Finland kondigt aanvraag NAVO-lidmaatschap aan
Sniper Nation wil bij ONS
En aangezien de NAVO al meermaals heeft gesteld dat Finland een warm welkom krijgt bij aanvraag, is dit een gedane zaak. Die leuke MinPres en haar president: "Finland must apply for NATO membership without delay. We hope that the national steps still needed to make this decision will be taken rapidly within the next few days."
Nou, welkom, Finnen. En je hoort eigenlijk nooit wat over ze, maar het is dus best een bijzonder clubje dat zich in tegenstelling tot andere Europese legers, altijd is blijven richten op het terugslaan van een conventionele of hybride Krim-achtige Russische invasie, in plaats van crisismanagement gericht op kleinere eenheden. En dat zie je terug in de cijfers.
Finland heeft een staand professioneel leger van 12.000 man. Maar daar bovenop heeft het hoog gemotiveerd dienstplichtig leger, waardoor de Finse strijdmacht bij totale mobilisatie uit maar liefst 280.000 man bestaat. Eenderde van de goedgekeurde mannen is daar reservist en die makkers bemannen nogal wat geschut: "With an arsenal of 700 howitzers, 700 heavy mortars and 100 multiple rocket launchers, Finland has the largest artillery capability in western Europe." En dan heeft het ook nog eens 239 Leopard tanks, en tussen de twee- en vierduizend snipers met een portretje van Simo Häyhä aan hun vizier.
Succes RUSLAND.
Reaguursels
InloggenOei, nu kunnen we noooit meer "Finnen" in de GS trant gebruiken.
Maar oke, dat zijn ook al "jongeren" geworden.
.
Ik vind het toch maar spannend allemaal, moet ik bekennen.
De timing van de Finnen snap ik wel.
En zo zullen de Zweden er wellicht ook over denken.
Juist wel, want het zou me niets verbazen als Rusland in een reactie à la Belarus hele kuddes vreemdelingen stimuleert om die 1200 km lange en niet goed te beveiligen grens met Finland over te gaan om zich daar als asielzoeker aan te melden. Er zijn genoeg burgers uit ex USSR-staten die daar wel oren naarhebben en anders zijn er vast ook wel Syriërs, Irakezen of Afghanen te vinden die deze zomer wel op reis naar het westen willen gaan. Ze hoeven ze alleen maar bij de grens met een primitief kaartje, een kompas en een briefje met ‘ik wil asiel aanvragen’ mee te geven. Het zou me niets verbazen als Poetin de Finnen dat flikt. Over een half jaar weten we het.
Vrouwsoldaten zijn de beste snipers..!
Waarschijnlijk zijn er Russische trollen actief die hier lekker in het Nederlands zieltjes proberen te winnen voor Poetin.
Helaas worden hun reacties veelal verwijderd, toch is het zelfdenkende niveau hier wat hoger dan in Noord Korea en bevestigen hun reacties juist de doorzichtige propaganda die het Russische regime erop na houdt. De realiteit prikt er wat makkelijk doorheen, dus Joris laat ze maar staan.
De toetreding van Zweden en Finland zijn het tegenovergestelde van wat Poetin wil. Maar ja, als je gaat de-nazificeren door vervolgens zelf via nazi praktijken te handelen. Dan ben je het gewoon even kwijt.
Ik hoop echt voor die Russen dat ze een wat normalere politieke leider krijgen, land heeft potentie zat en de gemiddelde Rus is niet decadente Rus met miljoenen als Poetin en z'n enge clubje slijmballen.
Joris, laat de trollen maar staan. Lachen toch? Kunnen ze zien dat ook hun mening mag, dat ze feiten verdraaien is wel verwerpelijk maar zo doorzichtig. Laat gaan.
Eensch
@guldenmiddenweg | 12-05-22 | 20:00: Joris komt mijn inziens ook te vaak langs, waardoor ook de threads vaak enigzins onleesbaar worden
@moppersmurf | 12-05-22 | 21:44: als je maar 1 mening leest, wordt het hier wel erg saai, hoor. Tegenspraak houdt je scherp en alleen kneuzen willen alleen hun eigen mening lezen.
En met dit nieuws wordt er nu aangeraden om contant geld paraat te hebben en voor ten minste drie dagen eten ter voorbereiding van wat Rusland nu gaat doen.
Altijd weer die Finnen.
Ik heb het idee dat dit enorm slecht nieuws is voor Oekraïne. De uitruil is begonnen...
Gelul, er wordt niets ´uitgeruild´.
Bij Rusland destijds getekend voor eeuwige neutraliteit, dan wordt dat verbroken. Maar begrijp wel dat ze nu wel lid willen worden sinds de "militaire operatie" van Poetin in de Oekraïne. Maar is dit straks weer olie op het vuur gooien bij Poetin? Wanneer zij lid zijn geworden en Poetin beroept zich op dat destijds getekende verdrag en wil een militaire operatie in Finland? Dan hebben we wel een WW3? Of zitten we met onze wapenleveranties eigenlijk al in een soort begin van WW3?
Oekraïne had ook een akkoord met die vervelende buurman tegen inlevering van kernwapens. Toch gebroken, die oorlogscrimineel heeft in zijn eigen land te blijven. En verder moet de Rus opruimcapaciteit bij de NAVO nog flink hoger.
Niemand neemt afspraken en verdragen met Poetin nog serieus. En terecht, hij heeft ze eigenhandig allemaal waardeloos gemaakt. En hij heeft snode plannen gezien de enorme bergen raketten, granaten, tanks en ander wapentuig wat ie in voorraad heeft. Dat is toch niet meer normaal of wel.
Ja, haha, nu loopt Rusland te wapperen met een verdrag uit 1947 ofzo, terwijl ze zelf het verdrag van Budapest/Bucharest hebben verbroken uit 1985 ofzo.
@Kane | 12-05-22 | 19:45:
Kunt u zien allemaal in House of Terror in Budapest. Geeft meteen een kijkje hoe niet leuk het "leven" is in een totalitaire staat, gruwelijk, maar leerzaam!
@drs. P | 12-05-22 | 19:09:
Soms vrees ik dat hij biologische wapens bedoeld....
Eerste keer dat ik hier lees dat Finnen welkom zijn!
Dit zijn roomblanke Finnen.
Man man man wat zijn het toch een paar prutsers daar in het kremlin. Met hun agressieve optreden drijven ze alle oost-europese landen zo in de handen van de amerikanen.
"In de handen van de Amerikanen".
Dat klinkt bijna alsof daar wat mis mee is.
Dat is het plan all along geweest. Met softpower net zo lang traineren tot iemand een keer terugslaat en dan huiliehuilie doen, maar ondertussen wel miljarden gemeenschapsgeld binnen harken.
Het is een complot!
Finnen staan erom bekend dat ze onder "gemaakt* zonlicht gaan wegens afwezigheid daarvan door het hele halve jaar.
En ja. Dan word een mens depressief. En dan gaan Finnen drinken.
Daarom hebben ze het dus onbetaalbaar gemaakt.
€3,- voor een halve liter pils...
www.alko.fi/en/products/beer/taste-pi...
@* Il Principe * | 12-05-22 | 17:14: ...De tering, gewoon €54,98 voor een flesje Ledaig.
Geen wonder dat er zoveel illegaal gestookt word daar.
@* Il Principe * | 12-05-22 | 17:14:
In Nederland betaal je op sommige plekken in de Horeca al 3,75 voor een glaasje lauw bier.
Best een fijn land denk ik.
Rijk, groen, schoon, veilig, intelligent volk en een beeldschone PM.
De terig voor je, Putin.
Ja, leuk zo’n kruidentheevrouwtje. Zoiets als die dame van Nieuw Zeeland.
Hmm, Helsinki voelt wel beetje oostblokkerig aan.
Sukkel Poetin, hij heeft precies het tegenovergestelde bereikt met z'n "speciale militaire operatie ".
Met terugwerkende kracht ook lidmaatschap kosten betalen?
Hahahallo zuunige kaaskop.
Welkom Finland
239 Leopard tanks heeft Finland, zo zie je hoe goed het Nederlandse leger is. Wij hebben er 18 geleased van Duitsland en poetin schijt al in zijn broek. En als hij toch durft te komen, sturen we nog eens 100 KTM motorfietsen op hem af.
https://www.defensie.nl/onderwerpen/overdefensie/het-verhaal-van-defensie/aantallen-materieel
Nederland had er 1000..
@Geilbaard | 12-05-22 | 16:17: 100 van onze Leopard II's hebben we een paar jaar geleden aan Finland verkocht
Finland heeft Rusland als directe buur, mocht Rusland de Nato aanvallen en de Russen komen tot in Nederland, dan zal de Waterlinie ons behoeden voor een complete bezetting.
@Santtulainen | 12-05-22 | 16:37: Onder aanvoering van Halbe en Tuur?
Mooie timing, samen met o.a. Japan even de kans grijpen om er wat voordeel uit te peuren.
Pssst, Spartacus; je tweede link is stuk.
En dan even on-topic;
Poetin zal wel weer gaan lopen janken over "Westerse Agressie" en "Amerikaanse Duivelspacten" etc. etc.
Met zo'n mooi en prijzig geweer is een kleiduiven raken op 300 meter niet zo moeilijk... Dat geweer en het kaliber zijn ontworpen voor doelen tot 1500 meter.
Met dat geweer en die munitie is het een hele kunst een kleiduif uit de lucht te schieten.
Kleiduiven schiet je met hagel patronen (ca.300 stalen balletjes) is iets heel anders.
Probeer jij maar met een snipergeweer (1 kogel) maar een kleiduif te raken. Veel succes.
Dat weet ik nog. Hoi, dit is je Uzi. Er zit een vast vizier op. Alles van metaal en je had het er maar mee te doen. De eerste keer was met losse flodders. Er was namelijk instructeursgebrek en de opleiding ging niet zo zeer om het schieten.
Toen de FN FAL en een rustigere eenheid. Lekker kunnen mikken. Op herhaling MAG schutter met een Browning 9mm. Maar dat paste wel. Het ging om de oefening op zich.
@Hetkanverkeren | 12-05-22 | 16:03: Ik heb nog is met een Bren geschoten, na 27 schoten had je geen schouder meer.
@jan huppeldepup | 12-05-22 | 16:07: Trigger control. Dat is de "pest" met automatische wapens. Het is al heel lang WO I niet meer, de moderne infanterist weet wat bukken is.
Dat 6.8 mm verhaal in de States. Ooit moest je na 6 weken drillen naar Vietnam. En dan een zwaar geweer sjouwen. In de jungle. Enter de fabrikant van Barbie met 5.56mm. Ik ben oud, maar snap dan de essentie van een gevecht https://www.youtube.com/watch?v=xNToJwKE4F0 Overigens is de beste link uit een van zijn weinige eerdere films. Bruce Lee als leraar.
Kijk!
"Met zo'n mooi en prijzig geweer is een kleiduiven raken op 300 meter niet zo moeilijk"
Dat is het wel. Op die korte afstanden gaat het grotendeels om de schutter, en niet om het wapen.
De "simpele" mauser K98 was in WO2 al effectief tot op 500 meter. Finse scherpschutters gebruikten in WO2 voornamelijk de Mosin-Nagant, ruwweg vergelijkbaar met de K98.
Lang geleden op Harskamp verscheidenen een rotschop verkocht, vooral op de pistoolbaan.
@Frau_Ferkel | 12-05-22 | 16:26: Dat is het niet…. Tenminste niet het knaloranje statische doel uit het filmpje.
Varierend in grootte, afstand en bewegend wordt al weer een iets ander verhaal maar op 300 meter nog steeds voor vrijwel iedere schutter met een dergelijk goed geweer en kijker mogelijk.
Zelfs met een ouwe AK is een statisch target van 30x30 op 300 meter heel goed haalbaar.
Volgens heeft hij daar een .308. Daar ga je een terget van 1500 meter niet mee halen. Max zit rond de 1000-1200 meter, daarboven absoluut niet accuraat meer.
@Pekketrikker | 12-05-22 | 15:59: uit de lucht wel ja, deze kleiduif zat op een schietschijf geplakt. Die vliegt niet
@DidgeriDodo | 12-05-22 | 16:57: "maar op 300 meter nog steeds voor vrijwel iedere schutter met een dergelijk goed geweer en kijker mogelijk"
Dan zijn we het eens.
Kleiduiven raken met een enkele kogel is bijna altijd ONmogelijk op welke afstand dan ook. Daarom schieten we met hagel op die dingen.
en.wikipedia.org/wiki/7.62_Tkiv_85
@Frau_Ferkel | 12-05-22 | 17:27: Verwarrend dan dat je schrijft dat het dat wel is, moeilijk. Lees maar eens terug. Afijn we zijn het iig eens. Het is een eitje. Sub MOA, dat is wel kunde van de schutter ook met een goed geweer.
@DidgeriDodo | 12-05-22 | 16:57: Ik dacht een .338 lapua vandaar de 1500 meter. Kan het mis hebben uiteraard.
Een knaloranje statisch doel op een schietbaan waar de omstandigheden optimaal en bekend zijn met een geweer + optische kijker is een makkie ja.
Onze bonus steel plate is kleiner en die schieten we op 600 meter plus. bonus plate omdat je geweer en munitie wel top moeten zijn.
@drs. P | 12-05-22 | 17:28: denk dat je weinig vreetbare duif terug vindt mocht je het toch met een snipergeweer raken. Voordeel van hagel is ook dat je het vlees niet aan gort schiet mits je de juiste hagelpatroon voor de te schieten afstand en te schieten soort gebruikt.
@DidgeriDodo | 12-05-22 | 17:56: Herformulering: op zo'n afstand is een scherpschuttersgeweer niet nodig, maar een goede schutter. Lijkt simpel, maar veel mensen verprutsen het zelfs op 50 meter.
Ik heb zelf een K98 uit 1938, met een 25x56 kijkertje, voor wilde zwijnen. Redelijk simpel geweer, maar op 500 meter nog top. Daarvoor heeft U geen dure Sig Sauer of Accuracy nodig.
Overigens moeten alle NAVO-landen hier unaniem voor stemmen. Één tegenstem is een veto. Reken maar dat Poetin sommige landen proberen op andere gedachten te brengen. Als een land als Hongarije, Albanië of Montenegro tegen is, gaat het hele feestje niet door én heeft Finland in de ogen van Rusland wél z'n (wat er nog van over was) neutrale houding opgegeven.
Als zo'n prutlandje tegen stemt, kunnen we het er ook uit kieperen, wegens wangedrag.
@KeesBruin | 12-05-22 | 15:59: Nou nee dus.
@ChalinaRosa | 12-05-22 | 16:13 Nou wel dus. Welkom in de nieuwe wereld die een paar maanden geleden is ontstaan, jammer voor je.
Alle NAVO-leden zijn per definitie geen fan van Rusland, zou je zeggen. Misschien dat die halve schurkenstaten op de Balkan nog wat proberen uit te onderhandelen met de grote lidstaten, maar ik geef ze weinig kans. Hoewel, Hongarije zou nog wel eens een konijn uit de hoge hoed kunnen toveren. Of misschien was de uitzonderingspositie op de nieuwe EU-sancties wel het wisselgeld voor een Hongaars 'ja' tegen Finland als NAVO-lid. Wie zal het zeggen.
@Professor Superhirn | 12-05-22 | 16:34: Als Hongarije té veel praatjes krijgt in de EU of de NAVO, wordt het tijd om ze er uit te flikkeren. Die Orban vreet continu van twee walletjes, dat mag maar eens afgelopen zijn.
@KeesBruin | 12-05-22 | 17:14: en wat gebeurt er dan? Met een niet EU/NAVO en niet neutraal land midden in Europa?
@Vandeanderekant | 12-05-22 | 19:04: Dat land kan op een houtje gaan bijten, want het wordt aan alle kanten door tegenstanders omringd.
Trots dat wij als Nederland een bijdrage hebben kunnen leveren door al onze Leopard 2 tanks en MLRS systemen aan Finland te verkopen voor een vriendenprijs.
Wellicht kunnen we Ter Apel 2.0 ook aan ze uitbesteden
@Pekketrikker | 12-05-22 | 15:52: Ze zijn in ieder geval heel goed in het opbergen en bewaren van iets: nos.nl/artikel/2280313-finnen-trots-o...
Is het onze Leopard 2 tanks of onze 2 Leopard tanks?
@Zeurders | 12-05-22 | 16:02: Het is onze 18 van Deutsland geleasten tanks. We hebben zelfs dus nog geen twee.
@Zeurders | 12-05-22 | 16:02: Nederland had ooit iets rond de 1000 tanks maar daar is dus niets van over. Ook ooit ruim 20 fregatten en nu een handvol die niet eens tegelijk uit kunnen varen. Defensie was jarenlang een sluitpost voor leuke dingen voor de achterban van de politiek die zo graag wilden 'samenwerken' met buurlanden. Dezelfde partijen die nu ongeveer persoonlijk Poetin willen aanvallen hebben decennia het leger uitgekleed en nu ontdekken ze opeens dat dit niet slim is. Dat inzicht duurt tot ca 2-4 jaar na eind van de huidige oorlogsvorm en oorlogsretoriek van de EU en diens lidstaten. Dan kan het wel wat minder en iets later herhaalt het zich weer allemaal.
Gemeenten bezuinigden op GGDen en kochten reservecapaciteit in bij de grotere buurman. Dat ging lekker, risico's afschuiven voor een vriendenprijsje. Totdat het hele land onder de covid zat, toen werkte het afschuifsysteem opeens niet meer.
Het is onder historici algemeen aanvaard dat het Verdrag van Versaille een van de redenen was waarom WOII is begonnen. De vernedering en hoge herstelbetalingen van Duitsland zorgen toen voor waakgevoelens. Ik ben verder geen Putin-versteher.
Welke vernedering en welke herstelbetalingen tot nu toe?
Ja, en? Niemand heeft Poetin vernederd. Rusland maakt er geheel zelf een zootje van en overvalt een vreedzaam land. En van herstelbetalingen is totaal geen sprake, en Rusland zal sowieso geen roebel gaan betalen voor alle shit die ze tot nu toe in Oekraïne hebben aangericht.
Het is onder historici ook wel algemeen aanvaard dat Neville Chamberlain die in zijn handelen zo'n beetje alles ondergeschikt achtte aan het bewaren van de vrede ook geen groot succes was.
Ik ben verder ook geen Putin-versteher.
@ChalinaRosa | 12-05-22 | 16:14 Nee tuurlijk niet.
Ja, maar beste Piet, wat heeft dat met Poetin van doen?
Sorry, foute tegel.
Geeft niet, dat overkomt zelfs Zelenski wel eens (volgens Spartacus).
@SuperSuomi | 12-05-22 | 15:41: Aan zijn nick te zien als in Finland.
@Pekketrikker | 12-05-22 | 15:48: Oops, dacht dat de tweede post een vraag was maar het is een toevoeging.
*Mompelt iets over de mannen van Pommijätkät en wandelt verder door de comments*
Perkele.
Snel een verzekering afsluiten nu je het fout ziet gaan na eerst altijd geroepen te hebben dat je geen verzekering nodig hebt.
Een verzekering tegen atoombommen?
@Mr_Natural | 12-05-22 | 15:39:
Dat is de NAVO inderdaad. Putin zal het uit zijn hoofd laten een NAVO-land met atoombommen aan te vallen.
Finnen, Belgen Duitsers, allemaal 1 pot nat . Ik spreek Überhaupt maar 1 woord Duits.
Zeker het woord bier?
Reagüren?
"Bitte ein Bit" zijn al snel 3 woorden
Durstig?
Eigenlijk dus zelfs niet een want Überhaupt=helemaal niet.
Soort Risk, en als je alle gebieden van een continent hebt krijg je 5 extra legertjes.
speltip: laat een aantal legers in Afrika staan en ga verder volledig voor de passage naar Kamtsjatka.
Ken je het MAD-spel nog? Degene die het eerst alles kwijt was, won.
@Mr_Natural | 12-05-22 | 15:36: met Alfred E Neuman. Jazeker!
Laat die Poetin met z'n eeuwige WO3 gedreig de t*ring krijgen. Geen normaal denkende Rus Indiër of Chinees heeft geen zin om te gaan hemelen dus die houden vrindje Vladimir wel in toom.
"Had de NAVO gewoon rekening gehouden met de Russische zorgen omtrent expansie naar de Russische grens, dan hadden we al dit gekloot niet gehad"
Want wij, zijn niet eens klaar om de Russen te bevechten nu, waren een bedreiging.
Welke zorg? De NATO vormt op geen enkele manier een bedreiging voor Rusland zelf. En zelfs Putin weet dat donders goed. De NATO vormt slechts een bedreiging voor Putin's expansiedrift.
@Theodorus.Goldbach | 12-05-22 | 15:37:
Feit is wel dat de NAVO op steeds meer plaatsen direct aan de grens met Rusland komt. En Putin gebruikt (misbruikt) dat als argument voor zijn huidige acties.
Afgezien of dat wel of niet totale onzin is is het wel iets waar hij de bevolking mee kan opstoken.
@ Muxje | 12-05-22 | 15:41
Hoe dan ook is de russische bevolking er wel gevoelig voor.
Een scheut 2e Wereldoorlog retoriek erbij dat de duitsers via de NAVO weer optrekken naar Moskou en het word geslikt bij gebrek aan onafhankelijk nieuws daar.
@Theodorus.Goldbach | 12-05-22 | 15:37:
Rusland in de persoon van Jeltsin (en later zelfs Poetin) wilde notabene zelf toetreden tot de NAVO begin jaren '90.
Schei toch uit, met die al talloze keren weerlegde drogredenaties. Poetin wil gewoon OekraÍne inlijven, en met de veiligheid van Rusland en de NAVO heeft het allemaal niets te maken. Dat is gewoon een smoes en een casus belli voor Poetin, meer niet.
@KeesBruin | 12-05-22 | 16:04: Wat ook de reden is, Rusland heeft enorm en totaal misgerekend.
@Ommezwaai | 12-05-22 | 15:50: Waarom is dat dan niet doorgegaan?
@ChalinaRosa | 12-05-22 | 16:18: Ja, daar is zo ongeveer iedereen, inclusief Rusland, het wel over eens.
Even de cijfers omgerekend naar NL: Finland heeft 5,5 miljoen inwoners. NL drie keer zoveel.
Dan zouden wij dus een beroepsleger hebben van 36000 man. Een dienstplichtig leger van 840.000 m/v/x. Dan zouden we de beschikking hebben over 2100 houwitsers, 2100 zware mortieren, 300 'multiple rocket launchers', 717 Leopard tanks en 6-12 duizend sluipschutters.
En nu even omrekenen naar, uuh doe maar Luxemburg.
Nederland is dan ook het Gebroken Geweertjesland bij uitstek, terwijl Zweden en Finland veel meer een jacht/wapenkultuur kennen. Er zijn 1,5 miljoen legale vuurwapens in omloop onder de Finse bevolking, en naar schatting enkele honderdduizenden tot een miljoen illegale, waaronder nogal wat spul uit WO2.
De wapenwetten zijn behoorlijk aangescherpt om te kunnen voldoen aan de criteria voor EU lidmaatschap. Want burgers met vuurwapens, dat mag natuurlijk niet van de EU. Moeten we niet willen met zijn allen. De EU probeert zelfs Zwitserland (dat niet eens in de EU zit) ertoe te bewegen de eigen bevolking te ontwapenen.
Nou laat de russen maar komen, in Rotterdam krijgen ze een mes en in Amsterdam een betonschaar in hun lichaam. Zijn onze finnen toch nog ergens goed voor. De rest laat zich gewoon afschlachten.
Ja leuk, maar je moet het ook omrekenen naar oppervlak. Wij hebben zoveel niet te verdedigen. Straks komen de Russen Nederland in via Friesland, en dan staan er 717 tanks in de file op de A6.
Finland heeft ook heel wat meer terein te verdedigen dan Nederland
@Grzl-II | 12-05-22 | 16:20: Wij hebben ons grondgebied en dat van onze bondgenoten te verdedigen, aldus de grondwet.
Het waren kale cijfers op basis van bevolkingsaantal: niets meer, niets minder. Geen bijbedoeling of wat dan ook.
Als u wilt omrekenen naar oppervlak is uw goed recht, 'maar' gebruik dan aub geen 'maar'. Het is is niet goed en niet fout wat ik doe. NL heeft overigens ook meer dan 16,5 miljoen inwoners, dus het was ook nog eens heel globaal.
Zo'n 1300 km grensgebied voor Poetin om te klieren, te stoken en te dreigen.
800km dacht ik.
Maar Poetin was al aan het klieren, stoken en bedreigen.
@Theodorus.Goldbach | 12-05-22 | 15:31: 1340km
@Theodorus.Goldbach | 12-05-22 | 15:31:
Volgens Google 1300. En klopt hoor. Verschil is alleen dat er geen buffer meer is. Maar goed, we zien de vluchtelingenstromen wel tegemoet.
@Duwbak_Linda | 12-05-22 | 15:33:
Ho ho ho.
Ik heb het ook niet altijd goed. Mag ik eens een misser maken?
Wat bedoel jij trouwens met een buffer?
@Theodorus.Goldbach | 12-05-22 | 15:35:
Zeker mag jij ook wel eens een misser maken. Wist het ook niet, vandaar Google.
Buffer is bv een neutraal land of gebied tussen twee (of meer) rivaliserende machtsblokken. Zodat je niet meteen met je elleboog in buurmans ribbenkast zit te porren als je per ongeluk een keer uitglijdt tijdens het taart aansnijden.
Dat klieren deden ze al regelmatig. Ook in NATO-luchtruim.
@Muxje | 12-05-22 | 15:43: We gaan het zien.
@Duwbak_Linda | 12-05-22 | 15:38: Finland was na WO-2 op papier neutraal: voorafgaand aan belangrijke politieke beslissingen en benoemingen moest met de Sovjet-unie worden overlegd, en het was voor Finse kranten verboden om kritisch te schrijven over het grote buurland. Oftewel, die zogenaamde neutraliteit had een hoge prijs.
Als je alles denkt gehad te hebben, komt Kosovo ook met een aanvraag voor lidmaatschap van de EU.
www.aljazeera.com/news/2022/5/12/koso...
.
Mijn advies zou zijn bij toetreding Oekraïne en Kosovo, als de bliksem een Nexit!
Ik vind dat mensen een zelf-Nexit moeten doen. Nooit meer terugkomen. Ik hou niet van mensen die wel de lusten willen maar niet de lasten.
Tot nooit meer ziens!
@Theodorus.Goldbach | 12-05-22 | 15:32: Ik wil de 'lusten' niet, laat staan de lasten
@Theodorus.Goldbach | 12-05-22 | 15:32:
Noem mij de lusten dan eens op? Behalve dat je bijna in heel Europa met één munt kunt betalen... Heeft ettelijke miljarden gekost, maar dan kunt u in Benidorm wel met euro's betalen! Een zelf-Nexit vind ik helemaal prima, ik ben heel goed in staat om mijn eigen zaakjes te regelen. Daar heb ik Von der Leyen of Timmermans niet voor nodig.
@Theodorus.Goldbach | 12-05-22 | 15:32: Welke lusten? Aan Polen hebben wij sinds hun toetreding al voor meer dan 100 miljard mogen mee betalen voor, ja waar voor eigenlijk Jan lul schiet er niets mee op. Dan heb je nog de miljarden euro's die ook mede door Jan lul worden opgehoest om de zuidelijke lidstaten niet om te laten vallen terwijl er de afspraak lag dat landen elkaar niet mogen helpen met de euro. Maar goed, dat komt terug met rente, kuch. En nu maar hopen dat ze geen aanspraak hoeven te maken over de garantstellingen van vele miljarden euro's.
@Ommezwaai | 12-05-22 | 15:45: dat je elke telefoon op kunt laden met hetzelfde snoertje
@NLgaatnaardeklote | 12-05-22 | 15:51: Nederland handelt veel met Polen, en denk eens aan alle Poolse bouwvakkers die in ons land klussen.
@Après toi | 12-05-22 | 16:12: Onze ZZP'ERS bij de voedselbank zijn hun dankbaar.
@Ommezwaai | 12-05-22 | 15:45:
In deze tijd van machtsblokken en geopolitiek is het domste wat je kunt doen uit een bondgenootschap stappen, of dat nou de EU of Nato is.
De macht van de getallen, we kunnen het niet alleen en na Nexit zitten wij alleen op uitnodiging van... aan tafel en hebben wij 0 komma niks in te brengen over de agendapunten.
Ik snap dat oprecht niet. De EU is verre van perfect maar we kunnen het niet alleen. Echt niet.
@Graaisnaaiert | 12-05-22 | 17:32: Vergeet ook de handelsvoordelen niet. 75 procent van onze export gaat naar EU-landen.
@Après toi | 12-05-22 | 17:51:
Dat ook inderdaad maar volgens de nexit-fans maakt dat echt niet zoveel uit, want Brexit is ook al zo'n enorm succes. Schijnt het.
Ik wil trouwens wel eventjes opmerken dat de Finnen maar lieft 900.000 reservisten hebben die nogal gemotiveerd zijn en maar liefst 2 miljoen mannen en vrouwen kunnen oproepen. Niet slecht voor zo'n klein volkje.
Je kunt wel zien, dat het buren van Rusland zijn.......
@KeesBruin | 12-05-22 | 15:28:
Dat is wel zo.
Waarschijnlijk hebben ze daar nog niet 't hele Atlasgebergte en de Hindu Kush Geïmporteerd en dan behoudt je een soort van saamhorigheid.
@ReyNemaattori | 12-05-22 | 17:55: maar die levert Poetin ze nu vrij huis. Die grens van 1200 km is nl. niet te verdedigen. Ik vrees dat Rusland die rotsreek gaat uithalen. De eerste zomer na het lidmaatschap komen we erachter of dat klopt. Van de muggen zullen die lui uit de warme streken geen last hebben, denk ik. Die zijn wel wat gewend. Een kompas is het enige dat ze nodig hebben en een briefje met ‘iek wiel asiel aanvrage’ in het Fins en Engels.
De opa's van die Finse scherpschutters liggen de opa's van de huidige Ivan's nog vers in het geheugen...
De hele winteroorlog moet elke Rus nog diep in het geheugen liggen.
Check de ijzersterke Finse WO2 film "Winter War", een echt epos.
De Leopard tanks zijn overigens gekocht van Nederland, toen wij nog dachten dat de Russen geen bedreiging meer vormden...
Ja, het was een beetje ruw wakker worden voor de Nederlandse politiek, maar ik geloof dat ze nu - voor het eerst in lange tijd - bij hun positieven zijn gekomen.
toen = omdat.
-
Omdat wij dachten dat wij voortaan zonder fregatten, mijnenjagers of Neptunes politieagentje konden spelen in verre zandbakken. Meisjesscholen bouwen en dorpsoudsten spekken leek ooit goedkoper.
-
Nederlandse tanks waren een soort van brigade voor Duitsland. Na de koude oorlog had het helemaal geen zin meer om tanks te hebben voor ons. Voor de Finnen wel. Wat wel droevig is dat we niet het juiste spul hebben gekocht waar we wel goed in zijn. O.a. onderzeeboten.
Dat is op zich wel handig. Er zijn zat Hollandse knullen van weleer die zo'n apparaat nog kunnen bedienen. Dan heb je ineen keer een dubbele bezetting voor zo'n Leo 2.
@KeesBruin | 12-05-22 | 15:29:
Dan ben jij positiever dan ik.
Ik geloof namelijk dat er op defensiegebied helemaal niets gaat gebeuren.
Voor de vorm gaat er weer veel gepraat worden, maar daar zal het bij blijven.
De oorlog in UA dooft geleidelijk, of komt in een impasse, Rusland blijkt nog niet in staat om een deuk in het pakje NAVO boter te slaan, er is dus voor NLD geen enkele reden om het defensiebudget op te hogen.
@Theodorus.Goldbach | 12-05-22 | 15:30:
-
Maak u geen zorgen: er komt binnenkort vást wel een 'deal' met de Fransen waarbij de KLM nog vijf jaar in leven mag blijven als wij ze daar laten bouwen (en de Fransen lekker onze technologie mogen kapen ...)
@der_feldwebel | 12-05-22 | 15:32: Ik denk dat er op defensiegebied wel wat gaat gebeuren, maar precies het verkeerde. We krijgen een Europees leger. Dat legt beslag op middelen die anders voor de NAVO gebruikt zouden worden en verzwakt daarmee alleen maar de NAVO. Dat Europese leger gaat niet ingezet worden voor taken waar de NAVO voor is opgezet, maar voor taken die buiten de bevoegdheden van de NAVO liggen, en dat kan niet anders zijn dan binnenlandse onlusten in EU-lidstaten. We gaan dus veel geld en energie stoppen in een operettelegertje waarmee Macron kan optreden tegen de gele hesjes.
Wat dacht van je drones. Tanks zijn zo 1990.
Dat denken ze nog steeds. Daarom geven we nog steeds ons materieel weg, liggen de prioriteiten bij genderneutrale toiletten en "vrouwen", en vecht de politiek elkaar de tent uit zodra er daadwerkelijk geld besteed moet worden aan het leger. Oh ja, binnenkort gaan we nog even hobbyen in Mali.
@der_feldwebel | 12-05-22 | 15:32: Duitsland, het meest pacifistische land van Europa, hoogt de Defensie-uitgaven flink op. En Nederland doet meestal braaf na wat Duitsland doet, dus ik zie het wel goedkomen met die Defensie-uitgaven.
Laten we wel wezen, ze zijn daar momenteel zeer welkom. Maar het zou wel prettig zijn als we hier eens serieus werk gingen maken van een hersteloperatie van onze krijgsmacht.
@Theodorus.Goldbach | 12-05-22 | 15:30: Zoals Pim ooit zei, opheffen van landmacht en luchtmacht en zorgen dat we een goede Marine krijgen. We hadden toen geloof ik procentueel de meeste Generaals ter wereld heb ik ooit eens gehoord, overgehouden van ons dienstplicht leger
Pussi is Fins voor een tas of een zak.
Belangrijk om te weten.
Dan liggen er nu twee pussis voor me! (gebeurt me zélden).
Vroeger, voor metoo enzo, heetten de grote chipszakken in Finland "Megapussi".
@Santtulainen | 12-05-22 | 16:49:
Lekker hoor, zo’n Megapussi Naturel.
Een Fin loopt rond in een Russisch vakantieoord.
"Waarom bent u zo spierwit? Hebben jullie geen zomer in Finland?"
"Jawel, maar ik moest die dag naar mijn werk".
Zelden 2 zulk tegenovergestelde volkeren gezien als Finnen en finnen.
Misschien moeten we finnen dan maar geen finnen meer noemen. Marokkanen lijkt me een juiste benaming.
Nahja, k weet wél dat Finnen (de échte) kunnen drinken als geen ander.
Ontbijten met gekookte aardappels (niks erbij) en in de ochtend wodka gaan zwarte peperkorrels.
Ja, het is een apart volk.
Elk volk is apart.
@zwenkwieltje | 12-05-22 | 15:23: Ha, ja, dat is absolut ook zo.
Een booz battle met een Fin ga je gegarandeerd verliezen. Een sauna sessie ook trouwens. Als jij bezig bent dood te gaan van de hitte gooien zij nog eens extra water op de stenen om de temperatuur nog een flink op te jagen.
Ja, altijd gaan tot het gaatje, allemaal een eigen sauna. En altijd lachen met die lui, gortdroog.
Tevens gortdroge, gitzwarte humor, en een voorliefde voor wapens (en soms ook explosieven).
Beetje de Amerikanen van het Noorden, maar dan met véél betere manieren, en veel oprechter.
Ik weet niet of het kenmerkend voor ze is maar dat rallyerijden van ze , legendarisch en als ze in zo'n F1 bakkie rondcrossen is het ook altijd spectaculair. Ken ze verder niet maar als ze onze oostgrenzen net zo beestachtig gaan bewaken als Vatanen, Kankkunen en Hakkinen hun rondjes reden, dikke prima.
@Graaisnaaiert | 12-05-22 | 17:27:
En bij de bakker staat gewoon een pot black metal op.
@SterF... | 12-05-22 | 17:55:
Nice. Toch maar eens die kant op dan ( zolang ze niet met die vreselijke jubelmetal a la Stratovarius of Nightwish aan komen kakken ).
Begrijpelijk dat Finland dat wil, maar die stap op dit moment zetten is niet nodig en als je de-escaleren nastreeft, ronduit dom.
U snapt het.
Het gaat niet meer om de-escaleren. Dat momentum ligt op de bodem van de zwarte zee en in de massagraven in Oekraine. Tijd om te kiezen voor vrijheid en democratie!
Hoezo niet nodig. Volgens mij staat Finland vrij om te doen en laten wat ze willen.
De-escaleren staat momenteel niet op het menu.
Mooi verhaal. Maar als Poetin heel de-escalerend opeens Finland binnenvalt is het toch wel handig als wij 'm dan heel niet-de-escalerend terug kunnen schoppen naar moedertje Rukland. Lijkt me beter dan de huidige flutsituatie in Oekieland, waren die maar lid geweest van Navo dan hadden we deze ellende niet gehad en had ome Poetin zich nog wel een keertje achter de oren gekrabt alvorens zelfmoord-by-Nato te plegen.
Oh guttegut, Finland moet "de-escaleren"! Ja, draai de boel maar even om. Het is verdomme Rusland dat escaleert!
De enige die zou kunnen de-escaleren is Rusland, maar Poetin gaat dat niet doen, want die wil landje-pik spelen.
@zwenkwieltje | 12-05-22 | 15:28: U snapt het ook niet, net zo min als de Zoelense hobbyboer. Of u bent gewoon een Poetintrol, dat zou ook kunnen.
Nee, beter is om te wachten tot de oorlog in Oekraïne voorbij is, het Russische leger alle tijd heeft gehad om de zaakjes weer op orde te brengen en het dan te doen. De-escalatie is een nobel streven en valt moreel gezien te prijzen, maar de-escaleren is ook de reden dat Chamberlain niet bepaald als held in onze geschiedenisboeken staat.
Er is zoveel mis aan deze post van Z-H dat ik niet weet naar ik moet beginnen.
Nou ja, een poging, u vindt het dus escalerend werken als een land wat te maken heeft met een bewezen onbetrouwbare agressor als buurland zorgt voor veiligheidsgaranties middels de aanvraag van lidmaatschap voor een defensief bondgenootschap waarvan een aanval op 1 een aanval op allen is?
Goh...
Weet u, die hap-snap allianties uit het verleden hebben nooit zo goed gewerkt he. De 20e eeuwse geschiedenis tot aan 1949 staat er vol van. Dus is er besloten tot een internationaal defensieverbond. En ik kan me vergissen maar volgens mij is geen enkel land van dat bondgenootschap door een ander land binnengevallen ( wbt 9/11, daar kun je over discussieren maar uiteindelijk was dat gewoon een aanslag uitgevoerd door een internationale terroristenbende, niet van land A tegen land B ).
Maar goed, blijf vooral vasthouden aan uw eigen zienswijze. Vraag me alleen wat het is. Angst voor oorlog? Bewondering voor een sterke leider? Afkeer van de EU / Nato? Zelfhaat?
Ik snap het niet zo goed. Oekraine vangt voor ons de eerste echte klappen op en ze gaan daar ook mee door, uiteraard gesteund door ons, al kunnen daar nog wel een paar schepjes bovenop want het verlanglijstje van Poetin is groot . Stel, ze doen wat u zegt en geven toe. Dan zijn de Baltische staten ( Nato! ), Polen ( Nato! ), Moldavie en wellicht wat eilanden in Scandinavie plus de arctische gebieden als volgende aan de beurt. Ik zeg, tel uw zegeningen met frontstaten als Oekraine, Polen en nu ook de Finnen en hopelijk ook de Zweden.
Hadden wij maar zo'n MP als Finland.
Ja, dat zou een verdomd goede ruil zijn!
@KeesBruin | 12-05-22 | 15:32: Kom op Kees, jij weet net zo goed als ik dat we dat die arme Finnen niet aan kunnen doen.
Zou een regelrechte misdaad tegen de menselijkheid zijn.
@ManMetKilt | 12-05-22 | 15:47: Ja, mijn reactie was wel wat egoïstisch, maar ik heb ook zo'n gruwelijke hekel aan die leugen-Rutte, en die Finse dame ziet zo prettig uit, dat ik die ruil toch wel erg aantrekkelijk vond.
Is ook wel een verschil. De Russen vermoorden je gewoon voor niets. Ja, zo krijg je wel een heel volk tegen je.
Das niet waar, voor een wc pot of een naziballen fabeltje.
Die Fin op die eerste foto is dan mijn mattie. Nooit gedacht dat ik dat nog eens zou plempen hier.
Alle Finnen zijn binnenkort onze matties.
@zwenkwieltje | 12-05-22 | 15:20:
Dat nou ook weer niet. Ben er wel eens geweest, het zijn wel halve russen hoor, tikkie te lomp en onbenullig en zuipen als debielen. Maar die knakker op de foto, dat is zonder meer mijn vriend. Al was het maar omdat hij met gevaar voor eigen leven binnenkort misschien wel russen voor me gaat terugknallen de grens over. Ik mag dat soort mensen wel, hoe lomp of dronken ze ook zijn. De rest moet, zoals met alle finnen eigenlijk, gewoon lekker daar blijven.
Het schijnt dat die Finnen Nokia 3310s met die houwitzers afvuren en die Nokia’s nadat het doel getroffen en vernietigd is het gewoon nog doen!
Haha, operatie Trojan Snake.
Ik kan dit bevestigen. Daarna kan je er nog je schoonmoeder mee sms'en en er een rendier mee doodsmijten voor het avondeten. Of andersom. Ik heb er nog wel eentje liggen hier, kopen?
Shit had ik nu maar in NAVO aandelen belegd.
Dus we worden directe buren. Gezellig.
Ja, en Zweden komt ook bij de club. Goeie zaak! Die stomme Russen hebben dit volledig aan zichzelf te danken, met hun debiele oorlog tegen Oekraìne, en hun gedreig richting Zweden en Finland.
Overigens, dat laatste geeft ook al aan, dat het psychologisch inzicht in het Kremlin bedroevend slecht is. Wat een hopeloze knoeiers, die Russische "leiding"!
Zo word u verteld.
Ik heb geen idee of ze zich hierop hebben voorbereid en u ook niet.
Pretenderen dat het anders is is vrij bizar
1.300 kilometer NAVO grens erbij. Een land van rallyrijders en jagers. You win some you lose some Vlad: https://nl.wikipedia.org/wiki/Moermansk De wereld is bolvormig, wat al die landkaarten ook mogen beweren.
Niet er bij, de grens schuift op.
@perfect-number | 12-05-22 | 15:36: De NAVO wordt groter. Het is en blijven Rusland en Finland. Die Vikingen ten oosten. https://en.wikipedia.org/wiki/Varangians Vergeet de EU.
Niet dat al die Nexit janklullen strjiders zijn.
Kijk, en daarom is het altijd oppassen geblazen voor mensen die een scheve bek trekken..
Ik heb die Andre van Duin nooit helemaal vertrouwd. Achterbaks ventje is het.
@elfenstein | 12-05-22 | 15:13: Een Rotterdammer die in Amsterdam gaat wonen moet je überhaupt niet vertrouwen.
@dorstig! | 12-05-22 | 15:32:
Ach, soms worden achterbakse ventjes ook nog wel eens wijzer. Maar wat ie daar uithaalde met Corrie van Gorp, dat vergeef ik 'm nooit.
@elfenstein | 12-05-22 | 15:13:
Ja, dat snap ik óók niet, waarom altijd die scheve bek van hem.
Is dat een soort trade-mark?
Dat heeft Poetje dan toch maar mooi bereikt. O de ironie.
Watjes, mijn schoonbroer gaat regelmatig naar Slowakije om op 1400 meter te schieten.
Ruig verhaal
In Nederland is alles boven de 100 meter een drama. Er is 1 300m baan, en die ligt in Emmen. Dat is meer een expeditie dan even een leuk middagje trainen.
Alles boven de 300m is buitenland. Engeland, Denemarken, Tsjechië, en inderdaad Slowakije.
Denemarken, daar begint het echte werk. Range tm 3500 meter zo uit mijn hoofd. Helaas in in NL alles qua geweer boven de 8mm errug eng!! Dus dat krijg je nagenoeg niet voor elkaar helaas.
Mooi, kunnen de finnen direct al die kansloze missies in Verwegistan van ons overnemen.
Finnen met een hoofdletter = Finnen.
finnen zonder hoofdletter = 'jongeren'.
@Der Schnitzeljäger | 12-05-22 | 15:09:
Beiden mogen het overnemen, ik ben niet zo kieskeurig.
Met dat wapenarsenaal heeft de NAVO Finland harder nodig dan andersom.
Lichtelijk off-topic. Saudi Aramco is nu het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Dat zou toch niets te maken hebben de weigering van OPEC om de telefoon op te nemen als opa Biden belt?
Was het dat al niet?
@Après toi | 12-05-22 | 15:09:
Was eerder Apple / Amazon.
OPEC zuigt ons expres leeg. Dat is de schuldige van de inflatie e.d.
@Theodorus.Goldbach | 12-05-22 | 15:11: Kijk je naar de beurswaarde? Ik meen me te herinneren dat Aramco slechts 10 procent van de waarde op de beurs had weggezet.
@Après toi | 12-05-22 | 15:09: Nee, maar sinds gister wel.
Hoeveel houwitsers hebben wij eigenlijk over na onze gulle gift aan Oekraine? En zijn er al plannen om vervanging aan te schaffen?
Nee Ollongren is te druk met de diversiteit erdoor drammen bij defensie. Ook zijn er nog steeds geen genderneutrale toiletten. Prioriteiten.
@Dutchbeaurouge | 12-05-22 | 15:17: Inderdaad, kunnen onze zwangeren soldatinen al zonder schade in onze gepantserde voertuigen meerijden, of worden die eerst nog omgebouwd net als in Duitsland.
https://www.welt.de/wirtschaft/article147528582/Sind-deutsche-Panzer-Vorschriften-wirklich-so-absurd.html
Goed plan. Nu Zweden nog, en daarna Oostenrijk, Zwitserland, Moldavië, Georgië en last but not least Oekraïne.
Georgië en Moldavië kunnen niet want daar zitten Russen. Oostenrijk wil niet (iets met 2de wereldoorlog( Zwitserland is een bergvolk wat zelf een supersterk leger heeft, ze hebben NAVO helemaal niet nodig. En Oekraïne kan niets want ze moeten de Krim en Donbas eerst terugveroveren .
@Theodorus.Goldbach | 12-05-22 | 15:10: Maakt niet uit, ze zijn allemaal hartelijk welkom.
Ja stort ons in een oorlog waaraan u persoonlijk niet wilt mee vechten.
Heeft u nooit gezegt, zeker weten doe ik het toch
@the_w | 12-05-22 | 16:58: U weet niet waarmee ik onderscheiden ben.
Los van alles wil Finland nog wat stukjes land terug.
Men vergeet het vaak maar Rusland is al honderden jaren een agressief kutland, China wil ook nog wat stukjes land terug. Japanners idem. Op 1 of andere manier blijkt het niet de allerbeste tactiek om ruzie met iedereen te maken.
Dit kun je wat mij betreft niet vaak genoeg benadrukken.
Finland heeft tegen Jelysin njet gezegd toen ze het mochten kopen.
Het is geen wonder dat Rusland het grootste land ter wereld is. Door de eeuwen heen hebben ze iedere keer met grof geweld wat van buurlanden afgesnoept.
Maar wel Alaska voor een appel en een ei verkopen !
@Jimmy Mc Clure | 12-05-22 | 15:20:
Nieuw-Amsterdam voor 1 gulden ga je niet meer overheen denk ik.
@elfenstein | 12-05-22 | 15:27:
Wees blij achteraf. Anders hadden we nu toch wel de top aan woke-zeikerds als kolonie gehad.
@2voor12 | 12-05-22 | 15:29:
Die stad is zoooo divers, denkt u dat de gemiddelde negert in de achterbuurten daar veel op heeft met de blauwharigen? Die verkopen ze drugs en beroven ze daarna, case closed.
Jij vergeet dat Rusland al honderden jaren door westelijke landen en mogendheden is binnengevallen.
Hoevaak is Rusland hier dan al binnen gevallen in die honderden jaren ? En andersom ? Vanaf eind 19e eeuw was het vooral Frankrijk die de zaak op zat te naaien richting WOI en Rusland als vriend had.
Maar hebben ze ook een bereden rendierbrigade?
Nee, wel afgerichte rendieren met zadeltassen vol explosieven
Ik heb net mijn lidmaatschap bij de NAVO opgezegd.
Ik vond het maandblad steeds slechter worden.
Leuk Kaas, ik moet altijd erg lachen om die ouwe-mannen-humor van jou.
Ja, maar die lekkere secretaresses in die strakke mantelpakjes dan?
Het zal u wellicht verbazen, maar zoiets bestaat dus écht:
-
en.wikipedia.org/wiki/NATO_Review
-
( ik kreeg 'm ooit zes keer per jaar in de bus ... helemaal gratis ...)
REAGEER OOK