Schipholchaos gaat doorrr: Wilde staking beveiliging en FNV kondigt 'hete zomer' aan
Begin uw vakantie goed in een wachtrij
Social
U dacht misschien dat alle problemen op Schiphol inmiddels voorbij waren omdat Daniel Koerhuis voor de deur stond, maar helaas is het nog steeds een enorme puinzooi op de nationale luchthaven. FNV kondigde vanmorgen al een "hete zomer" aan [vanwege extra veel reizigerspestende stakingen en dus niet vanwege het weer, red.] als er voor de zonnigste maanden geen akkoord ligt om de werkomstandigheden te verbeteren. De beveiliging had geen zin om te wachten en trapte deze ochtend af met een wilde staking, een stuk gevaarlijker dan een tamme staking, al claimt Schiphol dat het nepnieuws is. Het is nog niet duidelijk of deze Schrödingers staking invloed heeft op de toch al dramatische wachttijden voor reizigers, maar het laat wel zien dat de geest uit de fles is onder de werknemers en die niet zomaar teruggaat met een paar strak georkestreerde interviews van de Schiphol-top. De vakbond ontkent overigens alle betrokkenheid bij deze wilde staking, dus het is momenteel complete anarchie in de werkkantines van onderbetaald vliegveldpersoneel. Schiphol zegt er alles aan te doen om deze zomer voldoende personeel te krijgen en wil ook vluchten schrappen in de zomermaanden, maar u kunt er nu al vanuit gaan dat het stampend druk gaat zijn op het moment dat u met het hele gezin in een aluminium tube stapt richting de all inclusive. Toch maar met de auto weg deze zomer?
UPDATE: Ja Joost, wat is het nou?
Niets aan de hand, gewoon doorlopen...
Social
Reaguursels
InloggenU wilde toch marktwerking en een flexibele arbeidsmarkt? Wel nu, die functioneert dus prima. U biedt slechte salarissen, klote werk en tijdelijke contracten. Daar is dus geen interesse voor, geheel volgens de wetten van de markt. Dat wilde u toch zo graag?
Prachtig verwoord!
Dat is dus ook vrij gemakkelijk op te lossen. Omstandigheden en loon verbeteren....
De overheid moet ingrijpen om de concurrentiekracht van Schiphol te vergroten. Als de staat niets doet, verliest de luchthaven de strijd om de reiziger van vliegmaatschappijen uit het Midden-Oosten die wél geld krijgen van de overheid. Dat schrijven alle acht vakbonden in de Nederlandse luchtvaart woensdag in een open brief aan de politiek.
Door de 'oneerlijke concurrentie' van de buitenlandse maatschappijen wordt de positie van Schiphol als belangrijke overstapluchthaven ernstig bedreigd, stellen de bonden. Ook de opmars van budgetmaatschappijen zou schadelijk zijn.
Het kabinet presenteerde eind vorige maand een actieplan voor Schiphol, maar dat gaat voor de bonden niet ver genoeg. Ze stellen een tiental aanvullende maatregelen voor, waaronder verlaging van het dividenddoel van Schiphol, waardoor geld overblijft voor verbetering van de dienstverlening. Ook zou de overheid op moeten draaien voor een groter deel van de beveiligingskosten.
18-05-16, Algemeen Dagblad
—-Waarom moet Schiphol een overstapluchthaven zijn?? Wat zijn de kosten van extra luchtvervuiling, fijnstof, geluidsoverlast voor miljoenen burgers in de Randstad?
Het recht om het werk neer te leggen is een fundamenteel grondrecht dat onlosmakelijk verbonden is met het ontstaan en de groei van de politieke en sociale democratie.
Dick Benschop is directeur van Schiphol. En Dick is incompetent.
Dick weet al maanden van tevoren hoeveel slots Schiphol heeft verkocht. Hij weet voor 97% hoeveel vliegtuigen en passagiers zijn Schiphol op welk uur en welke dag moet verwerken.
Als je dan je bedrijf laat stilleggen door een staking van 150 bagagemedewerkers, dan ben je incompetent.
Een manager van een Albert Heijn filiaal weet hoeveel pakken melk hij moet bestellen per week. En ook hoeveel vakkenvullers daarvoor nodig zijn.
Een franchisenemer van McDonalds moet ook kunnen plannen.
Maar Dick Benschop kan dat kennelijk niet. Die is bezig in Den Haag om subsidie los te peuteren. Of om ervoor te zorgen dat Schiphol ten eeuwige dage door kan gaan met geluids- en mileuvervuiling.
Dus een franchisenemer van de Mac als baas van Dick aanstellen en Dick sjouwen.
@Uw Verzekeringsadvis | 04-05-22 | 17:31:
Senator Henk Otten (ex FvD):
“ De eerste verandering die er moet komen bij #Schiphol is dat jouw duurbetaalde PvdA-partijgenoot Dick Benschop zo snel mogelijk wordt vervangen door een competente CEO en dat we in NL nu echt eens snel gaan stoppen met dit soort politieke benoemingen en politieke baantjesjagerij.”
NL is vooral een facade van degelijkheid. Achter die dunne laag zit veel incompetentie, onverschilligheid en luiheid. En andere landen maar de maat nemen. Goed dat Nederlanders eens geconfronteerd worden met het doorprikken van die illusie. Dat aanmatigende zelfbedrog.
Er zijn toch helemaal geen stakingen, alle Oekrainers hebben al een baan gevonden bij Schiphol.
i.imgur.com/BlDxk9u.jpg
Gewoon blijven vliegen mensen, jullie hebben er recht op en zijn ook zo aan verkansie toe!
Wanneer verbieden we stakingen in cruciale infrastructuur zoals de luchtvaart nou eens? We kunnen toch niet iedere keer dat een stel minimumloners een paar centen extra wil de economie een oplazer geven en kritieke infrastructuur lam leggen. Voor een paar honderd man waren er tienduizenden gedupeerden, een volstrekt onacceptabel ratio. Stakingen in de luchtvaart, zorg of bij de politie kunnen gewoon niet meer in 2022.
Die mensen doen zwaar fysiek werk, maken lange dagen en zijn onderbezet. Allemaal omdat Schiphol niet regeert en vooruitziet.
Was op tijd begonnen met een degelijk salaris te betalen, tijdig te starten met aannemen van personeel en je had nu de stress niet gehad.
Het is gewoon slecht management van spreadsheetmanagers waarvan de opperego een dikke bonus veilig stelt.
Ik ben blij voor de knapen dat ze protesteren.
In jouw scenario, verbieden van staken, schep je het precedent voor uitbuiting.
Wanneer gaan andere beroepsgroepen zich eens organiseren. Het is inmiddels duidelijk dat de overheid geen fatsoenlijk salaris voor je gaat regelen. Mensen zullen het echt zelf moeten doen. Hup leraren, politie, verpleegsters, militairen en postbodes
@BlolB | 04-05-22 | 13:48:
Het salaris is prima als er geen woningnood zou zijn. De elite kiest voor bevolkingsgroei en gooit zijn eigen personeel voor de bus
"Voor een paar honderd man waren er tienduizenden gedupeerden, een volstrekt onacceptabel ratio". En wat is er anders dan die klimaat gekkies? Een paar honderd M/V/X duperen miljoenen mensen...
@Dr.Platypus | 04-05-22 | 13:45: werk dat iedereen kan doen is altijd laag betaald. En inderdaad dit soort stakingen gewoon verbieden, je kunt het ook anders oplossen.
@Dr.Platypus | 04-05-22 | 13:53: ik zou het nog sterker kunnen opschrijven maar dan moet ik liegen.
@Rdock | 04-05-22 | 13:57: Krijg je dan überhaupt nog personeel, als je weet dat je zwaar werk voor weinig mag doen en ook niets mag ondernemen om je omstandigheden te verbeteren? Je kunt moeilijk verbieden dat mensen ontslag nemen.
Lol grappige goosert ben jij toch..... als mensen voor hun belangen opkomen is not done... e dat krijg je aks politieke partijen geen achterban hebben die ze vertegenwoordigen
@Bello de Hond | 04-05-22 | 14:54: Helemaal voor mensen die voor hun belangen opkomen, dat kan door je baan op te zeggen en iets anders te zoeken da al dan niet minder zwaar werk is of meer betaald als dat is waar je het niet mee eens bent. Er is meer werk dan handjes dus het is aan de werknemer om in te gaan op hun opties. Maar het nationale vliegverkeer platleggen bij gebrek aan andere vliegvelden met gigantische economische impact, niet alleen voor Nederland omdat je wel je huidige baan wil maar meer geld is voor mij totaal onacceptable. Een security medewerker heeft helemaal morgen een andere beter betaalde baan als ze dat willen.
@Tashtego | 04-05-22 | 14:13: Ontslag nemen is iedereens recht, totaal geen probleem met iemand die voor zichzelf een betere situatie wil creeëren door van baan te wisselen. Zeker in het huidige klimaat bijzonder simpel maar voor een paar knaken het nationele luchtverkeer verstoren is het echt te idioot voor worden.
@bukkakekampioen | 04-05-22 | 15:15: Maar verleg je dan niet het probleem? Contracten die wat voorstellen zeg je niet zomaar op, maar dit zijn dacht ik veelal flexcontractjes die weinig waard zijn. Wordt massaal ontslag nemen niet het nieuwe staken?
Het recht om het werk collectief neer te leggen is een fundamenteel grondrecht dat onlosmakelijk verbonden is met het ontstaan en de groei van de politieke en sociale democratie.
Vergeet de supermarkt-medewerkers niet....15% drukker gehad tijdens de pandemie-piek, terwijl wij ondergeblaft werden door mensen die zich enorm in hun vrijheden voelden aangetast als gevolg van alle maatregelen.
Ohohoh wat was dat mondkapje een verschrikking en 1,5m afstand was alleen relevant als er iemand bij de kassa te dicht achter je stond.
Goed, wij hebben fijn mee-geaplaudiseerd voor de zorg maar ondertussen knipmessen wij verder voor ieders primaire levensbehoeften.
Lagere prijzen (want de Hollander bezuinigd op niks behalve zijn eten), meer volumes betekent ook kortweg steeds meer werk per uur te verzetten
@bukkakekampioen | 04-05-22 | 15:15:
Welke oetlul is dan niet in staat om een honderd man personeel op oproep paraat te hebben? Dick Benschop verdient €600.000,- per jaar.
Voor dat geld moet ie geen excuses maken, maar zorgen dat de tent draait.
Dat de FNV "zogenaamd" niet betrokken is, is zodat ze kunnen claimen dat dit "spontane" stakingen zijn om Schiphol onder druk te zetten en dat ze gewoon aan tafel kunnen blijven zitten.
Ga er maar van uit dat de "spontane" stakingen gewoon door de FNV worden georganiseerd. Alleen niet openlijk.
Het wordt tijd dat FNV voor de schoonmaak, hamburgerbakkers en bagagesjouwers gaat opkomen.
De laatste veertig jaar hebben de werkgevers elke keer weer de lonen kunnen drukken. Door buitenlandse werknemers te importeren. Uit Spanje en Italië, later Turkije en Marokko. En de laatste 20 jaar uit het Oostblok.
De lasten zijn voor de samenleving en belastingbetaler, de winsten zijn voor de bazen.
Ik ben absoluut geen SP-stemmer. Maar het bovenstaande is mede de oorzaak van de onhoudbare groei van de bevolking. En daarmee samenhangende problemen in de volkshuisvesting, milieuvervuiling en file-leed.
Dat zullen ze nooit doen omdat deze geen lid zijn... want ja je verenigen is niet leuk
"Gansch het raderwerk staat stil, als uw machtige arm het wil."
Voor 11 euro bruto bij nacht en ontij in de k*nkerverwekkende kerosinedampen staan; staak Schiphol & de KLM helemaal de moeder!
Vergeet niet:
_ salaris directeur Schiphol Dick Benschop "Topman Schiphol (voormalige Topman PvdA), socialist in hart en nieren, voorheen rechterhand Wim Kok en Joop den Uyl, harkt €594.000 binnen: 'Te lang gestuurd op kosten, te weinig op kwaliteit' Maar hoger loon voor dagloners zit er niet in."
-----
Pieter Elbers, topman van het met overheidsgeld gesteunde KLM, krijgt een loon van EUR 600.000,- per jaar.
Op P 3 kunnen ze 10 duizend auto kwijt, paar euro meer P geld vragen en aan de bagage slaafjes geven.
Maar eerst die gesjeesde Pvda-er er uit.
Het management heeft duidelijk gefaald.
Lever dus maar in die miljoenen-bonussen.
De CEO moet het dit jaar maar doen met het basissalaris van 900k.
Het zal niet meevallen
Maar dan kunnen ze die staatssteun/ruifsteun tenminste weer ietsje sneller aflossen.
Hahahaha, en om dit soort problemen maken wij ons druk. De staat van Nederland in 2022.
Tja... Het grote probleem in de beveiliging, en dit speelt waarschijnlijk niet zozeer op Schiphol maar landelijk, is dat een groot deel van de contracten een parttime model is. Beveiligers hebben dan een moeilijke keuze. Of fulltime overdag werken op een vaste post waar je geen onregelmatigheidtoeslag krijgt en dus amper rond kan komen of een parttime model in de avonden, nachten en weekenden. Het nadeel van het laatste is dan weer dat de diensten veel korter zijn. Lekker voor je gevoel de hele avond werken voor maar 6-7 uurtjes tegen 10% toeslag. Je mag dus als parttimer net zoveel dagen werken als een fulltimer tegen 128 uur per 4 weken. Blij dat ik uit die sector ben.
Naar een buurland? Pak de trein, gemakkelijk en geen gezeik. Misschien wat overstappen. Echt hoor, die trein is zo gek nog niet!
Heb me laten vertellen dat er een enorme uitloop is geweest op Schiphol, want geen werk. En nu zijn die lonen laag en het werk loodzwaar voor knieën en rug. Afgezien daarvan zijn de huren van hun huizen zo hoog dat het niet meer te betalen is met die loontjes. Dus tja, dit konden we zien aankomen, voor een dubbeltje op de eerste rij, het kan niet meer.
‘Heb me laten vertellen’ zegt ie. Ja door de afgelopen week een krant open te slaan of TV te kijken?
Totaal mismanagement. Direct ontslag van Benschop als signaal zou goed zijn.
Meh..... vaak is iets complexer dan dit.
Gevolg van de afbraak van de werknemersrechten die gedurende 100 jaar in dit land zijn opgebouwd en weer in 20 jaar zijn afgebroken met behulp van de EU
Juist!
Het wordt tijd dat werknemers zich weer gaan verenigen. Samen sta je sterker dus sluit je aan bij FNV. 1 x 1% loonsverhoging en dan heb je je lidmaatschap de rest van je leven er al uit.
Juist.
Laten we toch stoppen met de laagwaardige, overlast gevende en vervuilende industrie die het vliegen is. Geen transfer-functie voor Schiphol meer, enkel nog opstappen naar echte luchthavens
Precies! Daar moet het over gaan.
SChiphol is momenteel aan starts en landingen de DERDE drukste luchthaven van Europa. Wat hebben al die mensen in de Randstad daaraan die last hebben van lawaai, stank en k*ankerverwekkende kerosinedamp!
Wat is de werkelijke bijdrage aan de economie van de BV Nederland als je deze kwalijke externe effecten in de berekening meeneemt?
@theo-is-dood | 04-05-22 | 13:37: En draagt hierbij structureel bij aan de economie. Nederland was niet half waar het nu is zonder Schiphol. Ga eens in een land wonen zonder tier1 luchthaven voor een baan waarbij je 100 vluchten per jaar doet. Geen beginnen aan, dat kan alleen in London, Amsterdam, Parijs en Frankfurt. Die goed betaalde banen heb je nu dus oa in Nederland, sinds Brexit nog meer. De waarde van Schiphol is volstrekt onduidelijk bij het gros van het Nederlandse volk.
Lekker met de auto naar Spanje. Met mevrouw Risingson, koele drankjes en kleine hapjes voor onderweg. Geen blerende kutkinderen naast je, geen handdoekjes leggen in een resort. Wel even een dikke tiet met geld mee voor de benzine.
En door Frankrijk rijden….
Bonjour! Succes ermee.
En vergeet niet om even bij Millau te stoppen.
@Ruimedenker | 04-05-22 | 12:50: Ja! Bij het viaduct! Prachtige aire, fantastisch uitzicht op de rivier de Tarn, het viaduct en de stad Millau.
En de aire heeft een leuk restaurant met mooi terras met allerlei streekpoducten. Ook nog een leuke tentoonstelling over het viaduct en het departement Aveyron.
Absoluut een aanrader!
We gaan toch gebukt onder energie-armoede en een moordende inflatie? Wie zijn al die mensen die per vliegtuig op verkansie kunnen. Een weekend verregenen in een lekkend tentje op de camping in Otterlo, dat is waar Nederland het deze zomer mee moet doen. Als we de populistische onheilsprofeten tenminste mogen geloven.
Dat zijn de VVD en D66 stemmers, die hebben geen last van inflatie, KOT affaires, CO2 budgetten, wonen niet in Groningen, of op K'naleneiland/Schilderswijk.
Otterlo is anders bepaald geen binnenlandse budgetbestemming. Traditioneel zwaar overprijsde campings en horeca maken de matige beleving er een om snel te vergeten, met of zonder kudtweer.
Zo is dat. Mijn sympathie ligt volledig bij de stakers. Ik zou ook niet gaan werken voor zo'n kutloontje, als de overheid zó royaal is met uitketingen, toeslagen en subsidies voor lapzwansen die weigeren te werken, en voorrang voor asielzoekers bij in aanmerking komen voor een sociale huurwoning.
@de IJsman | 04-05-22 | 12:46: Had je maar je eigen vliegtuig moeten hebben en alles zelf verzorgen. Stumpert.
“Hadden ze maar een vak moet leren” de arrogantie zeg. Het is nou niet zo dat het nutteloze banen zijn.
@de IJsman | 04-05-22 | 12:46: beveiliging is een vak
--_ salaris directeur Schiphol Dick Benschop "Topman Schiphol (voormalige Topman PvdA), socialist in hart en nieren, voorheen rechterhand Wim Kok en Joop den Uyl, harkt €594.000 binnen: 'Te lang gestuurd op kosten, te weinig op kwaliteit' Maar hoger loon voor dagloners zit er niet in."
-----
Pieter Elbers, topman van het met overheidsgeld gesteunde KLM, krijgt een loon van EUR 600.000,- per jaar.
Dit is geen jaloezie op grote salarissen. Maar voor een dergelijke beloning mag worden verwcht dat de besproken problemen worden voorzien en opgelost.
Immers, hoe kun je zo weinig strategisch inzicht hebben in het functioneren van onze nationale luchthaven, als je die luchthaven laat platleggen door 150 stakende koffersjouwers?
Kortom Elbers en Benschop zijn INCOMPETENT!
@de IJsman | 04-05-22 | 12:46: Beveiliging is een vak. Zonder gedegen opleiding kun je niet aan de slag.
De samenleving zou trouwens hopeloos crashen wanneer iedereen 'een vak leert', volgens jouw definitie.
Wie brengt jouw biefstukje naar je tafel, als je uit eten gaat? Wie haalt jouw vuilnis op? Wie bezorgt jouw post en pakketjes? Wat meer dankbaarheid zou je sieren.
Ik ga niet naar Schiphol...
enorme vliegschaamte.
Geen schaamvliegen?
Tjah. Kijk, zo'n 10% inflatie per MAAND, dat is leuk voor een half jaartje. Dan kom je er wel mee weg omdat de salarissen zo snel niet meeveranderen. Maar uiteindelijk wordt het natuurlijk gewoon echte inflatie, en moeten alle salarissen mee.
Ja maar boehoehoe dure energie: Dan had je als Duitsland niet je kernreactoren moeten sluiten, en als Nederland niet je kolencentrales.
Ja maar boehoehoe Rusland. Ja, welke lul heeft ons eerst van Russisch gas afhankelijk gemaakt?
Had nou maar vooruitgedacht. Maar nee. Je hebt Rusland eerst een vrijkaartje gegeven. En nu ze daar gebruik van maken is het stoute Russen. Als we eens beginnen met al die politici die verantwoordelijk zijn voor onze afhankelijkheid van Russische energie naar het front sturen? Jullie zijn net zo goed verantwoordelijk voor de puinhoop in Oekraïne.
Maar goed, terug naar die inflatie. Want die hadden de hiervoor benoemde deugers (het zijn dezelfden!) natuurlijk al naar grote hoogte opgestuwd door oa. het ongelimiteerd bijdrukken va geld. In eerste instantie leuk voor de bedrijven waar je na je politieke carrière een baantje verwacht te krijgen voor geleverde diensten. Maar jullie hebben het te bont gemaakt. En de onderklasse is het beu de rekening te betalen voor jullie "kijk mee eens internationaal, pro-EU, pro-milieu zijn" geposeer.
Men is al jaren aangepraat dat 2% acceptabel is. En dat terwijl de correctie altijd een jaar op zich laat wachten voor de meeste mensen. Logisch dus dat werkgevers denken hiermee weer weg te komen. Dit zijn gewoon slechte ondernemers als ze nog niet doorhebben dat ook de beloning aan price discovery onderhevig is.
U vergeet gemakshalve dat voor de oorlog in Ukraine de energieprijzen al fors gestegen waren. U vergeet ook gemakshalve dat er nooit problemen zijn geweest met de handel in olie en gas. De problemen begonnen toen Nordstream 2 klaar voor gebruik was en de Amerikanen hier een stokje voor staken.
@ChalinaRosa | 04-05-22 | 13:01: Letterlijk slechts 1/3 van mijn tegel gaat over Rusland. De rest legt de schuld bij energie armoede door andere debiele keuzes ("duurzaam") en de inflatie als gevolg van het gedrag van de ECB.
@Deflatiemonster | 04-05-22 | 12:51: Met 2% kom je natuurlijk ook best lang weg. 2% ga je niet echt in je portemonnee merken. 10% daarentegen gaat hard. Dan heb je niet een halve dag over aan het einde van je geld, maar ineens 3 dagen.
Wat je nu ziet is eigenlijk dat alle slechte keuzes van de afgelopen 15 jaar tegelijkertijd toeslaan. Want die 2% die bereikt moest worden door monetaire keuzes, op dat gebied is nou juist niets gedaan. Dit is het gevolg van het beleid dat met dat gratis geld gefinancierd is. Maar dat gratis geld an sich is er nog steeds.
@TheEgg | 04-05-22 | 13:05: Dan ben ik het daar helemaal mee eens.
Sorry Egg, iets te snel gereageerd.
Ik ben ondertussen alleen maar blij dat ik geen vliegplannen heb.
Ik snap die mensen wel. Naar wat ik hoorde is het slecht gewaardeerd werk; loon, baanzekerheid, werkdruk. Een ideale tijd om verbetering te eisen.
Tekenend dat de vakbonden, de FNV voorop, niets er van wisten. Daar zitten hoofdzakelijk 55+ bij. Het gros van werknemers zit niet bij de traditionele vakbonden.
Lullig voor de reizigers hoor, ik zou ook niet blij zijn als ik er in de rij stond. Overstijgend naar dit “probleem” kijken laat zien dat na jaren Rutte en ook er voor al, de burgers uit beeld zijn geraakt. Lobbyclubs van links en van de grote bedrijven krijgen het beleid waar ze om vragen. Ondertussen zijn mensen met een baan als beveiliger of bij de bagage-afhandeling onderbetaald en kunnen die bv niet eens kostwinner zijn. Dat laatste kon nog niet eens zo heel lang geleden nog wel in Nederland.
Net aangekomen op Schiphol, in 15 min door douane en tas al op de band, het kan dus wel!
Dus JIJ bent Frans Timmermans!!
@Nuuk | 04-05-22 | 12:38: Die past niet door de poortjes.
@Zapata10 | 04-05-22 | 12:39: Die gaat via de containerterminal.
Tas met sterke verhalen?
Een tas op de band?
@Zapata10 | 04-05-22 | 12:39:
Ach ja….je hebt gelijk. Stom.
Dan is Hetgeleteken de nick van Femke Halsema! Of toch Sargentini…..
@Nuuk | 04-05-22 | 12:46: Nee, van Olrik.
@Dr.Mabuse | 04-05-22 | 13:04: exactly!
@hetgeleteken | 04-05-22 | 13:33: Ik ken / heb de klassiekers.
@JoostvDoesburg
·
1 u
Er zijn wilde stakingen gaande op @schiphol. Bij de beveiliging! Er moet snel verandering komen!
@JoostvDoesburg
·
3 m
Grote onduidelijk over of er nu wel of niet een wilde staking heeft plaatsgevonden.
That didn't age well.
Staken, demonstreren...
Het zijn lege begrippen geworden. Elke week zijn er wel mensen die hun ontevredenheid uiten.
De stakingsbereidheid is in Nederland heel erg laag ten opzichte van andere Europese landen. Dat komt omdat wij geen activistische vakbonden hebben. Zie poldermodel.
Volgens mij is het grootste pijnpunt een sector CAO: die is er namelijk niet en zorgt voor gekke uitwassen dat persoon (vooral uitzendkrachten) voor drie uurtjes mogen opdraven, dan vijf uur in eigen tijd duimen draaien om daarna weer een dienst van drie uurtjes te draaien. En dat voor een slecht uurloon.
Klinkt als de werktijden van de gemiddelde thuiszorgmedewerker.
Als er een groep mensen is die werkt voor een laag loon met verschrikkelijke werktijden, is het deze stille groep. Harige billen wassen in huizen waar nooit wordt gelucht, stoïcijns onder de seksueel getinte opmerkingen.
Hulde.
@Roos | 04-05-22 | 12:37: Ja er zijn er altijd die het nog slechter hebben.
@Roos | 04-05-22 | 12:37:
Het zijn er meer, en daar wordt niemand blij van, en terecht. Onder thuiszorg en zo, is de onvrede ook heel hoog alleen is de mogelijkheid tot staking en andere actie er veel minder mogelijk. Zelf als verpleegkundige ben ik best wel eens kwaad geweest over hoe er met je omgegaan wordt en dat leeft breed. Ik heb loonsverlagingen meegemaakt, en dienstroosterproblemen mogen oplossen vanwege wanbeleid van “onze” managers. Blij dat ik nu min of meer zelfstandig kan werken met enkele collega verpleegkundigen en artsen. Staken is echter direct geen zorg kunnen geven.
Op Schiphol is het een vliegtuig missen. Ook heel naar voor de eenvoudige vakantieganger maar niet een structureel probleem.
Wist je trouwens dat de traditionele bonden vanwege slechte mogelijkheden op actie, nooit echt iets voor bv thuiszorg en verpleging wilden doen? Ik heb dat wel eens meegemaakt met een keer een actie waar ik mede coördinator van was. NU’91 is daarom ooit opgericht, een bond voor alleen verpleegkundigen en verzorgenden, zodat er wel acties kwamen. De enige bond die iets voor je doet.
@Nuuk | 04-05-22 | 12:45: ik ken meerdere mensen die in de zorg werken (ziekenhuis, verpleeghuis en instellingen) en ik zou het van harte toejuichen als de lonen daar zouden toenemen en arbeidsomstandigheden zouden verbeteren!
Wat je vertelt over die vakbonden, wist ik nog niet. Wel dat die mensen enorm begaan zijn met hun cliënten en dus niet het werk zullen neerleggen. In tegendeel, ik ken juist mensen die in hun "lunchpauze" bij een cliënt gaan eten omdat hij anders zo eenzaam is.
Wat ook kan, is gewoon niet op (vlieg-)vakantie gaan.
staken zou verboden moeten worden, doe je het toch gelijk ontslag. je moet je baas maar pesten en niet anderen die er niets aan kunnen doen. stelletje luizakken. even erg als bv de groenjassen de openbare weg blokkeren.
Rechter besluit wel ooit om stakingen te verbieden maar alleen als de veiligheid in het geding komt, politie brandweer en dergelijke.
Je hebt gewoon recht om te staken en wilde stakingen kun je al helemaal niet voorkomen.
Ze kunnen ze niet ontslaan want dan hebben ze helemaal geen personeel meer grapjas.
@Wattman | 04-05-22 | 12:34: Neem deze a-hole niet serieus joh.
@horsteknots | 04-05-22 | 12:40:
Ha nee uiteraard niet, ga soms tegen beter weten in op een provocatie.
Zo dacht ik er vroeger ook over.
Maar de stakers staan sterk tegenwoordig. Er is een joekel van een personeelstekort. Er is geen andere oplossing dan flinke loonsverhoging, en verbeteren van arbeidsomstandigheden.
Net als onze Regering met Shell , heeft de FNV jarenlang op zijn luie reet gezeten terwijl onderhand hele arbeids takken draaien op Poolse Uitzendkrachten.
Omdat de werk omstandigheden zo verslechtert zijn , en het loon niet navenant arbeid is.
En op een geven moment ben je klaar als je de hele dag omringd wordt door buitenlandse collega's die door uitzendbureaus misbruikt worden.
Volgens de Directies van Albert Heijn en Detailresult moet je gewoon je bek houden , en oprotten.
Arbeids inspectie heeft het te druk om dit soort bedrijven aan te pakken.
Schiphol hetzelfde verhaal , steeds meer werk , met minder mensen en minder loon.
Laatste maanden al paar keer meegemaakt dat ik vraag waarom het zo'n Chaos is bij de Lidl, draaidt die hele Toko op 3 man.
Albert Heijn XL die zonder BHV'er draait.
Het gaat n keer fout.
Heeft Daniel Koerhuis al gereageerd?
Dat is toch die paasei???????
Road trip to Hammerfest. Skal!
De FNV is een obsoleet misbaksel uit lang vervlogen tijden. Ze vertegenwoordigen geen hónd, mensen zijn alleen maar lid 'voor de zekerheid' (rechtsbijstand) en als puntje bij paaltje komt, dan doen ze lekker he-le-maal níks voor je.
Ja want mensen zijn slim. Werken in de ZZP! *Kop maar weer tegen muur bonkt*
Blij dat ik buiten de reguliere vakantieperiodes om kan reizen.
FNV komt met acties in streekvervoer: werkdruk ’gigantisch hoog’
www.telegraaf.nl/financieel/161196714...
Alle uitgeknepen sectoren zijn het zat, en terecht.
Werkt Schiphol wellicht met onderaannemers? Dan is het ondertussen hoogste tijd om die eruit te mikken en zelf weer personeel in dienst te nemen. Desnoods voor 3-6 maanden, tijdens het hoogseizoen. Haal je die geldstroom er tenminste tussenuit en wat mij betreft druk je dan ook maar Oekrainers of andere werkwillige asilio's ertussen. Nood breekt wet.
Dieze taferelen, in combinatie met de toekomstplannen van ons hyperlinkse kabinet, doen ons sowieso al uitwijken naar luchthavens in Duitsland en België.
Vlieg al jaren via Duitse vliegvelden. Omdat het goedkoper is, beter bereisbaar is, fijnere vliegvelden zijn en, vooral dat, omdat ik die struikrovers in NL de (belasting)opbrengst misgun.
Vliegen is toch slecht voor het klimaat?
De stakers zijn dus klimaatactivisten?
@BrutusBosch | 04-05-22 | 12:16: De motieven zullen verschillen, maar het resultaat is hetzelfde.
Je zou er met je zuurverdiende en zwaar belaste centjes nog maar net een vliegvakantie uit hebben kunnen persen...
Met hun lage salaris zien de bagageafhandelaars waarschijnlijk nooit de binnenzijde van een vliegtuig afgezien van de bagageruimte.
Nederlanders werken amper vergeleken met de rest van Europe. Niets zuurverdiend aan. En dan ook nog eens 3x jaar op vakantie.
Als Schiphol zegt dat alles in orde is daar, maak dan je borst maar nat.
FNV is uitgespeeld?
Nee FNV wil zoals gebruikelijk sinds het akkoord van Wassenaar weer polderen zodat de beveiligers er misschien wel 5 Euro per maand erbij krijgen bruto. Dat beschouwd FNV als een enorme overwinning.
@Zapata10 | 04-05-22 | 12:14: dit dus.
Zou die ex- PvdAert misschien beseffen dat het wellicht kan helpen als je mensen een normaal salaris betaald en ze er niet iedere keer uittrapt als je het wat rustiger hebt?
Waar rook is, is vuur. Gelijk hebben die jongens van de beveiliging. Ze zien wat de tassensjouwers voorelkaar krijgen en pakken hun kans. Minimaal inflatie compensatie op dat karige loon. Schiphol gewoon dokken!
Waarom zijn de vakbonden er als de kippen bij om hun betrokkenheid te ontkennen? Ze moeten het voortouw nemen. Stelletje kruipers.
Als het je niet bevalt op Schiphol qua arbeidsvoorwaarden dan hoef je niet te staken in deze arbeidsmarkt, dan pak je je biezen en ga je ergens anders werken voor betere voorwaarden.
Of zouden het door FNV/CNV opgehitste nietsnutten en nietskunners zijn die met een grote muil meer willen dan ze verdienen, en dat ten koste van de royaal betalende reiziger willen afdwingen.
Er zijn mensen die niet zo heel erg intelligent zijn en niet zo heel erg veel kunnen, die nemen zo'n baantje maar vervolgens is het wel de bedoeling dat deze mensen redelijke arbeidsvoorwaarden hebben en een fatsoenlijk salaris betaald krijgen.
Ook nietsnutten en nietskunners hebben recht op een fatsoenlijk salaris en dito voorwaarden.
Voor zulke mensen heb ik vaak meer respect dan voor lui zoals jij, die erg makkelijk neerkijken en afgeven op mensen met minder verstand en minder ambitie.
Dat is dus precies wat er gebeurt. Ze kunnen geen personeel meer krijgen wat nog voor dat geld daar wil werken. De mensen die nog overblijven moeten dus steeds meer werk doen voor dat hongerloontje. Misschien een goed idee om eens normaal te gaan betalen om zodoende het bedrijf te kunnen laten functioneren?
@Alfred E. Neuman | 04-05-22 | 12:17: Ik kijk op niemand met betaald werk neer, ik zeg alleen dat ze zich laten misbruiken door de volksmenners van de vakbonden. Recht op een fatsoenlijk salaris is een subjectief begrip, zie het eeuwig durende geklaag van de zorgzeikers, de onderwijsklagers, de politie-werkweigeraars en wie al niet meer over dat ze vinden dat ze meer moeten krijgen.
Je hebt altijd een keuze, als het je niet bevalt of je krijgt je zin niet dan kun je weggaan. Nu over de rug van reizigers onnoemelijk veel ergernis en schade veroorzaken is iets wat zowel vakbond als werkweigeraar aan te rekenen is.
@Zapata10 | 04-05-22 | 12:18:
Ik betaal liever wat meer voor mijn ticket zodat de mensen die het zware werk daar doen behoorlijk betaald worden dan om dat extra geld te zien verdwijnen in de CO2-compensatie oplichterij.
@Zapata10 | 04-05-22 | 12:18: Uiteindelijk is het ook niet veel meer dan vraag en aanbod. Veel werkgevers zitten te springen om personeel, maar vaak verdomd moeilijk te vinden.
Dat betekent by definition dat je idd gewoon meer moet gaan betalen (en dat uiteraard doorberekenen als dat mogelijk is).
@2voor12 | 04-05-22 | 12:22:
Inderdaad, nu betalen luchtvaartmaatschappijen €30,- per persoon per vlucht aan Schiphol voor de dienstverlening daar. Maak er €40 van en het loopt als een geoliede machine daar.
@2voor12 | 04-05-22 | 12:22: Ik ook.
@Ichneumonidae | 04-05-22 | 12:24: Juist. Argumentatie van de heer _Pacman gaat dus niet op. Dat van als je het niet bevalt dan tief je maar op. Klinkt wel lekker stoer maar dan kan je Schiphol sluiten.
@_pacman_ | 04-05-22 | 12:21: Die koffersjouwers en reizigers laten zich misbruiken door winstgeilend Schiphol en diens managers. En een 62-jarige koffersjouwer heeft mijns inziens niet zo veel keuze meer, hoor. Oh, en een fatsoenlijk salaris kun je heel objectief vaststellen door te kijken naar wat voor inkomen nodig is om in dit land zonder toeslagen toe te kunnen.
@Wattman | 04-05-22 | 12:25: Na een recente tariefsverhoging van 37% is het nu 30 euro ja.
@_pacman_ | 04-05-22 | 12:21: Hier is een micromanager gespot. Kansloos zeg.
Liever vertraging dan een vliegtuig richting de VS zonder gefouilleerd te worden
waarom zou iemand dan ook een overwerkte onderbetaalde kutbaan op Schiphol nemen als er werk zat is. Waarschijnlijk ook nog een uur of langer in de overvolle trein onderweg naar je werk omdat rond Schiphol alles superduur, superkut en super druk is. Waarom staken als je gewoon een betere baan kan krijgen?
Omdat die mensen misschien wel eens niet een betere baan kunnen krijgen?
Nou, wij zijn het alvast eens lees ik nu.
Lekker met de benzine auto naar Scandinavië, mij pakken ze niet.
REAGEER OOK