die ook eens wat willen graaien. Liever zie ik die met een mooie zak geld naar buiten lopen dan een heel leger aan adviesbureautjes en externen die deze shit moeten managen, dat kost denk ik nog veel meer.

elfenstein | 23-05-22 | 11:56

@neonreclame | 23-05-22 | 11:50: Die vraag zou inderdaad gesteld moeten worden. Minstens 5 keer (dat is daadwerkelij een lean aanpak in de organisatiekunde, en draait om waste reduction dmv een oorzaak-analyse). Hier lijkt de overheid niet voldoende door te vragen of is niet in staat om of durft niet door te pakken. Weet niet wat erger is.

anja | 23-05-22 | 14:31
▼ 1 antwoord verborgen

iedereen 30k en klaar...

Helloween | 23-05-22 | 11:35 | 2

Ja goed idee, scheelt ook heel veel arbeidskosten.

Wattman | 23-05-22 | 11:36

Was die toezegging van die € 30.000,- heel toevallig niet net voor de verkiezingen?

Hendrikaatje | 23-05-22 | 16:47

Mensen die onterecht een beroep doen op de 30k tegemoetkoming zouden eigenlijk op een soort van zwarte lijst moeten komen.

Leptob | 23-05-22 | 11:35 | 3

25k boete voor kindloze aanvragers

Baksteenbakker | 23-05-22 | 11:36

U bedoelt toch zeker een ‘lijst van kleur’?

Schriever | 23-05-22 | 11:47

Dat gaat niet gebeuren, want het gros van die oplichterts heeft een . . . achtergrond, dus dat geeft allemaal geouwehoer over discriminatie.

Leon Tosti | 23-05-22 | 12:53

Zie het vorig topic.
We hebben kwaliteistsambtenaren en prutsers.
Helaas is de laatste catagorie over bezet.
De anderen kan je op 1 hand tellen en dan heb je nog 4 vingers over.
Gaaf land.

Zitvlak | 23-05-22 | 11:33 | 2

Dan ben ik benieuwd wie je bedoelt.

Jos Tiebent | 23-05-22 | 11:37

@Jos Tiebent | 23-05-22 | 11:37: Een duim is geen vinger.

Tim_Toady | 23-05-22 | 16:24

Wie had dat nou gedacht als je blind 30K gaat overmaken naar iedereen die pretendeert slachtoffer te zijn, en geen mediamoment onbenut laat om te duiden dat er meer in het verschiet ligt en er niet al te veel vragen moeten worden gesteld want zielige mensen.

_pacman_ | 23-05-22 | 11:32 | 3

Het is ook eigenlijk 'graties' geld.

CLoVis | 23-05-22 | 11:45

het is net als na de Bijlmer-ramp. Toen gemeente gemakkelijke legalisatie aankondigde (op onze kosten) bleken er 1200 man in de getroffen woningen gewoond te hebben, naar eigen zeggen. Ze kwamen zelfs speciaal uit het buitenland om hier te claimen. De rij stond honderden meters bij de deur.

AntiZanicz | 23-05-22 | 13:42

De hoge raad heeft bepaald dat alleen mensen die bestuursrechtelijk bezwaar hebben gemaakt, recht hebben op compensatie (van de vermogensrendementsheffing) voor de kinderopvangtoeslag !

Astroturfer | 23-05-22 | 14:22

Ik ben niet heel erg verbaasd moet ik eerlijk zeggen

Dr.Utker | 23-05-22 | 11:31 | 5

Het verbaast mij ook niet.
En bij de zogenaamde "ontvoeringen" (uit huis plaatsingen) is meer aan de hand dan iemand die even geen geld op de bank had staan.
Toch maar gewoon per geval rustig bekijken.

hotmint | 23-05-22 | 12:10

Gelukkig zijn de belastingbetalers in NL zeer gul en betalen ze deze miljoenen ook met de glimlach.

James Lastig | 23-05-22 | 12:25

Het is het bekende uitdeelschema van VVD en CDA. De toeslagen moesten vooral snel en makkelijk verstrekt worden (vanwege de CDA kindertjes voorkeur). Nu is het misgelopen, er is veel onterecht toegekend en waar men wel handhaaft doet men het verkeerd.
Nu moet er gecorrigeerd worden en blijkt dit moeilijk en men deelt maar weer wat meer geld uit. Die 30.000 is voor iedereen interessant en voor veel 'slachtoffers' eigenlijk veel meer dan de scahde.

AntiZanicz | 23-05-22 | 13:40
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl